Tenzij je AppleCare hebt.TucanoItaly schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:23:
[...]
Lijkt mij, dat je dit serieus knaken kan kosten, ja.
[ Voor 19% gewijzigd door sonderpa op 20-01-2021 11:33 ]
Tenzij je AppleCare hebt.TucanoItaly schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:23:
[...]
Lijkt mij, dat je dit serieus knaken kan kosten, ja.
[ Voor 19% gewijzigd door sonderpa op 20-01-2021 11:33 ]
Nou ik zie er nog weinig van terug.amphora schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:14:
[...]
Lijkt er wel op: https://www.parallels.com/blogs/apple-silicon-wwdc/
Althans, ze proberen het.
signature
Nog niet zo ervaren eigenlijk, merk je echt verschil? Kan niet echt zonder Chrome (in verband met Remote), maar als Edge hetzelfde doet, beter die installeren.Dennisweb schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 00:36:
Zijn er meer mensen die ervaren dat hun Mac erg sloom is met Big Sur en Google Chrome geïnstalleerd hebben? Ik merkte dat mijn MBP 2019 16” en mijn iMac 27” 2019 er beide last van hebben.
Kwam via via op een website genaamd https://chromeisbad.com. Het blijkt aan Keystone te liggen. Ik heb afscheid genomen van Chrome en beide machines zijn weer razendsnel nu.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Sinds ik dit in december te weten ben gekomen op diverse Macbooks ook in de familie Chrome verwijderd en ervaarde stuk voor stuk zeker een enorme verbetering daardoor. Zelfs ook op een oude Macbook Pro 2008 waar via een hack Catalina op draait merkbaar positief effect. Dat Keynote vreet op de een of andere manier resources in de achtergrond.Dennisweb schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 00:36:
Zijn er meer mensen die ervaren dat hun Mac erg sloom is met Big Sur en Google Chrome geïnstalleerd hebben? Ik merkte dat mijn MBP 2019 16” en mijn iMac 27” 2019 er beide last van hebben.
Kwam via via op een website genaamd https://chromeisbad.com. Het blijkt aan Keystone te liggen. Ik heb afscheid genomen van Chrome en beide machines zijn weer razendsnel nu.
Ja. Ik merk echt verschil. Zonder Chrome voelen beide machines aan alsof ze net opnieuw geïnstalleerd zijn. Super snappy. Met Chrome erbij heb ik regelmatig vastlopers en zeker de MBP start ik dan wel drie keer per dag opnieuw op. Je ziet het ook heel hard terug in hoe lang de batterij op een volle lading meegaat.THE_BASE schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:23:
[...]
Nog niet zo ervaren eigenlijk, merk je echt verschil? Kan niet echt zonder Chrome (in verband met Remote), maar als Edge hetzelfde doet, beter die installeren.
ik heb ook chromeloze M1 ... dreammachineDennisweb schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:24:
[...]
Ja. Ik merk echt verschil. Zonder Chrome voelen beide machines aan alsof ze net opnieuw geïnstalleerd zijn. Super snappy. Met Chrome erbij heb ik regelmatig vastlopers en zeker de MBP start ik dan wel drie keer per dag opnieuw op. Je ziet het ook heel hard terug in hoe lang de batterij op een volle lading meegaat.
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Zoals ik al eerder schreef in een ander topic: kom maar door met die 16” M1 MacBook Pro. Wordt een instant buy._birdie_ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:47:
[...]
ik heb ook chromeloze M1 ... dreammachine
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Niks mis met de Touch Bar, ik heb ze vanaf 2017 meegemaakt en nog nooit hier een issue of crash mee gehad. In het ergste geval zit het je niet in de weg, in het beste geval helpt dit je productiviteit te verbeteren.BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:13:
Ik zit ook met een schuin oog naar een Macbook upgrade te kijken voor mijn 2015 Pro. Ik wacht denk ik op de 13 inch M1 gen 2, er gaan geruchten dat die weer F-toetsen krijgen. ik heb (misschien onterecht) een beetje touchbarvrees...
[ Voor 3% gewijzigd door kevinkrs op 30-01-2021 23:11 ]
De touchbar vind ik op zich wel grappig eigenlijk. Niet dat ik hem vaak gebruik. Het enige waar hij me echt voor boeit is emoji's. De support binnen apps valt me erg tegen.BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:13:
Ik zit ook met een schuin oog naar een Macbook upgrade te kijken voor mijn 2015 Pro. Ik wacht denk ik op de 13 inch M1 gen 2, er gaan geruchten dat die weer F-toetsen krijgen. ik heb (misschien onterecht) een beetje touchbarvrees...
