https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+
Nope geen last van... Misschien dan toch tijd voor gpu upgrade?Julian-Intel schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:31:
[...]
Hey Senor Sjon,
Ik gebruik inderdaad de meegeleverde dp kabel. Heeft niemand anders dit? dat het beeld gewoon uncrispy en onscherp word bij 144hz?
Mvg
.
Mmh dan heb ik dus ook een scherm met de nieuwe firmware maar deze heeft gewoon flickering issues bij lage framerates.arutten schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:09:
Bij het opstarten van het scherm staat bij de nieuwe firmware linksonder het logo van Freesync Premium Pro en HDR400.
Ik had dit scherm juist gekocht omdat die issues opgelost zouden moeten zijn bij de nieuwe firmware
Ik heb ook een AOC CU34G2X staan die diezelfde issues heeft maar AOC kan het niet oplossen en willen het geld terug geven.
Mijn Asus MQ279G doet het perfect met freesync. Ik gok dat deze iiyama en AOC dezelfde scaler gebruiken die niet goed omgaat met LFC bij grote jumps in de refresh rate zie je dan backlight flicker. De Asus gaat hier beter mee om en maakt niet de hele tijd van die grote jumps en als hij dat al doet flickert hij niet.
Ik vind freesync onbruikbaar als het scherm knippert dan heb ik veel liever 144Hz fixed. Ik zit er wel over te denken om maar terug te gaan naar mijn 27" Asus zodat ik wel goedwerkende Freesync heb.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Maar wederom met een defect (ditmaal zit er een putje in het scherm, alsof iemand met een passer erin heeft zitten prikken) en ook weer een stofje in het scherm.
*Zucht*, helaas pindakaas dus.
Ik had Azerty n.b. gevraagd twee schermen te sturen om omruil ergernis te voorkomen, maar daar wordt plotseling niet op gereageerd/ingegaan. Ondertussen was wel het 2e scherm verzonden..
Voordat de monitor morgen weer retour gaat heb ik wel een aantal zaken kunnen testen.
Allereerst of dit exemplaar ook flikker vertoont met de https://robertsspaceindustries.com/star-citizen animatie.
En dat doet dit behoorlijk! Veel opvallender dan de Benq GW2470H.
Wanneer het lazergevecht begint lijkt het soms wel een onweer show.
Het is ook opvallend dat het probleem verdwijnt wanneer het dynamisch bereik verkleint wordt van 0-255 naar 16-255 (grijswaarden). Nvidia heeft daarvoor een optie in de control panel.
Er was iemand in dit topic die dit al eerder aankaartte.
Wat wel redelijk werkt is de Freesync, maar het is echt een hit en miss en vooral met de 1080TI werkt het voor geen meter.
Om het wat duidelijker te maken heb ik hieronder een overzichtje gemaakt van de geteste games met een vergelijking tussen de 1080TI en een 5700XT die ik voor korte tijd te leen heb gehad.
Daarbij spreek ik alleen over flikkeringen die in de game zelf ontstaan.
1080Ti Flikkering Ja/Nee
- WoW: Ja, veel en ook in windowed mode.
- D3: Ja, sporadisch en tijdens het openen van ingame menu's zoals de inventory e.d.
- BL3: Ja, sporadisch.
- Metro LL: Ja, sporadisch.
- SoTR demo: Ja, sporadisch.
- Outer Worlds: Ja, heftig. Haast een stroboscoop effect.
- Nvidia Pendulum demo: Ja
- AMD Windmill demo: Ja, heftig met de regelmaat van een stroboscoop.
- WoW: Ja, minder dan met de 1080TI. Maar niet in windowed mode!
- D3: Ja, sporadisch. Maar niet in windowed mode!
- BL3: Nee
- Metro LL: Nee
- SotR demo: Nee
- Outer Worlds: Twijfelachtig, soms een lichte overgang zichtbaar.
- Nvidia Pendulum demo: Nee
- AMD Windmill demo: Ja, maar bij lange na niet zo heftig als met de 1080TI.
Ook andere driver versies mocht niet baten.
Zoals je kan zien is het niet zo makkelijk om de schuldige aan te wijzen.
Het kan voor een deel aan de monitor liggen, maar vast staat dat het ook aan de videokaart(driver) ligt.
Over het algemeen werkt het redelijk met de 5700XT maar zit het wat mij betreft teveel in de kinderschoenen.
Mijn hoop was om met de nieuwe WoW expansie lekker op ultrawide en freesync te kunnen spelen, maar dat gaat dus niet door

Ik heb daarom besloten om het scherm maar te retourneren en als een kat uit de boom te gaan kijken.
Mijn hoop is IIyama het weet op te lossen want het is voor de rest een prachtig scherm.
Mijn beknopte bevindingen met de IIyama GB3466WQSU:
Pluspunten:
- Enorm kleurbereik en contrast (na kalibratie is de kleurechtheid ook prachtig)
- Blackcrush is minimaal voor een VA (onder een hoek heb je nog wel contrastshift / gammaverschuiving, maar niet wanneer je recht voor het scherm zit).
- Horizontale kleurverschuiving is minimaal (wordt mooi door de R1500 ronding gecompenseerd)
- Bouwkwaliteit (stevigheid van het frame en afwerking)
- Gaming monitor met een sobere/strakke uitstraling!
- Uitgebreid OSD menu met opties om het welkomstscherm en powerled uit te zetten!
- afstelling en kleurechtheid standaard uit de doos ronduit slecht.
- HDR is een illusie en haast misleiding, je hebt er niets aan met edge verlichting.
- monitorvoet is te laag. Ik mis met mijn lichaamslengte van 182cm, iets van 4cm hoogte om het scherm op ooghoogte te krijgen
- montage van de monitorvoet gaat erg moeizaam. De gaten van de voet zijn niet mooi uitgelijnd met het frame van de monitor.
- vermoedelijk veel defecten aan het samsung paneel (ik heb 10 schermen gehad en nog nooit te maken gekregen met stof achter het scherm of compleet dode pixels, laat staan een fysieke beschadiging in de beschermlaag)
- Tja en dan natuurlijk de half werkende Freesync en heftige flikkering bij webcontent zoals Star Citizen
.
/f/image/qBwJ15l181QEAzVdt1mHHRBB.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/pFv8t5UmUiLF3mor0OpFBfLd.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/EsAlhzVF7DV2OXnGUwtEEgfg.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/5w6ASE8I3jQhDBEuGs6hzqwP.png?f=fotoalbum_medium)
Kleurdekking en bereik na kalibratie:
/f/image/mJmjAvnHz1wjwZaFvqjiBN7I.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 23-09-2020 00:13 ]
Is dit nog op meerdere momenten bij je gebeurt arutten? Gisteravond gebeurde het bij mij wederom weer twee keer, maar dit maal veel korter en zonder een knetterend geluid. De “strepen” was ook “slechts” 1 streep op 1 moment voor heel even en toen later op de avond gebeurde het weer met 1 streep voor korte duur, zonder knetterend geluid.arutten schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:05:
Ik had net allemaal strepen in beeld en hoorde een knetterend geluid toen het scherm aanging... Na scherm uitzetten en weer aanzetten, was het weg. Ik hoop niet dat mijn scherm binnenkort de geest geeft.
Nee, ik heb er geen last meer van gehad. Het scherm staat tussen 7:30 en 17:30 bijna constant aan i.v.m. thuiswerken.Thrawni schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:16:
Is dit nog op meerdere momenten bij je gebeurt arutten? Gisteravond gebeurde het bij mij wederom weer twee keer, maar dit maal veel korter en zonder een knetterend geluid. De “strepen” was ook “slechts” 1 streep op 1 moment voor heel even en toen later op de avond gebeurde het weer met 1 streep voor korte duur, zonder knetterend geluid.
Grappig dat je als nadeel hebt dat afstelling out of de box slecht is. Bij alle reviews komt dit juist als enorm pluspunt naar boven en hief je weinig tot niets aan te veranderen 😲CMT schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:56:
Na twee weken wachten is vandaag eindelijk mijn IIyama omgeruild.
Maar wederom met een defect (ditmaal zit er een putje in het scherm, alsof iemand met een passer erin heeft zitten prikken) en ook weer een stofje in het scherm.
*Zucht*, helaas pindakaas dus.
Ik had Azerty n.b. gevraagd twee schermen te sturen om omruil ergernis te voorkomen, maar daar wordt plotseling niet op gereageerd/ingegaan. Ondertussen was wel het 2e scherm verzonden..
Voordat de monitor morgen weer retour gaat heb ik wel een aantal zaken kunnen testen.
Allereerst of dit exemplaar ook flikker vertoont met de https://robertsspaceindustries.com/star-citizen animatie.
En dat doet dit behoorlijk! Veel opvallender dan de Benq GW2470H.
Wanneer het lazergevecht begint lijkt het soms wel een onweer show.
Het is ook opvallend dat het probleem verdwijnt wanneer het dynamisch bereik verkleint wordt van 0-255 naar 16-255 (grijswaarden). Nvidia heeft daarvoor een optie in de control panel.
Er was iemand in dit topic die dit al eerder aankaartte.
Wat wel redelijk werkt is de Freesync, maar het is echt een hit en miss en vooral met de 1080TI werkt het voor geen meter.
Om het wat duidelijker te maken heb ik hieronder een overzichtje gemaakt van de geteste games met een vergelijking tussen de 1080TI en een 5700XT die ik voor korte tijd te leen heb gehad.
Daarbij spreek ik alleen over flikkeringen die in de game zelf ontstaan.
1080Ti Flikkering Ja/Nee5700XT Flikkering Ja/Nee
- WoW: Ja, veel en ook in windowed mode.
- D3: Ja, sporadisch en tijdens het openen van ingame menu's zoals de inventory e.d.
- BL3: Ja, sporadisch.
- Metro LL: Ja, sporadisch.
- SoTR demo: Ja, sporadisch.
- Outer Worlds: Ja, heftig. Haast een stroboscoop effect.
- Nvidia Pendulum demo: Ja
- AMD Windmill demo: Ja, heftig met de regelmaat van een stroboscoop.
Ik heb ook een HBR3 gecertificeerde Club 3D kabel van 2m lang in combinatie met de 1080TI gebruikt, maar dat heeft geen enkel verschil uitgemaakt.
- WoW: Ja, minder dan met de 1080TI. Maar niet in windowed mode!
- D3: Ja, sporadisch. Maar niet in windowed mode!
- BL3: Nee
- Metro LL: Nee
- SotR demo: Nee
- Outer Worlds: Twijfelachtig, soms een lichte overgang zichtbaar.
- Nvidia Pendulum demo: Nee
- AMD Windmill demo: Ja, maar bij lange na niet zo heftig als met de 1080TI.
Ook andere driver versies mocht niet baten.
Zoals je kan zien is het niet zo makkelijk om de schuldige aan te wijzen.
Het kan voor een deel aan de monitor liggen, maar vast staat dat het ook aan de videokaart(driver) ligt.
Over het algemeen werkt het redelijk met de 5700XT maar zit het wat mij betreft teveel in de kinderschoenen.
Mijn hoop was om met de nieuwe WoW expansie lekker op ultrawide en freesync te kunnen spelen, maar dat gaat dus niet door.
Ik heb daarom besloten om het scherm maar te retourneren en als een kat uit de boom te gaan kijken.
Mijn hoop is IIyama het weet op te lossen want het is voor de rest een prachtig scherm.
Mijn beknopte bevindingen met de IIyama GB3466WQSU:
Pluspunten:Nadelen:
- Enorm kleurbereik en contrast (na kalibratie is de kleurechtheid ook prachtig)
- Blackcrush is minimaal voor een VA (onder een hoek heb je nog wel contrastshift / gammaverschuiving, maar niet wanneer je recht voor het scherm zit).
- Horizontale kleurverschuiving is minimaal (wordt mooi door de R1500 ronding gecompenseerd)
- Bouwkwaliteit (stevigheid van het frame en afwerking)
- Gaming monitor met een sobere/strakke uitstraling!
- Uitgebreid OSD menu met opties om het welkomstscherm en powerled uit te zetten!
Als afsluiter nog een overzicht tussen een ongekalibreerde en gekalibreerde GB3466wqsu (helderheid op 120cd/m2 ingesteld):
- afstelling en kleurechtheid standaard uit de doos ronduit slecht.
- HDR is een illusie en haast misleiding, je hebt er niets aan met edge verlichting.
- monitorvoet is te laag. Ik mis met mijn lichaamslengte van 182cm, iets van 4cm hoogte om het scherm op ooghoogte te krijgen
- montage van de monitorvoet gaat erg moeizaam. De gaten van de voet zijn niet mooi uitgelijnd met het frame van de monitor.
- vermoedelijk veel defecten aan het samsung paneel (ik heb 10 schermen gehad en nog nooit te maken gekregen met stof achter het scherm of compleet dode pixels, laat staan een fysieke beschadiging in de beschermlaag)
- Tja en dan natuurlijk de half werkende Freesync en heftige flikkering bij webcontent zoals Star Citizen
.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kleurdekking en bereik na kalibratie:
[Afbeelding]
Oke, dat is dan wel heel fijn. Ik ben hiedoor gaan twijfelen of ik het terug ga sturen als defect product. Kan op Azerty nergens het retourtermijn vinden (wel een herroepingsrecht) en het is op 9 september bij mij afgeleverd, dus als het 14 dagen is zou ik vandaag nog net op tijd zijn, maarja heb het wel gedurende tijd het gebruikt dus ben bang dat ik dan toch alsnog niet het mag ruilen voor een “nieuwere”. Heb iig alvast een service aanvraag gestart om te ruilen voor het geval dat het vanavond weer kuren vertoont, dan weet ik zeker hoelaat het is (dus het teruggaat). Daarnaast is het niet echt een bekend probleem dus daardoor zit ik ook in de knel gezien Azerty het wellicht niet erkend.arutten schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:53:
[...]
Nee, ik heb er geen last meer van gehad. Het scherm staat tussen 7:30 en 17:30 bijna constant aan i.v.m. thuiswerken.
[ Voor 6% gewijzigd door Thrawni op 23-09-2020 08:06 ]
Misschien gaan VRR en VA niet samen? of gebruiken deze schermen dezelfde slechte scaler? ik weet het niet maar vind het apart dat mijn veel oudere Asus die een 35-90 range heeft 57-144Hz prima doet zonder flickering en een veel moderner scherm issues heeft waardoor Freesync onbruikbaar is.
Nu is de vraag wat vind ik belangrijker een groter scherm of de soepele gameplay die je met freesync hebt. Want die mis ik wel. Als ik dan op de Asus speel is het veel soepeler. Een GPU hebben die op 3440x1440 continu 144FPS of hoger kan halen is wel een oplossing om het iets soepeler te maken maar die heb ik momenteel niet. En 144FPS op de reso wordt zelfs met een RTX3090 in sommige gevallen een uitdaging dus je wilt eigenlijk gewoon Freesync hebben die goed werkt.
Wellicht toch maar eens keer een IPS Ultrawide proberen kijken of die het wel goed doen. Maar dan heb je wel een slechter contrast. Mijn 27" Asus had 1:1150 contrast wat voor een IPS erg hoog is die 144Hz 34" zitten meestal maar rond de 1:800.
[ Voor 39% gewijzigd door Astennu op 23-09-2020 13:03 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Nou het is voor een niet gekalibreerde scherm wel 'aardig' te noemen, maar goed is het echt niet.randomice schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:58:
[...]
Grappig dat je als nadeel hebt dat afstelling out of de box slecht is. Bij alle reviews komt dit juist als enorm pluspunt naar boven en hief je weinig tot niets aan te veranderen 😲
Flinke uitschieters van deltaE00 = >10 en het gros zit boven de 4. De grijswaarden zijn wel acceptabel en dat is over het algemeen gezien belangrijker dan de kleurechtheid.
Uit de doos staat de helderheid op ca. 300cd/m2 ingesteld en de witbalans daarbij was 6900k, dat daalde naar 6600k bij 120cdm/2. Maar zo'n verschil in witbalans is echt niet goed en een teken dat de primaire kleuren flink uitlopen afhankelijk van de helderheid.
Het kan ook best zijn dat een paar schermen voor de reviewers 'cherry picked' zijn.
De GB3466 bij Kitkuru meet namelijk verdacht veel alsof het gekalibreerd is.
Maar om het in perspectief te plaatsen, er bestaat veel erger
Ik heb ook een Lenovo P44W10 voor korte tijd gehad en dat is een fabriek af (met professionele apparatuur) gekalibreerde scherm. Daarvan kwam de eigen meting goed overeen met het meegeleverde meetrapport waarbij de delta Eoo's over het algemeen onder de 2 zaten. De hoogste uitschieter was een 4,5 voor blauw.
Dat scherm zou ik als acceptabel / ok afgesteld bestempelen, hoewel de meesten het goed zullen noemen.
Aangezien ik verder geen reactie op de mail heb gehad van Iiyama zojuist weer gebeld.
