Koelen via WTW

Pagina: 1
Acties:

• hesselb
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:49
iemand ervaring hier mee?

HomEvap WTW koeler
De HomEvap koeler is geschikt voor iedere WTW, wordt geleverd inclusief draadloze bediening en is volledig legionella veilig. De HomEvap is ontwikkeld om een aangenaam koel binnenklimaat te creëren, en met succes.

De koeler (HEPC) kan op iedere warmteterugwinning, op de retourluchttoevoer in de woning, aangesloten worden door middel van koppelstukken. De koeler wordt eenvoudig aangesloten op uw waterleiding en waterafvoer. Daarnaast wordt de HomEvap altijd geleverd inclusief Hedis draadloze bediening waarmee u de koeling kunt instellen en volledig automatisch kunt laten werken.

Werking HomEvap wtw koeler

Via de retourlucht (afzuiging van de wtw aan de woonzijde) gaat de lucht door een bevochtigde matrix en legionella filter. Hierdoor koelt de lucht af tot zeer dicht bij de natte bol temperatuur van deze lucht, bijvoorbeeld 29C/30% wordt gekoeld naar 20C/75%, een efficiëntie van maar liefst 80%. Dit wordt ook wel adiabatisch koelen genoemd. De warmtewisselaar wordt nu een koudewisselaar, op deze manier kunt u stil, veilig en energiezuinig de lucht in uw woning koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y95ZVVupU-OPOhNDN98SAeJIuwU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0yvcgGk5y3TEgtBhTGhEetoU.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door hesselb op 21-06-2020 10:52 ]

• Opa_Piet840
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 00:04
Afbeeldingslocatie: https://www.groene.nl/artikel/alsof-je-een-koelkast-opentrekt

Interessant artikel over zowel koeltechnieken (PCM, Theac-25, Earth Wind &Fire) als een van de grote milieudreigingen voor de komende jaren: een explosieve groei in het gebruik van Airco´s. Als je een airco kunt vermijden, doe het alsjeblieft.

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:22

Aidix

Geluidspietlut

Puur 'wetenschappelijk' benaderd kan je toch zo uitrekenen wat een Homevap doet ? Ik zag dat iemand hierboven al een poging had gewaagd maar zijn text is goorgehaald.

Buitentemperatuur lucht 30
Binnentemperatuur kamer 26
Binnenlucht afvoer temp na homevap spons, dus voor warmtewisselaar: 22,0

Een WTW is ~75% effectief op zijn hoogst. Maar laten we voor het gemak net doen of dat een compleet onhaalbare 100% is.

100%: 30 & 22 ->26. Meer dan het gemiddelde van de afvoer en aanvoer lucht temperatuur maken kan het ding immers niet.

Logischerwijs kan de ingebrachte lucht op basis van de gemeten waarden bij de HomEvap en WTW dus niet kouder zijn dan 26C. Dit komt ook meer overheen met de ervaring van Gebruiker1977.

Als het ventilatiesysteem op deze manier 200m3/uur de woning in blaast en de gemiddelde temperatuur in een kamer was 26 dan is het effectief koelvermogen nul. (0,0) want het wordt niet nog kouder.

Dat is wel heel erg zuur. Nog maar een keer met binnentemperatuur 28, aangezien lucht richting het planfond warmer is dan op ooghoogte.

Buitentemperatuur lucht 30 Binnentemperatuur kamers 28
Binnenlucht afvoer temp na homevap spons, dus voor warmtewisselaar: 23,0

100%: 30 & 23 ->26,5.

Als het systeem 200m3/h lucht toevoert (= 0,05 m3/sec) met dT 1,5 graad, dan is het koelvermogen

Afbeeldingslocatie: https://www.engineeringtoolbox.com/docs/documents/1136/air-heating-temperature-kw-diagram.png

100 watt voor 2 graden verschil bij 0,05M3/sec.

Doe er je voordeel mee :) Hoe je het ook wendt of keert, zelfs bij 22 graden uitblaas temperatuur is het effectief vermogen slechts 300watt voor de hele woning.

• Gebruiker1977
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-01-2025
format5 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:57:
Ts02 heb ik niet. Ik heb de combi, en geen extra sensor in het retourkanaal. Als ik alleen de koeler had, of een extra shc80 had ik wel een waarde bij ts02

De koeler zelf hoeft niet per definitie veel kouder te zijn.
De verdamping onttrekt de warmte. Deze begint inderdaad al bij de koeler, maar ik verwacht dat dit bij de wisselaar in de wtw meer aanwezig gaat zijn.

Kan je misschien de 4 kanaal temperaturen van je wtw uitlezen? De uitblaast (naar buiten) zou hoger moeten zijn dan de afzuiging (naar je wtw). Als dat gelijk of bijna gelijk is verwacht ik dat je wtw in de bypass stand staat.
we hebben een week lang alle kanalen gemonitord en daar zagen we bijna geen verschil in temperatuur als hij aan of uit stond. die data heb ik nu niet zo bij de hand

Zie ook plaatje hieronder, ze geven zelf aan dat het systeem 8 graden terug zou moeten koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bINTUyZerMB7MCrvJJgy5mlo1CI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QsccvnyUb8yvQadMIjoOs9wC.jpg?f=user_large

• Gebruiker1977
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-01-2025
@Roger_de_Poger

zo te zien heb ik dus een bypass afgaande op de buitenkant van mijn apparaat
en de filters die ik bestel bevestigen dit ook 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWu9GX-W_zg5ljxzIVZC2hrC194=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/88qA41xyZo0avKZvZKYGs3mm.jpg?f=user_large

de werkelijkheid is natuurlijk altijd anders dan ze voorschetsen maar ik mag mij voorstellen dat een apparaat van bijna 900 euro toch wel enigszins goed werkt.

de temperaturen zijn de laatste dagen niet extreem en hij koelt nog steeds maar 2,5/3 graden. het kan aan mij liggen maar volgens klopt er dan iets niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Gebruiker1977 op 21-08-2020 15:48 ]

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Na enig zeuren kreeg ik onderstaand plaatje van HomEvap. Ik had gevraagd om een testrapport maar dit is een Paint-project op Mollier-kladpapier van TNO uit 1989. Enfin, we hebben het ermee te doen. Willen de rekenmesters opstaan en de bewering staven? Graag ook een vertaling in Jip&Janneketaal over de effectiviteit in het NL-klimaat. Dáár hebben we wat aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oTbFUOr9SMthlvA1xTXIa5blcA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S7pfj8Pu29F6aRSekQw9hdXl.png?f=user_large

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wat een mooi verhaal heb je geschreven. Kun je ook nog iets zeggen over dat Mollier-diagram van HomEvap? Zijn de getallen en aannames realistisch voor NL? En kun je in zo'n diagram weergeven wat het effectief bereik is van de HomEvap?

Ik heb zojuist eens gekeken wat de langjarig gemiddelde luchtvochtigheid in NL is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoHjpTha4PypJUnx2lMWAHD5NpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qHsvlbNWGCG3YwLsPMPOIoxT.png?f=fotoalbum_large

In bovenstaand Mollier-daigram van HomEvap is te zien dat ze als uitgangspunt voor de bewering een Rv van 40% nemen (A). Dat scheelt een slok op een borrel in de berekening waarbij het langjarig gemiddelde eerder in de buurt van de 67% ligt. Voorzichtige conclusie is dat de er heel erg in het eigen voordeel wordt gerekend met onwaarschijnlijke aannames...

Straks maar eens een meer realistisch diagram tekenen.

[ Voor 72% gewijzigd door Roger_de_Poger op 22-08-2020 12:38 ]

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Pagina: 1