[macOS Big Sur] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 ... 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
macOS Big Sur is de eerstvolgende grote update voor je Mac, die in het najaar van 2020 verschijnt. Er zitten weer heel wat nieuwe functies in, die we hieronder met je langslopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hk_9VmWbERw-ltcoxeltsZ_et9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PMHFZQYJSNquOZYWgevFAZ7.jpg?f=fotoalbum_large

macOS 11 is de eerstvolgende grote software-update voor de Mac. Hierin zitten weer diverse verbeteringen en vernieuwingen. In dit overzichtsartikel lees je alles wat er officieel tijdens WWDC 2020 is aangekondigd.

macOS 11 Big Sur in het kort

Dit zijn de belangrijkste feiten over macOS 11:
  • Nieuwste update voor de Mac, opvolger van macOS Catalina.
  • Aankondiging op 22 juni tijdens WWDC 2020.
  • Tijdens de zomer van 2020 verschijnen er meerdere beta’s.
  • Verwachte macOS 11 release in oktober 2020.
  • Gratis update voor iedereen met een geschikte Mac.

Vernieuwingen

Tijdens WWDC 2020 heeft Apple de belangrijkste macOS 11 functies onthuld, al zullen er in de beta’s die gedurende de zomer verschijnen waarschijnlijk nog meer nieuwe functies worden ontdekt.

macOS Big Sur krijgt een nieuwe design en ook een nieuwe naam: Big Sur. Er komen ook updates voor de belangrijkste apps en de systeemgeluidjes zijn vernieuwd. Ook doen veel onderdelen denken aan iOS.

Er is een ‘unified space’ voor notificaties en widgets. Het dock en de menubalk blijven nog wel gewoon bestaan en je hebt dropdown-menu’s zoals je gewend bent. Maar op veel andere punten ziet het er anders uit. Zo lijkt de Finder nu meer op de Bestanden-app van iOS. De menubalk is nu transparant en neemt de kleur over van de wallpaper.

Alle standaard-apps zijn verbeterd en hebben opnieuw ontworpen menubalken. Verder heeft Apple het Bedieningspaneel naar de Mac gehaald. Hier zitten ook widgets in.

In de Berichten-app op de Mac zitten betere zoekfuncties, een vernieuwde interface om foto’s uit te kiezen en om Memoji te maken, die je op de Mac ook kunt bewerken. Er komen iMessage-effecten aan en je kunt conversaties vastzetten, net als in iOS. De app ziet er ook meer iOS-achtig uit. Het gaat om een Catalyst-app.

In Apple Kaarten op de Mac vind je ook een nieuw design, dat er meer uitziet als de iPad-app. En dat is geen verrassing, want ook hier gaat het om een Catalyst-app. Wat Catalyst betreft hebben ontwikkelaars nu meer controle over alle pixels.

Safari maakt duidelijker hoe websites je volgen met een knop ‘privacy report’. Er komen ook Safari-extensies, die je in de Mac App Store vindt. Het beginscherm voor Safari wordt aanpasbaar. Vertaalfuncties zitten er ook al standaard ingebouwd en er komen achtergrondfoto’s op de beginpagina. Als je met de muis over een tabblad gaat, krijg je een preview van de pagina.

macOS Big Sur geschikte apparaten

Bij de Mac kun je volgende systemen komend najaar updaten:
  • Macbook 2015 of later
  • Macbook Air 2013 of later
  • Macbook Pro 2013 of later
  • Mac mini 2014 of later
  • iMac 2014 of later
  • iMac Pro 2017 of later
  • Mac Pro 2013 of later
Bronvermelding

[ Voor 101% gewijzigd door robcoenen op 23-06-2020 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:24
Afbeeldingslocatie: https://dsc.cloud/0eb69a/CleanShot-2020-06-22-at-22.05.04.png

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mast
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-06 08:25
Hopelijk ga ik wennen aan het nieuwe uiterlijk, maar het steeds lijken op iOS/ iPadOS vind ik maar niks. Het nieuwe Dock en onnodige blur effecten zien er (naar mijn mening) erg kinderachtig uit.

Het gebrek aan contrast viel me ook op.

[ Voor 10% gewijzigd door Mast op 22-06-2020 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mast schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:13:
Hopelijk ga ik wennen aan het nieuwe uiterlijk, maar het steeds lijken op iOS/ iPadOS vind ik maar niks. Het nieuwe Dock en onnodige blur effecten zien er (naar mijn mening) erg kinderachtig uit.

Helemaal eens, dat blur vind ik alleen maar druk en chaotisch ogen. Het nieuwe Dock is sprekend dat van iPadOS.

Ben wel benieuwd of het na een clean install wat sneller en soepeler loopt. Zou het kunnen dat macOS 11 vanaf de grond is opgebouwd waardoor het allemaal wat beter loopt dan voorheen?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-06 12:40
Belangrijke feit,

Macbook 2015 of later
Macbook Air 2013 of later
Macbook Pro 2013 of later
Mac mini 2014 of later
iMac 2014 of later
iMac Pro 2017 of later
Mac Pro 2013 of later
Bij de Mac vallen flink wat oudere machines af, waaronder alle modellen uit 2012.

Bron Iculture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Voor degene die een bootable USB willen maken, kan je onderstaande in terminal invullen, mits je USB stick geformatteerd is op Mac OS Uitgebreid (journaled) en je hem de naam Untitled heb gegeven.

sudo /Applications/Install\ macOS\ Beta.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 23-06-2020 01:10 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:01
Safari kan crashen zodra je je adresbalk aanklikt of een nieuw tabblad opent en de instellingen op ‘open favorieten’ staan hebt.

Ik heb er zelf last van gehad. Verwijder je bookmarks. Daarna klik je op de adresbalk, control + klik en uncheck je ‘view icons’. Dan werkt het weer. :)

Edit: Dropbox is compleet dood op deze versie van macOS. Code opslaan doe je dus tijdelijk even elders.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennisweb op 23-06-2020 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Greatsword schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 01:06:
Voor degene die een bootable USB willen maken, kan je onderstaande in terminal invullen, mits je USB stick geformatteerd is op Mac OS Uitgebreid (journaled) en je hem de naam Untitled heb gegeven.

sudo /Applications/Install\ macOS\ Beta.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled
Nog makkelijker, maak een nieuw APFS Volume aan en installeer macOS Big Sur daarop.
Zo heb je automatisch een internal dual-boot. :)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 12:57

Saven

Administrator

Mast schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:13:

IK vind t juist een stuk chiquer en minder kinderachtig dan hoe het nu is. macOS krijgt hier imo een meer professionele rustigere uitstraling van. Kan Windows 10 nog wat van leren met dat houtje touwtje werk :+

Maar goed, smaken verschillen en verandering is voor veel mensen altijd lastig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Rivanov Heb ik ook gedaan, maar een bootable USB is altijd wel handig als je hem ook op andere apparaten wilt instaleren/testen ;)

Bij mij overigens 3x een foutmelding gehad tijdens een installatie poging, pas bij de 4de keer lukte het.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Dennisweb schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 01:50:
Edit: Dropbox is compleet dood op deze versie van macOS. Code opslaan doe je dus tijdelijk even elders.
offtopic:
Gewoon op Git bedoel je? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De laatste keer dat ik MacOS gebruikte bestond er ook nog zoiets als iCloud. Misschien ook wel handig :P

Heeft iemand al gekeken in de Extension Store van Safari? Staat er al veel in?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

anandus schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:09:

Heeft iemand al gekeken in de Extension Store van Safari? Staat er al veel in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fa_02t1k8YNZDP3eFcfjzG2yEmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/snh19W2FAzfSuOFc0gCImxek.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik zie uBlock Origin er nog niet tussen staan.
Marktplaats zonder Spam zeker ook nog niet? :P

Edit: Betaalde extensions? Hmm, weet niet wat ik daarvan moet vinden ...

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 23-06-2020 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@anandus Nope, beide niet. Aangezien uBlock Origin al in Catallina niet meer ondersteund werd ben ik overgegaan naar Wipr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:27

4POX

Everybody is wired

dbz1985 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 01:00:
Belangrijke feit,

Macbook 2015 of later
Mac mini 2014 of later
iMac 2014 of later
iMac Pro 2017 of later
Mac Pro 2013 of later
Bij de Mac vallen flink wat oudere machines af, waaronder alle modellen uit 2012.

Bron Iculture
Lijstje is niet helemaal correct.

Op Apple.com staat MacBook Pro late 2013 en later. iCulture laat je geloven dat MacBook Pro early 2013 ook nog en update krijgt.

Ik denk dat 11.0 alleen Intel's vierde generaties processoren en later ondersteunt.

[ Voor 6% gewijzigd door 4POX op 23-06-2020 10:30 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
M'n MacBook Pro 15" voorzien van macOS Big Sur Beta.
Ziet er toch wel verfrissend uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Kan ik de beta gewoon op een los Volume van m’n APFS-partitie zetten of is het verstandiger om het op een externe SSD te installeren?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@THE_BASE Kan beide, maar zoals @Rivanov net ook al zei is op een APFS partitie net zo makkelijk, zo draai ik het momenteel ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
THE_BASE schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:40:
Kan ik de beta gewoon op een los Volume van m’n APFS-partitie zetten of is het verstandiger om het op een externe SSD te installeren?
Los APFS volume maken. Easy-peasy. :)

https://support.apple.com/nl-nl/HT208891

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 10:10

M_V

4POX schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:29:
[...]

Op Apple.com staat MacBook Pro late 2013 en later. iCulture laat je geloven dat MacBook Pro early 2013 ook nog en update krijgt.

Ik denk dat 11.0 alleen Intel's vierde generaties processoren en later ondersteunt.
Ik snapte het al niet, de MBP 15inch late 2012 en early 2013 zijn eigenlijk gewoon hetzelfde. Voor wie een glazen bol heeft: de MBP 15 inch late 2013, 2014 EN 2015 (waarbij de laatste tot in 2018 verkocht is) zijn allemaal eigenlijk dezelfde machines. Zouden die bij een toekomstige Macos-update allemaal tegelijk obsolete gemaakt worden of is dit niet mogelijk. Ik vraag dit voor een vriend ;-).

Maar ontopic: ik heb net Big Sur geinstalleerd op mijn Late 2013 en het ziet er goed uit en ben nog geen grote problemen tegengekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Rivanov schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:32:
M'n MacBook Pro 15" voorzien van macOS Big Sur Beta.
Ziet er toch wel verfrissend uit. :)
Eens, vind de transparante menubalk toch best wel mooi.

Verder ook wat kleine tweaks aan het systeemvoorkeuren menu.

Finder is even wennen, maar de gekleurde icoontjes zijn echt wel mooi.
Widgets zien er ook erg stick uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gru892nL0hdo0KFYBoR4XWp1h_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WjN63z16I8ngIZTinJysmC6u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkHPaPxKaV44lQxyqMbH_ZteREE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a80VFWayqHF03nAz6nP0WLIP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlU7GLgDLC7Jx0qm7fa31R6dX4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DvAfalh0tjVSZnAwPXokpifD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZh3FEK0FrgUxoaBRkRd2zZyl0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E1tsXvl6UEeelUqA5t88ikRt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tdqe6ussDVIH2vyWqShCbhEzx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oiYVXJysXyDh834XuTxVLx97.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsjJwyv3m9AxZTKSkha8Qqe6P6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vyKp2S2RS7f3reM3vf2dHY4b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Greatsword op 23-06-2020 11:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:18
Allemachtig! Dat batterij icoon 8)7 wat een verschrikking.
Haha, lol @MartijnMartijn _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door xoniq op 23-06-2020 11:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:02
Kanonnen wat een lelijk batterij icoon 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:04
Op de iconen na vind ik de nieuwe design best wel mooi.

De vraag is echter of alle menustructuren, knoppen, popups, ... even efficient gaan werken als we gewend zijn. Maar Apple kennende zal dat wel in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

MartijnMartijn schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:11:
[...]

Same voor iMessage en Facetime :r manmanman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
MartijnMartijn schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:11:
[...]

Het is 100% een rechthoekige komkommer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

M_V schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Ik snapte het al niet, de MBP 15inch late 2012 en early 2013 zijn eigenlijk gewoon hetzelfde. Voor wie een glazen bol heeft: de MBP 15 inch late 2013, 2014 EN 2015 (waarbij de laatste tot in 2018 verkocht is) zijn allemaal eigenlijk dezelfde machines. Zouden die bij een toekomstige Macos-update allemaal tegelijk obsolete gemaakt worden of is dit niet mogelijk. Ik vraag dit voor een vriend ;-).

Maar ontopic: ik heb net Big Sur geinstalleerd op mijn Late 2013 en het ziet er goed uit en ben nog geen grote problemen tegengekomen.
Niet helemaal waar. De 13" 2015 kreeg een vijfde generatie cpu terwijl de 2015 15" een vierde generatie kreeg. Maar ja. Sommige blijven jarenlang tekoop. De Macbook Pro non-retina was toch ook tot 2015 te koop?

Apple heeft in het verleden wel eens de reden gebruikt dat ze een serie machines uitsloten van een update omdat ze alleen een verouderde wifi kaart hadden. Het gebeurt regelmatig dat je alsnog een nieuwe versie kan installeren met de hulp van hackingtosh tools.
Op de iconen na vind ik de nieuwe design best wel mooi.

De vraag is echter of alle menustructuren, knoppen, popups, ... even efficient gaan werken als we gewend zijn. Maar Apple kennende zal dat wel in orde zijn.
O. Hier gaat mijn OCD weer heel hard op. Hoe lang gaat het duren voordat alle apps hun iconen hebben aangepast zodat ze in lijn zijn met de Apple iconen. Hoe lang duurde het voordat alle third party apps een darkmode icoon hadden. Ik krijg nu al hoofdpijn.

[ Voor 17% gewijzigd door 4POX op 23-06-2020 11:28 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbz1985
  • Laatst online: 13-06 12:40
[...]

Had gehoopt dat mijn mac mini 2012 ook nog de update kreeg, maarja aan alles komt een eind. Gelukkig werkt de mini nog perfect en is een upgrade totaal nog niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
dbz1985 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:38:
[...]

Had gehoopt dat mijn mac mini 2012 ook nog de update kreeg, maarja aan alles komt een eind. Gelukkig werkt de mini nog perfect en is een upgrade totaal nog niet nodig.
Mja, voor een computer met 8 jaar oude hardware komt ooit een einde. 8 jaar heeft ie best lang gedaan. Zelf zit ik met mijn Mac Mini 2014.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Even een paar programma's getest

Werkend:

BetterTouchTool
iStat Menus
DaisyDisk
Keka
Coconut Battery
IIna
Transmission
Downie

Niet Werkend:
Little Snitch
Black Magic Disc Speed Test

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 17:36
Ik vind het eerder zorgelijk dan iets waar ik enthousiast van word, het is een soort zuurstok kinderparadijs interface geworden. Dat kun je mooi of lelijk vinden, maar het klikken op de klok omdat er ineens van alles onder zit wat niks met de klok te maken heeft vind ik geen spectaculair idee... het stokpaardje was toch het stokpaardje van Apple dat alles gebruiksvriendelijk moest zijn?

Overigens lijkt dit voor iOS / iPadOS niet veel anders te zijn.

Ik krijg beetje “KDE van dn Aldi” fibes erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Xantios Gelukkig hou ik wel van kleurtjes dus mij stoort het niet, maar ik snap je punt.

Betreft de klok, daar zat vroeger eerst een extra icoontje voor het berichtencentrum toch, dus dit scheelt weer wat ruime op de menubalk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 17:16

epo

Iemand Citrix Workspace getest of dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riwe89
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-03 10:38
Greatsword schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:46:
...Niet Werkend:
Little Snitch...
Zet de beta-updates aan. LS is vaak erg snel met hun "nightly"-updates voor nieuwe macOS versies. Afgelopen 3/4 jaar ook meegemaakt en binnen enkele dagen had ik LS weer draaiend en wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Precies... de "early 2013" is geen officieel model, maar een speedbump (standaard snellere CPU als basis en 16GB RAM op de 15") van de mid-2012. Deze machines hebben nog steeds een CPU met de Ivy Bridge-architectuur en een GTX650m (15").

In oktober 2013 kwamen de modellen met een echt nieuw logic board met Haswell CPU, GTX740m (15"), Thunderbolt 2 en Wifi AC.

Het lijkt erop dat je minimaal een Haswell moet hebben om Big Sur te kunnen draaien (officieel dan; DosDude is vast al aan het programmeren).

[ Voor 3% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 23-06-2020 12:21 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Riwe89 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:09:
[...]

Zet de beta-updates aan. LS is vaak erg snel met hun "nightly"-updates voor nieuwe macOS versies. Afgelopen 3/4 jaar ook meegemaakt en binnen enkele dagen had ik LS weer draaiend en wel :)
Ik moet hem natuurlijk wel eerst kunnen installeren, alvorens ik de beta updates kan activeren.
Op de site zie ik ook nog geen nightly update.

https://www.obdev.at/products/littlesnitch/download.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u24dkpTvTEkjDjtCRoBSS_bBSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aobPY1TlkOhyZV4F9dI8Wdfu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riwe89
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-03 10:38
Greatsword schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:17:
[...]

Ik moet hem natuurlijk wel eerst kunnen installeren, alvorens ik de beta updates kan activeren.
Op de site zie ik ook nog geen nightly update.

https://www.obdev.at/products/littlesnitch/download.html

[Afbeelding]
Deze pagina even in de gaten houden: https://www.obdev.at/prod...releasenotes-nightly.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

dbz1985 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:38:
[...]

Maak je (nog) niet ongerust.

Allereerst is Catalina voorlopig nog gewoon ondersteund door Apple. Dus security updates komen gewoon uit en als je geluk hebt ook nog wel een feature update en nieuwe Safari.

Daarnaast: tot nu toe zijn er altijd wel slimme mensen die de nieuwere versie van macOS aan de praat krijgen op oudere, unsupported Macs, en daar dan een eenvoudige installer voor schrijven. DosDude is een bekende die eerder al Sierra en Mojave geschikt maakte voor oudere hardware.

Soms mis je dan functionaliteit (omdat de hardware die echt niet kan leveren) maar voor normaal gebruik maakt het niet veel uit.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Xantios schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:56:
Ik vind het eerder zorgelijk dan iets waar ik enthousiast van word, het is een soort zuurstok kinderparadijs interface geworden. Dat kun je mooi of lelijk vinden, maar het klikken op de klok omdat er ineens van alles onder zit wat niks met de klok te maken heeft vind ik geen spectaculair idee... het stokpaardje was toch het stokpaardje van Apple dat alles gebruiksvriendelijk moest zijn?

Overigens lijkt dit voor iOS / iPadOS niet veel anders te zijn.

Ik krijg beetje “KDE van dn Aldi” fibes erbij
Ik denk dat dat vooral door de default wallpaper komt. Want aan translucency is op zichzelf niks kinderlijks imo. Gelukkig kun je die wallpaper eenvoudig veranderen als je dat wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:17:
[...]

Precies... de "early 2013" is geen officieel model, maar een speedbump (standaard snellere CPU als basis en 16GB RAM op de 15") van de mid-2012. Deze machines hebben nog steeds een CPU met de Ivy Bridge-architectuur en een GTX650m (15").

In oktober 2013 kwamen de modellen met een echt nieuw logic board met Haswell CPU, GTX740m (15"), Thunderbolt 2 en Wifi AC.

Het lijkt erop dat je minimaal een Haswell moet hebben om Big Sur te kunnen draaien (officieel dan; DosDude is vast al aan het programmeren).
Ik ga nadenken.

Mijn scherm van mijn late 2013 is stuk. Vervangen gaat me 230 euro kosten voor een tweedehands scherm. Of ga ik voor een 2015 model met een 14nm vijfde generatie cpu en 16GB ram voor 700 euro, tweedehands.

Ik ga mijn vingers niet branden aan een mbp 2016-2019. één verdwaald stofdeeltje en je toetsenbord hangt. Nee, dank je. Een mbp 2020 is nu ook een risico. Stel dat ze in het najaar met een ARM mbp komt die games kan draaien zoals ik gisteren zag in de presentatie. Met ipad pro batterij duur. ... .. . Dan is de aanschaf van de 2020 modellen laptops geen goede investering. Plus dat ik vind dat Apple veel te kort powerpc heeft gesupport nadat de intel cpu in de apple machines kwamen. Deze kwamen in 2006 uit. In 2009 was met SL de support voor powerpc over. Een dikke drie jaar vind ik te kort.

Dus een nieuw scherm of een 2015 tweedehands model. even een paar nachtjes over slapen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:13
dbz1985 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 01:00:
Belangrijke feit,

Macbook 2015 of later
Mac mini 2014 of later
iMac 2014 of later
iMac Pro 2017 of later
Mac Pro 2013 of later

Bron Iculture
Kan je ook vinden op:
https://www.apple.com/macos/big-sur-preview/
Maar als je vervolgens op Mac Mini of Macbook Pro klikt werken de 2012 versies ook nog. Beetje vreemd en tegenstrijdig

Edit; De pagina's waar je op kan klikken zullen misschien nog niet ge-update zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Pendora op 23-06-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@4POX Als ik de presentatie mag geloven willen ze binnen 2 jaar alle apparaten hebben voorzien van hun eigen chips.

Ik verwacht echter dat ze daarna ook nog wel een paar jaar MacOs upgrades blijven uitbrengen maar dan voor beide systemen, dus Intel based apparaten en hun eigen lijn, de Intel based userbase is immers veel te groot.

Zelfs nu nog krijgen Mac's van 2013 een upgrade, kan me daarom niet voorstellen dat er over 2 jaar alleen nog maar beveiligingsupdates voor alle Intel Mac's uitkomen.

2025 zou ik een mooi uitfasering vinden, dan kunnen Mac's van 2019/2020 dus prima 5 jaar mee gaan en tegen die tijd zijn hun eigen chips hopelijk van ongeëvenaarde kwaliteit, waardoor een upgrade ook interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:43

amphora

Websites & Fotografie

In Big Sur krijgen safari tabs een update begreep ik. Waar ik me nu aan stoor is dat als ik een tab blad 'pin' deze vast staat aan de linker kant van alle tabs. En dus ook met CMD-1 te kiezen is. Kan iemand eens testen of dit nu beter kan?
Ik pin regelmatig een mixcloud of soundcloud tab vast zodat ik deze niet per ongeluk sluit als ik muziek ook het luisteren ben. Maar wil wel de tab bladen die ik daadwerkelijk mee werk CMD-1/2/3 hebben en niet 1 verliezen aan het gepinde tabje.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
MacOS Big Sur lijkt wel gemaakt om te gebruiken met 'touch'. Zouden ze een iMac of macbook met touch screen gaan uitbrengen?

Niet dat ik die wil, ik haat vingerafdrukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Citroentaart schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:01:
MacOS Big Sur lijkt wel gemaakt om te gebruiken met 'touch'. Zouden ze een iMac of macbook met touch screen gaan uitbrengen?

Of pencil support en dat MacBook dan dubbel geklapt kan worden of zo.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

Is deze release alleen voor developpers (word namelijk overal aangegeven, maar zou graag willen testen)? Ik zou namelijk graag de nieuwe versie willen testen omdat ik verantwoordelijk ben voor het managen van macOS apparaten. Heb een dualboot aangemaakt, maar als ik mij wil aanmelden voor de beta zie ik alleen de beta van Catalina.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Nogne schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:05:
Is deze release alleen voor developpers (word namelijk overal aangegeven, maar zou graag willen testen)? Ik zou namelijk graag de nieuwe versie willen testen omdat ik verantwoordelijk ben voor het managen van macOS apparaten. Heb een dualboot aangemaakt, maar als ik mij wil aanmelden voor de beta zie ik alleen de beta van Catalina.
Alleen voor developers met een betaald account inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

amphora schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:05:
[...]

Alleen voor developers met een betaald account inderdaad.
Bedankt, dat wilde ik even weten inderdaad voordat ik nog wat uren ga zoeken en het toch nog niet beschikbaar is voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dat was Luke Miani ook al opgevallen; vooral de sliders in de settings zijn "buitensporig" groot, gewoon gemaakt voor vingertoppen bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
amphora schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:04:
[...]

Is ook een optie. Dat is wel fraai.
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:10:
[...]

Dat was Luke Miani ook al opgevallen; vooral de sliders in de settings zijn "buitensporig" groot, gewoon gemaakt voor vingertoppen bijna.
Ja idd. En die knoppen die 'hoveren' als je er met de cursor overheen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq

amphora schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:04:
[...]

iPad Pro met macOS 11? (Aangezien bepaalde macOS apps de reden zijn dat mensen niet een iPad Pro kunnen gebruiken als MacBook vervanger.

(En aangezien de CPU voor zowel Mac's als iPads dan vrijwel identiek is)

Andere zaken die daarbij meespelen:
  • UI lijkt erg op iPadOS
  • Grote controls voor vingers bedoelt
  • Versimpelde UI (geen complexe kleine icoontjes en knopjes)
  • Zelfde CPU architectuur
Het gat tussen de OS'en én apparaten wordt wel echt kleiner nu.

[ Voor 23% gewijzigd door xoniq op 23-06-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 15:51
Probeer de Beta op mijn Mac Mini te installeren, vrije ruimte 122,69 van de 256.
Na het downloaden (nog 113,11 over) zegt ie vrolijk dat ik nog 17,75 moet vrij maken voor een installatie????

En op mijn Air, 33 vrij en vraagt ie om 25 extra....

[ Voor 14% gewijzigd door bing69 op 23-06-2020 15:30 ]

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

xoniq schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:53:
[...]

[...]

iPad Pro met macOS 11? (Aangezien bepaalde macOS apps de reden zijn dat mensen niet een iPad Pro kunnen gebruiken als MacBook vervanger.

(En aangezien de CPU voor zowel Mac's als iPads dan vrijwel identiek is)

Andere zaken die daarbij meespelen:
  • UI lijkt erg op iPadOS
  • Grote controls voor vingers bedoelt
  • Versimpelde UI (geen complexe kleine icoontjes en knopjes)
  • Zelfde CPU architectuur
Het gat tussen de OS'en én apparaten wordt wel echt kleiner nu.
Misschien zelfs wel zover dat je dualboot kan doen met iPadOS / MacOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

bing69 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:10:
Probeer de Beta op mijn Mac Mini te installeren, vrije ruimte 122,69 van de 256.
Na het downloaden (nog 113,11 over) zegt ie vrolijk dat ik nog 17,75 moet vrij maken voor een installatie????
Heb je een APFS volume aangemaakt om daar de installatie op te doen, of hoe doe je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Greatsword schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:29:
[...]

Heb je een APFS volume aangemaakt om daar de installatie op te doen, of hoe doe je het?
Gewoon over de Catalina beta heen

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

bing69 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:31:
[...]

Gewoon over de Catalina beta heen
Dat is dus je fout, gewoon schoon en fris beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Greatsword schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:35:
[...]

Dat is dus je fout, gewoon schoon en fris beginnen.
dan ben ik bang dat ik dat maar eens even niet doe..... Thanks

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

bing69 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:37:
[...]

dan ben ik bang dat ik dat maar eens even niet doe..... Thanks
Er is geen reden om het niet te doen aangezien je voldoende ruimte hebt, volg dit:
Een APFS-volume toevoegen https://support.apple.com/nl-nl/HT208891

En dan daarop de installatie doen, je krijgt dan gewoon dual boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nogne schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:05:
Lees ook de topic waarschuwing

Let op:
macOS Big Sur beta is officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of (later) Apple Beta Software Program. Hoe je aan de beta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.

Het kan dus wel, maar mag hier niet besproken worden, kwestie dus van googelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

Greatsword schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:45:
[...]

Lees ook de topic waarschuwing

Let op:
macOS Big Sur beta is officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of (later) Apple Beta Software Program. Hoe je aan de beta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.

Het kan dus wel, maar mag hier niet besproken worden, kwestie dus van googelen.
Bedankt je bericht, maar ik wacht wel even af. Ik wil namelijk niet via een onofficiele weg dingen gaan testen, ik moet gewoon even geduld hebben voordat de beta ook beschikbaar is in de latere Beta Software Program (waar ik wel in zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Het is ook beschikbaar via AppleSeed trouwens. Voor wie daar toegang toe heeft. Dit kan geregeld worden via je werkgever als je een Apple account manager hebt. Je moet een NDA tekenen net zoals bij de andere officiele methodes. En je moet een reden hebben om te moeten testen zoals compatibiliteit met je bedrijfssystemen.

Ik wou het even zeggen dat het dus niet alleen voor developers is op zich.

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 23-06-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Vraagje over SSD op mijn Air, waarschijnlijk met de Catalina beta is er een extra volume bijgekomen. Met mijn Windows kennis zou ik dus de andere kunnen verwijderen en zo meer ruimte kunnen krijgen. Als dat zo is hoe haal ik die dan weg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xpRI0Z-ZwOt7_K4-OTtFEDjsV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s8IJIhhajqow9bd7rVv977M6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qP8vnEqs1EAyuLKqZDZ33jdqn4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UVrh45EaD7o7ZdLyW8liykFa.png?f=user_large

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@bing69 Je moet Schijfhulpprogramma openen, daar zie je de partities en volumes die je dan kan indelen, wissen etc.

[ Voor 45% gewijzigd door Greatsword op 23-06-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

GekkePrutser schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:20:
Het is ook beschikbaar via AppleSeed trouwens. Voor wie daar toegang toe heeft. Dit kan geregeld worden via je werkgever als je een Apple account manager hebt. Je moet een NDA tekenen net zoals bij de andere officiele methodes. En je moet een reden hebben om te moeten testen zoals compatibiliteit met je bedrijfssystemen.

Ik wou het even zeggen dat het dus niet alleen voor developers is op zich.
Kende die nog niet. Zal 'm toevoegen aan de topicwaarschuwing :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Greatsword schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:53:
@bing69 Je moet Schijfhulpprogramma openen, daar zie je de partities en volumes die je dan kan indelen, wissen etc.
Thanks, zat in systeemvoorkeuren te zoeken....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels een paar uurtjes werkend en wat me inderdaad opvalt is dat er veel space tussen iconen is. Voorbode op touch-bediening lijkt me.

Waar ik me voor nu aan stoor, ik werk niet graag in dark-mode, is dat het menubar van bijvoorbeeld Safari wel erg dik en wit is, als je begrijpt wat ik bedoel. Zou dat toch graag wat subtieler zien en minder helder-wit.

Ook de transparante menubalk zie ik graag weer zoals het was, die nog niet kunnen vinden. Verder kun je de widgets klein, groot of normaal indelen. De letters die er bij staan zijn K, N en G. Ik zou het toch houden op S, M, L. Ook al is dat niet vertaald.

Verder werkt het voor een allereerste beta vooralsnog prima.

Edit:

Lekker rommeltje. Heb via APFS een volume aangemaakt voor Big Sur. Was er wel klaar mee, dus terug naar Catalina. Daar via Schijfhulpprogramma het Volume gewist en opnieuw opgestart.

Nu is er 15GB bezet door een volume genaamd disk1s7 en deze kan niet gemount worden en daardoor dus niet verwijderd worden. Ook via Terminal niet.

Is de enige optie nu echt de hele hoofdschijf formatteren en macOS opnieuw installeren? :F

[ Voor 24% gewijzigd door THE_BASE op 23-06-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

THE_BASE schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:57:
Inmiddels een paar uurtjes werkend en wat me inderdaad opvalt is dat er veel space tussen iconen is. Voorbode op touch-bediening lijkt me.

Waar ik me voor nu aan stoor, ik werk niet graag in dark-mode, is dat het menubar van bijvoorbeeld Safari wel erg dik en wit is, als je begrijpt wat ik bedoel. Zou dat toch graag wat subtieler zien en minder helder-wit.

Ook de transparante menubalk zie ik graag weer zoals het was, die nog niet kunnen vinden. Verder kun je de widgets klein, groot of normaal indelen. De letters die er bij staan zijn K, N en G. Ik zou het toch houden op S, M, L. Ook al is dat niet vertaald.

Verder werkt het voor een allereerste beta vooralsnog prima.

Edit:

Lekker rommeltje. Heb via APFS een volume aangemaakt voor Big Sur. Was er wel klaar mee, dus terug naar Catalina. Daar via Schijfhulpprogramma het Volume gewist en opnieuw opgestart.

Nu is er 15GB bezet door een volume genaamd disk1s7 en deze kan niet gemount worden en daardoor dus niet verwijderd worden. Ook via Terminal niet.

Is de enige optie nu echt de hele hoofdschijf formatteren en macOS opnieuw installeren? :F
Is het vanuit de recovery mode mogelijk om die partitie te verwijderen?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
4POX schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 04:10:
[...]

Is het vanuit de recovery mode mogelijk om die partitie te verwijderen?
Helaas niet, heb ik al geprobeerd. Exact dezelfde melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Als je de beta draait, kun je dan ook al aan de slag met de arm-native versie van Office?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
SirLenncelot schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:18:
Als je de beta draait, kun je dan ook al aan de slag met de arm-native versie van Office?
Hoe wil je dat doen als je geen ARM Mac hebt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

THE_BASE schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:12:
[...]

Helaas niet, heb ik al geprobeerd. Exact dezelfde melding.
Deze morgen was ik in een winkel die Big Sur draait. De systeem partitie is een partitie die niet eens benaderd kan worden. Apple weer een stapje verder met de security. Geen toegang meer tot de systeem partitie.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Lekker. Bedankt voor het advies Apple. :)

Deze melding is het overigens. Staat inderdaad ook op Reddit.

Ik zit te denken: stel dat ik Big Sur installeer op een externe SSD. Kan ik dat volume dan wél bereiken en verwijderen? Omdat Catalina deze versie van het Volume niet begrijpt (ander type) en Big Sur wel. Of kom ik met een macOS dat is opgestart vanaf een SSD niet in de rest van het systeem.

Anders zit er niets anders op dan te herstellen en een Time Machine back-up terug te zetten in de hoop dat het weer werkt. Volgens Reddit krijg ik nu ook geen updates meer van Catalina.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5lFZf_fY6G0Pi9Gt0rLflnqh54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HpAJB4SDtHAvjJc0FR8SNfnz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door THE_BASE op 24-06-2020 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
THE_BASE schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:36:
[...]

Lekker. Bedankt voor het advies Apple. :)

Deze melding is het overigens. Staat inderdaad ook op Reddit.

Ik zit te denken: stel dat ik Big Sur installeer op een externe SSD. Kan ik dat volume dan wél bereiken en verwijderen? Omdat Catalina deze versie van het Volume niet begrijpt (ander type) en Big Sur wel. Of kom ik met een macOS dat is opgestart vanaf een SSD niet in de rest van het systeem.

Anders zit er niets anders op dan te herstellen en een Time Machine back-up terug te zetten in de hoop dat het weer werkt. Volgens Reddit krijg ik nu ook geen updates meer van Catalina.

[Afbeelding]
iCloud is nu ook messed-up in Catalina. M'n Mail connect niet meer, heeft hier ook mee te maken.
Komt omdat Big Sur nu in dezelfde container staat als Catalina. We hadden 'm officieel in een aparte container moeten zetten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pc8mnCp.jpg

Zo moet het er uit zien in Disk Utility.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PnxB9Ra.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Rivanov schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:32:
[...]

iCloud is nu ook messed-up in Catalina. M'n Mail connect niet meer, heeft hier ook mee te maken.
Komt omdat Big Sur nu in dezelfde container staat als Catalina. We hadden 'm officieel in een aparte container moeten zetten.

[Afbeelding]

Zo moet het er uit zien in Disk Utility.

[Afbeelding]
Onder Container Disk 1 staat bij mij dus een Volume genaamd disk1s7 en dat is het probleem.

Overigens komt m’n mail gewoon binnen, alleen moet steeds opnieuw inloggen in iCloud na opnieuw opstarten.

Nu op vakantie, thuis even kijken of het met Time Machine opgelost kan worden.

Jammer dat dit niet is gecommuniceerd door Apple. Zo staat het althans niet op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat wel zou moeten kunnen, is een bootable Big Sur-beta USB install stick te maken met 'createinstallmedia' op de gebruikelijke wijze, daarvan booten, en dan met de recovery mode van Big Sur zelf de partitie verwijderen.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd (heb dit probleem niet, ik heb aparte Macs om te testen) maar dit zou gewoon moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Rivanov schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:26:
[...]

Hoe wil je dat doen als je geen ARM Mac hebt? ;)
Ohja goedemorgen... 7(8)7

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb over de bestaande Catalina stable heen geinstalleerd. Niet verstandig (ik was iets te enthousiast met verder klikken), maar het werkt grotendeels prima.

Bugs die ik tegen kom:
  • Mail app crashes
  • Het filevault login scherm heeft graphics glitches (tekst door elkaar, zwarte achtergrond)
Op deze manier kan ik straks gewoon verder updaten naar beta 2 denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Hoe draaien de applicaties die systeem drivers gebruiken

- Virtualbox
- Intel power gadget
- Logitech tools
- etc etc

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Laatst online: 20:01
4POX schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:57:
Hoe draaien de applicaties die systeem drivers gebruiken

- Virtualbox
- Intel power gadget
- Logitech tools
- etc etc
VirtualBox is stuk bij mijn. VMWare Fusion ook en Parallels ook. Dropbox gebruikt ook kernel extensions en is dan ook stuk. Zelfde geldt voor Little Snitch en AnyDesk. En nog een handvol andere apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Dennisweb schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:08:
[...]

VirtualBox is stuk bij mijn. VMWare Fusion ook en Parallels ook. Dropbox gebruikt ook kernel extensions en is dan ook stuk. Zelfde geldt voor Little Snitch en AnyDesk. En nog een handvol andere apps.
Bij virtualisatie apps was dit bekend. Dit ivm de aanloop naar ARM, virtualisatie apps moeten bepaalde zaken updaten zodat macOS 11 tegen de app kan vertellen dat het om een ARM of Intel apparaat gaat.

Anders heb je straks met je nieuwe ARM Mac dat je probeert Windows te buiten met allemaal gedoe, of andersom; dat je geen Windows kan booten omdat het virtualisatie gedeelte niet weet dat je nog een Intel apparaat gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Heb ik er geheel per ongeluk toch Big Sur op staan, na een gehele nieuwe installatie en restore via Timemachine vroeg ie of er een update gedaan mocht worden. Was het toch Big Sur....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
bing69 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:13:
Heb ik er geheel per ongeluk toch Big Sur op staan, na een gehele nieuwe installatie en restore via Timemachine vroeg ie of er een update gedaan mocht worden. Was het toch Big Sur....
Mijn idee is om via CMD+R de schijf helemaal te wissen, daarna macOS Catalina te installeren en via Time Machine de meest recente kopie terug te zetten.

Ik heb het niet eerder zo gedaan, maar is alles dan exact zoals het nu is? In die zin: moet ik daarna alsnog veel instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Heb last van een un-mountable disk1s7 .. krijg die niet verwijderd en daardoor blijf ik de Incompatible Disk melding krijgen. Zelfs na een volledige TimeMachine re-install.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:27
epo schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:08:
Iemand Citrix Workspace getest of dat werkt?
ja die werkt. bij mij Version: 20.05.0.6 (2005)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Rivanov schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:38:
Heb last van een un-mountable disk1s7 .. krijg die niet verwijderd en daardoor blijf ik de Incompatible Disk melding krijgen. Zelfs na een volledige TimeMachine re-install.
Heb je de schijf niet volledig geformatteerd dan?

Dat lijkt me sowieso een must. Een Time Machine-backup komt gewoon over de basis heen, dus daarmee alleen los je het niet op.

Formatteren, macOS Catalina en Time Machine. Ik denk dat dat de beste manier is. Ik test het zaterdag even, nu op vakantie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
THE_BASE schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:43:
[...]

Heb je de schijf niet volledig geformatteerd dan?

Dat lijkt me sowieso een must. Een Time Machine-backup komt gewoon over de basis heen, dus daarmee alleen los je het niet op.

Formatteren, macOS Catalina en Time Machine. Ik denk dat dat de beste manier is. Ik test het zaterdag even, nu op vakantie. :)
Uiteraard heb ik eerst geformatteerd. ;)
Maar ik bleef een unmountable volume behouden.

Maar de Container was corrupt dus heb uiteindelijk via Recovery Mode > Terminal de volledige container verwijderd.

code:
1
diskutil apfs deleteContainer [i]diskname[/i]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Rivanov schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:38:
En wat zoals @GekkePrutser zegt, je boot vanaf een Bootable USB van Catalina of Big Sur?

Daar moet je dan toch gewoon de hele schijf inclusief partities en volumes kunnen wissen, om vervolgens een clean Install te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Greatsword schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:56:
[...]

En wat zoals @GekkePrutser zegt, je boot vanaf een Bootable USB van Catalina of Big Sur?

Daar moet je dan toch gewoon de hele schijf inclusief partities en volumes kunnen wissen, om vervolgens een clean Install te doen.
Bootable USB. Het is nu inmiddels gelukt. TimeMachine Restore van afgelopen zaterdag loopt nu weer op een clean disk.

Dus pro-tip als je met de Big Sur beta aan de slag wilt gaan. Maak niet zomaar een nieuw volume aan binnen dezelfde container als Catalina, maar maak dus een nieuwe container aan door een extra partitie te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Instructies om Big Sur in een VM te installeren.

https://mrmacintosh.com/h...fusion-parallels-desktop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Als ik CMD+R doe en naar Terminal ga en daar jouw commandline plaats is de melding:

Could not find APFS Container Reference or Physical Store.

Nog tips of echt alles formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Rivanov schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:58:
[...]

Bootable USB. Het is nu inmiddels gelukt. TimeMachine Restore van afgelopen zaterdag loopt nu weer op een clean disk.
Bij mij ziet het er nu zo uit, nog geen behoefte gehad om de Beta er af te halen en het APFS volume te verwijderen.

Lijkt dus wel iets anders dan hoe het er bij jou uit zag. OSX Gegevens is dan het volume waar ik Big Sur op heb geïnstalleerd. Geen idee waarom er 2x Container Disk1 staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9ff0TXpTf8jY6BZyxcYvmcjvRc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I4HuZAbbH0VCHnWepkTjTBrC.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 24-06-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:06:
[...]

Bij mij ziet het er nu zo uit, nog geen behoefte gehad om de Beta er af te halen en het APFS volume te verwijderen.

Lijkt dus wel iets anders dan hoe het er bij jou uit zag. OSX Gegevens is dan het volume waar ik Big Sur op heb geïnstalleerd.

[Afbeelding]
Qua greyed-out hier ook. Het is 14Gb wat opgeslokt is door iets wat niet meer gelocalliseerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Greatsword schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:06:
[...]

Lijkt dus wel iets anders dan hoe het er bij jou uit zag. OSX Gegevens is dan het volume waar ik Big Sur op heb geïnstalleerd. Geen idee waarom er 2x Container Disk1 staat.

[Afbeelding]
Dat is de "foute" manier waarop je het Big Sur Volume dus op dezelfde partitie hebt staan. En dat brengt dus problemen met zich mee i.c.m. Catalina. (waaronder die Incompatible Disk foutmelding en iCloud issues).
THE_BASE schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:08:
[...]

Qua greyed-out hier ook. Het is 14Gb wat opgeslokt is door iets wat niet meer gelocalliseerd kan worden.
Precies, dat is de unmountable Volume waar ik het over had. Die krijg je ook niet gemount en kun je ook niet normaal verwijderen. Moest dus de complete Container (partitie) verwijderen en Catalina volledig opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
THE_BASE schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:13:
[...]

Mijn idee is om via CMD+R de schijf helemaal te wissen, daarna macOS Catalina te installeren en via Time Machine de meest recente kopie terug te zetten.

Ik heb het niet eerder zo gedaan, maar is alles dan exact zoals het nu is? In die zin: moet ik daarna alsnog veel instellen?
Zo heb ik het dus ook gedaan, alleen als ik iets wil wijzigen in systeemvoorkeuren pakt hij mijn password niet, ben beheerder en kan mijn password wel aanpassen,,,,

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Heb nu een tweede partitie aangemaakt en ga hierop dus Big Sur (opnieuw) installeren.
Zo ziet het er nu dus uit in Disk Utility, waarbij Containerdisk2 de nieuwe partitie is.

Afbeeldingslocatie: https://dsc.cloud/0eb69a/Screen-Shot-2020-06-25-07-14-41.09.png

[ Voor 11% gewijzigd door Rivanov op 25-06-2020 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Rivanov schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:15:
Heb nu een tweede partitie aangemaakt en ga hierop dus Big Sur (opnieuw) installeren.
Zo ziet het er nu dus uit in Disk Utility, waarbij Containerdisk2 de nieuwe partitie is.

[Afbeelding]
Een Container is dus gewoon een partitie? Lekker duidelijk allemaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
THE_BASE schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:01:
[...]

Een Container is dus gewoon een partitie? Lekker duidelijk allemaal. :)
Jup.

Pagina: 1 2 ... 17 Laatste

Let op:
macOS Big Sur bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, AppleSeed, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan bèta's kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.