TLDR:
Inrichting van lokale overheid in de VS zorgt er voor dat cruciale emancipatiemiddelen per generatie minder beschikbaar worden voor dat deel van de bevolking die juist deze middelen het meest nodig hebben. Dit zou een goede verklaring kunnen zijn voor de institutionele discriminatie die structureel binnen de VS wordt verzaakt door de manier en in welke mate de lokale overheid per county wordt gebudgetteerd en dit budget wordt ingezet. Daarbij geef ik ook aan dat dergelijke instutionele discriminatie niet plaatsvind in NL, maar er wel degelijk sprake is van discriminatie in NL. Daarbij is het mijn mening dat in beide situaties deze discriminatie niet ontstaat uit pure rascime; oftewel het idee dat menselijke rassen gerangschikt kunnen worden als beter en slechter ten opzichte van elkaar.
Met al het nieuws in de media over de VS en de polariserende online discussies tussen allerlei groeperingen, merk ik dat we wat betreft de VS de oog op de bal verloren hebben en er mogelijk nog een cruciale oorzaak niet wordt benoemd; hoe lokale belastingen zouden moeten bijdragen aan de emancipatie van armere buurten en haar bewoners, maar op dit moment deze emanicipatie institutioneel tegenwerken.
Laat mij dit uitleggen (N=8 en door de jaren ook flink wat open en fijne gesprekken gehad met Amerikanen van allerlei pluimage)
Sinds 2004/2006 zijn twee goede vrienden in de VS gaan werken, hebben daar een gezin gesticht met een Amerikaanse en hebben in de tussentijd ook de Amerikaanse nationaliteit gekregen. Heb hen uiteraard vaak bezocht en flink wat tijd gespendeerd tussen middenklasse USA.
Wat mij vooral bijstond is de enorme segregatie van sociaal economische klasse. Mijn vrienden hadden een zeer goede baan (heb je al snel als hoogopgeleide Europeaan) en leefden in een welvarende county met relatief lage local taxes maar zeer goede voorzieningen. Zeer goede scholen, uitstekende sportfaciliteiten, betrokken overheid en een sterke sense of community. De zogenaamde ‘white picket fences neighbourhood’ zeg maar.
Hoe anders als je naar een andere county hopte; je merkt het al aan de slecht onderhouden wegen, slecht onderhouden huizen, overheidsgebouwen en ook een negatieve grauwe sfeer.
Nu wilde het wel eens voorkomen dat de twee soorten klasses elkaar tegenkomen, maar dan merk je, ook aan je vrienden, dat ze elkaar ontwijken. Toen ik een (donkere) jongen (hooguit 16 jaar) met een clipboard bij de ingang van de lokale supermarkt zag staan, was het voor mij dermate opvallend dat andere mensen deze jongen totaal negeerde, terwijl hij toch hun beleefd aansprak om zijn verhaal te doen.
Wat bleek; hij kwam van een nabij gelegen armere county en was handtekeningen aan het verzamelen voor een lokale petitie waarbij het highschoolysteem van de welvarende county meer kinderen uit de armere county een plekje zou gaan geven. Heb toen een lang gesprek met hem gehad en werd het mij als nel duidelijk hoe dit local taxes systeem het klassenverschil met elke generatie wordt vergroot. Want rijk=relatief minder local taxes en betere faciliteiten en scholen voor je kinderen. Arm=relatief meer local taxes en slechtere faciliteiten en scholen voor je kinderen.
Trouwens in dit geval ging het om een gebied rond de Detroit area, maar je zag het ook in Chicago, New York en andere grote steden. Met die opmerking dat in de grote steden de mate van je pigment niet zozeer meespeelt, maar vooral in welke buurt je woont.
Het is dan ook mijn sterke vermoeden dat, afgezien van daadwerkelijk racistische idioten die er in de VS zijn, dit discriminerende (maar niet racistische) politiegeweld wordt veroorzaakt door de sociale ongelijkheid tussen de have’s en don’t haves.
Gebeurt dit ook in Nederland? Absoluut, maar wel in flink mindere mate en ook hierbij is het niet een wit-zwart tegenstelling. Laat ik mijn persoonlijke ervaring hierin als voorbeeld nemen
Ik ben net verhuist van een kansarme (20 jaar gewoond) naar een kansrijke buurt in Rotterdam. Waar de politie wel preventief fouilleert in mijn oude buurt, zijn ze in mijn nieuwe buurt enkel en alleen alert op inbrekers en huiselijk leed. Snap ik dat de politie deze aanpak gebruikt? Absoluut, want de schiet- en handgranaatincidenten vinden niet plaats tussen opgeschoten blanke pubertjes uit Kralingen en Hillegersberg Noord.
Is dit soort discriminatie (en niet racisme!) door de politie wenselijk? Absoluut niet. Maar voor de in middelen beperkte handhaver in de huidige situatie onontkoombaar.
Wat we zouden moeten doen is om eens de sociale problemen benoemen en niet bekijken vanuit #pigment of afkomst. Het gaat om kansen en hoe deze worden aangeboden en vanuit welk oogpunt dit wordt aangeboden. Hoe we de gemeenschap erbij kunnen betrekken en ondersteunen. Hoe we een buurt kunnen laten emanciperen.
En ik kan het niet vaak genoeg zeggen; dus ook niet starten vanuit afkomst of #pigment. Dus ook geen ‘urban’ subsidiepotjes per afkomst, geloof of hoeveelheid pigment in je huid; want cliëntelisme werkt averechts en verrijkt enkel en alleen een paar opportunisten uit de groep (hallo NIDA en DENK maar ook BIJ1 en eerder zelfs nog PvdA in Rotterdam) en ondermijnt de brede maatschappelijk draagkracht voor het initiatief.
[
Voor 10% gewijzigd door
righthand op 08-06-2020 10:39
]