[macOS Big Sur] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:20
brick5492 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:40:
Zojuist m'n 16" geupgrade, maar de adapter/HDMI monitor combinatie werkt ineens niet meer goed...heeft iemand anders ook problemen met externe monitoren? :/ Dichtgeklapt werkt het perfect, maar met de Macbook open en het scherm aangesloten werkt het niet.
Hier ook 16'', net geupdate, geen problemen met usb-c > HDMI > DVI > Externe monitor + scherm open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Quakie schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:30:
Bij mij is bigsur terug getrokken. Ik krijg catalina bij update onder systeemvoorkeuren. Late 2013 MBP. Dit was een tijdje bigsur en ga er vanuit wegens problemen dat ze hem niet meer aanbieden.
Dat was op mijn mid 2014 macbook pro 13 inch ook het geval. Zie nu dat versie 11.1 wel weer beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Sinds een uur of 9 vanochtend werk ik met met MacOS 11.1. Zat hiervoor op versie 11.0.
Tot nu enorm tevreden, heb het idee dat de stabilteit/snelheid weer terug is. Ook de issues die ik had zijn opgelost.
*fingers crossed* Hopelijk blijft het ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:26
Tux3.14 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:34:
Ik heb MacOS 11.1 geïnstalleerd op mijn iMac 27" 2017 model. Overigens zonder issues. Het liep allemaal vrij vlot moet ik zeggen.
Dat is een nieuwe feature!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Waar heb je het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:02
Updaten zou sneller gaan, omdat die op de mac voor het installeren hetzelfde doet als een iPhone. Eerst voorbereiden en pas installeren.

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 16 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:26
Dat het vlot en soepel verloopt. Dat verwacht je niet, maar nu hebben ze het aangepast! [\sarcasme]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:46
Ik heb een tijd terug Big Sur op mijn iMac Late 2013 gezet: zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2002438

Automatisch updaten naar 11.1 lukt dus niet. Ook in de App store is Big Sur niet te downloaden op mijn iMac Late 2013. Ik heb dus weer hetzelfde plan gebruikt als hiervoor. Op mijn macbook via de app store Big Sur gedownload en op USB gezet. Daarna de patch scripts uitgevoerd. Daarna heb ik de iMac opnieuw opgestart vanaf deze USB stick en Big Sur geïnstalleerd zonder de HD te formatteren. Dan wordt gewoon de bestaande MacOS versie geüpgraded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Smulderke schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:20:
Ik heb een tijd terug Big Sur op mijn iMac Late 2013 gezet: zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2002438

Automatisch updaten naar 11.1 lukt dus niet. Ook in de App store is Big Sur niet te downloaden op mijn iMac Late 2013. Ik heb dus weer hetzelfde plan gebruikt als hiervoor. Op mijn macbook via de app store Big Sur gedownload en op USB gezet. Daarna de patch scripts uitgevoerd. Daarna heb ik de iMac opnieuw opgestart vanaf deze USB stick en Big Sur geïnstalleerd zonder de HD te formatteren. Dan wordt gewoon de bestaande MacOS versie geüpgraded.
De update word ook niet in de app store aangeboden. Maar via instellingen > software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Tux3.14 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:27:
[...]

De update word ook niet in de app store aangeboden. Maar via instellingen > software update.
Daar op een unsopported mac dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat kan komen doordat Apple tegenwoordig, net als Microsoft, de updates olievlekgewijs uitrolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
ppl schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:03:
Dat kan komen doordat Apple tegenwoordig, net als Microsoft, de updates olievlekgewijs uitrolt.
Dan ben ik waarschijnlijk te haastig geweest. Maar mocht die update niet komen voor een unsupoorted mac, dan kan mijn manier gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 17:48
Dat is nieuw voor mij. Zodra een update beschikbaar komt, of het nu iOS, iPadOS, macOS of welke OS dan ook, dan is deze toch direct voor iedereen beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:36

Jrz

––––––––––––

Jrz schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:49:
[...]

Terugbrengen gaat voor mij niet meer :D maar het is idd bloed irritant, want je machine hangt gewoon voor 1 a 2 seconden. Muis staat stil. Op zich went het wel ;(
Opgelost in Big Sur 🥳. Morgen m’n late 2013 overzetten naar M1

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Bron?

Ik ben dit nog nergens tegengekomen en ik zie ook eigenlijk bijna altijd meteen de update staan. Soms moet je even enkele uren wachten omdat het erg druk is omdat iedereen het laatste OS wil downloaden maar ben nog niet tegengekomen dat het via een olievlek gaat.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jrz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:12:
[...]

Opgelost in Big Sur 🥳. Morgen m’n late 2013 overzetten naar M1
Opgelost voor de eerste week. Althans bij 11.0.1, is me bij 11.1 nog niet opgevallen, maar vandaag MacBook weinig gebruikt.

Het blijft in elk geval bloedirritant.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:40

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

RicoK schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:07:
[...]

Dat is nieuw voor mij. Zodra een update beschikbaar komt, of het nu iOS, iPadOS, macOS of welke OS dan ook, dan is deze toch direct voor iedereen beschikbaar?
Lastig te controleren natuurlijk. Wel had ik op een bepaald moment met mijn iPhone 5, dat IOS updates een dag later pas in beeld kwamen dan op de 6S van mijn vriendin toen. Maar dat koppelde ik toen maar aan 32-bit vs 64 bit.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:37:Lastig te controleren natuurlijk. Wel had ik op een bepaald moment met mijn iPhone 5, dat IOS updates een dag later pas in beeld kwamen dan op de 6S van mijn vriendin toen. Maar dat koppelde ik toen maar aan 32-bit vs 64 bit.
Hmm, ik weet niet of dat hoeft te worden gecontroleerd. In mijn huishouden zijn al een langere tijd een groot aantal verschillende Apple devices aanwezig en deze kunnen al een heel erg lange tijd allemaal direct na de aankondiging van een update worden voorzien. Mijn omgeving die ook over wel wat Apple apparaten beschikt heeft dezelfde ervaring.

Volgens mij heeft Apple dit juist wel goed voor elkaar itt bijvoorbeeld Microsoft waarbij het OS op heel veel verschillende apparaten met dus heel veel verschillende hardware draait.

Edit:
Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:19:
Bron?

Ik ben dit nog nergens tegengekomen en ik zie ook eigenlijk bijna altijd meteen de update staan. Soms moet je even enkele uren wachten omdat het erg druk is omdat iedereen het laatste OS wil downloaden maar ben nog niet tegengekomen dat het via een olievlek gaat.
Dit dus ;)

[ Voor 19% gewijzigd door RicoK op 16-12-2020 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

RicoK schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:55:
[...]

Hmm, ik weet niet of dat hoeft te worden gecontroleerd. In mijn huishouden zijn al een langere tijd een groot aantal verschillende Apple devices aanwezig en deze kunnen al een heel erg lange tijd allemaal direct na de aankondiging van een update worden voorzien. Mijn omgeving die ook over wel wat Apple apparaten beschikt heeft dezelfde ervaring.
Dat mijn ervaring ook alweer van enige tijd geleden dateert, kun je wel oppakken uit de term ' iPhone 5' ;) tegenwoordig is het alle devices tegelijk. Maar dat was destijds echt niet altijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Smulderke schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:47:
Dan ben ik waarschijnlijk te haastig geweest. Maar mocht die update niet komen voor een unsupoorted mac, dan kan mijn manier gebruikt worden.
Ook hier een unsupported iMac (27" van Late 2013) en bij mij komt de update ook niet. Maar ik wacht nog even een paar dagen af en anders zal ik de truc opnieuw moeten uitvoeren.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Ik begrijp dat met de unsupported macs niet, want je hebt een unsupported mac waarop je via een omweg/workaround toch de laatste versie van macOS op hebt weten te installeren, maar dan denk je dat deze toch mee loopt in de updates? Als een mac niet supported is, dan is deze dat toch ook niet voor de updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Ik was ook niet verbaasd dat die update niet automatisch kwam. Daarom heb ik de update naar 11.1 ook handmatig uitgevoerd, op dezelfde manier als ik 11.0.1 had geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Smulderke schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:43:
Ik was ook niet verbaasd dat die update niet automatisch kwam. Daarom heb ik de update naar 11.1 ook handmatig uitgevoerd, op dezelfde manier als ik 11.0.1 had geïnstalleerd.
Ben eigenlijk toch wel even benieuwd of 11.1 dan ook echt soepel loopt op een unsupported Mac. Zijn alle drivers bijvoorbeeld wel beschikbaar? Loopt het allemaal wel 'lekker'? En is het gewoon installeren en daarna werkt alles prima.. in andere woorden achteraf geen andere tweaks oid. nodig?

Over een jaar of 5 zal ik er met mijn iMac uit 2017 ook wel een keer tegen aanlopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smulderke
Ik ben nog nergens tegen aangelopen wat niet meer zou werken. Ik kan ook niet zeggen dat de iMac traag is of zo. Dit is wel een uitvoering met 512 GB SSB en 16GB intern geheugen.

Als je het stappenplan volgt zoals ik gelinkt heb, dan ben je na installatie klaar. Maar dit geldt voor Big Sur alleen voor bepaalde unssupported macs zoals mijn iMac Late 2013. Dit staat ook uitgelegd op https://github.com/barrykn/big-sur-micropatcher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Kennis van de techniek en ook domweg de reacties die je op diverse websites ziet. Sommigen zien de update en anderen krijgen de melding dat de boel al up to date is.

Dit is hoe menig CDN vandaag de dag werkt. Je kunt niet heel de wereld in 1x hetzelfde laten downloaden, dan slibt alles compleet dicht. Je zult dan ook het verkeer moeten reguleren en dat kan heel geavanceerd. Alleen denk ik dat het hier wat simpeler gaat en men gewoon een maximum aantal gebruikers (of liever gezegd sessies) toestaat.

Zelf heb ik dit ook al vaker gemerkt: op het ene apparaat heb je wel de update, de andere zegt vrolijk dat er geen updates zijn en dan zit je nota bene achter hetzelfde ip-adres dus ra ra hoe kan dat :+
Ik ben dit nog nergens tegengekomen en ik zie ook eigenlijk bijna altijd meteen de update staan. Soms moet je even enkele uren wachten...
Dus ben je het tegengekomen want dit is precies wat olievlekgewijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
Sinds de update 11.1 twee inlog iconen, mijzelf en gast gebruiker.
Bij instellingen staat gast uit (is ook nooit aan geweest).
Geen idee hoe ik dit weer weghaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Whatagwaan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:19:
Sinds de update 11.1 twee inlog iconen, mijzelf en gast gebruiker.
Bij instellingen staat gast uit (is ook nooit aan geweest).
Geen idee hoe ik dit weer weghaal.
Ik heb dat in een ver verleden wel eens gehad. Toen was de oplossing, gast aanzetten > uitloggen inloggen > gast weer uitzetten volgens mij. Weet niet of ik het me 100% goed herinner, maar zoiets dus.

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Ik heb een Mac Mini 2018 met T2 chip (i7, 32GB Ram) en heb Filevault niet geactiveerd. Wil dat eigenlijk wel gaan doen. Merk je daar qua performance veel van?

En er hangt ter uitbreiding een Samsung X5 SS aan, kan die ook meegenomen worden (daar staat namelijk mijn user directory met alles eronder op) ?

GamiQ, de game notes app met game maps!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:36

Jrz

––––––––––––

Migration assistant gedaan naar de M1.. Niet zo'n success.. Ik kan geen filevault aanzetten, mn keychain is niet goed overgekomen, en een aantal apps zijn hun preferences kwijt.

Heeft iemand een idee? Filevault zegt: "Authentication server failed to complete the requested operation."

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
-SaveMe- schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:26:
Ik heb een Mac Mini 2018 met T2 chip (i7, 32GB Ram) en heb Filevault niet geactiveerd. Wil dat eigenlijk wel gaan doen. Merk je daar qua performance veel van?

En er hangt ter uitbreiding een Samsung X5 SS aan, kan die ook meegenomen worden (daar staat namelijk mijn user directory met alles eronder op) ?
Je merkt er niks van. Het werkt tegenwoordig allemaal hardware matig :)
Heb het zowel op mijn iMac als Macbook Air aanstaan.

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Tux3.14 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:13:
[...]

Je merkt er niks van. Het werkt tegenwoordig allemaal hardware matig :)
Heb het zowel op mijn iMac als Macbook Air aanstaan.
Top, ga ik het maar eens aanzetten. Hopelijk kan het dan ook op mijn externe ssd, anders heb ik er nog niks aan, daar staat nl mijn user folder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik heb FileVault aangezet. Dat duurde een paar seconden en that's it. Hy moet toch nog bestaande data encrypten? Doet hij dat langzaam op de achtergrond?

En voor mijn external SSD moet ik hem eerst wissen, das jammer ...?

Edit
https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mh40593/mac
Ik heb niet de optie om te encrypten als CTRL-click in de navigatiekolom ?

[ Voor 42% gewijzigd door -SaveMe- op 18-12-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
-SaveMe- schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:14:
Ik heb FileVault aangezet. Dat duurde een paar seconden en that's it. Hy moet toch nog bestaande data encrypten? Doet hij dat langzaam op de achtergrond?

En voor mijn external SSD moet ik hem eerst wissen, das jammer ...?

Edit
https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mh40593/mac
Ik heb niet de optie om te encrypten als CTRL-click in de navigatiekolom ?
Hoe dat voor externe drives werkt weet ik niet. Ik gebruik enkel mijn interne drive.
Een SSD is vrij snel voorzien van een encryptie, dat duurt niet heel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik krijg het niet voor elkaar om mijn externe X5 te encrypten. Kan ik disk utility ook niet wissen/erase kiezen, weird? Mss omdat Filevault nog bezig is met de interne SSD ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
-SaveMe- schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:08:
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn externe X5 te encrypten. Kan ik disk utility ook niet wissen/erase kiezen, weird? Mss omdat Filevault nog bezig is met de interne SSD ?
Het moet wel gewoon kunnen hoor. Ik heb alleen geen idee hoe het werkt op de manier zoals jij het hebt georganiseerd. Want ik heb geen ervaring met het verplaatsen van de user-folders naar een externe drive.

Normaliter gooi je alle volumes weg op de externe drive (Data is dan dus ook weg) en maak je een nieuw apfs volume aan. Die kun je wel versleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:26:
[...]

Het moet wel gewoon kunnen hoor. Ik heb alleen geen idee hoe het werkt op de manier zoals jij het hebt georganiseerd. Want ik heb geen ervaring met het verplaatsen van de user-folders naar een externe drive.

Normaliter gooi je alle volumes weg op de externe drive (Data is dan dus ook weg) en maak je een nieuw apfs volume aan. Die kun je wel versleutelen.
Ik heb dus de home folder weer naar de internal drive gezet, dat maakte dat ik met de drive niets kon.

Maar nu heb ik als ik erase kies niet de optie van een GUID partitie; kan alleen kiezen voor Journaled al dan niet case sensitive. En als ik dat doe en daarna kies voor convert to APFS dan krijg ik de error dat het een GUID patitioning scheme moet zijn ...

Die externe schijf heeft een fdisk_partition_scheme. Hoe kan ik daar nu een nieuw volume met een guid scheme op krijgen via terminal ....

Kan ook geen volume verwijderen en krijg maar niet de juiste info gevonden hoe het vanuit terminal te doen..

EDIT
Ben eruit, kan nu een encrypted APFS partitie aanmaken nadat ik
sudo diskutil zerodisk short disk1
heb gedaan :*)

[ Voor 18% gewijzigd door -SaveMe- op 18-12-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
Heeft iemand al een Time Machine backup teruggezet onder Big Sur, zo ja liep ke tegen problemen aan?
Bij ij lukt het niet, ik kan alleen een complete nieuwe installatie terugzetten en dan zaken terug zetten vanuit de migratie assistent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Shit, nog niet goed,

User folder weer naar de nu encrypte externe disk gezet, nu ik niet inloggen, ws omdat het password protected is (zelfde password als filevault). Iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:54
frenkied schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:13:
Heeft iemand al een Time Machine backup teruggezet onder Big Sur, zo ja liep ke tegen problemen aan?
Bij ij lukt het niet, ik kan alleen een complete nieuwe installatie terugzetten en dan zaken terug zetten vanuit de migratie assistent
Volgens mij is dat al zo sinds Catalina.
Beetje jammer, want je kan dus niet meer in 1 keer een complete backup terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Nu aan het proberen de xcode files (/developer) te verplaatsen, gaat ook niet echt soepel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 04:45

Malarky

Wils voor wat ieder

Jammer dat Bootcamp niet meer werkt bij mij en vele anderen (zie Apple forum). Heb al een nieuwe installatie geprobeerd, maar hij start simpelweg de Windows installer niet meer. Windows logo komt even te voorschijn en dan gaat MacOS weer aan.

Systeem preferences heeft volledig schijftoegang, handmatig Windows partitie selecteren tijdens bootup, EHBO op de hele schijf, geheel opnieuw begonnen, werkt allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Malarky schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:25:
Jammer dat Bootcamp niet meer werkt bij mij en vele anderen (zie Apple forum). Heb al een nieuwe installatie geprobeerd, maar hij start simpelweg de Windows installer niet meer. Windows logo komt even te voorschijn en dan gaat MacOS weer aan.

Systeem preferences heeft volledig schijftoegang, handmatig Windows partitie selecteren tijdens bootup, EHBO op de hele schijf, geheel opnieuw begonnen, werkt allemaal niet.
Ik heb gisteren een bootcamp installatie gedaan op Big Sur 11.1. Geen enkel probleem gehad. Zelfs mijn magic keyboard en muis deden het zonder dat ik die in Windows 10 hoefde te installeren.

Was mijn eerste ervaring met bootcamp omdat een spel op de mac steeds vastliep. Macbook Pro 16 late 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Sinds de update naar 11.1 is er geen haptic feedback meer op de trackpad van mijn 2016 Macbook.

Andere mensen hier last van?

Ook is er geen force touch, kan ik niet draggen of meerdere objecten selecteren door te draggen. Niet fijn.

Ik heb het opgelost door een NVRAM reset te doen.

[ Voor 42% gewijzigd door Póg mo Thóin op 19-12-2020 19:06 ]

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Smulderke schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:00:
Als je het stappenplan volgt zoals ik gelinkt heb, dan ben je na installatie klaar. Maar dit geldt voor Big Sur alleen voor bepaalde unssupported macs zoals mijn iMac Late 2013. Dit staat ook uitgelegd op https://github.com/barrykn/big-sur-micropatcher
Paar vraagjes:
- waar heb je de installer gedownload? Hij is nagenoeg nergens te vinden (Ik had er een gevonden, maar tijdens de installatie van 11.1 kreeg ik een melding dat hij niet verder kon omdat er dingen ontbraken corrupt waren).
- merk jij vervelende dingen na installatie 11.1; is hij trager, of werkt er iets minder goed?
- vind jij het een noodzakelijke update?

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smulderke
@funske Ik heb de installer op mijn macbook gedownload en die daarmee op usb gezet. Op mijn iMac heb ik de scripts gedraaid om de USB installer geschikt te maken voor installatie.

Ik merk verder geen vervelende zaken. Mijn iMac voelt nog steeds snel aan. Of de update noodzakelijk is? Geen idee, maar hij doet het verder prima.

Voor de installer heb ik alleen de tip om deze op een supported te mac te downloaden en deze op USB te zetten. Hoe dit moet staat in het stappenplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Smulderke schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 22:24:
Voor de installer heb ik alleen de tip om deze op een supported te mac te downloaden en deze op USB te zetten. Hoe dit moet staat in het stappenplan.
Dat is dus mijn probleem........ Ik heb geen Airbook meer om hem te downloaden, dus moet ik hem via een site ergens downloaden. Maar dat gaan nog wel lukken.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
funske schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:26:
[...]

Dat is dus mijn probleem........ Ik heb geen Airbook meer om hem te downloaden, dus moet ik hem via een site ergens downloaden. Maar dat gaan nog wel lukken.
Dat wil ik je toch wel afraden. Want je weet immers niet hoe ‘origineel’ dat image nog is.
Ken je niemand met een mac in jouw omgeving die dit voor ke kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Ferruginous Hwk schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:58:
Dat wil ik je toch wel afraden. Want je weet immers niet hoe ‘origineel’ dat image nog is.
Ken je niemand met een mac in jouw omgeving die dit voor ke kan doen?
Helaas niemand in de buurt. Maar ik download hem alleen als ik echt een vertrouwde site vind. En als dat niet lukt, dan blijf ik maar gewoon op 11.0.1.
Of iemand zou hem mij moeten sturen via bijv wetransfer.com.

[ Voor 6% gewijzigd door funske op 20-12-2020 11:39 ]

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smulderke
funske schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:38:
[...]

Helaas niemand in de buurt. Maar ik download hem alleen als ik echt een vertrouwde site vind. En als dat niet lukt, dan blijf ik maar gewoon op 11.0.1.
Of iemand zou hem mij moeten sturen via bijv wetransfer.com.
Ik heb je een pb gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik heb een MacBook, iphone en Airpods pro. Allemaal de nieuwste software. Heb alleen een heel irritant probleem de laatste tijd: wanneer ik mn airpods verbonden heb met mijn laptop, vallen ze enorm vaak opeens weg wanneer ik overschakel van youtube naar spotify of wanneer ik even op mijn telefoon zit, schakelen ze over naar m'n telefoon, maar niet meer automatisch naar mijn laptop. Vrij irritant omdat ik dus steeds weer moet verbinden met mijn oortjes op mn laptop.

Iemand een oplossing voor dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Ik jou ook!! ;)
_/-\o_ _/-\o_

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

peakrever schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:32:
Ik heb een MacBook, iphone en Airpods pro. Allemaal de nieuwste software. Heb alleen een heel irritant probleem de laatste tijd: wanneer ik mn airpods verbonden heb met mijn laptop, vallen ze enorm vaak opeens weg wanneer ik overschakel van youtube naar spotify of wanneer ik even op mijn telefoon zit, schakelen ze over naar m'n telefoon, maar niet meer automatisch naar mijn laptop. Vrij irritant omdat ik dus steeds weer moet verbinden met mijn oortjes op mn laptop.

Iemand een oplossing voor dit probleem?
Je kunt bij verbinden (n je bluetooth settings volgens mij) kiezen tussen 'automatisch' en 'indien dit het laatste apparaat was' of iets dergelijks. Misschien daar eens zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
BeQuietAndDrive schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:09:
[...]

Je kunt bij verbinden (n je bluetooth settings volgens mij) kiezen tussen 'automatisch' en 'indien dit het laatste apparaat was' of iets dergelijks. Misschien daar eens zoeken?
Heb het op mijn laptop aangepast, hopelijk werkt het.

Dankjewel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:24
Even een rant richting Parallels. In juli versie 15 aangeschaft, na upgrade naar big Sur is de werking vrij gelimiteerd. Support biedt me een whopping 10% korting aan op de upgrade naar versie 16. Dat wordt switchen naar VMware Fusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat is het tussen oordeel over Big Sur op recente iMac's? Ik heb hier een iMac 19.2 staan die ik ook voor mijn werk gebruik als thuiswerk PC dus ik heb het updaten maar even afgehouden. Nu zie ik dat 11.1 uit is en het lijkt erop dat de kerstvakantie periode een mooie tijd is om de sprong maar te wagen? Klopt dit?

Ik gebruik geen bijzondere software, bijna alles is browser based en een lokale MS Office installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Ascension
Check maar eerst bij VMware hoe ze er tegenover staan. Ik ben jaren terug weg van VMWare richting parallels. De reden was ook hun update policy.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Die voorwaarden waren in het begin heel wat beter dan Parallels, toen iets minder en nu kan Parallels er niet eens aan tippen. In het begin had je namelijk veel gratis updates en upgrades, daarna een stuk minder, toen weer iets meer. Vandaag de dag zijn er 2 smaken van Fusion: Player en Pro. Net als bij Workstation is Player gratis voor persoonlijk gebruik (die optie heeft Parallels niet), kost het iets van 80 euro voor zakelijk gebruik en is de Pro versie sowieso iets waarvoor je moet betalen (maar het heeft dan ook meer features). Voor wie graag ieder jaar upgrade en altijd maar het nieuwste van het nieuwste moeten hebben bieden ze bij VMware een subscription service aan.

Verder is de licentie van Fusion altijd al een stuk beter geweest dan die van Parallels. Je mag het op meer machines installeren en ze doen niet aan reclame.

Ander voordeel van Fusion tov Parallels: in tegenstelling tot Parallels richt Fusion zich niet (bijna) uitsluitend op Windows. Een non-Windows systeem virtualiseren met Parallels gaat heel wat minder dan bij Fusion. Ook kan Fusion containers draaien terwijl Parallels dat niet kan. Met Parallels ben je weer afhankelijk van Docker for Mac (met de bekende disk performance en DNS issues). Je merkt goed dat VMware meer ervaring heeft met virtualisatie en het bedrijfsleven.

Vanaf Big Sur is er echter een hele belangrijke wijziging die iedere virtualisatie software aangaat. Je hebt eigenlijk alleen nog maar de optie om de ingebouwde hypervisor van macOS te gebruiken. Parallels en VMware hebben die wijziging al doorgevoerd, VirtualBox kun je vergeten. Gevolg hiervan is nu wel dat het verschil tussen Parallels en VMware qua hypervisor 0 is geworden. Ze moeten het nu hebben van de features die eromheen zijn gebouwd (en hoe goed ze dat hebben gedaan). Dat maakt die mogelijkheid om containers te draaien met Fusion des te belangrijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 20:58
Ascension schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:37:
Even een rant richting Parallels. In juli versie 15 aangeschaft, na upgrade naar big Sur is de werking vrij gelimiteerd. Support biedt me een whopping 10% korting aan op de upgrade naar versie 16. Dat wordt switchen naar VMware Fusion.
ja das al jaren het verdienmodel van parallels en VMware geweest, Fusion is nu gratis voor thuisgebruik dus waarom nog parallels gebruiken dan :>

@Yalopa Fusion is gratis sinds een paar maand, alleen de 'pro' versie met uitgebreide snapshot functionaliteit oa is betaald. de standaard versie is nu 'player' geworden en gratis

https://www.vmware.com/pr...on/fusion-evaluation.html

'personal use license'

[ Voor 21% gewijzigd door Zwelgje op 22-12-2020 15:38 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Net Big Sur geïnstalleerd op mijn mid 2014 macbook pro 13 inch. Heb gebruikt gemaakt van de software update mogelijkheid in systeemvoorkeuren. Installatie verliep probleemloos en alles lijkt te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Zwelgje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:36:
ja das al jaren het verdienmodel van parallels en VMware geweest, Fusion is nu gratis voor thuisgebruik dus waarom nog parallels gebruiken dan :>
Bij Parallels lijken ze hun software heel specifiek voor de betreffende macOS versie en ouder te bouwen. Bij iedere nieuwe macOS versie gaat het wel weer dermate stuk dat het niet meer te gebruiken is. Dat heeft VMware Fusion niet tenzij Apple onderwater te ingrijpende wijzigingen heeft gemaakt (zoals met Big Sur). Die ingrijpende zaken zien veel consumenten niet en/of begrijpen ze niet. Daardoor kan het lijken dat dit inderdaad hun verdienmodel is (met name bij Parallels).

Big Sur is een macOS versie waarvan je op eerste gezicht denkt "is dit nou alles? er is vrijwel niets veranderd!" maar schijn bedriegt. Big Sur heeft behoorlijk ingrijpende wijzigingen onder de motorkap waardoor diverse zaken heel anders moeten. Het OS is nu, zoals tegenwoordig gebruikelijk is, een read-only volume geworden, Kernel extensions kun je niet zomaar gebruiken, enz. Het gevolg is nu wel dat men die hypervisor API van Apple moet gebruiken en dat applicatie level firewalls (denk aan Little Snitch) en andere networking software ineens een of andere networking API moeten gebruiken. Beiden zijn (nog) niet volledig waardoor je best rare dingen kunt krijgen. Dat vereist echter ook veel werk van ontwikkelaars en dat kost geld. Je kunt dan ook verwachten dat meer ontwikkelaars nu geld gaan vragen voor upgrades/updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 20:58
ppl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:40:
[...]

Bij Parallels lijken ze hun software heel specifiek voor de betreffende macOS versie en ouder te bouwen. Bij iedere nieuwe macOS versie gaat het wel weer dermate stuk dat het niet meer te gebruiken is. Dat heeft VMware Fusion niet tenzij Apple onderwater te ingrijpende wijzigingen heeft gemaakt (zoals met Big Sur). Die ingrijpende zaken zien veel consumenten niet en/of begrijpen ze niet. Daardoor kan het lijken dat dit inderdaad hun verdienmodel is (met name bij Parallels).

Big Sur is een macOS versie waarvan je op eerste gezicht denkt "is dit nou alles? er is vrijwel niets veranderd!" maar schijn bedriegt. Big Sur heeft behoorlijk ingrijpende wijzigingen onder de motorkap waardoor diverse zaken heel anders moeten. Het OS is nu, zoals tegenwoordig gebruikelijk is, een read-only volume geworden, Kernel extensions kun je niet zomaar gebruiken, enz. Het gevolg is nu wel dat men die hypervisor API van Apple moet gebruiken en dat applicatie level firewalls (denk aan Little Snitch) en andere networking software ineens een of andere networking API moeten gebruiken. Beiden zijn (nog) niet volledig waardoor je best rare dingen kunt krijgen. Dat vereist echter ook veel werk van ontwikkelaars en dat kost geld. Je kunt dan ook verwachten dat meer ontwikkelaars nu geld gaan vragen voor upgrades/updates.
nuttige post thx! _/-\o_

die hypervisor API gebruikte ik jaren terug toen ik Veertu als VM tooltje gebruikt (was feitelijk een GUI op de Hypervisor van Apple) werkt subliem snel en eenvoudig. helaas bestaat het niet meer. leuk om te zien dat VMware fusion hier nu ook gebruik van maakt

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:29

WTM

Ik heb een MBP Touch Bar 15" uit 2017 (versie met 16GB en Radeon pro 560 4GB en i7 2.9GHz Quad-Core).
Big Sur draait sinds de officiele launch maar ik moet zeggen dat ik helemaal niet onder de indruk ben van Big Sur. Het draait zeker niet sneller, de machine is veel sneller met de fan aan het blazen meer strandballen etc.
Ik heb SMC / PRAM reset ook gedaan.... Zou het zinnig zijn om de machine compleet te herinstalleren 'clean install'?

Ik weet dat Teams/Zoom etc. allemaal wel vreet maar als ik alles sluit en alleen Zoom ofzo al opstart dan begint de fan direct hard te draaien. Onder het vorige OS had ik dezelfde software geïnstalleerd en geen probleem dat de fans zo snel gingen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:50
WTM schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:04:
Ik heb een MBP Touch Bar 15" uit 2017 (versie met 16GB en Radeon pro 560 4GB en i7 2.9GHz Quad-Core).
Big Sur draait sinds de officiele launch maar ik moet zeggen dat ik helemaal niet onder de indruk ben van Big Sur. Het draait zeker niet sneller, de machine is veel sneller met de fan aan het blazen meer strandballen etc.
Ik heb SMC / PRAM reset ook gedaan.... Zou het zinnig zijn om de machine compleet te herinstalleren 'clean install'?

Ik weet dat Teams/Zoom etc. allemaal wel vreet maar als ik alles sluit en alleen Zoom ofzo al opstart dan begint de fan direct hard te draaien. Onder het vorige OS had ik dezelfde software geïnstalleerd en geen probleem dat de fans zo snel gingen draaien.
Hier hetzelfde, Big Sur is eigenlijk een stuk langzamer, hopelijk fixen ze dit met een update want vind dit echt een stap terug.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
KW25 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:11:
[...]

Hier hetzelfde, Big Sur is eigenlijk een stuk langzamer, hopelijk fixen ze dit met een update want vind dit echt een stap terug.
Met macOS 11.1 is alles hier weer op een MacBook 12" (2016) zoals het was op macOS Catalina. Heerlijk vloeiend en stabiel. :)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:50
THE_BASE schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:12:
[...]

Met macOS 11.1 is alles hier weer op een MacBook 12" (2016) zoals het was op macOS Catalina. Heerlijk vloeiend en stabiel. :)
Ik zie idd dat er een update is. Ga die nu maar eens installeren.

Thanks!

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Ik heb 11.1 update ook direct geïnstalleerd maar merk geen verbetering. Het topmodel van 2017 qua processor en videokaart en 16gb geheugen zou toch niet zo heet mogen worden dat boven de Touch Bar het niet prettig aanraken is. Ik vermoed dat er qua software toch iets niet helemaal jofel is maar om de hele mac te formatteren en vanaf scratch te beginnen....weet niet of dat iets zou uithalen. Met windows computers is het een no-brainer om dat zo nu en dan te doen maar hier vraag ik het me oprecht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:43
Ik heb met 11.1 ook nog geen verbeteringen op mijn MacBook Pro 2015.
Microsoft Teams draait helemaal slecht.

Heb helaas maar een webcam aangeschaft en op mijn vaste Windows PC aangesloten. Op Windows heeft Teams echt geen centje pijn.
Het zal vast een combinatie van slecht ontwikkeld MS Teams en slecht ontwikkeld Big Sur zijn. Op Catalina draaide het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

WTM schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:41:
Ik heb 11.1 update ook direct geïnstalleerd maar merk geen verbetering. Het topmodel van 2017 qua processor en videokaart en 16gb geheugen zou toch niet zo heet mogen worden dat boven de Touch Bar het niet prettig aanraken is. Ik vermoed dat er qua software toch iets niet helemaal jofel is maar om de hele mac te formatteren en vanaf scratch te beginnen....weet niet of dat iets zou uithalen. Met windows computers is het een no-brainer om dat zo nu en dan te doen maar hier vraag ik het me oprecht af.
Je kunt het proberen en dan een dagje aankijken of hij nog steeds heet wordt. Je kunt met je backup altijd weer terug naar je oude situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 07:27
WTM schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:41:
Ik heb exact hetzelfde ding hier (belachelijk duur ook overigens). Maar zowel 11.01 als 11.1 werken heel goed. Ik had catalina overgeslagen, maar voor mij is het een verademing t.o.v. Mojave. Eindelijk werkt de fingerprint weer en is de kraak in de luidspreker weg

dus... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

oltk schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:32:
[...]

Ik heb exact hetzelfde ding hier (belachelijk duur ook overigens). Maar zowel 11.01 als 11.1 werken heel goed. Ik had catalina overgeslagen, maar voor mij is het een verademing t.o.v. Mojave. Eindelijk werkt de fingerprint weer en is de kraak in de luidspreker weg

dus... }:O
En draai je wel eens Zoom / Ms Teams etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 07:27
WTM schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:48:
[...]

En draai je wel eens Zoom / Ms Teams etc ?
Ja, Teams, Zoom, Webex. Wie gebruikt dit niet :|
Webex trekt de meeste systeemresources tijdens een videocall. Maar geen geblaas of warm worden

Overigens had ik direct na installeren wel dat de ventilatoren begonnen te draaien en de MBR warm werd. Ik heb alle applicaties uitgezet (stop) en toen verdween dit weer. Nu staan er weer tig applicaties aan. 8)7 geen idee. Het zou best een software ding kunnen zijn, met een app die zich misdraagt.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Big Sur ook maar geïnstalleerd. Zag dat er een work-around is om Little Snitch 4 inclusief kernel extensie aan de praat te krijgen, dat gelazer met de firewalls was mijn grootste obstakel om naar Big Sur te kunnen gaan; dat is nu voorlopig opgelost, al zal 't met elke update weer eerst afwachten zijn of het wel kan zonder de boel te slopen.

Het OS zelf is ff wennen denk ik. :) Wel fijn dat Recovery nu ook in Dark Mode is. Die bleef voorheen altijd in het lelijk super fel wit. ;) Vooral de Mail client gaat ff wennen zijn. Gelukkig die tab voor zoeken teruggevonden, die was opeens pleite. Begon al bang te worden. -edit- En de zoekbalk permanent uitgeklapt ook gevonden, joepie.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
KW25 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:11:
[...]

Op de een MacBook Air uit 2013 draait Big Sur prima. Ik merk geen verschil in snelheid met Catalina. De eerste paar uur is natuurlijk wel wat trager (spotlight nieuwe index opbouwen etc). Kan het niet een brakke app zijn ? (wat zegt activiteitenweergave). Dus volgens mij is ligt het echt niet aan het OS of het is een bug, maar in de kern werkt Big Sur voor mij net zo snel hoor (en dat op een air uit 2013 wel 8GB geheugen).

[ Voor 29% gewijzigd door CyberMania op 24-12-2020 06:38 ]

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:48

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

CyberMania schreef op donderdag 24 december 2020 @ 06:37:
[...]

Op de een MacBook Air uit 2013 draait Big Sur prima. Ik merk geen verschil in snelheid met Catalina. De eerste paar uur is natuurlijk wel wat trager (spotlight nieuwe index opbouwen etc). Kan het niet een brakke app zijn ? (wat zegt activiteitenweergave). Dus volgens mij is ligt het echt niet aan het OS of het is een bug, maar in de kern werkt Big Sur voor mij net zo snel hoor (en dat op een air uit 2013 wel 8GB geheugen).
Na geupgrade te hebben naar Big Sur was mijn 2017 Air erg traag. Ook met beeldopbouw etc. Na een paar dagen een verse herinstallatie gedaan en nu draait Big Sur een stuk vlotter. Wel starten programma's trager op dan met Catalina het geval was. Maar voor de rest draait het nu best netjes.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• ppl
  • Niet online
WhatsappHack schreef op donderdag 24 december 2020 @ 04:57:
Big Sur ook maar geïnstalleerd. Zag dat er een work-around is om Little Snitch 4 inclusief kernel extensie aan de praat te krijgen, dat gelazer met de firewalls was mijn grootste obstakel om naar Big Sur te kunnen gaan; dat is nu voorlopig opgelost, al zal 't met elke update weer eerst afwachten zijn of het wel kan zonder de boel te slopen.
Little Snitch 4 werkt niet op Big Sur, daar heb je versie 5 voor nodig. Zoals eerder uitgelegd is er het nodige onderwater gewijzigd waardoor applicaties als Little Snitch nu van een network API gebruik moeten maken. Versie 4 doet dat niet, versie 5 wel.

Wel belangrijk dat je Big Sur 11.1 installeert want die lost weer een aantal issues met Little Snitch 5 en andere software op.

Overigens kun je altijd de ingebouwde application firewall van macOS gebruiken (die vindt je in de systeemvoorkeuren) of de ingebouwde packet filter genaamd pf. Deze laatste is via de commandline in te stellen en vereist aardig wat kennis van zaken. Er zijn wel wat apps te verkrijgen die een schil zijn om pf heen en die het configureren wat makkelijker maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
ppl schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:22:
[...]

Little Snitch 4 werkt niet op Big Sur, daar heb je versie 5 voor nodig. Zoals eerder uitgelegd is er het nodige onderwater gewijzigd waardoor applicaties als Little Snitch nu van een network API gebruik moeten maken. Versie 4 doet dat niet, versie 5 wel.
Werkt prima op Big Sur, maar zoals ik zei: met een kleine omweg. :) Je kan het teamID van obdev/Little Snitch handmatig goedkeuren in recovery modus. Met dit commando:
code:
1
spctl kext-consent add MLZF7K7B5R

Vervolgens kan je (na een reboot uiteraard) de installer van LS4 draaien en wordt de kernel extension netjes en zonder verder gelazer ingeladen en heb je weer *volledige* inzage en controle over je internetverkeer met LS net als je had op Catalina. :) Zolang Apple de boel blijft omzeilen blijf ik zo lang mogelijk deze setup aanhouden en ga ik niet over naar v5.
Overigens kun je altijd de ingebouwde application firewall van macOS gebruiken (die vindt je in de systeemvoorkeuren) of de ingebouwde packet filter genaamd pf. Deze laatste is via de commandline in te stellen en vereist aardig wat kennis van zaken. Er zijn wel wat apps te verkrijgen die een schil zijn om pf heen en die het configureren wat makkelijker maken.
Nah ik vind LS erg fijne software en het automatisch switchen tussen profielen (en daarmee andere regels (bijv op basis van welk netwerk je mee verbonden bent)) is echt goud waard :) Het biedt gebruiksgemak én een uitgebreidere featureset dan de defaults.

[ Voor 2% gewijzigd door WhatsappHack op 24-12-2020 16:52 . Reden: Typo fix ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• ppl
  • Niet online
Dat het draait wil nog niet zeggen dat het ook echt werkt ;)

Bovendien is hier ook een andere kanttekening te plaatsen: wanneer je deze route af gaat dan gaan een aantal andere zaken niet meer werken (zoals het draaien van iOS/iPadOS apps op een M1 Mac).

Overigens omzeilt Little Snitch zelf ook de boel. Standaard alles opengooien voor services van o.a. Apple en andere apps is nou ook niet handig. Dan kun je net zo goed geen firewall draaien. Als je echt geïnteresseerd bent in het dichtzetten van je Mac dan is pf de enige optie die je hebt naast complete isolatie van je Mac in een apart VLAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:58

4POX

Everybody is wired

Die stomme applicatie controle.

Ik zit nu twee weken op het platteland in Vietnam. Even de gekte van de stad ontvluchten. Ik ben verbonden met het wifi netwerk van een bevriende koffiezaak naast het huisje. De verbinding is niet helemaal stabiel.

Dit merk je bij het opstarten van applicaties. Apple doet dan een online check met Apple. Op een trage verbinding duurt dit een eeuwigheid. Wat ik dan doe is even de wifi uitzetten en plop. Daar is de app.

Kan dit uit?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
4POX schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 03:31:
Die stomme applicatie controle.

Ik zit nu twee weken op het platteland in Vietnam. Even de gekte van de stad ontvluchten. Ik ben verbonden met het wifi netwerk van een bevriende koffiezaak naast het huisje. De verbinding is niet helemaal stabiel.

Dit merk je bij het opstarten van applicaties. Apple doet dan een online check met Apple. Op een trage verbinding duurt dit een eeuwigheid. Wat ik dan doe is even de wifi uitzetten en plop. Daar is de app.

Kan dit uit?
Ik meen me te herinneren dat Apple heeft gezegd dat in de loop van 2021 er een functie komt om die online check helemaal uit te schakelen. Op dit moment is dat er naar mijn weten nog niet. Ik weet niet 100% zeker of Gatekeeper uitschakelen het probleem zou oplossen, maar dat is eigenlijk ook een slecht plan. Als de nood echt hoog is, dan kan je overwegen om ocsp.apple.com te blokkeren. Dat is wat veel mensen gedaan hebben toen het hele zooitje plat lag en apps openen voor iedereen achterlijk lang duurde. Als volgt:

code:
1
echo 0.0.0.0 ocsp.apple.com | sudo tee -a /etc/hosts

Let op dat je dit er weer uithaalt zodra je weer fatsoenlijk internet hebt, dat is wel belangrijk.
Het is een beetje leip dat een systeem dat veiligheid moet bieden er juist voor zorgt dat mensen soms juist een onveiligere configuratie moeten gaan draaien, maarja. Apple is er van op de hoogte, et cetera, et cetera.
ppl schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:50:
Dat het draait wil nog niet zeggen dat het ook echt werkt ;)
Oh true, maar het werkt prima - anders had ik dat ook niet gezegd. :P Het is volledig functioneel en doet wat het moet doen. :) Technisch is het ook wel logisch dat het werkt; Big Sur ondersteunt immers prima kernel extensions en er is verder niet geklooid met NS. Software waarvoor nog geen vervangende API is, bijvoorbeeld zo’n beetje het complete arsenaal van Paragon en software als Insomnia, laden ook gewoon extensies in op Big Sur en dan zelfs zonder beperkingen. Het is in Big Sur enkel niet langer *standaard* ondersteund voor kexts die kunnen leunen op een vervanging, zoals in dit geval dus de nieuwe NetworkExtensions API’s waar tools als LS gebruik van moeten maken. Daar kun je dus omheen werken door ofwel SIP af te zwakken of handmatig een extensie/ontwikkelaar alsnog goed te keuren zoals ik heb gedaan. (SIP kan dan overigens gewoon volledig engaged blijven als je dat wilt.) Het is geen raar iets eigenlijk. :)

Daarnaast heeft in het geval van LS de dev zelf support daarvoor ingebouwd in de laatste v4 release en ze zijn er zelf ook van overtuigd dat het werkt, dusja. :P
Bovendien is hier ook een andere kanttekening te plaatsen: wanneer je deze route af gaat dan gaan een aantal andere zaken niet meer werken (zoals het draaien van iOS/iPadOS apps op een M1 Mac).
Voor mij gelukkig totaal niet boeiend gezien de MBP waar het om gaat geen M1-chip heeft, maar Intel. :9 Maar dat terzijde: dat voorbeeld is het enige waar ik me misschien iets bij voor kan stellen dat het niet werkt; zou niet weten waar het nog meer invloed op zou hebben. Ik vraag me dan ook af of het klopt wat je daar zegt. Als je SIP uitschakelt op een M1, dan kan je inderdaad geen iOS/iPadOS-apps meer draaien - behalve dan binnen XCode maar dat telt niet. :P Maar in dit geval schakel je SIP helemaal niet uit, die kan je zelfs volledig engaged laten op alle modi... Je keurt enkel het teamID goed. Maar om kexts in te laden op Big Sur op een M1 moet je natuurlijk Reduced Security-mode inschakelen... De vraag is dan natuurlijk of RS-mode, mét SIP engaged, ook problemen oplevert. Tot zover kan ik niets dat daar op wijst vinden in de documentatie en heeft niemand, in tegenstelling tot het SIP-verhaal dat tot in den treure online is besproken in de afgelopen maanden :P, daar iets over gerapporteerd. Ik zou verwachten dat als dat ook problemen geeft, dat men daar intussen dan wel over geklaagd had evenals met de SIP-problematiek.

Ik ben dus wel benieuwd, zal het als ik tijd heb vandaag of volgende week eens op een Mac Mini met M1 uitproberen: SIP aanlaten, RS-modus, kext inladen van LS en dan een iOS-app starten. Als LS v4 uberhaupt kan installeren op een Mac met M1 trouwens; want volgens mij moeten kext's op Big Sur op een M1-chip namelijk verplicht arm64 ondersteunen... En het zou me niets verbazen als LS4 enkel x86_64 ondersteunt; dus dan wordt het een lastig verhaal en valt de hele M1 misschien buiten de boot voor LS4. ;) Maar desnoods test ik het ergens anders mee mocht het daar op aankomen, want ben nu gewoon benieuwd wat het überhaupt voor effect heeft zonder met SIP te kloten. Zeker omdat je voor sommige zaken niet om RS-modus heen kan zou dat namelijk wel heel zuur en een raar ontwerp zijn... Bepaalde audio-apps bijvoorbeeld *moeten* een kext in kunnen laden op Big Sur; anders kunnen ze niet meer functioneren. Het lijkt me dan ook dat Apple dit niet voor janlul inbouwt buiten SIP om. :D

Maar we gaan het zien. :) Mocht iemand anders een M1 hebben, kunnen die misschien ook eens kijken.
Hoe het ook zij, dit lijkt me over het algemeen (op dit moment nog) een behoorlijk marginaal probleem en is gelukkig sowieso totaal geen probleem op Intel Mac's. :) Mensen met een Intel Mac kunnen sowieso probleemloos LS4 installeren als ze dat willen! :)
Overigens omzeilt Little Snitch zelf ook de boel. Standaard alles opengooien voor services van o.a. Apple en andere apps is nou ook niet handig. Dan kun je net zo goed geen firewall draaien.
Ehhh dat vind ik wel een hele rare redenatie. Als je tas met kleding gestolen wordt uit het zwembad en je enkel je zwembroek nog aan hebt, wil het niet zeggen dat je dan net zo goed die ook maar uit kan trekken en in je naakie rond gaat banjeren. :+ Zelfs als er een curated lijst is van apps die veilig worden geacht, wil dat niet zeggen dat de firewall meteen waardeloos is voor al z'n andere functies en om andere (unsigned) apps te monitoren natuurlijk. :) (Als er trouwens iets permissive is in MacOS, dan is het wel die standaard firewall.)

Maar het ligt ook aan je configuratie natuurlijk. Als jij defaults inlaadt en het zo instelt dat ie in silent mode maar alles moet goedkeuren: ja, dan schiet het redelijk weinig op ja en staat de deur aardig ver open. :P Maar standaard vraagt LS netjes of je wat voorgestelde regels in wilt laden of niet (is optioneel) en in Alert Mode *waarschuwt* ie als je een bepaald vertrouwd proces/applicatie de internettoeggang (deels) ontzegt, maar keurt het niet automagisch goed ofzo. Ik weet niet hoe jij het hebt/had ingesteld, maar daar is zo te zien nog wat werk aan de winkel dan. :)
Als je echt geïnteresseerd bent in het dichtzetten van je Mac dan is pf de enige optie die je hebt naast complete isolatie van je Mac in een apart VLAN.
Nee hoor, dit werkt prima naar wens zo en biedt in combinatie met wat andere tools ruim voldoende beveiliging om over te kunnen stappen naar Big Sur. :) Overigens gebruik ik zelf veel liever hardware firewalls, dat is over het algemeen veel betrouwbaarder plus pak je daar meteen tig devices mee in plaats van één apparaat; maar daar heb je buiten je eigen netwerk niet zoveel aan (als je geen verbinding met je VPN kan/mag maken.) natuurlijk :P

[ Voor 1% gewijzigd door WhatsappHack op 25-12-2020 05:25 . Reden: URL kapot, nu niet meer. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02:58
Zojuist erachter gekomen dat Logitech Capture niet compatibel is met BigSur. Kan de app niet eens opstarten, meteen een melding dat er iets misging. Krijg ik van Logitech support een link naar dezelfde niet werkende versie. Op hun forums staan er meer berichten over.

Dus voor diegene die dit voor thuiswerk gebruiken en nu willen upgraden: beware

(Draai bigsur op een Mac mini m1)

[ Voor 6% gewijzigd door Stanley22_7 op 25-12-2020 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
4POX schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 03:31:
Dat is niet helemaal waar. Apple doet een check bij de allereerste keer de app starten (dus net nadat je hem geïnstalleerd hebt) en daarna zo nu en dan een check of het developer certificate ingetrokken is (dit is waar men industrie-breed OCSP voor gebruiken). Al deze checks gelden voornamelijk voor apps uit de app store en hoeven niet per definitie ook te gelden voor apps buiten de app store. Ook werkt het anders voor commandline apps (hier is het Terminal die gecheckt wordt en niet hetgeen je in Terminal draait).
WhatsappHack schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 04:46:
Oh true, maar het werkt prima - anders had ik dat ook niet gezegd. :P Het is volledig functioneel en doet wat het moet doen. :) Technisch is het ook wel logisch dat het werkt; Big Sur ondersteunt immers prima kernel extensions en er is verder niet geklooid met NS.
Er is genoeg onderwater geklooid in Big Sur dus die aanname zou ik niet doen. Apple heeft er ook een handje van om dit te doen bij iedere release (er was eens een tijd waar we geen API shizzle voor bijv. VPN apps hadden, die waren bij iedere release dan ook erg pissig omdat de boel weer stuk was gemaakt door wijzigingen in het OS). Dat lijkt ook nu weer het geval: What stops your Mac running incompatible extensions?. Security is met Big Sur op zowel Intel als M1 verder aangescherpt dus dan is dit ook niet zo gek natuurlijk. Het nadeel van Apple in deze: hierover is altijd bar weinig tot geen documentatie. In dit geval vertrouwen ze er blijkbaar gewoon op dat men geen kernel extensions meer gebruikt (lees: ze voeren een actief ontmoedigingsbeleid).
Daarnaast heeft in het geval van LS de dev zelf support daarvoor ingebouwd in de laatste v4 release en ze zijn er zelf ook van overtuigd dat het werkt, dusja. :P
En diezelfde ontwikkelaar zegt ook dit:
Can Little Snitch 4 be used on Apple Silicon Macs?

No. Little Snitch 4 is using a Network Kernel Extension to perform its network filtering. Apple has discontinued the support for this type of kernel extensions on Apple Silicon Macs.

Little Snitch 5 has been updated to the new Network Extension technology instead, which is fully compatible with Apple Silicon Macs.
De M1 Macs zijn totaal anders qua security waardoor Big Sur zich ook anders gedraagt. Het is niet voor niets dat Rosetta 2 de kernel extensions en een aantal andere zaken niet vertaalt. Het gevolg is dat Little Snitch 4 ook niet met jouw trucje op een M1 Mac gaat werken.
Maar we gaan het zien. :) Mocht iemand anders een M1 hebben, kunnen die misschien ook eens kijken.
Zie dit topic: If you disable SIP, all you iOS apps will stop working on your M1. Daarnaast beschik ik zelf over een M1 Mac dus heb ik dat natuurlijk ook geprobeerd. En dat brengt mij bij het volgende support artikel van Apple zelf: Use macOS Recovery on a Mac with Apple silicon - Set the security policy. Er zijn 3 modi: Full Security, Reduced Security en Permissive Security (aka wagenwijd open). De eerste gooit alles dicht, de laatste alles open en de tweede zit er middenin. Middels de Startup Security Utility kun je deze modi instellen en bij de Reduced Security modus kun je ook nog weer eens kiezen uit 2 additionele opties. Het volledig uitschakelen van SIP betekent de laatste modus kiezen (Permissive Security) en dat is dan ook ongewijzigd tov Catalina: je kunt dit nog steeds middels de csrutil op de cli in de recovery mode doen.

Als SIP is uitgeschakeld levert je dat bij het starten van een iOS/iPadOS het volgende op:
“Monument 2” cannot be opened because Security Policy is set to Permissive Security.

To open this app, you’ll need to start up your Mac from macOS Recovery and change the Security Policy to Full Security or Reduced Security.
Het inschakelen van Reduced Security met de optie om de extensions zelf te managen zorgt dat je je iOS/iPadOS apps weer kunt gebruiken. Het probleem met Reduced Security is echter dat je alleen de OS en kexts kunt gebruiken die door Apple zijn goedgekeurd. Is dat niet het geval dan zul je heel SIP moeten uitschakelen en kun je geen iOS/iPadOS apps meer gebruiken.

M.a.w. pas dus op met het uitschakelen van o.a. SIP. Er zit meer achter dan je denkt. Apple heeft niet extensions om zeep geholpen, ze willen gewoon niet dat je ze in kernel space (de kernel extensions aka kexts) maar in user space draait.
Ehhh dat vind ik wel een hele rare redenatie. Als je tas met kleding gestolen wordt uit het zwembad en je enkel je zwembroek nog aan hebt, wil het niet zeggen dat je dan net zo goed die ook maar uit kan trekken en in je naakie rond gaat banjeren. :+

Zelfs als er een curated lijst is van apps die veilig worden geacht, wil dat niet zeggen dat de firewall meteen waardeloos is voor al z'n andere functies en om andere (unsigned) apps te monitoren natuurlijk. :) (Als er trouwens iets permissive is in MacOS, dan is het wel die standaard firewall.)
Met die analogie, die overigens meer dronkemanspraat is, laat je zien dat je het punt totaal niet hebt begrepen. Het gaat hier helemaal niet om het nut van Little Snitch maar om dat nogal moeilijke gedoe om versie 4 werkend te maken tov het simpelweg installeren van versie 5. Of je nou versie 4 of 5 installeert, Little Snitch zal zich niet anders gedragen wat Apple services betreft. Standaard worden deze, net als de ingebouwde macOS firewall, volledig toegelaten. De praktijk leert dat mensen die dit niet doen en zelf hun regels gaan samenstellen daar uiteindelijk zo druk mee bezig zijn en als nog met niet goed werkende zaken in macOS en de Apple services komen te zitten. Die switchen naar die default rule set en hopla, alles werkt ineens. Je moet je wat verder verdiepen in waarom dingen zijn zoals ze zijn.

Bovendien is het hele punt van die network API ook al vaak genoeg gedebunked door diverse security experts. In Big Sur werkt het allemaal toch niet zo heel veel anders op dit vlak als in voorgaande versies. Je zult net als voorheen via een andere weg de filtering moeten doen (een externe firewall of pf als het op de machine moet zijn).

Daarnaast vergeten mensen ook vrij massaal dat wanneer je zonder gedoe gebruik wilt kunnen maken van de Apple services je weliswaar zelf het nodige configuratiewerk kunt doen maar dat dit enorm veel werk is en uiteindelijk op exact hetgeen neerkomt wat de macOS firewall en Little Snitch standaard al doen: de hele riedel gewoon toegang verlenen. Dan maakt het dus ook niet meer uit of je nou versie 4 of 5 van Little Snitch gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ppl schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:24:
[...]
Zie dit topic: If you disable SIP, all you iOS apps will stop working on your M1. Daarnaast beschik ik zelf over een M1 Mac dus heb ik dat natuurlijk ook geprobeerd. En dat brengt mij bij het volgende support artikel van Apple zelf: Use macOS Recovery on a Mac with Apple silicon - Set the security policy. Er zijn 3 modi: Full Security, Reduced Security en Permissive Security (aka wagenwijd open). De eerste gooit alles dicht, de laatste alles open en de tweede zit er middenin. Middels de Startup Security Utility kun je deze modi instellen en bij de Reduced Security modus kun je ook nog weer eens kiezen uit 2 additionele opties. Het volledig uitschakelen van SIP betekent de laatste modus kiezen (Permissive Security) en dat is dan ook ongewijzigd tov Catalina: je kunt dit nog steeds middels de csrutil op de cli in de recovery mode doen.
Ja die reduced security heeft dan weer een optie dat je via MDM bepaalde extensies toe kan laten. Erg vervelend dat dit via het recovery menu moet, want Apple is juist aan het aansturen dat je MDM helemaal out of the box beheert (via DEP).

En zoals gebruikelijk lopen de enterprise tools als VPN's, antivirus enz enorm achter waardoor je dit soort trucs nodig hebt. SIP disablen zou ik op zakelijk gebied niet doen, maar reduced is vanwege die kernel extensions soms wel nodig.

iOS apps daarentegen zijn juist helemaal niet belangrijk voor zakelijk gebruik.
ppl schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:24:
[...]
Daarnaast vergeten mensen ook vrij massaal dat wanneer je zonder gedoe gebruik wilt kunnen maken van de Apple services je weliswaar zelf het nodige configuratiewerk kunt doen maar dat dit enorm veel werk is en uiteindelijk op exact hetgeen neerkomt wat de macOS firewall en Little Snitch standaard al doen: de hele riedel gewoon toegang verlenen. Dan maakt het dus ook niet meer uit of je nou versie 4 of 5 van Little Snitch gebruikt.
Mja, ik blijf erbij dat het belangrijk is dat je als eindgebruiker de volledige regie kan hebben als je dat wil. Who cares dat je de Apple services kapot kan maken met verkeerde configuratie. Sowieso is dat niet Apple's probleem als ik dat zelf doe, en misschien wil ik helemaal geen Apple services gebruiken. Dan is het ook goed dat ik die kan blokkeren. Het is mijn computer, ik moet ermee kunnen doen wat ik wil.

Ik gebruik sowieso weinig Apple diensten omdat ik alle OS'en door elkaar heen gebruik, omdat de meeste Apple diensten alleen maar op Apple werken, heb ik er niks aan. Denk aan Safari syncen, iCloud Keychain en backup, Continuity enz.. Ik gebruik dus daarvoor alleen maar open tools.

Overigens heb ik de little snitch ontwikkelaar hierover aangeschreven en die zei dat Apple wel met een mogelijkheid gaat komen om hun eigen apps te blokkeren via de filtering API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Een complete herinstallatie van Big Sur kost wel wat werk maar ik heb 't idee dat het systeem nu veel minder snel de fan aangooit. Ik zie bij istatmenus ook lagere temperaturen... Blijkbaar zat 'm toch wat dwars.....

Ik heb Little Switch nog niet geïnstalleerd weer overigens..... daar twijfel ik over.

Ik ga straks een nieuwe time machine weer aanzetten. Ik vraag me af, kan ik een oude time machine sparse bundle ook 'mounten' om er eventueel wat losse bestanden uit te vissen? Migratie assistent wil 'm helemaal herinstalleren daar heb ik geen trek in. Als ik alleen bestanden doe dan komt er een user account waar die bestanden onder gehangen worden...Vervolgens heb ik daar weer wat uitgehaald maar erg handig vind ik 't niet. (Nooit heel hard verdiept in Time Machine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:54
WTM schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:33:
Ik ga straks een nieuwe time machine weer aanzetten. Ik vraag me af, kan ik een oude time machine sparse bundle ook 'mounten' om er eventueel wat losse bestanden uit te vissen? Migratie assistent wil 'm helemaal herinstalleren daar heb ik geen trek in. Als ik alleen bestanden doe dan komt er een user account waar die bestanden onder gehangen worden...Vervolgens heb ik daar weer wat uitgehaald maar erg handig vind ik 't niet. (Nooit heel hard verdiept in Time Machine)
Bij mij werkt Time Machine voor geen meter.
Het enige wel werkte is inderdaad gewoon mounten en op die manier de bestanden terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Laatst online: 12-09 19:59
Vandaag Big Sur ook is geinstalleerd maar wat mij opvalt is dat die notificaties echt veel te groot zijn, is er een manier om die kleiner te maken? Met notifications die ik op die meldingen van nieuwe mail, firefox notifications van Youtube etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
GekkePrutser schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:52:
Overigens heb ik de little snitch ontwikkelaar hierover aangeschreven en die zei dat Apple wel met een mogelijkheid gaat komen om hun eigen apps te blokkeren via de filtering API.
Dat verbaasd me niks. Dat is hedendaagse softwareontwikkeling: kleine stukjes doen en zodra ze klaar zijn dan zsm verschepen. Gevolg is wel dat je nu een network API hebt die geen Apple apps kan blokkeren en straks weer wel. Aan de andere kant hoeven we dan niet eerst 2 jaar of langer te wachten tot we de features krijgen.

Het is overigens ook allemaal niet zo heel erg. Je kunt met pf op de cli nog van alles en nog wat blokkeren. Wie daar behoefte aan heeft zit toch al op het niveau waar pf helemaal niet zo'n issue is. Daar heb je echt geen Little Snitch en co voor nodig. En voor de doelgroep van Little Snitch is het niet kunnen blokkeren van Apple services dan ook weer niet zo'n issue, die gebruiken ze meestal toch (ergo: dan moet het weer open staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
jimmy87 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:10:
Vandaag Big Sur ook is geinstalleerd maar wat mij opvalt is dat die notificaties echt veel te groot zijn, is er een manier om die kleiner te maken? Met notifications die ik op die meldingen van nieuwe mail, firefox notifications van Youtube etc.
Even gekeken en na 5 seconden was ik erachter dat er 3 instellingen zijn. K.N.G.
Klein Normaal Groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
Whatagwaan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:09:
[...]

Even gekeken en na 5 seconden was ik erachter dat er 3 instellingen zijn. K.N.G.
Klein Normaal Groot.
Dat is fijn dat jij daarachter was na 5 seconden, maar waar staat dat dan? 8)7

edit:
Ik heb dus net gevonden wat jij bedoelde maar dat bedoel ik dus niet. Dat is alleen voor de widgets, ik bedoel dus de notificaties zelf, niet de widgets.

[ Voor 20% gewijzigd door jimmy87 op 26-12-2020 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:16
Ik heb een MacBook Pro 16” uit 2019 met een i9-processor en 1TB SSD. Je zou zeggen dat zo’n machine van 3000 euro goede prestaties zou moeten kunnen leveren.

Maar voor WiFi is het echt huilen. Ik haal 440Mbps van de 500 Mbps. Dat gaat een tijdje goed. En na een paar uur is de verbinding merkbaar trager. Dan kom ik niet verder dan 40 Mbps :/ Even rebooten en we zitten weer op 440Mbps. Iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
Ik heb dezelfde macbook als jij maar wat jij ervaart heb ik niet, bij mij blijft die consistent snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Dennisweb schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:57:
Ik heb een MacBook Pro 16” uit 2019 met een i9-processor en 1TB SSD. Je zou zeggen dat zo’n machine van 3000 euro goede prestaties zou moeten kunnen leveren.

Maar voor WiFi is het echt huilen. Ik haal 440Mbps van de 500 Mbps. Dat gaat een tijdje goed. En na een paar uur is de verbinding merkbaar trager. Dan kom ik niet verder dan 40 Mbps :/ Even rebooten en we zitten weer op 440Mbps. Iemand dezelfde ervaring?
Het is lastig te bepalen of dit nu per sé aan BS ligt. Heb je dit op meerdere locaties in je huis? Hoeveel gebruikers zijn er? Had je dit voor BS ook al? Heb je je router al eens een reset gegeven? En op je MB het netwerk vergeten en opnieuw ingelogd? Dit zal allemaal wel, maar ik dacht ik stel het toch maar even voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:02
RicoK schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:26:
[...]

Het is lastig te bepalen of dit nu per sé aan BS ligt. Heb je dit op meerdere locaties in je huis? Hoeveel gebruikers zijn er? Had je dit voor BS ook al? Heb je je router al eens een reset gegeven? En op je MB het netwerk vergeten en opnieuw ingelogd? Dit zal allemaal wel, maar ik dacht ik stel het toch maar even voor.
Ter aanvulling zou ik willen zeggen zijn er meerdere APs in huis? Kan zomaar zijn dat die met een andere verbind..

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 16 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Ben erg benieuwd wat m'n Mac nu dwars zat maar nog nooit eerder een verse installatie gedaan. Dat scheelt echt enorm. Misschien toch een stukje dode software wat irritaties gaf.

Ik kan nu van alles weer tegelijk draaien zonder dat de Macbook hard gaat loeien. 'zelfs' ZOOM wil weer tegelijk met andere applicaties zonder dat de cpu naar 95 graden trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Dennisweb schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:57:

Ik heb dat ook wel eens, als ik dan in de router kijk blijkt de MacBook ineens op 2,4ghz te zitten ipv op 5ghz.
Bij mij is het bereik namelijk kiele kiele op zolder dus hij switch dan vaak naar 2,4ghz

Sinds een maand of 4 heb ik een ugreen usb ethernet adapter er tussen gedaan. Dat lost voor mij het probleem in ieder geval op en zit ik standaard op 800mbit (goedkoper dan een extra accespoint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 11:16

Luuk2015

Vires in numeris

Op een of andere manier werkt Apple Pay in eens niet meer op mijn MBP wegens beveiligingsredenen.
Snel kwam ik bij "System report" tegen dat "System integrity protection" uitstaat, dit schijnt een reden te kunnen zijn dat Apple Pay niet werkt. Nu zit ik te denken hoe dit uitgezet is, aangezien je hiervoor naar de recoverymodus moet gaan, echter ben ik hier nooit geweest.
Nu vraag ik mij af of ik deze "System integrity protection" gewoon weer aan kan zetten, gaat dit problemen opleveren? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
Ik zoek een programma om DTS (MKV file) om te zetten naar Dolby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 20:28

FZ6

Zojuist mijn nieuwe MB Pro M1 binnen en erg blij mee.
Nu ben ik me rot aan het zoeken om het klikgeluid van het trackpad uit te schakelen.

Ik weet van mijn voorgaande MacBooks en os dat er bij trackpad de optie " stil klikken" was, maar ik kan deze vooralsnog niet vinden.

Iemand die weet waar dit in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
FZ6 schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:22:
Zojuist mijn nieuwe MB Pro M1 binnen en erg blij mee.
Nu ben ik me rot aan het zoeken om het klikgeluid van het trackpad uit te schakelen.

Ik weet van mijn voorgaande MacBooks en os dat er bij trackpad de optie " stil klikken" was, maar ik kan deze vooralsnog niet vinden.

Iemand die weet waar dit in te stellen?
Het geluid dat je hoort als je iets harder drukt? (hardwarematig)
Want bij het aanraken van de touchpad is er geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Luuk2015 schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:40:
Op een of andere manier werkt Apple Pay in eens niet meer op mijn MBP wegens beveiligingsredenen.
Snel kwam ik bij "System report" tegen dat "System integrity protection" uitstaat, dit schijnt een reden te kunnen zijn dat Apple Pay niet werkt. Nu zit ik te denken hoe dit uitgezet is, aangezien je hiervoor naar de recoverymodus moet gaan, echter ben ik hier nooit geweest.
Nu vraag ik mij af of ik deze "System integrity protection" gewoon weer aan kan zetten, gaat dit problemen opleveren? Alvast bedankt!
Je kunt dat SIP naar genoegen aan en uit zetten, als iets niet werkt dan krijg je daar een vrij duidelijke foutmelding van. Dingen gaan niet permanent stuk.

Zoals je nu al hebt ervaren werken bepaalde functies niet wanneer SIP uit staat (zie ook een paar posts terug, er zijn meer zaken die dan niet meer werken). Dat SIP uit zetten wordt dan weer gedaan om bepaalde zaken juist werkend te maken. Als je SIP weer aan gaat zetten dan gaan die dus niet meer werken. Je zult dus even wat applicaties en functies moeten gaan testen nadat je SIP weer hebt aan gezet om te achterhalen wat er dan niet meer werkt. Kan zijn dat dit gedaan is vanwege bepaalde drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Whatagwaan schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:12:
Ik zoek een programma om DTS (MKV file) om te zetten naar Dolby.
Volgens mij kan dat prima met Handbrake

Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste

Let op:
macOS Big Sur bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, AppleSeed, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan bèta's kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.