Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Welke opties mis je nog meer dan?Whatagwaan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:02:
[...]
Juist. En nog meer opties die gewoon weg zijn. Beschamend gewoon.
En de grootte wordt daar niet bijgehouden.
[ Voor 30% gewijzigd door Whatagwaan op 18-11-2020 20:44 ]
Iets heel anders: ik had voor wat meer privacy Lockdown. Hiermee werden trackers geblokkeerd, maar bijvoorbeeld Google Shopping ook, als ik iets wilde zien, moest Lockdown uit. Ik heb hiervoor bijvoorbeeld Ghostery gehad en nu kwam ik DuckDuckGo extension voor Safari/Chrome tegen.
Kan iemand een advies geven welke adblocker/privacytracker-app echt aan te raden is?
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Interessant, de MacBook 12" is nog niet eens heel erg oud. Er zit wel een wat minder krachtige CPU in, maar daarin tegen is hij wel flink zuinig. Maar niet getreurd, mijn MacBook Pro 16" is ook niet vooruit te branden. Zowat alle animaties stotteren, ik heb het gevoel dat letters op het scherm later verschijnen dan ik ze indruk en zo kan ik nog wel doorgaan.THE_BASE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:35:
[...]
Heb een MacBook 12" uit 2016. Voldoet nog aardig, maar merk met Big Sur wel wat lags hier en daar. Vooral opstarten van apps is trager dan met Catalina.
Lijkt me niet de bedoeling dat MacOS per update trager wordt en dat je daarmee geforceerd wordt elk jaar een nieuwe laptop te kopen terwijl je bij 'kamp Windows' dik 10 jaar met een (goedkopere) laptop kunt doen.
Ik ga denk ik 11.1 ook eens proberen.
Vier jaar vind ik niet oud en het beestje trok Catalina met gemak. Big Sur voelt juist soepeler aan, maar bepaalde elementen gaan traag.kevinkrs schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:22:
[...]
Interessant, de MacBook 12" is nog niet eens heel erg oud. Er zit wel een wat minder krachtige CPU in, maar daarin tegen is hij wel flink zuinig. Maar niet getreurd, mijn MacBook Pro 16" is ook niet vooruit te branden. Zowat alle animaties stotteren, ik heb het gevoel dat letters op het scherm later verschijnen dan ik ze indruk en zo kan ik nog wel doorgaan.
Als het opstarten van apps versnelt kan worden, dan is er niets meer aan de hand. En Spotify heeft er moeite mee als ik snel door lange afspeellijsten scroll: dan is de refresh laag en zie ik eerst zwarte gedeeltes en dan pas tekst. Lastig uit te leggen.
Benieuwd hoe je macOS 11.1 ervaart.
Maar op mijn MacBook Air ben ik er nog niet zo over te spreken. Ik weet dat het geen machine is om dagelijks virtuele machines op te draaien, zo nu en dan deed ik dat af en toe en was het niet altijd optimaal. Maar nu is het gewoon NIET vooruit te branden, loopt vaak vast enzovoorts. Ook bepaalde settings zoals CPU Virtualisatie zijn niet meer supported... geen idee waarom. De CPU heeft de setting wel in Catalina werkte het niet. Ook starten applicaties gewoon langzamer op naar mijn gevoel en is de overal feeling niet fijn.
Ik wacht nog wel een update af, en anders krijgt ie een downgrade naar catalina.
Klaar met de bèta’s.
niet het idee dat het nu sneller werkt of dat er fouten niet meer zijn maar toch.. clean Install altijd wel ff fijn om te doen.
A wise man's life is based around fuck you
https://blogs.vmware.com/...on-12-1-now-shipping.htmlTux3.14 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:19:
Goed. op de iMac heb ik het wel redelijk voor elkaar nu. Zo nu en dan crasht een app nog wel, en het verplicht upgraden naar VMware 12 heb ik geaccepteerd. Ook de disc ruimte is nu op magische wijze opgelost.
Maar op mijn MacBook Air ben ik er nog niet zo over te spreken. Ik weet dat het geen machine is om dagelijks virtuele machines op te draaien, zo nu en dan deed ik dat af en toe en was het niet altijd optimaal. Maar nu is het gewoon NIET vooruit te branden, loopt vaak vast enzovoorts. Ook bepaalde settings zoals CPU Virtualisatie zijn niet meer supported... geen idee waarom. De CPU heeft de setting wel in Catalina werkte het niet. Ook starten applicaties gewoon langzamer op naar mijn gevoel en is de overal feeling niet fijn.
Ik wacht nog wel een update af, en anders krijgt ie een downgrade naar catalina.
lost wat issues op in VMware Fusion op BigSur hosts
A wise man's life is based around fuck you
Thnx voor het melden! Op mijn iMac merk ik inderdaad performance verbeteringen, copy/paste tussen host en virtual machine werkt ook weer!Zwelgje schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:31:
[...]
https://blogs.vmware.com/...on-12-1-now-shipping.html
lost wat issues op in VMware Fusion op BigSur hosts
THE_BASE schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:42:
[...]
Vier jaar vind ik niet oud en het beestje trok Catalina met gemak. Big Sur voelt juist soepeler aan, maar bepaalde elementen gaan traag.
Als het opstarten van apps versnelt kan worden, dan is er niets meer aan de hand. En Spotify heeft er moeite mee als ik snel door lange afspeellijsten scroll: dan is de refresh laag en zie ik eerst zwarte gedeeltes en dan pas tekst. Lastig uit te leggen.
Benieuwd hoe je macOS 11.1 ervaart.
Vier jaar vind ik inderdaad ook niet oud, daarom vind ik dat Apple de komende jaren nog gewoon goed de Intel laptops moet blijven ondersteunen en optimaliseren zoals de altijd hebben gedaan. Ik begrijp tevens wat je bedoeld met zwarte gedeeltes in Spotify. De lijst moet nog renderen als je snel scrolt. Nu is Spotify gebouwd met Electron, dus in javascript en de performance is dus niet top-noch zoals een native App. De zwarte gedeeltes had ik namelijk ook op Catalina.THE_BASE schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:00:
Inmiddels bezig de normale release van Big Sur te herinstalleren, met de beta van MacOS 11.1 synchroniseerde iCloud foto’s niet meer en werkte ontgrendelen met Apple Watch niet.
Klaar met de bèta’s.
Wat je beschrijft met iCloud en het synchroniseren van iCloud foto's heb ik even getest maar ervaar ik totaal niet. Foto's synchroniseren netjes en het unlocken met de Apple Watch lijkt te werken, al gebruik ik dat niet vaak vanwege de vingerafdrukscanner, dat toch net wat betrouwbaarder en sneller werkt
De performance op 11.1 is inderdaad iets verbeterd, en ook de widgets haperen wat minder, máár ik hoop dat we er nog niet zijn want het loopt nog steeds niet allemaal vloeiend. Zo vind ik Safari nog steeds rete traag, sorry dat ik het zeg en heb ik nog steeds last van random hickups en freezes (zoals je kunt zien in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=OAz2TJPCcik).
Nu moet ik daar wel bij aantekenen dat het een stuk minder leek dan op Catalina en Big Sur 11.0.1, nu vraag ik me af of dit nu om een hardware issue betreft of juist software. Als ik een vermoeden heb is het software want het treedt alleen op zodra de iGPU op een lage clocksnelheid draait. Al het in de komende paar beta's nog niet opgelost is ga ik toch eens bellen met Apple Care want het is bloed irritant.
Hier was ik niet van op de hoogte, dat verklaart wel. De Chrome-app werkt in mijn optiek nog prettiger ook, betere UI en sneller, alleen jammer met AirPlay.kevinkrs schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:12:
[...]
[...]
Vier jaar vind ik inderdaad ook niet oud, daarom vind ik dat Apple de komende jaren nog gewoon goed de Intel laptops moet blijven ondersteunen en optimaliseren zoals de altijd hebben gedaan. Ik begrijp tevens wat je bedoeld met zwarte gedeeltes in Spotify. De lijst moet nog renderen als je snel scrolt. Nu is Spotify gebouwd met Electron, dus in javascript en de performance is dus niet top-noch zoals een native App. De zwarte gedeeltes had ik namelijk ook op Catalina.
Dat lag aan beta 11.1, nu ik alles weer Clean Install heb gedaan en niet meer op een beta zit, werkt zowel iCloud als ontgrendelen met Apple Watch weer.Wat je beschrijft met iCloud en het synchroniseren van iCloud foto's heb ik even getest maar ervaar ik totaal niet. Foto's synchroniseren netjes en het unlocken met de Apple Watch lijkt te werken, al gebruik ik dat niet vaak vanwege de vingerafdrukscanner, dat toch net wat betrouwbaarder en sneller werkt
Eens, het kan echt nog drie stappen beter, wellicht bij 11.2 pas een smooth OS.De performance op 11.1 is inderdaad iets verbeterd, en ook de widgets haperen wat minder, máár ik hoop dat we er nog niet zijn want het loopt nog steeds niet allemaal vloeiend. Zo vind ik Safari nog steeds rete traag,
Ik vind het als systeembeheerder op z'n diplomatiekst gezegd principieel niet netjes dat mensen klakkeloos naar een nieuw OS upgraden zonder hun huiswerk te doen, zeker als dat een laptop van de zaak betreft. Les nummer 1 bij het upgraden naar een major versie van welke OS dan ook: eerst controleren bij de maker van de software of de app op die nieuwe OS blijft werken en wat je moet doen als dat niet het geval is. Pas als je dat duidelijk hebt kun je beslissen om te upgraden. Vergeet daarbij ook niet eerst te backuppen want dan kun je nog terug als het mis gaat (het blijven computers).Tux3.14 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:01:
Dat een applicatie een melding geeft dat er een nieuwe versie klaar staat, is want anders dan de melding ''pas op werkt straks niet meer met Big Sur''. Ik vind het gewoon niet chique. Het is dat mijn werkgever de upgrade vergoed, maar principieel vind ik het gewoon niet netjes.
Op Mojave was Fusion Player 12 anders ook niet bepaald een succes. Ik vond 'm behoorlijk wat trager dan 11.5.ShellGhost schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:01:
De combi Big Sur & Fusion 12 zuigt behoorlijk.
Die loze ruimte maakt het wel een stuk rustiger aan de ogen en opties zijn soms net even wat makkelijker te vinden omdat er meer onderscheiding tussen de opties is. Daarnaast is de interface ook wat uniformer: alle operating systems van Apple vissen uit dezelfde GUI-vijver. Dat was voorheen wel even anders. Maar goed, dit soort dingen zijn ook een kwestie van smaak.HEY_DUDE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:47:
Dit is de eerste MacOS versie die een achteruitgang is. Veel loze ruimte bij de UI elementen, wie heeft dit bedacht bij apple.
Gelukkig kun je die volgorde in de systeemvoorkeuren aanpassen naar eentje die jij heel logisch vindt. Bij een verse installatie van Big Sur staan de applicaties trouwens bovenaan de zoekresultaten. Voor zover ik me kan herinneren is dat al sinds 10.4 zo. Misschien dat daar bij jou ineens iets is veranderd.De volgorde van de spotlight resultaten is veranderd. Waar ik eerder met twee drukken een app kon openen moet ik nu 10 resultaten verder kijken.
Tja, ik moet zeggen dat gebruikers het gewend zijn dat als ze een upgradeboxje voor hun neus krijgen op een beheerde laptop, ze daar ook op kunnen klikken. Ze verwachten dat wij als beheerder dat uitzoekwerk voor ze doen en dat is ook de bedoeling. Ik kan me ook wel voorstellen dat gebruikers dat doen, want normaal zeggen we ze om zo snel mogelijk te updaten. Maar voor major versies geldt dat dan weer niet (want onze apps zoals Antivirus zijn er nog niet klaar voor). Is ook best verwarrend.ppl schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:15:
[...]
Ik vind het als systeembeheerder op z'n diplomatiekst gezegd principieel niet netjes dat mensen klakkeloos naar een nieuw OS upgraden zonder hun huiswerk te doen, zeker als dat een laptop van de zaak betreft. Les nummer 1 bij het upgraden naar een major versie van welke OS dan ook: eerst controleren bij de maker van de software of de app op die nieuwe OS blijft werken en wat je moet doen als dat niet het geval is. Pas als je dat duidelijk hebt kun je beslissen om te upgraden. Vergeet daarbij ook niet eerst te backuppen want dan kun je nog terug als het mis gaat (het blijven computers).
Ik beheer zelf ook vele honderden Macs, hoewel het nog geen procent is van wat we op Windows gebied hebben. Maar ik moet zeggen dat Apple het niet makkelijk maakt. Je zou het gewoon moeten kunnen voorkomen met een MDM configuratieprofiel. Net zoals je allerlei andere dingen kan pushen zoals FileVault, apps, netwerkinstellingen, firewall, paswoordeisen enz. Toch kan je die meldingen van Apple om te upgraden niet voorkomen. Je kan alleen minor updates met een X aantal dagen uitstellen. Maar als ik dat nu instel dan kunnen gebruikers ook niet meer naar nieuwere minor versies (met security patches) upgraden. Dit MDM profiel is gewoon niet voldoende (net als die voor de paswoord complexiteit trouwens, die is erg gebrekkig).
Van Apple heb ik begrepen dat de enige manier om deze upgrade te blokkeren is via eigen Software Update Servers (macOS Server). Maar dat kan bij ons niet omdat we alleen nog maar virtuele servers van bepaalde partijen mogen, en macOS kunnen onze datacenter beheerers niet virtualiseren. De hele eis om hier legacy servers voor te moeten hebben, staat in nogal schril contrast met Apple's eigen cloud-first strategie.
Ik heb iedereen een mailtje gestuurd dat ze onder geen beding mogen upgraden. Als ze het toch doen dan kunnen ze downgraden als ze weer de VPN op willen (want zonder werkende antivirus kom je daar niet op). Heel vervelend maar ik heb het overal gemaild en op Yammer gezet enz. En ondertussen ben ik aan het leuren naar een nieuwe AV versie die wel werkt
Vorig jaar had ons security team de upgrade naar Catalina gewoon als malware aangemerkt en dat werkte goed. Maar we zitten nu op een nieuwe AV die helemaal machine learning is (Cylance).
[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 20-11-2020 20:54 ]
Ik ben pas naar 12 gegaan vanwege Big Sur. 11 & 11.5 vond ik goed werken.ppl schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:15:
Op Mojave was Fusion Player 12 anders ook niet bepaald een succes. Ik vond 'm behoorlijk wat trager dan 11.5.
Ik had de hoop dat ze een hoop gefixed zouden hebben met 12.1 maar helaas.
Scherm flikkert nog steeds en ook het netwerkprobleem is er nog steeds.
Hier ben ik ook wel benieuwd naarTHE_BASE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:29:
Kan iemand een advies geven welke adblocker/privacytracker-app echt aan te raden is?
Ik draai hier al enkele jaren op diverse iOS en Mac OS devices Adguard (lifetime license). Draait als een zonnetje en filtert ook die hinderlijke reclames in youtube eruit. Enige wat ie nu opeens niet goed doet, zijn die nieuwe hinderlijke cookie meldingen (met legitiem belang crap). Vroeger blokkeerde die ze ook altijd direct, maar nu zijn die cookie meldingen veranderd en komen er soms nog wel eens doorheen. Heerlijk ook dat je simpel kan aangeven of bepaalde blokken of social media links geblockt moeten worden op een pagina.THE_BASE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:29:
Edit: En ook fijn dat hij die irritante ad blocker meldingen meteen weghaald
Hier nu Big Sur draaiend op een 2014 13" Macbook pro met de 2,8ghz i5 (clean install). Een enorme verbetering, alles is heerlijk vloeiend weer zonder schokken of vertragingen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ophidian op 21-11-2020 10:51 ]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
De Safari extensie: Ka-block!
Mac Appstore: https://apps.apple.com/nl/app/ka-block/id1335413823?mt=12
Werkt als een trein.
[ Voor 14% gewijzigd door RoRoNL op 21-11-2020 14:10 ]
Dat is geen excuus. Iedereen heeft zich aan het bedrijfsbeleid te houden en daarin staat 9 van de 10x dat men zelf verantwoordelijk is om de spullen die ze door het bedrijf is gegeven correct te gebruiken. Zo niet dan kan eventuele schade op de gebruiker worden verhaalt. Dat staat vaak al in de leenovereenkomst (of gebruiksovereenkomst) al beschreven en die onderteken je.GekkePrutser schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:52:
Tja, ik moet zeggen dat gebruikers het gewend zijn dat als ze een upgradeboxje voor hun neus krijgen op een beheerde laptop, ze daar ook op kunnen klikken. Ze verwachten dat wij als beheerder dat uitzoekwerk voor ze doen en dat is ook de bedoeling.
Er zijn er ook zat die eerst bij systeembeheer informeren wat iets is ipv domweg op dingen gaan staan drukken en als beheerder kun je en dien je er ook op te anticiperen. Proactief beheer heet dat.
Nouja dat is de typisch Nederlandse aanpak. Toen ik in Nederland werkte, had ik ook zo'n contract voor mijn neus met honderden plichten en voor elke duidelijk uitgewerkte boetes en andere straffen. Concurrentiebedinging, trainingen terugbetalen bij vertrek, boetes bij lease schade, bla bla blappl schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:10:
[...]
Dat is geen excuus. Iedereen heeft zich aan het bedrijfsbeleid te houden en daarin staat 9 van de 10x dat men zelf verantwoordelijk is om de spullen die ze door het bedrijf is gegeven correct te gebruiken. Zo niet dan kan eventuele schade op de gebruiker worden verhaalt. Dat staat vaak al in de leenovereenkomst (of gebruiksovereenkomst) al beschreven en die onderteken je.
Er zijn er ook zat die eerst bij systeembeheer informeren wat iets is ipv domweg op dingen gaan staan drukken en als beheerder kun je en dien je er ook op te anticiperen. Proactief beheer heet dat.

Sinds ik in het buitenland werk (Ierland, Spanje) heb ik nooit meer zo'n contract gehad. Er staan nu voornamelijk nog rechten in. Veel beter, ik haat dat soort gedreig. En als mensen zich echt moedwillig misdragen zijn er genoeg juridische mogelijkheden om dat aan te pakken.
Maar ik vind als IT architect zelf dat een gebruiker op een beheerd systeem mag verwachten dat als er een knopje verschijnt dat hem uitnodigt om te upgraden, dat daar over nagedacht is. Helaas kan ik het in dit geval niet voorkomen dus bij wijze van uitzondering doe ik dat met communicatie. Moet echter niet te vaak gebeuren. Mijn insteek is altijd, als er een knopje komt met een altijd goede en een altijd foute keuze, dan moet dat scherm gewoon niet verschijnen. Mijn gebruikers hebben het druk genoeg met hun eigen werk om het mijne er ook bij te doen.
Helaas geeft Apple niet voldoende tooling hiervoor omdat hun focus te sterk ligt op de consument en niet op de zakelijke gebruiker.
Volgens mij zijn dit alleen ad- en spamblockers.RoRoNL schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:09:
[...]
De Safari extensie: Ka-block!
Mac Appstore: https://apps.apple.com/nl/app/ka-block/id1335413823?mt=12
Werkt als een trein.
Lockdown.app is een virtuele VPN die ook meer voor privacy doet. Of heb ik het mis?
Ach, persoonlijk heb ik genoeg aan een ad-blocker (whithlist voor Tweakers natuurlijk) en een losse VPN zoals PIA voor al het internet-verkeer. Daarnaast blocked Safari V14 op de Mac nu ook standaard alle trackers.THE_BASE schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:42:
[...]
Volgens mij zijn dit alleen ad- en spamblockers.
Lockdown.app is een virtuele VPN die ook meer voor privacy doet. Of heb ik het mis?
Ah, dus voor trackers hoef ik geen aparte app en een adblocker als AdBlock (Plus) is voldoende?RoRoNL schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:12:
[...]
Ach, persoonlijk heb ik genoeg aan een ad-blocker (whithlist voor Tweakers natuurlijk) en een losse VPN zoals PIA voor al het internet-verkeer. Daarnaast blocked Safari V14 op de Mac nu ook standaard alle trackers.
Het is super vervelend, want in Finder een bestand openen (option click) duurt ff. Dan komt het menu. Dan klikt je het bestand open. Beach ball. Dan open het bestand. En als je dan wilt typen in Text Edit, dan komen de letters met een seconden vertraging.
Je kunt er wel vanuit gaan dat macOS 11.1 het een en ander weer glad strijkt. Desnoods macOS 11.2. Ik hoor nu zoveel verhalen waarbij het OS traag en niet meer soepel is.iAR schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:44:
We zijn nu flink wat dagen verder met Big Sur. En ik heb dezelfde problemen die ik ook al onder Catalina had. Ik kan me niet voorstellen dat het hardware is (MacBook Pro 2018) maar mijn Mac is traag. Als ik bij apps kijk die veel accu slurpen dan staan steevast Finder (twee vensters waarvan één samba share) en Safari (10 tabs) daar. Maar nu ook helderheid beeldscherm of Pixelmator (die dan niets open heeft).
Het is super vervelend, want in Finder een bestand openen (option click) duurt ff. Dan komt het menu. Dan klikt je het bestand open. Beach ball. Dan open het bestand. En als je dan wilt typen in Text Edit, dan komen de letters met een seconden vertraging.
Vaak is het bedrijfsbeleid compliant blijven en daar valt upgraden nu eenmaal bij en als je als bedrijf niet wil dat mensen upgraden dan moet je die update blokken.ppl schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:10:
[...]
Dat is geen excuus. Iedereen heeft zich aan het bedrijfsbeleid te houden en daarin staat 9 van de 10x dat men zelf verantwoordelijk is om de spullen die ze door het bedrijf is gegeven correct te gebruiken. Zo niet dan kan eventuele schade op de gebruiker worden verhaalt. Dat staat vaak al in de leenovereenkomst (of gebruiksovereenkomst) al beschreven en die onderteken je.
Daarbij heb jij het over fysieke schade en dat is dus geen brakke installatie overhouden na een upgrade die Apple door je neus duwt. Dus denk niet dat de IT afdeling kosten in rekening gaat brengen voor het herinstalleren van je laptop. Zo ja dan zou ik toch eens naar een andere baan gaan zoeken.
Bij menig bedrijf wordt er namelijk gewoon intern getest en zijn de werknemers de speeltuin alvorens het uit te rollen naar klanten
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Hoe los ik dit op?
Ik kan een reserve copy ernaast maken,maar gebruikt hij dat het nieuwe (snellere) systeem?
Heb een 2e user gemaakt op mijn Synology met een aparte folder met een data quota (250GB moet meer dan zat zijn). Echter krijg ik die niet zo 123 toegevoegd in Timemachine als locatie om heen te backuppen....
Heb je de nieuwe share toegevoegd aan de Bonjour Broadcast van de NAS?Tortelli schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:22:
Apple heeft aan de achtergrond flink zitten sleutelen aan Time Machine. Macbook Air (2018) van mijn vriendin net geupdate. Wou de nieuwe timemachine (APFS) eens proberen (die normale is zo traag) echter mag je blijkbaar geen volume delen met een andere mac (iMac in dit geval)?
Hoe los ik dit op?
Ik kan een reserve copy ernaast maken,maar gebruikt hij dat het nieuwe (snellere) systeem?
Heb een 2e user gemaakt op mijn Synology met een aparte folder met een data quota (250GB moet meer dan zat zijn). Echter krijg ik die niet zo 123 toegevoegd in Timemachine als locatie om heen te backuppen....
Control Panel --> File Services --> Tabblad Advanced --> Set Time Machine Folders en selecteer daar de nieuwe share ook.
Ik ga er even vanuit dat jouw oude share wel gewoon werkt en dat Enable Bonjour Time Machine via SMB al gewoon aan staat.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Ik heb hem niet toegevoegd aan de Bonjour BroadcastFerruginous Hwk schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:41:
[...]
Heb je de nieuwe share toegevoegd aan de Bonjour Broadcast van de NAS?
Control Panel --> File Services --> Tabblad Advanced --> Set Time Machine Folders en selecteer daar de nieuwe share ook.
Ik ga er even vanuit dat jouw oude share wel gewoon werkt en dat Enable Bonjour Time Machine via SMB al gewoon aan staat.
Als ik hierop google dan moet ik onder preferences->security een knop hebben die plugins heet. Maar die heeft Big Sur helemaal niet meer. Hoe kan ik dan toch PDF files bekijken in Safari ?
Ik heb een clean install gedaan via een USB stick. Ik denk dat het weer niet goed gewerkt heeft.Zwelgje schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:33:
Hier net een clean install gedaan middels internet recovery (doe ik 1x per jaar altijd na een OS release)
niet het idee dat het nu sneller werkt of dat er fouten niet meer zijn maar toch.. clean Install altijd wel ff fijn om te doen.
Ik heb namelijk netwerk issues met Big Sur, net in Safe Mode eens alles van networking deleted en weer toegevoegd.
Dat bleek goed te werken, en nu ineens een major crash. Niets reageerde nog.
Bij het opstarten kreeg ik ook ineens de originele Big Sur achtergrond te zien, ik denk dat er toch wat mis is.
Wat betekent 'via rechtsboven'? Bedoel je een interactive hoek?meesje schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:34:
Kan ik nu in Big Sur niet meer eenvoudig (via rechtsboven) de rekenmachine te voor schijn toveren? Ik zie wel ruimte voor de widgets, maar geen rekenmachine. Natuurlijk zijn er andere wegen naar Rome. B.v. snel via een zoekopdracht.

Helaas, ik ben weer naar 'the dark side' overgestapt. Ik vond zowel 11.0.1 als 11.1 beta toch nog wat te chaotisch en 'kinderlijk' ogen. Ik merkte ook vooral dat de performance nog een stuk minder was ten opzichte van Catalina, padding issues in de menu bar etc.
Hopelijk kan ik op een later tijdstip weer veilig overstappen naar Big Sur.
P.S: Ik kan weer een rekenmachine als widget toevoegen
[ Voor 6% gewijzigd door kevinkrs op 23-11-2020 20:41 ]
Onder Catalina kon je rechtsboven op het scherm klikken om in het Notification Center te komen. Daar had je ook widgets, waar onder een rekenmachine. Zie https://www.macworld.co.uk/how-to/use-widgets-mac-3794391/Hulliee schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:35:
[...]
Wat betekent 'via rechtsboven'? Bedoel je een interactive hoek?
Onder Big Sur mis ik de rekenmachine widget. Hopelijk wordt deze ooit toegevoegd.
Kun je niet PCalc kopen? Die heeft een widget voor notification center.meesje schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:52:
Onder Big Sur mis ik de rekenmachine widget. Hopelijk wordt deze ooit toegevoegd.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ah, ok, duidelijk, de rekenmachine widget. Ja veel widgets zijn er idd nog niet van de apps. Ook bij iOs hoop ik op meer.meesje schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:52:
[...]
Onder Catalina kon je rechtsboven op het scherm klikken om in het Notification Center te komen. Daar had je ook widgets, waar onder een rekenmachine. Zie https://www.macworld.co.uk/how-to/use-widgets-mac-3794391/
Daar loopt het inderdaad nog niet storm. Ik heb zo’n vermoeden dat de rekenmachine voor Big Sur er niet snel gaat komen als Apple voor BS hetzelfde beleid hanteert als bij iOS: widgets mogen geen interactieve elementen bevatten.Hulliee schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:41:
[...]
Ah, ok, duidelijk, de rekenmachine widget. Ja veel widgets zijn er idd nog niet van de apps. Ook bij iOs hoop ik op meer.
[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 23-11-2020 21:46 ]
Uit het niets locked mijn toetsenbord. Ik kan vervolgens niets meer type, wel krijg ik een geluidje als ik op mijn toetsen druk. Als ik opnieuw inlog, dan is het probleem verholpen. Is er wellicht een sneltoets of een instelling waar ik dit kan veranderen?
Console id: Dr Stream | Playstation 5 | Xbox series X | LG 65 CX | Iphone 11 Pro 256 GB | AirPods Pro | MacBook Pro 16 inch
Krijg je wellicht ook een dialog met 'toetsenbord aansluiten' waarbij je op de linker shift en op de rechter shift toets moet drukken? Soms kon ik niet meer typen, kreeg ik die dialog en na ongeveer 3 minuten ging dat weg. Ook de Touch Bar en muis werkte niet meer, het leek erop alsof er een proces crashte. Ook op een MacBook Pro 16" tevens.laurens700 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:35:
Wellicht kan iemand mij helpen. Ik heb een MacBook Pro 16 inch met Big Sur Versie 11.0.1. Alleen heb ik problemen met het toetsenbord. Wat voor problemen?
Uit het niets locked mijn toetsenbord. Ik kan vervolgens niets meer type, wel krijg ik een geluidje als ik op mijn toetsen druk. Als ik opnieuw inlog, dan is het probleem verholpen. Is er wellicht een sneltoets of een instelling waar ik dit kan veranderen?
Nee dat krijg ik niet. Toetsenbord werkt helemaal niet en de muis werkt alleen met dubbel klik. Touch bar reageert ook nog. Wellicht komt er nog een update van.kevinkrs schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:40:
[...]
Krijg je wellicht ook een dialog met 'toetsenbord aansluiten' waarbij je op de linker shift en op de rechter shift toets moet drukken? Soms kon ik niet meer typen, kreeg ik die dialog en na ongeveer 3 minuten ging dat weg. Ook de Touch Bar en muis werkte niet meer, het leek erop alsof er een proces crashte. Ook op een MacBook Pro 16" tevens.
Thanks voor de hulp!
Console id: Dr Stream | Playstation 5 | Xbox series X | LG 65 CX | Iphone 11 Pro 256 GB | AirPods Pro | MacBook Pro 16 inch
Ondertussen zijn er nog gevallen bekent, ik gebruik een IMac 2019,heb een abonnement op muziek maar kan niets meer bekijken of downloaden.
Heb reeds een nieuwe Install gedaan, maar de functie blijft en krijg een" error occutured".
Iemand een ervaring?
Dit lijkt een bekende bug (punt 10): https://forums.macrumors....-troubleshooting.2242371/Mathias101952 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:19:
Sinds de Install. van Big Sur heb ik problemen met Muziek(iTunes),kan namelijk de functie Luister NU niet meer gebruiken, alleen deze functie de rest werkt prima.
Ondertussen zijn er nog gevallen bekent, ik gebruik een IMac 2019,heb een abonnement op muziek maar kan niets meer bekijken of downloaden.
Heb reeds een nieuwe Install gedaan, maar de functie blijft en krijg een" error occutured".
Iemand een ervaring?
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Zelf zit ik al in het Apple ecosysteem met iPhone en een iPad, en dat vind ik heel erg fijn werken. Op mijn Support Medewerkers functie kom ik zo nu en dan met Macs in contact en hebben wij ook een Intel Mac Mini op werk staan, waar ik soms ook bepaalde werkzaamheden op moet uitvoeren, dus ik heb enige ervaring met Mac OS. Het enige wat mij tot nu toe nog doet laten twijfelen is Finder. Daar kan ik nog niet helemaal aan wennen. Nou weet ik dat er een aantal apps zijn om de Finder mee te vervangen en vroeg mij af of jullie hier enige tips en suggesties voor hebben welke ik naar zou kunnen kijken om een wat fijnere overstap van Windows naar Mac te hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Jinoh op 25-11-2020 14:28 ]
Ik zou niet weten wat je zou kunnen missen.
Je moet hem wel even naar je smaak instellen.
Ik kan je de M1 van harte aanbevelen.
Persoonlijk vind ik het een kwestie van wennen. Werk zelf met beide besturingssystemen en bij allebei heb ik zelf geen problemen. Als je kan omschrijven wat voor functies je mist, of dingen die niet bevallen, dan kunnen er misschien wat tips gegeven worden.Jinoh schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:28:
Ben sinds de aankondiging voor M1 erg geïnteresseerd in een Macbook. Vroeger had ik wel een Thinkpad maar ik gebruikte deze eigenlijk nooit naast mijn game pc. Echter er is sinds een tijd voor mij steeds meer belang bij gekomen om zaken te kunnen regelen voor familie en zit daarom weer aan een laptop te denken.
Zelf zit ik al in het Apple ecosysteem met iPhone en een iPad, en dat vind ik heel erg fijn werken. Op mijn Support Medewerkers functie kom ik zo nu en dan met Macs in contact en hebben wij ook een Intel Mac Mini op werk staan, waar ik soms ook bepaalde werkzaamheden op moet uitvoeren, dus ik heb enige ervaring met Mac OS. Het enige wat mij tot nu toe nog doet laten twijfelen is Finder. Daar kan ik nog niet helemaal aan wennen. Nou weet ik dat er een aantal apps zijn om de Finder mee te vervangen en vroeg mij af of jullie hier enige tips en suggesties voor hebben welke ik naar zou kunnen kijken om een wat fijnere overstap van Windows naar Mac te hebben.
Ik ben ondertussen naar wat configuratie tips gaan kijken en zie dus dat de status balk en de folder path balk gewoon aan te zetten zijn. Dat waren voornamelijk de dingen die ik met mijn beperkte aanraking van Mac OS mistte.JTfoto schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:15:
[...]
Persoonlijk vind ik het een kwestie van wennen. Werk zelf met beide besturingssystemen en bij allebei heb ik zelf geen problemen. Als je kan omschrijven wat voor functies je mist, of dingen die niet bevallen, dan kunnen er misschien wat tips gegeven worden.
Wat ik nog even zo snel mis, maar misschien over het hoofd gezien heb, ook met beperkte aanraking van het OS is:
1. Folder path als typ- en selecteerbare tekst vak.
2. Left Sidepanel folders uitklappen.
Door even goed na te denken over mijn gebrek aan ervaring ermee, dunkt me dat ik eigenlijk maar zeer kleine punten heb.
Danku, ik ga nog even verder op onderzoek uit.Ronvgs schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:14:
Finder kun je perfect instellen net als Windows Verkenner.
Ik zou niet weten wat je zou kunnen missen.
Je moet hem wel even naar je smaak instellen.
Ik kan je de M1 van harte aanbevelen.
Belangrijkste feature die Finder heeft tov Explorer.. (En die mis ik op mijn werk-pc nog steeds elke dag.)Jinoh schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:50:
[...]
Danku, ik ga nog even verder op onderzoek uit.
De spatiebalk die preview in preview opent waardoor je snel de inhoud van documenten/foto's e.a. kunt zien zonder het bestand daadwerkelijk te openen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 25-11-2020 16:56 ]
Ik ben net weer terug van Windows, en dit is inderdaad 1 van de functies die ik gemist heb! Ook PDF’s gewoon kunnen openen (en samenvoegen) in Preview is echt handig.Ferruginous Hwk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:56:
[...]
Belangrijkste feature die Finder heeft tov Explorer.. (En die mis ik op mijn werk-pc nog steeds elke dag.)
De spatiebalk die preview in preview opent waardoor je snel de inhoud van documenten/foto's e.a. kunt zien zonder het bestand daadwerkelijk te openen.
Dit heb ik gevonden maar helpt niet echt : https://developer.apple.com/forums/thread/666661
Het lijkt iets beter wanneer Automatic grappigs switching uit staat.
[ Voor 13% gewijzigd door Tomsworld op 25-11-2020 20:28 ]
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Ik heb destijds wat youtube filmpjes bekeken om de overstap te maken, kwam dit ook voorbij. Top tip.Ferruginous Hwk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:56:
[...]
Belangrijkste feature die Finder heeft tov Explorer.. (En die mis ik op mijn werk-pc nog steeds elke dag.)
Wat ik wel mis (maar misschien moet ik eerst Googlen) is als je door je foto's heen bladert, en je wil een foto echt fullscreen zien. En dan liefst ook van daaruit door de rest van je foto's kunnen pijltjestoetsen
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Als terugkerende windows gebruiker vind ik dit ook een verademing. Ik heb op windows niet één PDF app kunnen vinden die zo prettig en eenvoudig werkt als Preview.wouterloedeman schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:38:
[...]
Ik ben net weer terug van Windows, en dit is inderdaad 1 van de functies die ik gemist heb! Ook PDF’s gewoon kunnen openen (en samenvoegen) in Preview is echt handig.
Daarvoor gebruik je dan het meegeleverde programma Foto's. Binnen dat overzicht is een thumbnail fullscreen te maken met een ENTER. Dan kan je daarna ook met pijlen verder navigeren.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:50:
[...]
Wat ik wel mis (maar misschien moet ik eerst Googlen) is als je door je foto's heen bladert, en je wil een foto echt fullscreen zien. En dan liefst ook van daaruit door de rest van je foto's kunnen pijltjestoetsenDat heb ik nog niet ontdekt.
Dus voor foto's bekijken etc geen Finder gebruiken is het gedachtengoed van Apple.
Klopt, ik gebruik daarvoor foto's. Alleen met ENTER krijg je zo'n foto bewerking toolbar aan de rechterkant. Dus nog steeds niet full screen eigenlijk, bovendien wil ik geen bewerkingen maken.RoRoNL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:39:
[...]
Daarvoor gebruik je dan het meegeleverde programma Foto's. Binnen dat overzicht is een thumbnail fullscreen te maken met een ENTER. Dan kan je daarna ook met pijlen verder navigeren.
Dus voor foto's bekijken etc geen Finder gebruiken is het gedachtengoed van Apple.
PS ik zit nog op Catalina btw...
Als je al je fotos selecteert in Finder, dan spatie, dan zie ik foto een. Linksboven in zit knop naar fullscreen en ik kan dan zelfs kiezen om thumbnails te zien. Met pijltjes toets ga ik naar volgende foto? Geen photos app voor nodig. Loop wel 2 OS Versies achter maar neem aan dat zoiets niet eruit is gehaald.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:50:
[...]
Ik heb destijds wat youtube filmpjes bekeken om de overstap te maken, kwam dit ook voorbij. Top tip.
Wat ik wel mis (maar misschien moet ik eerst Googlen) is als je door je foto's heen bladert, en je wil een foto echt fullscreen zien. En dan liefst ook van daaruit door de rest van je foto's kunnen pijltjestoetsenDat heb ik nog niet ontdekt.
Ik teken nergens meer voor
Hoewel het qua looks wel echt een mooie update is merk ik op mijn MacBook Pro Retina 2015 dat de prestaties echt achteruit zijn gegaan. Het laden van apps duurt langer en op alles wat ik doe lijkt wat vertraging te zitten, bijvoorbeeld bij het verplaatsen van vensters.
Krijg een beetje een Android gevoel van een toestel dat 2 jaar oud is..
Wellicht toch voor het eerst eens een clean Install doen.
Meer MacBook Pro 2015 gebruikers die hetzelfde ervaren?
Same here, maar het went. Sommige apps openen alsnog na een tijdje gebruiken sneller.yorroy schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:48:
Ik moet zeggen dat ik een beetje spijt heb dat ik geüpgraded heb naar Big Sur.
Hoewel het qua looks wel echt een mooie update is merk ik op mijn MacBook Pro Retina 2015 dat de prestaties echt achteruit zijn gegaan. Het laden van apps duurt langer en op alles wat ik doe lijkt wat vertraging te zitten, bijvoorbeeld bij het verplaatsen van vensters.
Ik verwacht dat macOS 11.1 daar wel enige verbetering in zal brengen.
Na een verse installatie bleef ik met Big Sur veel haperingen houden. Vensters verplaatsen met horten en stoten. Etc.yorroy schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:48:
Mijn 2017 MacBook Air is een stuk vlotter geworden nadat ik deze optie aan heb gezet.

Qua uiterlijk ziet het er weer uit als Catalina, maar de hele interface werkt nu een stuk vlotter.
He who controls the Spice, controls the Universe.
Bij mijn MBA 2015 stonden deze opties allemaal al uit, ook de verminder doorzichtigheid optie.SandsOfArrakis schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:40:
[...]
Na een verse installatie bleef ik met Big Sur veel haperingen houden. Vensters verplaatsen met horten en stoten. Etc.
Mijn 2017 MacBook Air is een stuk vlotter geworden nadat ik deze optie aan heb gezet.
[Afbeelding]
Qua uiterlijk ziet het er weer uit als Catalina, maar de hele interface werkt nu een stuk vlotter.
Dank voor de tip, zojuist even geprobeerd maar het lijkt bij mij niet veel uit te maken.SandsOfArrakis schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:40:
[...]
Na een verse installatie bleef ik met Big Sur veel haperingen houden. Vensters verplaatsen met horten en stoten. Etc.
[Afbeelding]
Toch jammer, heb deze laptop ruim 4 jaar met veel plezier gebruikt en zat toevallig 3 weken geleden nog op te scheppen tegenover iemand die een nieuwe Macbook wilde kopen dat die van mij nog zo ontzettend snel is.
Zit me echt te ergeren nu aan de traagheid.. Maar niet updaten is in verband met de veiligheid ook niet echt een optie.
Hopelijk komt er inderdaad met versie 11.1 wat verbetering.
Nu toch maar even een time machine backup maken en proberen een clean Install te doen. Altijd het proberen waard.
Vroeger bij Windows deed ik dit elk jaar, en dat maakte behoorlijk veel uit
[ Voor 3% gewijzigd door yorroy op 26-11-2020 13:44 ]
Ik heb nog steeds de update niet gedaan voor mijn MBP 2015. Ik wacht nog eventjes af tot er meer bugs geplet zijn.
[ Voor 77% gewijzigd door Bushalte op 26-11-2020 14:13 ]
MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium
Ik heb exact hetzelfde op een MacBook Pro 16" 2019 (met I9 processor). Problemen blijven ook na een clean install. Behalve de enorme hoeveelheid padding issues in het menubalk, serieus klik maar eens op ene icoon en kijk of een icoon gecentreerd staat in het highlighted blok, valt mij ook op dat in inputlag heb. Bijvoorbeeld als ik iets typ in discord zit er een halve seconden tussen het indrukken van de toets en het daadwerkelijk zien van de letter in de chat.yorroy schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:48:
Daarnaast heb ik ook een behoorlijke battery drain, waarbij ik met MacOS Catalina (draai ik momenteel) dik 8 - 11 uur op de batterij kan, moet ik bij Big Sur na 3 - 4 uur al aan de lader hangen, een beetje hetzelfde laptops in de Windows 7 tijden.
Ik ben veel lanceringen meegemaakt, ik ben OS X gaan gebruiken vanaf Mountain Lion, en ik heb nog nooit zo'n buggy en chaotische release gezien. Zelfs met de overstap naar de nieuwe UI van Yosemite was niet gepaard met zoveel issues.
Je hebt natuurlijk ook kans dat dit planned obsolescence is, en dat Apple vanaf nu stopt met het optimaliseren voor intel processoren en daarmee forceert gebruikers te upgraden naar een M1 en in de toekomst M2, M3 etc, chip te gaan.
Edit: Ik wil tevens niet overkomen als iemand die altijd maar klaagt of iets, maar het is een OS, en dat zou niet mogen haperen bij het uitvoeren van simpele functies als het indrukken van een toets op je toetsenbord, verslepen van vensters of andere basis taken. Zelfs Windows 10 draait als nieuw op een laptop van 10+ jaar oud...

[ Voor 8% gewijzigd door kevinkrs op 26-11-2020 14:29 ]
Ik kocht de MacBook Air 2 jaar geleden. Kwam met High Sierra. Draaide als een tierelier.yorroy schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:44:
[...]
Dank voor de tip, zojuist even geprobeerd maar het lijkt bij mij niet veel uit te maken.
Toch jammer, heb deze laptop ruim 4 jaar met veel plezier gebruikt en zat toevallig 3 weken geleden nog op te scheppen tegenover iemand die een nieuwe Macbook wilde kopen dat die van mij nog zo ontzettend snel is.
Zit me echt te ergeren nu aan de traagheid.. Maar niet updaten is in verband met de veiligheid ook niet echt een optie.
Nu toch maar even een time machine backup maken en proberen een clean Install te doen. Altijd het proberen waard.
Vroeger bij Windows deed ik dit elk jaar, en dat maakte behoorlijk veel uit
Geupgrade naar Mojave. Daarna een clean install gedaan.
Vervolgens van Mojave, via Catalina bij Big Sur uitgekomen. Na een paar dagen Big Sur gedraaid te hebben besloten om een clean install te doen. Omdat mijn Air stukken trager opstartte, apps trager waren en ook in verband met de interface.
Helaas... Clean install heeft geen oplossing geboden. De Mac lijkt iets vlotter te starten, ongeveer 100 gb meer ruimte op de SSD. Paar apps weg gelaten en de Overige groep in het schijfruimte overzicht is nu maar ongeveer 11 gb ipv bijna 60. Maar apps starten nog steeds trager op, en de interface is nog steeds ruk met de standaard instellingen. Alleen door de transparantie uit te schakelen is het nu dragelijk.
Ik hoop dat met 11.1 er een stuk verbeteringen aan zit te komen. Want dit heb ik zo nog niet eerder meegemaakt. Begon met 10.3 -10.6 op mijn eerste Mac Mini en iMac. En vervolgens vanaf 10.10 ben ik er weer bij geweest.
He who controls the Spice, controls the Universe.
Klote voor jou, maar ik ben blij dat jij het met een 2019 laptop met zelfs een i9 ook hebtkevinkrs schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:24:
[...]
Ik heb exact hetzelfde op een MacBook Pro 16" 2019 (met I9 processor). Problemen blijven ook na een clean install. Behalve de enorme hoeveelheid padding issues in het menubalk, serieus klik maar eens op ene icoon en kijk of een icoon gecentreerd staat in het highlighted blok, valt mij ook op dat in inputlag heb. Bijvoorbeeld als ik iets typ in discord zit er een halve seconden tussen het indrukken van de toets en het daadwerkelijk zien van de letter in de chat.
Daarnaast heb ik ook een behoorlijke battery drain, waarbij ik met MacOS Catalina (draai ik momenteel) dik 8 - 11 uur op de batterij kan, moet ik bij Big Sur na 3 - 4 uur al aan de lader hangen, een beetje hetzelfde laptops in de Windows 7 tijden.
Ik ben veel lanceringen meegemaakt, ik ben OS X gaan gebruiken vanaf Mountain Lion, en ik heb nog nooit zo'n buggy en chaotische release gezien. Zelfs met de overstap naar de nieuwe UI van Yosemite was niet gepaard met zoveel issues.
Je hebt natuurlijk ook kans dat dit planned obsolescence is, en dat Apple vanaf nu stopt met het optimaliseren voor intel processoren en daarmee forceert gebruikers te upgraden naar een M1 en in de toekomst M2, M3 etc, chip te gaan.
Edit: Ik wil tevens niet overkomen als iemand die altijd maar klaagt of iets, maar het is een OS, en dat zou niet mogen haperen bij het uitvoeren van simpele functies als het indrukken van een toets op je toetsenbord, verslepen van vensters of andere basis taken. Zelfs Windows 10 draait als nieuw op een laptop van 10+ jaar oud...
Dat is voor mij geruststellend dat Apple hier echt wel wat aan moet doen en dat het niet alleen een 2015 MacBook euvel is.
Klopt, maar ik kom vanuit Finder niet bij mijn Foto-app foto's. Dat zal heus wel kunnen, dus dat ga ik eerst eens googlen.Quakie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:08:
[...]
Als je al je fotos selecteert in Finder, dan spatie, dan zie ik foto een. Linksboven in zit knop naar fullscreen en ik kan dan zelfs kiezen om thumbnails te zien. Met pijltjes toets ga ik naar volgende foto? Geen photos app voor nodig. Loop wel 2 OS Versies achter maar neem aan dat zoiets niet eruit is gehaald.
Ik heb gisteren na een suggestie op reddit de ~library/audio/plug-ins/HAL map leeg gegooid en de iMac opnieuw opgestart, daarna deden ze het prima. Vandaag weer niets, maar die HAL map is nu leeg, dus die optie is niet meer mogelijk
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Heb ook de AirPods Pro en vanochtend nog via MS Teams een overleg gehad met de AirPods Pro. Werkte goed!Spike_wolf schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:40:
Zijn er nog meer mensen die issues hebben met hun AirPods (pro)? Die van mij willen met geen mogelijkheid werken met Big Sur, hij ziet ze, ik kan ze selecteren, maar audio doorgeven zit er niet in.
Ik heb gisteren na een suggestie op reddit de ~library/audio/plug-ins/HAL map leeg gegooid en de iMac opnieuw opgestart, daarna deden ze het prima. Vandaag weer niets, maar die HAL map is nu leeg, dus die optie is niet meer mogelijk
Twee weken geleden gedaan voor een tweede keer in de hoop dat het iets op zou lossen. Bespaar je de moeite.yorroy schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:44:
[...]
Dank voor de tip, zojuist even geprobeerd maar het lijkt bij mij niet veel uit te maken.
lol, komen steeds verderBeQuietAndDrive schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:22:
[...]
Klopt, maar ik kom vanuit Finder niet bij mijn Foto-app foto's. Dat zal heus wel kunnen, dus dat ga ik eerst eens googlen.
maar goed in je afbeeldingen map zie je photos icoon. rechtermuisknop, show package content is engelse benaming. Nou tot Mojave was dit georderd dus op basis van jaartallen etc. Dit is nu niet meer geloof ik zo.. maar rare map namen. Ook moet je gekozen hebben om originelen lokaal te bewaren ipv in iCloud..
Dus ja, nu ben je eigenlijk al zover, moet je dit zo willen doen?
View photos full screen
In the Photos app on your Mac, choose View > Enter Full Screen.
In full-screen view, do any of the following:
Scroll through photos: Press the arrow keys.
[ Voor 14% gewijzigd door Quakie op 26-11-2020 17:02 ]
Ik teken nergens meer voor
Ja, eerst maar eens wachten op een volgende update dan..THE_BASE schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:44:
[...]
Twee weken geleden gedaan voor een tweede keer in de hoop dat het iets op zou lossen. Bespaar je de moeite.
Thanks! Enter in de foto-app is wel fullscreen, maar ook weer niet want: je krijgt dan een zwik aan bewerkingstools aan de rechterkant. Maar, laten we het topic niet verder vervuilen, ik google de rest welQuakie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:00:
[...]
lol, komen steeds verder![]()
maar goed in je afbeeldingen map zie je photos icoon. rechtermuisknop, show package content is engelse benaming. Nou tot Mojave was dit georderd dus op basis van jaartallen etc. Dit is nu niet meer geloof ik zo.. maar rare map namen. Ook moet je gekozen hebben om originelen lokaal te bewaren ipv in iCloud..
Dus ja, nu ben je eigenlijk al zover, moet je dit zo willen doen?Waarschijnlijk ben je beter af met:
View photos full screen
In the Photos app on your Mac, choose View > Enter Full Screen.
In full-screen view, do any of the following:
Scroll through photos: Press the arrow keys.
Whole lot of stars ***
- weigering, alleen verse install en het advies om daarna de migratie assistent te gebruiken. Iemand bekent met dit fenomeen
Kan het iets met geheugen te maken hebben? Mijn Macbook Pro 2015 heeft 8GB en ben toch wat huiverig voor Big Sur daardoor.Rudios schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:27:
Typisch, lees veel over trage macBooks met de nieuwe update. Mijn Macbook Pro late 2013 (!) draait als een zonnetje met Big Sur, zonder clean install, gewoon over Catalina heen gegooid. Ik ben erg tevreden. Vreemd dat dit toch weer op elke mac anders is.
Geen idee, zou welicht kunnen. Heeft jou macBook 4GB dan?BeQuietAndDrive schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:20:
[...]
Kan het iets met geheugen te maken hebben? Mijn Macbook Pro 2015 heeft 8GB en ben toch wat huiverig voor Big Sur daardoor.
Whole lot of stars ***
Met het volgende Terminal commando creëer ik een bootable installer:
sudo /Applications/Install\ macOS\ Big\ Sur.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/HIERMIJNUSBVOLUME
Dit werkt. Ik krijg de schijf ook te zien bij het opstarten met Option. Kies ik vervolgens voor de installer, dan boot de Mac alsnog in Big Sur.
Wat me opvalt is dat de installer niet verschijnt bij Startup Disk in System Preferences.
Ik heb Recovery geprobeerd en er is geen firmware password of de mogelijkheid om het booten van een installer te verbieden. Het betreft overigens een 2013 MacBook Pro.
Iemand een idee?
Hier had uw reclame kunnen staan.
Heb je wellicht een T2 chip?Eiríkr schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:07:
Vanwege een aantal problemen wil ik graag een clean install van Big Sur uitvoeren.
Met het volgende Terminal commando creëer ik een bootable installer:
sudo /Applications/Install\ macOS\ Big\ Sur.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/HIERMIJNUSBVOLUME
Dit werkt. Ik krijg de schijf ook te zien bij het opstarten met Option. Kies ik vervolgens voor de installer, dan boot de Mac alsnog in Big Sur.
Wat me opvalt is dat de installer niet verschijnt bij Startup Disk in System Preferences.
Ik heb Recovery geprobeerd en er is geen firmware password of de mogelijkheid om het booten van een installer te verbieden. Het betreft overigens een 2013 MacBook Pro.
Iemand een idee?
Dan: https://appleinsider.com/...boot-from-external-drives
Nee helaas is dat het niet. Ik installeer nu maar Mavericks via Internet Recovery en upgrade vervolgens naar Big Sur.Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:38:
[...]
Heb je wellicht een T2 chip?
Dan: https://appleinsider.com/...boot-from-external-drives
Hier had uw reclame kunnen staan.
Terwijl voor heen wel nog normaal venster openende tijdens het opstarten van een programma's dat ik heb tot nu toe alleen bij whatsapp en deezer waarschijnlijk een bug nu zoek ik hier voor een oplossing!
Bedankt voor het mee denken.
Ik heb het probleem gevonden/opgelost!Havelock schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:28:
Ik zit met een probleem dat sommige programma's niet het venster van wil laten zien.
Terwijl voor heen wel nog normaal venster openende tijdens het opstarten van een programma's dat ik heb tot nu toe alleen bij whatsapp en deezer waarschijnlijk een bug nu zoek ik hier voor een oplossing!
Bedankt voor het mee denken.
Blijk dat me macbook pro 2018 15 inch die vensters op me tv zet die op usb hub via hdmi zijn aangesloten als 2de scherm was ingesteld daar neer zet die vensters.
Terwijl ik dat op spiegelen had staan bij Catalina maar blijkbaar was het na big sur installatie de instellingen op 2de scherm gezet ik heb weer op spiegelen staat nu zie ik de vensters weer, gelukkig maar!
Zojuist weer, ik moet dan blijkbaar de USB stekker van het keyboard er even uittrekken en erop nieuw in doen, dan zijn de tekens weer normaal.
Iemand bekend met dit probleem en is er een oplossing voor?
En waarom krijg ik steeds een notificatie dat ik mijn watch aan moet sluiten op een USB poort van deze mac?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PVosM4yNQ8PNv22ggXfwTMd5.jpg?f=user_large)
[ Voor 30% gewijzigd door deBennie op 30-11-2020 11:07 ]
Blijft apart, ik heb dezelfde machine en echt nul problemen. De mbpr 13inch late 2018 van m'n vriendin idem. Ik baal met iedereen mee die er problemen mee heeft, maar mijn machine snort heerlijk weg. En gelukkig maar. toch bizar hoe Apple zoveel controle op hardware en software heeft maar dat er dan toch dit soort verschillen op kunnen treden.kevinkrs schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:24:
[...]
Ik heb exact hetzelfde op een MacBook Pro 16" 2019 (met I9 processor).
<knip>
Maar goed, over Catalina was ook veel te doen ('vol met bugs'), maar ik had - met mijn way of work - nergens last van. Misschien komt het doordat anderen andere applicaties gebruiken o.i.d. Buiten privé gebruik gebruikt ik mijn machine voor web development in combinatie met een extern scherm. En ja.... daarbij hoor je de fan wel, maar ik stoort me er niet aan. Of werk in clamshell mode.
Dat jouw batterij zo snel leeg gaat en dat de boel traag is geeft me toch te denken dat er óf een achtergrond process heel druk met iets is óf dat er iets met jouw machine aan de hand is.
Wel ga ik zodra de M1 (of x ;-) ) 16 inch er is daar naartoe over. Ik ben erg blij met de 16 inch intel, maar het feit dat de Air bijv. met M1 cpu zo'n beetje sneller is, geen fan heeft (de mbpr is sneller en heeft fan maar die slaat bijna niet aan) en de accu het nog uren langer uit houdt....count me in.
Ditto met Command-Z in mijn DAW (muzieksoftware) Reaper. Heel irritant als je niet snel een Undo kunt uitvoeren omdat de sneltoets niet werkt. En ook hier, na een tijdje lijkt het weer te werken.
Dit gebeurd op mijn beide macs, lijkt geen enkele logica achter te zitten waarom het soms niet en dan weer wel werkt. Herkent iemand dit? Bekende Big Sur bug?
Catalina had, en heeft nog steeds veel problemen. Al kun je rond de meeste wel omheen werken door bijvoorbeeld het dock proces te herstarten of in sommige gevallen de hele Macbook. Ik wil tevens 2 dingen benadrukken.Zonnetje83 schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:18:
[...]
Blijft apart, ik heb dezelfde machine en echt nul problemen. De mbpr 13inch late 2018 van m'n vriendin idem. Ik baal met iedereen mee die er problemen mee heeft, maar mijn machine snort heerlijk weg. En gelukkig maar. toch bizar hoe Apple zoveel controle op hardware en software heeft maar dat er dan toch dit soort verschillen op kunnen treden.
Maar goed, over Catalina was ook veel te doen ('vol met bugs'), maar ik had - met mijn way of work - nergens last van. Misschien komt het doordat anderen andere applicaties gebruiken o.i.d. Buiten privé gebruik gebruikt ik mijn machine voor web development in combinatie met een extern scherm. En ja.... daarbij hoor je de fan wel, maar ik stoort me er niet aan. Of werk in clamshell mode.
Dat jouw batterij zo snel leeg gaat en dat de boel traag is geeft me toch te denken dat er óf een achtergrond process heel druk met iets is óf dat er iets met jouw machine aan de hand is.
Wel ga ik zodra de M1 (of x ;-) ) 16 inch er is daar naartoe over. Ik ben erg blij met de 16 inch intel, maar het feit dat de Air bijv. met M1 cpu zo'n beetje sneller is, geen fan heeft (de mbpr is sneller en heeft fan maar die slaat bijna niet aan) en de accu het nog uren langer uit houdt....count me in.
Mijn Macbook werd niet veel warmer dan normaal, wel vier het mij op dat de fan wat vaker aanging. De CPU utilisatie stond heel laag, rond de 1-5% (idle dus). Waarbij het mij wel opvalt dat mijn Macbook Op Catalina rond de 1% idle blijft hangen en op Big Sur niet lager komt dan 5%.
Alle processen leken verder normaal te draaien, ik zag geen uitschieters en uiteraard was het indexeren al klaar.
In de regel gebruik ik mijn Macbook zonder externe monitor. Het verschil is dat MacOS het gebruik van de dGPU forceert, en zonder externe monitor gebruik je in de regel (tenzij je werkt met een grafische applicatie) de iGPU. Op Big Sur heb ik op de dGPU veel minder problemen. Zelfs de animaties draaien daar een stuk 'smoother', maar zodra je werkt op de iGPU, oi oi oi, alle animaties haperen dan.
Oh en stiekem vind ik sommige elementen van Big Sur echt afgrijselijk
- Die bel icon in de system preferences menu, ik krijg Windows XP vibes
- Die control center, op de keynote zag het er praktisch uit, in de praktijk nu ik het zelf gebruik vind ik het zwaar tegenvallen. Ik zet bijvoorbeeld vaak 'do not disturb' aan. Ik zet hem ook altijd standaard zelf weer uit, vroeger zaten deze in het widgets menu, even naar boven scrollen en de toggle kwam tevoorschijn. Ik kon do not disturb enorm snel aan en uit zetten, nu moet ik er nog een extra handeling voor verrichten. Nu moet ik naar control center gaan -> Do Not Disturb -> untill i turn off. Dezelfde hoeveelheid handelingen moet ik verrichten voor nightshift. Ik zou liever zien dat ik ergens in de widgets menu of in control center zelf shortcuts kan instellen waardoor ik dit als nog met 1 handeling kan verrichten
- Waarom moet ik de brightness en sound slider met mijn muis willen bedienen? Ik kan dit doen op mijn Touch Bar, of zelfs op een fysieke toetsenbord, of gaan ze er vanuit dat bij iedereen de Touch Bar 24/7 vastloopt? waarom deze features dubbel integreren, komt erg slonzig over.
- Waarom heb ik geen calculator widget, en waarom kan ik geen interacties hebben met de widgets maar moeten ze perse geopend worden. Ik vond het juist fijn om snel iets te doen in een widget zonder de volledige applicatie gelijk te openen.
- Waarom zoveel spacing tussen de menu icoontjes. Ik heb meestal veel icoontjes in mijn menubar, ik kan er nu veel minder kwijt maar door de spacing wil ik bijna mijn scherm aanraken en bedenkende 'oh ja dit is geen touchscreen'.
- Behalve de grote hoeveelheid spacing, wat is dat met al die padding issues in de menu bar? Zodra je op een icoontje klikt wordt deze aan de handen 'highlighted', waarom staan icoontjes niet mooi gecentreerd? Lijkt wel CSS met 'margin -10px padding 5px;' achtige praktijken.
- Waarom al deze bugs terwijl Apple meer tijd heeft gehad om Big Sur te ontwikkelen?
+ Vind trouwens de iets grotere titlebars wel mooier, en de geïntegreerde knoppen zonder een 3d effect een stuk frisser ogen.
Ben benieuwd wanneer Apple 11.1 uit zal brengen
Touch 🎉kevinkrs schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:40:
[...]
- Waarom zoveel spacing tussen de menu icoontjes. Ik heb meestal veel icoontjes in mijn menubar, ik kan er nu veel minder kwijt maar door de spacing wil ik bijna mijn scherm aanraken en bedenkende 'oh ja dit is geen touchscreen'.
- Behalve de grote hoeveelheid spacing, wat is dat met al die padding issues in de menu bar? Zodra je op een icoontje klikt wordt deze aan de handen 'highlighted', waarom staan icoontjes niet mooi gecentreerd? Lijkt wel CSS met 'margin -10px padding 5px;' achtige praktijken.
...
+ Vind trouwens de iets grotere titlebars wel mooier, en de geïntegreerde knoppen zonder een 3d effect een stuk frisser ogen.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Ik hoop eigenlijk niet dat Apple een touchscreen in hun Macbooks gaat integreren. Ik pleit zelf ook bij het eeuwenoude Apple filosofie dat een OS of touchbased moet zijn (iPad OS) of primair met muis bediend moet worden (MacOS). Ik kan me nagenoeg geen interessante toepassing bedenken waarom ik MacOS met mijn vingers zou willen bedienen

Hier heb ik een toetscombinatie voor aangemaakt. OPTION+CMD+N is bij mij Niet Storen in- of uitschakelen. Ideaal. Ik kom verder niet in dat Control Center, werkt echt niet.kevinkrs schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:40:
[...]
- Die control center, op de keynote zag het er praktisch uit, in de praktijk nu ik het zelf gebruik vind ik het zwaar tegenvallen. Ik zet bijvoorbeeld vaak 'do not disturb' aan. Ik zet hem ook altijd standaard zelf weer uit, vroeger zaten deze in het widgets menu, even naar boven scrollen en de toggle kwam tevoorschijn. Ik kon do not disturb enorm snel aan en uit zetten, nu moet ik er nog een extra handeling voor verrichten. Nu moet ik naar control center gaan -> Do Not Disturb -> untill i turn off. Dezelfde hoeveelheid handelingen moet ik verrichten voor nightshift. Ik zou liever zien dat ik ergens in de widgets menu of in control center zelf shortcuts kan instellen waardoor ik dit als nog met 1 handeling kan verrichten
11.1 zal - indien Apple de normale cyclus volgt - in september/oktober 2021 worden uitgebracht.kevinkrs schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:40:
[...]
Ben benieuwd wanneer Apple 11.1 uit zal brengen
fixes zullen onder 11.0.1 worden uitgebracht.
Edit: Lees op diverse sites dat 11.1 blijkbaar wel eerder komt. Dit is wel een afwijking t.o.v. de versie 10 update cycle.
[ Voor 16% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 30-11-2020 20:09 . Reden: Aanvulling want blijkbaar gaat het anders dan voorheen. ]
Ik dacht dat je inmiddels weer gedowngraded was naar Catalina? Dus je bent weer naar Big Sur overgegaan?THE_BASE schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:03:
[...]
Hier heb ik een toetscombinatie voor aangemaakt. OPTION+CMD+N is bij mij Niet Storen in- of uitschakelen. Ideaal. Ik kom verder niet in dat Control Center, werkt echt niet.
Hoe heb je die shortcut gemaakt? Een speciale applicatie voor gebruikt of?
Dit begrijp ik niet, Apple gaat voortaan MacOS nog maar 1 maal per jaar updaten? We hebben nu Big Sur 11.0.1 Ik neem aan dat de volgende update 11.1 wordt en volgend jaar 12.0 etc etc.Ferruginous Hwk schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:06:
[...]
11.1 zal - indien Apple de normale cyclus volgt - in september/oktober 2021 worden uitgebracht.
fixes zullen onder 11.0.1 worden uitgebracht.
Ik bedoelde dan ook uiteraard wanneer de volgende .1 update uitkomt

[ Voor 35% gewijzigd door kevinkrs op 30-11-2020 20:08 ]
Dat deden ze altijd wel. Elk najaar kwam er een nieuwe release.kevinkrs schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:06:
[...]
Dit begrijp ik niet, Apple gaat voortaan MacOS nog maar 1 maal per jaar updaten? We hebben nu Big Sur 11.0.1 Ik neem aan dat de volgende update 11.1 wordt en volgend jaar 12.0 etc etc.
Ik bedoelde dan ook uiteraard wanneer de volgende .1 update uitkomt
van 10.15 naar 10.16 enz.. Altijd gepaard met een mooie nieuwe wallpaper en een hippe naam.
Wikipedia: macOS version history
De volgende tussentijdse update zou in principe 11.0.2 moeten zijn tot aan de nieuwe major release. (11.1)
Apple is alleen naar 11 gegaan door Apple Silicon. Naar verwachting kunnen ze hier weer minimaal 10 jaar vooruit.
[ Voor 14% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 30-11-2020 20:14 ]
Klopt, maar het is nu te verwachten dat we elk jaar een MacOS 12, MacOS 13, MacOS 14 etc release krijgen.Ferruginous Hwk schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:11:
[...]
Dat deden ze altijd wel. Elk najaar kwam er een nieuwe release.
van 10.15 naar 10.16 enz.. Altijd gepaard met een mooie nieuwe wallpaper en een hippe naam.
Wikipedia: macOS version history
Hier een voorbeeld: https://www.iculture.nl/nieuws/macos-big-sur-11-1-beta/
11.1 beta is beschikbaar voor developers. Daarna 11.2, 11.3 etc. Ik denk dat we dan wel kunnen vaststellen dat we volgend jaar MacOS 12.0 krijgen.
Vandaar dat ik ook zeg dat ik benieuwd ben wanneer 11.1 uit beta komt en gelanceerd wordt naar publiek. Ik hoop dat het namelijk nog dit jaar is
Ach ja, of het nou 10.16 (wat big sur onder water ook nog is), 10.17 is of 11 en 12kevinkrs schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:15:
[...]
Klopt, maar het is nu te verwachten dat we elk jaar een MacOS 12, MacOS 13, MacOS 14 etc release krijgen.
Hier een voorbeeld: https://www.iculture.nl/nieuws/macos-big-sur-11-1-beta/
11.1 beta is beschikbaar voor developers. Daarna 11.2, 11.3 etc. Ik denk dat we dan wel kunnen vaststellen dat we volgend jaar MacOS 12.0 krijgen.
Vandaar dat ik ook zeg dat ik benieuwd ben wanneer 11.1 uit beta komt en gelanceerd wordt naar publiek. Ik hoop dat het namelijk nog dit jaar is
Je kan ook command of option, ben even vergeten welke van de twee, en dan op de tijd klikken dit activeert niet storen tot je het weer uitzet. Wat op dezelfde manier werkt. Zo hoef niet via het control centrum te werken. Dit kon in catalina ook al maar dan door op de streepjes te klikken ipv de klok.kevinkrs schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:40:
[...]
Ik kon do not disturb enorm snel aan en uit zetten, nu moet ik er nog een extra handeling voor verrichten. Nu moet ik naar control center gaan -> Do Not Disturb -> untill i turn off. Dezelfde hoeveelheid handelingen moet ik verrichten voor nightshift. Ik zou liever zien dat ik ergens in de widgets menu of in control center zelf shortcuts kan instellen waardoor ik dit als nog met 1 handeling kan verrichten
Daarnaast kun je niet storen ook ook los in de menubalk zetten zodat deze met een klik benaderbaar is.
macOS Big Sur bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, AppleSeed, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan bèta's kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.