Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 00:12
Ik heb een andere vraag: ik heb mijn nieuwe dell XPS15 9500 opnieuw geinstalleerd. ging prima en alles werkt... (heb niet meer van die rare explorer-freezes meer gehad) behalve:
De helderheidsknopjes op mijn toetsenbord werken niet (scherm staat best wel donker en krijg ik niet lichter)
heb de recentste geforce drivers geinstalleerd. Waar kan dit aan liggen?

Is er trouwens ergens een lijst van programma's die standaard geinstalleerd zijn bij een nieuwe XPS-15 laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
@kuwerti Ik had dit ook, maar bij mij loste een reboot het probleem op. Maar ik denk dat je dat al geprobeerd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

kuwerti schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 08:24:
Ik heb een andere vraag: ik heb mijn nieuwe dell XPS15 9500 opnieuw geinstalleerd. ging prima en alles werkt... (heb niet meer van die rare explorer-freezes meer gehad) behalve:
De helderheidsknopjes op mijn toetsenbord werken niet (scherm staat best wel donker en krijg ik niet lichter)
heb de recentste geforce drivers geinstalleerd. Waar kan dit aan liggen?

Is er trouwens ergens een lijst van programma's die standaard geinstalleerd zijn bij een nieuwe XPS-15 laptop?
Standaard staat is er veel Dell software preinstalled, je kan het beste zelf kiezen wat je denkt nodig te hebben en die software downloaden van de support site.

Zelf heb ik Dell Premier Color en Dell Power Manager geïnstalleerd.

Voor brightness control zou ik even kijken naar de HID filter driver op de Dell site en de intel graphics driver.

Ps; kijk ook even in device manager of je nog niet herkende apparaten hebt - kan zijn dat Windows voor bepaalde dingen niet automatisch de juiste driver download.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuwerti
GuiltyNL schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:16:
@kuwerti Ik had dit ook, maar bij mij loste een reboot het probleem op. Maar ik denk dat je dat al geprobeerd hebt?
je wil niet weten hoe vaak ik al gereboot heb 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
codeneos schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:36:
[...]

Standaard staat is er veel Dell software preinstalled, je kan het beste zelf kiezen wat je denkt nodig te hebben en die software downloaden van de support site.

Zelf heb ik Dell Premier Color en Dell Power Manager geïnstalleerd.

Voor brightness control zou ik even kijken naar de HID filter driver op de Dell site en de intel graphics driver.

Ps; kijk ook even in device manager of je nog niet herkende apparaten hebt - kan zijn dat Windows voor bepaalde dingen niet automatisch de juiste driver download.
Goedemorgen @codeneos dank voor de tips. ik heb de HID driver geinstalleerd. helaas zonder resultaat. Wat wel werkt is het volume up/down en volume uit en toetsenbordverlichting aan/uit. Wat raar is dat alle de knoppen wel lijken te werken (ik zie dat brightness schuifbalkje op het scherm op en neer gaan) maar aan de brightness verandert er helemaal niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsel_NL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:01
[quote]chou3 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:09:
Gefeliceteerd @Sonic en @GuiltyNL . Ik hoop dat je er veel plezier van hebt.

Gisteren had ik opeens dat de linker helft van mijn trackpad het niet meer deed.
[Streamable: IMG_8090]
Na bijna twee uur samen met Dell stress testen van de XPS deed hij het weer. Blijkbaar is het even aan en uitzetten van je trackpad de oplossing.

Dit heb ik ook al 2 keer gehad 1 week nu. Het midden van het trackpad werkt dan tijdelijk niet meer. Bij mij loste het probeem zichzelf op, maar erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

kuwerti schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:45:
[...]

Goedemorgen @codeneos dank voor de tips. ik heb de HID driver geinstalleerd. helaas zonder resultaat. Wat wel werkt is het volume up/down en volume uit en toetsenbordverlichting aan/uit. Wat raar is dat alle de knoppen wel lijken te werken (ik zie dat brightness schuifbalkje op het scherm op en neer gaan) maar aan de brightness verandert er helemaal niets...
Dat lijkt een probleem met je graphics driver; ik zou proberen de intel drivers opnieuw te installeren van de dell site. Eerst even de oude drivers weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:40
Er is een nieuwe optie bijgekomen voor de 17"!

Je kan nu voor een FHD variant kiezen maar je nog steeds niet het geheugen aanpassen op de site...

Voor Thuis:
https://www.dell.com/nl-n...s-17-9700-laptop/cnx79711

Voor Werk:
https://www.dell.com/nl-n...s-17-9700-laptop/bnx79711

Ow wow, in Belgie is er ook een 32GB variant te verkrijgen:
https://www.dell.com/nl-b...s-17-9700-laptop/bnx79706
En dat is bijna degene die ik wil hebben; er zit geen 10875H in

[ Voor 99% gewijzigd door Sc0tTy op 10-07-2020 10:44 ]

Lumia 800 > 820 > 950 | Surface Pro 3 | Windows 10 Mobile Insider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:52
Toch even een vraag voor de 4K scherm bezitters. Het lijkt alsof er een kleine kier tussen de schermrand bij de camera zit. Als het licht er verkeerd op valt kun je het goed zien. Hebben meer mensen hier "last" van of zit er een foutje in mijn scherm? Ik heb geprobeerd er een foto van te maken, maar dat was lastig vast te leggen.

Hopelijk is het duidelijk en snappen jullie wat ik bedoel. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRXM_V0wi2XOsDFZnQTsveD-XC8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZt1oCEmMbP96Z0NpRrrdhXa.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 09:17
SW Simplicity schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:59:
[...]

Ik zit ook op wat meer verduidelijking te wachten voordat ik de trekker overhaal en een XPS17/10875/RTX2060 bestel. Ik lees er ook vooral over op het /r/Dell subreddit maar heb altijd het idee dat dat subreddit meer een plek is voor mensen om over hun Dell problemen te klagen/bashen waardoor het nogal een vertekend beeld geeft.

Hoe dan ook, een paar weken geleden las ik er voor het eerst over op een post op /r/Dell (maar kan die zo 1,2,3 niet meer vinden) en ik meende dat die persoon uiteindelijk via een BIOS update het probleem had opgelost na contact met Dell waardoor het laadcircuit wel de volledige 130W kon trekken i.p.v. 100-105W max. Als ik zo een beetje probeer samen te vatten wat ik zoal heb kunnen vinden lijkt het (hopelijk) te fixen met een software update o.i.d., aangezien zowel met de 130W adapter als een 180W dock het totale stroomverbruik aan het stopcontact (bij de units die battery drain hebben) nooit meer dan max. ong 105W is, terwijl het laadcircuit wel gewoon 130W zou moeten kunnen handelen (ook al is dat officieel meer dan de USB-C spec toelaat), aangezien de XPS 15 9500 uit de review van notebookcheck.net wel gewoon 135W kon leveren.

Echter hebben blijkbaar al aardig wat mensen dit probleem bij Dell neergelegd met bewijsmateriaal/voorbeelden, maar aangezien Dell nog steeds geen officiële reactie/uitleg heeft gegeven begin ik me toch enigszins zorgen te maken.

Is er misschien iemand hier met een XPS17 die zou kunnen testen of zijn/haar unit dit probleem heeft? Geeft misschien een wat beter beeld of (vrijwel) alle units hier last van hebben of alleen een bepaald percentage. De 10875/RTX2060/4K variant lijkt het meest last van het probleem te hebben, maar er zijn ook mensen met de GTX1650Ti variant die het ook schijnen te hebben.
er is vandaag een apart artikel online gekomen specifiek over de charging issues door NoteBookCheck:

https://www.notebookcheck...-recharging.480923.0.html

Zij hebben bevestigd in dit artikel (ik denk naar aanleiding van r/dell) dat dezelfde charger bij de 9500 wel 130 watt aflevert, maar om een onbekende reden max 100 watt afgeeft op de 9700. Het lijkt dus te gaan om een softwarematig issue.

sinds dit artikel is ook dellsupport actief in threads op r/dell (alhoewel ik niet zeker weet of dit een officieel account is).

dat terzijde als je de config pakt met 4k scherm en RTX 2060 en vol draait pakt de laptop 135 watt. dus je zult hoe dan ook drain hebben bij volledige usage. maar 5 watt drain of 35 watt drain maakt nogal wat uit voor hoe lang de batterij meegaat.

Ik zie je ook schrijven over de 180 watt dock? welk artikelcode is dit? ik ken namelijk alleen de nieuwe dell 'docking' bricks die je aansluit via USB-C. dus dan zou die 180 watt toch ook niet gehaald kunnen worden door de laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-08 14:25
Sonic schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:13:
Toch even een vraag voor de 4K scherm bezitters. Het lijkt alsof er een kleine kier tussen de schermrand bij de camera zit. Als het licht er verkeerd op valt kun je het goed zien. Hebben meer mensen hier "last" van of zit er een foutje in mijn scherm? Ik heb geprobeerd er een foto van te maken, maar dat was lastig vast te leggen.

Hopelijk is het duidelijk en snappen jullie wat ik bedoel. :)

[Afbeelding]
Ik heb even gekeken. Maar ik zie geen spleetje. Ter hoogte van de cursor zit de camera.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5o0JCgMwoH83az0htqg2SJ1JIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93FfYetPYCjVOd6hw9V6WmLj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
DJ-NaRRa schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:15:
[...]

er is vandaag een apart artikel online gekomen specifiek over de charging issues door NoteBookCheck:

https://www.notebookcheck...-recharging.480923.0.html

Zij hebben bevestigd in dit artikel (ik denk naar aanleiding van r/dell) dat dezelfde charger bij de 9500 wel 130 watt aflevert, maar om een onbekende reden max 100 watt afgeeft op de 9700. Het lijkt dus te gaan om een softwarematig issue.

sinds dit artikel is ook dellsupport actief in threads op r/dell (alhoewel ik niet zeker weet of dit een officieel account is).

dat terzijde als je de config pakt met 4k scherm en RTX 2060 en vol draait pakt de laptop 135 watt. dus je zult hoe dan ook drain hebben bij volledige usage. maar 5 watt drain of 35 watt drain maakt nogal wat uit voor hoe lang de batterij meegaat.

Ik zie je ook schrijven over de 180 watt dock? welk artikelcode is dit? ik ken namelijk alleen de nieuwe dell 'docking' bricks die je aansluit via USB-C. dus dan zou die 180 watt toch ook niet gehaald kunnen worden door de laptop?
In het BIOS geeft hij wel 130W aan.
Het 180W dock ( Dell WD19TB) heeft een totaal van 180W waarmee hij ook de monitoren van prik voorziet. Dat gaat niet allemaal naar je laptopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
codeneos schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:35:
[...]

Dat lijkt een probleem met je graphics driver; ik zou proberen de intel drivers opnieuw te installeren van de dell site. Eerst even de oude drivers weggooien.
Gevonden. met Dell Support assist de juiste driver geinstalleerd!!!!

;) ;) ;) ;) ;)
[~codeneos] dat ga ik doen, maar welke intel drivers bedoel je precies? die van de CPU?
(ben niet zo heel erg technisch :-) )

welke van deze bedoel je precies: https://www.dell.com/supp...VmFxYWFTejdxZz090/drivers ?

dan kom ik er wel uit denk ik. :+

[ Voor 25% gewijzigd door kuwerti op 10-07-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
chou3 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:52:
[...]

Het 180W dock ( Dell WD19TB) heeft een totaal van 180W waarmee hij ook de monitoren van prik voorziet. Dat gaat niet allemaal naar je laptopje.
Ah op die manier. Ja ik heb geen monitor die dat ondersteund :)

En met de bios die 130 watt aangeeft bedoel je denk ik je eigen device? Het artikel noemt niets over de waarde in de bios. Heb je het ook op een andere manier gemeten tijdens hoge loads?

Het artikel is inmiddels bijgewerkt na een reactie van Dell. Het is geen bug, maar een design choice. Er zou een bewuste cap zitten van 105 watt op de 130 watt adapter voor de XPS 17. De xps 15 die dezelfde adapter heeft mag wel 130 watt trekken 8)7
Dell has confirmed that the behavior is intentional and no "fix" is planned. The bright side is that this likely won't impact most XPS 17 owners since you would have to be running extreme loads for about 6 hours straight to fully discharge the battery ⁠— an unlikely scenario. From a consumer's perspective, however, plugging in your laptop comes with the expectation that the battery will not drain. To have the opposite be true will indubitably confuse the user base as exemplified here.

It's worth mentioning that Razer faced a similar issue with its 2018 Blade Stealth series before ultimately addressing it for the 2019 refresh. After all, it's hard to argue with the phrase "If I plug in my laptop, I expect it to recharge".

It’s important to note that the XPS 15 9500 uses the same 130 W AC adapter as the XPS 17 9700 and we experienced no such charging issues on the 15.6-inch model. In fact, we were able to observe power consumption rates of up to 135 W on the XPS 15 whereas the XPS 17 is "capped" at 105 W.
Ik baal er wel van want heb eigenlijk wel echt zeer spoedig een laptop nodig voor de zaak / komende opdrachten.

Tenzij dit geadresseerd wordt ga ik toch oriënteren naar een andere laptop :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvyss
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-07 07:17
fyr0 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:13:
[...]

Heb hem net binnengekregen, maar toch de trackpad problemen. Ik heb de klantenservice gebeld, netjes uitgelegd wat er aan de hand is. Eerste vraag, zijn alle drivers en de BIOS up to date :+

Ze komen hem morgen ophalen en dan ben ik hem 2-3 weken kwijt ;/
Mijn 9500 kwam vorige week binnen. Kon direct contact opnemen met (Pro) support omdat mijn trackpad een speling heeft. Monteur zou de 'next-day' op maandag langskomen om het te repareren, maar werd de volgende dag geannuleerd. Week later (gisteren) gebeld en nieuwe trackpads komen pas 6 augustus weer binnen. Nu moet ik wachten tot een andere afdeling bevestigd dat dit probleem dus niet binnen 4 weken gefixed kan worden en komen ze met een gepaste oplossing (geld terug of nieuw apparaat).

Vind het echt niet oké voor een laptop in deze prijsklasse. Trackpad issues waren vanaf het begin bekend en zouden niet meer voorkomen bij modellen die in juni en daarna de fabriek uit gaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Sonic schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:13:
Ik heb even gekeken, maar ik heb geen kier.

Wat ik wel heb is een 'deuk' en bobbel in het kunststof bij de rechter speaker. Als je met je vingers van boven naar beneden / beneden naar boven glijdt over de rechter speaker, dan voel ik onderaan de speaker een deukje en bovenaan een bobbel. Links is het gewoon glad. Iemand anders ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 20:42
chou3 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:52:
Ja daar kwam ook de initiële theorie vandaan dat het een software/BIOS bug is. De BIOS geeft gewoon 130W aan, maar als je de XPS 17 vol belast en een stroommeter tussen de oplader en stopcontact zet dan zal die nooit meer dan 106-107W op piek meten (en daar moet de inefficiëntie van de adapter dan nog af).

100W is het limiet van de USB-C PD specificatie, maar Dell levert toch 130W over USB-C, mogelijk met een omweg/proprietary techniek (op de XPS 15 althans), maar op de XPS 17 lijkt dit dus niet (goed) te werken.
DJ-NaRRa schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:30:
Ik baal er wel van want heb eigenlijk wel echt zeer spoedig een laptop nodig voor de zaak / komende opdrachten.

Tenzij dit geadresseerd wordt ga ik toch oriënteren naar een andere laptop :'(
Inderdaad ik hoop echt dat dit een bericht is dat één of andere marketingmedewerker snel getypt heeft omdat ze overspoeld worden met vragen/onduidelijkheid omtrent dit probleem, kan me eigenlijk niet voorstellen dat het inderdaad een opzettelijke ontwerpkeuze is, waarom zouden ze dan uberhaupt een 130W lader meeleveren, de BIOS kan wel gewoon 130W weergeven en de minder krachtige XPS 15 kan het ook. Daarnaast is het antwoord dat vrijwel iedereen lijkt te krijgen die Dell hierover contacteerd praktisch hetzelfde, Dell zet het door naar een "level 3 technician" welke vervolgens zegt dat zij het probleem niet kunnen reproduceren op hun units en een reparatie/nieuwe unit aanbieden. Of Dell heeft gewoon als beleid dat ze glashard liegen tegen klanten, of hun engineering/test units hebben dit probleem inderdaad niet (of lang niet zo erg aangezien 130W überhaupt niet voldoende lijkt voor een hele zware load), wat het nog aannemelijker maakt dat het toch een software/BIOS issue is.

Zoals u/Warrition op reddit heeft gemeten kan je bij een zware load na iets meer dan 2 uur de accu volledig van 100% tot 20% leegtrekken (dus niet 6 uur zoals aangehaald werd in een van de eerdere posts), waarna de XPS 17 agressief performance gaat throttlen om de accu weer bij te laden. Ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat er tijdens het (uitgebreid) ontwerpen en testen van de vapor chamber koeling er nooit een engineer is geweest die dat gemerkt heeft en/of inzag dat dit potentieel een groot probleem kan zijn, zeker als het je topmodel laptop die ze in sommige landen (zoals de VS) specifiek marketen richting "content creators", terwijl deze laptop dus niet eens fatsoenlijk in staat is een render van 2-3+ uur te voltooien zonder de accu leeg te trekken en performance te throttlen. Sorry maar dat is gewoon ronduit belachelijk en onacceptabel voor een machine van 3k+.

Daarnaast heeft de precision variant van de XPS 17 het exact zelfde probleem, denk niet dat de zakelijke klanten/partners van Dell daar van onder de indruk zullen zijn. De support richting consumenten is nooit top geweest, maar de zakelijke klanten zijn voor Dell toch een stuk meer waard volgensmij.

EDIT: Het artikel van notebookcheck is weer bijgewerkt, het bovenstaande verhaal/theorie lijkt mogelijk toch te kloppen:
(July 10, 2020 2:00 PM update: Dell has clarified with us that they will be investigating the 130 W AC adapter power supply. The adapter should be able to provide 130 W of power to the laptop instead of the ~105 W maximum that we are recording. Thus, while the slow battery discharge rate may be normal when running demanding loads, it may be faster than what Dell was initially anticipating. We will continue to update this page as appropriate.)

[ Voor 31% gewijzigd door SW Simplicity op 11-07-2020 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
SW Simplicity schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:00:
[...]

Ja daar kwam ook de initiële theorie vandaan dat het een software/BIOS bug is. De BIOS geeft gewoon 130W aan, maar als je de XPS 17 vol belast en een stroommeter tussen de oplader en stopcontact zet dan zal die nooit meer dan 106-107W op piek meten (en daar moet de inefficiëntie van de adapter dan nog af).

100W is het limiet van de USB-C PD specificatie, maar Dell levert toch 130W over USB-C, mogelijk met een omweg/proprietary techniek (op de XPS 15 althans), maar op de XPS 17 lijkt dit dus niet (goed) te werken.

[...]

Inderdaad ik hoop echt dat dit een bericht is dat één of andere marketingmedewerker snel getypt heeft omdat ze overspoeld worden met vragen/onduidelijkheid omtrent dit probleem, kan me eigenlijk niet voorstellen dat het inderdaad een opzettelijke ontwerpkeuze is, waarom zouden ze dan uberhaupt een 130W lader meeleveren, de BIOS kan wel gewoon 130W weergeven en de minder krachtige XPS 15 kan het ook. Daarnaast is het antwoord dat vrijwel iedereen lijkt te krijgen die Dell hierover contacteerd praktisch hetzelfde, Dell zet het door naar een "level 3 technician" welke vervolgens zegt dat zij het probleem niet kunnen reproduceren op hun units en een reparatie/nieuwe unit aanbieden. Of Dell heeft gewoon als beleid dat ze glashard liegen tegen klanten, of hun engineering/test units hebben dit probleem inderdaad niet (of lang niet zo erg aangezien 130W überhaupt niet voldoende lijkt voor een hele zware load), wat het nog aannemelijker maakt dat het toch een software/BIOS issue is.

Zoals u/Warrition op reddit heeft gemeten kan je bij een zware load na iets meer dan 2 uur de accu volledig van 100% tot 20% leegtrekken (dus niet 6 uur zoals aangehaald werd in een van de eerdere posts), waarna de XPS 17 agressief performance gaat throttlen om de accu weer bij te laden. Ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat er tijdens het (uitgebreid) ontwerpen en testen van de vapor chamber koeling er nooit een engineer is geweest die dat gemerkt heeft en/of inzag dat dit potentieel een groot probleem kan zijn, zeker als het je topmodel laptop die ze in sommige landen (zoals de VS) specifiek marketen richting "content creators", terwijl deze laptop dus niet eens fatsoenlijk in staat is een render van 2-3+ uur te voltooien zonder de accu leeg te trekken en performance te throttlen. Sorry maar dat is gewoon ronduit belachelijk en onacceptabel voor een machine van 3k+.

Daarnaast heeft de precision variant van de XPS 17 het probleem het exact zelfde probleem, kan me niet voorstellen dat de zakelijke klanten/partners van Dell daar van onder de indruk zullen zijn. De support richting consumenten is nooit top geweest, maar de zakelijke klanten zijn voor Dell toch een stuk meer waard volgensmij.
Bedankt voor de betere uiteenzetting van het probleem. Zit op mobiel dus werd voor mij lastig om alle bronnen en feiten te benoemen.

Het schijnt ook voor te komen bij de XPS 17 met de 1650 TI / fhd scherm combinatie en dus specifiek een XPS 17 Probleem te zijn.

Hoop ook dat het een slordig bericht is. Het slaat technisch gezien ook helemaal nergens op dat je je "minder" zware lijn laptops wel de volledige capaciteit toe te kennen van je adapter, maar je powerhouse editie te cappen.

En het gaat mij vooral in het tijdsbestek waarin de adapter wordt leeggetrokken. Het notebook heck artikel noemt 6 uur met de Witcher 3 als test (berekend op een speelsessie van 2 uur) andere bronnen op r/Dell noemen 1,5 / 2 uur. Dat is best een verschil zou het inderdaad 6 uur zijn, dan is het nog steeds niet ok dat het gebeurd maar beter te accepteren. 2 uur is gewoon ronduit slecht en onacceptabel.

Zeker voor zakelijk gebruik. Moet er niet aan denken dat ik midden in een tech demo bij een (potentiële) klant moet stoppen omdat mijn laptop van meer dan € 3k het niet aankan. En vanuit de grotere klanten is dit al helemaal niet acceptabel dat je medewerkers elke 2 uur zouden "moeten" pauzeren wegens deze restrictie. Dit is uiteraard een zwart / wit reactie maar ik vind dat voor een laptop van dit kaliber en prijs range je wel iets meer zou mogen verwachten.

Edit:

Blijkbaar heeft jouw edit mijn post gekruist. Even in de gaten houden wat er de komende tijd over gezegd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
DJ-NaRRa schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:31:
En het gaat mij vooral in het tijdsbestek waarin de adapter wordt leeggetrokken. Het notebook heck artikel noemt 6 uur met de Witcher 3 als test (berekend op een speelsessie van 2 uur) andere bronnen op r/Dell noemen 1,5 / 2 uur. Dat is best een verschil zou het inderdaad 6 uur zijn, dan is het nog steeds niet ok dat het gebeurd maar beter te accepteren. 2 uur is gewoon ronduit slecht en onacceptabel.
Precies, daar gaat het mij ook om. In 1,5 uur van 100% naar 7% is het meest "extreme" dat ik gelezen heb, maar dat kan natuurlijk ook eenmalig zijn. Als je even ruw rekent (zonder ineffciënties e.d.) met 1,5 uur van 100% naar 20% accu onder de meest zware belasting dan moet de accu dus in 1,5 uur tijd ongeveer 77,6Wh bijleveren, oftewel je komt +/-52W te kort met de adapter. Als de adapter nou die extra 30W zou kunnen leveren zou dat al een hoop schelen, en mocht de XPS dan alsnog performance throttelen dan heeft ie dus ook die extra 30W beschikbaar, waardoor ie hopelijk minder agressief throttelt dan nu het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
Robsel_NL schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:34:
[quote]chou3 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:09:
Gefeliceteerd @Sonic en @GuiltyNL . Ik hoop dat je er veel plezier van hebt.

Gisteren had ik opeens dat de linker helft van mijn trackpad het niet meer deed.
[Streamable: IMG_8090]
Na bijna twee uur samen met Dell stress testen van de XPS deed hij het weer. Blijkbaar is het even aan en uitzetten van je trackpad de oplossing.

Dit heb ik ook al 2 keer gehad 1 week nu. Het midden van het trackpad werkt dan tijdelijk niet meer. Bij mij loste het probeem zichzelf op, maar erg irritant.
Ik kreeg dit als oplossing:
This happened once to me, I fixed it by turning off the touchpad then turning it back on.

Settings app > Devices > Touchpad. Click off with touchpad, click back on with spacebar. Its been perfect ever since.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsel_NL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:01
Bij mij is het een generic 65w lader wat dader lijkt. Mijn touchpad kreeg een vertraging en soms werkt een gedeelte niet. Touchpad aan en uit zetten deed bij mij niets. Een externe bluetooth muis werkte nog wel perfect. Nadat ik de originele oplader heb aangesloten werkt hij weer als een trein. Ik heb net een 90w dell lader besteld op amazon, die zal vast goed genoeg zijn voor slaapkamer gebruik, browsen en netflixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 00:32
Dvyss schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:51:
[...]

Mijn 9500 kwam vorige week binnen. Kon direct contact opnemen met (Pro) support omdat mijn trackpad een speling heeft. Monteur zou de 'next-day' op maandag langskomen om het te repareren, maar werd de volgende dag geannuleerd. Week later (gisteren) gebeld en nieuwe trackpads komen pas 6 augustus weer binnen. Nu moet ik wachten tot een andere afdeling bevestigd dat dit probleem dus niet binnen 4 weken gefixed kan worden en komen ze met een gepaste oplossing (geld terug of nieuw apparaat).

Vind het echt niet oké voor een laptop in deze prijsklasse. Trackpad issues waren vanaf het begin bekend en zouden niet meer voorkomen bij modellen die in juni en daarna de fabriek uit gaan :+
Nadat ze hem woensdag niet zijn op komen halen, die namiddag gebeld. Is de technische hulp om 16:00 gesloten :/

Donderdagochtend meteen gebeld, zouden ze hem in eerste instantie ophalen op vrijdag. Maar donderdagavond vroeg een collega of ik geen Pro support had, die hem de volgende dag kon repareren. Dus ik vrijdagochtend weer gebeld, bleek dat ik het wel had. Met de belofte dat ze me terug zouden bellen en hem vandaag zouden repareren. Niks gehoord..
Dus net weer een uur aan de lijn gehangen, bleek dat het verkeerd geescaleerd was. Dus nu komen ze hem als het goed is morgen repareren.

Dus hoop dat de onderdelen al binnen zijn, zodat ze hem kunnen repareren.

Sorry voor het onduidelijke verhaal, maar het is mij ook niet helemaal duidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
En? @fyr0 reparatie nu gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
Nop. Gisteravond mailtje gekregen dat ze geen onderdelen hebben... Ze nemen vanzelf contact op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Hmmm, aardige valse start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
Behoorlijk, heb gisteren alsnog maar de laptop ingesteld aangezien ik hem nu voornamelijk thuis gebruik met mijn externe toetsenboord en muis.
Ondanks de touchpad ben ik erg tevreden, erg mooi apparaat. Vooral in vergelijken met het bakbeest waar ik vandaan kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScanCircle
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-03 17:19
Ik hoor net van Dell Sales dat er op 11 augustus mogelijk een i9 versie komt (geen garantie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heron
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:48
Notebookcheck heeft vandaag ook hun gebruikelijk lange review van de XPS 17 uitgebracht: https://www.notebookcheck...Book-Pro-17.480975.0.html

Wordt je weer enthousiast van. Zeggen ook dat ze niet verwachten dat je veel baat hebt bij een i9 t.o.v. een i7 die nu verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisted_fall
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-04-2023
Op dit moment is er wel een configuratie met i9 voor 15" model, bv. https://www.dell.com/nl-n...ps-15-9500-laptop/cnx9511 helaas nog niet voor 17"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heron
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:48
twisted_fall schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:41:
Op dit moment is er wel een configuratie met i9 voor 15" model, bv. https://www.dell.com/nl-n...ps-15-9500-laptop/cnx9511 helaas nog niet voor 17"
Maar in de 15" is toch geen RTX kaart te krijgen - ook niet in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning-Admiraal
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-08-2021

Koning-Admiraal

De commandant!

Ik vind de nieuwe XPS serie super mooi met die dunne bezels. Heb alleen geen laptop op dit moment nodig. Anders had ik de 13 inch gehaald.

Set your goals high, and don't stop till you get there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brasov
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-09 09:25
Ja hoor, 9500 is binnen en het albekende trackpad probleem. Trackpad ligt ook oneven in het chassis. Jammer. Ben benieuwd wat hun repair/return policy onderhand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosthoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-11-2024
Pff heeft iemand statistieken bijgehouden over deze issues? Ik twijfel toch wel een beetje of ik nu een i9 9500 moet bestellen of dat ik beter nog even kan wachten... Kan hem wel echt goed gebruiken, maar geen zin om het ding weer meteen terug te kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
Oosthoek schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:04:
Pff heeft iemand statistieken bijgehouden over deze issues? Ik twijfel toch wel een beetje of ik nu een i9 9500 moet bestellen of dat ik beter nog even kan wachten... Kan hem wel echt goed gebruiken, maar geen zin om het ding weer meteen terug te kunnen sturen.
Hoewel Dell beweerd dat de nieuwe batches de problemen niet meer zullen hebben, zou ik toch even wachten tot half/eind augustus. Ik werd gisteren gebeld door Pro support dat er geen trackpad onderdelen zijn bij hun. Dus dat ik nog even moet wachten.

Dus stel dat je hem besteld en hetzelfde probleem hebt, verwacht ik dat het eind augustus sneller is verholpen dan nu. En naarmate de productie meer ervaren wordt, zal het probleem minder erg worden.

Maar ik weet niet of je hem echt snel nodig zult hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Goedemorgen allemaal, Ik heb nu sinds een week de DELL XPS 15 9500. fijne laptop met mooi scherm. Enige waar ik last van heb zijn soms de freezes. Heb de laptop helemaal opnieuw geinstalleerd met windows 10 maar dit probleem blijft. Lastig om te zeggen of het software of hardware is. Ik zal de 'freezes' meer toelichten met paar voorbeelden:

1: Als dockingsysteem gebruik ik de dell displaylink D3100. deze heb ik aangesloten op de usb-c aansluiting. Wanneer ik deze kabel nu losstrek dan is den kans 80% dat ik een freeze krijg.

2: Met name acties in de verkenner geven regelmatig freezes. (copy-paste acties, door mappen bladeren, properties va bestanden opvragen e.d., netwerk verkennen)

Is er iemand die dit ook heeft ? Ik weet dat het lastig is, maar heeft iemand tips (behalve updaten van bios en drivers?)

(btw: ik meen mij te herinneren dat dell zo'n update tool had die lokaal op je laptop draait. Weet iemand hoe deze heet en waar ik hem kan downloaden. met de verse install ben ik deze kwijt :-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
kuwerti schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:53:

(btw: ik meen mij te herinneren dat dell zo'n update tool had die lokaal op je laptop draait. Weet iemand hoe deze heet en waar ik hem kan downloaden. met de verse install ben ik deze kwijt :-) )
Dell SupportAssist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-09 22:33
Hebben andere XPS 15 gebruikers ook de laatste paar dagen last van dat het scherm op de lockscreen maar niet uit wil gaan? Ik had een time-out tijd van 2 minuten staan voor mijn scherm op lockscreen maar sinds dinsdag weigert de lockscreen uit te gaan en blijft hij op "dismiss lockscreen to log in" staan na 2 minuten, zelfs na 15 minuten scherm uit (tijd ingesteld om scherm uit te zetten ookal is ie niet in lockscreen) doet het niet eens in de lockscreen omgeving! Is dit een recente Windows 10 "feature" ofzo?

[ Voor 19% gewijzigd door Tim2010 op 17-07-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
Ik had last van krakende speakerstjes. Lijkt op een soort van ruis die je krijgt als je ze hard zet, alleen dan op een laag volume al. Door oudere Realtek audio drivers te installeren is het veel minder. Dan is het niet heel de tijd, maar heel af en toe heb je dan een verstoring. Ik hoop dat Dell het snel oplost.

Ik gebuik mijn XPS 17 niet zo vaak (Spectre x360 is veel lichter en stiller), maar als ik hem gebruik staat dat ding altijd te loeien. Het lijkt er op dat bij het minste of geringste hij erg heet wordt. Dan doe ik niks bijzonders. CPU is 1-3% en 7GB van de 64GB RAM in gebruik.

Daarnaast valt het me dat je kan horen wanneer de oplader er in zit. Zodra je de stekker eruit trekt is hoor je het gekraak niet meer. Het is heel zachtjes maar je hoort het wel. Hebben jullie dit ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brasov
fyr0 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:23:
[...]

Hoewel Dell beweerd dat de nieuwe batches de problemen niet meer zullen hebben, zou ik toch even wachten tot half/eind augustus. Ik werd gisteren gebeld door Pro support dat er geen trackpad onderdelen zijn bij hun. Dus dat ik nog even moet wachten.

Dus stel dat je hem besteld en hetzelfde probleem hebt, verwacht ik dat het eind augustus sneller is verholpen dan nu. En naarmate de productie meer ervaren wordt, zal het probleem minder erg worden.

Maar ik weet niet of je hem echt snel nodig zult hebben..
Pro support heeft mij een swap aangeboden. Ik mag de huidige laptop houden tot de nieuwe er is. Mevrouw liet inderdaad aan de telefoon weten dat er geen trackpads op voorraad zijn nu en dat een swap sneller zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
kuwerti schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:53:
Goedemorgen allemaal, Ik heb nu sinds een week de DELL XPS 15 9500. fijne laptop met mooi scherm. Enige waar ik last van heb zijn soms de freezes. Heb de laptop helemaal opnieuw geinstalleerd met windows 10 maar dit probleem blijft. Lastig om te zeggen of het software of hardware is. Ik zal de 'freezes' meer toelichten met paar voorbeelden:

1: Als dockingsysteem gebruik ik de dell displaylink D3100. deze heb ik aangesloten op de usb-c aansluiting. Wanneer ik deze kabel nu losstrek dan is den kans 80% dat ik een freeze krijg.

2: Met name acties in de verkenner geven regelmatig freezes. (copy-paste acties, door mappen bladeren, properties va bestanden opvragen e.d., netwerk verkennen)

Is er iemand die dit ook heeft ? Ik weet dat het lastig is, maar heeft iemand tips (behalve updaten van bios en drivers?)

Niemand die dit heeft? waar ik ook 'last' van heb is de vreemde uitlijning op de taakbalk. de menu's lopen over elkaar heen: (3840x2400 dpi)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4mgq1abHYt0SJ1ZeBCwE3lo96E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SBGQEWB2wshIiKtjDDB0thvP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
brasov schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:00:
[...]

Pro support heeft mij een swap aangeboden. Ik mag de huidige laptop houden tot de nieuwe er is. Mevrouw liet inderdaad aan de telefoon weten dat er geen trackpads op voorraad zijn nu en dat een swap sneller zou zijn.
Ik werd vandaag ook gebeld met hetzelfde voorstel. Er wordt een nieuwe opgestuurd en dan heb ik 5 dagen om de andere op te sturen. Dus kan ik alles nog in rust overzetten, indien nodig.
Uiteindelijk goed geregeld, heeft alleen even mogen duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brasov
fyr0 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:35:
[...]

Ik werd vandaag ook gebeld met hetzelfde voorstel. Er wordt een nieuwe opgestuurd en dan heb ik 5 dagen om de andere op te sturen. Dus kan ik alles nog in rust overzetten, indien nodig.
Uiteindelijk goed geregeld, heeft alleen even mogen duren..
Hier precies het zelfde. Nieuwe XPS komt op 04-08, de 'oude' wordt op 07-08 opgehaald. Aan de telefoon is ook vermeld dat ze er zeker van zijn dat er geen foutieve exemplaren meer deze kant op komen. Afwachten, maar ik heb goede moed tot nog toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurpanda
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:18
Na even wachten dan eindelijk een 9500 binnen met een i9-10885H, wat een prachtige machine! Zijn er hier al mensen die linux op de hebben draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosthoek
Gaaf! Wil er zelf ook zoeen halen. Welke specs heb je gekocht? En hoe lang was de levertijd? Ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:33
Frituurpanda schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:38:
Na even wachten dan eindelijk een 9500 binnen met een i9-10885H, wat een prachtige machine! Zijn er hier al mensen die linux op de hebben draaien?
Ik heb er Linux op draaien, Pop_os om precies te zijn. Draait eigenlijk out of the box zonder problemen. Heb wat extra bluetooth drivers moeten installeren maar vraag mij af of dat nou echt nodig was of dat het aan m'n muis lag. Verder wat drivers voor fingerprintreader, en ook de IR camera werkt met Howdy (niet heel goed imho, maar misschien moet ik het nog een keer calibreren). Heb hem gedualboot naast windows, alleen even RAID uitzetten en secure boot, dan werkt het prima.

Enige grote nadeel is dat je niet meer Fn + Links / Rechts kan doen voor Home / End, dat werkte op m'n Macbook altijd erg fijn. Die losse Home en End knoppen zijn waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurpanda
TheJVH schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:01:
[...]

Ik heb er Linux op draaien, Pop_os om precies te zijn. Draait eigenlijk out of the box zonder problemen. Heb wat extra bluetooth drivers moeten installeren maar vraag mij af of dat nou echt nodig was of dat het aan m'n muis lag. Verder wat drivers voor fingerprintreader, en ook de IR camera werkt met Howdy (niet heel goed imho, maar misschien moet ik het nog een keer calibreren). Heb hem gedualboot naast windows, alleen even RAID uitzetten en secure boot, dan werkt het prima.

Enige grote nadeel is dat je niet meer Fn + Links / Rechts kan doen voor Home / End, dat werkte op m'n Macbook altijd erg fijn. Die losse Home en End knoppen zijn waardeloos.
Thanks! Goed om te weten dat je daar een goede ervaring mee hebt. Had eigenlijk ook niet anders verwacht door Ubuntu bij de developer edition 9300.. Zelf met Fedora begonnen, eens kijken hoe dat gaat lopen komende dagen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisted_fall
Er verscheen vandaag op de Nederlandse site het model met i7-10875U en 32GiB RAM: https://www.dell.com/nl-n...s-17-9700-laptop/cnx79712

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
  • Laatst online: 08:40
twisted_fall schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:00:
Er verscheen vandaag op de Nederlandse site het model met i7-10875U en 32GiB RAM: https://www.dell.com/nl-n...s-17-9700-laptop/cnx79712
Jup had em gister zien staan inderdaad. Helaas kan je de config niet aanpassen dus moet ik bedenken of ik het extra geld kwijt wil aan een videokaart die ik niet ga gebruiken..

Lumia 800 > 820 > 950 | Surface Pro 3 | Windows 10 Mobile Insider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Vandaag voor het eerst kort een game op de XPS 17 gespeeld om te kijken hoe erg de power drain is. Wat mij opviel tijdens mijn korte test is de boost clock van de 2060 max-q.

In GPU-Z en nvidia inspector zie ik de boost clock van rond de 1815 tot 1860mhz op de core. Als ik de specs voor de 2060 max-q bekijk zou de maximaal boost maar 1215mhz moeten zijn. Hebben meer mensen dit gezien? Deze specs zijn helemaal in lijn met een normale 2060 non max-q.

[ Voor 8% gewijzigd door codeneos op 24-07-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurpanda
Kwam er vandaag achter dat er een interessante chip in de i9 serie XPS 9500 zit.

De i7:
https://www.dell.com/en-u...9500-laptop/xn9500cto212s
Killer Wi-Fi 6 AX1650 (2x2) and Bluetooth 5.0

De i9:
https://www.dell.com/en-u...9500-laptop/xn9500cto220s
Killer Wi-fi 6 AX500-DBS (2x2) and Bluetooth 5.1

Verder kan ik ook vrijwel niks vinden over de Killer AX500-DBS, zelfs op hun eigen website staat ie niet onder de product section.

Dit maakt ook automatisch dat geen enkele linux distro hiermee kan dealen omdat er nog geen driver beschikbaar is :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twisted_fall
Deze pagina: https://www.dell.com/lv/p/xps-15-9500-laptop/pd vermeld dat "Killer™ Wi-Fi 6 AX500-DBS (2x2) built on Qualcomm® 6390 chipset + Bluetooth 5 (available post launch)" en de ondersteuning daarvan voor Linux blijkt in progress te zijn: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1879633

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 15:05
Vind spijtig dat je op de Belgische die geen XPS 17 met fullhd scherm + rtx2060 kunt configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurpanda
twisted_fall schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:43:
Deze pagina: https://www.dell.com/lv/p/xps-15-9500-laptop/pd vermeld dat "Killer™ Wi-Fi 6 AX500-DBS (2x2) built on Qualcomm® 6390 chipset + Bluetooth 5 (available post launch)" en de ondersteuning daarvan voor Linux blijkt in progress te zijn: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1879633
Nice find! Bedankt voor het vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino111
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 19:46
Hebben er meer mensen last van geluid issues. Bij het eerste geluid wat wordt afgepeeld en dan voornamelijk systeem geluiden. Heb al het “geluk” gehad van een exemplaar met trackpad issues die nu is vervangen maar ook deze heeft issues met geluid en dat lijkt dan driver gerelateerd te zijn. Ik heb zelf een xps 17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:08

duderuud

Sliden is koel

Frituurpanda schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:38:
Ik heb het base model en zelf 32GB en een 1tb Kingston A2000 SSD gemonteerd.

Begonnen met Pop!OS maar dat beviel niet zo goed. Begon ook spontaan vast te lopen.
Linux Mint geïnstalleerd, liep ook vast. Bleek dat het toevoegen van een kernel parameter voldoende was.
Verder nog wat tweaks uitgevoerd zoals de Dell OEM (5.6) kernel installeren en wat configuratie wijzigingen om het geluid weer werkend te krijgen.

Bevalt nu uitstekend!

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisted_fall
duderuud schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:52:
Bleek dat het toevoegen van een kernel parameter voldoende was.
Welke? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:08

duderuud

Sliden is koel

Uit mijn hoofd
code:
1
 default_ps_max_latency_us=2000

Waarbij de waarde afhankelijk is van je SSD.

[ Voor 10% gewijzigd door duderuud op 27-07-2020 09:52 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobytoby
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 10:52
twisted_fall schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:00:
Ik snap die CPU niet, die bestaat volgens mij niet..ze zullen wel de i7-10875H bedoelen denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twisted_fall
mobytoby schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:27:
[...]

Ik snap die CPU niet, die bestaat volgens mij niet..ze zullen wel de i7-10875H bedoelen denk ik :)
Het blijkt inderdaad een fout te zijn, ook vermeld hier: https://www.reddit.com/r/...ell_xps_processor_mix_up/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
Dino111 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:44:
Hebben er meer mensen last van geluid issues. Bij het eerste geluid wat wordt afgepeeld en dan voornamelijk systeem geluiden. Heb al het “geluk” gehad van een exemplaar met trackpad issues die nu is vervangen maar ook deze heeft issues met geluid en dat lijkt dan driver gerelateerd te zijn. Ik heb zelf een xps 17.
Ja ik helaas ook. Zie mijn post op de vorige pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobytoby
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 10:52
Is er iemand die weet of de schermen van de XPS 17 en Precision 5750 hetzelfde zijn? Als ik de site van dell mag geloven is het scherm van de 5750 een IGZO scherm . Maar ja, er staan wel meer fouten in de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosthoek
De 9500 heeft een 64 GB ram versie erbij gekregen. 32 GB ram extra voor slechts EUR 500 ex BTW... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkMindz
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 15:49
Ik sta op het punt om de Dell XPS 15 te kopen. Maar lees dat er nog al wat verkeerd is met deze laptop.
Zijn deze fouten al hersteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
SW Simplicity schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:50:
[...]

Precies, daar gaat het mij ook om. In 1,5 uur van 100% naar 7% is het meest "extreme" dat ik gelezen heb, maar dat kan natuurlijk ook eenmalig zijn. Als je even ruw rekent (zonder ineffciënties e.d.) met 1,5 uur van 100% naar 20% accu onder de meest zware belasting dan moet de accu dus in 1,5 uur tijd ongeveer 77,6Wh bijleveren, oftewel je komt +/-52W te kort met de adapter. Als de adapter nou die extra 30W zou kunnen leveren zou dat al een hoop schelen, en mocht de XPS dan alsnog performance throttelen dan heeft ie dus ook die extra 30W beschikbaar, waardoor ie hopelijk minder agressief throttelt dan nu het geval is.
Het ziet er naar uit dat Dell bevestigd dat dit een probleem is:

https://www.dell.com/supp...cted-to-a-c-power?lang=en

Het lijkt er alles op dat dit een hardware issue is bij de XPS 17, maar dit geeft hoop. Alle nu geproduceerde modellen zouden hier geen last meer van mogen hebben. Even de komende batches in de gaten houden dus.

Het zou helemaal mooi zijn als ze dual charging nog gaan maken, maar dit is al een hele verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chou3
En hier de verklaring in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
chou3 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:08:
En hier de verklaring in het Nederlands.
Thanks! (Maar wat Is het ontzettend belabberd vertaalt)

Edit:

Ik lees ze nu beide en in het Nederlandse artikel wordt nog steeds gemeld dat dit “normaal functioneren” is van de XPS 17. In het Amerikaanse artikel wordt het probleem erkend en spreekt met van mogelijkheid tot opsporen van gebruikers die hier last van hebben om een vervanging aan te bieden.

[ Voor 27% gewijzigd door DJ-NaRRa op 31-07-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
DJ-NaRRa schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:35:
[...]

Thanks! (Maar wat Is het ontzettend belabberd vertaalt)
Dat wel. Maar ik ben blij dat het iig niet onder het tapijt wordt geschoven onder het mom van Works as designed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
chou3 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:40:
[...]

Dat wel. Maar ik ben blij dat het iig niet onder het tapijt wordt geschoven onder het mom van Works as designed.
Maar eigenlijk gebeurt dat dus wel in het Nederlandse Artikel. Dat beschrijft het phenomeen dat het systeem aan netstroom Max 130watt kan bieden en dat verbruik daarboven vanuit de batterij moet komen. Hun zogenaamde “hybride design”. Dat mag inderdaad met recht een designkeuze genoemd worden (al hadden ze kunnen kiezen voor een dual port charge via hun dock)

Het probleem waar mensen op reddit vooral over klagen is dat de XPS 17 zelfs aan de netstroom op de originele lader niet meer dan 100watt trekt waar er 130 watt geleverd zou moeten worden. Dat mag uiteraard geen designkeuze genoemd worden en lijkt zich vooral voor te doen in de configuratie met RTX 2060.

Het Max 100watt probleem wordt dus niet genoemd in het Nederlandse artikel maar wel in het Amerikaanse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chou3
DJ-NaRRa schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:51:
[...]

Maar eigenlijk gebeurt dat dus wel in het Nederlandse Artikel. Dat beschrijft het phenomeen dat het systeem aan netstroom Max 130watt kan bieden en dat verbruik daarboven vanuit de batterij moet komen. Hun zogenaamde “hybride design”. Dat mag inderdaad met recht een designkeuze genoemd worden (al hadden ze kunnen kiezen voor een dual port charge via hun dock)

Het probleem waar mensen op reddit vooral over klagen is dat de XPS 17 zelfs aan de netstroom op de originele lader niet meer dan 100watt trekt waar er 130 watt geleverd zou moeten worden. Dat mag uiteraard geen designkeuze genoemd worden en lijkt zich vooral voor te doen in de configuratie met RTX 2060.

Het Max 100watt probleem wordt dus niet genoemd in het Nederlandse artikel maar wel in het Amerikaanse.
Je hebt helemaal gelijk. De datum van het US artikel is recenter dan de NL versie. Wie weet komt jet nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
DJ-NaRRa schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:47:
[...]

Het ziet er naar uit dat Dell bevestigd dat dit een probleem is:

https://www.dell.com/supp...cted-to-a-c-power?lang=en

Het lijkt er alles op dat dit een hardware issue is bij de XPS 17, maar dit geeft hoop. Alle nu geproduceerde modellen zouden hier geen last meer van mogen hebben. Even de komende batches in de gaten houden dus.

Het zou helemaal mooi zijn als ze dual charging nog gaan maken, maar dit is al een hele verbetering.
Ja wat ik zo'n beetje begrijp uit een aantal posts op reddit is het inderdaad een hardware issue volgens Dell, maar het duurt nog tot midden augustus (in de VS althans) totdat vervangende moederborden beschikbaar zijn voor de units die al verkocht zijn. Met een beetje pushen kun je Dell mogelijk ook zover krijgen om de laptop om te wisselen met een nieuwe, maar dat zal uiteindelijk niet heel veel sneller zijn denk ik.

Dual charging is volgensmij wel een mogelijkheid op de Precision 5750 meen ik, maar op de XPS 17 gaat dat nooit werken denk ik zonder een hardware wijziging helaas.

Overigens heb ik mijn XPS 17 20 Juli besteld toen ik de eerste berichten las dat nieuwe units het probleem niet meer hadden, zou 25 Juli verzonden zijn (althans, heb een trackingnummer gekregen) dus als mijn XPS geleverd wordt zal ik laten weten of ie het probleem wel/niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
SW Simplicity schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:22:
[...]

Ja wat ik zo'n beetje begrijp uit een aantal posts op reddit is het inderdaad een hardware issue volgens Dell, maar het duurt nog tot midden augustus (in de VS althans) totdat vervangende moederborden beschikbaar zijn voor de units die al verkocht zijn. Met een beetje pushen kun je Dell mogelijk ook zover krijgen om de laptop om te wisselen met een nieuwe, maar dat zal uiteindelijk niet heel veel sneller zijn denk ik.

Dual charging is volgensmij wel een mogelijkheid op de Precision 5750 meen ik, maar op de XPS 17 gaat dat nooit werken denk ik zonder een hardware wijziging helaas.

Overigens heb ik mijn XPS 17 20 Juli besteld toen ik de eerste berichten las dat nieuwe units het probleem niet meer hadden, zou 25 Juli verzonden zijn (althans, heb een trackingnummer gekregen) dus als mijn XPS geleverd wordt zal ik laten weten of ie het probleem wel/niet heeft.
Precieze data kan je ook in je bios terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScanCircle
Ik heb mijn XPS 17 (cnx79711 met GTX1650, 16GB RAM en 512SSD, zonder 4K/touch) deze week ontvangen (15/7 zakelijk besteld, 19/7 verstuurd en 28/7 opeens afgeleverd) samen met een WD19TB dock. Wel gelijk 32GB geheugen (HyperX HX429S17IBK2/32) en 1TB SSD (Kingston A2000) er bij besteld (jammer dat dat niet direct bij Dell kan).

Bij de dock wordt aangegeven dat als de computer meer dan 130W nodig heeft, je de originele lader ook aan moet sluiten. Hoe weten jullie dat de XPS 17 geen dual charging ondersteunt en hoe kan ik in het BIOS zien of mijn laptop er ook last van heeft of hoe kan ik het testen?

Ik merkte wel dat er er een andere SSD in zat: Western Digital PC SN730 NVMe. Lijkt minder snel dan de XG6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMvnmriHTI602QZhCfgZTJpf8sQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Qm3fodOgUggo1Ck9odS59YWg.png?f=user_large

Verder geen touchpad of geluidsproblemen ervaren. Wel wat lastig om het scherm met 1 hand te openen (geen inkeping).

Maar erg blij met het matte FHD scherm, prima buiten te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:39
Ik ben me aan het oriënteren op een XPS laptop; dit zou m'n eerste worden. Voorheen kocht ik iedere 4 jaar een BTO notebook die ik zelf samenstelde. Probleem hiermee is echter dat ze vaak lomp zijn en relatief luidruchtig zijn.

Redenen om naar de XPS te kijken zijn de accu-duur, de behuizing (kwaliteit/compactheid) en het scherm. Toch ben ik er nog niet helemaal uit of deze facetten de hoge prijs verantwoorden. Als ik namelijk via de pricewatch zoek, kom ik ook veel goedkopere laptops tegen, met betere specs; Ryzen CPU, RTX 2060 ipv 1650 TI. In dit geval geen 4k scherm, en ook geen strakke behuizing, maar ok, scheelt dan ook meer dan de helft van het geld.

Daarnaast vind ik de site van DELL erg onduidelijk en kan ik niet vinden waar het verschil zit tussen een laptop 'voor thuis' en 'voor werk'? Als ik namelijk de BTW-erbij tel, is de zakelijke versie 100 euro duurder?

Ik wil een 15" model, 4k scherm (touch is niet per se nodig), minimaal 16gb ram (zelf upgraden naar 32) en een dedicated videokaart zoals de 1650 TI is prima.Hoor graag jullie mening/ervaring! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
ScanCircle schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:04:
Ik heb mijn XPS 17 (cnx79711 met GTX1650, 16GB RAM en 512SSD, zonder 4K/touch) deze week ontvangen (15/7 zakelijk besteld, 19/7 verstuurd en 28/7 opeens afgeleverd) samen met een WD19TB dock. Wel gelijk 32GB geheugen (HyperX HX429S17IBK2/32) en 1TB SSD (Kingston A2000) er bij besteld (jammer dat dat niet direct bij Dell kan).

Bij de dock wordt aangegeven dat als de computer meer dan 130W nodig heeft, je de originele lader ook aan moet sluiten. Hoe weten jullie dat de XPS 17 geen dual charging ondersteunt en hoe kan ik in het BIOS zien of mijn laptop er ook last van heeft of hoe kan ik het testen?
Eerlijk gezegd weet ik het niet 100% zeker, ik meen ergens gelezen te hebben dat de Precision 5750 het wel ondersteunde maar de XPS 17 niet, maar heb het nog even nagezocht maar kan inderdaad nergens specifiek vinden dat de XPS 17 het niet of wel heeft. Maar dat zegt misschien al genoeg op zich.

Ik gebruik zelf geen dock maar als ik op de website van Dell kijk staat er dat de WD19TB compatibel is met een hele lijst laptops, dus misschien dat dat erop staat omdat het dock 130W max kan leveren (staat ook bij de specs op de site van Dell), en sommige standaard laptops al met een zwaardere adapter geleverd worden. Dus dat je die dan moet aansluiten maar er niet echt sprake is van dual charging, de laptop laadt dan gewoon alleen met de aparte 130W+ adapter.

In de BIOS kan je het dus niet zien, als je een 130W adapter aansluit kan de BIOS gewoon 130W weergeven terwijl het probleem er nog steeds is. De makkelijkste manier om het te testen is om een stroommeter tussen de adapter en het stopcontact te zetten, zorgen dat alle energiebesparingen e.d. uitstaan en dan een zware load/benchmark op de laptop draaien en kijken of de stroomadapter rond de 130W meet (of in ieder geval hoger dan 110W, aangezien defecte laptops niet boven de 106-107W lijken te komen op piek). Overigens zal de battery drain bij jouw laptop hoogstwaarschijnlijk in mindere mate aanwezig zijn aangezien de GTX1650 en het FHD paneel wel iets in stroomverbruik schelen t.o.v. de RTX2060/4K touch versie.
brentnl schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:37:
Ik ben me aan het oriënteren op een XPS laptop; dit zou m'n eerste worden. Voorheen kocht ik iedere 4 jaar een BTO notebook die ik zelf samenstelde. Probleem hiermee is echter dat ze vaak lomp zijn en relatief luidruchtig zijn.

Redenen om naar de XPS te kijken zijn de accu-duur, de behuizing (kwaliteit/compactheid) en het scherm. Toch ben ik er nog niet helemaal uit of deze facetten de hoge prijs verantwoorden. Als ik namelijk via de pricewatch zoek, kom ik ook veel goedkopere laptops tegen, met betere specs; Ryzen CPU, RTX 2060 ipv 1650 TI. In dit geval geen 4k scherm, en ook geen strakke behuizing, maar ok, scheelt dan ook meer dan de helft van het geld.

Daarnaast vind ik de site van DELL erg onduidelijk en kan ik niet vinden waar het verschil zit tussen een laptop 'voor thuis' en 'voor werk'? Als ik namelijk de BTW-erbij tel, is de zakelijke versie 100 euro duurder?

Ik wil een 15" model, 4k scherm (touch is niet per se nodig), minimaal 16gb ram (zelf upgraden naar 32) en een dedicated videokaart zoals de 1650 TI is prima.Hoor graag jullie mening/ervaring! :)
Tja, een XPS en een BTO zijn natuurlijk twee compleet verschillende type laptops naar mijn mening. Of een XPS de premium prijs waard is moet iedereen voor zichzelf bepalen, het is zeker niet de beste laptop qua prijs/performance maar net als bijvoorbeeld een MBP 16" is het naar mijn mening het enige segment laptop "that ticks all the boxes" om het zo maar te zeggen; mooi design, goede materialen/bouwkwaliteit (toegegeven, dit is wel een puntje bij Dell), goede specs, compact t.o.v. perfomance/schermgrootte, goed toetsenbord, groot en goed touchpad, goed scherm (met touch) en goede accuduur. Er zijn zeker genoeg laptops te vinden die vergelijkbare prestaties bieden voor een veel betere prijs, maar die schieten altijd tekort op meer dan één van de voorgenoemde punten naar mijn mening. Ik heb gezien de problemen met de XPS lijn zelf kort overwogen om een ASUS Zephyrus G14 met Ryzen 9, RTX 2060, 1440p te kopen (€2200) met een simpele Surface Pro 7 ernaast, dan kom je uiteindlijk op ongeveer hetzelfde uit qua kosten als de XPS17/RTX 2060/4K Touch die ik uiteindelijk heb gekocht, maar ik heb toch liever 1 alleskunner dan 2 losse apparaten.

De laptops in de zakelijke- en particulierenpagina op Dell's site zijn inderdaad veelal identiek, maar ik zie dat de configuratie die jij zoekt inderdaad niet op bij de particulieren configruaties staat maar wel op de zakelijke pagina, maar mogelijk dat ie in de nabije toekomst wel weer als consument te bestellen is? Zou je misschien via de chat kunnen vragen.

[ Voor 60% gewijzigd door SW Simplicity op 02-08-2020 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:39
SW Simplicity schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:09:
[...]

[...]

Tja, een XPS en een BTO zijn natuurlijk twee compleet verschillende type laptops naar mijn mening. Of een XPS de premium prijs waard is moet iedereen voor zichzelf bepalen, het is zeker niet de beste laptop qua prijs/performance maar net als bijvoorbeeld een MBP 16" is het naar mijn mening het enige segment laptop "that ticks all the boxes" om het zo maar te zeggen; mooi design, goede materialen/bouwkwaliteit (toegegeven, dit is wel een puntje bij Dell), goede specs, compact t.o.v. perfomance/schermgrootte, goed toetsenbord, groot en goed touchpad, goed scherm (met touch) en goede accuduur. Er zijn zeker genoeg laptops te vinden die vergelijkbare prestaties bieden voor een veel betere prijs, maar die schieten altijd tekort op meer dan één van de voorgenoemde punten naar mijn mening. Ik heb gezien de problemen met de XPS lijn zelf kort overwogen om een ASUS Zephyrus G14 met Ryzen 9, RTX 2060, 1440p te kopen (€2200) met een simpele Surface Pro 7 ernaast, dan kom je uiteindlijk op ongeveer hetzelfde uit qua kosten als de XPS17/RTX 2060/4K Touch die ik uiteindelijk heb gekocht, maar ik heb toch liever 1 alleskunner dan 2 losse apparaten.

De laptops in de zakelijke- en particulierenpagina op Dell's site zijn inderdaad veelal identiek, maar ik zie dat de configuratie die jij zoekt inderdaad niet op bij de particulieren configruaties staat maar wel op de zakelijke pagina, maar mogelijk dat ie in de nabije toekomst wel weer als consument te bestellen is? Zou je misschien via de chat kunnen vragen.
In principe is dit de variant die ik wil, dus hij is er wel, alleen kost zakelijk €100 euro meer (terwijl alleen Windows pro vs home het directe verschil is voor zover ik kan zien). 8)7 Ik las hier dat er vaak versie bij/af-gaan op de dell-website; is het aan te raden om dus nog even te wachten of er voordeligere acties voorbij komen of blijft dit de komende 2 maanden wel stabiel?

Verder goede punten; het is mij sowieso wat waard om een stap te maken richting betere bouwkwaliteit, accu en scherm. En ik denk dat me die meerprijs dat wel waard is, al is het een deel gevoel natuurlijk. Bij een MBP heb je nog het OS/ecoysteem wat extra meeweegt (voor sommige).

Andere vraag; Hoe zit het met de restwaarde van de XPS'en? Is dat een beetje gunstig zoals de macbook's? Dat kan de aanschaf ook nog extra verantwoorden.

Vraag 2; ik werk graag op meerdere locaties (thuis/werk) waarbij ik de laptop aan één of meerder schermen, toetsenbord, muis etc. koppel, wat nu steeds veel stekkerwerk is. Ik ben niet echt thuis in de 'dongles' , maar kan je met één dongle al deze apparaten aansluiten én de laptop opladen via 1 USB-C poort? :9~ Kunnen jullie iets aanraden daarin?

[ Voor 3% gewijzigd door brentnl op 03-08-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuugTheSeal
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-08 10:04
Vraag 2; ik werk graag op meerdere locaties (thuis/werk) waarbij ik de laptop aan één of meerder schermen, toetsenbord, muis etc. koppel, wat nu steeds veel stekkerwerk is. Ik ben niet echt thuis in de 'dongles' , maar kan je met één dongle al deze apparaten aansluiten én de laptop opladen via 1 USB-C poort? :9~ Kunnen jullie iets aanraden daarin?
[/quote]

zoiets als een docking station? heb er zelf nog nooit een gebruikt ( heb geen laptop dus vandaar ) dus kan niet zeggen welke merken/modellen goed zijn.
in de XPS review van LTT refereerde Linus naar deze video over docks: https://www.youtube.com/watch?v=Pc31L3zJiaU weet niet of je hier iets aan hebt maar ik hoop van wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScanCircle
Je kunt een consumentenmodel ook gewoon zakelijk bestellen, dan krijg je geen Windows Pro maar Home en geen "Next business day" support. Ik heb me via de "Contact" knop op het zakelijke deel van de website laten terugbellen en gevraagd om een scherpe offerte. Standaard krijg je bv 4% korting maar je kunt ook meer dan 8% krijgen en op accessoires nog meer.

Ik heb bij mijn XPS 17 een WD19TB docking station gekocht: via 1 USB-C stekker zowel extra schermen, bekabeld internet, USB-A devices/dongles en audio aansluiten PLUS opladen. Dell laptops zouden tot 130W ipv tot de standaard 100W opgeladen moeten kunnen worden (maar daarover loopt dus discussie). Dat was voor mij reden om niet voor BTO maar voor Dell te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colossus83
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:18
Nou ik ben ook aan het testen geslagen en onder high load met alles hoog werd er 3% accu verbruikt tijdens een periode van 30 minuten. Met de originele 130w adapter.

Tijdens de high load werd er maximaal 106.1w verbruikt. Hoe langer de load duurde hoe minder watt er gevraagd werd. Ik zat uit eindelijk op iets van 102.

Ben nu met Dell support in overleg hierover.
Edit:

Overigens is dit issue hetzelfde als ik de dock gebruik, ook de WD19TB

[ Voor 9% gewijzigd door Colossus83 op 03-08-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosthoek
Heeft iemand hier de 9500 wel eens aangesloten op een LG 27UL850-W ? Ik ben benieuwd of de oplaadkwaliteit van 60W over USB-C voldoende is om de 9500 van een beetje prik te voorzien, of dat dit uberhaupt te weinig is om op te laden.

[ Voor 12% gewijzigd door Oosthoek op 04-08-2020 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SW Simplicity
Mijn XPS 17 is vandaag geleverd, heb er al even mee gespeeld, alles ingesteld en natuurlijk gecheckt/getest of de bekende problemen aanwezig zijn.

Trackpad: dit is min of meer het eerste wat ik gecheckt heb en in eerste instantie was ik eigenlijk teleurgesteld, mijn trackpad lijkt met name aan in het gebied linksonder wat lichte speling/pretravel te hebben, lang niet zo erg al sommige andere mensen hadden, maar het is er toch. Heb wel gewoon de laptop ingesteld met het idee er later Dell over lastig te vallen, maar moet zeggen dat het eigenlijk een non-issue is voor mij. Tijdens het eindeloos doorklikken in de windows setup en het installeren van al mijn programma's was ik het eigenlijk al meteen vergeten, en tijdens normaal gebruik merk ik het totaal niet. Ik heb op mijn vorige laptop (MBP 15 2014) de (vreemde) gewoonte ontwikkeld om constant te wisselen hoe ik "klik" op mijn trackpad, soms druk ik het trackpad in en soms "tap" ik er alleen op, en in beide gevallen merk ik de pretravel totaal niet. Als ik "tap" op het touchpad is de weerstand hoog genoeg dat de pretravel niet merkbaar is, en bij het indrukken van het touchpad druk er gewoon vloeiend doorheen en merk je het ook vrijwel niet, behalve dat ik het trackpad links wat verder in kan drukken dan rechts.
Voor nu houd ik het de komende weken even in de gaten en als het storend wordt laat ik het Dell fixen, maar als het trackpadissue niet zo breed uitgemeten was had ik het denk ik niet eens gemerkt/gedacht dat het een defect was.

Battery drain/130W adapter bug: hier heeft mijn XPS (productiedatum 25-7) geen last van! Met alle instellingen standaard (power manager setting: geoptimaliseerd), schoot het stroomverbruik aan het stopcontact meteen naar 132W toen ik Unigen Valley startte, en fluctueerde tussen de 129-131W in de paar minuten dat ik de test draaide

Verder is de eerste indruk hartstikke positief, ik ben echt verslaafd aan zoveel mogelijk ruimte op mijn scherm te hebben en helaas is een normale 17,3" laptop gewoon niet portable genoeg, dus dit is echt perfect voor mij. Scaling meteen op 200% gezet i.p.v. de standaard 250%, en misschien is 175% ook nog wel bruikbaar, maar dat zie ik nog wel. Het is echt een groter verschil t.o.v. mijn 15" MBP Retina (met scaling equivalent aan 1920x1200 resolutie) dan ik verwacht had. Toetsenbord is ook geweldig, een (onverwachte) upgrade t.o.v. mijn MBP.

[ Voor 3% gewijzigd door SW Simplicity op 04-08-2020 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brasov
DarkMindz schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:25:
Ik sta op het punt om de Dell XPS 15 te kopen. Maar lees dat er nog al wat verkeerd is met deze laptop.
Zijn deze fouten al hersteld?
Vandaag mijn replacement 9500 geopend, en geen trackpad problemen meer. Rest van de laptop lijkt ook perfect. Productiedatum in de BIOS was 24 juni 2020. Mijn 'foutieve' was in maart 2020 geproduceerd. Lijkt er dus op dat ze het opgelost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
SW Simplicity schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:29:
Mijn XPS 17 is vandaag geleverd, heb er al even mee gespeeld, alles ingesteld en natuurlijk gecheckt/getest of de bekende problemen aanwezig zijn.

Trackpad: dit is min of meer het eerste wat ik gecheckt heb en in eerste instantie was ik eigenlijk teleurgesteld, mijn trackpad lijkt met name aan in het gebied linksonder wat lichte speling/pretravel te hebben, lang niet zo erg al sommige andere mensen hadden, maar het is er toch. Heb wel gewoon de laptop ingesteld met het idee er later Dell over lastig te vallen, maar moet zeggen dat het eigenlijk een non-issue is voor mij. Tijdens het eindeloos doorklikken in de windows setup en het installeren van al mijn programma's was ik het eigenlijk al meteen vergeten, en tijdens normaal gebruik merk ik het totaal niet. Ik heb op mijn vorige laptop (MBP 15 2014) de (vreemde) gewoonte ontwikkeld om constant te wisselen hoe ik "klik" op mijn trackpad, soms druk ik het trackpad in en soms "tap" ik er alleen op, en in beide gevallen merk ik de pretravel totaal niet. Als ik "tap" op het touchpad is de weerstand hoog genoeg dat de pretravel niet merkbaar is, en bij het indrukken van het touchpad druk er gewoon vloeiend doorheen en merk je het ook vrijwel niet, behalve dat ik het trackpad links wat verder in kan drukken dan rechts.
Voor nu houd ik het de komende weken even in de gaten en als het storend wordt laat ik het Dell fixen, maar als het trackpadissue niet zo breed uitgemeten was had ik het denk ik niet eens gemerkt/gedacht dat het een defect was.

Battery drain/130W adapter bug: hier heeft mijn XPS (productiedatum 25-7) geen last van! Met alle instellingen standaard (power manager setting: geoptimaliseerd), schoot het stroomverbruik aan het stopcontact meteen naar 132W toen ik Unigen Valley startte, en fluctueerde tussen de 129-131W in de paar minuten dat ik de test draaide

Verder is de eerste indruk hartstikke positief, ik ben echt verslaafd aan zoveel mogelijk ruimte op mijn scherm te hebben en helaas is een normale 17,3" laptop gewoon niet portable genoeg, dus dit is echt perfect voor mij. Scaling meteen op 200% gezet i.p.v. de standaard 250%, en misschien is 175% ook nog wel bruikbaar, maar dat zie ik nog wel. Het is echt een groter verschil t.o.v. mijn 15" MBP Retina (met scaling equivalent aan 1920x1200 resolutie) dan ik verwacht had. Toetsenbord is ook geweldig, een (onverwachte) upgrade t.o.v. mijn MBP.
Even ter bevestiging:

Dit betreft de bnx79709 toch? En ik neem aan dat je gemeten hebt met een externe watt meter tussen de adapter en wcd?

Helaas zijn er nu het augustus is diverse acties afgelopen bij Dell (oa de 4 jaar support voor de prijs van 3 jaar, gratis verzending en de prijs van accessoires) dus ik wacht wellicht nog een (paar) weekje(s) voordat ik bestel. Heb waarschijnlijk voor mijn volgende klant een BYOD device nodig en dan gaat de 4gb ram i3 het niet redden die ik nu gebruik voor de administratie haha. Eveneens is Dell ook niet meer zo happig op korting via de chat zoals eerder aangegeven in het topic. Heb al twee keer nul op rekest gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
DJ-NaRRa schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:35:
[...]

Even ter bevestiging:

Dit betreft de bnx79709 toch? En ik neem aan dat je gemeten hebt met een externe watt meter tussen de adapter en wcd?

Helaas zijn er nu het augustus is diverse acties afgelopen bij Dell (oa de 4 jaar support voor de prijs van 3 jaar, gratis verzending en de prijs van accessoires) dus ik wacht wellicht nog een (paar) weekje(s) voordat ik bestel. Heb waarschijnlijk voor mijn volgende klant een BYOD device nodig en dan gaat de 4gb ram i3 het niet redden die ik nu gebruik voor de administratie haha. Eveneens is Dell ook niet meer zo happig op korting via de chat zoals eerder aangegeven in het topic. Heb al twee keer nul op rekest gekregen.
Klopt, bnx79709 met i7-10875H/16GB/RTX2060/4K Touch. Gemeten door inderdaad een stroommeter (smartplug in mijn geval) tussen het stopcontact en de stroomadapter te zetten. Kan wel dat ze niet zo happig zijn met het geven van kortingen, heb enigszins het vermoeden dat ze misschien mede door de issues nu wat achterlopen qua productie. Viel me op dat de levertijd op de website van Dell recent verlengt is en de mijne is geproduceerd op de dag dat ie verzonden is, meestal zit daar toch een paar dagen tussen.

[ Voor 4% gewijzigd door SW Simplicity op 04-08-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkMindz
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 15:49
brasov schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:50:
[...]

Vandaag mijn replacement 9500 geopend, en geen trackpad problemen meer. Rest van de laptop lijkt ook perfect. Productiedatum in de BIOS was 24 juni 2020. Mijn 'foutieve' was in maart 2020 geproduceerd. Lijkt er dus op dat ze het opgelost hebben.
Dat is goed om te horen. Net melding gekregen dat mijn XPS 15 verzonden is. Benieuwd wanneer hij zal geleverd zal worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brasov
Misschien een stomme vraag, maar hoe hebben de XPS 9500/9700 bezitters hun HDD ingedeeld? Op mijn vorige pc had ik een partitie gemaakt met windows en de HDD verder in 5 delen gesplitst. Nu wil ik het zo simpel mogelijk houden. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Laatst online: 15-09 10:44
brasov schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:14:
Misschien een stomme vraag, maar hoe hebben de XPS 9500/9700 bezitters hun HDD ingedeeld? Op mijn vorige pc had ik een partitie gemaakt met windows en de HDD verder in 5 delen gesplitst. Nu wil ik het zo simpel mogelijk houden. Suggesties?
Ik heb dan wel geen 9500/9700, maar mijn strategie is als volgt:
1 partitie

:)

Met een reinstall moet je toch alles opnieuw installeren, al mijn documenten hangen in de cloud, dus ja, partitioneren maakt het alleen maar ingewikkelder voor mij.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScanCircle
Geen stomme vraag, maar de partitionering is voor de XPS 15/17 niet anders dan voor andere computers, dus je kunt beter even algemener zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
zo ook maar mijn order geplaatst. het wordt de XPS 17 met i7-10875H, 16 GB en RTX 2060 (de BNX79709). Via de chat nog wat korting kunnen krijgen, niet superveel 5% maar, mjah elke euro is meegenomen en gelukkig is er nog een KIA voor mij als ondernemer. Aldus de offerte zou hij 1 september binnen zijn. spannend want als het goed is begin ik dan met mijn nieuwe opdracht (waarvoor ik een BYOD nodig heb xD). Hopelijk iets eerder binnen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remycuber
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-01 13:17
Wat duurt het lang voordat Dell de juiste config opties beschikbaar maakt voor de Benelux.
Ben al bijna 2 maanden aan het wachten (10875U, FHD, 2060RTX), maar deze config komt maar niet beschikbaar.
Volgens de chat van Dell blijft dit ook voorlopig zo.

Ben bijna geneigd om een Legion 7i of iets dergelijks aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Gisteren 19-08 mijn XPS 17 binnen gekregen. De verwachtte leverdatum was 01-09 dus was vrij verrast dat er ineens een UPS man aan mijn deur stond. Besteld op 07-08 en verzonden op 13-08 dus 6 dagen (incl. een weekend) levertijd. Best prima dus. al met al 12 dagen van bestelling tot aflevering. De productiedatum was 13-08 en hij is geleverd met Bios 1.0.4

Bekende Issues:

Trackpad: lijkt geen probleem. geen pre-travel (of ik heb er geen last van)
Toetsenbord: goed stevig, geen losse toetsen
Scherm: op de laagste helderheid stand heb ik het idee dat hij soms wat flikkert. Dit kan wellicht een instelling zijn?
Hinge: wel wat strak en niet makkelijk te openen met 1 hand maar dat vind ik niet een probleem.
Batterij / Adapter: Ik haalde 128/129 watt op de Adapter bij een batterij percentage van 40%. Gratis spelletje (Valorant ofzo) geinstalleerd en tijdens de intro met alle settings op 4k en ultra laadde de batterij op. Aangezien de Adapter meer dan 100/105 Watt leverde lijkt me dit probleem niet aanwezig.
Coil Whine: vooralsnog niet aanwezig. Bij het spelen van de game wel goed blazen, maar geen hoge geluiden.

