[ZT] Onrust in de VS na dood George Floyd

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:
  • 49.999 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:49
ErikT738 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:18:
[...]

Maar goed, ergens hoop ik dat ze de politie echt ontmantelen en gewoon even aankijken hoe het gaat zonder law enforcement, eens zien hoe lang het duurt voordat de stad in een soort post-apocalyptisch landschap is veranderd zoals sommige wijken in Detroit.
De belofte die de gemeenteraadsleden hebben gedaan houdt niet in dat ze de politie eerst ontmantelen en vervolgens eens rustig gaan bedenken wat er voor in de plaats komt.

Edit: een van de mogelijkheden die in lokale media wordt geopperd is dat de Sheriff’s Office van Hennepin County waarin Minneapolis ligt, verantwoordelijk wordt voor de rechtshandhaving in Minneapolis.

[ Voor 15% gewijzigd door voske op 08-06-2020 09:29 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:22:
[...]

[mbr]<knip> Niet op reageren.[/]

De cijfers aldaar laten zien dat het merendeel van de polite absoluut niet zomaar hun werk doet. De kans dat je de cel in gaat, verwordt wordt of wordt gearresteerd is in de VS vele malen groter alleen vanwege je huidskleur. We kunnen daar een semantische discussie van maken, de cijfers zijn behoorlijk duidelijk en wijzen op structureel racisme vanuit de overheid en politie.
De kans dat je wordt vermoord is ook veel groter als je zwart bent. Is dat dan ook door de racistische politie die enkel slachtoffers van moord registreren als ze zwart zijn en blanke slachtoffers maar wegmoffelen ofzo?
voske schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:23:
[...]

De belofte die de gemeenteraadsleden hebben gedaan houdt niet in dat ze de politie eerst ontmantelen en vervolgens eens rustig gaan bedenken wat er voor in de plaats komt.

Edit: een van de mogelijkheden die in lokale media wordt geopperd is dat de Sheriff’s Office van Hennepin County waarin Minneapolis ligt, verantwoordelijk wordt voor de rechtshandhaving in Minneapolis.
Wat natuurlijk puur populistische onzin is. Want het eerste wat die doen is alle agenten inhuren die nu op straat zijn komen te staan.

[ Voor 29% gewijzigd door Sissors op 08-06-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
Zou kunnen, maar misschien is nog wel het belangrijkste element van die gedachte: je bent van de politievakbond van Minneapolis en van Bob Kroll af. Dat alleen zou wel eens genoeg kunnen zijn om allerlei maatregelen te treffen die nu worden tegengehouden.

[ Voor 3% gewijzigd door voske op 08-06-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:54
[...]
De kans dat je de cel in gaat, verwordt wordt of wordt gearresteerd is in de VS vele malen groter alleen vanwege je huidskleur.
Is dat echt zo? Ik vind het nogal een sterke claim. Criminaliteit is hoger in achterstandswijken, waar ook een hoger percentage zwarte Amerikanen wonen. Waarom zou je puur vanwege je huidskleur eerder in de cel belanden? Als er een hoger percentage zwarte Amerikanen in buurten wonen met veel criminaliteit, komen ze dus vaker in aanraking met de politie en zullen dus een hogere kans hebben het slachtoffer te zijn van overmatig politiegeweld. Dat heeft volgens mij alles te maken met de omgeving waarin je opgroeit en of je in de criminaliteit belandt, ipv huidskleur alleen.

Wat ik online wel teruglees is dat litano's en zwarte Amerikanen langere/zwaardere celstraffen opgelegd krijgen dan witte Amerikanen in vergelijkbare situaties. Wat natuurlijk gek en oneerlijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 08-06-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:10:
[...]
Wat ik online wel teruglees is dat litano's en zwarte Amerikanen langere/zwaardere celstraffen opgelegd krijgen dan witte Amerikanen in vergelijkbare situaties. Wat natuurlijk gek en oneerlijk is.
In deze lijn valt dan ook goed voor te stellen dat waar de ene er met een waarschuwing/taakstraf afkomt een ander er meteen de cel voor in moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Het gevangeniswezen in de VS is een industrie. Marktwerking heeft altijd invloed op wetgeving, zelfversterkende effecten en perverse prikkels komen elkaar heel snel tegen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 19:22
TLDR:
Inrichting van lokale overheid in de VS zorgt er voor dat cruciale emancipatiemiddelen per generatie minder beschikbaar worden voor dat deel van de bevolking die juist deze middelen het meest nodig hebben. Dit zou een goede verklaring kunnen zijn voor de institutionele discriminatie die structureel binnen de VS wordt verzaakt door de manier en in welke mate de lokale overheid per county wordt gebudgetteerd en dit budget wordt ingezet. Daarbij geef ik ook aan dat dergelijke instutionele discriminatie niet plaatsvind in NL, maar er wel degelijk sprake is van discriminatie in NL. Daarbij is het mijn mening dat in beide situaties deze discriminatie niet ontstaat uit pure rascime; oftewel het idee dat menselijke rassen gerangschikt kunnen worden als beter en slechter ten opzichte van elkaar.

Met al het nieuws in de media over de VS en de polariserende online discussies tussen allerlei groeperingen, merk ik dat we wat betreft de VS de oog op de bal verloren hebben en er mogelijk nog een cruciale oorzaak niet wordt benoemd; hoe lokale belastingen zouden moeten bijdragen aan de emancipatie van armere buurten en haar bewoners, maar op dit moment deze emanicipatie institutioneel tegenwerken.

Laat mij dit uitleggen (N=8 en door de jaren ook flink wat open en fijne gesprekken gehad met Amerikanen van allerlei pluimage)

Sinds 2004/2006 zijn twee goede vrienden in de VS gaan werken, hebben daar een gezin gesticht met een Amerikaanse en hebben in de tussentijd ook de Amerikaanse nationaliteit gekregen. Heb hen uiteraard vaak bezocht en flink wat tijd gespendeerd tussen middenklasse USA.

Wat mij vooral bijstond is de enorme segregatie van sociaal economische klasse. Mijn vrienden hadden een zeer goede baan (heb je al snel als hoogopgeleide Europeaan) en leefden in een welvarende county met relatief lage local taxes maar zeer goede voorzieningen. Zeer goede scholen, uitstekende sportfaciliteiten, betrokken overheid en een sterke sense of community. De zogenaamde ‘white picket fences neighbourhood’ zeg maar.

Hoe anders als je naar een andere county hopte; je merkt het al aan de slecht onderhouden wegen, slecht onderhouden huizen, overheidsgebouwen en ook een negatieve grauwe sfeer.

Nu wilde het wel eens voorkomen dat de twee soorten klasses elkaar tegenkomen, maar dan merk je, ook aan je vrienden, dat ze elkaar ontwijken. Toen ik een (donkere) jongen (hooguit 16 jaar) met een clipboard bij de ingang van de lokale supermarkt zag staan, was het voor mij dermate opvallend dat andere mensen deze jongen totaal negeerde, terwijl hij toch hun beleefd aansprak om zijn verhaal te doen.

Wat bleek; hij kwam van een nabij gelegen armere county en was handtekeningen aan het verzamelen voor een lokale petitie waarbij het highschoolysteem van de welvarende county meer kinderen uit de armere county een plekje zou gaan geven. Heb toen een lang gesprek met hem gehad en werd het mij als nel duidelijk hoe dit local taxes systeem het klassenverschil met elke generatie wordt vergroot. Want rijk=relatief minder local taxes en betere faciliteiten en scholen voor je kinderen. Arm=relatief meer local taxes en slechtere faciliteiten en scholen voor je kinderen.

Trouwens in dit geval ging het om een gebied rond de Detroit area, maar je zag het ook in Chicago, New York en andere grote steden. Met die opmerking dat in de grote steden de mate van je pigment niet zozeer meespeelt, maar vooral in welke buurt je woont.

Het is dan ook mijn sterke vermoeden dat, afgezien van daadwerkelijk racistische idioten die er in de VS zijn, dit discriminerende (maar niet racistische) politiegeweld wordt veroorzaakt door de sociale ongelijkheid tussen de have’s en don’t haves.

Gebeurt dit ook in Nederland? Absoluut, maar wel in flink mindere mate en ook hierbij is het niet een wit-zwart tegenstelling. Laat ik mijn persoonlijke ervaring hierin als voorbeeld nemen

Ik ben net verhuist van een kansarme (20 jaar gewoond) naar een kansrijke buurt in Rotterdam. Waar de politie wel preventief fouilleert in mijn oude buurt, zijn ze in mijn nieuwe buurt enkel en alleen alert op inbrekers en huiselijk leed. Snap ik dat de politie deze aanpak gebruikt? Absoluut, want de schiet- en handgranaatincidenten vinden niet plaats tussen opgeschoten blanke pubertjes uit Kralingen en Hillegersberg Noord.

Is dit soort discriminatie (en niet racisme!) door de politie wenselijk? Absoluut niet. Maar voor de in middelen beperkte handhaver in de huidige situatie onontkoombaar.

Wat we zouden moeten doen is om eens de sociale problemen benoemen en niet bekijken vanuit #pigment of afkomst. Het gaat om kansen en hoe deze worden aangeboden en vanuit welk oogpunt dit wordt aangeboden. Hoe we de gemeenschap erbij kunnen betrekken en ondersteunen. Hoe we een buurt kunnen laten emanciperen.

En ik kan het niet vaak genoeg zeggen; dus ook niet starten vanuit afkomst of #pigment. Dus ook geen ‘urban’ subsidiepotjes per afkomst, geloof of hoeveelheid pigment in je huid; want cliëntelisme werkt averechts en verrijkt enkel en alleen een paar opportunisten uit de groep (hallo NIDA en DENK maar ook BIJ1 en eerder zelfs nog PvdA in Rotterdam) en ondermijnt de brede maatschappelijk draagkracht voor het initiatief.

[ Voor 10% gewijzigd door righthand op 08-06-2020 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:23

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...] Als er een hoger percentage zwarte Amerikanen in buurten wonen met veel criminaliteit, komen ze dus vaker in aanraking met de politie en zullen dus een hogere kans hebben het slachtoffer te zijn van overmatig politiegeweld. Dat heeft volgens mij alles te maken met de omgeving waarin je opgroeit en of je in de criminaliteit belandt, ipv huidskleur alleen.
Natuurlijk speelt ook dat een rol, maar dat betekent niet dat en nog andere factoren zijn, die mogelijk nog wel een grotere rol spelen, bijvoorbeeld
[...]
Waarom zou je puur vanwege je huidskleur eerder in de cel belanden?
Om dat er gediscrimineerd wordt op basis van huidskleur; racisme. Zwarte mensen zijn decennia lang gecriminaliseerd en daar wordt naar gehandeld. Door politie en door de omgeving. Blanken, maar zelfs ook zwarten.

Ik heb hier eerder wel een filmpje langs zien komen dat dat goed demonstreeft. Een blanke vrouw in een park (central park geloof ik) die belt met de politie dat ze lastig gevallen wordt door een man. Een zwarte man zegt ze, om maar even te benadrukken hoe ernstig de situatie is.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Virtuozzo schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:17:
[...]

Het gevangeniswezen in de VS is een industrie. Marktwerking heeft altijd invloed op wetgeving, zelfversterkende effecten en perverse prikkels komen elkaar heel snel tegen.
Slavernij en dwangarbeid, zijn de woorden die je zoekt, denk ik.

Wikipedia: Incarceration in the United States
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/US_incarceration_timeline.gif

Wikipedia: Prison–industrial complex
The term "prison–industrial complex" (PIC), derived from the "military–industrial complex" of the 1950s,[1] describes the attribution of the rapid expansion of the US inmate population to the political influence of private prison companies and businesses that supply goods and services to government prison agencies for profit.[2] The most common agents of PIC are corporations that contract cheap prison labor, construction companies, surveillance technology vendors, companies that operate prison food services and medical facilities,[3] correctional officers unions,[4] private probation companies,[3] lawyers, and lobby groups that represent them.

The portrayal of prison-building/expansion as a means of creating employment opportunities and the utilization of inmate labor are particularly harmful elements of the prison-industrial complex as they boast clear economic benefits at the expense of the incarcerated populace. The term also refers to the network of participants who prioritize personal financial gain over rehabilitating criminals. Proponents of this view, including civil rights organizations such as the Rutherford Institute[5] and the American Civil Liberties Union (ACLU),[6] believe that the desire for monetary gain through prison privatization has led to the growth of the prison industry and contributed to the increase of incarcerated individuals. These advocacy groups assert that incentivizing the construction of more prisons for monetary gain will encourage incarceration, which would affect people of color at disproportionately high rates.[7]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Als je kijkt naar 2018:
Interracial violent crime 2018
white on black 59.728
Black on white 547.948

Ook vermoorden Afro-Amerikanen 27 keer meer blanke Amerikanen dan vice versa, hoe lost dan minder politie iets op, wat is de gedachtegang? Moet de Amerikaan zijn huisraad en zijn vrouw en dochter maar delen en de knie buigen voor gewapende bendes die dan nog meer de dienst zullen uitmaken?

De hele situatie lijkt steeds hypocrieter te worden plus nog een zware depressie de ergste van 100 jaar, het zijn interessante tijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:30
[...]

Is dat echt zo? Ik vind het nogal een sterke claim. Criminaliteit is hoger in achterstandswijken, waar ook een hoger percentage zwarte Amerikanen wonen. Waarom zou je puur vanwege je huidskleur eerder in de cel belanden? Als er een hoger percentage zwarte Amerikanen in buurten wonen met veel criminaliteit, komen ze dus vaker in aanraking met de politie en zullen dus een hogere kans hebben het slachtoffer te zijn van overmatig politiegeweld. Dat heeft volgens mij alles te maken met de omgeving waarin je opgroeit en of je in de criminaliteit belandt, ipv huidskleur alleen.

Het is uitgebreid gedocumenteerd dat zwarte Amerikanen vaker worden aangehouden voor verkeerscontroles bijvoorbeeld.
90% van de mensen die in New York werden gefoullieerd vanwege het stop and frisk beleid was zwart of latino. Daaruit volgt automatisch dat je meer vind in die bevolkingsgroepen aangezien witte mensen niet worden gecontroleerd.
Nature schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:23:
Als je kijkt naar 2018:
white on black 59.728
Black on white 547.948

Ook vermoorden Afro-Amerikanen 27 keer meer blanke Amerikanen dan vice versa, hoe lost dan minder politie iets op, wat is de gedachtegang? Moet de Amerikaan zijn huisraad en zijn vrouw en dochter maar delen en de knie buigen voor gewapende bendes die dan nog meer de dienst zullen uitmaken?

De hele situatie lijkt steeds hypocrieter te worden plus nog een zware depressie de ergste van 100 jaar, het zijn interessante tijden.
Moorden op witte mensen worden veel vaker opgelost. Als je niet weet door wie iemand is vermoord kan je ook niet zeggen welke huidskleur de moordenaar heeft. Het verhaal van de central park five (één voorbeeld van vele) bijvoorbeeld geeft al aan dat wanneer je als zwarte in de buurt van een misdaad bent je zomaar beschuldigd en veroordeeld kan worden. Ook als dat onterecht is.

[ Voor 28% gewijzigd door Spookelo op 08-06-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:19

Kheos

FP ProMod
Als je kijkt naar 2018:
white on black 59.728
Black on white 547.948

heb je ook cijfers van "police on black" en "police on white" violence?
Want daar zit het antwoord op jouw vraag. De getallen die jij noemt hebben met heel deze zaak niks te maken en leiden enkel de aandacht af van waar het wel om draait.

ja, minder politie inzetten om meer misdaad te bestrijden klinkt gek, maar huidskleur van wie misdaad bedrijft maakt daar toch geen enkel verschil?

[ Voor 7% gewijzigd door Kheos op 08-06-2020 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Na 1980 is ook het meeste ge privatiseert (8%), gevangenissen gaan voor de winst. Misschien is het een beter idee om weer gevangenissen niet meer in handen van commerciële partijen te laten vallen.

https://www.investopedia....model-private-prisons.asp

De incentive is dus om geld te verdienen door de gevangenis vol te stoppen. Meer mensen in je gevangenis = meer geld per maand dat binnen komt.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 21:55

polthemol

Moderator General Chat
Als je kijkt naar 2018:
white on black 59.728
Black on white 547.948

wat even interessant is:

1. dat men aparte statistieken bij aan het houden is over welke huidskleur wie vermoord / misdaden tegen begaat.
2. wanneer sta je daarin opgenomen? Als je bv. al schuldig pleit onder een plee deal? Want die dingen hebben ook een reputatie dat het vooral de minder bedeeldne keihard treft, die uiteindelijk maar schuld bekennen in de hoop op wat minder straf.

Je aanname daarbij is dat de politie zorgt voor minder moorden. Het lijkt een logische gedachtegang: meer repressie zorgt voor een veiligere omgeving. De vraag is echter: klopt dat wel? Kan het niet zo zijn dat meer repressie net een averechts effect heeft? Kan het niet zijn dat men dat geld beter in socio-economische issues kan steken en dat het daar veel meer effect heeft.

Of korter gesteld: als ik niets heb, men mij niets gunt en mijn huidskleur al een issue is, dan heb ik geen enkele moeite om jouw beurs te legen op straat zodra ik de kans krijg. Ik ben aan het overleven en blijkbaar ben ik toch al uitschot op voorhand.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

polthemol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:36:
[...]

=

Je aanname daarbij is dat de politie zorgt voor minder moorden. Het lijkt een logische gedachtegang: meer repressie zorgt voor een veiligere omgeving. De vraag is echter: klopt dat wel? Kan het niet zo zijn dat meer repressie net een averechts effect heeft? Kan het niet zijn dat men dat geld beter in socio-economische issues kan steken en dat het daar veel meer effect heeft.
https://eu.usatoday.com/s...lings-followed/744741002/

De politie van Baltimore gaat minder actief handhaven en het aantal moorden stijgt met 123 in een jaar.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tja, en daar komt Nixon, wiens draaiboek nu dat van Trump is:

https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

https://www.drugpolicy.or...policy-tool-go-after-anti
“You want to know what this was really all about,” Ehrlichman, who died in 1999, said, referring to Nixon’s declaration of war on drugs. “The Nixon campaign in 1968, and the Nixon White House after that, had two enemies: the antiwar left and black people. You understand what I’m saying. We knew we couldn’t make it illegal to be either against the war or black, but by getting the public to associate the hippies with marijuana and blacks with heroin, and then criminalizing both heavily, we could disrupt those communities. We could arrest their leaders, raid their homes, break up their meetings, and vilify them night after night on the evening news. Did we know we were lying about the drugs? Of course we did.”
Terzijde, bijna verplicht leesvoer inmiddels bij de politieke kwesties in Nederland inzake krimp politiediensten, toepassingen BOA's, verbreding georganiseerde misdaad, fake "pluk ze" beleid en de lobby voor een Nederlandse "war on drugs" ....

Exact hetzelfde draaiboek.

Saillant detail in de kantlijn, https://www.drugpolicy.or...n-and-race-englishspanish Wist je dat beleid gevangeniswezen, drugs en criminaliteit ook een beleidsinstrument van disenfranchisement is in de VS?

Racisme is in allerlei opzichten een verdienmodel in de VS. Ook in politiek opzicht.

[ Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 08-06-2020 10:44 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

wat even interessant is:

1. dat men aparte statistieken bij aan het houden is over welke huidskleur wie vermoord / misdaden tegen begaat.
2. wanneer sta je daarin opgenomen? Als je bv. al schuldig pleit onder een plee deal? Want die dingen hebben ook een reputatie dat het vooral de minder bedeeldne keihard treft, die uiteindelijk maar schuld bekennen in de hoop op wat minder straf.

Of korter gesteld: als ik niets heb, men mij niets gunt en mijn huidskleur al een issue is, dan heb ik geen enkele moeite om jouw beurs te legen op straat zodra ik de kans krijg. Ik ben aan het overleven en blijkbaar ben ik toch al uitschot op voorhand.
Wat ook interessant is, is dat jij direct de politie als repressie omschrijft. En kom op, wil je echt beweren dat die factor 10 verschil verklaard kan worden met wat plee deals?
En die statistieken die je net nog vrolijk gebruikte om te 'bewijzen' dat het allemaal racistisch was, die zijn nu problematisch omdat ze uberhaupt bestaan?

Anyway, jij bent welkom om ergens in een achterstandswijk te gaan wonen en te kijken wat er gebeurd als er expliciet geen enkele politiehandhaving is. Ik vermoed zo dat het er niet beter op gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:08

DevWouter

Creator of Todo2d.com

righthand schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:20:
TLDR:
Inrichting van lokale overheid in de VS zorgt er voor dat cruciale emancipatiemiddelen per generatie minder beschikbaar worden voor dat deel van de bevolking die juist deze middelen het meest nodig hebben. Dit zou een goede verklaring kunnen zijn voor de institutionele discriminatie die structureel binnen de VS wordt verzaakt door de manier en in welke mate de lokale overheid per county wordt gebudgetteerd en dit budget wordt ingezet. Daarbij geef ik ook aan dat dergelijke instutionele discriminatie niet plaatsvind in NL, maar er wel degelijk sprake is van discriminatie in NL. Daarbij is het mijn mening dat in beide situaties deze discriminatie niet ontstaat uit pure rascime; oftewel het idee dat menselijke rassen gerangschikt kunnen worden als beter en slechter ten opzichte van elkaar.

Met al het nieuws in de media over de VS en de polariserende online discussies tussen allerlei groeperingen, merk ik dat we wat betreft de VS de oog op de bal verloren hebben en er mogelijk nog een cruciale oorzaak niet wordt benoemd; hoe lokale belastingen zouden moeten bijdragen aan de emancipatie van armere buurten en haar bewoners, maar op dit moment deze emanicipatie institutioneel tegenwerken.

Laat mij dit uitleggen (N=8 en door de jaren ook flink wat open en fijne gesprekken gehad met Amerikanen van allerlei pluimage)

Sinds 2004/2006 zijn twee goede vrienden in de VS gaan werken, hebben daar een gezin gesticht met een Amerikaanse en hebben in de tussentijd ook de Amerikaanse nationaliteit gekregen. Heb hen uiteraard vaak bezocht en flink wat tijd gespendeerd tussen middenklasse USA.

Wat mij vooral bijstond is de enorme segregatie van sociaal economische klasse. Mijn vrienden hadden een zeer goede baan (heb je al snel als hoogopgeleide Europeaan) en leefden in een welvarende county met relatief lage local taxes maar zeer goede voorzieningen. Zeer goede scholen, uitstekende sportfaciliteiten, betrokken overheid en een sterke sense of community. De zogenaamde ‘white picket fences neighbourhood’ zeg maar.

Hoe anders als je naar een andere county hopte; je merkt het al aan de slecht onderhouden wegen, slecht onderhouden huizen, overheidsgebouwen en ook een negatieve grauwe sfeer.

Nu wilde het wel eens voorkomen dat de twee soorten klasses elkaar tegenkomen, maar dan merk je, ook aan je vrienden, dat ze elkaar ontwijken. Toen ik een (donkere) jongen (hooguit 16 jaar) met een clipboard bij de ingang van de lokale supermarkt zag staan, was het voor mij dermate opvallend dat andere mensen deze jongen totaal negeerde, terwijl hij toch hun beleefd aansprak om zijn verhaal te doen.

Wat bleek; hij kwam van een nabij gelegen armere county en was handtekeningen aan het verzamelen voor een lokale petitie waarbij het highschoolysteem van de welvarende county meer kinderen uit de armere county een plekje zou gaan geven. Heb toen een lang gesprek met hem gehad en werd het mij als nel duidelijk hoe dit local taxes systeem het klassenverschil met elke generatie wordt vergroot. Want rijk=relatief minder local taxes en betere faciliteiten en scholen voor je kinderen. Arm=relatief meer local taxes en slechtere faciliteiten en scholen voor je kinderen.

Trouwens in dit geval ging het om een gebied rond de Detroit area, maar je zag het ook in Chicago, New York en andere grote steden. Met die opmerking dat in de grote steden de mate van je pigment niet zozeer meespeelt, maar vooral in welke buurt je woont.

Het is dan ook mijn sterke vermoeden dat, afgezien van daadwerkelijk racistische idioten die er in de VS zijn, dit discriminerende (maar niet racistische) politiegeweld wordt veroorzaakt door de sociale ongelijkheid tussen de have’s en don’t haves.
Wat jij beschrijft lijkt sterk op Socioeconomic mobility (zie ook Tax) en dit is wel een paar keer benoemd een week of anderhalf geleden. Zowel als oorzaak en gevolg.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 19:22
DevWouter schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:01:
[...]

Wat jij beschrijft lijkt sterk op Socioeconomic mobility (zie ook Tax) en dit is wel een paar keer benoemd een week of anderhalf geleden. Zowel als oorzaak en gevolg.
Thanks. Maar dit argument zie ik niet veel naar voren komen, ook hier niet. Elke zijde van de discussie is nu op het (diepte)punt gekomen dat ze vooral pigment aan het tellen zijn geslagen; zo verschrikkelijk destructief voor elk breed gedragen oplossing. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

[...]

wat even interessant is:

Ja als men roept BLM dan wil men dat wel boekstaven, meten is weten.

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Sissors schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Wat ook interessant is, is dat jij direct de politie als repressie omschrijft. En kom op, wil je echt beweren dat die factor 10 verschil verklaard kan worden met wat plee deals?
En die statistieken die je net nog vrolijk gebruikte om te 'bewijzen' dat het allemaal racistisch was, die zijn nu problematisch omdat ze uberhaupt bestaan?

