RobertMe schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:56:
[...]
Extra set kan niet. Alle banden van een compount tijdens een weekend komen uit dezelfde batch. Een extra set banden zal dan dus per definitie niet uit dezelfde batch komen en mogelijk net iets anders werken. Dan zou Pirelli dus al expliciet moeten aangeven welke set uit de andere batch komt zodat de teams die gebruiken als het de minste invloed heeft.
Maar tijdens Q & race wil je banden hebben waarvan je het gedrag kent dus ga je die niet er onder leggen, en tijdens FPs wil je net data verzamelen die realistisch is voor de race, dus dan ga je ook niet met een andere band rijden.
Stom, wist inderdaad dat alle banden uit een weekend uit de zelfde batch kwamen maar niet bij stilgestaan dat een nieuwe batch zelfde compound ander gedrag kan opleveren wegens minuscule afwijkingen in rubbercompound
En gezien het feit dat ik notabene een installatie geprogrammeert heb die rubbergranulaat voor de automobiel industrie (lees autobanden) maakt weet ik dus ook dat die afwijkingen er daadwerkelijk zijn en binnen welke procentuele marges ze als acceptabel worden gezien.

Welke fuckup? Albon is in de punten gefinisht dus zou gewoon een extra punt krijgen voor snelste ronde. Verstappen kon makkelijk pitten voor fastest lap en heeft dat gedaan. Daarnaast was het ook een "veiligheids" dingetje. Want hij meld zelf meteen op de radio van "Bottas heeft een issue" waarna GP meld van "dat zien we" + "hij heeft een klapband" en de eerste reactie van Verstappen is "ik ga rustig op deze banden verder rijden en niks risceren". Verstappen / Red Bull waren dus duidelijk bang voor een soortgelijk scenario. Naast dat Verstappen al verschillende keren had aangegeven dat rechtsvoor niet lekker was, waarop GP keer op keer aangeven dat ze er bovenop zitten.
Fuckup is misschien een groot woord en ja het is allemaal what if maar Verstappen reed P3 en had fastest lap al in handen voordat Albon hem pakte vanaf P12. Op dat moment waren er al rijders aan het klagen over de vibrations. Vervolgens kregen we de klapbanden en heeft Verstappen gepit.
Idee erachter was dat RBR Albon z'n sector 3 had moeten laten opgeven gezien de P3 van Verstappen "at that time" zodat Verstappen (zoals hij dus ook zelf aangaf) niks moest riskeren.
Uiteindelijk heeft Albon geluk gehad met het wegvallen van Sainz en Bottas waardoor het een P"x" + 2 werd.
Dus hypothetisch:
- Max P1 + FL & Alex P8 = 30 punten voor RBR
Nu
- Max P2 + FL & Alex P8 = 23 punten voor RBR
Maar even voor de duidelijkheid, ik snap de huidige call volledig en denk ook dat het de meest verstandige was.
Vond het alleen een interessante gedachten dat RBR vanuit P12 perspectief al tactisch had moeten beredeneren of het verstandig was om notabene je teamgenoot die op dat moment in de top tien rijdt (en jij niet!) zijn fastest lap af te pakken

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.