[macOS Big Sur] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@ppl het duurt verschrikkelijk lang want de 10/15 min is niet werkelijk maar duurt uren met de update en werkt vaak niet.
De system update gaat niet door en hangt.
Je ziet alleen het eerste stukje inladen van system update en daarna niets meer, de reboot schijnt dan wel meer leven erin te brengen.
Als de update ook los werd uitgebracht en dan zo te installeren was, dan zou dat vele malen prettiger zijn.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dan lijkt er toch wel wat meer aan de hand en gaat die losse update je ook niet helpen. Het klinkt meer als een set aan problemen waar je eerder een schone installatie op los moet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemees
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Zijn er hier meer gebruikers die het probleem hebben met een niet vertrouwd certificaat "Basic Attestation User Sub CA1" uitgegeven door Apple Inc.?

1) Certificaat vind je terug in je sleutelhanger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c66zrlBmi3il0WXuRpvngzSoma4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wxZdF8FIs8OP8owUHLSdFlah.png?f=fotoalbum_large

2) Voor alle email adressen in mijn contacten staat een certificaat 'zegeltje', als je daarop klikt krijg je een venster met het niet vertrouwde certificaat "Basic Attestation User Sub CA1" uitgegeven door Apple.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCoQVHrd4Hpx36yAiynVTbyszC8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3y24jS2DiyU1WK6PQ0rg147i.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHIAy7jj1kthV65dD3TWS_3EMlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/egeGHP6p8SiH692skeIsJdcD.png?f=fotoalbum_large

Tot op heden maar 1 thread hierover kunnen vinden op Apple community zonder een oplossing:
https://discussions.apple.com/thread/252340614

Ik heb dit probleem met Big Sur 11.2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb zowel dat certificaat niet als ook die zegeltjes niet bij mijn contactpersonen. Heb je een softwarepakket geïnstalleerd die dat certificaat en die contactpersonen "plug-in" heeft geïnstalleerd?

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemees
  • Nu online
Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:16:
Ik heb zowel dat certificaat niet als ook die zegeltjes niet bij mijn contactpersonen. Heb je een softwarepakket geïnstalleerd die dat certificaat en die contactpersonen "plug-in" heeft geïnstalleerd?
Nee. Brand new MacBook Air M1. Kwam met BS 11.0.1, standaard installatie, update naar 11.2.1 en verder reguliere installaties uit App Store van mijn eerdere aankopen. Gebruik volledige iCloud services en opslag aanbod en verder geen andere services/software alla Google, Microsoft etc.

[ Voor 10% gewijzigd door cavemees op 23-02-2021 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-07 23:45
Hier MMM1 met BS 11.2.1. Ik heb in Contacten ook die zegeltjes staan met dezelfde foutmelding als je erop klikt. In Sleutelhangertoegang staat niets. Ik ervaar echter nergens een probleem dus ik vraag me af hoe erg dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterhhh
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-07 12:50
Op m’n 16inch macbook sinds deze update ook last van haperingen. Bijvoorbeeld tijdens het typen. Zoals in notes of de browser, dat maakt geen verschil. Heel irritant. Dan typ ik iets. Soms komt er dan niets op het scherm, en dan in 1x meerdere letters. Macbook is van eind 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemees
  • Nu online
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:49:
Hier MMM1 met BS 11.2.1. Ik heb in Contacten ook die zegeltjes staan met dezelfde foutmelding als je erop klikt. In Sleutelhangertoegang staat niets. Ik ervaar echter nergens een probleem dus ik vraag me af hoe erg dit is.
Waarschijnlijk niet erg want hier werkt alles verder ook 'normaal'. Certificaat verwijderen uit de sleutelhanger maakt ook niks uit, zegeltjes voor de e-mailadressen in contacten blijven aanwezig en als ik erop klik krijg ik alsnog het certificaat venster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-07 23:15
macOS Big Sur 11.2.2 is zojuist uitgekomen met oplossingen voor het aansluiten van usb-c hubs. Blijkbaar kon een USB hub kortsluiting veroorzaken waardoor je nieuwe laptop stuk kan gaan }:O

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat geldt overigens alleen voor de 2019 (of nieuwer) MacBook Pro modellen en de 2020 (of nieuwer) MacBook Air modellen. De desktop modellen hebben dit probleem dus niet. Overigens valt het wel op dat Apple in de release notes het specifiek over "non-compliant powered USB-C hubs and docks" heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door ppl op 25-02-2021 23:20 ]

• kevinkrs
ppl schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:18:
Dat geldt overigens alleen voor de 2019 (of nieuwer) MacBook Pro modellen en de 2020 (of nieuwer) MacBook Air modellen. De desktop modellen hebben dit probleem dus niet. Overigens valt het wel op dat Apple in de release notes het specifiek over "non-compliant powered USB-C hubs and docks" heeft.
Even eerlijk, ik denk dat 99% van de gebruikers 'non-compliant powered USB-C hubs' gebruikt. Stel je wilt HDMI, 2x usb, SD card reader en 2x een USB C aansluiting aan 1 port hangen, dan zal je al die aansluitingen los moeten kopen voor 80 euro per dongle }:O

Maar ik zou wel verwachten dat hardware issues van hubs ook op hardware niveau opgevangen zou worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:09

4POX

Everybody is wired

Na deze update ga ik twee docks testen.

Een kleine Dell DA200 dock die USB 3.0 is. Maar met de Macbook maar 2.0 snelheid heeft. Het is niet een groot probleem omdat ik alleen de HDMI en VGA uitgang gebruik.

Een goedkope dock met ethernet, HDMI, VGA, memory card lezer en USB poorten. Zodra ik deze aansluit heeft de MacBook nauwelijks wifi verbinding. Ik denk dat de shielding niet erg fijn is in dat dock. (De Dell is de vervanger ervoor.)

Ik heb screenshots gemaakt van de MacBook firmware. Na de update zien of deze update richt op software of de firmware.
macOS Big Sur 11.2.2 is zojuist uitgekomen met oplossingen voor het aansluiten van usb-c hubs. Blijkbaar kon een USB hub kortsluiting veroorzaken waardoor je nieuwe laptop stuk kan gaan }:O
Ik zag een YouTube video review over de MacBook Air M1 waarin de reviewer aangaf dat hij berichten kreeg dat er MacBooks stuk gingen. Ze deden niets meer na het aansluiten van een dock.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
kevinkrs schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:46:
Hmm, ik heb een 2019 MBP met een goedkope (30 euro) dock die powered is. Ongetwijfeld 'non-compliant' vanwege de prijs. Is zo'n standaard China dongle dockje.

Ik worden de "non-compliant" docks nu geblokkeerd in 11.2.2? Ik heb nog niet geupdate maar dit zou wel vervelend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
GekkePrutser schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:28:
[...]

Hmm, ik heb een 2019 MBP met een goedkope (30 euro) dock die powered is. Ongetwijfeld 'non-compliant' vanwege de prijs. Is zo'n standaard China dongle dockje.

Ik worden de "non-compliant" docks nu geblokkeerd in 11.2.2? Ik heb nog niet geupdate maar dit zou wel vervelend zijn.
Non-compliant betekent niet automatisch non-Apple. Je ziet dat HP vooral een eigen implementatie hanteert van het USB-C/Thunderbolt dock. Dell doet het weer wat beter. Aukey, Belkin, LG, e.a. zijn 'volledig' compliant aan de USB-C/Thunderbolt-standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:16:
[...]

Non-compliant betekent niet automatisch non-Apple. Je ziet dat HP vooral een eigen implementatie hanteert van het USB-C/Thunderbolt dock. Dell doet het weer wat beter. Aukey, Belkin, LG, e.a. zijn 'volledig' compliant aan de USB-C/Thunderbolt-standaard.
Mijn Dell D6000 werkt nog prima i.c.m. Displaylink 1.3 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik heb vanochtend mijn Mac (MacBook Pro 2017) geüpdatet en nu doet de hdmi-poort van mijn NOVOO dock/dongle het niet meer.

Ik had laatst overigens inderdaad wel een bzzzt met zo'n scherpe verbrande lucht uit mijn USB-poort... alles werkte daarna nog wel gewoon.

De helderheid van mijn scherm stond ineens ook heel fel. En toen ik dit postte werd hij gedimd. En de slider van de beeldscherminstellingen werkt niet.
Wat een puinhopen met Big Sur, ik wordt er helemaal moe van.

Na een reboot werkt het scherm wel weer, maar beach balled Photos... 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door iAR op 03-03-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-07 18:07
Ik weet niet of het een M1 of Big Sur dingetje is, maar ik heb nu al een aantal keer mijn laptop aangezet en dan blijft de muis hangen. Op het inlogscherm gaat het allemaal prima, maar als je bent ingelogd hangt ie gewoon. Dan moet ik met het toetsenbord de menu's door om het opnieuw op te starten.

Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:24
@tiswat Hier soms ook gehad, alleen de laatste tijd niet meer op een MacBook Air M1. Al zit ik niet zo heel vaak met een muis/tobo er op. zaken waar ik wel last van heb:

- met automatische helderheid regeling aan gaat het scherm soms spontaan, of na het inloggen naar volledig gedimd. Dus die regeling voor nu maar uitgezet
- Wekt het externe scherm niet altijd nadat ik inlog (terwijl ik daarvoor nog op het externe scherm gewerkt heb)
- Facebook na lang scrollen wordt traag en krijg een melding dat hij veel geheugen gebruikt in safari (maar goed dat ik er niet vaak op zit >:) )

Al met al ben ik wel tevreden met het apparaat en hoop ik dat de bugjes binnenkort opgelost zijn. Gelukkig is er goed omheen te werken voor nu en geen echte showstoppers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Zijn er meer mensen die het volgende opvalt?

Betreft een mini M1 met een externe SSD+HDD met Time Machine backups. Als ik de mini uit sluimer haal dan duurt het soms ca. 30 seconden voordat het scherm aangaat. Het blijkt dat de mini in die tijd een Time Machine backup heeft gemaakt. Het lijkt erop dat Big Sur de hoogste prioriteit toekent aan de backuptaak alvorens te starten met het verwerken van andere taken zoals het scherm aanzetten. Ik vind dat niet heel handig ofzo.

[ Voor 0% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 04-03-2021 12:32 . Reden: HDD toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:24:
Zijn er meer mensen die het volgende opvalt?

Betreft een mini M1 met een externe SSD+HDD met Time Machine backups. Als ik de mini uit sluimer haal dan duurt het soms ca. 30 seconden voordat het scherm aangaat. Het blijkt dat de mini in die tijd een Time Machine backup heeft gemaakt. Het lijkt erop dat Big Sur de hoogste prioriteit toekent aan de backuptaak alvorens te starten met het verwerken van andere taken zoals het scherm aanzetten. Ik vind dat niet heel handig ofzo.
Ja, Time Machine is een listig ding en zit vaak meer in de weg dan wat anders. Misschien dat een tool als TimeMachineEditor wat kan helpen. Van mijn MBA wordt bijvoorbeeld alleen een backup gemaakt als het tussen 01:00 en 06:00 is en als deze aan de oplader hangt. Dit zorgt er in de praktijk voor dat ik er amper last van heb. En dat er toch 1 of 2 keer per week een Time Machine backup gemaakt wordt (vaker is niet nodig voor mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-01 13:08
Al een tijdje draai ik MacOS Big Sur, vanaf het begin eigenlijk zonder problemen. Ik draaide 'm zelfs sinds de beta, omdat ik niet kon wachten en ben uiteindelijk naar de 11.0 stable gegaan.

Echter, sinds de 11.1 beta heb ik het probleem dat mijn Macbook Pro 16" (2019) mijn externe monitor, de Philips 499P9H niet meer herkent en ik op een 1080p resolutie gelocked bent. Uiteindelijk kwam de 11.1 stable uit en bleef het probleem. Sindsdien heb ik de beta's niet meer geïnstalleerd.

Het probleem speelt na bijna 4 maanden nog steeds, zelfs in 11.2.2, en begin er enorm moe van te worden omdat je soms 10 minuten bezig bent met uit en inpluggen om zo je monitor aan de praat te krijgen. Doet het scherm het? Dan doet het geluid het weer niet etc. etc.

Voorheen in Catalina en Big Sur 11.0 nooit last van gehad. En ik ben niet de enige:
https://discussions.apple.com/thread/252174979?page=30

Zijn er toevallig Tweakers met meer verstand die dit probleem ook hebben ervaren? Het is amper werkbaar op m'n Macbook. En dat terwijl er flink wat geld in zit en je er geen support voor terug krijgt.
Mijn hoop lag op de 11.2.2 update die USB-C docks zou fixen, maar helaas had dat niks in petto voor bovenstaand probleem.

Daarnaast is sinds 11.2 ook m'n Spotlight stuk (ik gebruik nu Alfred), het komt gewoon niet naar voren. Ik heb zelfs een complete clean install uitgevoerd begin februari.

En fin, deze update is tot zover een grote ramp.

[ Voor 8% gewijzigd door Bjarn op 04-03-2021 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:23
Mij was het totaal niet bekend, maar zojuist kwam ik op Reddit onderstaande tegen.
Wanneer je met een rechtermuisklik op Launchpad in het Dock wordt Launchpad in een lijst vorm getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-07 07:55
meesje schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:20:
Mij was het totaal niet bekend, maar zojuist kwam ik op Reddit onderstaande tegen.
Wanneer je met een rechtermuisklik op Launchpad in het Dock wordt Launchpad in een lijst vorm getoond.
Zijn er mensen die launchpad in het dock laten staan, nu ze een speciale knop daarvoor hebben op het tobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
xoniq schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:25:
[...]

Zijn er mensen die launchpad in het dock laten staan, nu ze een speciale knop daarvoor hebben op het tobo?
Zelf was ik nooit zo'n fan van die grote iconen van Launchpad. Ik krijg daarbij een iPad gevoel, maar je mist dan het touchscreen. Nu kun je dus via rechtermuisklik direct naar de apps. Je bespaart dan 1 klik, want via Finder > Apps bereik je hetzelfde.

Ik heb overigens best wat (standaard) iconen in het Dock staan die ik nooit gebruik. Bijvoorbeeld: Siri (overbodig, want rechtsboven ook icoon), Mail (gebruik ik niet), Muziek (gebruik Spotify). Het wordt tijd om het Dock eens op te schonen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-07 07:55
meesje schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:42:
[...]

Zelf was ik nooit zo'n fan van die grote iconen van Launchpad. Ik krijg daarbij een iPad gevoel, maar je mist dan het touchscreen. Nu kun je dus via rechtermuisklik direct naar de apps. Je bespaart dan 1 klik, want via Finder > Apps bereik je hetzelfde.

Ik heb overigens best wat (standaard) iconen in het Dock staan die ik nooit gebruik. Bijvoorbeeld: Siri (overbodig, want rechtsboven ook icoon), Mail (gebruik ik niet), Muziek (gebruik Spotify). Het wordt tijd om het Dock eens op te schonen. :)
Ik heb gewoon de apps folder in de dock gezet naast downloads, en deze op raster weergave gezet. Maar elke app open ik via Spotlight. Maar sws heb je op het toetsenbord ook een launchpad knop, die maak het sneller dan met de muis naar het dock gaan vind ik persoonlijk. Maar ook die knop is bij mij praktisch ongebruikt sinds Spotlight :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-07 22:35
funske schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:28:
Gistermiddag mijn iMac 27"Late 2013, eigenlijk niet compatible met Big Sur, ge-update naar 11.2.
Ondanks dat hij niet geschikt zou zijn voor Big Sur werkt het allemaal prima.
Dit is nu de 3ᵉ Big Sur update die ik gedaan heb en met het volgen van de aanwijzingen gaat het installeren prima!
Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt? De befaamde 'Dosdude1' heeft nog geen patcher uit. Daarmee heb ik voorheen Mojave en Catalina op mijn 2010 White Macbook gekregen. (Gebruik ik nog op onze seizoenskampeerplaats)

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• funske
  • Laatst online: 31-01-2023
TheIbex schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:08:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt? De befaamde 'Dosdude1' heeft nog geen patcher uit. Daarmee heb ik voorheen Mojave en Catalina op mijn 2010 White Macbook gekregen. (Gebruik ik nog op onze seizoenskampeerplaats)
Engelse beschrijving staat hier: https://github.com/barrykn/big-sur-micropatcher en deze site stap voor stap gevolgd:

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-07 14:20
Sinds Big Sur doet mijn menubar vreemd. De tekstkleur is wit wanneer deze zwart zou moeten zijn (en andersom) waardoor deze vaak amper te lezen is. Soms toont hij een enkel icoon wel goed zoals in mijn bovenste screenshot.

Ook verschilt de menubar op het externe scherm ten opzichte van die op het interne scherm, waarbij hij wisselend op één van de twee schermen niet goed wordt getoond.

MacOS staat op darkmode en ik gebruik de standaard dynamische wallpaper van Big Sur.

Extern scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvQVwMKD29rIh9PQ3yH71JQWi9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZB0sRiDyWWObJxJJnwdUPBvE.png?f=fotoalbum_large

Intern scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOOd5PLQnu1kl2cJjre_lYlQq0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5MNQj5IaVhVBtVxEwuqw1jXl.png?f=fotoalbum_large

Meer mensen hier last van?

[ Voor 14% gewijzigd door Mandarijntje op 12-03-2021 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
Mandarijntje schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:19:
Sinds Big Sur doet mijn menubar vreemd. De tekstkleur is wit wanneer deze zwart zou moeten zijn (en andersom) waardoor deze vaak amper te lezen is. Soms toont hij een enkel icoon wel goed zoals in mijn bovenste screenshot.

Ook verschilt de menubar op het externe scherm ten opzichte van die op het interne scherm, waarbij hij wisselend op één van de twee schermen niet goed wordt getoond.

MacOS staat op darkmode en ik gebruik de standaard dynamische wallpaper van Big Sur.

Extern scherm:
[Afbeelding]

Intern scherm:
[Afbeelding]

Heb ik ook, samen met dat soms mijn hele menubar een zwarte blok is (dus helemaal geen tekst, kan nergens op klikken etc). Waarschijnlijk een van de vele MacOS Big Sur bugs. Waarschijnlijk net zoals Yosmite zal Apple de komende 6 jaar met een strijkijzer de bugs gladstrijken, tot dat de volgende 'major' update komt en dan zijn we weer terug bij af }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-06 14:12
Bjarn schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:28:
Al een tijdje draai ik MacOS Big Sur, vanaf het begin eigenlijk zonder problemen. Ik draaide 'm zelfs sinds de beta, omdat ik niet kon wachten en ben uiteindelijk naar de 11.0 stable gegaan.

Echter, sinds de 11.1 beta heb ik het probleem dat mijn Macbook Pro 16" (2019) mijn externe monitor, de Philips 499P9H niet meer herkent en ik op een 1080p resolutie gelocked bent. Uiteindelijk kwam de 11.1 stable uit en bleef het probleem. Sindsdien heb ik de beta's niet meer geïnstalleerd.

Het probleem speelt na bijna 4 maanden nog steeds, zelfs in 11.2.2, en begin er enorm moe van te worden omdat je soms 10 minuten bezig bent met uit en inpluggen om zo je monitor aan de praat te krijgen. Doet het scherm het? Dan doet het geluid het weer niet etc. etc.

Voorheen in Catalina en Big Sur 11.0 nooit last van gehad. En ik ben niet de enige:
https://discussions.apple.com/thread/252174979?page=30

Zijn er toevallig Tweakers met meer verstand die dit probleem ook hebben ervaren? Het is amper werkbaar op m'n Macbook. En dat terwijl er flink wat geld in zit en je er geen support voor terug krijgt.
Mijn hoop lag op de 11.2.2 update die USB-C docks zou fixen, maar helaas had dat niks in petto voor bovenstaand probleem.
Hier ook, het externe scherm wordt als 1080p gezien of na een sleep mode helemaal niet meer herkend. Wat ik bij toeval heb ontdekt is dat het helpt om bij beeldscherminstellingen de alt-knop in te drukken, dan verschijnt "zoek beeldschermen". Dat dan 1 of 2 keer te doen. En dan wat rommelen met beeldschermresoluties op 'geschaald' terwijl je ook weer die alt knop ingedrukt houdt en dan meerdere keren erop klikken. Dan verschijnt ineens de goede (hoge) resolutie weer en dan gaat het weer een tijdje goed totdat je de Macbook opnieuw opstart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bjarn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-01 13:08
Snelletomaat schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:41:
[...]

Hier ook, het externe scherm wordt als 1080p gezien of na een sleep mode helemaal niet meer herkend. Wat ik bij toeval heb ontdekt is dat het helpt om bij beeldscherminstellingen de alt-knop in te drukken, dan verschijnt "zoek beeldschermen". Dat dan 1 of 2 keer te doen. En dan wat rommelen met beeldschermresoluties op 'geschaald' terwijl je ook weer die alt knop ingedrukt houdt en dan meerdere keren erop klikken. Dan verschijnt ineens de goede (hoge) resolutie weer en dan gaat het weer een tijdje goed totdat je de Macbook opnieuw opstart.
Sinds m'n update naar Big Sur 11.3 Beta 3 (ja, ik ben weer aan de beta's gegaan) heb ik 0.0 problemen gehad. Het is sowieso verbeterd, want als ik m'n macbook open of dichtklap flikkert het scherm amper, 1x heel snel tijdens de switch, maar niet meer zo vaak als voorheen.

Hoop dat het zo blijft! Maar ben hoopvol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 08:47
Draai met de laatste Big Sur beta op mijn Mac mini.
Heb al zeker twee beta;s problemen dat hij wel de achtergrond veranderd bij dag-nacht licht maar niet bv Safari of andere programma's. Start ik de Mac opnieuw op dan doet hij het wel!

Meer mensen last van?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-07 03:00
Mandarijntje schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:19:
Sinds Big Sur doet mijn menubar vreemd. De tekstkleur is wit wanneer deze zwart zou moeten zijn (en andersom) waardoor deze vaak amper te lezen is.
Niet precies datzelfde issue maar Quinn van snazzy labs was ook klaar met die hele kermis rond de menu-bar en demonstreert een aardig tooltje waarmee ik mijn menu-bar weer terug heb getoverd in the kleuren van pre-Big Sur. Wellicht ook een oplossing voor dit probleem?

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
Draai nu al een tijdje Big Sur op zowel een iMac (2015) alsook een MacBook Pro (2016) en moet nu na elke update weer de Xcode command line tools opnieuw installeren. Zijn er hier meer mensen die dat hebben? Ik heb Xcode trouwens via het .xip bestand geïnstalleerd, via de store is het veelal drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:56
kdbruin schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:31:
Draai nu al een tijdje Big Sur op zowel een iMac (2015) alsook een MacBook Pro (2016) en moet nu na elke update weer de Xcode command line tools opnieuw installeren. Zijn er hier meer mensen die dat hebben? Ik heb Xcode trouwens via het .xip bestand geïnstalleerd, via de store is het veelal drama.
lees ik wel vaker ja, maar heb ook gelezen dat het kan komen na een git update. Heb er zelf geen last van op een mbp16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
418O2 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:42:
[...]

lees ik wel vaker ja, maar heb ook gelezen dat het kan komen na een git update. Heb er zelf geen last van op een mbp16
Er is recentelijk wel een update van Git geweest, ongeveer gelijk aan de tijd waarin ook de laatste Big Sur update was. Zal het nog wel in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-07 00:36

SebasFM

BOFH

Ja heb ik ook op beide M1 macs (Mini/Macbook). Pycharm (Jetbrains) loopt dan steen en been te klagen dat het git niet meer kan vinden en instaleert dan de tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:34

amphora

Websites & Fotografie

Hier ook, alleen bij de laatste 11.2.3 update was dat niet nodig. Maar bij de updates daarvoor moest ik even
code:
1
xcode-select --install
draaien in terminal

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38
Sinds de laatste update is mijn MBP 2014 weer een heel stuk sneller. Das wel erg prettig :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken G
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 13:33
Hier ook steeds hetzelfde probleem met Xocde command line tools... na iedere update moet ik die opnieuw installeren :( Deze heb ik namelijk nodig voor Git.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:24
Hier op een MacBook Air M1 met Big Sur, maar ik heb een vaag probleem met mail. Daarin heb ik een Gmail account en een office 365 account. Ik kan vaak geen mailmappen verslepen. Weet iemand waardoor dit zou kunnen komen, of wat ik er aan kan doen? Het is gruwelijk irritant in ieder geval en google levert me niet direct iets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-06 13:15
macOS 11.3.1 staat live
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCltMbDKZbZecDN2SomIZCRyhX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBc7CpFtttUelBGUbdlOmsdc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door robcoenen op 03-05-2021 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
11.3 bevatte trouwens ook een flinke security vulnerability: Aanvallers konden gatekeeper omzeilen. Dus wie nog op 11.2.3 zit zou ik aanraden om snel naar 11.3.1 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Hebben jullie tijdens de update naar MacOS 11.3.1 ook een folder op het bureaublad gekregen met als naam 'verplaatste onderdelen' en twee bestanden hierin 'group.system_default' en 'nfs.conf.system_default'?

Wat doen jullie hiermee of kan dit gelijk weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kevinkrs schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:42:
Hebben jullie tijdens de update naar MacOS 11.3.1 ook een folder op het bureaublad gekregen met als naam 'verplaatste onderdelen' en twee bestanden hierin 'group.system_default' en 'nfs.conf.system_default'?

Ik smijt het altijd direct weg. Zit niets bijzonders in, in mijn geval.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
THE_BASE schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:07:
[...]

Ik smijt het altijd direct weg. Zit niets bijzonders in, in mijn geval.
Zo'n vermoeden kreeg ik ook al }:O

Andere vraag, zijn er bij meer mensen sinds MacOS 11.3 waarbij er updates zijn van Apps in de AppStore (automatisch downloaden niet aan heeft staan) maar er geen notificatie teller bij het icoontje meer komt? Ik zie dus met 2 updates bijvoorbeeld geen rode 2 meer boven het icoontje hangen. Is dit een bug of moet ik ergens iets aanzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07 22:28
kevinkrs schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:12:
Andere vraag, zijn er bij meer mensen sinds MacOS 11.3 waarbij er updates zijn van Apps in de AppStore (automatisch downloaden niet aan heeft staan) maar er geen notificatie teller bij het icoontje meer komt? Ik zie dus met 2 updates bijvoorbeeld geen rode 2 meer boven het icoontje hangen. Is dit een bug of moet ik ergens iets aanzetten?
Hier idem. Wel krijg ik rechts bovenin de notificatie dat er app updates beschikbaar zijn, maar ik zie niet (meer) het aantal nieuwe updates bovenin het icoontje van de appstore.