Anyway, jij bent welkom om ergens in een achterstandswijk te gaan wonen en te kijken wat er gebeurd als er expliciet geen enkele politiehandhaving is. Ik vermoed zo dat het er niet beter op gaat worden.
beetje makkelijke reactie. Ik gaf aan dat er meerdere oorzaken zijn. Gezien de hoeveelheid gevangenen en de verhouding tov. van het aantal bewoners, mag je best spreken van repressief beleid. De VS heeft de meeste mensen achter de tralies wereldwijd, dat is een behoorlijk teken dat er dingen toaal niet kloppen.

Maar hoe wil jij die factor 10 verschil verklaren? Want ik weet nog 1 punt eigenlijk waarop het kan, als socio-economisch niet telt en dan komen we heel erg op schedelmeten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:08

DevWouter

Creator of Todo2d.com

righthand schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:06:
[...]

Thanks. Maar dit argument zie ik niet veel naar voren komen, ook hier niet. Elke zijde van het discussie is nu op het (diepte)punt belandt dat ze vooral pigment aan het tellen zijn geslagen; zo verschrikkelijk destructief voor elk breed gedragen oplossing. :F
offtopic:
Dat komt ook dat het meeste al gezegd is en als mensen dan nog steeds wat willen zeggen krijg je discours. Het "pigment tellen" zie ik niet zo snel terug. Die discussie hebben we volgens mij al lang gehad. Het lijkt nu vooral te gaan over maatregelen uit het verleden en de toekomst. Gezien jouw situatie misschien ook interessant gezien er relatie is tussen criminaliteit en hoe kansloze wijken behandeld worden. Daar zullen vast wel onderzoeken over te vinden zijn inclusief cijfers.

Zelf hou ik nu een beetje afstand van de discussie gezien ik nu niks toe te voegen heb.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:10:
[...]

beetje makkelijke reactie. Ik gaf aan dat er meerdere oorzaken zijn. Gezien de hoeveelheid gevangenen en de verhouding tov. van het aantal bewoners, mag je best spreken van repressief beleid. De VS heeft de meeste mensen achter de tralies wereldwijd, dat is een behoorlijk teken dat er dingen toaal niet kloppen.

Maar hoe wil jij die factor 10 verschil verklaren? Want ik weet nog 1 punt eigenlijk waarop het kan, als socio-economisch niet telt en dan komen we heel erg op schedelmeten uit.
Euhm sinds wanneer telt socio-economisch niet? Dat is juist het punt van degene die zeggen dat het niet allemaal puur institutioneel racisme is (dat racisme bestaat is uiteraard niet te ontkennen, de impact ervan is waar het over gaat). Het punt is juist dat het socio-economische effecten zijn waardoor zwarten vaker in aanraking komen met de politie, vaker het slachtoffer zijn van geweld, en vaker door de politie worden neergeschoten.

Terwijl de 'andere' kant zegt dat alles komt door racisme.

En natuurlijk is ook niet te ontkennen dat de oorsprong van alles racisme is, immers zonder slavernij waren er uberhaupt nauwelijks mensen oorspronkelijk uit Afrika in Amerika. Echter daar kunnen we nu toch niks meer aan doen. Dus dan gaat het erom hoe je dit verbeterd:

Degene die claimen dat het allemaal racisme is, zeggen dat je politie maar moet afschaffen, dan kan de politie ook niet racistisch zijn.
Degene die claimen dat het socio-economische invloeden zijn, willen in zijn algemeenheid dat de onderklasse in de VS (of waar dan ook) wordt geholpen, onafhankelijk van huidskleur. Maar je moet ook realistisch daarbij zijn, er zijn geen simpele oplossingen die alles verhelpen. Iedereen die dat wel claimt is populistisch. Er is wel wat laaghangend fruit: Bijvoorbeeld scholen die betaald worden uit property taxes van de woningen in die wijk, waardoor dus automatisch in arme gebieden er veel minder geld voor scholing is. Dat is iets wat relatief makkelijk aan te pakken is, maar laten we wel wezen, scholing is belangrijk, echter je gaat echt niet zomaar zo'n wijk helemaal veranderen door maar wat extra geld in onderwijs te pompen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
*knip*, off-topic

[ Voor 98% gewijzigd door Migrator op 08-06-2020 13:14 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:33
Zoals gewoonlijk maakt John Oliver veel, veel betere punten dan wij doen met onze blik van buitenaf. Hij wijdde zijn gehele show gister aan de systemische racisme binnen de Politie in de VS:

YouTube: Police: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)

Hij maakt tal van goede punten, zoals het aannemen van politieagenten als panacea en versterking van politiebudgetten ten koste van andere lokale zorgtaken (in dit segment); een stukje over de macht en weerstand tegen hervorming vanuit de vakbonden (hier); een fragment waarin Trump een sadistische tactiek adviseert voor een publiek vol met politiemensen (hier); een goede uitleg van Qualified Immunity en Trumps houding daaromtrent (hier) en een goed voorbeeld van hoe politie volledig te hervormen door ze eerst af te schaffen (hier).

Hij sluit af me een zeer emotioneel betoog waarin hij MLK aanhaalt in een uitspraak die hij deed over politieonderzoeken naar geweldsincidenten, die nog steeds pijnlijk courant blijkt te zijn (hier) en laat als laatste een vrouw aan het woord die een uitstekende filosofisch betoog houdt voor het gebruik van geweld (hier).

Verplichte kost voor eenieder die het beter denkt te weten. Verplichte kost, dus, voor iedereen die hier reageert :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:00

MazeWing

The plot thickens...

*knip*, off-topic rant

[ Voor 98% gewijzigd door Migrator op 08-06-2020 13:15 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
polthemol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:10:
[...]

Wat ik vaker hoor tegenwoordig is dat zwarte Amerikanen vaak zonder vader opgroeien, 65% van hen groeit op zonder vader. Ook dat het vroeger rond 1960 beter ging met de zwarte gemeenschap als geheel ondanks alle ellende, toen was zo'n 22% uit een 1 ouder gezin.

Een crack/drugs epidemie en een welfare systeem dat 1 ouder gezinnen bevoordeelt kan desastreus zijn, het wordt gewelddadiger in de omgeving, met minder positieve rolmodellen zal het steeds meer stagneren.
Kinderen komen al in aanraking met zaken waar niemand mee in aanraking zou moeten komen.
Een kind zonder vader begint al op achterstand zonder dat het er iets aan hebt kunnen doen, en in een slechte omgeving, geen wonder dat je boos bent en terecht de kaarten waar je mee geboren wordt lijken niet echt gunstig. Luister wat liedjes van 2pac en het is ''Me against the world''.

Op foto's en video's zie ik altijd een heel ander beeld dan nu kijk bijv maar naar MLK en de mensen die in zijn demonstratie meelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWw9miE-WMa1VDiZQSyawtAUHFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t7DuUBtVRVm829x3UV0GwATW.jpg?f=user_large

https://datacenter.kidsco...,11,9,12,1,185,13/432,431

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:02
hoevenpe schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:32:
Zwarte Piet kapot schoppen en dit soort uitspraken helpt niet echt om sympathie van de witte meerderheid te behouden voor je acties.
Black Lives Matter protests aren't just happening in big cities. They're also in America's small towns
https://edition.cnn.com/2...-protests-trnd/index.html
Afbeeldingslocatie: https://cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/200603224529-05-small-town-george-floyd-protests-trnd-super-169.jpg

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

*knip*, off-topic deel verwijderd

Overigens inderdaad indrukwekkend betoog van de dame in Last week tonight. Kreeg er een brok van in mijn keel. Net als John Oliver zo te zien.

Lastige is wel; wie is de "you" waar ze het over heeft. En hoe spreek je degenen die het daadwerkelijk betreft aan? Anders gezegd; degenen bij wie dit binnen komt zijn waarschijnlijk niet degenen die het het hardste moeten horen.

[ Voor 54% gewijzigd door Migrator op 08-06-2020 13:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Helixes
*knip*, off-topic verwijderd
MikeyMan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:09:
Lastige is wel; wie is de "you" waar ze het over heeft. En hoe spreek je degenen die het daadwerkelijk betreft aan?
"You broke the contract when you killed us in the streets and you didn't give a"

Nou, ze sprak over het idee van een social contract (zie John Locke), dat wordt gesloten met de maatschappij, die zich verenigt in een overheid. Dat contract kan, volgens die filosofie, niet worden doorbroken door een individu. Maar, door structurele geweldplegingen en discriminatie pleit deze dame dat ze door acties - en dus ook passiviteit - buiten dat contract zijn geplaatst. Dat heft hun verplichting aan dat sociale contract volgens haar op.

In dit geval is de you dus
1. alle mensen die actief uit naam van de overheid geweldpleging en agressie bezigden en;
2. alle mensen die daarop de andere kant uit keken.

Je moet weten dat het construct van social contract een zeer belangrijk fundament vormt onder de politieke filosofie in de VS. De founding fathers en de schrijvers van de grondwet verwezen er graag en veelvuldig naar als basis van hun democratische experiment.

[ Voor 21% gewijzigd door Migrator op 08-06-2020 13:23 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:51
voske schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:23:
[...]

Vergelijkbaar met Camden, New Jersey, waar men dit al in 2013 gedaan heeft, en wat kennelijk tot succes heeft geleid.

Meest belangrijke daaruit is denk ik de sterk verminderde bescherming van agenten die over de schreef gaan.

V.w.b. de discussie over het Prison Industrial Complex: vergeet ook Clinton niet met zijn 'three strikes' wetgeving. Iets waar hij zelf overigens spijt van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
Helixes schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:48:
Hij wijdde zijn gehele show gister aan de systemische racisme binnen de Politie in de VS.
De machtige rol van de vakbonden in dit geheel is opvallend, dat heeft weinig met de FNV of CNV zoals wij die hier kennen te maken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12:54
[...]

<knip> Niet op reageren.

De cijfers aldaar laten zien dat het merendeel van de polite absoluut niet zomaar hun werk doet. De kans dat je de cel in gaat, verwordt wordt of wordt gearresteerd is in de VS vele malen groter alleen vanwege je huidskleur. We kunnen daar een semantische discussie van maken, de cijfers zijn behoorlijk duidelijk en wijzen op structureel racisme vanuit de overheid en politie.
Toch is 14% van de samenleving afro-amerikaan, terwijl 20% van de politie die achtergrond heeft.
Kheos schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:27:
[...]

heb je ook cijfers van "police on black" en "police on white" violence?
Want daar zit het antwoord op jouw vraag. De getallen die jij noemt hebben met heel deze zaak niks te maken en leiden enkel de aandacht af van waar het wel om draait.

ja, minder politie inzetten om meer misdaad te bestrijden klinkt gek, maar huidskleur van wie misdaad bedrijft maakt daar toch geen enkel verschil?
Police on black is 3 doden per 10.000, on white 4 doden per 10.000.

Dit twitter draadje heeft veel cijfers en getallen met bronnen. Ik ben het vrijwel helemaal eens met wat hij neerzet: Voor de volledigheid heb ik het gec/ped, aangezien het in Twitter een onleesbaar geheel is. Het grootste verband legt hij met éénoudergezinnen. Van 25% in de jaren '60 tot 75% nu. Ook wordt vrijwel het meeste criminele werk verricht door de groep 15-40 jarigen.
I will lose many friends over what I'm about to say.

I will possibly be called a racist or even a white supremacist (even though I'm a brown man, who's been beaten to a pulp by neo-Nazis wearing steel toed boots).

But maybe, just maybe, the fact that I am getting 100% of my information from the black scholars in the picture - The Great Thomas Sowell, Glenn Loury, Shelby Steele, John McWorther, Coleman Hughes, Kmele Foster and Thomas Chatterton Williams, allows me some room for thought?

I’ve been watching the narrative play universally over the heinous killing of George Floyd, and the complete and utter lack of facts about African Americans in The US has been infuriating.

Unfortunately, anyone who doesn’t submit to the dominant narrative will be called a heretic, a racist, a whites supremacist etc. Still, I can’t stop myself.

1. Black Lives Matter don’t care about black people. Want evidence? Name me a single time - just once - when they’ve protested against black people being killed by other black people? Whether in America or elsewhere?
Why is this relevant? Because the biggest cause of death for black men aged 15-45 in USA is... other black men. Compare to white people, where it’s traffic accidents for the younger portion and heart attacks for those over 35.
Or how about the black lives in Sudan, East Timor, Libya? Why do we only ever hear from BLM when it’s a white person killing a black person?

2. Speaking of which - imagine if white people started doing the reverse. Imagine every time a white person was killed by a black person, there’d be protests, riots, looting and social media campaigns. First thing to notice is that it would be more frequent, because African Americans kill more white people in the US than white people kill African Americans. Now what? Should we really start applying the race card every time there’s a murder involving more than one pigmentation? Where will it end?

3. Police killings. The video of the murder of George Floyd is so visceral, by showing the casual evil with which officer Derek Chauvin kills George Floyd. People are rightly outraged, and no one can honestly defend the officer, who rightly has been arrested and hopefully will spend his remaining years behind bars (although the prosecutor has been idiotic in moving the case from 2nd degree to first degree murder - a burden of proof they will most likely fail to provide).

