Hi iedereen,
Sinds enige tijd ben ik mijn leven aan het 'aanpassen' waarbij ik erg geinspireerd ben door het FIRE concept. Een van de dingen die ik wil doen is rond de 40K sparen over een periode van 4 jaar, waarvan ik minimaal 30K aan cash wil gebruiken als inleg voor een huis en circa 10K voor een auto (occasion). Eerst even wat feitjes op een rij:
Waar ik ook aan zat te denken is om 800 euro per maand te sparen en 200 euro gebruiken om te beleggen in indexfondsen. Dit laatste is dan voor een langere termijn.
Ik heb geen rekening gehouden met de mogelijkheid tot het verkrijgen van een jaarlijkse bonus van het werk en de reguliere verhoging.
Ik ben benieuwd wat jullie mening(en) zijn.
Sinds enige tijd ben ik mijn leven aan het 'aanpassen' waarbij ik erg geinspireerd ben door het FIRE concept. Een van de dingen die ik wil doen is rond de 40K sparen over een periode van 4 jaar, waarvan ik minimaal 30K aan cash wil gebruiken als inleg voor een huis en circa 10K voor een auto (occasion). Eerst even wat feitjes op een rij:
- Mijn jaarsalaris is 66K p/jaar
- Vast contract in de IT.
- Ik heb een noodbuffer van 6K, hiermee kan ik ongeveer ~ 4 3 maanden zonder werk zitten en wel netjes alles betalen.
- Momenteel heb ik een private lease contract, die ongeveer over 3.5 jaar afloopt. Na deze periode wil ik gewoon een occasion kopen, omdat een PL contract nogal drukt op de hypotheek.
- Op het moment heb ik ook 5K gespaard, als onderdeel van de 40K doel.Per maand kan ik 1000 1400 opzij leggen om te sparen.
Waar ik ook aan zat te denken is om 800 euro per maand te sparen en 200 euro gebruiken om te beleggen in indexfondsen. Dit laatste is dan voor een langere termijn.
Ik heb geen rekening gehouden met de mogelijkheid tot het verkrijgen van een jaarlijkse bonus van het werk en de reguliere verhoging.
Ik ben benieuwd wat jullie mening(en) zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door cacao70 op 31-05-2020 23:15 . Reden: Kritische blik op financien. Spaarruimte aangepast. ]