franssie schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:00:
[...]
klopt maar het proces is wel erg onbehoorlijk verlopen. Elbers heeft echt enorm gefaald in deze - dat dat weinig vertrouwen in deze afspraak geeft heb ik dan ook leren te begrijpen de afgelopen dagen/uren.
En dat de politiek zich nu pas roert is ook best wel opmerkelijk - ook Hoekstra heeft hier overduidelijk gefaald. De vakbonden hebben gefaald. Ik kan niemand aanwijzen waarvan ik denk, nou die heeft zijn werk en een beetje extra gedaan. Alleen maar kortzichtig gepruts.
Vind het falen van Hoekstra wel meevallen. Hij onderhandeld met de KLM, hoe die dat dan oplost met vakbonden is haar zaak. Ik vermoed dat hij nu extra druk zet omdat het de KLM blijkbaar niet lukt. Vindt het trouwens wel benoemenswaardig hoe de VNV vecht voor haar leden, vraag me alleen wel af of het lukt.
EDIT: opzich faalt de VNV ook enigzins, het is ook haar taak om van de andere partij (de KLM) helder te krijgen waar de pijn en noodzaak zitten om juist dit soort patstellingen niet op het moment supreme te moeten onderhandelen.
Er spreekt uit het VNV mediaoffensief (niet negatief bedoeld) van vandaag wel aardig wat optimisme in het herstel van de luchtvaart sector. Ik weet niet hoe dit binnen de KLM of binnen de VNV en haar leden wordt beleeft maar ik heb het idee dat het erg lang duurt voordat het voor een maatschappij zoals de KLM weer terug is bij 2019.
Stel je voor dat we in Europa straks tegen eind 2021 allemaal gevacinneerd zijn, is het dan in 2022 al weer helemaal normaal qua vakantievluchten? Ik denk dat het op zn minst zeer onvoorspelbaar is en mogelijk pas in 2023 of 2024 weer terug naar "normaal" is. (Noot: stel dat we met 2-3mnd een werkend en approved vaccin hebben is het niet een kwestie van weken totdat er 100-en miljoenen zijn geproduceerd en iedereen gevaccineerd is...)
Dan is het ook nog de vraag hoeveel van de mensen toch liever niet heel "ver weg" willen reizen. De vraag is of de vaccinatie ook zo snel lukt in de rest van de wereld. Dat is vast een deukje in de groei. Vakanties dichtbij hebben natuurlijk meer concurrentie van de auto en budgetairlines...
En misschien wel belangrijker: "
Business travellers purchase higher-class or refundable fares, so they can drive 55 to 75 percent of profit for major airlines while accounting for only 10 percent of passengers." [
link, p32]
Dat zijn niet alleen business en first class tickets. Het gaat ook om tickets die flexibeler zijn (en dus duurder). Dit zijn mensen die nu allemaal via zoom/teams werken.... Die infrastructuur en manier van werken staat er straks ook nog, en maakt het een tikkeltje lastiger om de kosten en time-impact (je reist of in privetijd of bent niet vol inzetbaar voor werk) van een vlucht goed te praten.
Verder heb ik zelf nog de hoop dat "vliegschaamte" nog wat doorzet. Al besef ik me dat het niet een erg realistische hoop is. Ook hier niet perse de vakantievlucht, maar misschien wel het inzicht straks uit alle duurzaamheidsrapporten en declaraties over 2020 waar een hoop zakelijke vluchten missen terwijl projecten en contracten wel gewoon doorgingen. (Noot: wat voor best veel "kantoorbanen" wel het geval is.)
Dit is een schok, en een crisis. Velen hebben noodgedwongen hun werk of leven anders moeten inrichten, en dat is een verandering waarvan niet elk aspect terug gaat naar zoals het voor 2020 was.
[
Voor 3% gewijzigd door
Flo op 01-11-2020 16:46
]