Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hey,

Fastned heeft gisteren een nieuw investeringsronde geopend. Het betreft een lening van 5 jaar voor een percentage van 6%, eenmalige kosten van 0,5%. Het staat open voor particulieren en bedrijven vanaf €1000.

Informatie is hier te vinden:
https://fastnedcharging.com/nl/obligaties

Het rentepercentage is hoog. Zoals bij alles zijn er risico’s aan verbonden. In de bijgevoegde documentatie staan diverse risico’s genoemd.

Met het geld wat wordt opgehaald kunnen nieuwe locaties worden ontwikkeld zodat het bedrijf kan groeien.
In 2019 maakte Fastned voor het eerst (net) winst. Het betreft een groeimarkt, Fastned groeit, dus dat zijn goede signalen. De omzet is fors gedaald wegens COVID 19. Ook is er concurrentie, met name een partij als Shell is een serieuze concurrent: Shell heeft al goede locaties (met winkels!) en heeft hele diepe zakken. Fastned heeft dit niet. Met de koers gaat het niet geweldig, na de gehypte start is de koers over de tijd heen licht gedaald.

Als je geld uitleent is uiteindelijk niet belangrijk of het bedrijf een groeiende beurskoers heeft of de nummer 1 wordt op de markt. Belangrijk is: zijn er over 5 jaar genoeg middelen om het uitgeleende geld terug te betalen. Mocht COVID-19 of de concurrentie dusdanig effect hebben op het bedrijf zodat het in moeilijkheden komt, het is onzeker wat er dan met de leningen gebeurd.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier in staan. Een interessante deal, of zijn de risico’s toch te groot?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:54
Zonder het prospectus gelezen te hebben: Een bank geeft 0.1 als je geluk hebt. Fastned 50 keer zo veel. dat heeft een reden :) #dooddoener

Voor mij vallen dergelijk obligaties onder "zeer speculatief" leuk om wat geld in te stoppen, zodra ik investeer schrijf ik het af en zie het als een meevaller wanneer er iets terug komt. Zo beschouw ik m'n crowdfunding dingen ook.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:10

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Zo te zien doen ze dit kunstje al best veel vaker:
Fastned has multiple outstanding loans in the form of bonds, issued under separate bond programmes. Fastned raised EUR 2.5million in December 2016, EUR 7.7 million in June 2017, EUR 12.3 million in December 2017, EUR 11.6 million in October 2018, EUR 10.6 million March 2019 and EUR 12.2 million in December 2019 through the issue of bonds that bear 6% interest and have a maturity of five years
Oftewel je bent nr zoveel, en je neemt even aan dat ze voldoende winst draaien om alles te betalen.

Daarnaast hebben ze heel veel geleend geld in kas (zie hier, maar draaien ze best beroerd.
Afgelopen jaar wist Fastned de omzet bijna de verdrievoudigen tot 4,5 miljoen euro. ... Het nettoverlies bedroeg 12 miljoen euro, tegen 6,5 miljoen euro in 2018.
Oftewel voor iedere euro die ze omzetten lijden ze er 3 verlies... Dat vind ik niet hoopvol klinken, groeiplannen ten spijt.

Daarnaast hebben ze snel genoeg fikse concurrentie van andere stations, thuisladers, en veel gevaarlijker: laden op kosten van de baas. Ja, voor lange afstanden electrisch rijden zijn ze misschien noodzakelijk, maar dat lijkt me een marge.

Dus nee, ik zou het niet doen... tenzij je heel optimistisch bent.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:22
Mijn gok van het businessplan: overal laadstations bouwen met geleend geld, dan failliet laten gaan, boedel voor een fractie van de waarde overkopen en daar een hopelijk wel winstgevend bedrijf mee starten.

Ik geef toe dat dit wel met de cynische bril is, wat ze doen is verder best mooi als idee en fijn dat het er is, maar winstgevend: zie de post boven mij.

[ Voor 27% gewijzigd door Wilke op 25-06-2020 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wilke schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:01:
Mijn gok van het businessplan: overal laadstations bouwen met geleend geld, dan failliet laten gaan, boedel voor een fractie van de waarde overkopen en daar een hopelijk wel winstgevend bedrijf mee starten.
Daar kun je geen business plan van maken. Geen garantie dat jij degene bent die de boedel mag overkopen na het faillissement. Tenzij het bedrijf zo onteressant is dat niemand het wil hebben, maar waarom zou jij er dan nog een keer in willen stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik ben benieuwd hoe anderen hier in staan. Een interessante deal, of zijn de risico’s toch te groot?
Ik ben vooral beniewd: Waarom denk jij dat dit wel een interessante propositie is? Met alle respect voor de huidige rente-percentages, maar dit soort deals kom je echt bijna dagelijks tegen. Beloftes, hoge rente-percentages, mooie vooruitzichten. Uiteindelijk draait het om knaken: Als jij die knaken erin wilt steken, heb je er vertrouwen in dat die terugkomen? En vertrouw je de mensen en het bedrijf dat erachter zit?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fastned is helemaal niet interessant. Veel mensen hebben een laadpaal op kantoor of thuis/in de buurt. Dat betekent dat veel woon-werkverkeer al is gedekt. Verder hebben de Fastned stations over het algemeen geen winkel waar je even een kopje koffie kunt halen. Dit betekent dat je een X aantal tijd moet doorbrengen op een alternatieve manier. Het is een mooie manier om je telefoontjes te plegen in de auto terwijl je stilstaat, scheelt weer tijdens het rijden.

Ik zou m'n geld er niet op inzetten in ieder geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Negatief eigen vermogen, continu toenemende berg met schuld. Obligatiehouders nemen een risico dat bijna vergelijkbaar met aandeelhouders is, maar dan zonder het opwaarts potentieel. Omdat rente en aflossing van oude obligaties steeds met nieuwe worden gefinancierd knalt men er nu meteen maar voor 30M in :+

Maar wel lekker miljoenen aan personeelsopties uitkeren :P

Let overigens goed op of er pandrechten van een derde rusten op de assets. De NL samenvatting lijkt te suggereren van niet, maar dit is essentieel (hoewel die gele bogen met bijbehorende meuk als een idioot waarde zullen verliezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-06 20:59
Ik zou het niet doen.

Zowel Allego als Shell zijn gruwelijk aan de weg aan het timmeren. Ik werk bij een partij die werkzaamheden voor ze doen en er komen zoveel meer laadplaatsen bij dat ik vrees dat Fastned het niet gaat redden.
Daarnaast hebben ze veel "verouderde" laadapparatuur, lees 50kW laders.
Daar zal je bijna nooit een auto zien staan die met 100kW of meer kan laden, dat duurt gewoon te lang. Ik heb zelf een model 3, en mocht ik niet bij een supercharger kunnen laden, dan rij ik flink wat fastned's voorbij totdat ik kan laden bij een punt waar dit sneller kan dan 50kW.
Het is jammer voor ze, maar ik denk dat ze 3-5 jaar te vroeg in de markt gestapt zijn, daardoor nu bijna alleen maar 50kW laders én ik denk dat het mooie luxe zonnedak niemand wat interesseert, maar wel duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 16:14
Een oud topic: Investeren in FastNed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:29
Een half jaar geleden waren de jaarlijkse rentelasten hoger dan de omzet. Dat zegt wat mij betreft genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
downtime schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:04:
Daar kun je geen business plan van maken.
Nee, ik mag wel hopen dat het niet zo als plan op papier staat idd 8)7 maar een andere uitkomst dan aandeelhouders die flink afschrijven zie ik in elk geval niet snel gebeuren.

Wie er dan met de restwaarde vandoor gaat is wel een vraag ja. Rukapul stelt ook een goede vraag: zijn die spullen niet ook beleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:06:
[...]

Ik ben vooral beniewd: Waarom denk jij dat dit wel een interessante propositie is? Met alle respect voor de huidige rente-percentages, maar dit soort deals kom je echt bijna dagelijks tegen. Beloftes, hoge rente-percentages, mooie vooruitzichten. Uiteindelijk draait het om knaken: Als jij die knaken erin wilt steken, heb je er vertrouwen in dat die terugkomen? En vertrouw je de mensen en het bedrijf dat erachter zit?
Waarom wel?
- Ik vind de doelstellingen van Fastned heel mooi: de energietransitie een push willen geven. Een investering met maatschappelijke relevantie vind ik erg positief. Ik zou bijvoorbeeld niet graag in een oliebedrijf ofzo willen investeren.
- het feit dat er überhaupt risico’s zijn en concurrentie is, is natuurlijk volstrekt logisch. Het aanwijzen van risico’s vind ik niet lastig, het wegen ervan wel.
- 6% is mooi.

Maar de risico’s moeten niet buiten proporties zijn. Ik vind dat lastig te beoordelen, de richting van de reacties is wel helder. :)

Je geeft aan dat je “dit soort deals” heel veel tegenkom. Mag ik vragen waar dan?

[ Voor 7% gewijzigd door kamerplant op 25-06-2020 21:52 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:10

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Normaal kun je als particulier geen obligaties kopen, want die gaan in heel veel euros tegelijk... (100k ofzo) Van de andere kant doen aandelen Shell ook nog steeds een mooi dividend-rendement, halen AEX-trackers ook de 6% per jaar gemiddeld wel, en anders ben je van harte welkom op Mintos.

Probeer vooral niet de markt te slim af te zijn, maar zoek een markt uit die je het gewenste risico/rendementsprofiel geeft. (want bij elk rendement hoort een ruwweg evenredig risico)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
FreezeXJ schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:57:
Normaal kun je als particulier geen obligaties kopen, want die gaan in heel veel euros tegelijk... (100k ofzo) Van de andere kant doen aandelen Shell ook nog steeds een mooi dividend-rendement, halen AEX-trackers ook de 6% per jaar gemiddeld wel, en anders ben je van harte welkom op Mintos.

Probeer vooral niet de markt te slim af te zijn, maar zoek een markt uit die je het gewenste risico/rendementsprofiel geeft. (want bij elk rendement hoort een ruwweg evenredig risico)
Ja idd, normaal is zoiets voor kleinere bedragen nauwelijks beschikbaar zover ik weet, daarom vind/vond ik het voorstel van Fastned wel interessant. Via https://www.duurzaaminvesteren.nl/ komt er wel eens iets langs. Vaak zitten hieraan hoge kosten verbonden zodat er nauwelijks een rendement overblijft, dus heb ik dat altijd overgeslagen.

Ik beleg zelf in brede ETFs met een hoge ESG score (en lage fusel oil involvement). Lekker passief. Dat bevalt prima, maar een mooi project of bedrijf als zijstap (spreiding) vind ik wel interssant. Ik zou daarvoor te veel willen inzetten om een blinde gok te nemen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door kamerplant op 25-06-2020 23:48 ]

🌞🍃

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
kamerplant schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:48:
[...]

Waarom wel?
- Ik vind de doelstellingen van Fastned heel mooi: de energietransitie een push willen geven. Een investering met maatschappelijke relevantie vind ik erg positief. Ik zou bijvoorbeeld niet graag in een oliebedrijf ofzo willen investeren.
Staar je hier vooral niet blind op.
Mooie quote uit de film mission impossible 2 waar ik dan altijd aan moet denken, die the bad guy roept als hij toe moet geven smerige zaakjes te runnen:
"Yes! I admit, I am in business to make money"

Is hierbij ook zo. Het is hot om te roepen dat je groen bent, denkt aan het milieu of de energietransitie wilt aanjagen, maar een enkeling daargelaten zijn het vaak loze kreten om milieubewust over te komen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:02
Als Shell palen naast zijn benzinestation gaat zetten, dan is het klaar. En dat was al toegestaan door de rechter dacht ik. Ik zie eerlijk gezegd niet zo heel veel meer in Fastned. Het begin was leuk en nieuw, maar dit gaat het niet meer worden op die dure snelweg locaties.

Heb jij er wel eens iemand bij zien staan langs de snelweg? Ik volgens mij nog nooit. :P
Ze moeten het toch vooral van de Tesla's hebben, en die staan aan de Supercharger of gewoon lekker thuis / de zaak.
Staat genoteerd! :D

[ Voor 15% gewijzigd door dehardstyler op 25-06-2020 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:27:
[...]

Staar je hier vooral niet blind op.
Mooie quote uit de film mission impossible 2 waar ik dan altijd aan moet denken, die the bad guy roept als hij toe moet geven smerige zaakjes te runnen:
"Yes! I admit, I am in business to make money"

Is hierbij ook zo. Het is hot om te roepen dat je groen bent, denkt aan het milieu of de energietransitie wilt aanjagen, maar een enkeling daargelaten zijn het vaak loze kreten om milieubewust over te komen...
True. Er wordt veel gegreenwashed (lege claims voor duurzaamheid puur voor marketing). Shell en KLM zijn hiervoor goede voorbeelden, man o man.
Met enige research en common sense is er echt wel achter te komen wat greenwashing is en wat niet.

Fastned: Voor het elektrificeren van auto’s is infrastructuur nodig, snellaadstations zijn hierin van werkelijk belang. (Ik ga dit niet doen trouwens, dat terzijde)
Andere voorbeelden: ASN en Triodos bieden fondsen aan met bedrijven die kritisch zijn gescreend.
ETFs: ETFs zijn wat lastiger omdat je hierin veel “best of class” ziet (en dan staat ineens Total Oil in de top 10 van investeringen), of slechts uitsluiting van een handje vol bedrijven (Meersman, die hun product “duurzaam” noemt). Door verder onderzoek te doen is hier enigszins doorheen te prikken.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:02
kamerplant schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:52:
[...]

True. Er wordt veel gegreenwashed (lege claims voor duurzaamheid puur voor marketing). Shell en KLM zijn hiervoor goede voorbeelden, man o man.
Met enige research en common sense is er echt wel achter te komen wat greenwashing is en wat niet.

Fastned: Voor het elektrificeren van auto’s is infrastructuur nodig, snellaadstations zijn hierin van werkelijk belang. (Ik ga dit niet doen trouwens, dat terzijde)
Andere voorbeelden: ASN en Triodos bieden fondsen aan met bedrijven die kritisch zijn gescreend.
ETFs: ETFs zijn wat lastiger omdat je hierin veel “best of class” ziet (en dan staat ineens Total Oil in de top 10 van investeringen), of slechts uitsluiting van een handje vol bedrijven (Meersman, die hun product “duurzaam” noemt). Door verder onderzoek te doen is hier enigszins doorheen te prikken.
Als je er echt in gelooft moet je het gewoon doen, zeker als je het kan missen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
dehardstyler schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:03:
[...]

Als je er echt in gelooft moet je het gewoon doen, zeker als je het kan missen.
Nee ik ga het niet doen. Als ik er blind in geloofde had ik er geen topic over geopend 🙂.
In dit topic en FTM artikel staat voldoende overtuigende info om dit voorbij te laten gaan. Super fijne input guys!!

[ Voor 43% gewijzigd door kamerplant op 25-06-2020 23:19 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Kijk een keer langs de snelweg. Ik zie er nooit iemand staan. Ze willen nu 3x hun jaaromzet van 2019 lenen en 300 euro per klant lenen (ze hebben 42000 klanten). Daarnaast hebben ze al 60 miljoen aan schulden.

Als je wilt gokken met je geld, kun je beter het aandeel kopen, dan kun je er makkelijker uit. Wil je op laadpalen gokken, koop dan Shell aandelen, die hebben een beter verdien model met Allego en kunnen veel sneller opschalen.

Ik wilde zelfde de IPO kopen, maar het jaarverslag was echt om te huilen zo slecht. Ik ging toen paar x langs de weg kijken en zag nooit iemand laden, terwijl laadpalen in de wijk/ bij kantoor best vaak vol staan.

[ Voor 19% gewijzigd door DeveloperNL op 26-06-2020 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
DeveloperNL schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:26:
Kijk een keer langs de snelweg. Ik zie er nooit iemand staan. Ze willen nu 3x hun jaaromzet van 2019 lenen en 300 euro per klant lenen (ze hebben 42000 klanten). Daarnaast hebben ze al 60 miljoen aan schulden.
Je kunt een paar fragmenten uit het afgelopen seizoen van dragons den zo onder plakken :) Die fragmenten waar ze aardig zeggen niet te investeren maar tegelijkertijd kijkt of men van lotje is getikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
DeveloperNL schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:26:

Als je wilt gokken met je geld, kun je beter het aandeel kopen, dan kun je er makkelijker uit. Wil je op laadpalen gokken, koop dan Shell aandelen, die hebben een beter verdien model met Allego en kunnen veel sneller opschalen.

Ik wilde zelfde de IPO kopen, maar het jaarverslag was echt om te huilen zo slecht. Ik ging toen paar x langs de weg kijken en zag nooit iemand laden, terwijl laadpalen in de wijk/ bij kantoor best vaak vol staan.
Follow the Money had hier een paar jaar terug een leuke serie over.
Geen idee wat de bezettingsgraad nu is, maar voor mijn gevoel is dat nog steeds niet al te hoog, maar toentertijd was het echt helemaal lachwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
Trasos schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:58:
[...]

Follow the Money had hier een paar jaar terug een leuke serie over.
Geen idee wat de bezettingsgraad nu is, maar voor mijn gevoel is dat nog steeds niet al te hoog, maar toentertijd was het echt helemaal lachwekkend.
Ik probeer het verdienmodel van laadpalen te snappen. Ik rij zelf een plugin hybride en betaal 3 euro per keer laden. Laten we zeggen dat er 4 EV en 4 hybrides laden per dag (wat veel is) per paal, dan zit je op 70 euro omzet per dag. En deze zijn vaak bezet.

Met snellaad palen snap ik het nog minder. Meeste EV rijders zullen thuis of op kantoor laden, hybrides zullen nooit snelladen (snelladen is duurder dan tanken). Dan gok je op de veelrijders en vakantiegangers, maar FastNed kan geen broodje of drankje verkopen (waar de meeste marge op zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbeno
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:41
Het idee achter het verdienmodel vind ik wel aardig. Voor elke locatie denken ze op drie manieren te kunnen opschalen: naarmate er meer EVs zijn worden de palen meer uren per dag gebruikt, ze kunnen makkelijk extra palen toevoegen aan een station en de palen worden steeds sneller, waardoor ze meer verkopen per tijdseenheid. Dus er is zeker potentie voor een enorme sprong in de inkomsten.

Ook denk ik dat er genoeg mensen zijn die niet thuis kunnen laden en de publieke palen in de buurt en op het werk kunnen misschien de groei in EV rijders ook niet bijbenen. Tesla superchargers worden ook al heel veel gebruikt, dus er is zeker vraag naar snelladers.

Het grote risico wat ik bij Fastned zie is de enorme rentelast op hun leningen. Ze moeten in de komende 1,5 jaar wel flink groeien om dit te kunnen bijven betalen en de eerste aflossingen gaan doen eind 2021. En of ze de concurrentie met bedrijven als Shell kunnen winnen is ook maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:03
Tesla heeft nu de voorsprong in NL maar alle andere EV"s kunnen daar niet laden, je hebt dan de keuze tussen Fastned, IONITY of een andere paal (vaak max 50kW).

Ionity is duurder dan Fastned maar wel overal erg snel, waar Fastned nog 50kW laders heeft.

Al met al heeft Fastned echt wel potentie en ze lossen zeker ook wel een probleem op, het probleem van Fastned is gewoon dat de kosten erg hoog zijn en het probleem er nog niet voor genoeg mensen is.

De vraag is dan, zijn de zakken diep genoeg en kunnen ze het dus volhouden voordat de concurrentie een zelfde dekking heeft.

Ik heb zelfs met mijn Tesla Model 3 waar ik thuis en op het werk kon opladen wel eens gebruik gemaakt van Fastned. Bijvoorbeeld de hoek Ede / Nijmegen of in de achterhoek zijn geen superchargers, wel Fastned stations. Ook zitten superchargers vaak verder van de snelweg af waardoor je soms sneller bent met een Fastned, kan toch 2x 5 minuten schelen. Maar erg veel zullen ze niet aan mij verdiend hebben

Overigens is Allego niet van Shell maar die plaatsen palen voor Shell Recharge (oude new motion)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28

Qwerty-273

Meukposter

Duitsland zet hard in op EV, de subsidie op de aanschaf is recentelijk omhoog gegaan en ze hebben ook besloten dat alle tankstations binnenkort ook een oplaadpunt moeten hebben staan. Dat is dus echt een omme zwaai in DE die ook heel makkelijk naar ons landje kan overwaaien.
https://www.pzc.nl/auto/l...ns-in-duitsland~ada5e6d2/

Fastned heeft al wat oplaadpunten in DE, en ik ben benieuwd hoe men daar op in gaat springen.

Maar in NL heeft Fastned bijvoorbeeld in Zeeland slechts twee oplaadpunten, terwijl de regionale concurrent AgriSnellaad (https://agrisnellaad.nl/) er een stuk meer heeft (150+). Die springen ook in op de behoefte van oplaadpunten bij bedrijven zelf (voor werknemers en klanten) en hebben daarnaast natuurlijk ook publiek toegankelijke punten.
https://www.pzc.nl/zeeuws...laadpaal-worden~a1f0779f/

Financieel lijkt mij Fastned niet interessant genoeg om daar in te springen. Wel is een landelijk netwerk cruciaal voor de EV adoptie maar ze zouden ook naar logische oplaadpunten moeten kijken (zoals AgriSnellaad doet met punten bij bedrijven en punten bij parkeerplaatsen zoals bij winkelcentra of stranden/bossen). Puur als laadpunt langs grote wegen is niet handig.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:03
Qwerty-273 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:27:
...

Maar in NL heeft Fastned bijvoorbeeld in Zeeland slechts twee oplaadpunten, terwijl de regionale concurrent AgriSnellaad (https://agrisnellaad.nl/) er een stuk meer heeft (150+). Die springen ook in op de behoefte van oplaadpunten bij bedrijven zelf (voor werknemers en klanten) en hebben daarnaast natuurlijk ook publiek toegankelijke punten.
https://www.pzc.nl/zeeuws...laadpaal-worden~a1f0779f/

Financieel lijkt mij Fastned niet interessant genoeg om daar in te springen. Wel is een landelijk netwerk cruciaal voor de EV adoptie maar ze zouden ook naar logische oplaadpunten moeten kijken (zoals AgriSnellaad doet met punten bij bedrijven en punten bij parkeerplaatsen zoals bij winkelcentra of stranden/bossen). Puur als laadpunt langs grote wegen is niet handig.
Niet te vergelijken, Fastned heeft 150kW palen in Zeeland, agrisnellaad heeft max. 50kW palen. Daarnaast zijn die 150 palen bijna allemaal 11/22kW palen en daar zitten 2 50kW "snellaad" locaties tussen.

Je bedrijf "snellaad" noemen en max 50kW aanbieden kan je helemaal niet serieus noemen. Ter vergelijking, IONITY heeft 350kW palen

[ Voor 13% gewijzigd door GrooV op 01-07-2020 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-06 10:23
overhyped schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:18:
Zonder het prospectus gelezen te hebben: Een bank geeft 0.1 als je geluk hebt. Fastned 50 keer zo veel. dat heeft een reden :) #dooddoener

Voor mij vallen dergelijk obligaties onder "zeer speculatief" leuk om wat geld in te stoppen, zodra ik investeer schrijf ik het af en zie het als een meevaller wanneer er iets terug komt. Zo beschouw ik m'n crowdfunding dingen ook.
Dergelijke rentepercentages zijn bij crowdfunding heel normaal hoor. Het risico is idd hoger, vaak zijn het achtergestelde leningen e.d.

Maar het lijkt me idd verstandig dit ook als crowdfunding-investering te beschouwen. Alleen doen met geld wat je kunt missen, en dan nog eigenlijk niet meer dan 10% daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Als afterburner het advies uit beleggers belangen:
Gezien de hoge jaarlijkse cashburn van ruim €17 mln en de aflossingsverplichtingen van €57 mln tot 2024 moet Fastned steeds opnieuw geld zien op te halen. Een onhoudbare situatie. Met een negatief eigen vermogen van €7,5 mln zijn er geen buffers aanwezig. Ik adviseer beleggers weg te blijven van dit kaartenhuis.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-06 11:25
DeveloperNL schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:00:
[...]

Ik probeer het verdienmodel van laadpalen te snappen. Ik rij zelf een plugin hybride en betaal 3 euro per keer laden. Laten we zeggen dat er 4 EV en 4 hybrides laden per dag (wat veel is) per paal, dan zit je op 70 euro omzet per dag. En deze zijn vaak bezet.

Met snellaad palen snap ik het nog minder. Meeste EV rijders zullen thuis of op kantoor laden, hybrides zullen nooit snelladen (snelladen is duurder dan tanken). Dan gok je op de veelrijders en vakantiegangers, maar FastNed kan geen broodje of drankje verkopen (waar de meeste marge op zit).
Heb dan zelf een halfgebakken BEV met generator. Opel Ampera.(Goedkope auto, en ondergewaardeerd kijk niet naar het merk... kijk naar de engineeringsteam. Dat waren toppers, deel daarvan heeft ook gewerkt aan de Ampera-e welke de beste EV is per euro... ook ondergewaardeerd.) Maar ik laad altijd thuis op, altijd! En kan er mee naar mijn werk en terug. Alleen soms buiten dit om lange ritjes gaat de generator aan.
Het is een concept wat helaas niet meer bestaat, maar ik rijdt er dagelijks mee en snap niet waarom niet meer auto's zo zijn. En als je een Tesla hebt, en overal staan zowat al laadpalen van Tesla zelf.... en je laad thuis op of ergens in de buurt. Dan kom je er ook nooit.
Ken zelfs iemand met een Model 3(zelf gekocht, geen lease), die nog NOOIT aan een publieke paal heeft geladen....

Dus ja, snap wel waarom zo weinig mensen daar laden. Het is ook een beetje kip ei probleem. PLUS dat stroom zo goedkoop is voor te rijden dat je er als "laadstation" niet super veel aan kan verdienen. Je kan ook niet zoveel tanken. Ik kan maar 10,6kWh tanken en dan zit hij vol... al zou ik bij FastNed gaan tanken, met 10A max dan verdienen ze geen HOL aan mij. Al is het een Euro per kWh, ik hou wel die station bezet met 10A slowcharging. :) Als ik ver moet, tank ik hem wel ff bij.

1. Er kan weinig kWh in accu's. (Dus je hebt VEEL EV's nodig om veel cash flow te krijgen)
2. kWh's zijn goedkoop. (Dus moet je percentueel een hele hoge prijs vragen, ten opzichte van thuis)
3. Elektrische auto's zijn efficient, kunnen ver komen voor 23cent per kWh. Wel 5 a 6 kilometer per 23cent.

Het is allemaal kleingeld in deze business. De grootste kosten in een EV is de aanschaf. Daar valt winst te halen. En de auto als "service".

[ Voor 18% gewijzigd door Immutable op 09-07-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
Immutable schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:05:
[...]

Heb dan zelf een halfgebakken BEV met generator. Opel Ampera.(Goedkope auto, en ondergewaardeerd kijk niet naar het merk... kijk naar de engineeringsteam. Dat waren toppers, deel daarvan heeft ook gewerkt aan de Ampera-e welke de beste EV is per euro... ook ondergewaardeerd.) Maar ik laad altijd thuis op, altijd! En kan er mee naar mijn werk en terug. Alleen soms buiten dit om lange ritjes gaat de generator aan.
Het is een concept wat helaas niet meer bestaat, maar ik rijdt er dagelijks mee en snap niet waarom niet meer auto's zo zijn. En als je een Tesla hebt, en overal staan zowat al laadpalen van Tesla zelf.... en je laad thuis op of ergens in de buurt. Dan kom je er ook nooit.
Ken zelfs iemand met een Model 3(zelf gekocht, geen lease), die nog NOOIT aan een publieke paal heeft geladen....

Dus ja, snap wel waarom zo weinig mensen daar laden. Het is ook een beetje kip ei probleem. PLUS dat stroom zo goedkoop is voor te rijden dat je er als "laadstation" niet super veel aan kan verdienen. Je kan ook niet zoveel tanken. Ik kan maar 10,6kWh tanken en dan zit hij vol... al zou ik bij FastNed gaan tanken, met 10A max dan verdienen ze geen HOL aan mij. Al is het een Euro per kWh, ik hou wel die station bezet met 10A slowcharging. :) Als ik ver moet, tank ik hem wel ff bij.

1. Er kan weinig kWh in accu's. (Dus je hebt VEEL EV's nodig om veel cash flow te krijgen)
2. kWh's zijn goedkoop. (Dus moet je percentueel een hele hoge prijs vragen, ten opzichte van thuis)
3. Elektrische auto's zijn efficient, kunnen ver komen voor 23cent per kWh. Wel 5 a 6 kilometer per 23cent.

Het is allemaal kleingeld in deze business. De grootste kosten in een EV is de aanschaf. Daar valt winst te halen. En de auto als "service".
Ik laad zelf bij klanten en thuis voor 33 cent per kwh bij publieke laadpalen. Snellaadpalen hebben voor hybrides geen zin. Benzine is net zo duur en is 3 minuten werk. EV hoeven maar 1x per week thuis of op kantoor te laden. Die gaan ook niet naar FastNed. Dus alleen vakantieverkeer of de niet Tesla veel rijders. Lijkt mij een kleine markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:36

Rzaan

Altijd zoekende

Blij dat het Tweakers forum bestaat.

Als ZZP-er krijg ik om de haverklap prospectussen in de brievenbus voor beleggingen.
Vaak voor schepen of supermarkten in Duitsland.
Maar nu van Fastned.
Omdat het een bekende naam was, ging ik het toch maar 's lezen.
Klonk niet slecht, maar ik heb er geen %@& verstand van.
Dus daarom snel naar mijn vrienden van Tweakers.
En ja hoor, topic erover: Niet doen!
Dus ik hou mijn geld nog effe vast, waarvoor dank aan de bijdragers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Rzaan schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:53:
Blij dat het Tweakers forum bestaat.

Als ZZP-er krijg ik om de haverklap prospectussen in de brievenbus voor beleggingen.
Vaak voor schepen of supermarkten in Duitsland.
Maar nu van Fastned.
Omdat het een bekende naam was, ging ik het toch maar 's lezen.
Klonk niet slecht, maar ik heb er geen %@& verstand van.
Dus daarom snel naar mijn vrienden van Tweakers.
En ja hoor, topic erover: Niet doen!
Dus ik hou mijn geld nog effe vast, waarvoor dank aan de bijdragers.
De reacties hier zijn natuurlijk al wel een aantal jaar oud. Het gros van de reacties is een hoop geroeptoeter over het feit dat het bedrijf geen winst maakt etc. Natuurlijk allemaal waar maar het bedrijf bestaat nog steeds en de mensen die wel zijn ingestapt hebben een aardig rendement gemaakt.

Op dit moment zie ik er weinig heil in omdat het in box 3 als een belegging wordt gezien - je betaald dus netto 2% belasting. Op dit moment heb je al spaardeposito's van bijna 4,5% waarbij je nauwelijks belasting betaald. Oftewel, met een veel lager risico nagenoeg hetzelfde rendement :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ColeJ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:13:
Op dit moment zie ik er weinig heil in omdat het in box 3 als een belegging wordt gezien - je betaald dus netto 2% belasting. Op dit moment heb je al spaardeposito's van bijna 4,5% waarbij je nauwelijks belasting betaald. Oftewel, met een veel lager risico nagenoeg hetzelfde rendement :)
Ik wilde er geld van een stamrecht BV in stoppen.
Zakelijke deposito's gaan niet zo hoog als die 4.5% die jij aangeeft, volgens mij.
Maar bij KNAB (mijn zakelijke bank voor de stamrecht BV) kun je ook al tussen de 2.5 en 3.1 % krijgen.
Ik verwacht nog 1 renteverhoging van de Centrale Europese Bank en dan ga ik eens kijken.

Ik zie voor mij als particulier ook sparen bij Banca Progetto uit Italië.
4% bij 6 maanden vast. Dat is ook al aardig. Via Raisin. Daar moet ik eens even induiken.
Dus dank voor het wakkerschudden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Ik wilde er geld van een stamrecht BV in stoppen.
Zakelijke deposito's gaan niet zo hoog als die 4.5% die jij aangeeft, volgens mij.
Maar bij KNAB (mijn zakelijke bank voor de stamrecht BV) kun je ook al tussen de 2.5 en 3.1 % krijgen.
Ik verwacht nog 1 renteverhoging van de Centrale Europese Bank en dan ga ik eens kijken.

4% bij 6 maanden vast. Dat is ook al aardig. Via Raisin. Daar moet ik eens even induiken.
Zakelijk kun je je geld in een geldfonds stoppen. Dan is het geld liquide en krijg je nu zo’n 3,75%. Het risico is laag.

https://www.justetf.com/e...sin=LU1190417599#overview

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:37

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

klap je geld gewoon op Raisin. 4+% rente zonder risico's. Staat je geld wel vast voor X maand/jaar. Maar 100% betrouwbaar.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een redelijk recent artikel over FastNed door VEB laat zien dat er wel meer omzet gemaakt wordt, groei harder gaat maar dat er nog steeds geen winst wordt geboekt. Obligaties moeten worden afbetaald en een deel worden door de houders doorgerold naar een nieuwe obligatie. Het kapitaal dat ze ophalen via uitgifte van obligaties (en aandelen) wordt ook deels gebruikt omdat af te kunnen betalen. Prijs van het aandeel bevat veel groeiverwachtingen vergeleken met huidige boekwaarde.

FastNed is natuurlijk een Nederlands pareltje waar veel "oud" geld in is gepompt. Maar ze zullen Europees succesvol moeten worden, en dan kom je ook tegen andere bedrijven met een zelfde ambitie te staan.
https://www.veb.net/artik...schot-op-jarenlange-groei

Het grootste risico voor de lange termijn is natuurlijk het moment waarop alle "pompen" overstappen naar elektrisch laden. Dan worden de marges een stuk dunner en heb je veel meer en hardere concurrentie. Is FastNed tegen die tijd voldoende gegroeid om dat aan te kunnen?

[ Voor 14% gewijzigd door Qwerty-273 op 05-10-2023 12:16 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

NeFoRcE schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:04:
klap je geld gewoon op Raisin. 4+% rente zonder risico's. Staat je geld wel vast voor X maand/jaar. Maar 100% betrouwbaar.
Volgens mij kan je daar alleen met particulier geld terecht en niet met zakelijk geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Rzaan schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Toevallig heb ik die deposito van Banca Progetto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:26
De enige manier om een goede business hieruit te kunnen halen is door goede locaties te verwerven. Ben je te laat, dan mis je voor jaren de boot. De komende paar jaar worden voor laadaanbieders de meest luceratieve: EV's die nu op de markt komen laden heel wat sneller dan voorheen. Ook zijn het intussen reële vakantie en zakenreis vervoer middelen. Vooral langs de noord-Zuid en de Oost-West corridors zal het snel en in korte tijd flink bijladen van 20 naar 80% de omzet gaan geven die nodig is.

Weg range anxiety: gewoon 15 minuten bijladen en weer door! Een bekend merk in heel Europa zijn kan dan helpen.

Ook is men intussen verder aan het kijken, tenminste bij Tesla en Shell recharge om snellaad locaties en snellaad pleinen in de binnensteden te gaan opzetten.

Bedreigingen zijn er ook: de blijvend hoge prijzen van de EV's en de dalende subsidies en bijtellingsvoordelen zorgen dat de EV aankopen stagneren. De stijgende benzineprijs kan dan juist weer een kans zijn. De hoge electra prijzen helpen dan ook niet mee.

Wat ook een bedreiging wordt is de steeds grotere accupack's van de EV's. Onderweg laden is straks alleen nog nodig op een reis naar of door het buitenland, ver van je laadpaal thuis of op het werk.

En voor Fastned zelf zal het er om spannen: de business gaat intussen stukken beter dan in 2020 de start van dit topic. Maar schulden en rentelasten drukken natuurlijk wel buitensporig zwaar. En concurrenten prijzen zich de markt uit (Ionity). Bij Shell recharge zie ik ook nooit iemand staan. Alleen het recente openstellen van de Tesla laders voor iedereen, dus ook niet Tesla's, dat is een echte bedreiging.

We gaan het zien, op zich fijn dat ze er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Ik heb het ook overwogen. Maand of 6 (?) terug eens info opgevraagd. Toen besloten om niet te doen, en nu weer diezelfde info op de mail. Dat is wel heel snel dacht ik bij mezelf. Voor mij ook meteen de bevestiging dat ze (veel) meer geld nodig hebben om te kunnen groeien dan dat ze uit de operatie halen.
Ik heb er (nog) steeds geen goed gevoel bij.
Zeker ook omdat ik ze zelf alleen maar gebruik om even af te toppen om thuis te kunnen komen en ik denk dat het gros van de gebruikers zo werkt. Even tussen de 7-15 kWh laden en weer door. Ookal vraag je dan 68cent per kWh, het levert geen giga omzetten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:05
Ik had er ook naar gekeken. Maar nee, niet doen.

1. Bedrijf heeft iets van 160 miljoen schuld en de rente stijgt nog steeds. Ze kunnen failliet gaan.
2. Er is concurrentie. Kans zit erin dat Tesla ook met universele stekkers komt. Vlak ook de diepe zakken van de oliemaatschappijen niet uit, die daarnaast makkelijk ook een heel netwerk van laadpalen kan neerzetten.
3. De lage verhandelbaarheid van de obligaties. Eenmaal slecht draaiend kom je er niet meer vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
aljooge schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:58:
Ik had er ook naar gekeken. Maar nee, niet doen.

1. Bedrijf heeft iets van 160 miljoen schuld en de rente stijgt nog steeds. Ze kunnen failliet gaan.
2. Er is concurrentie. Kans zit erin dat Tesla ook met universele stekkers komt. Vlak ook de diepe zakken van de oliemaatschappijen niet uit, die daarnaast makkelijk ook een heel netwerk van laadpalen kan neerzetten.
3. De lage verhandelbaarheid van de obligaties. Eenmaal slecht draaiend kom je er niet meer vanaf.
Tesla en universele stekkers :? Wat bedoel je daarmee :X
Tesla heeft iig in heel europa gewoon CCS stekkers en dus universeel. Ook is een groot deel van de tesla laders al open voor andere merken.

Wat wel positief is bij Fastned, ik zag vorige week een pin mogelijkheid, dus laden en pinnen. Geen laadpas meer nodig, dat zijn wel mooie ontwikkelingen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Wat een hoop negatief sentiment hier met... zeer beperkte onderbouwing.

Laten we voorop stellen dat 6% helemaal niet ongewoon is. Zo heb ik een aantal perpetuals in m'n portfolio van bekende bluechips die nog meer renderen. Typisch dien je je wel voor meer dan 25.000 USD per keer in te kopen en kunnen ze op ieder moment terug gekocht worden.

Met betrekking tot Fastned, net zoals de meeste hier lijkt het dat weinig mensen precies weten hoe goed (of slecht) Fastned draait. Net zoals iedere andere invesering dien je je goed in te lezen wat voor bedrijf het is, hoe deze presteerd met de concurrentie.

Dat ze jaren verlies draaien is voor menig belegger geen reden om zich in te kopen (zelf doe ik dat nooit). Ik denk dat je hier dan ook geen compleet antwoord krijgt wel een tal van goede vragen die je voorjezelf dient uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zie wel toekomst voor Fastned. Ze hebben hele goede / de beste locaties en daar ook al toegang tot het stroomnetwerk. Dit geeft ze een groot voordeel en beschermt ze in zeker mate tegen nieuwe toetreders.

Het bouwen van al die laders kost geld en daar is ook geld voor nodig. Dat hoeft niet direct uit de lopende operatie te komen.

Die laders moeten zichzelf wel terugverdienen de komende jaren.

[ Voor 32% gewijzigd door Sethro op 09-10-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:05
Sethro schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:53:
Ik zie wel toekomst voor Fastned. Ze hebben hele goede / de beste locaties en daar ook al toegang tot het stroomnetwerk. Dit geeft ze een groot voordeel en beschermt ze in zeker mate tegen nieuwe toetreders.
Goede locaties zijn leuk, maar als onder de streep er een structureel verlies wordt gemaakt is dat niet vol te houden. Het is er dan het wachten op dat een groot olieconcern of een overnamebod doet of die hele toko failliet laat gaan en alles mooie locaties voor een schijntje bij de curator kan overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
aljooge schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:00:
[...]

Goede locaties zijn leuk, maar als onder de streep er een structureel verlies wordt gemaakt is dat niet vol te houden. Het is er dan het wachten op dat een groot olieconcern of een overnamebod doet of die hele toko failliet laat gaan en alles mooie locaties voor een schijntje bij de curator kan overnemen.
Waar maak je uit op dat het verlies structureel is? En wat zou er mis zijn met een overname?

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 09-10-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Qwerty-273 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:07:
FastNed is natuurlijk een Nederlands pareltje waar veel "oud" geld in is gepompt. Maar ze zullen Europees succesvol moeten worden, en dan kom je ook tegen andere bedrijven met een zelfde ambitie te staan.
https://www.veb.net/artik...schot-op-jarenlange-groei
Zeer zinvolle analyse. Hoewel ik nog steeds sceptisch ben over de case van Fastned, is dat wel om andere redenen dan 3 jaar geleden. Toen dacht ik dat snelladen op termijn een zeer incidentele bezigheid zou worden. Dat blijkt wel mee te vallen: nog steeds is 10% van de laadsessies een snellaadsessie. Ik vermoed dat dat deels komt door de matige beschikbaarheid van laadpalen op locatie. Hoewel dit in Nederland al veel beter geregeld is dan elders, is dit nog steeds een dealbreaker voor verdere adoptie en ook voor mij persoonlijk een reden om soms wel een snellader te pakken.

Inmiddels zie ik wel een andere reden om niet te investeren in Fasned: snelladen is in wezen een commodity en een belangrijke reden dat Fastned nu nog bestaansrecht heeft, zijn beperkingen die vanuit andere partijen zijn opgelegd. Die zijn echter eindig. Een paar belangrijke:
- Het recht op snelladers naast de snelweg is verkregen op een veiling en daarmee artificieel gelimiteerd. Dit was ten tijde van tankstations logisch: er zitten serieuze risico's aan brandstof, dus moet e.e.a. veilig gedaan worden. De investeringskosten zijn daardoor ook hoog. Voor snelladers gelden die beperkingen in essentie veel minder. Niets* belemmert andere partijen om vlak naast de snelweg alsnog snelladers neer te zetten. Met moderne navigatiesystemen is daar ook gemakkelijk naartoe te navigeren. Ook Fastned maakt daar gebruik van door laadstations vlakbij afritten te situeren. Daardoor is het aanbod aan snelladers is in beginsel veel minder gelimiteerd dan tankstations.
- De * is natuurlijk de aansluiting op het elektriciteitsnet. Dat is echter een tijdelijke beperking. Met principes als cablepooling en groepscontracten wordt deze beperking steeds minder relevant. Bovendien kan een snellaadstation ook een kans zijn, door deze te combineren met batterijen, PV en eventueel wind. Deze beperking is daarmee tijdelijk, tot zeg 2030-2035.

Op termijn is snelladen een commodity. Daarmee is er één ding relevant: de prijs. Onderscheid kan gemaakt worden door bundeling van proposities. En dan is Fastned in een slechte positie: Tesla en Ionity bundelen hun laadpaalnetwerk met hun auto's, en Shell kon dat met het energiecontract. Fastned heeft zo'n voordeel niet. Dan blijft de prijs dus over. En daar zijn ze (bijvoorbeeld in vergelijking met Tesla) niet goed in.

Ik zie het daarom sceptisch in voor Fastned als zelfstandige entiteit, en verwacht eigenlijk alleen bestaansrecht als onderdeel van een groter concern. Hoe de assets daar gaan komen, is een relevantie vraag wanneer je aandeel- of obligatiehouder bent. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flyguy
  • Laatst online: 12:36
Als iemand die in de financiele wereld werkt en veel bezig is met het regelen van financiering van start-ups en scale-ups kan ik zeggen dat als ze bij reguliere particulieren aankloppen, het een optie van last resort is. Je staat laatste in de rij en iedereen voor je heeft nee gezegd om op dit aanbod in te gaan.

In een hele zeldzame case kiezen ze bewust particulieren bijvoorbeeld ter promotie of iets dergelijke, maar de vuistregel is wel dat als ze bij de gewone man aankloppen, je weet hoelaat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

flyguy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:12:
Als iemand die in de financiele wereld werkt en veel bezig is met het regelen van financiering van start-ups en scale-ups kan ik zeggen dat als ze bij reguliere particulieren aankloppen, het een optie van last resort is. Je staat laatste in de rij en iedereen voor je heeft nee gezegd om op dit aanbod in te gaan.

In een hele zeldzame case kiezen ze bewust particulieren bijvoorbeeld ter promotie of iets dergelijke, maar de vuistregel is wel dat als ze bij de gewone man aankloppen, je weet hoelaat het is.
Gezien het feit dat dit niet bepaald de eerste keer is dat Fastned bij particulieren geld ophaalt denk ik dat het 'last resort' verhaal wel met een vrachtwagentje zout genomen mag worden.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Pietervs schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:19:
[...]

Gezien het feit dat dit niet bepaald de eerste keer is dat Fastned bij particulieren geld ophaalt denk ik dat het 'last resort' verhaal wel met een vrachtwagentje zout genomen mag worden.
Het één sluit het ander niet uit…. Feit is dat andere financieringsvormen meestal goedkoper zijn. De kans is groot dat professionals een flinke opslag zouden rekenen voor Fastned terwijl de particulieren een roze bril opzetten voor het eeuwigdurende groene verhaal met winst aan het eind van de (hele lange) tunnel.

Heel veel andere keuzes hebben ze dus niet…

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 09-10-2023 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Laatst online: 12:36
Pietervs schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:19:
[...]

Eerder andersom; als na diverse rondes je nog altijd bij particulieren moet aankloppen, dan moet je je achter de oren krabben. Maar zoals hierboven gezegd: als particulieren in plaats van een risico-opslag, je een korting geven, dan kan er gebruik van gemaakt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:25
flyguy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:12:

Deze post zou een verplichte disclaimer moeten zijn elke keer dat iemand op dit forum aankomt met een ongenoteerd supermarktfonds, een SPAC, een achtergestelde lening op NPEX, een turbo, een crypto credit card of enig ander product dat specifiek gericht is op retailbeleggers.

Helemaal mee eens.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 14:53
Fastned heeft weer een massa prospectus/reclame materiaal per post verstuurd
Beloofd bruto rendement 6% investeren kan van 1000 t/m oneindig lijkt het. Onder de 50k betaal je de eerste keer 0,25% emissiekosten. Looptijd 5 jaar.

Ik schat nog steeds Fastned onder een redelijk groot risico, er is geen winst gemaakt en er komen ook meer concurrenten op deze markt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
kamerplant schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:13:
Hey,

Fastned heeft gisteren een nieuw investeringsronde geopend. Het betreft een lening van 5 jaar voor een percentage van 6%, eenmalige kosten van 0,5%. Het staat open voor particulieren en bedrijven vanaf €1000.

Informatie is hier te vinden:
https://fastnedcharging.com/nl/obligaties

Het rentepercentage is hoog. Zoals bij alles zijn er risico’s aan verbonden. In de bijgevoegde documentatie staan diverse risico’s genoemd.

Met het geld wat wordt opgehaald kunnen nieuwe locaties worden ontwikkeld zodat het bedrijf kan groeien.
In 2019 maakte Fastned voor het eerst (net) winst. Het betreft een groeimarkt, Fastned groeit, dus dat zijn goede signalen. De omzet is fors gedaald wegens COVID 19. Ook is er concurrentie, met name een partij als Shell is een serieuze concurrent: Shell heeft al goede locaties (met winkels!) en heeft hele diepe zakken. Fastned heeft dit niet. Met de koers gaat het niet geweldig, na de gehypte start is de koers over de tijd heen licht gedaald.

Als je geld uitleent is uiteindelijk niet belangrijk of het bedrijf een groeiende beurskoers heeft of de nummer 1 wordt op de markt. Belangrijk is: zijn er over 5 jaar genoeg middelen om het uitgeleende geld terug te betalen. Mocht COVID-19 of de concurrentie dusdanig effect hebben op het bedrijf zodat het in moeilijkheden komt, het is onzeker wat er dan met de leningen gebeurd.

habbekrats schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:47:
Beloofd bruto rendement 6% investeren kan van 1000 t/m oneindig lijkt het. Onder de 50k betaal je de eerste keer 0,25% emissiekosten. Looptijd 5 jaar.

Ik schat nog steeds Fastned onder een redelijk groot risico, er is geen winst gemaakt en er komen ook meer concurrenten op deze markt.
Nog steeds 6% terwijl ondertussen de risicovrije 5-jaars rentevoet van 0% naar 3% is gegaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:52
de obligatie kan hetzelfde blijven, maar de koers veranderen, wellicht koop je ze niet meer a pari, maar a 990 of 980 euro iedere procent korting op de koers is ruim +1% per jaar rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:25
Je kan de obligaties kopen via de Fastned website: https://mybonds.fastnedcharging.com/nl/guest/14/subscribe . Je betaalt gewoon volle pond.

Niet dat het in dit geval uitmaakt, maar wat je zegt klopt ook niet. Als de obligatie koopt met een procent korting is je rendement 60/990 = 6.1% per jaar. Of, om iets preciezer te zijn, rond de 6.2% omdat je het tientje korting over vijf jaar terugkrijgt.

[ Voor 71% gewijzigd door writser op 02-02-2024 23:19 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ybos schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:51:
Ik heb het ook overwogen. Maand of 6 (?) terug eens info opgevraagd. Toen besloten om niet te doen, en nu weer diezelfde info op de mail. Dat is wel heel snel dacht ik bij mezelf. Voor mij ook meteen de bevestiging dat ze (veel) meer geld nodig hebben om te kunnen groeien dan dat ze uit de operatie halen.
Ik heb er (nog) steeds geen goed gevoel bij.
Zeker ook omdat ik ze zelf alleen maar gebruik om even af te toppen om thuis te kunnen komen en ik denk dat het gros van de gebruikers zo werkt. Even tussen de 7-15 kWh laden en weer door. Ookal vraag je dan 68cent per kWh, het levert geen giga omzetten op.
Even mezelf quoten. 4 maanden geleden hebben ze een ronde gedaan en nu weer.
Volgende ronde over weer maanden :?
Ik begin er niet aan :N

Moet wel toegeven, de bezettingsgraad is wel hard aan het stijgen. Ik kijk altijd even als ik het kan zien maar er staan bijna altijd wel meerdere auto's te laden bij de grotere stations tov paar jaar terug bijna altijd leeg.
Zelfs regelmatig dat er 1 of meerdere auto's staan te wachten.

[ Voor 14% gewijzigd door ybos op 03-02-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Laatst online: 14:48
ybos schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:45:
[...]

Even mezelf quoten. 4 maanden geleden hebben ze een ronde gedaan en nu weer.
Volgende ronde over weer maanden :?
Ik begin er niet aan :N

Moet wel toegeven, de bezettingsgraad is wel hard aan het stijgen. Ik kijk altijd even als ik het kan zien maar er staan bijna altijd wel meerdere auto's te laden bij de grotere stations tov paar jaar terug bijna altijd leeg.
Zelfs regelmatig dat er 1 of meerdere auto's staan te wachten.
Welke explosief groeiende startup/growup kan zig voor 6% financieren, dat is eigenlijk echt bizar weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Kijk net even op de website voor de cijfers, maar het is echt bij de beesten af hoe slecht. Aan het einde van het slidedeck krijg je nog net een paar cijfers toegeworpen.

Bij sommige cijfers staat niet eens een eenheid :/ Bij andere is het zoeken naar harde cijfers tussen de fantasie getallen.

Bedrijf kan zo als attractie in de Efteling.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 03-02-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
writser schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:05:
Je kan de obligaties kopen via de Fastned website: https://mybonds.fastnedcharging.com/nl/guest/14/subscribe . Je betaalt gewoon volle pond.

Niet dat het in dit geval uitmaakt, maar wat je zegt klopt ook niet. Als de obligatie koopt met een procent korting is je rendement 60/990 = 6.1% per jaar. Of, om iets preciezer te zijn, rond de 6.2% omdat je het tientje korting over vijf jaar terugkrijgt.
Klopt excuus in mijn hoofd de comma verkeerd gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
De Cheetah schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:49:
[...]

Welke explosief groeiende startup/growup kan zig voor 6% financieren, dat is eigenlijk echt bizar weinig.
Fastned is gestart in 2012, kan je het dan nog een startup noemen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Laatst online: 14:48
ybos schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:51:
[...]

Fastned is gestart in 2012, kan je het dan nog een startup noemen :?
Daarom “/growup” ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001

Snow_King

Konijn is stoer!

habbekrats schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:47:

Ik heb in 2019 25k ingelegd en heb besloten deze te verlengen met nog eens 5j en er 50k bij te doen. 75k voor aankomende 5j dus.

Hoewel Fastned een risico blijft, de bezetting blijft hoog. Ik geloof er al wel een tijd in. Eerlijk gezegd had ik allang verwacht dat ze gekocht zouden worden voor VW/Merc/Shell/BP/etc.

Bij mij hebben ze 5j lang netjes de 6% rente stipt op tijd betaald.

Ik durf het risico te lopen en daarom heb ik extra geinvesteerd.

Een goed rendement en laag risico bestaat niet. Je kan het geld ook op een deposito zetten tegen 4% rente, maar dat is dus wel 2% minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Rukapul schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:55:
Aan het einde van het slidedeck krijg je nog net een paar cijfers toegeworpen.
Dat zie je wel vaker bij bepaalde bedrijven dat de cijfers ver weg zijn verstopt, en dat je eigenlijk veel makkelijker de marketing terug kan vinden.

Alle documenten voor obligaties zou je hier terug moeten kunnen vinden: https://fastnedcharging.com/hq/nl/issue--documentation/
De financiële overzichten op https://fastnedcharging.com/hq/reports-presentations/

Voor een kwartaal update klinkt wel erg gericht op marketing en in het zonnetje gezet worden, zonder een concreet overzicht te geven:
https://fastnedcharging.c...e-fourth-quarter-of-2023/

Jaarcijfers staan wel weer in het 2022 jaar overzicht, maar wederom wel weer met heel veel tekst:
https://content.presspage...stned2022annualreport.pdf
Unsecured bonds
In June 2022, Fastned raised €23.1 million through issue of corporate bonds, and in addition, investors extended €7.3 million from earlier bonds issues. Interest on this bond is 5.0% per annum, payable quarterly in arrears. In December 2022, Fastned raised an additional €10.9 million of corporate bonds and €2.3 million of extensions from earlier bonds issues. Interest on this bond is 5.0% per annum, payable in quarterly arrears.
Ben benieuwd wat dat over 2023 laat zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Snow_King schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:00:
Een goed rendement en laag risico bestaat niet. Je kan het geld ook op een deposito zetten tegen 4% rente, maar dat is dus wel 2% minder.
Hoe zie je de opmerkingen van VEB over het verschil in geboden rendement en risico (waarbij je ook het verschil in belasting over deposito en obligaties naast elkaar zet).

https://www.veb.net/artik...rocent-rente-is-erg-mager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Snow_King schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:00:
[...]

Alleen die 2% ben je (boven de VRH grens) kwijt aan belasting, dus netto loop je meer risico voor hetzelfde rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
namliam_eht schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:28:
[...]

Alleen die 2% ben je (boven de VRH grens) kwijt aan belasting, dus netto loop je meer risico voor hetzelfde rendement.
Dat is inderdaad wel een goede.
De deal toen de topic is gestart, is met de huidige rente én met de nieuwere onnavolgbare box 3 regels echt een totaaal andere deal geworden.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Qwerty-273 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:18:
[...]

