Hier wat extra benchmarks;
Geheugen snelheid na upgrade (64 GB)
/f/image/EQsg1aS1BgLKqGVHAHN9gHe5.png?f=fotoalbum_large)
SSD performance van de 1 TB SSD die standaard geleverd wordt (blijkbaar een Toshiba)
Andere benchmarks zijn eerder ook al gepost en mijn scores zijn hetzelfde, dus geen zin om meer te posten.
Op zich wel tevreden met de laptop, maar wel een paar vervelende puntjes; de laptop kan mijn Samsung CRG9 (5120 x 1440 @ 120Hz) niet aansturen op 120Hz, maar max. 60Hz. Dit na een handmatige driver update, want daarvoor was het nog erger. Dit is via een USB-C naar DisplayPort adapter. Lijkt een beperking te zijn van de Intel UHD graphics of de software.
Op Linux werkt de Realtek geluidskaart niet. Nog geen enkele distributie heeft drivers/firmware. Workaround voor mij is om een bluetooth headset te gebruiken voor nu. De webcam werkt onder linux, maar alleen met een max. resolutie van 640x480. De vingerafdruk scanner werkt ook niet.
Verder wordt de laptop wel erg warm (wat wel een beetje te verwachten is met deze CPU). Ik zou eigenlijk nog eens moeten testen wat de CPU doet onder Windows en Linux, maar ik vermoed dat die niet erg lang op zijn turbo frequentie blijft draaien. Ik heb de laptop in de bios al op performance mode gezet (fans blazen dan wel hard), maar de warmte blijft. Dit voel je ook wel via het toetsenbord.
Het 4K scherm is echt super. Mooie kleuren, super scherp natuurlijk en de glanzende coating valt echt niet tegen. HDR werkt ook prima. Touchpad is mooi groot en werkt goed. Zelf heb ik gelukkig geen touchpad problemen (wat sowieso meer een XPS 15 issue lijkt te zijn).q
Edit: Ik heb 5120 x 1440 @ 120Hz en zelfs G-Sync (of adaptive sync eigenlijk) werkend gekregen. Er is een BIOS instelling die zegt "bypass de hele Intel GPU en gebruik de RTX 2060". Hiermee krijg je ook opeens ongeveer alle controls in het Nvidia control panel. Dat lost alle problemen op, maar ik vermoed dat dt een nieuwe probleem introduceert, namelijk dat de laptop niet zo lang meer mee gaat op de accu... Nou gebruik ik de laptop toch voornamelijk met de adapter, maar ja, het is jammer dat je een compromis moet sluiten.
[
Voor 10% gewijzigd door
m33p op 03-07-2020 23:22
. Reden: Oplossing voor 5120 x 1440 @ 120Hz probleem ]