Acties:
  • +1Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Inleiding
Release date: 23 februari 2023
Platform: PC, PlayStation, Xbox
Uitgever: Private Division, onderdeel van Take-Two Interactive
Developer: Wisselend...
Developer KSP1: Squad.

Kerbal Space Program 2
Kerbal Space Program 2 op Steam
[Multi] Kerbal Space Program op GoT

Op 19 augustus 2019 werd Kerbal Space Program 2 aangekondigd:

Beschrijving van KSP1
Kerbal Space Program 2 zal veel op het eerste deel lijken. Daarom eerst een beschrijving van het eerste deel.

In Kerbal Space Program beheer je meerdere aspecten van een ruimtevaartprogramma in een alternatief sterrenstelsel waar kerbals op planeet Kerbin wonen. Het sterrenstelsel heeft kenmerken van ons echte zonnestelsel. Kerbin lijkt veel op planeet Aarde met een vergelijkbare atmosfeer, zwaartekracht en hoeveelheid oppervlakte water. Naast Kerbin vind je planeten die vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld Mars, Venus en Jupiter.

Je kunt je eigen ruimtevaartuigen tot in detail bouwen en besturen. De verschillende onderdelen klikken op een handige manier aan elkaar, waardoor je vrij snel een realistische raket kan bouwen en afstellen op een specifieke missie. Dat kan door trial-and-error die vaak resulteren in de meest gekke vluchten, maar met wat kennis en ervaring is het ook heel goed mogelijk om perfecte en complexe vluchten te plannen en uit te voeren. Waaronder het met één raket lanceren van meerdere zelfgebouwde communicatiesatellieten naar vooraf berekende banen om zo een stabiel en planeet dekkend ruimtenetwerk op te zetten.

Afhankelijk van de gekozen modus beheer je ook de financiën en ontvang je 'science'-punten voor het uitvoeren van specifieke experimenten om daarmee nieuwe onderdelen vrij te spelen.

Kerbal Space Program is een ideaal leermiddel voor veel natuurkundige onderwerpen. Op een aantal scholen wordt gewerkt met een educatieve versie ter ondersteuning van exacte vakken.

Het is bekend dat veel hoogopgeleide exacte wetenschappers ook enthousiast zijn over Kerbal Space Program. Meest bekende daarvan is Scott Manley, een Schotse astrofysicus met een populair YouTube kanaal met veel uitleg en nieuws.

Key features van KSP2
Verbeterde uitleg
Geanimeerde tutorials, verbeterde user-interface en daarnaast bouw- en vluchtinstructies.
Next-gen ruimtevaart
Next-gen motoren, onderdelen, brandstof en meer. Deze onderdelen zorgen voor ruimteverkenning binnen en buiten het originele Kerbol-stelsel.
Kolonies
Kolonies vereisen het verzamelen van materialen om constructies, ruimtestations, woningen en unieke brandstoftypes te bouwen. Uiteindelijk worden deze kolonies geavanceerd genoeg voor voertuigconstructie.
Interstellaire reizen
Next-gen technologie, kolonies en het verzamelen van materialen leiden uiteindelijk tot interstellaire reizen naar een groot aantal nieuwe hemellichamen met nieuwe uitdagingen.
Multiplayer / Modding
Modding wordt ondersteund en daarnaast ook een vorm van multiplayer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:48

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik hoop dat ze het een beetje bij het oude laten, dus goede modsupport, vrijheid om je eigen space agency te runnen en een verbeterde engine. Ik hoop iig dat ze het niet makkelijker gaan maken voor de massa. Ik heb er zin in, heb ruim 900 uur in het eerste deel zitten en kan niet wachten op dit deel!

I am the great Cornholio!

• Playa del C.
  • Nu online
HaterFrame schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 07:47:
Ik hoop dat ze het een beetje bij het oude laten, dus goede modsupport, vrijheid om je eigen space agency te runnen en een verbeterde engine. Ik hoop iig dat ze het niet makkelijker gaan maken voor de massa. Ik heb er zin in, heb ruim 900 uur in het eerste deel zitten en kan niet wachten op dit deel!
Volledig mee eens. Het lijkt er op dit moment gelukkig wel op dat deel 2 wordt wat je graag wil.
Ik denk wel dat er veel meer uitleg ingame gaat komen, maar dat maakt voor de veteranen niet uit zolang het vliegen realistisch(er) blijft of wordt. Is alleen maar goed voor de nieuwelingen, want voor hen is het spel vaak pittig om te leren. Juist met extra uitleg is het een stuk leerzamer voor die doelgroep, dus dat mag van mij wel in het spel komen. Als je bedoelt dat het niet een serie van missies moet worden die alles stap voor stap voor zeggen, dan ben ik het wel met je eens. Uitleggen hoe de natuurwetten worden toegepast (bijv. termen als TWR, hohmann transfer) en daarna zelf ontdekken, daar ben ik wel voor.

Ik heb zelf ooit een spreadsheet/app gemaakt voor berekeningen in KSP1. Het deel over delta-v berekeningen is nu in de stock versie van KSP1 overbodig geworden. Voor de rest nog erg nuttig, vind ik. Voor de liefhebber: https://docs.google.com/s...zeXrdr4Y/edit?usp=sharing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:56

Tourniquet

Hiya, fellas!

Release is uitgesteld naar najaar 2021... ;(

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Playa del C.
  • Nu online
Jammer, maar dan is er wel meer tijd om KSP1 te spelen.

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
*snip* zo'n rant en statement wordt opgevat als trollen. Als je je ongenoegen over een vertraging wilt kenbaar maken kan dat netter...

[Voor 82% gewijzigd door Geronimous op 21-05-2020 19:42]

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ehhh hoezo kun je de devs niet meer steunen?

• Distortion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-03 16:53

Distortion

Bottle to Throttle

*snip* niet zo happen

[Voor 91% gewijzigd door Geronimous op 21-05-2020 19:42]

The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets

• 0108daniel
  • Niet online
0108daniel schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:11:
[mbr]*snip* zo'n rant en statement wordt opgevat als trollen. Als je je ongenoegen over een vertraging wilt kenbaar maken kan dat netter...[/]
Een mening word niet op prijs gesteld?
Wat ik dus vertelde is dat het best in een DLC had mogen uitkomen ipv een deel 2 uitbrengen wat zoals eerder is gemeld door andere leden.
Dat ik door het uitstellen van het spel naar eind 2021 het spel niet koop valt in mijn inziens onder een mening.
Tevens heb ik totaal geen scheldwoorden, agressie etc ge-uit dus verbaasd me daarom dat mijn reactie verwijderd word.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Distortion

Distortion

Bottle to Throttle

0108daniel schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:10:
[...]

Een mening word niet op prijs gesteld?
Wat ik dus vertelde is dat het best in een DLC had mogen uitkomen ipv een deel 2 uitbrengen wat zoals eerder is gemeld door andere leden.
Dat ik door het uitstellen van het spel naar eind 2021 het spel niet koop valt in mijn inziens onder een mening.
Tevens heb ik totaal geen scheldwoorden, agressie etc ge-uit dus verbaasd me daarom dat mijn reactie verwijderd word.
Jij zei dat je de devs niet meer kan ondersteunen. Dat is prima, maar als jij vervolgens zegt dat je de game op een andere manier gaat bemachtigen, snap jij hoe ik dat lees, niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Distortion schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:40:
[...]

Jij zei dat je de devs niet meer kan ondersteunen. Dat is prima, maar als jij vervolgens zegt dat je de game op een andere manier gaat bemachtigen, snap jij hoe ik dat lees, niet?
Je kan het spel toch gewoon als DVD kopen of tweedehands zonder het spel nieuw rechtstreeks te moeten kopen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Distortion

Distortion

Bottle to Throttle

0108daniel schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:42:
[...]

Je kan het spel toch gewoon als DVD kopen of tweedehands zonder het spel nieuw rechtstreeks te moeten kopen?
Jawel, maar daarmee steun je wel de devs dus. Ik dacht dat jij ergens anders op doelde. Als dat niet zo was, mijn excuses.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
@0108daniel Niemand weet nog hoe het spel er precies uit gaat zien. Niemand weet nog de uiteindelijke kwaliteit en dus ook nog niet of het eventueel een DLC had moeten zijn en of de prijs goed gaat worden. Niemand is verder verplicht om dit spel te kopen als het uitkomt.

Maar waarom zou je KSP2 bij release in 2020 wel kopen, maar na het uitstellen naar release in 2021 niet meer (of alleen voor een 'lagere prijs')?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Playa del C. ik vraag me af of er wat aan de besturing veranderd is .. (ksp1 niet gespeeld)

Ik zat met redelijk wat vermaak te kijken naar ksp1 filmpjes ..

Wat is jou take on custom controller(s) het is geen noodzaak maar maakt het wellicht leuk(er) .. en hoe "uitgebreid" kan je gaan ? heb je bv genoeg aan 15 "knoppen" of kan je 200 doen ik weet niet of je dat zou willen maar goed :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
vso schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:08:
@Playa del C. ik vraag me af of er wat aan de besturing veranderd is .. (ksp1 niet gespeeld)

Ik zat met redelijk wat vermaak te kijken naar ksp1 filmpjes ..

