BadRespawn schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:46:
[...]
Je staat voor de keuze: wel of niet aanpassen van "
qualified immunity" zodat dat niet zo makkelijk gebruikt kan worden om ordehandhavers vrij te pleiten van vervolging ondanks dat bewezen is dat ze de (grond)wet hebben overtreden.
Qualified immunity is a legal doctrine in United States federal law that shields government officials from being sued for discretionary actions performed within their official capacity, unless their actions violated "clearly established" federal law or constitutional rights.[1] Qualified immunity thus protects officials who "make reasonable but mistaken judgments about open legal questions",[2] but does not protect "the plainly incompetent or those who knowingly violate the law".[3]
...protecting law enforcement officials from frivolous lawsuits...
Maak een suggestie voor een aanpassing, zou ik zeggen

Kijk, als ik direct een aanpassing kon bedenken die het mogelijk maakte om op een rechtvaardige manier agenten aan te pakken op overmatig geweld, dan zou dat een no-brainer zijn. Maar zo simpel is het dus niet, anders had de wetgever het al lang gedaan.
De wettekst is niet eens heel slecht, als je het zo leest, maar wel heel vaag. Waarom? Omdat de omstandigheden per geval verschillen, en dus eigenlijk alle gevallen door een rechter beoordeeld zouden moeten worden. Dat is het idee erachter. Alleen weten we maar al te goed dat niet iedereen de middelen of tijd heeft ( zeker in de zwarte community) om dit voor een rechter te laten komen.
Ik zou dus meer zien in een aanpassing of toevoeging van de wet waarin de toegang tot de rechter in gevallen waar deze wet van toepassing is gegarandeerd wordt voor iedereen.
Andere keuze: wel of niet aanpassen vh belastingstelsel zodat niet in achterstandsgebieden veel minder geld is voor onderwijs dan in welvarende gebieden.
Mjah, dat hangt ervan af hoe je er naar kijkt. Zoals je het stelt zou ik zeggen dat dat een goed idee is ( inkomensnivellering is sowieso iets wat ik vanuit mijn centrumlinkse instelling een goed idee vind), maar als republikein zou ik zeggen dat als er in een gebied minder belasting betaalt wordt, ze ook minder subsidie moeten krijgen.
Nu ben ik het met bovenstaande niet eens(!) maar an sich zou je de logica kunnen begrijpen.
Ik geloof zelf echter wel dat één van de grootste oorzaken van eigenlijk alle maatschappelijke problemen, racisme incluis, een gebrek aan kennis is. Toegang tot fatsoenlijk onderwijs voor iedereen zou een grote rol kunnen spelen in het oplossen van die problemen.
En ik denk dat dat ook wel bewezen is, eigenlijk. Het is niet lastig om te zien dat in landen waar onderwijs gegarandeerd wordt, onafhankelijk van status of middelen, men over het algemeen gelukkiger, meer welvarend en meer sociaalfinancieel mobiel is.
Hackus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:07:
[...]
Zoals nu, went je alweer op wat ik zou zeggen( wat niet zo is) dat jij geen zwarte mag zeggen. Je wilt je ergens in mengen maar dat heeft geen nut. Je gehele postgedrag laat dit al zien.
Oké, armchair psychologist

Er is buitensporig gedrag vertoont met de dood tot gevolg. Alle agenten ter plaatse zijn medeschuldig aan de actie van de ‘magere’ agent.,!!!
Redneck, Chinees, Mexicaan, of welke kleur of nationaliteit van verdachte mag niet meespelen in de acties ter plaatse. Dit had nooit mogen en hoeven gebeuren als er oa gehandeld was zoals ik in mijn 1e bericht aangaf..
Het gaat niet om hoe goed jij bent, of ik of ander forumlid. Het gaat om de situatie die daar is gebeurt..niets anders dan dat !!
Dan denk ik dat we daar de kern gevonden hebben.
Ik ben het geheel mee eens dat er daar verkeerd gehandeld is. Waar ik het niet mee eens ben is dat er geen waarde zit in het
begrijpen van de situatie zonder daar direct een waardeoordeel aan te hangen.
Ten slotte is het zeer waarschijnlijk dat racisme hieraan ten grondslag ligt, niet? En we willen daar wat aan doen, toch?
Als je een probleem, in dit geval racisme, wil oplossen, dan zal je
eerst de gedachtegang van de racist in kwestie moeten begrijpen. Dat is niet leuk of makkelijk; het is instinctief veel makkelijker om gewoon te zeggen 'die man is racist en dat moet ophouden.'
Alleen werkt het zo niet. Als je daadwerkelijk wat wil doen aan het probleem, dan moet je eerst begrijpen wat nu de gedachtegang is van mensen die het probleem in stand houden.
Dus, ik nodig je uit: plaats jezelf in de schoenen van de agent. Probeer te verzinnen wat er door zijn hoofd ging. Probeer te verklaren waarom hij zo handelde als dat hij deed.
Dat betekent
niet dat je het gedrag van de agent goedkeurt! ( En het zou ook wel heel lastig zijn om zijn gedrag goed te praten; ik kan in elk geval geen argument vinden.) Het betekent slechts dat jij het
waarom van de problematiek wilt begrijpen, en dat is de enige manier om de problematiek uiteindelijk op te lossen.
Racisme is gebaseerd op angst en angst op een gebrek aan kennis. Wanneer jij je kan verplaatsen in die persoon met die angst, dan kan je leren begrijpen wat zijn motief is. Wanneer je weet wat zijn motief is, kan je een aanpak ontwikkelen om die angst weg te nemen en daarmee racisme te verminderen. Dat is de enige manier die ik ken om een ingewikkeld probleem als racisme aan te pakken. Simpelweg zeggen dat het verkeerd is werkt niet; we weten allemaal wel dat het verkeerd is.