Waarom niet gewoon de standaard camera-instellingen instellen op 1080p? En dan voor de enkele speciale gevallen soms omzetten naar 4k?iAR schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:43:
Standaard neemt mijn iPhone 4K/60/HDR op. Dat zijn best grote bestanden. Soms wil je gewoon een eenvoudige 1080/30 overhouden. Is er binnen Photos een mogelijkheid deze videos te converteren mét behoud van meta data (als datum en locatie)?
Ik post dit overigens in het BigSur topic, maar een iOS app zou ook prima zijn.
Op mijn blog heb ik een artikel geschreven om dit te doen. (Mag ik linken?)iAR schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:43:
Standaard neemt mijn iPhone 4K/60/HDR op. Dat zijn best grote bestanden. Soms wil je gewoon een eenvoudige 1080/30 overhouden. Is er binnen Photos een mogelijkheid deze videos te converteren mét behoud van meta data (als datum en locatie)?
Ik post dit overigens in het BigSur topic, maar een iOS app zou ook prima zijn.
Ik gebruik hiervoor Permute. Ik neem alles op in 4K. Zodat ik achteraf kan croppen en andere dingen kan doen. Daarna gaan de videos door Permute. Ik hoef echt niet een strand video te bewaren van 1 minuut die 600 MB is als die ook prima 30MB kan zijn.
Ja, waarom niet?4POX schreef op maandag 31 mei 2021 @ 03:57:
Op mijn blog heb ik een artikel geschreven om dit te doen. (Mag ik linken?)
Ik gebruik hiervoor Permute. Ik neem alles op in 4K. Zodat ik achteraf kan croppen en andere dingen kan doen. Daarna gaan de videos door Permute. Ik hoef echt niet een strand video te bewaren van 1 minuut die 600 MB is als die ook prima 30MB kan zijn.
Ik heb Permute wel eens getest… op m’n Mac. Maar dat kan niet vanuit photos of wel?
@RoRoNL te vaak gehad dat je per ongeluk er te laat achterkomt dat je in 1080/30 filmt.
@Hulliee @Dennisweb @QuakieQuakie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:38:
Beetje lastig te zeggen, zo aangezien je niet weet of hetzelfde geheugen gebruik er was voor de update. En dan bedoel ik een level lager, dus op programma level. Het kan inderdaad zijn dat programma (te) veel geheugen pakt. Echter volgens Kevins verhaal zou dat voor de update leiden tot een swap van een paar GB en die blijft nu op 0 staan. Kevin zou eigenlijk moeten kijken wat er gebeurt als hij meer programma's gebruikt. Blijft geheugen druk dan nog steeds geel of wordt het rood? Eigenlijk zou je verwachten dat dan swap wordt gebruikt. En dus geheugen druk in het geel. Dan is er op zich niks aan de hand en werkt het zoals het eigenlijk zou moeten. Hiervoor was het waarschijnlijk groen met een veel hogere swap qua GBs.
Als dit inderdaad gebeurd heeft Apple dus gekeken naar al die verhalen over agressieve Swap gebruik onder M1 apparaten. Daar hadden intel apparaten geen last van, tenminste zover ik weet.
Ik zal dit weekend een stress testen om te zien of ik het kan herleiden.. Ik ben een van die mensen met 16GB die in het dagelijks leven het (nog) niet nodig hebbenmet huidige gebruik......
Exact wat ik bedoel, op de Apple M1 ging Apple inderdaad erg luchtig met swap om. Oh je gebruikt een applicatie voor 10 seconden niet meer? Swappen!
Altijd nadat ik mijn laptop in standby had staan en de volgende dag weer open maakte zag ik dat er rond de 10-60gb in swap stond. Dat is sinds 11.4 absoluut opgelost, ik heb nu maar 200mb swap.
Wat mij tevens opvalt is als ik in Safari AWS Console open heb staan, deze tab abnormaal veel geheugen lekt. Wellicht kwam hier mijn ram issues van.
De tab 1 uur op de achtergrond = 9gb werkgeheugen in beslag van alleen maar die tab
Wat zou kunnen is dat er te snel geheugen bijkwam wat MacOS zag als actief en daarom niks geswapt werd.
Zelf nooit gehad, max swap gebruik rond de 2 a 3GB. Ook na uit standby maar goed zoals gezegd is mijn geheugendruk meestal enorm laag.
Ik vind het jammer dat 11.4 niks gedaan heeft aan slaap 'probleem' en icloud. Mijn M1 wordt elke 25/30min wakker gemaakt om dingen te syncen, voornamelijk icloud gerelateerde items plus overige "taken".
Ik verlies dus minimaal 4% elk 12 uur. Het is jammer dat je dat niet kan instellen ofzo. Mijn agenda mag best updaten zodra ik hem uit standby haal.
De geruchten spreken over dat 11.5 niet al te grote wijzigingen gaat brengen maar focus op stabiliteit.
Niet dat ik BigSur slecht vind maar een Snow Leopard versie van big sur is natuurlijk wel vet.
Ik vind het jammer dat 11.4 niks gedaan heeft aan slaap 'probleem' en icloud. Mijn M1 wordt elke 25/30min wakker gemaakt om dingen te syncen, voornamelijk icloud gerelateerde items plus overige "taken".
Ik verlies dus minimaal 4% elk 12 uur. Het is jammer dat je dat niet kan instellen ofzo. Mijn agenda mag best updaten zodra ik hem uit standby haal.
De geruchten spreken over dat 11.5 niet al te grote wijzigingen gaat brengen maar focus op stabiliteit.
Niet dat ik BigSur slecht vind maar een Snow Leopard versie van big sur is natuurlijk wel vet.
[ Voor 17% gewijzigd door Quakie op 31-05-2021 10:54 ]
Ik teken nergens meer voor
Hmm is dat niet PowerNap? Ik dacht dat je deze kon uitschakelen? Maar ik heb verder geen battery drain, dus als ik mijn laptop op batterij laat met 100% lading en ik 12 uur later mijn Macbook weer pak staat deze nog steeds op 100% misschien op 99%.Quakie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:53:
Zelf nooit gehad, max swap gebruik rond de 2 a 3GB. Ook na uit standby maar goed zoals gezegd is mijn geheugendruk meestal enorm laag.
Ook ik heb nog een groot aantal bugs dus een update voor stabiliteit zou zeer welkom zijn, voornamelijk UI bugs.
- Mijn dock verbergt zichzelf random en dan moet ik de optie automatisch verbergen in en uitschakelen (deze bug zit al 4 jaar in MacOS? wtf Apple...)
- Soms als ik op de button klik rechts bovenin om control center opties te openen komt het venster niet naar voren, dan moet ik een 2e keer klikken.
- Preview in fullscreen mode (groene button) voelt niet altijd 'snappy' tijdens het scrollen en zoomen... Ik heb het gevoel dat Preview het scrollen naar een volgende pagina prefereert.
- App Store apps weigeren soms te updaten, ook al staan ze niet open er gebeurt niks bij het updaten, blijft gewoon kringelen.
- Bluetooth icon in de menu bar is nog steeds niet gecentreerd
- In Apple apps zijn niet altijd alle UI elementen consistent, soms kleur A als primary kleur, soms kleur B, soms met hand cursus, soms met underline
Ik weet niet of dit een Safari issue of een Bitwarden/Dashlane issue is, maar Bitwarden laat mijn safari regelmatig (ongeveer 20 keer per uur) crashen. Dashlane werkt helemaal buggy onder emulatie, alsof hij de setup process blijft herhalen.
@kevinkrs M1 is always on cpu dus geen powernap meer zoals hiervoor.
Check bijv je wifi connectie op je AP.. Bij mij staat gewoon de M1 erbij terwijl die ligt te slapen.
Zelfde gedrag als een ipad, etc.
leuk artikel:
https://alkhaleejtoday.co...ers-that-never-sleep.html
en meeste van jouw bugs heb ik ook, maar moet zeggen niet al te vaak..
ik irriteer mij het meeste aan on te passen open van widget zijkant.. Ik heb nu uit staan en dan nog komt ie boven poppen als ik twee vingers swipe in safari ofzo.. kom niet eens in de buurt van rechterkant..
Nu kan heel de widgets stuk wat mij betreft gestolen worden, ik kijk daar dus echt nooit naar.
Check bijv je wifi connectie op je AP.. Bij mij staat gewoon de M1 erbij terwijl die ligt te slapen.
leuk artikel:
ik irriteer mij het meeste aan on te passen open van widget zijkant.. Ik heb nu uit staan en dan nog komt ie boven poppen als ik twee vingers swipe in safari ofzo.. kom niet eens in de buurt van rechterkant..
Nu kan heel de widgets stuk wat mij betreft gestolen worden, ik kijk daar dus echt nooit naar.
[ Voor 37% gewijzigd door Quakie op 31-05-2021 12:52 ]
Oh en nog vergeten te melden, zoals elke UI update heeft die scherm met widgets nog wat performance issues, soms voelt het niet 'buttery smooth' aan. En je krijgt bij notificaties ook niet gelijk het kruisje te zien waardoor je vaak eerst met je cursor op de notificatie moet gaan en vervolgens de kruis te selecteren. En quick reply is ook zo quick niet meer...Quakie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:46:
@kevinkrs M1 is always on cpu dus geen powernap meer zoals hiervoor.
leuk artikel:
Ik zal vanavond eens dat artikel lezen over Macs en slaapstand.
Nog even offtopic:
Wat krijgen jullie als resultaat als jullie in terminal dit uitvoeren:
code:
1
| spctl --status |
Ik krijg namelijk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| kevin@MBP-van-Kevin ~ % spctl --status objc[23137]: Class SPExecutionPolicy is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class AppWrapper is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class AppWrapperPolicyResult is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class AppWrapperPolicy is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class SPLog is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class MIS is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class SPExecutionHistoryItem is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class SPExecutionPolicyItem is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class SPDeveloperPolicy is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class GKScanResult is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. assessments enabled |
Dit kan toch niet zo horen?
Op een Apple M1? Of is dit op een Intel? Is dit überhaupt een issue op een Apple M1 of is er iets gruwelijks mis met mijn MacOS installatie? Zou wel vreemd zijn want ik heb verder geen gekke dingen op mijn MacOS staan...
Intelkevinkrs schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:55:
[...]
Op een Apple M1? Of is dit op een Intel? Is dit überhaupt een issue op een Apple M1 of is er iets gruwelijks mis met mijn MacOS installatie? Zou wel vreemd zijn want ik heb verder geen gekke dingen op mijn MacOS staan...
domme vraag misschien, maar waar hebben jullie het over?
Ik krijg dezelfde output op mijn M1 MBP.kevinkrs schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:39:
[...]
Oh en nog vergeten te melden, zoals elke UI update heeft die scherm met widgets nog wat performance issues, soms voelt het niet 'buttery smooth' aan. En je krijgt bij notificaties ook niet gelijk het kruisje te zien waardoor je vaak eerst met je cursor op de notificatie moet gaan en vervolgens de kruis te selecteren. En quick reply is ook zo quick niet meer...
Ik zal vanavond eens dat artikel lezen over Macs en slaapstand.
Nog even offtopic:
Wat krijgen jullie als resultaat als jullie in terminal dit uitvoeren:
code:
1 spctl --status
Ik krijg namelijk:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 kevin@MBP-van-Kevin ~ % spctl --status objc[23137]: Class SPExecutionPolicy is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class AppWrapper is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class AppWrapperPolicyResult is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class AppWrapperPolicy is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class SPLog is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class MIS is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class SPExecutionHistoryItem is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class SPExecutionPolicyItem is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class SPDeveloperPolicy is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. objc[23137]: Class GKScanResult is implemented in both /System/Library/PrivateFrameworks/SystemPolicy.framework/Versions/A/SystemPolicy and /usr/sbin/spctl. One of the two will be used. Which one is undefined. assessments enabled
Dit kan toch niet zo horen?
Maar wat moeten we met deze output? Ik begrijp dat "spctl --status" nagaat of GateKeeper is enabled of disabled, ik zie zo niet wat voor conclusie ik moet trekken uit de output.
Wie?Quakie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:39:
domme vraag misschien, maar waar hebben jullie het over?
@xoniq het gesprek boven mijn bericht, dus over assements en spctl --status.
Quakie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:07:
@xoniq het gesprek boven mijn bericht, dus over assements en spctl --status.
code:
1
| spctl --status |
checkt of je Gatekeeper aan of uit staat. Soms installeren mensen software die niet ondertekend zijn door Apple of de software leverancier. In dat geval moet je gatekeeper even uitschakelen om deze app te whitelisten, of dit handmatig whitelisten, maar ik weet die command niet uit mijn hoofd.
Om een of andere reden lijkt de output op een M1 anders te zijn dan op een Intel Macbook.
Dat vraag ik mij dus nu ook af, ik dacht even dat hij de x86 binary probeerde te pakken maar deze niet kan vinden. Maar anderzijds lijkt mij dit stug. Ik kan nu niet vinden of dit een bug, security issue is...RnB schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:47:
[...]
Ik krijg dezelfde output op mijn M1 MBP.
Maar wat moeten we met deze output? Ik begrijp dat "spctl --status" nagaat of GateKeeper is enabled of disabled, ik zie zo niet wat voor conclusie ik moet trekken uit de output.
[ Voor 31% gewijzigd door kevinkrs op 01-06-2021 16:58 ]
Kan je niet een bug report sturen naar apple?
Ik merk dat de M1 Macbook ook regelmatig met memory pressure in geel zit, soms is dan ook nauwelijks swap geheugen in gebruik. Ik heb soms ook het idee dat het eerder gebeurt wanneer applicaties grafisch meer vragen. Mogelijk is dit een effect van het Unified Memory.kevinkrs schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:43:
Oef, ik schrok vanochtend even, sinds de MacOS 11.4 update lijkt Apple wat minder agressief te zijn met het swappen van het werkgeheugen.
Ik weet niet of dit aan mijn MacBook Pro M1 ligt of iedereen (ook met intel) dit heeft, maar ik lijk nu permanent geheugentekort te hebben terwijl ik eigenlijk nauwelijks wat open heb staan... Rider, een verse .net core applicatie draaiende en een docker engine zonder draaiende containers.
Het systeem blijft vlot en vaak daalt de memory pressure na een poos wel weer, maar er is (bij mij) duidelijk een verschil te merken met de M1 vs Intel Macbook
Ik heb nu al een aantal keer gemerkt als ik mijn MBP een paar dagen niet heb gebruikt ik na het openen de melding krijg dat deze is herstart vanwege een probleem. Alles werkt verder prima, en ook hardware check geeft geen problemen. Ik draai de meest recente versie van Big Sur.
Ik dacht ik kijk in console bij crashreports, maar die tab en vrijwel alle tabs zijn leeg. Ik kan bij apparaat kiezen om te starten met loggen. Na invullen van admin gegevens wordt van alles gelogd, maar de rapporten op 'logboekrapporten' na blijven leeg. Als ik inlog op het admin account zie ik ook gegevens in system.log (bij mijn gewone user staat dat het bestand niet kan worden gelezen). Klopt dit? Of gaat er iets fout met de rapporten maken?
Ik dacht ik kijk in console bij crashreports, maar die tab en vrijwel alle tabs zijn leeg. Ik kan bij apparaat kiezen om te starten met loggen. Na invullen van admin gegevens wordt van alles gelogd, maar de rapporten op 'logboekrapporten' na blijven leeg. Als ik inlog op het admin account zie ik ook gegevens in system.log (bij mijn gewone user staat dat het bestand niet kan worden gelezen). Klopt dit? Of gaat er iets fout met de rapporten maken?
En regelmatig is na laatste update? Of daarvoor ook al?wernervp schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:34:
[...]
Ik merk dat de M1 Macbook ook regelmatig met memory pressure in geel zit, soms is dan ook nauwelijks swap geheugen in gebruik. Ik heb soms ook het idee dat het eerder gebeurt wanneer applicaties grafisch meer vragen. Mogelijk is dit een effect van het Unified Memory.
Het systeem blijft vlot en vaak daalt de memory pressure na een poos wel weer, maar er is (bij mij) duidelijk een verschil te merken met de M1 vs Intel Macbook
Het vermoeden is dat apple het aangepast heeft omdat hele pagina's vol geschreven zijn dat M1s zoveel swappen en super slecht voor de SSD (wat tegengesproken wordt).
Je kan met je finder naar /Library/logs/ gaan. Daar heb je een paar mappen. Kijk bij de bestanden die gemaakt zijn rond de momenten dat je verdenkt dat je machine is gecrashed.gelukkie schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:57:
Ik heb nu al een aantal keer gemerkt als ik mijn MBP een paar dagen niet heb gebruikt ik na het openen de melding krijg dat deze is herstart vanwege een probleem. Alles werkt verder prima, en ook hardware check geeft geen problemen. Ik draai de meest recente versie van Big Sur.
Ik vind dit fijner werken dan zoeken in de console. Heeft al een paar een een oplossing gebracht voor een probleem.
Het was daarvoor ook al, maar sinds de laatste update lijkt het wel eerder te zijn. Videobellen met Teams i.c.m. een paar browser-tabs en wat kleinere applicaties kan al een memory pressure in het geel veroorzaken. Nu is Teams een draak wat betreft resources, maar kwa swap is er dan maar een paarhonderd MB in gebruik.Quakie schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:00:
[...]
En regelmatig is na laatste update? Of daarvoor ook al?
Het vermoeden is dat apple het aangepast heeft omdat hele pagina's vol geschreven zijn dat M1s zoveel swappen en super slecht voor de SSD (wat tegengesproken wordt).
Voorheen was het vooral met Lightroom CC, dan had ik soms 8GB aan swap en kwam de memory pressure in geel. Als ik dat GPU versnelling in Lightroom CC uitzette liep dat heel hard terug. Ik zou dat nog eens kunnen testen na de update, maar het gaf mij het idee dat het te maken kan hebben met het feit dat de M1 veel videogeheugen kan toewijzen waardoor er veel minder werkgeheugen overblijft.
Ja bij mij vliegt hij dus al in geel zodra in Rider, 2 Safari tabs en een kleine empty .net core applicatie heb draaien. Ik heb 16gb werkgeheugen, maar no way dat die paar apps 16gb gebruiken. Zodra je 1 of 2 tabs van je browser sluit of random een applicatie zie je hem gelijk van geel terugzakken naar groen.wernervp schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:38:
[...]
Het was daarvoor ook al, maar sinds de laatste update lijkt het wel eerder te zijn. Videobellen met Teams i.c.m. een paar browser-tabs en wat kleinere applicaties kan al een memory pressure in het geel veroorzaken. Nu is Teams een draak wat betreft resources, maar kwa swap is er dan maar een paarhonderd MB in gebruik.
Voorheen was het vooral met Lightroom CC, dan had ik soms 8GB aan swap en kwam de memory pressure in geel. Als ik dat GPU versnelling in Lightroom CC uitzette liep dat heel hard terug. Ik zou dat nog eens kunnen testen na de update, maar het gaf mij het idee dat het te maken kan hebben met het feit dat de M1 veel videogeheugen kan toewijzen waardoor er veel minder werkgeheugen overblijft.
Bah. De zuurheid is terug.
Dit gebeurt random.
* 4POX zet bluetooth koptelefoon aan. Pop. Daar is Apple Music.
* 4POX is muziek aan het luisteren in Spotify. Wil even de muziek pauzeren met de pauzeknop. Pop. Daar is Apple Music. Spotify blijft doorspelen.
Dit is na de 11.4 update
Ik gebruik Apple Music niet eens. Je schijnt het niet eens te kunnen verwijderen.
Dit gebeurt random.
* 4POX zet bluetooth koptelefoon aan. Pop. Daar is Apple Music.
* 4POX is muziek aan het luisteren in Spotify. Wil even de muziek pauzeren met de pauzeknop. Pop. Daar is Apple Music. Spotify blijft doorspelen.
Dit is na de 11.4 update
Ik gebruik Apple Music niet eens. Je schijnt het niet eens te kunnen verwijderen.
https://nl.hardware.info/...utm_campaign=hardwareinfokevinkrs schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:28:
[...]
Ja bij mij vliegt hij dus al in geel zodra in Rider, 2 Safari tabs en een kleine empty .net core applicatie heb draaien. Ik heb 16gb werkgeheugen, maar no way dat die paar apps 16gb gebruiken. Zodra je 1 of 2 tabs van je browser sluit of random een applicatie zie je hem gelijk van geel terugzakken naar groen.
Dit zal er wel “deels” mee te maken hebben.
Ik heb nooit iets gemerkt van die slijtage, ik kan het dus niet vergelijken. Ik had wel al eerder berichten gezien dat (11.2.3 dit probleem al (deels) zou verhelpen. Het probleem was ook (deels) te verklaren doordat niet Safari browsers blijkbaar veel disk writes (caching) doen bij het kijken van video.Quakie schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:27:
[...]
https://nl.hardware.info/...utm_campaign=hardwareinfo
Dit zal er wel “deels” mee te maken hebben.
Ik ben me wel minder 'druk' gaan maken over die memory pressure. De performance blijft goed, disk writes zijn niet meer dan op mijn Intel Mac (daarbij zeggende dat de M1 wat minder intensief gebruikt wordt).
En omdat ik hoor dat mensen met de 16GB variant hetzelfde effect zien met de memory pressure heb ik ook geen spijt dat ik voor het basismodel gegaan ben, mede omdat het een machine voor erbij is.
Weet iemand eigenlijk wat het nut is van Slimme Groepen in de Contacten app?
Ik heb er een paar aangemaakt voor vrijwilligerswerk dat ik doe, maar:
- ze synchroniseren niet naar je iPhone.
- je kunt ze niet in Mail gebruiken (enkel de fixed groepen).
Wat is het nut?
Ik heb er een paar aangemaakt voor vrijwilligerswerk dat ik doe, maar:
- ze synchroniseren niet naar je iPhone.
- je kunt ze niet in Mail gebruiken (enkel de fixed groepen).
Wat is het nut?
Dag,
Zijn er meer mensen die problemen ervaren bij de nieuwe 11.4 update? Het downloaden is extreem traag en na het downloaden volgt er een foutmelding...
Zijn er meer mensen die problemen ervaren bij de nieuwe 11.4 update? Het downloaden is extreem traag en na het downloaden volgt er een foutmelding...
En wat is precies de foutmelding?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Een hele algemene: "installatie mislukt etc"carpebios schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:59:
En wat is precies de foutmelding?
Vreemd. En als je de standalone of combo update van de site van Apple zelf download en probeert?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Dank! Goede tip, ga ik proberen!carpebios schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:44:
Vreemd. En als je de standalone of combo update van de site van Apple zelf download en probeert?
Sinds Big Sur update vreemde bug met three finger swipe in Chrome.
Doet het na een bepaalde tijd niet meer en moet elke keer opnieuw in de Settings aan/uit zetten + Chrome opnieuw opstarten. Bekend probleem zag ik op internet maar dan wel jaren terug..
Doet het na een bepaalde tijd niet meer en moet elke keer opnieuw in de Settings aan/uit zetten + Chrome opnieuw opstarten. Bekend probleem zag ik op internet maar dan wel jaren terug..
R.D50
Sinds Big Sur heeft Apple geen combo updates meer.carpebios schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:44:
Ik vind dit persoonlijk erg jammer omdat een Combo update vaak kleine problemen oplost die een Delta update veroorzaakt.
Inmiddels wel opgelost met een volledige download van de apple site.4POX schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:09:
[...]
Sinds Big Sur heeft Apple geen combo updates meer.
Ik vind dit persoonlijk erg jammer omdat een Combo update vaak kleine problemen oplost die een Delta update veroorzaakt.
Kan je hier meer over delen. Bestaan er toch Combo updates? Of heb je de volledige installer opnieuw uitgevoerd?Bolkm00d schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:26:
[...]
Inmiddels wel opgelost met een volledige download van de apple site.
Ik ben hier benieuwd naar.
Dit is inderdaad heel erg jammer en vervelend. Betekent ook dat je niet meer makkelijk offline systemen kan updaten.4POX schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:09:
[...]
Sinds Big Sur heeft Apple geen combo updates meer.
Je kan wel de hele installer opnieuw draaien maar dat is best wel een paardenmiddel
De volledige installer in de app store heeft nu alle updates er in verwerkt zitten. Dat was eerder niet het geval (al was het met recente versies al wel zo). Die kan je gewoon opnieuw draaien over een bestaand systeem heen.4POX schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:48:
[...]
Kan je hier meer over delen. Bestaan er toch Combo updates? Of heb je de volledige installer opnieuw uitgevoerd?
Maar de combo en standalone updates waren veel handiger als je gewoon even wilde updaten eerlijk gezegd. Combo was "alle updates sinds 10.x.0" en standalone was sinds de vorige versie en niet verder. Dus dan moest je altijd 1 versie stapje updaten.
[ Voor 44% gewijzigd door GekkePrutser op 10-06-2021 15:03 ]
Ik heb deze download gebruikt… http://swcdn.apple.com/co...ph94/InstallAssistant.pkg4POX schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:48:
[...]
Kan je hier meer over delen. Bestaan er toch Combo updates? Of heb je de volledige installer opnieuw uitgevoerd?
MacBook heeft geen volledige installatie gedaan
Als newbie Mac Mini gebruiker valt het me op dat na het opnieuw opstarten van de Mini mijn gmail / hotmail en soms andere sites uitgelogd worden en dat ik deze opnieuw moet inloggen.
Nu is chrome mijn browser (vanwege bepaalde plugins), maar is er een manier om gewoon ingelogd te blijven?
Nu is chrome mijn browser (vanwege bepaalde plugins), maar is er een manier om gewoon ingelogd te blijven?
Ter land, ter zee en in de kroeg
Ik gok dat je Chrome zo hebt ingesteld dat je kookies na afsluiten van de browser worden gewist. Corrigeer dat, dan blijf je ingelogd.Christiano007 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:14:
…maar is er een manier om gewoon ingelogd te blijven?
Voeg de Microsoft Edge-app toe vanuit de Apple Store en open deze en log in op je Microsoft-account, hierdoor wordt je iPhone automatisch als apparaat gekoppeld. Nadat ik alles een paar dagen had geprobeerd, loste dit mijn Outlook-account op dat me constant vroeg om het wachtwoord opnieuw in te voeren en vervolgens een accountfout gaf bij het downloaden van de e-mails van de server.Christiano007 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:14:
Als newbie Mac Mini gebruiker valt het me op dat na het opnieuw opstarten van de Mini mijn gmail / hotmail en soms andere sites uitgelogd worden en dat ik deze opnieuw moet inloggen.
Christiano007 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:14:
RoRoNL schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 03:34:
[...]
Ik gok dat je Chrome zo hebt ingesteld dat je kookies na afsluiten van de browser worden gewist. Corrigeer dat, dan blijf je ingelogd.
/f/image/W6FsiNKYawINT5yxUQmCvZka.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door robcoenen op 23-06-2021 15:02 ]
Sinds een week big sur draaien. Draait lekker. Nu wilde ik wat checken in high sierra, dus ik die disk opstarten. Krijg ik een ‘incompatible disk’ melding en nu kan ik niet terug naar Big Sur. Iemand enig idee hoe ik bij mijn data kan? Ik heb dit probleem nooit met Mojave gehad.
Ik heb sinds een paar weken dat m'n MacBook Pro (2017) erg traag opstart, een paar minuten. Blijft dan hangen om het scherm wat je ziet direct na inloggen. De process bar staat ook echt stil. Iemand enig idee waar ik dat moet zoeken? Een Kernel extensie of zo die moeilijk doet?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
MacOS up to date?amphora schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:48:
Ik heb sinds een paar weken dat m'n MacBook Pro (2017) erg traag opstart, een paar minuten. Blijft dan hangen om het scherm wat je ziet direct na inloggen. De process bar staat ook echt stil. Iemand enig idee waar ik dat moet zoeken? Een Kernel extensie of zo die moeilijk doet?
Geeft veilige modus ook het probleem?
PRAM en NVRAM reset al gedaan?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
In principe logt MacOS erg veel wat er allemaal is gebeurd. Alleen lezen en begrijpen van al die logfiles is best lastig.amphora schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:48:
In terminal kun je met "log show" veel vinden.
bijv:
code:
1
| log show --style syslog --predicate 'eventMessage contains "error"' --last 24h |
Bovenstaande zoeken "error" zul je nog wat preciezer moeten opgeven.
Die optie staat al uit, en nog logt hij alles regelmatig uit als ik chrome opstart bij een reboot.
Ter land, ter zee en in de kroeg
Even een vraag waar ik niet uit kom. De oplossing is vast simpel, maar ik kan het domweg niet vinden. Ik heb een map met foto's (gedownload met wetransfer, mocht dat belangrijk zijn). De map kan ik openen via finder, en dan kan ik de foto's dubbelklikken, of met spatiebalk openen. Wat ik graag wil is dat ik vervolgens met de pijltjestoetsen (of een andere toets) door de foto's heen kan lopen. Dit werkt nu niet, ik moet elke foto afsluiten en dan in finder de volgende openen etc.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Zet de weergave van de map op lijst, daarna selecteer je de eerste foto en druk je op spatie. Nu kun je met de pijltjestoetsen boven/beneden door je foto’s scrollen.BeQuietAndDrive schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:37:
Even een vraag waar ik niet uit kom. De oplossing is vast simpel, maar ik kan het domweg niet vinden. Ik heb een map met foto's (gedownload met wetransfer, mocht dat belangrijk zijn). De map kan ik openen via finder, en dan kan ik de foto's dubbelklikken, of met spatiebalk openen. Wat ik graag wil is dat ik vervolgens met de pijltjestoetsen (of een andere toets) door de foto's heen kan lopen. Dit werkt nu niet, ik moet elke foto afsluiten en dan in finder de volgende openen etc.
:)
Oh pijltje omhoog/omlaagGreveldinges schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:42:
[...]
Zet de weergave van de map op lijst, daarna selecteer je de eerste foto en druk je op spatie. Nu kun je met de pijltjestoetsen boven/beneden door je foto’s scrollen.

Ik zat alleen links-recht te drukken... thanks.
Het maakt niet uit welke weergave je gebruikt. Het gaat erom dat je het bestand opent met spatie ipv dubbelklikken.Greveldinges schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:42:
[...]
Zet de weergave van de map op lijst, daarna selecteer je de eerste foto en druk je op spatie. Nu kun je met de pijltjestoetsen boven/beneden door je foto’s scrollen.
Jazeker. Ik zit nog op 11.0.1... Als ik via 'Over deze Mac' systeemupdate probeer te downloaden krijg ik de volgende foutmelding:Bolkm00d schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:58:
Dag,
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9US4MCOBvOIrnQCBqQnohQKR.jpg?f=user_large)
Kan dus geen update downloaden. Alles al geprobeerd, zowel via App Store als via Apple site direct gedownload en geprobeerd te installeren maar dan krijg ik bij installatie de volgende melding:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8GWhJjBkCis88fMJswGLfCjp.jpg?f=user_large)
Kom er echt niet uit...
[ Voor 51% gewijzigd door Timoo_FR op 13-07-2021 21:17 ]
Weet iemand of er binnenkort meer iOS apps naar MacOS met M1 chip komen? Bijvoorbeeld de Netflix app.
Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red
Ik kan mij indenken dat het nu langzaam maar zeker toe gaat nemen omdat Apple, als het goed is, binnen nu en 1 jaar alle Mac's voorzien heeft van tenminste één M1/M1X/M2 model en dat de mensen die er een wilde aanschaffen er dan een aanschaffen.Davidas schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:45:
Weet iemand of er binnenkort meer iOS apps naar MacOS met M1 chip komen? Bijvoorbeeld de Netflix app.
Deze populariteit zal bij developers (hopelijk) niet onopgemerkt blijven maar een zekerheid dat er snel meer apps naar macOS komen blijft gissen.
Wat is er mis met Netflix in de Browser?Davidas schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:45:
Volgens mij kun je de Netflix-app van de iPad op de M1 zetten en dat zou prima moeten werken. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar zal het binnenkort eens proberen.Davidas schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:45:
Have Fun Funske
Ik krijg de app niet gevonden, ben heel benieuwd of het jou lukt.funske schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:11:
[...]
Volgens mij kun je de Netflix-app van de iPad op de M1 zetten en dat zou prima moeten werken. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar zal het binnenkort eens proberen.
Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red
Het vinden is mij wel gelukt: https://apps.apple.com/nl/app/netflix/id363590051 ………..Davidas schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:19:
[...]
Ik krijg de app niet gevonden, ben heel benieuwd of het jou lukt.
Maar ik zal binnenkort eens proberen of ik hem op mijn M1 (30 mei besteld en vandaag binnen gekregen) kan zetten.
Have Fun Funske
Werkt niet, althans niet toen ik het paar maanden geleden probeerde. Je kunt als developer in Xcode
kiezen welk platform je app ondersteunt. (IOS, iPad, Mac). Vink je er eentje uit, dan zie je hem niet in de App Store van dat platform.
Er was "vroeger" een work around door de *.ipa file te downloaden (via bijv. iMazing) en het vervolgens te installeren op je Mac. Maar dat gat heeft Apple inmiddels gedicht, Nu krijg je leuke meldingen als
:fill(white):strip_exif()/f/image/XKr5EsRC7sqnQOQPgQoPa1pD.png?f=user_large)
Kortom, lijkt er op dat als de developer vervelend doet en "Mac" in Xcode uitvinkt, je pech hebt.
Zou leuk zijn als een slimme jongen/meid een tool maakt waardoor je dit kunt omzeilen, maar ik heb de indruk dat de Windows community met dat soort trucjes wat wat sneller/actiever in is als dit niet Apple maar Microsoft was geweest.
kiezen welk platform je app ondersteunt. (IOS, iPad, Mac). Vink je er eentje uit, dan zie je hem niet in de App Store van dat platform.
Er was "vroeger" een work around door de *.ipa file te downloaden (via bijv. iMazing) en het vervolgens te installeren op je Mac. Maar dat gat heeft Apple inmiddels gedicht, Nu krijg je leuke meldingen als
:fill(white):strip_exif()/f/image/XKr5EsRC7sqnQOQPgQoPa1pD.png?f=user_large)
Kortom, lijkt er op dat als de developer vervelend doet en "Mac" in Xcode uitvinkt, je pech hebt.
Zou leuk zijn als een slimme jongen/meid een tool maakt waardoor je dit kunt omzeilen, maar ik heb de indruk dat de Windows community met dat soort trucjes wat wat sneller/actiever in is als dit niet Apple maar Microsoft was geweest.
[ Voor 9% gewijzigd door PrimusIP op 15-07-2021 11:36 ]
Daar heb je geen Netflix voor nodig
Ik ben bezig om mijn fotos van google photos te migreren naar apple fotos (ivm overstap naar apple one).
Voor mijn vakantie lukte het om fotos en videos van mijn schijf (download van google photos en drive naar mn hd) naar apple photos biibliotheek te uploaden, maar als ik het nu doe dan krijg ik de foutmelding dat er een foutmelding is ivm bestandstructuur. Het gaat om mts files en jpegs.
Op internet kan ik geen oplossing vinden. Ook al in photos de unable to upload map aangemaakt en via die weg geprobeerd.
Hebben jullie een idee?
Voor mijn vakantie lukte het om fotos en videos van mijn schijf (download van google photos en drive naar mn hd) naar apple photos biibliotheek te uploaden, maar als ik het nu doe dan krijg ik de foutmelding dat er een foutmelding is ivm bestandstructuur. Het gaat om mts files en jpegs.
Op internet kan ik geen oplossing vinden. Ook al in photos de unable to upload map aangemaakt en via die weg geprobeerd.
Hebben jullie een idee?
Als je eerst alleen de jpeg's probeert, lukt het dan wel?
Update 07.08.2021 15:40: oke, ik heb mijn laptop geopend. Er zat iets losgeklikt naast de ventilator. Heb dat weer vastgeklikt, en mijn laptop is weer als vanouds
Zijn er nog meer mensen die last hebben van een overuren draaiende ventilator op hun macbook na update naar Big Sur 11.5.1? Ik heb gisterenavond om 5 uur de update gedaan en sindsdien maakt de ventilator lawaai.
Zijn er nog meer mensen die last hebben van een overuren draaiende ventilator op hun macbook na update naar Big Sur 11.5.1? Ik heb gisterenavond om 5 uur de update gedaan en sindsdien maakt de ventilator lawaai.
[ Voor 29% gewijzigd door Ebruu26 op 07-08-2021 15:40 ]
Nope, maar ik denk dat er dan iets blijven hangen of druk bezig is op de achtergrond?Ebruu26 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:59:
Check je activiteitenweergave
Mijn 2017 MacBook Air is muisstilEbruu26 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:59:
He who controls the Spice, controls the Universe.
Ja, had dat inderdaad gedaan. Kom uit op Kernel_task als boosdoener. Volgens internet info kan dat van alles zijn, dus ik ga maar even paar dingen uitproberen.Hulliee schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:29:
[...]
Nope, maar ik denk dat er dan iets blijven hangen of druk bezig is op de achtergrond?
Check je activiteitenweergave
Heb ik geprobeerd. Sommige pakt hij wel, maar de meeste niet. Vreemd he?BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:13:
Als je eerst alleen de jpeg's probeert, lukt het dan wel?
Ik heb even een vraagje. Weet iemand hoe ik een installatie USB kan maken op Big Sur voor een veel oudere Mac OS versie, zoals Yosemite ofzo.
We hebben hier op het werk enkele oude iMac staan waarvan macos eraf hebben gehaald en omgeruild voor Linux. Alleen die willen wij die iMacs weer terug zetten naar MacOS. Ik werk zelf op een MacBook met Big Sur.
We hebben hier op het werk enkele oude iMac staan waarvan macos eraf hebben gehaald en omgeruild voor Linux. Alleen die willen wij die iMacs weer terug zetten naar MacOS. Ik werk zelf op een MacBook met Big Sur.
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
https://support.apple.com/nl-nl/HT211683Zeror schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:24:
Ik heb even een vraagje. Weet iemand hoe ik een installatie USB kan maken op Big Sur voor een veel oudere Mac OS versie, zoals Yosemite ofzo.
Downloaden, USB stick gebruiken en bootable maken.
https://www.appletips.nl/...tallatie-usb-stick-maken/
[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 05-08-2021 09:28 ]
Dit heb ik geprobeerd, maar ik kan die USB-stick niet maken, omdat ik die dmg/pkg-installer niet kan uitvoeren. mijn OS versie is te nieuw en dan kapt ie er gewoon mee. Ik krijg die app dus niet uit die package om dat command op die pagina uit te kunnen voeren.Greatsword schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:27:
[...]
https://support.apple.com/nl-nl/HT211683
Downloaden, USB stick gebruiken en bootable maken.
https://www.appletips.nl/...tallatie-usb-stick-maken/
Ook als je bijvoorbeeld hier kijkt: https://www.lifewire.com/...osemite-installer-2259935
Daar staat op de pagina dit stukje:
Downloaden lukt wel, maar dat uitpakken en de applications folder zetten doet ie dus niet, want Big Sur is te nieuw en hij weigert vervolgens verder te gaan met uitpakken.OS X Yosemite installer. You can download the installer from the Mac App Store. Once complete, you'll find the download in the /Applications/ folder, with the file name Install OS X Yosemite.
[ Voor 32% gewijzigd door Zeror op 05-08-2021 11:54 ]
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Klopt, heel vervelend.Zeror schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:03:
[...]
Downloaden lukt wel, maar dat uitpakken en de applications folder zetten doet ie dus niet, want Big Sur is te nieuw en hij weigert vervolgens verder te gaan met uitpakken.
Daarom maak ik altijd een USB stick van elke versie en maak daar weer een image van (met dd) die ik indien nodig weer terug kan zetten.
Ik heb het download mechanisme nooit uitgezocht maar waarschijnlijk kan je het ook wel handmatig ergens uitpakken in een temp folder ofzo.
https://macdaddy.io/install-disk-creator/
Is de tool die ik gebruik voor het maken van USB disks. Ik heb iedere OSX versie sinds 10.6 op mijn nas staan. Heb ik een USB Stick nodig. Dan start ik deze app en maak ik de USB installer.
Soms formateer ik de USB disk eerst met SDformatter (https://www.sdcard.org/downloads/formatter/) Deze lost veel problemen op als een USB stick raar gedrag vertoond. Het voelt als een factory reset format.
Is de tool die ik gebruik voor het maken van USB disks. Ik heb iedere OSX versie sinds 10.6 op mijn nas staan. Heb ik een USB Stick nodig. Dan start ik deze app en maak ik de USB installer.
Soms formateer ik de USB disk eerst met SDformatter (https://www.sdcard.org/downloads/formatter/) Deze lost veel problemen op als een USB stick raar gedrag vertoond. Het voelt als een factory reset format.
https://apple.stackexchan...-post-el-capitan-installe
Ik heb nu deze guide gevolgd. Dit lijkt gelukt te zijn. Morgenochtend ga ik weer verder en testen of de USB werkt.
Edit: Deze guide heeft gewerkt. Ik heb nu een werkende bootable USB.
Stuitte wel nog tegen een nieuw probleem. De installatie ziet de hdd niet, omdat dit een Linux partitie is
. Gelukkig was dat makkelijker op te lossen.
Ik heb nu deze guide gevolgd. Dit lijkt gelukt te zijn. Morgenochtend ga ik weer verder en testen of de USB werkt.
Edit: Deze guide heeft gewerkt. Ik heb nu een werkende bootable USB.
Stuitte wel nog tegen een nieuw probleem. De installatie ziet de hdd niet, omdat dit een Linux partitie is

[ Voor 47% gewijzigd door Zeror op 06-08-2021 09:31 ]
Is er een mogelijkheid om in Voorvertoning alle pagina’s in één keer van een handtekening op dezelfde plek te plaatsen?
De kredietverstrekker heeft namelijk bedacht dat alle 45 pagina’s van een paraaf moeten worden voorzien.
De kredietverstrekker heeft namelijk bedacht dat alle 45 pagina’s van een paraaf moeten worden voorzien.
Ik zie dat release 11.5.2 klaar staat.
Apple doet er geheimzinnig over en geeft geen beschrijving wat deze update nou eigenlijk is.
Apple doet er geheimzinnig over en geeft geen beschrijving wat deze update nou eigenlijk is.
Als het niet in Preview moet zou ik geneigd zijn bijvoorbeeld met Ghostscript een pagina met de handtekening op de juiste plaats met de pagina's van het document samen te voegen, of pdfstamp of dergelijke tools te gebruiken.Dennisweb schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:26:
Is er een mogelijkheid om in Voorvertoning alle pagina’s in één keer van een handtekening op dezelfde plek te plaatsen?
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 12-08-2021 10:03 ]
Ik heb het dus netjes 45 keer gekopieerd en geplakt. Om vervolgens te horen dat dat niet mag en dat je het moet printen, ondertekenen en opsturen.begintmeta schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:59:
[...]
Als het niet in Preview moet zou ik geneigd zijn bijvoorbeeld met Ghostscript een pagina met de handtekening op de juiste plaats met de pagina's van het document samen te voegen, of pdfstamp of dergelijke tools te gebruiken.

Lijkt me logisch dat dat niet mag. Je moet (digitaal of ‘analoog’) ondertekenen en niet een afbeelding (van een handtekening) plakken in een document. Want hoe kan ook maar iemand garanderen dat jij die afbeelding hebt geplaatst en niet iemand die dat uit jouw naam probeert te doen. De onweerlegbaarheid is dan niet geborgd.Dennisweb schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:46:
[...]
Ik heb het dus netjes 45 keer gekopieerd en geplakt. Om vervolgens te horen dat dat niet mag en dat je het moet printen, ondertekenen en opsturen.![]()
Digitaal ondertekenen ≠ afbeelding.
Daarom bestaan er diensten als docu-sign om het zo te organiseren dat je niet hoeft te printen en te scannen.
Het kan ook met certificaten (zo werken wij op het werk) maar in de samenwerking met andere partijen moet je natuurlijk wel voldoende waarborgen hebben dat het idd jouw certificaat is en niet een willekeurig ander certificaat die jouw naam gebruikt. (Vertrouwensketen).
[ Voor 10% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 12-08-2021 16:24 ]
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
De handtekeningenmachine is een andere optie (bijvoorbeeld http://signaturemachine.com/).
De grootste waarde hebben uiteindelijk getuigen die een uiting van je begrip en je wil mbt het document hebben waargenomen.
De grootste waarde hebben uiteindelijk getuigen die een uiting van je begrip en je wil mbt het document hebben waargenomen.
Nu moet je niet de fout bij mij leggen. De fout ligt bij de tussenpersoon. Die adviseerde het maar zo te doen omdat het eigenlijk via een linkje moest. Maar dat kon dus niet, want de techniek erachter was stuk. Dat had hij zelf al ontdekt. Dus kregen we een PDF opgestuurd om digitaal te ondertekenen.Ferruginous Hwk schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:20:
[...]
Lijkt me logisch dat dat niet mag. Je moet (digitaal of ‘analoog’) ondertekenen en niet een afbeelding (van een handtekening) plakken in een document. Want hoe kan ook maar iemand garanderen dat jij die afbeelding hebt geplaatst en niet iemand die dat uit jouw naam probeert te doen. De onweerlegbaarheid is dan niet geborgd.
Digitaal ondertekenen ≠ afbeelding.
Daarom bestaan er diensten als docu-sign om het zo te organiseren dat je niet hoeft te printen en te scannen.
Het kan ook met certificaten (zo werken wij op het werk) maar in de samenwerking met andere partijen moet je natuurlijk wel voldoende waarborgen hebben dat het idd jouw certificaat is en niet een willekeurig ander certificaat die jouw naam gebruikt. (Vertrouwensketen).
Om vervolgens het toch analoog via de post te doen. Verder is het ook niet mijn aanvraag, maar die van mijn ouders. Ik doe alleen wat ze van me vragen. En ik ga niet als een soort mini-Grapperhaus met het vingertje wijzen over rechtsgeldigheid. Ik heb Journalistiek gestudeerd en geen Rechten. Natuurlijk kun je nu zeggen dat ik als journalist dan maar even het op had moeten zoeken, maar dat is toch niet wat mijn ouders mij gevraagd hebben?
Om ook meteen een kulargument als ‘ja, als je ouders je vragen om van een brug te springen…’ te ondervangen: nee. Dat zou ik niet doen. Maar in dit geval vond ik hulp wel geboden.
Ik plakte geen afbeelding van een handtekening in het document. De handtekening is gemaakt op mijn trackpad en via annotatie ingevoerd.
Gaan we dan nu weer on topic?
[ Voor 3% gewijzigd door Dennisweb op 12-08-2021 23:40 ]
Valt me trouwens op dat Tweakers erg Windows centrisch is. Meest obscure vage Windows bericht of een niet uitgebrachte versie, officiële release update van macos geen bericht.
Ik heb geupdate naar 11.5.2 en nu werkt Mission Control niet meer. Ik krijgt nu alleen nog maar de desktop te zien.
Edit: na een reboot werkt het ineens weer.
Edit: na een reboot werkt het ineens weer.
[ Voor 16% gewijzigd door Heisenbug op 15-08-2021 12:54 ]
Weet iemand van jullie of er trucjes zijn om sidecar op de iPad ook in portraid mode (verticaal) te gebruiken is?
Officieel ondersteund MacOS alleen als ie horizontaal ligt. Terwijl ik het juist wel handig vind als ik tekst in de hoogte heb i.p.v. de breedte.
Officieel ondersteund MacOS alleen als ie horizontaal ligt. Terwijl ik het juist wel handig vind als ik tekst in de hoogte heb i.p.v. de breedte.
Kijk anders eens naar Duet (gratis)
Daarmee kun je wel met je iPad in portrait mode werken.
Daarmee kun je wel met je iPad in portrait mode werken.
Duet will automatically adjust to the orientation of your iPad when you rotate it. Rotate to the vertical position to change the screen to portrait mode or rotate to the horizontal position to change the screen to landscape mode.
Ik heb al een tijdje het probleem dat als ik een back-up wil maken van mijn Mac ik eerst de externe harde schijf moet wissen vooraleer ik daar een back-up op maak. deze schijf gebruik ik al 2 jaar voor een back-up en nooit problemen gehad maar nu moet ik deze wissen. Het probleem zou zijn dat de schijf een incompatibel bestandssysteem heeft. De schijf is al een geformatteerd maar nu heb ik nog steeds het probleem. Heeft iemand een gelijkaardig probleem gehad sinds 1 van de updates sinds februari? Ik weet niet vanaf welke update dit probleem begon op te treden maar voor februari lukte het nog.
[ Voor 19% gewijzigd door AppleFan2007 op 02-09-2021 18:26 ]
Zou het kunnen dat jij een NTFS/etx4 plugin hebt die door een update zijn rechten is verloren?AppleFan2007 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:23:
Ik heb al een tijdje het probleem dat als ik een back-up wil maken van mijn Mac ik eerst de externe harde schijf moet wissen vooraleer ik daar een back-up op maak. deze schijf gebruik ik al 2 jaar voor een back-up en nooit problemen gehad maar nu moet ik deze wissen. Het probleem zou zijn dat de schijf een incompatibel bestandssysteem heeft. De schijf is al een geformatteerd maar nu heb ik nog steeds het probleem. Heeft iemand een gelijkaardig probleem gehad sinds 1 van de updates sinds februari? Ik weet niet vanaf welke update dit probleem begon op te treden maar voor februari lukte het nog.
Ik ga het niet uitsluiten maar ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit zou geïnstalleerd hebben, tenzij dat dat via andere software op de Mac wordt gezet.4POX schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:32:
[...]
Zou het kunnen dat jij een NTFS/etx4 plugin hebt die door een update zijn rechten is verloren?
Kan ik dit ergens vinden en de rechten daar van bekijken.
Zorg ervoor dat je de externe HDD formatteert als APFS of MacOs Journaled en dan zou je geen problemen moeten hebben.AppleFan2007 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:23:
Wel benieuwd waarom je nog handmatig backup's maakt. Tegenwoordig zoveel mogelijkheden (Cloud/NAS etc)
Ik zal dit weekend de schijf eens op die structuur formatteren.Greatsword schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:13:
[...]
Zorg ervoor dat je de externe HDD formatteert als APFS of MacOs Journaled en dan zou je geen problemen moeten hebben.
Wel benieuwd waarom je nog handmatig backup's maakt. Tegenwoordig zoveel mogelijkheden (Cloud/NAS etc)
De reden waarom ik eigenlijk nog steeds handmatig back-ups maak is omdat ik dan een gevoel van zekerheid heb. En onze Nas is eigenlijk wel eens aan vervanging toe en heeft een grotere schijf nodig. Het was nooit de bedoeling om daar back-ups op te maken dus zit daar maar 1TB in wat wel genoeg is voor onze foto's maar niet genoeg voor een back-up van 4 computers.
Maar het is er nog niet van gekomen om een nieuwe aan te schaffen.
En naar iCloud kan je geen back-up van een Mac sturen.
Je zou in de security and privacy kunnen kijken. Daar staat veel apps. Ik heb apps die opeens na een update hun rechten verliezen.AppleFan2007 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:10:
[...]
Ik ga het niet uitsluiten maar ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit zou geïnstalleerd hebben, tenzij dat dat via andere software op de Mac wordt gezet.
Kan ik dit ergens vinden en de rechten daar van bekijken.
Sommige apps plaatsen een icoontje onderaan in de system preference.
Je kan de application map doorspitten of je daar iets ziet.
Ik kan een stapje moeilijker gaan. Dat is echt kijken naar kext bestanden op de schijf en of die worden geladen.
Chrome probeert nu telkens de tabbladen / inhoud te synchroniseren van mijn 2 apple machines. Hoe kan ik dat uitzetten? Is volgens mij een apple feature en geen van chrome, want als ik op mijn login klik in chrome staat daar duidelijk "synchronisatie staat uit"....?
EDIT: Al gevonden: via Systeemvoorkeuren > Algemeen > "Sta handoff tussen deze mac en je icloud apparaten toe" uitvinken.
EDIT: Al gevonden: via Systeemvoorkeuren > Algemeen > "Sta handoff tussen deze mac en je icloud apparaten toe" uitvinken.
[ Voor 18% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 07-09-2021 09:47 ]
Gezien het standaard bijgeleverd wordt met MacOS pak ik dit topic even: wat is jullie ervaring met Pages en het opslaan naar grote documenten in Word-formaat? Als je het dan in Word opent, is de opmaak dan nog hetzelfde? Netjes en zonder om de haverklap een hoerenjong of andere van dat soort fratsen?
Mijn normale licentie op Office verloopt en ik heb ruzie met 365, want die eist dat je constant ingelogd blijft inclusief bij dat graf OneDrive. Ik zou natuurlijk voor een paar euro een tweedehands licentie kunnen kopen en klaar is kees, maar als Pages even goed werkt en niet net zoals bij OpenOffice de gehele lay-out verziekt wordt als je de export opent in MS Word: waarom zou ik dan? Pages verzamelt zo te zien ook minder data.
Mijn normale licentie op Office verloopt en ik heb ruzie met 365, want die eist dat je constant ingelogd blijft inclusief bij dat graf OneDrive. Ik zou natuurlijk voor een paar euro een tweedehands licentie kunnen kopen en klaar is kees, maar als Pages even goed werkt en niet net zoals bij OpenOffice de gehele lay-out verziekt wordt als je de export opent in MS Word: waarom zou ik dan? Pages verzamelt zo te zien ook minder data.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ik wissel tegenwoordig nog maar weinig word-documenten uit. Pages' word-export gebruik ik sowieso te weinig om een zinvol oordeel te kunnen geven (nogal lang geleden had ik daar niet zo goede ervaringen mee (meen ik me te herinneren), maar dat is echt te lang geleden). Alternatief zou je misschien ook nog naar Softmaker Office kunnen kijken.
[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 08-09-2021 21:34 ]
Ik vind dat hele exporteren met pages het grootste nadeel en houd me ook tegen het te gebruiken. Ik zou het gewoon willen kunnen instellen dat pages opslaat in docx. Voor mij is niet (alleen) de reden dat MS Word zo'n beetje de standaard is als tekstverwerker in de wereld, maar heeft ook te maken met dat docx een open standaard is (en die de markt ondersteund, van Pages zelf tot Libre office). Vanuit archiefoogpunt wil je dat je een document over tien jaar nog steeds kunt openen, in z'n oorspronkelijke staat (zonder rare conversie trucjes die je lay-out kapot maken) en zonder afhankelijk te zijn van een specifieke leverancier. Voor mij ook reden dat ik tijdje terug mijn oude word perfect documenten in pdf/A heb omgezet.
Ik heb trouwens wel eens libre office uitgeprobeerd. Die heb ik ook wel eens op Linux en Windows machines (toen ik die nog had) gedraaid waar ik weinig tekstverwerking op deed. (Die Windows computer gebruikte ik voor games en films, tekstverwerken deed ik al op MacBook met Word.) Ik heb die wel eens uitgetest jaren geleden op de Mac, maar dat viel me een beetje tegen.
Als je trouwens tekstdocumenten wilt uitwisselen met mensen, maar het niet nodig is dat ze er zelf in schrijven/aanvullen, dan zou ik gewoon het document plat slaan en er een pdf document van maken. Dan weet je zeker dat het er het zelfde uit ziet als bij jezelf.
Ik heb trouwens wel eens libre office uitgeprobeerd. Die heb ik ook wel eens op Linux en Windows machines (toen ik die nog had) gedraaid waar ik weinig tekstverwerking op deed. (Die Windows computer gebruikte ik voor games en films, tekstverwerken deed ik al op MacBook met Word.) Ik heb die wel eens uitgetest jaren geleden op de Mac, maar dat viel me een beetje tegen.
Als je trouwens tekstdocumenten wilt uitwisselen met mensen, maar het niet nodig is dat ze er zelf in schrijven/aanvullen, dan zou ik gewoon het document plat slaan en er een pdf document van maken. Dan weet je zeker dat het er het zelfde uit ziet als bij jezelf.
In mijn ervaring gaat het met de meest basic opmaak wel goed (als je vanuit Pages naar Word hebt geëxporteerd), maar zodra je bijv. met automatische indexen gaat werken is de kansen op frustraties veel groter.WhatsappHack schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:49:
Gezien het standaard bijgeleverd wordt met MacOS pak ik dit topic even: wat is jullie ervaring met Pages en het opslaan naar grote documenten in Word-formaat? Als je het dan in Word opent, is de opmaak dan nog hetzelfde? Netjes en zonder om de haverklap een hoerenjong of andere van dat soort fratsen?![]()
[ Voor 4% gewijzigd door Gitarist op 09-09-2021 16:24 ]
Ik vind Pages zelf een draak van een pakket om mee te werken. De export naar Word gaat ook vrijwel altijd fout.WhatsappHack schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:49:
Gezien het standaard bijgeleverd wordt met MacOS pak ik dit topic even: wat is jullie ervaring met Pages en het opslaan naar grote documenten in Word-formaat? Als je het dan in Word opent, is de opmaak dan nog hetzelfde? Netjes en zonder om de haverklap een hoerenjong of andere van dat soort fratsen?![]()
Voor een paar tientjes heb je trouwens een Office 2019 licentie, je bent dan niet gebonden aan een MS365 abbo. Is dat geen optie? OneDrive kun je wel achteraf verwijderen.
https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtabTux3.14 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:37:
[...]
Ik vind Pages zelf een draak van een pakket om mee te werken. De export naar Word gaat ook vrijwel altijd fout.
Voor een paar tientjes heb je trouwens een Office 2019 licentie, je bent dan niet gebonden aan een MS365 abbo. Is dat geen optie? OneDrive kun je wel achteraf verwijderen.
Wel wat meer dan een paar tientjes
En toch kan ik persoonlijk een abo wel aanbevelen. Zo heb je dan het volledige pakket (Word, Excel, PowerPoint en Outlook) waarbij je verzekerd bent van updates en upgrades en je kunt dit abo delen met 5 gezinsleden, waardoor indien hier sprake van is niet voor meerdere gebruikers een pakket hoeft te worden aangeschaft.Tux3.14 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:37:
.... je bent dan niet gebonden aan een MS365 abbo. ....
Een MS 365 Family pakket kost bij Microsoft EUR 99 per jaar, maar je kunt veelal al klaar zijn voor EUR 60-65 als je in de Pricewatch kijkt.
Edit: pricewatch link bijgevoegd.
[ Voor 7% gewijzigd door RicoK op 09-09-2021 20:17 ]
Dat zijn advies prijzen. In het 2016 tijdperk de gehele suite gekocht voor 60€. Voor 2019 vind ik ze ook wel rond dat bedrag.GekkePrutser schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:09:
[...]
https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab
Wel wat meer dan een paar tientjes
Let op:
macOS Big Sur bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, AppleSeed, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan bèta's kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.
macOS Big Sur bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, AppleSeed, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan bèta's kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.