Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koelen via WTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• assassin85
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
Beste tweakers

In mijn zoektocht naar koelmogelijkheden van onze nieuwbouwwoning stuitte ik via de website van zehnder op het volgende product:

https://www.zehnder.nl/cl...ost#aangename-temperatuur

Op de website lees ik dat dit een koelbatterij (Comfopost genaamd) is en in combinatie met de wtw unit comfoair-e gebruikt kan worden door deze in het luchttoevoerkanaal van de woning te plaatsen. In onze woning wordt als wtw unit de comfoair e-400 geinstalleerd.

Echter als ik de technische specificaties van het product download lees ik daarin:
Installatie
De Zehnder ComfoPost werkt samen
met de WTW-unit en een
warmtepomp met koelmogelijkheid

Wij krijgen geen warmtepomp in onze woning, ik vroeg mij af of er tweakers zijn die bekend zijn met het product, en of weten of dit product ook in een woning zonder warmtepomp kan functioneren.

Technische omschrijving
https://www.zehnder.nl/do...mentatie_comfopost_v3.pdf

Beste antwoord (via assassin85 op 17-06-2020 12:08)

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Case schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:57:
Heeft iemand toevallig ervaring met dit apparaat?
Ik heb weleens wat uitgezocht, maar het vermogen van een WTW is gewoon niet heel hoog:
https://www.brinkclimates...erwarmen-met-een-wtw-unit

Dus je komt op (verwarm) vermogens van 1 tot 3kW, waarbij je rekening moet houden dat bij koeling met een WP je lagere temperatuur verschillen krijgt en dus nog lagere vermogens.
De kleinste airco doet 1,5kW (bij een multisplit) wat je doet op een slaapkamer. Eigenlijk bouw je een soort van kanaalairco (met water als medium) en als je gaat kijken naar de koelcapaciteit van een kanaalairco, dan vind ik online een 2,6kW airco die al minimaal 400m3/h, maar op max. 516m3/h wil doen.

Dus simpel gezegd heeft een WTW koeling gewoon te weinig vermogen/luchtverplaatsing om echt zoden aan de dijk te zetten. Ik kan me voorstellen dat het wel als aanvulling kan werken als je WP al vloerkoeling doet, dan kun je nog een stukje extra vermogen kwijt (minder pendelen) en eventueel wat condenseren en dus vocht onttrekken.
Overigens heet dit in de industrie gewoon een kanaalkoeler:
https://www.installatieva...h/result/?q=kanaalkoeler+
Van inatherm is ook een rekenmodule:
http://inatherm.veab.com/en-US/Calculation/Index/CWK/HC
Daar kun je zelf ook wat spelen met wat voor koeling je kunt verwachten. En je zult denk ik erg teleurgesteld zijn.
assassin85 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Thanks, duidelijk geen alternatief voor een airco dus zoals ik al dacht.
Het is een airco (met water als medium), alleen dan met heel weinig capaciteit. Waarschijnlijk net genoeg vermogen om een super geisoleerd huis niet te laten oververhitten.

Alle reacties

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:39
Ik ken het product niet, maar zonder warmtepomp gaat het niet functioneren vermoed ik. Je huis afkoelen kan alleen door het verwijderen van de warmte, precies wat een airco of een koelkast doet. Wat dit ding blijkbaar doet is koud water door de warmte pomp naar dat ding sturen, warmte opnemen en door de warmtepomp de warmte weer uit het water halen.

Vraag mij sowieso af hoeveel zoiets oplevert. Of wil je de warmte weer opslaan in een boiler?

OZO: Solaredge LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NO & ZW: APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput

• Yohost!
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 11:59

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 02:36
Dat werkt voornamelijk om de koelte te behouden... als je die al niet hebt... is er ook niks aan te behouden.

Ofwel; combineren met airco.

• assassin85
  • Nu online
Ophidian schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:28:
Ik ken het product niet, maar zonder warmtepomp gaat het niet functioneren vermoed ik. Je huis afkoelen kan alleen door het verwijderen van de warmte, precies wat een airco of een koelkast doet. Wat dit ding blijkbaar doet is koud water door de warmte pomp naar dat ding sturen, warmte opnemen en door de warmtepomp de warmte weer uit het water halen.

Vraag mij sowieso af hoeveel zoiets oplevert. Of wil je de warmte weer opslaan in een boiler?
Nee de warmte weer opslaan was niet de bedoeling. Maar de vraag die jij stelde was overigens mijn volgende punt. Stel dat het mogelijk zou zijn, wat zou het opleveren? Via Google kan ik geen ervaringen of recensies lezen over het product

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ophidian
assassin85 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:49:
[...]

Nee de warmte weer opslaan was niet de bedoeling. Maar de vraag die jij stelde was overigens mijn volgende punt. Stel dat het mogelijk zou zijn, wat zou het opleveren? Via Google kan ik geen ervaringen of recensies lezen over het product
Weinig, dat ding moet juist warmte opnemen om het af te voeren naar je warmtepomp, dat is de enige manier om te koelen. Lucht zal er ook wel behoorlijk vlot langsgaan, dus de overdracht van warmte zal niet denderend zijn. Je maakt een ruimte kouder door er energie uit af te voeren. Als je dat wil, moet je gewoon voor een airco gaan.

OZO: Solaredge LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NO & ZW: APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput

• assassin85
  • Nu online
Ophidian schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:52:
[...]

Weinig, dat ding moet juist warmte opnemen om het af te voeren naar je warmtepomp, dat is de enige manier om te koelen. Lucht zal er ook wel behoorlijk vlot langsgaan, dus de overdracht van warmte zal niet denderend zijn. Je maakt een ruimte kouder door er energie uit af te voeren. Als je dat wil, moet je gewoon voor een airco gaan.

• Case
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 13:17
Ik heb namelijk wel een Zehnder Comfopost en een Warmtepomp met koelmogelijkheid in huis. En actieve koeling lijkt mij erg wenselijk.

Mijn Firewizzie

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Case schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:57:
Ik heb weleens wat uitgezocht, maar het vermogen van een WTW is gewoon niet heel hoog:
https://www.brinkclimates...erwarmen-met-een-wtw-unit

Dus je komt op (verwarm) vermogens van 1 tot 3kW, waarbij je rekening moet houden dat bij koeling met een WP je lagere temperatuur verschillen krijgt en dus nog lagere vermogens.
De kleinste airco doet 1,5kW (bij een multisplit) wat je doet op een slaapkamer. Eigenlijk bouw je een soort van kanaalairco (met water als medium) en als je gaat kijken naar de koelcapaciteit van een kanaalairco, dan vind ik online een 2,6kW airco die al minimaal 400m3/h, maar op max. 516m3/h wil doen.

Dus simpel gezegd heeft een WTW koeling gewoon te weinig vermogen/luchtverplaatsing om echt zoden aan de dijk te zetten. Ik kan me voorstellen dat het wel als aanvulling kan werken als je WP al vloerkoeling doet, dan kun je nog een stukje extra vermogen kwijt (minder pendelen) en eventueel wat condenseren en dus vocht onttrekken.
Overigens heet dit in de industrie gewoon een kanaalkoeler:
https://www.installatieva...h/result/?q=kanaalkoeler+
Van inatherm is ook een rekenmodule:
http://inatherm.veab.com/en-US/Calculation/Index/CWK/HC
Daar kun je zelf ook wat spelen met wat voor koeling je kunt verwachten. En je zult denk ik erg teleurgesteld zijn.
assassin85 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Het is een airco (met water als medium), alleen dan met heel weinig capaciteit. Waarschijnlijk net genoeg vermogen om een super geisoleerd huis niet te laten oververhitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hesselb
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 03-07 17:05
iemand ervaring hier mee?

HomEvap WTW koeler
De HomEvap koeler is geschikt voor iedere WTW, wordt geleverd inclusief draadloze bediening en is volledig legionella veilig. De HomEvap is ontwikkeld om een aangenaam koel binnenklimaat te creëren, en met succes.

De koeler (HEPC) kan op iedere warmteterugwinning, op de retourluchttoevoer in de woning, aangesloten worden door middel van koppelstukken. De koeler wordt eenvoudig aangesloten op uw waterleiding en waterafvoer. Daarnaast wordt de HomEvap altijd geleverd inclusief Hedis draadloze bediening waarmee u de koeling kunt instellen en volledig automatisch kunt laten werken.

Werking HomEvap wtw koeler

Via de retourlucht (afzuiging van de wtw aan de woonzijde) gaat de lucht door een bevochtigde matrix en legionella filter. Hierdoor koelt de lucht af tot zeer dicht bij de natte bol temperatuur van deze lucht, bijvoorbeeld 29C/30% wordt gekoeld naar 20C/75%, een efficiëntie van maar liefst 80%. Dit wordt ook wel adiabatisch koelen genoemd. De warmtewisselaar wordt nu een koudewisselaar, op deze manier kunt u stil, veilig en energiezuinig de lucht in uw woning koelen.

[Voor 7% gewijzigd door hesselb op 21-06-2020 10:52]

• format5
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12-07 00:12
hesselb schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:50:
iemand ervaring hier mee?

HomEvap WTW koeler
De HomEvap koeler is geschikt voor iedere WTW, wordt geleverd inclusief draadloze bediening en is volledig legionella veilig. De HomEvap is ontwikkeld om een aangenaam koel binnenklimaat te creëren, en met succes.

De koeler (HEPC) kan op iedere warmteterugwinning, op de retourluchttoevoer in de woning, aangesloten worden door middel van koppelstukken. De koeler wordt eenvoudig aangesloten op uw waterleiding en waterafvoer. Daarnaast wordt de HomEvap altijd geleverd inclusief Hedis draadloze bediening waarmee u de koeling kunt instellen en volledig automatisch kunt laten werken.

Werking HomEvap wtw koeler

Via de retourlucht (afzuiging van de wtw aan de woonzijde) gaat de lucht door een bevochtigde matrix en legionella filter. Hierdoor koelt de lucht af tot zeer dicht bij de natte bol temperatuur van deze lucht, bijvoorbeeld 29C/30% wordt gekoeld naar 20C/75%, een efficiëntie van maar liefst 80%. Dit wordt ook wel adiabatisch koelen genoemd. De warmtewisselaar wordt nu een koudewisselaar, op deze manier kunt u stil, veilig en energiezuinig de lucht in uw woning koelen.

[Afbeelding]
Hier ben ik ook erg nieuwsgierig naar.
Vorig jaar zomer naar gekeken om mee te koelen. Afgelopen winter er weer naar gekeken om te bevochtigen.
En nu weer om te koelen.

Dat het principe werkt geloof ik wel, maar of het met de luchtstroom van een wtw ook werkt.. tja, ik vind er erg weinig info over. En de reviews die ik kan vinden zijn ook niet veel zeggend.
Het is dat ik de ruimte waar de wtw in staat (kast) moet vergroten om het te kunnen testen.
Misschien toch maar de knoop doorhakken en het proberen. Alleen ben ik bang dat de ergste warmte wel weer weg zal zijn zodra alles binnen is.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput

• Ophidian
Als je wil koelen moet je gewoon een fatsoenlijke oplossing nemen en een split airco unit neerzetten. Kan verwarmen en koelen en ben je voor dezelfde prijs klaar. Als ik de reviews op ventilatieland lees:
in 2019 geinstalleerd.
Tijdens zomermaanden uitvoerig getest.
Verschil tijdens werking en buiten werking regelmatiig met externe digitale thermometer nagemeten.

Resultaat bedroevend.
Geeft direct achter unit 5 graden verschil. Maar krijgt dit verschil in warmtewisselaar niet omgezet. Uitstroomtemperatuur verschilt nauwelijks.
Al met al niet aan te bevelen.
Met een verbruik van 2 liter water per uur kan het koelende effect nooit meer zijn dan wat het aan energie kost om 2.000 gram water te verdampen, dus x 2,5 kJ = 5.000 kJ per uur. Dat gaat helaas geen 3 tot 4 graden verschil maken in een heel huis. Het komt er op neer dat je er 1.388 Watt aan vermogen inzet, per uur. Leuk voor 1, niet al te grote kamer, maar de lucht verspreid zich over het hele huis…
Homevap belooft veel, maar verteld niet alles. Zo is de vervangingstermijn van het filter veel te rooskleurig. in plaats van 1 x per 2 jaar zul je het filter 2x per jaar moeten vervangen om een goede werking te behouden. Dit kost je al snel ca. 360,- per jaar.

Het verbruik is kW is bij ons in de winter ongeveer 50 kWu per week. In een half jaar is dit ongeveer 1000 kWu per jaar. Dit komt overeen met 1/3 van het gemiddelde totale gebruik van een huishouden.

Als je contact op neemt met Judith van Dam van Homevap krijg je alleen ontwijkende antwoorden een verhalen dat het bij jou wel een uitzonderlijke situatie is.???? Vul zelf maar in..
Ervaring in gebruik: verwacht geen airco-achtige koele lucht uit je WTW komen! Het is nu midden zomer, al een week 25+ graden en 30+ op komst, huis op het zuiden met glazen achtergevel en de unit is ingesteld op 22graden. Water stroomt, bediening geeft aan dat hij volop draait. Maar de ingestelde 22graden is nog nooit bereikt. Echter, de binnentemperatuur blijft rond de 24 hangen. Soms 25, soms 23,5, maar nog steeds niet de gewenste 22. Echter... het VOELT niet benauwd of warm binnen, ondanks de 24 graden. Er komt koele lucht uit de WTW kanalen, zeker koeler dan voorheen. Maar waarom de ingestelde 22 niet bereikt wordt, geen idee. Verder, als de WTWunit op de hoogste stand staat (bij douchen), zorgt het extra water van de Homevap dat de WTWafvoer “gorgelt”.

Eindconclusie: na 4 weken in gebruik in warme periode, helaas nog geen definitieve DOEN of NIET DOEN. Komende week is het 35+ graden, ben benieuwd dan. Verwacht geen airco achtige koeling, maar wel degelijk koelere lucht uit de WTW. Of dit voldoende is, is afhankelijk van eigen voorkeur of situatie. Voordeel blijft: geen losse airco units in iedere kamer en kasten aan de gevel of op het dak. Luchtvochtigheid is prima, maar is in de zomer toch al hoger, zie daarvoor review hierboven.
Ik zou het niet aanschaffen. Heb zelf een WTW, maar de luchtstroom is zelfs op zijn langzaamste stand te beperkt om enig invloed te hebben op de temperatuur in huis. En als ik verder op internet lees: "Voor een zeker adiabatisch koelvermogen is namelijk meer lucht nodig, en daarmee grotere luchtkanalen." Oftewel, als je je geld kwijt wil, mag je het ook naar mij storten :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• format5
Ophidian schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:45:
Als je wil koelen moet je gewoon een fatsoenlijke oplossing nemen en een split airco unit neerzetten. Kan verwarmen en koelen en ben je voor dezelfde prijs klaar. Als ik de reviews op ventilatieland lees:

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik zou het niet aanschaffen. Heb zelf een WTW, maar de luchtstroom is zelfs op zijn langzaamste stand te beperkt om enig invloed te hebben op de temperatuur in huis. En als ik verder op internet lees: "Voor een zeker adiabatisch koelvermogen is namelijk meer lucht nodig, en daarmee grotere luchtkanalen." Oftewel, als je je geld kwijt wil, mag je het ook naar mij storten :+
Een split airco, ja, dat zou ik inderdaad wel willen, maar 1 gaat niet voldoende zijn met de diverse ruimtes die er zijn.
Vandaar dat mij dit juist een interessant systeem lijkt. Er zijn echter wel uiteenlopende meningen en ervaringen mee.

Puur theoretisch zou het toch een kleine verlagingen moeten kunnen hebben. Ik ventileer bijv standaard 450m3 per uur overdag, en 650 in de hoogste stand.
Als er dan tussen de 3 en 5 liter per uur verdampt wordt er toch een behoorlijke energie ontrokken.

Een van de personen welke een negatieve review achter had gelaten heb ik contact mee gehad, deze wist bijv te melden dat de bypass regeling actief stond. Tja dan blaas je de koele lucht direct naar buiten.

Tot op heden ben ik er zelf nog niet uit.
Een airco (l/l warmtepomp) zou het beste resultaat geven. Maar die zou ik dan een aantal nodig hebben, met de daarbij komende aanschaf en verbruiks kosten.
Natuurlijk heb ik niet de illusie dat met dit systeem een airco achtige werking gehaald zou worden, maar als het de koelte in huis kan behouden ipv langzaam mee op laten warmen zou ik al zeer tevreden zijn, en dan is een bereik van circa 3 graden al voldoende.

Ps. Een afkoeling van meer dan 3 graden is me afgelopen week ruim gelukt door water direct op de warmtewisselaar te nevelen als "proof of concept", de instroom temperatuur werd daardoor verlaagd van 26 naar 20 toen het buiten 31 was bij een interne RV van 46% met een luchtstroom van 550m³ per uur

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Hoe groot is je huis? Dat zijn serieus flinke hoeveelheden die je ventileerd!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hesselb
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 03-07 17:05
dat is al weer een heel stuk positiever

hoe heb je dat vernevelen gedaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• format5
Het grootste deel van de ventilatie komt bijv door 2 toiletten met 18l/s, een keuken met 21l/s. Een woonkamer van 100m² en dus 100l/s en een grote hal(verkeersruimte) van 230m³ inhoud en dus 230m³ uur verversing. Hierin kan natuurlijk aan en afvoer bij elkaar weggestreept worden, maar er zijn nog meer ruimtes, en dan kom je al snel op veel luchtverplaatsing.

Wat ik gedaan heb is een dunne waterleiding (4mm) direct de luchtleiding in, meteen bij de ingang van de wtw.
Op die slang zo'n kleine sproeier welke ook in kassen wordt gebruikt. Kraan aan en laten nevelen zodat de wisselaar net vochtig werd.

Ik snap dat het zo niet vergelijkbaar is met gesatureerde lucht, maar dit was wat ik had om mee te testen.
Nogmaals, je dient met een dergelijke oplossing denk ik een correct verwachtingspatroon te hebben. Verwacht bijv geen airco achtige koeling, daar is het vermogen niet beschikbaar voor.
Waar ik naar zoek, is iets dat de opwarming in huis wat remt of zelfs stopt.
Als het buiten overdag 30 graden is warmt het binnen gemiddeld 1 graad per dag op. Dat wil ik verminderen

[Voor 18% gewijzigd door format5 op 28-06-2020 11:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ophidian
@format5 Helaas voegt de zon en de buitenlucht ook enorme hoeveelheden energie toe aan je huis. Maar laat vooral metingen zien, daar hebben geinteresseerde hier wel veel aan.

Wat, los van eventuele natuurkunde, tegen pleit is:
- In de handleiding van dat apparaat hierboven staat: "LET OP: het effect op de ruimte temperatuur is beperkt door de beperkte luchthoeveelheid." Tsja, als ik een koeler koop, is dat niet wat ik in de handleiding wil lezen :+
- Afhankelijke hoeveelheid koeling obv luchtvochtigheid.
- Geen enkele review of wat dan ook te vinden, maar wel een hoop wij-van-WC-Eend bedrijven. 1 artikel van TU Delft over grotere bedrijven met dit soort koeling. Waarbij de conclusie is dat het systeem ip werkt als het vanaf het begin zo opgebouwd is, echter dat er niet aan mechanische koeling ontkomen wordt juist op dat soort warme dagen.

Maar blijf meten, en dan niet de uitstroom lucht direct na WTW(dat verdamping werkt snapt iedereen wel die een keer transpireert ;)), maar temperatuur bij uitgang luchtkanalen, ruimte temperatuur, buiten temperatuur, etc. Ook al geloof ik er zelf niet in, ben ik wel benieuwd naar de resultaten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• format5
Ik heb het combi systeem van homevap besteld. De bevochtiging wou ik toch al aan gaan pakken, in de winter 4 grote kasten om de rv een beetje op peil te houden was ik wel zat.

Zodra ik het geplaatst heb (zal wel even duren aangezien ik de bestaande omkasting moet gaan vergroten) zal ik wel wat terugkoppeling geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
@format5 heb je ook airco?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• format5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dan denk ik dat die set weinig gaat doen. Zodra het buiten een paar graden koeler is heb je al meer aan de bypass

• format5
kabeltjekabel schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:04:
[...]

Dan denk ik dat die set weinig gaat doen. Zodra het buiten een paar graden koeler is heb je al meer aan de bypass
Waarom denk je dat het zonder airco minder zou doen dan met airco?
Ik snap niet wat een airco met het wel of niet werken van dit systeem te maken zou hebben. (Alleen de hoeveelheid koeling zou met een airco verbeterd kunnen worden, en dat is door de airco te laten ontvochtigen, anders val je weer terug op het koelen met een airco en dat heeft weer niet te maken met het wel of niet werken van een dergelijke adiabatisch koeler)

Tot nu toe heb ik nog nergens een concreet iets gezien dat bevestigt of ontkent dat het werkt.
Alleen een paar matige reviews, waarbij ik verwacht dat er toch wel meer dan 3 koelers (een review ging zelfs met name over de bevochtiger en niet de koeler) verkocht zijn.

Wel heb ik diverse scripties gevonden die het principe bevestigen. Ook zijn er verschillende datacenter die van dit principe gebruik maken.
Dat het principe werkt ben ik ook niet bang voor. Ik weet alleen niet of met deze "lage" lucht en water stromen er voldoende koeling valt te halen.
Mijn huis kan ik met 10Kw op 20 graden houden als het buiten -10 is. Zou ik dan ook niet misschien de temperatuur een paar graden kunnen verlagen als er tussen de 1 a 2 Kw koeling behaalt zou kunnen worden met een dergelijk systeem? 5 liter per uur verdampen betekend theoretisch bijna 3,5Kw warmte ontrekken, en dus zou er een temperatuur verlaging mogelijk moeten zijn.
Nogmaals, ik verwacht geen airco resultaten, ik hoop er de dagelijkse opwarming van 1 graad gemiddeld per dag bij 30 graden buiten temperatuur mee te kunnen onderdrukken. (Deze 1 graad gemiddeld is wel met de bypass open vanaf het moment dat de buiten temperatuur lager is dan de afgezogen temperatuur).

[Voor 7% gewijzigd door format5 op 29-06-2020 00:51]

• kabeltjekabel
format5 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:47:
[...]

Waarom denk je dat het zonder airco minder zou doen dan met airco?
Omdat je dan koelte hebt die je kunt behouden. Zonder airco ga je toch binnen notime op grote delen van de dag over de buitentemperatuur heen, en dan is het al snel beter de bypass te gebruiken.
format5 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:47:
Ik snap niet wat een airco met het wel of niet werken van dit systeem te maken zou hebben. (Alleen de hoeveelheid koeling zou met een airco verbeterd kunnen worden, en dat is door de airco te laten ontvochtigen, anders val je weer terug op het koelen met een airco en dat heeft weer niet te maken met het wel of niet werken van een dergelijke adiabatisch koeler)

Tot nu toe heb ik nog nergens een concreet iets gezien dat bevestigt of ontkent dat het werkt.
Alleen een paar matige reviews, waarbij ik verwacht dat er toch wel meer dan 3 koelers (een review ging zelfs met name over de bevochtiger en niet de koeler) verkocht zijn.

Wel heb ik diverse scripties gevonden die het principe bevestigen. Ook zijn er verschillende datacenter die van dit principe gebruik maken.
Dat het principe werkt ben ik ook niet bang voor. Ik weet alleen niet of met deze "lage" lucht en water stromen er voldoende koeling valt te halen.
Mijn huis kan ik met 10Kw op 20 graden houden als het buiten -10 is. Zou ik dan ook niet misschien de temperatuur een paar graden kunnen verlagen als er tussen de 1 a 2 Kw koeling behaalt zou kunnen worden met een dergelijk systeem? 5 liter per uur verdampen betekend theoretisch bijna 3,5Kw warmte ontrekken, en dus zou er een temperatuur verlaging mogelijk moeten zijn.
Nogmaals, ik verwacht geen airco resultaten, ik hoop er de dagelijkse opwarming van 1 graad gemiddeld per dag bij 30 graden buiten temperatuur mee te kunnen onderdrukken. (Deze 1 graad gemiddeld is wel met de bypass open vanaf het moment dat de buiten temperatuur lager is dan de afgezogen temperatuur).
Zoek even op mijn nickname en "HomEvap" hier op GoT. Heb al eerder eens uitgelegd hoe en wat.

Hier staat bijv. e.e.a;
Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2

[Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-06-2020 01:06]

• format5
Na er staat veel tekst in dat topic, maar ook daar zie ik geen ervaringen in, alleen maar meningen en ideeën.
Niet dat ik je verhaal niet geloof, ik kan het alleen niet bevestigen of ontkennen.

Tot op heden kan ik er nog steeds geen gefundeerde mening over maken.

Over ontbreekt het aan aanvaring, meetwaarden, omgeving variabelen. Ik kan met alle info tot nu toe nog steeds niet veel.
Als je alle ongefundeerde meningen en aannames weg streept blijft er nagenoeg niks over vind ik. Dat terwijl ik er van uit ga dat er voldoende systemen verkocht zijn om nog steeds een bestaansrecht als bedrijf te hebben.

• kabeltjekabel
format5 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:09:
Na er staat veel tekst in dat topic, maar ook daar zie ik geen ervaringen in, alleen maar meningen en ideeën.
Niet dat ik je verhaal niet geloof, ik kan het alleen niet bevestigen of ontkennen.

Tot op heden kan ik er nog steeds geen gefundeerde mening over maken.

Over ontbreekt het aan aanvaring, meetwaarden, omgeving variabelen. Ik kan met alle info tot nu toe nog steeds niet veel.
Als je alle ongefundeerde meningen en aannames weg streept blijft er nagenoeg niks over vind ik. Dat terwijl ik er van uit ga dat er voldoende systemen verkocht zijn om nog steeds een bestaansrecht als bedrijf te hebben.
Tja, of ze leven van de schulden, zoals KLM, waar de hele waarde van het bedrijf zit in de verwachting dat er in de toekomst echt winst gemaakt gaat worden..

• format5
kabeltjekabel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:15:
[...]

Tja, of ze leven van de schulden, zoals KLM, waar de hele waarde van het bedrijf zit in de verwachting dat er in de toekomst echt winst gemaakt gaat worden..
Dat kan natuurlijk ook nog ja.

• format5
En toch een enigszins eigenwijze actie.
Ik heb met mijn leverancier de punten in dit topic besproken. Hij zegt zich hier niet in te kunnen vinden en al veel units verkocht te hebben.
Hij vertrouwt er dusdanig op dat hij komende week een homevap combi komt plaatsen bij mij. En als het me niet bevalt binnen 30 dagen hij hem kosteloos retour neemt.
Ik ga het dan ook gewoon proberen. Is het niks, kost het niks behalve wat tijd.

• kabeltjekabel
format5 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:21:
En toch een enigszins eigenwijze actie.
Ik heb met mijn leverancier de punten in dit topic besproken. Hij zegt zich hier niet in te kunnen vinden en al veel units verkocht te hebben.
Hij vertrouwt er dusdanig op dat hij komende week een homevap combi komt plaatsen bij mij. En als het me niet bevalt binnen 30 dagen hij hem kosteloos retour neemt.
Ik ga het dan ook gewoon proberen. Is het niks, kost het niks behalve wat tijd.
Dat zijn de betere garanties :)

Heeft Festool ook. Heb het ook een paar jaar verkocht; nooit iets terug :P
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True