[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 30-01-2021 23:15 ]
Eh. Dat kan je heel makkelijk zelf doen he? Als je op fn drukt op je toetsenbord verschijnen de functietoetsen ook in je Touch Bar. Als je loslaat krijg je andere opties. Of snap ik je verkeerd?GekkePrutser schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:14:
[...]
De touchbar vind ik op zich wel grappig eigenlijk. Niet dat ik hem vaak gebruik. Het enige waar hij me echt voor boeit is emoji's. De support binnen apps valt me erg tegen.
Maar, ik mis ongelofelijk de echte functietoetsen. Ik werk gewoon veel in de terminal en dan kan je niet zonder. Ik heb ze op mijn externe toetsenbord ook zo ingesteld dat ze puur functietoetsen zijn (voor volume, helderheid enz moet je de Fn combinatie gebruiken). Op de eerdere versies waar de Esc ook al ontbrak was het al helemaal drama.
Voor mij zou de ideale optie zijn zowel functietoetsen als een touchbar. Ruimte zat opzich.
Ja snap ik, maar het zijn ten eerste geen tactiele toetsen, ten tweede moet je steeds die toets indrukken. Al kan je geloof ik wel instellen dat ze standaard als functietoetsen verschijnen.Dennisweb schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:50:
[...]
Eh. Dat kan je heel makkelijk zelf doen he? Als je op fn drukt op je toetsenbord verschijnen de functietoetsen ook in je Touch Bar. Als je loslaat krijg je andere opties. Of snap ik je verkeerd?
[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 30-01-2021 23:55 ]
[ Voor 93% gewijzigd door PdeBie op 01-02-2021 20:48 ]
Daar komt de aap uit de mouwGekkePrutser schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:55:
Ik vind die touchbar helemaal niet geschikt als toetsvervanging vanwege het gebrek aan voelbare toetsen.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Ik denk dat we hier gewoon iets anders verstaan onder 'functietoetsen'.ppl schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:11:
[...]
Daar komt de aap uit de mouwJe bent niet op zoek naar functietoetsen maar naar fysieke toetsen.
Ehm spreek voor jezelfppl schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:11:
[...]
@BeQuietAndDrive het belangrijkste verschil is dat de oude fysieke toetsen je een fysiek gevoel geven maar niet van functie veranderen (behalve dan tussen F1-12 en iets als de media toetsen) en je bij de touch bar geen fysiek gevoel hebt maar waarbij je wel enorm flexibel bent (touch bar doet qat de fysieke toetsen doen plus meer). Voor heel veel mensen maakt het niet uit of de toetsen nou fysiek zijn of niet omdat ze niet blind kunnen werken op een toetsenbord. De meeste zullen altijd kijken, vooral wanneer ze combinaties moeten maken. De functietoetsen zijn op ieder toetsenbord het minst gebruikte deel.
[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 31-01-2021 20:06 ]
Ik weet niet of dat echt gaat werken maar het zou een interessante oplossing zijn.BeQuietAndDrive schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:28:
Je zou inderdaad eigenlijk haptic feedback willen (met je vingers blind eroverheen kunnen gaan en de virtuele F-toesten voelen). En dan met forcetouch indrukken.
Ik hanteer de definitie van Apple en die heeft aan de functietoetsen (zoals ze daar ook heten) een dubbele functie gekoppeld: de welbekend F-toetsen en zaken als media keys, verlichting van scherm en toetsenbord, mission control, enz. Als jij er een andere definitie op nahoudt dan is dat niet erg handig omdat mensen van de documentatie van Apple uitgaan.GekkePrutser schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:02:
Ik denk dat we hier gewoon iets anders verstaan onder 'functietoetsen'.
Voor mij betekent 'functietoetsen' F1 t/m F19 op een Apple toetsenbord (of t/m F12 op een laptop).
Euhm, lees wat er staat en doe niet zo egoïstisch. Hoe jij het gebruikt is hier totaal niet van belang, hoe de massa het gebruikt wel. Die massa tikt niet blind. Bovendien worden de F-toetsen in de wereld van de Mac vrijwel niet gebruikt (wat mijns inziens best een gemiste kans is want het scheelt de nodige vingergymnastiek op het toetsenbord). Ikzelf loop ook tegen genoeg situaties aan waar de F1 t/m F12 van belang zijn (dat krijg je als in de Terminal met UNIX apps werkt en ook Linux en Windows omgevingen virtualiseert of remote moet benaderen) maar dat betekent nog steeds niet dat de rest van de wereld dat ook doetEhm spreek voor jezelfVoor mij is het numerieke deel (op mijn externe toetsenbord) het minst gebruikt, de functietoetsen zeker niet! Ook pgup/pgdown/home/end gebruik ik veel. Ook om die reden heb ik eigenlijk een extern toetsenbord nodig. Want die zitten er op Apple laptops helaas ook niet meer op zonder combo's.
Dat ligt eraan hoe jij TKL definieert. Als je daarmee de exacte afkorting bedoelt (Ten Key Less; aka numeriekloos) dan heeft Apple wel degelijk een toetsenbord. Als je echter de TKL layout die het gros van de toetsenbordfabrikanten aanhoudt bedoelt dan heeft Apple inderdaad daar geen model voor.Ik zou daarom ook heel graag een TKL versie van een Apple toetsenbord zien maar helaas zijn die er niet.
Van je gebruik en je voorkeur. Voor jouw gebruik kun je ook de touch bar gebruiken, die doet exact hetzelfde als de fysieke toetsen dat doen. Het enige nadeel is dat je geen fysieke toetsen hebt en het dus niet op de tast kunt doen. Als je dat niet prettig vindt en/of er niet aan kunt wennen dan is het heel begrijpelijk dat je de touch bar een onding vindt.Het hangt gewoon van je gebruik af.
Dat is een wel heel erg slecht voorbeeld. Een consument die alleen op Facebook surft heeft geen enkele baat bij welke soort functietoets dan ook omdat die hele workload 0,0 doet met functietoetsen. Die kun je net zo goed een 60% layout voorschotelen. Dat is een layout waar heel de rij met functietoetsen ontbreekt (je hebt dus in feite alleen cijfers en letters).Als je een consument hebt die alleen op facebook surft dan niet.
Je bedoelt wederom de fysieke toetsen want die F-toetsen zoals ze fysiek aanwezig zijn, zijn nog steeds aanwezig in virtuele vorm op die touch bar. De reden waarom ze dat hebben gedaan is hetgeen ik hiervoor al heb aangegeven: het gros van de mensen maakt er vrijwel geen gebruik van. Met iets als de touch bar kun je er meer functionaliteit aangeven zodat het wat bruikbaarder wordt. Of dat ook echt gewerkt heeft...geen idee, de mensen die er positief over zijn hebben geen reden om op de bres te gaan en niemand heeft het onderzocht.Maar persoonlijk zou ik ze graag allebei hebben, ik heb nooit gesnapt waarom die touch bar nou de F toetsen moest vervangen.
[ Voor 3% gewijzigd door maradesign op 01-02-2021 22:59 ]
Ryzen 7800x3d - Gigabyte 4090 - Gigabyte Aorus AX Elite x670 - gskill ripjaws 6000 cl 30 32gb - phanteks nv9
Ik teken nergens meer voor
Ryzen 7800x3d - Gigabyte 4090 - Gigabyte Aorus AX Elite x670 - gskill ripjaws 6000 cl 30 32gb - phanteks nv9
Die stap duurde bij mij ook relatief langer ondanks mijn i9 processor, voldoende geheugen en vrije opslag.Marco schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:06:
Het updaten naar 11.2 blijft bij mij hangen op 'voorbereiden' en 10 minuten resterend.
In safe-mode precies hetzelfde.
Iemand suggesties?
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Deze stap duurde op mijn MBP x86 ook heel lang, ik denk 45 minuten... gaat uiteindelijk wel verder. Geduld. De update duurde op mijn 2020 MBP x86 zeker 3 keer zo lang als op mijn MBP M1. Opmerkelijk. En die eerste werd ook erg warm waar het mijn M1 gewoon 'koud liet'.Marco schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:06:
Het updaten naar 11.2 blijft bij mij hangen op 'voorbereiden' en 10 minuten resterend.
In safe-mode precies hetzelfde.
Iemand suggesties?
Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:32:
[...]
Die stap duurde bij mij ook relatief langer ondanks mijn i9 processor, voldoende geheugen en vrije opslag.
Maar uiteindelijk totaal geen updateproblemen gehad zoals hier in dit topic aangekaart.
Die 10 minuten resterend, daar heeft 'ie de hele nacht op gestaan.CashMoney schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:14:
[...]
Deze stap duurde op mijn MBP x86 ook heel lang, ik denk 45 minuten... gaat uiteindelijk wel verder. Geduld. De update duurde op mijn 2020 MBP x86 zeker 3 keer zo lang als op mijn MBP M1. Opmerkelijk. En die eerste werd ook erg warm waar het mijn M1 gewoon 'koud liet'.
Maar is het gelukt uiteindelijk?Marco schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:20:
[...]
