Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:15

FreakNL

Well do ya punk?

Dus die CEO kan het wel? Waarom kan een pilootje van KLM dat dan niet?

Natuurlijk, 3 keer modaal is veel inkomsten en dus ook veel uitgaven.. Maar het Nibud adviseert ook voor die groep mensen om niet meer dan 30/35% aan woonlasten uit te geven.

Bierviltje;
3xmodaal is ongeveer 110k, da's rond de 60k netto, dus 5k netto per maand.. Als je dan rond de 2000 euro aan wonen uitgeeft (wat ik echt al heel veel vind, da;s 40%) en je moet 20% inleveren hou je nog altijd 2k aan handgeld over... Dan maar een keer minder op vakantie.. Als dat huis inclusief lasten echter 3500 netto kost, ja, dan houd je nu dus 500 over ipv 1500... Tja....

Ik heb geen medelijden met mensen die tegen alle adviezen in meer dan 50% aan wonen en lasten uitgeven.. Of je nou 5k of 3k netto hebt....

Ga dan een paar keer extra op vakantie en koop die dure auto/boot.. Dat zijn namelijk dingen wel je wel gemakkelijk in kunt schrappen..

https://hetgeldcollege.nl/wat-verdient-een-piloot/
Leuke frase daar:
Hoe Stabiel Is Het Inkomen Van Een Piloot?
Voordat iemand als piloot aan de slag gaat is het goed om te weten hoe stabiel het inkomen van een piloot is. Omdat er om een piloot te kunnen worden aardig geïnvesteerd dient te worden, mag verwacht worden dat het inkomen aardig stabiel is, maar is dit ook werkelijk zo?

Wel vaker horen we geluiden over piloten die staken of graag een nieuwe CAO willen. Niet zelden kan dit leiden tot botsingen tussen directies van airlines, vakbonden en piloten zelf. In principe is het inkomen van een piloot vrij stabiel. In de toekomst kan dit echter wel eens rap gaan veranderen.

Zoals bekend gaan er steeds meer geluiden op om het aantal vluchten drastisch terug te brengen in verband met het klimaat. Als dit gaat gebeuren, zal dit van invloed zijn op bepaalde beroepen, waaronder dat van een piloot. Direct gevolg is dat de inkomens van piloten onder druk kunnen komen te staan.
Maargoed, het is mens eigen.. Ik kan met de jaren '80 nog herinneren, waarin elke garnalen-visser een vrijstaand huis uit de grond stampte.. En nu zijn ze aan de bedelstaf..

In elke beroepsgroep kun je met een inkomensval te maken krijgen. Hetzij door modernisering, hetzij door een verschuiving van de interesse van de consument of door een veranding in de "Word Order"...... Maar dat hebben die piloten blijkbaar niet voorzien...

Als ik piloot zou zijn met het bijbehorende salaris was ik allang dit topic gaan doorpluizen: Financiële onafhankelijkheid - Deel 4

[ Voor 56% gewijzigd door FreakNL op 18-08-2020 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Eens wat anders dan KLM.
Het Ierse bedrijf waarschuwde eerder dat een op de vijf werknemers zou worden ontslagen als een groot deel van het personeel niet zou instemmen met een salarisverlaging van 20 procent.
Wat voor mij opmerkelijk is, wat de salarissen van Ryanair waren al niet hoog, dan is 20% best fors. Maar wat wellicht zal meespelen dat in veel landen je niet het sociale vangnet hebt wat we hier wel hebben met de WW, al is die ook al aardig uitgekleed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
FreakNL schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:19:
Als ik piloot zou zijn met het bijbehorende salaris was ik allang dit topic gaan doorpluizen: Financiële onafhankelijkheid - Deel 4
Als je een 747 vliegt voor KLM ja.

De werkelijkheid voor de meesten is echter al een decennium of twee dat commerciële piloten hun opleiding afronden met een tonnetje of twee (of meer) aan schuld. En vervolgens de grootste moeite hebben om een redelijk betalende, laat staan vaste baan te krijgen. Alles om de vlieguren te krijgen om hogerop te komen, de gekste uren, overnachten of wonen met een groepje andere vergelijkbaar wanhopige concullega's.

Zie bv. https://m.dw.com/en/being...-it-used-to-be/a-45038289 of hier: https://askthepilot.com/pilot-shortage/ (wel het hele artikel lezen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-08 16:31
Wilke schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:34:
[...]

Als je een 747 vliegt voor KLM ja.

De werkelijkheid voor de meesten is echter al een decennium of twee dat commerciële piloten hun opleiding afronden met een tonnetje of twee (of meer) aan schuld. En vervolgens de grootste moeite hebben om een redelijk betalende, laat staan vaste baan te krijgen. Alles om de vlieguren te krijgen om hogerop te komen, de gekste uren, overnachten of wonen met een groepje andere vergelijkbaar wanhopige concullega's.

Zie bv. https://m.dw.com/en/being...-it-used-to-be/a-45038289 of hier: https://askthepilot.com/pilot-shortage/ (wel het hele artikel lezen).
De werkelijkheid voor de meesten buiten KLM bedoel je? De piloten die ik ken via de klm flight academy hebben allemaal een baan bij KLM gekregen. Daar moesten ze na afstuderen gemiddeld ongeveer een jaar op wachten, maar toen ze eenmaal aan de slag konden bij KLM zaten ze wel gebeiteld, 150k studieschuld is bij allen binnen een jaar of 4 afgerond.

Als ik dat vergelijk met een kennis die bij Ryanair werkt is het verschil in arbeidsvoorwaarden echt levensgroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bericht op nu.nl

https://www.nu.nl/economi...e-nieuwe-maatregelen.html

Ik weet er niet iets specifieks uit te quoten, het is eigenlijk een opsomming van aantallen ontslagen en andere maatregelen maar dat (hey het is nu.nl) zonder te benoemen hoe dat in verhouding staat tot het totale aantal werknemers en welk baan type.

Maar dat er steeds harder gesaneerd wordt lijkt mij wel duidelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Iets meer inzicht over hoe de onderhandelingen verlopen bij KLM
Alle werknemers met een inkomen vanaf modaal (36.500 euro bruto) moeten inleveren op hun arbeidsvoorwaarden. Voor dit loonoffer geldt een staffel: wie meer verdient, levert meer in. Tot twee keer modaal is het minstens 10 procent, vanaf drie keer modaal minstens 20 procent.

<>

FNV, CNV, FNV Cabine en VNC, bonden met veel leden die tot anderhalf keer modaal verdienen, willen dat KLM de motie uitvoert. De staffel vinden ze prima. De overige bonden, met beter verdienende leden, willen dat de pijn gelijk wordt verdeeld, vanaf modaal. Vooral pilotenbond VNV is fel gekant tegen de staffel.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Contract is contract

KLM kan moeilijk zonder de steun van de bonden verder. Volgens hoogleraar arbeidsrecht Evert Verhulp kan de onderneming niet eenzijdig de cao’s openbreken om te voldoen aan de afspraken die ze met het kabinet heeft gemaakt. 'We hoeven in juridische zin geen medelijden te hebben met KLM', zegt hij. 'Contract is nu eenmaal contract.'

Verhulp meent dat KLM zich niet op een onvoorziene omstandigheid kan beroepen, ondanks het uitbreken van de coronapandemie. 'Toen KLM vervolgens afspraken maakte met de minister wist ze namelijk bij voorbaat dat er overleg met de vakbonden moest zijn. Nu heeft de maatschappij dubbele afspraken gemaakt', zegt de hoogleraar, wijzend op de eerder afgesloten cao’s en vervolgens de deal met het kabinet.

Het ministerie van Financiën onthield zich woensdag van commentaar.
Ben benieuwd wat er morgen naar buiten komt. Maak me toch wat zorgen dat het blauw gemengd gaat worden met het Franse rood met deze opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
31 September is nog voor 1 oktober toch? :+

https://www.nu.nl/economi...kbonden-steunen-plan.html

Formeel moeten de leden de akkoorden nog goedkeuren maar ik vraag me af of ze zo onverantwoordelijk zullen zijn dat niet te doen.

Wel las ik (ergens anders) dat iig bij grondpersoneel mensen die uit dienst treden voorrang krijgen bij sollicitaties en dan op hun oude voorwaarden weer in dienst kunnen krijgen. Nobel maar ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 00:09:
Formeel moeten de leden de akkoorden nog goedkeuren maar ik vraag me af of ze zo onverantwoordelijk zullen zijn dat niet te doen.
En zie hier de FNV:

https://luchtvaartnieuws....ent-niet-voor-akkoord-klm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20
Ben benieuwd of dit gevolgen gaat hebben, als andere bonden wel akkoord zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
uit het FD artikel:
FNV-bestuurder Van den Brink wil eerst de reactie van de minister en de Tweede Kamer afwachten, voordat de bond tot actie overgaat. Hoekstra zal bijvoorbeeld in de Kamer antwoord moeten geven op de extraatjes voor piloten, zo stelt PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk.

Mocht de luchtvaartmaatschappij de bezuinigingen eenzijdig opleggen aan de FNV'ers, dan kan de bond via de rechter een verbod hiervan afdwingen. Zo'n opstelling is riskant, omdat KLM de miljardensteun hard nodig heeft en de publieke opinie weinig begrip zal hebben voor een dergelijke rechtsgang. 'Daar gaan we nu niet op vooruitlopen', zegt Van den Brink. 'Maar het zou wel een heel rare strategie zijn van KLM om op zo'n scenario te speculeren.'
FNV speelt het heel hard, harder dan mij verstandig lijkt.

edit: Volgens de telegraaf hangt het met name hierom:
Amsterdam - Vakbond FNV dreigt het akkoord met betrekking tot loonoffer van KLM op te blazen. De vakbond wil niet tekenen, als de looptijd van de nieuwe cao-afspraken niet gelijkgetrokken wordt onder alle groepen werknemers.

De piloten hebben echter afspraken gemaakt voor slechts 1,5 jaar, waar dat voor de overige groepen ruim twee jaar is.

Van den Brink zegt tegen De Telegraaf dat het FNV niet uitmaakt welke termijn gehanteerd wordt. „We vinden het ook prima als iedereen op 31 december 2022 zit. We zijn zelfs bereid te praten over een langere looptijd”.
Ze zitten er dus vrij principieel in, valt ook wat voor te zeggen. Maar toch heb ik sterk 'maar nu even niet' gevoel hierbij.

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 28-10-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:38
franssie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:55:
uit het FD artikel:

[...]

FNV speelt het heel hard, harder dan mij verstandig lijkt.

edit: Volgens de telegraaf hangt het met name hierom:

[...]

Ze zitten er dus vrij principieel in, valt ook wat voor te zeggen. Maar toch heb ik sterk 'maar nu even niet' gevoel hierbij.
Dan ruilen ze toch van pakket? Oh nee zelfde lusten en lasten willen ze ook niet.

[ Voor 17% gewijzigd door upclocker op 28-10-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
upclocker schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:35:
[...]

Dan ruilen ze toch van pakket? Oh nee zelfde lusten en lasten willen ze ook niet.
Vergeet je niet even te vermelden wat de piloten als 'return' krijgen voor hun loonoffer?

Als je ziet wat dat pakket inhoud, dan begrijp je héél misschien ook een héél klein beetje waarom veel mensen in de Nederlandse samenleving een bepaald beeld hebben bij KLM piloten.

Jij weet natuurlijk zelf ook wel dat in een grote crisis waarin wij als KLM nu zitten, het bijzonder opmerkelijk is dat de piloten een enorm pakket aan extraatjes krijgen.

Ik zal ze hier maar niet opsommen...ik garandeer je dat dat de beeldvorming over piloten alleen maar in zéér negatieve zin afneemt als ik dit hier zou delen

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 28-10-2020 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Geert1976 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Ik zal ze hier maar niet opsommen...ik garandeer je dat dat de beeldvorming over piloten alleen maar in zéér negatieve zin afneemt als ik dit hier zou delen
Doe eens wel, ben benieuwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
Geert1976 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Vergeet je niet even te vermelden wat de piloten als 'return' krijgen voor hun loonoffer?

Als je ziet wat dat pakket inhoud, dan begrijp je héél misschien ook een héél klein beetje waarom veel mensen in de Nederlandse samenleving een bepaald beeld hebben bij KLM piloten.

Jij weet natuurlijk zelf ook wel dat in een grote crisis waarin wij als KLM nu zitten, het bijzonder opmerkelijk is dat de piloten een enorm pakket aan extraatjes krijgen.

Nou wat voor extraatjes allemaal dan? Volgens mij alleen dat ze een keer extra kunnen IPBen. FNV moet niet klagen, onder modaal krijgt er zelfs nog geld bij nota bene. Het zijn allemaal extraatjes die de KLM niks kost en bovendien toch makkelijk aan te bieden zijn gezien er de komende tijd toch minder businessclass passagiers zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
upclocker schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:33:
[...]

Nou wat voor extraatjes allemaal dan? Volgens mij alleen dat ze een keer extra kunnen IPBen.
Het ipb verhaal is ook nog eens voor iedere KLMer die 15% of meer inlevert, piloot of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
o.a. 15 extra vrije (KV) dagen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Die betaald worden door inlevering van de 13de maand. Buiten de 20% om dus, om collega's aan het werk te houden en KLM flinke ontslagkosten te besparen.

En door iedereen, ook diegene die geen 1,5x modaal en hoger verdienen, gewoon wel 20% in te laten leveren.

Wat nog meer?

[ Voor 15% gewijzigd door Fly-guy op 28-10-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Fly-guy schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:06:
[...]

Die betaald worden door inlevering van de 13de maand. Buiten de 20% om dus, om collega's aan het werk te houden en KLM flinke ontslagkosten te besparen.

En door iedereen, ook diegene die geen 1,5x modaal en hoger verdienen, gewoon wel 20% in te laten leveren.

Wat nog meer?
Aan jouw kennis te merken weet je vast de rest ook wel ;)

Vooruit... gratis C class tickets.

Het gaat mij niet eens zo zeer om 't pakket royale extra's.
Maar meer om 't feit dat piloten blijkbaar vinden dat je in een enorme crisis nog denkt recht te hebben op een pakket extra's.

Nu hou ik er zelf echt over op. d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Geert1976 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:03:
[...]

Aan jouw kennis te merken weet je vast de rest ook wel ;)

Vooruit... gratis C class tickets.

Het gaat mij niet eens zo zeer om 't pakket royale extra's.
Maar meer om 't feit dat piloten blijkbaar vinden dat je in een enorme crisis nog denkt recht te hebben op een pakket extra's.

Nu hou ik er zelf echt over op. d:)b
Ik zou ook maar ophouden inderdaad, want je praat ronduit onzin.

Er zijn geen gratis C Class tickets, er kan, indien er plek is en je al een IPB ticket gekocht hebt, een ipb'er naar de C Class verplaatst worden.

En, volgens mij, geldt dat voor iedereen die 15% of meer inlevert.

Schermen met "weet je vast de rest ook wel ;)" lijkt er verdomd veel op dat je geen flauw idee hebt, als je werkelijk iets had, had je het wel opgeschreven. Nu blijkt het alsof je wat gehoord hebt, maar geen idee hebt van de details.

En voor wat betreft:
"Maar meer om 't feit dat piloten blijkbaar vinden dat je in een enorme crisis nog denkt recht te hebben op een pakket extra's."
Laten we niet vergeten dat het FNV vond dat iedereen die 1,5x modaal (55.000 euro per jaar) niet in hoeft te leveren, hoezo niet in de crisis waar jij het over hebt?
En dat men KLM ook nog eens heeft opgedragen om te lobbyen om alsnog een winstuitkering voor die groep uit te laten keren. Hoezo realistisch in een tijd waar het geld als water uit het bedrijf stroomt?

De extra's die aan diegenen die meer dan 15% inleveren gegeven zijn, zijn kosteloos.

En, blijkens de woorden van Hoekstra, dragen deze werknemer ook bij aan het behoud van 200.000 banen in een keten die vasthaken aan Schiphol/KLM. Dat mag wel wat tegenover staan, zeker als het KLM niets kost.

[ Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 28-10-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Fly-guy schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:36:
[...]
Dat mag wel wat tegenover staan, zeker als het KLM niets kost.
Waar staat dat? Dat er "wel wat tegenover mag staan"
Of zouden de piloten zelf hebben besloten dat ze daar recht op hebben ? Denk 't laatste...

[ Voor 7% gewijzigd door _Bailey_ op 28-10-2020 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Geert1976 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:24:
[...]

Waar staat dat? Dat er "wel wat tegenover mag staan"
Of zouden de piloten zelf hebben besloten dat ze daar recht op hebben ? Denk 't laatste...
Nogmaals, niet de piloten, maar iedereen die 15% of meer bijdraagt....