Wat is jou take on custom controller(s) het is geen noodzaak maar maakt het wellicht leuk(er) .. en hoe "uitgebreid" kan je gaan ? heb je bv genoeg aan 15 "knoppen" of kan je 200 doen ik weet niet of je dat zou willen maar goed :)
Mooie vraag! Kort gezegd voegt een controller niks toe in KSP. Waarschijnlijk ook niet in KSP2.
Binnen de ruimtevaart zijn een aantal standaard richtingen (prograde, retrograde, normal, anti-normal, radial in, radial out). In de meeste gevallen heb je ondersteuning aan boord (SAS), die o.a. deze acties automatisch kan uitvoeren. Alleen bij low-tech situaties, in het begin van een career mode of als er bepaalde beperkingen zijn, moet je met de hand sturen. Een raket gaat echter in principe rechtdoor, dus kun je met 'pijltjes-toetsen' prima bijsturen. Het is zo ingesteld dat het (in de atmosfeer) meer gaat om het ritmisch indrukken van de pijltjes-toets, zodat je met een hoger ritme wat meer energie levert in een bepaalde stuurrichting. Kleine correcties zeg maar. In de ruimte draait alles vrij en hoef je slechts kort een richting te drukken en je blijft voor altijd in die richting rondtollen of tot de gewenste positie.

Je kunt in het spel ook vliegtuigen maken en in die gevallen zou een simpele controller wel grappig kunnen zijn, maar in KSP1 voegt dat in ieder geval niks toe. In KSP2 verwacht ik hetzelfde.

Het spel speelt dus niet als een snelle ruimte-shooter zeg maar. Het is traag, met geplande en trage bewegingen, meestal geautomatiseerd bij het aanmaken van de veelgebruikte manoeuvre-node. Net als in het echt worden de vluchten via computers onboard en bij de vluchtleiding op de grond aangestuurd.

Qua overige knoppen heb je verder niks nodig, dat gaat meestal via de muis en vijf simpele knoppen op een toetsenbord. Speelt trouwens heerlijk met de muis en keyboard, ik vind het een vrij unieke ervaring ten opzichte van allerlei andere triple A games.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Playa del C. schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:31:
[...]
Je kunt in het spel ook vliegtuigen maken en in die gevallen zou een simpele controller wel grappig kunnen zijn, maar in KSP1 voegt dat in ieder geval niks toe. In KSP2 verwacht ik hetzelfde.

Het spel speelt dus niet als een snelle ruimte-shooter zeg maar. Het is traag, met geplande en trage bewegingen, meestal geautomatiseerd bij het aanmaken van de veelgebruikte manoeuvre-node. Net als in het echt worden de vluchten via computers onboard en bij de vluchtleiding op de grond aangestuurd.

Qua overige knoppen heb je verder niks nodig, dat gaat meestal via de muis en vijf simpele knoppen op een toetsenbord. Speelt trouwens heerlijk met de muis en keyboard, ik vind het een vrij unieke ervaring ten opzichte van allerlei andere triple A games.
De vliegtuigen zijn wel een stuk beter te besturen met een joystick, weet ik uit ervaring. Ook een slider op je joystick voor engine power is erg handig. Maar ja, echt goed is de simulatie van vliegtuigen natuurlijk sowieso niet.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Playa del C.
  • Nu online

[Voor 50% gewijzigd door Playa del C. op 08-08-2020 23:52]

• Playa del C.
  • Nu online
Erg saai, dus niet aan te raden om dit volledig te zien. Gaat alleen maar over hoe Kerbals zich gedragen met zo nu en dan een ingame shot.

Maar alsnog ben ik wel heel benieuwd naar het eindresultaat!

[Voor 19% gewijzigd door Playa del C. op 23-12-2020 18:23]

• Playa del C.
  • Nu online
Zoals op de frontpage was te lezen, komt KSP2 uit op 23 februari 2023 in Early Access. We zullen dan zien of het meteen goed speelbaar is (wat ik verwacht) of dat het echt nog veel bugs heeft en/of features mist.

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:41
Playa del C. schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:15:
Zoals op de frontpage was te lezen, komt KSP2 uit op 23 februari 2023 in Early Access. We zullen dan zien of het meteen goed speelbaar is (wat ik verwacht) of dat het echt nog veel bugs heeft en/of features mist.
Ik denk zelf aan een totale flop tijdens de lancering van EA. De communicatie is echt waardeloos (ook op hun officiële forum) en het had in 2020 als een volledige game moeten uitkomen, in plaats daarvan krijgen we , 3 jaar later, opeens een early access voorgeschoteld, waarbij ze ook nog is een erg hoge prijs vragen.

Ze schuiven dingen op o.a corona af, maar ik geloof er weinig van. Het lijkt mij dat ze gewoon dingen niet op orde hebben , het geld opraakt en KSP2 maar als early access lanceren om niet volledig afgekraakt te worden, want dan kunnen ze het gooien op "het is EA".

Ik kan het fout hebben, maar we zullen zien in 2023.

[Voor 5% gewijzigd door Ferio op 21-10-2022 20:51]

• LongBowNL
  • Laatst online: 18:00

24 februari opent de Early Access. :o
(Nu met trailer)

[Voor 5% gewijzigd door LongBowNL op 16-02-2023 17:10]

• 0108daniel
  • Niet online
Wat zijn de verschillen met deel 1?
Ik lees op buitenlandse forums nou niet bepaald positieve verhalen in vergelijking met deel 1.

• Playa del C.
  • Nu online
0108daniel schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:58:
[...]

Ik lees op buitenlandse forums nou niet bepaald positieve verhalen in vergelijking met deel 1.
Het spel is nog niet uit, maar wat ik denk:

Ik weet wel dat in deel 2 we hele ruimtebasissen kunnen bouwen en ook naar andere sterren kunnen reizen. Dat maakt het een heel stuk futuristischer en ik vermoed dat de KSP1 fans juist vooral houden van de vrij realistische setting. Ik snap zelf ook niet helemaal waarom we naar een andere ster moeten kunnen reizen, maar misschien is het wel een leuke optie.

Verder kun je Kerbals managen op een ruimtebasis, wat een beetje 'the sims'-achtig overkomt.

Maar vertel, wat lees jij online precies? :)

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:35
Bijvoorbeeld dat de effecten zoals stofwolken in de gameplay trailer niet uit de gameplay komen, maar later toegevoegd zijn.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:24
0108daniel schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:58:
[...]

1. Wat je op forums leest, is bijna per definitie negatief, zeker over een product met een zekere cult status
2. Het spel is nog niet uit, dus het meeste wat je leest is pure speculatie op basis van wat er daadwerkelijk is aangekondigd
3. Het spel komt volgende week in early access uit, met een relatief beperkte set van features en een vrij duidelijke roadmap voor de rest. Iedereen die op een feature zit te wachten wat later op de roadmap staat, is extra negatief.

(en toegegeven, de makers hebben geen hele goede track record als het gaat om aankondigingen nakomen, dus wat er echt van de roadmap terecht zal komen, is helemaal afwachten)

Ik weet in ieder geval dat ik het kort na release ga kopen, misschien tenzij de eerste hands-on ervaringen erg slecht zijn.

https://www.socialcooling.com/

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
KSP is één van de grootste timesinks in mijn Steam library. De paar euro die het me ooit gekost heeft, heeft me heel veel plezier bezorgt. Het maakt me niet uit of dit spel een succes wordt. Het gegeven dat ik voor twee tientjes meer dan 1000 uur speel plezier heb gehad, maakt deze aanschaf een no brainer. Ze verdienen het geld alleen al vanwege alle plezier die ik al beleefd heb aan hun vorige game.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:35
De video's van het preview event zijn op youtube te bekijken. Zo te zien slechte performance en een hoop (basis) mist nog. Mogelijk dat ze er in de toekomst wat van weten te maken, maar dit wordt een moeilijke lancering.

Hier nog een post op de KSP forums met meer informatie.

[Voor 30% gewijzigd door I_IBlackI_I op 20-02-2023 16:35]

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Scott Manley:

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-03 12:18
Seth_Chaos schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:34:
KSP is één van de grootste timesinks in mijn Steam library. De paar euro die het me ooit gekost heeft, heeft me heel veel plezier bezorgt. Het maakt me niet uit of dit spel een succes wordt. Het gegeven dat ik voor twee tientjes meer dan 1000 uur speel plezier heb gehad, maakt deze aanschaf een no brainer. Ze verdienen het geld alleen al vanwege alle plezier die ik al beleefd heb aan hun vorige game.
Op zich zou ik me hierin wel kunnen vinden, behalve dan dat ksp2 niet gemaakt wordt door de ontwikkelaars van dat prachtige origineel. Die "ze" hebben hun extra geld al gehad met de verkoop van hun publiek aan 2k.

Deze nieuwe "ze", een miljarden bedrijf (2k games) dat tot nu toe niet echt goed om gaat met de aankoop , kan wat mij betreft het spreekwoordelijke potje op.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Niet bijster positief dus, als je KSP zelf al hebt een negatief aankoopadvies én als je pc zeg meer dan een jaar oud is is het de vraag hoe het draait...

• Seth_Chaos
  • Niet online
pagani schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:28:
[...]

Niet bijster positief dus, als je KSP zelf al hebt een negatief aankoopadvies én als je pc zeg meer dan een jaar oud is is het de vraag hoe het draait...
Het is een early access game.. Wat ze laten zien ziet er veel belovend uit.

• pagani
  • Niet online
Seth_Chaos schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:28:
[...]

Maar zoals ook aangegeven in de gelinkte video is er geen enkele indicatie hoe snel de overige content er komt. Als je dan beseft dat de gehele game oorspronkelijk drie jaar geleden uit had moeten komen...

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik wacht hoe dan ook af tot er science in de game is toegevoegd, doelloos bouwen vind ik wel leuk maar ik wil graag wat uitdaging en niet direct alles kunnen gebruiken. Ik hoop dat in die release dan ook iets van een comsnetwerk zit.

• Playa del C.
  • Nu online
HaterFrame schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:32:
Ik wacht hoe dan ook af tot er science in de game is toegevoegd, doelloos bouwen vind ik wel leuk maar ik wil graag wat uitdaging en niet direct alles kunnen gebruiken. Ik hoop dat in die release dan ook iets van een comsnetwerk zit.
Precies dit. Iedereen heeft andere wensen, maar ik wacht zelf op science en career voor ik het overweeg te kopen.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Hij is uit. d:)b

Youtubers zijn 'm aan het spelen:

Scott Manley

Matt Lowne

[Voor 32% gewijzigd door Tourniquet op 24-02-2023 15:40]

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:43
Gaat lekker met de releases. COH 3 gisteren als full game uit gekomen en voelt als early acces en deze games komt als early acces uit in de staat van een alpha game 😅

€50 vragen voor deze game slaat echt nergens op in deze staat (en hoeveelheid content) en op mijn 2080 draait het voor geen meter.

Wordt het toch nog een goedkope game maand voor mij :+

• pagani
  • Niet online
Beakzz schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:13:
Gaat lekker met de releases. COH 3 gisteren als full game uit gekomen en voelt als early acces en deze games komt als early acces uit in de staat van een alpha game 😅

€50 vragen voor deze game slaat echt nergens op in deze staat (en hoeveelheid content) en op mijn 2080 draait het voor geen meter.

Wordt het toch nog een goedkope game maand voor mij :+
Drie jaar geleden een top notch game laptop gehaald met een mobile 2080 en nu moet ik voor de minimale specs van deze game iets nieuws gaan kopen. Dat gaat zeker wel een keer gebeuren, maar niet tijdens de early access :p

Visueel ziet het er wel fantastisch uit, maar ik heb dus niets wat het kan draaien momenteel.

[Voor 6% gewijzigd door pagani op 24-02-2023 16:32]

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:13

Aganim

I have a cunning plan..

Seth_Chaos schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:28:
[...]

Maar zo veelbelovend dat het de prijs van een volledig spel waard is? Ik vind het aanvoelen als het crowdfunden van de ontwikkeling, wat volgens Steam dan weer net niet de bedoeling is van Early Access. En 2K Games heeft centen zat, ik krijg het idee dat dit een poging om geld binnen te hengelen is, een verkapte populariteitspeiling om te bewijzen aan aandeelhouders dat het zinnig is om de ontwikkeling te blijven voortzetten.

Ik ben in ieder geval nog steeds heel erg verdeeld. Aan de ene kant is er een flinke updateslag geweest waarmee er een potentieel mooi platform ontstaat voor toekomstige modders. Aan de andere kant: er zit een uitgever achter waar we echt geen medelijden mee hoeven te hebben. Het 'ik steun hier een mooie indyontwikkelaar mee' gevoel krijg ik er niet door en dan voelt 50 euro moreel gewoon niet kloppen.

• Seth_Chaos
  • Niet online
Aganim schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:48:
[...]

Maar zo veelbelovend dat het de prijs van een volledig spel waard is? Ik vind het aanvoelen als het crowdfunden van de ontwikkeling, wat volgens Steam dan weer net niet de bedoeling is van Early Access. En 2K Games heeft centen zat, ik krijg het idee dat dit een poging om geld binnen te hengelen is, een verkapte populariteitspeiling om te bewijzen aan aandeelhouders dat het zinnig is om de ontwikkeling te blijven voortzetten.

Ik ben in ieder geval nog steeds heel erg verdeeld. Aan de ene kant is er een flinke updateslag geweest waarmee er een potentieel mooi platform ontstaat voor toekomstige modders. Aan de andere kant: er zit een uitgever achter waar we echt geen medelijden mee hoeven te hebben. Het 'ik steun hier een mooie indyontwikkelaar mee' gevoel krijg ik er niet door en dan voelt 50 euro moreel gewoon niet kloppen.
Het is juist één van de weinige games waar ik vertrouwen heb dat ik er weer 1000 uur in ga steken. Games zoals Kerbal Space Program, Space engineers, Empyrion, Factorio heb ik allemaal early acces gekocht. En die zijn iedere cent waard die ik er in gestoken heb. In tegenstelling tot 90% van mijn steam library.

• Beakzz
Seth_Chaos schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:03:
[...]

Het is juist één van de weinige games waar ik vertrouwen heb dat ik er weer 1000 uur in ga steken. Games zoals Kerbal Space Program, Space engineers, Empyrion, Factorio heb ik allemaal early acces gekocht. En die zijn iedere cent waard die ik er in gestoken heb. In tegenstelling tot 90% van mijn steam library.
Als ze zien dat de game niet genoeg verkocht wordt dan zal je alsnog balen als ze lang niet alles meer toevoegen en de ontwikkeling snel stil zetten.

Ik heb genoeg succesvolle early acces projecten gesteund, maar helaas nog meer die gefaald zijn. Hoe dan ook tot de conclusie gekomen dat EA eigenlijk nergens op slaat voor de consument gezien je niet de complete ervaring speelt en vaak bugs en slechte performance moet accepteren de eerste weken/maanden.

En dit vind ik nou niet een voorbeeld van een goede EA game, want zoals ik al zei voelt het heel erg karig aan wat je nu krijgt voor €50 en is de performance om te janken. Alpha status

• Seth_Chaos
  • Niet online
Beakzz schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:33:
[...]

Als ze zien dat de game niet genoeg verkocht wordt dan zal je alsnog balen als ze lang niet alles meer toevoegen en de ontwikkeling snel stil zetten.

Ik heb genoeg succesvolle early acces projecten gesteund, maar helaas nog meer die gefaald zijn. Hoe dan ook tot de conclusie gekomen dat EA eigenlijk nergens op slaat voor de consument gezien je niet de complete ervaring speelt en vaak bugs en slechte performance moet accepteren de eerste weken/maanden.

En dit vind ik nou niet een voorbeeld van een goede EA game, want zoals ik al zei voelt het heel erg karig aan wat je nu krijgt voor €50 en is de performance om te janken. Alpha status
Het succes van dergelijke games wordt juist veroorzaakt en gedragen door de community. Het feit dat er vanaf de start aan mod support gewerkt wordt, en een integraal onderdeel is van deze games maakt dat deze games een succes zijn en of worden. Het enige wat de makers hoeven te doen is een solide engine en platform maken waar de mod community mee uit de voeten kan.

• Ferio
Beakzz schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:33:
[...]

Had hem heel even gespeeld, maar ik kom over minimaal een jaar wel terug denk ik. Exact wat ik had verwacht, een spel dat uitgebracht moest worden. 5 jaar werkten ze hieraan en keer op keer uitgesteld. Het verbaasd me eerlijk gezegd niets, duidelijk een red flag hoe alles is gegaan, jammer, stiekum hoopte ik toch op meer... maar goed 5 jaar.. en dit krijgen... |:(

Het vermoeden wat ik eerder plaatste sta ik nog steeds achter. Geld raakt op, dus ze moesten het wel uitbrengen. Hopen dat er genoeg word verkocht, zodat ze verder kunnen, zo niet.. the end.

Ik ben benieuwd hoe snel ze dingen op de rit kunnen krijgen en of ksp2 het gaat overleven. Als ze 5 jaar hebben gedaan om het te krijgen zoals het nu is, zal het het niet snel zijn en de vraag is of de community hierop gaat wachten, voordat letterlijk alles wegzakt.

KSP1 met al die mods out there is zoveel beter.. _/-\o_

[Voor 14% gewijzigd door Ferio op 24-02-2023 22:07]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Ferio schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:03:
[...]

Had hem heel even gespeeld, maar ik kom over minimaal een jaar wel terug denk ik. Exact wat ik had verwacht, een spel dat uitgebracht moest worden. 5 jaar werkten ze hieraan en keer op keer uitgesteld. Het verbaasd me eerlijk gezegd niets, duidelijk een red flag hoe alles is gegaan, jammer, stiekum hoopte ik toch op meer... maar goed 5 jaar.. en dit krijgen... |:(
Eens, flinke tegenvaller. En met mijn 3070Ti krijg ik 'm op 1080p met low settings maar net op 60. Het gaat echt nergens over in vergelijking met wat het op het scherm tovert, en toch gaat hij in stofzuiger-modus. Draaien ze stiekem een crypto-miner oid?

En fuck zeg, dat ik de vsync uit zet wil nog niet zeggen dat je het hoofdmenu op 400 fps moet proberen te renderen omdat het kan :Z.

.edit: En het zit echt zó ontzettend vol met bugs. En dan niet eens van die obscure, maar dingen die je gewoon direct tegenkomt bij normaal gebruik, waarbij je je afvraagt of ze het zelf uberhaupt wel getest hebben. Ik vraag me echt af waar ze in de afgelopen 5 jaar mee bezig zijn geweest.

Wat perf betreft, ik was al een tijdje outdated met drivers en een update heeft de boel op zich wel goed gedaan, vooral wat betreft GPU load (framerate gaat iets omhoog en hij wordt een stuk minder heet dus de fan is minder hard gaan blazen). De grootste kostenpots lijkt de cloud rendering te zijn, met die op low kan ik de rest op zich wel in mid tot hoge settings hebben staan op 1440p. Nog steeds belachelijk, maar hier kan ik dan nog mee leven.

[Voor 42% gewijzigd door .oisyn op 25-02-2023 04:53]

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:05

DirtyBird

Praktiserend denker

Waarom is het zo gpu-intensief? Volgens mij was deel 1 vooral zwaar voor de cpu. Oke, 2 ziet er mooier uit, maar het zijn absoluut geen 2023 graphics met gigantische textures toch?

Ik hoopte dit met een Vega 7 te kunnen draaien, maar dat kan ik mooi vergeten :Y)

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Ferio
DirtyBird schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:32:
Waarom is het zo gpu-intensief? Volgens mij was deel 1 vooral zwaar voor de cpu. Oke, 2 ziet er mooier uit, maar het zijn absoluut geen 2023 graphics met gigantische textures toch?

Ik hoopte dit met een Vega 7 te kunnen draaien, maar dat kan ik mooi vergeten :Y)
Loopt bij mij wel aardig goed, heb dan wel een vrij sterke pc.