But... The only reason people are up in arms about these is that the social media and MSM attention focuses disproportionately on these incidents when the victim is black and the officer isn't. Don't believe me? Let me prove it:
You've all heard of Tamir Rice - a 12 year old black boy who was murdered when brandishing a toy gun. It was all over the news, there were riots and marches, hashtags and universal condemnation all over the media.
But how many of you have heard of Daniel Shaver? A white man who was showing his friends a scoped air rife used to exterminate birds who entered his store, and was killed for this?

You may remember the case of Sam DuBose, a black man who was shot dead for driving his car away from from the police. The exact same thing happened to before that to Andrew Thomas, a white man driving away from the police. None of you have heard of him.

Alton Sterling was a black man shot dead by the police when reaching into his pocket for his wallet - a travesty. The same thing happened to a white guy named Dylan Noble. Sterling made national headlines, none of us heard a word about Noble. Loren Simpson was a white teenager who was shot dead by the police in eerily similar circumstances as George Zimmerman killed Trayvon Martin. You've not heard of the former, but demanded justice for the latter. You've not heard of James Boyd, Alfred Redwine, Brandon Stanley or Mary Hawkes.

But you've heard of Alton Sterling and Philando Castile. Because the only times police killings make the news is when the victim is black and the officer isn't.

Here are the FBI, NCJRS and BJS statistics:

For every 10, 000 black people arrested for violent crime, 3 are killed by the police. For every 10, 000 white people arrested for violent crime, 4 are killed by the police.

In 2019, 49 unarmed people were killed by the police. 9 were black. 19 were white.
The likelihood for a black person being shot by the police is as high as being struck by lightning. Yet, we are seeing riots, every single post on Instagram and Twitter is in support of Black Lives Matter and denunciation of police in America...

4. "Systemic Racism" / "Institutionalised racism".

Sound good, don't they? Such powerful words... and completely inaccurate. First, let's see what the claims being made are:

Both insinuate built-in racism within various official institutions (police, law, governments etc). Yet, when they are challenged, by asking the proponents to provide *evidence* for these, nothing is provided. Name one single law that is targeting exclusively black people. Just one. There isn't one. If the police is "systematically" anti-black, explain how it is possible that 20% of the Police Force in America is black (African Americans in America constitute roughly 14% of the population, meaning that blacks are *overrepresented* within the police force!)? Now, imagine how incredibly racist it is to say that the 100, 000 plus black police officers are too stupid to know that they are working inside and within a racist institution? That really is racism. And none of them have come out and said anything??? None of them have gone on 60 Minutes and said "We are being trained to be racists"? Seriously?

How about governments? Well, let's leave aside the fact that America just had a two-term black president (whose second name was Hussein, by the way). Some of America's worst run cities have black mayors, black governors and majority black councils. Look at two of the worst cities in America to be black in:
Baltimore and Chicago. Why is it that a place where the people in power are black can be *worse* for the African American Community, than cities that aren't run by black politicians? This is a knock-down argument.

5. Disparity.

People often look at the economic disparities between blacks and whites, and claim it to be evidence for institutionalised racism. It says something about the power of a narrative, when it has been debunked decades ago - by BLACK ECONOMISTS (like The Great Thomas Sowell) - yet the myth persists.

First of all, at no point in human history has any two groups of people had the same level of wealth or income as each other.It would be an absolute miracle to expect that people with different backgrounds, cultures, histories, values and ethics to have the same level of wealth.

This is even true within so called races - compare for example Black Americans (generational) vs Black Immigrants... particularly the ones from West Indies (Jamaica, Barbados etc.).

You couldn't tell these people apart, just by looking at them, and whatever racism is in place for one group must by definition be applied for the second group.
But what they have is completely different values and work ethics (the Jamaicans arriving in the US does so commonly to achieve greater heights than what he or she can in their home country). Whatever level of systemic racism exists, they are subjected to it as much as the African American.

Yet, already in the 1970's (!!!), when racism was far more prevalent than it is today, Black Americans from the West Indies were earning 58% more than the Black American whose generations go back centuries in the United States. How could that be, if there's supposed to be such a thing as "systemic racism"?

Disparities are only proof of disparities. Just because Group X doesn't have the same as Group Y, doesn't mean that it's explained by racism. And why does this so called "White Supremacy" only run against one group of Black Americans? Why doesn't it run against Asian Americans, who out earn White Americans by over 60%? Why doesn't it apply to Jewish Americans? Or Indian Americans, all of whom earn more than... White Americans??

Maybe there's something else going on...?

In 1965, Daniel Patrick Moynihan published his report "The Negro Family: The Case For National Action", where he saw that African American households were 25% single mothers - a frightening statistic that would havedevastating consequences. Since then, Jim Crow laws and Red Lining have all been removed from the books, Martin Luther King Jr. and The Civil Rights Movement made tremendous strides and we've now even had a black two-term president.

But, today, black households with no paternal figure, and only a single mother constitute SEVENTY FIVE PERCENT of all black households in America!!! SEVENTY FIVE!!!!

Now you tell me, which is the better explanation for young black children ending up in a life of crime - the lack of a father figure, or the mythical, non-explainable entity known only as "institutional racism", which for some reasons doesn't apply to Nigerian immigrants, to black immigrants from West Indies, to Indian people, to Jewish people, to Asian Americans...?

6. Criminality. "Why are blacks being disproportionately imprisoned? There's a racist Prison Industry Complex!"

The key word here is "disproportionately". Because it most certainly is true that African Americans make out the majority of prisoners in America, but what is the evidence that this is disproportionate? It's non-existent.

Let's look at the stats:

Black Americans constitute roughly 14% of the population in America, yet they commit 50% of all the murders. But, this is misleading - because it's not the elderly, nor the children nor the women who commit the murders. It's almost exclusively the young men (15-40). That constitutes about a fourth of the black population, which means that about 3.5% of the American population are responsible for 50% of all the murders!

Read this again: 3.5% of Americans are responsible for 50% of all murders.

You will find similar astonishing figures for drug related crimes, armed robberies, breaking and entering and gang violence.

So, even though it is true that black people make up the majority of the prison population, the incarceration rates are only proportionate against the crime rate, not the population.

7. History of slavery, Jim Crow and Red Lining

"Well, that maybe so, but it's because of the history of slavery and Jim Crow!"

I don't doubt the good intentions of those making these arguments, but they don't actually see how it is a classic case of Racism of lower expectations.

No one has been able to provide a logical link between historical racism and the plight of people today.

First of all, what's unique about racism in America (and Britain, for that matter) is that these countries abolished slavery when they did! They were among the first countries in the world to do so, and America even fought a bloody civil war to implement the 13th Amendment. Almost every country in the world practiced slavery, and there are many - particularly in Subsaharan Africa - who still do to this day.

And it most certainly is true that racism didn't end with slavery, and evil practices such as Jim Crow, segregation and Red Lining were practiced until the 70's. But - and here is the most astonishing fact of all - African American's had *more* wealth and less unemployment during those times than today, when such practices have been abolished and are rightly considered moral evils.

Now, before anyone makes the nonsensical claim that "You're saying we should oppress them then, because they had it better!?", let me explain that correlation does not mean causation. But just as facts don't care about feelings, reality won't comply with narrative.

8. "America is a White Supremacist society!"

This is one of the most egregious claims out there. First of all, compared to what? Show me a country where blacks are a minority, but still get to be elected presidents, have more than 50 Mayors, congressmen and women, run city councils and have had multiple presidential candidates. Show me one.

America (and Britain) are two of the least racist societies on earth and in history. For god's sake, look at the response from the murder of George Floyd! Just look at the outpouring of support for black people, the universal condemnation of racism from exactly all corners of the political spectrum, the complete solidarity from every white person with a social media account.

9. "Black Lives Matter"

This is a big one. Because I don't know of many organisations who care less about black lives than Black Lives Matter. 93% of all killings of black people are done by other blacks - BLM are completely silent on this. BLM has never - not a single time - had a march or campaign black people being killed en massé in places like Sudan, Eritrea, Somalia or Libya.

Instead, what they have done is to have chants like "Pigs in a blanket, fry 'em like bacon" (about the police), which inspired a lunatic in Dallas to murder 3 police officers.

During the current riots, a 77 year old, black former Police Captain - David Dorn - was murdered by rioters. BLM has not said a word.

BLM reject Martin Luther King Jr.'s sentiment that people should "...be judged based on the content of their character, not the colour of their skin". If you've actually listened to the "I have a dream" speech, that line is the one which got the loudest cheers and applauses. BLM believe people who aspire to apply this principle of colour blindness are racists.

Conclusion:

I can go on and on. I've provided my sources below, and I can point to the works of economists and criminologists and historians for further data. But I don't it will matter - the narrative is too strong, and people are too emotionally invested. Facts don't stand a chance.

People are so keen to use the tragic murder of George Floyd to wave their anti-racism badges and flags. It makes them feel good. Black friends of mine, who are incredibly successful in their fields, are talking about how they've been victims all their lives, even though they are some of the luckiest people who have ever lived, regardless of race.

All I ask of you, if you're reading this (and I doubt many will, certainly not to the end) is to ask yourself "What if what Amir is saying is true?"

That's all I can hope for.

Sources: (vanaf https://twitter.com/AmirPars_/status/1268901825828327424)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Dit is nog altijd het topic over de VS. Zwarte piet en dergelijke zijn volledig off-topic en ik heb daarom een aantal reacties verwijderd.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:25
*knip*, de Nederlandse situatie is hier off-topic - zoals in de post hiervoor nog aangeven.

[ Voor 96% gewijzigd door Migrator op 08-06-2020 15:54 ]

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
Mugwump schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:49:
[...]
Met anekdotisch bewijs schieten we natuurlijk ook niet heel veel op.
Klopt, vandaar het anekdotisch bewijs dat het anekdotisch bewijs van racisme niet altijd hoeft te zijn wat het lijkt, maar daarmee anekdotisch bewijs van geen racisme ook niet hoeft te betekenen dat er geen racisme bestaat op dat vlak. Vaak is er geen direct bewijs van racisme (zal ook lastig zijn want onze Nederlandse directheid is onderhand wel dus danig afgericht dat je hier nooit de waarheid over zal spreken), maar is het afgeleid uit een negatieve ervaring, kan nog steeds waar zijn, maar de soms veronderstelde vanzelfsprekendheid van die causatie vervalt wel als er andere anekdotische ervaringen zijn die daar niet mee rijmen.
Kortom het maakt racisme in die gevallen niet onmogelijk, maar ook niet vanzelfsprekend.
En als dat dan wordt gebruikt als onderdeel van een rechtvaardiging van geweld, dan mag de lat wat mij betreft wel wat hoger liggen.

En helaas vrees ik dat pa als directeur bij een publieke instelling nou niet echt tot ouders met minder hoog geachte functies behoorde, dus ook daar van ben ik vrees ik een tegenstelling in het bewijs.
Het is een aparte jongen; en dat is hij ! :+

Maar goed dat maakt alle statistiek ook die in de VS best lastig te interpreteren en om er harde conclusies aan te verbinden voor wat betreft oorzaaken.

Wat dat betreft lijkt bijvb Camden dan nog het meeste heldere wat mij betreft, als je in de algemeenheid het optreden van de poltie aanpakt, dan heb je het grootste deel gewonnen. Niet alleen voor het zwarte deel van de gemeenschap, maar ook voor het blanke deel wat er minder, maar nog steeds mee te maken kan krijgen.

Daar naast proberen de sociale problematiek op te lossen, al lijkt dat daar ook altijd vloeken in de kerk. Daarmee verminder je dan hopelijk de laatste bron van het in grote aantallen in aanraking komen met de poltie.

[ Voor 31% gewijzigd door gekkie op 08-06-2020 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
gekkie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:29:
[...]

Klopt, vandaar het anekdotisch bewijs dat het anekdotisch bewijs van racisme niet altijd hoeft te zijn wat het lijkt, maar daarmee anekdotisch bewijs van geen racisme ook niet hoeft te betekenen dat er geen racisme bestaat op dat vlak. Vaak is er geen direct bewijs van racisme (zal ook lastig zijn want onze Nederlandse directheid is onderhand wel dus danig afgericht dat je hier nooit de waarheid over zal spreken), maar is het afgeleid uit een negatieve ervaring, kan nog steeds waar zijn, maar de soms veronderstelde vanzelfsprekendheid van die causatie vervalt wel als er andere anekdotische ervaringen zijn die daar niet mee rijmen.
Kortom het maakt racisme in die gevallen niet onmogelijk, maar ook niet vanzelfsprekend.
En als dat dan wordt gebruikt als onderdeel van een rechtvaardiging van geweld, dan mag de lat wat mij betreft wel wat hoger liggen.
je krijgt daarbij ook een filosofische vraag: als een bepaalde groep mensen structureel en systematisch wordt benadeeld, is het nog relevant of 'ik' dat doe omdat ik bepaalde huidskleuren haat, of dat ik politiek gewin er bij heb, enz. enz. Die vraag is dan niet meer heel erg relevant, vooral niet voor de kant die het moet ondergaan.

Je gaat ook moeilijk rechtstreeks bewijs vinden van racisme, vooral in de VS niet. De politiek daar is al sinds Reagan/Nixon heel erg bedreven geworden in dog whistling. Ze snappen dat Jim Crow wetten niet ok zijn, maar ze hebben rond die periode ook ontdekt dat je het helemaal niet zo expliciet hoeft te benoemen/in wetten hoef te gieten om heel gericht beovlkingsgroepen te raken. Daarachter zitten heel veel motivators: je hebt politieke belangen ('ik wil president worden en dit scoort heel goed bij mijn achterban' of 'ik heb een vijand nodig om me tegen af te zetten zodat mijn stemmers in formatie vallen'), je hebt perverse prikkels (commerciëele gevangenissen die contracten afsloten waarin staten beloofden x aantal gevangen aan te leveren. Vraag je eens even af hoe je dat kunt tekenen zoiets en hoe je je aan je contract wil houden als je ipv de beloofde 1000 gevangenen dat jaar maar 200 overtreders hebt)., een ratrace op het punt wie de meeste 'law en order' kan brengen (denk aan de hele resem 'war on <ding>' die er zijn geweest, financieële belangen bij senatoren/presidenten/politieke partijen: de wapenindustrie wil meer wapens verkopen, als je de politie dan belooft zwaarder te bewapenen, heb je weer wat vriendjes gemaakt bij hun. Op den duur krijg je dan wel dat agenten bewapend zijn als militairen, maar goed, LAW AND ORDER!

In al die lijnen is de vraag of die wetten vanuit zuiver racistische motivatoren gemaakt zijn of dat ze zeer racistisch uitpakken eigenlijk nog eens niet meer relevant, ze moeten worden aangepakt.

Er zijn al heel veel boekwerken gemaakt over de impact van economische beslissingen op hoe mensen zich gedragen. De beste manier om geweld en criminaliteit te laten dalen is door te zorgen voor een niet te grote ongelijkheid en een sociaal vangnet. Als men echter weigert structurele historische wonden te genezen en men nog wat harder meent te moeten optreden, waarbij er uiteindelijk zelfs structureel doden vallen vanwege 'oepsjes' door agenten, dan moet je niet verbaasd zijn als de bevolkingsgroep die het hardste erdoor getroffen wordt op een gegeven moment het kotsbeu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
polthemol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:42:
[...]
je krijgt daarbij ook een filosofische vraag: als een bepaalde groep mensen structureel en systematisch wordt benadeeld, is het nog relevant of 'ik' dat doe omdat ik bepaalde huidskleuren haat, of dat ik politiek gewin er bij heb, enz. enz. Die vraag is dan niet meer heel erg relevant, vooral niet voor de kant die het moet ondergaan.
[..]
Er zijn al heel veel boekwerken gemaakt over de impact van economische beslissingen op hoe mensen zich gedragen. De beste manier om geweld en criminaliteit te laten dalen is door te zorgen voor een niet te grote ongelijkheid en een sociaal vangnet. Als men echter weigert structurele historische wonden te genezen en men nog wat harder meent te moeten optreden, waarbij er uiteindelijk zelfs structureel doden vallen vanwege 'oepsjes' door agenten, dan moet je niet verbaasd zijn als de bevolkingsgroep die het hardste erdoor getroffen wordt op een gegeven moment het kotsbeu is.
Snap ik, maar toch lijkt het me uiteindelijk wel verstandig als ze die analyse wel gaan maken.

Juist omdat er zoveel dingen in elkaar grijpen en dingen in stand weten te houden omdat ze buiten de directe invloedssfeer van welwillende liggen, is het ook lastig gebleken om er echt voortgang in te boeken.
Er is relatief weinig voor nodig om dat zo te houden. En die dingen die lijken tot nu toe ook nog aardig te resoneren bij een groot deel van de bevolking, privatiseren, rechtsysteem nog verder uithollen, weinig (echt doeltreffende) sociale ondersteuning (dus geen hap snap charity etc.).

Je zult toch een plan moeten hebben in welke volgorde je dat gaat afbreken en argumenten waarom dat een goed idee is. En die goede argumenten hoeven niet beperkt te zijn tot racisme, sterker nog, ik denk dat je meer voor elkaar kan krijgen door te laten zien dat dingen universeel verkeerd in elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:34
Nature schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:56:
[...]

Wat ik vaker hoor tegenwoordig is dat zwarte Amerikanen vaak zonder vader opgroeien, 65% van hen groeit op zonder vader. Ook dat het vroeger rond 1960 beter ging met de zwarte gemeenschap als geheel ondanks alle ellende, toen was zo'n 22% uit een 1 ouder gezin.
Ik denk dat je hier inderdaad een heel belangrijke oorzaak noemt. De vernietiging van het kerngezin als hoeksteen van de samenleving is overigens een breder probleem. Het afbrokkelen van traditionele waarden (joods-christelijke) helpt daar ook niet bepaald aan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

gekkie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:29:
[...]

Wat dat betreft lijkt bijvb Camden dan nog het meeste heldere wat mij betreft, als je in de algemeenheid het optreden van de poltie aanpakt, dan heb je het grootste deel gewonnen. Niet alleen voor het zwarte deel van de gemeenschap, maar ook voor het blanke deel wat er minder, maar nog steeds mee te maken kan krijgen.
Wat er in Camden gedaan is was voornamelijk omdat het politiekorps met hun union contracts zoveel per agent kostten dat de uitbreiding die de gemeente wou om het groeiend aantal moorden aan te pakken te duur was. Door dat korps te ontbinden en met een nieuwe organisatie zonder vakbond te beginnen kon de gemeente wel de uitbreiding van het aantal agenten betalen en het aantal moorden terugbrengen, Die nieuwe agenten waren voornamelijk goedkoper door lagere lonen, niet beter.

Het was niet alleen als reactie op wangedrag van de agenten dat niet aangepakt kon worden. En het is eigenljjk een stukje 'union busting' dat veroordeeld zou worden als het in een andere beroepsgroep was, iedereen ontslaan en nieuwe aannemen zonder vakbond.

[ Voor 3% gewijzigd door IJzerlijm op 08-06-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Nog een voorbeeld van voorkeursbehandeling van politie voor gewapende blanken

(Seattle) Man rijdt door barricade een menigte demonstranten in, komt tot stilstand, schiet iemand neer, verlaat z'n auto, loopt door de menigte naar politie. Wordt netjes door politie ingerekend. (slachtoffer is gewond aan z'n arm)

https://twitter.com/YourA...tatus/1269850622913724416
https://twitter.com/YourA...tatus/1269849013823500290
https://twitter.com/Shryku/status/1269852203889520640
https://twitter.com/AGarlandPhoto/status/1269835122011865088

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

BadRespawn schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:16:
Ja, elke zwarte Amerikaan die met zijn handen omhoog naar de politie loopt, word direct doodgeschoten :?
Look how carefully SPD handle this shooter. He literally walks up to them and they do nothing for several seconds and then just “yeah buddy, just come with us.” That wouldn’t be the same if he were Black.
Die agenten hebben helemaal niks gezien en weten niet wat er gebeurt is.

Ik zie dat Twitter al los gaat dat het wel een agent en/of inside job geweest is. De laatste dagen zijn wel weer redelijk vooroordeel bevestigend geweest aan beide kanten.

EDIT:

Hier is je blanke man trouwens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3e4jpXuPZjiCAsbYp2cgjd2nUjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpJPbAsEQAf6SrHewtxbKKJb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door PWM op 08-06-2020 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwistnix
Wat probeer je nu precies aan te tonen met anekdotische redevoering en de insinuatie dat het hier om voorkeursbehandeling gaat, in plaats van een gang zaken volgens het boekje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
IJzerlijm schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:14:
[...]
Het was niet alleen als reactie op wangedrag van de agenten dat niet aangepakt kon worden. En het is eigenljjk een stukje 'union busting' dat veroordeeld zou worden als het in een andere beroepsgroep was, iedereen ontslaan en nieuwe aannemen zonder vakbond.
Mjah vakbonden kunnen ook een probleem worden als ze te veel in de melk te brokkelen krijgen. Zo goed als uitsluiten van vervolging bij (vermeende) misstanden zou niet binnen het mandaat horen te vallen.

(Seattle) Man rijdt door barricade een menigte demonstranten in, komt tot stilstand, schiet iemand neer, verlaat z'n auto, loopt door de menigte naar politie. Wordt netjes door politie ingerekend. (slachtoffer is gewond aan z'n arm)

https://twitter.com/YourA...tatus/1269850622913724416
https://twitter.com/YourA...tatus/1269849013823500290
https://twitter.com/Shryku/status/1269852203889520640
https://twitter.com/AGarlandPhoto/status/1269835122011865088
Ik mis of die poltie agenten aldaar uberhaupt hebben gezien wat er zich achter die menigte en half om de hoek zich heeft afgespeeld. Zo nee, dan hou je over een blanke die uit de protest gewandeld komt, met een wapen wat daar is toegestaan.
Ja je zou hem compleet kunnen doorzeven, maarja was dat nou net niet het gene waar tegen ze aan het protesteren waren ?
Je kunt zeggen als een zwarte een grotere kans heeft om doorzeeft te worden, dan moeten we dat ook maar met blanken gaan doen. Je zou ook voor een andere richting kunnen kiezen om gelijkwaardigheid te bewerkstelligen.

[ Voor 52% gewijzigd door gekkie op 08-06-2020 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Zo te zien is hij een Hispanic.

https://twitter.com/NaveedAJamali/status/1269869894121607168

Die over de openbare weg reed, werd omsingeld en zich verdedigde tegen iemand die hem z'n auto uit wou sleuren.

[ Voor 28% gewijzigd door IJzerlijm op 08-06-2020 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Kwistnix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:12:
[...]

Ik denk dat je hier inderdaad een heel belangrijke oorzaak noemt. De vernietiging van het kerngezin als hoeksteen van de samenleving is overigens een breder probleem. Het afbrokkelen van traditionele waarden (joods-christelijke) helpt daar ook niet bepaald aan mee.
dus criminaliteit stijgt omdat er minder geloof is? ...

Of een gezin dat uit elkaar valt omdat er geen enkel vangnet is, maar zware crackdowns door politie op dat segment van de samenleving waardoor veel vaders in de bak vliegen?

@gekkie die analyse is al gemaakt. Oa. Piketty, Freakonomics als je het in een meer onderhoudendere vorm wil lezen of Rutger Bregman zijn werken stippen dat aan, of Hans Rosling zijn werkstukken. De analyse nog eens maken is dus stupid, er iets mee doen of motiveren waarom dat niet relevante werken zouden zijn is wat er moet gebeuren (end at is wat de democraten trouwens ook nalaten in de VS. Ook Bill Clinton was echt niet zo geweldig als je de globale economische cijfers negeert).

[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 08-06-2020 15:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

J2S

traditionele waarden (joods-christelijke)
Dit heeft natuurlijk niets met traditionele waarden te maken. Is slechts een verzinsel om eigen parochie groter en belangrijker te maken, maar het gebruikt het jodendom hier alleen ten voordele van zichzelf en ten nadele van het jodendom.

Dit soort propaganda vind ik altijd heel jammer om tegen te komen.

Daarnaast veranderen waarden en normen nogal eens, waardoor 'traditionele normen en waarden' geen enkele betekenis heeft. Alleen als je een tijd en plaats opgeeft, kan je opzoeken wat voor waarden het meest dominant waren/zijn.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
polthemol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:23:
[...]

dus criminaliteit stijgt omdat er minder geloof is? ...
In essentie ja, dat kan zomaar een oorzaak zijn. De USA is historisch gezien bijzonder gelovig geweest en is dat nog steeds. Als zo'n een gedeeld waardensysteem en bijbehorende gemeenschappen afbrokkelen en niet worden vervangen door een stabiel alternatief - en dat levert de progressieve ideologie niet - dan levert dat alleen maar meer chaos op.
J2S schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:25:
Dit heeft natuurlijk niets met traditionele waarden te maken.
De relevantie is de focus op het kerngezin. Een stabiele gezinssituatie is een belangrijke factor.

[ Voor 20% gewijzigd door Kwistnix op 08-06-2020 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Kwistnix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:29:
[...]

In essentie ja, dat kan zomaar een oorzaak zijn. De USA is historisch gezien bijzonder gelovig geweest en is dat nog steeds. Als zo'n een gedeeld waardensysteem en bijbehorende gemeenschappen afbrokkelen en niet worden vervangen door een stabiel alternatief - en dat levert de progressieve ideologie niet - dan levert dat alleen maar meer chaos op.
Genoeg landen die aantonen dat dat niet het geval is. De VS is daarbij vele malen geloviger dan een Nederland om maar wat te noemen.

Je impliceert daarbij dat alleen een religie chaos tegen kan gaan, wat ik een bijzonder gevaarlijk statement vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09-2022
Hoe kwalificeer je dit nu blijkt dat je er naast zat? Stel je je mening bij of negeer je alle informatie die jouw vermoeden ontkracht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:00
Werkelijk 8)7.

Wel heel benieuwd wat nu het werkelijke verhaal is achter deze 'aanslag'. Op basis van deze beelden kan ik het nauwelijks een aanslag noemen.

De man komt relatief rustig de straat inrijden en gaat pas sneller rijden op het moment dat zijn auto bekogeld wordt met allerlei voorwerpen. Zodra het drukker wordt rijdt hij langzamer om vervolgens te stoppen. Daarna wordt hij direct aangevallen waarna hij blijkbaar z'n wapen pakt en schiet op zijn aanvaller.

Vervolgens stapt hij uit, loopt een beetje verdwaasd rond waarbij hij niemand bedreigt, ziet de politie en loopt er naartoe om zichzelf aan te geven.

Naast het feit dat ik op basis van deze beelden het gedrag van de man volledig begrijp zou hij zonder wapen waarschijnlijk gelynched zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Ik hou niet zo van Twitter als een bron, maar dit is wel heel raar.

Uit de situatie begrijp ik dat er politie op 50 of zo meter afstand staat van deze vredig ogende demonstratie. Laat ik duidelijk zijn: Politie is er om de veiligheid van iedereen in de samenleving te waarborgen. Ook als het gaat om dat van demonstranten. Meer nog, demonstranten dienen juist te worden beschermd van mensen met een andere mening, omdat ze tijdens een demonstratie hun democratische recht bezigen.

En de politie grijpt niet in. Dat is walgelijk. Wie er ook op de massa inrijdt.

Uiteraard proberen mensen de man uit te schakelen - hun leven wordt direct bedreigd door deze automobilist. Dat loopt uit op een éénzijdige schietpartij. En Nog Steeds Grijpt De Politie Niet In.

Wat doet de politie daar, als ze hun burgers niet kunnen beschermen?

Dan is er de racistische speculatie. Er zijn eerder en meerdere gevallen geweest van terroristen die demonstraties zijn ingereden met auto's en andere voertuigen. Bij de gevallen waarmee ik bekend ben in de VS gebeurde dat steevast door mensen met een (extreem) rechts gedachtegoed. Het niet ingrijpen van de politie riekt inderdaad naar "enemies of our enemies are our friends". Dat laat op het geheel een zeer gore smaak na in mijn mond.

Dan. Naar mijn beste kennis is het protocol om met getrokken wapens op zo iemand af te komen en hem naar de grond te dwingen voordat de politie tracht dichterbij te komen. Immers, hij zou nog andere wapens bij zich kunnen hebben. Veel schietincidenten ontstaan doordat wordt geacht dat dat niet goed of snel genoeg gebeurd. Die tactiek is wel lastig uit te voeren met zo veel mensen in de buurt. Maar het feit dat deze man na een schietpartij de beschermening van de politie in kan wandelen is wel opvallend ja.

Toch denk ik dat we op betere nieuwsbronnen moeten wachten om een beter oordeel over de situatie kunnen maken. Zo wil ik op voorhand niet uitsluiten dat de remmen van de man defect waren, bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Helixes op 08-06-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
polthemol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:32:
[...]

Je impliceert daarbij dat alleen een religie chaos tegen kan gaan, wat ik een bijzonder gevaarlijk statement vind.
Nee, dat impliceer ik niet. Ik erken alleen dat religie historisch gezien een stabiel systeem van normen en waarden is gebleken, daarom zijn er zoveel aanhangers van. En dat het bijdraagd aan een stabiele samenleving. wanneer het overgrote deel van een populatie dezelfde normen en waarden delen.
En meer relevant voor de context van ontspoorde jongeren die in criminaliteit vervallen, is de focus van religie op het gezin.

[ Voor 10% gewijzigd door Kwistnix op 08-06-2020 15:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dit omschrijven als 'op de massa inrijden' is echt onzin. Er springen mensen voor de auto die vervolgens stopt. Hij raakt alleen een stuk spaanplaat dat iemand als barricade gebruikt.

[ Voor 24% gewijzigd door IJzerlijm op 08-06-2020 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nature
[...]

Hoe je het went of keert je kan er lijkt mij niet tegen zijn om het gezinsleven te stimuleren, bij blanke gezinnen is het nog veel minder dan bij zwarten maar ook verdrievoudigd. Het is beter te investeren in een vader ipv dat diegene later tientallen keren moet praten met mensen die daarvoor betaald krijgen, al dan niet geboeid of in een instelling.

Er is ook wel over geschreven net wat gezocht, kijken of ik het kan bemachtigen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfYKct40a6W-Iy8gn7Wo8hLqa_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T3pvHtzhvpoL85GsKhWZgII5.png?f=user_large

https://books.google.nl/books?id=rXOXS-nRfnkC&pg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:20

Tijntje

Hello?!

Kwistnix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:35:
[...]

Nee, dat impliceer ik niet. Ik erken alleen dat religie historisch gezien een stabiel systeem van normen en waarden is gebleken, daarom zijn er zoveel aanhangers van. En dat het bijdraagd aan een stabiele samenleving. wanneer het overgrote deel van een populatie dezelfde normen en waarden delen.
En meer relevant voor de context van ontspoorde jongeren die in criminaliteit vervallen, is de focus van religie op het gezin.
Ik haat alleen een link drop te doen maar dit is natuurlijk de reinste onzin.
Wel eens van de Kruistochten gehoord?
Wikipedia: Crusades

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Kwistnix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:35:
[...]

zeer discutabel dat het bijdraagt aan een stabiele samenleving. De meest stabiele samenleving zijn de socio-economische projecten zoals een EU. Sociale vangnetten, wetgevingen die gericht zijn op gelijkheid en veiligheid enz.

Het gezin als hoeksteen werkt niet bepaald als de wetgeving ervoor zorgt dat de vader van ht gezin een bovenmatige kans heeft om in de bak te belanden voor een heel lange tijd (afhankelijk van huidskleur de facto) en de moeder weinig kans maakt op een sociaal vangnet. Religie is geen factor daarin, heeft niets te bieden daarin en lost dat probleem niet op, alsmede de oorzaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
IJzerlijm schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:22:
[...]
Die over de openbare weg reed, werd omsingeld en zich verdedigde tegen iemand die hem z'n auto uit wou sleuren.
Met Charlottesville in het achterhoofd begrijp ik wel waarom men hem uit de auto wilde hebben. Gezien de beelden krijg ik namelijk niet echt het vermoeden dat ie toevallig in een demonstratie is terecht gekomen. Maar goed, de rechter zal later wel oordelen of hier sprake was van zelfverdediging door de schutter of zelfverdediging door de menigte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Migrator op 08-06-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Kwistnix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:19:
[...]

Wat probeer je nu precies aan te tonen met anekdotische redevoering en de insinuatie dat het hier om voorkeursbehandeling gaat, in plaats van een gang zaken volgens het boekje?
In vergelijking met hoe zwarten door politie behandeld worden is "volgens het boekje" een voorkeursbehandeling.

Eerder in deze discussie zijn al langsgekomen:

- Blanke militia wordt door politie verzocht zich van straat te verwijderen voordat de veegactie ivm avondklok begint. BadRespawn in "[ZT] Onrust in de VS na dood George Floyd"
- Zwarte militia wordt gearresteerd maar elders in de omgeving aanwezige blanke militia niet. BadRespawn in "[ZT] Onrust in de VS na dood George Floyd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
polthemol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:23:
@gekkie die analyse is al gemaakt. Oa. Piketty, Freakonomics als je het in een meer onderhoudendere vorm wil lezen of Rutger Bregman zijn werken stippen dat aan, of Hans Rosling zijn werkstukken. De analyse nog eens maken is dus stupid, er iets mee doen of motiveren waarom dat niet relevante werken zouden zijn is wat er moet gebeuren (end at is wat de democraten trouwens ook nalaten in de VS. Ook Bill Clinton was echt niet zo geweldig als je de globale economische cijfers negeert).
Bij mijn weten niet het strategische plan om het (hopelijk) wel voor elkaar te krijgen binnen de context van tegenwerking op een hoop vlakken (wel of niet door racisme gemotiveerd), dat lijkt me verre van stupide.
De gewenste eind situatie schetsen is één er komen binnen die context is twee.

Wat dat betreft hebben ze best een aanzienlijk ongebruikt enconomisch potentieel wat best nuttig voor ze zou kunnen zijn op het wereldtoneel, om dat eens fatsoenlijk te gaan activeren.

Maar goed in Nederland lukt het ons ook maar beperkt om een deel van de handelaren in onze handelsnatie in te zetten voor een wat meer gewenste categorie handel en wijze van arbitrage bij handelsgeschillen. Ondanks documentaires als Penoza op de publieke omroep. Kennelijk is de praktijk toch weerbarstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
polthemol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Het gezin als hoeksteen werkt niet bepaald als de wetgeving ervoor zorgt dat de vader van ht gezin een bovenmatige kans heeft om in de bak te belanden voor een heel lange tijd (afhankelijk van huidskleur de facto) en de moeder weinig kans maakt op een sociaal vangnet. Religie is geen factor daarin, heeft niets te bieden daarin en lost dat probleem niet op, alsmede de oorzaak niet.
Je stap hier nogal makkelijk over de eigen verantwoordelijkheid heen. Wat is de oorzaak dat de vader van het gezin überhaupt in aanraking komt met het rechtssysteem? Verkeerde levenskeuzes hebben daar natuurlijk van alles mee te maken. Los daarvan is het lang niet de oorzaak van ieder gebroken gezin. En hechte (religieuze) gemeenschappen helpen elkaar in tijden van moeilijkheden, dus in zoverre heeft het zeker iets bieden als het wettelijk voorziene sociale vangnet het laat afweten.

[ Voor 3% gewijzigd door Kwistnix op 08-06-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
alexbl69 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:34:
[...]

Werkelijk 8)7.

Wel heel benieuwd wat nu het werkelijke verhaal is achter deze 'aanslag'. Op basis van deze beelden kan ik het nauwelijks een aanslag noemen.
Je bent de eerste hier die het een aanlag noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

BadRespawn schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:41:
[...]

In vergelijking met hoe zwarten door politie behandeld worden is "volgens het boekje" een voorkeursbehandeling.

Eerder in deze discussie zijn al langsgekomen:

- Blanke militia wordt door politie verzocht zich van straat te verwijderen voordat de veegactie ivm avondklok begint. BadRespawn in "[ZT] Onrust in de VS na dood George Floyd"
- Zwarte militia wordt gearresteerd maar elders in de omgeving aanwezige blanke militia niet. BadRespawn in "[ZT] Onrust in de VS na dood George Floyd"
Of worden gewoon helemaal met rust gelaten, zoals hier: https://twitter.com/redfishstream/status/1259803413359067138

https://twitter.com/redfi...59803704099770368/photo/3

Lekker eenzijdig allemaal weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
IJzerlijm schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:35:
Dit omschrijven als 'op de massa inrijden' is echt onzin. Er springen mensen voor de auto die vervolgens stopt. Hij raakt alleen een stuk spaanplaat dat iemand als barricade gebruikt.
Wacht, zit je deze kerel nou te verdedigen?

De eerste vraag die ik heb is: Wat doet die kerel daar met een auto?
De tweede vraag die ik heb is: Waarom accelereert hij wanneer hij de menigte nadert?
De derde vraag die ik heb is: Waarom kan hij zich niet houden aan een redelijke snelheid (stapvoets) in die situatie?
De vierde vraag die ik óók heb is: Waarom trok hij een wapen?

Pas als deze vragen bevredigend zijn beantwoord, denk ik dat we het kunnen hebben over of deze man opzettelijk op een menigte inreed. Je hebt ook gelijk: we weten nog veel zaken niet omtrent dit voorval. Maar, op voorhand een verdediging optrekken lijkt mij van de zelfde orde als "die demonstrant met die ijzeren staaf in zijn hand in de voorlinie van die demonstratie is waarschijnlijk een loodgieter". Dus dan mag je die ook verdedigen wat mijn part.

De beste man had kunnen keren. Hij had zich allicht stapvoets door de menigte kunnen begeven als hij daar écht moest zijn - hoewel ik begrijp dat de straat uiteindelijk afgesloten is door een ME cordon. En, als zijn auto defect was, dan had hij kunnen deëscaleren in zijn gedrag vanaf het moment dat hij tot stilstand kwam - in plaats van naar een wapen te grijpen. Dat alles is niet gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
BadRespawn schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:45:
[...]

Je bent de eerste hier die het een aanlag noemt.
Ik citeer de twitter berichten die je zelf gepost hebt...

"Another video of the right-wing terrorist attack in Seattle on protestors, you can see how the terrorist rammed his car into the crowd"

Als jij je informatie baseert op dat bericht mag ik toch wel zeggen dat het mij geen aanslag lijkt zoals het in dat bericht wel genoemd wordt?

Maar daarnaast; heb je nog een inhoudelijk antwoord op de twijfels aan een aanslag of blijft het bij deze kruimels?

[ Voor 10% gewijzigd door alexbl69 op 08-06-2020 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadRespawn
Het voorval in Seattle wordt zelfverdediging genoemd, maar hij was wel opvalland goed voorbereid: dubbel extended magazijn (twee aan elkaar getaped), niet echt gebruikelijk als je een wapen bij je hebt 'just in case'.
Hij geeft ook nog doodleuk een thumbs-up aan politie.

herstel: een extended magazijn met daar een gewoon magazijn aan getaped
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EZ9nWJLU4AUdPeC?format=jpg&name=900x900

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EZ9m_oaWoAAvrbe?format=jpg&name=240x240

[ Voor 38% gewijzigd door BadRespawn op 08-06-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Helixes schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:47:
[...]

De tweede vraag die ik heb is: Waarom accelereert hij wanneer hij de menigte nadert?
De derde vraag die ik heb is: Waarom kan hij zich niet houden aan een redelijke snelheid (stapvoets) in die situatie?

Pas als deze vragen bevredigend zijn beantwoord, denk ik dat we het kunnen hebben over of deze man opzettelijk op een menigte inreed. Je hebt ook gelijk: we weten nog veel zaken niet omtrent dit voorval. Maar, op voorhand een verdediging optrekken lijkt mij van de zelfde orde als "die demonstrant met die ijzeren staaf in zijn hand in de voorlinie van die demonstratie is waarschijnlijk een loodgieter". Dus dan mag je die ook verdedigen wat mijn part.

De beste man had kunnen keren. Hij had zich allicht stapvoets door de menigte kunnen begeven als hij daar écht moest zijn - hoewel ik begrijp dat de straat uiteindelijk afgesloten is door een ME cordon. En, als zijn auto defect was, dan had hij kunnen deëscaleren in zijn gedrag vanaf het moment dat hij tot stilstand kwam - in plaats van naar een wapen te grijpen. Dat alles is niet gebeurd.
Wat een overdreven reactie zeg. Het begint ook al met dat eerste filmpje, iemand die compleet hysterisch aan het gillen is omdat hij een auto ziet rijden.

Was het handig dat die auto daar was? Zeker niet. Was dat acceleren vreemd? Ja zeker. Probeerde hij op enig moment op een menigte in te rijden? Dan was hij wel extreem incompetent. En dat kan natuurlijk, maar geen moment was er iemand ook maar in gevaar, maar dat stopte de menigte niet om op zijn auto te gaan lopen inslaan.

En waarom trok hij een wapen? Omdat een agressieve groep op zijn auto aan het slaan was? Als hij daar niet bekend was, en gewoon zijn navigatiesysteem volgde, gas gaf toen mensen aan zijn auto begonnen te hangen, dan is het ook allemaal prima te verklaren zonder dat het iemand was die doelbewust op een menigte wilde inrijden (en nog geen eens in de buurt daarvan kwam!).

Anyway los daarvan is het echt de vraag of je dit topic met N=1 voorbeelden wil gaan vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Helixes schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:47:
[...]

Dat weet niemand. Misschien was hij daar niet bekend en verdwaald.
Hij accelereert pas als zijn auto bekogeld wordt.
Er zijn mensen die in paniek raken als ze door een bloeddorstige menigte bekogeld worden.
Omdat hij aan werd gevallen door tig mensen misschien?
Pas als deze vragen bevredigend zijn beantwoord, denk ik dat we het kunnen hebben over of deze man opzettelijk op een menigte inreed.
Op wie is hij eigenlijk ingereden? Hij stopte op het moment dat er mensen direct voor de auto stonden.
Yeah right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Kwistnix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:43:
[...]

Je stap hier nogal makkelijk over de eigen verantwoordelijkheid heen. Wat is de oorzaak dat de vader van het gezin überhaupt in aanraking komt met het rechtssysteem? Verkeerde levenskeuzes hebben daar natuurlijk van alles mee te maken.
Dat hoeft nog niet eens per se. Als er structureel veel meer controle is en ook wordt gehandhaafd op relatief lichte vergrijpen zoals bezit van wiet of andere drugs, dan leidt dat ook al tot scheefgroei. Ik ken genoeg mensen wiens leven er toch anders had uitgezien als er hard gehandhaafd zou zijn op drugsbezit bijvoorbeeld.
Maar zelfs dan nog is het makkelijk om te doen of we allemaal volstrekt vrije individuen zijn die alle keuzes kunnen maken die we willen. Je wordt ook vaak simpelweg meer gevormd door je omgeving dan veel mensen willen toegeven. Dat is geen vrijbrief om misdrijven te plegen en ontslaat je ook niet van je eigen verantwoordelijkheid volgens de wet, maar nou eenmaal wel de realiteit.
En hechte (religieuze) gemeenschappen helpen elkaar in tijden van moeilijkheden, dus in zoverre heeft het zeker iets bieden als het wettelijk voorziene sociale vangnet het laat afweten.
Maar het is verre van een vervanging. Ja het kan iets helpen en het feit dat voedselbanken en dergelijke niet zelden ook vanuit of in samenwerking met kerken worden geïnitialiseerd. Bovendien hangt het er in religieuze gemeenschappen ook nog wel vanaf in hoeverre de leden zelf vermogend zijn. In Amerika hebben kerken niet zelden aardig wat geld vanwege het feit dat leden worden geacht 10% van hun inkomen af te staan zodat de dominee z'n sportwagenpark kan aanvullenarmen in tijden van nood kunnen worden geholpen. Als leden weinig vermogend zijn, dan levert dat ook minder op om te kunnen ondersteunen.
Het is natuurlijk ook wel tekenend dat er in de VS veel meer armoede en ellende is dan in het grotendeels seculiere Europa met z'n verzorgingsstaten.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En zie hier gelijk een mooi bewijs hoe dergelijke discussies nooit op feitelijke basis gevoerd kunnen worden. En automatisch ontsporen zonder enigzsins tot elkaar te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
BadRespawn schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:41:
[...]
Maar begrijp ik dan, door je woordkeuze van "voorkeursbehandeling" en agiteren tegen "volgens het boekje", dat je liever had gehad dat hij daar was afgeknald net achter die demonstrerende mensen ?

Of heb je liever dat een zwarte in dezelfde omstandigheden ook "volgens het boekje" behandeld zouden worden ?

Daarnaast zie ik echt niet hoe die agenten in die linie ook maar iets gezien kunnen hebben van wat zich daar afspeelde, hooguit hebben ze een schot gehoord zonder te weten van wie of wat.
In volle ME uitrusting door die menigte proberen om wel kennis te nemen van wat zich daar qua tumult afspeelde lijkt me ook lastig.

Misschien is dit voorbeeld nog beter te gebruiken als argument dat fatsoenlijke politie buiten gewoon nuttig is en te zorgen dat ze in kunnen grijpen ook in je eigen belang kan zijn. Het is nu aan justitie om die mafkees te straffen, echt onschuldig ziet het er ook niet uit, dus daar is zeker wel reden toe mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Ik dank @BadRespawn voor dit filter in het topic.

Er zijn hier blijkbaar mensen die hopen - of misschien wel daarmee er vanuit gaan - dat hier sprake is van een onbedoeld incident. Er zijn anderen die uiterst sceptisch zijn over de bedoelingen van deze meneer. Het is niet lastig daar verdere intenties uit te extrapoleren.

Zoals in mijn eerste reactie aangegeven heb ga ik verder wachten op betere nieuwsgaring. Voorlopig heeft deze iron worker het nodige uit te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Helixes schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:03:
Ik dank @BadRespawn voor dit filter in het topic.

Er zijn hier blijkbaar mensen die hopen - of misschien wel daarmee er vanuit gaan - dat hier sprake is van een onbedoeld incident. Er zijn anderen die uiterst sceptisch zijn over de bedoelingen van deze meneer. Het is niet lastig daar verdere intenties uit te extrapoleren.

Zoals in mijn eerste reactie aangegeven heb ga ik verder wachten op betere nieuwsgaring. Voorlopig heeft deze iron worker het nodige uit te leggen...
Zelfs als de bedoelingen van meneer niet goed waren, strook dit totaal niet met termen als "aanslag" en "op een menigte in rijden". Als hij daadwerkelijk op een menigte had willen inrijden was het sowieso een heel ander filmpje geworden.

Kan van alles aan de hand zijn, maar de feiten verdraaien heeft niemand iets aan.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 08-06-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
Mugwump schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:56:
[...]

Dat hoeft nog niet eens per se. Als er structureel veel meer controle is en ook wordt gehandhaafd op relatief lichte vergrijpen zoals bezit van wiet of andere drugs, dan leidt dat ook al tot scheefgroei. I
Dit is absoluut waar. De hele War On Drugs in/door de USA hebben ontzettend veel kapot gemaakt. Er zijn zoveel mensen voor bezit van wiet veroordeeld, met bizar hoge straffen. Puur op gevoel, zou daar wat mij betreft per direct gratie aan verleend moeten worden.
Maar het is verre van een vervanging. Ja het kan iets helpen en het feit dat voedselbanken en dergelijke niet zelden ook vanuit of in samenwerking met kerken worden geïnitialiseerd.
Voedselbanken, opvang voor dak- en thuislozen, jongerenorganisaties etc. Dat zijn inderdaad voorbeelden.
Het is natuurlijk ook wel tekenend dat er in de VS veel meer armoede en ellende is dan in het grotendeels seculiere Europa met z'n verzorgingsstaten.
Ik zou Europa niet seculier noemen, maar dat er grotere tegenstellingen zijn tussen arm en rijk in de USA is inderdaad wel duidelijk. Ik zie alleen niet direct een heel sterk verband tussen landelijk economisch beleid en religieuze waarden en de focus op het gezin.

Ik ben zelf overiges atheïst, maar vind het niet erg om advocaat van de duivel (zogezegd) te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
MikeyMan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:05:
Zelfs als de bedoelingen van meneer niet goed waren, strook dit totaal niet met termen als "aanslag" en "op een menigte in rijden". Als hij daadwerkelijk op een menigte had willen inrijden was het sowieso een heel ander filmpje geworden.

Kan van alles aan de hand zijn, maar de feiten verdraaien heeft niemand iets aan.
Ja, weet je. Ik begrijp niet waarom je nu al piketpaaltjes in de grond zou willen slaan om een dremelwaarde voor het begrip "aanslag" of "op de menigte inrijden" af te bakenen. Laat de feiten nou even precipiteren. Dan kunnen we er daarna over oordelen.

Waar ik in mijn tweede reactie op reageerde was dat IJzerlijm op voorhand de notie van "op de massa inrijden" verwierp. Ik stelde daar een aantal vragen bij die beantwoord dienen te worden voordat we "op de massa inrijden" kunnen bediscussiëren. Ik ga dat niet nogmaals doen, omdat mensen gaan proberen die vragen in te vullen met hypothetische antwoorden, nog voordat we de antwoorden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Helixes schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:17:
[...]

Ja, weet je. Ik begrijp niet waarom je nu al piketpaaltjes in de grond zou willen slaan om een dremelwaarde voor het begrijp "aanslag" of "op de menigte inrijden" af te bakenen. Laat de feiten nou even precipiteren. Dan kunnen we er daarna over oordelen.
Punt is dat die piketpaaltjes blijkbaar wel mogen worden geslagen voor de extreemste uitleg van het verhaal. Can't have it both ways.

Overigens helemaal eens dat de feiten moeten worden nagegaan. Maar helaas is het daar in 9 van de 10 gevallen heel snel te laat voor. Tegen die tijd heeft het verhaal al een vlucht genomen.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 08-06-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@MikeyMan - ik verzoek je mij te quoten waar ik de "extreemste uitleg van het verhaal" bepleit, of daar een waardeoordeel over geef.

Ik weet niet eens wat de extreemste uitleg is. Black flag operatie van BLM om de gewelddadigheid van extreem-rechtse groeperingen aan te tonen? Undercover politie agent? Ik heb geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Kwistnix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:10:
Ik zou Europa niet seculier noemen, maar dat er grotere tegenstellingen zijn tussen arm en rijk in de USA is inderdaad wel duidelijk. Ik zie alleen niet direct een heel sterk verband tussen landelijk economisch beleid en religieuze waarden en de focus op het gezin.
In vergelijking met de VS is zeker Noord- en West-Europa heel seculier. Het gaat er ook niet zozeer om dat er hier bijna niemand meer religieus zou zijn, maar vooral dat de VS echt nog enorm religieus is (bron) voor een Westers land. Maar goed, verder redelijk off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
[...]

Naar een menigte toe- en er tussendoor rijden doe je niet per ongeluk. Je hebt ook niet per ongeluk een dubbel getaped magazijn bij je.
Volgens derden is de demonstratie daar toegestaan door de gemeente en zijn de wegen daar gesloten.

Een realistische mogelijkheid is dat hij niet zozeer mensen omver wilde rijden maar wel wilde provoceren om een reactie uit te lokken - dat is dan gelukt, en hij was er op voorbereid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Helixes schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:23:
@MikeyMan - ik verzoek je mij te quoten waar ik de "extreemste uitleg van het verhaal" bepleit, of daar een waardeoordeel over geef.

Ik weet niet eens wat de extreemste uitleg is. Black flag operatie van BLM om de gewelddadigheid van extreem-rechtse groeperingen aan te tonen? Undercover politie agent? Ik heb geen idee...
Je dankt BadRespawn voor een filter en bent het blijkbaar met hem eens.

Als we dan z'n eerste post even bekijken waarmee deze hele discussie begon:
Aanname 1: Een voorkeursbehandeling. Wat had de politie dan anders moeten doen?
Aanname 2: Een gewapende blanke. Blijkt niet te kloppen.
(Seattle) Man rijdt door barricade een menigte demonstranten in, komt tot stilstand, schiet iemand neer, verlaat z'n auto...
Feit: hij heeft niemand aangereden. Stopt als er mensen voor de auto staan. Schiet uit (wat in eerste instantie lijkt) zelfverdediging op iemand die hem uit het niets aanvalt.
loopt door de menigte naar politie. Wordt netjes door politie ingerekend. (slachtoffer is gewond aan z'n arm)
Dit is het enige dat correct is in het hele verhaal.

Het is gewoon een opruiende post gebaseerd op foute informatie en aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix

Inderdaad, als ik dat filmpje bekijk, haal ik er met de beste wil van de wereld ook geen recht-extremistische aanslag uit. Er komt een auto aanrijden, die op een gegeven moment versnelt om onduidelijke redenen en bij het benaderen van mensen die in de weg staan weer afremt. De man stapt pas uit nadat iemand hem bewust blokkeert.

Zonder meer feiten te kennen kan het net zo goed gaan om iemand die in paniek reageert uit angst om door de massa uit z'n auto gesleurd te worden. En er zijn nog legio andere mogelijke verklaringen tussen dit en rechts-extremistische aanslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik vraag mij wel af of dit soort protesten (wereldwijd) nu bijdragen aan de strijd tegen racisme, of juist een polariserend effect hebben? Niet dat ik insinueer dat je maar niks moet doen na zo'n drama, maar als je doel is om racisme in de wereld aan te pakken vraag ik mij sterk af of dit de manier is. Ook kijkend naar ons eigen land en de reacties uit beide kampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:32

boesOne

meuh

Piet_Piraat7 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:31:
Ik vraag mij wel af of dit soort protesten (wereldwijd) nu bijdragen aan de strijd tegen racisme, of juist een polariserend effect hebben? Niet dat ik insinueer dat je maar niks moet doen na zo'n drama, maar als je doel is om racisme in de wereld aan te pakken vraag ik mij sterk af of dit de manier is. Ook kijkend naar ons eigen land en de reacties uit beide kampen.
Over het algemeen moet je flink op de trom slaan wil je een issue op de kaart zetten om verandering te krijgen. Dus ja, demonstraties en protesten helpen om verandering te bewerkstelligen.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
alexbl69 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:30:
Je dankt BadRespawn voor een filter en bent het blijkbaar met hem eens.
Je hoeft geen aannames te maken over wat ik denk. Ik heb een hele post geschreven waarin ik alleen de vier berichten van Twitter quoteer, en daar mijn eigen analyse op schrijf. Wat we trouwens delen is een skepsis in de richting van de rol van de politie - hoewel we het geloof ik niet helemaal eens zijn over de ernst en omvang daarvan.

Mijn post: Helixes in "[ZT] Onrust in de VS na dood George Floyd"

Je hebt ook gelezen hoe ik dat filter heb gedefinieerd, en je moet met me eens zijn dat er toch wel een aantal leden hier rugdekking proberen te geven aan de automobilist-schutter - terwijl anderen zeer skeptisch zijn over de rol van deze ijzerwerker.

Dat je daarmee de woorden van BadRespawn in mijn mond wilt leggen laat ik graag aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Nu online

J2S

Piet_Piraat7 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:31:
Je hoort nu natuurlijk alleen de mensen die protesteren en de mensen die daar een probleem mee hebben. Het gaat om het overgrote deel van de bevolking welke er niet genoeg om geeft om er iets over te zeggen, maar wel gaat stemmen de volgende keer. Hoe worden die beïnvloedt? En worden die niet net zo afgestoten door de mensen die tegen deze protesten zijn?

Als het goed is heeft het wel degelijk een positief effect in de richting van de demonstranten, heb er zo alleen even geen bronnen bij, zoek ik vanavond wel even op.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
alexbl69 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Aanname 1: Een voorkeursbehandeling. Wat had de politie dan anders moeten doen?
Nog een keer: in vergelijking met hoe politie in het algemeen zwarten en momenteel ook vreedzame demonstranten vaak behandeld, is netjes arresteren terwijl je nota bene een vuurwapen in je hand hebt, een voorkeursbehandeling.
Aanname 2: Een gewapende blanke. Blijkt niet te kloppen.
Er zijn zat latinos die erg conservatief zijn (bvb anti-Castro cubanen) en Trump steunen.
En de man was wel gewapend.
Feit: hij heeft niemand aangereden.
Feit: zeg ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:09
In Londen gaat het ook lekker. Protestanten lijken gewoon alles van de gevestigde orde te willen slopen, vandaliseren.

Beeld van Churchill omgetrokken, vlaggen van het cenotaph in de fik .... ik denk niet dat ze hiermee bijdragen aan hun cause zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
De_Bastaard schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:02:
In Londen gaat het ook lekker. Protestanten lijken gewoon alles van de gevestigde orde te willen slopen, vandaliseren.

Beeld van Churchill omgetrokken, vlaggen van het cenotaph in de fik .... ik denk niet dat ze hiermee bijdragen aan hun cause zullen we maar zeggen.
Churchill was ook geen fijne man; deze man op een 'voetstuk' plaatsen prima, maar dan ook het hele verhaal erbij

https://www.bbc.com/news/magazine-29701767

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwistnix
R3M1 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:06:
[...]
Churchill was ook geen fijne man; deze man op een 'voetstuk' plaatsen prima, maar dan ook het hele verhaal erbij
https://www.bbc.com/news/magazine-29701767
Alle belangrijke historische figuren hebben hun controversen, zeker als er met een hedendaagse ideologische lens naar gekeken wordt. Dat is meestal dan ook niet reëel en zeker geen excuus voor iconoclasme.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
De_Bastaard schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:02:
Demonstranten bedoel je dan denk ik. De laatste keer dat Protestanten beelden sloopten was de Beeldenstorm in 1566.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
Kwistnix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:12:
[...]

Alle belangrijke historische figuren hebben hun controversen, zeker als er met een hedendaagse ideologische lens naar gekeken wordt. Dat is meestal dan ook niet reëel en zeker geen excuus voor iconoclasme.
En wie mag bepalen wat iconoclasme is? General Lee laten staan, Leopold ook laten staan? Juist omdat wij tegenwoordig zien waar wij fout zaten is het niet meer dan normaal om dit soort iconen uit de samenleving te verwijderen ... iconoclasme is zeer selectief en subjectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
R3M1 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:20:
[...]

General Lee laten staan, Leopold ook laten staan?
In beide gevallen: ja. Een standbeeld is niet per se een vorm van verering of verafgoding en het gaat nu eenmaal om individuen met historische relevantie. Een standbeeld is een mooie gelegenheid om bij die geschiedenis stil te staan en lering te trekken uit het verleden. Dat sommige standbeelden die functie beter kunnen vervullen binnen de muren van een museum dan in de openbare ruimte, daar kan altijd over gepraat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Mandela kan je dan ook wel op de lijst zetten om omver te trekken. Die was niet vies van wat radicaal geweld, waarbij niet altijd de "juiste" slachtoffers vielen.

Of telt alleen de laatste jaren van iemand. Want dan komen er opeens weer een hele hoop aan de goede kant terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
PWM schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:35:
Mandela kan je dan ook wel op de lijst zetten om omver te trekken. Die was niet vies van wat radicaal geweld, waarbij niet altijd de "juiste" slachtoffers vielen.

Of telt alleen de laatste jaren van iemand. Want dan komen er opeens weer een hele hoop aan de goede kant terecht.
Vergeet dan ook vooral niet om alle standbeelden van Ghandi omver te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Nu online

J2S

Kwistnix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:29:
...niet per se een vorm van verering of verafgoding...
Ze worden alleen maar letterlijk op een voetstuk gezet. Daar mogen de wat meer controversiële figuren best vanaf gestoten worden. Zal toch een reden zijn dat elk plein in de sovjet unie een standbeeld van stalin had.

Natuurlijk, als je écht alles gaat doornemen, houd je weinig standbeelden van mensen over, if any. Heb ik persoonlijk ook geen problemen mee. Standbeelden prima, maar van individuën is het meestal toch een mixed bag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Kwistnix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:29:
In beide gevallen: ja. Een standbeeld is niet per se een vorm van verering of verafgoding en het gaat nu eenmaal om individuen met historische relevantie. Een standbeeld is een mooie gelegenheid om bij die geschiedenis stil te staan en lering te trekken uit het verleden. Dat sommige standbeelden die functie beter kunnen vervullen binnen de muren van een museum dan in de openbare ruimte, daar kan altijd over gepraat worden.
Ik wil je uitnodigen je een beetje beter te verdiepen in de historie van veel van de standbeelden in de gelijkenis van oorlogshelden van de Confederatie. Hier is een beschouwing van Vox op YouTube. De zaak zit zeker subtieler dan dat wanneer het over General Lee gaat. Er is een moment dat oorlogsmonumenten propaganda worden, en dat moment wordt zeker bereikt met veel van die standbeelden. Racistische propaganda, in dit geval....

Over Leopold... Ik acht Leopold als één van de meest ernstige plegers van misdaden tegen de menselijkheid uit de afgelopen 200 jaar. De gevolgen van zijn beleid zijn nog zeer goed voelbaar op het hele Afrikaanse continent. Of België deze "held" kiest om op een sokkel te hijsen, of die belangrijke plaatsen te laten innemenen is aan de Belgen. En, wat ze met het brons willen doen na eventuele verwijdering eveneens. Maar dat is een voer voor een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Jules]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 19:53

[Jules]

Confusion in confusion

Als ik gekleurd zou zijn zou ik me kapotschamen om wat hier gebeurt.
Hoe kun je jezelf in de spiegel aankijken wetende dat je van een carrierecrimineel een martelaar maakt.
George Floyd is je voorbeeld? Je icoon?

De man verdiende het niet om zo te sterven, maar de reactie van de gemeenschap daarop is absurd.
George Floyd was in bezit van drugs tijdens zijn arrestatie.

YouTube: Security Footage Shows George Floyd Clearly Drop A Small Baggie w/ W...

Een pistool op de buik van een zwangere gekleurde vrouw drukken tijdens een beroving, naast nog meerdere vergrijpen op zijn cv.
En voor zo iemand ga je de straat op?

En dan heb je de feiten voor wat betreft gewelddadige misdaden ook nog eens niet op een rijtje.

Nu ben ik blank dus bovenstaande kun je framen naar believen.
Maar het zijn niet eens zozeer mijn eigen observaties en overpeinzingen als wel die van Candace Owens, een gekleurde vrouw.

YouTube: Candace Owens: "I DO NOT support George Floyd!" & Here's Why! | Durt...

Of Jesse Lee Peterson, een gekleurde man.

YouTube: Caller Says George Floyd was Murdered... But What Does JLP Say?

Knowing others is to be clever.
Knowing yourself is to be enlightened.
Overcoming others requires force.
Overcoming yourself requires strength.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
J2S schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:38:
[...]

Ze worden alleen maar letterlijk op een voetstuk gezet. Daar mogen de wat meer controversiële figuren best vanaf gestoten worden. Zal toch een reden zijn dat elk plein in de sovjet unie een standbeeld van stalin had.
Veel standbeelden van nu controversiële individuen dateren dan ook uit een andere periode, waarin een andere tijdsgeest heerste. Op dat moment werden die individuen inderdaad letterlijk op een voetstuk geplaatst, maar de tijd staat niet stil en met de tijd veranderd dat perspectief. Na verloop van tijd is van verering geen sprake meer en blijft er alleen nog een kunstobject over dat van historische waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Modbreak:Gesloten voor onderhoud en overleg.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
En omdat het blijkbaar weer eens nodig is:
-Dit is een ZT topic. Op GoT wordt je nadrukkelijk gevraagd het niet persoonlijk te maken en dat geld dubbel een een Zero Tolerance topic. Doe dat dan ook niet.
Die "ja maar antifa of BLM is fascistisch, punt" manier van reageren hoeft hier ook niet net zoals andere drogredeneringen. Idem voor de "ja maar extreem rechts" of wat dan ook. Het is volstrekt irrelevant welke groep gewelddadiger is of slechter dan de ander.
-Dat staat in schril contrast met de mogelijkheid om verschillende groepen op objectieve basis te bespreken. Dat kan best zonder onnodig denigrerend taalgebruik, drogredeneringen, verwijten etc. Het gaat zoals gebruikelijk bij spontane massaprotesten namelijk om meerdere groepen met diverse achtergronden en motiveringen bij deze protesten. Dit is geen een vrijbrief om je eigen ideologische stokpaardjes af te draaien.