Mijn eerste indruk na een dag of 3 gebruik van de PF2 na ruim 4 jaar OP telefoons:
- Qua snelheid een vooruitgang ten opzichte van de OP6 die ik gebruikte. Die begon regelmatig traag te worden
- De MIUI launcher voelt nogal kinderachtig aan met alle kleurtjes enzo. Dat is zo opgelost met Nova-launcher. Die gebruikte ik op m'n OP telefoons ook. Alleen in de instellingen heb je het 'probleem' dan nog. Verder zijn de instellingen niet heel duidelijk ingedeeld. Veel zoekwerk (gelukkig kun je zoeken op instellingen).
- Sommige grafische dingen zijn dan wel weer nice. Zoals het lockscreen van Mars dat inzoomt naar je achtergrond op het moment dat je unlockt. Het vinden van vergelijkbare afbeeldingen met dezelfde constructie in de instellingen is me dan weer niet gelukt.
- Eerste nova launcher crash gehad. Op m'n Huawei tablet heb ik dat regelmatig (sowieso op het moment dat ik vanuit een full screen video naar m'n home screen terug wil). Op de PF2 gebeurde het bij het toevoegen van een Whatsapp widget. verder nog niet gehad. In al die jaren op m'n OP nog nooit een launcher crash gehad.
- Fingerprint scanner werkt erg goed. Ik zou zeggen: 95 van de 100 keer. Bij de OP6 zat de scanner achterop en was dit misschien 98 uit de 100 keer. Even wennen dat je je vinger er iets langer op moet laten liggen, maar that's it. Het dubbel toevoegen van m'n meest gebruikte vinger (tip uit dit topic) kan daarbij geholpen hebben.
- De telefoon voelt qua bouw mooi aan en doet niet onder voor m'n OP6
- In het gebruik voelt hij wel wat goedkoper aan door de bloatware. Apps als "Beveiliger" die je apps "scannen" na installatie waardoor je een paar tellen moet wachten voor je een nieuwe app kan gebruiken voelt gewoon wat goedkoop. Is een persoonlijk dingetje, maar voelt gewoon wat gênant dat soort apps. Then again: dat wist ik toen ik deze telefoon kocht. Ik moet nog even goed de volledige debloat-actie doen.
- Praktisch ding: op m'n OP6 kon ik een eindtijd instellen voor de Niet Storen functie. Hier kun je hooguit een timer laten aftellen van max 8 uur voor die functie. Langer dan 8 uur in bed liggen en je telefoon daarna automatisch weer het volume aan laten zetten zit er dus niet bij
- Update naar de nieuwe MIUI versie gebeurde 's nachts zonder m'n expliciete toestemming. Dat vind ik echt raar. Dat soort grote installaties zou je als gebruiker altijd toestemming voor moeten geven. Had daarnaast als effect dat ik m'n wekker miste (want na de installatie deed hij een reboot en bleef dus liggen in het inlogscherm)
- Batterij = awesome. Normaal had ik tegen het eind van de middag nog ongeveer 20% batterij over. Met deze telefoon zit ik dan rond de 65%.
- IR-blaster is toch wel heel erg handig. En werkt met de setopbox van Telfort / KPN. Ideaal. Zelfde voor m'n systeemcamera. Scheelt toch weer een afstandsbediening of het gebruik van een omslachtige wifi-connectie.
Al met al: tevreden met m'n keuze voor nu. Ik moet wel zeggen: ik heb de telefoon voor 350 euro gekocht via Ali. Met die prijs in het achterhoofd is de prijs-kwaliteitsverhouding gewoon super. Voor 450 wordt dat misschien wel al iets anders.