Hoe zie je de opmerkingen van VEB over het verschil in geboden rendement en risico (waarbij je ook het verschil in belasting over deposito en obligaties naast elkaar zet).

https://www.veb.net/artik...rocent-rente-is-erg-mager
De 6% is wellicht in de huidige tijd mager omdat de rente in de basis gestegen is.

Ik heb de obligaties echter vanuit mijn BV, dus dat maakt de situatie net wat anders. Zakelijk heb je weinig spaar mogelijkheden tegen een gunstige rente.

Mocht het toch fout gaat, dan krijg ik een compensabel verlies naar de komende jaren toe waarmee ik de pijn kan verzachten.
namliam_eht schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:28:
[...]

Ik vergat dus te melden dat ik het vanuit mijn BV doe en niet vanuit prive box 3.

Ik betaal dus 19% VPB over de eerste 200k winst (die ik niet haal). Effectief betaal je in een BV altijd over het daadwerkelijke rendement je belasting, niet over een fictief rendement.

Ik laat om die reden altijd alles zo lang mogelijk in de BV zitten en haal enkel naar prive wat echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Snow_King Ik zit met een vergelijkbaar iets. Ik heb een gouden handdruk BV zoals dat destijds genoemd werd. Met sparen is geen rendement te halen. Enig nadeel is dat ik aan het einde met de belastingdienst moet afrekenen als ik mijzelf loon uit de BV ga betalen.

Een gouden handdruk BV failliet laten gaan koste mijn oudere collega een gedeelte van het prive vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Vanuit een BV kun je je geld in een geldmarktfonds stoppen, waardoor je momenteel effectief zo’n 3,9% haalt met een risico vergelijkbaar met sparen. Dit kun je ook als privé persoon doen, maar dan zit je met box 3.

[ Voor 18% gewijzigd door kamerplant op 04-02-2024 19:20 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

habbekrats schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:04:
@Snow_King Ik zit met een vergelijkbaar iets. Ik heb een gouden handdruk BV zoals dat destijds genoemd werd. Met sparen is geen rendement te halen. Enig nadeel is dat ik aan het einde met de belastingdienst moet afrekenen als ik mijzelf loon uit de BV ga betalen.

Een gouden handdruk BV failliet laten gaan koste mijn oudere collega een gedeelte van het prive vermogen.
Beetje offtopic: Over winst betaal je al VPB. Daarna kan je dividend uitkeren tegen 24,5%.

Maar uiteindelijk komt de belastingdruk van BV naar Prive op ongeveer 49% als je veel aan het uitkeren bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Snow_King schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:59:
[...]

Beetje offtopic: Over winst betaal je al VPB. Daarna kan je dividend uitkeren tegen 24,5%.

Maar uiteindelijk komt de belastingdruk van BV naar Prive op ongeveer 49% als je veel aan het uitkeren bent.
Naast mijn pensioen straks is de uitkering uit de BV een aanvulling en dien ik dan loonbelasting af te dragen. Ik moet verplicht op mijn 65e beginnen. Nou was ik als het kan al eerder te minderen met uren aangezien waar ik nu zit 80/90/100 regeling van kracht is.

Ik kan natuurlijk nog een auto nieuwe auto kopen en bijlenen bij de bv tegen 6,5% . Ik he nu nog een hypotheek uit staan tegen 5% tot 2030. Zo heb ik weinig risico e bij de hypotheek heb ik nog rente aftrek prive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Fastned gaat verder uitbreiden in Duitsland: https://fastnedcharging.c...besteding-voor-snelwegen/
Fastned, het Europese snellaadbedrijf, heeft een kavel gewonnen in de zogenaamde “Deutschlandnetz”-aanbesteding. Hiermee krijgt het bedrijf de mogelijkheid om snellaadstations te bouwen op 34 verzorgingsplaatsen langs snelwegen - een belangrijke stap op weg naar Fastneds doel om in 2030 duizend snellaadstations te hebben in heel Europa. Dit tweede deel van de “Deutschlandnetz”-aanbesteding zorgt voor de aanleg van snellaadinfrastructuur op in totaal 200 onbeheerde verzorgingsplaatsen langs Duitse snelwegen.
Dit vereist natuurlijk veel kapitaal en daarvoor worden de obligaties oa uitgegeven.

Ik heb wel eens gehoord dat een enkel station 250k kost. 34*250k = EUR 8.500.000

Daar heb je kapitaal voor nodig.

Of 6% rente hiervoor te veel of te weinig is? Ik vind 6% nog steeds interessant (vanuit mijn BV) en geloof ook dat Fastned op langere termijn succesvol gaat zijn (worden een keer gekocht!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Fastned haalt ruim €24 miljoen op met nieuwe obligaties om zijn netwerk in Europa verder uit te breiden
Bron: https://fastnedcharging.c...pa-verder-uit-te-breiden/

Naast de €24 miljoen is er ook door houders zoals mij voor €3,5 miljoen verlengd.

In totaal heeft Fastned nu €180 miljoen uitstaan. Tegen 6% rente is dat een jaarlijkse rentelast van €10.800.000, niet mals!

Wel hebben ze flinke ambitites om verder te groeien en ik snap dat daar kapitaal voor nodig is.

Is het interessant om de obligaties te nemen? Blijkbaar vinden mensen met bij elkaar €24 miljoen van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Snow_King schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:32:
[...]

Bron: https://fastnedcharging.c...pa-verder-uit-te-breiden/

Naast de €24 miljoen is er ook door houders zoals mij voor €3,5 miljoen verlengd.

In totaal heeft Fastned nu €180 miljoen uitstaan. Tegen 6% rente is dat een jaarlijkse rentelast van €10.800.000, niet mals!

Wel hebben ze flinke ambitites om verder te groeien en ik snap dat daar kapitaal voor nodig is.

Is het interessant om de obligaties te nemen? Blijkbaar vinden mensen met bij elkaar €24 miljoen van wel.
Persoonlijk vind ik het risico te groot.
Zolang er mensen blijven inleggen en (mogelijk denken) een veilige belegging te doen gaat het spel door. Maar als ik dit lees: https://www.rowannijboer.nl/post/fastned-kopen-of-niet is de omzet (wel in 2022, dus loopt een jaar achter) maar 36 miljoen geweest, als daarvan al 10 miljoen betaald moet worden als rente (niets eens aflossing) dan blijft er echt weinig over (en dat zie je als ze onder de streep verlies maken).

Zal mij niet verbazen als ze een keer failliet gaan en dus de investeerders achterlaten (met lege handen) en via een doorstart vrolijk verder gaan.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Bij mij enkele weken terug in de brievenbus, in een klein dorp in vlaanderen. Geaddresseerd aan de bewoners van straat/woonplaats. Als men zulke blinde massa mailings moet doen zou ik er zelf ook niet meer aan durven beginnen, want dan is men echt wel van de bodem van het vat aan het schrapen. Wat zeer spijtig is.

Het zou mij ook niet verbazen dat men stilaan obligaties moet gaan uitgeven om eerdere obligaties af te betalen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06 15:04
Is beetje zoals bij Basic-Fit, een grote groeier. Als investeerder (ook in obligaties) zou ik zeer zeker gaan kijken wat het rendement is op een oudere investering, een station geplaatst in bijvoorbeeld periode 2016-2018. Ik heb er mij niet erg in verdiept, maar ik denk dat het maar matig gaat zijn. Het risico is daarom niet helemaal in verhouding. Deze zou eerder 7-8% moeten noteren, daarom dat ze waarschijnlijk geld bij de particulier ophalen, want de professionelen zouden meer verwachten. Als bedrijf een goede zet, de particulier laat zich altijd graag rollen (omwille van onvoldoende kennis, onwetendheid)... Op korte termijn lijken er in ieder geval geen issues met het bedrijf (er is immers voldoende cash voorhanden). Op langere termijn zou ik wel voorzichtigheid bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Zojuist mail met aankondiging van een nieuwe ronde......

Blijf bijzonder hoe snel ze alweer extra geld nodig hebben......

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ZeRoC00L schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:06:

Begint op een ponzi te lijken :X
Nieuwe investeerders moeten rente van de eerdere investeerders betalen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is de vraag of ze het al direct nodig hebben, of dat ze merken dat ze het "makkelijk" op kunnen halen in de huidige markt tegen gunstige kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:17

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

* Damic gaat het topic eens door lezen van er zijn nieuwe obligaties van fastned beschikbaar

edit: * Damic ziet dat @ZeRoC00L dat al gepost had :)

Na het doorlezen van het topic vanaf blijven dus. Dank je tweakers :D

[ Voor 41% gewijzigd door Damic op 16-05-2024 17:56 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tja, zolang ze blijven doorgaan met nieuwe stations bouwen zullen ze blijven doorgaan met het uitgeven van nieuwe obligaties. Die dingen zijn niet gratis :)
Qwerty-273 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:24:
[...]

Het is de vraag of ze het al direct nodig hebben, of dat ze merken dat ze het "makkelijk" op kunnen halen in de huidige markt tegen gunstige kosten.
Een paar rondes geleden had ik al mijn twijfels of het ze zou lukken, omdat toen net de rentes weer begonnen te stijgen maar de nieuwe obligaties gelijk bleven. Er werd zelfs meer geplaatst dan bij de voorgaande ronde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vandaag een A4 enveloppe met 'Aan de bewoners van XXX' met daarin een brief en een multicolour folder over de nieuwe uitgifte van obligaties met 6% rente.

60,5M omzet in 2023 gerelateerd aan snelladen, een plus van 68% tov 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:43:
Vandaag een A4 enveloppe met 'Aan de bewoners van XXX' met daarin een brief en een multicolour folder over de nieuwe uitgifte van obligaties met 6% rente.
Jij maakt zoiets open? Is ongeopend de papierbak ingegaan.

Ik kan het niet anders verklaren dat de bestaande pool investeerders niet genoeg oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Toen ik hem begin dit jaar kreeg heb ik hem ook opengemaakt om te zien wat het was, want ben zelf wel klant bij hen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-06 15:19
Zijn er hier nog mensen die hier ingetrapt zijn? Er is bij het crypto topic dan ook nog een crypto meme topic die onder dezelfde noemer valt. Je weet dat het niet klopt maar toch proberen snel je geld even er in te duwen en op tijd er uit te halen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

mannowlahn schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:48:
Zijn er hier nog mensen die hier ingetrapt zijn? Er is bij het crypto topic dan ook nog een crypto meme topic die onder dezelfde noemer valt. Je weet dat het niet klopt maar toch proberen snel je geld even er in te duwen en op tijd er uit te halen.
Je noemt dit 'ergens in trappen', maar voor zover mij bekend is hier geen sprake van fraude/misleiding, en een vergelijking met cryptomemes slaat wal noch kant. Dit is géén 'to the moon' / YOLO / HODL investering, zoals de meeste crypto's dat zijn. Het is een obligatie met een realistische rente en duidelijke voorwaarden, die tot op heden netjes worden nagekomen door het bedrijf, inclusief aflossing aan het eind van de looptijd.

Dat wil niet zeggen dat iedereen blind moet investeren, ik zou zelf de eerste zijn die beginnende beleggers afraadt in te tekenen, of op zijn minst goed na te denken over de mogelijke risico's. Maar de insinuatie die je maakt is nergens op gebaseerd.

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 24-05-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-06 15:19
Zr40 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:02:
[...]

Je noemt dit 'ergens in trappen', maar voor zover mij bekend is hier geen sprake van fraude/misleiding, en een vergelijking met cryptomemes slaat wal noch kant. Dit is géén 'to the moon' / YOLO / HODL investering, zoals de meeste crypto's dat zijn. Het is een obligatie met een realistische rente en duidelijke voorwaarden, die tot op heden netjes worden nagekomen door het bedrijf, inclusief aflossing aan het eind van de looptijd.

Dat wil niet zeggen dat iedereen blind moet investeren, ik zou zelf de eerste zijn die beginnende beleggers afraadt in te tekenen, of op zijn minst goed na te denken over de mogelijke risico's. Maar de insinuatie die je maakt is nergens op gebaseerd.
Er is in dit topic best al vaak uitgelegd waarom je als investeerder enorm moet oppassen wanneer bedrijven met huis aan huis folders gaan smeken om geld. Dat betekend dat de grote investeerders al lang doorhebben dat het een enorm risicovolle bedoeling is.

En dat bedoel ik dus met er in trappen. Als je als particulier hier je zuur verdiende knaken in douwt tegen zo’n percentage, denk ik dat er minder risicovolle zaken zijn die een betere rendement geven(meesmand bv)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
Wolly schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:43:

60,5M omzet in 2023 gerelateerd aan snelladen, een plus van 68% tov 2022.
En hoeveel was de winst?

Ja, dat was een retorische vraag inderdaad ;)

nieuws: Fastned boekt voor het eerst positief resultaat

Na aftrek van belastingen, rentes enz. een positief resultaat. Maar ja, ze betalen op bijna alles wat ze op papier hebben rente, en de infrastructuur zelf is al in onderpand gegeven aan geldschieters, of valt niet onder eigendom van FastNed zelf.

Netto verlies bijna €20 miljoen, marginaal beter dan het jaar ervoor (toen was het nog €2 miljoen meer, zegt bovenstaand artikel). Dit ondanks twee derde meer omzet op snelladen, blijkbaar.

Bovendien loopt in 2027 ook nog eens hun 15 jaar durende concessie voor het uitbaten van laadstations aan de snelweg af, dus die zal vernieuwd moeten worden tegen ik neem aan nog onbekende kosten en met nog onbekend risico (kwijtraken zou ook kunnen).

Hoe klinkt dat als iets dat binnen afzienbare termijn een succesverhaal gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:10
mannowlahn schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:27:
[...]

Er is in dit topic best al vaak uitgelegd waarom je als investeerder enorm moet oppassen wanneer bedrijven met huis aan huis folders gaan smeken om geld. Dat betekend dat de grote investeerders al lang doorhebben dat het een enorm risicovolle bedoeling is.

En dat bedoel ik dus met er in trappen. Als je als particulier hier je zuur verdiende knaken in douwt tegen zo’n percentage, denk ik dat er minder risicovolle zaken zijn die een betere rendement geven(meesmand bv)
De volumes waar Fastned schuld mee ophaalt zijn helemaal niet interessant voor institutionele beleggers. En als ze aanhaken is dat vaak vanwege de transactiekosten een stuk duurder dan particulier geld. Niet ieder particulier initiatief is gelijk aan PalmInvest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 13:44
Wilke schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:54:
[...]

En hoeveel was de winst?

Ja, dat was een retorische vraag inderdaad ;)

nieuws: Fastned boekt voor het eerst positief resultaat

Na aftrek van belastingen, rentes enz. een positief resultaat. Maar ja, ze betalen op bijna alles wat ze op papier hebben rente, en de infrastructuur zelf is al in onderpand gegeven aan geldschieters, of valt niet onder eigendom van FastNed zelf.

Netto verlies bijna €20 miljoen, marginaal beter dan het jaar ervoor (toen was het nog €2 miljoen meer, zegt bovenstaand artikel). Dit ondanks twee derde meer omzet op snelladen, blijkbaar.

Bovendien loopt in 2027 ook nog eens hun 15 jaar durende concessie voor het uitbaten van laadstations aan de snelweg af, dus die zal vernieuwd moeten worden tegen ik neem aan nog onbekende kosten en met nog onbekend risico (kwijtraken zou ook kunnen).

Hoe klinkt dat als iets dat binnen afzienbare termijn een succesverhaal gaat worden?
heel raar persbericht. de 'winst' is ebita, en na aftrekt kosten een verlies van 20 mln.
Dit soort PB's vind je vooral bij de wat mindere goden op de beursvloer, omdat iemand die het wel begrijpt allang weet dat ebita feitelijk leuk klinkt, maar het vooral windowdressing is.

Wat zorgwekkender is bij dit fonds, zijn de oplopende schulden.
Dit oogt meer als een cashburner met 1 doel, overgenomen worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cepHqHfthIUPF9DvNtqA59hcues=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWOafPhsdETbO6HfWmgjgocZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door DIKKEHENK op 23-08-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:03

Lordy79

Vastberaden

DIKKEHENK schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:15:
[...]

heel raar persbericht. de 'winst' is ebita, en na aftrekt kosten een verlies van 20 mln.
Zonder me ingelezen te hebben kan een positieve ebitda soms wel erg positief zijn. Als er grote investeringen zijn gedaan en de afschrijvingen hiervan zorgen voor verlies maar zijn wel bijna klaar, dan is er op termijn wel winst te verwachten. Mits er veel minder geherinvesteerd hoeft te worden.

Omgekeerd zegt winst niet alles: misschien wordt er nu nog winst gemaakt maar wordt een bedrijf links en rechts ingehaald door nieuwe technologie waardoor de omzet en winst flink kunnen afnemen tenzij er fors geinvesteerd wordt in nieuwe activa, maar dat zorgt dan weer voor verlies.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• ZeRoC00L
  • Niet online
Krijg net een mail voor een nieuwe ronde.....

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:24
Ja.. Fastned is al tijden verliesgevend en met de actuele ontwikkelingen in de wereld en in de wereld van de EVs,, is de 6 procent rente nogal mager

Zonder de nieuwe obligatie uitgiftes telkens is het denk ik snel einde oefening voor fastned

lees ook

https://fd.nl/financiele-...-blijft-inzetten-op-groei

[ Voor 41% gewijzigd door boyette op 02-10-2024 02:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

boyette schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 02:53:
Ja.. Fastned is al tijden verliesgevend en met de actuele ontwikkelingen in de wereld en in de wereld van de EVs,, is de 6 procent rente nogal mager

Zonder de nieuwe obligatie uitgiftes telkens is het denk ik snel einde oefening voor fastned

lees ook

https://fd.nl/financiele-...-blijft-inzetten-op-groei
Een glazen bol blijft lastig, maar ik stond vanmorgen weer even te laden langs de A1 bij de Hackelaar: Gewoon helemaal vol.

De keren dat ik er sta te laden zie ik wel echt veel gebruikers.

Om te kunnen groeien is kapitaal nodig en daar is een obligatie natuurlijk een prima instrument voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Dat ze verliesgevend zijn is niet meteen slecht, ze investeren gewoon iedere euro die ze binnen krijgen in nieuwe locaties/laadplekken. Uiteindelijk denk ik dat de investeringen gewoon te hoog zijn voor zo, tov het verdienmodel.
Kan me voorstellen dat de investeringen een stuk groter zijn dan bijvoorbeeld snelladers van Tesla. Het moet wel allemaal terugverdiend worden. Bijvoorbeeld de (gele) overkappingen met zonnepanelen, m.i. meer voor de show dan dat het veel opbrengst geeft, maar het moet wel aangelegd/geïnvesteerd worden.

Volg je bankbiljetten

Pagina: 1 2 Laatste