Nog niks wijzer, had in dit geval een Engelse medewerker die mijn mails/dossiers gaat na laten kijken. Ze zouden contact opnemen met HQ en mij morgen de stand van zaken laten weten.
Mocht er geen progressie zijn heb ik besloten het scherm retour te sturen en wel een aantal weken te wachten voor ik een nieuwe bestel die wel goed is.
AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B
Hmm ik kan het scherm nu kopen via get werk met flinke korting maar zal ik dan wachten 🤔TheLarger1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:49:
Allen,
Aangezien ik verder geen reactie op de mail heb gehad van Iiyama zojuist weer gebeld.
Nog niks wijzer, had in dit geval een Engelse medewerker die mijn mails/dossiers gaat na laten kijken. Ze zouden contact opnemen met HQ en mij morgen de stand van zaken laten weten.
Mocht er geen progressie zijn heb ik besloten het scherm retour te sturen en wel een aantal weken te wachten voor ik een nieuwe bestel die wel goed is.
Out of the box aangesloten op de kabels van mijn oude monitor, blijkt in de handleiding dat de HDMI kabel niet meer dan 100Hz ondersteund. Hiervoor is een DisplayPort kabel nodig, die keurig is bijgeleverd.
Maar wanneer ik in mijn NVIDIA-configuratiescherm de vernieuwingsfrequentie op 144Hz zet, dan zie ik zo nu en dan een storing/flicker op willekeurige hoogte over de gehele breedte van het scherm en op dat moment is ook een 'pats' geluid te horen van achter de monitor. Dit lijkt me toch niet helemaal gezond.
Iemand van jullie een idee wat dit kan zijn? Is het een gevalletje retour afzender?
Heb ook lijntjes via mijn werk uitgezet, maar denk dat ik toch maar aangeef dat het niet meer hoeft. Lees zoveel geneuzel dat de zin wel zo'n beetje over is. Laat ze eerst maar eens de boel goed op orde hebben.randomice schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:04:
Hmm ik kan het scherm nu kopen via get werk met flinke korting maar zal ik dan wachten 🤔
Met zo'n hoge resolutie wil je wel gewoon G-Sync aan kunnen zetten. Heb nu 1440p en een FreeSync scherm dat ondanks z'n ruime range geen compatible stempeltje heeft (en nee, het werkt niet), maar aangezien mijn 2070 super genoeg pixels uitspuugt, heb ik geen last van onrustig beeld of whatever.
Hoop dat de Gigabyte G34WQC die hier eerder genoemd werd binnenkort uitvoerig wordt getest en geen vergelijkbare issues heeft. En anders maar even wachten tot 2021 voor een betaalbaar 34"-scherm met werkende G-sync/Freesync.
[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 23-09-2020 20:04 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ook zeker melden bij iiyama . Hoe meer mensen het melden des te sneller er geacteerd wordtdjwantec schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:56:
Ik heb het scherm gister besteld en vandaag ontvangen.
Out of the box aangesloten op de kabels van mijn oude monitor, blijkt in de handleiding dat de HDMI kabel niet meer dan 100Hz ondersteund. Hiervoor is een DisplayPort kabel nodig, die keurig is bijgeleverd.
Maar wanneer ik in mijn NVIDIA-configuratiescherm de vernieuwingsfrequentie op 144Hz zet, dan zie ik zo nu en dan een storing/flicker op willekeurige hoogte over de gehele breedte van het scherm en op dat moment is ook een 'pats' geluid te horen van achter de monitor. Dit lijkt me toch niet helemaal gezond.
Iemand van jullie een idee wat dit kan zijn? Is het een gevalletje retour afzender?
Dit heb ik dus soms ook...djwantec schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:56:
Heb al een melding gedaan bij https://iiyama.com/nl_nl/support/#klantenservicerandomice schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:09:
[...]
Ook zeker melden bij iiyama . Hoe meer mensen het melden des te sneller er geacteerd wordt
Ai. Fijn te weten dat ik niet de enige ben.
Afwachten of de helpdesk van IIyama tips heeft. Anders gaat dit scherm linearecta retour.
Het pats geluid komt hoogstwaarschijnlijk van de speakers die ploppen op het moment dat de spanning/sync wegvalt. Misschien dat het uitschakelen van het scherm HDMI audio helpt?
Het is meer het geluid van een oude televisie of CRT monitor bij het opstarten of uitzetten. 'tak' of 'pats'. Soort van ontlading lijkt het wel.CMT schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:34:
Hebben jullie al geprobeerd om de bandbreedte te beperken door kleurcompressie te gebruiken (4:2:2 bijvoorbeeld) of de bitdiepte te verkleinen op 144Hz?
Het pats geluid komt hoogstwaarschijnlijk van de speakers die ploppen op het moment dat de spanning/sync wegvalt. Misschien dat het uitschakelen van het scherm HDMI audio helpt?
Ik begrijp niet wat je bedoelt met het aanpassen van de kleurcompressie of bitdiepte. Audio van het scherm heb ik uitgeschakeld, maar het probleem blijft zich voor doen.
Ik vind het knap dat het uberhaupt werkt met een Displayport 1.2 uitgangJulian-Intel schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:31:
[...]
Hey Senor Sjon,
Ik gebruik inderdaad de meegeleverde dp kabel. Heeft niemand anders dit? dat het beeld gewoon uncrispy en onscherp word bij 144hz?
Mvg
Is het wel normaal met 100Hz?
Hmm het kan nog steeds van de speakers komen, ook al geprobeerd om de speakers via de monitor te muten? Maar zelfs dan is het nog mogelijk, de versterker uitgangen zijn immers niet met een relay geschakeld en blijven dus aan staan.djwantec schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:41:
[...]
Het is meer het geluid van een oude televisie of CRT monitor bij het opstarten of uitzetten. 'tak' of 'pats'. Soort van ontlading lijkt het wel.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met het aanpassen van de kleurcompressie of bitdiepte. Audio van het scherm heb ik uitgeschakeld, maar het probleem blijft zich voor doen.
Wat ik bedoel met de kleurdiepte of compressie aanpassen is om de bandbreedte te beperken. Met Nvidia kan je dat doen door naar het control panel te gaan -> Beelscherm - Resolutie Wijzigen.
En daarbij Nividia-kleurinstellingen aanvinken.
Dan komen de opties voor RGB / 422 / 444 en kleurdiepte te voorschijn (eventueel ook het Dynamisch bereik, waarmee je de totale uitsturing van de helderheid van 0-255 kan beperken tot 16-255).
Ik kan helaas niet meer herinneren waar deze opties bij AMD zaten, maar het moet ergens bij monitor/display settings zijn.
[ Voor 54% gewijzigd door CMT op 23-09-2020 21:23 ]
Zelfs op 60hz blijft het onscherp..CMT schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:06:
[...]
Ik vind het knap dat het uberhaupt werkt met een Displayport 1.2 uitgang. De benodigde bandbreedte is er simpelweg niet voor 144Hz, dus heel waarschijnlijk past de GTX970 compressie toe.
Is het wel normaal met 100Hz?
Als ik ooit mijn handen kan krijgen aan een RTX 3080 zal ik het updaten

Heb overigens wel de nieuwe firmware
https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+
Helaas hebben ze allemaal problemen maar je moet weten hoe je het naar boven haalt.danielrene schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:33:
Zojuist het scherm opgehaald bij Coolblue; nieuwe firmware; freesync icm 5700xt en 144hz geen problemen so far. Schitterend scherm overigens! Hopen dat hij het blijft doen en dat problemen (bij anderen) worden opgelost.
Zoek maar eens een spel waar de FPS dropt en wisselt in de 40-60 range dan zie je de backlight continu flickeren. Deze schermen hebben het en de AOC CU34G2X ook. Bij shooters waar je FPS hoog blijft merk je het amper.
Maar bij RTS games zoals Starcraft 2 en Stellaris is het super storend dan zie je de achtergrond de hele tijd knipperen
Een overgang zal dus altijd zichtbaar blijven ongeacht hoe goed het scherm is.
IPS schermen hebben daar ook last van.
Ik had met de 5700XT geen problemen zolang je boven deze ondergrens blijft. En bij een dip was er slechts een lichte helderheidsovergang zichtbaar. Geen snelle flits.
LFC beschouw ik zelf dan ook als een noodgreep.
Overigens kan je de ondergrens ook verlagen naar 40Hz of zelfs 30Hz m.b.v. CRU. Vaak werkt het dan nog wel.
Ik las trouwens dat bij Nividia g-sync compatible de LFC op een hoger punt activeert! Er is helaas geen duidelijk informatie over te vinden. Misschien is er iemand die dit kan onderzoeken met een scherm dat de momentane refreshrate kan laten zien?
Heb je dit probleem ook als je bijvoorbeeld de vernieuwingsfrequentie op 100Hz insteld? Ben wel benieuwd.djwantec schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:56:
Ik denk dat ik dus voor mijn toepassing niet erg veel baat heb bij Gsyc en aanverwante technologiën? Is het display hiervoor geschikt? Flikkeringen kan ik dus best missen maar doen deze problemen zich ook voor buiten games om? Ik heb gewoon baat aan een groot scherm ( veel werkopervlak) rustig beeld, goeie inkijkhoek, mooie kleuren en een prijs onder de 500 euro. Is dit em? of wacht ik op de Gigabyte G34WQC monitor
Kort: ja je kan er ook bij 'normaal' gebruik last van hebbenSlinke schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:13:
Ik volg hier al een tijdje mee, maar ik zie de informatie niet langskomen dus vraag ik het hier maar even. ik sta op het punt deze monitor aan te schaffen en deze te gebruiken voor productiviteit. Geen gaming. Ik heb ook geen gamehardware ter beschikking. Enkel zakelijke laptops met onbeduidende interne GPU oplossingen..
Ik denk dat ik dus voor mijn toepassing niet erg veel baat heb bij Gsyc en aanverwante technologiën? Is het display hiervoor geschikt? Flikkeringen kan ik dus best missen maar doen deze problemen zich ook voor buiten games om? Ik heb gewoon baat aan een groot scherm ( veel werkopervlak) rustig beeld, goeie inkijkhoek, mooie kleuren en een prijs onder de 500 euro. Is dit em? of wacht ik op de Gigabyte G34WQC monitor
Lang: Dit is zeker al ter sprake gekomen, omdat er een specifiek stappenplan is om het te reproduceren. En dat is niet eens gericht op gamen:
Notna in "Het grote IIyama GB3466WQSU-B1 topic"
Ik zie het soms ook terugkomen als ik op een deel van het scherm een YT vid aan heb staan of zelfs een statisch plaatje en gewoon scroll op een browser. Hoe leger je scherm (e.g tekstverwerking met een witte achtergrond) hoe beter het zichtbaar is.
Dat gezegd hebbende; het zijn specifieke gevallen waarbij je het ziet. Het is niet zo extreem storend (voor mij) tijdens mijn werk dat ik denk: help dit scherm moet weg. Maar dat is persoonlijk.
Ja hoor, ik gebruik hem momenteel ook nog niet voor gaming, dat komt echter nog wel. Ben er tevreden mee, het is een verademing om ultrawide te werken ipv twee schermen.
Ga je puur voor productivity, dan zijn er wel meerdere, goedkopere, opties. Bijvoorbeeld pricewatch: Philips 345B1C/00 Zwart maar er zijn meer.
Heeft je laptop USB-C met powerdelivery optie? Dan zou ik een monitor kopen die dat heeft, dan heb je maar één kabel nodig en kan je laptop voeding achterwege gelaten worden. Lijkt mij ideaal.
[ Voor 34% gewijzigd door trabuca op 24-09-2020 09:21 ]
Op 100Hz lijkt het scherm dit probleem niet te hebben.InfoTracer schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:44:
[...]
Heb je dit probleem ook als je bijvoorbeeld de vernieuwingsfrequentie op 100Hz insteld? Ben wel benieuwd.
Maar daarvoor heb ik het misschien niet lang genoeg getest.
Die Philips goh ja ik heb nu een eenvoudige 24" philips maar best wel tevreden over Philips als merk. Twijfels twijfels ....
Nee dat is het niet alleen gewoon bij grotere refresh wisselingen zie ik het ook knipperen. Ik heb net die grens waarde naar 30 gezet maar ik zie het bij 40-60 fps en ook bij 100 FPS nog knipperen.CMT schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:22:
Onder 47Hz schakelt freesync wel over naar een LFC modus waarbij de framerate wordt vermenigvuldigd (2-3x) om in de freesync range te blijven. Je schiet dan van bijv. 40Hz naar 80Hz refreshrate, bijna instantaan
Een overgang zal dus altijd zichtbaar blijven ongeacht hoe goed het scherm is.
IPS schermen hebben daar ook last van.
Ik had met de 5700XT geen problemen zolang je boven deze ondergrens blijft. En bij een dip was er slechts een lichte helderheidsovergang zichtbaar. Geen snelle flits.
LFC beschouw ik zelf dan ook als een noodgreep.
Overigens kan je de ondergrens ook verlagen naar 40Hz of zelfs 30Hz m.b.v. CRU. Vaak werkt het dan nog wel.
Ik las trouwens dat bij Nividia g-sync compatible de LFC op een hoger punt activeert! Er is helaas geen duidelijk informatie over te vinden. Misschien is er iemand die dit kan onderzoeken met een scherm dat de momentane refreshrate kan laten zien?
Het is minder heftig als bij het AOC scherm maar rustig is het zeker niet. En bij RTS games waar de achtergrond nog wel eens stil staat valt het heel erg op.
Op de desktop draait hij fixed 144Hz en dan zie je geen flickeringen (in ieder geval niet met een AMD kaart over nVidia kan ik weinig zeggen aangezien ik geen nVidia kaart heb)Slinke schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:13:
Je zou hem naar 8bit kunnen zetten. Dat geluid komt denk ik gewoon uit de speakers neem aan niet uit het scherm zelf?Thrawni schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:27:
Ik kreeg van iemand de vraag of het wellicht niet kan liggen aan dat mijn kleurdiepte instellingen niet goed zouden staan, waardoor er teveel bandbreedte uitgestuurd zou worden, waardoor mijn scherm soms een streep/storing horizontaal over het scherm vertoont met daarbij een ' pats/krakend/knetter(end)' geluid. Gezien ik hier geen verstand van heb, wat denken jullie hiervan? Zou dat misschien het kunnen zijn of er mee te maken hebben??
Want soms hoor je geluid als die HDMI audio ingeschakeld wordt. Je zou eens kunnen kijken of je dat audio apparaat bij device manager er uit kan gooien misschien doet het iets tegen dat rot geluid.
En verder kan je even kijken of je ergens 8Bit color kan selecteren. Bij AMD zit dat bij Settings (tandwiel rechts boven) -> Display -> Dolor Depth
Maar dat zou alleen een issue moeten zijn als je een GPU of aansluiting gebruikt die het niet aan kan. Via Displayport 1.4 zou dit geen enkel issue moeten zijn. HDMI 2.0 kan niet de volle 144Hz aan.
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 24-09-2020 13:35 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik heb een 1070Ti en heb ook last van knetters,patsen en flickerend ongein.Señor Sjon schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:40:
Zijn het toevallig allemaal mensen met een GTX9x0 die dat hebben? Pas vanaf 10x0 is de boel Freesync compatible. Kijk ook eens in de specs van je VGA kaart of DP1.4 wel ondersteunt wordt.
Tot op heden nog geen antwoord van IIyama helpdesk.
Scherm is ook maar 8bit, dus kleurdiepte zou in Windows al goed moeten staan.Astennu schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:35:
Je zou hem naar 8bit kunnen zetten.
Ik dacht dat het geluid eigenlijk wel van het scherm zelf kwam gezien mijn monitor op mute zou moeten staan, maar zeker weten doe ik niet dus wellicht komt het wel gewoon uit de speakers. Ik ga het op de volgende mogelijkheid checken door het geluid uit te zetten. Ik gebruik als GPU een gtx 1060 msi 6G en als kabel de meegeleverde displayport kabel. Heb de monitor altijd op 144hz, met freesync premium pro aan en HDR uit. De kleuren instellingen die een paar pagina's terug in dit topic vermeld zijn heb ik daarnaast overgenomen.Astennu schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:35:
[...]
Je zou hem naar 8bit kunnen zetten. Dat geluid komt denk ik gewoon uit de speakers neem aan niet uit het scherm zelf?
Want soms hoor je geluid als die HDMI audio ingeschakeld wordt. Je zou eens kunnen kijken of je dat audio apparaat bij device manager er uit kan gooien misschien doet het iets tegen dat rot geluid.
En verder kan je even kijken of je ergens 8Bit color kan selecteren. Bij AMD zit dat bij Settings (tandwiel rechts boven) -> Display -> Dolor Depth
Maar dat zou alleen een issue moeten zijn als je een GPU of aansluiting gebruikt die het niet aan kan. Via Displayport 1.4 zou dit geen enkel issue moeten zijn. HDMI 2.0 kan niet de volle 144Hz aan.
Ik ga ook maar even in windows kijken of het daar ook als 8 bit wordt aangegeven.arutten schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:19:
[...]
Scherm is ook maar 8bit, dus kleurdiepte zou in Windows al goed moeten staan.
Ik gebruik een GTX1060 van MSI met 6GB, zoals ik het zie in de specicaties op tweakers zou die displayport 1.4 wel moeten ondersteunen.Señor Sjon schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:40:
Zijn het toevallig allemaal mensen met een GTX9x0 die dat hebben? Pas vanaf 10x0 is de boel Freesync compatible. Kijk ook eens in de specs van je VGA kaart of DP1.4 wel ondersteunt wordt.
[ Voor 12% gewijzigd door Thrawni op 24-09-2020 14:27 ]
Deze accepteert ook 10Bit input. De AOC doet dat niet.arutten schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:19:
[...]
Scherm is ook maar 8bit, dus kleurdiepte zou in Windows al goed moeten staan.
Dus dat zou het best kunnen zijn. Sommige schermen hebben wel 8Bit pannels maar wel 10Bit lookup. En ook 10bit pannels met 12/14 bit lookups. Dus dan kan je mogelijk wel iets voordeel hebben met 10Bit aansturing maar lang niet zo goed als Native 10Bit pannels.
Ik zou dan echt het Audio device er dan uit gooien wellicht dat dat helpt.Thrawni schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:22:
[...]
Ik dacht dat het geluid eigenlijk wel van het scherm zelf kwam gezien mijn monitor op mute zou moeten staan, maar zeker weten doe ik niet dus wellicht komt het wel gewoon uit de speakers. Ik ga het op de volgende mogelijkheid checken door het geluid uit te zetten. Ik gebruik als GPU een gtx 1060 msi 6G en als kabel de meegeleverde displayport kabel. Heb de monitor altijd op 144hz, met freesync premium pro aan en HDR uit. De kleuren instellingen die een paar pagina's terug in dit topic vermeld zijn heb ik daarnaast overgenomen.
Je zou ook eens kunnen proberen of het goed werkt als je Freesync uit zet. Wellicht werkt dat bij nVidia niet zo soepel.
[ Voor 45% gewijzigd door Astennu op 24-09-2020 14:30 ]
Helaas blijven de flickeringen/storingen zich voor doen. Weliswaar alleen op 144Hz en niet op 100Hz.
:strip_exif()/f/image/VSoVVh7eUgSjylfxSFPZVwzB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door djwantec op 24-09-2020 20:58 ]
Goed voorbeeld! De mijne zien er wit uit (zover ik dit kan zien met het blote oog) maar dit is nu toch wel de beste foto die ik gezien heb die het probleem weergeeft. Ik heb jammer genoeg nooit de camera bij de hand en tegen de tijd dat ik het klaar zou hebben zou het alang gestopt zijndjwantec schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:55:
[Afbeelding]
Hier een voorbeeld van zo'n flicker
Ik heb wel dit soort dingen gezien bij tv's . Kabel vervangen was dan de oplossing en zeker omdat je zegt dat dit bij 100 niet gebeurt alleen op hogere frequenties. Bijgeleverde dp kabel misschien niet geschikt?
Ik heb deze geblokte balk met ontladingsgeluid gelukkig maar 1 keer gezien. Volgens mij net na het vervangen van de meegeleverde kabel door de Club 3D DisplayPort 1.4 HBR3 8K 60Hz kabel van 2 meter. Misschien zat de DP kabel er niet goed in. Ik had meteen de stroomkabel uit de monitor getrokken. DP kabel goed aangedrukt en stroomkabel weer aangesloten. Toen ik de monitor weer had aangezet was de storing weg en ook niet meer gehad!Thrawni schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:57:
Zijn er nu wel gebruikers die het scherm gebruiken op 144hz met freesync aan en het onladingsgeluid + flickering/horizontale streep/storing nu niet zien?
FreeSync staat aan en in Nvidia driver G-Sync/G-Sync Compatible geactiveerd en ingesteld op144Hz.
Ik kan dat zonder deze problemen!Thrawni schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:57:
Zijn er nu wel gebruikers die het scherm gebruiken op 144hz met freesync aan en het onladingsgeluid + flickering/horizontale streep/storing nu niet zien?
Heb wel andere flickering van de website verder terug genoemd. En menu’s in game enz die flickering veroorzaken.
@Notna Overigens zou ik vandaag reactie krijgen van Iiyama nadat ik twee mails heb gestuurd en twee keer gebeld, Ik zou een update krijgen of er al een oplossing was voor het probleem enz. Ik kreeg een mail maar in plaats daarvan kreeg ik onderstaande mail. Sorry mensen maar dan haak ik af. Heb ook besloten om de monitor retour te sturen, want deze info hadden ze al. Beetje teleurgesteld in hun service van mijn kant.
Geachte heer/mevrouw
Om u verder van dienst te zijn vragen we u de volgende informatie naar ons toe te sturen:
- Serienummer van het scherm
- Type model
- Voor&achternaam
- Adres
- Telefoonnummer
- Emailadres
- Aankoopdatum
- Aankoopbewijs
- Foto van het probleem (Onder 1 MB AUB)
- Het probleem kort beschrijven
Voor verdere vragen is het altijd mogelijk om ons te mailen.
Met vriendelijke groet, / Best regards, / Cordialement,
iiyama Garantie-helpdesk
TheLarger1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:35:
[...]
Ik kan dat zonder deze problemen!
Heb wel andere flickering van de website verder terug genoemd. En menu’s in game enz die flickering veroorzaken.
@Notna Overigens zou ik vandaag reactie krijgen van Iiyama nadat ik twee mails heb gestuurd en twee keer gebeld, Ik zou een update krijgen of er al een oplossing was voor het probleem enz. Ik kreeg een mail maar in plaats daarvan kreeg ik onderstaande mail. Sorry mensen maar dan haak ik af. Heb ook besloten om de monitor retour te sturen, want deze info hadden ze al. Beetje teleurgesteld in hun service van mijn kant.
Geachte heer/mevrouw
Om u verder van dienst te zijn vragen we u de volgende informatie naar ons toe te sturen:
- Serienummer van het scherm
- Type model
- Voor&achternaam
- Adres
- Telefoonnummer
- Emailadres
- Aankoopdatum
- Aankoopbewijs
- Foto van het probleem (Onder 1 MB AUB)
- Het probleem kort beschrijven
Voor verdere vragen is het altijd mogelijk om ons te mailen.
Met vriendelijke groet, / Best regards, / Cordialement,
iiyama Garantie-helpdesk

Zucht. Groot gelijk van jouw kant overigens.
Thanks voor het delen voor vanaf wanneer het gestopt zou zijn. Ik heb zojuist exact die kabel besteld en ga dat morgen dan gebruiken om te kijken of het stoptarutten schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:19:
[...]
Ik heb deze geblokte balk met ontladingsgeluid gelukkig maar 1 keer gezien. Volgens mij net na het vervangen van de meegeleverde kabel door de Club 3D DisplayPort 1.4 HBR3 8K 60Hz kabel van 2 meter. Misschien zat de DP kabel er niet goed in. Ik had meteen de stroomkabel uit de monitor getrokken. DP kabel goed aangedrukt en stroomkabel weer aangesloten. Toen ik de monitor weer had aangezet was de storing weg en ook niet meer gehad!
FreeSync staat aan en in Nvidia driver G-Sync/G-Sync Compatible geactiveerd en ingesteld op144Hz.
Ja die zijn er.... Maar ik heb een RX5700XT. Dus de flikkeringen zijn bij mij minimaal op het moment.Thrawni schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:57:
En wat betreft de update.... De eerste update was vrij snel gekomen.
Reken er maar op dat ze met man en macht de boel proberen te fixen. Dat dit niet in een drie weken gebeurt lijkt me vrij logisch.
Ooit eens geprobeerd bij Samsung garantie te claimen?? Die zeggen gewoon ga maar terug naar de winkel.
[ Voor 29% gewijzigd door wackidth op 25-09-2020 07:15 ]
.
Voordat ik 20 euro aan een kabel ga uitgeven, wil ik wel zeker weten of dat de bottleneck is van het probleem.Thrawni schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:33:
[...]
Thanks voor het delen voor vanaf wanneer het gestopt zou zijn. Ik heb zojuist exact die kabel besteld en ga dat morgen dan gebruiken om te kijken of het stopthopen dat het daaraan ligt.
Ik neig nog steeds naar het terug te sturen.
Keep us updatedunfor schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:46:
Ik ben er vrij zeker van dat het probleem niet veroorzaakt word door de kabel. Ik heb wel een andere onderweg maar ik verwacht niet dat het de magische oplossing is.
Ik heb inmiddels een koper voor mijn oude scherm, maar denk dat ik die maar af moet zeggen

Let us hope that you're wrong.unfor schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:46:
Ik ben er vrij zeker van dat het probleem niet veroorzaakt word door de kabel. Ik heb wel een andere onderweg maar ik verwacht niet dat het de magische oplossing is.
Will do! Vanmiddag & vanavond ga ik de hele dag mijn monitor gebruiken met de zojuist gekochte kabel die hier is vermeld, op 144hz en freesync op een gtx 1060, en als het probleem van een knappend/knetterend/pats geluid met de bijbehorende storing zich voor blijft doen weet ik genoeg. Morgen ga ik dan ook het retouren bij Azerty en hopen dat het probleem zich daar ook voordoet... Weet niet zo goed hoe ik het te voorschijn laat komen op commando en dat zou wel handig zijn.djwantec schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:37:
[...]
Keep is updated![]()
Ik heb inmiddels een koper voor mijn oude scherm, maar denk dat ik die maar af moet zeggen
En ik zal ook de monitor muten & uitzetten in de geluidsinstellingen om te weten of het pats geluid dan alsnog te horen is.
Een van de laptops wil alleen 38-nogwat bij 2160 weergeven op 30 Hz. Ik weet 100% zeker dat deze laptop op zowel zijn HDMI uitgang als op USB-C native 3440x1440 moet kunnen op 60Hz, want op het werk staan Samsuns waarop deze laptop dat gewoon doet.
De kabel is die ik gebruik is een van de HDMI kabels meegeleverd bij de monitor, deze werkt op de andere laptop (Nvidia, GTX1070) op native resolutie max 100Hz. Aan de kabel ligt het dus niet.
Op de zakelijke laptop heb ik zowel Windows 10 en Fedora 32. Geen van beide pakt de resolutie goed. Als ik op Windows de resolutie wil toevoegen (custom resolutions), dan klaagt dat Intel control panel dat het de bandwidth zou overschreiden. Misschien kan ik niet rekenen maar volgens mij is 3840x2160 meer pixels dan 3440x1440 en zou de bandbreedte lager zijn bij dezelfde frequentie.
Ik denk dat er iets anders aan de hand is, zou een firmware update helpen?
Ander issue dat ik heb is dat de monitor soms fel gekleurde schermen begint te rouleren, rood, blauw, geel, etc, en dan werkt het menu input knopje niet meer. Soms als in een verkeerde input kies en ik krijg een zwart scherm (omdat er geen signaal is) dan komt het menu van het scherm ook niet tevoorschijn. Duurt soms minuten lijkt het wel voordat tie weer reageert.
Qua beeld ben ik wel erg tevreden, ik houd van sRGB mode, ik heb geen idee hoe accuraat het is (boeit me ook niet) maar de kleuren zijn prettig en contrast is goed. Als ik bovenstaande dingetjes kan oplossen zou ik wel tevreden zijn.
1. Die kleurenshow komt omdat je het scherm niet een keer hebt uitgezet (knopje ingedrukt houden). Als je het dan weer aanzet is dat probleem weg (is ook eerder gemeld in dit topic)InflatableMouse schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:16:
Goed zojuist de GB3466 binnengekregen en aangesloten. Behoorlijk wat issues, hopelijk snel op te lossen anders gaat tie terug.
Een van de laptops wil alleen 38-nogwat bij 2160 weergeven op 30 Hz. Ik weet 100% zeker dat deze laptop op zowel zijn HDMI uitgang als op USB-C native 3440x1440 moet kunnen op 60Hz, want op het werk staan Samsuns waarop deze laptop dat gewoon doet.
De kabel is die ik gebruik is een van de HDMI kabels meegeleverd bij de monitor, deze werkt op de andere laptop (Nvidia, GTX1070) op native resolutie max 100Hz. Aan de kabel ligt het dus niet.
Op de zakelijke laptop heb ik zowel Windows 10 en Fedora 32. Geen van beide pakt de resolutie goed. Als ik op Windows de resolutie wil toevoegen (custom resolutions), dan klaagt dat Intel control panel dat het de bandwidth zou overschreiden. Misschien kan ik niet rekenen maar volgens mij is 3840x2160 meer pixels dan 3440x1440 en zou de bandbreedte lager zijn bij dezelfde frequentie.
Ik denk dat er iets anders aan de hand is, zou een firmware update helpen?
Ander issue dat ik heb is dat de monitor soms fel gekleurde schermen begint te rouleren, rood, blauw, geel, etc, en dan werkt het menu input knopje niet meer. Soms als in een verkeerde input kies en ik krijg een zwart scherm (omdat er geen signaal is) dan komt het menu van het scherm ook niet tevoorschijn. Duurt soms minuten lijkt het wel voordat tie weer reageert.
Qua beeld ben ik wel erg tevreden, ik houd van sRGB mode, ik heb geen idee hoe accuraat het is (boeit me ook niet) maar de kleuren zijn prettig en contrast is goed. Als ik bovenstaande dingetjes kan oplossen zou ik wel tevreden zijn.
2. Ik zou het eens proberen met een Displayport kabel (via USB-C). Ik had dezelfde issues met HDMI (via een USB-C dock) met een MAcBook Pro. Een goede USB-C --> Displayport kabel loste dit op
Tx.Notna schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:20:
[...]
2. Ik zou het eens proberen met een Displayport kabel (via USB-C). Ik had dezelfde issues met HDMI (via een USB-C dock) met een MAcBook Pro. Een goede USB-C --> Displayport kabel loste dit op
Is er dan nog een mogelijkheid om te de laptop op te laden of moet er dan een USB-C dock of een soort splitter tussen?
Het is niet een USB-C naar USB-C kabel dus het scherm laadt niet de laptop op. Als je maar één USB-C poort hebt, lijkt het mij dat het een lastig verhaal gaat worden. Geen idee of je kan laden via een USB-C hub bijv. én het gebruikt voor displayInflatableMouse schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:24:
[...]
Tx.
Is er dan nog een mogelijkheid om te de laptop op te laden of moet er dan een USB-C dock of een soort splitter tussen?
Een GTX1070 moet toch 144Hz kunnen hebben?
Ja, makkelijk maar die is niet het probleem. Ik heb twee laptops, een Asus ROG met GTX1070 (die werkt prima op hdmi en displayport), en mijn werk laptop, zakelijk model, Lenovo E580, prima ding verder. Op kantoor hebben we ook 34" schermen en daar doet die Lenovo moeiteloos 3440x1440 via zowel USB-C als HDMI. Ik weet van verschillende collega's die bij klanten zitten geen probleem hebben met 4K schermen.Señor Sjon schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:01:
Ik werk met een miniDP naar DP kabel via een Surface dok en dat gaat prima.
Een GTX1070 moet toch 144Hz kunnen hebben?
Maar op deze Iiyama doet die Lenovo dus raar en ik snap niet waarom, aan de kabel ligt het ook niet die werkt op de Asus wel goed.
Heb je ergens een kleurdiepte verkeerd staan bij de custom resolutie?
Nee want ik kan geen custom resolutie instellen, dat wordt niet geaccepteerd omdat dat zogenaamd te veel bandbreedte zou kosten. Dat is alleen op Windows met de IGPU control panel van Intel.Señor Sjon schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:45:
Wat geeft het scherm aan in de OSD bij die input?
Heb je ergens een kleurdiepte verkeerd staan bij de custom resolutie?
Op Fedora 32 krijg ik gewoon een vertekend beeld door de incorrecte verhouding.
Als ik hier dan de info opvraag via het menu staat er 3840x2160x30Hx op HDMI2. Daaronder staat SDR. Onder display settings van Gnome kan ik niet de goeie resolutie kiezen.
Niet direct gerelateerd aan dit scherm, maar ik heb op de zaak nog wat 23/24 inch schermen van dit merk en die hebben dit specifieke probleem ook. Grappig.InflatableMouse schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:16:
Soms als in een verkeerde input kies en ik krijg een zwart scherm (omdat er geen signaal is) dan komt het menu van het scherm ook niet tevoorschijn. Duurt soms minuten lijkt het wel voordat tie weer reageert.
Mike,
Ik was trouwens een aantal pagina's terug aan het lezen van het topic en kwam het filmpje tegen van Rossen waarin het probleem super goed gefilmd in was. Wist helemaal niet dat het al zodanig hier was vastgelegd en besproken. (deze: YouTube: GB3466WQSU Flickering)
Enige 'probleem' die ik nu lijk te hebben is, net zoals menig andere gebruiker, de flickering in bepaalde menu's of op de star citizen website. Maar daar kan ik vele malen makkelijker mee 'leven'
Uiteindelijk zit je nu dan op de problemen die iedereen nog heeft aan het eind..Thrawni schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:13:
Tot nu toe nog geen flickering gehad. Ik denk dat het misschien wel aan mijn kabel heeft gelegen! Of wellicht dat ik het zelfs er niet goed genoeg in heb gedaan.
Ik was trouwens een aantal pagina's terug aan het lezen van het topic en kwam het filmpje tegen van Rossen waarin het probleem super goed gefilmd in was. Wist helemaal niet dat het al zodanig hier was vastgelegd en besproken. (deze: YouTube: GB3466WQSU Flickering)
Enige 'probleem' die ik nu lijk te hebben is, net zoals menig andere gebruiker, de flickering in bepaalde menu's of op de star citizen website. Maar daar kan ik vele malen makkelijker mee 'leven'.
Ik heb hem retour gestuurd, ik kan er in ieder geval niet tegen en vind het super irritant, Iiyama service desk was ook drama dus heb de hoop opgegeven.
Over drie weken eerst een nieuwe woning en daarna maar de LG variant voor wat meer knaken...
Ok, de bij de monitor geleverde kabel is de bottleneck voor wat betreft die 'patsen', 'knetters' en storingen en is dus niet capabel voor wat het beeldscherm levert.Thrawni schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:13:
Tot nu toe nog geen flickering gehad. Ik denk dat het misschien wel aan mijn kabel heeft gelegen! Of wellicht dat ik het zelfs er niet goed genoeg in heb gedaan.
Enige 'probleem' die ik nu lijk te hebben is, net zoals menig andere gebruiker, de flickering in bepaalde menu's of op de star citizen website. Maar daar kan ik vele malen makkelijker mee 'leven'.
Dat zoiets niet bij de fabrikant uitvoerig is getest.
Jammer, maar ik ben denk ik niet van plan meer geld neer te leggen voor een kabel bij een scherm dat sowieso niet flawless is en onzeker of dat het ooit gaat worden.
Inderdaad maar door sparen voor meer kwaliteit en zekerheid.
[ Voor 4% gewijzigd door djwantec op 26-09-2020 11:56 ]
Als dat ook niet werkt gaat deze hele bende terug, goedkoop = duurkoop blijkt wel weer.
Vermoedelijk zit het probleem dus in de bijgeleverde kabel.
[ Voor 12% gewijzigd door The End op 26-09-2020 12:09 ]
En wat zijn mogelijke workarounds hiervoor? Ik heb gelezen dat het gebruik maken van de intergrated intel graphics helpt, maar die heb ik zelf dan weer niet dus ik vroeg mij af of het al bekend is of er nog meer mogelijkheden zijn (totdat Ilyama hiervoor wellicht een firmware update heeft mits het niet een paneel probleem is)
Ondertussen is het scherm voor een tweede keer retour naar Azerty. Ik heb een nieuw paneel of refund gevraagd.Thrawni schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:13:
To be continued..
Had je ook een andere DP kabel gebruikt dan degene die meegeleverd is?Rossen schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:13:
[...]
Ondertussen is het scherm voor een tweede keer retour naar Azerty. Ik heb een nieuw paneel of refund gevraagd.
To be continued..
3 verschillende, wel niets fancy maar kabels die werkten met mijn vorige 1080p 144hz schermen.Thrawni schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:00:
[...]
Had je ook een andere DP kabel gebruikt dan degene die meegeleverd is?
Die kabels krijgen flink wat meer te verduren bij hogere resoluties. Dat deze bij 1080p wel werkte is dus zeker geen garantie. Dat de bijgeleverde kabel zo slecht is is wel een manco van iiyamaRossen schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:18:
[...]
3 verschillende, wel niets fancy maar kabels die werkten met mijn vorige 1080p 144hz schermen.
Weet je wel zeker dat die kabels dan ook DisplayPort 1.4 betreffen?Rossen schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:18:
[...]
3 verschillende, wel niets fancy maar kabels die werkten met mijn vorige 1080p 144hz schermen.
Digitale uitgangen zijn niet per definitie schoon en er kan ook een impedantie mismatch zijn waardoor reflecties optreden van het signaal. Bij hoge bandbreedte gebruik is dat funest en een mogelijk oorzaak van de storingen.
Als eindgebruiker heb je daar natuurlijk weinig aan. Het is alleen erg makkelijk om IIyama de schuld te geven, terwijl het ook aan een combinatie kan liggen.
Waren het niet twee personen met een GTX970 die grote problemen hadden?
Displaypoort 1.2 of 1.4 kabels bestaan niet. Deze worden namelijk geclassificeerd op bandbreedte. Bijv. HBR(1)/2/3 of UHBR10.Thrawni schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:56:
[...]
Weet je wel zeker dat die kabels dan ook DisplayPort 1.4 betreffen?
Alleen de connectie heeft een versienummer.
Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort
Het kan dus best zijn dat goede kabels die voor HBR geclassificeerd zijn, ook HBR3 aankunnen.
[ Voor 29% gewijzigd door CMT op 26-09-2020 19:19 ]
Je zoekt het te ver, ineens ligt het aan videokaarten en voedingen?? Bij al die mensen met problemen, die met andere monitoren geen problemen hebben.CMT schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:13:
Het kan best zijn dat de QC op de kabels slecht is. Maar het valt mij op dat niemand denkt aan de videokaart/voeding en/of dat de kabel wel goed contact maakt.
Digitale uitgangen zijn niet per definitie schoon en er kan ook een impedantie mismatch zijn waardoor reflecties optreden van het signaal. Bij hoge bandbreedte gebruik is dat funest en een mogelijk oorzaak van de storingen.
Als eindgebruiker heb je daar natuurlijk weinig aan. Het is alleen erg makkelijk om IIyama de schuld te geven, terwijl het ook aan een combinatie kan liggen.
Waren het niet twee personen met een GTX970 die grote problemen hadden?
Het zal wel user error zijn ja.
Het is makkelijk om IIyama de schuld te geven omdat het de schuld van IIyama is.
Ik heb 2 exemplaren gehad, met 2 verschillende videokaarten. Geen syncproblemen.
En je zegt wel "die met anderen monitoren geen problemen hebben".
Maar zijn dat dan ook 144Hz, 8-bit schermen op 3440x1440 resolutie?
Ik denk dat je het antwoordt daarop wel kunt raden.
Verder sluit ik niet uit dat er QC problemen kunnen zijn, maar het is kortzichtig om zonder de oorzaak te weten een schuldige aan te wijzen.
Ik geef je een paar technische mogelijkheden als oorzaak, geen gebruikersfout.
Het is jammer dat je dat niet in kan zien.
Het staat niet ter discussie of dit scherm een probleem heeft of niet, dat staat al vast.CMT schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:30:
Leg dan maar eens uit waarom het voor anderen wel goed werkt.
Ik heb 2 exemplaren gehad, met 2 verschillende videokaarten. Geen syncproblemen.
En je zegt wel "die met anderen monitoren geen problemen hebben".
Maar zijn dat dan ook 144Hz, 8-bit schermen op 3440x1440 resolutie?
Ik denk dat je het antwoordt daarop wel kunt raden.
Verder sluit ik niet uit dat er QC problemen kunnen zijn, maar het is kortzichtig om zonder de oorzaak te weten een schuldige aan te wijzen.
Ik geef je een paar technische mogelijkheden als oorzaak, geen gebruikersfout.
Het is jammer dat je dat niet in kan zien.
Lees nou eens goed waar ik het over heb.
Voor alle duidelijk ik heb het over de kabelverbinding/sync. Niet Freesync.
Het is volledig duidelijk, maar irrelevant.CMT schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:07:
Dat stel ik niet ter discussie?
Lees nou eens goed waar ik het over heb.
Voor alle duidelijk ik heb het over de kabelverbinding/sync. Niet Freesync.
Als het nu een of twee users waren met dit probleem kunnen we nog naar andere oorzaken kijken, met de hoeveelheid gebruikers die problemen hebben kunnen we vrij zeker zeggen dat het aan het scherm ligt.
[ Voor 25% gewijzigd door unfor op 26-09-2020 23:22 ]
Ik tel 2-3 mensen die last hebben van ploppende speakers/storingen in het beeld -> verbindingsprobleem/ sync-verlies/ bandbreedte tekort / teveel storing op de kabel / hoe je het ook wilt noemen.
Over welke hoeveelheid gebruikers heb jij het dan?
Je gaat verder ook niet in op mijn argumenten maar komt in plaats daarvan met bolle uitspraken.
Het is ook niet nodig om iemand meteen te gaan quoten in een directe reactie.
De problematiek met de storingen zijn echt direct het gevolg van een kwalitatief slechte kabel, doordat is bewezen dat bij vervangen ervan de storingen zijn verholpen.
De helderheidsflickeringen daarentegen is een ander probleem wat in het scherm zit.
Overigens lees ik niet alleen hier op tweakers mee over dit scherm.
Zo ja, is dit een zelfde soort flikkeren?
Ik moet het afkloppen maar ik heb al twee weken geen last meer met een RX5700XT
Er is ondertussen wel een andere kabel tussen gekomen (ik had geen last van ploppen en kraken) en driver updates.
Begin bijna te denken dat het ook driver gerelateerd is.
Begrijp dat sommige teleurgesteld zijn. Maar er word naar mijn mening iets te snel de conclusie gelegd dat de service en helpdesk waardeloos is.
Ik heb andere ervaringen en meerdere hier. Weet zeker dat dit op Prio 1 staat bij hen.
Vooralsnog zijn de problemen bij mij verdwenen.
🤞
Ps
Voor diegene die hun zinnen hadden gezet op de Gigabyte G34WQC?
Daar druppelen ook de eerste berichten binnen over flikkeren. Dode pixels en schermen die het helemaal niet meer doen.
[ Voor 11% gewijzigd door wackidth op 27-09-2020 16:22 ]
.
Jammer. Zonder de problemen is het echt wel een super scherm. Ik hoop voor Iiyama dat ze het probleem weten op te lossen. In ieder geval is dat voor mij te laat
Je bedoelt zeker de AOC CU34G2X. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ook daarvan lees ik veel klachten
Wat ik kan opmaken uit mijn zoektocht is dat vrijwel alle 34" 144Hz VA schermen met 3440x1440 resolutie, hetzelfde paneel als basis hebben. Een door TP vision aangepaste samsung paneel: TPM340YP05.
Dit jaar zijn ze als paddenstoelen uit de grond gekomen.
QC met dode pixels en stof achter het scherm ligt dus eerder aan TP vision of Samsung dan aan de monitorfabrikant.
Ik ben wel benieuwd of ze ook allemaal dezelfde aansturing/scaler hebben.
Het zal zeker nog een paar jaar duren voordat er echt iets nieuws op de markt komt, de iteraties van panelen gaat eenmaal niet zo snel.
Wil je een goedkope 34" 144Hz ultrawide scherm dan is er eigenlijk geen keuze.
Ik ga daarom maar wachten op de blackfriday aanbiedingen en hoop dat ondertussen de Freesync problemen opgelost worden.
Ik durf te wedden dat als AMD, Nvidia en de monitorfabrikanten samen om een tafel zouden gaan zitten en tot één duidelijke specificatie/standaard komen, de flikkering problemen onder Freesync/G-sync/VRR ook opgelost zouden worden. Maarja, Nvidia heeft er geen baat bij omdat ze g-sync willen pushen wat de andere twee partijen weer niet willen *zucht*.
Van andere gebruikers heb ik vernomen dat de Xiaomi Mi en Gigabyte G34WQC ook door de mand vallen met de Star Citizen animatie. Maar dat gebeurt ook met panelen van AOC en andere scalers. Dus het zal eerder aan de VA technologie liggen en bovendien niet echt een 'probleem' zijn in de praktijksituatie.
Ik weet niet of deze al genoemd is, maar de Lenovo G34W10 is er een die in het rijtje past en qua frame exact op de IIyama lijkt. Hetzelfde verhaal helaas.
Het zal wel. Ik heb letterlijk genoemd dat het over de kabelverbinding gaat. Het zou je sieren gewoon toe te geven dat je het verkeerd begrepen hebt i.p.v. met een excuus te komen.unfor schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:14:
Ik heb het dan ook over het flikkeren, het probleem waar de meeste users last van hebben.
Overigens lees ik niet alleen hier op tweakers mee over dit scherm.
Dit gaat specifiek in op VA panelen of ook voor IPS panelen van TP vision en Samsung?CMT schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:43:
@wackidth
Je bedoelt zeker de AOC CU34G2X. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ook daarvan lees ik veel klachten.
Wat ik kan opmaken uit mijn zoektocht is dat vrijwel alle 34" 144Hz schermen met 3440x1440 resolutie, hetzelfde paneel als basis hebben. Een door TP vision aangepaste samsung paneel: TPM340YP05.
QC met dode pixels en stof achter het scherm ligt dus eerder aan TP vision of Samsung dan aan de monitorfabrikant.
Het zal zeker nog een paar jaar duren voordat er echt iets nieuws op de markt komt, de iteraties van panelen gaat eenmaal niet zo snel.
Ik ga daarom maar wachten op de blackfriday aanbiedingen en hoop dat ondertussen de Freesync problemen opgelost worden.
Ik durf te wedden dat als AMD, Nvidia en de monitorfabrikanten samen om een tafel zouden gaan zitten en tot één duidelijke specificatie/standaard komen, de flikkering problemen onder Freesync/G-sync/VRR ook opgelost zouden worden. Maarja, Nvidia heeft er geen baat bij omdat ze g-sync willen pushen wat de andere twee partijen weer niet willen *zucht*.
Van andere gebruikers heb ik vernomen dat de Xiaomi Mi en Gigabyte G34WQC ook door de mand vallen met de Star Citizen animatie. Maar dat gebeurt ook met panelen van AOC en andere scalers. Dus het zal eerder aan de VA technologie liggen en bovendien niet echt een 'probleem' zijn in de praktijksituatie.
Ik weet niet of deze al genoemd is, maar de Lenovo G34W10 is er een die in het rijtje past en qua frame exact op de IIyama lijkt. Hetzelfde verhaal helaas.
[...]
Het zal wel. Ik heb letterlijk genoemd dat het over de kabelverbinding gaat. Het zou je sieren gewoon toe te geven dat je het verkeerd begrepen hebt i.p.v. met een excuus te komen.
Maken TP vision en Samsung eigenlijk wel IPS panelen?
[ Voor 35% gewijzigd door CMT op 27-09-2020 20:13 ]
pricewatch: Roline 12.03.3221 bij de Kabelshop.nl.
Werkt nu als een speer. 100Hz max, dat wel (is goed genoeg), maar wel native resolutie en m'n laptop kan nog opladen.
Ik ben blij dat het scherm dus niet terug hoeft.
Het stomme is dat met een Intel IGP dit niet optreed. Ook hoef je HDR, Freesync of G-sync niet aan te hebben staan om dit te reproduceren. Het lijkt bijna een overactieve aansturing van HDR terwijl het uitstaat. Het dimt immers het backlight om wellicht het contrast te verhogen en lichte scenes te laten spetteren. Ik krijg het namelijk steevast in de laserscene van de Star Citizen website.CMT schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:43:
@wackidth
Je bedoelt zeker de AOC CU34G2X. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ook daarvan lees ik veel klachten.
Wat ik kan opmaken uit mijn zoektocht is dat vrijwel alle 34" 144Hz VA schermen met 3440x1440 resolutie, hetzelfde paneel als basis hebben. Een door TP vision aangepaste samsung paneel: TPM340YP05.
[...]
Het zal wel. Ik heb letterlijk genoemd dat het over de kabelverbinding gaat. Het zou je sieren gewoon toe te geven dat je het verkeerd begrepen hebt i.p.v. met een excuus te komen.
Kan het niet zijn dat met de Intel IGP de refresh rate stiekem toch lager ligt omdat het geen super snelle GPU is en daarom het niet op treed? Want ik begreep dat het alleen bij 144Hz is.Señor Sjon schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:38:
[...]
Het stomme is dat met een Intel IGP dit niet optreed. Ook hoef je HDR, Freesync of G-sync niet aan te hebben staan om dit te reproduceren. Het lijkt bijna een overactieve aansturing van HDR terwijl het uitstaat. Het dimt immers het backlight om wellicht het contrast te verhogen en lichte scenes te laten spetteren. Ik krijg het namelijk steevast in de laserscene van de Star Citizen website.
[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2020 14:05 ]