• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Hey,

Fastned heeft gisteren een nieuw investeringsronde geopend. Het betreft een lening van 5 jaar voor een percentage van 6%, eenmalige kosten van 0,5%. Het staat open voor particulieren en bedrijven vanaf €1000.

Informatie is hier te vinden:
https://fastnedcharging.com/nl/obligaties

Het rentepercentage is hoog. Zoals bij alles zijn er risico’s aan verbonden. In de bijgevoegde documentatie staan diverse risico’s genoemd.

Met het geld wat wordt opgehaald kunnen nieuwe locaties worden ontwikkeld zodat het bedrijf kan groeien.
In 2019 maakte Fastned voor het eerst (net) winst. Het betreft een groeimarkt, Fastned groeit, dus dat zijn goede signalen. De omzet is fors gedaald wegens COVID 19. Ook is er concurrentie, met name een partij als Shell is een serieuze concurrent: Shell heeft al goede locaties (met winkels!) en heeft hele diepe zakken. Fastned heeft dit niet. Met de koers gaat het niet geweldig, na de gehypte start is de koers over de tijd heen licht gedaald.

Als je geld uitleent is uiteindelijk niet belangrijk of het bedrijf een groeiende beurskoers heeft of de nummer 1 wordt op de markt. Belangrijk is: zijn er over 5 jaar genoeg middelen om het uitgeleende geld terug te betalen. Mocht COVID-19 of de concurrentie dusdanig effect hebben op het bedrijf zodat het in moeilijkheden komt, het is onzeker wat er dan met de leningen gebeurd.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier in staan. Een interessante deal, of zijn de risico’s toch te groot?

• kamerplant
  • Niet online
AGee schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:06:
[...]

Ik ben vooral beniewd: Waarom denk jij dat dit wel een interessante propositie is? Met alle respect voor de huidige rente-percentages, maar dit soort deals kom je echt bijna dagelijks tegen. Beloftes, hoge rente-percentages, mooie vooruitzichten. Uiteindelijk draait het om knaken: Als jij die knaken erin wilt steken, heb je er vertrouwen in dat die terugkomen? En vertrouw je de mensen en het bedrijf dat erachter zit?
Waarom wel?
- Ik vind de doelstellingen van Fastned heel mooi: de energietransitie een push willen geven. Een investering met maatschappelijke relevantie vind ik erg positief. Ik zou bijvoorbeeld niet graag in een oliebedrijf ofzo willen investeren.
- het feit dat er überhaupt risico’s zijn en concurrentie is, is natuurlijk volstrekt logisch. Het aanwijzen van risico’s vind ik niet lastig, het wegen ervan wel.
- 6% is mooi.

Maar de risico’s moeten niet buiten proporties zijn. Ik vind dat lastig te beoordelen, de richting van de reacties is wel helder. :)

Je geeft aan dat je “dit soort deals” heel veel tegenkom. Mag ik vragen waar dan?

[Voor 7% gewijzigd door kamerplant op 25-06-2020 21:52]

• kamerplant
  • Niet online
FreezeXJ schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:57:
Normaal kun je als particulier geen obligaties kopen, want die gaan in heel veel euros tegelijk... (100k ofzo) Van de andere kant doen aandelen Shell ook nog steeds een mooi dividend-rendement, halen AEX-trackers ook de 6% per jaar gemiddeld wel, en anders ben je van harte welkom op Mintos.

Probeer vooral niet de markt te slim af te zijn, maar zoek een markt uit die je het gewenste risico/rendementsprofiel geeft. (want bij elk rendement hoort een ruwweg evenredig risico)
Ja idd, normaal is zoiets voor kleinere bedragen nauwelijks beschikbaar zover ik weet, daarom vind/vond ik het voorstel van Fastned wel interessant. Via https://www.duurzaaminvesteren.nl/ komt er wel eens iets langs. Vaak zitten hieraan hoge kosten verbonden zodat er nauwelijks een rendement overblijft, dus heb ik dat altijd overgeslagen.

Ik beleg zelf in brede ETFs met een hoge ESG score (en lage fusel oil involvement). Lekker passief. Dat bevalt prima, maar een mooi project of bedrijf als zijstap (spreiding) vind ik wel interssant. Ik zou daarvoor te veel willen inzetten om een blinde gok te nemen ;)

[Voor 5% gewijzigd door kamerplant op 25-06-2020 23:48]

• kamerplant
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:27:
[...]

Staar je hier vooral niet blind op.
Mooie quote uit de film mission impossible 2 waar ik dan altijd aan moet denken, die the bad guy roept als hij toe moet geven smerige zaakjes te runnen:
"Yes! I admit, I am in business to make money"

Is hierbij ook zo. Het is hot om te roepen dat je groen bent, denkt aan het milieu of de energietransitie wilt aanjagen, maar een enkeling daargelaten zijn het vaak loze kreten om milieubewust over te komen...
True. Er wordt veel gegreenwashed (lege claims voor duurzaamheid puur voor marketing). Shell en KLM zijn hiervoor goede voorbeelden, man o man.
Met enige research en common sense is er echt wel achter te komen wat greenwashing is en wat niet.

Fastned: Voor het elektrificeren van auto’s is infrastructuur nodig, snellaadstations zijn hierin van werkelijk belang. (Ik ga dit niet doen trouwens, dat terzijde)
Andere voorbeelden: ASN en Triodos bieden fondsen aan met bedrijven die kritisch zijn gescreend.
ETFs: ETFs zijn wat lastiger omdat je hierin veel “best of class” ziet (en dan staat ineens Total Oil in de top 10 van investeringen), of slechts uitsluiting van een handje vol bedrijven (Meersman, die hun product “duurzaam” noemt). Door verder onderzoek te doen is hier enigszins doorheen te prikken.

• kamerplant
  • Niet online
dehardstyler schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:03:
[...]

Als je er echt in gelooft moet je het gewoon doen, zeker als je het kan missen.
Nee ik ga het niet doen. Als ik er blind in geloofde had ik er geen topic over geopend 🙂.
In dit topic en FTM artikel staat voldoende overtuigende info om dit voorbij te laten gaan. Super fijne input guys!!

[Voor 43% gewijzigd door kamerplant op 25-06-2020 23:19]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee