Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Dank voor je bericht! Bij die optie zou er nu al sowieso iets moeten gebeuren als ik de SHIFT knop indruk tijdens de opstart, toch? Dat is namelijk niet het geval..THE_BASE schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:55:
[...]
Kun je een bootable USB aanmaken van Catalina op een andere Mac?
Dan zou je die kunnen gebruiken door je Mac op te starten en SHIFT ingedrukt te houden. Daarna Catalina installeren met een geformatteerde schijf.
Ik zit nu op 20B28.
Hij start niet op, icoon op dock verschijnt 1 sec en sluit gelijk weer afRicoK schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:49:
[...]
Misschien handig om er ook bij te vermelden wel problemen jij dan ervaart.....
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Hier inderdaad zelfde probleem: https://ask.libreoffice.o...rtup-on-mac-big-sur-1101/flexje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:06:
[...]
Hij start niet op, icoon op dock verschijnt 1 sec en sluit gelijk weer af
Ik had dit probleem. Maar na een update gedaan te hebben naar 7.0.3.1 was hier het probleem opgelost. Link heb ik iets omhoog gepost.meesje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:09:
[...]
Hier inderdaad zelfde probleem: https://ask.libreoffice.o...rtup-on-mac-big-sur-1101/
Edit:
https://downloadarchive.d...e/old/7.0.3.1/mac/x86_64/
[ Voor 10% gewijzigd door SandsOfArrakis op 13-11-2020 18:23 ]
He who controls the Spice, controls the Universe.
macOS Big Sur 11.0.1 20B29Marco schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:41:
Wat is het buildnr. van de final?
Ik zit nu op 20B28.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Alleen hebben sommige applicatie-notificaties nu een witte rand eromheen zitten, buiten dat het er ontzettend lelijk uitziet stoort het me ook...Ik gok dat dit door de ontwikkelaar van die applicatie opgelost dient te worden?
Tevens vind ik de menu-bar van verschillende schermen redelijk groot, maar goed, kwestie van wennen denk ik zo.
top thanks doet het weer!SandsOfArrakis schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:22:
[...]
Ik had dit probleem. Maar na een update gedaan te hebben naar 7.0.3.1 was hier het probleem opgelost. Link heb ik iets omhoog gepost.
Edit:
https://downloadarchive.d...e/old/7.0.3.1/mac/x86_64/
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Verwijderd
Nu gebruik ik de Macbook alleen voor wat simpel kantoorwerk maar vooral als er wat meerdere tabs open staan in Safari merk je echt dat 'ie het moeilijk heeft. Als ik de Macbook dan loskoppel is de snelheid weer 'normaal'.
Tsja..volgend jaar is 'ie 5 jaar oud. Ik wacht even op de M2 Macbooks om niet een 1st generation probleem mee te krijgen maar ik denk dat eind 2021 het echt klaar is met de originele 12 inch Macbooks. Misschien niet qua support maar wel qua een beetje vlot kunnen werken.
Qua 'smarties' kleuren vind ik het wel verfrissend. Font vind ik ook wat fijner om te lezen. Ben niet zo'n fan dat de topbar transparant is geworden. Nu moet ik echt even oppassen welke backgrounds ik pak want anders is mijn Safari 'dark mode' een beetje verstoord met een lichte top bar.
Ben nog altijd van mening dat het niet zozeer aan MacBook 12" uit 2016 komt. En ja, het is geen jong beestje meer, maar wel nog prima werkbaar. Lijkt mij echt een kwestie van finetunen met bugfixes. Kan mij herinneren dat Catalina ook niet zaligmakend was tijdens release.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:46:
Tsja..volgend jaar is 'ie 5 jaar oud. Ik wacht even op de M2 Macbooks om niet een 1st generation probleem mee te krijgen maar ik denk dat eind 2021 het echt klaar is met de originele 12 inch Macbooks. Misschien niet qua support maar wel qua een beetje vlot kunnen werken.
Dat gezegd: nog altijd erg blij met het formaat van deze Macbook 12", vandaar nog even geen overstap naar een nieuwe MacBook en wacht ook graag even een jaartje M1-ervaringen af.
Ik ben inmiddels wat wijzer. Het hoeft geen hardware probleem te zijn. Indien er netwerk is, blokkeert macOS keyboard en muis totdat DNS geresolved kan worden. Het is niet een volledig uitgemaakt probleem, maar het is gerapporteerd:meesje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:22:
[...]
Ik zit nu op macOS Big Sur en het probleem is er weer. Met bijbehorende verlengkabel doet ie het wel. Schiet mij maar lek. Straks gaat de Macbook uit, ontkoppel in het toetsenbord, en kijk of ie morgen het weer doet.
https://mjtsai.com/blog/2...eyboard-after-waking-mac/
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Wat ik super vreemd vind, is dat het externe toetsenbord wel werkt wanneer ik gebruik maak van de bijgeleverde verlengkabel. Waar zit dan het verschil in? Voor de zekerheid: het betreft dus zo’n oud plat Apple keyboard met numeriek gedeelte en usb aansluiting.TucanoItaly schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:58:
[...]
Ik ben inmiddels wat wijzer. Het hoeft geen hardware probleem te zijn. Indien er netwerk is, blokkeert macOS keyboard en muis totdat DNS geresolved kan worden. Het is niet een volledig uitgemaakt probleem, maar het is gerapporteerd:
https://mjtsai.com/blog/2...eyboard-after-waking-mac/
Ongetwijfeld zal dit probleem wel opgelost worden. Tot dan maar gebruik maken van de verlengkabel.
Niet echt een oplossing voor je probleem (de tussenruimte tussen de icoontjes), maar ik gebruik al een tijd Bartender (https://www.macbartender.com/) waarmee je de icoontjes kan verbergen en toont wanneer je ze nodig hebt. Voor Big Sur is er een nieuwe versie, zolang die nog in beta zit kan je hem gratis proberen.Psycho_Mantis schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:17:
Ik heb zojuist geupgrade, maar ben niet helemaal happy met die tussenruimte tussen de icoontjes van de top bar. De istat menus en icoontjes van andere programma's passen niet meer.
Dus nu laat hij de helft weg.
Weet hier iemand een oplossing voor? of is dit gewoon een design keuze die niet aanpasbaar is?
Had op mijn Linux Mint met de Cinnamon desktop al een poosje het White Sur theme draaien. Dus was al enigszins bekend met de "smarties kleuren".Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:46:
Qua 'smarties' kleuren vind ik het wel verfrissend. Font vind ik ook wat fijner om te lezen. Ben niet zo'n fan dat de topbar transparant is geworden. Nu moet ik echt even oppassen welke backgrounds ik pak want anders is mijn Safari 'dark mode' een beetje verstoord met een lichte top bar.
Gebruik de standaard kleurstelling in Big Sur en heb voor deze wallpaper gekozen voor mijn Air
https://tweakers.net/foto...JvqaJEDkzwF70opIIbRQx.png
Iemand die hier antwoord op heeft? Of is dit nog niet opgelost?
Yup, dezelfde hier. Ik denk dat we niet hetzelfde probleem hebben.meesje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:07:
het betreft dus zo’n oud plat Apple keyboard met numeriek gedeelte en usb aansluiting.
