P-Rock schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:14:
[...]
Als je de Daily Show een beetje kent dan weet je ook dat Noah iedereen op de hak neemt en niet alleen Trump of republikeinen. Genoeg keren dat Bernie of Biden het moesten ontgelden. Echter maken de republikeinen er zo'n zooitje van en komt de Liar in Chief elke dag wel weer met iets bizars, dat het lastig is om daar niet als entertainer op te reageren.
Daarom zeg ik ook dat hij de Fox News van links is. Om de schijn van onpartijdigheid op te houden leveren die ook wel eens 'kritiek' op Trump, totdat die weer een brainfart doet op Twitter. Hetzelfde geldt voor Noah.
Waarmee ik overigens niet bestrijd dat Trump en zijn clubje er echt een gigantische puinhoop van maken, tot op een hoogte dat het indrukwekkend is.
Snowdog schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:17:
[...]
Serieus dude, denk even na voordat je post. Ik ken echt geen enkele user hier waarbij ik denk als ik de naam zie dat het fkn slechte posts zijn, maar jij bent de enige uitzondering. Damn, hoe krijg je het ook hier weer voor elkaar. Ik zou de video ff nog een keer kijken en als je het dan echt niet begrijpt, dan is het misschien tijd om gewoon toe te geven dat je geen enkel inlevingsvermogen hebt en je niet geschikt bent om op wat voor topic dan ook commentaar te geven.
Ik denk dat 'ie het gewoon even heel analytisch bekijkt. Technisch gezien kloppen al zijn punten. Nu begrijp ik best dat voor de zwarte gemeenschap de maat gewoon vol is, maar dan nog klopt het wel dat de hele boel kort en klein slaan niet de oplossing is.
Kijk naar de tweets van Trump: dit is de perfecte afleiding. Niemand heeft het meer over Corona, het falen van Trump zelf, of zelfs maar over mogelijk ingebakken racisme in de politie in de VS. De relschoppers, of in elk geval een deel daarvan, geeft Trump exact wat hij wil.
3x3 stelt het misschien wat lomp, maar niet feitelijk onjuist.
Proton_ schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:21:
[...]
Het feit dat je dit inbrengt in een discussie geeft aan dat je de bezwaren tegen etnisch profileren niet begrijpt.
Je denkt dat als je zwart bent, je ook 3x vaker
schuldig bent? En dat dat een goede reden is om bij zwarten vaker te zoeken naar misdrijven, zodat dit beeld in ieder geval
niet verandert?
Aan de andere kant, als de cijfers aantonen dat zwarten daadwerkelijk vaker misdrijven plegen ( onafhankelijk van de reden daarvan, ik snap best dat daar veel sociaalmaatschappelijke en wellicht racistische redenen een rol bij kunnen spelen) dan is het veel efficienter om wél etnisch te profileren dan om het niet te doen. Dan pak je namelijk meer criminelen op, en dat is toch uiteindelijk de rol van de politie. Mogelijke sociaalmaatschappelijke redenen aanpakken is meer iets voor de politiek, maar de democraten en laat staan de republikeinen lijken daar niet erg in geinteresseerd te zijn.
En je zou zeggen dat na enkele decennia lang van in elk geval wettelijke gelijkheid tussen zwarten en blanken de politie wel weet waar ze zo ongeveer moeten zoeken voor welke misdrijven. Ik bedoel, als jij agent zou zijn, zou je dan echt denken van 'Hee, die kerel is zwart, die zullen we eens lekker lastigvallen'? Ik niet. Ik zou eerder denken van 'Hee, hij behoort tot een groep waar we veel van x type overtredingen vinden, laten we kijken of hij toevallig dat ook heeft gedaan. '
De motivatie maakt dan het verschil. In het ene geval gaat het om de huidskleur an sich, in het andere geval om het feit dat bij de groep personen waar je verdachte tot behoort nu eenmaal aantoonbaar meer misdrijven van een bepaalde soort plaats vinden.
Waarmee ik, wederom, niet wil zeggen dat zwarten per definitie meer crimineel zijn dan blanken ( nogmaals, dat kan prima komen door enige sociaalmaatschappelijke factoren die al dan niet racistisch van ondertoon zijn) maar als ik een agent zou zijn en ik heb in de tien jaar ervaring die ik heb een heel duidelijk beeld kunnen vormen van wie het meeste misdrijven begaat en de cijfers me daarin ook nog eens gelijk geven, dan lijkt het me heel moeilijk om niet te handelen volgens die kennis.
Hiermee wil ik niet goedpraten wat er gebeurt, maar ik wil het bekijken vanuit het perspectief van een agent. En dan kan ik an sich prima zien waarom de cijfers zo zijn als dat ze zijn en waarom je etnisch zou willen profileren. Als een agent helemaal niet zou mogen handelen op basis van vermoedens, dan zouden ze letterlijk niets meer mogen doen.
En eerlijk gezegd denk ik dat de zwarte gemeenschap zichzelf ook prima eens de vraag zou mogen stellen waarom het nu exact zo is dat zij zo oververtegenwoordigd zijn in de criminele statistieken, zonder gelijk naar racisme te wijzen. Al was het maar voor hunzelf; als ik zwart was zou ik dat toch eens willen weten. En voordat ik nu aan het kruis genageld word als zijnde racist, denk er eens over na; zou echt het hele fenomeen te verklaren zijn door racisme, of zijn er ook andere, minder impactvolle maar toch relevante oorzaken? Bijvoorbeeld minder goede wijken, banen, opleidingen, enzovoorts. Dan kan dat misschien alsnog wel
indirect aan racisme te linken zijn, maar aan de andere kant; een slechte opleiding, baan of wijk waarin je woont is natuurlijk ook geen excuus om criminele acties uit te halen.