Gisteren weer is deel 1 geinstalleerd met de laatste visuele mods en het ziet er echt zoveel beter uit dan KSP2. Galaxies unbound met de EVE beta versie die tegen betaling te krijgen is.

KSP2 is wat toegankelijker voor de massa, maar mist enorm veel.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

DirtyBird schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:32:

Check deze Twitter thread: https://twitter.com/Nicho...tatus/1629522834677530625
Ze renderen blijkbaar de gehele planeet (ook al is maar een deel zichtbaar), in meerdere alpha-blended passes, met een ontzettend zware shader.

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-03 11:47
Las ook dat het systeem van fuel flow berekenen met meerdere engines nog niet goed is uitgewerkt (werkt wel, maar zeeer traag). Waardoor elke extra engine die je toevoegd aan je voertuig voor extreme CPU load zorgt.

Vind het echt een zware teleurstelling, en echt slechte communicatie afgelopen jaren. Ze deden tijden alsof ze de game al bijna af hadden om vervolgens ineens uit te komen met EA voor de volle mep van een AAA game met 0 features en 0 performance. Als ze vanaf het begin eerlijk waren geweest over de voortgang dan had ik het allemaal niet zo erg gevonden, maar dit voelt als een overpriced bait-and-switch. Ik wacht wel een jaartje (of twee) om te zien waar dit strand. Geen zin om de (voor mij) typische EA cycle te doorlopen van spelen en irriteren aan bugs e.d. met nog niet de helft van de features. Om er vervolgens op uit gekeken te zijn als het spel eindelijk 'af' is.

Ik wacht wel.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
.oisyn schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:42:
[...]

Check deze Twitter thread: https://twitter.com/Nicho...tatus/1629522834677530625
Ze renderen blijkbaar de gehele planeet (ook al is maar een deel zichtbaar), in meerdere alpha-blended passes, met een ontzettend zware shader.
En dan de reactie
Thanks Nicholas! Passing this along to the devs
Wut, het was ze zelf niet opgevallen? Zorgwekkend.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:05

DirtyBird

Praktiserend denker

Misschien hoopten ze op dezelfde community engagement als met ksp1.
Die kwam natuurlijk ook al in een vroege alpha versie uit (niet fullprice), maar had ook mee dat het nieuw was en dat het de charme van een kleine ontwikkelaar had.
Nu komt het meer uit een commerciehoek (ipv passie) en voelt dit als een nieuwe versie van the sims waarbij je opnieuw mag betalen voor een uitgeklede versie tov de vorige waar je alle expansions bij hebt.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

!GN!T!ON schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:50:
Las ook dat het systeem van fuel flow berekenen met meerdere engines nog niet goed is uitgewerkt (werkt wel, maar zeeer traag). Waardoor elke extra engine die je toevoegd aan je voertuig voor extreme CPU load zorgt.
Ik wil niet zeggen dat je verhaal niet klopt hoor, maar ik zie niet helemaal in wat ze dan überhaupt aan het berekenen zijn 8)7. Sowieso is het nog buggy, het komt regelmatig voor dat de engines fuel door de stages heen opgebruiken. Zelf ook meegemaakt, met een aparte lander naar Mun om erachter te komen dat mijn lander totaal geen fuel meer had nadat ik 'm gedecoupled had :/. Blijkt dus een bekend probleem.

Op reddit wordt als workaround gesuggereerd om de landing legs op radial decouplers te zetten. Zelf nog niet geprobeerd maar als dat werkt dan is dat echt waanzin |:(
Vind het echt een zware teleurstelling, en echt slechte communicatie afgelopen jaren. Ze deden tijden alsof ze de game al bijna af hadden om vervolgens ineens uit te komen met EA voor de volle mep van een AAA game met 0 features en 0 performance. Als ze vanaf het begin eerlijk waren geweest over de voortgang dan had ik het allemaal niet zo erg gevonden, maar dit voelt als een overpriced bait-and-switch.
Eens. Er is onlangs ook gezegd dat het alle KSP1 content zou hebben en dat de rest (zoals interstellar travel) tijdens EA zou worden toegevoegd. Ik hoopte ook een beetje op een KSP1 experience maar dan met een betere engine en minder Kraken. Precies het tegendeel is waar: de engine is verslechterd, de Kraken komt vaker op bezoek, en het mist een hoop features tov KSP1.

En dat ze hier al zo lang mee bezig zijn biedt imho ook weinig hoop voor de toekomst. Ja, natuurlijk was er COVID en een GPU shortage, en is het volgens mij meerdere keren van studio gewisseld. Maar laten we niet vergeten dat ze deze game in 2019 al aankondigden, met een release date in 2020. En wat hebben we in 2023? Een veredelde tech demo.
anandus schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:59:
[...]
En dan de reactie

[...]

Haha ja, maar dat vind ik niet helemaal fair. Uit de reactie van de community manager kun je niet opmaken dat de devs het nog niet wisten ;)

[Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 27-02-2023 13:07]

• Playa del C.
  • Nu online
Ja, teleurstellend. Aan de andere kant, gelukkig is er nog KSP1 *O*
De vanilla graphics zijn wat matig, maar vind het niet storend. Topspel nog steeds.
@.oisyn Jouw handen moeten ook jeuken. Kan jij met je collega's niet een remaster maken van KSP1? ;) Dat was een succes bij de Deus Ex reboot en dergelijke games.

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:06
Heel jammer om te lezen, zo te zien blijft hij nog even op mijn wishlist staan dan. Het hangt er allemaal wat vanaf hoe je "early access" definieert natuurlijk, maar ik kreeg toch de indruk dat ze een stabielere en completere versie gingen uitbrengen. Voor deze staat geef je toch eerder een closed beta van een weekend vrij om de performantie en bugs er wat meer uit te halen en te testen. Dan is 50€ wel een serieuze prijs. Plus mijn pc zal het niet draaien vrees ik.

Hopelijk herpakken ze zich snel en komen er snel verbeteringen op content en performantie.

Ook ik blijf dus nog even bij ksp 1 :-)

[Voor 3% gewijzigd door Lointje op 27-02-2023 13:24]

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Nou ja, misschien is het beroepsdeformatie maar ik ben idd ontzettend pessimistisch aangezien ik een beetje een idee heb wat de staat van een game is op het moment dat je een game officieel aankondigt. En die is vaak al een stuk beter wat KSP2 nu is. En daar had het in 2019 dus al moeten zijn.

Het beetje sprankeltje hoop wat ik nog heb is dat dit een compleet uitgeklede branch is van een game die eigenlijk veel verder is maar totaal niet geschikt voor early access. Alle teasers die ze al hebben laten zien, alsmede opmerkingen als "we kunnen niet ophouden met spelen op kantoor" etc doet suggereren dat ze wel wat meer hebben dan dit. Dus ofwel ze hebben keihard lopen liegen, ofwel wat we nu zien is op basis van een oude branch die ze snel hebben proberen af te maken om er dan features pas aan toe te voegen op het moment dat die helemaal af zijn, met allerlei last minute bugs tot gevolg.
Kan jij met je collega's niet een remaster maken van KSP1? ;) Dat was een succes bij de Deus Ex reboot en dergelijke games.
Heh :P Nixxes is overgenomen door Playstation Studios, dus dat gaat ook nooit gebeuren ;). Ik werk er overigens niet meer.

[Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 27-02-2023 13:33]

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-03 11:47
[quote].oisyn schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Ik wil niet zeggen dat je verhaal niet klopt hoor, maar ik zie niet helemaal in wat ze dan überhaupt aan het berekenen zijn 8)7. Sowieso is het nog buggy, het komt regelmatig voor dat de engines fuel door de stages heen opgebruiken. Zelf ook meegemaakt, met een aparte lander naar Mun om erachter te komen dat mijn lander totaal geen fuel meer had nadat ik 'm gedecoupled had :/. Blijkt dus een bekend probleem.

https://forum.kerbalspace...-ksp2-performance-update/

1. Terrain optimization. The current terrain implementation meets our main goal of displaying multiple octaves of detail at all altitudes, and across multiple biome types. We are now hard at work on a deep overhaul of this system that will not only further improve terrain fidelity and variety, but that will do so more efficiently.
2. Fuel flow/Resource System optimization. Some of you may have noticed that adding a high number of engines noticeably impacts framerate. This has to do with CPU-intensive fuel flow and Delta-V update calculations that are exacerbated when multiple engines are pulling from a common fuel source. The current system is both working and stable, but there is clearly room for performance improvement. We are re-evaluating this system to improve its scalability.

punt 2 :)

• Ferio
Ik maak me wel serieus zorgen over de toekomst van KSP2. Er zijn namelijk iets meer dan 25,000 exemplaren verkocht op steam wat uitkomt op ongeveer 1.3 miljoen dollars of iets, echter zijn er ook ontiegelijk veel refunds aangevraagd, dus de vraag is wat hier dan vanover is?

Even snel uitgerekend zouden ze rond 200,000 exemplaren moeten verkopen om "quit" te spelen.

Er werken iets van 50 mensen aan dit spel... reken maar uit.

5 jaar.. 50 mensen.. vraag me serieus af... hoe?

[Voor 17% gewijzigd door Ferio op 27-02-2023 13:37]

• CopyCatz
  • Laatst online: 19:50
anandus schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:59:
[...]
En dan de reactie

[...]

To be fair, de community manager is in de meeste gevallen geen render expert laat staat een developer.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

• Playa del C.
  • Nu online
Lachwekkend en triest tegelijk. Zelden zo'n goede, maar ook desastreuze review gelezen, haha ;(

• Ferio
100% gelijk, hoe kan je dit dan ook als EA aanbieden na 5 jaar tijd.. ik zou me diep schamen.

Mooi ook dit.. ;)

[Voor 15% gewijzigd door Ferio op 28-02-2023 11:54]

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Playa del C. schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 05:07:
[...]

Lachwekkend en triest tegelijk. Zelden zo'n goede, maar ook desastreuze review gelezen, haha ;(
Ach ik verwacht dat t wel goed komt, de basis is er iig. Hier kun je flink op uitbouwen en aan het enthousiasme van de devs zal het niet liggen.

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-03 12:18
Ferio schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:34:
Ik maak me wel serieus zorgen over de toekomst van KSP2. Er zijn namelijk iets meer dan 25,000 exemplaren verkocht op steam wat uitkomt op ongeveer 1.3 miljoen dollars of iets, echter zijn er ook ontiegelijk veel refunds aangevraagd, dus de vraag is wat hier dan vanover is?

Even snel uitgerekend zouden ze rond 200,000 exemplaren moeten verkopen om "quit" te spelen.

Er werken iets van 50 mensen aan dit spel... reken maar uit.

5 jaar.. 50 mensen.. vraag me serieus af... hoe?
2k games heeft fikse inkomsten uit andere bronnen waarmee het dit grapje kan financieren. De vraag is dan ook niet zozeer hoe ze het financieren, maar of ze op deze weg willen doorgaan. Voor die beslissing gaat het meer om het vertrouwen dat ze er in de toekomst centjes uit kunnen halen dan om wat er nu binnenkomt.

[Voor 8% gewijzigd door emphy op 01-03-2023 04:08]

• Ferio
emphy schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 03:53:
[...]

2k games heeft fikse inkomsten uit andere bronnen waarmee het dit grapje kan financieren. De vraag is dan ook niet zozeer hoe ze het financieren, maar of ze op deze weg willen doorgaan. Voor die beslissing gaat het meer om het vertrouwen dat ze er in de toekomst centjes uit kunnen halen dan om wat er nu binnenkomt.
Laten we het hopen. Het is al 5 jaar in ontwikkeling en meerdere keren uitgesteld (als volledige release) en ineens krijgen we dus een EA (alpha) voorgeschoteld. Ik vraag me serieus af wat er mis is gegaan in al die jaren.

• anboni
Ferio schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:19:
[...]

Laten we het hopen. Het is al 5 jaar in ontwikkeling en meerdere keren uitgesteld (als volledige release) en ineens krijgen we dus een EA (alpha) voorgeschoteld. Ik vraag me serieus af wat er mis is gegaan in al die jaren.
Waarschijnlijk hebben ze in al die jaren het fundament gelegd voor de volledige game met alle features die op de roadmap staan. Op enig moment heeft een bonenteller bij 2k besloten dat er toch echt eens een release datum wordt geprikt en hebben ze een uitgeklede build gemaakt die nu de EA release is geworden. Dat er al veel meer van de game is ontwikkeld, blijkt in ieder geval uit de diverse dev video's die ze hebben uitgebracht.

Ik denk (hoop) dus dat in de komende weken er snel patches uitkomen die de grootste manco's fixen of toevoegen en het daarna ook redelijk snel gaat met de eerste stappen op de roadmap. Als dat ze niet lukt, begin ik het ook somber in te zien.

• Ferio
anboni schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:50:
[...]

Waarschijnlijk hebben ze in al die jaren het fundament gelegd voor de volledige game met alle features die op de roadmap staan. Op enig moment heeft een bonenteller bij 2k besloten dat er toch echt eens een release datum wordt geprikt en hebben ze een uitgeklede build gemaakt die nu de EA release is geworden. Dat er al veel meer van de game is ontwikkeld, blijkt in ieder geval uit de diverse dev video's die ze hebben uitgebracht.

Ik denk (hoop) dus dat in de komende weken er snel patches uitkomen die de grootste manco's fixen of toevoegen en het daarna ook redelijk snel gaat met de eerste stappen op de roadmap. Als dat ze niet lukt, begin ik het ook somber in te zien.
Dan had ik op ze minst vermeld dat de dingen die te zien zijn in video al ontwikkeld zijn, maar voor EA nog niet volledig functioneel zijn en deze in de komende weken zal worden toegepast. Dan weet de community dat er in elk geval iets op de planning staat en nu is het letterlijk stil.

Edit:

Mogelijk update incoming in de komende dagen ( of vandaag), ze zijn aardig bezig. Momenteel releasetest.

https://steamdb.info/app/954850/depots/

[Voor 13% gewijzigd door Ferio op 01-03-2023 15:44]

• anboni
Ferio schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:34:
[...]
Dan had ik op ze minst vermeld dat de dingen die te zien zijn in video al ontwikkeld zijn, maar voor EA nog niet volledig functioneel zijn
Dat hebben ze natuurlijk ook gedaan bij de aankondiging van de release date. Ze hebben niet voor niets die roadmap gepresenteerd.

• Ferio
anboni schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Dat hebben ze natuurlijk ook gedaan bij de aankondiging van de release date. Ze hebben niet voor niets die roadmap gepresenteerd.
Dat is meer een wenslijst in mijn ogen, gezien er geen datum in staat en niet dat het ontwikkeld of in ontwikkeling is. Het kan over een week zijn, maar ook over 10 jaar.

"March 1 Update
Hello new and returning Kerbonauts!

Although the Kraken has resurfaced, we're happy to have KSP2 in your hands! Thank you so much for all the feedback and bug reports you have been sharing with us thus far.

Here are some of the major issues our team is tracking:
Issues with being stuck on loading screens
Maneuver node irregularity
Misconfiguration with docking controls
Corrupted save files
We plan to put out a patch within the coming weeks addressing these issues and more.

The Steam forums are a valuable resource throughout our game development process, but for us to best organize and prioritize feedback, please send feedback to the official forum[t.co] and through the Private Division launcher. For any game-breaking issues (like hard crashes) please contact Private Division Customer Support[support.privatedivision.com].

Thank you!"

[Voor 57% gewijzigd door Ferio op 01-03-2023 22:34]

• Schurem
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:36

Schurem

Anytime, Anywhere

Ik zag vanmiddag iets langskomen wat best wel op een changelog leek. Patch zou wel eens dichterbij kunnen zijn dan het lijkt.

https://forum.kerbalspace...4319-week-one-adventures/

Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Mja, niet echt een heel boeiende patch dan imho.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ferio
.oisyn schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:19:
Mja, niet echt een heel boeiende patch dan imho.
Valt zwaar tegen als dit het is...Zal over een kleine maand wel de sale ingaan gok ik.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Geronimous
  • Laatst online: 20:40

Geronimous

Moderator Spielerij

99942

.... we hebben het over een early access titel he, dus je weet op voorhand dat je beta-tester bent... ik begrijp dit soort verontwaardiging nooit.

[Voor 16% gewijzigd door Geronimous op 05-03-2023 17:56]

(1-2-2022) in memoriam: Mike aka poor Leno

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:37
Wat ik niet begrijp is dat ze - zover ik weet - de oude engine hebben behouden. Wat hebben ze dan die 5 jaar zitten doen? Alleen GFX veranderingen en een paar tutorials?

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +2Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Geronimous schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:56:
.... we hebben het over een early access titel he, dus je weet op voorhand dat je beta-tester bent... ik begrijp dit soort verontwaardiging nooit.
Een "early access" titel waar je de volle mep van betaalt (het steekt kwa prijs mijlenver boven de rest van de EA titels), van een game waar al een deel 1 van is met meer features en minder bugs, waar ze al 5 jaar aan werken en waar ze in de berichtgeving naar buiten toe deden vermoeden dat ze vele malen verder waren.

Het argument "het is EA dus niet zeuren" gaat in dit geval niet geheel op.

[Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 05-03-2023 20:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geronimous
  • Laatst online: 20:40

Geronimous

Moderator Spielerij

99942

.oisyn schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:00:
[...]

Een "early access" titel waar je de volle mep van betaalt (het steekt kwa prijs mijlenver boven de rest van de EA titels), van een game waar al een deel 1 van is met meer features en minder bugs, waar ze al 5 jaar aan werken en waar ze in de berichtgeving naar buiten toe deden vermoeden dat ze vele malen verder waren.

Het argument "het is EA dus niet zeuren" gaat in dit geval niet geheel op.
Ik snap de anticipatie wel hoor, maar de volle mep vragen voor een early access is wel ballsy. Dan snap ik de verwachtingen wel.

(1-2-2022) in memoriam: Mike aka poor Leno

• vrmeulen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-03 19:10
Geronimous schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:19:
[...]

Ik snap de anticipatie wel hoor, maar de volle mep vragen voor een early access is wel ballsy. Dan snap ik de verwachtingen wel.
Deze prijs is toch niet helemaal volle mep? Ik meen te hebben gelezen dat de full price bij launch ongeveer 10-20 dollar/euro hoger zal komen te liggen.

Overigens ben ik het ermee eens dat de early access prijs aan de hoge kant is op basis van er nú in zit, maar begrijp ook wel dat ze niet voor 20 dollar/euro zijn gegaan. Want men rekent erop dat veel mensen willen de game sowieso willen hebben en je kunt ze maar één keer laten betalen. De vraag of je het geld er over hebt voor early access hangt er dus veel af van hoe graag je onderdeel wilt zijn van dit bumpy deel van de rit en of je erop vertrouwd dat men netjes met kwalitatieve updates gaat komen in de toekomst.

Ik heb zelf de launch van KSP1 niet bewust meegemaakt maar ben pas ingestapt toen alles stable was, ik vind het daarom erg interessant en leerzaam om wel in te stappen met de Early Access en te experimenteren (en vooral lachen!) om alle bugs en gekke situaties die je tegenkomt.

Tot slot reken ik me rijk want ik heb me persoonlijk nog niet gestoord aan de genoemde performance problemen; ik heb een Xeon i7 7820X, GTX 1080 Ti en 32GB RAM en ik zit grotendeels rond 30+fps. Voor de shooter is dat misschien dramatisch maar voor KSP vind ik het nu prima speelbaar. Er wordt hard gewerkt aan verschillende performance verbeteringen, waarvan een aantal al aangekondigd, dus kan hopelijk alleen maar beter worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beakzz
vrmeulen schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Deze prijs is toch niet helemaal volle mep? Ik meen te hebben gelezen dat de full price bij launch ongeveer 10-20 dollar/euro hoger zal komen te liggen.

Overigens ben ik het ermee eens dat de early access prijs aan de hoge kant is op basis van er nú in zit, maar begrijp ook wel dat ze niet voor 20 dollar/euro zijn gegaan. Want men rekent erop dat veel mensen willen de game sowieso willen hebben en je kunt ze maar één keer laten betalen. De vraag of je het geld er over hebt voor early access hangt er dus veel af van hoe graag je onderdeel wilt zijn van dit bumpy deel van de rit en of je erop vertrouwd dat men netjes met kwalitatieve updates gaat komen in de toekomst.

Ik heb zelf de launch van KSP1 niet bewust meegemaakt maar ben pas ingestapt toen alles stable was, ik vind het daarom erg interessant en leerzaam om wel in te stappen met de Early Access en te experimenteren (en vooral lachen!) om alle bugs en gekke situaties die je tegenkomt.

Tot slot reken ik me rijk want ik heb me persoonlijk nog niet gestoord aan de genoemde performance problemen; ik heb een Xeon i7 7820X, GTX 1080 Ti en 32GB RAM en ik zit grotendeels rond 30+fps. Voor de shooter is dat misschien dramatisch maar voor KSP vind ik het nu prima speelbaar. Er wordt hard gewerkt aan verschillende performance verbeteringen, waarvan een aantal al aangekondigd, dus kan hopelijk alleen maar beter worden.
Iets wat krom is recht lullen komt in mij op. Wat is er precies leerzaam aan een buggy incomplete game hopelijk te zien veranderen in een betere versie? En het kan alleen maar beter worden? Dat gaat zeker niet altijd op voor een EA game en al helemaal niet als de verkopen tegenvallen dus dat is een uitgesproken hoop.

Fijn dat je het voor jezelf allemaal goed kan praten en je blijkbaar geen spijt hebt van je aankoop, maar het blijft een te dure EA en vooral een voorbeeld van hoe een EA game niet zou moeten zijn. Dit is gewoon een beta.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beakzz
Geronimous schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:56:
Dan begrijp je de term EA niet helemaal. Bij een goede EA game is de basis van een spel af op wat bugs na en ga je langzamerhand content/modes toevoegen. Ik heb ook werkelijk nog nooit een EA game voor 50 euro gezien trouwens. De prijs van de game gaat normaal gesproken langzamerhand omhoog tegen de tijd dat er meer content tegenover staat.

Alleen wisten zij allang dat er wat over enthousiaste fans nog een drol zouden kopen als er KSP2 op zou staan dus daar willen ze simpelweg van profiteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vrmeulen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-03 19:10
Beakzz schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:12:
Iets wat krom is recht lullen komt in mij op. Wat is er precies leerzaam aan een buggy incomplete game hopelijk te zien veranderen in een betere versie? En het kan alleen maar beter worden? Dat gaat zeker niet altijd op voor een EA game en al helemaal niet als de verkopen tegenvallen dus dat is een uitgesproken hoop.

Fijn dat je het voor jezelf allemaal goed kan praten en je blijkbaar geen spijt hebt van je aankoop, maar het blijft een te dure EA en vooral een voorbeeld van hoe een EA game niet zou moeten zijn. Dit is gewoon een beta.
Wow, het was niet mijn bedoeling om iemand tegen de borst te stuiten, dus bij deze mijn welgemeende excuses daarvoor.
Ik wilde hooguit mijn persoonlijke mening en ervaring delen over hoe ik erin sta. Ik zei dat ik het helemaal eens ben dat 50 euro veel geld is voor deze staat van de game maar dat ik er persoonlijk vertrouwen in heb dat het goedkomt en dat ik dit ervoor over heb om onderdeel van de rit te kunnen zijn.

Ter vergelijking: ik heb lang geleden No Man's Sky gekocht en first hand meegemaakt hoe de hele wereld over de ontwikkelaar en uitgever heen viel, voornamelijk omdat de beloofde multiplayer er niet in zat. Iedereen heeft zijn uiterste best gedaan om de ontwikkelaar en uitgever tot op het bot af te branden en de consensus was dat NMS een stille dood zou sterven.
Ik vond het desondanks toch een mooie game en we zijn keer op keer positief verrast met betekenisvolle updates die allen gratis zijn uitgebracht. Ontwikkelaar en uitgever hebben hun belofte op beterschap nagekomen.

Ik hoop (en dus: speculeer) dat er voor KSP2 nog veel moois in het vat zit en wil graag front-row zitten om dat mee te maken in plaats van nog 1 a 2 jaar te wachten. Ik weet dat er een risico is dat de beloofde functionaliteit en verbeteringen er niet gaan komen, early access brengt altijd een risico met zich mee en het staat iedereen vrij om later of niet in te stappen. Tot nu toe heb ik me al prima vermaakt met KSP2 dus ik heb mijn geld er voor mijn gevoel al uit. Prima als anderen daar anders tegenaan kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

vrmeulen schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:19:
Tot nu toe heb ik me al prima vermaakt met KSP2 dus ik heb mijn geld er voor mijn gevoel al uit.
Hoe dan? Elke missie die ik tot nu toe gedaan heb heb ik moeten afbreken vanwege bugs, of je zit de hele tijd te kutten met oudere autosaves om weer in een staat te komen waar het nog wel fatsoenlijk werkte.

Het was voor mij persoonlijk een en al frustratie.

[Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 06-03-2023 13:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ferio
Ik snap best dat mensen het spel beschermen, maar je kan de huidige staat echt niet goed praten.

- Je hebt KSP;
- Het spel is 5+ jaar in ontwikkeling;
- 47 mensen zijn in dienst bij het bedrijf.

Ze zeiden in het verleden dat deel twee uitgesteld moest worden, omdat ze de beste kwaliteit willen leveren. Uiteindelijk is het spel meerdere malen uitgesteld over een aantal jaar vanwege deze reden en andere.

Vervolgens kondigen ze "early access" aan, terwijl men uitging van een volledige release, tel daarbij op dat ze nog is de volle mep van €50 vragen en waarbij je uiteindelijk een game voorschoteld krijgt die zich nog ergens in Alpha stadium bevindt.

Vraag je je dan werkelijk niet af wat ze de afgelopen jaren hebben gedaan i.p.v. de ontwikkelaar verdedigen en het gooien op early access en dat we moeten leven met bugs enz?

Als er jaren geleden al een volledige release had moeten zijn, maar uitgesteld is vanwege de reden dat ze de beste kwaliteit willen leveren en uiteindelijk zet je dit op steam?

Welk excuus er ook is, je kan het echt niet goed praten. Ik weet niet wat de redenen zijn, maar voor mij is het wel een red flag.

[Voor 11% gewijzigd door Ferio op 06-03-2023 14:51]

• Beakzz
vrmeulen schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:19:
[...]

Wow, het was niet mijn bedoeling om iemand tegen de borst te stuiten, dus bij deze mijn welgemeende excuses daarvoor.
Ik wilde hooguit mijn persoonlijke mening en ervaring delen over hoe ik erin sta. Ik zei dat ik het helemaal eens ben dat 50 euro veel geld is voor deze staat van de game maar dat ik er persoonlijk vertrouwen in heb dat het goedkomt en dat ik dit ervoor over heb om onderdeel van de rit te kunnen zijn.

Ter vergelijking: ik heb lang geleden No Man's Sky gekocht en first hand meegemaakt hoe de hele wereld over de ontwikkelaar en uitgever heen viel, voornamelijk omdat de beloofde multiplayer er niet in zat. Iedereen heeft zijn uiterste best gedaan om de ontwikkelaar en uitgever tot op het bot af te branden en de consensus was dat NMS een stille dood zou sterven.
Ik vond het desondanks toch een mooie game en we zijn keer op keer positief verrast met betekenisvolle updates die allen gratis zijn uitgebracht. Ontwikkelaar en uitgever hebben hun belofte op beterschap nagekomen.

Ik hoop (en dus: speculeer) dat er voor KSP2 nog veel moois in het vat zit en wil graag front-row zitten om dat mee te maken in plaats van nog 1 a 2 jaar te wachten. Ik weet dat er een risico is dat de beloofde functionaliteit en verbeteringen er niet gaan komen, early access brengt altijd een risico met zich mee en het staat iedereen vrij om later of niet in te stappen. Tot nu toe heb ik me al prima vermaakt met KSP2 dus ik heb mijn geld er voor mijn gevoel al uit. Prima als anderen daar anders tegenaan kijken.
En sorry van mijn kant dan, want ik wilde helemaal niet heftig overkomen, maar wilde gewoon aangeven dat je het voor jezelf mooi recht wist te praten.

NMS was ook echt slecht bij release en 1 van de grote voorbeelden hoe je een game kan fiksen achteraf, maar helaas is het ook 1 van de weinige voorbeelden en persoonlijk vind ik dat Early Acces wordt uitgebuit momenteel met veel teveel voorbeelden waar beloften niet worden nagekomen of niet eens een volledige game gereleased wordt.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vraag me af hoe het nu verder gaat met KSP2 na de ontslagronde (incl technisch directeur).

Edit:
Het is overigens volgens mij redelijk normaal dat er na de release van een spel een hoop werknemers een functie elders mogen zoeken. Maar bij een early access-spel...?

[Voor 29% gewijzigd door anandus op 08-03-2023 13:43]

• Playa del C.
  • Nu online
anandus schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:37:
Ik vraag me af hoe het nu verder gaat met KSP2 na de ontslagronde (incl technisch directeur).

Edit:
Het is overigens volgens mij redelijk normaal dat er na de release van een spel een hoop werknemers een functie elders mogen zoeken. Maar bij een early access-spel...?
Ik durf het ook niet hard te zeggen nee, maar bij een EA title is het juist eerder zo dat er meer mensen bijkomen, naarmate het spel groter en populairder wordt. We hebben verder niet genoeg informatie.

Ik heb zelf besloten om het spel (niet eens) te kopen. Ik ben, zoals velen, de grootste fan van KSP1.
Ik wacht tot een final release en dan nog check ik eerst of het beter is dan KSP1. Anders is dat voorlopig het einde van KSP2 of next-gen KSP. KSP1 is naar mijn mening nog steeds geweldig en prima speelbaar, dat scheelt. Zijn er hier mensen die het wel hebben gekocht, maar niet meer kunnen refunden en daar nu van balen?

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Playa del C. schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:21:
Zijn er hier mensen die het wel hebben gekocht, maar niet meer kunnen refunden en daar nu van balen?
Ik heb het gekocht en na de een initiele spelsessie getwijfeld om een refund aan te vragen. Uit principe dan, want ik vond de staat waarin het spel is de beloning van 50 euro niet waard, en zag (en zie nog steeds) de toekomst somber in.

Heb het uiteindelijk toch niet gedaan om... Tja, gewoon FOMO eigenlijk :). Al vind ik dat ik het uit principe wel had moeten doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Eerste patch waarschijnlijk donderdag.
Good afternoon, fellow Kerbonauts!

We continue to make good headway on performance improvements and bug squashing. In fact, we managed to sneak a few additional fixes into the first patch, including a fairly high-impact resource flow optimization. We also fixed the "Kraken drive" bug that created insane reverse thrust when an engine’s nozzle was obstructed - so if you’re working on a Kraken ship, the "unique" physics on which it depends are about to go away forever. We may not in fact have killed the Kraken yet, but we have definitely stubbed its tentacle.

As to the timing of Patch One... QA is thoroughly testing the build right now, and as soon as they give us a thumbs-up, we’ll release it. Right now, our goal is to release that patch next Thursday (March 16th). Provided QA does not uncover any show-stopping bugs over the next few days, that date should hold. If they do run into something unexpected that needs to be fixed, that date will slip. We have done a fair amount of hand-wringing around whether we should announce the target date for this patch when there is a non-zero chance of a delay, but we know this topic is very important to you all, so we're doing our best to keep you all in the loop. We’ve also already completed a nice queue of fixes to go into the second patch, but we’ll talk more about that after we’ve got the first one out the door.

To help tide you over until then, we’ve got a new performance-focused dev blog post from Mortoc, our senior graphics engineer. If you’ve been wondering how we test performance and what we’re doing to improve it, this one’s definitely worth a read.

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Dat is een beste lijst! Jammer dat ik de komende dagen geen tijd heb om te spelen :(

Acties:
  • +2Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Klinkt positief. Ik ga 'm eens aan een test onderwerpen. Ik ga waarschijnlijk weer veel te laat naar bed vannacht :Y)

.edit: Mijn eerste bevindingen

Ik heb de VAB nog niet getest. Ik heb een oudere save geladen waarin ik met een raket met een gedockte lander in een cargo bay naar Minmus was gereisd. Deze kon ik voorheen niet undocken omdat de boel dan opblies.

Dat lukt nu wel *O*. Geundockt en een tripje naar het oppervlak van Minmus gemaakt en weer terug gedockt in orbit. Daarna gevlogen naar Mun om daar opnieuw te landen met de lander.

Eerste indruk: Alles werk een stuk lekkerder. De UI rond de manouver node werkt iets fijner, de pijlen van de manouver gizmo zijn wat dunner en langer dus is het iets makkelijker te bedienen. Dingen als AP/PE nodes kun je nu goed pinnen met right-click. Jammer genoeg kun je de gepinde vensters niet verplaatsen, ze zitten toch vaak in de weg van belangrijke zaken zoals de manouver node zelf en ze tekenen er overheen. Manouver nodes kun je nog steeds niet een orbit vooruit/achteruit verplaatsen, dat is jammer.

De relatieve trajectory rond een body bij een capture wordt nu ook getoond *O*. Helaas zonder PE node, die kun je ook terugvinden in de absolute trajectory maar ik zie 'm toch liever ook daar. Je kunt ook niet op die trajectory klikken om een manouver node aan te maken oid.

Er is wel iets raars aan de hand met saves. Ik had een aantal autosaves en quicksaves van vandaag. Ik verneukte mijn landing op Mun, dus ik ging een autosave laden. Prima, ik had er nog een van 2 minuten daarvoor, om 1:50. Toen ik die geladen had, was ik nog steeds gecrasht op de maan en waren de 3 eerdere autosaves overschreven met de nieuwe, allemaal van 1:52. Ook de quicksaves van vandaag zijn weg 8)7. Even afgezien van deze rare bug is KSP2 na Patch 2 een stuk speelbaarder.

Maar goed, Bill Kerman leeft nog, de lander mist nu alleen een engine en twee landing legs 8)7. Eerst maar even Bob veilig terug naar Kerbin begeleiden, zodat ik daarna een rescue missie kan lanceren :Y)

.edit: ok mijn quicksaves zijn niet weg, hij heeft gewoon geen quicksaves gemaakt. F5 geeft een biepje, maar hij savet niets. Een handmatige save werkt wel. Wazig.

[Voor 92% gewijzigd door .oisyn op 17-03-2023 02:10]

• Playa del C.
  • Nu online
@.oisyn Stel dat het spel was uitgekomen met deze laatste patch er al bij in. Zou dat een ander oordeel over de staat hebben gegeven?
Want tja, na zo'n slechte launch lijkt alles daarna speelbaarder en beter -O-
Bedankt voor de analyse verder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferio
Playa del C. schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 04:06:
@.oisyn Stel dat het spel was uitgekomen met deze laatste patch er al bij in. Zou dat een ander oordeel over de staat hebben gegeven?
Want tja, na zo'n slechte launch lijkt alles daarna speelbaarder en beter -O-
Bedankt voor de analyse verder.
In mijn ogen niet, want ze hebben een complete game beloofd i.p.v. EA. Zoals ik al eerder zei zijn ze al 3 tot 5 jaar bezig met 47 man en is het niet te verantwoorden om iets af te leveren wat we nu zien, zelfs niet voor een EA.

Hopelijk gaat het de goede kant op en hebben we binnen een jaartje iets wat het nu al had moeten zijn.

[Voor 12% gewijzigd door Ferio op 17-03-2023 09:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Playa del C. schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 04:06:
Da's een eerlijke vraag, en nee, het is nog steeds ondermaats. Maar, ik vond de initiële release gewoon echt onspeelbaar. Deze is dat niet, hier kun je zowaar wel wat plezier mee beleven imho.

Gisteren alsnog een rare bug gezien. Nadat ik Bob veilig had teruggebracht naar Kerbin en in zee was geland, deed ik "Recover vessel", en daarna ging hij de hele tijd terug naar die plek als ik naar de space center ging. Maakte niet uit of ik naar anderen dingen ging; VAB, tracking station, flight. Als ik terugging naar de space center, dan zag ik niets anders dan oceaan 8)7.

Nog wat rondgeklikt in de VAB en dat lijkt nu wel een stuk beter te werken.

Performance is iets beter, maar nog niet om over naar huis te schrijven. Ook wat fijne settings erbij overigens, zoals "cheats" voor unlimited fuel en het uitzetten van crashes.

[Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 17-03-2023 10:25]

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-03 15:23
Ferio schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:49:
Ik snap best dat mensen het spel beschermen, maar je kan de huidige staat echt niet goed praten.

- Je hebt KSP;
- Het spel is 5+ jaar in ontwikkeling;
- 47 mensen zijn in dienst bij het bedrijf.

Ze zeiden in het verleden dat deel twee uitgesteld moest worden, omdat ze de beste kwaliteit willen leveren. Uiteindelijk is het spel meerdere malen uitgesteld over een aantal jaar vanwege deze reden en andere.

Vervolgens kondigen ze "early access" aan, terwijl men uitging van een volledige release,
Volgens het wiki artikel was het wel aangekondigd dat de game in EA zou gaan, maar na zo'n lange ontwikkeltijd en voor zo'n prijs zou je meer mogen verwachten dan wat het is, zeker niet zo veel bugs (en er was aangekondigd dat science onderdeel zou zijn vd eerste release).

De patch fixt veel bugs, en ik kan me niet voorstellen dat al die fixes de afgelopen paar weken zijn gemaakt, het lijkt erop dat er al een flinke berg fixes op de plank lag. Ik vermoedt de ze intern werken met meerdere ontwikkelbranches (met verschillende bug fixes) en dus meerdere release candidates hadden toen werd besloten dat de game moest worden gereleased.

Take-Two heeft blijkbaar een financieel probleempje; de financiële voorspelling voor het 3e kwartaal niet gehaald.
Minder winst = minder dividenduitkering voor aandeelhouders.

Speculatie: zo'n financieel doel niet halen is niet levensbedreigend voor een bedrijf maar wel iets waar aandeelhouders opgewonden over kunnen raken. Dus die die gaan opeens druk uitoefenen op het bestuur van Take-Two om snel een betere verhouding tussen inkomsten en uitgaven te realiseren, met als gevolg een ontslagronde en ff snel cashen door een spel te releasen wat daar nog niet rijp voor is en er desondanks een stevige prijs voor vragen.
Het makkelijkst/snelst is dan om de minst buggy branch (of misschien een willekeurige branch) te pakken en ook niet nog een paar weken te nemen om de ergste bugs te fixen; er moet nu geld binnen komen. Die paar weken krijgt het ontwikkelteam wel na release.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:12:
Maar goed, Bill Kerman leeft nog, de lander mist nu alleen een engine en twee landing legs 8)7. Eerst maar even Bob veilig terug naar Kerbin begeleiden, zodat ik daarna een rescue missie kan lanceren :Y)
Helaas. Valentina is met gevaar voor eigen leven opzoek gegaan naar Bill, maar hij was nergens meer te vinden in de buurt van zijn gecrashte lander :'(

(Had ik Bill toch weer in zijn pod moeten laten plaatsnemen)

• Playa del C.
  • Nu online
.oisyn schreef op zondag 19 maart 2023 @ 03:23:
[...]

Helaas. Valentina is met gevaar voor eigen leven opzoek gegaan naar Bill, maar hij was nergens meer te vinden in de buurt van zijn gecrashte lander :'(

[Afbeelding]

(Had ik Bill toch weer in zijn pod moeten laten plaatsnemen)
8)7
Persistente wereld is zo belangrijk. Is het een bug? Of despawnen losse voorwerpen en Kerbals volgens design?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Playa del C. schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:36:
[...]

8)7
Persistente wereld is zo belangrijk. Is het een bug? Of despawnen losse voorwerpen en Kerbals volgens design?
Dat laatste lijkt me stug. Vlaggen verdwijnen bijvoorbeeld ook, maar je kunt in het tracking station wel expliciet filteren op vlaggen en astronauten, dus het lijkt me dan niet "by design" anders voeg je die opties niet toe.

Wel irritant :/. Maar het kan natuurlijk ook dat ie niet goed terug op de maan is gezet en toen is overleden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

De bug die er ook nog inzit is dat de center of mass soms niet klopt na staging. Ik ging gisteren wat comm sats in orbit om Kerbin brengen. Dus ik bouw een 2-stage carrier met 3 satellieten als payload, vlieg naar de juiste eccentric orbit voor periodic insertion. Bij AP lanceer ik de eerste satelliet waarmee ik vervolgens de orbit circulair maak. De carrier met de andere twee satellieten was daarna iets te ver weg dus ik moest via de map switchen, en toen knalde dat hele ding uit elkaar 8)7.

Meerdere keren geprobeerd, maar het lukte maar niet. Het viel me ook op dat, zodra ik een satelliet had gedecoupled, en terugswitchte naar de carrier, de camera niet meer op het midden stond. Ik vermoed dat hij de fairing die tussen de decoupler en de engine-mount zat nog meetelde. SAS werkte op dat moment ook niet meer lekker, hij kon 'm nauwelijks op koers houden en ik zag 'm de hele tijd heen en weer schakelen aan de hand van de engine swivels en de control surfaces van de stabilizers die er aan zaten.

Uiteindelijk alle drie de satellieten maar tegelijk gedecoupled en de carrier een de-orbital burn gegeven, gezorgd dat de satellieten tov elkaar amper een snelheidsverschil hadden en toen een voor een de orbit circulair gemaakt.

Ik mis trouwens echt KER, die gaf altijd zulke fijne stats en ook met volledige precisie. Lekker tot op de meter nauwkeurig de AP en PE proberen te zetten :Y). Ook fijn voor suicide burns bij landingen.

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Er zit sowieso nog een bug in SAS, maak maar eens een vliegtuig en schakel SAS in... Vladder vladder :+

Maar goed, comsats... Werkt het bouwen van een comsnetwerk inmiddels na de patch dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

HaterFrame schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:40:
Maar goed, comsats... Werkt het bouwen van een comsnetwerk inmiddels na de patch dan?
Geen idee, ik vond het wel een aardige casus :P

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

.oisyn schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:27:
[...]

Geen idee, ik vond het wel een aardige casus :P
Vond ik ook altijd leuk om te doen, vandaar de vraag :*)

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Zit met griep thuis, dus een prima moment om eens wat langere missies te doen tussen het gesnotter door :Y)

Eerst een round-trip naar Duna. Loving the hydrogen engines! Een relatief makkelijke manier om veel dV mee te nemen. Misschien een beetje overpowered? Who cares. Ik ben weer voor mijn standaard lander-in-cargo-bay design gegaan :Y)

Ok, 2 issues. Zoals je in het screenshot misschien kunt zien heb de lander gestrut. Op zich is dat nooit een probleem geweest in KSP1, die struts kwam immers los zodra je undockt. In KSP2 dus niet }:|. Wel bij standaard decouplers, maar niet bij docked schepen. Dat ging dus ook weer keihard mis bij het undocken (schip niet meer bestuurbaar, mission failed).

Ik heb even de l33t haxor uitgehangen en de .json file van de savegame geëdit en handmatig alle struts eruit gehaald. Savegame geladen en ik kon undocken *O*.

Het andere issue: ik had vernier thrusters gebruikt als RCS zodat ik geen monopropellant mee hoefde te nemen. Mijn redenatie was dat ik toch alleen maar laterale bewegingsvrijheid nodig had, want voor rotatie kon ik wel rekenen op mijn reactionwheel. Ware het niet dat ik dus ook vergeten was solar panels aan te brengen |:(. De electriciteit was dus op tegen de tijd dat ik weer bij de raket aankwam. Dan maar even de infinite electricity cheat gebruikt via de settings. Moest ik wel weer even een burn doen met de engine, want de cheat zorgt er vooral voor dat het niet op raakt, niet dat je het kan gebruiken als het al op is :P.

Een ander probleem is dat ik met de vernier thrusters alleen links/rechts en vooruit/achteruit kon, maar niet boven/onder (gezien vanuit een rechtopstaande raket die normaal naar boven vliegt met de main engine). Het was dus niet heel makkelijk om te manouvreren; ik kon wel de main engine gebruiken om wat snelheid naar boven te krijgen, en de verniers aan de bovenkant zaten op de kegel dus die bliezen iets omhoog, waardoor ik toch nog in staat was weer een beetje af te remmen door heen en weer te bewegen :D. Ben uiteindelijk in staat geweest om weer te docken en veilig terug naar huis te gaan.

Volgens mij is het niet mogelijk om kerbals te verplaatsen, wel? Ik heb Bill handmatig maar even naar de pod van de raket laten navigeren zodat deze uiteindelijk weer op Kerbin kon landen.

Geen screenshot van Duna zelf gemaakt overigens, en ik kan ook geen oude save meer laden van rond die tijd want mijn quicksave was kapot gegaan (ik weet inmiddels waarom, daarover aan het eind meer).

Ik zag op reddit een post over Eeloo, dus daar besloot ik daarna naartoe te gaan. Heb de rig van de vorige missie iets aangepast. Vernier thrusters vervangen door RCS blocks en wat monopropellant tanks bevestigt. En solar panels niet te vergeten :D. Heb de parachutes eraan laten zitten ook al heb je daar natuurlijk niets aan op Eeloo. De carrier zelf heb ik ook iets aangepast. De kleine XL H-tank aan de bovenkant weggehaald, en 6 grote LG tanks rondom de XL tank bevestigd.

Wat hier niet in de screenshot te zien is is natuurlijk de lifter zelf om uit de atmosfeer van Kerbin te geraken. Onder de 6 LG H-tanks zaten decouplers en daaronder LG methallox tanks met elk hun eigen engine. Dat gaf me genoeg dV om uit de Kerbin atmosfeer te komen.

Gereist naar Eeloo en daar met de lander geland. Zag er prachtig uit!

Nog wel wat issues hier en daar met door de grond vallen. Nadat ik met Valentina in bovenstaand screenshot terug was gelopen naar de lander stond de lander niet meer overeind en miste hij twee landing legs. Ze kon er ook niet meer in want hij was op kant van de deur gevallen :z. Maar weer een savegame geladen van net na de landing.

Uiteindelijk teruggevlogen, gedockt, en weer terug naar Kerbin. Helaas had ik me iets verrekend, waarschijnlijk omdat ik de boel maar een beetje uit de losse pols heb gedaan en niet heel goed heb gekeken naar efficiente transfer windows :Y). Ik kon dus wel een fly-by doen van Kerbin maar ik had niet genoeg dV om genoeg af te remmen om in orbit te komen. Uiteindelijk de infinite propellant cheat aangezet en toch geland. Het stomme was, het had prima gekund als ik gewoon decouplers had gebruikt tussen die 6 H-tanks, zodat ik van dat gewicht af kon. En ik had de lander bij Eeloo achter moeten laten, dat scheelt ook gewicht.

Helaas ging het bij het afkoppelen van de pod alsnog mis. De bug trad op dat hij vond dat de twee delen nog steeds aan elkaar zaten. Ik had een aparte reentry engine op de pod gezet, maar dat lukte dus niet fatsoenlijk. Toen maar met de hele raket de atmofseer in. Het uiteindelijke loskoppelen van de pod zelf ging wel prima.

Tot slot de bug dat quicksaves niet meer werken. Het trad dus wéér op nadat ik handmatig een save had geëdit, dat was de vorige keer ook zo. En het kwam dus door de backup die ik had gemaakt van de .json file in dezelfde dir. Ik denk dat dat de game in de war brengt en dat hij dus niet meer weet welke quicksave file hij nou weg moet schrijven. Na het verwijderen van de backups werkte het weer.

.edit: oh ja, 18 jaar verder is dit dus de status van mijn commsat array rond Kerbin. Toch niet zo synchroon :Y). Maar even hun orbits editen in de save file. Het lukt me trouwens niet om ze te renamen. Via de tracking station kun je wel renamen, maar hij onthoudt het niet |:(.

[Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 23-03-2023 21:15]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee