Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Zou goed kunnen. Volgens mij zat tussen 10.0, 10.1 en 10.2 ook niet veel tijd tussen.Ferruginous Hwk schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:06:
[...]
11.1 zal - indien Apple de normale cyclus volgt - in september/oktober 2021 worden uitgebracht.
fixes zullen onder 11.0.1 worden uitgebracht.
Edit: Lees op diverse sites dat 11.1 blijkbaar wel eerder komt. Dit is wel een afwijking t.o.v. de versie 10 update cycle.
He who controls the Spice, controls the Universe.
Ik denk dat 11.1 een bugfix update wordt die wellicht in december of januari komt. Net als bij Catalina 10.15.1.Ferruginous Hwk schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:06:
[...]
11.1 zal - indien Apple de normale cyclus volgt - in september/oktober 2021 worden uitgebracht.
Edit: Lees op diverse sites dat 11.1 blijkbaar wel eerder komt. Dit is wel een afwijking t.o.v. de versie 10 update cycle.
In sept/okt 2021 komt denk ik macOS 12 uit, tegelijk met i(Pad)OS 15.
iOS heeft ook 'hele' versie nummers elk jaar.
Hopelijk heeft macOS 12 (voor de M1/M2, de 'ARMe' Mac dus) eem hypervisor, zodat je een VM (uiteraard ARM) er op kunt draaien. Linux ? Android in native mode ?
[ Voor 11% gewijzigd door skatebiker op 01-12-2020 09:56 ]
Powered by Macbook Pro 2011 and Galaxy Note II.
Ik zou mezelf zelfs voor kunnen stellen dat ze op een gegeven moment de nummeringen van alle OS'en aan elkaar gelijk gaan stellen. Dat ze dan in sept/okt in een keer een versie xx voor alle OS'en (iOS, iPadOS, watchOS, tvOS, macOS) aankondigen.skatebiker schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:54:
In sept/okt 2021 komt denk ik macOS 12 uit, tegelijk met i(Pad)OS 15.
iOS heeft ook 'hele' versie nummers elk jaar.
Dit lijkt me ook. Het was al raar eigenlijk dat macOS nog op de 10.-lijn zat, je had die 10 er net zo goed af kunnen halen.RicoK schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:03:
Ik zou mezelf zelfs voor kunnen stellen dat ze op een gegeven moment de nummeringen van alle OS'en aan elkaar gelijk gaan stellen. Dat ze dan in sept/okt in een keer een versie xx voor alle OS'en (iOS, iPadOS, watchOS, tvOS, macOS) aankondigen.
Ik ben ook wel benieuwd of ze de namen eens laten vallen. Maar hoe bizar ze er met Big Sur over deden lijkt dat misschien nog ver weg. Sinds ze de kat-achtigen achterwege lieten vond ik macOS 14 eigenlijk wel voldoende.
Aha, bij mij is het alleen Option -> klok, nooit geweten dat dit kon, zeer handig!WayLikeMark schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:44:
[...]
Je kan ook command of option, ben even vergeten welke van de twee, en dan op de tijd klikken dit activeert niet storen tot je het weer uitzet. Wat op dezelfde manier werkt. Zo hoef niet via het control centrum te werken. Dit kon in catalina ook al maar dan door op de streepjes te klikken ipv de klok.
Daarnaast kun je niet storen ook ook los in de menubalk zetten zodat deze met een klik benaderbaar is.
Nee, bij mij kriebelde Big Sur ook weer, ik heb deze een aantal dagen terug weer geïnstalleerd. Ook bij mij zijn voornamelijk de animaties traag en moet ik handmatig bij de notificatie waarschuwingen rechts bovenin aanklikken om vervolgens deze te accepteren of te weigeren (vroeger had je gelijk een knop met accepteer of weiger).THE_BASE schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:57:
[...]
Nee. Heb Big Sur nog een keer opnieuw geïnstalleerd en alles went, wel traag. Zal wel aan het beestje liggen.
Je kunt naar Systeemvoorkeuren, toetsenbord (geloof ik) en daar Toetscombinaties. Daar even tussen de opties zoeken.
Ik blijf voornamelijk de nieuwe mail app en pdf reader fijn vinden. Voornamelijk omdat sommige vensters makkelijker vast te pakken zijn. Wellicht kan het ook een illusie zijn, maar het lijkt wel alsof mijn werkgeheugen op een lagere druk blijft (waar ik op Catalina rond de 35% pressure zat, blijf ik nu rond de 25% hangen).
Ik hoop wel dat ze ergens halverwege december met een nieuwe update komen die veel problemen oplost
[ Voor 51% gewijzigd door kevinkrs op 01-12-2020 13:56 ]
Sneltoetsen behoren niet op die plek te worden ingesteld, daar hebben we een centrale plek in de Systeemvoorkeuren voor. Ga maar eens naar System prefs > Keyboard > Shortcuts. Die van DND is daar te vinden. Nightshift lijkt er geen te hebben, ik denk dat dit komt doordat je die op een tijdsinterval inschakelt.kevinkrs schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:40:
Nu moet ik naar control center gaan -> Do Not Disturb -> untill i turn off. Dezelfde hoeveelheid handelingen moet ik verrichten voor nightshift. Ik zou liever zien dat ik ergens in de widgets menu of in control center zelf shortcuts kan instellen waardoor ik dit als nog met 1 handeling kan verrichten
Waarom weghalen? Waar moet ik dan zien op welke waarde het volume en de brightness zijn ingesteld? Dit soort panelen zijn er niet alleen maar voor de bediening maar vooral ter informatie. Daarom zie je ook de hoogte van het volume/brightness, dat wifi/bluetooth/airdrop is ingeschakeld, enz. Als je dat menu open hebt staan is het ook wel zo fijn dat ie realtime data weergeeft dus dat de sliders ook bewegen als jij op dat moment op je toetsenbord het volume aanpast.- Waarom moet ik de brightness en sound slider met mijn muis willen bedienen? Ik kan dit doen op mijn Touch Bar, of zelfs op een fysieke toetsenbord, of gaan ze er vanuit dat bij iedereen de Touch Bar 24/7 vastloopt? waarom deze features dubbel integreren, komt erg slonzig over.
Overigens is het antwoord op "waarom dubbel integreren" natuurlijk het welbekende "omdat er meer wegen naar Rome leiden". Er is een stukje keuze vrijheid waardoor de kans groot is dat iets veranderen op de manier die jij logisch vindt überhaupt mogelijk is.
Om jou maar eens te citeren:- Waarom heb ik geen calculator widget, en waarom kan ik geen interacties hebben met de widgets maar moeten ze perse geopend worden. Ik vond het juist fijn om snel iets te doen in een widget zonder de volledige applicatie gelijk te openen.
Waarom een widget als je al een app hebt, dat is dubbel integrerenwaarom deze features dubbel integreren, komt erg slonzig over.
Dat is iets wat ze nu overal hebben doorgevoerd. Door meer ruimte tussen de elementen te geven oogt alles een stuk rustiger en geeft het minder een "ik kan de bomen door het bos niet meer zien, welke functie moet ik nou hebben, ojee ik zie 'm niet!" gevoel. Alles op elkaar gepropt maakt dingen moeilijk te vinden omdat het een onoverzichtelijke brij aan informatie wordt. Daarom staat het nu wat meer uit elkaar en ja, dat betekent dat er dus ook meer ruimte wordt gebruikt.- Waarom zoveel spacing tussen de menu icoontjes. Ik heb meestal veel icoontjes in mijn menubar, ik kan er nu veel minder kwijt maar door de spacing wil ik bijna mijn scherm aanraken en bedenkende 'oh ja dit is geen touchscreen'.
Dat vroeg ik me ook af, denk dat dit gewoon een bug is. Het lijkt erop dat ie de witruimte achter het icoontje erbij mee neemt.- Behalve de grote hoeveelheid spacing, wat is dat met al die padding issues in de menu bar? Zodra je op een icoontje klikt wordt deze aan de handen 'highlighted', waarom staan icoontjes niet mooi gecentreerd? Lijkt wel CSS met 'margin -10px padding 5px;' achtige praktijken.
Waar baseer je dat op? Ontwikkeltijd van Big Sur is niet anders geweest als bij de voorgaande releases sinds Lion. Het is nog steeds de jaarlijkse cyclus.- Waarom al deze bugs terwijl Apple meer tijd heeft gehad om Big Sur te ontwikkelen?
Een hele set aan verbeteringen aan met name Rosetta 2 naar het schijnt. Er zijn heel veel mensen die vinden dat met de 11.1 beta Rosetta zaken sneller en stabieler lopen. Bij Crossover zijn ze ook al groot fan van die versie.Ben benieuwd wanneer Apple 11.1 uit zal brengen
Waarom Apple steevast het antwoord geeft: nu niet, dan niet, nooit niet. En dat is ook niet zo raar want voor touch heb je de iPad (die in veel gevallen een betere computer is dan een Mac).
Nee, dat is helemaal geen afwijking van de update cycle. Ze hebben de versienummering aangepast. Versie 11.0 zou eigenlijk volgens de oude versienummering eerder een 10.16 moeten zijn. Ze hebben echter nu gezegd dat de wijziging (Apple silicon support) zo groot is dat dit wel een 11.0 waard is. Daarbij lijken ze nu veel beter de semantic versioning na te leven dan voorheen, precies zoals ze dat ook al doen bij iOS/iPadOS. De versienummering was altijd al major.minor.bugfix maar is in de praktijk 10.major.minor geworden. Nu zijn ze dus weer terug bij het oorspronkelijke major.minor.bugfix.Ferruginous Hwk schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:06:
Dat zou je denken maar de versienummering wordt door heel veel tools gebruikt om te checken welke dingen er mogelijk zijn. 10.15 heeft features die 11 niet heeft en vice versa. Als je app van bepaalde features uit moet gaan dan heb je iets nodig om te kunnen wat er wel/niet ondersteund wordt. Versienummering speelt daarin een hele belangrijke rol. Doordat ze van 10.16 naar 11.0 zijn gegaan hebben heel veel ontwikkelaars weer heel wat aanpassingen moeten maken.GekkePrutser schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:31:
Ach ja, of het nou 10.16 (wat big sur onder water ook nog is), 10.17 is of 11 en 12Het is maar een nummer
Puur marketing.
Naamgeving als "Big Sur" is daarentegen wel een marketing verhaal. Het is voor mensen veel makkelijker te onthouden dan 11.0.1 en 11.1. Die twee lijken nogal op elkaar maar er zit behoorlijk wat verschil tussen. Voor een app heel belangrijk maar daar is nummering ook geen enkel probleem. De naam hoeft alleen maar lekker in het gehoor te liggen en dat is dus marketing.
Die hypervisor heet hypervisor.framework en zit al weer wat jaartjes in macOS. In Catalina had je met Parallels Desktop de keuze om de eigen hypervisor of de ingebouwde van macOS te gebruiken (bij Fusion niet, die is gewoon overgeschakeld naar de ingebouwde hypervisor). Dit om het gebruik van kernel extensions te ontmoedigen. Bij Big Sur gaat dit nog een stapje verder. Docker for Mac maakt ook gebruik van de ingebouwde hypervisor.skatebiker schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:54:
Hopelijk heeft macOS 12 (voor de M1/M2, de 'ARMe' Mac dus) eem hypervisor, zodat je een VM (uiteraard ARM) er op kunt draaien. Linux ? Android in native mode ?
Deze ingebouwde hypervisor werkt overigens ook op de M1 Macs. De SimpleVM voorbeelden die je nu overal tegenkomt maakt hiervan gebruik. Denk nou echter niet dat Parallels, Fusion en Docker nu rap overgezet zijn naar de M1 Macs. Hoewel ze alle 3 van die ingebouwde hypervisor + API's gebruik maken is dat maar een deel van het verhaal. Om alles goed te laten werken zijn er meer componenten. Al deze zaken moeten ook omgezet worden zodat het werkt. Bovendien speelt er bij Fusion nog een extra aspect: ze hebben daar een ingebouwde container framework zodat je docker containers kunt draaien. Dat moet dus ook omgezet worden. Behoorlijk veel werk voor deze 3 partijen.
Eerste stap sidecar ;-) Misschien helpt dit:ppl schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:30:
Waarom Apple steevast het antwoord geeft: nu niet, dan niet, nooit niet. En dat is ook niet zo raar want voor touch heb je de iPad (die in veel gevallen een betere computer is dan een Mac).
YouTube: macOS Big Sur’s Big Secret
En oh ja.. "Your next computer is not a computer."
https://www.apple.com/ipad-pro/
Je zou bijna een ipad + macmini kopen in plaats van een MBA/MBP
[ Voor 29% gewijzigd door Jrz op 01-12-2020 15:00 ]
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Op een iPad kan ik helaas geen software schrijven, op een MacBook Pro tenminste welJrz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:44:
[...]
Eerste stap sidecar ;-) Misschien helpt dit:
En oh ja.. "Your next computer is not a computer."
https://www.apple.com/ipad-pro/
Je zou bijna een ipad + macmini kopen in plaats van een MBA/MBP
Op een iPad is ook alles sandboxed wat los en vast zit (apache, mysql, postgreSQL, nginx services etc?) , en dualbooting tussen 2 operatingsystems (een iOS/MacOS beta + stable) is niet mogelijk. Ben je geüpgraded? Apple signeert de OS versie niet meer? Dat is dan dikke pech voor je, dan kun je een jaartje met een bug-festijn OS werken
Maar hey, I don't judge, als ik een iPhone App kan schrijven op een iPad? Ik zou gelijk naar de winkel rennen om die Apple Magic Keyboard voor de iPad Pro te halen... I'm all in!
Geen problemen met handsoff, wat ik wel heb is dat mijn gesynchroniseerde safari tabbladen van 2 installaties geleden blijven staan en de nieuwe van mijn huidige installatie niet gesynchroniseerd worden.henkna schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:44:
Meer mensen die problemen hebben met handoff icm Big Sur?
Ik zit ook al 2 jaar te kijken naar de iPad Pro. Af en toe wat VM / terminal apps geprobeerd.. Het zou mooi zijn als je een linux vm fatsoenlijk kunt draaien, zodat je met VSCode kunt editten. Volgens mij heb ik dan vrij weinig meer nodig.kevinkrs schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:26:
[...]
Op een iPad kan ik helaas geen software schrijven, op een MacBook Pro tenminste wel![]()
Op een iPad is ook alles sandboxed wat los en vast zit (apache, mysql, postgreSQL, nginx services etc?) , en dualbooting tussen 2 operatingsystems (een iOS/MacOS beta + stable) is niet mogelijk. Ben je geüpgraded? Apple signeert de OS versie niet meer? Dat is dan dikke pech voor je, dan kun je een jaartje met een bug-festijn OS werken![]()
Maar hey, I don't judge, als ik een iPhone App kan schrijven op een iPad? Ik zou gelijk naar de winkel rennen om die Apple Magic Keyboard voor de iPad Pro te halen... I'm all in!
Nog een paar generaties, en het is allemaal één.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
YouTubers zonder verstand van zaken die er maar wat op los speculeren vs de ene na de andere Apple medewerker die het nu al jaren lopen te roepen. Sja, hoop doet misschien leven maar je moet ook weten wanneer alle hoop vervlogen isJrz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:44:
[...]
Eerste stap sidecar ;-) Misschien helpt dit:
Exact, de volgende computer is een iPad, niet een Mac. Dit is zoals Jobs het 10 jaar geleden al zei: de iPad wordt de hoofdcomputer die door velen wordt gebruikt, de Mac vult de niche in.
Het enige wat Apple nu heeft gedaan is een platform creëren van al haar devices. Dat betekent niet alleen dezelfde onderdelen (laten we hier ook vooral niet vergeten dat iOS/iPadOS en de rest een spin-off zijn van macOS) maar ook grotendeels dezelfde looks en werking. Dat is wat ze nu met iOS/iPadOS 14 en macOS Big Sur hebben gedaan: uniformiteit van hun platform ipv de lappendeken die het was.
Uiteindelijk gaat het er bij Apple naartoe dat je de juiste hardware voor de taak kiest en daar dan de app op draait. Mensen blijven vergeten dat waar Microsoft een softwarebedrijf is, Apple juist nog een hardwarebedrijf is. Zij verdienen hun centen door het verkopen van hardware en bijbehorende diensten. Als ze alles op 1 apparaat gooien dan verneuken ze dus effectief hun complete business model en is het einde oefening
iemand hier ervaring mee
Bij mij werkt Citrix wel zonder problemen onder Big Sur, op een MBA 2015. Wat gaat er bij jou fout? Krijg je een foutmelding? Iets meer info kan handig zijn.mariondK schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:20:
citrix wil niet draaien op big sure, nieuwste versie gedownload van citrix maar nog steeds niet .
iemand hier ervaring mee
[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 02-12-2020 11:08 ]
Hij slaat vast in mijn portaal, het kan natuurlijk dat ik iets om moet zetten maar heb werkelijk geen idee
Ja, ik zie de safari tabbladen van mijn iPhone niet meer op de laptop. Andersom wel.henkna schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:44:
Meer mensen die problemen hebben met handoff icm Big Sur?
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Ik heb t zelfde probleemBeQuietAndDrive schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:27:
[...]
Ja, ik zie de safari tabbladen van mijn iPhone niet meer op de laptop. Andersom wel.
Like wise. Ik snap niet dat ik hier mensen niet meer over hoor. Ik heb een MacBook Pro 16 inch met een i9.. een 5500M kaart erin, bloedsnelle 1TB ssd... en m'n laptop voelt sinds Big Sur aan als een gare oude bak. Wat zonde van de performance. Ik begrijp niet dat ze dit lanceren... de gehele interface voelt stroperig aan en kan gewoon niet zo snel werken als dat ik gewend ben. Had gehoopt dat het met enkele weken zou verminderen maar nog steeds erg ontevreden.yorroy schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:48:
Ik moet zeggen dat ik een beetje spijt heb dat ik geüpgraded heb naar Big Sur.
Hoewel het qua looks wel echt een mooie update is merk ik op mijn MacBook Pro Retina 2015 dat de prestaties echt achteruit zijn gegaan. Het laden van apps duurt langer en op alles wat ik doe lijkt wat vertraging te zitten, bijvoorbeeld bij het verplaatsen van vensters.
Krijg een beetje een Android gevoel van een toestel dat 2 jaar oud is..
Wellicht toch voor het eerst eens een clean Install doen.
Meer MacBook Pro 2015 gebruikers die hetzelfde ervaren?

Ik moest hier zo hard om lachen, ik heb ook een MacBook Pro met i9 en een bloedsnelle SSD. en ik dacht even zonder grappen dat mijn MacBook Pro te oud was voor Big Sur en ik nu verplicht een nieuwe snellere Macbook moet gaan kopen voor 4 ruggen.Novah schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:49:
[...]
Like wise. Ik snap niet dat ik hier mensen niet meer over hoor. Ik heb een MacBook Pro 16 inch met een i9.. een 5500M kaart erin, bloedsnelle 1TB ssd... en m'n laptop voelt sinds Big Sur aan als een gare oude bak. Wat zonde van de performance. Ik begrijp niet dat ze dit lanceren... de gehele interface voelt stroperig aan en kan gewoon niet zo snel werken als dat ik gewend ben. Had gehoopt dat het met enkele weken zou verminderen maar nog steeds erg ontevreden.
Ook ik gebruik inmiddels liever mijn MacBook niet meer en ontwijk deze zo veel mogelijk in voorkeur voor mijn desktop.Ik vermoed trouwens dat MacOS niet meer geoptimaliseerd zal worden voor de Intel versies, en de performance jaar op jaar zal verslechteren.
Verder valt het mij niet alleen op dat het openen van applicaties traag gaat maar ook alsof het lijkt dat elke paar seconden de video driver even 'bij moet komen'. Ik zie heel veel kleine haperingen, van het verplaatsen van een venster, het typen van een letter op je toetsenbord, effecten voor het minimaliseren van vensters etc.
Ik heb hier trouwens wat benchmarks tussen de MacBook Pro 16" i9 op 11.0.1 en 11.1 beta.
11.0.1

11.1

Ik heb mbp 2017 8gb en die draait super soepel op Big Sur 11.0.1
Lijkt me sterk, mijn CPU EN (i)GPU wordt met 1 tot 2% belast. Bijna volledig idle dus. En toch voelt alles traag aan.Hulliee schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:04:
Wat balen dat de performance bij meerdere hier zo slecht is. Ligt het niet een proces dat over z'n nek gaat, een app?
Je zou eens poll kunnen maken wie wel en geen vertraging heeft; heeft het misschien te maken de 2e videokaart die erin zit?kevinkrs schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:11:
[...]
Lijkt me sterk, mijn CPU EN (i)GPU wordt met 1 tot 2% belast. Bijna volledig idle dus. En toch voelt alles traag aan.
Moet er ook bij aantekenen dat Big Sur ‘vloeiender’ maar nog steeds minder snappy dan Catalina, draait op de dGPU dan op de Intel HD Graphics.Hulliee schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:14:
[...]
Je zou eens poll kunnen maken wie wel en geen vertraging heeft; heeft het misschien te maken de 2e videokaart die erin zit?
Het voelt aan alsof je Windows 7 draait zonder videodrivers.
Als ik het zo een beetje gevolgd heb is het geheel willekeurig lijkt het.Hulliee schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:14:
[...]
Je zou eens poll kunnen maken wie wel en geen vertraging heeft; heeft het misschien te maken de 2e videokaart die erin zit?
Ik heb namelijk geen tweede videokaart, maar gewoon de Intel Iris uit de Macbook Pro 2015.
Dit is overigens de eerste keer in 5 jaar dat ik een negatieve ervaring met MacOs heb, dus voor nu is het een dikke tegenvaller. Hopelijk met een update snel gefixed.
Ik kan het ook niet terug herleiden naar een app. Dacht even dat het mogelijk aan office 2016 lag. Gelukkig werkt mijn vrouw in het onderwijs dus heb voor 15 euro kunnen upgraden naar Office 2019, anders was het een dure upgrade geweest.
Je bent dus ingestapt vanaf OS X 10.11 El Capitan? Deze was zover ik het mij kan herinneren relatief stabiel bij lancering, maar bevatte ook geen enorm grote wijzigingen. Het was meer 'fine tuning' van de UI veranderingen dat Yosemite met zich mee bracht. Tevens had ik zelfs met Yosemite relatief weinig problemen. De afgelopen paar jaar vond ik het wel een beetje hit-or-mis. Sommige updates waren geweldig bij lancering, sommige waren wat buggy en matig. Maar Big Sur slaat wel echt alles, het begint erop te lijken dat je bij Apple bijna beter 1 jaar later pas kunt updaten naar een nieuwe versie van de OS.yorroy schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:30:
[...]
Als ik het zo een beetje gevolgd heb is het geheel willekeurig lijkt het.
Ik heb namelijk geen tweede videokaart, maar gewoon de Intel Iris uit de Macbook Pro 2015.
Dit is overigens de eerste keer in 5 jaar dat ik een negatieve ervaring met MacOs heb, dus voor nu is het een dikke tegenvaller. Hopelijk met een update snel gefixed.
Ik kan het ook niet terug herleiden naar een app. Dacht even dat het mogelijk aan office 2016 lag. Gelukkig werkt mijn vrouw in het onderwijs dus heb voor 15 euro kunnen upgraden naar Office 2019, anders was het een dure upgrade geweest.
Staat altijd op standaard (soms met de knop op standaard, soms op geschaald maar nog steeds op standaard. net even snel getest, naar beneden schalen maakt geen verschil uit. Ik typ nog steeds sneller dan de toetsen op mijn scherm verschijnen, en als je terug schaalt zijn de knoppen bijna groter dan mijn gehele schermHulliee schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:34:
En waar staat de resolutie voor beeldscherm op bij jullie? Ik heb hem op "standaard voor beeldscherm". Of maakt dat ook geen verschil?

[ Voor 21% gewijzigd door kevinkrs op 02-12-2020 18:42 ]
Gelijk even geprobeerd, ik gebruik overigens een tweede scherm (4k, 27" AOC monitor). Nu ik de monitor van 4k naar 1440p heb geswitched loopt de boel wel wat soepeler.Hulliee schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:34:
En waar staat de resolutie voor beeldscherm op bij jullie? Ik heb hem op "standaard voor beeldscherm". Of maakt dat ook geen verschil?
Nee ik ben ingestapt vanaf Yosemite geloof ik. De updates naar El Capitan en Sierra verliep behoorlijk vloeiend. Ik heb wel wat stubbelingen gehad met de upgrade naar High Sierra toen APFS werd geïntroduceerd. Volgens mij was dat destijds met een clean install weer verholpen.kevinkrs schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:38:
[...]
Je bent dus ingestapt vanaf OS X 10.11 El Capitan? Deze was zover ik het mij kan herinneren relatief stabiel bij lancering, maar bevatte ook geen enorm grote wijzigingen. Het was meer 'fine tuning' van de UI veranderingen dat Yosemite met zich mee bracht. Tevens had ik zelfs met Yosemite relatief weinig problemen. De afgelopen paar jaar vond ik het wel een beetje hit-or-mis. Sommige updates waren geweldig bij lancering, sommige waren wat buggy en matig. Maar Big Sur slaat wel echt alles, het begint erop te lijken dat je bij Apple bijna beter 1 jaar later pas kunt updaten naar een nieuwe versie van de OS.
[ Voor 55% gewijzigd door yorroy op 02-12-2020 18:44 ]
Mooi dat dat iets helpt!yorroy schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:38:
[...]
Gelijk even geprobeerd, ik gebruik overigens een tweede scherm (4k, 27" AOC monitor). Nu ik de monitor van 4k naar 1440p heb geswitched loopt de boel wel wat soepeler.
Je zou toch gaan denken aan video-drivers, instellingen. Hopelijk gaan ze het fixen.
yorroy schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:38:
[...]
Gelijk even geprobeerd, ik gebruik overigens een tweede scherm (4k, 27" AOC monitor). Nu ik de monitor van 4k naar 1440p heb geswitched loopt de boel wel wat soepeler.
Waarom daar stoppen, je kunt ook 480p of 720p proberen op je mooie 4k monitorHulliee schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:41:
[...]
Mooi dat dat iets helpt!
Je zou toch gaan denken aan video-drivers, instellingen. Hopelijk gaan ze het fixen.
Trouwens, op mijn 4k monitor laat ik MacOS altijd naar 1080p schalen. Dus het ziet er (Ietjes groter) uit dan 1080p maar je krijgt daar wel haarscherpe teksten voor terug.
Wat ik hierin tegen niet hoop is dat Apple pas begin januari of eind januari met de 11.1 update uitkomt...
[ Voor 6% gewijzigd door kevinkrs op 02-12-2020 18:47 ]
Hij stond altijd op 4K en dan teruggeschaald op 1440p. Maar voor nu heb ik de output resolutie maar teruggezet op 1440p. Het is even niet anders.kevinkrs schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:44:
[...]
[...]
Waarom daar stoppen, je kunt ook 480p of 720p proberen op je mooie 4k monitor![]()
Trouwens, op mijn 4k monitor laat ik MacOS altijd naar 1080p schalen. Dus het ziet er (Ietjes groter) uit dan 1080p maar je krijgt daar wel haarscherpe teksten voor terug.
Misschien toch maar eens proberen mijn Pro 2015 voor een mooi prijsje te slijten en te ruilen voor een Air met M1
Ik vind 5 jaar voor een laptop eigenlijk niet dermate oud dat een OS met vrij basic taken hoort te draaien zoals we in de jaren 1995 deden. Je kunt het ook nog een jaartje uitzingen en dan voor de nieuwe MiroLED Macs gaan die waarschijnlijk in 2021 uitkomenyorroy schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:47:
[...]
Hij stond altijd op 4K en dan teruggeschaald op 1440p. Maar voor nu heb ik de output resolutie maar teruggezet op 1440p. Het is even niet anders.
Misschien toch maar eens proberen mijn Pro 2015 voor een mooi prijsje te slijten en te ruilen voor een Air met M1
En op "niet geschaald" zetten, dus "standaard voor beeldscherm", maakt dat nog uit?kevinkrs schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:38:
[
Staat altijd op standaard (soms met de knop op standaard, soms op geschaald maar nog steeds op standaard. net even snel getest, naar beneden schalen maakt geen verschil uit. Ik typ nog steeds sneller dan de toetsen op mijn scherm verschijnen, en als je terug schaalt zijn de knoppen bijna groter dan mijn gehele scherm
Vast wel, maar op de dedicated GPU (ondanks dat ik het niet super smooth vind) is het nog prima te doen. Op de Intergrated Graphics niet, maar dat kan ik niet testen omdat macOS dGPU forceert als je werkt op een externe monitor.Hulliee schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:24:
[...]
En op "niet geschaald" zetten, dus "standaard voor beeldscherm", maakt dat nog uit?
Tevens wil ik nog de output resolutie veranderen, dan ziet niks er meer fatsoenlijk uit.
De MacBook Pro is inmiddels geen vlaggenschip meer maar zeer zwaar verouderde hardware. De echte vlaggenschip is nu de MacBook Air en MacBook Pro 13" met M1 processorNovah schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:00:
Een discussie over een laptop (MacBook Pro 16 inch) vervangen die ik pas sinds deze zomer heb vind ik echt belachelijk. Ik begrijp niet hoe Big Sur qua prestaties zo belabberd kan lopen, dit is echt schandalig. De snappyness van een nieuwe laptop is gewoon gone, en dat op een laptop die ze vandaag de dag als flagship verkopen.
Ik heb deze discussie ook al met mezelf gevoerd en ik dacht achteraf ook 'dit is te belachelijk voor woorden'. Ik heb mijn MacBook Pro ook pas sinds afgelopen zomer en ik zit er ook niet op te wachten op er weer 3k tegenaan te gooien. Straks kun je elke 6 maanden 3k uitbesteden aan een nieuwe Apple laptop omdat de vorige generatie voor geen meter meer draait.
Ik vond Catalina trouwens ook niet super draaien, maar dit slaat alles. Volgend jaar zal Apple waarschijnlijk nog een laatste update uitbrengen voor de intel Macs voor ze deze van de support afhalen, om zodoende nog de meeste bugs eruit te halen en nog een boost te geven aan performance.

Je kunt de volgende keer ook voor een Windows laptop gaan natuurlijkkevinkrs schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:57:
[...]
De MacBook Pro is inmiddels geen vlaggenschip meer maar zeer zwaar verouderde hardware. De echte vlaggenschip is nu de MacBook Air en MacBook Pro 13" met M1 processor![]()
Ik heb deze discussie ook al met mezelf gevoerd en ik dacht achteraf ook 'dit is te belachelijk voor woorden'. Ik heb mijn MacBook Pro ook pas sinds afgelopen zomer en ik zit er ook niet op te wachten op er weer 3k tegenaan te gooien. Straks kun je elke 6 maanden 3k uitbesteden aan een nieuwe Apple laptop omdat de vorige generatie voor geen meter meer draait.
Ik vond Catalina trouwens ook niet super draaien, maar dit slaat alles. Volgend jaar zal Apple waarschijnlijk nog een laatste update uitbrengen voor de intel Macs voor ze deze van de support afhalen, om zodoende nog de meeste bugs eruit te halen en nog een boost te geven aan performance.
Nee ik begrijp het wel, zelf ook Apple fan sinds jaar en dag. MacOS blijf ik fijner vinden dan Windows. Natuurlijk, Apple is altijd een commercieel bedrijf geweest wat winst moet maken en tienduizenden mondjes moeten worden. Maar heb het idee dat ze de laatste tijd veel te snel nieuwe producten op de markt brengen, met de zo nodige issues, met ook een steeds hoger wordende prijskaartje. Mijn liefde voor MacOS en Apple in het algemeen word daardoor wel elke keer wat minder.
kevinkrs schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:44:
Waarom daar stoppen, je kunt ook 480p of 720p proberen op je mooie 4k monitor
Lekker bruin worden in de warme gloed van je CRT monitor.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Tuurlijk begrijp ik dat Apple commercieel is en centjes moet verdienen, maar dit is wat overdreven. Ik moet nu elk jaar een nieuwe laptop kopen van 3.000 euro.Tux3.14 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:30:
[...]
Je kunt de volgende keer ook voor een Windows laptop gaan natuurlijk![]()
Nee ik begrijp het wel, zelf ook Apple fan sinds jaar en dag. MacOS blijf ik fijner vinden dan Windows. Natuurlijk, Apple is altijd een commercieel bedrijf geweest wat winst moet maken en tienduizenden mondjes moeten worden. Maar heb het idee dat ze de laatste tijd veel te snel nieuwe producten op de markt brengen, met de zo nodige issues, met ook een steeds hoger wordende prijskaartje. Mijn liefde voor MacOS en Apple in het algemeen word daardoor wel elke keer wat minder.
13" 2017: Leuke laptop, maar boven de 2.000 euro, en daarvoor krijg je een dual-core. Ik kwam erachter tijdens software compilatie dat deze Macbook niet vooruit te branden was. Bij elke scheet van een belasting sprong de fan op 100% aan, mensen om mij heen vroegen altijd of ik de stofzuiger uit wilde zetten waarop ik altijd zei 'sorry mijn MacBook Pro is even wat aan het berekenen'
15" 2018: Goede laptop eigenlijk, een beter toetsenbord, dat is wat ik dacht, how wrong i was. in totaal 6 toetsenbord reparaties in een jaar tijd gehad. Elke reparatie is ten waarde van 1.000 euro. De laatste keer vroeg na het afhalen van de Macbook na de reparatie of ik alvast de volgende afspraak kon inplannen. Maar ok ok ik geef toe, 15" was krachtiger dan mijn oude 13" en de fans kwamen niet de hele dag op 100% te staan, dat was ook wel een pluspunt voor mijn trommelvliezen.

16" 2019: Software issues sinds Big Sur, en wat kleinere driver issues op Catalina, nu was Catalina ook geen geweldige release bij lancering. Ik kon mij de tijden herinneren toen ik een 15" 2012 MacBook Pro had, eigen SSD in geschroefd, 16GB werkgeheugen in geprikt en wat een machine was dat... Wel jammer dat ik soms even WD40 in de scharnieren moest spuiten maar verder dan dat was het een beest van een apparaat. Ik kon me de tijd herinneren dat Apple OS X Mavericks helemaal geoptimaliseerd was om zo CPU cycles te verminderen en batterijduur te verlengen. Waarnaar ik elke 10 minuten zat te kijken hoe lang ik nog op batterij kon, denkende elke keer van wow wauw, dat is dik 3 uur langer dan Mountain Lion.
Maar ik hoop dat dit niet betekend dat ik nu elk jaar een nieuwe iPad Pro, iPhone Pro (Max?) en een MacBook Pro hoef te kopen, ik vind dat zelf niet zo erg, maar mijn bankrekening vind dat wat minder namelijk
Tevens kun je MacOS wel naar een fatsoelijke performance level boosten door alles wat visueel mooi is uit te schakelen. Maar dan krijg je dit als resultaat:

Loop er nog niet warm voor

Moest hier even om lachen, alsof we terug gaan in de tijdTucanoItaly schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:36:
[...]
![]()
Lekker bruin worden in de warme gloed van je CRT monitor.
[ Voor 13% gewijzigd door kevinkrs op 03-12-2020 09:14 ]
Ik denk dat de meeste mensen hiervoor Geekbench gebruiken, deze heeft een gratis optie en een betaalde optie.deBennie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:13:
Wat performance monitoring apps ben ik een n00b. Ik heb deze mini nu sinds dit weekend, en wil graag (net als in de reactie hierboven) percentages zien. Hoe krijg ik dat voor elkaar? Dat zal me ook helpen in terugkoppeling over de prestaties van mn 8gb m1 mini
Ik teken nergens meer voor
Dit is wat offtopic hier maar zoals het zich er nu laat uitzien is de switch naar Apple silicon er eentje die bovenstaand issue oplost. Zelfs met de M1 heb je een hele performante chip voor compilatiewerk zonder dat de fan als een malle aan het loeien is en je grafische problemen krijgt. Die Apple GPU is wel even wat andere koek dan die van Intel.kevinkrs schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:00:
13" 2017: Leuke laptop, maar boven de 2.000 euro, en daarvoor krijg je een dual-core. Ik kwam erachter tijdens software compilatie dat deze Macbook niet vooruit te branden was. Bij elke scheet van een belasting sprong de fan op 100% aan, mensen om mij heen vroegen altijd of ik de stofzuiger uit wilde zetten waarop ik altijd zei 'sorry mijn MacBook Pro is even wat aan het berekenen'
Btw, wel grappig dat je nu dingen roept van oude operating systems waarvan anderen weer het tegenovergestelde claimden: het was de slechtste macOS versie ooit. M.a.w. het laat maar weer eens des te meer zien dat dit soort ervaringen persoonlijk zijn omdat iedereen weer een andere configuratie en software heeft.
Ik een MBP 2017, 16 GB en het loopt (gevoelsmatig) soepeler dan Mojave. Catalina had ik overgeslagenHulliee schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:04:
Wat balen dat de performance bij meerdere hier zo slecht is. Ligt het niet een proces dat over z'n nek gaat, een app?
Balen dat de verschillen zo groot zijn!
edit: ik heb overigens wel de Radeon Pro 560 grafische kaart en i7 chip. Mogelijk maakt dat verschil?
[ Voor 10% gewijzigd door oltk op 03-12-2020 22:07 ]
Ik bedoelde er eigenlijk meer mee dat de fan van de 13" Macbook Pro niet krachtig genoeg was, dus eigenlijk waardoor hij bij de kleinste taken al volop gaat blazen. Op mijn 16" MacBook Pro heb ik dit totaal niet, en ja als ik hem inderdaad echt hoog belast springen ook de fans aan. Bijvoorbeeld als ik Xcode en Android Studio open heb staan, in combinatie met een Android en iOS Emulator, waarbij de laptop ook voor Xcode en Android Studio tegelijk aan het compileren is. Maar ik vind dit dan ook meer dan logisch.ppl schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:44:
[...]
Dit is wat offtopic hier maar zoals het zich er nu laat uitzien is de switch naar Apple silicon er eentje die bovenstaand issue oplost. Zelfs met de M1 heb je een hele performante chip voor compilatiewerk zonder dat de fan als een malle aan het loeien is en je grafische problemen krijgt. Die Apple GPU is wel even wat andere koek dan die van Intel.
Btw, wel grappig dat je nu dingen roept van oude operating systems waarvan anderen weer het tegenovergestelde claimden: het was de slechtste macOS versie ooit. M.a.w. het laat maar weer eens des te meer zien dat dit soort ervaringen persoonlijk zijn omdat iedereen weer een andere configuratie en software heeft.
Op de M1 laptops blazen ze inderdaad bijna niet meer, desondanks vind ik het te gek voor woorden om nu al te denken om over te stappen naar de M1 terwijl de 16" MacBook Pro eigenlijk nog brandnieuw is.
Betreft Mavericks begrijp ik wel waarom veel mensen klaagde, de eerste versie had veel problemen met beachball's die nergens voor nodig waren, cursor problemen die tevens tot laat in OS X nog plaagde. Ik bedoel dan daarmee dat de cursor niet veranderde op de oppervlakte, dus de cursor bleef bijvoorbeeld voor uren in de 'text editor mode' hangen terwijl je geen tekst aan het typen was. Maar de voordelen, onder andere een best wel grote boost in performance, snappyness and een het comprimeren van werkgeheugen (hogere pressure) waren te groot om de nadelen te zien. Tevens, Mavericks voelde écht maar dan écht enorm snappy aan, zelfs op de brakste MacOS hardware die je maar kunt voorstellen. Big Sur is voor mij wel echt een nieuwe dieptepunt, zelfs Windows Vista op een Intel Pentium 3 draait beter
Kun je eens verifiëren of je op je iGPU of op je dedicated kaart draait? (Apple Logo links bovenin je menu balk -> over deze Mac). Als je 2 kaarten ziet staan draai je namelijk op je dedicated kaart. Bij mij werkt Big Sur wel prima op de dedicated kaart maar laggy op de intel GPU, nu weet ik wel dat de intel's interne graphics niet super performant zijn, maar kom op, als je simpele taken in een OS uitvoert hoor je daarvoor geen dGPU te hoeven gebruiken.oltk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:02:
[...]
Ik een MBP 2017, 16 GB en het loopt (gevoelsmatig) soepeler dan Mojave. Catalina had ik overgeslagen![]()
Balen dat de verschillen zo groot zijn!
edit: ik heb overigens wel de Radeon Pro 560 grafische kaart en i7 chip. Mogelijk maakt dat verschil?
Gisteren zat ik wat te surfen en ik dacht bij mezelf, oh, wat is dit nu, Big Sur draait spontaan lekker soepel, bleek dat mijn dGPU aanstond omdat Safari dat nodig vond.
[ Voor 17% gewijzigd door kevinkrs op 03-12-2020 22:29 ]
Upgrades blijven spannende dingen dus zorg voor goede backups en kijk ook vooral eerst even de kat uit de boom als het allemaal super stabiel moet blijven.
Inmiddels hebben we een 2e beta van 11.1. Hopelijk duurt deze beta fase niet al te lang, er zitten welkome fixes in voor o.a. Rosetta 2.
[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 03-12-2020 22:41 ]
Ik kijk even mee: In het eerste overzicht-scherm staat 1 kaart bij mij: Radeon Pro 555. Als ik door klik via Systeemoverzicht, staat er bij Video/Beeldscherm, 2 videokaarten:kevinkrs schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:25:
[...]
Kun je eens verifiëren of je op je iGPU of op je dedicated kaart draait? (Apple Logo links bovenin je menu balk -> over deze Mac). Als je 2 kaarten ziet staan draai je namelijk op je dedicated kaart. Bij mij werkt Big Sur wel prima op de dedicated kaart maar laggy op de intel GPU, nu weet ik wel dat de intel's interne graphics niet super performant zijn, maar kom op, als je simpele taken in een OS uitvoert hoor je daarvoor geen dGPU te hoeven gebruiken.
Gisteren zat ik wat te surfen en ik dacht bij mezelf, oh, wat is dit nu, Big Sur draait spontaan lekker soepel, bleek dat mijn dGPU aanstond omdat Safari dat nodig vond.
-Intel
-Radeon Pro 555
Aan de laatste lijkt mijn beeldscherm (ingebouwde retina lcd) gekoppeld te zijn. Bij de Intel staat iig geen beeldscherm.
Ik draai overigens zonder externe monitor.
Ik heb de knoppenbalk aangepast en het + teken meest rechts geplaatst. Verder nog wat iconen toegevoegd. Nu staat ie iig redelijk rechts bovenaan.meesje schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:47:
In Safari ben ik nog steeds niet gewend aan dat om een nieuw tabblad te openen het plus-teken bovenin het scherm zit ipv thv de tabbladen. Ik begrijp echter wel de keuze: op iPadOS zit het plus-teken op dezelfde plek. macOS en i(Pad)OS groeien steeds meer naar elkaar toe.
Top tipHulliee schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:51:
[...]
Ik heb de knoppenbalk aangepast en het + teken meest rechts geplaatst. Verder nog wat iconen toegevoegd. Nu staat ie iig redelijk rechts bovenaan.
Ik vond het ook wennen, nu aangepast
Maar jouw 10% verlies, is dat active of slapend? Ik neem aan slapend, want anders is er toch niets aan de hand
Ik heb ook naar pmset -g assertions gekeken, maar daar zie ik ook niet geks:
Assertion status system-wide:
BackgroundTask 1
ApplePushServiceTask 0
UserIsActive 1
PreventUserIdleDisplaySleep 0
PreventSystemSleep 0
ExternalMedia 0
PreventUserIdleSystemSleep 0
NetworkClientActive 0
Listed by owning process:
pid 141(hidd): \[0x000063b30009a43a\] 00:00:00 UserIsActive named: "com.apple.iohideventsystem.queue.tickle serviceID:100018900 name:AppleHIDKeyboardEve product:Apple Internal Keyb eventType:3"
Timeout will fire in 600 secs Action=TimeoutActionRelease
pid 310(UserEventAgent): \[0x00006421000ba4b8\] 00:00:55 BackgroundTask named: "com.apple.proactive.PersonalizationPortrait.KnowledgeStoreSync"
Created for PID: 422.
No kernel assertions.
Idle sleep preventers: IODisplayWrangler
EIgenlijk zeg je dus dat ik nog een paar keer moet resetten, opnieuw installeren en hopen dat de bitjes goed vallen?
Safe boot al geprobeerd? Volgens mij worden dan ook een aantal systeemcaches geleegd.heron schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:07:
Dit is slapend, dus best wel een probleem.
Ik heb ook naar pmset -g assertions gekeken, maar daar zie ik ook niet geks:
Assertion status system-wide:
BackgroundTask 1
ApplePushServiceTask 0
UserIsActive 1
PreventUserIdleDisplaySleep 0
PreventSystemSleep 0
ExternalMedia 0
PreventUserIdleSystemSleep 0
NetworkClientActive 0
Listed by owning process:
pid 141(hidd): \[0x000063b30009a43a\] 00:00:00 UserIsActive named: "com.apple.iohideventsystem.queue.tickle serviceID:100018900 name:AppleHIDKeyboardEve product:Apple Internal Keyb eventType:3"
Timeout will fire in 600 secs Action=TimeoutActionRelease
pid 310(UserEventAgent): \[0x00006421000ba4b8\] 00:00:55 BackgroundTask named: "com.apple.proactive.PersonalizationPortrait.KnowledgeStoreSync"
Created for PID: 422.
No kernel assertions.
Idle sleep preventers: IODisplayWrangler
EIgenlijk zeg je dus dat ik nog een paar keer moet resetten, opnieuw installeren en hopen dat de bitjes goed vallen?
Edit: check of je bluetooth devices hebt die je laptop weer wakker maken: zet dat eens uit bluetooth geavanceerde instellingen.
Edit2: https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchlp2995/mac
[ Voor 8% gewijzigd door Hulliee op 06-12-2020 12:38 ]
Mijn MBP liep ook slapend razendsnel leeg. Tientallen procenten per keer/nacht.heron schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:07:
Dit is slapend, dus best wel een probleem.
.............
Ik kan je niet zeggen dat je ook moet doen wat ik heb gedaan, maar bij mij ging het op een gegeven moment helpen.
Wellicht NVRAM resetten? Vreemde issue...ekuup schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:40:
Mijn MacBook geeft op het inlogscherm een verkeerde tijd aan (9 uur vroeger). Na het inloggen zie ik rechtsboven wel de juiste datum/tijd. Ook alle instellingen nagekeken. Overal staat de juiste regio etc qua instelling. Iemand enig idee hoe ik ook de juiste tijd op het inlogscherm kan krijgen?
Ik heb dit ook nadat ik FileVault heb enabled.ekuup schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:40:
Mijn MacBook geeft op het inlogscherm een verkeerde tijd aan (9 uur vroeger). Na het inloggen zie ik rechtsboven wel de juiste datum/tijd. Ook alle instellingen nagekeken. Overal staat de juiste regio etc qua instelling. Iemand enig idee hoe ik ook de juiste tijd op het inlogscherm kan krijgen?
Ik kan er gek genoeg niets over vinden. Ik lees dat het inloggen met FV2 anders verloopt dan zonder FV2, maar over problemen met de tijdweergave kan ik niks vinden.
[ Voor 21% gewijzigd door RnB op 06-12-2020 21:22 ]
Oh.. Nevermind.
Apple support has confirmed that NVRAM is available in the M1 Apple Silicon Chip, but the machine is configured to automatically run test on startup and automatically reset the NVRAM if needed. There is no option to trigger it manually!
Ik vind veelal oplossingen voor oudere macOS versies, maar nog niet voor Big Sur.
[ Voor 3% gewijzigd door Zeror op 08-12-2020 09:48 ]
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
In dat laatste geval is er wellicht dit artikel. Volgens mij is die schrijver Nederlands, en verstuurt elke week de scriptingosx newsletter.
https://scriptingosx.com/...egies-to-using-desktoppr/
Er is sowieso wel een puntje voor het wallpaper van het inlogscherm; ik kan me vaag herinneren dat je die niet kunt aanpassen i.v.m. Filevault. Zolang de user z'n wachtwoord niet heeft ingetikt, kan het OS alleen het wallpaper van de bootpartitie tonen. Want de user z'n partitie is nog versleuteld.
[ Voor 19% gewijzigd door TucanoItaly op 08-12-2020 09:06 ]
Ik bedoel het eerste.TucanoItaly schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:00:
@Zeror bedoel je voor nieuwe users op dezelfde laptop?
Het default dock aanpassen is mij in ieder geval al wel gelukt. Ging overigens makkelijker dan verwacht. Plist file van het dock (die je op 1 user goed ingesteld) kopieer je naar User Template folder > English.lproj (of Dutch.lproj - afhankelijk van welke OS taal je gebruikt) > Library > Preferences
[ Voor 44% gewijzigd door Zeror op 08-12-2020 09:55 ]
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Mijn 16' MBP was na de upgrade naar Big Sur ook ontzettend stroperig op mijn 4K monitor. Bleek dat de video output op 30 hz stond (via Over deze Mac - Systeemoverzicht - Hardware - Video/beeldschermen). Door bij de beeldscherminstellingen met option ingedrukt op 'Geschaald' te klikken kon ik ergens 60 hz forceren.yorroy schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:47:
[...]
Hij stond altijd op 4K en dan teruggeschaald op 1440p. Maar voor nu heb ik de output resolutie maar teruggezet op 1440p. Het is even niet anders.
Daarna geen problemen meer gehad qua snelheid
Helaas gaat dat bij mij niet op. Ik had altijd al het scherm via hdmi aangesloten, en mijn MacBook Pro 2015 doet alleen maar 30hz 4K via hdmi.BlackLabel01 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:44:
[...]
Mijn 16' MBP was na de upgrade naar Big Sur ook ontzettend stroperig op mijn 4K monitor. Bleek dat de video output op 30 hz stond (via Over deze Mac - Systeemoverzicht - Hardware - Video/beeldschermen). Door bij de beeldscherminstellingen met option ingedrukt op 'Geschaald' te klikken kon ik ergens 60 hz forceren.
Daarna geen problemen meer gehad qua snelheid
Maar je hebt me wel aan het denken gezet, misschien maar eens investeren in een fatsoenlijke Mini DisplayPort naar HDMI kabel. Dan zou ik feitelijk 60hz op 4k moeten kunnen doen.
Echter loopt de Macbook vaak volledig vast bij het afspelen van een video als de audio via BlackHole gaat. Iemand aanraders voor scherm+audio opname in Big Sur (het liefst al getest op M1)?
Edit: Vastlopen gebeurt alleen als ik BlackHole bij de MIDI setup uitvink en weer aanvink. Opnieuw opstarten van de bron (in mijn geval Safari) blijkt dan te helpen. Het is verre van ideaal, maar het lijkt tot nu toe te werken. Aangezien ik maar 3-4 keer per week iets opneem is het niet de moeite waard om nog verder te zoeken.
[ Voor 25% gewijzigd door tweegroenethee op 08-12-2020 22:23 ]
[YouTube: How to record the screen on your Mac — Apple Support]tweegroenethee schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:10:
Ik heb een M1 MacBook Air en ik zou graag mijn scherm + desktop audio willen opnemen. Nu heb ik begrepen dat dit niet standaard mogelijk is, dus heb ik een aantal 'tools' geprobeerd zoals ishowu audio capture, soundflower en nog een paar andere. Uiteindelijk uitgekomen op BlackHole omdat de rest het niet deed.
[ Voor 8% gewijzigd door Icelus op 08-12-2020 22:59 ]
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Ik wil graag de desktop audio opnemen..
Ik heb daar volgens mij wel eens Snagit voor gebruikt, maar dat is wel lang geleden...tweegroenethee schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:58:
[...]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
https://rogueamoeba.com/loopback/tweegroenethee schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:58:
[...]
Wel hoor ik wanneer ik hem uitzet wel een halve seconden de fan heel hard draaien, wellicht heeft dat ergens mee te maken.
De info van mijn macbook:
Modelnaam: MacBook Pro
Model-ID: MacBookPro16,1
Processornaam: 6-Core Intel Core i7
Processorsnelheid: 2,6 GHz
Aantal processors: 1
Totale aantal cores: 6
L2-cache (per core): 256 KB
L3-cache: 12 MB
Hyperthreading-technologie: Ingeschakeld
Geheugen: 16 GB
Versie systeemfirmware: 1554.50.3.0.0 (iBridge: 18.16.12561.0.0,0)
Alvast bedankt voor de hulp.
Heb je alle resets al geprobeerd?
NV Ram reset: Option, Command, P, and R
SMC reset:
als eerste:
Op een MacBook met T2-chip:
Schakel de MacBook uit.
Houd de aan/uitknop 10 seconden ingedrukt en laat los.
Wacht een paar seconden en druk op de aan/uitknop om de MacBook in te schakelen.
Heeft dit niet geholpen, ga dan verder met het resetten van SMC.
dan vervolgens:
Zo werkt het opnieuw instellen van SMC op een MacBook met T2-chip:
Schakel de MacBook uit.
Houdt de volgende toetsen ingedrukt: Control (links) + Option (links) + Shift (rechts)
Houd alle drie de toetsen 7 seconden ingedrukt en houd vervolgens ook de aan/uitknop ingedrukt. Als de Mac ingeschakeld is, wordt deze uitgeschakeld terwijl je de toetsen ingedrukt houdt.