Ongetwijfeld zal dit probleem wel opgelost worden. Tot dan maar gebruik maken van de verlengkabel.
Maar een verlengsnoer betekent dat het snoer niet strak hoeft te staan, gewoon losjes kan liggen. Heb je niet last van kabelbreuk, die sluiting veroorzaakt als het snoer recht ligt?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Echter krijg ik Bluestacks nog niet aan de gang, lijkt een rechten probleempje te zijn.
Nee, geen last van kabelbreuk. Vanochtend nog gewerkt, tijdens de lunch even Big Sur geïnstalleerd en daarna deed ie het opeens niet meer. Aangesloten op de Windows laptop van mijn doet ie het wel. Ook zonder verlengkabel staat het kabeltje niet strak.TucanoItaly schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:56:
[...]
Yup, dezelfde hier. Ik denk dat we niet hetzelfde probleem hebben.
Maar een verlengsnoer betekent dat het snoer niet strak hoeft te staan, gewoon losjes kan liggen. Heb je niet last van kabelbreuk, die sluiting veroorzaakt als het snoer recht ligt?
Zet *inloggen met je watch* even uit en daarna terug aan. Dit heeft mij toch geholpen.nlmarvin schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:46:
Ik kan sinds de update vanmorgen mijn iMac niet meer inlokken middels mijn Watch. Ik lees hier op het forum dat dit al eerder voorkwam tijdens de beta's, maar een oplossing heb ik nog niet gevonden. Ik heb ook nooit beta's gedraaid, vandaar dat ik het nu pas merk.
Iemand die hier antwoord op heeft? Of is dit nog niet opgelost?
Dus Cloudflare DNS (1.1.1.1) weer even ingesteld en internet is íets soepeler en veiliger geworden.
Heb juist de ervaring dat Big Sur op de 2016 12 inch beter draait dan Catalina. Overigens draait het voor mij werk in de Apple support prima. Beetje mailen en teamviewer lukt nog aardig op dit model.. Destijds gekocht als opknapper en de versleten keycaps vervangen. Ben benieuwd hoelang die het kwa acceptabele prestaties uit gaat zingen. Alhoewel de M1 MacBook Air een leuke opvolger lijkt te zijn wil ik er nog niet al te veel geld aan spenderen. Big Sur lijkt een positieve bijdrage aan deze Mac te leveren...THE_BASE schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:51:
[...]
Ben nog altijd van mening dat het niet zozeer aan MacBook 12" uit 2016 komt. En ja, het is geen jong beestje meer, maar wel nog prima werkbaar. Lijkt mij echt een kwestie van finetunen met bugfixes. Kan mij herinneren dat Catalina ook niet zaligmakend was tijdens release.
Dat gezegd: nog altijd erg blij met het formaat van deze Macbook 12", vandaar nog even geen overstap naar een nieuwe MacBook en wacht ook graag even een jaartje M1-ervaringen af.
MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods
Ik heb ook positieve ervaringen. Ik had nog Mojave, maar had het nagging probleem dat ontgrendelen met vingerafdruk soms wel werkte en soms niet. Dat lag deels aan zeer traag uit slaapstand komen denk ik, omdat een wachtwoord intypen ook niet werkte. Dan moest ik het nog 1 of 2 x verder proberen.Royba schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:58:
[...]
Heb juist de ervaring dat Big Sur op de 2016 12 inch beter draait dan Catalina. Overigens draait het voor mij werk in de Apple support prima. Beetje mailen en teamviewer lukt nog aardig op dit model.. Destijds gekocht als opknapper en de versleten keycaps vervangen. Ben benieuwd hoelang die het kwa acceptabele prestaties uit gaat zingen. Alhoewel de M1 MacBook Air een leuke opvolger lijkt te zijn wil ik er nog niet al te veel geld aan spenderen. Big Sur lijkt een positieve bijdrage aan deze Mac te leveren...
Nu in Big Sur heb ik dit probleem de hele dag nog niet gehad.
Edit: handoff werkt ook niet meer..
[ Voor 10% gewijzigd door renegrunn op 13-11-2020 23:42 ]
Hier ook een late 2013 MBP. Update vanochtend succesvol geinstalleerd. 't Beestje werkt prima, al merk je dat hier en daar een flinke vertraging/hakkel (1-3 seconden) verstopt zit, waar die er voorheen niet was. Voelt heel klinisch, en reproduceerbaar.frankoe schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:52:
Ik hoopte dat mijn Macbook Pro (late) 2013 de update installatie wel aankon zoals Apple aangaf, maar helaas. Geen activiteit meer te merken na zo'n 7/8 uur; volledig zwart scherm (wel oplichtend logo op de behuizing).
Aan/uit knop inhouden en weer opnieuw aan, opstarten in veilige en herstel modus, niks helpt meer om het scherm weg te krijgen. Iemand nog andere ideeën behalve Apple Support?
Ik schat dat ie minder dan een uur nodig heeft gehad voor de installatie. Ik heb geen grote issues gehad zoals jij ze beschrijft.
You don't need eyes to see, you need vision
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Mee eens. Mijn MacBook Air's scherm heeft een resolutie van 1440x900. Hier is de menu balk ongeveer volJSchut schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 06:40:
Hier op m’n Mac mini 2020 draait alles prima. Even wennen aan de grote van dingen maar dat gaat wel lukken. Wat ik wel wanstaltig vindt is de ruimte tussen de icons in de menu balk. Dat neemt en veel te veel ruimte in en ziet er niet uit. Hopelijk fixen ze dat nog of maken ze het instelbaar.

Alles oogt veel rustiger en schoner, ook de nieuwe iconen en de witte look vind ik erg prettig. Darkmode staat uit, daar heb ik nooit iets mee gehad.
Bij het verschijnen van een nieuwe versie van een OS doe ik altijd een clean install. Alles gaat eraf en doe dan een volledig nieuwe installatie. Ook dit keer dus.Rudios schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:43:
In Finder wordt mijn Synology server aangegeven met een verkeerd icoontje, een 'document icon' ipv van 'server icon'
Het zou dus eigenlijk deze moeten zijn: [Afbeelding]
Kan iemand dit checken met een externe server?
Bij mij wordt de Synology NAS wel weergegeven zoals bedoeld.
/f/image/4khzWY6XQfUbDMtx9XznhRgs.png?f=fotoalbum_large)
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Maar doordat er nu een control center icoon is kun je in principe geluid, bluetooth en wifi uit die balk verwijderen natuurlijk.SandsOfArrakis schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:26:
[...]
Mee eens. Mijn MacBook Air's scherm heeft een resolutie van 1440x900. Hier is de menu balk ongeveer vol
[Afbeelding]
In en uitschakelen van de verbindingen kost je dan net zo veel klikken als met de dedicated iconen, wisselen van wifi netwerk kost een extra klik, maar dat is niet iets dat je 30 keer per dag doet neem ik aan.
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Ik houdt ook wel van meer rust, maar het moet allemaal wel passen op je scherm. Bij mij laat hij random icoontjes weg nu.THE_BASE schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:33:
Zo zie je maar dat meningen verschillen: heerlijk die rust en ruimte tussen iconen en in de menu’s in de menubalk.
Alles oogt veel rustiger en schoner, ook de nieuwe iconen en de witte look vind ik erg prettig. Darkmode staat uit, daar heb ik nooit iets mee gehad.
Spike_wolf schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:49:
[...]
Maar doordat er nu een control center icoon is kun je in principe geluid, bluetooth en wifi uit die balk verwijderen natuurlijk.
In en uitschakelen van de verbindingen kost je dan net zo veel klikken als met de dedicated iconen, wisselen van wifi netwerk kost een extra klik, maar dat is niet iets dat je 30 keer per dag doet neem ik aan.

Dat scheelt inderdaad
[ Voor 3% gewijzigd door SandsOfArrakis op 14-11-2020 09:00 ]
@TucanoItaly En warempel, net als de vorige keer, doet mijn toetsenbord het weer (zonder verlengkabel)! Kennelijk zit er dus toch een of ander proces bij Apple dat een check doet (zie artikel drie posts hieronder). Bij het ingeven van mijn wachtwoord deed ie het nog niet, maar daarna wel. Het probleem lijkt toch een beetje op de link die je eerder stuurde.meesje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:18:
[...]
Nee, geen last van kabelbreuk. Vanochtend nog gewerkt, tijdens de lunch even Big Sur geïnstalleerd en daarna deed ie het opeens niet meer. Aangesloten op de Windows laptop van mijn doet ie het wel. Ook zonder verlengkabel staat het kabeltje niet strak.
Helaas is het antwoord op 1) nee en op 2) ja.JoepW schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:50:
Ik heb de beta niet geïnstalleerd (ik ben te afhankelijk van mijn macbook voor mijn werk) en vraag mij 2 dingen af:
1) Kan ik mijn pricewatch: Philips 499P9H Zwart via "USB-C" (Ahum Thunderbolt) aansturen op 5120 x 1440 (liefst o p60 hz) zonder 'hulp' van SwitchResX?
2) En voor als ik toch SwitchResX nodig heb: Werkt SwitchResX op Big Sur?
Specs:
[Afbeelding]
Toch wel heel jammer dat mijn scherm niet ‘standaard’ ondersteund wordt en al helemaal niet op 60Hz.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
https://sneak.berlin/20201112/your-computer-isnt-yours/
Kan dit te maken hebben met dat mijn usb Apple keyboard het gisteren na installatie van BS het niet deed en nu vanochtend wel?
[ Voor 41% gewijzigd door meesje op 14-11-2020 10:05 ]
Wellicht handig om gelijk even aan te geven welke device?Marco schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:01:
Ik heb nu met het uitschakelen dat mijn scherm in 2'en wordt gedeeld; de linker helft lijkt de true tone kleuren te hebben, en de rechter helft is normaal.
Mijn beeldscherm is geschaald op 1440x900 en alles past er prima op. Kan zijn dat je veel in de menubalk hebt, maar dat heb ik tot maximaal 5 beperkt.Psycho_Mantis schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:50:
[...]
Ik houdt ook wel van meer rust, maar het moet allemaal wel passen op je scherm. Bij mij laat hij random icoontjes weg nu.
En Spotlight en Siri met een shortcut. Kunnen die ook weer weg.Spike_wolf schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:49:
[...]
Maar doordat er nu een control center icoon is kun je in principe geluid, bluetooth en wifi uit die balk verwijderen natuurlijk.
Een beetje overtrokken dat artikel. De nuances zitten vooral in de Q&A. Het zit er al een tijdje in maar het bleek dat - tijdens de outage van bepaalde diensten op de release-avond - de graceful fail van deze functionaliteit niet goed werkte.meesje schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:52:
Wat vinden jullie van dit artikel?
https://sneak.berlin/20201112/your-computer-isnt-yours/
Kan dit te maken hebben met dat mijn usb Apple keyboard het gisteren na installatie van BS het niet deed en nu vanochtend wel?
Wel jammer dat het blijkbaar buiten een eventuele software VPN om kan en niet versleuteld is. De beperkingen van software VPN zijn echter al jaren bekend en het is altijd beter om dit via een separate doos in je netwerk te organiseren zoals bijvoorbeeld een Pfsense.
Maar goed, de outage was eergisteren. Als jouw probleem gisteren speelde was dit het niet.
Bloed irritant dat ik Messages en dergelijke iedere keer weer naar het andere scherm moet slepen
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Voor mij was het in ieder geval nieuwe info en vond het wel bijzonder omdat Apple pretendeert privacy hoog in het vaandel te hebben. Maar ja het alternatief is een Chromebook of Windows machine. Wat er dan allemaal verzameld wordt, durf ik niet te zeggen.Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:17:
[...]
Een beetje overtrokken dat artikel. De nuances zitten vooral in de Q&A. Het zit er al een tijdje in maar het bleek dat - tijdens de outage van bepaalde diensten op de release-avond - de graceful fail van deze functionaliteit niet goed werkte.
Wel jammer dat het blijkbaar buiten een eventuele software VPN om kan en niet versleuteld is. De beperkingen van software VPN zijn echter al jaren bekend en het is altijd beter om dit via een separate doos in je netwerk te organiseren zoals bijvoorbeeld een Pfsense.
Maar goed, de outage was eergisteren. Als jouw probleem gisteren speelde was dit het niet.
Het artikel bevestigde voor mij dat Apple dus allerlei checks doet. Kennelijk ook op aangesloten hardware. Zonder bijbehorende usb verlengkabel werd het Apple toetsenbord geblokkeerd en met verlengkabel niet. En na een x tijd is een en ander in hun systemen verwerkt waardoor het toetsenbord het wel doet.
Thanks! Inmiddels een Apple support chat gehad en ze vermoeden een hardware probleem (toch gek dat dit aan het licht komt tijdens een grote software update). Volgende week Genius bar afspraakGoogolplex schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 00:41:
[...]
Hier ook een late 2013 MBP. Update vanochtend succesvol geinstalleerd. 't Beestje werkt prima, al merk je dat hier en daar een flinke vertraging/hakkel (1-3 seconden) verstopt zit, waar die er voorheen niet was. Voelt heel klinisch, en reproduceerbaar.
Ik schat dat ie minder dan een uur nodig heeft gehad voor de installatie. Ik heb geen grote issues gehad zoals jij ze beschrijft.
Hier wordt dezelfde workaround (gebruik usb verlengkabel) beschreven: https://www.zigpress.com/...keyboard-stopped-working/
Dit artikel dateert al van 2014, maar is kennelijk nog steeds actueel.
Bedoel je toevallig vertragingen in de zin dat je bijvoorbeeld aan het scrollen bent en dat je Mac voor een korte periode vastloopt?Googolplex schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 00:41:
[...]
Hier ook een late 2013 MBP. Update vanochtend succesvol geinstalleerd. 't Beestje werkt prima, al merk je dat hier en daar een flinke vertraging/hakkel (1-3 seconden) verstopt zit, waar die er voorheen niet was. Voelt heel klinisch, en reproduceerbaar.
Ik heb in mijn geval bijvoorbeeld dat ik in Visual Studio Code of een andere applicatie zit en soms even de cursor wil bewegen om iets aan de klikken. Je ziet hem dan bewegen, de laptop loopt 0.5-1 seconden 'fast' en je ziet de cursor spontaan doorschieten.
Tevens hetzelfde met het typen. Soms ben je een lange brief aan het typen en pakt hij een letter pas een seconden later.
En het vreemde is nog dat dit alleen op de Intel UHD Graphics 630 optreedt en niet op de AMD Radeon Pro 5500M.
Ik vermoed dat het te maken heeft dat MacOS de intel driver slecht geoptimaliseerd heeft, of dat de gpu core clock te ver terug schroeft waardoor de gpu 'spontaan' moet opschalen.
Hier een voorbeeld gevonden op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=OAz2TJPCcik goed kijken naar de beweging van de vinger op de trackpad en de cursor.
Enorm irritant op de MacBook Pro 2019 16"
Waarom is het overtrokken, en wat is de nuance in de Q&A? De graceful fail failure is niet het probleem, het probleem is de 'feature' zelf: dat MacOS iedere keer dat je een applicatie start Apple daarvan op de hoogte stelt. Unencrypted, zodat iedereen die op de lijn zit dat ook kan zien. Ik vind dat eigenlijk best schokkend - en waarschijnlijk is het niet in overeenstemming met Europese wetgeving en dus illegaal. Dit is blijkbaar geïntroduceerd onder Catalina (wist ik niet overigens niet), maar is nu niet meer via een firewall uit te schakelen.Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:17:
[...]
Een beetje overtrokken dat artikel. De nuances zitten vooral in de Q&A. Het zit er al een tijdje in maar het bleek dat - tijdens de outage van bepaalde diensten op de release-avond - de graceful fail van deze functionaliteit niet goed werkte.
Net zoals dat artikel maakt jouw reactie het ook veel en veel groter dan het is. De feature is een malware-controle. Zoals ik al aangaf is het feit dat het onversleuteld gebeurt en buiten een software vpn om niet netjes maar uiteindelijk is het slechts een hash die wordt verstuurd om te controleren of de software nog niet is ingetrokken i.v.m. malware.Cocytus schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:03:
[...]
Waarom is het overtrokken, en wat is de nuance in de Q&A? De graceful fail failure is niet het probleem, het probleem is de 'feature' zelf: dat MacOS iedere keer dat je een applicatie start Apple daarvan op de hoogte stelt. Unencrypted, zodat iedereen die op de lijn zit dat ook kan zien. Ik vind dat eigenlijk best schokkend - en waarschijnlijk is het niet in overeenstemming met Europese wetgeving en dus illegaal. Dit is blijkbaar geïntroduceerd onder Catalina (wist ik niet overigens niet), maar is nu niet meer via een firewall uit te schakelen.
Er worden geen persoonsgegevens verstuurd. De tabel uit het artikel is een hypothetische. Natuurlijk kun je veel meer aggregeren uit allerlei data maar de schrijver maakt dat op geen enkele manier aannemelijk en probeert een soort big-brother-achtige scene te creëren.
Termen als schokkend en illegaal en allerlei andere ongenuanceerde krachttermen voegen niet heel veel toe aan de discussie en zijn (misschien op het feit dat je persoonlijk geshockeerd bent na) ook niet waar.
Het is gewoon legaal en valt zeer zeker binnen de privacy-wetgeving.
Heb niet de illusie dat een virusscanner overigens iets anders doet dan wat Apple nu doet.
Uiteindelijk is dit artikel ook gewoon weer een beetje waar maar verder best veel fake om stemming te zaaien?
Geloof mij.. Ik ben best 'gezond' paranoïde met betrekking tot tech. Ik heb geen Google/Facebook-producten (ook geen WhatsApp), gebruik Signal en Protonmail en alles vanachter een VPN maar dit is ergens een los draadje zien liggen en er meteen een hele trui bij verzinnen.
In netwerk zie ik het juiste icoontje ook staan, alleen bij Finder in de linker navigatie kolom niet, daar staat een document icoontje bij.Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:44:
[...]
Bij het verschijnen van een nieuwe versie van een OS doe ik altijd een clean install. Alles gaat eraf en doe dan een volledig nieuwe installatie. Ook dit keer dus.
Bij mij wordt de Synology NAS wel weergegeven zoals bedoeld.
[Afbeelding]
Whole lot of stars ***
Ik vind het niet lelijk maar inderdaad er is best veel ruimte in werkbalken, e.d. Wellicht wordt het OS toch - zoals de diverse geruchten roepen - klaargestoomd voor een nieuwe generatie Macs met touchbediening?Tbr_22 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:21:
Ben ik de enige die de nieuwe interface enorm lelijk vind? Man man man wat zonde. Die nieuwe iconen, lijkt wel een xiaomi. Echt zonde. Update draait verder wel soepel.. Vindt ook die balk in safari erg dik.
Ik moet nog wel aan een aantal zaken wennen. De mail lay-out vind ik onoverzichtelijker t.o.v. Catalina. Nu moet je - voor zover ik kan zien - naar elke mailbox om te zien of er nog wat in Junk terecht is gekomen.
Nu je het zegt... Dat heb ik ook.Rudios schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:40:
[...]
In netwerk zie ik het juiste icoontje ook staan, alleen bij Finder in de linker navigatie kolom niet, daar staat een document icoontje bij.

haha, bug dusFerruginous Hwk schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:42:
[...]
Nu je het zegt... Dat heb ik ook.Oeps.. haha was mij nog niet opgevallen.

Whole lot of stars ***
Ik vind de ophef wel terecht. Ten eerste is het niet encrypted. Dit is 2020 wtf...Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:24:
[...]
Net zoals dat artikel maakt jouw reactie het ook veel en veel groter dan het is. De feature is een malware-controle. Zoals ik al aangaf is het feit dat het onversleuteld gebeurt en buiten een software vpn om niet netjes maar uiteindelijk is het slechts een hash die wordt verstuurd om te controleren of de software nog niet is ingetrokken i.v.m. malware.

Ten tweede, het gaat niet alleen om de server. Iemand die zelf IP's uitdeelt, denk aan een werkgever of een publieke WiFi netwerk beheerder kan hier ook informatie uit halen. En laten we eerlijk wezen: Als het kan wordt het gedaan ook. Zie de hele discussie waarbij Bluetooth/WiFi signalen misbruikt werden om bezoekers te tellen. Juist met dat in het achterhoofd is het ook weer heel stom dat het niet versleuteld gebeurt.
Ja sommige virusscanners doen dit ook maar lang niet allemaal. De meesten werken gewoon 100% lokaal. En dat is iets waar je er eentje op kan uitzoeken. Met macOS kan dat dus niet.
Verder wel goed dat dit nu weer boven tafel komt. Big Sur maakt het dus mogelijk dit te blocken maar op netwerk niveau kan ik dat nog steeds doen. De meesten van mijn Macs komen het huis toch nooit uit.
Overigens nuanceert het artikel dit wel degelijk en geeft ook aan dat het niet om telemetrie/spionage gaat. Maar het is gewoon bepaald niet handig geimplementeerd. Ook vind ik dat de gebruiker altijd de eindregie moet blijven houden en dit dus gewoon uit moet kunnen zetten als die wil. macOS wordt steeds geslotener en daar ben ik ook niet blij mee.
Het artikel is wel degelijk overtrokken en dat is met opzet ook zo gedaan. Het is aandacht vragen om een bepaalde situatie en men denkt vandaag de dag dat dit alleen nog maar mogelijk is met ophef, clickbait titels en noem maar op. Het slaat helemaal nergens op.
Wat het artikel bewust achterwege laat is dat er allerlei manieren zijn om een profiel van iemand op te bouwen zodat je weet wanneer diegene thuis is en wanneer niet. De gegevens van bijv. Google worden inmiddels al gebruikt om te zien of mensen thuis of op kantoor werken. Tweakers.net beschikt over eenzelfde dataset van haar bezoekers. Als zij een analyse op hun logfiles loslaten dan kunnen ze ook vrij nauwgezet mensen traceren. Bellingcat gebruikt dat in de diverse onderzoeken die ze doen en weten zo mensen te traceren.
Een ander punt is OCSP die hij aanhaalt. Dit is iets wat al heel wat jaren bestaat en bedoeld is om te checken of een certificaat nog geldig is. Het is een systeem dat wijdverspreid wordt gebruikt (in vrijwel iedere browser bijvoorbeeld). OCSP is een officiële standaard en gaat over HTTP, dus geen encryptie. Dat heeft zowel voordelen als nadelen. Die lees je echter niet in dat artikel.
Het probleem wat ik met dit artikel heb is dat het helemaal niet geschreven is om mensen ergens voor te waarschuwen. Het is vooral een mijmerverhaal van een gebruiker die zijn geliefde software niet meer op de manier kan gebruiken zoals hij voorheen deed. In dit geval is dat Little Snitch. Het verhaal heeft in feite dus helemaal niets van doen met security en privacy. Dat vind ik uiterst bezwaarlijk en ook gevaarlijk. Al helemaal omdat ie nergens vermeld dat Little Snitch je apps indexeert en langs een lijst houdt om te kijken of ze schadelijk zijn en welk internet access policy ze erop na houden (die feature heet dan ook Internet Access Policy, is ook los te verkrijgen in de app store en levert verder niet heel veel meerwaarde vanwege de nogal nietszeggende policies).
Je zou SwitchResX kunnen proberen, die ondersteunt jouw issue. Ik gebruik hem voor triple monitor setup maar app kan veel meer!Spike_wolf schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:43:
Wat me nog wel steeds tegenvalt is dat veel vensters hun schermpositie maar half onthouden. Min of meer alles komt terug waar ik het achter gelaten heb, maar veel apps komen standaard op die plek op het hoofdscherm tevoorschijn, terwijl ik ze op mijn tweede scherm wil hebben.
Bloed irritant dat ik Messages en dergelijke iedere keer weer naar het andere scherm moet slepen
Ja er zijn andere dingen die gebruikt worden om je privacy te beschadigen maar dat maakt het toevoegen van nog eentje niet minder erg. Zeker niet door een bedrijf dat zichzelf regelmatig op de borst klopt om hun aandacht voor privacy.ppl schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:51:
Wat het artikel bewust achterwege laat is dat er allerlei manieren zijn om een profiel van iemand op te bouwen zodat je weet wanneer diegene thuis is en wanneer niet. De gegevens van bijv. Google worden inmiddels al gebruikt om te zien of mensen thuis of op kantoor werken. Tweakers.net beschikt over eenzelfde dataset van haar bezoekers. Als zij een analyse op hun logfiles loslaten dan kunnen ze ook vrij nauwgezet mensen traceren. Bellingcat gebruikt dat in de diverse onderzoeken die ze doen en weten zo mensen te traceren.
OCSP kan ook over HTTPS en door een bedrijf met aandacht voor privacy zou dat zeker gedaan moeten worden. Ja, je hebt het mogelijk ingetrokken zijn van het cert van de OCSP server zelf (waar ga je dat dan weer navragen), maar dat betekent niet dat het niet uberhaupt een goed idee is om te encrypten (valide server of niet). Hoe dan ook geeft het minder info prijs dan over HTTP.ppl schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:51:Een ander punt is OCSP die hij aanhaalt. Dit is iets wat al heel wat jaren bestaat en bedoeld is om te checken of een certificaat nog geldig is. Het is een systeem dat wijdverspreid wordt gebruikt (in vrijwel iedere browser bijvoorbeeld). OCSP is een officiële standaard en gaat over HTTP, dus geen encryptie. Dat heeft zowel voordelen als nadelen. Die lees je echter niet in dat artikel.
Let wel: Ik zeg ook niet dat het een enorme inbreuk is ofzo. Het kan daarvoor gebruikt worden maar het is daar niet voor bedoeld. Wel vind ik dat het terecht is dat er ophef over wordt gemaakt. Zeker bij een bedrijf als Apple. Je hebt bovendien kans dat ze hiernaar luisteren en er wat aan doen, het is geen facebook dat de schouders ophaalt en lekker doorgaat.
Hoe draait het tot op heden? Ik heb ook een early 2015 MBP namelijk.mymac schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:49:
[...]
Update: Aan/uit ingedrukt gehouden tot hij uit ging en vervolgens nogmaals ingedrukt om opnieuw aan te zetten doet wonderen. Installatie is klaar en zit er nu ook in!😎
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Dan snap je het niet helemaal. Dat hele certificaten systeem drijft op vertrouwen van jou in een ander en van die ander in weer een ander. Als je een certificaat wilt controleren dan zul je het ergens naartoe moeten sturen en die moet het voor je controleren.GekkePrutser schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 16:00:
Ja er zijn andere dingen die gebruikt worden om je privacy te beschadigen maar dat maakt het toevoegen van nog eentje niet minder erg. Zeker niet door een bedrijf dat zichzelf regelmatig op de borst klopt om hun aandacht voor privacy.
Dit is niet anders dan bij een online webshop iets bestellen en thuis laten afleveren of een brief versturen. Je hebt namelijk altijd een afzender en ontvanger en op basis daarvan kan zo'n vervoerder ook aardig wat dingen van jou achterhalen. Ze weten vrij snel waar jij vaak besteld, hoe vaak, wanneer, enz.
M.a.w. dit is een werkwijze die we al enkele eeuwen kennen. Alleen al daarom is de ophef behoorlijk merkwaardig. Niemand die klaagt over UPS, DHL, PostNL, enz. terwijl die exact hetzelfde doen.
OCPS over https of http maakt geen drol uit. Het hele principe is nog steeds vertrouwen: hoe je het went of keert, je zult een of meerdere partijen moeten vertrouwen. Privacy is dus altijd een probleem. Het encrypten in deze zorgt er alleen voor dat een ander op hetzelfde netwerk niet kan meeluisteren. Het zorgt er niet voor dat Apple en de andere betrokken partijen niet weten wat je hebt draaien en wanneer je het draait. Denken dat je met https minder prijsgeeft is buitengewoon naïef. Gebruik van een open wifi? Sja, het gebruik van een open wifi is nou hetgeen waarmee je je privacy al weggeeft, encryptie of niet. Kun je wel een VPN gebruiken maar dan verplaats je het van mensen op de open wifi naar de VPN provider. Je moet je hier dus ook gaan afvragen in hoeverre encryptie iets toevoegt.OCSP kan ook over HTTPS en door een bedrijf met aandacht voor privacy zou dat zeker gedaan moeten worden.
Het is moeilijk om dit systeem anders op te zetten. Je kunt ergens misschien een middenweg zoeken door in de achtergrond het OS de hele lijst met ingetrokken certificaten te downloaden zodat het OS dit lokaal kan controleren. Dat scheelt een partij als Apple ook enorm veel dataverkeer. Het nadeel hieraan is dat je dan wel volledig afhankelijk bent van het up to date houden van zo'n lokale lijst. Een ander punt is dat je hier weer die lokale lijst kunt hacken en je eigen stukje malware op die lijst kunt zetten. En zo zijn er een heleboel andere dingen te bedenken.
Of anders gesteld: put your money where your mouth is en laat maar eens zien hoe het dan wel moet
Oh en nog iets waar anderen ook al op wezen: het is natuurlijk niet zo dat het bij iedere launch gebeurd. Er zit ook het e.e.a. aan caching in want dat bespaart naast data verkeer ook gedoe wanneer je even geen internetverbinding hebt. Hier in Nederland wellicht ondankbaar maar in de USA absoluut niet. Belangrijker nog is dat dit certificaat gebeuren niet iets is van Big Sur maar wat al heel wat langer zo is. Certificaten in de App Store worden al sinds het begin van de App Store gebruikt. Wat hier vooral een issue lijkt te zijn is dat de auteur van het artikel voorheen die check wist te blokkeren.
Dan komen we ook gelijk bij het volgende punt: hoe heeft hij de software dan kunnen gebruiken? Een goed systeem zou na verlopen van de cache een melding moeten geven dat het certificaat niet gecontroleerd kan worden en de gebruiker verzoeken om een internetverbinding te regelen. M.a.w. het zou moeten voorkomen dat de applicatie gestart kan worden. Dat dit zo werkt hebben we inmiddels kunnen zien. Bij de livegang van Big Sur konden diverse applicaties ineens niet meer opstarten.
Ophef hierover is niet nodig, discussie misschien wel. Dat helpt mensen begrijpen wat er gaande is en het kan ook helpen bij het verbeteren van security en privacy.
[ Voor 25% gewijzigd door ppl op 14-11-2020 17:48 ]
Dit is wel een goed punt.ppl schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:24:
Oh en nog iets waar anderen ook al op wezen: het is natuurlijk niet zo dat het bij iedere launch gebeurd. Er zit ook het e.e.a. aan caching in want dat bespaart naast data verkeer ook gedoe wanneer je even geen internetverbinding hebt.
Sommige artikelen schetsen het beeld dat er bij iedere klik (op een shortcut) een bericht richting Apple gaat, zo vaak dat er een soort real-time monitoring kan plaatsvinden...
Ik heb zojuist maar eens het netwerk-verkeer in de gaten gehouden, en het is echt minimaal. Ik zag er twee voorbij komen (van Apple) in een tijdsbestek van zo'n 30 minuten. Nou nou, de wereld vergaat.
En laat dit nou net het bezwaar zijn dat dit wordt aangekaart.ppl schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:24:
[...]
Het encrypten in deze zorgt er alleen voor dat een ander op hetzelfde netwerk niet kan meeluisteren.
En het probleem is hier dus dat deze pakketten buiten je VPN om gaan. Dus zelfs als je een VPN gebruikt, wordt dit open verstuurd. VPN is wellicht geen perfecte oplossing maar is op zich prima voor een 'niet vertrouwde' WiFi omgeving, mits alles eroverheen gaat. En je kan je VPN server ook gewoon zelf draaien (doe ik ook). Je hoeft geen publieke provider te gebruiken. Als zakelijke Mac beheerder ben ik er ook niet blij dat er op deze manier verkeer naar buiten lekt, en ik zal dit ook bij Apple aankaarten (nadat ik het zelf gecheckt heb hier).ppl schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:24:
[...]Het zorgt er niet voor dat Apple en de andere betrokken partijen niet weten wat je hebt draaien en wanneer je het draait. Denken dat je met https minder prijsgeeft is buitengewoon naïef. Gebruik van een open wifi? Sja, het gebruik van een open wifi is nou hetgeen waarmee je je privacy al weggeeft, encryptie of niet. Kun je wel een VPN gebruiken maar dan verplaats je het van mensen op de open wifi naar de VPN provider. Je moet je hier dus ook gaan afvragen in hoeverre encryptie iets toevoegt.
Edit: Dit mechanisme schijnt makkelijk te misbruiken zijn ook, helaas.
De keuze die Apple hier maakt gaat ervan uit dat een VPN wellicht niet te vertrouwen is maar de onderliggende internetverbinding wel. Dat vind ik een twijfelachtige keuze. Een van de usecases van een VPN is juist dat je deze gebruikt omdat je de onderliggende verbinding niet vertrouwt. En daar kom je niet altijd omheen (denk aan bezoek bij klanten, iets moeten doen terwijl je in een hotel zit enz).
Ja dat maakt het al een stuk beter, maar niettemin lekt het info over welke apps je gebruikt, waar een aanvaller dan dankbaar gebruik van kan maken (bijvoorbeeld in een phishing email of het uitbuiten van een exploit).ppl schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:24:
[...]Oh en nog iets waar anderen ook al op wezen: het is natuurlijk niet zo dat het bij iedere launch gebeurd. Er zit ook het e.e.a. aan caching in want dat bespaart naast data verkeer ook gedoe wanneer je even geen internetverbinding hebt.
"Roeptoeteren" is precies hoe je security problemen aankaart. Kijk naar de CVE database. Ook alleen maar mensen die "roeptoeteren". Daarbij wordt ook niet altijd een oplossing gegeven.ppl schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:24:
[...]
Of anders gesteld: put your money where your mouth is en laat maar eens zien hoe het dan wel moetRoeptoeteren kan iedereen, een oplossing aandragen alleen een enkeling.
Nouja, een discussie begint met ophef. Anders is het probleem niet bekend en wordt er niet over gediscussieerd. Dat we het hier nu over hebben komt door het artikel in deze.ppl schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:24:
[...]
Ophef hierover is niet nodig, discussie misschien wel. Dat helpt mensen begrijpen wat er gaande is en het kan ook helpen bij het verbeteren van security en privacy.
[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 15-11-2020 07:14 ]
Want als dat er veel zijn, dan wacht ik gewoon even.
Have Fun Funske
Ik heb met name problemen met security apps. Cylance antivirus met name, en McAfee. McAfee heeft net een nieuwe versie uitgebracht, maar Cylance is nog bezig.funske schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:25:
Zijn er veel mensen die merken dat hun apps niet meer onder macOS Big Sur werken??
Over het algemeen valt het me heel erg mee dit keer. Alleen apps die kernel extensions gebruiken hebben wat problemen want daar is het een en ander aan veranderd.
Gisteren alleen nog maar Citrix en Spotify getest. Deze werken beide goed. Wel van te voren Avast (antivirus) verwijderd. Sowieso hoe deze een tijdje geleden negatief in het nieuws kwam. Maar ook dat onder Catalina werd aangegeven dat deze in een nieuwe versie niet meer ondersteund zou worden. Even op hun site gekeken, maar zag daar ook geen info over. Dus toen maar verwijderd. Wie heeft er antivirus nodig met een Mac?funske schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:25:
Zijn er veel mensen die merken dat hun apps niet meer onder macOS Big Sur werken??
Hier staat dat het wel ondersteund wordt!meesje schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:38:
[...]
Even op hun site gekeken, maar zag daar ook geen info over. Dus toen maar verwijderd. Wie heeft er antivirus nodig met een Mac?
MINIMALE SYSTEEMVEREISTEN:
Apple macOS 11.x (Big Sur), Apple macOS 10.15.x (Catalina),
Have Fun Funske
Dat had ik al geprobeerd, bedankt.Azmodann schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:50:
[...]
Zet *inloggen met je watch* even uit en daarna terug aan. Dit heeft mij toch geholpen.
Heb het uiteindelijk opgelost door uit te loggen op iCloud op de iMac. iMac opnieuw opstarten en toen opnieuw ingelogd. Nu werkt alles weer zoals het was
Als je die melding krijgt dat het niet meer ondersteund wordt dan komt die waarschijnlijk of van een oude 32-bit versie (al werken die in Catalina ook niet meer dus dat is het wss niet), of van een versie die een van sommige soorten oude kernel extensions gebruikt, die ook deprecated worden in Big Sur. Dat moeten nu system extensions (een nieuwe type) worden. Dat betekent niet dat de app zelf stopt maar dat je gewoon een nieuwere versie moet hebben. Met name op Antivirus gebied zijn er een aantal typen kernel extensions vervallen dus er moet een nieuwe versie komen die de nieuwe typen system extensions gebruikt.meesje schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:38:
[...]
Gisteren alleen nog maar Citrix en Spotify getest. Deze werken beide goed. Wel van te voren Avast (antivirus) verwijderd. Sowieso hoe deze een tijdje geleden negatief in het nieuws kwam. Maar ook dat onder Catalina werd aangegeven dat deze in een nieuwe versie niet meer ondersteund zou worden. Even op hun site gekeken, maar zag daar ook geen info over. Dus toen maar verwijderd. Wie heeft er antivirus nodig met een Mac?
Maar het hebben van een antivirus is niet altijd een keuze. In een zakelijke omgeving zoals bij ons op het werk moet het gewoon van het security team. Ook wel logisch hoor, Apple maakt ook fouten (een jaar of 3 geleden nog dat je gewoon als root in kon loggen zonder paswoord bijvoorbeeld, en vlak daarvoor was er een bug die je echte paswoord liet zien in plaats van een hint). Maargoed, fouten worden dus gemaakt en extra beveiliging kan goed van pas komen.
Bovendien, zelfs als je niet vatbaar bent voor een bepaald virus is het nog fijn om het niet door te geven.
[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 14-11-2020 20:27 ]
Vooral erg oude appsfunske schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:25:
Parallels 11
Picasa (laatste versie uit 2016 ofzo)
Verder ben ik nog geen rare dingen tegengekomen.
Geen problemen met AVG, KnockKnock, BlockBlock, NordVPN, iStat, Malwarebytes, NordVPN en Wipr om maar wat tools te noemen.funske schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:25:
Voor Little Snitch moeten velen een nieuwe licentie kopen. Voor Bartender mag je ook opnieuw betalen, maar die update is nu nog een gratis beta-versie.
Inderdaad, maar Little Snitch is het meer dan waard IMO. En ik vind het lovenswaardig dat ze niet voor abonnementen zijn gegaan zoals zoveel software tegenwoordig.JHNGLT schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:05:
[...]
Voor Little Snitch moeten velen een nieuwe licentie kopen. Voor Bartender mag je ook opnieuw betalen, maar die update is nu nog een gratis beta-versie.
Voor Little Snitch is Lulu een goed alternatief, gratis en open sourceVoor Little Snitch moeten velen een nieuwe licentie kopen. Voor Bartender mag je ook opnieuw betalen, maar die update is nu nog een gratis beta-versie.
De grootste apps die ik gebruik werken allemaal.funske schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:25:
- Onedrive
- Fusion
- Alles qua homebrew etc
Het is redelijk niche, maar GNS3 lijkt niet te werken. Alvast niet de nieuwe versie.
Opstart USB gemaakt maar ook na een tijdje moet je de beveiliging naar administrator zetten wat ook niet gaat.
Dus een schone installatie gaat gewoon niet, iemand anders hier een oplossing voor?
En ik heb alle keychains (zie ik in sleutelhanger) maar er wordt niets geïmporteerd in Safari.
Iemand daar ideeën over?
Ik heb eerst een inplace upgrade gedaan en daarna systeem herstel via option r.Whatagwaan schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:04:
Installatie via een schone SSD en option-cmd-R werkt niet.
Dus een schone installatie gaat gewoon niet, iemand anders hier een oplossing voor?
Is een omweg maar die lukt wel.
Dat je GNS3 überhaupt werkend heb gekregen.Lyca schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:49:
[...]
Het is redelijk niche, maar GNS3 lijkt niet te werken. Alvast niet de nieuwe versie.
Ik heb verschillende tutorials via Youtube en het web gevolgd, tevens de documentatie van GNS zelf doorgespit, maar ik kreeg de gekste meldingen waarbij ik het op een gegeven moment gewoon heb opgegeven. Ik wilde GNS3 met een VM in Virtualbox draaien. Mocht je tips hebben voor de installatie (goed, nu met Big Sur dus lastig, maar voor Catalina), DM me maar.
Om niet geheel offtopic te zijn: Big Sur draait bij mij erg soepel op een MacBook Air 2015 met maar 4GB werkgeheugen. Niet alle apps werken nog inderdaad, maar dat heb ik tot nu toe bij iedere major update meegemaakt. De standaard apps die ik gebruik, draaien prima (Safari, Chrome, Mail, Forklift, Whatsapp, Fantastical, Alfred, Numbers, O365, SecureCRT en AirConsoleOSX).
Waar ik zeer content mee ben, is de overall look van het OS. Die is een stuk frisser en moderner geworden.
Eerst vanuit Catalina upgraden naar Big Sur. Daarna kan je een schone installatie van Big Sur doen.Whatagwaan schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:04:
Installatie via een schone SSD en option-cmd-R werkt niet. Via internet blijft het systeem Catalina doorgeven.
Opstart USB gemaakt maar ook na een tijdje moet je de beveiliging naar administrator zetten wat ook niet gaat.
En ik heb alle keychains (zie ik in sleutelhanger) maar er wordt niets geïmporteerd in Safari.
Iemand daar ideeën over?
Ik heb zo'n vermoeden dat Apple per Mac checkt wat de meest recente MacOS is geweest die erop geinstalleerd heeft gestaan. En deze dan aanbiedt bij recovery. Aangezien Big Sur nog niet op jouw Mac heeft gestaan krijg je Catalina aangeboden.
[ Voor 15% gewijzigd door SandsOfArrakis op 15-11-2020 09:14 ]
Van m’n werk mag ik Big Sur nog niet installeren ivm Sophos anti virus en VPN tools die nog niet goed draaien. Moet zeggen dat ik Sophos hekel gezien de CPU belasting en temperatuur die waanzinnig hoog is bij achtergrond scans. Zijn er nog veel mensen die anti-virussen draaien op hun Mac?
Ik heb malwarebytes draaien. Het laatste jaar te vaak gehad dat ik naar een website wilde en ineens een reclamesite voor mijn neus kreeg (weet niet eens meer welke). Alleen weg te krijgen door chrome geheel te verwijderen en opnieuw te installeren. Wat er gebeurde weet ik niet.Galvatron schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:28:
Little Snitch en parallels moeten inderdaad betaald ge-update worden, maar ik ben toch klaar met parallels ivm 1 device only licentie, kun je beter Fusion nemen, mag je op meerdere apparaten installeren.
Van m’n werk mag ik Big Sur nog niet installeren ivm Sophos anti virus en VPN tools die nog niet goed draaien. Moet zeggen dat ik Sophos hekel gezien de CPU belasting en temperatuur die waanzinnig hoog is bij achtergrond scans. Zijn er nog veel mensen die anti-virussen draaien op hun Mac?
Verder heb ik pihole draaien die als DNS server fungeert. Alle wifi verkeer gaat eerst naar Pihole die nu 20% blokkeert. Ik heb de OCSP server van apple ook op de blacklist gezet omdat blijkt dat outgoing verkeer blokkeren via de firewall niet geldt voor ocsp aanvragen. Nogal creepy. Ik moest wel handmatig een vage DNS server in de config verwijderen met sudo networksetup
Hopelijk ben ik ze de komende maanden weer te slim af

(usb c -> hdmi adapter >hdmi kabel)
Kan hem wel verbinden met monitor.
(usb c)
Dan gebruik je denk ik Fusion 12. 11 werkt namelijk niet meer. Verplicht moeten upgraden á 100€ dusLyca schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:49:
[...]
De grootste apps die ik gebruik werken allemaal.
- Onedrive
- Fusion
- Alles qua homebrew etc
Kan je in een paar stappen uitleggen hoe dat moet?SandsOfArrakis schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:12:
[...]
Eerst vanuit Catalina upgraden naar Big Sur. Daarna kan je een schone installatie van Big Sur doen.
Ik heb zo'n vermoeden dat Apple per Mac checkt wat de meest recente MacOS is geweest die erop geinstalleerd heeft gestaan. En deze dan aanbiedt bij recovery. Aangezien Big Sur nog niet op jouw Mac heeft gestaan krijg je Catalina aangeboden.
Hier heb ik het volgende gedaan :Whatagwaan schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:23:
[...]
Kan je in een paar stappen uitleggen hoe dat moet?
Catalina was al geinstalleerd. Vervolgens de App Store ingedoken en daar Big Sur opgezocht. Toen kwam Catalina met de melding dat er een update was. Inderdaad, Big Sur stond klaar om gedownload te worden. Toen Catalina naar Big Sur geupgrade.
Als je vervolgens Big Sur hebt draaien, dan kan je eventueel via Recovery Mode een nieuwe installatie doen van Big Sur. Ik heb dat niet gedaan, omdat mijn Air prima draait
Stabiel, maar wat anderen ook melden duurt het opstarten van sommige apps wat lang. Alles werkt verder prima tot dusver en de overeenkomst met iOS is prettig vind ik.BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:08:
[...]
Hoe draait het tot op heden? Ik heb ook een early 2015 MBP namelijk.
Apps starten sneller op met een M1 Macbookmymac schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:30:
[...]
Stabiel, maar wat anderen ook melden duurt het opstarten van sommige apps wat lang. Alles werkt verder prima tot dusver en de overeenkomst met iOS is prettig vind ik.

Fusion player is gratis, kwam ik gisteren achter en migratie van parallels gaat perfect.Galvatron schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:28:
Little Snitch en parallels moeten inderdaad betaald ge-update worden, maar ik ben toch klaar met parallels ivm 1 device only licentie, kun je beter Fusion nemen, mag je op meerdere apparaten installeren.
https://mrmacintosh.com/v...acos-linux-or-windows-10/
Werkt nog steeds zoals Catalina.maratropa schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:09:
Is Big Sur eigenlijk Appstore-only of kun je gewoon nog apps downloaden en zelf installeren? Het doel van Apple is uiteindelijk natuurlijk een Appstore-only gesloten systeem, M1 en Big Sur is natuurlijk een mooi moment om het net wat verder te sluiten..
Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.
Werkt bij jou in Fusion 12 het internet? Heb de gratis Fusion licentie maar internet via NAT wilt maar niet werken. Lijkt te maken te hebben met kapotte DHCP/DNS vanuit Fusion zelf. Verschillende mensen die dit probleem ook hebben als ik de VMware community zie.Tux3.14 schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:47:
[...]
Dan gebruik je denk ik Fusion 12. 11 werkt namelijk niet meer. Verplicht moeten upgraden á 100€ dus
Bridge modus doet heel raar, geeft aan internet te hebben maar snelheid is heel laag. Iets downloaden of updaten in de guest werkt daardoor niet.
Guest is Windows 10 2004.
Dit is al een paar keer gepost en er zijn ook al uitgebreide en inhoudelijke reacties op gegeven.DvE schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:45:
Iemand bezorgt over de update naar BS i.v.m. privacy (iets waar Apple zo voor zou staan): https://sneak.berlin/20201112/your-computer-isnt-yours/
Enige jammere is dus dat je bepaalde zaken niet meer kan blokkeren en dat de software-matige VPNs gebypasst kunnen worden.
De rest zat er voorheen ook al in. Tevens klinkt het allemaal erger dan het uiteindelijk is, imo.
Ik ben er wat mij betreft achter, had jij toevallig een bluetooth toetsenbord? Ik had het zelfde probleem en heb er een bedrade versie aan gehangen opgelostSandsOfArrakis schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:12:
[...]
Eerst vanuit Catalina upgraden naar Big Sur. Daarna kan je een schone installatie van Big Sur doen.
Nope. Enig externe aan mijn laptop zijn een via USB Enclosure aagensloten SSD en een bekabelde muisfrenkied schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:30:
[...]
Ik ben er wat mij betreft achter, had jij toevallig een bluetooth toetsenbord? Ik had het zelfde probleem en heb er een bedrade versie aan gehangen opgelost
Als m'n 13e maand binnen is zal ik het ondervinden😇kevinkrs schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:36:
[...]
Apps starten sneller op met een M1 MacbookIk vraag me af of Apple nog optimalisaties en bugfixes zal uitvoeren voor de Intel Macs.
NB Graag geen discussie of opmerkingen of een AV pakket wel nodig is
macOS Big Sur bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, AppleSeed, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan bèta's kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.