Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:24
SinergyX schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:40:
[...]

nu is het puur kwestie van haat jegens elkaar en flink stukje rellen
De demonstraties zijn voor het overgrote deel gemengd, en vreedzaam.
Er zijn miljoenen mensen op de been in honderden steden, als die allemaal rotzooi zouden trappen zou het er heel anders uitzien.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:53
Andyk125 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:35:
[...]

En welke rechten moeten 'gekleurde' medemensen krijgen dan? Wat is een wit niveau?
Dit meen ik serieus, welke speciale rechten hebben de 'blanke' mensen wel volgens jou?

Volgens mij hebben mensen in een samenleving zich aan dezelfde wetten en regels te houden en gelden deze regels voor iedereen in die samenleving.
Dat klinkt leuk maar is gaat aan 2 punten voorbij.
1) Zwarte amerikanen worden vaken random gecontroleerd, krijgen minder vaak "slechts een waarschuwing", krijgen hogere straffen bij gelijke misdaden.
2) Gelijke wetten betekend niet gelijke behandeling. Sociale mobiliteit beperkt enorm de kansen van bepaalde groepen waardoor de discrimineren wetten uit het verleden nog steeds effect hebbn.
Het probleem zit zich echter in het naleven ervan en de mensen zelf. Waarom worden gekleurde mensen door de politie harder aangepakt? Waarom worden deze gekleurde mensen zelfs door politieagenten van hun eigen afkomst ook harder aangepakt?

Uiteindelijk kun je nooit voorkomen dat ergens rotte appels zitten, in welke bevolkingsgroep of functie dan ook. Uiteindelijk zit het probleem toch bij de persoon en de naleving ervan en niet bij de wetten en regels want die zouden voor iedereen moeten gelden?
Ik zal een simpel voorbeeld geven waarom gelijke wetten niet altijd gelijk effect hebben.

Stel je hebt persoon A die via een erfenis en allerlei belasting voordelen een schuur vol met eten heeft en persoon B wiens voorouders slaven waren en geen erfenis gekregen heeft die geen eten heeft.

Persoon B zal in plaats van verhongeren eten stelen van persoon A. Persoon A steelt niet.

Is het dan terecht dat diefstal slecht is en B gestraft moet worden? Ook hij komt alleen voor zijn eigen leven op en heeft geen andere keuze doordat de voorvaderen van A zich misdragen hebben.

Dat is de echtergrond waar veel mensen vandaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:28
Racisme is een groot probleem in de VS, maar de zwarte gemeenschap mag ook wel een keer naar hun eigen problemen kijken. Per 100.000 zitten er zes keer zoveel donkere inwoners vast dan blanken. Dat helpt ook zeker niet mee met de acceptatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:58

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Koppensneller schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:31:
[...]

Ik schreef precies hetzelfde, maar dat betekent dus dat ik je eerdere post (die ik citeerde in mijn bericht) verkeerd had geïnterpreteerd.
Waarschijnlijk begreep je het wel correct, maar is mijn toelichting niet goed genoeg. Ik leg de schuld bij de slogan.

Met #AllLivesMatter en #BlackLivesMatter zouden in theorie gelijk moeten zijn. De praktijk is echter dat ze niet gelijk zijn aan elkaar.

#AllLivesMatter impliceert dat alles levens (ongeacht kleur) dezelfde risico en bescherming verdienen. De kritiek op #AllLivesMatter is dat de gebruikers daarvan niet het verschil in de maatschappij zien en dus blind zijn voor de discriminatie die plaats vindt.

Afbeeldingslocatie: https://www.gannett-cdn.com/media/2016/07/13/USATODAY/USATODAY/636040026826690055-AFP-553857502.jpg?width=570&quality=50

En hiermee geef ik dus ook aan dat tot een uur geleden ik niet begreep hoe ik onderdeel was van het probleem ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:19

Koppensneller

winterrrrrr

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:40:
Heeft er iemand inzicht in de opleiding van politieagent in de VS? Er zijn meerdere filmpjes waarbij ik met ongeloof zit te kijken hoe onhandig, onprofessioneel en in sommige gevallen als deze ernstig verkeerd wordt gehandeld. Ik heb het idee dat onze agenten in Nederland vele malen beter worden getraind.
In de VS, waar de politie niet zelden wapentuig van militair kaliber tot zijn beschikking heeft, mogen agenten na maximaal 6 maanden de straat op met dat wapentuig.

https://golawenforcement....-become-a-police-officer/

In Nederland, waar agenten een knuppel, een pistool, pepperspray en binnenkort misschien een taser hebben, duurt een opleiding 4 jaar.

https://www.infopolitie.n...1326-het-politieonderwijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Ook hier in Nederland wordt de witte Nederlander eerder aangenomen dan de minderheid, daar zijn genoeg studies over geweest. Maar het is hier eerder een kwestie van cultuur en meedoen met de groep dan kleur. Een Wil je dat woord alsjeblieft niet gebruiken? Levert op haar best al niks op anders dan onnodige polarisatie op met een westerse opvoeding die lekker mee kan praten (ook al is dat in het Engels) wordt eerder geaccepteerd dan een witte Islamiet die moeilijk te verstaan is en er vreemde opvattingen op nahoud.

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-06-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09-2022
Liberteh schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:36:
[...]

Ik ga ze niet eens voor je opzoeken want ik denk niet dat het voor je uitmaakt. Maar het komt neer op:
*insert filmpje van voorbeelden waarbij zelfde acties uitgevoerd worden door blank en zwart persoon en de opvolgende reactie*
Dit is het meest kortzichtige bewijs dat er is. Neem bijvoorbeeld de VS waarbij we in Nederland veel meer filmpjes te zien krijgen van Afrikaans-Amerikaanse slachtoffers van politiegeweld terwijl dit Europees-Amerikaansen toch echt veel vaker over komt. Er wordt zoveel gefilmd tegenwoordig dat je daarmee haast elke narratief wel kunt aantonen. Resultaat is waarschijnlijk dat de meeste NL’ers denken dat Afrikaans-Amerikanen in absolute aantallen vaker slachtoffer zijn.

Hoevaak is deze in NL bekeken bijvoorbeeld? Twee Afrikaanse agenten die een ongewapende Europeaan in de rug schieten na het oversteken van een spoor.

YouTube: GRAPHIC: Man shot by police at CTA’s Red Line Grand station

[ Voor 14% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 02-06-2020 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Philip Ross schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:46:
[...]

1) Zwarte amerikanen worden vaken random gecontroleerd, krijgen minder vaak "slechts een waarschuwing", krijgen hogere straffen bij gelijke misdaden.
2) Gelijke wetten betekend niet gelijke behandeling. Sociale mobiliteit beperkt enorm de kansen van bepaalde groepen waardoor de discrimineren wetten uit het verleden nog steeds effect hebbn.

[...]

Ik zal een simpel voorbeeld geven waarom gelijke wetten niet altijd gelijk effect hebben.

Stel je hebt persoon A die via een erfenis en allerlei belasting voordelen een schuur vol met eten heeft en persoon B wiens voorouders slaven waren en geen erfenis gekregen heeft die geen eten heeft.

Persoon B zal in plaats van verhongeren eten stelen van persoon A. Persoon A steelt niet.

Is het dan terecht dat diefstal slecht is en B gestraft moet worden? Ook hij komt alleen voor zijn eigen leven op en heeft geen andere keuze doordat de voorvaderen van A zich misdragen hebben.

Kan je persoon A verantwoordelijk houden voor wat zijn voorouders hebben gedaan en is de diefstal om die reden minder slecht? (ook al is dat 150 jaar geleden?).

Overigens kan ik me zeer goed voorstellen dat persoon B dan diefstal pleegt (ik denk dat de meesten van ons dat zouden doen als de omstandigheden er naar zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
NotSoSteady schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:46:
Racisme is een groot probleem in de VS, maar de zwarte gemeenschap mag ook wel een keer naar hun eigen problemen kijken. Per 100.000 zitten er zes keer zoveel donkere inwoners vast dan blanken. Dat helpt ook zeker niet mee met de acceptatie.
In het verleden zijn sommige drugs illegaal verklaard omdat dit voornamelijk gebruikt werd door sommige bevolkingsgroepen. Verder wordt vaak niet dezelfde strafmaat gehanteerd. Je gebruikt nu trouwens een cijfer om direct richting een conclusie te gaan. Je kan prima ook een andere kant op redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 22:08
Andyk125 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:43:
Ik ben wel benieuwd welke rechten 'blanke' mensen hebben die gekleurde mensen niet hebben?
Noem er is een?

En dat wat jij nu noemt is nu precies datgene wat ik zeg, het zijn de personen die het uitvoeren die steken laten vallen niet de regels of wetten. Of staat er in het wetsboek van de politieagenten dat ze gekleurde mensen harder moeten aanpakken?
Hmm. Dit is een beetje als de ALM discussie die we net hadden. De vraag is leidend, alsook misleidend.

De vaststelling die mensen maken is dat het recht niet op gelijke manier van toepassing lijkt op wat we blank en zwarte Amerikanen zouden kunnen noemen. Politiegeweld lijkt niet op dezelfde te worden toegepast. En, wanneer dat leidt tot "incidenten", dan wordt de rechtsgang daarvan gefrustreerd. Het argument is dat de politie daar is om burgers te beschermen, maar de observatie is dat niet iedereen even goed wordt beschermd. Dat de ene bevolkingsgroep wellicht wordt beschermd ten koste van een andere. Of, dat die "bescherming" zich uit in een regelrechte bedreiging.

Dat er geen wetten of regels zijn die direct racistisch zijn wil niet zeggen dat er geen racisme is.

Om terug te komen om de ALM/BLM discussie: De schijnbare tegenstelling zit niet in de eerste letter, maar in de laatste. BLM is een verwerping van Black Lives Do Not Matter. ALM is een schijnbare verwerping van BLM, waar je naar mijn mening nergens goede sier mee kan maken.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
dr.lowtune schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:50:
[...]

Kan je persoon A verantwoordelijk houden voor wat zijn voorouders hebben gedaan en is de diefstal om die reden minder slecht? (ook al is dat 150 jaar geleden?).
Nee, dat kan je niet. Maar heeft A daarmee het recht verdiend om dat eten te bezitten of zou het beter zijn als dat verdeeld zou zijn onder A en B?

Zo lang A keihard roept dat het van hem is en de politie op B af stuurt kan je hem dat wel zeker kwalijk nemen in mijn ogen.
Overigens kan ik me zeer goed voorstellen dat persoon B dan diefstal pleegt (ik denk dat de meesten van ons dat zouden doen als de omstandigheden er naar zijn).
Natuurlijk is dit een overtrokken voorbeeld maar het gaat om het principe. Het in stand houden van de status quo waarbij 1 groep ernstig achtergesteld is staat gelijk aan die groep onderdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Neem bijvoorbeeld de VS waarbij we in Nederland veel meer filmpjes te zien krijgen van Afrikaans-Amerikaanse slachtoffers van politiegeweld terwijl dit Europees-Amerikaansen toch echt veel vaker over komt.
Niet echt veel vaker.
In absolute getallen is het aantal doden door politiegeweld onder blanken en kleurlingen ongeveer gelijk.
Maar er zijn 3 maal zoveel blanken als kleurlingen in de VS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:21
Philip Ross schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Bedankt voor je mooie reactie, maar nu leg mij eens exact uit en ik hoef er maar een te hebben welke RECHTEN hebben "blanke" mensen die donkere niet hebben? Dat is het enige wat ik wilde weten.

Jullie geven allemaal voorbeelden van mensen en hoe men de regels implementeren. Wie is er nu schuld dat gekleurde mensen vaker aangehouden worden? De politieagent in kwestie of zijn het de regels en wetten? Staat daar in dat een politieagent vaker 'gekleurde'mensen moet aanhouden, dat lijkt me toch niet?
Helixes schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:51:
[...]

Hmm. Dit is een beetje als de ALM discussie die we net hadden. De vraag is leidend, alsook misleidend.

De vaststelling die mensen maken is dat het recht niet op gelijke manier van toepassing lijkt op wat we blank en zwarte Amerikanen zouden kunnen noemen. Politiegeweld lijkt niet op dezelfde te worden toegepast. En, wanneer dat leidt tot "incidenten", dan wordt de rechtsgang daarvan gefrustreerd. Het argument is dat de politie daar is om burgers te beschermen, maar de observatie is dat niet iedereen even goed wordt beschermd. Dat de ene bevolkingsgroep wellicht wordt beschermd ten koste van een andere. Of, dat die "bescherming" zich uit in een regelrechte bedreiging.

Dat er geen wetten of regels zijn die direct racistisch zijn wil niet zeggen dat er geen racisme is.

Om terug te komen om de ALM/BLM discussie: De schijnbare tegenstelling zit niet in de eerste letter, maar in de laatste. BLM is een verwerping van Black Lives Do Not Matter. ALM is een schijnbare verwerping van BLM, waar je naar mijn mening nergens goede sier mee kan maken.
Sorry maar het ging juist over de wetten en regels. Er werd gezegd dat de RECHTEN van gekleurde mensen naar een wit niveau moesten? En ik ben benieuwd wat dat dan precies inhoud.

Ik krijg allerlei opmerking terug en wordt een hoekje ingedrukt waar ik mij al helemaal niet prettig bij voel. Laat ik duidelijk zijn ik heb zelf donkere vrienden en dat al sinds 25 jaar geleden. Dus mij hoef je helemaal niets voor te leggen.

[ Voor 32% gewijzigd door Andyk125 op 02-06-2020 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Andyk125 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Bedankt voor je mooie reactie, maar nu leg mij eens exact uit en ik hoef er maar een te hebben welke RECHTEN hebben "blanke" mensen die donkere niet hebben? Dat is het enige wat ik wilde weten.
Sorry maar als je niet wil begrijpen hoe institutioneel racisme werkt ga ik ook verder niet de discussie aan.
Jullie geven allemaal voorbeelden van mensen en hoe men de regels implementeren. Wie is er nu schuld dat gekleurde mensen vaker aangehouden worden? De politieagent in kwestie of zijn het de regels en wetten? Staat daar in dat een politieagent vaker 'gekleurde'mensen moet aanhouden, dat lijkt me toch niet?
Dus het is geen racisme als dezelfde regels bij groepen verschillend uitgevoerd worden? Want de regels zelf zijn niet racistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
BadRespawn schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Niet echt veel vaker.
In absolute getallen is het aantal doden door politiegeweld onder blanken en kleurlingen ongeveer gelijk.
Maar er zijn 3 maal zoveel blanken als kleurlingen in de VS.
Ik had het helemaal niet over kleurlingen wat je definitie daarvan ook is. Ik had het over Afrikaans-Amerikanen: 13% van de bevolking en 30% van de politieslachtoffers. Met ‘kleurlingen’ neem je waarschijnlijk ook groepen mee die zelfs minder vaak slachtoffer zijn van de politie dan Europees Amerikanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
[...]

Politie in kwestie dus, dat is het punt: er is discriminatie.

Een factor is dat er onder kleurlingen meer criminaliteit is, maar de vraag is of dat een inherente eigenschap is van gekleurd zijn, of dat ook daar discriminatie de oorzaak is. Discriminatie beperkt zich niet tot slechts één aspect vd samenleving (bvb politie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:59:
[...]

Ik had het helemaal niet over kleurlingen wat je definitie daarvan ook is. Ik had het over Afrikaans-Amerikanen: 13% van de bevolking en 30% van de politieslachtoffers. Met ‘kleurlingen’ neem je waarschijnlijk ook groepen mee die zelfs minder vaak slachtoffer zijn van de politie dan Europees Amerikanen.
Komt op hetzelfde neer: in absolute aantallen zijn er minder zwarten dan blanken slachtoffer van politiegeweld, maar per hoofd vd bevolking zijn het er aanzienlijk meer. Daarom is daar meer aandacht voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:08
NotSoSteady schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:46:
Als het je bedoeling was om de vinger op een van de zere plekken te leggen als het gaat om institutioneel racisme, dan ben je er precies in geslaagd. In dat opzicht kan ik je het boek "“The New Jim Crow: Mass Incarceration in the Age of Colorblindness" van Michelle Alexander en de documentaire "13th" aanraden. De documentaire staat op Netflix.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
Philip Ross schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:58:
[...]

Sorry maar als je niet wil begrijpen hoe institutioneel racisme werkt ga ik ook verder niet de discussie aan.

[...]

Dus het is geen racisme als dezelfde regels bij groepen verschillend uitgevoerd worden? Want de regels zelf zijn niet racistisch?
Jij wilt het niet begrijpen blijkbaar, en roept van alles wat helemaal geen betrekking heeft op mijn reactie.

Het gaat niet over racisme of discriminatie. Er werd gezegd dat blanke mensen andere rechten hebben en dat de rechten voor donkere mensen naar een wit niveau moeten.

Als je weet wat een recht is en betekend dan snap je dat dit voor iedereen geldt in een samenleving. Het probleem is het naleven ervan. Niet het recht zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
BadRespawn schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:03:
[...]

Komt op hetzelfde neer: in absolute aantallen zijn er minder zwarten dan blanken slachtoffer van politiegeweld, maar per hoofd vd bevolking zijn het er aanzienlijk meer. Daarom is daar meer aandacht voor.
Het is prima dat daar meer aandacht voor is, dat heeft niets met mijn punt te maken. Mijn punt was dat door de selectie van filmpjes die we te zien krijgen er een extreem beeld ontstaat. Ook niet erg, als je er dan maar van bewust dat de filmpjes die je te zien krijgt dus geen goed vergelijkingsmateriaal opleveren en je niet die filmpjes zelf als bewijs opvoert.

[ Voor 3% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 02-06-2020 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Andyk125 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:07:
[...]

Jij wilt het niet begrijpen blijkbaar, en roept van alles wat helemaal geen betrekking heeft op mijn reactie.

Het gaat niet over racisme of discriminatie. Er werd gezegd dat blanke mensen andere rechten hebben en dat de rechten voor donkere mensen naar een wit niveau moeten.

Als je weet wat een recht is en betekend dan snap je dat dit voor iedereen geldt in een samenleving. Het probleem is het naleven ervan. Niet het recht zelf.
Rechten op papier (= in de wet) vs. rechten in de praktijk. Da's het verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
Sorry maar het ging juist over de wetten en regels. Er werd gezegd dat de RECHTEN van gekleurde mensen naar een wit niveau moesten? En ik ben benieuwd wat dat dan precies inhoud.

Ik krijg allerlei opmerking terug en wordt een hoekje ingedrukt waar ik mij al helemaal niet prettig bij voel. Laat ik duidelijk zijn ik heb zelf donkere vrienden en dat al sinds 25 jaar geleden. Dus mij hoef je helemaal niets voor te leggen.
Ah, nee. Er is hier sprake van een misverstand. Mocht dit een reactie zijn op (ondermeer) mijn post... Dit is wat ik zei:
Helixes schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:04:
[...]
Ik wil toch graag even opmerken dat je de zaak altijd nog kan opgeven en toeschrijven aan de dynamiek van de volksaard. Wellicht is het een goed idee eerst vanuit de overheden tot oplossingen in de vorm van diepgravende introspectie, gevolgd door nieuwe wetten en regels die eerder onrecht toch in ieder geval proberen recht te zetten. Dat is nog niet echt geprobeerd in de VS, geloof ik. In die zin is mijn vertrouwen in de menselijkheid alvast nog niet compleet weg geërodeerd....
Dit hoeft zich niet direct te uiten in het opheffen van discriminerende wetten, of het aannemen van wetten die gelijkheid bevorderen.

Je zou kunnen denken aan wetten die strengere eisen stellen aan opleidingen tot politieagent; nationale registers voor mensen in dat vak (zeker een black list; mogelijk een white list); strengere toezicht op incidenten met politieagenten.

Ook zijn er tal van maatregelen die op het oog niet discriminerend zijn - maar uiteindelijk zo wel uitpakken. Ik noem bijvoorbeeld de bekostiging van basis- en middelbare scholen uit de onroerendgoedbelasting die wordt geïnd in de regio waar de school haar leerlingen vandaan haalt; een gelijker belastingstelsel en/of beter sociaal vangnet; en bepaalde wetten die zijn ingesteld om stembusgang te beïnvloeden. Ook de procedure rond de selectie van een rechtbankjury schijnt een probleem te zijn in sommige gevallen

Maar goed - het is mijn introspectie niet. Allicht komen er ook andere zaken naar boven die gelijkheid kunnen bevorderen. Zaken die niet direct in het oog springen - maar wel grote invloed hebben op het sociale verkeer.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:09:
[...]

Mijn punt was dat door de selectie van filmpjes die we te zien krijgen er een extreem beeld ontstaat.
Dat wil niet zeggen dat discriminatie tegen zwarten niet een extreem probleem is met extreme gevolgen, zeker aanzienlijk extremer dan mbt blanken.

edit
kanttekening:
Tov NL is politiegeweld in de VS wel in het algemeen extreem, relatief komen daar 20 maal zoveel mensen om het leven door politiegeweld dan in NL. BadRespawn in "[ZT] Onrust in de VS na dood George Floyd"

[ Voor 25% gewijzigd door BadRespawn op 02-06-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:08
Vorig jaar is er een artikel verschenen over het risico om het leven te komen door politiegeweld. De kans om als zwarte man door politiegeweld om het leven te komen is ongeveer 2,5 keer groter dan de kans om als blanke man door politiegeweld om het leven te komen (96 per 100.000 vs. 39 per 100.000).

Het abstract van het artikel:
We use data on police-involved deaths to estimate how the risk of being killed by police use of force in the United States varies across social groups. We estimate the lifetime and age-specific risks of being killed by police by race and sex. We also provide estimates of the proportion of all deaths accounted for by police use of force. We find that African American men and women, American Indian/Alaska Native men and women, and Latino men face higher lifetime risk of being killed by police than do their white peers. We find that Latina women and Asian/Pacific Islander men and women face lower risk of being killed by police than do their white peers. Risk is highest for black men, who (at current levels of risk) face about a 1 in 1,000 chance of being killed by police over the life course. The average lifetime odds of being killed by police are about 1 in 2,000 for men and about 1 in 33,000 for women. Risk peaks between the ages of 20 y and 35 y for all groups. For young men of color, police use of force is among the leading causes of death.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Andyk125 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:07:
[...]

Als ik kijk naar de oorsprong van deze verhitting dan strijden jullie (@Andyk125 en @Koppensneller) voor exact hetzelfde maar is door ongelukkig verwoording het misgegaan.

De oorspronkelijke quote waar het fout ging:
Koppensneller schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:22:
Niemand wordt er slechter van als we de rechten van de donkere medemens opkrikken naar een "wit niveau".
Dit is natuurlijk niet correct. Wat de schrijver waarschijnlijk bedoelde is dat "de behandeling van de mensen" gelijk getrokken moet worden, net zoals jaren geleden de rechten ook gelijk zijn getrokken.

Aangezien jullie beide vinden dat de rechten en behandeling gelijk zou moeten zijn is er dus geen discussie of verschil van mening.

[ Voor 3% gewijzigd door DevWouter op 02-06-2020 14:21 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

DevWouter schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:19:
[...]

Dit is natuurlijk niet correct. Wat de schrijver waarschijnlijk bedoelde is dat "de behandeling van de mensen" gelijk getrokken moet worden, net zoals jaren geleden de rechten ook gelijk zijn getrokken.

Aangezien jullie beide vinden dat de rechten en behandeling gelijk zou moeten zijn is er dus geen discussie of verschil van mening.
Die schrijver was ik, en mijn verwoording was inderdaad niet helemaal juist. Jouw correctie is dat wel, dank daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Koppensneller schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:20:
[...]

Die schrijver was ik, en mijn verwoording was inderdaad niet helemaal juist. Jouw correctie is dat wel, dank daarvoor.
offtopic:
Geen probleem, hopelijk doen jullie dat ook als wanneer ik die fout maak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
BadRespawn schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:18:
[...]

Dat wil niet zeggen dat discriminatie tegen zwarten niet een extreem probleem is met extreme gevolgen, zeker aanzienlijk extremer dan mbt blanken.
Iets in die richting heb ik dan ook helemaal niet gezegd.

Maar politiegeweld in de VS in het algemeen is ook een extreem probleem, ook met Afrikaanse agenten als dader en Europese mensen als slachtoffer. Dat laatste wordt door wat we in Nederland te zien krijgen nog wel eens vergeten.

YouTube: Disturbing video shows unarmed man begging before fatal police shooting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

voske schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:19:
Risk is highest for black men, who (at current levels of risk) face about a 1 in 1,000 chance of being killed by police over the life course. The average lifetime odds of being killed by police are about 1 in 2,000 for men and about 1 in 33,000 for women
We mogen wel eens een #MenLiveMatters beweging gaan opzetten als ik die cijfers zie. Maar sowieso zijn 1 op 1000 en 1 op 2000 echt belachelijke cijfers.

In Nederland ligt het op 1 op 400.000 als ik zo snel reken (3 per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Helixes schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:11:
[...]

Ah, nee. Er is hier sprake van een misverstand. Mocht dit een reactie zijn op (ondermeer) mijn post... Dit is wat ik zei:

[...]

Dit hoeft zich niet direct te uiten in het opheffen van discriminerende wetten, of het aannemen van wetten die gelijkheid bevorderen.

Je zou kunnen denken aan wetten die strengere eisen stellen aan opleidingen tot politieagent; nationale registers voor mensen in dat vak (zeker een black list; mogelijk een white list); strengere toezicht op incidenten met politieagenten.

Ook zijn er tal van maatregelen die op het oog niet discriminerend zijn - maar uiteindelijk zo wel uitpakken. Ik noem bijvoorbeeld de bekostiging van basis- en middelbare scholen uit de onroerendgoedbelasting die wordt geïnd in de regio waar de school haar leerlingen vandaan haalt; een gelijker belastingstelsel en/of beter sociaal vangnet; en bepaalde wetten die zijn ingesteld om stembusgang te beïnvloeden. Ook de procedure rond de selectie van een rechtbankjury schijnt een probleem te zijn in sommige gevallen

Maar goed - het is mijn introspectie niet. Allicht komen er ook andere zaken naar boven die gelijkheid kunnen bevorderen. Zaken die niet direct in het oog springen - maar wel grote invloed hebben op het sociale verkeer.
Sorry het ging niet over jou reactie maar die van koppensneller:
Koppensneller schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:22:
[...]
Niemand wordt er slechter van als we de rechten van de donkere medemens opkrikken naar een "wit niveau".
Het enige wat ik wilde weten wat er precies bedoelt werd met rechten naar een 'wit' niveau?

Wat ik duidelijk wilde maken is dat het fout gaat door de personen die het moeten controleren en niet de regels en wetten. Die gelden namelijk voor iedereen.
DevWouter schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:19:
[...]

Als ik kijk naar de oorsprong van deze verhitting dan strijden jullie (@Andyk125 en @Koppensneller) voor exact hetzelfde maar is door ongelukkig verwoording het misgegaan.

De oorspronkelijke quote waar het fout ging:
[...]

Het zou kunnen dat dit bedoelt werd en dat er miscommunicatie was kan natuurlijk gebeuren. Dat is natuurlijk ook geen probleem. Maar @Philip Ross maakt er uiteindelijk een heel verhaal van wat helemaal niet ter discussie staat en die begrijpt het waarschijnlijk niet. Maar er wordt dan verweten dat ik een standpunt heb ingenomen er er niets van begrijp terwijl ik gewoon geïnteresseerd was naar welke rechten er bedoeld werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:25:
[...]

Maar politiegeweld in de VS in het algemeen is ook een extreem probleem,
dat is waar

Relatief komen in de VS 20 maal zoveel mensen om het leven door politiegeweld dan in NL. BadRespawn in "[ZT] Onrust in de VS na dood George Floyd"
ook met Afrikaanse agenten als dader en Europese mensen als slachtoffer. Dat laatste wordt door wat we in Nederland te zien krijgen nog wel eens vergeten.
Dat zal ongetwijfeld voorkomen. Maar je zal daarvan relatief veel minder voorbeelden vinden dan van politiegeweld tegen zwarten. Ik ben er niet van overtuigd dat andersom een even specifiek probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
[...]

Maar politiegeweld in de VS in het algemeen is ook een extreem probleem, ook met Afrikaanse agenten als dader en Europese mensen als slachtoffer. Dat laatste wordt door wat we in Nederland te zien krijgen nog wel eens vergeten.

YouTube: Disturbing video shows unarmed man begging before fatal police shooting
Okee, laten we discussie wel even zuiver houden. Ik neem aan dat je met Europees blank bedoeld? En met Afrikaans zwart? Ik wil dat graag een helder houden om dat geogragie niet echt een goede indicator is voor ethniciteit - tenzij je er voor pleit zeer zuivere definities van ras en afkomst wil hanteren. Gezien ik T.net niet associeer met dat soort denkwijzen, hoop ik dat dat niet het geval is hier.

In dit incident begrijp ik trouwens dat Philip Brailsford - de politieman die de trekker overhaalt - trouwens blank is.

Maar misschien bedoelde je dat hij van blanke, Zuid-Afrikaanse afkomst is - mensen die zichzelf graag met Afrikaner aanduiden :P

[ Voor 6% gewijzigd door Helixes op 02-06-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
[...]

Maar het is toch gewoon een feit dat zwarte mensen een veel grotere kans hebben om te overlijden door politiegeweld dan alle andere groepen? Cijfers. Via die link kun je ook een heleboel bronnen en nieuwsartikelen vinden.
Black people were 24% of those killed despite being only 13% of the population.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

voske schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:19:
Vorig jaar is er een artikel verschenen over het risico om het leven te komen door politiegeweld. De kans om als zwarte man door politiegeweld om het leven te komen is ongeveer 2,5 keer groter dan de kans om als blanke man door politiegeweld om het leven te komen (96 per 100.000 vs. 39 per 100.000).
Nog even verder hierop:

Zwarte mannen plegen gemiddeld 8x zo vaak (per capita) een moord als een witte man. Ook bij geweld zijn ze 8x zo vaak betrokken.

Als je die 8x afzet tegen "slechts" 2x zoveel kans om op deze manier om het leven te komen, dan lijken die cijfers weer mee te vallen.

Helaas is het systeem in de US zo rot dat de onderliggende oorzaak (uitzichtloosheid en achterstand op educatieve kansen) de komende jaren niet zullen verdwijnen.
Sluw schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:37:
[...]

Maar het is toch gewoon een feit dat zwarte mensen een veel grotere kans hebben om te overlijden door politiegeweld dan alle andere groepen? Cijfers. Via die link kun je ook een heleboel bronnen en nieuwsartikelen vinden.

[...]
Afgezet tegen het aantal keren dat ze in aanraking komen met de politie dus niet.

[ Voor 16% gewijzigd door PWM op 02-06-2020 14:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Andyk125 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:29:
[...]

Het enige wat ik wilde weten wat er precies bedoelt werd met rechten naar een 'wit' niveau?

Wat ik duidelijk wilde maken is dat het fout gaat door de personen die het moeten controleren en niet de regels en wetten. Die gelden namelijk voor iedereen.
Soms wel, soms niet. Het komt niet zelden voor dat wetgeving of beleid dat op het oog heel egalitair is in de praktijk een uitwerking heeft die minderheden zwaar benadeelt. Een voorbeeld is bijvoorbeeld stop-and-frisk. Doordat in NYC 90% van de staande gehouden personen zwart of latino waren, vind je een hoop joints bij minderheden en mis je een hoop zaken bij de blanke meerderheid. Dat vormt dan weer statistieken die weergeven dat minderheden veel vaker op de bon worden geslingerd (of worden gearresteerd), wat dan weer rechtvaardiging is voor die praktijken. Het gevolg is dat de minderheden het vertrouwen in hun beleidsmakers en de politie verliezen (want die worden steeds voor niks staande gehouden) terwijl de blanke meerderheid hun vooroordelen bevestigd ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Het is niet alleen politiegeweld dat een probleem is. Het is geweld in zijn algemeenheid.

In de VS krijg je niets voor niets, je moet overal voor vechten. Het is een zeer competitieve samenleving. "Do it to them, before they do it to you!" Winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Helixes schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:35:
[...]

Okee, laten we discussie wel even zuiver houden. Ik neem aan dat je met Europees blank bedoeld? En met Afrikaans zwart? Ik wil dat graag een helder houden om dat geogragie niet echt een goede indicator is voor ethniciteit - tenzij je er voor pleit zeer zuivere definities van ras en afkomst wil hanteren. Gezien ik T.net niet associeer met dat soort denkwijzen, hoop ik dat dat niet het geval is hier.
Daar is het mij inderdaad niet om te doen. Waar het mij wel om gaat is dat Europees-Amerikaan vaak als standaard wordt gezien en op elke andere Amerikaan een extra label wordt geplakt. Daar doe ik niet aan mee. Er bestaan overigens ook “white latino’s”. Om Amerikaanse statistieken goed te kunnen lezen kun je dus niet volstaan met blank/wit.

Ook is ‘van kleur’ ‘zwart’ etc. veel te generaliserend wat mij betreft omdat het specifiek Amerikaanse mensen met een Afrikaanse achtergrond betreft die heel disproportioneel vaak slachtoffer zijn van politiegeweld. Latina vrouwen en Aziatische mannen zijn bevoordeeld veel minder vaak slachtoffer dan Europeaans-Amerikanen; de verschillen worden veel duidelijker als je naar specifieke groepen kijkt dan de in Nederland vaak gebruikte blank/zwart of licht/donker.
In dit incident begrijp ik trouwens dat Philip Brailsford - de politieman die de trekker overhaalt - trouwens blank is.
Ik bedoelde het niet cumulatief, al komt dat ook voor. Recent bijvoorbeeld in dezelfde stad als George Floyd, waar Justine Diamond zonder enige aanleiding werd doodgeschoten door Mohamed Noor: Wikipedia: Shooting of Justine Damond

[ Voor 3% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 02-06-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@MoshiMoshi84: Okee, prima. Ik begrijp wel wat je bedoeld. Maar, er is wel een risico dat de zaak verwaterd in een whataboutism. Want er is altijd wel een whatabout te verzinnen die het tegendeel van een punt aanstipt, zonder ook daadwerkelijk af te doen aan dat punt.
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:39:
Zwarte mannen plegen gemiddeld 8x zo vaak (per capita) een moord als een witte man. Ook bij geweld zijn ze 8x zo vaak betrokken.

Als je die 8x afzet tegen "slechts" 2x zoveel kans om op deze manier om het leven te komen, dan lijken die cijfers weer mee te vallen.
Als je heel cynisch wilt, dan gaat het hier eigenlijk om veroordelingen. Immers, een moord zonder veroordeling heeft voor de statistieken geen dader. Misschien worden zwarte mensen wel acht keer zo vaak veroordeeld voor een moord dan dat blanke mensen dat worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07:24
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:39:
[...]

Nog even verder hierop:

Helaas is het systeem in de US zo rot dat de onderliggende oorzaak (uitzichtloosheid en achterstand op educatieve kansen) de komende jaren niet zullen verdwijnen.

[...]

Afgezet tegen het aantal keren dat ze in aanraking komen met de politie dus niet.
Ik zie de relatie tussen veroordeeld worden voor moord en slachtoffer worden van politiegeweld worden niet zo eerlijk gezegd.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:46:
[...]

Waar het mij wel om gaat is dat Europees-Amerikaan vaak als standaard wordt gezien en op elke andere Amerikaan een extra label wordt geplakt.
Dat is omdat afstammelingen van Europeesche immigranten als etnische groep dominant is in de Amerikaanse samenleving, en dus veel verantwoordelijkheid hebben mbt discriminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Koppensneller schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:43:
[...]

Soms wel, soms niet. Het komt niet zelden voor dat wetgeving of beleid dat op het oog heel egalitair is in de praktijk een uitwerking heeft die minderheden zwaar benadeeld. Een voorbeeld is bijvoorbeeld stop-and-frisk. Doordat in NYC 90% van de staande gehouden personen zwart of latino waren, vind je een hoop joints bij minderheden en mis je een hoop zaken bij de blanke meerderheid. Dat vormt dan weer statistieken die weergeven dat minderheden veel vaker op de bon worden geslingerd, wat dan weer rechtvaardiging is voor die praktijken. Het gevolg is dat de minderheden het vertrouwen in hun beleidsmakers en de politie verliezen (want die worden steeds voor niks staande gehouden) terwijl de blanke meerderheid hun vooroordelen bevestigd ziet.
Maar dan begrijp je mij nog steeds niet helemaal.

Want in welke wetgeving of beleid staat nu daadwerkelijk dat ze die zwarte of latino mensen moeten aanhouden? De politieagenten kiezen er toch voor om die mensen aan te houden in plaats van blanke mensen? Ik weet die reden niet en natuurlijk zal het ook met discriminatie en racisme te maken hebben. Maar dat ligt dan aan de politieagent en niet de wet.

Iedereen die verstand van cijfers en statistieken heeft snapt dan ook dat het een vertekend beeld is. Natuurlijk zijn er veel mensen die naar de cijfers kijken en denken zie je nu wel het is altijd dezelfde bevolkingsgroep, maar dit heeft dan meer met het intellectueel van deze mensen te maken dan de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Mugwump schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:54:
[...]

Ik zie de relatie tussen veroordeeld worden voor moord en slachtoffer worden van politiegeweld worden niet zo eerlijk gezegd.
Het is niet alleen moord. "Ze" zijn vaker betrokken bij geweld. Daar zijn allemaal redenen voor, maar statistisch gezien lijken "ze" vaker in situaties te komen, waarbij wapens getrokken worden. En met vaker bedoel ik ook > 2.5x, waarbij men het leven laat.

Dit gaat overigens om het grotere geheel. De moord op George Floyd is een duidelijk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Helixes schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:51:
[...]

Als je heel cynisch wilt, dan gaat het hier eigenlijk om veroordelingen. Immers, een moord zonder veroordeling heeft voor de statistieken geen dader. Misschien worden zwarte mensen wel acht keer zo vaak veroordeeld voor een moord dan dat blanke mensen dat worden ;)
Dat valt wel mee. Als je naar Minnesota kijkt, de staat waar het om begonnen is ligt de verhouding in de bevolking als volgt:

White: 83.33%
Black or African American: 6.19%

Er waren 104 moorden in 2018 in Minnesota https://dps.mn.gov/divisi...niform-crime-reports.aspx waarvan er bij 23 onbekend was wie de dader was.

Bij een strikt evenredige verdeling (zoals die wordt gebruikt om aan te tonen dat zwarte Amerikanen vaker slachtoffer van de politie zijn) zou je dan 5 moorden verwachten die zijn gepleegd door zwarten en 67 door blanken. Maar in de werkelijkheid is het 46 tegenover 38.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Andyk125 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:57:
[...]
Natuurlijk zijn er veel mensen die naar de cijfers kijken en denken zie je nu wel het is altijd dezelfde bevolkingsgroep, maar dit heeft dan meer met het intellectueel van deze mensen te maken dan de werkelijkheid.
Die cijfers zijn gebaseerd op de werkelijkheid, en geven dus de werkelijkheid weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]
Wat wil je duidelijk maken?
Want in welke wetgeving of beleid staat nu daadwerkelijk dat ze die zwarte of latino mensen moeten aanhouden? De politieagenten kiezen er toch voor om die mensen aan te houden in plaats van blanke mensen? Ik weet die reden niet en natuurlijk zal het ook met discriminatie en racisme te maken hebben. Maar dat ligt dan aan de politieagent en niet de wet.
Hij heeft het over de toepassing van de wet, niet de letter of geest van de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:58:
[...]

Het is niet alleen moord. "Ze" zijn vaker betrokken bij geweld. Daar zijn allemaal redenen voor, maar statistisch gezien lijken "ze" vaker in situaties te komen, waarbij wapens getrokken worden. En met vaker bedoel ik ook > 2.5x, waarbij men het leven laat.

Dit gaat overigens om het grotere geheel. De moord op George Floyd is een duidelijk geval.
Maar "ze" komen dus ook veel vaker om zonder veroordeeld te zijn, een groot deel van "hen" is ongewapend. Je kunt als overheid dan niet preventief gewelddadiger zijn naar deze groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Sluw schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:03:
[...]

Maar "ze" komen dus ook veel vaker om zonder veroordeeld te zijn
Als men 2x vaker komt te overlijden bij politie geweld, zou je ook verwachten dan men ~2x vaker met de politie in aanraking komt. Dat is dus 8x. Dan "valt" dat dus mee.
Je kunt als overheid dan niet preventief gewelddadiger zijn naar deze groep.
Dat lijkt dus ook helemaal niet te gebeuren, puur statistisch bekeken.

Dit soort statistieken spreken ook niet echt in het voordeel:

Afbeeldingslocatie: https://www.usnews.com/dims4/USNEWS/0b7f032/2147483647/resize/970x/quality/85/?url=http%3A%2F%2Fmedia.beam.usnews.com%2Fc0%2F9d%2F02f99d3240a5954bc5c688f0cddc%2F160929-interracialkillings-graphic.png

"grappig" genoeg lijken we onderling wel redelijk aan elkaar gewaagd:

Afbeeldingslocatie: https://www.usnews.com/dims4/USNEWS/9568fea/2147483647/resize/970x/quality/85/?url=http%3A%2F%2Fmedia.beam.usnews.com%2F1e%2Fec%2F5b9830194ee295b9297232a19a30%2F160929-homicides-graphic.png

[ Voor 34% gewijzigd door PWM op 02-06-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Sluw schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:03:
[...]

Maar "ze" komen dus ook veel vaker om zonder veroordeeld te zijn, een groot deel van "hen" is ongewapend. Je kunt als overheid dan niet preventief gewelddadiger zijn naar deze groep.
En beide gevallen zijn problemen waar momenteel niets aan gedaan wordt. Aan de ene kant is de situatie zo dat een hele groep bij voorbaat al minder kansen heeft. Als je in een slechtere wijk woont, krijg je dus slechter onderwijs en lig je bij voorbaat al achter. Aan de andere kant krijg je minder kansen en heb je een veel grotere kans om bij (politie)geweld betrokken te raken. En dat (politie)geweld escaleert dan ook nog eens vaker.

Het zit in de complete samenleving en is daar vanuit oudsher in gegroeid. Dat aanpakken kost tijd, maar dan moet er wel behoefte zijn om het aan te pakken. En die is er momenteel vanuit degene die hiervoor moeten zorgen simpelweg niet. Daar proberen ze alleen maar meer te polariseren zodat de kans op herverkiezing groter is...... Dat is dan ook 1 van de lastige problemen van onze democratie, veel keuzes worden niet gemaakt omdat ze goed zijn voor een land, maar omdat ze goed zijn voor een herverkiezing.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
[...]

Oh klopt, zwarte Amerikanen zijn net als bijvoorbeeld Nederlanders van Marokkaanse afkomst relatief gezien oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers, maar ik zie niet in waarom dat tot meer sterfte door politiegeweld moet leiden.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:08:
[...]

Als men 2x vaker komt te overlijden bij politie geweld, zou je ook verwachten dan men ~2x vaker met de politie in aanraking komt. Dat is dus 8x. Dan "valt" dat dus mee.

[...]

Maar wat bedoel je nu, levens ruilen? "ze" doen dit dus de hele gemeenschap moet bloeden? Niemand praat toch enig geweld goed? Alleen dat een overheid verantwoordelijkheid moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

[...]

Iedereen die verstand van cijfers en statistieken heeft snapt dan ook dat het een vertekend beeld is. Natuurlijk zijn er veel mensen die naar de cijfers kijken en denken zie je nu wel het is altijd dezelfde bevolkingsgroep, maar dit heeft dan meer met het intellectueel van deze mensen te maken dan de werkelijkheid.

Er is een bottom-up én een top-down verandering nodig.
Natuurlijk, iedereen met goede bedoelingen en een beetje verstand kijkt daar doorheen. Maar het feit dat het deze uitwerking heeft (en dat politici en beleidsmakers de ruimte krijgen om statistieken te misbruiken en onjuist te interpreteren) had wellicht voorkomen kunnen worden door de tekst en uitleg van de wetgeving of het beleid duidelijk op te stellen, met meer waarborgen voor gelijkheid. Je kunt wel zeggen dat het onderaan (dus bij de uitvoering) begint, maar als er niet van bovenaf wordt toegezien op een eerlijke uitvoering is zo'n verandering nog steeds kansloos. Het is net zo goed een kwestie van beleid/wetgeving (van bovenaf) als van mentaliteit (onderaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Andyk125 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:29:
[...]

Het zou kunnen dat dit bedoelt werd en dat er miscommunicatie was kan natuurlijk gebeuren. Dat is natuurlijk ook geen probleem. Maar @Philip Ross maakt er uiteindelijk een heel verhaal van wat helemaal niet ter discussie staat en die begrijpt het waarschijnlijk niet. Maar er wordt dan verweten dat ik een standpunt heb ingenomen er er niets van begrijp terwijl ik gewoon geïnteresseerd was naar welke rechten er bedoeld werden.
Kom op zeg. Iedereen snapt verder precies wat hij er mee bedoelde behalve jij. En jij gaat er dan meteen keihard in. Lekker afleidingstactiek weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
[...]

Het verrast mij niet dat ook bij politieoptreden tegen zwarten, dodelijk geweld niet de regel maar de uitzondering is. Ook al komt die uitzondering tav zwarten veel vaker voor dan tav blanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Mugwump schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:09:
[...]

Oh klopt, zwarte Amerikanen zijn net als bijvoorbeeld Nederlanders van Marokkaanse afkomst relatief gezien oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers, maar ik zie niet in waarom dat tot meer sterfte door politiegeweld moet leiden.
Als Pietje 10x met de politie in aanraking komt en Klaas voor iets soortgelijks 1x. Bij wie is de kans dan absoluut groter dat het een keer misgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:13:
[...]

Als Pietje 10x met de politie in aanraking komt en Klaas voor iets soortgelijks 1x. Bij wie is de kans dan absoluut groter dat het een keer misgaat?
Het lijkt me dat de kans groter is bij een persoon die ze niet kennen, versus een persoon die ze al vaker hebben gezien. Zeker indien die persoon al weet hoe de politie reageert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

bkor schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:16:
[...]

Het lijkt me dat de kans groter is bij een persoon die ze niet kennen, versus een persoon die ze al vaker hebben gezien. Zeker indien die persoon al weet hoe de politie reageert.
Da's een leuke invalshoek, maar Pietje heeft die 1x ook gehad, voordat de volgende 9x kwamen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank

In de VS is de maximale duur van een werkloosheidsuitkering 6 maanden. Als je meer wilt, moet je daar zelf een verzekering voor afsluiten. Vast werk betekent alleen dat je iedere dag verwacht wordt, niet dat je niet op staande voet ontslagen kunt worden als de baas een slecht humeur heeft. En het minimumloon is meestal te laag om van te kunnen leven, zeker als je kinderen hebt. Er zijn genoeg mensen die twee of drie verschillende baantjes hebben om hun kinderen onderdak en eten te kunnen geven.

Voor veel mensen betekent het, dat ze misdadiger moeten worden om in hun levensonderhoud te voorzien. Dat zit (op veel plaatsen) ook in het systeem ingebakken: je moet gewoon een deel afdragen aan de lokale bende, die weer een deel afdraagt aan de lokale politie / autoriteiten. Alhoewel het natuurlijk moeilijk is om daar zicht op te krijgen, dus daar zullen veel verschillen in zitten.

En dan zie je nog dat het hele slechte werk wordt gedaan door illegale immigranten. Die hebben helemaal nergens recht op. Die zitten meteen al in het criminele milieu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
Begrijp ik nou goed dat je probeert te zeggen:

Per moordenaar worden er binnen het zwarte ras minder mensen door politie omgebracht dan binnen het blanke ras?

Dat zou naar mijn mening namelijk helemaal geen metric moeten zijn die wordt gebruikt in welke beleidsbepaling dan ook. Ik zie je punt dus niet.
Dit soort statistieken spreken ook niet echt in het voordeel:

[Afbeelding]

"grappig" genoeg lijken we onderling wel redelijk aan elkaar gewaagd:

[Afbeelding]
"We"?

Wie bedoel je nou precies - "wij zwarte mensen vs zij blanke mensen" (en/of andersom nagelang je eigen identiteit en afkomst). Of bedoel je iets anders? Dit lijkt me zeer onkies in deze situatie.

Misschien kun je trouwens ook verduidelijken wat je bedoeld met "het", wanneer je spreekt over "Dit soort statistieken spreken ook niet echt in het voordeel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:18:
[...]

Da's een leuke invalshoek, maar Pietje heeft die 1x ook gehad, voordat de volgende 9x kwamen ;)
Percentueel gezien maakt dat niet uit op de 10x, de kans is nog steeds lager. Ik snap trouwens niet waarom je zegt leuke invalshoek; je ziet vaak dat de politie bekenden heeft en weet hoe de bekende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:18:
[...]

Denk dat het ook niet perse een goed voorbeeld is. Hier ga je ervan uit dat het 9x dezelfde persoon is en 1x een ander. Een beter voorbeeld zou zijn als 9x verschillende "getinte" mensen in aanraking komen en 1x een "blanke". In geen van de gevallen weet de politie hoe de verdachte gaat reageren.

Daarnaast zijn volgens mij bendes overwegend "getint" en hebben die vaker te maken met (vuurwapen) geweld waardoor de politie ook vaker (al dan niet terecht) geweldadiger zal optreden. Neemt niet weg dat wat gebeurt is nooit had mogen gebeuren. Om nog maar te zwijgen over die clown in het wittehuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Helixes schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:21:
[...]

Begrijp ik nou goed dat je probeert te zeggen:

Per moordenaar worden er binnen het zwarte ras minder mensen door politie omgebracht dan binnen het blanke ras?
Nee, per delict
Dat zou naar mijn mening namelijk helemaal geen metric moeten zijn die wordt gebruikt in welke beleidsbepaling dan ook. Ik zie je punt dus niet.
Dat is punt ook niet.
"We"?

Wie bedoel je nou precies - "wij zwarte mensen vs zij blanke mensen" (en/of andersom nagelang je eigen identiteit en afkomst). Of bedoel je iets anders? Dit lijkt me zeer onkies in deze situatie.

Misschien kun je trouwens ook verduidelijken wat je bedoeld met "het", wanneer je spreekt over "Dit soort statistieken spreken ook niet echt in het voordeel"
Het is gewoon statistiek. Niks meer, niks minder. "We" zijn witte en zwarte mensen en blijkbaar is er geen verschil tussen hoe vaak "we" onderling iemand vermoorden. Again, gewoon statistiek.

Het is geen policor discussie, het is cijfermatig. En als mijn cijfers niet kloppen, mag je daar gaten in schieten :) (EDIT: No pun intended)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:13:
[...]

Klopt, in aanraking komen met de politie is een relevant criterium. Een lineaire correlatie met veroordelingen zie ik niet direct aangezien dat een functie is van heel veel verschillende variabelen.
Alleen al de kans om veroordeeld te worden voor iets als drugsbezit is zeker niet symmetrisch bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
@PWM - Ik hecht nogal aan taal. Het is zeker mogelijk dingen te zeggen die je niet bedoeld, maar dat weet ik dan dus niet :)

A propos. Heeft iemand de into van Stephen Colbert gister gezien? Hij trekt een zeer uitstekend parallel tussen Minneapolis en de vrouw die het aan de stok kreeg met een zwarte man in Central Park, en daarop de politie belde.

Met weinig fantasie kun je dat inderdaad gewoon lezen als weaponization van de veronderstelde ongelijkheid in behandeling door de politie...

[ Voor 23% gewijzigd door Helixes op 02-06-2020 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

's Wereld grootste narcist is ook wakker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRGopdrYV9Bm1fAqpbUwWAMRCXI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tWzMkCEiBQY6fpX7zjQ75vE0.jpg?f=user_large

Wel handig dat je 's middags iedereen wegveegt en dan meldt dat het 's avonds wel rustig was.

[ Voor 15% gewijzigd door PWM op 02-06-2020 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:25
Ik zie vooral hier men kijken naar cijfers, en redenen zoeken waarom het verschil tussen blank en zwart gerechtmatigd is....

We gaan even voorbij aan het feit dat dit een zinloze dood is. Eentje die absoluut niet nodig was. En dat dit soort incidenten toch altijd voor te lijken komen bij zwarten en niet bij blanken.

Dat zwart meer voorkomt in de cijfers etc etc, allemaal leuk en aardig. Maar dat is een andere discussie met een heel ander onderliggend (en door blanken veroorzaakt) issue. Dat staat IMHO los van de discussie, en toont juist aan dat mensen het niet snappen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Waah schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:37:
Ik zie vooral hier men kijken naar cijfers, en redenen zoeken waarom het verschil tussen blank en zwart gerechtmatigd is....
Gerechtmatigd is niet wat ik zie. Cijfers maken wel duidelijker waar het probleem zit en wat dus de oplossing is. Heel plat geslagen:

Vraag: komen zwarten sneller om door politiegeweld dan witten
Antwoord: Nee. Per contactmoment komen zwarten niet vaker om het leven

De oplossing is dus niet zo zeer de politie opnieuw op te voeden wat te doen bij een confrontatie met een zwart iemand. De oplossing is het aantal contactmomenten verminderen. (minder etnisch profileren, betere educatie, betere kansen, meer gelijkheid, etc)

Dat is een hele wezenlijke andere aanpak. Als je puur naar gevoel zou kijken wat er heerst, zou de aanpak wellicht eerder naar heropvoeding van agenten uitgaan.

Disclaimer: Ja, agenten moeten ook beter opgeleid worden in de-escaleren, maar dat geldt voor alle contactmomenten.

[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 02-06-2020 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:27:
Het is gewoon statistiek. Niks meer, niks minder. "We" zijn witte en zwarte mensen en blijkbaar is er geen verschil tussen hoe vaak "we" onderling iemand vermoorden. Again, gewoon statistiek.
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics".

Allereerst de bron: https://www.usnews.com/ne...in-america-by-the-numbers - Een artikel van 2016

Verder wordt 61% van de moorden uitgesloten.
They are confined to cases in which one person was killed and one person did the killing, eliminating about 17 percent of homicides. Also, police have to know and provide the backgrounds of not only the victims but the perpetrators, too – meaning that thousands of cases left unsolved and with no description of the person who committed the crimes are discounted. In total, about 61 percent of the 15,696 homicides committed in 2015 are excluded.
Het is dus voor mij onduidelijk of de de dood van George Floyd meegenomen zal worden in deze cijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Philip Ross schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:12:
[...]

Kom op zeg. Iedereen snapt verder precies wat hij er mee bedoelde behalve jij. En jij gaat er dan meteen keihard in. Lekker afleidingstactiek weer.
Natuurlijk en daarom had je het zelf ook meteen door en hebt het netjes aan mij uitgelegd met een reactie die er helemaal niets, maar er dan ook helemaal niets mee te maken heeft.

Was het duidelijk wat hij bedoelde, nee helemaal niet want er stond gewoon wat anders.

Een regel of wetgeving is voor iedereen en dient iedereen zich aan te houden.
Hoe deze uitpakt is een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@Waah - dat ben ik niet helemaal met je eens. Wanneer de situatie op zichzelf staat, dan is het een incident. Tragisch. Onrechtvaard. Maar een incident.

Het grote, grote probleem is dat het niet het eerste incident is. Of het tweede. Er is sprake van een duidelijke trend, die door sommige leden blijkbaar wordt betwist of gebagetaliseerd.

De rellen die het gevolg zijn van dit specifieke geval moet trouwens ook zeker worden gezien in die bredere context. Zeker, verreweg de meeste rellen van deze omvang zijn het directe gevolg van politiegeweld. Maar, voor rellen is er meer achtergrond nodig. Er moet ook sprake zijn van een diep geworteld gevoel van onrecht van de politie of maatschappij jegens de persoon (of personen) die het geweld is aangedaan.

Die context is ruimschoots aanwezig hier. En daarom heb je het - helaas - al vrij snel over statistiek....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

DevWouter schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:45:
[...]

"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics".

Allereerst de bron: https://www.usnews.com/ne...in-america-by-the-numbers - Een artikel van 2016
Dat zal in 4 jaar niet direct omgekeerd zijn ;)
Verder wordt 61% van de moorden uitgesloten.

[...]
meaning that thousands of cases left unsolved and with no description of the person who committed the crimes are discounted.
Ja, zonder dader is het lastig die in de cijfers te hebben.
Het is dus voor mij onduidelijk of de de dood van George Floyd meegenomen zal worden in deze cijfers?
Dat zal er van afhangen wat de rechter beslist uiteindelijk.

Natuurlijk zijn de cijfers helemaal niet compleet genoeg om verstrekkende conclusies te trekken. Er mist nog een hoop. Er moet echter wel heel wat gebeuren om de 4x zoveel in contact, 1x zo vaak dat het mis gaat, weg te poetsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Waah schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:37:We gaan even voorbij aan het feit dat dit een zinloze dood is. Eentje die absoluut niet nodig was. En dat dit soort incidenten toch altijd voor te lijken komen bij zwarten en niet bij blanken.
Waar baseer je dit op? (Niet de zinloze dood uiteraard, maar dat het niet allen relatief vaker, maar ‘altijd’ bij ‘zwarten’ voorkomt).

[ Voor 36% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 02-06-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:37:
We gaan even voorbij aan het feit dat dit een zinloze dood is. Eentje die absoluut niet nodig was. En dat dit soort incidenten toch altijd voor te lijken komen bij zwarten en niet bij blanken.
Elke dood door geweld is een zinloze, kleur speelt geen rol

Maar dat niet alles in het nieuws komt, of niet 'oproer/ophef-waardig' is, wil niet zeggen dat het niet gebeurt
Er worden dagelijks moorden gepleegd, ik denk dat het een soort van gemoedsrust geeft, dat niet elke moord in chocoladeletters op de voorpagina staat.

Dit geval ( Floyd ) was er één met meerdere omstandigheden, en oorzaken.
Ze kenden elkaar, er was misschien kwaad bloed ?
Maar het echte, hele verhaal, het waarom zullen we nooit meer ( ongekleurd / non-biassed ) te zien krijgen.
Het is nu de bekende druppel, het lont in een al langer op springen staand kruidvat.

Zou de agent zijn uniform niet gedragen hebben, had het een gesloten onderzoek geweest ( zoals hij al meerdere achter zich zou hebben gehad ) - de man had allang vast moeten zitten of al zeker geen agent meer mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 22:05
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:43:
[...]

Gerechtmatigd is niet wat ik zie. Cijfers maken wel duidelijker waar het probleem zit en wat dus de oplossing is. Heel plat geslagen:

Vraag: komen zwarten sneller om door politiegeweld dan witten
Antwoord: Nee. Per contactmoment komen zwarten niet vaker om het leven

De oplossing is dus niet zo zeer de politie opnieuw op te voeden wat te doen bij een confrontatie met een zwart iemand. De oplossing is het aantal contactmomenten verminderen. (minder etnisch profileren, betere educatie, betere kansen, meer gelijkheid, etc)

Dat is een hele wezenlijke andere aanpak. Als je puur naar gevoel zou kijken wat er heerst, zou de aanpak wellicht eerder naar heropvoeding van agenten uitgaan.

Disclaimer: Ja, agenten moeten ook beter opgeleid worden in de-escaleren, maar dat geldt voor alle contactmomenten.
Je kan beter 'niet zo zeer' vervangen door 'niet alleen' aangezien het veel dieper gaat dan hoe jij het nu omschrijft.

Het gehele politie- en justitieapparaat in Amerika is stuk waarbij o.a. rechters zwarte mensen zwaarder straffen en the police union veel te veel invloed c.q. macht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:36:

[Afbeelding]

Wel handig dat je 's middags iedereen wegveegt en dan meldt dat het 's avonds wel rustig was.
Toch lijkt die aanpak beter dan die van lokale burgermeesters

| live and give like no one else |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

boesOne

meuh

3x3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:10:
[...]

Het is maar net waar je voor kiest. Een authoritaire staat waar iedereen onder knoet zit van het leger in dienst van de sterke man. Of een democratische rechtstaat waar de overheid in dienst van het volk staat.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
[...]

Probleem is alleen dat je de ontevredenheid van de mensen daarmee niet wegneemt maar juist groter maakt. Daarnaast is het een prima motivator om te zeggen: "zie je wel!!! We mogen niet eens demonstreren". In een land waar je bij een pak boter een assault rifle krijgt is dat niet direct wat je wilt hebben, het vergroot de kans op (dodelijke) escalatie enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:50:
[...]
Er moet echter wel heel wat gebeuren om de 4x zoveel in contact, 1x zo vaak dat het mis gaat, weg te poetsen.
Daarom dus de protesten. Dat sommige bevolkingsgroepen enorm veel vaker in aanraking komen met politie is onacceptabel. In het verleden zijn er (in de VS) wetten aangenomen welke onevenredig veel impact hadden op alleen sommige bevolkingsgroepen. Dit was allemaal expres, juist om sommige bevolkingsgroepen dwars te zitten. Het is jammer genoeg prima mogelijk om met gelijke wetten voor iedereen toch sommige groepen onevenredig hard te raken.

Zowel het vele contact als het vele geweld moet aangepakt worden. En met aanpakken bedoel ik dus de achterliggende oorzaken. Het schijnt bijvoorbeeld dat (in Nederland) de Nederlandse wijkagent erg heeft geholpen om criminaliteit te voorkomen. Dit zal je misschien niet duidelijk terugzien in cijfers. Steeds richting cijfers kijken is niet genoeg, interpretatie is ook belangrijk (en ook moeilijk).

Dat bepaalde bevolkingsgroepen vaak in aanraking komen met de politie vind ik beschamend. En dat niet slecht van die bevolkingsgroep maar de rest van de samenleving, inclusief de overheid. De samenleving heeft dan steken laten vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
[...]

Zo. Daar schets je toch even in tien woorden de voordelen van een politiestaat.

Ik vraag me af of politiegeweld de oplossing is voor demonstraties en rellen die het gevolg zijn van politiegeweld. Niet, althans, in eerste instantie. Of, god betere, politiegeweld, zoals uitgevoerd door militairen.

De angel is er voorlopig nog niet uit. Deze demonstraties gaan nog steeds over George Floyd. Zodra dat niet langer het geval is, en dat moment komt vanzelf, kun je het hebben over schoonveegtactieken.

Of had je daar een andere gedachte bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

[...]

Dat zullen we vanavond wel zien. Probleem in DC is wel dat ze een hele grote demonstratie waarbij geen overtredingen waren, weggevaagd hebben. Ook echt vanuit het niks.

Op live tv (Australie):

[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 02-06-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:50:
[...]
Natuurlijk zijn de cijfers helemaal niet compleet genoeg om verstrekkende conclusies te trekken. Er mist nog een hoop. Er moet echter wel heel wat gebeuren om de 4x zoveel in contact, 1x zo vaak dat het mis gaat, weg te poetsen.
De reden waarom dat grafiek bestaat was om een gerucht te ontkrachten. Trump had toen de tijd getweet dat 81% van de moorden door zwarte werd veroorzaakt. https://www.politifact.co...s-white-homicide-victims/

Dat is wat die grafiek probeert te bewijzen: Het is onmogelijk dat het getal van 81% juist is.
Daarom heeft die statistiek ook maar 40% van de moorden nodig om een betrouwbaar beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:43:
En een (beter) sociaal vangnet, zodat je de onderkant van de samenleving niet de criminaliteit induwt. Want dan komen ze natuurlijk ook vaker met de politie in aanraking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:36:

[Afbeelding]

Het is ook wel weer voer voor psychologen. Als je een echte biografie van de man leest (dus niet the art of the deal :P ), dan komt daar ook vaak zijn angst voor zwarte mannen in terug. Dat begon al in de tijd dat hij nog met pa Fred de huur moest gaan collecteren in de achterstandswijken waar pa z'n vastgoedimperium heeft opgebouwd. Dat hele willen domineren van deze protesten lijkt daar een soort van uitvloeisel van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

bkor schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:15:
[...]
Dat bepaalde bevolkingsgroepen vaak in aanraking komen met de politie vind ik beschamend. En dat niet slecht van die bevolkingsgroep maar de rest van de samenleving, inclusief de overheid. De samenleving heeft dan steken laten vallen.
Ja de crimineel is eigenlijk onschuldig en eigenlijk zou ik dan veroordeeld moeten worden.
Right. :F

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het had niet eens gehoeven. iemand boeien en op de grond laten zitten met de rug tegen de auto en benen gestrekt vooruit. dan heb je volle overmacht met 4 agenten. dan kun je wel even wachten op transportbusje od om arrestant af te laten voeren. Dit is gewoon met opzet gedaan door die agent, en de andere drie lieten het nog toe ook. SAD :-(

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Hackus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:22:
Het had niet eens gehoeven. iemand boeien en op de grond laten zitten met de rug tegen de auto en benen gestrekt vooruit. dan heb je volle overmacht met 4 agenten. dan kun je wel even wachten op transportbusje od om arrestant af te laten voeren. Dit is gewoon met opzet gedaan door die agent, en de andere drie lieten het nog toe ook. SAD :-(
Natuurlijk. Geen twijfel.
Dat ze beiden elkaar blijkbaar kende vond ik nog het meest opvallend, werkte als uitsmijter.
https://www.snopes.com/fa...in-floyd-club-employment/

Maar laten we nu ook niet doen alsof Floyd George een pushover was, de goede man was 6.6 feet, een behoorlijk forse vent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
edit: Je was me voor, @simons

[ Voor 95% gewijzigd door Helixes op 02-06-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 14:18
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:17:
[...]

Dat zullen we vanavond wel zien. Probleem in DC is wel dat ze een hele grote demonstratie waarbij geen overtredingen waren, weggevaagd hebben. Ook echt vanuit het niks.

Op live tv (Australie):

[YouTube: 'A Policeman Just Punched Our Cameraman!' | Australian news crew charged in Washington DC]
Het was niet zo zeer DC hé, de demonstranten stonden op "federal land" dus daar had hij wel zeggenschap over. Hadden ze op grondgebied gestaan van de gemeente Washington DC en niet in dat park had het mogelijk niet gekund.
Aan de hand van deze beelden heeft de Australische premier ook zijn ambassade in DC geïnstrueerd om aan te dringen op een onderzoek. Hoe dom kan je zijn om je eigen bondgenoten zo tegen het been te schoppen, is echt ongelofelijk. Dus ook al kunnen de politie korpsen niet aangeklaagd worden door de journalisten door een of andere wat, dan kan dit soort optredens toch nog tot veroordelingen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

simons schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:28:
[...]

Natuurlijk. Geen twijfel.
Dat ze beiden elkaar blijkbaar kende vond ik nog het meest opvallend, werkte als uitsmijter.
https://www.snopes.com/fa...in-floyd-club-employment/

Maar laten we nu ook niet doen alsof Floyd George een pushover was, de goede man was 6.6 feet, een behoorlijk forse vent.
Met vier 'buffels' van agenten.......(in US lopen maar heeel weinig magere kleine agenten) kom op man.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Dergelijke systemische racisme/discriminatie zal niet opgelost geraken voor de grote massa beseft dat dit aan de hand is en er zich actief tegen verzet. Zolang de zwijgende meerderheid in de VS (maar ook hier) met dergelijke zaken niet echt inzit of zelfs goedkeurt zie ik dat niet beteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Hackus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:31:
[...]
Met vier 'buffels' van agenten.......(in US lopen maar heeel weinig magere kleine agenten) kom op man.
Ben er niet op uit om de discussie de verkeerde kant op te sturen, zijn dood is waanzin.
Echter kijk even rustig naar:
YouTube: New Security Video Shows Events Leading Up To George Floyd's Arrest ...

Dit zijn de beelden van zijn arrestatie, ik zie die buffels niet, ik zie wel een Floyd George de torent boven alles uit steekt.
Bovendien, nadat hij in de politie auto zat (het uit zijn eigen auto stappen verliep ook niet vlekkeloos) is de vlam in de pan geslagen toen er verzet werd gepleegd.
YouTube: Video Appears To Show George Floyd In Struggle In Police Vehicle | T...

Nogmaals dat iemand sterft na een arrestatie, waanzin, maar laten we vooral niet vergeten dat er altijd 2 zijdes aan een verhaal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

simons schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:44:
[...]

Ben er niet op uit om de discussie de verkeerde kant op te sturen, zijn dood is waanzin.
YouTube: New Security Video Shows Events Leading Up To George Floyd's Arrest ...

Dit zijn de beelden van zijn arrestatie, ik zie die buffels niet, ik zie wel een Floyd George de torent boven alles uit steekt.
Bovendien, nadat hij in de politie auto zat (het uit zijn eigen auto stappen verliep ook niet vlekkeloos) is de vlam in de pan geslagen toen er verzet werd gepleegd.
YouTube: Video Appears To Show George Floyd In Struggle In Police Vehicle | T...

Nogmaals dat iemand sterft na een arrestatie, waanzin, maar laten we vooral niet vergeten dat er altijd 2 zijdes aan een verhaal zitten.
Ik ben volledig op de hoogte. er is al fout gehandeld om hem op te laten staan en lopend mee te nemen over langere afstand. verder is de kalende agent wat kleiner, maar de ander(die hem uit de Mercedes ML haalde) was niet 'klein'. Derde collega had ook nooit in de auto mogen gaan/blijven zitten, als de anderen hen arrestant transporteerde. maar nu gaan we te ver in detail over het geheel. Hij had in 1e instantie opgehaald kunnen worden terwijl hij bleef wachten(zittend tegen de muur, maar dan met benen gestrekt) Men had er ook voor kunnen kiezen om hem af te voeren in dichtstbijzijnde voertuig met drie man ter plekke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
[...]

Wat is dan de relevantie van de andere zijde van dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

<knip> offtopic.

[ Voor 98% gewijzigd door Ramzzz op 02-06-2020 21:46 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadRespawn
IJzerlijm schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:29:
In Baltimore kan je de gevolgen zien na de rellen van 2015 als de politie zich terughoudender opstelt. Gemiddeld 100 moorden extra per jaar.
Je brengt het als objectief feit, maar dat er oorzakelijk verband is, is de mening van een verslaggever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
[...]

Even voorop gesteld, dat hij sterft bij die arrestatie is verschrikkelijk en simpelweg niet nodig. Zeker gezien het feit dat die andere 3 agenten niets anders doen dan er bij staan of hem in "bedwang houden".

Waar ik wel erg benieuwd naar ben is wat er nou eigenlijk voorgevallen is achterin die auto, en wat geleid heeft tot de situatie. Want op alle beelden die leiden tot het moment en waar je daadwerkelijk normaal de agent en het slachtoffer ziet, zie ik weinig wat tot die vlam in de pan heeft geleid.

Ik ben in die zin dan ook erg benieuwd naar de bodycam beelden. Niet dat je de dood van George Floyd daarmee kan rechtvaardigen maar het kan wel inzicht geven in het waarom van het handelen en misschien nog wel belangrijker ook voor het waarom niet handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

BadRespawn schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:19:
[...]
Wat is dan de relevantie van de andere zijde van dit verhaal?
Werkelijk?
Het geeft perspectief, en nog beter je gaat nadenken. <knip>

Houd op met dat flamebaiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Ramzzz op 02-06-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@simons je lijkt wel de zaak te willen draaien.
1 agent was al genoeg om verdachte geboeid op de grond te laten zitten. Door wat woorden en video’s wil je mijn bericht ontkrachten, maar het spreekt jezelf tegen hierdoor. Weet ook niet wat je ermee wilt bereiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
simons schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:44:
[...]

Werkelijk?
Het geeft perspectief, en nog beter je gaat nadenken. Het laatste kan ik je van harte aanbevelen.
De andere kant van het verhaal bevestigt alleen dat politie nodeloos geweld heeft gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

boesOne

meuh

simons schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:44:
[...]

Werkelijk?
Het geeft perspectief, en nog beter je gaat nadenken. Het laatste kan ik je van harte aanbevelen.
Maar zo gebracht lijkt het een vals dilemma. Of politie toestaan te moorden, of meer moorden vanaf ''de andere kant''. Kies maar.

Als de politie niet meer er op af gaat wordt er minder opgelost en voorkomen, logisch. Maar het gaat er niet om of de politie er op af gaat, maar over de manier waarop de politie er op af gaat. Waar gehakt wordt vallen spaanders, dat snap ik ook wel, maar een tandje minder politiegeweld moet toch mogelijk zijn, n'est-ce pas?

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Hackus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:46:
@simons je lijkt wel de zaak te willen draaien.
1 agent was al genoeg om verdachte geboeid op de grond te laten zitten. Door wat woorden en video’s wil je mijn bericht ontkrachten, maar het spreekt jezelf tegen hierdoor. Weet ook niet wat je ermee wilt bereiken
???
Waarmee ontkracht ik je bericht? Het enige waarop ik reageerde was dat jij het had over 4 buffels, ik liet feitelijk een 2 video's zien waar dit genuanceerd werd.

Maar goed zoals zo vaak als je ook maar een nagel opschuift richting een ander perspectief krijgen mensen spontaan allerlei waanideeën.
Dit is nog altijd een discussie forum ( ja echt) dus laat vooral het dat ook zijn ipv direct "andersdenkenden" een stigma op te plakken als zijnde "de zaak te draaien".

Pagina: 1 ... 8 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
En omdat het blijkbaar weer eens nodig is:
-Dit is een ZT topic. Op GoT wordt je nadrukkelijk gevraagd het niet persoonlijk te maken en dat geld dubbel een een Zero Tolerance topic. Doe dat dan ook niet.
Die "ja maar antifa of BLM is fascistisch, punt" manier van reageren hoeft hier ook niet net zoals andere drogredeneringen. Idem voor de "ja maar extreem rechts" of wat dan ook. Het is volstrekt irrelevant welke groep gewelddadiger is of slechter dan de ander.
-Dat staat in schril contrast met de mogelijkheid om verschillende groepen op objectieve basis te bespreken. Dat kan best zonder onnodig denigrerend taalgebruik, drogredeneringen, verwijten etc. Het gaat zoals gebruikelijk bij spontane massaprotesten namelijk om meerdere groepen met diverse achtergronden en motiveringen bij deze protesten. Dit is geen een vrijbrief om je eigen ideologische stokpaardjes af te draaien.