[...]
Die 10 minuten resterend, daar heeft 'ie de hele nacht op gestaan.
[ Voor 21% gewijzigd door Hulliee op 02-02-2021 17:29 ]
He who controls the Spice, controls the Universe.
Nou de aanhouder wint, na de 4e(!) keer ging hij goed en staat er nu 11.2 op.
Na 4 pogingen hier ook eindelijk gelukt.Hulliee schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:14:
[...]
Nou de aanhouder wint, na de 4e(!) keer ging hij goed en staat er nu 11.2 op.
Downloaden van 3,25 GB, daarna voorbereiden... De eerste keer dat het updaten fout ging bij mij.
[ Voor 6% gewijzigd door pimsaint op 03-02-2021 06:36 ]
[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic
[ Voor 25% gewijzigd door WrR0n op 03-02-2021 16:06 . Reden: Meer info ]
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Have Fun Funske
Ik ga dan vaak met de finder richting de map \library\log\diagnosticreports\Servor schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:30:
Hm, ik had net wel een snoeiharde vastloper op mijn iMac 2019. Geen idee of het aan 11. 2 ligt, maar ik zat in een Teams call en in 1x een zwart scherm. Moest hard uit en aan zetten om er weer leven in te krijgen. Ik ben van de week ook gaan booten van een externe TB3 disk dus dat zou ook een oorzaak kunnen zijn, maar fijn was het niet. Even in de gaten houden. In welke log zou je zoiets terug kunnen zien?
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Dit werkt niet?pimsaint schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 06:33:
Goede nieuws: Ging op mijn M1 MacBook in een keer goed
Minder goed nieuws: HiDPI voor 1440p, ook na de update, nog steeds niet mogelijk op M1
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Helaas. Dit werkte wel op mijn Macbook Pro Retina, maar op één of andere manier wil dit (nog) niet werken op M1 Macs. Erg balen want ik gebruik mijn monitor helemaal niet meer (alles is veel te klein).Zeror schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:07:
[...]
Dit werkt niet?
https://www.techjunkie.com/hidpi-mode-os-x/
Heel herkenbaar verhaal. Hier hebben sinds 11.1 alle collega's last van dat ze niet kunnen updaten zonder een herinstallatie te doen (of trucjes via safe mode die af en toe werken). We hebben tot nu toe nog geen overeenkomst kunnen vinden die onze problemen kan veroorzaken (Bijvoorbeeld zelfde software gebruik ofzo).maradesign schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:55:
Avondje zitten gamen en na 2,5 uur weer even bij de mac gekeken die ik de nieuwe 11.2 update heb binnen laten halen vandaag. Zwart scherm, knetter heet en moest de mac een paar keer hard rebooten voordat hij alsnog de laatste 9 minuten van de installatie af kon maken. Dit zelfde verhaal had ik met 11.1. en ook met alle betas daarvoor.
[...]
Bedankt, maar ik vind het daar ook niet. Ik dacht dat het een sync zou moeten zijn, maar de communicatie erover spreekt vooral over Mac gebruikers die op Chrome gaan werken. Ik heb nu maar gewoon een eenmalige import in Safari gedaan. Waarschijnlijk blijf ik wel Chrome gebruiken ivm werk.
[ Voor 17% gewijzigd door merlin1201 op 06-02-2021 16:17 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Hier kun je lezen welke mac je zonder echte problemen kunt upgraden naar Big Sur. En bij welke je problemen kunt krijgen cq extra stappen moet ondernemen om het te laten slagen.Anniedrew schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:25:
Goedendag, misschien een beetje een lekenvraag maar ik ben voornemens mijn MBP 15 inch late 2013 up te daten naar Big Sur. Momenteel draai ik nog op Catalina 10.15.7. Ik herinner mij een artikel op Tweakers dat oudere Apple devices problemen kunnen ondervinden met de update die potentieel vrij dure consequenties kunnen hebben. Is dit inmiddels verholpen en is het veilig om voor de upgrade te gaan, of zouden jullie Big Sur achterwege laten met een oudere MBP?
Have Fun Funske
Hier kan ik verder mee, dank!funske schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:07:
[...]
Hier kun je lezen welke mac je zonder echte problemen kunt upgraden naar Big Sur. En bij welke je problemen kunt krijgen cq extra stappen moet ondernemen om het te laten slagen.
Ik heb mijn iMac 27” Late 2013 al 3 keer geüpgraded exact volgens de aangegeven stappen en nog geen echte problemen gehad. Hij is alleen wat minder snel dan met Catalina, maar dat lijkt me ook wel logisch.
Ben jij inmiddels al gewend al aan die loze ruimtes? Ik heb net pas geüpdate en ik vind het ook geen verbetering. Wat mij vooral stoort is dat Safari nu aan de bovenkant veel meer ruimte in beslag neemt.HEY_DUDE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:47:
Dit is de eerste MacOS versie die een achteruitgang is. Veel loze ruimte bij de UI elementen, wie heeft dit bedacht bij apple. De volgorde van de spotlight resultaten is veranderd. Waar ik eerder met twee drukken een app kon openen moet ik nu 10 resultaten verder kijken.
Het went.Heisenbug schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:43:
[...]
Ben jij inmiddels al gewend al aan die loze ruimtes? Ik heb net pas geüpdate en ik vind het ook geen verbetering. Wat mij vooral stoort is dat Safari nu aan de bovenkant veel meer ruimte in beslag neemt.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Met Bartender 4 kan je in ieder geval de menu icoontjes dichter op elkaar zetten.Heisenbug schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:43:
Ik heb net pas geüpdate en ik vind het ook geen verbetering. Wat mij vooral stoort is dat Safari nu aan de bovenkant veel meer ruimte in beslag neemt.
Menu Bar Item Spacing
Reduce the space between menu bar items using Bartender, allowing you to have the same spacing as previous macOS versions, or even less, allowing you to have more menu bar items.
Volgens Apple's lijst is Big Sur gewoon compatible met de MBP van @Anniedrew, terwijl de pagina die je linkt volgens mij bedoeld is om Big Sur aan de praat te krijgen op Macs die officieel niet meer ondersteund worden. Gingen de berichten over mislukte updates die een MBP onbruikbaar maakten niet voornamelijk over de 13 inch rMBP uit 2013? Ik ga deze week in elk geval eens kijken of mijn 15 inch MBP (mid-2015) probleemloos van Catalina naar 11.2 gaat.funske schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:07:
[...]
Hier kun je lezen welke mac je zonder echte problemen kunt upgraden naar Big Sur. En bij welke je problemen kunt krijgen cq extra stappen moet ondernemen om het te laten slagen.
Ik heb mijn iMac 27” Late 2013 al 3 keer geüpgraded exact volgens de aangegeven stappen en nog geen echte problemen gehad. Hij is alleen wat minder snel dan met Catalina, maar dat lijkt me ook wel logisch.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Klopt, ik ging er inderdaad vanuit dat die MBP ook niet meer ondersteund werd.fondacio schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:32:
Volgens Apple's lijst is Big Sur gewoon compatible met de MBP van @Anniedrew, terwijl de pagina die je linkt volgens mij bedoeld is om Big Sur aan de praat te krijgen op Macs die officieel niet meer ondersteund worden.
Have Fun Funske
[ Voor 27% gewijzigd door fondacio op 10-02-2021 22:52 ]
De installatie bij mij ging probleemloos, echter, sinds 11.2.1 werkt de 3,5 mm audio jack op m'n docking station (Dell WD19TB i.c.m. een 16" MBP) niet meer terwijl dat hiervoor probleemloos ging... macOS ziet het dock wel als output maar er komt gewoon geen geluid uit, andere apparaten getest en die werken natuurlijk probleemloos.Ferruginous Hwk schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:43:
Big Sur 11.2.1 is sinds gisterenavond te downloaden. Die bevat een belangrijke patch voor het sudo probleem waardoor iedereen root kon worden. Bij mij ging de installatie probleemloos.
Ik heb iets soortgelijks gehad. Helpt onderstaande link je ?Naximuz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:39:
Kan iemand mij helpen!!!
Ik heb sinds een week een nieuwe Macbook Air M1. Nu is het overzetten van mijn oude gegevens naar de nieuwe macbook Air niet goed gegaan (Iedergeval teveel oude rotzooi met account zijn overgezet)
Nu dacht ik formateer gewoon de harde schijf en begin even helemaal opnieuw. Formateren allemaal gedaan alleen wanneer in Big Sur wil installeren krijg ik op een gegeven moment de foutmelding:
Er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de update.
Weet iemand een oplossing hiervoor??!! Alvast bedankt!
Check, recentelijk kwam ik hier ook achtersonderpa schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:27:
Bij een installatie mag je wachtwoord van je account op de Mac niet gelijk zijn aan het wachtwoord van je Apple ID. Je moet dan dus een ander wachtwoord voor je Mac account gebruiken.
Ironisch genoeg kan je na de installatie je Mac wachtwoord wijzigen waarbij je dan wel weer hetzelfde wachtwoord kunt gebruiken als het wachtwoord van je Apple ID.
Grappig dat dit zo werkt maar dat is echt wel een enorme bad practice!sonderpa schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:27:
Bij een installatie mag je wachtwoord van je account op de Mac niet gelijk zijn aan het wachtwoord van je Apple ID. Je moet dan dus een ander wachtwoord voor je Mac account gebruiken.
Ironisch genoeg kan je na de installatie je Mac wachtwoord wijzigen waarbij je dan wel weer hetzelfde wachtwoord kunt gebruiken als het wachtwoord van je Apple ID.
Heb je toevallig VPN software draaien? Dat kan blijkbaar voor problemen met updates zorgen (zelf geen last van gehad overigens). Het schijnt een bug bij Apple te zijn, maar Viscosity heeft zelf een patch uitgebracht voor hun VPN client: https://www.sparklabs.com...ty-for-mac-version-1-9-2/ja3 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:04:
[...]
Heel herkenbaar verhaal. Hier hebben sinds 11.1 alle collega's last van dat ze niet kunnen updaten zonder een herinstallatie te doen (of trucjes via safe mode die af en toe werken). We hebben tot nu toe nog geen overeenkomst kunnen vinden die onze problemen kan veroorzaken (Bijvoorbeeld zelfde software gebruik ofzo).
Ja dit moet het zijnMikeL schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:53:
[...]
Heb je toevallig VPN software draaien? Dat kan blijkbaar voor problemen met updates zorgen (zelf geen last van gehad overigens). Het schijnt een bug bij Apple te zijn, maar Viscosity heeft zelf een patch uitgebracht voor hun VPN client: https://www.sparklabs.com...ty-for-mac-version-1-9-2/
Weer een mysterie de wereld uit. Viscosity is een mooie client trouwens (en draait native op Apple Silicon 👍🏻)ja3 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:55:
[...]
Ja dit moet het zijn. Ik kwam er niet achter omdat ik van VPN software was gewisselt (van Tunnelblick naar Viscosity) en toen nog het probleem had blijkbaar heeft het te maken met TAP VPN tunnels.
Waarom ben je van Tunnelblick naar Viscosity gegaan? Zelf maak ik al jaren gebruik van Tunnelblick en kende Viscosity voor deze post niet eens. .(Ligt mogelijk meer aan mij dan aan Viscosity.)ja3 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:55:
[...]
Ja dit moet het zijn. Ik kwam er niet achter omdat ik van VPN software was gewisselt (van Tunnelblick naar Viscosity) en toen nog het probleem had maar blijkbaar heeft het te maken met TAP VPN tunnels.
De update naar 11.2.1 is nu gelukt zonder problemenMikeL schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:58:
Weer een mysterie de wereld uit. Viscosity is een mooie client trouwens (en draait native op Apple Silicon 👍🏻)
Vanaf 11.0 kreeg ik geen connectie meer met onze TAP VPN met Tunnelblick. Dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Ik merk verder geen verschil in de werking van de VPN. Het grote verschil is dat Viscosity meer voor dummy's gemaakt lijkt te zijn en Tunnelblick voor de tweakers.Ferruginous Hwk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:37:
Waarom ben je van Tunnelblick naar Viscosity gegaan? Zelf maak ik al jaren gebruik van Tunnelblick en kende Viscosity voor deze post niet eens. .(Ligt mogelijk meer aan mij dan aan Viscosity.)
Ben wel erg benieuwd.
Een groot voordeel is dat Viscosity heel snel handelt op problemen. Apple Silicon support was er heel snel en deze updatebug (die bij Apple ligt) hebben ze heel snel gefixt. Bij tunnelbick is Apple Silicon support bijvoorbeeld nog steeds in beta. Verder is de basisinterface inderdaad lekker simpel, maar je kan ook veel geavanceerde dingen regelen. Best of both worlds.ja3 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:41:
[...]
De update naar 11.2.1 is nu gelukt zonder problemen
[...]
Vanaf 11.0 kreeg ik geen connectie meer met onze TAP VPN met Tunnelblick. Dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Ik merk verder geen verschil in de werking van de VPN. Het grote verschil is dat Viscosity meer voor dummy's gemaakt lijkt te zijn en Tunnelblick voor de tweakers.
Tunnelblick staat nogal bekend om de vele wazige VPN problemen die zomaar ineens kunnen optreden. Viscosity is aanzienlijk stabieler op dit vlak waardoor veel mensen van Tunnelblick naar Viscosity omschakelen en de problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. De prijs van Viscosity is overigens ook zeer schappelijk, ik heb jaartje of 10 geleden er eens voor betaald en die licentie is nog steeds met de nieuwste versie te gebruiken.Ferruginous Hwk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:37:
[...]
Waarom ben je van Tunnelblick naar Viscosity gegaan? Zelf maak ik al jaren gebruik van Tunnelblick en kende Viscosity voor deze post niet eens. .(Ligt mogelijk meer aan mij dan aan Viscosity.)
Ben wel erg benieuwd.
Geen idee. Misschien is er een app welke niet goed omgaat met de AMD? Maar het is opgelost nu. Genieten.Dennisweb schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:07:
Iets raars met mijn MacBook Pro 16" i9 met 16GB RAM. Hij is sinds Big Sur echt aan het haperen en stotteren. Niet vooruit te branden. Ik heb al meerdere keren geroepen dat dit niet bij een machine van 3000 euro (en ik had korting!) hoort.
Nu heb ik onder de batterij-instellingen 'automatische videokeuze' uitgeschakeld. Dus de Intel GPU staat nu buitenspel en alles loopt via de AMD Radeon. Nu is 'ie supersnel en geen hapering meer gezien. Is dat iets in Big Sur of iets met mijn MacBook?
[ Voor 5% gewijzigd door Hulliee op 17-02-2021 22:07 ]
Het probleem is dus juist dat als de Intel GPU gebruikt wordt, de boel begint te stotteren. Met de AMD heb ik er geen last van, maar dan loopt de batterij dus wel sneller leeg. Vandaar de vraag.Hulliee schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:03:
[...]
Geen idee. Misschien is er een app welke niet goed omgaat met de AMD? Maar het is opgelost nu. Genieten.
Ik heb ook een AMD erin zitten (MBP 2017). Geen idee of hij wel wordt gebruikt, maar alles is super snel.
Edit: bij de Activiteitenweergave, energie, kun je zien welke videokaart gebruikt wordt.
Ik teken nergens meer voor
Heb ik ook gehad op mijn 16" MacBook Pro. Dat is ook een van de redenen waarom ik overgestapt ben naar de M1.Dennisweb schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:07:
Iets raars met mijn MacBook Pro 16" i9 met 16GB RAM. Hij is sinds Big Sur echt aan het haperen en stotteren. Niet vooruit te branden. Ik heb al meerdere keren geroepen dat dit niet bij een machine van 3000 euro (en ik had korting!) hoort.
Nu heb ik onder de batterij-instellingen 'automatische videokeuze' uitgeschakeld. Dus de Intel GPU staat nu buitenspel en alles loopt via de AMD Radeon. Nu is 'ie supersnel en geen hapering meer gezien. Is dat iets in Big Sur of iets met mijn MacBook?
Ik mag toch hopen dat dat niet waar is, want dat zou echt schandalig zijn. Ik heb Big Sur alleen gebruikt op een M1, mijn 'oude' Intel Macbook pro (15" Retina 2015, integrated gpu) heb ik lekker op MacOS Catalina gelaten. Maar wat jij beschrijft herken ik (gelukkig) totaal niet. Mijn 15" MBP zonder dedicated GPU was uiteraad geen grafisch monster, maar MacOS en haar animaties -tot aan Catalina- hebben 't altijd vlotjes gedaan...kevinkrs schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:53:
[...]
Je moet concessies maken tussen batterij of performance, en als je dus de Intel HD Graphics gebruikt hapert alles, maar dan ook echt alles.
Is ook niet waar. Ik heb ook een MBP16 en heb echt werkelijk nergens last van.Dennisweb schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:43:
@kevinkrs Ik mag toch hopen dat dat niet waar is voor een machine van zoveel geld. Maar ik ben wel van plan over te stappen naar M1 als de 16 inch MacBook Pro uit is. De 13 inch is mij te klein qua scherm.
Have Fun Funske
Is dus wel waar: 16" MacBook Pro stuttering issue. Zoals altijd heeft echter niet iedereen er last van. Als je kijkt naar de eerste iteratie van de 16" MBP dan zie je dat daar ook de nodige problemen waren met performance, warmte en fans die dan weer in de nieuwere iteratie waren opgelost. Dat is hier op het forum ook al eens aan bod gekomen.Ferruginous Hwk schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:31:
Is ook niet waar. Ik heb ook een MBP16 en heb echt werkelijk nergens last van.
De interne graphics card doet het prima. Pas bij zware grafische toepassingen wordt er gebruik gemaakt van de AMD graphics card.
[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 18-02-2021 23:53 ]
Het is meer: dat jij er geen last van hebt betekent niet dat het er niet isppl schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:53:
[...]
Tip: dat jij een bepaalde ervaring hebt betekent niet dat de rest van de wereld exact dezelfde ervaring heeft.
Snap ik ook wel maar dank je voor de tip. Het is echter geen groot algeheel probleem zoals het toetsenbordprobleem bij de MBP uit 2016 of andere problemen waar nagenoeg elke MBP last van heeft.ppl schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:53:
[...]
Is dus wel waar: 16" MacBook Pro stuttering issue. Zoals altijd heeft echter niet iedereen er last van. Als je kijkt naar de eerste iteratie van de 16" MBP dan zie je dat daar ook de nodige problemen waren met performance, warmte en fans die dan weer in de nieuwere iteratie waren opgelost. Dat is hier op het forum ook al eens aan bod gekomen.
Tip: dat jij een bepaalde ervaring hebt betekent niet dat de rest van de wereld exact dezelfde ervaring heeft.
[ Voor 0% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 19-02-2021 09:41 . Reden: kleine nuance ]
Ik lees meer berichten hierover, maar het is al een tijdje zo dat de Intel HD Graphics niet krachtig genoeg zijn. Over de jaren heeft Apple meer en meer transparantie toegevoegd in MacOS, dat ziet er wel mooi uit maar is een stuk belastender voor je laptop.Dennisweb schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:43:
@kevinkrs Ik mag toch hopen dat dat niet waar is voor een machine van zoveel geld. Maar ik ben wel van plan over te stappen naar M1 als de 16 inch MacBook Pro uit is. De 13 inch is mij te klein qua scherm.
Dank, ik vond het namelijk gek dat @Ferruginous Hwk mijn statement probeert te ontkrachten terwijl duidelijk andere mensen hier ook last van hebben. Wat gezegd wordt klopt wel gedeeltelijk, als je een applicatie opent en de applicatie vraagt om hardware acceleratie zal de dedicated GPU ingeschakeld worden.ppl schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:53:
[...]
Is dus wel waar: 16" MacBook Pro stuttering issue. Zoals altijd heeft echter niet iedereen er last van. Als je kijkt naar de eerste iteratie van de 16" MBP dan zie je dat daar ook de nodige problemen waren met performance, warmte en fans die dan weer in de nieuwere iteratie waren opgelost. Dat is hier op het forum ook al eens aan bod gekomen.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Gebruik je toevallig Google Chrome of is deze geïnstalleerd? Sinds ik Chrome compleet verwijderd heb voelt het gebruik van mijn Mac veel soepeler aan en alles loopt niet meer zo stroperig.Dennisweb schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:07:
Nee, dat had ik al gelezen en Chrome heb ik eraf gegooid. Ik heb wel een Chromium browser in gebruik genaamd Brave.immo_msk schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:14:
[...]
Gebruik je toevallig Google Chrome of is deze geïnstalleerd? Sinds ik Chrome compleet verwijderd heb voelt het gebruik van mijn Mac veel soepeler aan en alles loopt niet meer zo stroperig.
Zie https://chromeisbad.com/
Ik heb ook (op de 16" en andere MacBook modellen) Google Chrome gebruikt. Nu denk ik dat het wel eens voor kan komen dat dit proces inderdaad vastlooptimmo_msk schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:14:
[...]
Gebruik je toevallig Google Chrome of is deze geïnstalleerd? Sinds ik Chrome compleet verwijderd heb voelt het gebruik van mijn Mac veel soepeler aan en alles loopt niet meer zo stroperig.
Zie https://chromeisbad.com/
Ah ok. Zelf gebruik k de nieuwe Edge, misschien dat dat nog verschil maakt. Anders misschien eens een SMC reset uitvoeren, heeft ook al menig vaag probleem opgelostDennisweb schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:53:
[...]
Nee, dat had ik al gelezen en Chrome heb ik eraf gegooid. Ik heb wel een Chromium browser in gebruik genaamd Brave.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Het probleem van traagheid en hiccups is dat ze nogal wat oorzaken kennen en zoals ik al aangaf heeft niet iedereen last van een bepaald probleem. Chrome zou het kunnen verklaren maar het kan ook gewoon zo zijn dat je er daadwerkelijk geen last van hebt.Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:40:
Ook lijkt er een relatie te liggen met Chrome? Die gebruik ik niet dus dat zou e.e.a. kunnen verklaren?
Vraag het eens aan de mensen die van de 16" MBP naar een M1 Mac zijn geswitchtIk reageerde wellicht wat fel omdat ik de indruk kreeg dat de MBP16 als slecht model werd neergezet terwijl het omgekeerde juist waar is.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq