[macOS Big Sur] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:17:
En het probleem is hier dus dat deze pakketten buiten je VPN om gaan.
Nee het probleem is dat mensen niet weten wat een VPN is en waarvoor dat gebruikt wordt. Een VPN is geen security maatregel om veilig op een open wifi te kunnen internetten. Een open wifi is onveilig. Punt. En omdat een open wifi onveilig is moet je daar dus ook nooit gebruik van maken. De hotspot feature op je telefoon gebruiken is een beter en veiligere oplossing. Bij veel bedrijven is dat dan ook het beleid: geen open wifi, wel hotspot.

Een VPN is er bedoeld om bepaald verkeer te ontsluiten zodat je bij bepaalde diensten kunt komen. Daar kun je encryptie bij gebruiken maar dat hoeft niet. Inmiddels is ook wel duidelijk dat een VPN tunnel helemaal niet veilig is. Bij sommige bedrijven zijn VPN tunnels omwille van security al niet eens meer toegestaan.
En je kan je VPN server ook gewoon zelf draaien (doe ik ook). Je hoeft geen publieke provider te gebruiken.
Dat is dus het probleem: men denkt geheel ten onrechte dat VPN een security maatregel is terwijl dat absoluut niet zo is. Dan gebruiken ze een VPN provider en wat denk je? Al je verkeer gaat nu langs de provider die dus nu nog veel meer informatie over je heeft dan Apple... M.a.w. als je een VPN zou willen gebruiken dan MOET je een eigen VPN server draaien. Iedere andere oplossing betekent vertrouwen op degene die het aanbiedt want die kan immers al je verkeer zien.
"Roeptoeteren" is precies hoe je security problemen aankaart. Kijk naar de CVE database. Ook alleen maar mensen die "roeptoeteren". Daarbij wordt ook niet altijd een oplossing gegeven.
Roeptoeteren is absoluut niet hoe je security problemen of welk ander probleem dan ook aankaart. Dat is ook absoluut niet wat er gebeurd bij CVE of CERTs. Je bouwt een rapportage hebt en dient dat in, dat is namelijk precies wat een CVE is: een omschrijving van het probleem. Daar zit dus niet per definitie ook een oplossing bij want die is er niet altijd. Zo'n CVE dien je dus ook niet meteen al in, je geeft mensen de tijd om onderzoek te doen en iets op te lossen. Zoals gezegd is er niet altijd overal een oplossing voor. Deze werkwijze noem je responsible disclosure. Roeptoeteren is alles behalve responsible.
Nouja, een discussie begint met ophef. Anders is het probleem niet bekend en wordt er niet over gediscussieerd. Dat we het hier nu over hebben komt door het artikel in deze.
Dat is ten dele waar. Het zijn praktijken die doodnormaal zijn in de UNIX/Linux wereld. Het is o.a. de fundatie van menig package manager. In dit geval lijkt het meer een poging tot naamsbekendheid te zijn dan een echte security onderzoeker die een daadwerkelijk probleem meldt en dat op een verantwoorde manier doet. Wat hier gebeurd is exact het tegenovergestelde waardoor discussie ineens heel moeilijk wordt.

Anyway, ondertussen heb ik al wel gemerkt dat Macports en Big Sur nog niet even goede vrienden zijn. Ik weet er toch redelijk vaak de boel mee te crashen. Overigens wel top dat de power button nu fungeert als lock knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
lasharor schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:39:
Er bestaat al een patcher voor Big sur. Als je al een SSD in je iMac hebt zou ik deze gebruiken om te upgraden. Er is afgezien van die Fusion drive volgens mij geen technische reden waarom het niet compatible zou moeten zijn. Dat zie je ook in de beschrijving op github, je hoeft niet te kloten met .kext bestanden.
Nogmaals mijn dank voor deze tip!! _/-\o_
Gisteren m.b.v. de instructie van GitHub een opstart-USB gemaakt en vandaag wederom de instructies gevolgd en vanaf de USB-stick MacOS Big Sur geïnstalleerd op mijn iMac (27-inch, Late 2013)!
Alles ging gewoon soepeltjes en werkt nu prima!! Nog geen gekke dingen tegengekomen. Wel wat dingen die ik minder mooi vind, maar ja ieder zijn eigen smaak.

Have Fun Funske

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:07
ppl schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:43:
[...]

Nee het probleem is dat mensen niet weten wat een VPN is en waarvoor dat gebruikt wordt. Een VPN is geen security maatregel om veilig op een open wifi te kunnen internetten. Een open wifi is onveilig. Punt. En omdat een open wifi onveilig is moet je daar dus ook nooit gebruik van maken. De hotspot feature op je telefoon gebruiken is een beter en veiligere oplossing. Bij veel bedrijven is dat dan ook het beleid: geen open wifi, wel hotspot.

Een VPN is er bedoeld om bepaald verkeer te ontsluiten zodat je bij bepaalde diensten kunt komen. Daar kun je encryptie bij gebruiken maar dat hoeft niet. Inmiddels is ook wel duidelijk dat een VPN tunnel helemaal niet veilig is. Bij sommige bedrijven zijn VPN tunnels omwille van security al niet eens meer toegestaan.
een VPN is juist bedacht om op een veilige manier (juist via netwerken die niet als vertrouwd zijn aangemerkt) te connectoren naar een bedrijfsnetwerk

ik connect altijd op open wifi points en zet dan een VPN op naar huis (wireguard op mijn raspberry pi) om op die manier te kunnen werken of internetten.

maar ik begrijp nu op deze zondagmiddag dat dit totaal niet veilig is? :D

ik schenk nog een wijntje in, kan ik ondertussen even bijkomen van deze humor op zondagmiddag

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:32
Voor de mensen die MacOS 11 Big Sur de nieuwe os van Apple willen installeren op een ouwe computer raad ik even af voor nu tot er een oplossing is van Apple Bron :
https://www.appletips.nl/macbook-onbruikbaar-big-sur/
Je MacBook Pro 13 inch computer uit 2013 en 2014 kan namelijk na installatie onbruikbaar worden.
Gewaarschuwd mens telt voor 2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wat ik wel heb sinds de nieuwe installatie van Big Sur is dat mijn MBP16 na het ontwaken / unlocken een paar seconden volledig bevroren is. Zelfs de muiscursor is niet te bewegen. Iemand anders ook die ervaring?

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:56:
Wat ik wel heb sinds de nieuwe installatie van Big Sur is dat mijn MBP16 na het ontwaken / unlocken een paar seconden volledig bevroren is. Zelfs de muiscursor is niet te bewegen. Iemand anders ook die ervaring?
Dat had ik vooral bij Catalina. Heel vervelend. Nu ‘pas’ twee keer gezien.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ferruginous Hwk schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:56:
Ja. Ik heb dat van Beta 1 tot en met de release op mijn 27 inch 2019 iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
Als ik in een email veld sta, dan stond in de touchbar mijn emailadres al ingevuld en hoefde ik alleen maar aan te raken om in te vullen. Erhg handig. Maar dat werkt nu niet meer.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:48
Havelock schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:14:
Voor de mensen die MacOS 11 Big Sur de nieuwe os van Apple willen installeren op een ouwe computer raad ik even af voor nu tot er een oplossing is van Apple Bron :
https://www.appletips.nl/macbook-onbruikbaar-big-sur/
Je MacBook Pro 13 inch computer uit 2013 en 2014 kan namelijk na installatie onbruikbaar worden.
Gewaarschuwd mens telt voor 2!
Damn, ik las dit vandaag ook, nadat ik gisteren BS op mijn MBP mid 2014 13,3 inch had geïnstalleerd... Ik schrok hier wel van, maar tot nu toe nog niet de vermelde problemen ervaren. Gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo-nl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 23:21
Niet zo'n spannende toevoeging.... maar merk dat nu het opstart-deuntje/muziekje weer terug is :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:35
ivo-nl schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:58:
Niet zo'n spannende toevoeging.... maar merk dat nu het opstart-deuntje/muziekje weer terug is :-)
Dat is juist de update van het jaar _/-\o_

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1b2c3
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-03-2023
eric.1 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:25:
[...]

Dit is al een paar keer gepost en er zijn ook al uitgebreide en inhoudelijke reacties op gegeven.

Enige jammere is dus dat je bepaalde zaken niet meer kan blokkeren en dat de software-matige VPNs gebypasst kunnen worden.

De rest zat er voorheen ook al in. Tevens klinkt het allemaal erger dan het uiteindelijk is, imo.
Het is allemaal veel erger dan jij het laat lijken... Een third partie verzameld deze data en Bedrijven en regeringen hebben toegang tot die data afgelopen jaar zijn er bijvoorbeeld 18.000 request gemaakt door het amerikaanse leger ze hebben geen toestemming van een rechter nodig. They know when your sleeping they know when your awake . they know if have bin naughty or nice...
Jij denkt big deal . maar deze data is dus al gebruikt om mensen op te sluiten. Ze weten precies waar je bent .
Een beheerder van een torrent site.....

tevens waren er problemen omdat de servers die phone home request moeten afhandelen niet bereikbaar waren. Hier door konden apps niet of heel langzaam geopend worden...
Dus je computer van 3000+ euro is niet van jou. Jij bepaald niet of een app open gaat big brother bepaald dat.

En all deze data gaat over onbeveiligde netwerken en bijna plaintext en is gigantisch gevoellig voor man in the middle of afluister praktijken. Ik zie dadelijk ook gebeuren dat jij een app probeerd te openen en dat de regering zegt nee dat mag niet.... Gaat nooit gebeuren. Nou geloof me als ze in china zeggen spring dan vraagt apple china hoe hoog.
Mijn laatste imac 27 inch draait nog high sierra maar zal zeker naar linux gaan ... En osx mag in de VM. Draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinan10
  • Nu online
Kan iemand mij adviseren of het verstandig is om te updaten naar Big Sure met een iMac uit 2017 (Retina 4K, 21.5-inch,) met HDD.
specificaties: https://support.apple.com...locale=nl_NL&locale=no_NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 23:04

4POX

Everybody is wired

SandsOfArrakis schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:36:
[...]

Edit:
Cleanmymac etc is de grootste rotzooi die er is. Dat wil je niet op je Mac hebben.
Dit is al lang gedebunkt. Je bent in de war met Mackeeper.

Cleanmymac is van Macpaw. Het team achter Setapp. De app doet zijn werk erg goed.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:31
Clean My Mac is inderdaad een betrouwbare app.
Heb een abonnement op SetApp waar deze ook in zit en is erg handig. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Tux3.14 schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:47:
[...]

Dan gebruik je denk ik Fusion 12. 11 werkt namelijk niet meer. Verplicht moeten upgraden á 100€ dus :(
Fusion 12 voor Big Sur zou toch gratis worden?

nieuws: VMware maakt Fusion 12 Player voor macOS gratis voor persoonlijk gebruik

Ik moet zeggen: Ik was het gedoe met die verplichte upgrades allang al zat dus ik gebruik fusion niet meer.. Maar dit keer geldt dat probleem niet meer, begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
4POX schreef op maandag 16 november 2020 @ 06:26:
[...]

Dit is al lang gedebunkt. Je bent in de war met Mackeeper.

Cleanmymac is van Macpaw. Het team achter Setapp. De app doet zijn werk erg goed.
CleanMyMac jarenlang gebruikt. Tot zijn post langs kwam, gelijk verwijderd. Nu weet ik niet meer of ‘ie betrouwbaar is of niet. :)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:07
Ik blijf deze error krijgen op mijn macbook pro uit 2019. Op mijn imac ging de installatie wel vlekkeloos. Via google wat oplossingen gezocht (disk repair) werkte niet. Iemand een idee wat ik kan proberen?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HXv29jr/Schermafbeelding-2020-11-16-om-08-17-30.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik merk dat de synchronisatie van Safari enorm achter loopt. Op m’n iPhone kan ik geopende pagina’s zien van MacBook. Maar dat zijn pagina van 2 dagen geleden, dat is elke keer.

Iemand dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
michaelw1998 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:16:
[...]

Werkt bij jou in Fusion 12 het internet? Heb de gratis Fusion licentie maar internet via NAT wilt maar niet werken. Lijkt te maken te hebben met kapotte DHCP/DNS vanuit Fusion zelf. Verschillende mensen die dit probleem ook hebben als ik de VMware community zie.
Bridge modus doet heel raar, geeft aan internet te hebben maar snelheid is heel laag. Iets downloaden of updaten in de guest werkt daardoor niet.

Guest is Windows 10 2004.
Nu je het zegt, ja, het werkt inderdaad niet. :(
Echter, als ik hem op bridge instel en handmatig een IP adres buiten de DHCP scope invul dan werkt wel. Voor nu in ieder geval een werkende workarround.

Tot nu toe nog niet zo'n heel prettige ervaring met Big Sur. Had fijn gevonden dat voor de upgrade in ieder geval een melding werd gegevens welke applicaties niet meer gesport werden. Ik kreeg pas na de upgrade de melding dat Fusion 11 niet meer gesupport is. 8)7
Ik vind de zwevende dock ook geen vooruitgang. Zou fijn zijn als die weer onderaan het scherm 'plakt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik ben ook niet zo kapot van Big Sur en heb besloten om op Catalina te blijven op mijn systemen. Er is, vooralsnog, weinig toegevoegde waarde voor mij om geheel over te gaan naar Big Sur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-09 17:29
Oef hey, ik merk wel dat mijn batterij op Big Sur een stuk harder leeg gaat 8)7

0% CPU load en ik zie bijna eens per minuut er 1% vanaf gaan }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
j1b2c3 schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:52:
[...]

Het is allemaal veel erger dan jij het laat lijken...

<knip, heel verhaal>
Ik vermoed dat je hierna nog steeds niet overtuigd zal zijn, maar toch:

https://9to5mac.com/2020/...ses-mac-privacy-concerns/

Er staat in ieder geval een uitleg van Apple waarom unencrypted requests verstuurd werden. Doe ermee wat je wilt.

Het leek me wel handig voor wie het ook wil lezen om deze info te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
kevinkrs schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:51:

Hoe lang draai je al Sur? kan het indexing zijn? Misschien een (hangend) proces?

(Hier (mbpr 16 inch) geen enkel probleem, draait rock solid en gelukkig geen overmatige battery drain)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Zonnetje83 schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:54:
[...]

Hoe lang draai je al Sur? kan het indexing zijn? Misschien een (hangend) proces?

(Hier (mbpr 16 inch) geen enkel probleem, draait rock solid en gelukkig geen overmatige battery drain)
Vanaf releasedatum, dus uit mijn hoofd vanaf de 12e, eigenlijk de 13e want zoals iedereen hier ook last van had ging de installatie of het downloaden niet helemaal goed :9

Ik heb een clean install gedaan, op activiteitenmonitor zie ik de cpu tussen de 1% en 2% schalen, maar er wordt eigenlijk niet veel op de achtergrond gedaan.

Mijn laptop is wakker geworden op 25% waar ik een 20 minuten later nog maar 18% 17% heb. Ook een MacBook Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 17:34

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

kevinkrs schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:51:

Dan ben je niet de enige. Op de officiele Apple support communities zijn er ook een aantal waar Big Sur de accu met 1% per minuut leeg trekt en de fans de hele tijd vol gas draaien.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
SandsOfArrakis schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:02:
[...]

Dan ben je niet de enige. Op de officiele Apple support communities zijn er ook een aantal waar Big Sur de accu met 1% per minuut leeg trekt en de fans de hele tijd vol gas draaien.
Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat mijn fans niet vol gas draaien. Mijn Macbook wordt niet warm en heeft geen fans op hoge snelheid draaien. Desondanks merk ik wel dat Catalina zuiniger met mijn accu omgaat. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 17:34

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

kevinkrs schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:10:
[...]

Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat mijn fans niet vol gas draaien. Mijn Macbook wordt niet warm en heeft geen fans op hoge snelheid draaien. Desondanks merk ik wel dat Catalina zuiniger met mijn accu omgaat. }:O
Hmm. Mijn Air maakt zo te zien geen onderscheid tussen Catalina en Big Sur. Deze installatie draait al vanaf Mojave. Misschien dat een verse herinstallatie van Big Sur werkt?

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
SandsOfArrakis schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:17:
[...]

Hmm. Mijn Air maakt zo te zien geen onderscheid tussen Catalina en Big Sur. Deze installatie draait al vanaf Mojave. Misschien dat een verse herinstallatie van Big Sur werkt?
Ik heb (zoals elk jaar) juist een verse installatie gedaan B) Toen ik de upgrade vanaf Catalina installeerde kreeg ik een stuk of 10 meldingen dat er een Intel kernel extensie niet meer ondersteund werd, ik dacht skip, tijd voor een herinstallatie }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
kevinkrs schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:58:
[...]

Vanaf releasedatum, dus uit mijn hoofd vanaf de 12e, eigenlijk de 13e want zoals iedereen hier ook last van had ging de installatie of het downloaden niet helemaal goed :9

Ik heb een clean install gedaan, op activiteitenmonitor zie ik de cpu tussen de 1% en 2% schalen, maar er wordt eigenlijk niet veel op de achtergrond gedaan.

Mijn laptop is wakker geworden op 25% waar ik een 20 minuten later nog maar 18% 17% heb. Ook een MacBook Pro 16"
Hmm, eigenlijk precies mijn situatie. Net als jij download/installatie problemen en hangende apps op Catalina.
Ook clean install gedaan. Indexing is ondertussen klaar, iCloud sync ook (bij jou ook? alhoewel, geen hoge cpu vretende processen begrijp ik van je bij jou)

Gebruik je nu andere apps dan eerder? (Ik vermoed van niet, want zo te zien weet je precies wat je doet)
Ik gebruik safari als main en firefox als 2e browser (website dev). Met (laatste versie van) firefox gaat mn accu ook als een malle. Chrome als ik het goed heb ook.

Lastig, dit. Ik weet het anders even niet meer.

Valt me wel op dat er erg uiteenlopende experiences zijn op Big Sur. Bij mij draait hij beter dan Catalina, anderen vinden het total crap (alleen weet ik niet waarom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Zonnetje83 schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:45:
[...]

Hmm, eigenlijk precies mijn situatie. Net als jij download/installatie problemen en hangende apps op Catalina.
Ook clean install gedaan. Indexing is ondertussen klaar, iCloud sync ook (bij jou ook? alhoewel, geen hoge cpu vretende processen begrijp ik van je bij jou)

Gebruik je nu andere apps dan eerder? (Ik vermoed van niet, want zo te zien weet je precies wat je doet)
Ik gebruik safari als main en firefox als 2e browser (website dev). Met (laatste versie van) firefox gaat mn accu ook als een malle. Chrome als ik het goed heb ook.

Lastig, dit. Ik weet het anders even niet meer.

Valt me wel op dat er erg uiteenlopende experiences zijn op Big Sur. Bij mij draait hij beter dan Catalina, anderen vinden het total crap (alleen weet ik niet waarom)
Ja, laat ik wel duidelijk zijn dat de hangende apps en installatie problemen te maken had dat Apple een gigantische stroring had. Bepaalde services lagen er aan Apple's kant uit waardoor de certificaten van Apps niet meer gecontroleerd konden worden en eigenlijk vast liepen. Je Mac kreeg daardoor geen 'ja veilig' of 'nee niet veilig' antwoord terug van Apple. Zelfde met de downloads, ging gigantisch mis aan de kant van Apple.

Ik gebruik inderdaad niet meer Apps dan ik voorheen deed, je moet dan denken aan Intellij Rider, PhpStorm, visual studio code, Docker (ja dat kost inderdaad energie, maar ik heb docker niet altijd open) en Discord. Soms ook Tower voor GIT en Table+ voor database management. Dit zijn tevens geen heavy Apps. Met dus minder Apps als voorheen op de achtergrond trekt mijn batterij relatief sneller leeg.

Geen hoge CPU vertelde processen, CPU draait nagenoeg rond de 1-2%, soms 4% maar oké we klagen niet.

code:
1
2
3
kevin@MBP-van-Kevin % top -l 2 | grep -E "^CPU"
CPU usage: 2.26% user, 6.47% sys, 91.26% idle 
CPU usage: 1.62% user, 2.88% sys, 95.48% idle

iGPU draait ook gemiddeld tussen de 0% en 1%

iCloud wordt inderdaad gesynchroniseerd. Maar ik ga er vanuit, een aan de processen te zien is dat ook zo, dat na een aantal dagen dit wel klaar is. Ik denk dat dit een kwestie is van optimaliseren.

En wat ik nu nog wel over hou op de MBP 16" is een hele irritante microstutter van de cursor op de iGPU zodra deze op 0% utilisatie staat en spontaan de cursor beweegt. Enorm irritant, had dit op Catalina ook wel, nu begin ik me af te vragen of dit nu software of hardware is, maar gezien dit alleen op de iGPU optreedt en dit alleen gebeurd zodra deze letterlijk op baseclock draait denk ik software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Zonnetje83 schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:53:
[...]

Ik vermoed dat je hierna nog steeds niet overtuigd zal zijn, maar toch:

https://9to5mac.com/2020/...ses-mac-privacy-concerns/

Er staat in ieder geval een uitleg van Apple waarom unencrypted requests verstuurd werden. Doe ermee wat je wilt.

Het leek me wel handig voor wie het ook wil lezen om deze info te krijgen.
Bedankt voor het delen. Goed om te zien dat Apple er op reageert met een toelichting en dat het ook een trigger is voor hun om verdere actie te ondernemen. O.a. stop logging IP addresses en opt out. Zo zie je maar dat een kritische blog best wat teweeg kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AatK
  • Laatst online: 16-11-2020
Pas één dag aan het werk, maar mijn Macbook lijkt sinds Big sur wel een stuk langzamer te zijn geworden :-(
Zijn er anderen die dat herkennen?
Is er een oplossing?
Aatk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Laatst online: 11-09 09:42
AatK schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:31:
Pas één dag aan het werk, maar mijn Macbook lijkt sinds Big sur wel een stuk langzamer te zijn geworden :-(
Is er een oplossing?
Aatk
Ik heb juist het idee dat mijn Macbook Pro 2018 een stuk sneller is geworden na de clean install van Big Sur. Ook weinig gekke dingen gemerkt nog, behalve dat ik opeens een service melding voor m'n batterij krijg.

[ Voor 8% gewijzigd door Tripwire999 op 16-11-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Hier ook eigenlijk alleen positieve ervaringen met Big Sur. Tot nu toe nog geen hangers gehad. Installatie verliep soepel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Werkt bij jullie MS Teams? Na de installatie van BS krijg ik een foutbericht (exacte inhoud weet ik niet meer) wanneer ik anderen probeer te bellen. Gelukkig iPad bij de hand als alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:26

weebl

YARR!

meesje schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:36:
Werkt bij jullie MS Teams? Na de installatie van BS krijg ik een foutbericht (exacte inhoud weet ik niet meer) wanneer ik anderen probeer te bellen. Gelukkig iPad bij de hand als alternatief.
Ja hoor, probleemloos hier, zit momenteel in een call :)

Hier ook positieve ervaringen met Big Sur, op de perikelen met de update na :P

[ Voor 10% gewijzigd door weebl op 16-11-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
meesje schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:36:
Ik schrok even, want ik moet ook Microsoft Teams gebruiken. Snel even getest, maar werkt hier prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
weebl schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:46:
[...]

Ja hoor, probleemloos hier, zit momenteel in een call :)

Hier ook positieve ervaringen met Big Sur, op de perikelen met de update na :P
kevinkrs schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:47:
[...]

Ik schrok even, want ik moet ook Microsoft Teams gebruiken. Snel even getest, maar werkt hier prima.
Dank. Hopelijk was het een tijdelijke storing. Ik zie het morgen wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:16
Wel gelijk wallpaper aangepast. Wat een oerlelijk en saaie standaard wallpaper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
kevinkrs schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:47:
[...]

Ik denk dat het een kortstondige O365 storing was. Mijn Outlook werkt ook even niet, na een paar minuten wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:54
Ik heb na de upgrade (MBP 2017) issues met alles wat een KEXT vraagt - SentinelOne, Veracrypt en Virtualbox. Bizar genoeg werkt de Cisco VPN client wel gewoon. In vorige Mac OS versies kon ik in het System Preferences menu -> Security & Privacy de KEXTs netjes toevoegen als toegestane applicaties. Dat kan ik nu niet - de hele optie is er gewoon niet.

Nou wordt mijn MacBook beheerd door de IT organisatie van het bedrijf via MDM profielen. Ik zie niet zo snel of die het accorderen van KEXTs eventueel tegenhouden.

Ben nog niet overdreven enthousiast zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 07:27
AatK schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:31:
Is er een oplossing?
Aatk
Mijn MBP (2017) is nu juist stabieler en sneller. Eindelijk doet de vingerafdruk het weer en hoef ik na standby niet langer een tiental seconden te wachten tot er reactie komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Sins de update naar Big Sur draait alles prima, behalve streamen bij Apple Music

Als ik naar een music stream luister, stopt deze telkens als ik naar een ander bureaublad swipe, of als het scherm op zwart gaat.
Als ik weer terug swipe, naar Apple music, gaat de muziek weer spelen |:(
Ik heb de Energy saver zo staan, dat de iMac niet on slaap gaat, alleen het scherm uit gaat na 15min.

Voor Big Sur nooit problemen er mee gehad.
en ik weet niet waar de instellingen hiervoor staan, om dit door te laten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
absrnd schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:10:
Sins de update naar Big Sur draait alles prima, behalve streamen bij Apple Music

Als ik naar een music stream luister, stopt deze telkens als ik naar een ander bureaublad swipe, of als het scherm op zwart gaat.
Als ik weer terug swipe, naar Apple music, gaat de muziek weer spelen |:(
Ik heb de Energy saver zo staan, dat de iMac niet on slaap gaat, alleen het scherm uit gaat na 15min.

Voor Big Sur nooit problemen er mee gehad.
en ik weet niet waar de instellingen hiervoor staan, om dit door te laten spelen.
Muziek-app is een draak van een app, zeer traag. Even een nummer zoeken is bij Spotify vele malen sneller en resulteert direct in een resultaat.

Wat dat betreft blij dat ik Muziek niet hoef te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:23
Zo, dat was mijn uitstapje naar Big Sur.
Catalina installeert weer as we speak.

Problemen met :
Jabra headset
Active directory certificaten
Chrome en kerberos login.
Vlan problemen met vmware Fusion

Aangezien het m’n werk MacBook is, moet ie gewoon werken, dus maar weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-02-2021
Na big sur update kan ik niet meer verbinden met mijn tv. Weet iemand wat ik kan proberen?

mbp>usb c hdmi adapter > hdmi kabel> tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Hm ik merk wel dat compilen met Xcode 12.2 op Big Sur een stuk trager gaat dan op Catalina. Hopelijk word dat snel opgelost want nu duurt het echt een eeuwigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DwPP0hhS/Image-16-11-2020-at-20-27.jpg

Echt, dat hele Big Sur is wel zo knullig. Ik ben er echt van in shock gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Yzord schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:29:
[Afbeelding]

tot nu toe dit soort shit nog niet gehad, zeker weten dat iterm2 niet outdated is en niet big-sur ready is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Zwelgje schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:38:
[...]

tot nu toe dit soort shit nog niet gehad, zeker weten dat iterm2 niet outdated is en niet big-sur ready is?
Dit heeft niks met iTerm te maken, maar met de box die Big Sur me geeft bij bepaalde waarschuwingen. Het oogt gewoon zo beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Yzord schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:42:
[...]

Dit heeft niks met iTerm te maken, maar met de box die Big Sur me geeft bij bepaalde waarschuwingen. Het oogt gewoon zo beta.
Heb inderdaad het gevoel dat we hier aan het beta testen zijn. Het voelt gewoon niet helemaal af. Gelukkig nog geen crashes of vastlopers gehad.

- na de upgrade had ik in eens 170GB minder opslag (nu wel gefixed, op magische wijze)
- VMWare fusion 11 deed het niet meer - hiervoor kreeg ik pas een melding NA de upgrade. Moest verplicht upgraden naar versie 12 a 99 euro.
- in finder zie ik niet overal altijd de juiste icoontjes. Bij mijn nas staat bijvoorbeeld geen server icoon maar een documents icoon.
- het delen van netwerk bronnen in virtuele machines gaat ook niet soepel, soms geen connectie
- ik snap het design achter de zwevende dock niet, onderin heb ik ongebruikte pixels. Misschien dat ik er autistisch voor ben, maar ik erger mij er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Yzord schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:42:
[...]

net ook even iterm2 geïnstalleerd, die melding is niet van het OS maar van Iterm2 zelf. ,kan je ook gewoon uitzetten zelfs.

of heb je meer foutmeldingen van andere apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:24

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Yzord schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:29:
[Afbeelding]

Mijn gevoel is dat ze de interface de komende periode nog wel bijschaven. Big Sur is een eerste stapje naar een lange-termijn overhaul van de gehele interface.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mymac
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 20:47
TweakerVincent schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:59:
Wel gelijk wallpaper aangepast. Wat een oerlelijk en saaie standaard wallpaper.
Hoe mooi de werkelijke omgeving is, zo saai is de achtergrond inderdaad. De aerial foto’s zijn een stuk gaver. En wat ga ik graag terug nu ik het weer zie😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pBook
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-09 10:39
Tux3.14 schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:53:
[...]
- VMWare fusion 11 deed het niet meer - hiervoor kreeg ik pas een melding NA de upgrade. Moest verplicht upgraden naar versie 12 a 99 euro.
VMware schreeuwt bij mij al weken dat versie 12 klaarstaat, zowel op m'n iMac (10.14) als op m'n MacBook (10.15). Ook is alleen de Pro-versie betaald, ik heb geupgrade naar de 'gratis' v12 variant en daar heb ik vandaag de hele dag op gewerkt (Windows 10 Pro), geen problemen tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:30
Zwelgje schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:54:
[...]

net ook even iterm2 geïnstalleerd, die melding is niet van het OS maar van Iterm2 zelf. ,kan je ook gewoon uitzetten zelfs.

of heb je meer foutmeldingen van andere apps?
Niet helemaal waar. De meldingen van het OS waren eerder altijd breder. En nu zijn die meldingen ineens heel smal geworden. Zie ik ook bij Sublime Text waar meldingen niet echt voorbereid zijn op het smalle popup window.

iTerm kan dit fixen door de melding te optimaliseren voor Big Sur, maar het slaat ook helemaal nergens op om die melding zo smal te maken. Die bredere meldingen zijn nooit een probleem geweest, en ik werk dan ook op een 27" monitor. Zelfs op mijn 13" MBP was het geen enkel issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
xoniq schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 00:31:
[...]

maar het slaat ook helemaal nergens op om die melding zo smal te maken. Die bredere meldingen zijn nooit een probleem geweest, en ik werk dan ook op een 27" monitor. Zelfs op mijn 13" MBP was het geen enkel issue.
Ja.. met die redenering zouden we nog steeds MS DOS gebruiken “want dat werkt prima”. Soms wijzigt software gewoon, wordt er iets nieuws geprobeerd. It happens.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
pBook schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:48:
[...]

VMware schreeuwt bij mij al weken dat versie 12 klaarstaat, zowel op m'n iMac (10.14) als op m'n MacBook (10.15). Ook is alleen de Pro-versie betaald, ik heb geupgrade naar de 'gratis' v12 variant en daar heb ik vandaag de hele dag op gewerkt (Windows 10 Pro), geen problemen tot dusver!
Dat een applicatie een melding geeft dat er een nieuwe versie klaar staat, is want anders dan de melding ''pas op werkt straks niet meer met Big Sur''. Ik vind het gewoon niet chique. Het is dat mijn werkgever de upgrade vergoed, maar principieel vind ik het gewoon niet netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Tux3.14 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:01:
Het is dat mijn werkgever de upgrade vergoed, maar principieel vind ik het gewoon niet netjes.
Volgens mij is hier een hele duidelijke technische reden voor; Apple wil af van kernel extensions. In plaats daarvan hebben ze (al jaren hoor) het HyperVisor framework. Het lijkt mij een behoorlijk pak werk om dat soort virtualisatie software om te schrijven, met behoud van alle features.

Daarvan afgezien; ik heb met name bij Parallels het idee dat de prijs een soort verkapt abonnementsgeld is. En ik vind het eigenlijk ook niet zo duur; 40-50 euro per jaar.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:41
Mijn MacBook (Pro 13", model 2017) draait vooralsnog vrijwel probleemloos op Big Sur. Installeren ging probleemloos, het meest gedoe was tijdelijk voldoende schijfruimte vrij maken, want 128 gb loopt best makkelijk vol.

Het enige echte probleem is dat Citrix ineens rare kuren vertoont in combinatie met gebruik van externe apparaten. Vanmorgen gelijktijdig een usb-stick en externe cd-speler aan de MacBook gehad en Citrix klapte er iedere keer uit en vroeg meermaals of deze apparaten ook gebruikt mochten worden in de sessie. Zal iets met rechten zijn waarover de software (van Citrix) niet helemaal in lijn ligt met Big Sur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
xoniq schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 00:31:
[...]

Niet helemaal waar. De meldingen van het OS waren eerder altijd breder. En nu zijn die meldingen ineens heel smal geworden. Zie ik ook bij Sublime Text waar meldingen niet echt voorbereid zijn op het smalle popup window.

iTerm kan dit fixen door de melding te optimaliseren voor Big Sur, maar het slaat ook helemaal nergens op om die melding zo smal te maken. Die bredere meldingen zijn nooit een probleem geweest, en ik werk dan ook op een 27" monitor. Zelfs op mijn 13" MBP was het geen enkel issue.
Heeft dit niet de maken met de transitie naar universal apps? Dat het dus zo smal moet zijn ivm iPhone/iPad?

Weet iemand trouwens hoe dat zit? Kunnen iPad-apps straks alleen op de Apple Silicon SoC draaien of ook op de x86-versie?

[ Voor 7% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 17-11-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:30
Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:54:
[...]

Heeft dit niet de maken met de transitie naar universal apps? Dat het dus zo smal moet zijn ivm iPhone/iPad?

Weet iemand trouwens hoe dat zit? Kunnen iPad-apps straks alleen op de Apple Silicon SoC draaien of ook op de x86-versie?
Zover ik weet was dit alleen voor M1 Macs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
De combi Big Sur & Fusion 12 zuigt behoorlijk. Heb geen fatsoenlijk internet meer in mijn virtual machines.
Werkt niet, of half. Van wat ik op google heb gevonden is het een behoorlijk probleem.
Apple schijnt iets veranderd te hebben waardoor Vmware in de problemen is gekomen met Fusion 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
ShellGhost schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:01:
De combi Big Sur & Fusion 12 zuigt behoorlijk. Heb geen fatsoenlijk internet meer in mijn virtual machines.
Werkt niet, of half. Van wat ik op google heb gevonden is het een behoorlijk probleem.
Apple schijnt iets veranderd te hebben waardoor Vmware in de problemen is gekomen met Fusion 12.
Bij mij hielp het om alle netwerk settings handmatig IP adressen te geven en gebruik te maken van bridge. Sinds dien geen issues meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Tux3.14 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:40:
[...]

Bij mij hielp het om alle netwerk settings handmatig IP adressen te geven en gebruik te maken van bridge. Sinds dien geen issues meer.
Die tip heb ik eerder voorbij zien komen tijdens mijn google zoektocht. Er zijn aardig wat mensen die er problemen mee hebben. Ben benieuwd wie er met een oplossing komt, Apple of Vmware.
En ik word knettergek van het geknipper in een vm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
TucanoItaly schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:15:
[...]

Volgens mij is hier een hele duidelijke technische reden voor; Apple wil af van kernel extensions. In plaats daarvan hebben ze (al jaren hoor) het HyperVisor framework. Het lijkt mij een behoorlijk pak werk om dat soort virtualisatie software om te schrijven, met behoud van alle features.

Daarvan afgezien; ik heb met name bij Parallels het idee dat de prijs een soort verkapt abonnementsgeld is. En ik vind het eigenlijk ook niet zo duur; 40-50 euro per jaar.
Ik vind 50 euro per jaar best wel aan de prijzige kant, het probleem is dat het niet alleen bij Parallels blijft, maar voor mijn gevoel heeft elke MacOS App een 'verkapte abonnement'. Als ik nu al mijn software moet upgraden ben ik zo weer een eurotje of 600 kwijt, en dan mag ik er weer een jaar tegenaan en kan ik bij de volgende upgrade weer 600 euro tegenaan gooien. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Hebben jullie ook issues met Xcode?
Bij mij doet die alsof die opstart, maar gebeurd verder niets...
Reboot van de Mac heeft geen oplossing geboden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Jieve schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:18:
Hebben jullie ook issues met Xcode?
Bij mij doet die alsof die opstart, maar gebeurd verder niets...
Reboot van de Mac heeft geen oplossing geboden...
Nee hier geen problemen (Xcode 12.2) wel dat het compilen een stuk langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Tripwire999 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:00:
[...]

Nee hier geen problemen (Xcode 12.2) wel dat het compilen een stuk langer duurt.
Komt dat niet omdat er nu standaard een Universal Binary wordt gemaakt?

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Icelus schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:15:
[...]

Komt dat niet omdat er nu standaard een Universal Binary wordt gemaakt?
Ja misschien wel, maar t is wel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-09 22:13
pacificocean schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:01:
Heeft er al iemand geprobeerd om Big Sur op een unsupported device te krijgen?
Zie ook https://parrotgeek.com/bigsur/
draait hier op macbook pro mid 2012.
via youtube filmpje gedaan ging vrij makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Tripwire999 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:16:
[...]

Ja misschien wel, maar t is wel irritant.
Dan stel je hem toch tijdelijk voor één architectuur in? Weet je meteen of het inderdaad daar door komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Icelus schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:22:
[...]
Dan stel je hem toch tijdelijk voor één architectuur in? Weet je meteen of het inderdaad daar door komt.
Hoe stel je dat voor als beide arm64 draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Tripwire999 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:28:
[...]

Hoe stel je dat voor als beide arm64 draaien?
Tijdelijk alleen op Native zetten, dus alleen ARM64?
(Ik weet niet of dit het probleem is, maar het klinkt alsof er voor ARM64 én Intel wordt gecompileerd).

https://developer.apple.c..._a_universal_macos_binary

Afbeeldingslocatie: https://docs-assets.developer.apple.com/published/64e9fadc96/rendered2x-1591807334.png

[ Voor 8% gewijzigd door Icelus op 17-11-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Mijn MBA 2015 heeft dan wel geen Retina display, maar ik ervaar dat de weergegeven letters in de Woning app wel erg klein zijn. Ik doel daarmee op de tekst bij de status weergave op het home scherm. Bijvoorbeeld hoeveel lampen aanstaan of welke temp. het is. Op iPad/iPhone is dit nog goed te doen, maar op mijn MBA(2015) vind ik het te klein. Hoe ervaren jullie dit? Moet ik snel naar de opticien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Icelus schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:31:
[...]

Tijdelijk alleen op Native zetten, dus alleen ARM64?
(Ik weet niet of dit het probleem is, maar het klinkt alsof er voor ARM64 én Intel wordt gecompileerd).

[Afbeelding]
Ha die optie kende ik niet! Gek genoeg kan ik die niet kiezen (waarschijnlijk omdat ik nog iOS 9.0 moet supporten :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
binbero schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:19:
[...]

draait hier op macbook pro mid 2012.
via youtube filmpje gedaan ging vrij makkelijk.
Via welk YouTube filmpje? En gaan updates hierna dan weer normaal of moet je dan weer die patcher gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
pacificocean schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:44:
[...]

Via welk YouTube filmpje? En gaan updates hierna dan weer normaal of moet je dan weer die patcher gebruiken?
Ik ben geen youtube filmpje tegengekomen, maar voor mijn IMAC 27-inch late 2013 met 16 GB/512 GB SSD heb ik dit stappenplan gebruikt: https://github.com/barrykn/big-sur-micropatcher

2 issues waar ik tegenaan liep:
  1. Big Sur installer moest ik downloaden op een mac die wel officieel ondersteund is, gelukkig heb ik nog een 2013 macbook pro die ik al geüpgraded had
  2. Mijn USB stick was MBR geformatteerd, op mijn macbook pro met big sur kon ik dit met disk utility niet aanpassen.Stap 7 met install-setvars.sh faalde toen. Uiteindelijk op mijn iMac de schijf op de juiste wijze ingedeeld.
Hierna heb ik de install usb op mijn macbook aangemaakt. Upgrade duurde hierna ongeveer een uur. Nog geen gekke dingen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-09 22:13
pacificocean schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:44:
[...]

YouTube: How to install macOS Big Sur on an Unsupported Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Laatst online: 31-01-2023
pacificocean schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:01:
Heeft er al iemand geprobeerd om Big Sur op een unsupported device te krijgen?
Zie ook https://parrotgeek.com/bigsur/
Zie mijn reactie.
Ik heb gebruik gemaakt van deze patcher voor Big sur op mijn iMac (27-inch, Late 2013).
Ik ben nog geen gekke dingen tegengekomen; hooguit is hij ietsje trager.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
Zijn er mensen die waarbij het autofill niet werkt met Safari en Macbook Pro 16".

Test site: https://www.roboform.com/filling-test-all-fields

Wat ook niet werkt is dat tijdens het downloaden In FINDER de grootte en dat rondje wat ervoor staat sdees ge-update wordt.

Download is 4GB staat vast op 2,2GB en is inmiddels op 3GB. Safari.

[ Voor 38% gewijzigd door Whatagwaan op 18-11-2020 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
  • Laatst online: 13-08 15:20
Ik las op het internet dat met introductie van MacOS Big Sur, safari de VP9 codec ondersteund wordt waardoor je 4K YouTube filmpjes zou kunnen kijken. Helaas krijg ik het niet te zien, jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 07:27
BTBoy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 07:51:
Ik las op het internet dat met introductie van MacOS Big Sur, safari de VP9 codec ondersteund wordt waardoor je 4K YouTube filmpjes zou kunnen kijken. Helaas krijg ik het niet te zien, jullie wel?
Even getest:
In safari kan het:
https://www.theinsidetips...rts-vp9-in-macos-big-sur/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NkfFGxDaHmKZY-ePSWuhCsovN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EPUXl5KwPz4nrBqFblBEfhZv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
Hmmm, thanks voor het testen.. Misschien omdat ik nog op een oud beestje zit (MacBook Pro 2013 Late 2013), volgende week maar eens testen met mijn nieuwe. Merk het op omdat ik net een nieuw beeldscherm heb (Res 2560 x 1440)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
BTBoy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:14:
[...]

Hmmm, thanks voor het testen.. Misschien omdat ik nog op een oud beestje zit (MacBook Pro 2013 Late 2013), volgende week maar eens testen met mijn nieuwe. Merk het op omdat ik net een nieuw beeldscherm heb (Res 2560 x 1440)
Beiden zijn geen 4k-schermen.. ;) (4k = 3840 x 2160)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
Ferruginous Hwk schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:39:
[...]

Beiden zijn geen 4k-schermen.. ;) (4k = 3840 x 2160)
Dat wist ik, maar is dat de rede dat ik geen 4K kan selecteren in YouTube? Of komt het door dat Safari de optie niet laat zien?

[Edit] Net getest, in Chrome kan ik wel 4K selecteren, dus het ligt aan Safari

[ Voor 11% gewijzigd door BTBoy op 18-11-2020 09:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:31
BTBoy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 07:51:
Probeer dit eens.

Safari > Preferences > Advanced > Show Develop menu bar

En dan bovenin naar Develop > Experimental Features > VP9 SW decoder on battery aanvinken
It controls the VP9 decoder setting for both battery AND charging, so I don't know why it's called that.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
BTBoy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:01:
[...]

Dat wist ik, maar is dat de rede dat ik geen 4K kan selecteren in YouTube? Of komt het door dat Safari de optie niet laat zien?

[Edit] Net getest, in Chrome kan ik wel 4K selecteren, dus het ligt aan Safari
Ik denk echt dat het aan jouw schermen ligt waardoor safari vindt dat het aanbieden van die optie geen goed idee is.

Sluit je laptop maar aan op een 4K of hoger scherm. Dan zal - als het goed is - de 4K-optie wel gewoon beschikbaar zijn. (Mits aan de stroom zoals hierboven gesuggereerd en een voldoende goede internetverbinding.) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
Ferruginous Hwk schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:44:
[...]

Ik denk echt dat het aan jouw schermen ligt waardoor safari vindt dat het aanbieden van die optie geen goed idee is.

Sluit je laptop maar aan op een 4K of hoger scherm. Dan zal - als het goed is - de 4K-optie wel gewoon beschikbaar zijn. (Mits aan de stroom zoals hierboven gesuggereerd en een voldoende goede internetverbinding.) ;)
Thanks, de comment van de post hierboven heeft geholpen, ik kan nu 4K aanvinken bij YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:57

Maverick2001

Never look back

In mail kan je met 'ALT-CMD-F' zoeken in alle mails, dat werkt uitstekend maar de zoek opdracht blijft in Big Sur staan in het zoekveld, ook wanneer je bijvoorbeeld switched naar een andere map / inbox. Ik moet handmatig op het 'kruisje' drukken om de zoekopdracht te verwijderen.
Misschien zit ik er naast maar volgens mij werkte dit niet zo in Catalina. Iemand hier een oplossing voor?

[ Voor 3% gewijzigd door Maverick2001 op 18-11-2020 11:34 ]

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:18

amphora

Websites & Fotografie

Maverick2001 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:33:
In mail kan je met 'ALT-CMD-F' zoeken in alle mails, dat werkt uitstekend maar de zoek opdracht blijft in Big Sur staan in het zoekveld, ook wanneer je bijvoorbeeld switched naar een andere map / inbox. Ik moet handmatig op het 'kruisje' drukken om de zoekopdracht te verwijderen.
Misschien zit ik er naast maar volgens mij werkte dit niet zo in Catalina. Iemand hier een oplossing voor?
Ik vind dat juist wel fijn, nu kan je makkelijk map voor map doorzoeken. Ik moest er wel even aan wennen. Maar kan me voorstellen dat je liever de oude methode hebt.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:57

Maverick2001

Never look back

amphora schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:36:
[...]

Ik vind dat juist wel fijn, nu kan je makkelijk map voor map doorzoeken. Ik moest er wel even aan wennen. Maar kan me voorstellen dat je liever de oude methode hebt.
Misschien een kwestie van wennen en zoals jij aangeeft het afzonderlijk doorzoeken van mappen heeft ook zijn voordelen. Zou mooi zijn wanneer er een snelkoppeling is om de zoek invoer te wissen.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Hebben mensen al 11.1 beta geïnstalleerd? Wat zijn de ervaringen? Betere performance, verbeterde accuduur? Of wachten mensen toch nog liever even af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
kevinkrs schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:31:
Hebben mensen al 11.1 beta geïnstalleerd? Wat zijn de ervaringen? Betere performance, verbeterde accuduur? Of wachten mensen toch nog liever even af?
Ook benieuwd naar. Maar dan zou je een developer account moeten hebben.

Ik verwacht vanavond of deze week nog macOS 11.1 beta voor gebruikers met een beta-profiel. Als het beschikbaar is dan download ik het gelijk. Want als het OS zo traag blijft op mijn MacBook ben ik des te meer geneigd naar een MacBook Air met M1-processor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
THE_BASE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:49:
[...]

Ook benieuwd naar. Maar dan zou je een developer account moeten hebben.

Ik verwacht vanavond of deze week nog macOS 11.1 beta voor gebruikers met een beta-profiel. Als het beschikbaar is dan download ik het gelijk. Want als het OS zo traag blijft op mijn MacBook ben ik des te meer geneigd naar een MacBook Air met M1-processor. :)
Het is tevens enorm makkelijk om aan de developers profile te komen als je geen account heb. Zal ze niet bespreken, maar er zijn mogelijkheden.

Welke MacBook heb je nu? Ik zag inderdaad dat reviewers positief verrast waren door de M1, maar benadrukte toch wel dat het een first-gen product is. Waarbij de performance jaarlijks waarschijnlijk zal verdubbelen ten opzichte van de oude generatie.

De performance is top-notch als een App geoptimaliseerd is voor de M1, anders is het 'acceptabel'. Batterij is wel geweldig, enige waar ik bang voor ben als developer, is het compileren van .net core bestanden (x86). en het werken met Docker :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 08:11
Ondertussen toch al een SMC en PRAM reset gedaan.

Het networking van mijn 16inch bleef volledig steken, ik kon niets meer pingen, niets meer op mijn intern netwerk.
Alles richting internet ook kaput. Dit om de paar uur

Hopelijk nu stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
kevinkrs schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:56:
[...]

Het is tevens enorm makkelijk om aan de developers profile te komen als je geen account heb. Zal ze niet bespreken, maar er zijn mogelijkheden.

Welke MacBook heb je nu? Ik zag inderdaad dat reviewers positief verrast waren door de M1, maar benadrukte toch wel dat het een first-gen product is. Waarbij de performance jaarlijks waarschijnlijk zal verdubbelen ten opzichte van de oude generatie.

De performance is top-notch als een App geoptimaliseerd is voor de M1, anders is het 'acceptabel'. Batterij is wel geweldig, enige waar ik bang voor ben als developer, is het compileren van .net core bestanden (x86). en het werken met Docker :X
Heb een MacBook 12" uit 2016. Voldoet nog aardig, maar merk met Big Sur wel wat lags hier en daar. Vooral opstarten van apps is trager dan met Catalina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Whatagwaan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 06:37:
Zijn er mensen die waarbij het autofill niet werkt met Safari en Macbook Pro 16".

Test site: https://www.roboform.com/filling-test-all-fields
Dat viel mij ook al op.
Het lijkt minder goed te werken idd. Nederlandse sites werkt soms wel. Als je in Safari menu 'Wijzig' en 'Vul autom. in' dan krijg je een melding dat het niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
Hulliee schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:48:
[...]

Dat viel mij ook al op.
Het lijkt minder goed te werken idd. Nederlandse sites werkt soms wel. Als je in Safari menu 'Wijzig' en 'Vul autom. in' dan krijg je een melding dat het niet beschikbaar is.
Juist. En nog meer opties die gewoon weg zijn. Beschamend gewoon.
Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste

Let op:
macOS Big Sur bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, AppleSeed, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan bèta's kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.