Vooralsnog een goede eerste indruk. heerlijke machine met een groot scherm wat superhelder is! ik moet even een beetje wennen aan het gevoelige trackpad (click nog wel eens dingen aan per ongeluk als ik scroll / beweeg) en ik moet even wennen aan de plaatsing van het toetsenbord (t.o.v. mijn huidige laptop waarbij het toetsenbord tot de randen van de behuizing doorloopt).

hij is wel aan de zware kant then again dat is mijn huidige laptop ook (300 gr lichter) en dat is een oud bakbeest. Ik gebruik de laptop vooral als werkstation en voor verplaatsing past hij prima in mijn 15" rugzak.

• chou3
DJ-NaRRa schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:50:
Gisteren 19-08 mijn XPS 17 binnen gekregen. [...] prima in mijn 15" rugzak.
Super fijn om te horen. Veel plezier!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
DJ-NaRRa schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:50:
Gisteren 19-08 mijn XPS 17 binnen gekregen. De verwachtte leverdatum was 01-09 dus was vrij verrast dat er ineens een UPS man aan mijn deur stond. Besteld op 07-08 en verzonden op 13-08 dus 6 dagen (incl. een weekend) levertijd. Best prima dus. al met al 12 dagen van bestelling tot aflevering. De productiedatum was 13-08 en hij is geleverd met Bios 1.0.4
Goed om te horen inderdaad. Ik wil deze machine voornamelijk voor Microsoft 365 apps gebruiken en er mijn muziekcollectie mee beheren, dus licht gebruik eigenlijk. Kun jij misschien vertellen of de fans bij deze deze XPS 17" aanslaan als je Office gebruikt? Er vanuitgaande dat je Office gebruikt natuurlijk :)

• DJ-NaRRa
Lounge Deluxe schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

Goed om te horen inderdaad. Ik wil deze machine voornamelijk voor Microsoft 365 apps gebruiken en er mijn muziekcollectie mee beheren, dus licht gebruik eigenlijk. Kun jij misschien vertellen of de fans bij deze deze XPS 17" aanslaan als je Office gebruikt? Er vanuitgaande dat je Office gebruikt natuurlijk :)
heb office nog niet geinstalleerd. krijg mijn MSDN iso niet gemount op een of andere manier. Ik wil het wel voor je testen, maar dat is dus een beetje afhankelijk van hoe dat lukt zeg maar.

gisteren tijdens het installeren van een aantal applicaties sloegen de fans even licht aan. tijdens het spelen van dat spel was de verplaatste lucht goed te horen. niet storend overigens. Nu weet ik niet je exacte usecase, maar is een XPS niet een beetje overpowered om een beetje office365 te gebruiken en muziek op te slaan?

Er zijn trouwens geloof ik ook wat issues met de sound drivers / latency als ik het goed gevolgd heb op Reddit. Heb je je daar al in verdiept als audio je main driver is om te switchen?

Ik edit mijn comment als ik iets meer weet over Office gebruik (of misschien weet iemand anders het ook wel)

• chou3
Lounge Deluxe schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

Bij mij verschilt het per keer. Op dit moment doe ik niks behalve opladen en fans staan goed aan (niet op zijn hards, maar zeer duidelijk te horen) bij 1-2% CPU, 17% RAM en de rest op 0% gebruik. Andere keer ben ik in Premiere Pro bezig en blijft hij redelijk stil tot ik ga renderen. Bij Word en Outlook blijft hij meestal wel redelijk stil. Je hoort de fan wel, maar niet storend. Als je opzoek bent naar een stille laptop, raad ik je geen XPS 17 aan.

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
DJ-NaRRa schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:32:
Nu weet ik niet je exacte usecase, maar is een XPS niet een beetje overpowered om een beetje office365 te gebruiken en muziek op te slaan?
Dat grote scherm werkt juist heerlijk als je veel Office documenten tegelijk open hebt, vooral Word-documenten met commentaren en revisies :-) Ik hoor graag jouw ervaringen, mocht het zo ver zijn.
chou3 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:51:
[...]

Je hoort de fan wel, maar niet storend. Als je opzoek bent naar een stille laptop, raad ik je geen XPS 17 aan.
Helder, en ik houd dit topic nog goed in de gaten voordat ik eventueel bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Lounge Deluxe schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:55:
[...]

Dat grote scherm werkt juist heerlijk als je veel Office documenten tegelijk open hebt, vooral Word-documenten met commentaren en revisies :-) Ik hoor graag jouw ervaringen, mocht het zo ver zijn.
vandaag veel met docs bezig geweest, cv in word, pdf en wat excel. Tevens een aantal forms ingevuld in adobe reader. tegelijkertijd chrome open met ca 12 tabs. heel lang geen fan gehoord, maar hij leek aan te springen toen ik hem aan de stroom hing. ik vond het niet storend want het is een licht geluid. wel wordt hij wat warm aan de beentjes als je hem op schoot houdt.

verder moet ik echt nog wennen aan de laptop op schoot met het toetsenbord en de trackpad. ook omdat de trackpack iets wat aan de rechterkant in de behuizing ligt ipv dead-center. en doordat de behuizing zo dun is, houd je weinig ruimte over aan de onderkant (waar ik nog wel eens rust met mijn hand) heb regelmatig dat ik met een stukje palm net de trackpad aanraak en daardoor een click doe en ik type er nog redelijk veel naast (caps vs a enz). ga er vanuit dat dit wel went. meeste tijd gebruik ik mijn laptop toch aan een extern scherm met extern toetsenbord / muis.
[...]

Helder, en ik houd dit topic nog goed in de gaten voordat ik eventueel bestel.
ik ondersteun de quote van chou3. het is echt een bulky laptop en kan heel goed performen. maar hij kan ook veel geluid maken (geen coil whine). hij wordt ook snel warm wat je maar net fijn moet vinden op schoot. zelf heb ik er nog geen last van, maar ik zal ook niet snel een game spelen op mijn schoot.

je moet natuurlijk zelf je eigen keuze maken, maar gebaseerd op je use-case zou ik niet snel gaan voor de XPS 17 (in deze setup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
Zijn er hier gebruikers die de dbrand skins hebben toegepast op de binnenkant van hun XPS? ik snap de keuze voor de buitenkant want er komen er snel vlekken op...

waarom wel / niet de palmrest / trackpad doen?

zat zelf te denken aan de black camo skin. het is weliswaar een zakelijke laptop, maar heb er nog nooit een klant over gehoord toen ik mijn oude laptop nog had van mijn oud werkgever vol met allerlei random / personalized stickers. ik vind de black camo op zich nog wel "deftig"

edit: zijn deze skins ook gemakkelijk / vlekvrij te verwijderen?

[ Voor 6% gewijzigd door DJ-NaRRa op 23-08-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:56
Toevallig gisteravond een matte black besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SW Simplicity
DJ-NaRRa schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:08:
Zijn er hier gebruikers die de dbrand skins hebben toegepast op de binnenkant van hun XPS? ik snap de keuze voor de buitenkant want er komen er snel vlekken op...

waarom wel / niet de palmrest / trackpad doen?

zat zelf te denken aan de black camo skin. het is weliswaar een zakelijke laptop, maar heb er nog nooit een klant over gehoord toen ik mijn oude laptop nog had van mijn oud werkgever vol met allerlei random / personalized stickers. ik vind de black camo op zich nog wel "deftig"

edit: zijn deze skins ook gemakkelijk / vlekvrij te verwijderen?
Ik heb zelf de matte black skin op de boven- en onderkant, geen palmrest/trackpad skin. Vond het er strakker uitzien dan ik in eerste instantie had verwacht, het is nu eigenlijk een volledig zware laptop met aluminium accenten aan de zijkant. Palmrest is meer een persoonlijke keuze, een matte black skin zou er nog wel net uit kunnen zien maar die grote langwerpige gaten in de skin voor de speakers vind ik er toch niet zo mooi uitzien. Trackpad met name niet gedaan omdat die vinyl skins ook een duidelijke textuur hebben, dus dat heeft ook invloed op hoe ruw/glad het trackpad is. Matte black heeft een vrij gladde textuur dus dat zou ook nog wel een optie kunnen zijn, maar ik zie de meerwaarde niet echt. Weet ook niet of het bevorderlijk is voor de tracking.

Tip overigens is om na het aanbrengen van de skin nog even de randen warm te maken en goed na te wrijven met de microvezel doek die ze meeleveren (niet te enthousiast maar een minuutje per rand), uit ervaring met telefoonskins van Dbrand heb ik gemerkt dat ze dan beter blijven zitten over tijd, en als je met name de randjes goed nawrijft dan rond je ze als het ware een beetje af en heeft de skin geen scherpe randjes waar ook stof/troep aan blijft plakken soms.

Verder is het trackpad van mijn XPS is helaas na een weekje toch losser gaan zitten, contact opgenomen met Dell en kreeg de optie om een nieuwe te krijgen of het trackpad te laten vervangen (zou 1-2 dagen duren voordat technicus langskwam). Voor de 2e optie gegaan aangezien een nieuwe ook geen gegarandeerde oplossing is, maar sindsdien schiet het allemaal niet op. Mijn support ticket werd ineens gesloten omdat de onderdelen niet op voorraad zouden zijn en er geen levertijd gegeven kon worden. Na een paar dagen toch maar weer contact opgenomen en kreeg toen een raar verhaal dat de onderdelen er wel zouden zijn en in hun systeem stond dat de order al uitgevoerd had moeten zijn, ze zouden het uitzoeken en me dezelfde dag laten weten hoe het zat. Sindsdien weer een halve week verder en niks meer gehoord, dus het schiet allemaal niet echt op.

EDIT: Opvallend is overigens dat het onderdeel waar het om draait de palmrest is volgens het support ticket en niet het touchpad. Vraag me af of dat gewoon een fout is of dat er mogelijk een nieuwe hardwarerevisie van is om het probleem te verhelpen.

[ Voor 4% gewijzigd door SW Simplicity op 23-08-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leiden071
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cd57VKDekhr-5nG64EKU_cnZgVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XUI5tZTkHiYFQm43Rq1cdHe.jpg?f=fotoalbum_large

Net deze Dell XPS besteld gewoon bij Paradigit. Kan niet wachten!! Komt morgen binnen...

Volgens mij best een mooie prijs, als ik me niet vergis stukken beter dan bij Dell zelfs! En zoals ik 't hoor van de verhalen over de slechte service van Dell. Lekker bewust bij hun gekocht zodat paradigit 't maar kan regelen als er een probleem is.
Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste