Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[macOS Big Sur Beta] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 31-07 13:13
macOS Big Sur is de eerstvolgende grote update voor je Mac, die in het najaar van 2020 verschijnt. Er zitten weer heel wat nieuwe functies in, die we hieronder met je langslopen.

macOS 11 is de eerstvolgende grote software-update voor de Mac. Hierin zitten weer diverse verbeteringen en vernieuwingen. In dit overzichtsartikel lees je alles wat er officieel tijdens WWDC 2020 is aangekondigd.

macOS 11 Big Sur in het kort

Dit zijn de belangrijkste feiten over macOS 11:
  • Nieuwste update voor de Mac, opvolger van macOS Catalina.
  • Aankondiging op 22 juni tijdens WWDC 2020.
  • Tijdens de zomer van 2020 verschijnen er meerdere beta’s.
  • Verwachte macOS 11 release in oktober 2020.
  • Gratis update voor iedereen met een geschikte Mac.

Vernieuwingen

Tijdens WWDC 2020 heeft Apple de belangrijkste macOS 11 functies onthuld, al zullen er in de beta’s die gedurende de zomer verschijnen waarschijnlijk nog meer nieuwe functies worden ontdekt.

macOS Big Sur krijgt een nieuwe design en ook een nieuwe naam: Big Sur. Er komen ook updates voor de belangrijkste apps en de systeemgeluidjes zijn vernieuwd. Ook doen veel onderdelen denken aan iOS.

Er is een ‘unified space’ voor notificaties en widgets. Het dock en de menubalk blijven nog wel gewoon bestaan en je hebt dropdown-menu’s zoals je gewend bent. Maar op veel andere punten ziet het er anders uit. Zo lijkt de Finder nu meer op de Bestanden-app van iOS. De menubalk is nu transparant en neemt de kleur over van de wallpaper.

Alle standaard-apps zijn verbeterd en hebben opnieuw ontworpen menubalken. Verder heeft Apple het Bedieningspaneel naar de Mac gehaald. Hier zitten ook widgets in.

In de Berichten-app op de Mac zitten betere zoekfuncties, een vernieuwde interface om foto’s uit te kiezen en om Memoji te maken, die je op de Mac ook kunt bewerken. Er komen iMessage-effecten aan en je kunt conversaties vastzetten, net als in iOS. De app ziet er ook meer iOS-achtig uit. Het gaat om een Catalyst-app.

In Apple Kaarten op de Mac vind je ook een nieuw design, dat er meer uitziet als de iPad-app. En dat is geen verrassing, want ook hier gaat het om een Catalyst-app. Wat Catalyst betreft hebben ontwikkelaars nu meer controle over alle pixels.

Safari maakt duidelijker hoe websites je volgen met een knop ‘privacy report’. Er komen ook Safari-extensies, die je in de Mac App Store vindt. Het beginscherm voor Safari wordt aanpasbaar. Vertaalfuncties zitten er ook al standaard ingebouwd en er komen achtergrondfoto’s op de beginpagina. Als je met de muis over een tabblad gaat, krijg je een preview van de pagina.

macOS Big Sur geschikte apparaten

Bij de Mac kun je volgende systemen komend najaar updaten:
  • Macbook 2015 of later
  • Macbook Air 2013 of later
  • Macbook Pro 2013 of later
  • Mac mini 2014 of later
  • iMac 2014 of later
  • iMac Pro 2017 of later
  • Mac Pro 2013 of later
Bronvermelding

[Voor 101% gewijzigd door robcoenen op 23-06-2020 11:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 10:53

Rivanov

Apple freak

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | LG OLED55B6v :: Xbox One X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

anandus schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:09:

Heeft iemand al gekeken in de Extension Store van Safari? Staat er al veel in?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Rivanov schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:32:
M'n MacBook Pro 15" voorzien van macOS Big Sur Beta.
Ziet er toch wel verfrissend uit. :)
Eens, vind de transparante menubalk toch best wel mooi.

Verder ook wat kleine tweaks aan het systeemvoorkeuren menu.

Finder is even wennen, maar de gekleurde icoontjes zijn echt wel mooi.
Widgets zien er ook erg stick uit.

[Voor 19% gewijzigd door Greatsword op 23-06-2020 11:13]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Riwe89 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:09:
[...]

Zet de beta-updates aan. LS is vaak erg snel met hun "nightly"-updates voor nieuwe macOS versies. Afgelopen 3/4 jaar ook meegemaakt en binnen enkele dagen had ik LS weer draaiend en wel :)
Ik moet hem natuurlijk wel eerst kunnen installeren, alvorens ik de beta updates kan activeren.
Op de site zie ik ook nog geen nightly update.

https://www.obdev.at/products/littlesnitch/download.html

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
Vraagje over SSD op mijn Air, waarschijnlijk met de Catalina beta is er een extra volume bijgekomen. Met mijn Windows kennis zou ik dus de andere kunnen verwijderen en zo meer ruimte kunnen krijgen. Als dat zo is hoe haal ik die dan weg?

Bing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Lekker. Bedankt voor het advies Apple. :)

Deze melding is het overigens. Staat inderdaad ook op Reddit.

Ik zit te denken: stel dat ik Big Sur installeer op een externe SSD. Kan ik dat volume dan wél bereiken en verwijderen? Omdat Catalina deze versie van het Volume niet begrijpt (ander type) en Big Sur wel. Of kom ik met een macOS dat is opgestart vanaf een SSD niet in de rest van het systeem.

Anders zit er niets anders op dan te herstellen en een Time Machine back-up terug te zetten in de hoop dat het weer werkt. Volgens Reddit krijg ik nu ook geen updates meer van Catalina.

[Voor 27% gewijzigd door THE_BASE op 24-06-2020 09:46]

MacBook  iPhone 11 Pro  Apple Watch  Apple TV  AirPods  AirPort Express

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

THE_BASE schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:36:
[...]

Lekker. Bedankt voor het advies Apple. :)

Deze melding is het overigens. Staat inderdaad ook op Reddit.

Ik zit te denken: stel dat ik Big Sur installeer op een externe SSD. Kan ik dat volume dan wél bereiken en verwijderen? Omdat Catalina deze versie van het Volume niet begrijpt (ander type) en Big Sur wel. Of kom ik met een macOS dat is opgestart vanaf een SSD niet in de rest van het systeem.

Anders zit er niets anders op dan te herstellen en een Time Machine back-up terug te zetten in de hoop dat het weer werkt. Volgens Reddit krijg ik nu ook geen updates meer van Catalina.

[Afbeelding]
iCloud is nu ook messed-up in Catalina. M'n Mail connect niet meer, heeft hier ook mee te maken.
Komt omdat Big Sur nu in dezelfde container staat als Catalina. We hadden 'm officieel in een aparte container moeten zetten.

Zo moet het er uit zien in Disk Utility.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Rivanov schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:58:
[...]

Bootable USB. Het is nu inmiddels gelukt. TimeMachine Restore van afgelopen zaterdag loopt nu weer op een clean disk.
Bij mij ziet het er nu zo uit, nog geen behoefte gehad om de Beta er af te halen en het APFS volume te verwijderen.

Lijkt dus wel iets anders dan hoe het er bij jou uit zag. OSX Gegevens is dan het volume waar ik Big Sur op heb geïnstalleerd. Geen idee waarom er 2x Container Disk1 staat.

[Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 24-06-2020 21:10]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Heb nu een tweede partitie aangemaakt en ga hierop dus Big Sur (opnieuw) installeren.
Zo ziet het er nu dus uit in Disk Utility, waarbij Containerdisk2 de nieuwe partitie is.

[Voor 11% gewijzigd door Rivanov op 25-06-2020 07:18]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Grmbl. Zelfs met een aparte Container krijg ik de melding Incompatible Disk in Catalina, de installatie van macOS Big Sur Beta. Nja, zolang m'n iCloud en de rest nu wél goed blijft werken binnen Catalina neem ik dat maar even voor lief.

/edit; Lijkt 'm weer te zitten in de unmountable volume disk1s5 op die nieuwe partitie.

[Voor 27% gewijzigd door Rivanov op 25-06-2020 10:18]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Heb ik voor toekomstige updates van macOS Big Sur Beta's het Beta Profile nodig in Big Sur zelf? Of detecteert Software Update vanzelf de toekomstige Beta Updates? Heb namelijk de volgende melding:

Updates for this Mac are managed by "swscan.apple.com"

[Voor 11% gewijzigd door Rivanov op 26-06-2020 07:27]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

THE_BASE schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:05:
Inmiddels klaar. Mijn stappen waren:

- CMD+Option+R voor Recovery
- Schijfhulpprogramma en schijf wissen (dus niet partitie of volume)
- Installeer macOS opnieuw
Kreeg jij tijdens dit proces ook de nieuwe interface?

• Snowfall
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 04-07 23:47
Vreemd. Ik heb geen betaald membership en ik kon alle developers bèta’s gewoon downloaden hoor. Laatste x dat mijn membership actief was was in 2014 en ik kan sinds die verlopen is gewoon bèta’s downloaden en installeren.

Edit :

Voor er beweerd word dat ik lieg.

https://tweakers.net/i/685MOTd9ZslCPWD4CMDik5E0fHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EZM87GClPF4KbZXpiC9LOKWR.png?f=fotoalbum_large

Zolang je met de developers voorwaarde instemt (dus nog niet betaald) Dan heb je gewoon toegang tot alle developers Beta. Zelfs nog de Catelina Beta.

[Voor 68% gewijzigd door Snowfall op 30-06-2020 16:36]

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Nu online
Reneger schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:59:
[...]

In de clock settings uit en aan vinken. Did for me the trick.
Bij mij blijft alles grijs

SR+ midnight grey, black / 18"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 02-08 15:46
Een fout in een fout, error inception 8)7

Vond hem wel even grappig om te delen sinds ik de 'ability' heb om dingen gemakkelijk te breken.

[Voor 11% gewijzigd door kevinkrs op 01-07-2020 22:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

• AchtungYall
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 28-07 14:22
4POX schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 06:59:
De vraag der vragen.

Kan je in Big Sur nu wel de gezichten op alfabet sorteren?
https://tweakers.net/i/UMaA6GXtHm96FmyA-8AfXwWrJpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nMGSPi6cHvk4lYo06z4DGMIL.png?f=fotoalbum_large
Hahaha het kan inderdaad niet, wat bijzonder xD Waarom ook als enige optie "oldest first" 8)7

• Yannick01
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 24-07 07:46
Hoi,

Ik ben sinds kort beta tester bij apple, ik heb intussen iOS 14 al geïnstalleerd, werkt naar behoren.
Nu wou ik hetzelfde doen met mijn 13" macbook pro late 2015. heb alle stappen gevolgd zoals aangegeven, maar als ik op het punt kom om de update te zoeken na de installatie van het betaprofiel krijg ik elke keer de foutmelding "Update niet gevonden" de gevraagde versie van macos is niet beschikbaar. Ik heb alles al geprobeerd, volledige clean install (na backup) het beta profiel eraf gehaald, weer erop gezet, eerdere versie van mac os erop gezet en zo proberen updaten via betaprofiel, niks helpt. heeft nog iemand hetzelfde probleem of kan iemand me helpen? Dank bij voorbaat

[Voor 14% gewijzigd door Yannick01 op 24-07-2020 02:40]

• joostiphone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:31
Ik moet zeggen dat Beta 3 (op mijn Hackintosh) heerlijk draait. Ik ben zelf nog geen problemen tegengekomen.

[Voor 61% gewijzigd door joostiphone op 30-07-2020 18:38]

• syltheboy
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Ik heb vandaag ook maar Big Sur geïnstalleerd op mijn MacBook en tot nu toe bevalt het me prima. In Safari zie ik wel tijdens het browsen af en toe dat delen van verschillende webpagina's een fractie van een seconde groen worden. Verder vind ik het lastig dat het volume niet meer te regelen is als er een AirPlay-speaker wordt gebruikt. In de Muziek-app is het wel te regelen.

Dit bedoel ik dus:

[Voor 34% gewijzigd door syltheboy op 31-07-2020 20:01]

• joostiphone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:31
4POX schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 04:43:
[...]

Dan hoop ik maar dat in Big Sur het probleem is verholpen met raw foto's die in de verkeerde oriëntatie worden getoond in apple photos is verholpen.

VRAAG

Kan ik in Big Sur Photos app videos roteren? Of moet ik daarvoor nog steeds een iPhone pakken?
Ja dat kan, zie screenshot.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True