Houd alle vier de toetsen nog 7 seconden ingedrukt en laat ze dan los.
Wacht een paar seconden en druk dan op de aan/uit-knop om de Mac in te schakelen.
Dit is helaas al lang een probleem bij sommige computers met een T2 chip. Ik heb het zelf met Mojave maar alleen als Safari is gestart.theentitynl schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:53:
Ik heb sinds de update naar Big-Sur iets vreemds, elke keer als ik mijn macbook opstart krijg ik de melding dat de macbook opnieuw is opgestart vanwege een probleem. Feitelijk is de macbook niet opnieuw opgestart omdat ik hem de avond ervoor heb uitgezet.
Wel hoor ik wanneer ik hem uitzet wel een halve seconden de fan heel hard draaien, wellicht heeft dat ergens mee te maken.
Alvast bedankt voor de hulp.
Zie ook https://forums.macrumors....-update-2020-002.2228812/
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Slechts een vervelende bug. Sporadisch wil safari nog wel eens crashen als ik een nieuw tabblad open of er eentje sluit. Er is geen touw aan vast te knopen wanneer die dit doet (ongeveer 12 tabs open standaard). Betreft een geheel nieuwe installatie met alle updates.
Verwijderd
Kan niet achterhalen wat dit veroorzaakt, heb al diverse logs bekeken maar kan niks vinden!
Gelukkig zijn er enkele apps die uitloggen blokkeren, dus die heb ik dan maar continue open staan.
Is er toevallig iemand die bekend is met dit fenomeen?
Ik heb geprobeerd mijn LaunchPad te resetten maar ik heb geen .db bestanden in mijn Dock folder.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Sleep ze naar je prullenbak. Of verwijder ze uit je map met applicaties.RazorMaron schreef op zondag 13 december 2020 @ 08:36:
Iemand die weet hoe ik icons uit mijn LaunchPad krijg? Als ik ze selecteer komt er bij de apps die ik weg wil hebben, externe apps(van het internet), geen kruisje of mogelijkheid om ze te verwijderen.
Ik heb geprobeerd mijn LaunchPad te resetten maar ik heb geen .db bestanden in mijn Dock folder.
Als ik ze naar de prullenbak sleep gebeurt er niks, verder heb ik ze al verwijderd uit de map met applicaties.Harm schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:00:
[...]
Sleep ze naar je prullenbak. Of verwijder ze uit je map met applicaties.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Heb je in je systeemvoorkeuren onder de beveiligingsopties toevallig ingesteld staan dat hij na x minuten (standaard 60 min) inactiviteit de gebruiker moet uitloggen?Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:22:
Mijn macOS Big Sur logt enkele keren per dag mijn gebruiker uit!
Kan niet achterhalen wat dit veroorzaakt, heb al diverse logs bekeken maar kan niks vinden!
Gelukkig zijn er enkele apps die uitloggen blokkeren, dus die heb ik dan maar continue open staan.
Is er toevallig iemand die bekend is met dit fenomeen?
Heb je al gekeken in de logs? als er een crash is dan moet je dat kunnen vinden incl alle kernel panics.theentitynl schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:53:
Ik heb sinds de update naar Big-Sur iets vreemds, elke keer als ik mijn macbook opstart krijg ik de melding dat de macbook opnieuw is opgestart vanwege een probleem. Feitelijk is de macbook niet opnieuw opgestart omdat ik hem de avond ervoor heb uitgezet.
start "console" (aparte app van MacOS)
links in menu: cashrapporten
/f/image/ABvRBDpsVClSAVJ9ZzOM8ILp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door oltk op 13-12-2020 19:07 ]
Verwijderd
Ja die stond aan.ppl schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:30:
[...]
Heb je in je systeemvoorkeuren onder de beveiligingsopties toevallig ingesteld staan dat hij na x minuten (standaard 60 min) inactiviteit de gebruiker moet uitloggen?

Kan me niet herinneren dat ooit gezet te hebben, zou namelijk niet weten waarom ik dat ooit zou willen.
In ieder geval bedankt voor de tip, scheelt me herinstallatie!
Verwijderd
Bedankt voor je Tip, dat was het vreemde er was niks te vinden in logs...oltk schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:05:
[...]
Heb je al gekeken in de logs? als er een crash is dan moet je dat kunnen vinden incl alle kernel panics.
start "console" (aparte app van MacOS)
links in menu: cashrapporten
[Afbeelding]
Maar de tip van Ppl zette me op het spoor van een exotische instellingen die ik nooit heb aangezet. Wellicht een relikwie uit de Beta builds!
Ik vind de UI alleen heel onduidelijk... Veel te plat, onduidelijke structuur door dat je eigenlijk de window-bar mist.. Zal wel wennen zijn.
Vervelend vind ik wel dat je de klok niet uit kunt zetten. Ik gebruik "The Clock" als klok+agenda+worldclock ipv de ingebouwde klok.
Ik ben iig klaar voor de migratie naar mn M1 laptop volgende week :-)
Btw, die GUI is wellicht wat beter te begrijpen als je ook iOS/iPadOS gebruikt. Uniformiteit van de GUI's is hier het idee.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PVosM4yNQ8PNv22ggXfwTMd5.jpg?f=user_large)
Hoe schakel ik die notificatie uit? Heb zitten kijken in de settings, maar kan nergens vinden waar ik deze specifieke melding kan uitschakelen.
[ Voor 3% gewijzigd door deBennie op 13-12-2020 21:44 ]
De oplossing hiervan is als volgt:RazorMaron schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:06:
[...]
Als ik ze naar de prullenbak sleep gebeurt er niks, verder heb ik ze al verwijderd uit de map met applicaties.
Finder -> Go in de tool bar -> Computer -> Macintosh HD -> Gebruikers -> Je gebruikersnaam -> Applicaties en dan kan je het icoontje verwijderen.
Op de een of andere manier is deze applicatie folder anders dan degene waar je vrij makkelijk in komt.
Bron: https://superuser.com/que...aunchpad-in-mac-os-x-lion
Werkt ook op Big Sur.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Wat zijn eigenlijk de verschillen met 11.0.1?Rivanov schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:07:
macOS 11.1 is uit.
Nu zit ik met het volgende:
/f/image/Yr1OXjx6UO5DPGdaCRSyAXet.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil de bovenste verwijderen echter heb ik geen idee hoe. Google geeft mij ook geen antwoord maar wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen. De termen 'netwerklokactie' of 'server' verwijderen geeft iig niet het gewenste resultaat.
Daar komt nu bij dat mijn Time Machine backup de schijf niet meer kan vinden (is ook mijn Nas) en als ik naar 'nas.local' ga kom ik er ook niet meer. Dit is nu iets geworden als 'nas-2.local' oid. Ik begrijp dat dit ontstaan is toen ik hem voor de tweede maal aanmaakte.
Hoe kan ik beide servers verwijderen zodat ik er weer één kan toevoegen (nas.local)?
©2004
Recovery software vraagt om een vergrendeling wachtwoord, terwijl het volume al niet meer vergrendeld is
Het zal wel bij het jaar 2020 horen.
[ Voor 27% gewijzigd door iAR op 15-12-2020 09:33 ]

Waarom zou je die melding uit willen schakelen? Het toetsenbord kan niet genoeg stroom opleveren om op te laden via je toetsenbord, heeft dus geen nut om 'm daar op aan te sluiten.deBennie schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:43:
Ik heb een Apple USB keyboard, dat ding heeft 2 USB poorten. Op 1 van die poorten heb ik mn watch lader ingeplugt. Maar daardoor krijg ik steeds deze notificatie:
[Afbeelding]
Hoe schakel ik die notificatie uit? Heb zitten kijken in de settings, maar kan nergens vinden waar ik deze specifieke melding kan uitschakelen.
macOS Big Sur bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, AppleSeed, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan bèta's kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.