ScanCircle schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:04:
Ik heb mijn XPS 17 (cnx79711 met GTX1650, 16GB RAM en 512SSD, zonder 4K/touch) deze week ontvangen (15/7 zakelijk besteld, 19/7 verstuurd en 28/7 opeens afgeleverd) samen met een WD19TB dock. Wel gelijk 32GB geheugen (HyperX HX429S17IBK2/32) en 1TB SSD (Kingston A2000) er bij besteld (jammer dat dat niet direct bij Dell kan).
Bij de dock wordt aangegeven dat als de computer meer dan 130W nodig heeft, je de originele lader ook aan moet sluiten. Hoe weten jullie dat de XPS 17 geen dual charging ondersteunt en hoe kan ik in het BIOS zien of mijn laptop er ook last van heeft of hoe kan ik het testen?
Eerlijk gezegd weet ik het niet 100% zeker, ik meen ergens gelezen te hebben dat de Precision 5750 het wel ondersteunde maar de XPS 17 niet, maar heb het nog even nagezocht maar kan inderdaad nergens specifiek vinden dat de XPS 17 het niet of wel heeft. Maar dat zegt misschien al genoeg op zich.
Ik gebruik zelf geen dock maar als ik op de website van Dell kijk staat er dat de WD19TB compatibel is met een hele lijst laptops, dus misschien dat dat erop staat omdat het dock 130W max kan leveren (staat ook bij de specs op de site van Dell), en sommige standaard laptops al met een zwaardere adapter geleverd worden. Dus dat je die dan moet aansluiten maar er niet echt sprake is van dual charging, de laptop laadt dan gewoon alleen met de aparte 130W+ adapter.
In de BIOS kan je het dus niet zien, als je een 130W adapter aansluit kan de BIOS gewoon 130W weergeven terwijl het probleem er nog steeds is. De makkelijkste manier om het te testen is om een stroommeter tussen de adapter en het stopcontact te zetten, zorgen dat alle energiebesparingen e.d. uitstaan en dan een zware load/benchmark op de laptop draaien en kijken of de stroomadapter rond de 130W meet (of in ieder geval hoger dan 110W, aangezien defecte laptops niet boven de 106-107W lijken te komen op piek). Overigens zal de battery drain bij jouw laptop hoogstwaarschijnlijk in mindere mate aanwezig zijn aangezien de GTX1650 en het FHD paneel wel iets in stroomverbruik schelen t.o.v. de RTX2060/4K touch versie.
brentnl schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:37:
Ik ben me aan het oriënteren op een XPS laptop; dit zou m'n eerste worden. Voorheen kocht ik iedere 4 jaar een BTO notebook die ik zelf samenstelde. Probleem hiermee is echter dat ze vaak lomp zijn en relatief luidruchtig zijn.
Redenen om naar de XPS te kijken zijn de accu-duur, de behuizing (kwaliteit/compactheid) en het scherm. Toch ben ik er nog niet helemaal uit of deze facetten de hoge prijs verantwoorden. Als ik namelijk via de pricewatch zoek, kom ik ook veel
goedkopere laptops tegen, met betere specs; Ryzen CPU, RTX 2060 ipv 1650 TI. In dit geval geen 4k scherm, en ook geen strakke behuizing, maar ok, scheelt dan ook meer dan de helft van het geld.
Daarnaast vind ik de site van DELL erg onduidelijk en kan ik niet vinden waar het verschil zit tussen een laptop '
voor thuis' en '
voor werk'? Als ik namelijk de BTW-erbij tel, is de zakelijke versie 100 euro duurder?
Ik wil een 15" model, 4k scherm (touch is niet per se nodig), minimaal 16gb ram (zelf upgraden naar 32) en een dedicated videokaart zoals de 1650 TI is prima.Hoor graag jullie mening/ervaring!

Tja, een XPS en een BTO zijn natuurlijk twee compleet verschillende type laptops naar mijn mening. Of een XPS de premium prijs waard is moet iedereen voor zichzelf bepalen, het is zeker niet de beste laptop qua prijs/performance maar net als bijvoorbeeld een MBP 16" is het naar mijn mening het enige segment laptop "that ticks all the boxes" om het zo maar te zeggen; mooi design, goede materialen/bouwkwaliteit (toegegeven, dit is wel een puntje bij Dell), goede specs, compact t.o.v. perfomance/schermgrootte, goed toetsenbord, groot en goed touchpad, goed scherm (met touch) en goede accuduur. Er zijn zeker genoeg laptops te vinden die vergelijkbare prestaties bieden voor een veel betere prijs, maar die schieten altijd tekort op meer dan één van de voorgenoemde punten naar mijn mening. Ik heb gezien de problemen met de XPS lijn zelf kort overwogen om een ASUS Zephyrus G14 met Ryzen 9, RTX 2060, 1440p te kopen (€2200) met een simpele Surface Pro 7 ernaast, dan kom je uiteindlijk op ongeveer hetzelfde uit qua kosten als de XPS17/RTX 2060/4K Touch die ik uiteindelijk heb gekocht, maar ik heb toch liever 1 alleskunner dan 2 losse apparaten.
De laptops in de zakelijke- en particulierenpagina op Dell's site zijn inderdaad veelal identiek, maar ik zie dat de configuratie die jij zoekt inderdaad niet op bij de particulieren configruaties staat maar wel op de zakelijke pagina, maar mogelijk dat ie in de nabije toekomst wel weer als consument te bestellen is? Zou je misschien via de chat kunnen vragen.
[
Voor 60% gewijzigd door
SW Simplicity op 02-08-2020 01:55
]