Snow_King schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:52:
[...]
Een glazen bol blijft lastig, maar ik stond vanmorgen weer even te laden langs de A1 bij de Hackelaar: Gewoon helemaal vol.
De keren dat ik er sta te laden zie ik wel echt veel gebruikers.
Om te kunnen groeien is kapitaal nodig en daar is een obligatie natuurlijk een prima instrument voor.
Fastnet heeft zeker enige toplocaties. Precies tussen randstad en Noord Nederland in, tussen randstad en de Duitse grens in en tussen Amsterdam en Maastricht in. Locaties waar gezien de huidige range van veel EV's toch nog snel even bijgeladen wordt onderweg als langere routes gereden worden. En zeker mooi is dat Fastned blijft investeren in snellere laders, terwijl de oudere typen nog niet eens afgeschreven zijn door gebruik, maar eerder ingehaald zijn door de tijd.
Daarnaast hebben ze echter ook locaties die slecht bezocht zijn
Was de focus eerst er op gericht om aantrekkelijke plekken te claimen voor snellaad stations....richting 2027 zal de focus vast wel gaan veranderen. Voor een slecht bezochte locaties wil je alleen verlengen als je ook weinig voor de verlenging betaalt. Dan is aanwezigheid en zichtbaarheid belangrijker dan de inkomsten.
Over de top locaties zal echter gestreden gaan worden. En of het dan nog interessant is?
Als de plannen van het kabinet doorgaan zal er vanaf 2027 geen particuliere EV meer verkocht gaan worden. De markt waar uitbreiding van de klanten werd verwacht. Fastned kan natuurlijk wat spelen met de tarieven om ook mensen die niet thuis kunnen laden te verleiden. Op daluren etc.
Maar wat ik bij Fastned vooral problematisch vind: ze staan op locaties waar je niet hoeft te zijn.
Langs de snelweg is mooi. Maar bij fastned locatis zit op veel plekken geen horeca etc. Dus een koffiestop doe je elders. Laden werkt het beste als je ergens toch een koffiestop en toilet stop inplant. Of op een plek waar je even je klantbezoek kan voorbereiden. Nu kan dat laatste ook in de auto, maar nadenken over andersoortige locaties kan veel nut hebben. Zoals Tesla met flink wat vd Valks een overeenkomst heeft.
Een concurrent zoals Shell recharge is nu juist aan het uitbreiden in stedelijke parkeergarages (o.a. Q-Park). Tijdens een afspraak snel aan de lader, na een uur terug en weer door. Je merkt het laden niet eens.
Moet Fastned wel zo flink aan expansie doen? Ik vrees dat ze overleven zo lang ze uitbouwen, daarna stopt het al snel verwacht ik. De concurrentie zit niet stil Maar wordt het ooit een gezond bedrijf? Grote twijfels!
[
Voor 3% gewijzigd door
ucsdcom op 02-10-2024 11:19
]