Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:23
copykat schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:31:
Ik denk dat een van de problemen is dat office 365 bijna standaard door je strot gedouwd word bij IT ondersteuning. Overal waar ik kom en er een update van pakketten is gilt office 365 je tegemoed met de cloud aka "neem alles mee waar je ook naar toe gaat "account is uploaden van dingen een "verborgen actie".
Veel is uit t zicht en word niet bewust meegemaakt. Multi apperaten dus vaak ook nog eens auto sync lokale folders.
Kans op een foutje is vrij groot. Het is erg makkelijk maar ook eeg makkelijk onbewust in de fout te gaan en hun gebrek aan menselijke maat en corperate huisregels zijn wet betekend meteen kansloos.

Er is maar 1 echte oplossing. Niet gebruik maken van hun cloud services. Geen office 365 installeren en zoveel mogelijk "hulpsystemen" uitschakelen.
Als genoeg mensen hun links laten liggen veranderd er vast wat want geld is hun enige motivator.
Je kunt het ook overdrijven. OneDrive vraagt bij opstarten welke mappen bij moet synchroniseren. Standaard doet hij alleen de foto's, voor mappen als Whatsapp krijg je een duidelijke vraag waar je zelf ja op moet antwoorden.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 07:11
Die service van transip maakte uiteindelijk ook gebruik van PhotoDNA. En ik had wel wat backups van websites op mijn OneDrive staan. Ik ben nu toch wel steeds meer benieuwd wat de daadwerkelijke deden van blokkade is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Bullet NL schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:34:
[...]

Kortom, hier door heb ik nu 3 nieuwe MS accounts moeten aanmaken. ..
Hier kan ik dan dus echt niet bij.

Eerst een, terecht verhaal, hoe schandalig het wel niet is en dan weer 3 accounts aanmaken bij MS?

En dan (hopelijk niet) over een paar jaar hier weer een verhaal ophangen over afgesloten accounts en hoe slecht MS wel niet is.

Als deze praktijken al gaan veranderen (wordt nog lastig om wetgeving te regelen die tegen rechtsvrijheid van een bedrijf / contract / voorwaarden ingaat) dan is dan niet over een paar jaar. Dus in de tussentijd:
leer van de situatie en lever wat gemak in voor zekerheid en stop met all-in cloud diensten

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:01

Bullet NL

Eigen Wijs

jeroenkb schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:53:
[...]

Hier kan ik dan dus echt niet bij.

Eerst een, terecht verhaal, hoe schandalig het wel niet is en dan weer 3 accounts aanmaken bij MS?

En dan (hopelijk niet) over een paar jaar hier weer een verhaal ophangen over afgesloten accounts en hoe slecht MS wel niet is.

Als deze praktijken al gaan veranderen (wordt nog lastig om wetgeving te regelen die tegen rechtsvrijheid van een bedrijf / contract / voorwaarden ingaat) dan is dan niet over een paar jaar. Dus in de tussentijd:
leer van de situatie en lever wat gemak in voor zekerheid en stop met all-in cloud diensten
Waarom kan je er niet bij? Ik heb 3 xboxen in huis, heb Office365 nodig, Draai Windows op verschillende accounts...... Zit min of meer gevangen in het ecosysteem.

Het enige wat ik niet meer doe, ik maak geen gebruik meer van Onedrive, heb hier in huis een NAS staan, net als bij familie 100km verder op. Deze syncen realtime, de tijd van fotobackupen in de cloud is voor mij voorbij!

Waarom zou ik dan dus weer een verhaal op moeten hangen? Ik vind een Xbox veel te goed om naar een Playstation over te stappen als mainconsole... Office365 heb ik gewoon nodig voor werkzaamheden.

Ik vind de support die MS mij geeft, zeker voor al de betaalde diensten die ik van ze afneem en heb genomen abominabel slecht. Feitelijk is er helemaal geen support omdat ze je keihard afsluiten. Hier zit gewoon een maas in de wetgeving digitaal aangekochte aankopen ben je kwijt. Net als content of savegames die je zelf hebt behaald.

Ik heb het niet over een schuldvraag, ik heb het steeds over gebrek aan oplossingen. En daarmee zeg ik dus dat ik het niet terecht vind dat MS zaken aan elkaar koppelt. Toegang tot Onedrive stopzetten is daarmee voldoende om mensen die over de schreef gaan met het delen of uploaden van illegale foto's of bestanden tot een halt te roepen, dit had niet door hoeven te worden getrokken naar diensten als Family en of Xbox.

Brullen dat stoppen met diensten een oplossing is draagt ook helemaal niets bij aan het daadwerkelijke probleem. Er wordt geen recht gesproken door MS, door een automatisch proces, schijnbaar zonder controle en of herroeping worden mensen hun aangekochte diensten ontnomen.
In zekere zin speekt MS recht zonder dat de aangeklaagde zich kan verweren. Dat stoort mij enorm, de macht die onterecht op deze manier alleen maar bij één partij ligt.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:13

copykat

Good copy isn't bad

Devian schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:35:
[...]

Je kunt het ook overdrijven. OneDrive vraagt bij opstarten welke mappen bij moet synchroniseren. Standaard doet hij alleen de foto's, voor mappen als Whatsapp krijg je een duidelijke vraag waar je zelf ja op moet antwoorden.
Ja 1 keer als het geïnstalleerd word. Daarna komt de gebruiker en doet z'n ding.
(Vooral de minder met (basis)kennis van zaken gebruikers laten dit doen en zijn al blij als t werkt.)

Weten zij veel welke mappen allemaal wel en niet gesynced worden?
Die zitten wel op één de family accounts en die cluster van 6 kan dus in één keer geblokt worden door een gebbetje of een iets te blote familiefoto of een fotootje naar je vriendje/dinnetje om de avond alvast te starten.(genoeg domme acties te bedenken die niks met strafbare feiten te maken hebben.)

Dus Jij liever dan ik.
Bij mij thuis geen family accounts die gekoppeld zijn op 1 abo.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
copykat schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:10:
[...]

Ja 1 keer als het geïnstalleerd word. Daarna komt de gebruiker en doet z'n ding.
(Vooral de minder met (basis)kennis van zaken gebruikers laten dit doen en zijn al blij als t werkt.)

Weten zij veel welke mappen allemaal wel en niet gesynced worden?
Die zitten wel op één de family accounts en die cluster van 6 kan dus in één keer geblokt worden door een gebbetje of een iets te blote familiefoto of een fotootje naar je vriendje/dinnetje om de avond alvast te starten.(genoeg domme acties te bedenken die niks met strafbare feiten te maken hebben.)

Dus Jij liever dan ik.
Bij mij thuis geen family accounts die gekoppeld zijn op 1 abo.
Dat zijn aannames (en bangmakerij) die je doet. We weten niet welk soort foto's dit triggered.

Als het gewoon een beetje naakt, dat een stelletje elkaar stuurt, zou zijn zou het probleem veel groter zijn dan het hand vol wat hier geblokkeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Inderdaad omdat we niet weten wat t triggert zijn er twee manieren om te zien wanneer t gebeurd
Maak een willekeurig account aan en upload om de zoveel tijd een foto die steeds meer "fout" is. Net zolang tot dat de "je bent geblokkeerd" melding binnen komt.

De flitspaal methode. Elke keer iets harder totdat je flits krijgt.

De andere is hun vragen onder welke voorwaarden blokades gebeuren.
Als die gelijk is aan de algemene voorwaarden notitie word je weinig wijzer.

Bangmakerij? Nee, voorzichtigheid? Zeker.
Hoeveel mensen hebben 365 2021 eigenlijk nodig en is de offline office van vroeger niet genoeg?
De meeste thuis privé gebruikers kiezen MS vanwege de "gratis" 1 terrabite niet vanwege de office 365.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Panzer_V schreef op maandag 6 juli 2020 @ 07:29:
Nooit kunnen achterhalen wat de precieze reden is geweest. Daar uiteraard geen backup van de bestanden etc. Was nogal ruk daar het veel schoolopdrachten betrof.

Uiteindelijk heeft ze moeten accepteren alles kwijt te zijn en is er een nieuw MS account aangemaakt.
Dus... een ezel stoot zich dus toch 2x aan dezelfde steen? ;) Maar ik begrijp het wel; vaak wordt het afgedaan als onzin, maar grote bedrijven zoals Microsoft hebben toch monopoliën. Maar een school mag natuurlijk niet een Microsoft-account verplicht stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:40:
Maak een willekeurig account aan en upload om de zoveel tijd een foto die steeds meer "fout" is. Net zolang tot dat de "je bent geblokkeerd" melding binnen komt.
De flitspaal methode. Elke keer iets harder totdat je flits krijgt.
Die methode werkt niet, want je kan niet ongelimiteerd accounts aanmaken. Je moet je tegenwoordig steeds verder identificeren (bijv. via telefoonummer; etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bullet NL schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:34:
[...]

Tja, goed verwoord, ik zit met het zelfde dilemma qua rechtszaak. Tis een hele lastige situatie, kans dat een rechter uitspreekt dat MS mijn account mag blokkeren is groot. Het grootste probleem zit hem er voor mij in dat dit gevolgen heeft voor alle diensten. Zoals je terecht aangeeft, ook XBox Live e.d.

Ik vind echt dat je binnen de MS helpdesk van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Erg klant onvriendelijk en zeker niet oplossingsgericht.

Je krijgt totaal geen medewerking in een Xbox Live accountmigratie, er wordt geen moeite gedaan om de Familisettings van het hoofdaccount welke de accounts van mijn kinderen blokkeren om te zetten naar een nieuw MS account.

Kortom, hier door heb ik nu 3 nieuwe MS accounts moeten aanmaken. Alsof dit een doel op zich is..... :'(
Blokkeren is heel makkelijk, maar naar een oplossing zoeken wordt niet gedaan. Ik blijf er bij dat de oorzaak bij mij zit in onschuldig blood wat onbedoeld via automatische uploads op de servers van MS terecht is gekomen. Maar goed een waarschuwing of verzoek tot verwijderering is er nooit geweest. Een Ban-hamer is het enige waar je mee te maken krijgt.

De summiere informatie voorziening naar mensen die het treft vind ik rond uit schandelijk, hoe kan je als bedrijf serieuze misstanden aanpakken wanneer je mensen niet eens informeert waarom je (mogelijk) voorwaarden overtreed. Geld verdienen in de vorm van Xbox Live, Office 365 etc..... dat is allemaal prima, maar om daarna vervolgens om support te vragen..... Je moet als klant vooral niet moeilijk doen......
toon volledige bericht
Allereerst is het natuurlijk heel vreemd wanneer een dienst zomaar opgezegd mag worden terwijl je er voor betaald. Civielrechtelijk heb je minstens kans om je recht te halen op restitutie, plus evt. geleden schade (in de VS zou dat heel hoog oplopen).

Maar wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom uploaden jullie niet gewoon versleutelde data? Wat het ook is: er is geen enkel voordeel je data onversleuteld in de cloud op te slaan. Versleutel het at rest en geef je private key niet aan Microsoft (of wie dan ook). Het enige dat ik hoop, is dat de viezeriken dit niet doen (want op deze manier kun je ze makkelijker opsporen). Anders moet je achter hun private key aan, wat op zich niet onoverkomelijk is maar standaard moeten we uit gaan van vertrouwen. De meeste mensen deugen.

Verder mag het nooit zo zijn dat een blackbox zegt u bent de zwakste schakel, waarbij vervolgens wordt gezegd 'de computer zegt [...]'. Ook al staat dat in de algemene voorwaarden, die zijn niet altijd (wereldwijd) bindend.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• BroncoJasperado
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-08-2022
Hi All,

Goed nieuws, ik had aangegeven dat ik actie ging ondernemen richting de 2de kamer en mijn acties hebben hun vruchten afgeworpen. Ik heb twee Europees gerichte politieke partijen gevraagd hier aandacht aan te geven en beide partijen/personen hebben beiden binnen een dag gereageerd op mijn vraag.

Beiden willen meer weten of dit soort praktijken, en als het klopt wat ik zeg en wat er gebeurd willen ze dit opnemen in hun beleid en standpunten voor de Nederlandse en Europese data wetgeving. Beiden partijen geven aan dat wat er hier gebeurd niet correct en juist is, en ook niet in de gedachte is van het beschermen van Europese burgers en hun opgeslagen data in de cloud en toegang tot het internet.

Reactie partij 1:
"Mensen moeten wat mij betreft niet alleen juridisch, maar ook in de praktijk in staat gesteld worden om baas over hun eigen data te zijn. Wat u beschrijft voldoet daar niet aan.

U geeft aan dat het gebeurt binnen de looptijd van een gekocht abonnement. Dat komt vreemd op mij over. Ik ben daarom benieuwd naar de omstandigheden waaronder Google of Microsoft dan tot zo’n afsluiting overgaan. Kunt u daar meer over zeggen?"

Reactie partij 2:
"Ik begreep dat je een vraag hebt over de macht van techbedrijven en de rechten van gebruikers van platforms. Dit is een onderwerp wat zoals je terecht aangeeft op Europees niveau speelt. (Partij 2) heeft beleid rondom online platforms en de rechten van internetgebruikers, dit is te vinden op onze internetpagina.
Mocht het je leuk lijken om hier verder mee aan de slag te worden en actief te worden nodigen we je graag uit om hierover mee te praten en over na te denken"

Ik ga binnenkort partij 1 en 2 weer beantwoorden, ik ben ook al bezig met een stukje beleid te typen, wat nog zeker aanscherping en verbetering kan gebruiken. Heb dat stukje tekst nu in 5 minuten geschreven, normaal zijn de wetgeving/toezichthoudende teksten die ik voorstel kwalitatief van beter van aard. Die post ik ook zo in dit Forum.

Als we ons vereniggingen richting onze volksvertegenwoordigers dan kunnen we wellicht in Nederland hier meer aandacht voor vragen voor dit probleem en de macht van techbedrijven op ons leven.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BroncoJasperado
The right to have access to basic internet needs, and to be able to participate in full on the internet with a digital identity. This includes; The right to have always access to your E-mail account and all data associated with that e-mail account. Right of access to data stored on servers and cloud applications. Rights to access and use legally bought electronic products, services and licenses. Rights of access to always retrieve and export (in a usable and readable format) data of accounts and data stored on servers and cloud to an offline environment.

In case when there is a violation by a data user, a temporary suspension, of maximumly one week is allowed, under pending investigation. If the violation was detected by an algorithm or by a human being it should be made transparent what specifically the violation is about, detailed evidence should be presented toward the person who has supposedly violated the terms and conditions of the service provider, context and proportionality should be taken into consideration. the violation should be explainable and specific, specific to an action or an event, and specific to an article.

Revoking, deleting and indefinite suspension of an account or access to the data is only allowed after another independent (governmental) expert party has reviewed the case and there was ample time for all parties to present information for their respective cases. Revoking, deleting and indefinite suspension is considered to be the severest measure a data platform, an account service provider, a server/cloud service, online software companies/providers/servicers can perform. When the reason for the measure is because of proven illegal activity from the data user, the service provider needs to inform the local authorities as well; so it can be followed up. Revoking, deleting and indefinite suspension are set equal to erasure of your online digital identity; and should be avoided when possible, and should only be used as a measure of last resort, and is considered a permanent measure.

In the case the service is provided based on a paid basis (not free), and the customer did not pay on time, the customer will get a notice period of at least 3 months, before permanent measures can be taken.

The same type of information transparency should be given towards a potential violator as if the violation was performed in real (non-digital) life. There should be a specified cause or pre-defined purpetration, answering what specifically was the violation. With known consequential repercussions. And permanent measures can only be taken when the accused party had the chance to restore and explain the situation but did not do so.

A service provider should have several levels and types of violations, varying in severity. The measure taken to the level of severity should be proportionate to the violation. A violation cannot be considered to be binary; either all good and then (suddenly) all bad.

A service provider which provides multiple different services under one account or subscription can also not cross suspend at the same time. A temporary suspension may only be applied to the service on which the violation was registered.

Both the service provider and the user should strive for a structural solution, that the same type of violation will not be repeated in the future, and that the user has learned to improve his/her behaviour.

The above should be a basic right of any EU citizen using and accessing digital services in the EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 20:59
BroncoJasperado schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:00:
...
Als we ons vereniggingen richting onze volksvertegenwoordigers dan kunnen we wellicht in Nederland hier meer aandacht voor vragen voor dit probleem en de macht van techbedrijven op ons leven.
Juist, juig dat zeer toe. Daarom ook dat ik Tweakers als een partij zie om dit groots te profileren, met wellicht nog andere tactisch handige partijen.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Bullet NL schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:48:
[...]

Waarom kan je er niet bij? Ik heb 3 xboxen in huis, heb Office365 nodig, Draai Windows op verschillende accounts...... Zit min of meer gevangen in het ecosysteem.

Het
Ik heb ook 3 xboxen. Alle 3 gekoppeld aan een niet MS email account. Je hebt geen Office365 nodig. Je wil het graag hebben. Je kunt ook losse Office kopen zonder cloud gedoe. Of 1 van de open source office pakketten etc etc. Gebruik ik al jaren. Allemaal keuzes.

En nogmaals: ik ben het helemaal met je eens dat MS zich schandalig gedraagt. Ik accepteer alleen dat ik dat niet ga veranderen en maak daarom andere keuzes.

Er is helaas een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

jeroenkb schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:18:
[...]

Ik heb ook 3 xboxen. Alle 3 gekoppeld aan een niet MS email account. Je hebt geen Office365 nodig. Je wil het graag hebben. Je kunt ook losse Office kopen zonder cloud gedoe. Of 1 van de open source office pakketten etc etc. Gebruik ik al jaren. Allemaal keuzes.

En nogmaals: ik ben het helemaal met je eens dat MS zich schandalig gedraagt. Ik accepteer alleen dat ik dat niet ga veranderen en maak daarom andere keuzes.

Er is helaas een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Dit is achteraf natuurlijk heel makkelijk weg typen, ik gebruik nu echt geen Onedrive meer voor foto's
Het zijn ook allemaal keuzes, je komt er alleen achteraf achter....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saren
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-07 09:22
Toevallig kwam ik een paar minuten geleden dit best populaire topic tegen uit 2012 (!!), met bijna een parallele ervaring als velen in dit topic hebben gehad. De persoon in kwestie verloor toegang tot zijn live (microsoft) account, en kon daardoor vele basisfuncties van zijn Windows Phone niet meer gebruiken. Hij verloor toegang tot zijn e-mail, zijn SkyDrive (OneDrive) en andere diensten. Een reden was dat hij een grote backup van Dropbox naar SkyDrive migreerde, zonder het 100% controleren op inhoud. Microsoft gaf geen gehoor wanneer hij vroeg welke van zijn content op SkyDrive precies de regels brak. 9 jaar later lijkt er weinig veranderd:

Live account geblokkeerd; 'smart'phone wordt 'dumb'phone...

[ Voor 11% gewijzigd door saren op 13-06-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:32
thelion schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:06:
Daarnaast heb je natuurlijk nog het issue dat Microsoft zich achter Iers rechts verschuilt. Zo kreeg ik afgelopen week een brief van de Autoriteit Persoonsgegevens waarin min of meer staat dat zijn mijn klacht niet in behandeling kunnen nemen omdat het om een internationale verwerking van persoonsgegevens gaat. Concreet betekent het dat mijn klacht overgedragen is aan de Ierse toezichthouder (de DPC), maar daarvan is al bekend dat zijn wat milder zijn in hun uitspraken t.o.v. de big tech. Rara waarom zouden ze toch in Ierland zitten :(
Niet over Microsoft maar wel in dit kader:

EU-hof: Facebook mag privacyklachten niet via Ierland ontwijken
https://www.rtlnieuws.nl/...of-van-justitie-ontwijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Bullet NL schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:37:
[...]Dit is achteraf natuurlijk heel makkelijk weg typen, ik gebruik nu echt geen Onedrive meer voor foto's
Het zijn ook allemaal keuzes, je komt er alleen achteraf achter....
In 2011 heb ik in overleg met een van de kids toch voor een eigen webdav server te kiezen om wereldwijd bij de data te komen en wij zijn hier vast echt niet uniek in. En ik hoor echt niet bij de anti-MS groep, maar ben wel kritisch op de ontwikkelingen.

Bottom-line gaat het toch puur om een afbreuk risico. En als je 2 data servers hebt op verschillende locaties dan is naast tegelijkertijd dataverlies, ook een potentieel bereikbaarheidsprobleem erg klein geworden.

Blijkbaar gaat op zo'n tweesprong van dit soort keuzes de toch een splitsing ontstaan qua fundamentele keuzes hoe je daar mee omgaat.

Vraag de groep die "MS-only" kiest waarom ze nu helemaal op MS vertrouwden, want dat is het exacte spiegelbeeld van onze situatie waar wij helemaal op vertrouwen.

Los van deze Microsoft account vergrendelingssituatie, want het is en blijft een drama dat door mogelijk een niet opzettelijk geuploade foto dit kan optreden.

En dat punt is blijkbaar bij de risico inschatting destijds niet mee genomen.

Om eerlijk te zijn: Dit specifieke "verkeerde foto" risico hadden wij ook niet op ons netvlies in 2011, wij wilden naast eigendom risico's (het betref nl documentaire werkfoto's op muziek gebied), "alleen" maar alles in eigen hand houden als uitgangsprincipe. Bij die keuze hoef je dus ook niet druk te maken over wat MS en anderen in de cloud uitspoken.

Dus het "achteraf schrijven" vind ik in ieder geval voor onze situatie niet terecht. Wij gaan niet over wat anderen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

route99 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:59:
[...]

Dus het "achteraf schrijven" vind ik in ieder geval voor onze situatie niet terecht. Wij gaan niet over wat anderen doen.
Euh, ik heb het niet over jou situatie, ik beschrijf mijn eigen situatie, en het feit dat ik achteraf gesproken alerter had kunnen zijn, daarom keer op keer de deksel op de neus heb gekregen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bullet NL op 15-06-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dank voor je openhartigheid/ zelfreflectie. _/-\o_

Wellicht nuttig voor anderen: Waar gaat het dan mis afgezien van "alerter" zijn.
Wij waren ook "niet alert" op een "verkeerde foto" die "een account op slot kan zetten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

route99 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:08:
Dank voor je openhartigheid/ zelfreflectie. _/-\o_

Wellicht nuttig voor anderen: Waar gaat het dan mis afgezien van "alerter" zijn.
Wij waren ook "niet alert" op een "verkeerde foto" die "een account op slot kan zetten".
Het is precies zoals je omschrijft, niet allert zijn op een foto('s) die voor een blokkade kunnen zorgen.
Nogmaals, die foto's zijn echt eigen verantwoordelijkheid, maar wat ik gewoon stuitend vind is het gebrek aan hulp wat MS geeft in het aandragen van een oplossing.

Zelfs ons rechtssysteem is er op ingesteld dat je na een staf terug kan keren naar normaal.
Bij MS gummen je identiteit gewoon uit alsof je niet meer bestaat, een ban-for-life....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Snap ik deels/vind het ook erg vervelend en niet terecht voor zulke toevalstreffers, maar het algemene afbreukrisico om dat als consument compleet bij externen te leggen, hoe kijk je daar tegen aan?

Ik neem aan dat als grote internationals klant zijn voor zulke systemen, dat niet hun hele cloud data systeem op slot gaat als een van hun medewerkers "een verkeerde foto" daar upload?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

route99 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:27:
Snap ik deels/vind het ook erg vervelend en niet terecht voor zulke toevalstreffers, maar het algemene afbreukrisico om dat als consument compleet bij externen te leggen, hoe kijk je daar tegen aan?

Ik neem aan dat als grote internationals klant zijn voor zulke systemen, dat niet hun hele cloud data systeem op slot gaat als een van hun medewerkers "een verkeerde foto" daar upload?
Daar zullen mischien wel extra filters draaien die scannen wat geupload word vóórdat het geupload word. De blok gebeurt dan eerder op de route. en daar hebben de ICT'ers zelf de macht over.

En ik vermoed dat grote klanten ook dure advocaten hebben en MS heeft ook meer belang bij dat ze blijven.
(Dat gepeupel die thuis een office365 accountje hebben is 1tje of 3 minder een druppel op de gloeiende winst plaat. who cares? have donut.)

Kern vh verhaal blijft zet nooit alle eieren in 1 mandje.
(Ik erken en besef dat "we" zins de jaren 90 "binnen gehengeld" zijn en ons steeds meer afhankelijk hebben laten maken door de MS strategen en hun concurenten.)
Maar besef 1 ding: Gemak dient niet de mens maar de CEO's in dit soort gevallen.
Zij adverteren ontzorging maar geven een schijnwereld van gemak en veiligheid en ondertussen "stelen" ze je identiteit met behulp van "systeem updates" en "veiligheids updates".

Ook ik laat het toe in "ruime" mate omdat het onwerkbaar is alles dicht te timmeren als niet windows expert zonder een kreupel systeem te krijgen. Maar ik zal nooit mijn gegevens overhandigen in de cloud bij zo'n geld slurpende multinational. Dikke winsten zijn nooit eerlijk.
en ja ik heb ook een gmail adres en gebruik hun systeem waarbij ik "mijn bloed laat aftappen" tijdens het gebruik.

Zolang je bewust blijft van de verhoudingen en hun einddoel gaat het goed.
en risico spreiding. niet alles op één plek bewaren en niet alles alleen "realtime" backuppen (hyjack/ virus)
encrypten indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

route99 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:27:
...Ik neem aan dat als grote internationals klant zijn voor zulke systemen, dat niet hun hele cloud data systeem op slot gaat als een van hun medewerkers "een verkeerde foto" daar upload?
Nou, zo groot zal die international niet zijn als iedereen op 1 account gaat zitten one-driven
Zeker een grote international zal individuele accounts gebruiken, dus alleen de account die uploadt zal geblokkeerd worden. Bovendien hebben zij wèl een aanspreekpunt bij microsoft en is het makkelijker te repareren in het geval ze het account echt niet kunnen missen
Bullet NL schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:15:
[...]
Bij MS gummen je identiteit gewoon uit alsof je niet meer bestaat, een ban-for-life....
Voor zover ik heb begrepen legt microsoft je geen strobreed in de weg als je een nieuw account opent

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:58:
[...]

Voor zover ik heb begrepen legt Microsoft je geen strobreed in de weg als je een nieuw account opent
ik heb net begrepen (een post iets omhoog) dat je een user id alla een telefoon nummer en zo moet geven waardoor je blijkbaar óók even een nieuw mobiel nummer moet aanvragen als je oude nummer gekoppeld is aan je geblokkeerde account.

Uiteraard zullen ze je nieuwe aanvraag tot gebruik van hun diensten tegen betaling honoreren. (Als je maar een "nieuw identiteit" bent die niet gekoppeld is aan de eerdere in foutief daglicht geziene identiteit is het hun om het even denk ik.)
Geld is geld en als je weer iets doet wat ze niet zint blokkeren ze die gewoon ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:58:
[...]

[...]

Voor zover ik heb begrepen legt microsoft je geen strobreed in de weg als je een nieuw account opent
Als je mijn eerdere berichten zou hebben gelezen dan weet je dat ik al lang nieuwe accounts heb aangemaakt.
incl die van mijn kinderen, ondanks dat zij geen ban hebben.

Het gaat mij er om dat iets door MS zonder zicht of mogelijkheid op unblock wordt geblockt.
Een nieuw account maken is het probleem ook niet, terug krijgen van een oude wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:50
Leerzaam topic dit.

Heb de laatste jaren ook geleidelijk 'alles' aan de cloud toe vertrouwd. Gebruikte al zo'n 15 jaar Synology NAS's, zowel privé als zakelijk. Een exemplaar op de zaak en thuis, welke backups maken naar elkaar. Werkte altijd perfect.

Maar had er al een jaar of 3 niet meer in geïnvesteerd. De cloud lijkt immers een stuk eenvoudiger. Gebruik privé vooral Google, en zakelijk MS. Heb dus mijn documenten 'veilig' op beide platforms staan.

Maar naar aanleiding van dit topic toch maar 2 nieuwe NAS'sen besteld :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
copykat schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:55:
overigens zou Trump zijn account ook geblokkeerd zijn?
Don’t publicly display or use the Services to share inappropriate content or material (involving, for example, nudity, bestiality, pornography, offensive language, graphic violence, or criminal activity).
Als je 750 dollar belasting betaalt als je zo rijk bent als hij dan moet dat wel niet legaal zijn of moreel crimineel... :-D
Trump staat zo'n $440.000.000 in het rood. Alleen in Nederland al zijn er veel bedrijven die nog geld van hem krijgen. Hij verteld iedereen dat hij miljardair is. Dat is alleen maar om mensen nog meer geld te kunnen ontfutselen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BroncoJasperado
Hi Allen, ik wil jullie even laten zien, (na mijn 6de poging), wat voor soort e-mail je krijgt als je naar 23 jaar betaalde klant vraagt om je account te laten heropenen...

"Hi,

Microsoft disabled access to the account due to a serious violation of the Microsoft Services Agreement: https://www.microsoft.com...ault.aspx#3_codeOfConduct.

As stated in the Microsoft Services Agreement, you will no longer be able to access any Services that require a Microsoft account.

For any subscriptions associated with the account, Microsoft will immediately cease charging the credit card on file for recurring charges.

Ann

Microsoft Online Safety"

----

Nogmaals ik weet zeker dat ik echt niets verkeerd heb gedaan, en ik heb ook echt geen idee wat er dus gebeurd is... Alleen al weten wat er precies gebeurd is, zou dit al een plekje kunnen geven. Nu is het gewoon "Computer says no" ...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BroncoJasperado
Hi all,

Weer een update. Ditmaal heb ik de strijd opgevoerd richting social media platforms. En het lijkt alsof Microsoft een stuk happiger is om te reageren als de stijd in het openbaar gevoerd wordt... (had van mij niet gehoeven maar goed).

Plots kreeg ik een link naar een form. Ik dacht, oh nee, daar gaan we weer... (zie post hierboven). Echter de link naar deze form was een stuk uitgebreider, en ik kon ook daadwerkelijk hier vragen beantwoorden die mijn identiteit konden vasttellen.

Dus, als er mensen zijn met een vegrendeld account, gebruik dan deze form

https://account.live.com/acsr

Groet,
Bronco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 07:11
Dank voor de tip, maar helaas:
Je hebt zojuist het formulier voor herstel van Microsoft-accounts (https://account.live.com/acsr?mkt=nl-NL) gebruikt om een verzoek in te dienen voor het opnieuw instellen van het wachtwoord voor g****@l*****.nl. Deze verzoeken worden genegeerd omdat je verificatie in twee stappen voor je account hebt ingesteld, maar we wilden het je toch laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyNick
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
BroncoJasperado schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:29:
Hi all,

Weer een update. Ditmaal heb ik de strijd opgevoerd richting social media platforms. En het lijkt alsof Microsoft een stuk happiger is om te reageren als de stijd in het openbaar gevoerd wordt... (had van mij niet gehoeven maar goed).

Plots kreeg ik een link naar een form. Ik dacht, oh nee, daar gaan we weer... (zie post hierboven). Echter de link naar deze form was een stuk uitgebreider, en ik kon ook daadwerkelijk hier vragen beantwoorden die mijn identiteit konden vasttellen.

Dus, als er mensen zijn met een vegrendeld account, gebruik dan deze form

https://account.live.com/acsr

Groet,
Bronco.
Dank voor je tip, ben benieuwd 👍

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BroncoJasperado
Weer een update, krijg een heel gemend beeld van twee helpdesks van Microsoft.

"Bedankt voor je reactie, Bronco.

Ik kan me de frustratie zeker voorstellen als je account plotseling gesloten wordt.

Deze melding geeft aan dat het account gesloten is omdat onze voorwaarden zijn overtreden. Het team dat dit kan verifiëren, en als het onjuist is kan oplossen, heeft effectief niet meer nodig dan het account en een ander account waar het antwoord naar toe gestuurd kan worden. Zij zullen dan beoordelen of het account wel of niet terug geopend kan worden en je daarvan op de hoogte brengen. Als hun oordeel is dat het niet meer wordt vrijgegeven, dan is dat definitief.

Het sluiten van een account wanneer er een overtreding van de voorwaarden is geconstateerd, kan altijd zoals beschreven in punt 3b van onze services overeenkomst (https://msft.it/6012nJWp2 ). Op het moment dat je een account aanmaakt ga je accoord met deze voorwaarden en daarmee is je account ook aan die voorwaarden onderhevig.

Bij het social media team hebben wij geen inzage in accounts en wij kunnen dan ook niet verifiëren waarom jouw account precies gesloten zou zijn of daar verdere informatie over geven. Het enige team dat hier toegang toe heeft is het team dat je kunt bereiken via het formulier dat je al had ingevuld. Zij zijn ook niet telefonisch bereikbaar en zijn niet gevestigd in een kantoor dat je kunt bezoeken.

Laat het ons weten als je verdere vragen hebt.

Groeten,
Microsoft Nederland"

&

"Hi Bronco,

Thank you so much for the followups. I apologize for the delay.

That sounds great! It sounds like you may on the right path now.

I won't be able to check the ticket itself, as the recovery form is for your Microsoft Live account. the Microsoft account support team is a completely different team from ours - but it really sounds like the case might be moving in the right direction. I am very happy for you!

Typically, the response time is 24 hours, but it could delay to up to 48. Therefore, I'd look out for the recovery team's response within the next 24, up to 48 hours.
I really hope this will be helpful for you.

Could I assist with any additional questions?
Best wishes,

Microsoft Support"

------

Dus: "het oordeel" is "definitief"
Dit suggereert een "vergrijp", een "aanklacht", een "vraagstelling & onderzoek", "een toetsingskader", "een contextueel kader" en een "afweging"
Dit zijn allemaal proces stappen waarvan je in een rechtstaat mag verwachten dat je als aangaande partij (of zoals Microsoft het ziet, de "overtreder") in ieder geval over aangesproken, geïnformeerd en geconsulteerd wordt.

-----

Ik wacht het nog even af; en ga daarna weer verder met de volgende stappen.

[ Voor 9% gewijzigd door BroncoJasperado op 21-06-2021 20:23 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BroncoJasperado
Als ik mijn eigen verhaal eens teruglees, en ook nu in het Nederlands een reactie heb gekregen, vind ik de hele situatie nog idioter dan ik eerder dacht.

Het is alsof je over straat loopt, je loopt een politieagent tegen het lijf, hij pakt plotseling zijn wapen en schiet op je, je bent stervende. Je vraagt met je laatste adem: "waarom?", de politieagent zegt "Je hebt een artikel ergens in één van onze wetboeken overschreden... en nu mag ik je doodschieten", ik vraag nogmaals "waarom?", maar de politieagent loopt fluitend weg en mompelt nog iets van "mijn oordeel is definitief en voor ons is de zaak nu afgesloten, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel he... toedels..."

Als daar een cabaretier een leuke sketch op wil maken zou ik er nog om kunnen lachen misschien...
nodigen we alle mensen die voor Microsoft werken in Nederland uit... kunnen we samen lachen....

waanzin dit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BroncoJasperado
Hi all, nog maar weer een update... alle punten die genoemd worden als mogelijk vergrijp heb ik allemaal niet overtreden.

"Zoals eerder aangegeven hebben wij via Twitter geen toegang tot accountgegevens en kunnen daarom niet aangegeven wat er precies aan de hand is met je account. Wanneer je al contact hebt gehad met onze Online Safety afdeling en zij aangegeven dat het account niet heropend zal worden kunnen wij daar verder geen invloed op uitoefenen en zal dit dan ook de definitieve beslissing zijn geweest van deze afdeling en is er verder geen andere manier om deze beslissing te veranderen. Deze afdeling zal inderdaad niet aangegeven wat de reden precies is geweest maar enkele redenen kun je wel vinden in onze Service agreement (https://msft.it/6017nzHYx).

Ik kan je ook enkele redenen meegegeven waarom accounts worden vergrendeld, hoewel niet alle accountvergrendelingen om deze redenen plaatsvinden:
- Malware: het opzettelijk verzenden van ongewenste of schadelijke code of software.
- Phishing: het stelen van persoonlijke gegevens van anderen door hen via trucs of spoofing ertoe te brengen deze te verstrekken.
- Het verstoren, schaden of spoofen van netwerken, services of andere systemen van Microsoft.
- Spam: Gebruik geen Microsoft-netwerken voor het verzenden, delen of publiceren van ongewenste e-mailberichten, opmerkingen, berichten, foto's, recensies of andere inhoud.
- Gebruik van meerdere accounts voor misbruik en andere verdachte activiteiten
- Gebruik de Diensten niet voor het weergeven of delen van ongepaste Inhoud of andere materialen (zoals bloot (dit kunnen ook al voor jou onschuldige foto’s zijn maar deze kunnen bijv. Via OneDrive gedeeld worden waardoor andere hier misbruik van kunnen maken), bestialiteit, pornografie, aanstootgevend taalgebruik, extreem geweld of criminele activiteiten).

Voor verder vragen met betrekking tot je persoonlijke gegevens of voor andere privacyvragen neem dan contact op met onze Data Protection Officer. Zie hiervoor deze link: https://msft.it/6018nzHYI

Mocht je een klacht willen indienen dan kun je dit doen door de volgende link te bekijken (https://msft.it/6019nzHYL) met hoe je dit kunt doen.

Houd er rekening mee dat dit de laatste opties zijn is die we je via Twitter kunnen meegegeven en is er helaas verder niets dat we verder voor je kunnen doen. Mocht je andere technische vragen hebben dan helpen we je graag verder.

Met vriendelijke groet, Microsoft Twitter helpdesk".

----

De meeste van die punten die ze daar noemen zijn inderdaad bewuste criminele handellingen waar ik inderdaad van hoop dat deze accounts dan ook gesloten worden. Echter het laatste punt, het hebben van "bloot" maakt me toch enigzins bezorgt. Aangezien dat geen strafbaar feit is, misschien wel moreel/ethisch verwerpelijk. En nogmaals ik heb zelf geen "bloot", maar dan vraag ik mij af wat is dan teveel "Bloot". En inderdaad impliceerd dat wat hier al eerder is genoemd in deze thread. het koppelen van bijvoorbeeld je outlook, een folder van je pc, of je telefoon, en het dan vervolgens ontvangen van een (wildvreemde) persoon een "blote" foto, is dus al genoeg reden om je te suspenden for life....

Ik ben zelf ook geen voorstander van blote foto's, dus zou het Microsoft niet veel beter staan als dat soort foto's dan automatisch worden geblurred en dat je dan een waarschuwing krijgt. (soort 3 strikes out of zo).

Maar nogmaals lijkt me heel stug als dit bij mij gebeurd is. En gaat het dan inderdaad al te ver om de vakantie foto's van Griekenland al te uploaden waar mijn dochter van 1 een zwempamper aan heeft?

Wat kan wel, wat kan niet? wat gaat te ver? en wie bepaald wat te ver gaat?....
Meer vragen dan antwoorden... Maar ja dat krijg je met het antwoord: "Deze afdeling zal inderdaad niet aangegeven wat de reden precies is geweest... het mystery blijft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@BroncoJasperado

Het mystery is vooral het niet willen accepteren dat, zolang wetgeving niet aangepast wordt, dit juridisch volledig acceptabel is. Je bent met een private partij een overeenkomst aangegaan en hebt daarbij de voorwaarden geaccepteerd. Punt uit.
De rechtstaat erbij halen en je voorbeeld over neergeschoten worden door een agent is irrelevant in deze casus. Ik snap dat het in de emotionele wereld zo kan voelen, maar daar heb je niets aan in de werkelijke wereld.

Dus ipv je tijd stoppen in MS helpdesken bellen heb je 2 keuzes:
-je laat het los
-je stapt naar de rechter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24

Eagle Creek

Breathing security

jeroenkb schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:10:
@BroncoJasperado

Het mystery is vooral het niet willen accepteren dat, zolang wetgeving niet aangepast wordt, dit juridisch volledig acceptabel is. Je bent met een private partij een overeenkomst aangegaan en hebt daarbij de voorwaarden geaccepteerd. Punt uit.
De rechtstaat erbij halen en je voorbeeld over neergeschoten worden door een agent is irrelevant in deze casus. Ik snap dat het in de emotionele wereld zo kan voelen, maar daar heb je niets aan in de werkelijke wereld.

-je laat het los
Ik ben wel eens heel nieuwsgierig naar die laatste stap. Ik zou graag zien dat er zo'n voorbeeldcasus gestart wordt, liefst aangevuld met de wat nodige pers of een bekende jurist. Simpelweg om het grotere probleem aan de kaak te stellen.

Ja, er zijn voorwaarden. Maar je hebt ook betaald voor bepaalde diensten. Dit soort dingen kunnen gebeuren maar als je vervolgens nergens op kunt beroepen, geen gesprek aankunt, geen proces kunt starten om goede support te krijgen etc. is dat "best erg". Voor een gratis account zeg ik, ik snap dat de investering er niet in zit, hoewel nog steeds ruk.

[ Voor 15% gewijzigd door Eagle Creek op 24-06-2021 09:40 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:35

Yucon

*broem*

@BroncoJasperado

-je laat het los
Ik zou het mysterie eerder noemen waarom je dit op deze manier versimpelt. Realiteit is dat het voor veel mensen al een behoorlijke drempel is om naar de rechter te stappen. En om dat te doen om vervolgens een miljardenbedrijf aan te spreken dat het mogelijk wel eens als een principekwestie zou kunnen zien maakt het nog een stapje lastiger. Heel zwart/wit gesproken mag je dan wel gelijk hebben maar ik vind gezien het onderwerp de opstelling van sommigen in dit topic niet van veel empathie getuigen. Er zit uiteindelijk wel een mens aan de andere kant van het toetsenbord. nee, ik had het bij dat laatste niet over microsoft :P

overigens gooi ik zelf ook graag mensen de harde waarheid voor de voeten. Maar dan moet dat wel nut hebben, en ik denk niet dat dit zo'n situatie is

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 24-06-2021 10:02 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alexbl69
@BroncoJasperado

-je laat het los
Snap je redenatie, maar weet niet of die helemaal op gaat.

Waar het mank gaat is dat het gebruik van clouddiensten voor zowel burgers als bedrijven inmiddels volledig is ingeburgerd. Het is nog niet zo dat je absoluut niet zonder kan leven (hoewel mijn ERP pakket - van Microsoft :) - sinds vorig jaar enkel nog werkend via 'de cloud' wordt aangeboden), maar we zijn er in de praktijk wel steeds meer afhankelijk van.

Probleem is dat er maar een heel beperkt aantal aanbieders is (Apple, Google, MS), die allen op dezelfde leest geschoeid zijn en waar je dus bij allen tegen deze problemen aan kunt lopen. Het enige alternatief is om alles in eigen beheer te gaan hosten, maar dat kun je van een normale burger redelijkerwijs niet verwachten.

Als een marktpartij (of in dit geval een zeer klein aantal marktpartijen) zich in een positie manoeuvreert dat honderden miljoenen, zo niet miljarden, mensen afhankelijk worden van hun diensten brengt dat ook extra verantwoordelijkheden met zich mee. Dan is het niet onredelijk om van ze te vragen dat je als klant normaal te woord wordt gestaan en je niet eenzijdig al je data kwijt bent.

Maar je hebt gelijk, een gang naar de rechter zou hiervoor de meest logische zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:35
Zijn er niet telefoon-apps die automatisch je gemaatke foto's direct syncen met OneDrive? Dan is één foto maken van je partner die toevallig geen kleren aan heeft dus mogelijk voldoende om een Microsoft ban for life aan je broek te krijgen.

Moet hier me hier zelf ook maar eens over achter m'n oren krabben, want mijn telefoon-foto's worden automatisch naar Google Photo's gezet. Als Google daar ook bans voor uit gaat delen dan kan ik dus in een zelfde soort schuitje belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Lapa schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:37:
Zijn er niet telefoon-apps die automatisch je gemaatke foto's direct syncen met OneDrive? Dan is één foto maken van je partner die toevallig geen kleren aan heeft dus mogelijk voldoende om een Microsoft ban for life aan je broek te krijgen.

Moet hier me hier zelf ook maar eens over achter m'n oren krabben, want mijn telefoon-foto's worden automatisch naar Google Photo's gezet. Als Google daar ook bans voor uit gaat delen dan kan ik dus in een zelfde soort schuitje belanden.
Meen me te herinneren dat toen ik OneDrive installeerde (Android) ik zelfs direct de vraag kreeg of ik foto's automatisch wilde uploaden.

Inmiddels staat die app er natuurlijk niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
In het geval van een Office365 abonnement voor 5~6 personen, wordt dan het geheel voor iedereen op slot gegooid of enkel het account waarbinnen "iets" is geconstateerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:00:
[...]

overigens gooi ik zelf ook graag mensen de harde waarheid voor de voeten. Maar dan moet dat wel nut hebben, en ik denk niet dat dit zo'n situatie is
Mijn initiële, harde reactie in dit topic was op een Tweaker die, na gebanned te zijn, aangaf maar weer 3 nieuwe accounts bij MS aangemaakt te hebben. Want hij kon niet anders.

Deze laatste reactie was inderdaad misschien niet heel empathisch, maar ik zie werkelijk het nu niet van hele pagina's van je afschrijven op dit forum over hoe je probeert MS te bewegen iets te doen wat ze toch niet gaan doen. Beetje windmolens enzo.....

Dus niet bedoeld om te wijzen op iets dat al gedaan is waar je niets meer aan kunt doen, maar meer over het daarover door blijven gaan.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• BroncoJasperado
@jeroenkb

Dank Jeroen, vind het heel fair en goed van je dat je dat zo verwoord. Sowieso vind ik het goed dat er ook kritische mensen zijn in dit forum die je ook af en toe terughalen naar de realiteit en naar de praktische kant van het verhaal. Ik weet van mijzelf dat ik soms wat emotioneel of lang van stof kan zijn, maar dat is juist waar ik mijn energie uit haal om dit topic te voeren. Met andere woorden, ik vind het bijna leuk. Ik vind de situatie niet leuk, maar ik vind het leuk en belangrijk om de principele strijd hier aan te gaan.

Voor puur mijzelf; verloren heb ik al, ik ben mijn account kwijt, dat heb ik ook al geaccepteerd. Het loslaten betekent dat ik me gewonnen geef, het is een David en Goliath strijd. Een rechtzaak beginnen kan, maar ik heb al eerder de beweegredenen hierop gegeven waarom ik dat nu niet doe. Een hele goede en slimme opmerking die je in het begin van je vorige post maaktte is precies hetgene waar ik nu op inzet.

"zolang wetgeving niet aangepast wordt, dit juridisch volledig acceptabel is."
Wat volgens de wet acceptabel is, betekent niet dat het leidt tot rechtvaardigheid of tot altijd een goede uitkomst, inderdaad.

Dus wat doe ik, ik ben bezig om de wet te laten aan te passen en bespreekbaar te maken. Omdat ik persoonlijk het gevecht nu verloren heb, maar ik niet wil dat dit anderen mensen overkomt. Of dat het mij over een jaar opnieuw overkomt bij een andere data service provider.

Ik wil zorgen dat andere gebruikers ditzelfde ook niet overkomt, en dat de macht van dit soort bedrijven kan worden beteugeld. Ik heb geen zin om voor mijn specifieke gevalletje mijn gelijk te halen. Een kort geding op voor alleen mijn account gaat denk ik niet het balletje aan het rollen brengen om deze situatie vervolgens te laten voorkomen voor een volgende gebruiker.

Ik wil de oorzaak aanpakken niet het gevolg, dan ben je bezig met een positieve verandering!
Is dat een te groot en onrealistisch doel? Misschien, maar nooit geschoten... altijd mis.
Heb ik daar de energie, kunde en tijd voor? Zeker weten!
Dus doen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spelvoutig
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07 16:13
@BroncoJasperado ik vind het heel heftig om dit te lezen. Ik hoop dat het je gaat lukken om je account terug te krijgen. Laat dit overigens ook een wijze les zijn voor iedereen die gebruik maakt van clouddiensten.

Ikzelf ben 4 jaar geleden begonnen om al mijn data over te brengen naar Google Drive. Dit zijn foto's en bestanden vanaf 2007, dit is natuurlijk onbetaalbaar om naar niet te spreken over de emotionele waarde hiervan. Vorig jaar las ik ergens een artikel op Tweakers dat iemand zijn toegang tot Google heeft verloren en zijn data vervolgens nooit meer heeft terug gekregen. Ik heb toen per direct een Google takeout gemaakt en mijn data op Onedrive gezet als back-up.

Ik heb hiervan een nette back-up strategie van gemaakt en heb het gevoel dat ik het inmiddels goed voor elkaar heb. Maar als leek - of voor gebruikers die denken dat het wel snor zit bij Google en of Microsoft kun je er dus zeer bedrogen uitkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Spelvoutig op 24-06-2021 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saren
Spelvoutig schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:51:
@BroncoJasperado Ikzelf ben 4 jaar geleden begonnen om al mijn data over te brengen naar Google Drive. Dit zijn foto's en bestanden vanaf 2007, dit is natuurlijk onbetaalbaar om naar niet te spreken over de emotionele waarde hiervan. Vorig jaar las ik ergens een artikel op Tweakers dat iemand zijn toegang tot Google heeft verloren en zijn data vervolgens nooit meer heeft terug gekregen. Ik heb toen per direct een Google takeout gemaakt en mijn data op Onedrive gezet als back-up.

Ik heb hiervan een nette back-up strategie van gemaakt en heb het gevoel dat ik het inmiddels goed voor elkaar heb. Maar als leek - of voor gebruikers die denken dat het wel snor zit bij Google en of Microsoft kun je er dus zeer bedrogen uitkomen.
Wat dus het vermoeden is in dit topic, is dat soms 1 enkele verkeerde foto, bijvoorbeeld van je kinderen in bad, kan leiden tot een ban bij de clouddiensten van de grote bedrijven. Als jij dus met auto-upload, of op andere wijze, eens een "verkeerde foto" in je Google Drive krijgt, en dit synchroniseert/backupt naar je OneDrive, heb je natuurlijk het risico dat die foto zorgt voor een ban op beide platformen. Ik weet niet of zoiets vaak gebeurt of wat de kans is, maar ik wou het toch even benoemen. Een offline backup lijkt mij in zo een geval handiger, zodat je niet alsnog de kans loopt jouw dierbare data kwijt te raken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BroncoJasperado
@saren Klopt. Dit kan dus een reden zijn. Het uberhaupt ontvangen is al voldoende. Dus eigenlijk is auto uploaden altijd een verkeerd idee en zou eigenlijk een functie moeten zijn die altijd uit moet staan omdat je niet de controle hebt over wat je ontvangt.

Als ik Microsoft goed lees, als je One-Drive deelt met iemand anders, ben je dan ook nog eens afhankelijk wat die persoon doet met zijn/haar gedrag, t.o.v. jouw account.

Als je dan ook nog eens ervoor kiest om bepaalde folders op je offline computer wel automatisch te uploaden. (of OneDrive heeft ongevraagd toch toegang tot bepaalde folders waar je niet bewust van was/bent dat dat zo was...), dan zou het zelfs kunnen zijn dat iemand die je computer gebruikt die een "leuk" foto'tje download en in de verkeerde folder wegschrijft ervoor kan zorgen dat je account gebanned wordt.

Goed, en dan komt het dus door die reden... misschien... maar doordat je OneDrive account gekoppeld is aan je Microsoft Account worden AL je services die je gebruikt met dat account gebanned...

Dus... ik kan niet meer bij mijn mail, ik kan niet meer bij mijn contacten, ik kan niet meer bij mijn attachments, ik kan niet meer bij mijn documenten, bedrijven waarmee ik abonnementen krijg ik niets meer van ontvangen, ik kan TEAMS niet meer gebruiken en de zaken die daar gedeeld zijn, Skype tegoed en contacten weg, de boodschappenlijst weg (TO-DO in mijn geval), mijn XBOX live account en games weg, (1000 euro aan games). En ik vrees er nu ook voor dat al mijn office programma's niet meer werken, word, excel, powerpoint, outlook, en ik vrees er ook voor dat ik op een dag te zien krijg dat mijn Windows niet meer opstart...

Dat is een beetje wat ik bedoel met proportionaliteit van de strafmaat, en dat het dus niet alleen maar slechts een kwestie is van "dan zet ik het wel even offline" (want dat had ik gelukkig wel gedaan), het gaat juist om alle zaken die je niet offline kan zetten die nu het meeste schade veroorzaken in mijn leven...

Maar goed, ik had voor alle zaken een back-up plan, dus het valt wel mee. (behalve die Xbox games en saves...)

Impact van een Microsoft Ban is best groot. (ik had ook alle services al een jaar vooruit betaald trouwens, dat geld, +/- 200 euro, krijg ik ook nog niet eens terug... want ze geven alleen refunds 30 dagen na de betaaldatum...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• saren
BroncoJasperado schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:49:
@saren Klopt. Dit kan dus een reden zijn. Het uberhaupt ontvangen is al voldoende. Dus eigenlijk is auto uploaden altijd een verkeerd idee en zou eigenlijk een functie moeten zijn die altijd uit moet staan omdat je niet de controle hebt over wat je ontvangt.

Als ik Microsoft goed lees, als je One-Drive deelt met iemand anders, ben je dan ook nog eens afhankelijk wat die persoon doet met zijn/haar gedrag, t.o.v. jouw account.

Als je dan ook nog eens ervoor kiest om bepaalde folders op je offline computer wel automatisch te uploaden. (of OneDrive heeft ongevraagd toch toegang tot bepaalde folders waar je niet bewust van was/bent dat dat zo was...), dan zou het zelfs kunnen zijn dat iemand die je computer gebruikt die een "leuk" foto'tje download en in de verkeerde folder wegschrijft ervoor kan zorgen dat je account gebanned wordt.

Goed, en dan komt het dus door die reden... misschien... maar doordat je OneDrive account gekoppeld is aan je Microsoft Account worden AL je services die je gebruikt met dat account gebanned...

Dus... ik kan niet meer bij mijn mail, ik kan niet meer bij mijn contacten, ik kan niet meer bij mijn attachments, ik kan niet meer bij mijn documenten, bedrijven waarmee ik abonnementen krijg ik niets meer van ontvangen, ik kan TEAMS niet meer gebruiken en de zaken die daar gedeeld zijn, Skype tegoed en contacten weg, de boodschappenlijst weg (TO-DO in mijn geval), mijn XBOX live account en games weg, (1000 euro aan games). En ik vrees er nu ook voor dat al mijn office programma's niet meer werken, word, excel, powerpoint, outlook, en ik vrees er ook voor dat ik op een dag te zien krijg dat mijn Windows niet meer opstart...

Dat is een beetje wat ik bedoel met proportionaliteit van de strafmaat, en dat het dus niet alleen maar slechts een kwestie is van "dan zet ik het wel even offline" (want dat had ik gelukkig wel gedaan), het gaat juist om alle zaken die je niet offline kan zetten die nu het meeste schade veroorzaken in mijn leven...

Maar goed, ik had voor alle zaken een back-up plan, dus het valt wel mee. (behalve die Xbox games en saves...)

Impact van een Microsoft Ban is best groot. (ik had ook alle services al een jaar vooruit betaald trouwens, dat geld, +/- 200 euro, krijg ik ook nog niet eens terug... want ze geven alleen refunds 30 dagen na de betaaldatum...)
toon volledige bericht
Dit is inderdaad niet te restaureren met een offline backup. Ik heb nu het nodige aantal berichten gelezen in dit topic , maar het blijft na het lezen van je post toch elke keer shockerend hoe zo een bedrijf je leven op zijn kop kan zetten. Gelukkig ben ik hier geen slachtoffer van, maar ik kan het me bijna niet voorstellen om tot al die diensten en gegevens de toegang van de ene dag op de andere te worden ontzegd. Ik ben het volledig eens met je punt over de disproportionaliteit, en volg enige juridische ontwikkelingen op de voet.
ik vrees er ook voor dat ik op een dag te zien krijg dat mijn Windows niet meer opstart...
Het is toevallig dat je dit zegt. Vandaag heeft Microsoft bekend gemaakt dat Windows 11 voor de Home editie voor activatie een microsoft account vereist.
Ik weet niet in hoeverre het verplicht blijft er een te gebruiken, en of je naderhand alsnog op een offline account over kunt stappen, maar het deed me aan dit topic denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

saren schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:08:
[...]

Het is toevallig dat je dit zegt. Vandaag heeft Microsoft bekend gemaakt dat Windows 11 voor de Home editie voor activatie een microsoft account vereist.
Ik weet niet in hoeverre het verplicht blijft er een te gebruiken, en of je naderhand alsnog op een offline account over kunt stappen, maar het deed me aan dit topic denken.
An sich is er niet veel op tegen dat een MS-account verplicht is... ten tijde van de beta van Win8 zag ik dat (vooral) als een mooie aanvulling... een soort van roaming profile maar dan voor thuisgebruikers.
Nu, vele manen later denk ik daar stukken genuanceerder over...
Maar, aansluitend op dit topic, een MS-account hoeft geen belemmering te zijn. Mits je je realiseert wat je wel en niet doet. Persoonlijk sla ik mijn data al jaren op een NAS op, en maak ik 0 gebruik van OneDrive. Mijn WA-data gaat naar die andere club, en ik zit (godzijdank) nog steeds niet in veel WA-groepen.

(Overigens... in de eerste video's was te zien dat W11 ook offline-accounts ondersteunde (nu was dat wel een PRO-versie... maar okay))

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
Jester-NL schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:26:
[...]
Maar, aansluitend op dit topic, een MS-account hoeft geen belemmering te zijn. Mits je je realiseert wat je wel en niet doet. Persoonlijk sla ik mijn data al jaren op een NAS op, en maak ik 0 gebruik van OneDrive. Mijn WA-data gaat naar die andere club, en ik zit (godzijdank) nog steeds niet in veel WA-groepen.
Toen ik OneDrive op m'n telefoon installeerde werd me de vraag gesteld of ik de door mij gemaakte foto's automatisch wilde backupen naar OneDrive. Dit klinkt in de eerste plaats als een prettige extra beveiliging. Er zullen weinig gebruikers zijn (lees: nul) die er op dat moment bij stilstaan dat ze de toegang tot alle Microsoft diensten op het spel zetten als ze 'ja' antwoorden op die vraag.

Hetzelfde geldt voor OneDrive. Dat zit 'standaard' in je Windows 10 installatie. Durf niet te zeggen of het ook als default-locatie staat ingesteld, maar neem aan dat dat (nog) niet het geval is. Er zullen echter horden normale gebruikers zonder technische kennis zijn die hun bestanden onbewust op OneDrive zetten in plaats van ze lokaal op te slaan. Of zelfs bewust, want het is toch niet normaal dat je op grond van wat jij opslaat je hele account kunt verliezen 8)7.

Het feit dat Microsoft geen enkele feedback geeft over waarom je account wordt afgesloten, laat staan dat er enige bezwaarprocedure bestaat of je in ieder geval nog een mogelijkheid krijgt om die data nog eenmalig te downloaden betekent dat je als consument volledig in je hemd staat.

En bedenk, veruit de meeste gebruikers hebben simpelweg niet de expertise om te weten wat ze doen. Daar mag wel een iets betere bescherming voor komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 21-07 20:59
BroncoJasperado schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:21:

------

Dus: "het oordeel" is "definitief"
Dit suggereert een "vergrijp", een "aanklacht", een "vraagstelling & onderzoek", "een toetsingskader", "een contextueel kader" en een "afweging"
Dit zijn allemaal proces stappen waarvan je in een rechtstaat mag verwachten dat je als aangaande partij (of zoals Microsoft het ziet, de "overtreder") in ieder geval over aangesproken, geïnformeerd en geconsulteerd wordt.

-----

Ik wacht het nog even af; en ga daarna weer verder met de volgende stappen.
Wat ook denk ik cruciaal is, is niet alleen dat je account weer terug komt, dat zou mooi zijn, maar dat ze ook nazorg leveren als dat niet kan. Zoals ik in mijn reactie hier eerder heb geschreven.

Ik ben zeer benieuwd wat @arnoudwokke kan betekenen nu hij hiermee bezig is. Een publicatie is belangrijk en kan veel doen als er aan de juiste touwtjes wordt getrokken. Hopelijk komt het onder politieke aandacht, gaan er dingen veranderen zodat dit soort bedrijven gedwongen worden om voldoende service te leveren als ze een dienst verkopen.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroncoJasperado
Hi all,

Ik vraag me af of dit ook afgelopen maand effect heeft gehad op mensen die (onterecht) zijn afgesloten en die vervolgens geen support kregen...

https://www.theverge.com/...larwinds-hackers-nobelium

Ciao
Bronco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

BroncoJasperado schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:00:
Hi all,

Ik vraag me af of dit ook afgelopen maand effect heeft gehad op mensen die (onterecht) zijn afgesloten en die vervolgens geen support kregen...

https://www.theverge.com/...larwinds-hackers-nobelium

Ciao
Bronco
Als ik in het Reuters artikel kijk, waarnaar wordt gelinkt, lees ik:
Microsoft (MSFT.O) said on Friday an attacker had won access to one of its customer-service agents and then used information from that to launch hacking attempts against customers.
En omdat klanten afsluiten iets compleet anders is dan bij hen proberen in te breken, denk ik dat het niet met elkaar van doen heeft...

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
thelion schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:01:
Tja, dat is 15 jaar geleden voor mij. Je weet wel, toen smartphones nog niet bestonden en discmans de laatste rage waren. De tijd dat er voor een GDPR/AVG nog geen prioriteit was en de juridische positie van bedrijven nog heel anders was.

Inmiddels heb ik enorm veel tijd, data en geld in mijn account zitten. Een waarschuwing of contact opnemen zou wel zo netjes zijn geweest. Dan kun je het gewoon vriendschappelijk oplossen met een overeenkomst oid waarin een eventuele juridisch zwakke situatie afgedekt kan worden. Maar dat kost natuurlijk tijd en geld en dat vinden aandeelhouders niet leuk. Blokkeren en mensen de mond snoeren is natuurlijk veel goedkoper. Microsoft denkt dat ze met hun grootte overal mee weg kunnen komen en boven de wet staan. Gelukkig hebben we daarvoor een AP en rechtbank.
Dit is toch een erg omslachtige manier om toe te geven dat je je inderdaad bezondigd hebt aan een grove schending van de gebruikersovereenkomst. Het verstrekken van valse persoonsgevens is iets waar bijna alle gebruikersovereenkomsten om opgezegd kunnen worden. 'Ik deed het, want ik had gewoon een account nodig, en boeie' is een tamelijk slap excuus.

Wel ben ik van mening dat mensen zich moeten kunnen verdedigen. Het is leuk dat ze zeggen dat je in beroep mag gaan, maar nogal zinloos als je niet weet waartegen je in beroep kan gaan (anders dan 'ik vind het niet leuk dat mijn account gesloten is').

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-07 23:22
Ik heb niet deze volledige draad gelezen, maar ben wel een stuk wijzer geworden. Ik gebruik microsoft family onder andere om beschermd te zijn tegen ransomware, maar omdat ik dat niet 100% vertrouw heb ik gelukkig ook nog een regelmatige backup met versioning op een eigen linux server en ook nog een off-site backup. Ik vond dat een beetje overdreven, maar wel een leuke hobby. Die hobby blijkt nu dus bittere noodzaak te zijn.

Via deze draad kom ik erachter dat Microsoft zelf, nog veel gevaarlijker is dan ransomware. Bij ransomware kun je je data (soms) nog terugkrijgen als je betaald. Als het Microsoft algoritme NEE zegt. dan ben je levenslang gecanceld, lekker dan......

....Kafka wordt steeds normaler.....

Wat ik ook licht schokkend vind is dat "juristen" in deze draad zo'n ban for life dan ook nog normaal vinden want: "je bent nu eenmaal een private overeenkomst aangegaan"

Valt mij wel vaker op dat, veel mensen (juristen?) alleen maar naar de "letter van de wet" kijken en totaal niet naar de "bedoeling van de wet".

/Rant aan
Wat mij betreft mogen 5% van de juristen gaan rechtspreken volgens "de bedoeling", nog eens 5% stellen we dan aan om te controleren of die eerste 5% dat een beetje eerlijk doet. De overige 90% kan vervolgens iets nuttigers gaan doen.
/Rant uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

albatross schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:19:
[...]

Dit is toch een erg omslachtige manier om toe te geven dat je je inderdaad bezondigd hebt aan een grove schending van de gebruikersovereenkomst. Het verstrekken van valse persoonsgevens is iets waar bijna alle gebruikersovereenkomsten om opgezegd kunnen worden. 'Ik deed het, want ik had gewoon een account nodig, en boeie' is een tamelijk slap excuus.
Het is 15 jaar geleden. Dat is bijna even lang als dat tot 2006 de verjaringstermijn voor moord was (18 jaar).

Eigenlijk vind ik het eerder een slap excuus dat microsoft zich daar nu ineens wel druk om maakt en de afgelopen 15 jaar niet. Zou zowel de wereld als internet tegenwoordig toch wat anders in elkaar zitten dan toen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

wlmpie schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:19:
... Als het Microsoft algoritme NEE zegt. dan ben je levenslang gecanceld, lekker dan......
Je bent niet levenslang verbannen, je kunt gewoon een nieuwe account aanmaken, als je daar nog behoefte aan hebt ;o)
....Kafka wordt steeds normaler.....
Da's niet Kafka, da's Lucebert: "alles van waarde is weerloos"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Yucon schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:30:
[...]

Het is 15 jaar geleden. Dat is bijna even lang als dat tot 2006 de verjaringstermijn voor moord was (18 jaar).

Eigenlijk vind ik het eerder een slap excuus dat microsoft zich daar nu ineens wel druk om maakt en de afgelopen 15 jaar niet. Zou zowel de wereld als internet tegenwoordig toch wat anders in elkaar zitten dan toen?
MS is een Amerikaans bedrijf. Kinderen een account geven, terwijl ze daar, vanwege hun leeftijd niet toe gerechtigd zijn (en dus, indirect, ook geen aankopen mogen doen met het account), is riskant voor MS, omdat ze door de ouders bijv. voor de Rechter gedaagd kunnen worden (als de kinderen wat te veel hebben uitgegeven of zo).

Dat is dus niet een kwestie van verjaring, maar betreft -- om maar even een term uit het strafrecht te lenen -- een voortgaand delict. Omdat je feitelijk, iedere dag weer, doorgaat met je frauduleuze account, en MS daarmee, dus ook voortdurend 'liable' blijft. Zodra ze er achter komen, vind ik het dus terecht dat je account per direct gesloten wordt.

Zou ook zo maar kunnen dat de EU er iets mee te maken heeft.

N.B. Wel blijf ik vinden dat MS gewoon een reden moet geven. Het legaliteits beginsel (hoewel dit dus een civielrechtelijke zaak is), maakt toch dat we het hier redelijk vinden dat je iig te horen krijgt wat je misdaan hebt - al was het alleen maar uit fatsoen.

En wellicht dat MS, met het 'inpikken' van je data/jou daartoe de toegang ontzeggen, een onrechtmatige daad begaat. Voorbeeld: stel je huurt een storage kluisje ergens, en je hebt je huur niet betaald, en men zegt je contract op. Prima. Maar is dan ook ineens de inoud van het kluisje van hun? Dacht het toch niet.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saren
Een fijne verassing op de homepage! Arnoud's diepgaande artikel met meerdere forumleden hier is gepubliceerd:
Account geblokkeerd. Wat nu?

Ik vond het goed geschreven, en ben blij dat ook in de comments men zich meer bewust raakt van dit probleem.

[ Voor 59% gewijzigd door saren op 29-06-2021 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zeker. Jammer dat geen van de bedrijven echt reageert, aangeeft dat ze ermee aan de slag gaan en ze het zelf ook een slechte zaak vinden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Brahiewahiewa schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:38:
[...]
Je bent niet levenslang verbannen, je kunt gewoon een nieuwe account aanmaken, als je daar nog behoefte aan hebt ;o)
[...]
Da's niet Kafka, da's Lucebert: "alles van waarde is weerloos"
Je bent niet bekend met "Het Proces" van Kafka?
Iemand moest Jozef K belasterd hebben, want zonder dat hij iets kwaads gedaan had, werd hij op een ochtend gearresteerd.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenwar
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-07 17:17

lenwar

ni

F_J_K schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:13:
[...]

Yup, Cryptomator werkt heerlijk, ook op iPad en iPhone.

Grootste probleem is echter de auto-backups/uploads van WA, foto’s, etc waar dan volgens Amerikaanse zeden foute plaatjes tussen zitten. En daar helpt Cryptomator niet bij. Desalniettemin prima tip.
Uit nieuwsgierigheid. Ik zit hier naar te kijken, maar kan Cryptomator op iOS ook automatische backups maken van je fotos? (zoals bijvoorbeeld de OneDrive app doet)

Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:38

Hemingr

Make Tweakers Great Again

Deze hele draad doet me toch denken aan dit

https://pbfcomics.com/comics/kitty-photographer/

Maar dan digitaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Hemingr op 29-06-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 11:44
Wat me opvalt in de reacties onder het artikel is dat er gezegd wordt, dat bij een business account dit niet van toepassing is, maar is dit ook zo?

Hebben we een inventarisatie van waar deze problemen spelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:35

Cpt-Cholo

I did it again...

Heb daar ook opgerakeld dat dit een oplossing kan zijn: https://www.synology.com/...e/active_backup_office365

Echter is dit enkel voor Onedrive for Business. Ik vrees ervoor dat dit niet zal zerken met free/Family accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:13

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Cpt-Cholo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:18:
Heb daar ook opgerakeld dat dit een oplossing kan zijn: https://www.synology.com/...e/active_backup_office365

Echter is dit enkel voor Onedrive for Business. Ik vrees ervoor dat dit niet zal zerken met free/Family accounts.
Nee die werkt inderdaad niet met de privé versie (net toevallig getest)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:45
Mooi artikel op de frontpage. Ik ga asap mijn complete onedrive verwijderen en mijn NAS cloud gebruiken. Helaas ben ik nog afhankelijk van andere services maar dit soort praktijken vind ik krankzinnig en wil ik absoluut niet supporten. Office 365 gaat er dus ook uit en mss mail migreren.

Bizar dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zolang je geen (dure) keiharde contracten hebt kan je nooit verwachten dat data veilig is. En dan nog niet meer dan 99% zeker.

Maar aangezien ik slechts 80% zeker ben dat het goed gaat als ik het zelf doe is “de cloud” beter. Nog veel beter is beide…
lenwar schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:14:
[...]

Uit nieuwsgierigheid. Ik zit hier naar te kijken, maar kan Cryptomator op iOS ook automatische backups maken van je fotos? (zoals bijvoorbeeld de OneDrive app doet)
Het is opslag, je kunt zelf er naar opslaan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:07
De frontpage bracht me hier. Mijn hemel wat ben ik me een hoedje geschrokken, vind het heel erg voor de mensen die hierdoor getroffen zijn en het lijkt me typisch iets wat door de wetgever moet worden opgelost. Omdat ik mezelf dit leed wil besparen en omdat ik graag wil laten blijken dat het artikel impact heeft, post ik dit bericht.

Ik gebruik Onedrive nu een jaar of 5-6, waarvan de afgelopen 4 jaar betaald zodat ik meer opslagruimte krijg. Ik gebruik het werkelijk voor alles; foto's, documenten, korte video's, etc etc. Veel van deze bestanden hebben grote emotionele waarde en ik zou er kapot van zijn als ik dat allemaal kwijt zou raken.

Naar aanleiding van het frontpage artikel heb ik besloten om hier verandering in te gaan brengen. Ik ga de komende week bekijken welke oplossingen er mogelijk zijn en in ieder geval het betaalde abonnement bij Onedrive stopzetten. Wellicht ga ik mijn outlook email ook uitfaseren en een betaalde maildienst afnemen onder mijn eigen domein.

Maar dan rest de vraag: wat doe ik met mijn xbox account? Meer dan 10 jaar geleden aangemaakt (toen nog minderjarig) en om family restrictions te omzeilen een verkeerde leeftijd ingevuld. Inmiddels behoorlijk wat achievements opgebouwd op die gamertag en ook best wat games gekocht die ik niet graag kwijt wil zijn. Hebben jullie suggesties wat hiermee te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je Xbox account kun je toch prima aanhouden en de rest stopzetten? Het grootste gevaar voor sluiting zit 'm kennelijk in de foto's die je opslaat op je OneDrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

sypie schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:03:
Je Xbox account kun je toch prima aanhouden en de rest stopzetten? Het grootste gevaar voor sluiting zit 'm kennelijk in de foto's die je opslaat op je OneDrive.
^^ Dat...

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
En ik wil nogmaals benadrukken dat er echt niks gebeurt bij "normaal" naakt... Je account gaat niet op slot omdat er eens een foto van jou of je vriendin te vinden is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Devian schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:35:
[...]

En ik wil nogmaals benadrukken dat er echt niks gebeurt bij "normaal" naakt... Je account gaat niet op slot omdat er eens een foto van jou of je vriendin te vinden is...
Op het moment dat een algoritme dit gaat bepalen lig je er sneller uit dan je zou denken, zeker wanneer je de verhalen leest over accounts die geblokkeerd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:13

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Liegen over je leeftijd zoals @Nieknikey gedaan heeft (mochten ze er achter komen) is ook een reden voor royering dus het is niet zo simpel. Gelukkig loop ik op dát gebied geen risico maar mijn conclusie was helder;
  • Eigen mailserver voor de mail
  • Eigen NextCloud voor mijn bestanden (die is al afgerond, alle data op OneDrive is verwijderd)
  • Zodra Office 2021 uit is twee licenties aanschaffen via HUP
En dan Office Microsoft 365 Family opzeggen. Dan heb ik in Microsofts cloud alleen nog mijn Xbox aankopen plus gamepass.

Via Windows phone ( *; ) in OneDrive gerold en echt al zeker 10 jaren volledig in de MS cloud geleefd.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 30-06-2021 13:42 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]

Er is vrijwel niets met zekerheid bekend over hoe het systeem werkt. Hoe kun je dit dan zo stellig beweren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Nou, wat is de definitie van normaal naakt? Bij mij heeft er geen KP in mijn Onedrive gestaan, toevalligerwijs kwam ik er achter dat Google Foto's de zelfde map heeft geback-upt, heb hier dus kunnen vergelijken waar MS als overtreding ziet en Google niet (heb Google Foto's helemaal leeg gehaald en alles staat nu lokaal op een NAS, maar dat is punt twee.)

Ik ben 1 foto tegen gekomen, van mijn zoon dat hij min of meer in adamskostuum op z'n commode ligt tijdens het vervangen van een luier, deze foto is inmiddels al 13 jaar oud. Mijn vrouw is bezig om een luier om te doen je ziet eigenlijk niets.

Alle overige foto's zijn blote billen en borsten vanuit een voetbal whatsappgroep, naakt.... maar geen KP...
Omdat MS mij niet kan of wil aangeven wat er fout gaat blijft dit dus onvrede bij mij geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Yucon schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:40:
[...]

Er is vrijwel niets met zekerheid bekend over hoe het systeem werkt. Hoe kun je dit dan zo stellig beweren?
Omdat mijn OneDrive niet geblokkeerd is? En van elke date, ex, niet ex, etc is zowat wel wat te vinden.

Dus ik kan vrij stellig beweren dat normaal naakt geen probleem is.

Ik ben het er overigens mee eens dat de onduidelijkheid over waarom opgelost moet worden.

Aan de andere kant snap ik de ingewikkeldheid hierin vanuit alle cloud opslagdiensten ( want dit speelt niet alleen bij OneDrive) ook weer... Het is het ideale baantje voor een misbruiker om die foto's te beoordelen...

[ Voor 28% gewijzigd door Devian op 30-06-2021 14:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Devian schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Omdat mijn OneDrive niet geblokkeerd is? En van elke date, ex, niet ex, etc is zowat wel wat te vinden.

Ik ben het er overigens mee eens dat de onduidelijkheid over waarom opgelost moet worden.

Aan de andere kant snap ik de ingewikkeldheid hierin vanuit alle cloud opslagdiensten ( want dit speelt niet alleen bij OneDrive) ook weer... Het is het ideale baantje voor een misbruiker om die foto's te beoordelen...
Dit is toch wel een beetje het niveau van opa van 95 met z'n 3 pakjes shag per dag. Ik begrijp dat je zo dat beeld kan krijgen maar het is nogal anekdotisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albatross
Het is een beetje jammer dat thelion dit topic startte, en dat bleek dat hij een frauduleus account had aangemaakt -- want daar stond MS nou net precies wel in zijn recht (ook moreel).

Desalniettemin, ben ik toch wel forst geschrokken van de arrogante praktijken van MS. En dan komen er altijd juristen aan met een goedkope uitspraak als 'Ja hoor, dat mag gewoon.' Is dat zo? Misschien moeten er dan maar eens een paar rechtzaken gevoerd gaan worden over de rechtmatigheid van het 'inpikken' van iemands data/c.q de toegang tot iemands data ontzeggen. Of eigenlijk zou de Overheid gewoon wetgeving moeten maken om dit soort walgelijke praktijken te stoppen.

Het probleem met 'Ja hoor, dat mag gewoon.' is uiteraard dat wettelijk niet verboden zijn, en redelijk en billijk zijn, twee heel verschillende zaken zijn. (En, voor wie het niet weet, redelijkheid en billijkheid horen bij de wet). Daarom zijn 'Ja hoor, dat mag gewoon.' uispraken ook zo kort door de bocht, want, na toetsing door een rechter, zou het zo maar kunnen dat MS een onrechtmatige daad begaat jegens vele mensen hier (en elders). Zeker gezien het totaal disproportionele karakter van de zaak. Zelfs als MS echt iets onoorbaars meent te hebben aangetroffen, dan nog hoort een fatsoenlijk bedrijf je netjes te verwittigen van de feiten, en je een mogelijkheid te bieden je data van hun systeem af te halen, alvorens de overeenkomst met je te verbreken. Als iemand uit zijn huis gezet wordt dan heeft ie immers ook gewoon het recht eerst zijn huis leeg te halen.

Het liefst zou ik willen dat de Overheid in gaat grijpen. In ieder geval laat het mij zien dat met MS cloud diensten in zee gaan een enorm risico vormt; en eentie die, zulks in tegenstelling tot vorige commentaren, juist totaal onacceptabel is. Caveat emptor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
albatross schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:55:
Het is een beetje jammer dat thelion dit topic startte, en dat bleek dat hij een frauduleus account had aangemaakt -- want daar stond MS nou net precies wel in zijn recht (ook moreel).

Desalniettemin, ben ik toch wel forst geschrokken van de arrogante praktijken van MS. En dan komen er altijd juristen aan met een goedkope uitspraak als 'Ja hoor, dat mag gewoon.' Is dat zo? Misschien moeten er dan maar eens een paar rechtzaken gevoerd gaan worden over de rechtmatigheid van het 'inpikken' van iemands data/c.q de toegang tot iemands data ontzeggen. Of eigenlijk zou de Overheid gewoon wetgeving moeten maken om dit soort walgelijke praktijken te stoppen.

Het probleem met 'Ja hoor, dat mag gewoon.' is uiteraard dat wettelijk niet verboden zijn, en redelijk en billijk zijn, twee heel verschillende zaken zijn. (En, voor wie het niet weet, redelijkheid en billijkheid horen bij de wet). Daarom zijn 'Ja hoor, dat mag gewoon.' uispraken ook zo kort door de bocht, want, na toetsing door een rechter, zou het zo maar kunnen dat MS een onrechtmatige daad begaat jegens vele mensen hier (en elders). Zeker gezien het totaal disproportionele karakter van de zaak. Zelfs als MS echt iets onoorbaars meent te hebben aangetroffen, dan nog hoort een fatsoenlijk bedrijf je netjes te verwittigen van de feiten, en je een mogelijkheid te bieden je data van hun systeem af te halen, alvorens de overeenkomst met je te verbreken. Als iemand uit zijn huis gezet wordt dan heeft ie immers ook gewoon het recht eerst zijn huis leeg te halen.

Het liefst zou ik willen dat de Overheid in gaat grijpen. In ieder geval laat het mij zien dat met MS cloud diensten in zee gaan een enorm risico vormt; en eentie die, zulks in tegenstelling tot vorige commentaren, juist totaal onacceptabel is. Caveat emptor.
toon volledige bericht
Mag wat mij betreft nog veel verder gaan.

Vind het (met de wetenschap van nu) heel problematisch dat OneDrive ongevraagd tussen je Windows folders staat.

Als je iets op die locatie opslaat krijg je bij mijn weten geen waarschuwing dat het niet op je eigen schijf staat, maar op een schijf bij Microsoft. En dat je daarmee blijkbaar akkoord gaat met (onder andere) de volgende voorwaarde...

2b. Voor zover noodzakelijk om de Diensten aan u en anderen te leveren [...] verleent u Microsoft een wereldwijde en royaltyvrije intellectuele eigendomslicentie voor het gebruik van Uw Inhoud, bijvoorbeeld, om kopieën te maken van Uw Inhoud of om Uw Inhoud te bewaren, verzenden, anders in te delen, te distribueren via communicatiemiddelen en weer te geven op de Diensten. Indien u Uw Inhoud publiceert in onderdelen van de Dienst waar deze online onbeperkt toegankelijk wordt weergegeven, kan Uw Inhoud worden opgenomen in demonstaties of materialen ter promotie van de Dienst. Sommige Diensten worden ondersteund door advertenties.

Lees deze overeenkomst maar eens door: https://www.microsoft.com/nl-nl/servicesagreement/

Oftewel: als je iets in OneDrive zet geef je Microsoft automatisch een licentie om met die data te doen wat ze wil.

Wat mij betreft mogen dit soort diensten (onder deze voorwaarden) simpelweg verboden worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Soms helpt het als je een topic doorleest.
Zo is er een week of vier geleden ook al iemand gestruikeld over de voorwaarden. En is dat toen door @Blokker_1999 redelijk helder verklaard: Blokker_1999 in "Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd"

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Jester-NL schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:10:
[...]

Soms helpt het als je een topic doorleest.
Zo is er een week of vier geleden ook al iemand gestruikeld over de voorwaarden. En is dat toen door @Blokker_1999 redelijk helder verklaard: Blokker_1999 in "Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd"
Had dat inderdaad niet gelezen. Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 19:22
Devian schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Nog niet geblokkeerd bedoel je.
Mijn dochtertje in het zwembad, weg account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:54

Blokker_1999

Full steam ahead

alexbl69 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:37:
[...]

Mag wat mij betreft nog veel verder gaan.

Vind het (met de wetenschap van nu) heel problematisch dat OneDrive ongevraagd tussen je Windows folders staat.

Als je iets op die locatie opslaat krijg je bij mijn weten geen waarschuwing dat het niet op je eigen schijf staat, maar op een schijf bij Microsoft. En dat je daarmee blijkbaar akkoord gaat met (onder andere) de volgende voorwaarde...

2b. Voor zover noodzakelijk om de Diensten aan u en anderen te leveren [...] verleent u Microsoft een wereldwijde en royaltyvrije intellectuele eigendomslicentie voor het gebruik van Uw Inhoud, bijvoorbeeld, om kopieën te maken van Uw Inhoud of om Uw Inhoud te bewaren, verzenden, anders in te delen, te distribueren via communicatiemiddelen en weer te geven op de Diensten. Indien u Uw Inhoud publiceert in onderdelen van de Dienst waar deze online onbeperkt toegankelijk wordt weergegeven, kan Uw Inhoud worden opgenomen in demonstaties of materialen ter promotie van de Dienst. Sommige Diensten worden ondersteund door advertenties.

Lees deze overeenkomst maar eens door: https://www.microsoft.com/nl-nl/servicesagreement/

Oftewel: als je iets in OneDrive zet geef je Microsoft automatisch een licentie om met die data te doen wat ze wil.

Wat mij betreft mogen dit soort diensten (onder deze voorwaarden) simpelweg verboden worden.
toon volledige bericht
Je moet al aangemeld zijn met een Microsoft account en je moet nog altijd expliciet kiezen voor OneDrive.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BroncoJasperado
Hi All,

Ik ben erg blij met het artikel en de reacties en toevoegingen van velen. Dank daarvoor.

Het blijft belangrijk in deze thread om on topic te blijven en het grotere en algemene plaatje te blijven vasthouden. Natuurlijk begrijp ik dat mensen snel reageren en denken in de trand van "mij gaat dit niet gebeuren want bla bla bla", en "heb alles opgeslagen op mijn NAS bla bla bla", en "je had nooit dit soort partijen moeten vertrouwen want bla bla bla", en "het is je eigen schuld want als je de gebruikersvoorwaarden leest bla bla bla..."

Allemaal goede valide punten hoor. Maar waar het echt om gaat is dat een bijna monopolistisch bedrijf dit ongestraft zonder uitleg of waarschuwing bij iedereen zomaar kan en mag doen. Je kan je er niet tegen verdediggen, je kan wel drie dubbele maatregelen nemen als het je overkomt.

Daarnaast zijn (in ieder geval voor mij) de vragen Waarom? Hoe? En de manier waarop ook belangrijk.

In mijn geval weet ik zeker dat ik geen enkele gedragscode heb overschreden. (Wellicht ben ik gehacked geweest?). Dus ik wil weten waarom? Wat is er gebeurd? Had ik het kunnen voorkomen? Is het mijn eigen schuld? Wat kan ik er in het vervolg van leren? Allemaal onbeantwoorde vragen. Ergo: dit gaat zeker nog een keer mij overkomen (en jou ook) als dit niet kenbaar en transparant wordt gemaakt.

Vervolgens, hoe en op welke manier wordt zo'n "serious violation" vastgesteld? Op basis van welk kader? Amerikaans? Chinees? Welke normen, welke contexten, welke cultuur, welke omvang. Wanneer is iets "not serious" wanneer is het "serious"? Zijn bijvoorbeeld plotseling jeugdfoto's van mij en Zwarte Piet blackface racisme? Zijn foto's waarop ik bijvoorbeeld mijn eigen moedervlek op een "te blote" plek fotografeer illegaal? Moet ik me zorgen maak over het gedrag van mijn vrienden of familie (ik weet niet hoe dit Algorithme dingen flagged), dat als ik in appgroep zit waar dingen gezegd of gedeeld die aan het randje zitten? Worden mijn mails gelezen? Worden mijn attachments geopend? De vragen van "hoe" en "op welke manier" en "in welk kader en context" blijven ook onbeantwoord. Dus zijn dingen die we nu normaal zouden vinden straks met terugwerkende kracht illegaal geworden? Ik lees bijvoorbeeld dat mensen alleen encrypted zaken in de cloud zetten, zou mij niets verbazen als juist die accounts het eerst gesloten worden omdat niet valt te achterhalen wat dat is, en omdat het encrypted is "moet het wel illegaal zijn...." (zo denk ik er niet over, maar Tech Giant Algorithmes in de toekomst wellicht wel..."
Ergo: als dit nu niet stopt wordt het in de toekomst alleen maar erger dit probleem.

Dan als laatste de manier waarop. Geen waarschuwingen, geen kans om inzage te krijgen in de vermoede breuk, geen restitutie van gemaakte of vooruitbetaalde kosten. De strafmaat is definitief, buiten proportie, niet billijk, zonder maat, zonder context, bij voorbaat schuldig verklaard, en voor Microsoft "klaar", als inderdaad 0.005% weer wordt hersteld, gebaseerd op een algoritme, die gedrag, plaatjes en handelingen kan analyseren van mensen. Dan is dat de beste voorspeller van menselijk gedrag ooit, wat een geweldige tool. Microsoft zou dat perfecte Algorithme aan onze overheid moeten geven... lekker veilig voel ik me dan zeg (add sarcasm here)... minority report leuke film, 1984 leuk boek, Kafka heerlijk.
De chronologische rechtsgang volgens Microsoft: 1)detectie 2)executie 3)nabeshouwing en post mortem communicatie, 4) zand erover en door... want...

Microsofts advies na zo'n verschrikkelijke "serious violation" is niet "we willen niets meer met je te maken hebben en we hebben de lokale autoriteiten ingelicht over je verschrikkelijke daden"... nee het antwoord is serieus "you can create another Microsoft account and purchase the services again..."

Dat is ook deels het gedoe met proportionaliteit. Een crimineel zal puur zijn account gebruiken voor die illegale acties, als hij er op die manier eruit wordt gehaald verliest hij alleen dat account, maar daar hield hij/zij wellicht rekening mee en had alles gebackedupped en ge-encrypped en nog een secundair en tertiair account klaar staan... en kan hij lekker door..

Ik.. een doodgewone jongen, heb al 23 jaar een betaald account. Heb heel mijn hebben en houden aan dit account gekoppeld. (Mijn fout: maar had van alles ook een offline backup want: ik ben niet gek...) (maar toch, als ik dat niet had gedaan) Berichten en verhalen van mensen die niet meer in mijn leven zijn. Mijn grootouders, mijn broer, vrienden die te vroeg het leven hebben gelaten. Mijn Xbox games, meer dan 1000 euro weg... office, Windows, bestanden met emotionele waarde of waar heel veel tijd in zat... dat soort zaken heb ik niet normaal niet 'zomaar' gekopieerd, vooral niet als ik denk dat zoiets "mij toch niet overkomt"... "ik verander mijn wachtwoord elke 2 maanden en is minstens 19 characters lang... Ergo een eerlijke (onschuldige) gebruiker wordt harder gestraft dan een bewuste crimineel.
Misschien nog erger nog de oorzaak, of het echte probleem, dat Microsoft wil aanpakken is niet opgelost.
Ergo deze werkwijze werkt averechts.

Goed, was weer een lang verhaal. Ik ben nu ook bezig met de Digital Services Act van de EU. Vooral artikel 17, 20 en 23 maken mij iets hoopvolle dat bovengenoemde punten niet meer kunnen in de toekomst.

https://eur-lex.europa.eu...ri=COM%3A2020%3A825%3AFIN

Punt dat ik wilde maken het gaat over de manier waarop een account wordt vergrendeld, (en in slechts 0,005% gevallen weer ontgrendeld). Een manier waar ik, nog jij, van weten hoe dat gebeurd en waarom dat gebeurd. Dat is erg, dat moet veranderen.

Want vandaag is het Microsoft, Morgen Google, Apple, Facebook, Twitter, Whatsapp, Instagram, TikTok, LinkedIn, Samsung, Chrome, Vodafone, Amazon, bol.com, etc...

Bronco, signing off...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

BroncoJasperado schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:16:
...
In mijn geval weet ik zeker dat ik geen enkele gedragscode heb overschreden. (Wellicht ben ik gehacked geweest?). Dus ik wil weten waarom? Wat is er gebeurd? Had ik het kunnen voorkomen? Is het mijn eigen schuld? Wat kan ik er in het vervolg van leren? Allemaal onbeantwoorde vragen. Ergo: dit gaat zeker nog een keer mij overkomen (en jou ook) als dit niet kenbaar en transparant wordt gemaakt...
Sorry hoor, maar je hebt bewust geen kort geding aangespannen waarmee je antwoord zou kunnen krijgen op al deze vragen. Dan heb je wat mij betreft je recht van spreken verloren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Brahiewahiewa schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:22:
[...]

Sorry hoor, maar je hebt bewust geen kort geding aangespannen waarmee je antwoord zou kunnen krijgen op al deze vragen. Dan heb je wat mij betreft je recht van spreken verloren
Da’s wel heel erg kort door de bocht…

Het lijkt er op dat je zonder kort geding inderdaad niet door de bureaucratie heen komt. Maar dat betekent niet dat daarmee het recht van spreken voorbij is… Een KG starten en doorvoeren tegen een partij als MS doe je niet eventjes als je achternaam niet De Brauw is…

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

F_J_K schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:20:
[...]

Da’s wel heel erg kort door de bocht…

Het lijkt er op dat je zonder kort geding inderdaad niet door de bureaucratie heen komt. Maar dat betekent niet dat daarmee het recht van spreken voorbij is… Een KG starten en doorvoeren tegen een partij als MS doe je niet eventjes als je achternaam niet De Brauw is…
Beg to differ. Er zijn verschillende kort gedingen tegen MS gevoerd en gewonnen door normale burgers.
En dat wat jij bureaucratie noemt, is geen bureaucratie maar een stelsel van maatregelen die moeten voorkomen dat slachtoffers van kinderporno niet nogmaals gedupeerd worden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Brahiewahiewa schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:26:
[...]

Beg to differ. Er zijn verschillende kort gedingen tegen MS gevoerd en gewonnen door normale burgers.
En dat wat jij bureaucratie noemt, is geen bureaucratie maar een stelsel van maatregelen die moeten voorkomen dat slachtoffers van kinderporno niet nogmaals gedupeerd worden
offtopic:
Dat mag, maar een discussie wie recht van spreken heeft in Client Software Algemeen win ik waarschijnlijk wel O-)

1) De details in gaan gebeurt niet in een kort geding, 2) dan nog mag klagen over dat er geen communicatie is over concreet waarom precies, en 3) ik eet mn hoed op als alle slachtoffers daadwerkelijk KP hebben opgeslagen en er bij allen vandaag of morgen politie aanklopt. (Ik mag hopen dat MS aangifte doet voor elk geval van KP, zo niet zijn er nog grotere problemen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albatross
BroncoJasperado schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:16:

Microsofts advies na zo'n verschrikkelijke "serious violation" is niet "we willen niets meer met je te maken hebben en we hebben de lokale autoriteiten ingelicht over je verschrikkelijke daden"...
Maar dat doen ze dus niet. Deden ze dat maar! Dan volgt er ten minste discovery. En dat laatste vereist dat ze er, op zijn minst, eerst zelf naar moeten kijken (waarna het, ironisch genoeg, direkt duidelijk zou worden dat hier zeer onschuldige zaken betreft). Immers, ook MS kan niet zo maar valse aangifte doen van een zeer ernstig misdrijf. In plaats daarvan draaien ze gewoon de aan-knop om, en heb je ineens geen account meer. Lekker makkelijk, toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:06
Ik heb dezelfde zorgen, en daarom upload ik überhaupt geen belangrijke documenten naar een cloud.

Met een bijkomend probleem, dat nieuwe gebruikers van een PC of mobiel, soms niet doorhebben, dat bij het aanmaken van een account, dat automatisch je bestanden ge-synced worden met de cloud.

Maar wat ik niet snap is, alle bestanden worden gescanned voor eventuele probleem bestanden, waarom kan bv Microsoft gewoon niet dat specifieke bestand automatisch wissen, en een dringende waarschuwing sturen.
dat is naar de klant toch veel beter ?

[ Voor 24% gewijzigd door absrnd op 01-07-2021 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Ik vind het een beangstigende waarneming dat dit zomaar gebeurd en nog op grote schaal ook. Hopelijk steekt de EU hier snel een stokje voor.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• albatross
absrnd schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:37:
Ik heb dezelfde zorgen, en daarom upload ik überhaupt geen belangrijke documenten naar een cloud.

Met een bijkomend probleem, dat nieuwe gebruikers van een PC of mobiel, soms niet doorhebben, dat bij het aanmaken van een account, dat automatisch je bestanden ge-synced worden met de cloud.

Maar wat ik niet snap is, alle bestanden worden gescanned voor eventuele probleem bestanden, waarom kan bv Microsoft gewoon niet dat specifieke bestand automatisch wissen, en een dringende waarschuwing sturen.
dat is naar de klant toch veel beter ?
Of gewoon helemaal niet scannen. :P

Deze alinea zou een mooi einde van een boek kunnen wezen:

Hij keek achterom, en dacht, "Hoe heeft het ooit zo ver kunnen komen? Waar precies zijn we de controle over onszelf kwijtgeraakt?" En hij moest denken aan zijn vader, die hem vertelde over briefgeheim, in een tijd waarin het strafbaar was om andermans post door te neuzen; hoe je een kluisje kon huren bij het station, zonder dat de verhuurder zichzelf het recht toe-eigende om alles te doorzoeken 'want je had het toch immers bij hem geplaatst?' Op de achterbank zag ie zijn dochter zitten, met haar nieuwe telefoontje. Ze had net 'Ja' geklikt op alles wat voorbijkwam. En hij kon het haar niet eens echt kwalijk nemen' echte keus had ze immers niet: het is of uitgesloten worden, of overal dan maar 'Ja' op klikken. En dat deed ie zelf overigens ook: 'Of U gaat akkoord met onze Windows gebruikersvoorwaarden, of U hebt gewoon geen computer. De keus is aan U'. Maar echte keus had ie natuurlijk niet, dat wist ie ook wel, want Linux kende de beste man niet. Af en toe keek ie nog wel eens op Tweakers, en daar las die dan weer een opmerking van de zoveelste bijdehandte jurist, die hem vertelde "Ja hoor, meneertje, dat mag gewoon, U hebt immers een contract getekend." Maar van binnen voelde ie dat het toch niet klopte, en vermoedde dat de jursist zelf eigenlijk ook wel wist dat er iets niet helemaal pluis zat. Dus keek ie maar weer naar voren, zijn ogen strak gericht op de electronische snelweg, naarstig op zoek naar die ene politicus die wellicht, namens hem, bereid zou zijn een keertje 'Nee' te zeggen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Brahiewahiewa schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:26:
[...]

Te makkelijk, het gaat niet alleen om kinderporno zoals ik al meermaals heb duidelijk gemaakt.
Daarbij zou je een discussie kunnen starten over de straf die MS je geeft, feitelijk levenslang, wat zelfs in de realworld niet voor komt.

Nogmaals, MS zou veel mee begrip oogsten als ze aangeven wat je fout doet, ze je de mogelijkheid geven om een fout te herstellen, ben je uit eindelijk dan als nog fout bezig geweest, zorg er dan voor dat een probleem/zaak bij Onedrive niet doorwerkt tot XBox Live, of...... help users hun data/content/aankopen van een geblokkeerd account om te zetten naar een nieuw account.

Het kromme van het verhaal is, een account op slot gooien kunnen ze wel, maar zelfs in procedure wanneer een accounthouder om uitleg vraagt geven ze aan dat je een nieuw account moet aanmaken om in contact met ze te treden.

Kortom, al zouden ze helemaal gelijk hebben door een account te sluiten, ze verwijzen je net zo makkelijk naar een nieuw account..... Dat is erg vreemd in mijn ogen. Iemand die echt KP in zijn Onedrive heeft staan zou je helemaal niet meer op je server willen hebben lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

sorted.bits schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:03:
Wat me opvalt in de reacties onder het artikel is dat er gezegd wordt, dat bij een business account dit niet van toepassing is, maar is dit ook zo?

Hebben we een inventarisatie van waar deze problemen spelen?
In een zakelijke omgeving kan een beheerder goed in de audit logs zien wat er gebeurd is. Ik heb nog nooit gehoord van een volledige zakelijke omgeving die op slot is gezet door Microsoft omdat zij vinden dat er iets strafbaars is gebeurd.

Ik vraag mij trouwens af: waar zijn de meeste reacties op gebaseerd dat door Microsoft een account wordt afgesloten omdat je KP opgeslagen hebt? Ze geven immers totaal geen duidelijkheid waarom je account is gesloten en ik neem aan dat ze dan toch echt wel contact opnemen met een lokale authoriteit.

Ik heb niet alle posts gelezen hier, dus wellicht mis ik iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

zozo :)

Zelfs een artikel op het ad

https://www.ad.nl/tech/ee...lles-kwijtraken~a2a6c61d/

[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 01-07-2021 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroncoJasperado
Hi All,

Computer says no... & don't care, don't know, don't want to do it, cannot do it, it cannot be done anymore... Why? Secret...

"Hi Bronco, This is a Microsoft Employee, I will discuss the necessary information about your case.

According to the investigation of our Online Safety Team, which is the dedicated team who handles suspended account cases, they can no longer reactivate your account. We cannot discuss the details further. We advise you to create a new Microsoft account in case you want another one. We cannot transfer any data from your suspended account to another one."

44 miljard euro winst per jaar, en dan je een normaal klantprocess niet inregelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Dat AD-artikel is bijna 1 op 1 het Tweakers artikel (reviews: Account geblokkeerd. Wat nu?).

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
temp00 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:03:
Dat AD-artikel is bijna 1 op 1 het Tweakers artikel (reviews: Account geblokkeerd. Wat nu?).
Wat verwacht je? Beiden van DPG. Was recent ook zo met een artikel in De Telegraaf wat bijna 1-op-1 overgenomen was in De Morgen...
Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste