Ik kan het artikel niet lezen, maar dat argument is in elk geval een probleem.
Allereerst natuurlijk het gebruiken van het frame voor de cijfers: de politieagenten die gedood zijn zullen in een aanzienlijk deel van de gevallen gedood zijn door mensen
met wapens.
En die worden ook neergeschoten. Door deze manier van verwoorden kiest de schrijver er bewust voor om de cijfers misleidend te maken.
Een tweede punt: het lijkt me logisch dat politieagenten aanzienlijk vaker gedood worden dan ongewapende passanten. Want het is het werk van de politieagent, dus alleen al qua tijd lopen ze meer risico.
Maar dat komt meteen bij het tweede. Men kiest ervoor om agent te zijn. En je
weet dat politieagent een gevaarlijk beroep is. Niemand wil dood, maar als je niet bereid bent om dat risico te lopen,
inclusief de plicht om ondanks dat risico toch je werk professioneel te blijven doen, zoek dan een ander beroep.
Ik weet niet of iemand de serie over militairen heeft gezien, 'Kijken in de ziel' waar Coen Verbraak een aantal militairen interviewt? Daarin geeft een officier dat ook heel duidelijk aan: als je een missie plant en je weet dat er risico is, dan moet je die keuze vooraf maken. OF je doet het, of je doet het niet. Als je niet bereid bent om ondanks het risico je werk goed te doen en de missie te volbrengen, doe het dan niet.
En ik vind dat een hele sterke houding, die volgens mij ook echt belangrijk is. Neem de volle verantwoordelijkheid voor wat er gebeurt, vooraf, inclusief de consequenties. Zoveel handelen van de politie (in de VS, maar af en toe ook hier, en ook bij boa's wil het niet altijd lekker) lijkt zonder plan, vanuit paniek, uit angst of boosheid of frustratie.
En ik erken dat dat zeker in Amerika niet zomaar makkelijk is om zomaar met je werk te stoppen, maar dat zou echt stap 1 zijn.
En dat moet ook altijd deel zijn van de vergelijking: politieagenten zijn professionals en hebben bovendien de keuze om geen politieagent te zijn, hoe lastig ook, en daarmee is hun positie
altijd anders dan die van mensen die geen keuze hebben wie ze zijn.