[macOS Big Sur] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:13
MacOs 11.6 is nu ook uit zag ik. Laptop van mijn vriendin is al geüpdatet, die van mij heeft nog geen update aangeboden gekregen.

Inmiddels ook zelf de update gekregen.

[ Voor 17% gewijzigd door PrimusIP op 14-09-2021 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Release notes macOS 11.6
CoreGraphics

Available for: macOS Big Sur

Impact: Processing a maliciously crafted PDF may lead to arbitrary code execution. Apple is aware of a report that this issue may have been actively exploited.

Description: An integer overflow was addressed with improved input validation.

CVE-2021-30860: The Citizen Lab

WebKit

Available for: macOS Big Sur

Impact: Processing maliciously crafted web content may lead to arbitrary code execution. Apple is aware of a report that this issue may have been actively exploited.

Description: A use after free issue was addressed with improved memory management.

CVE-2021-30858: an anonymous researcher
https://9to5mac.com/2021/...portant-security-updates/

Kortom, wat beveiligingslekken gedicht.

[ Voor 5% gewijzigd door PrimusIP op 14-09-2021 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 19:42
PrimusIP schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:07:
Release notes macOS 11.6

[...]

https://9to5mac.com/2021/...portant-security-updates/

Kortom, wat beveiligingslekken gedicht.
Sommige bugs blijven:

1) Relocated Items weer terug op de Desktop. Is er een manier om hier definitief van af te raken ?
2) Mijn WD externe RAID0 drive blijft uit na een update. Na spanning er af en weer erin doet ie het weer. Is na iedere macOS update.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Het verast me trouwens wel een beetje dat Tweakers geen melding van deze macOS update maakt, zoals ze dat wel met de IOS update gedaan hebben (of met werkelijk elk Windows 11 preview dingetje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:32

Quakie

quakelen

Volgens mij geen bug hoor. Relocated items bevat system files welke aangepast zijn door programma's

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PrimusIP schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:26:
Het verast me trouwens wel een beetje dat Tweakers geen melding van deze macOS update maakt, zoals ze dat wel met de IOS update gedaan hebben (of met werkelijk elk Windows 11 preview dingetje).
Komt meestal wat later :)

In dit geval was er geen ruimte voor op de FP.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:15
PrimusIP schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:26:
Valt mij ook op. Zijn er mensen die hem al draaien op macOS met een m1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:33
@vali Ik heb vorige week de update gedaan op mijn MBA M1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:13
vali schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:48:
[...]

Is geloof weer achterhaald. W11 gaat dit niet ondersteunen. Laatste preview versie geeft een sloot aan foutmeldingen in UTM of parallels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
[...]

De dag er na kreeg ik hem ook aangeboden en heb ik die update geïnstalleerd. Wel grappig dat mijn vriendin hem de avond er voor al aangeboden had gekregen op haar Intel MacBook. Zal wel spreiding geweest zijn ivm belasting op de server ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
RicoK schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:55:
@vali Ik heb vorige week de update gedaan op mijn MBA M1.
nice! Ervaar je issues? Gezien het ook mijn werklaptop is ben ik wat huiveriger met het installeren van updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:33
@vali Omdat het juist mijn werk-laptop niet is, maak ik relatief weinig gebruik van mijn MBA M1, maar ik heb geen issues ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:25
[...]

Ik heb hem hier draaien op een Mac mini M1. Draait op zich soepel maar ervaar toch hier en daar problemen met video's afspelen in safari. Video's spelen versneld af. Alsof je die op speelafsnelheid x5 zet. Na een refresh van de pagina is het probleem opgelost.

Heeft iemand ervaring om vanuit een beta te upgraden naar final release? Gaat dit gewoon als een "normale" update. Ik neem aan dat je alleen de update profiel weg moet gooien en wachten tot een final update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:19
De nieuwe Safari update 15.0 lijkt niet lekker te lopen op mijn MBA. De app voelt traag aan en het wisselen tussen tabbladen gaat niet heel "snappy". Hoe is jullie ervaring?

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 21-09-2021 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik ervaar dat niet. Hetzelfde gevoel als oudere versie. misschien een reboot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:35

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik ervaar geen vertraging met de tabs hier. Merk geen verschil met voorheen.
Ik zou het wel tof vinden als ik de tab balk weer onder m'n bookmark balk zou kunnen zetten. Tabs gebruik ik vaker dan bookmarks, nu moet ik verder bewegen om daarbij te komen. Voor zover ik kan zien is het niet mogelijk om de losse tab balk (niet samengevoegd met de adresbalk) omlaag te halen, of wel?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vali
TechFox schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:12:
[...]

Ik heb hem hier draaien op een Mac mini M1. Draait op zich soepel maar ervaar toch hier en daar problemen met video's afspelen in safari. Video's spelen versneld af. Alsof je die op speelafsnelheid x5 zet. Na een refresh van de pagina is het probleem opgelost.

Heeft iemand ervaring om vanuit een beta te upgraden naar final release? Gaat dit gewoon als een "normale" update. Ik neem aan dat je alleen de update profiel weg moet gooien en wachten tot een final update?
en @RicoK thanks voor de info! Als dat het enige is dan voor ik de update door. Zoveel gebruik ik safari niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Laatst online: 14:25
Spike_wolf schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:31:
Ik ervaar geen vertraging met de tabs hier. Merk geen verschil met voorheen.
Ik zou het wel tof vinden als ik de tab balk weer onder m'n bookmark balk zou kunnen zetten. Tabs gebruik ik vaker dan bookmarks, nu moet ik verder bewegen om daarbij te komen. Voor zover ik kan zien is het niet mogelijk om de losse tab balk (niet samengevoegd met de adresbalk) omlaag te halen, of wel?
Dat heb ik vervangen voor tabgroups. Zodra je een tabgroup aanmaakt krijg je een optie om te switchen tussen verschillende groepen direct vanuit de topbar in Safari. Deze groepen komen ook weer in sync terug op je andere devices. Werkt erg goed. Als je alles naar wens hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 20:19
Quakie schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:22:
Ik ervaar dat niet. Hetzelfde gevoel als oudere versie. misschien een reboot ?
Thanks een reboot deed wonderen, best wel vreemde ervaring. Niet eerder de ervaring gehad om mijn voor een safari update mijn gehele systeem te moeten herstarten.

Ps. Je kunt onder voorkeuren > tabbladen kiezen voor compact uiterlijk om weer wat scherm winst te behalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Is trouwens al bekend wanneer macOS 12 uit komt?
Ik zag al wel dat gisteren Safari en Xcode een update hadden. Maar dat (en zeker die laatste) heeft meer met IOS 15 te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:04

4POX

Everybody is wired

Mijn surfgedrag is niet veranderd. Safari 15 neemt nu al 8GB aan werkgeheugen in beslag. Is Safari de nieuwe IE/Chrome?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Niks van gemerkt. Activity monitor zegt dat mijn geheugen iets meer dan 5gb in gebruik is, waarvan minder dan één gb door safari. En ik draai van alles zoals Citrix atm.

[ Voor 13% gewijzigd door PrimusIP op 21-09-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-07 21:00

RoyK

Hobby tekenaar

RicoK schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:16:
[...]

En toch kan ik persoonlijk een abo wel aanbevelen. Zo heb je dan het volledige pakket (Word, Excel, PowerPoint en Outlook) waarbij je verzekerd bent van updates en upgrades en je kunt dit abo delen met 5 gezinsleden, waardoor indien hier sprake van is niet voor meerdere gebruikers een pakket hoeft te worden aangeschaft.

Een MS 365 Family pakket kost bij Microsoft EUR 99 per jaar, maar je kunt veelal al klaar zijn voor EUR 60-65 als je in de Pricewatch kijkt.

Edit: pricewatch link bijgevoegd.
Klopt! ik shop ook al jaren vlak voordat mijn abbo afloopt. Vaak rond de 7 tientjes. Dan heb je toegang tot onedrive en office. Geen slechte deal in mijn ogen (voor onedrive)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:11
4POX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:44:
Mijn surfgedrag is niet veranderd. Safari 15 neemt nu al 8GB aan werkgeheugen in beslag. Is Safari de nieuwe IE/Chrome?
Kijk jij naar virtueel of fysiek geheugen? Virtueel is bij mij ook iets van 7GB. Fysiek ongeveer 300MB met 3 tabladen open.

Moet wel er bij vertellen dat ik Pi-Hole gebruik. Dus alle onzin zoals reclame en banners worden niet geladen, dat scheelt al een enorm groot deel van je geheugen gebruik.

[ Voor 19% gewijzigd door Tux3.14 op 21-09-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-07 19:50
4POX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:44:
Geheugen heb ik nog niet gemerkt omdat ik de browser al meerdere keren heb moeten herstarten. Tot nu toe veel ergenis en spijt van de upgrade omdat meerdere sites nu ineens compleet kapot zijn en niet werken(crashen), wat voorheen zonder problemen heeft gewerkt.

Vreemd genoeg werken ze wel met Safari 15 op iOS 15 8)7

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Safari 15 is blijkbaar nog niet klaar. Waarom nu uitbrengen? Had Safari 15 een eigen beta programma?

Ik draai pi-hole. Ik werd helemaal mal dat iedere keer ik naar NU.nl ging ik een balk kreeg van "this website takes too much resources and that affects the performance / battery)( of zoiets). Of dat ik op een link wilde klikken en dat voordat je klikt alle links een paar centimeters verschieten door een banner. En daardoor lees je niet leuk tech news leest, maar dat Patricia Paay haar hondje weer eens kwijt is.

bugs:
1. Ik klik in een tabblad. Maar het url invoeren wordt actief. Normaal gebeurt dat na een dubbelklik
2. Ik doe een nieuwe zoekopdracht in een nieuw tabblad. Het internet is een beetje traag. Ik terug naar een ander tabblad. Ga ik weer terug naar het zoek tabblad. Tekst weg en geen zoekopdrachten. Proces lijkt afgekapt.
3. Safari begint heel traag aan te voelen. istat geeft aan dat safari op 12GB zit (geen video of zware multimedia.) Als ik Activiteit monitor snap dan is het meeste virtueel. Maar dat doet macOS wel vaker. Maar geen rare vertraging.
4. Geenstijl.nl laat de hele kamer roze opgloeien 😅 (Maar t.net heeft geen rode balk)

Ik zal vanavond even de echte test doen. Muziek afspelen met ds-audio van Synology in een tab. Met de vorige safari stopte de muziek als het tabblad niet actief is. Waarschijnlijk stopt energiebeheer het. Met Chrome komt de volgende track wel.

Wat mis ik. Waarom niet alle tabbladen in de sidebar. Iedereen heeft tegenwoordig een widescreen scherm. Waarom verticale ruimte opofferen als wij veel horizontale ruimte hebben?

[EDIT]

En nu stopt CMD-L ook not eens met werken. Dat is in 15 jaar nog nooit gebeurt. Nieuw tabblad. OOk niet. Moest safari herstarten om CMD-l terug te krijgen.

Firefox my old friend. Come here

[ Voor 6% gewijzigd door 4POX op 21-09-2021 16:08 ]

AKA Rinkel weblog

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Aanvulling:

Door de post over virtualgeheugen ben ik mijn SSD SMART aan het bijhouden. Tussen gisteren en vandaag is mijn TBW met 200+ GB gegroeid. Misschien heb ik gisteren de verkeerde waarde opgeschreven. Maar als het wel goed is dan IMO is het best snel opgelopen in 1 dag. Dat zou een TB per week kunnen zijn.

Dit is nog geen onderbouwde post. Maar meer een vraag. Sinds safari 15 ervaring andere gebruikers meer writes naar de schijf?

Ik ga een week lang mijn writes van mijn SSD bijhouden. Zou jammer zijn dat deze nieuwe safari 15 als een malle informatie naar de swap aan het schrijven is.

AKA Rinkel weblog

• vali
Ervaar met 11.6 issues met Plex. Player blijft crashen. Schijn niet de enige te zijn maar een update van de server en client waren mijn issues weg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Zal wel tussen mijn oren zitten. Met Safari groeide mijn SSD writes met een halve TB in drie dagen.

Firefox voelt zoveel sneller. Tien tabbladen open en niet eens boven de 3GB gebruik. Safari zat erboven met 4GB. Geen tabblad open.

What's this witchcraft?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:11
Totaal geen issues hier met Safari. Qua performance eerder een verbetering dan achteruitgang. Ik vind de GUI ook een vooruitgang, vooral de tabladen balk vind ik fijner. Straalt wat meer rust en overzicht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen_V
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:40
Moet nog erg wennen aan de tabs in Safari. Ik denk iedere keer dat de adresbalk vast staat en klik dan de verkeerde tab weg. 8)7
Ook zou het fijn zijn als je de tabs op de normale manier wil gebruiken dat de favorietenbalk er weer boven kan.
Voor de rest is de performance wel goed en lijkt mij ook juist een stuk verbeterd.

Canon 550D | 50mm f/1.8 | 18-55mm | Tamron 70-300mm | EX-430-II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffenV
  • Laatst online: 13-05 21:26
Ik heb sinds kort iets raar op mijn M1 Mac: in Music worden mp3's (die zijn gedownload) niet meer toegevoegd.

Heeft iemand dit al eens aan de hand gehad en op kunnen lossen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Zijn hier mensen die battery drains hebben sinds de laatste update? (11.6)

Plots is mijn batterij flink achteruit gehold maar kan de oorzaak niet vinden. Het is zo plots dat ik niet verwacht dat het aan de batterij ligt. Ik kan momenteel maar 2 a 3 uur browsen op Safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@snaggyheadshot Zelf geen last van, tenminste niet erger dan ervoor.. (batterij drain in slaapstand).

Ik zou zelf eerder kijken naar laatste Safari update? Lees hier en daar dat het geen geweldige update is voor sommige gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Quakie schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:29:
@snaggyheadshot Zelf geen last van, tenminste niet erger dan ervoor.. (batterij drain in slaapstand).

Ik zou zelf eerder kijken naar laatste Safari update? Lees hier en daar dat het geen geweldige update is voor sommige gebruikers.
Ik lees het inderdaad ook. Sommige gebruikers hebben het opgelost door MacOS te herinstalleren. Ik heb mij dus voorgenomen volgende week bij MacOS 12 een fresh installatie te gaan doen. Hopelijk is het dan opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
snaggyheadshot schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:42:
[...]

Ik lees het inderdaad ook. Sommige gebruikers hebben het opgelost door MacOS te herinstalleren. Ik heb mij dus voorgenomen volgende week bij MacOS 12 een fresh installatie te gaan doen. Hopelijk is het dan opgelost.
Heb het probleem niet.. Maar ik richt mijn mac ook 'altijd' elk jaar een keer opnieuw in. Wellicht overkill maar dat heb ik overgehouden van mijn Windows-tijdperk. :)

Lijkt me sowieo wel handig om af en toe een keertje te doen.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:28
Ferruginous Hwk schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:44:
[...]

Heb het probleem niet.. Maar ik richt mijn mac ook 'altijd' elk jaar een keer opnieuw in. Wellicht overkill maar dat heb ik overgehouden van mijn Windows-tijdperk. :)

Lijkt me sowieo wel handig om af en toe een keertje te doen.
Dit gaat mijn eerste macOS update worden en zou ook graag een fresh Install doen volgende week.
Is dat gewoon een optie die je krijgt bij het updateproces of moet ik vooraf al terug naar fabrieksinstellingen? Dan zou ik dat in het weekend vast kunnen gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:15

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dennisdn schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:32:
[...]

Dit gaat mijn eerste macOS update worden en zou ook graag een fresh Install doen volgende week.
Is dat gewoon een optie die je krijgt bij het updateproces of moet ik vooraf al terug naar fabrieksinstellingen? Dan zou ik dat in het weekend vast kunnen gaan doen.
Wat ik meestal doe is updaten en dan daarna alles terugzetten naar fabriek vanuit de nieuwste versie. Zo voorkom je ook dat eventuele migratie dingen die Apple zelf nog niet als bug heeft gesignaleerd worden voorkomen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:43
[...]

Ik maak meestal een verse bootable USB met de nieuwste MacOS. Vervolgens format ik de hele disk en draai ik de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-07 10:48
Ik moet binnenkort een video presentatie maken. Weet er iemand een goede screen recording tool ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:42

amphora

Websites & Fotografie

Rebbelx schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:20:
Ik moet binnenkort een video presentatie maken. Weet er iemand een goede screen recording tool ?
QuickTime werkt voor mij prima. En staat al standaard op je Mac :)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
kevinkrs schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:35:
[...]

Ik maak meestal een verse bootable USB met de nieuwste MacOS. Vervolgens format ik de hele disk en draai ik de installatie.
Wel even opletten bij de modernere MacBooks dat je niet standaard van je USB-stick kunt booten.
Kijk hier even om via Command+R de opstartbeveiliging (tijdelijk) uit te zetten.

https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-macos-big-sur/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

[...]

Nu met APFS+ kan je ook heel makkelijk een nieuwe volume naast je huidige MacOS aanmaken voor schone installatie en rustig alles overzetten met multiboot en zonder stress. Althans, zo ga ik het doen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik ga hem dit keer maar gewoon 'updaten'. Vroeger maakte ik clean installs, maar sinds ik M1 heb ben ik daar onvoldoende in thuis wat de consequenties van een HD wipe zijn. Aangezien ik hem de volgende dag wil gaan gebruiken heb ik ook geen zin om dat nu uit te gaan testen. Dat doe ik dan wel een keertje in de toekomst ofzo. Momenteel nog geen last van performance gedoe of geheugengebrek, dus de noodzaak is er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 14:59
Vorige keer wanneer ik naar Big Sur updatete, moest ik Big Sur downloaden vanuit de App Store. Zal dit nu ook zo zijn, of kan ik Monterey gewoon downloaden wanneer ik zoek op software-update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik heb nog nooit macOS hoeven te downloaden vanuit de appstore. Ik gebruik het sinds begin 2018. Ik heb altijd via software update kunnen draaien (wat ik niet altijd deed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
DeVliegendeNLer schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:54:
Vorige keer wanneer ik naar Big Sur updatete, moest ik Big Sur downloaden vanuit de App Store. Zal dit nu ook zo zijn, of kan ik Monterey gewoon downloaden wanneer ik zoek op software-update?
Kan allebei.

1. via system preferences (software-update)
2. via AppStore (benodigd om een bootable USB te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:43
Ferruginous Hwk schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:11:
[...]

Wel even opletten bij de modernere MacBooks dat je niet standaard van je USB-stick kunt booten.
Kijk hier even om via Command+R de opstartbeveiliging (tijdelijk) uit te zetten.

https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-macos-big-sur/
Interessant, want op mijn M1 macbook staan alle beveiligopties juist aan, maar ik kan nog steeds naar MacOS recovery via een USB booten. Wat ik niet kan doen is zomaar een disk formateren zonder deze eerst de decrypten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik zit klaar voor macOS Monterey, maar krijg een update 11.6.1 van 2,65GB aangeboden. Hebben meer mensen dit? MBP 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 14:59
Hulliee schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:09:
Ik zit klaar voor macOS Monterey, maar krijg een update 11.6.1 van 2,65GB aangeboden. Hebben meer mensen dit? MBP 2017
Heb ik ook ja. MBP 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Update 11.6.1 is geïnstalleerd, nu MacOS 12 aan het downloaden, > 12GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Niet gehad.. Maat ik ben ook rechtstreeks naar de AppStore gegaan om de Monterey update daar te downloaden. Release 12.0.1 b.t.w.

[ Voor 9% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 25-10-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 09:03

scorpie

Supra Addict

Mijn Mac zegt dat hij vanwege S.M.A.R.T. errors op m'n SSD niet wil upgraden naar Monterey.. Guess I'll stay at 11.6.1 dan :')

verschillende disk repairs geprobeerd, geen enkele heeft het probleem verholpen.. schade schade schade..

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainG
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:57
scorpie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:51:
Mijn Mac zegt dat hij vanwege S.M.A.R.T. errors op m'n SSD niet wil upgraden naar Monterey.. Guess I'll stay at 11.6.1 dan :')

verschillende disk repairs geprobeerd, geen enkele heeft het probleem verholpen.. schade schade schade..
Dan zou ik toch maar eens een backup maken en met een tool de health van je SSD nagaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Heb dagelijkse backups met timemachine op een externe schijf, dus dat geloof ik wel. Wellicht een keertje in safe mode starten om op die manier te proberen te repairen ja.. thanks voor de suggestie :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:50

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Rebbelx schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:20:
Vroeger Camtasia veel gebruikt. Tegenwoordig gebruik ik Snagit voor eenvoudige screen recordings (maar vooral voor screenshots met annotations).
Je kan 1 license op twee devices activeren (zowel Windows, als MacOS).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Kun je niet "gewoon" Quicktime gebruiken? Zit al ingebakken in je Mac. Maar misschien zie ik wat requirements over het hoofd?

Quicktime Player -> File -> New Screen Recording

Anyway, ik heb maar eens geboot in recovery mode, en van daar m'n schijf proberen te ontdoen van S.M.A.R.T. errors, maar helaas. No Monterey for me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
scorpie schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:48:
Kun je niet "gewoon" Quicktime gebruiken? Zit al ingebakken in je Mac. Maar misschien zie ik wat requirements over het hoofd?

Quicktime Player -> File -> New Screen Recording

Anyway, ik heb maar eens geboot in recovery mode, en van daar m'n schijf proberen te ontdoen van S.M.A.R.T. errors, maar helaas. No Monterey for me.
normaalgesproken zijn relevante smart-errors hardwaregebonden, dus tenzij je de ssd (of eventueel kabel/connectoren) vervangt (of op de een of andere manier de SSD-firmware aan weet te passen). Dat is bij nieuwere laptops vaak niet mogelijk :F (bij mijn MBP2017 vziw in ieder geval niet :/) en dan kom je er niet vanaf. (Daarnaast kunnen smart-errors (welke zijn het eigenlijk?) natuurlijk inderdaad ook gewoon relevant zijn voor wat je actueel op de schijf hebt, dus backups goed bijhouden)

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 28-10-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Ja, ik denk dat het beestje gewoon op is.. hij heeft al een hele tijd kuren.. de accu is opgezwollen, batterij geeft daarom ook aan dat service necessary is, en nu dus ook al S.M.A.R.T. errors. Nu alleen nog m'n toetsenbord wat kuren moet gaan vertonen, en ik mag onder het 'toetsenbord service programma' m'n toetsenbord laten vervangen.

En dat, terwijl ik em altijd zeer netjes heb behandeld :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 19:19
Jammer dat ik het bericht niet kan verwijderen, dit moest uiteraard in het MacOs 12 topic, dacht dat ik daar was met bovenstaande berichten ;)

[ Voor 82% gewijzigd door XiniX88 op 28-10-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Iemand een idee hoe ik zorg dat als een nieuw tabblad in Safari open zorg dat hij default in de adres balk terecht komt. Opende altijd nieuw tabblad via command + T en typte vervolgens de site of Google zoekopdracht. Als ik nu een nieuw tabblad open moet ik eerst naar de adresbalk. Klinkt futiel maar het is een extra handling.

Heb al gezocht en eigenlijk iedere instelling in Safari veranderd het niet :/

[ Voor 17% gewijzigd door Bartjeee op 29-10-2021 01:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
[...]

Inmiddels ontdekt en ondervonden dat ze het in Monterey heel simpel hebben gemaakt om een fresh Install te doen. Beetje zoals in iOS.

Systeemvoorkeuren > Dan linksboven in de balk op Systeemvoorkeuren > Wis alle inhoud en instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Bartjeee schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 01:14:
Iemand een idee hoe ik zorg dat als een nieuw tabblad in Safari open zorg dat hij default in de adres balk terecht komt. Opende altijd nieuw tabblad via command + T en typte vervolgens de site of Google zoekopdracht. Als ik nu een nieuw tabblad open moet ik eerst naar de adresbalk. Klinkt futiel maar het is een extra handling.

Heb al gezocht en eigenlijk iedere instelling in Safari veranderd het niet :/
Safari, instellingen, tabbladen, tabbladindeling afzonderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dennisdn schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:28:
[...]
Inmiddels ontdekt en ondervonden dat ze het in Monterey heel simpel hebben gemaakt om een fresh Install te doen. Beetje zoals in iOS.

Systeemvoorkeuren > Dan linksboven in de balk op Systeemvoorkeuren > Wis alle inhoud en instellingen.
Inderdaad, dit was overigens al aangekondigd.

Voor mijn werk (beheer van een vloot Macs) maakt dit de zaken inderdaad ontzettend veel makkelijker <3 Want mensen kunnen nu makkelijk zelf de boel resetten en opnieuw aanmelden op het systeem als iets niet werkt, dan krijgen ze automatisch alles terug (behalve hun eigen bestanden maar het is sowieso de bedoeling dat die op OneDrive gezet worden).

Vroeger moest ik een hele slideshow bijhouden van hoe je in het recovery menu de partities wist en dat deden mensen wel eens fout enz...

Trouwens, sinds Big Sur 11.3 is er ook een MDM API waarmee je voor gebruikers de upgrade naar nieuwe versies 90 dagen kan uitstellen <3 We kunnen nooit met release nieuwe versies ondersteunen want onze antivirus loopt altijd achter. Dus dit is wel een mega plus. Eindelijk hoef ik dit jaar niet meer iedereen te mailen of ze alsjeblieft met hun vingers van de updateknop af willen blijven. En zoals altijd zijn er weer een paar die het toch gedaan hebben "Maar het ging vanzelf!!" Yeah right.. :P

[ Voor 28% gewijzigd door GekkePrutser op 30-10-2021 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
GekkePrutser schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:43:
[...]

Inderdaad, dit was overigens al aangekondigd.

Vroeger moest ik een hele slideshow bijhouden van hoe je in het recovery menu de partities wist en dat deden mensen wel eens fout enz...
Dit was precies waar ik een paar weken geleden als macOS-noob tegenaan liep. M'n eerste MacBook dus gelijk FL Studio en een boel VST's geïnstalleerd om te kijken hoeveel meer power de M1 zou hebben ten opzichte van mijn oude Windows "studio". Toen ik uitgespeeld was en opnieuw wilde beginnen liep ik gelijk tegen het partitie-gedoe aan en de FileVault en zat meteen al een half bricked systeem. Gelukkig na wat leeswerk wel kunnen herstellen en was het gelukt. Maar dit is weer zoals ik het op iOS gewend was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:08
Wat is een goeie adblocker voor Safari? Heb er al een stel geprobeerd maar geen van alle blokkeert de ads in Youtube. In Chrome deed AdBlock dat wel altijd.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb voor werk de laatste versie van Xcode nodig en daarmee ook minstens Big Sur. Nou heb ik al 3 pogingen ondernomen, maar het kreng wil niet installeren reboot daarna gewoon weer doodleuk in Catalina.

Het enige dat ik hierover kon vinden is dit: https://www.reddit.com/r/...boots_back_into_catalina/

Het gaat om een Mac Pro 2013 die verder prima draait. Enig idee waarom zoiets zonder enige feedback gebeurt en je geen idee hebt wat er aan de hand kan zijn?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 16:02

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Exirion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:21:
Ik heb voor werk de laatste versie van Xcode nodig en daarmee ook minstens Big Sur. Nou heb ik al 3 pogingen ondernomen, maar het kreng wil niet installeren reboot daarna gewoon weer doodleuk in Catalina.

Het enige dat ik hierover kon vinden is dit: https://www.reddit.com/r/...boots_back_into_catalina/

Het gaat om een Mac Pro 2013 die verder prima draait. Enig idee waarom zoiets zonder enige feedback gebeurt en je geen idee hebt wat er aan de hand kan zijn?
Jouw device moet van late 2013 zijn om officieel gesuppport te worden voor Big Sur: https://support.apple.com/en-us/HT211238

Het is wel te installeren waarschijnlijk, maar mogelijk moet je een trucje uithalen.

Je kunt ook je baas vragen of je na 8 jaar een keer een nieuwe laptop mag uitzoeken ;) als je zelf je eigen baas bent: succes!

[ Voor 7% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 18-11-2021 14:52 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Sorry, even geen geduld voor wijsneuzen. Het is een ondersteund model met 64GB geheugen en nog 400GB vrij op een 2TB SSD. Het zou fijn zijn als MacOS wat transparanter was in het melden van een reden waarom iets faalt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• PrimusIP
GoEV6 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:44:
Wat is een goeie adblocker voor Safari? Heb er al een stel geprobeerd maar geen van alle blokkeert de ads in Youtube. In Chrome deed AdBlock dat wel altijd.
Mijn ervaring: Geen één. In ieder geval niet onder de gratis versies die ik heb bekeken. Die werken maar half en/of zitten vol met hun eigen tracking rommel.
Ik gebruik ghostery, maar dat is een tracking blocker. Dus het help je wel trackers te blokken maar houdt geen vervelende reclame tegen.

Daarnaast heb ik Firefox geïnstalleerd met uBlock origin. Die werkt fantastisch, maar die is sinds een paar jaar niet meer voor Safari beschikbaar. Firefox gebruik ik hoofdzakelijk voor websites als YouTube en Torrent sites met agressieve reclame. (En ook voor sites waar risico is dat ze kwaadaardige rommel willen installeren.)

Een optie die ik nog overweeg voor wanneer ik teveel tijd heb ik Pihole te installeren op een raspberry. Verlost je ook van alle rommel in je hele netwerk. Met beetje geluk blokt het zelfs adds in Youtube op mijn Apple TV...

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Exirion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:01:
Sorry, even geen geduld voor wijsneuzen. Het is een ondersteund model met 64GB geheugen en nog 400GB vrij op een 2TB SSD. Het zou fijn zijn als MacOS wat transparanter was in het melden van een reden waarom iets faalt.
Just saying, je geeft het zelf niet aan, dus ik speculeer dan maar wat op early 2013 of late 2013 he. Dan had je het maar moeten vermelden.

Ik hang hier al iets te lang rond om me een wijsneus te laten noemen, waarvoor geen dank.

[ Voor 7% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 18-11-2021 15:55 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Update: Big Sur draait. Je moest vaak bij sommige tussentijdse updates (waar firmware updates bij zaten) updaten met de originele SSD erin, anders vertikte ie stilletjes de hele update uit te voeren en bleef ie roepen dat er een update klaar stond. Bij een latere firmware versie hebben ze dit opgeheven. Toch lijkt het nog niet helemaal opgelost, want ik kon de Big Sur update wel uitvoeren nadat de originele SSD erin had gezeten. Apple, Apple..... Software wordt steeds rammelender daar.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:53:
Ik hang hier al iets te lang rond om me een wijsneus te laten noemen, waarvoor geen dank.
Ik heb me al een paar dagen aan de tenenkrommende bugs en performance van VS for Mac zitten ergeren (de Windows versie in VMWare op dezelfde machine draait stukken beter), dus na het gedonder met MacOS erbij kwam het gal even m'n oren uit. Had dus ook geen zin in opmerkingen over een nieuwe Mac kopen terwijl het ding nog prima werkt. Zand erover wat mij betreft.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

GoEV6 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:44:
Adguard for Safari uit de app store.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:17
Ik zoek een safari plugin die overal EU cookie vraag met ja beantwoorden. Chrome etc hebben I don't care about cookies maar ik zoek mij rot voor een safari Macos versie? Iemand een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

TweakerVincent schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:19:
Ik zoek een safari plugin die overal EU cookie vraag met ja beantwoorden. Chrome etc hebben I don't care about cookies maar ik zoek mij rot voor een safari Macos versie? Iemand een gouden tip?
Ik gebruik minimal consent, die juist zoveel mogelijk cookies afblokt. Sommige sites vinden het kennelijk nodig om je gegevens te delen met 300+ bedrijven om hun site goed te kunnen laten werken, of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:17
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:50:
[...]

Ik gebruik minimal consent, die juist zoveel mogelijk cookies afblokt. Sommige sites vinden het kennelijk nodig om je gegevens te delen met 300+ bedrijven om hun site goed te kunnen laten werken, of zo...
ik wil JUIST advertenties die gericht zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Laatste post is van 2021 zie ik :)

Ik gebruik nog steeds Big Sur 11.7.10. Hoe veilig/onveilig is dit nou?

Ik heb uitgebreid lopen googlen maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Ik sla mijn wachtwoorden op in Safari. Nu er geen (?) security updates meer komen lijkt me dat best gevaarlijk, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Philflow schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:05:

Ik heb uitgebreid lopen googlen maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Ik sla mijn wachtwoorden op in Safari. Nu er geen (?) security updates meer komen lijkt me dat best gevaarlijk, of zie ik dat verkeerd?
Dat is vanaf nu dan inderdaad een risico. Maar waarom zou je niet upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-06 15:04
Philflow schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:05:

Interessante vraag wel, ik gebruik soms een nog oudere MacBook Air uit 2012, die zelfs nog een versie achter loopt tov Big Sur, en dus niet verder kan updaten dan Catalina 10.15.7...

Ondanks de leeftijd werkt ie nog prima en vlot genoeg voor wat simpele Office toepassingen en beetje rondkijken op internet, maar updaten dat doet ie helaas dus niet meer...

Is toch ook zonde om hem om die reden de prullenbak in te gooien naar de milieustraat te brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Interessante app om ook oude Macs naar Sonoma te krijgen: https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-06 15:04
Bedankt nog voor het delen van deze link, inmiddels mijn Air uit 2012 geupgrade naar Sonoma en voor een model van 10+ jaar oud draait deze nog voor 99% zonder enige haperingen! :o :*) _/-\o_
(voor wat Chrome en Office betreft, als ik door de systeeminstellingen blader is het soms even 2 a 3 seconden wachten voordat ie verspringt van het ene naar het andere menu, maar nu alles is ingesteld kom ik daar niet meer vaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
Sinds een dagje ben ik na m'n hele leven lang Windows te gebruiken overgestapt naar MacOS, voornamelijk vanwege de voortreffelijke hardware (Macbook Pro) en 'oneindige' batterij duur, wat een feest!
Qua OS loop ik natuurlijk tegen 100 dingen aan, maar de meeste kom ik met YouTube en wat puzzelen wel uit. Ik loop alleen nu tegen m'n toetsenbord instellingen aan:

- Als ik m'n toetsenbord op VS (internationaal) zet gaat het typen goed en kan ik werken met de streepjes op de e (é), maar in Excel maakt ie van de punt op m'n numpad dan ook echt een punt en geen decimaal scheidingsteken.
- Als ik m'n toetsenbord op het Nederlands zet, gaat ie in Excel goed, maar gaat ie mis met de symbolen...

Alvast dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@FabianNL mijne staat uit mijn hoofd op “abc”

Hoe heb je é precies gedaan ? Via e heel lang indrukken ? Dan krijg je nl alle speciaal tekens onder de e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
Quakie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:08:
@FabianNL mijne staat uit mijn hoofd op “abc”

Hoe heb je é precies gedaan ? Via e heel lang indrukken ? Dan krijg je nl alle speciaal tekens onder de e.
Abc geeft bij mij nog steeds een punt aan helaas... En nee, wat ik doe/gewend ben is eerst ' en dan de e intypen, dan maakt ie er er op VS (internationaal) gewoon é van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

FabianNL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:43:
[...]

Abc geeft bij mij nog steeds een punt aan helaas... En nee, wat ik doe/gewend ben is eerst ' en dan de e intypen, dan maakt ie er er op VS (internationaal) gewoon é van.
Ik heb 'm op NL toetsenbord staan en dat vind ik toch het fijnst. e ingedrukt houden voor accenten. Was voor mij even wennen maar wil nu niet meer anders. Option-E E werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:43

Jrz

––––––––––––

FabianNL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:55:
Sinds een dagje ben ik na m'n hele leven lang Windows te gebruiken overgestapt naar MacOS, voornamelijk vanwege de voortreffelijke hardware (Macbook Pro) en 'oneindige' batterij duur, wat een feest!
Qua OS loop ik natuurlijk tegen 100 dingen aan, maar de meeste kom ik met YouTube en wat puzzelen wel uit. Ik loop alleen nu tegen m'n toetsenbord instellingen aan:

- Als ik m'n toetsenbord op VS (internationaal) zet gaat het typen goed en kan ik werken met de streepjes op de e (é), maar in Excel maakt ie van de punt op m'n numpad dan ook echt een punt en geen decimaal scheidingsteken.
- Als ik m'n toetsenbord op het Nederlands zet, gaat ie in Excel goed, maar gaat ie mis met de symbolen...

Alvast dank voor de hulp!
Ik heb zelf een VS indeling, en heb hem op VS (niet internationaal) staan.
Als je accenten wilt, kan dat via option-e -> e enz.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

FabianNL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:43:
[...]

anders naar system settings en zoeken op decimals. dan kan je het instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb het uiteindelijk opgelost met hulp van de app Ukelele, die is gemaakt om toetsenbord layouts aan te passen. Ik heb dus de Nederlandse gepakt en alleen de punt veranderd in een komma, nu heb kan ik en gebruik maken van de ' en de , :)

Valt me wel op dat er best nog wel wat aan te passen is aan macOS (gelukkig maar!). Maar valt me ook op dat sommige dingen er niet inzitten... Ik heb ook al snel Rectangle geïnstalleerd, onbegrijpelijk (voor mij) dat dit niet standaard erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:20
Kwandoerie schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:24:
[...]

Interessante vraag wel, ik gebruik soms een nog oudere MacBook Air uit 2012, die zelfs nog een versie achter loopt tov Big Sur, en dus niet verder kan updaten dan Catalina 10.15.7...

Ondanks de leeftijd werkt ie nog prima en vlot genoeg voor wat simpele Office toepassingen en beetje rondkijken op internet, maar updaten dat doet ie helaas dus niet meer...

Is toch ook zonde om hem om die reden de prullenbak in te gooien naar de milieustraat te brengen?
Ik zit hier met hetzelfde.
Mijn dochter is 9 jaar en zit in een fase dat ze verhalen wil schrijven op de computer. Nu pakt ze daar mijn MacBook Pro M1 voor, maar dat vind ik toch niet zo prettig.

Dus een oude MacBook Air op de kop getikt en ik dacht, voor Word en Onedrive, ideaal. Kan ze er ook presentaties voor school op maken en via onedrive eventueel ook op andere computers te gebruiken.

Maar ik liep al snel tegen de beperkingen van Big Sur en updates voor Office en Onedrive aan.

Inmiddels heb ik oudere versies draaien van Office en ook van Onedrive, dus dat gaat prima.
Echter, het automatisch opslaan, wil helaas niet werken.
Ik krijg continu de melding:
"Dit bestand is niet geüpload omdat het opgegeven pad niet is gevonden de server of omdat de machtiging is geweigerd"

Ik draai:
OneDrive 23.011.0115.0004
Ofice (Word) 16.77

Hardware:
MacBook Air
11 inch early 2014
1,7Ghz i7
8GB ram
Intel HD Graphics 5000
500GB
Zou dit een optie kunnen zijn?
Of zit er ergens een instelling om machtigingen af te geven.

Ik moet zeggen dat ik pas een jaar geleden van Windos ben overgestapt naar MacOS en Big Sur niet heel intuïtief over komt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Tweak_ers schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:10:
Zou dit een optie kunnen zijn?
Of zit er ergens een instelling om machtigingen af te geven.
Je kunt het altijd proberen. Op een gegeven moment zal een versie wel iets te veel vragen van de hardware, ,maar of dat het geval is is vast wel wat op internet van gebruikers over te vinden.
Ik moet zeggen dat ik pas een jaar geleden van Windos ben overgestapt naar MacOS en Big Sur niet heel intuïtief over komt :X
Dat komt omdat Windows jaren lang in je geprogrammeerd zit. Je hebt het Windows kunstje geleerd, en opeens zit je met een besturingssysteem dat het op z'n eigen manier doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:20
PrimusIP schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Je kunt het altijd proberen. Op een gegeven moment zal een versie wel iets te veel vragen van de hardware, ,maar of dat het geval is is vast wel wat op internet van gebruikers over te vinden.

[...]

Dat komt omdat Windows jaren lang in je geprogrammeerd zit. Je hebt het Windows kunstje geleerd, en opeens zit je met een besturingssysteem dat het op z'n eigen manier doet.
Ik twijfel nog een beetje, maar is de OneDrive foutmelding ergens in het menu te fixen?
"Dit bestand is niet geüpload omdat het opgegeven pad niet is gevonden de server of omdat de machtiging is geweigerd"

Zit dit ergens in het menu in Big Sur?
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
macOS Big Sur bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, AppleSeed, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan bèta's kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.