Hi all, en dank @
Brahiewahiewa voor je scherpzinnige en constructieve opmerking.
Ben benieuwd hoe jij een dergelijke situatie zou oplossen/aanpakken. Want ik wil verre van een slachtoffer rol op mij nemen, dat soort mensen vind ik zelf zeer demotiverend. Hoe ik het zou willen benaderen is juist omgedraaid. Iemand die de een slechte/onjuiste situatie zelf proactief probeert op te lossen, met daar in achtneming een snufje realisme.
Een slachtoffer zeurt en zit bij de pakken neer, en externaliseert het probleem om zijn eigen falen weg te kunnen relativeren.
Een ondernemer analyseert het probleem, klankbord het, onderzoekt zijn eigen lacunes en black spots maar kijk ook naar zijn eigen kunnen en mogelijkheden en sterktes, grijpt mogelijkheden aan, en onderneemt daarop actie. (dat zijn de stappen die ik hier probeer te zetten).
Hoe ik het zie; dit had iedereen kunnen gebeuren, ook jou, ook al denk je van niet. (bij wijze van spreken zou Tweakers je account kunnen blokkeren via dezelfde logica hier). Het is mij gebeurd, waarom weet ik niet, dat zuigt behoorlijk. Ik ga constructief in gesprek met Microsoft, dat loopt tot niets uit. Ik doe onderzoek daaruit blijkt dat een persoon tegenover een internationaal software gigant (bijna monopolist) zo goed als kansloos is. Ik toets mijn ideeën op de forum, en ik probeer te waarschuwen maar ook jullie ideeën te verzamelen.
Mijn constatering op dit moment, of de wet schiet hierin tekort, danwel de moeite die het kost om een rechtzaak in mijn eentje te beginnen als de wet hetzelfde blijft en dat mijn kansen nog steeds minimaal zijn. Zie het voorbeeld van Pouwel S.
Als je dan zegt dat ik er dan niet de moed er voor heb of te lui ben om die moeite te nemen dan bekijk ik het heel rationeel en dan doe ik een kosten/baten analyse, wat heb ik te verliezen, wat heb ik te winnen, en wat zijn de kansen op verlies en de kansen op winst. Helaas kom ik dan tot de conclusie dat de kans groter is dat ik zou verliezen (gezien de rechtzaken hierover afgelopen jaar) en wat ik dan kan verliezen, dan de kans dat ik win en weer toegang heb tot mijn account en data (gezien ik toch alles wel gebackuped had; zie het is meer een principe kwestie) win ik relatief gezien niet veel.
Ik heb meer kans om dit te winnen als er een een level playing field van maak, als we niet alleen dit (nu mijn) probleem oplossen maar een algemeen probleem.
Wat zou het een mooie wereld zijn, als je niet plotseling, zonder reden je digitale identiteit ontnomen zou kunnen worden. En als dat wel gebeurde dat je tenminste een waarschuwing kreeg, dat proportionaliteit werd toegepast, dat daar transparant over kon worden gedaan, dat je jezelf kon verdedigen, zonder daar een rechtzaak voor te hoeven starten, dat daar een onafhankelijk (nederlands) orgaan naar kon kijken. dat de context van de duur van account (23 jaar) en de omstandigheden van de persoon zouden worden meegenomen, dat je niet bang hoeft te worden van een algoritme, dat er door beide partijen in oplossingen wordt gedacht en dat beide partijen ervan kunnen leren... dat is iets waar ik wel voor wil strijden! En ik verlies alleen de strijd als ik opgeef, en dat zit niet in mijn karakter!