[macOS Big Sur] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 7 ... 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:54

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Xaero schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:44:
Nou, om 8 uur de update aangezet om te installeren, en zojuist pas klaar. Duurde mooi lang.
Hij hangt hier op mijn 2017 MacBook Air al een hele tijd op het apple opstart scherm. Al meerdere keren heeft hij zichzelf gereboot. Ik wacht het maar af denk ik.

Kan me niet heugen dat de vorige upgrades zo'n probleem waren.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyloba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-12-2022
Eindelijk gedownload maar ik zie dat ik een gigantische 35 gb nodig heb om Big Sur te installeren. Op 250 gb is het al krap, maar zulke vereisten zijn wel hoog, en ik moet nu dingen gaan zoeken om te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
loekf2 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:31:
Staat erop, beetje "zuurstok" of "candy" OS.
ja, mee eens. Dit oogt allemaal zeer kinderlijk. Dit is verre van een volwassen OS qua looks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Hyloba schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:10:
Eindelijk gedownload maar ik zie dat ik een gigantische 35 gb nodig heb om Big Sur te installeren. Op 250 gb is het al krap, maar zulke vereisten zijn wel hoog, en ik moet nu dingen gaan zoeken om te verwijderen.
Ik begon met 77 gb vrije ruimte op de 256 gb ssd van mijn Air. Moet er niet aan denken dat ik het kleinere broertje zou hebben met maar een 128 gb ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-09 10:45
Hyloba schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:10:
Dit had ik ook en toen heb ik maar al mijn foto's die al in de cloud stonden verwijderd.

Wel vervelend want qua programma's heb ik alleen outlook, excel en word gedownload en ik heb nog geen 1GB aan documenten, dus zou niet weten wat ik een volgende keer moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 17:40
Notifications in Big Sur komen steevast binnen op het verkeerde scherm. Dus niet op het scherm waar ik actief op aan het werk ben.
Nog mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:32

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb zojuist geupgrade, maar ben niet helemaal happy met die tussenruimte tussen de icoontjes van de top bar. De istat menus en icoontjes van andere programma's passen niet meer.
Dus nu laat hij de helft weg.

Weet hier iemand een oplossing voor? of is dit gewoon een design keuze die niet aanpasbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyloba
Vind het zeer lastig om ruimte vrij te maken. En hij wilt de prullenbak ook niet leeg maken, wat mij veel zou helpen. Nog nooit gehad dat dat gewoon blokkeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royba
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-05-2021
Inmiddels gelukt door een bootable usb.. Heel erg benieuwd hoe dit gaat draaien 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EZiN-O_uRoljfkEwhLCmXAeu4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSwpPsSGmAcYXgKTo2nmhESU.jpg?f=fotoalbum_large

MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Royba schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:37:
Inmiddels gelukt door een bootable usb.. Heel erg benieuwd hoe dit gaat draaien 8)
[Afbeelding]
Hier is mijn Air ook eindelijk klaar :) Upgrade van Catalina. Apps geupdate, nu even testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royba
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-05-2021
Ben heel erg benieuwd! Lijkt hier soepel te draaien ben voornamelijk benieuwd hoe dit zich houd op Core M 1.1 van 2016

MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-09 21:43
Die app icons zijn even wennen. Doet me erg denken aan een goedkope Chinese tablet van een 10-tal jaren geleden :P Vooral iMessage en de App-store eigenlijk.

Verder heb ik veel last van haperingen, maar wellicht dat dat even tijd nodig heeft.

[ Voor 36% gewijzigd door snaggyheadshot op 13-11-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 20:18
Het downloaden was vanochtend binnen een paar minuten gepiept, het installeren duurde lang (wss vanwege ingeschakelde encryptie?), loopt voor mij al een stuk soepeler dan voorgaande versies. Ook het uit slaapstand halen is veel sneller dan voorheen!

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Ik draaide al RC2 maar die update naar de uiteindelijke release blijft de hele tijd hangen bij de laatste ~15% van "Preparing updates...". Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-09 21:43
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:17:
Ik heb zojuist geupgrade, maar ben niet helemaal happy met die tussenruimte tussen de icoontjes van de top bar. De istat menus en icoontjes van andere programma's passen niet meer.
Dus nu laat hij de helft weg.

Weet hier iemand een oplossing voor? of is dit gewoon een design keuze die niet aanpasbaar is?
En de ruimte tussen de balk en de onderkant van het scherm :P Maarja als dat het ergste is hoor je mij niet klagen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Mijn iMac (27-inch, Late 2013) zou volgens de specificaties van Apple geen Big Sur kunnen draaien, maar als ik in de App Store ga kijken zie ik dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q75B3Z1SV-Dj2zqnEgQmCrtFm-o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iLRryOLuxm4JdcDuqKQzBlXz.jpg?f=user_large

Helemaal rechtsonder staat toch duidelijk "Werkt op deze iMac", zou ik hem dan toch kunnen installeren?

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Schijnt dat Big Sur verbinding maak met Apple wanneer er een applicatie wordt gestart om na te gaan of het om een Apple-applicatie gaat. Als een app blijft hangen na starten kun je het hiermee oplossen: https://twitter.com/lapca...tatus/1326990296412991489

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Verdorie zeg, ik wil Big Sur installeren (op mijn MBA 2015)! Maar de MacBook gebruik ik ook, via Citrix, voor mijn werk. Straks maar laten beginnen met downloaden en aan het einde van de dag installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
bikabob schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:34:
[...]

Dit.

En ik weet zeker dat ipad en mac straks hetzelfde zijn met die ronde hoeken + ARM. Gok ook dat de nieuwe macbooks of ipads zijn, of macbooks met ronde hoeken in de schermen.
Ja, Apple Silicon of die M1 biedt opties voor een fanless 21.5" model en een dunner 27" model (of 24" volgends de geruchten). Hoewel 24" kan ook betekenen hetzelfde scherm formaat als de 21.5" maar veel kleinere bezels.

Verbaasde me alleen dat ze de nieuwe Air en 13" Pro nog in de oude behuizing lieten.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:30

Saven

Administrator

Ik weet niet of het al eerder voorbij is gekomen, maar voor mij was dit nieuw:

Apple stuurt elke keer door naar zijn servers wanneer je een app opstart, naar eigen zeggen om certificaten te controleren. Klinkt leuk, totdat ze dus een storing hebben zoals gister. Dan zijn ineens alle Mac's vanaf Mojave de lul met een trage machine. Ongeacht of je aan het updaten was of niet.

Hier meer info: https://arstechnica.com/g...in-even-non-big-sur-macs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

meesje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:12:
Verdorie zeg, ik wil Big Sur installeren (op mijn MBA 2015)! Maar de MacBook gebruik ik ook, via Citrix, voor mijn werk. Straks maar laten beginnen met downloaden en aan het einde van de dag installeren.
Verstandig want mijn 2017 MacBook Air is al met al 1,5 uur bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Saven schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:16:
Ik weet niet of het al eerder voorbij is gekomen, maar voor mij was dit nieuw:

Apple stuurt elke keer door naar zijn servers wanneer je een app opstart, naar eigen zeggen om certificaten te controleren. Klinkt leuk, totdat ze dus een storing hebben zoals gister. Dan zijn ineens alle Mac's vanaf Mojave de lul met een trage machine. Ongeacht of je aan het updaten was of niet.

Hier meer info: https://arstechnica.com/g...in-even-non-big-sur-macs/
Heb er geen problemen mee. Echter hoop ik wel dat na gisteren Apple deze service los zet van al de andere services zodat er minimale kans op storingen zijn. Gisteren was ook de eerste keer dat ik het mee maakte.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
SandsOfArrakis schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:23:
[...]

Verstandig want mijn 2017 MacBook Air is al met al 1,5 uur bezig geweest.
Goed om te weten! De download is al klaar en ik kan nu op 'Ga door' klikken. Daar wachten we dus nog maar even mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-08 10:05
Ben door het hele download en installatieproces gegaan, start hij uiteindelijk weer op, kom ik gewoon weer in Catalina terecht met Big Sur installatieprogramma open. Nu nog maar eens proberen, maar blijft wel vreemd, aangezien hij wel 3 kwartier bezig is geweest met installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

funske schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:10:
Mijn iMac (27-inch, Late 2013) zou volgens de specificaties van Apple geen Big Sur kunnen draaien, maar als ik in de App Store ga kijken zie ik dit:[Afbeelding]

Helemaal rechtsonder staat toch duidelijk "Werkt op deze iMac", zou ik hem dan toch kunnen installeren?
Er bestaat al een patcher voor Big sur. Als je al een SSD in je iMac hebt zou ik deze gebruiken om te upgraden. Er is afgezien van die Fusion drive volgens mij geen technische reden waarom het niet compatible zou moeten zijn. Dat zie je ook in de beschrijving op github, je hoeft niet te kloten met .kext bestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 11:51
11.0.1 Big Sur staat erop, op mijn MacBook Pro 16" met i9... ik moet zeggen, alles heeft vertraging. In alles zit een lichte lag, ook bij het typen van dit bericht in Safari... bij elke toetsaanslag heb ik idee dat er 1 of 2ms vertraging is ontstaan. Ook vind ik het OS wat slomer en meer laggy aanvoelen dan dat ik van mijn rete snelle MacBook gewend was.. weet niet of ik hier zo blij mee ben. Ik hoop dat ze zo snel mogelijk alles botersoepel gaan maken. This is not the MacOS experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:48

flexje

got-father

Net klaar met update maar het eerste probleem waar ik al tegen aanloop is dat LibreOffice niet wil starten.
Icoon in Dock opent en verdwijnt gelijk....

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjjl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:56
Download klaar, installatie klaar en dan moet ie gaan herstarten, maar dat wilde ie maar niet gaat doen... Herstartbutton bleef uit gegrijsd, na een uur zelf op de herstart gedrukt via het menu, niks. Dus toen even hard uitgezet en aangezet, nou met dat aanzetten heeft ie nu moeite...

Edit:
Hij lijkt zo ver, kostte flink wat moeite... en dat op een MacBook Air uit dit jaar. Nu afwachten qua prestaties.

[ Voor 17% gewijzigd door fjjl op 13-11-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Gisteren een ramp nu lukt de upgrade prima, ziet er goed uit op het 1e zicht.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik ben helemaal geïnstalleerd! Heb maar weer eens een cleane install gedaan met wat handmatige items uit de Time Machine back-up. Heerlijk hoe veel er in iCloud staat!

Wat me wel opvalt in Big Sur is dat Apple er elke keer meer een potje van maakt qua design...
- Er zijn zoveel verschillende side bar fonts, maar amper iets gelijk. App Store en Reminders zijn echt veel te groot. Ik wil alles zo als in Finder: klein en compact.
- De vensters, met name de stoplichten: in de hoek, niet in de hoek, ...
- Alles heeft helaas meer white space, maar de opties van maps zijn dan wel weer het top punt.

Ook blijf ik het een gemiste kans vinden dat je tijdens het installeren niet toestemming kan geven om overal in te loggen, Muziek, TV, iMessage, etc. Je moet overal nog met je Apple ID inloggen en soms ook nog iCloud aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Laatst online: 31-01-2023
lasharor schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:39:
Er bestaat al een patcher voor Big sur. Als je al een SSD in je iMac hebt zou ik deze gebruiken om te upgraden. Er is afgezien van die Fusion drive volgens mij geen technische reden waarom het niet compatible zou moeten zijn. Dat zie je ook in de beschrijving op github, je hoeft niet te kloten met .kext bestanden.
Thanks!! Ik heb een SSD in mijn iMac dus ik ga die link eens goed bestuderen!!

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-08 15:20
Ik draaide eerste beta en na de laatste update geïnstalleerd te hebben (11.0.1) merkte ik dat er nog een aantal foutjes erin zaten (opnieuw opstarten, fans snel aan, sync problemen met one drive en dropbox).

Vanochtend een clean install gedaan, nu werkt ie helemaal soepel, alles supersnel, alle animaties zijn snel, ik gebruik een window manager, daar merkte ik lag in, maar nu helemaal soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 17:04

Rudios

Lost in space?

Werkt prima hier. Maar waarom is Apple niet consistent geweest met de icoontjes? Ik vind de app icoontje mooi, maar vind wel dat dit overal terug te vinden moet zijn. De helft van de Apple programma's zelf hebben geen vierkant icoontje. Maak het dan overal hetzelfde.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-09 19:13
Waarom staat de topbar nog in lightmode terwijl ik darkmode geselecteerd heb..

edit; nvm, na veranderen achtergrond schakelde het opeens om.

[ Voor 33% gewijzigd door Alexknl op 13-11-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

- nevermind -

[ Voor 128% gewijzigd door Rudios op 13-11-2020 12:02 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:38
Rudios schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:59:
Werkt prima hier. Maar waarom is Apple niet consistent geweest met de icoontjes? Ik vind de app icoontje mooi, maar vind wel dat dit overal terug te vinden moet zijn. De helft van de Apple programma's zelf hebben geen vierkant icoontje. Maak het dan overal hetzelfde.
Welke icoontjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickccc
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:49
Sinds de update krijg ik steeds de melding "Kan Macintosh HD niet ontrendelen", ik vrees dat het een clean install gaat worden .
Maar voordat ik opnieuw begin ,wordt bootcamp automatisch herkend bij een clean install?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:41
Rudios schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:59:
bedoel je dat er soms een klein uitsteeksel is bij de icoontje?
Want alle icoontje zijn toch vierkant met een mini uitsteeksel hier en daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Onder in de dock zijn de programma icoontje 'iPhone app like'. Excuus, overgroot deze van deze icoontjes zijn van externe programma's. O-) Deze zullen door de ontwikkelaars zelf nog wel aangepast worden neem ik aan.

@AppleFan2007 Jup, klopt. Van mij hadden die uitstekels niet gehoeven, gewoon binnen de kaders, zoals overal. /muggenziftmodesoff

[ Voor 26% gewijzigd door Rudios op 13-11-2020 12:20 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Rudios schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:16:
[...]

Onder in de dock zijn de programma icoontje 'iPhone app like'. Excuus, overgroot deze van deze icoontjes zijn van externe programma. O-) Deze zullen door de ontwikkelaars zelf nog wel aangepast worden neem ik aan.
bikabob in "[macOS Big Sur] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 13% gewijzigd door Greatsword op 13-11-2020 12:19 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
Het lijkt alsof alle lettertypes dikker geworden, zijn of ze net iets anders gerenderd worden in Big Sur. Is er een manier om dit te veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spidey
  • Laatst online: 11-09 06:36
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2013)
Geen beta gebruikt, vanmorgen succesvol naar 11.0.1 geüpdatet.
Werkt vooralsnog allemaal prima. Ziet er netjes uit.
Moest wel even Little Snitch bijwerken naar versie 5.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyloba
city17 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:50:
Het lijkt alsof alle lettertypes dikker geworden, zijn of ze net iets anders gerenderd worden in Big Sur. Is er een manier om dit te veranderen?
Moeilijker leesbaar voor mij, zo lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• city17
Hyloba schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:04:
[...]

Moeilijker leesbaar voor mij, zo lijkt.
Hiermee heb ik het probleem opgelost: https://www.howtogeek.com...20non%2DRetina%20displays.

Specifiek dit command in de terminal:
code:
1
defaults -currentHost write -globalDomain AppleFontSmoothing -int 0

Nu ziet het er weer uit zoals voor de update (op mijn late 2013 MacBook Pro 13" Retina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icaru
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 13:44
Bij mij zit hij al bijna een half uur op zwart scherm met Apple logo met de balk bijna op het einde...

Ik hoop niet dat hij vast hangt dan eh...

Iemand tips om mijn MBA2019 uit de penarie te helpen ? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns
  • Laatst online: 11-09 13:21

beerns

it is I, Leclerc

Spidey schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:54:
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2013)
Geen beta gebruikt, vanmorgen succesvol naar 11.0.1 geüpdatet.
Werkt vooralsnog allemaal prima. Ziet er netjes uit.
Moest wel even Little Snitch bijwerken naar versie 5.
Idem hier. Vergelijkbare mac (15.6 inch alleen ipv de 13) maar ook alles ok gegaan en een (25 euro kostende) upgrade naar LS 5.0

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyloba
city17 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:08:
[...]

Hiermee heb ik het probleem opgelost: https://www.howtogeek.com...20non%2DRetina%20displays.

Specifiek dit command in de terminal:
code:
1
defaults -currentHost write -globalDomain AppleFontSmoothing -int 0

Nu ziet het er weer uit zoals voor de update (op mijn late 2013 MacBook Pro 13" Retina).
Ziet er inderdaad weer beter uit op mijn extern scherm. Vraag mij af of het nog beter kan, later eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Zojuist mijn MBA 2015 voorzien van Big Sur. Na downloaden was de installatie in ongeveer 40 minuten klaar. Dat viel nog mee. Onder iCloud stond wel opeens Foto's aangevinkt. De overige instellingen stonden wel goed.
Ook het automatisch ontgrendelen via de AW werkt gelijk. Wel een tijdje strandbal gehad toen ik de instellingen bij iCloud wilde controleren.

Net als bij eerdere updates van de vorige versie van macOS werkt mijn externe Apple keyboard (met witte usb kabel) het niet meer. Destijds al eens gezocht, maar geen oplossing gevonden. Echter een dag later werkte het opeens wel. Hopelijk is dat nu ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
THE_BASE schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:41:
Inmiddels Spotify's webplayer via een Chrome-app geïnstalleerd en werkt vele malen beter dan de Spotify for Mac-app. Wellicht ligt het aan mijn MacBook 12", maar had er met Catalina geen problemen mee, dus maar even wachten met updaten.

Bovendien is de UI van de webplayer duidelijker en meer functies.
De Spotify app op mijn MBA 2015 werkt hier prima. Wellicht bij Spotify de app opnieuw downloaden en installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45

scorpie

Supra Addict

Ik heb te maken met een kip-ei probleem; Ik kan Big Sur niet installeren omdat ik 27GB vrij moet hebben op het filesystem, maar het enige wat enigszins groot is qua filegrootte is de Big Sur update :') _O-

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

beerns schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:25:
[...]

Idem hier. Vergelijkbare mac (15.6 inch alleen ipv de 13) maar ook alles ok gegaan en een (25 euro kostende) upgrade naar LS 5.0
Dat is niet zo slim, met Black Friday hebben ze altijd leuke kortingen 😏

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymac
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 20:47
Mijn early 2015 MBP is al sinds 09:30 vandaag bezig met de installatie. Ik twijfel of ik een harde reset zal doen. Jullie nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
meesje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:47:
Net als bij eerdere updates van de vorige versie van macOS werkt mijn externe Apple keyboard (met witte usb kabel) het niet meer. Destijds al eens gezocht, maar geen oplossing gevonden. Echter een dag later werkte het opeens wel. Hopelijk is dat nu ook het geval.
Echt te zot voor woorden, maar met het bij het keyboard geleverde usb kabel, werkt het toetsenbord wel....
Dat was dus ook het geval bij de vorige updates en na een tijdje werkte het toetsenbord ook wel zonder de verlengkabel. Echter super vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns
  • Laatst online: 11-09 13:21

beerns

it is I, Leclerc

Greatsword schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:52:
[...]

Dat is niet zo slim, met Black Friday hebben ze altijd leuke kortingen 😏
Dat heb ik overwogen, maar dat zal max 2.5euro zijn (als ze 50%) korting geven.
Ik had al een licentie en dus ging de prijs van 45 naar 25. Die 2.50 neem ik voor lief. Veel meer zal er toch niet af gaan is mn vermoeden. En is dat wel zo; dan neem ik mn verlies

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik in Safari gewend ben dat het plus-teken (nieuw tabblad) bovenin het venster staat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 07:27
Bijvoorbeeld de onderbalk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-Z2Z6j0uLh3d_JjoEPeHEGJxCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cmzYc0p6PEiJSc7RF1nOttov.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
meesje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:51:
[...]

De Spotify app op mijn MBA 2015 werkt hier prima. Wellicht bij Spotify de app opnieuw downloaden en installeren?
Kan ik nog proberen. Merk het aan scrollen door de lijst ‘nummers die ik leuk vind’. Echt heel schokkerig.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Hoe kom je aan het Ziggo icoon? Is dat een app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Big sur kan ook betekenen dat het heel snel gaat draaien op een m1. Maar trager op een intel machine.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
meesje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:17:
[...]

Hoe kom je aan het Ziggo icoon? Is dat een app?
Ja, dan start je niet meer in de browser maar de app. Ideaal. inloggen gaat onder water, en je kan ook chromecasten naar de TV (wat me vanuit de browser voorheen nooit lukte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:51
kevinl schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:17:
Big sur kan ook betekenen dat het heel snel gaat draaien op een m1. Maar trager op een intel machine.
Daar komen we snel genoeg achter, vast wel iemand die benchmarks gaat doen tussen Catalina en Big Sur. Kan me niet voorstellen dat Apple zo flauw is dat Intel gebruikers er op achteruit gaan...maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
oltk schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:19:
[...]

Ja, dan start je niet meer in de browser maar de app. Ideaal. inloggen gaat onder water, en je kan ook chromecasten naar de TV (wat me vanuit de browser voorheen nooit lukte)
Hoe kom je dan aan die app? In de App Store kan ik ‘m niet vinden en ook niet via Google. Ongetwijfeld kijk ik verkeerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Galvatron schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:20:
[...]

Daar komen we snel genoeg achter, vast wel iemand die benchmarks gaat doen tussen Catalina en Big Sur. Kan me niet voorstellen dat Apple zo flauw is dat Intel gebruikers er op achteruit gaan...maar wie weet.
Ervaringen tot nu toe: snel en snappy genoeg. Geen echt verschil met Mojave (Catalina had ik maar overgeslagen na maanden alleen maar over ellende te hebben gelezen). En alles is sneller dan de performance gisteravond

Ik heb wel die OCSP server geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
oltk schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:22:
[...]

Ervaringen tot nu toe: snel en snappy genoeg. Geen echt verschil met Mojave (Catalina had ik maar overgeslagen na maanden alleen maar over ellende te hebben gelezen). En alles is sneller dat gisteravond

Ik heb wel die OCSP server geblokkeerd.
OCSP server? Wat doet ie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Galvatron schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:23:
[...]

OCSP server? Wat doet ie dan?
The "OCSP" part of the hostname refers to Online Certificate Status Protocol stapling, or just "certificate stapling." Apple uses certificate stapling to help streamline the process of having millions of Apple devices checking the validity of millions and millions of certificates every day.

When an Apple device can't connect to the network but you want to launch an app anyway, the notarization validation is supposed to "soft fail"—that is, your Apple device is supposed to recognize you're not online and allow the app to launch anyway. However, due to the nature of whatever happened today, calls to the server appeared to simply hang instead of soft-failing. This is possibly because everyone's device could still do a DNS lookup on ocsp.apple.com without any problems, leading the devices to believe that if they could do a DNS lookup, they should be able to connect to the OCSP service. So they tried—and timed out.

https://arstechnica.com/g...-big-sur-macs/?comments=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:38
M'n vraag ging specifiek over de Apple icoontjes, heb er nog geen eentje kunnen ontdekken die niet de juiste stijl heeft. Echter externe ontwikkelaars :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
meesje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:21:
[...]

Hoe kom je dan aan die app? In de App Store kan ik ‘m niet vinden en ook niet via Google. Ongetwijfeld kijk ik verkeerd. ;)
Ik zie dat met de website nu ook naar chromecast kan worden gestuurd.
Ik moest echt zoeken. Ik kreeg ooit een notificatie tijdens het gebruik van de website "download de app!"
ik lees nu dat de ondersteuning van de app voor windows 10 is gestopt, dus verwacht dat ook van de apple app

maar for what it's worth:
https://apps.apple.com/nl/app/ziggo-go/id1156417365

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
oltk schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:24:
[...]

The "OCSP" part of the hostname refers to Online Certificate Status Protocol stapling, or just "certificate stapling." Apple uses certificate stapling to help streamline the process of having millions of Apple devices checking the validity of millions and millions of certificates every day.

When an Apple device can't connect to the network but you want to launch an app anyway, the notarization validation is supposed to "soft fail"—that is, your Apple device is supposed to recognize you're not online and allow the app to launch anyway. However, due to the nature of whatever happened today, calls to the server appeared to simply hang instead of soft-failing. This is possibly because everyone's device could still do a DNS lookup on ocsp.apple.com without any problems, leading the devices to believe that if they could do a DNS lookup, they should be able to connect to the OCSP service. So they tried—and timed out.

https://arstechnica.com/g...-big-sur-macs/?comments=1
Ok, dank voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
oltk schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:29:
[...]

Ik zie dat met de website nu ook naar chromecast kan worden gestuurd.
Ik moest echt zoeken. Ik kreeg ooit een notificatie tijdens het gebruik van de website "download de app!"
ik lees nu dat de ondersteuning van de app voor windows 10 is gestopt, dus verwacht dat ook van de apple app

maar for what it's worth:
https://apps.apple.com/nl/app/ziggo-go/id1156417365
Ik krijg dan een bericht: Deze app is alleen beschikbaar in de App Store voor iPhone en iPad.
Zie ik nu een business case voor het aanschaffen van een nieuwe Apple Silicon MacBook? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Rub147 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:28:
[...]

M'n vraag ging specifiek over de Apple icoontjes, heb er nog geen eentje kunnen ontdekken die niet de juiste stijl heeft. Echter externe ontwikkelaars :'(
Dacht ik wel. Maar op de iphone zijn alle icoontje (ook van externe ontwikkelaars) in eenzelfde "mal" gegoten. Hier is het toch wat rommeliger

Maar goed. Ik ben op sommige vlakken een anarchist, dus echt erg vind ik het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:48

flexje

got-father

Iemand anders ook problemen met LibreOffice?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
meesje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:31:
[...]

Ik krijg dan een bericht: Deze app is alleen beschikbaar in de App Store voor iPhone en iPad.
Zie ik nu een business case voor het aanschaffen van een nieuwe Apple Silicon MacBook? ;)
dan is de app uit de app store!

Grappig. Ik moet mijn app maar koesteren dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Het valt me op dat je het volume kunt aanpassen als je de muis cursor plaats op de geluidsbalk en dan naar boven/beneden scrollt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjjl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:56
Werkt fijn, bijna geen Hammerspoon meer nodig. Gebruik ik voor het snel splitscreenen en gebruikte ik voor het tonen van de current song op Spotify in de menubalk. Met de Current media-icoon lijkt dat laatste overbodig te worden. Maar helaas heb ik nog geen optie gevonden om het Current media-icoon wat meer details te geven dan alleen het icoontje... Gemiste kans voorlopig van Apple :)

Overigens voor Spotify een minpunt dat je vanuit de media control in zowel Control Center als de Current Media niet naar de volgende of de vorige kan...

[ Voor 16% gewijzigd door fjjl op 13-11-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Wat ik wel jammer vind is dat ik nu definitief Picasa niet meer kan gebruiken. Ik weigerde google photo's online te gebruiken. Picase had een prima interface, goede import en sorteeropties. En ik kon een "mapstructuur" maken op datum van aanmaken van de foto's en die map geheel delen via syncthing met andere computers in het huishouden zodat ik automatisch een backup had.

maar nu mag Picasa niet meer. Is er niet een of andere hack mogelijk dat ik toch een oude app kan gebruiken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyloba
Ik ondervind voor de moment nog niet veel verandering behalve het uiterlijk. Op zich niet nodig natuurlijk. Het uiterlijk staat mij niet overal aan maar het zal wel snel wennen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hyloba op 13-11-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymac
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 20:47
mymac schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:54:
Mijn early 2015 MBP is al sinds 09:30 vandaag bezig met de installatie. Ik twijfel of ik een harde reset zal doen. Jullie nog suggesties?
Update: Aan/uit ingedrukt gehouden tot hij uit ging en vervolgens nogmaals ingedrukt om opnieuw aan te zetten doet wonderen. Installatie is klaar en zit er nu ook in!😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 19:16
flexje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:31:
Misschien handig om er ook bij te vermelden wel problemen jij dan ervaart..... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 08:11
LewisVries schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:21:
[...]

Beter lezen voordat je iemand anders beticht van fouten.

1. Ik weet dat de iMac 2014 nu nog meedoet, ik zeg dan ook VOLGEND JAAR.
2. Windows 10 draait op computers die 12 jaar oud zijn (of zelfs ouder). Vergeleken met maar 6 jaar voor computers die gemiddeld ook nog eens veel prijziger zijn is dat toch echt wel een issue, en vandaar de vergelijking met andere sectoren waarin zo'n verschil zit (in dit geval Android vs iOS, waarbij iOS vaak 2x zo lang als Android wordt support, ironisch genoeg ook van Apple).
3. 6 jaar is voor een computer tegenwoordig heel normaal. Computers zijn zo uitontwikkeld en de prestatiesprongen zo marginaal dat een destijds high-end computer van zelfs 10 jaar oud nog prima meekan. En gezien de hoge prijzen die Apple rekent voor hun spullen is het al helemaal belachelijk dat het al zo snel gebeurt. We hebben het hier niet over apparaten van €300.
4. Wie heeft het over laptops? De cut-off is ook gewoon voor desktops, die dus geen accu hebben of verplaatst worden.
5. Er is geen hardware-matige reden gevonden voor de cut-off, kortom planned obselence. Dat maakt hun continue claims over dat het milieu hun zo aan het hart gaat extreem hypocriet (in combinatie met non0user replacable RAM, niet of extreem duur repareren waardoor nieuwe kopen beter is, zogenaamd voor het milieu geen oplader meeleveren maar wel de prijs verhogen etc.).

Zoals wel vaker gebeurt is dit gewoon een gevalletje van goed proberen te praten wat niet goed valt te praten.

En even voor de goede orde, dit zeg ik als Apple-gebruiker van het eerste uur, voordat weer het standaard 'ga je toch lekker verder met Windows/Android' non-argument komt.
Ik snap je hele klacht niet? Apple geeft een computers die 6 jaar oud zijn een vers OS. Gratis.

Computers zijn helemaal niet uit-ontwikkeld? Dat hangt gewoon altijd af van hoe jij jouw computer gebruikt. Iemand die niets verbruikt gaat het verschil niet voelen neen, iemand die het wel verbruikt gaat het wel voelen. Wat maakt het uit dan voor iemand die alleen maar surft en mails stuurt, security updates blijven nog langer komen dan 6 jaar.

Weeral die discussie over: Apple rekent torenhoge prijzen aan, dat gaat nergens naartoe. In beide de Mac Pro en iMac pro was de "Apple tax" ongeveer 200-300 dollar. In een iMac kan je nog steeds je geheugen zelf upgraden, zelfde voor de iMac Pro de Mac Pro. In de laptops is alles vast gesoldeerd, jup, dus je moet kiezen bij aankoop. Apple is daar niet de enige meer in hoor, dat kan je even goed van andere fabrikanten ook gaan ranten.
Een Macbook houdt ook gewoon beter zijn waarde, als ik morgen een Asus laptop koop waar ik in kan sleutelen en upgraden, krijg ik nauwelijks 50% van zijn waarde volgend naar als ik hem verkoop. Mijn 15 inch Macbook pro is verkocht voor 75% van zijn waarde toen ik een andere wou kopen.

De reden waarom veel mensen een Macbook verkiezen is puur voor MacOS, dat of je bouwt een hackintosh, veel van die builds hebben vaak issues dus mensen kiezen zekerheid als het gaat om machines die ze gebruiken in productie.

Kom je nu helemaal naar het Apple stukje van het forum om te ranten over zaken die je kan lezen bij elk stukje nieuws dat Tweakers released bij Apple. Granted zijn er zeker zaken die kritiek verdienen, maar als je niet meer happy bent met je product, niemand houdt je op gunpoint hier bij Apple. Verkoop hem en koop iets anders. Je bent niet de enige hoor die elke keer opnieuw weer komt janken over, mijn SSD zit vast of mijn geheugen zit vast, er zijn genoeg fabrikanten waar je uw geld kwijt kunt die het niet doen.

Ik verlang naar een tijd waar mensen zich niet meer hoeven te verantwoorden voor wat ze kopen, want X is slecht en Y is slecht.

Ah welk device gebruik je? Ik gebruik een Macbook: Oei ja, ik wil geen laptop waar alles is vast gesoldeerd hoor en dat je nieren kost voor aan te kopen. Letterlijk elke keer :D

[ Voor 3% gewijzigd door Lyca op 13-11-2020 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Mijn MBA 2015 voelt weer als nieuw (op het extern keyboard issue na, maar gelukkig workaround ;)). Voor dat weinige gebruik (het meeste doe ik met mijn iPad), kan ie zeker nog een jaartje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Daarnaast krijgen de 'oude' versies van Mac OS ook nog gewoon security updates maar zijn ze niet meer te updaten naar de latest and greatest.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
MacOS Big Sur zowel op mijn Macbook als iMac geïnstalleerd. Heb het idee dat het allemaal wat vlotter loopt nu. De menuutjes rechtsboven vind ik ook wat overzichtelijker en rustgevender.
Het enigste wat mij stoort is dat de dock onderin een paar pixels naar boven 'zweeft'. Iemand enig idee om hem gewoon helemaal onderin te krijgen? Wellicht met een 3rd party tool, want hier stoor ik mij wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

In Finder wordt mijn Synology server aangegeven met een verkeerd icoontje, een 'document icon' ipv van 'server icon'

Het zou dus eigenlijk deze moeten zijn: Afbeeldingslocatie: https://icons.iconarchive.com/icons/gabriel-leblanc/historic-mac/72/xserve-icon.png

Kan iemand dit checken met een externe server?

[ Voor 8% gewijzigd door Rudios op 13-11-2020 15:44 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Rudios schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:43:
In Finder wordt mijn Synology server aangegeven met een verkeerd icoontje, een 'document icon' ipv van 'server icon'

Het zou dus eigenlijk deze moeten zijn: [Afbeelding]

Kan iemand dit checken met een externe server?
Ja, datzelfde heb ik ook. Ook een Synology server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Tux3.14 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:44:
[...]

Ja, datzelfde heb ik ook. Ook een Synology server.
Ah, zal wel een bugje zijn dan, thx for checking. :)

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Hopelijk weet iemand dit: ik gebruik bij mijn MacBook Pro 16 inch een externe monitor.

Met Catalina kon ik per Dock-icoon rechter muis toets doen en daar bijv. aangeven dat de app standaard op 1 van de 2 monitoren geopend moest worden.

Met Big Sur zie ik die opties helemaal niet meer. heeft iemand die daar wel of een andere oplossing?

Update:

Bizar, hele middag aan het googelen en zoeken, geen oplossing gevonden.
Plaats ik hier dit bericht en vlak daarna vind ik toch echt de oplossing:

https://discussions.apple.com/thread/251274566

Ik heb op mn MacBook scherm een 2e bureaublad aangemaakt (dmv het plusje) en nu zijn de opties om een app altijd op een bepaald display te openen weer terug en werken (app icon -> rechter muis toets -> opties -> bureaublad op beeldscherm 2)

[ Voor 39% gewijzigd door Zonnetje83 op 13-11-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Het valt me op dat ik na de update 171GB aan 'Overige' gebruik op mijn HDD. :| Ik heb geen idee wat dat is en hoe ik daar kan opschonen. Op internet kom ik vage tooltjes tegen zoals clean my Mac, daar zit ik liever niet aan. Weet iemand hier raad mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyloba
Tux3.14 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:01:
Het valt me op dat ik na de update 171GB aan 'Overige' gebruik op mijn HDD. :| Ik heb geen idee wat dat is en hoe ik daar kan opschonen. Op internet kom ik vage tooltjes tegen zoals clean my Mac, daar zit ik liever niet aan. Weet iemand hier raad mee?
44gb hier, benieuwd naar de reacties. Op 235gb is 44gb wel een serieus pakje.

[ Voor 4% gewijzigd door Hyloba op 13-11-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Na de update naar BS doet Find My het hier niet meer. Start wel op, maar er verschijnt geen scherm en de app hangt. Ben ik de enige?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

flexje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:31:
Knalt er hier uit bij het opstarten als dat is wat je bedoelt?

Edit:
Geupdate naar de laatste versie die hier te halen valt. Nu start hij wel gewoon op.
https://downloadarchive.d...e/old/7.0.3.1/mac/x86_64/

[ Voor 28% gewijzigd door SandsOfArrakis op 13-11-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Microkid schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:18:
Na de update naar BS doet Find My het hier niet meer. Start wel op, maar er verschijnt geen scherm en de app hangt. Ben ik de enige?
ik vrees dat het ergens bij jou niet goed gaat.... bij mij opent hij en werkt. hopelijk snel weer in orde bij jou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
TucanoItaly schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 07:47:
@meesje da's wel heel apart... ik loop zojuist naar m'n Mac Mini, die draait de laatste 11.0 beta en daar hangt datzelfde keyboard aan (USB met num. gedeelte). Werkt niet meer. Niet op de Mini, niet op m'n MacBook Pro (via Thunderbolt dock).

Edit: dus na die test laat ik het keyboard een kwartiertje losgekoppeld. En hang 'm opnieuw aan m'n Mac Mini, en nu werkt het ineens weer. WTF?
Ik zit nu op macOS Big Sur en het probleem is er weer. Met bijbehorende verlengkabel doet ie het wel. Schiet mij maar lek. Straks gaat de Macbook uit, ontkoppel in het toetsenbord, en kijk of ie morgen het weer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Hyloba schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:09:
[...]

44gb hier, benieuwd naar de reacties. Op 235gb is 44gb wel een serieus pakje.
Bij mij ondertussen gegroeid van 171GB naar 173GB in een paar minuten tijd.... Snap dr niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Tux3.14 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:22:
[...]

Bij mij ondertussen gegroeid van 171GB naar 173GB in een paar minuten tijd.... Snap dr niks van.
niet toevallig een grote iCloud foto's Library? en/of download originelen aan?
bij mij staat dit aan en loopt het gebruik inderdaad nog steeds op, maar de foto's app is alle originelen nog aan het downloaden.

Of die optie (ben even naam kwijt) dat Mac is zelf kijkt wat hij uit iCloud download i.v.m. vrije ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Tux3.14 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:01:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/50TCLZFGDziljUUuBDnQ5WQL.png

Mijn 2017 MacBook Air hier. Is 11 gb gekrompen naardat ik mijn emulator collectie naar de externe SSD verplaatst heb.

Edit:
Cleanmymac etc is de grootste rotzooi die er is. Dat wil je niet op je Mac hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door SandsOfArrakis op 13-11-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Zonnetje83 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:32:
[...]

niet toevallig een grote iCloud foto's Library? en/of download originelen aan?
bij mij staat dit aan en loopt het gebruik inderdaad nog steeds op, maar de foto's app is alle originelen nog aan het downloaden.

Of die optie (ben even naam kwijt) dat Mac is zelf kijkt wat hij uit iCloud download i.v.m. vrije ruimte?
Ik gebruik geen iCloud. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zonnetje83 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:22:
[...]

ik vrees dat het ergens bij jou niet goed gaat.... bij mij opent hij en werkt. hopelijk snel weer in orde bij jou!
Na een extra reboot werkt het weer.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Weet iemand dit overigens, ik heb Photos gekozen voor optimaliseer. Maar de foto's blijven toch fysiek op mijn Mac aanwezig, terwijl ik dit niet nodig vind.

Op mijn iPhone gaan ze echt van de iPhone af, maar op de Mac pas als er ruimtegebrek blijkt?

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Tux3.14 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:22:
[...]

En ondertussen gezakt naar 70GB. Nu weer 72GB...
Geen idee wat dat ding aan het doen is. Ik zie het maandag wel weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankoe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-10-2023
Ik hoopte dat mijn Macbook Pro (late) 2013 de update installatie wel aankon zoals Apple aangaf, maar helaas. Geen activiteit meer te merken na zo'n 7/8 uur; volledig zwart scherm (wel oplichtend logo op de behuizing).

Aan/uit knop inhouden en weer opnieuw aan, opstarten in veilige en herstel modus, niks helpt meer om het scherm weg te krijgen. Iemand nog andere ideeën behalve Apple Support?
Pagina: 1 ... 7 ... 17 Laatste

Let op:
macOS Big Sur bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, AppleSeed, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan bèta's kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.