Ik verplaats dit mapje ook altijd direct naar de prullenbak. Maar dit mapje werd bij mij al voor 11.3 op het bureaublad neergezet. Dat is bij mij al weer enkele updates geleden toen dat mapje daar verscheen.

[ Voor 31% gewijzigd door RicoK op 04-05-2021 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super_Paige
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-05-2021
GekkePrutser schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:56:
[...]

11.3 bevatte trouwens ook een flinke security vulnerability: Aanvallers konden gatekeeper omzeilen. Dus wie nog op 11.2.3 zit zou ik aanraden om snel naar 11.3.1 te gaan.
Ze deden ... Ze gebruikten deze kwetsbaarheid om het SearchMarquis-omleidingsvirus verder te pushen. Het is een van de meest hardnekkige infecties die er zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Super_Paige op 05-05-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online

Dit zijn bestanden die zijn aangepast in de systeem directories van het OS. Het OS staat op een sub-partitie die readonly is tijdens normaal gebruik. Als je daar een bestand aanpast wordt er een kopie op de data partitie geplaatst en wordt die gebruikt in plaats van die op de systeempartitie (deze techniek is ook wel bekend onder de naam overlay FS maar hoe Apple dit noemt weet ik niet precies). Die aangepaste bestanden worden tijdens een upgrade weggemikt om te zorgen dat die geen problemen met de update veroorzaken en op je bureaublad gegooid. Na de update kan je die dan eventueel zelf met de hand terugzetten.

Waarschijnlijk gebruik je een programma dat deze files aanpast (aan de namen te zien klinkt het als een filetransfer programma).

Ik vind het ook wel irritant want ik pas ook wel eens dingen aan. Zoals de SSH daemon authenticatie, dat hij geen wachtwoord accepteert maar alleen public keys. Dat kan dus ook niet meer zomaar na een update. Niettemin vind ik het ook wel begrijpelijk, want een misgaande update is echt zuur, zeker omdat je nu moeilijk dingen met de hand kan fixen nu alles readonly en ook nog eens ondertekend is. Prive ben ik van macOS af nu, maar voor werk gebruik ik het nog wel.

[ Voor 30% gewijzigd door GekkePrutser op 05-05-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GekkePrutser schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:24:
[...]

Dit zijn bestanden die zijn aangepast in de systeem directories van het OS. Het OS staat op een sub-partitie die readonly is tijdens normaal gebruik. Als je daar een bestand aanpast wordt er een kopie op de data partitie geplaatst en wordt die gebruikt in plaats van die op de systeempartitie (deze techniek is ook wel bekend onder de naam overlay FS maar hoe Apple dit noemt weet ik niet precies). Die aangepaste bestanden worden tijdens een upgrade weggemikt om te zorgen dat die geen problemen met de update veroorzaken en op je bureaublad gegooid. Na de update kan je die dan eventueel zelf met de hand terugzetten.

Waarschijnlijk gebruik je een programma dat deze files aanpast (aan de namen te zien klinkt het als een filetransfer programma).

Ik vind het ook wel irritant want ik pas ook wel eens dingen aan. Zoals de SSH daemon authenticatie, dat hij geen wachtwoord accepteert maar alleen public keys. Dat kan dus ook niet meer zomaar na een update. Niettemin vind ik het ook wel begrijpelijk, want een misgaande update is echt zuur, zeker omdat je nu moeilijk dingen met de hand kan fixen nu alles readonly en ook nog eens ondertekend is. Prive ben ik van macOS af nu, maar voor werk gebruik ik het nog wel.
Bij mij bevat de directory als ik me goed herinner de niet-aangepaste bestanden ( de default bestanden), de aangepaste blijven staan op de plek waar ze stonden. Wellicht verschilt dat ook per bestand, afhankelijk van de potentie voor grote problemen, maar vziw is die best klein. Veel Linux en bsd distributies doen iets soortgelijks (maar dan wat minder zichtbaar ivm het ontbreken van een map op de desktop)

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 06-05-2021 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
GekkePrutser schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:24:
[...]

Hmm, interessant maar ik vermoed in de praktijk ook complexe materie. Ik heb geen idee waar 'group.system_default' precies vandaan komt. Ik heb naar mijn weten niks veranderd met grouping. 'nfs.conf.system_default' daarin tegen is aangezet om de disks van docker images te kunnen mounten aan een MaCOS folder d.m.v. nfs (deamon) en hiervoor is het bestand /etc/exports aangemaakt.

Maar begrijp ik het goed dat je handmatig de deze bestanden zou moeten herstellen? En dat je door deze veranderingen elke update een grote kans maakt op crashes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kevinkrs schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:09:

Hmm, interessant maar ik vermoed in de praktijk ook complexe materie. Ik heb geen idee waar 'group.system_default' precies vandaan komt. Ik heb naar mijn weten niks veranderd met grouping. 'nfs.conf.system_default' daarin tegen is aangezet om de disks van docker images te kunnen mounten aan een MaCOS folder d.m.v. nfs (deamon) en hiervoor is het bestand /etc/exports aangemaakt.
Onder de relocated items wordt in principe de directorystructuur gereproduceerd. Wat ik normaalgesproken doe is even een diff bekijken tussen het nieuwe systeembestand en het oude aangepaste bestand, en dan kijken of ik er wat mee moet. Je kan nu dus bijvoorbeeld even een diff kunnen draaien tussen group.system en group.system_default, en kijken of je kan achterhalen waar het verschil vandaan komt/welk doel het kan beogen.
Maar begrijp ik het goed dat je handmatig de deze bestanden zou moeten herstellen? En dat je door deze veranderingen elke update een grote kans maakt op crashes?
Ik denk dat de kans op crashes zeeeer klein is. Wat ik met de bestanden doe is zoals ik hierboven schreef afhankelijk van de verschillen.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 06-05-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:30:
Weet iemand hoe je de PATH omgevingsvariabele kan zetten voor GUI .apps? Ik wil bijvoorbeeld graag dat LibreOffice ook in /usr/local/bin zoekt (naar gpg in dat geval), maar "sudo launchctl config user path <path-string>" lijkt niets te doen, en uiteraard instellingen in /etc/paths.d ook niet... De enige mogelijkheid, zonder de plist van LibreOffice te veranderen lijkt het opstarten vanuit een terminalvenster te zijn (of uiteraard gescript)...

Kent Big Sur nog een mogelijkheid de algemene PATH-variabele voor gebruikers anders te zetten dan de standaard-instelling "/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin"?
Hier word ik nog steeds gestoord van... Wat niet werkt zijn dus:
gebruik van launchctl, eventueel in een LaunchAgent plist
zetten van paden in /etc

wat wel werkt, maar wat altijd een terminal vereist, is starten vanuit de terminal, maar dat wil ik niet, omdat ik GUI apps ook rechtstreeks vanuit de gui wil kunnen starten. Vermoedelijk werkt editen van de Info.plist van het betreffende programma oos (maar dat wil ik ook liever niet), en scripten zou eventueel ook kunnen.

Maar een echte oplossing voor de vraag "hoe zet ik in algemene zin de PATH voor (alle) GUI apps?" heb ik dus nog steeds niet gevonden. heeft iemand toevallig een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:24:
... heeft iemand toevallig een oplossing?
Iets dat eerder (voor zover ik me kan herinneren) niet werkte werkt nu wel!
'sudo launchctl config user path <PATH>' zet nu daadwerkelijk het pad voor de user domains
opgelost dus...

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 15-05-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-07 17:59
Iemand misschien een tip voor een app op MacOS die het scherm kan opnemen inclusief audio? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WayLikeMark
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:53
Alexknl schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:15:
Iemand misschien een tip voor een app op MacOS die het scherm kan opnemen inclusief audio? :)
Schermopname welke standaard ingebouwd is kan dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
https://support.apple.com/nl-nl/HT208721
En dan met de QuickTime Player. Het enige waar ik het nog voor gebruik, maar is heel goed.

[ Voor 15% gewijzigd door RoRoNL op 17-05-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrhagenees.cro
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik gebruik screenium 3.

Je kan hiermee ook video bewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-07 17:59
Thanks, het was even uitvogelen hoe ik ook de audio kreeg opgenomen met Quicktime, maar het is gelukt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 23:40
Three finger drag. Ik snap nog steeds niet dat deze functionaliteit wordt verstopt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FxqtbDC/Screen-Shot-2021-05-22-at-11-39-12.png

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-07 03:00
Eiríkr schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:41:
Three finger drag. Ik snap nog steeds niet dat deze functionaliteit wordt verstopt.

[Afbeelding]
Hmm dat je moet je mij eens uitleggen, want dat kan toch gewoon met één vinger? Vinger op item, druk op touchpad, slepen, loslaten?

[ Voor 3% gewijzigd door pimsaint op 23-05-2021 08:38 ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 31-05 01:30
pimsaint schreef op zondag 23 mei 2021 @ 04:20:
[...]

Hmm dat je moet je mij eens uitleggen, want dat kan toch gewoon met één vinger? Muis op item, druk op de vinger, slepen, loslaten?
klopt maar met 3 vingers is makkelijker. item aanraken, 3 vingers op je trackpad leggen en slepen.

heerlijk! alleen wel goed verstopt inderdaad

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 23:10

Quakie

quakelen

@ericafterdark thx weer wat geleerd... met 3 vingers is het (bij mij) minder krampachtig.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 23:40
pimsaint schreef op zondag 23 mei 2021 @ 04:20:
[...]

Hmm dat je moet je mij eens uitleggen, want dat kan toch gewoon met één vinger? Vinger op item, druk op touchpad, slepen, loslaten?
Met drie vingers slepen werkt veel fijner dan moeten drukken op de pad. Zal persoonlijk zijn.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

je verliest wel andere functies.... swippen terug met 3 vingers werkt niet meer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:36

RnB

Ik gebruik zelf de Dragging with Drag Lock, werkt perfect voor mij.

Double tap op een window die ik wil verplaatsen, ik verplaats het, is het niet goed kan ik deze nog verder verplaatsen en bij een klik kan ik de muis weer gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-06 13:15
macOS 11.4 staat online

Podcasts
- ‌Apple Podcasts‌ subscriptions are available for purchase via monthly and annual subscriptions
- Channels group together collections of shows from podcast creators

This release also fixes the following issues:
- Bookmarks in Safari may get reordered or moved into a folder that can appear hidden
- Certain websites may not display correctly after your Mac wakes from sleep
- Keywords may not be included when exporting a photo from the Photos app
- Preview may become unresponsive when searching PDF documents
- 16-inch MacBook may become unresponsive when playing Civilization VI

[ Voor 93% gewijzigd door robcoenen op 24-05-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
robcoenen schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:28:
macOS 11.4 staat online

Podcasts
- ‌Apple Podcasts‌ subscriptions are available for purchase via monthly and annual subscriptions
- Channels group together collections of shows from podcast creators

This release also fixes the following issues:
- Bookmarks in Safari may get reordered or moved into a folder that can appear hidden
- Certain websites may not display correctly after your Mac wakes from sleep
- Keywords may not be included when exporting a photo from the Photos app
- Preview may become unresponsive when searching PDF documents
- 16-inch MacBook may become unresponsive when playing Civilization VI
De belangrijkste fix. 8)7

Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Duurt het binnenharken van die update bij jullie ook zo lang? 3GB zou hier normaliter met +/- 2 a max. 3 minuten klaar moeten zijn, maar het kreng is nu na 20 minuten eindelijk eens op 92%. -_-

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
WhatsappHack schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:57:
Duurt het binnenharken van die update bij jullie ook zo lang? 3GB zou hier normaliter met +/- 2 a max. 3 minuten klaar moeten zijn, maar het kreng is nu na 20 minuten eindelijk eens op 92%. -_-
ja op 1 machine (identieke bak kwa hardware) duurde het bijna een uur. op een andere was het 15 minuten en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
WhatsappHack schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:57:
Het binnenhalen van de update duurde bij mij minder dan een minuut. Het probleem is eerder het 'verwerken' van de update en vervolgens het updaten zelf. Dat process duurde ongeveer een uur op een M1 MacBook Pro. Ik dacht dat vorig jaar Apple trouwens zei dat updates op Big Sur sneller zouden moeten gaan? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:30
Website van de https://svb.nl werkt bij mij niet meer - geen idee of het door de laatste update van macOS komt, hebben jullie dat ook of zijn mijn eigen instellingen verrot?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Fca_Mk7c-5Oiu7pjTY25uOw2FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZKKqsmrhgxsscMdVubFy7XQB.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fs1RbqDPCdNmIiF1YqxqkJxJ2eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MCLGjXvvhBgnFXmJh3XcJDuU.png?f=fotoalbum_large

Even gecheckt met een tool: https://www.hardenize.com/report/svb.nl/1621947020#www_tls
Server is not compliant with Apple's CT requirements
Onduidelijk of die regeling al in effect is bij Apple, maar ik gok dat iemand bij de overheid aan de slag mag voordat er allemaal vage problemen binnenstromen met dat hun website niet meer werkt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Intercity schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:27:
Website van de https://svb.nl werkt bij mij niet meer - geen idee of het door de laatste update van macOS komt, hebben jullie dat ook of zijn mijn eigen instellingen verrot?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Even gecheckt met een tool: https://www.hardenize.com/report/svb.nl/1621947020#www_tls

[...]

Onduidelijk of die regeling al in effect is bij Apple, maar ik gok dat iemand bij de overheid aan de slag mag voordat er allemaal vage problemen binnenstromen met dat hun website niet meer werkt :X
Werkt bij mij ook niet, dus het ligt niet aan je eigen instellingen. Wellicht dat Apple de SSL criteria wat strenger heeft gemaakt. Een paar van mijn eigen certificaten werkte ook niet (voor de update al niet trouwens) op Safari. In andere browsers daarin tegen geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
Hoe ziet jullie SSD indeling eruit?
Ik heb geformatteerd, maar denk teveel weggehaald.
Nu een paar rare namen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bm5l4c4ZUwcGf8Pe3ovFaYkRFpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ljJikuJIpwW2wpGA15qdq5Pv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Intercity schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:27:

Ik kan er gewoon naartoe gaan.....

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
funske schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:23:
[...]

Via Safari op ipad krijg ik een bericht dat de verbinding niet privé bericht. Ik heb zo’n vermoeden dat hun certificaat niet meer geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
funske schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:23:
[...]

firefox zeker? of ook in safari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Zwelgje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:31:
[...]

firefox zeker? of ook in safari?
Zie mijn bericht hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
meesje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:32:
[...]

Zie mijn bericht hierboven.
ja jij gebruikt safari maar ik sprak iemand anders aan ;)

anyway: dat cert voldoet niet aan de apple CT policy

https://support.apple.com/en-us/HT205280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Zwelgje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:34:
[...]

ja jij gebruikt safari maar ik sprak iemand anders aan ;)

anyway: dat cert voldoet niet aan de apple CT policy

https://support.apple.com/en-us/HT205280
Ik had dus niet moeten reageren? Je vraagt toch in een eerder bericht of anderen het ook ervaren? Of lees ik dat niet goed. En aangezien jouw en mijn bericht op hetzelfde tijd geplaatst zijn, dacht ik van ik attendeer je er nog maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
meesje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:31:
[...]

Via Safari op ipad krijg ik een bericht dat de verbinding niet privé bericht. Ik heb zo’n vermoeden dat hun certificaat niet meer geldig is.
Ook in Safari op mijn iPad kan ik er gewoon naar toe gaan…..

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
meesje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:40:
[...]

Ik had dus niet moeten reageren? Je vraagt toch in een eerder bericht of anderen het ook ervaren? Of lees ik dat niet goed. En aangezien jouw en mijn bericht op hetzelfde tijd geplaatst zijn, dacht ik van ik attendeer je er nog maar op.
rustig maar, ik heb niks gevraagd dat was iemand anders. :>

Ik vroeg alleen of hij firefox gebruikt want firefox ritselt zijn eigen CA store en gebruikt niet die van MacOS zelf. dat zou verklaren waarom het bij hem wel werkt en bij anderen (safari!) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Ik heb idd ook op svb.nl (via safari op macOS 11.4) dat het een niet-veilige website zou zijn.
Het certificaat is niet verlopen maar voldoet niet aan de standaarden?
Het is wel een certificaat uit de PKI-overheid chain dus veel betrouwbaarder dan dat kan haast niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 25-05-2021 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Meer mensen met twee monitoren waarbij Night Shift na de update niet meer werkt op het tweede scherm?
Op m'n iMac geen issues, maar het thunderbolt scherm ernaast wil niet meedoen :/

[ Voor 6% gewijzigd door Spike_wolf op 25-05-2021 22:03 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemees
  • Nu online
Spike_wolf schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:03:
Meer mensen met twee monitoren waarbij Night Shift na de update niet meer werkt op het tweede scherm?
Op m'n iMac geen issues, maar het thunderbolt scherm ernaast wil niet meedoen :/
https://support.apple.com/nl-nl/HT207513#requirements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

En waarom zou mijn thunderbolt display spontaan niet meer voldoen aan de specs?
Night Shift heef het tot gisteren avond altijd prima gedaan ;)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
Spike_wolf schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:03:
Heb het net even voor je getest op mijn MacBook 13 inch met 2 externe Thunderbolt monitoren, op het linkerscherm functioneert het maar het 2e scherm dus niet.

bug dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
Whatagwaan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:57:
Nu een paar rare namen.
[Afbeelding]
Niet veel anders dan bij jou lijkt het op. Was die update partitie niet voor een rollback mocht er iets mis gaan?
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/60adff46e0cad/60adff46d7fd8-Schermafbeelding_2021-05-26_om_09.56.44.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:09

4POX

Everybody is wired

kevinkrs schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:57:
[...]

Niet veel anders dan bij jou lijkt het op. Was die update partitie niet voor een rollback mocht er iets mis gaan?
[Afbeelding]
Klopt. En voor de snelheid. Apple zei dat Big Sur de update al voor de herstart ging voorbereiden door de systeempartitie te snapshotten. De bestanden worden alvast klaargezet om tijdens de herstart de permanente locatie te krijgen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
4POX schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:56:
[...]

Klopt. En voor de snelheid. Apple zei dat Big Sur de update al voor de herstart ging voorbereiden door de systeempartitie te snapshotten. De bestanden worden alvast klaargezet om tijdens de herstart de permanente locatie te krijgen.
Ah, maar dan is eigenlijk het updaten zelf niet verkort maar de tijd waarin je de computer niet kunt gebruiken verkort. Dus er wordt meer voorbereidend werk verricht terwijl dat je de laptop kunt gebruiken en na het herstart duurt het updaten zelf dus minder lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Whatagwaan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:57:
Nu een paar rare namen.
[Afbeelding]
Als je midden-bovenin op 'Weergave' klikt en kiest voor 'Toon alle apparaten' dan krijg je een volledig overzicht van de aanwezige structuren op je schijf. Voor nóg meer detail kun je ook Terminal openen en daar diskutil list intypen. Bij dat laatste kun je goed de samenhang zien tussen de APFS-container en de volumes en snapshot e.d. die erin zitten. Misschien geeft dat je iets meer duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
Ja de afbeelding van kevinkrs was ook duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Oef, ik schrok vanochtend even, sinds de MacOS 11.4 update lijkt Apple wat minder agressief te zijn met het swappen van het werkgeheugen.

Ik weet niet of dit aan mijn MacBook Pro M1 ligt of iedereen (ook met intel) dit heeft, maar ik lijk nu permanent geheugentekort te hebben terwijl ik eigenlijk nauwelijks wat open heb staan... Rider, een verse .net core applicatie draaiende en een docker engine zonder draaiende containers.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/60afafdfcd077/60afafdfc970d-Schermafbeelding_2021-05-27_om_11.27.38.png

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/60afafe98b4d3/60afafe98814b-Schermafbeelding_2021-05-27_om_12.02.46.png

MacOS mag van mij echt wel wat vaker inactieve stukken werkgeheugen weg swappen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
kevinkrs schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:43:
Oef, ik schrok vanochtend even, sinds de MacOS 11.4 update lijkt Apple wat minder agressief te zijn met het swappen van het werkgeheugen.

Ik weet niet of dit aan mijn MacBook Pro M1 ligt of iedereen (ook met intel) dit heeft, maar ik lijk nu permanent geheugentekort te hebben terwijl ik eigenlijk nauwelijks wat open heb staan... Rider, een verse .net core applicatie draaiende en een docker engine zonder draaiende containers.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

MacOS mag van mij echt wel wat vaker inactieve stukken werkgeheugen weg swappen...
Geen idee of er iets veranderd is, maar het OS mag mijn hele ram-geheugen volgooien. Ongebruikt geheugen is zo zonde vind ik.

Merk je dat het langzamer is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Hulliee schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:41:
[...]

Geen idee of er iets veranderd is, maar het OS mag mijn hele ram-geheugen volgooien. Ongebruikt geheugen is zo zonde vind ik.

Merk je dat het langzamer is geworden?
Alleen als de memory pressure hoog is, is dat vaak een slechte zaak. Ik kan het mis hebben maar geheugen is net zoals hashtables. Hoe voller je hashtable tabel is hoe langer het duurt om een gaatje te vinden om data te plaatsen. Meestal is een druk rond de 40%'ish gezond maar rond de 80% (in MacOS als geel gemarkeerd) juist niet goed.

Maar inderdaad, ik merkte wat performance issues, animaties begonnen erg 'slugish' aan te voelen, het besturingsysteem was absoluut niet 'snappy' meer en typen in Microsoft Teams voelde slugish aan.

In de regel kan een besturingsysteem natuurlijk wat data in het swap geheugen plaatsen wat niet actief gebruikt wordt om ruimte vrij te maken voor iets wat je op dit moment wel actief gebruikt, dat zorgt voor betere prestaties (want je hebt dat geheugen echt nodig op dit moment).

Maar goed het viel mij op dat swap op 0 bytes stond terwijl voorheen na een uurtje MacOS te gebruiken normaal daar al 4gb stond namelijk }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
kevinkrs schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:28:
[...]

Alleen als de memory pressure hoog is, is dat vaak een slechte zaak. Ik kan het mis hebben maar geheugen is net zoals hashtables. Hoe voller je hashtable tabel is hoe langer het duurt om een gaatje te vinden om data te plaatsen. Meestal is een druk rond de 40%'ish gezond maar rond de 80% (in MacOS als geel gemarkeerd) juist niet goed.

Maar inderdaad, ik merkte wat performance issues, animaties begonnen erg 'slugish' aan te voelen, het besturingsysteem was absoluut niet 'snappy' meer en typen in Microsoft Teams voelde slugish aan.

In de regel kan een besturingsysteem natuurlijk wat data in het swap geheugen plaatsen wat niet actief gebruikt wordt om ruimte vrij te maken voor iets wat je op dit moment wel actief gebruikt, dat zorgt voor betere prestaties (want je hebt dat geheugen echt nodig op dit moment).

Maar goed het viel mij op dat swap op 0 bytes stond terwijl voorheen na een uurtje MacOS te gebruiken normaal daar al 4gb stond namelijk }:O
Ik ervaar geen vertraging sinds de 11.4 update. Weet je zeker dat het geen (slecht) programma is? Teams is wel erg notorious.

Ik draai Parallels windows 10 (7GB ram), Webstorm, visual code, Lightroom, Photoshop, desnoods allemaal tegelijk met 16GB, MBP 2017.
Zoals nu dus. Echt geen centje pijn. Geen vertraging of iets. Ja dat geheugenmanagement van MacOS is prima! :*) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:07
Hulliee schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:22:
[...]

Ik ervaar geen vertraging sinds de 11.4 update. Weet je zeker dat het geen (slecht) programma is? Teams is wel erg notorious.

Ik draai Parallels windows 10 (7GB ram), Webstorm, visual code, Lightroom, Photoshop, desnoods allemaal tegelijk met 16GB, MBP 2017.
Zoals nu dus. Echt geen centje pijn. Geen vertraging of iets. Ja dat geheugenmanagement van MacOS is prima! :*) :o
Jij hebt het over een Intel. Hij over een M1. Daar zou het verschil kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 00:17:
[...]

Jij hebt het over een Intel. Hij over een M1. Daar zou het verschil kunnen zitten.
We hebben het over geheugen en het gebruik ervan. M1 loopt rondtjes om mijn Intel dus daar lijkt mij het probleem niet te liggen. Ik vermoed nog steeds een niet lekker draaiend programma maar dat kan ik zo op afstand niet staven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Beetje lastig te zeggen, zo aangezien je niet weet of hetzelfde geheugen gebruik er was voor de update. En dan bedoel ik een level lager, dus op programma level. Het kan inderdaad zijn dat programma (te) veel geheugen pakt. Echter volgens Kevins verhaal zou dat voor de update leiden tot een swap van een paar GB en die blijft nu op 0 staan. Kevin zou eigenlijk moeten kijken wat er gebeurt als hij meer programma's gebruikt. Blijft geheugen druk dan nog steeds geel of wordt het rood? Eigenlijk zou je verwachten dat dan swap wordt gebruikt. En dus geheugen druk in het geel. Dan is er op zich niks aan de hand en werkt het zoals het eigenlijk zou moeten. Hiervoor was het waarschijnlijk groen met een veel hogere swap qua GBs.
Als dit inderdaad gebeurd heeft Apple dus gekeken naar al die verhalen over agressieve Swap gebruik onder M1 apparaten. Daar hadden intel apparaten geen last van, tenminste zover ik weet.

Ik zal dit weekend een stress testen om te zien of ik het kan herleiden.. Ik ben een van die mensen met 16GB die in het dagelijks leven het (nog) niet nodig hebben 8)7 met huidige gebruik......

[ Voor 9% gewijzigd door Quakie op 28-05-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Standaard neemt mijn iPhone 4K/60/HDR op. Dat zijn best grote bestanden. Soms wil je gewoon een eenvoudige 1080/30 overhouden. Is er binnen Photos een mogelijkheid deze videos te converteren mét behoud van meta data (als datum en locatie)?
Ik post dit overigens in het BigSur topic, maar een iOS app zou ook prima zijn.
Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste

Let op:
macOS Big Sur bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, AppleSeed, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan bèta's kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.