En ja, elke cao onderhandeling heeft een resultaat van dingen krijgen en dingen inleveren. De dingen die aan de piloten (en anderen die bijdragen met meer dan 15%) gegeven worden zijn tenminste kostenneutraal, in tegenstelling tot wat andere domeinen los gepeuterd hebben. 50 tot 80% van de werknemers levert niets in en krijgt zelfs extra geld.

Hoezo dan zeiken over een gratis extraatje voor diegenen die wel fors inleveren? Lever ook je winstuitkering in, kun je ook een keer c klasse vliegen (dure upgrade, ik zou bij zijn met wat ik had).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
[...]
<>
En, blijkens de woorden van Hoekstra, dragen deze werknemer ook bij aan het behoud van 200.000 banen in een keten die vasthaken aan Schiphol/KLM. Dat mag wel wat tegenover staan, zeker als het KLM niets kost.
Deze had ik eerder gemist. WTF 200k banen? Het waren er eerst 115k. Daarvoor 80 - 70 ...
Ach als het zo uitkomt morgen 250 duzend jawel. Wopke wordt bestuurder bij KLM danwel Schiphol over 10 jaar (als KLM dan nog bestaat, Schiphol overleeft wel).
Ik zou er om kunnen lachen als het niet mijn belastinggeld was.

edit: en dat dus de vakbonden het niet eens worden hoe mijn belastinggeld te spenderen vind ik echt bijzonder.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 28-10-2020 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:18:
[...]

Deze had ik eerder gemist. WTF 200k banen? Het waren er eerst 115k. Daarvoor 80 - 70 ...
Ach als het zo uitkomt morgen 250 duzend jawel. Wopke wordt bestuurder bij KLM danwel Schiphol over 10 jaar (als KLM dan nog bestaat, Schiphol overleeft wel).
Ik zou er om kunnen lachen als het niet mijn belastinggeld was.
Ook ak zijn het er maar 10, vrijwel de enigen die er aan betalen zijn de piloten, de rest kijkt de andere kant op, of erger, houdt het handje op en krijgt extra geld.

Prima, maar om nu vol te blijven houden dat het inleveren bij de piloten is om KLM te redden, is vrij ridicuul te noemen. Het is simpelweg nivelleren om de afgunstigen onder ons te pleasen en daarmee het overleven vrijwel onmogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Fly-guy schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:27:
[...]
Ook ak zijn het er maar 10, vrijwel de enigen die er aan betalen zijn de piloten, de rest kijkt de andere kant op, of erger, houdt het handje op en krijgt extra geld.

<>
Dat bedoel ik ook niet, mijn 'rage' begon ooit bij de bonus uitkeringen van het management. Dat personeel moet inleveren lijkt mij logisch. Wat me opvalt is dat in de luchtvaart het een interne wij/zij discussie is geworden - en dat is toch wel wat beschamend als je deze nu bijna dode sector naast de andere dode sectoren zet. Gezien het steun bedrag, als lening met een staatsgarantie (dus bij falen moet de belastingbetaler bloeden)
De hele sector lijkt blind te zijn voor wat er speelt, en dat verbaasd mij oprecht.

Die 15 VK dagen zijn minder waard dan de 13e maand (bierviltje berekening), die IPB vlucht klinkt leuker dan het is (wan heen leuk maar kom je ook terug) dus ik snap die ophef daarover ook niet zo. Enn 18 of 20 maanden? Wordt ik ook niet warm of koud van. Dat de verschillende groepen elkaar het licht niet gunnen, maar wel aanspraak willen maken op staatssteun - dat schokt me. En dan maakt het dus niet uit of het een piloot of grondsmurf is. Afhandeling was toch al slecht vwb voorwaarden.
Die KLM familie heeft dus niet bestaan (want anders hadden ze geen drie of meer vakbonden).
Prima, maar om nu vol te blijven houden dat het inleveren bij de piloten is om KLM te redden, is vrij ridicuul te noemen. Het is simpelweg nivelleren om de afgunstigen onder ons te pleasen en daarmee het overleven vrijwel onmogelijk maken.
Ik weet niet hoe ik deze moet lezen. Maar dat piloten moeten inleveren om de overlevingskansen van KLM te vergroten lijkt mij evident? Of genereren piloten cash zonder te vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

haha...dit is wel heel erg bijzonder. Eerst mij beschuldigen van het ''praten van onzin'' en vervolgens zelf informatie delen hier die volslagen onjuist is (nee, niet alleen uit je laatste post, ook die daarvoor)

Ik ben klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 29-10-2020 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Geert1976 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 03:01:
[...]

haha...dit is wel heel erg bijzonder. Eerst mij beschuldigen van het ''praten van onzin'' en vervolgens zelf informatie delen hier die volslagen onjuist is (nee, niet alleen uit je laatste post, ook die daarvoor)

Ik ben klaar.
Wederom, laat zien dan.
Wat klopt er niet?

Je suggereert veel, maar zegt niets.

Als ik het verkeerd heb, corrigeer me, maar ik lees de verschillende akkoorden en kan weinig andere concluderen dan wat ik nu doe.

[ Voor 207% gewijzigd door Fly-guy op 29-10-2020 08:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:43:
[...]

Dat bedoel ik ook niet, mijn 'rage' begon ooit bij de bonus uitkeringen van het management. Dat personeel moet inleveren lijkt mij logisch. Wat me opvalt is dat in de luchtvaart het een interne wij/zij discussie is geworden - en dat is toch wel wat beschamend als je deze nu bijna dode sector naast de andere dode sectoren zet. Gezien het steun bedrag, als lening met een staatsgarantie (dus bij falen moet de belastingbetaler bloeden)
De hele sector lijkt blind te zijn voor wat er speelt, en dat verbaasd mij oprecht.

Die 15 VK dagen zijn minder waard dan de 13e maand (bierviltje berekening), die IPB vlucht klinkt leuker dan het is (wan heen leuk maar kom je ook terug) dus ik snap die ophef daarover ook niet zo. Enn 18 of 20 maanden? Wordt ik ook niet warm of koud van. Dat de verschillende groepen elkaar het licht niet gunnen, maar wel aanspraak willen maken op staatssteun - dat schokt me. En dan maakt het dus niet uit of het een piloot of grondsmurf is. Afhandeling was toch al slecht vwb voorwaarden.
Die KLM familie heeft dus niet bestaan (want anders hadden ze geen drie of meer vakbonden).
De familie bestaat alleen als het uitkomt voor de meesten. De familiebanden zijn er alleen om de plussen gelijk te houden, maar de minnen vooral bij de piloten neer te leggen.
Echter als het iemand is die naar buiten treedt over vermeende verschillen, is het nooit de piloten vakbond, met altijd de anderen die met hun vinger wijzen.

En dan nog krijgen de piloten dan altijd weer de kritiek dat ze niet mee willen doen, dat ze niet onderdeel van de familie willen zijn.
Kijk eens naar de besparingen van 2015, waar, tegen alle beloftes in, de piloten veel meer ingeleverd hebben dan de rest van de zogenaamde familie (wat KLM uiteindelijk ook erkende, maar nooit heeft gecorrigeerd).
Er is nooit een familie geweest, alleen als er wat voor de rest wat bij de piloten viel. te halen.

En dat is best, breedste schouders en zo. Maar kom niet zeuren over familie als de rollen een keer een klein beetje zijn omgedraaid en er (nutteloze) dingetjes uitgedeeld worden aan diegenen die fors inleveren (en dat zijn dus niet alleen de piloten, maar uiteraard krijgen die wel de kritiek)
Ik weet niet hoe ik deze moet lezen. Maar dat piloten moeten inleveren om de overlevingskansen van KLM te vergroten lijkt mij evident? Of genereren piloten cash zonder te vliegen?
Dat piloten moeten inleveren verbaast (bijna) geen piloot (er zijn altijd wereldvreemden). En officieel geeft de bond ook geen kritiek op de afspraken die andere bonden gemaakt hebben.
De kritiek komt van de bonden die weinig tot niets inleveren en toch vinden dat de piloten, die wel fors inleveren, te veel krijgen.

Op persoonlijke titel vind ik dat inleveren niet vreemd is, sterker nog, het is vereist. Wil vind ik het vreemd dat werknemers die tot 1,5x modaal verdienen, niet inleveren en zelfs nog een uitkering extra krijgen.

Om het akkoord te quoten,:
Positief is Wallaard over het uitgangspunt in het voorstel dat werknemers met een inkomen tot 1,5 modaal geen salaris of andere arbeidsvoorwaarden hoeven in te leveren. “Het is goed dat de lagere en middeninkomens inkomens worden ontzien. Zij hoeven geen salarisverlaging mee te maken en krijgen de winstdeling over 2019, het jaar waarin het uitstekend ging met KLM, alsnog in twee delen uitgekeerd.
bron

Dat lonen onder modaal buiten schot blijven is niet meer dan normaal (gaat immers ook naar om 4% van het totaal), echter de bonden hebben (succesvol) gelobbyd dat die grens naar 1,5x modaal ging, wat 99% van hun leden betrof.

1,5x modaal is is 4200 bruto/3000 netto in de maand, exclusief het vakantiegeld.

Deze leden kosten na het akkoord nog steeds evenveel als voor corona. Sterker nog, ze krijgen in twee delen een winstuitkering van meer is dan een maandsalaris. (Wat toch weer uitkomt op 60 tot 100 miljoen extra).

Uiteraard blijken eerder afgesloten loonsverhogingen bedrijfsbreed niet door te gaan, wat je een besparing kunt noemen, maar wat het personeel niet meteen goedkoper maakt dan voor Corona.

Al met al moet je concluderen dat de afgesloten akkoorden KLM dus niet tot (redelijke) besparen brengen, maar zelfs tot extra (eenmalige) kosten dwingen.

Je kan niet meer droge ogen zeggen dat als ruwweg tweederde van het personeel na corona evenveel kost als ervoor en je halverwege ook nog eens een extra uitkering mag uitbetalen, de eisen van Hoekstra er lagen om KLM te redden. Als slechts de minderheid van het personeel inlevert (en de totale besparing in euro ook minder is dan de helft van je totale personeelskosten) moet je concluderen dat het (te) weinig zoden aan de dijk zet.

Hoezeer vergroot dat in de werkelijkheid de kansen op overleven? Ook een stewardess of diegene die een loadsheet maakt levert geen cash op als deze niets te doen heeft.

Bijdragen doen de piloten natuurlijk, zwaarste lasten, breedte schouders, allemaal prima (liever niet uiteraard, maar wat nodig is, is nodig). Daarom ligt er nu een plan van meer dan 20% op tafel. (Wat KLM overigens ook nog eens forse uitgaven bespaard wanneer het piloten zou moeten ontslaan.) Maar kom niet aan met kinderachtig gedoe over een gratis upgrade naar de C klasse als je zelf weinig tot niets inlevert of zelfs geld los weet te peuteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Fly-guy op 29-10-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Niet de meest kwalitatieve krant van NL maar er zijn een aantal aandachtsgebieden waar ze vaak de vinger goed in de bibs hebben, en luchtvaart is een van die onderwerpen.
Den Haag - De frustratie in het kabinet over het te beperkte loonoffer van KLM-personeel is zo hoog opgelopen, dat de miljardensteun voor de luchtvaartmaatschappij op het spel staat. Het geduld met KLM, de vakbonden en de piloten is op, melden bronnen rond het kabinet.

Loopduur van afspraken

Maar Hoekstra vindt het niet voldoende. Dat zit hem vooral in de loopduur van de afspraken. Het kabinet wil dat die in elk geval net zo lang zouden duren als het steunpakket voor KLM, dat tot 2025 loopt. Maar de piloten hebben slechts voor anderhalf jaar afspraken gemaakt en ander personeel voor tweeënhalf jaar. En vakbond FNV dreigt zelfs voor die afspraken niet te tekenen, omdat de piloten kortere afspraken hebben gemaakt.
het gaat overigens over 3.400.000.000,-- euro staatssteun . En 30 tot 200k banen afhankelijk van hoe je telt,

dus die looptijd blijft maar terug komen en door etteren.
Niet best

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 30-10-2020 03:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[quote][b][message=64434724,eilijker om te stoppen.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Het blijft de Telegraaf, maar vaak zitten ze wel in de buurt van de waarheid. Desondanks verbaast mij het een beetje.

Dat Hoekstra eisen heeft, is logisch, maar hoezo raakt het geduld op met de piloten?

Hij gaat in een geheim overleg met KLM, houdt daarbij alle bonden buiten de deur. De resultaten blijven ook grotendeels geheim, de alleen bepaalde percentages en aantal keer modaal komt openbaar naar buiten.

Vervolgens weigert KLM te onderhandelen met de bonden tot een maand voor de deadline. En van de redenen die gegeven werd was dat de KLM onderhandelaars vakantie hadden.

Nu zat ik natuurlijk niet bij die uiteindelijke onderhandelingen, maar ik mag aannemen dat KLM wel wist wat Hoekstra echt hard had staan als eis.

De piloten merken dat hun huidige cao opengebroken moet worden, voldoen aan de bekende percentages en sluiten een nieuwe cao af voor de resterende tijd van de huidige.

En KLM zet daar hun handtekening onder.

Vervolgens blijft het doodstil vanuit KLM, geen opmerkingen dat de termijn te kort is, geen verzoek tot overleg omdat de steun in gevaar komt.

En nu raakt het geduld op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:34

_Christiaan_

Master of SOG

[...]

Ik vraag me af hoe je aan het volgende komt: "vrijwel de enigen die er aan betalen zijn de piloten, de rest kijkt de andere kant op, of erger, houdt het handje op en krijgt extra geld"

Ik ben geen piloot maar ik werk op hoofdkantoor. Ook ik moet salaris inleveren hoor. Kan je uitleggen hoe je eraan komt dat grond en cabine geen salaris hoeft in te leveren of zelfs extra geld krijgt?

Voor zo ver ik weet moet iedereen even veel salaris inleveren en is er geen verschil tussen piloten, cabine of grond. Hoeveel je moet inleveren hangt af van je salaris. Ik ben benieuwd of jij andere informatie hebt.

Piloten hebben als enige een kortere tijdsduur bedongen voor de nieuwe afspraken. Ik vraag mij af waarom dit niet gewoon wordt gelijkgetrokken.

Volgens de nieuwsberichten die ik heb gelezen zijn piloten de enige die extra's ervoor terug krijgen, zoals een beter IPB-nummer wat direct ten koste gaat van de collega's op de grond en cabine. En extra vakantiedagen. Het steekt mij wel dat piloten een beter IPB nummer hebben bedongen omdat dit ten koste gaat van je collega's op de grond of in cabine.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
_Christiaan_ schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:35:
[...]

Ik vraag me af hoe je aan het volgende komt: "vrijwel de enigen die er aan betalen zijn de piloten, de rest kijkt de andere kant op, of erger, houdt het handje op en krijgt extra geld"

Ik ben geen piloot maar ik werk op hoofdkantoor. Ook ik moet salaris inleveren hoor. Kan je uitleggen hoe je eraan komt dat grond en cabine geen salaris hoeft in te leveren of zelfs extra geld krijgt?

Voor zo ver ik weet moet iedereen even veel salaris inleveren en is er geen verschil tussen piloten, cabine of grond. Hoeveel je moet inleveren hangt af van je salaris. Ik ben benieuwd of jij andere informatie hebt.

Piloten hebben als enige een kortere tijdsduur bedongen voor de nieuwe afspraken. Ik vraag mij af waarom dit niet gewoon wordt gelijkgetrokken.
Misschien is de quote inderdaad wat onzorgvuldig neergezet, maar er staat niet voor niets vrijwel de enigen. Verderop heb ik het ook steeds over een grote groep die niet inlevert. Mogelijk komt dat door steeds maar weer gooien van media en overheid dat de piloten maar moeten inleveren.

Maar, tenzij ik er naast zit, is het volgende aan de hand:
Personeel tot 1,5 modaal leveren, aldus de cnv, FNV en vnc, hun loonsverhoging in. Dat staat tegenover dat er verder niet gesleuteld wordt aan het salaris wat in 2020 op de loonstrook stond.
Daarnaast krijgt de groep tot 1,5 modaal hun winstuitkering over 2019 in twee delen uitgekeerd.

Ik quote het CNV nog een keer:
Positief is Wallaard over het uitgangspunt in het voorstel dat werknemers met een inkomen tot 1,5 modaal geen salaris of andere arbeidsvoorwaarden hoeven in te leveren. “Het is goed dat de lagere en middeninkomens inkomens worden ontzien. Zij hoeven geen salarisverlaging mee te maken en krijgen de winstdeling over 2019, het jaar waarin het uitstekend ging met KLM, alsnog in twee delen uitgekeerd. Tegelijkertijd leveren zij toch een stevige bijdrage, omdat de al eerder afgesproken loonsverhogingen voorlopig niet doorgaan.
Het FNV zegt:
De loonsverhoging van augustus 2021 wordt uitbetaald aan de werknemers die tot modaal verdienen (definitie KLM, alle inkomenselementen, deeltijd wordt omgerekend naar voltijd).
Iedere medewerker die vanaf modaal en tot 1,5 keer modaal verdient, krijgt geen loonsverhoging. Wel wordt in oktober 2020 en oktober 2021 de halve winstuitkering van 2019 uitbetaald.
Tenzij je niet onder deze nieuwe CAOs valt, of boven de 1,5 modaal zit, lees ik toch echt niets anders dan niets inleveren ten opzichte van de huidige loonstrook en zelfs een maandsalaris extra.

Laten we eerlijk zijn, ook al doen alle bonden er aan mee, een nog niet gekregen loonsverhoging is natuurlijk geen besparing. Daarmee beperk je toekomstige kosten, maar niet de huidige.

Volgens mij, maar daar zit ik waarschijnlijk mis mee, zou KLM de huidige kosten moeten verlagen en dat gebeurt niet met deze afspraken.

Mocht jij andere informatie hebben, ik laat me graag corrigeren, maar wat ik online en op papier lees, kan ik niet anders concluderen dan voor een groot gedeelte van de werknemers de kosten per werknemer in 2020/21/22, niet lager zijn dan in 2019 en zelfs eenmalig een bonus krijgen.
Volgens de nieuwsberichten die ik heb gelezen zijn piloten de enige die extra's ervoor terug krijgen, zoals een beter IPB-nummer wat direct ten koste gaat van de collega's op de grond en cabine. En extra vakantiedagen. Het steekt mij wel dat piloten een beter IPB nummer hebben bedongen omdat dit ten koste gaat van je collega's op de grond of in cabine.
De zogenaamde extra's die maar de kop op blijven steken zijn voor iedereen die 15% of meer in inleveren, dus niet alleen de piloten. Waar die 15% vandaan komt, is mij onbekend. Wetende dat alle piloten 20% inleveren, zal het vast uit een ander domein komen.

Daarnaast zijn de extra vakantiedagen gekocht met eigen geld. Piloten leveren de 13de maand in te om die 15 dagen te krijgen om zo collega's mogelijk te behoeden voor ontslag. Dit is dus bovenop de vereiste reductie in kosten.

Nogmaals tenzij jij andere informatie hebt over de akkoorden, kan ik echt niet anders zeggen dat iedereen onder 1,5 modaal, en dat is meer dan de helft van het totaal, niets inlevert ten opzichte van de situatie voor corona en daarnaast voor een eenmalige extra cash out zorgt.

En ongeacht de persoonlijke ideeën daarover van de piloten, de vakbond klaagt niet over de verschillen. Het zijn de vakbonden die grotendeels toch al niet bijdragen aan de reductie in kosten die zeuren over een gratis extraatje en zelfs over zelf betaalde maatregelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Fly-guy op 30-10-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
_Christiaan_ schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:35:
[...]

inderdaad, dat vroeg ik me ook af.
Het steunpakket duurt zo'n 5 jaar. De piloten hebben afspraken gemaakt voor 1,5 jaar. Andere domeinen 2,5 jaar.

Hoekstra (en het kabinet) wil dat de afspraken gelden net zo lang als de looptijd van het steunpakket/lening.

Ben zeer benieuwd naar het (spoed) overleg dat nu plaatsvindt op het hoofdkantoor met Elbers en vakbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b]Fly-guy in "KLM AF en andere maatschappijen in tijden van corona-steun?"Fly-guy s

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Wat mij nog het meest verbaast is dat die looptijd nu pas echt boven water komt als een rots van Lorelei.
Of de politiek heeft een draai gemaakt of de bonden hebben aangenomen dat "zoals altijd" de politiek wel zwicht voor KLM (en Schiphol).
Dit wordt een interessant boek later.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 30-10-2020 15:58 . Reden: dt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:34

_Christiaan_

Master of SOG

Fly-guy schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:20:
[...]
Misschien is de quote inderdaad wat onzorgvuldig neergezet, maar er staat niet voor niets vrijwel de enigen. Verderop heb ik het ook steeds over een grote groep die niet inlevert. Mogelijk komt dat door steeds maar weer gooien van media en overheid dat de piloten maar moeten inleveren.

Maar, tenzij ik er naast zit, is het volgende aan de hand:
Personeel tot 1,5 modaal leveren, aldus de cnv, FNV en vnc, hun loonsverhoging in. Dat staat tegenover dat er verder niet gesleuteld wordt aan het salaris wat in 2020 op de loonstrook stond.
Daarnaast krijgt de groep tot 1,5 modaal hun winstuitkering over 2019 in twee delen uitgekeerd.

Ik quote het CNV nog een keer:

[...]

Het FNV zegt:

[...]

Tenzij je niet onder deze nieuwe CAOs valt, of boven de 1,5 modaal zit, lees ik toch echt niets anders dan niets inleveren ten opzichte van de huidige loonstrook en zelfs een maandsalaris extra.

Laten we eerlijk zijn, ook al doen alle bonden er aan mee, een nog niet gekregen loonsverhoging is natuurlijk geen besparing. Daarmee beperk je toekomstige kosten, maar niet de huidige.

Volgens mij, maar daar zit ik waarschijnlijk mis mee, zou KLM de huidige kosten moeten verlagen en dat gebeurt niet met deze afspraken.

Mocht jij andere informatie hebben, ik laat me graag corrigeren, maar wat ik online en op papier lees, kan ik niet anders concluderen dan voor een groot gedeelte van de werknemers de kosten per werknemer in 2020/21/22, niet lager zijn dan in 2019 en zelfs eenmalig een bonus krijgen.

[...]

De zogenaamde extra's die maar de kop op blijven steken zijn voor iedereen die 15% of meer in inleveren, dus niet alleen de piloten. Waar die 15% vandaan komt, is mij onbekend. Wetende dat alle piloten 20% inleveren, zal het vast uit een ander domein komen.

Daarnaast zijn de extra vakantiedagen gekocht met eigen geld. Piloten leveren de 13de maand in te om die 15 dagen te krijgen om zo collega's mogelijk te behoeden voor ontslag. Dit is dus bovenop de vereiste reductie in kosten.

Nogmaals tenzij jij andere informatie hebt over de akkoorden, kan ik echt niet anders zeggen dat iedereen onder 1,5 modaal, en dat is meer dan de helft van het totaal, niets inlevert ten opzichte van de situatie voor corona en daarnaast voor een eenmalige extra cash out zorgt.

En ongeacht de persoonlijke ideeën daarover van de piloten, de vakbond klaagt niet over de verschillen. Het zijn de vakbonden die grotendeels toch al niet bijdragen aan de reductie in kosten die zeuren over een gratis extraatje en zelfs over zelf betaalde maatregelen.
Ik vind dat je de afgesproken loonsverhoging wel moet meenemen. Ik vind eigenlijk dat je alles, wat tot Corona afgesproken was, moet rekenen tot je 'referentie-inkomen'. De afgesproken loonsverhoging zit daar ook bij vanaf het moment dat die in zou gaan.

De MSG 1-3 krijgen idd eenmalig zowel het winstuitkeringsdeel (verminderd met wat je aan salaris moet inleveren) en de 'nieuwe' vaste eindejaarsuitkering. Dat vind ik ook vreemd en ik vind het een slecht idee. Wellicht heeft het ermee te maken om de lagere inkomens iets te ontzien.

Ik ben zelf meer van het gelijke monniken gelijke kappen. Met moet gewoon ongeacht beroep kijken naar het jaarinkomen. En vervolgens met de vaste afgesproken ratio daar iets van af halen: 0 procent op een modaal inkomen (€ 36.500 in 2020) naar 20 procent voor een inkomen dat driemaal modaal is. Geen additionele extra's voor bepaalde groepen e.d. Ze moeten gewoon die staffel voor iedereen gelijktrekken. Op welk jaarinkomen had je recht op gezien de vorige afspraken, en waartoe wordt dat gereduceerd met de staffel.

Daarnaast ben ik van mening dat een eerder beloofde loonsverhoging ook bij het jaarinkomen van het betreffende jaar moet worden gerekend. 0% loonstijging is door inflatie immers in feite loondaling.

En als laatste ben ik van mening dat men te allen tijde regels moet voorkomen die ten koste gaan van je collega's (lees: beter IPB nummer)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
_Christiaan_ schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

Ik vind dat je de afgesproken loonsverhoging wel moet meenemen. Ik vind eigenlijk dat je alles, wat tot Corona afgesproken was, moet rekenen tot je 'referentie-inkomen'. De afgesproken loonsverhoging zit daar ook bij vanaf het moment dat die in zou gaan.
De bonden en het bedrijf zijn het met je eens, maar persoonlijk ik niet. Volgens mij heeft de ingreep van Hoekstra als doel om de huidige kosten te verlagen, niet te toekomstige.
Maar dat is mijn mening.
De MSG 1-3 krijgen idd eenmalig zowel het winstuitkeringsdeel (verminderd met wat je aan salaris moet inleveren) en de 'nieuwe' vaste eindejaarsuitkering. Dat vind ik ook vreemd en ik vind het een slecht idee. Wellicht heeft het ermee te maken om de lagere inkomens iets te ontzien.
Modaal en 1,5x modaal noem ik niet een lager inkomen.
Ik ben zelf meer van het gelijke monniken gelijke kappen. Met moet gewoon ongeacht beroep kijken naar het jaarinkomen. En vervolgens met de vaste afgesproken ratio daar iets van af halen: 0 procent op een modaal inkomen (€ 36.500 in 2020) naar 20 procent voor een inkomen dat driemaal modaal is. Geen additionele extra's voor bepaalde groepen e.d. Ze moeten gewoon die staffel voor iedereen gelijktrekken. Op welk jaarinkomen had je recht op gezien de vorige afspraken, en waartoe wordt dat gereduceerd met de staffel.

Daarnaast ben ik van mening dat een eerder beloofde loonsverhoging ook bij het jaarinkomen van het betreffende jaar moet worden gerekend. 0% loonstijging is door inflatie immers in feite loondaling.
Ik snap ook niet waarom Hoekstra het zo heeft aangepakt. Een heldere tabel, beginnend bij modaal en eventueel langer doorgaand of een hoger percentage voor de top lonen geeft minder gedoe en met besparingen.
Verwijderd1 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:51:
[...]

Zo zie je dat van binnenuit misschien, maar van buitenaf lijkt het er toch echt op dat KLM zonder duidelijke einddatum* aan het infuus van belastinggeld komt te liggen.

Volgens mij is het geen onredelijke vraag of dat wel een slimme beslissing is (van het kabinet). @franssie had het al over chapter 11 waarbij allerlei contracten opnieuw onderhandeld kunnen worden, maar hier lijkt men vrolijk op dezelfde manier door te gaan.

* Natuurlijk gaat het nu om een bepaald bedrag met een bepaalde looptijd, maar daarna zijn de problemen natuurlijk niet opgelost (want geen structurele hervormingen). Na die tijd is die paar miljard op en sta je weer voor de keuze om er nog meer geld in te pompen. Doe je dan niet meer mee dan is die eerdere 3.4 miljard natuurlijk weggegooid. En hetzelfde als je niet mee doet met een eventuele emissie, dan verwatert de Nederlandse positie.
Probleem is echter dat die 5 jaar niet door KLM gecommuniceerd is richting het personeel en de bonden. Waarom een akkoord afsluiten voor 1,5 of 2,5 jaar als je weet dat dat niet genoeg is?

En volgens het FNV kwam die termijn toch echt van de directie.

Daarnaast, is 5 jaar wel slim? Wat als de tent tegen alle schijn in, toch nog 3 jaar door kwakkelt maar het gaat slechter. De afspraken staan voor 5 jaar, hoe ga je dat oplossen?
Alsnog (wederom) de cao openbreken? Wat is een afspraak nu dan nog waard, hoe betrouwbaar ben je dan als bedrijf/overheid?
franssie schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:25:
Wat mij nog het meest verbaasd is dat die looptijd nu pas echt boven water komt als een rots van Lorelei.
Of de politiek heeft een draai gemaakt of de bonden hebben aangenomen dat "zoals altijd" de politiek wel zwicht voor KLM (en Schiphol).
Dit wordt een interessant boek later.
Dat is ook het vreemde ervan. De FNV zegt:
We wisten dat Hoekstra afspraken voor vijf jaar wilde, maar het voorstel om eerst voor 2,5 jaar te gaan, komt van de KLM-directie. Er gaat kennelijk iets mis in de afstemming tussen het ministerie en KLM”, zegt FNV-bestuurder Jan van den Brink in een reactie tegen De Telegraaf
Sowieso was de looptijd meteen bekend bij Hoekstra toen het plan op 1 oktober ingediend werd. Uiteraard heeft hij meer te doen, maar om nu ineens een dag voor de deadline met door argument te komen is beetje vreemd, op z'n minst.

Daarnaast is het vanuit de KLM leiding doodstil gebleven na 1 oktober. Als de leiding wist van de 5 jaar, waarom is dat niet gecommuniceerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Laten we elkaar toch niet voor de gek houden...... de loonmatiging is gewoon ondermaats voor de situatie waarin we ons bevinden. Al die praatjes en verwijten van de verschillende partijen is alleen maar het eigen straatje schoonpraten.

Niemand is natuurlijk blij met salaris inleveren, en de manier waarop is ook wel wat op af te dwingen. Maar het is dan ook een bijzondere situatie.

De feiten blijven dat wat er nu ligt alleen maar het opgeven van wat incidentele beloningen is en niet de noodzakelijke structurele aanpassing van beloningen op de lange termijn.

En ja, in de publieke opinie is het nou eenmaal niet te verkopen dat je een bedrijf redt met overheidsgeld en dat dit dan gaat naar een bovenmatige beloning van een stelletje arrogante veelverdieners als de piloten :-).

Een beetje een beloning voor al dat gedrag uit het verleden zullen we maar zeggen. Als je vaak vliegt (of beter gezegd vloog) met KLM dan is die veel voorkomende arrogantie iets wat je niet snel vergeet. Dat is vast een deel van de reden dat de publieke opinie nou niet heel veel opheeft met dit soort discussies.

[ Voor 23% gewijzigd door Yowzawood op 30-10-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b]Fly-guy in "KLM AF en andere maatschappijen in tijden van corona-steun?"

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Verwijderd1 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:10:
[...]Ik vind het eigenlijk vreemd dat het personeel zoveel inspraak heeft.
Tja, zij moeten nou eenmaal instemmen met een aanpassing van een CAO.

Mar het is vanuit alle partijen een vorm van chantage.......

Vanuit de overheid die zegt dat ze anders noodzakelijke leningen niet gaan garanderen en vanuit het personeel die nagenoeg zeker weet dat de overheid ze niet failliet laat gaan. En dan draaien we ook nog lekker om het verlies op de eerdere aandeleninvestering, alle AF aspecten en de verwevenheden met Schiphol heen.

Nou zijn er al eerder landen geweest die hun nationale luchtvaartmaatschappij gewoon failliet hebben laten gaan.... en zo dramatisch heeft dat nou ook weer niet uitgepakt. Gelukkig voor de KLM medewerkers zijn onze politici te laf voor harde maatregelen. De koning moet immers zijn vlieguren ergens kunnen maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Yowzawood op 30-10-2020 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Verwijderd1 Dat soort berekeningen zijn lastig te maken. Daar kwam AMRO bank destijds achter toen ze de financiering van een grote scheepswerf introkken en failliet lieten gaan (waar ze recht toe hadden) maar ze waren even waren vergeten dat de toeleveranciers ook kredieten bij hun hadden lopen. Dat was een dure fout.
Aan de andere kant als je aan Schiphol/KLM vraagt hoeveel banen er van hun afhankelijk zijn dan komen ze tot ongeveer het inwonersaantal van NL (want de slager, schilder, schoonmaker etc etc van de expat die anders niet voor NL had gekozen hadden dan ook minder werk).

Ik denk dat eigenlijk niemand weet hoe belangrijk Schiphol/KLM echt zijn. Maar het is wel een essentieel onderdeel van onze infrastructuur. Of dat in de huidige vorm is daar heb ik mijn twijfels over maar dat is wel bekend ondertussen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b]Yowzawood in "KLM AF en andere maatschappijen in tijden van corona-steun?"Yowzalyse publiek is.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Wopke Hoekstra wijst tegenover verslaggever Laurens Boven nog eens op het belang op de langere termijn. 'Allerlei concurrenten grijpen massaal in op hun kostenbasis en in hun personeelsbestand. Als je daar niet in meegaat, weet je precies wat dat betekent voor de continuïteit van de onderneming. We zijn hier natuurlijk wel echt al enige maanden over in gesprek, dus er kunnen weinig verrassingen zijn over de inzet van het kabinet.'

Intensieve gesprekken

Daarmee weerspreekt Hoekstra berichtgeving in de Telegraaf waarin zijn tegenstem als een verrassing wordt opgevoerd. 'Ik kan van mijn kant alleen maar zeggen dat hier de afgelopen maanden en weken intensief over gesproken is door ambtenaren van de twee meest betrokken ministeries en ministers. Ik ga niet speculeren op de volgordelijkheid der dingen, maar ik kan alleen maar zeggen dat we helder zijn geweest dat de afspraken gelden voor de looptijd van de lening.'
Als KLM inderdaad tussen de 5 en 2,5 jaar heeft gezeten in de communicatie wat FNV stelt (in een quote eerder hierboven) ... ergens ging er dan iets fantastisch fout. Dit verwacht ik niet in Nederland, eerder in Frankrijk, UK en dat soort* landen.

edit: *) verdient wellicht wat toelichting. Frankrijk en UK zijn landen waar overeenstemming bijna een vies woord is. De een met sterke vakbonden, de andere bijna zonder. Dit soort sabotage zie ik daar wel maar in NL eigenlijk nooit echt.

edit2: de 2,4 mld naast de staatslening van 1 mld wordt uitgeleend door banken met de garantie van de staat erachter. Zouden die uiteindelijk dwars zijn gaan liggen omdat zij de levensvatbaarheid van de KLM niet inzien bij het hernieuwde kosten niveau? Dat zou de communicatie wel kunnen verklaren, een extra schijf voor storing.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 30-10-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Verwijderd1 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:06:
[...]Ik zou eisen vanuit de overheid geen chantage noemen. Zij komen met belastinggeld over de brug, dan moeten ze vanuit moreel oogpunt ook zorgen dat dat geld goed terecht komt.
De chantage zit natuurlijk in het feit dat in een normale situatie iemand die een lening verstrekt niet kan afdwingen dat een CAO aangepast wordt, en al helemaal niet komt met allerlei politieke standpunten als minder nachtvluchten, enz.

Maar gezien de omstandigheden vindt ik de salariseisen nog aan de erg lage kant. Objectief gezien is een (max) 20% minder salaris als je 30% meer verdient dan bij de vergelijkbare concurrenten natuurlijk een peuleschil. En al helemaal omdat de vaardigheid die je hebt nu op de markt helemaal niets waard is.

Bij een faillisement is het max 2.100 netto voor zo'n piloot voor een paar jaar..... je moet dus enorm blij zijn dat er iemand garant staat voor die 6 maanden salaris + pensienopbouw die je nu al hebt gekregen van de overheid en voor de toekomst slechts een beperkte aanpassing ervan.

En het is maar goed dat de analyses niet publiek zijn, iedereen die een beetje objectief naar de luchtvaart kijkt kan berekenen dat dit steunpakket slechts het begin is. Er moet nog minstens 5-10 miljard bij KLM bij de komende jaren.... en dat gaat nooit in leningen lukken maar dat zullen aandelen (zonder een fatsoenlijk rendement) gekocht door de staat moeten worden.

En we hebben al zo'n €400-500 miljoen verloren op ons recente nationale aandelenbelang en we hebben blijkbaar nog steeds niets te zeggen in de klucht met AF.

Dus KLM wordt wel erg ruim bedeeld t.o.v. anderen..... en dan nog klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Yowzawood schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:10:
[...]

De chantage zit natuurlijk in het feit dat in een normale situatie iemand die een lening verstrekt niet kan afdwingen dat een CAO aangepast wordt, en al helemaal niet komt met allerlei politieke standpunten als minder nachtvluchten, enz.
<>

Dus KLM wordt wel erg ruim bedeeld t.o.v. anderen..... en dan nog klagen.
in een normale situatie gaat het bedrijf eerst in surseance en daarna failliet,,in die tweede fase worden alle contracten (werknemers en leveranciers) dus ontbonden.
Surseance is een tussenfase waar de curator tijd heeft om een koper te zoeken (met behoud van contracten) maar wie wil er nu een dure luchtvaartmij kopen als AF/KLM? Niemand. Het enige dat geld waard is, is het merk, de landingsrechten en de planners + onderhoud crew (technici zijn heel moeilijk te vinden).
De rest is best wel vervangbaar en op te leiden maar ergens lijken de vakbonden en het aanhangige personeel te denken dat ze onmisbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b]Yowzawood in "KLM AF en andere maatschappijen in tijden van corona-steun?"Yowzaw

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Verwijderd1 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:51:
[...]Waarom is het dan goed dat die analyses niet publiek zijn? Uiteindelijk is het toch belastinggeld waar die aandelen van gekocht gaan worden, dan mag de belastingbetaler toch ook wel inzage hebben in de afweging die daaraan ten grondslag ligt?
Omdat dan de kans groot is dat de pleuris uitbreekt en zichtbaar wordt dat KLM al jaren gedoemd is en de overheden (niet alleen de centrale overheid) al jarenlang besluiten neemt die niet op economische gronden te verantwoorden zijn. Één grote kluwen van centrale en locale belangen en heel vaak ook gewoon persoonlijke (iedereen kent die Limburgse grapjas nog wel). En nagenoeg al die politici vinden het wel zo prettig om zonder overstappen lekker op kosten van de belastingbetaler in business zonder overstappen te reizen. Die hebben er geen enkele moeite mee om daar wat belastinggeld tegenaan te gooien.

Natuurlijk is het van belang dat er een goede infrastructuur is. Maar bijvoorbeeld die vaak genoemde hub functie is heel discutabel, die draagt echt nagenoeg helemaal niets bij aan onze economie. Zo'n diepgaande analyse gaat er dus gewoon nooit komen. Niemand van de betrokkenen heeft er baat bij dat alle feiten op tafel komen.

Maar dit gaat, zoals alles wat met overheidsgeld bekostigd wordt, gewoon met een sisser aflopen. Kost ons op termijn minstens 5-10 miljard verlies maar daar liggen de beslissers niet wakker van.
Verwijderd1 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:51:
[...]Ik weet niet wat je hier bedoelt.
Dat het (oudere) personeel van KLM (en ze zijn niet de enige in de luchtvaart trouwens) een stel verwende werknemers zijn die al jaren de economische realiteit niet willen aanvaarden. Het trieste is alleen dat ze er waarschijnlijk nog gewoon mee wegkomen ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Yowzawood op 31-10-2020 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:16
Een faillissement is helemaal niet nodig. Hoekstra hoeft alleen een briefje te sturen met dat hij zo geen geld verschaft met een linkje erbij naar de UWV pagina over ontslag op economische gronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Rukapul Alleen is technisch gezien Hoekstra niet de werkgever. Maar verder lijkt dit inderdaad een logische route ware het niet dat VNV wel overeenkomst had met de werkgever (KLM) dus ik vraag me werkelijk af hoe een rechter hierop zal oordelen.

Wat een mega fuck-up hebben ze er van gemaakt - iedereen.

Misschien AF/KLM maandag van de beurs halen - opsplitsen en KLM alsnog verkopen (activa transactie) aan Delta en naar Amerikaans recht hervormen.

Wat dan ook, dit gemodder gaat werkelijk nergens naar toe (of er een eindeloze belastinggeldput van maken maar dat heeft niet bepaald mijn voorkeur, en ik zie dat de politiek nu ook door begint te krijgen dat het draagvlak ondertussen wel grotendeels weg is voor ons blauwe rupsje nooitgenoeg die maar geen vlinder wil worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Wat is de houding van Air France in deze? Moeten de werknemers daar ook flink inleveren en als organisatie flink bezuinigen? ik meende ooit ergens te lezen dat alleen KLM flink moet bloeden en dat AF altijd de dans ontspringt.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem met salaris inleveren is dat wanneer je ontslagen wordt, je uitkering afhangt van je laatste salaris. Dus de overheid kan nu heel hypocriet verontwaardigd doen, maar zij hebben deze kromme logica bedacht.

Daarnaast zou ik als piloot ook geen salaris inleveren als ik weet dat een manager een bonus van 800.000 euro opstrijkt, omdat hij de staatssteun heeft kunnen binnenslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Slasher Ik dnek dat ze bij AF zoals altijd minder doen want veel meer gelieerd aan de staat.
En emotioneel is dat natuurlijk een lastig te verkroppen verschil, zeker ook om dat KLM een dochter onderneming is van Frankrijk dus al jaren sponsor van het gedeelde verdriet.
Maar als je om je heen kijkt naar de meer relevante concurrenten (Lufthansa, Britisch Air etc) dan zie je dat daar wel hard gesneden wordt.
Pré corona was KLM hooguit matig rendabel en AF nauwelijks. De focus heeft altijd op groei gelegen en nooit of kwaliteit van het netwerk en de inkomsten. Na corona komen de ouden tijden niet terug voor de luchtvaart binnen 5 jaar, alleen dringt dat besef in die wereld nogal traag door.

@Verwijderd Dat is inderdaad de logica. Dus het is beter om niet te tekenen -mits- je verwacht toch al ontslagen te worden. Als 20% minder salaris betekent dat de kans van ontslag 40% of meer afneemt ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:29:
Het probleem met salaris inleveren is dat wanneer je ontslagen wordt, je uitkering afhangt van je laatste salaris. Dus de overheid kan nu heel hypocriet verontwaardigd doen, maar zij hebben deze kromme logica bedacht.
De maximale WW uitkering ligt ruim onder het gemiddelde salaris bij de vliegers, ook met -20%. Dus dat is geen factor. Bij de FNV kan het wel meespelen.
Daarnaast zou ik als piloot ook geen salaris inleveren als ik weet dat een manager een bonus van 800.000 euro opstrijkt, omdat hij de staatssteun heeft kunnen binnenslepen.
De exacte reden voor het afwijzen van de bijgekomen clausule is mij nog niet bekend en persoonlijk had ik getekend als ik de bond was, maar op vrijdagmiddag laat ineens met deze clausule op de proppen komen en een deadline geven van minder dan 20 uur geeft ook weinig ruimte voor een vakbond om te overleggen met de achterban, laat staan alle stemmen te horen..

Maar het is niet dat er niet ingeleverd kan worden, er was immers een wettig akkoord afgesloten met een besparing van >20%. Het was KLM die eenzijdig met extra voorwaarden aankwam (mogelijk vanuit Hoekstra, maar officieel heeft hij nog niets gezegd).

Blijkbaar waren de voorwaarden voorbij de grens die de VNV in gedachten had, maar nogmaals, de exacte reden weet ik niet. Het feit dat er geen einddatum in staat was naar vermoeden een grote reden, op die manier schakel je tot de einde der tijden jezelf als vakbond uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Fly-guy op 31-10-2020 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Fly-guy schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:42:
[...]
<> Het feit dat er geen einddatum in staat was naar vermoeden een grote reden, op die manier schakel je tot de einde der tijden jezelf als vakbond uit.
Dat 'feit' heb ik gemist. Als dat klopt dan zou het een reden kunnen zijn, waar ik ook hier mij afvraag of een rechter zo een beding (zeker in deze dwang afgesloten) langer dan 5 jaar geldig zou kunnen zijn.

Maar zoals het spel nu gespeeld wordt gaat KLM het niet overleven dus zullen we dat nooit weten ben ik helaas bang. Ik zie niet in hoe de huidige poppen met hun ego's hier uit gaan komen.

Gelukkig heb ik een PH-BFF (best freinds forever) tag.

Mijn resterende vouchers en aandelen KLM kan ik denk ik wel afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
VNV zal uiteindelijk wel tekenen, just wait for it ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Het was zojuist wel duidelijk in het journaal: geen steun als niet alle bonden tekenen.
Wat een rechter gaat zeggen maakt denk ik weinig uit. Degene die het geld uitleent stelt een eis, ga je niet akkoord dan geen geld. Zegt een rechter dat het open breken / verlengen van de cao niet mag dan haal je je gelijk maar nog steeds kan de geldschieter dan besluiten geen geld te doneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@chippie777 je mist wat tijdvolgordelijkhied daar. Als het geld is uitgeleend kan je wel een clausule opnemen dat als er na 5 jaar niet wordt opengebroken, je vordering direct opeisbaar is.
Maar voor Nu en Nu is het van belang dat men even bij het kruisje tekent zodat het geld los komt.

Het zijn allemaal goede vraagstukken, maar ook geldt wat ik eerder schreef "Maar nu even niet".
De lening wordt nog steeds uitgegeven door banken op basis van een staatsgarantie. Die hebben echt geen zin in een hoofdpijndossier zoals KLM dat nu geworden is dus dit helpt allemaal gewoon niet.

Iedereen is schuldig aan dit fiasco maar VNV en FNV komen op de poster van de film die gemaakt wordt op basis van het nog uit te komen boek. (even los ervan of dat terecht is).

offtopic:
zo ook weer eens verder kijken in de serie over Fokker / Plesman - dat ging ook al zo lekker)

edit:
https://www.nu.nl/politie...pig-geen-staatssteun.html

No money yet (let op het woordje voorlopig).

edit2: stel je leent geld uit aan KLM op basis van een 90% staatsgarantie. Van die 1000 miljoen euro is dan 90% gedekt. 100 miljoen blootstelling op een default klant. Dat geld moet je dus voor een groot deel parkeren bij de ECB en kost de bank liquiditeit en rentabiliteit.
De banken stonden al niet te trappelen (los van eerdere leningen die ze bij KLM en leveranciers al hebben lopen zonder garantie) dus nu dit allemaal is komen bovendrijven ... laat ik het zo zeggen ook met een staatsgarantie zou ik nu geen cent aan KLM lenen, er is geen enkele vorm van visie dus geld in de pot.

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 31-10-2020 18:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:29:
Maximale loon waarover WW wordt uitgekeerd is 4.845,47 euro en dan de eerste 2 maande 75% en daarna 70%.
Prima toch? Dan geen staatssteun, KLM failliet en je mag met je piloten ervaring je voegen bij een grote hoeveelheid piloten die internatlionaal ook werk zoeken.

KLM heeft €234 miljoen verlies gemaakt in het 3e kwartaal, toen er nog enigzins in Europa gereisd kon/mog worden.

Denk je dat er een andere partij is op de wereld die ook maar gelijkwaardige voorwaarde geld aan KLM gaat lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
PolarBear schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:41:
<>
Denk je dat er een andere partij is op de wereld die ook maar gelijkwaardige voorwaarde geld aan KLM gaat lenen?
Die is er niet en zoals ik net hierboven in de tweede edit van mijn post schreef ben ik bang dat die kans in NL ook vergeven is.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 31-10-2020 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b][message=6

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:18:
[...]

Dat 'feit' heb ik gemist. Als dat klopt dan zou het een reden kunnen zijn, waar ik ook hier mij afvraag of een rechter zo een beding (zeker in deze dwang afgesloten) langer dan 5 jaar geldig zou kunnen zijn.
In de clausule staat:
In het kader van dit steunpakket van de Nederlandse overheid wordt een arbeidsvoorwaardelijke bijdrage verlangd in alle drie cao-domeinen. Deze bijdrage moet gelden voor de volledige looptijd van deze steun (naar verwachting 5 jaar).
Met andere woorden, als KLM na 5 jaar denkt "het gaat eigenlijk best goed, maar door 20% minder is ook wel lekker", maken ze een dealtje en verlengen ze de looptijd met nog eens 5 jaar. En dit is wel een bedrijf wat de pensioenen heeft proberen af te pakken toen ze, na jaren geleden krijgen uit de pot, een jaar moesten bijdragen.
Ik vertrouw ze niet meer.

En een rechter denkt dat misschien wat over, maar kun je daar op gokken? Uiteindelijk geef je voor ongelimiteerde tijd al je arbeidsvoorwaarden weg aan het bedrijf.

En ook al wil je het hiermee eens zijn, waarom moet dat in minder dan 20 uur besloten worden?
Het is een extreem ingrijpende maatregel, dat zou toch op z'n minst overlegd moeten kunnen worden met de achterban?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Verwijderd1 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:48:
[...]

Maar hoe schat je de kans op deze uitkomst? Dan komen die piloten ook niet echt goed weg lijkt me? :P

En heeft Nederland een garantie dat Delta hier dan die essentiële rol van Schiphol ophoudt? Zo niet, dan zie ik het kabinet zomaar niet voor die optie kiezen.
Klein. niet voor volgende week maandag, zeker niet komende week maandag.
Delta is op zich wel interessant omdat zij dan een eigen hub in de EU hebben in de vorm van Schiphol (alles in onderhandelbaar) en ik schat in dat ze liever met NL samenwerken dan DE of FR (vanwege de vele stakingen daar). En India routes lopen voor een deel over SPL.

Welk scenario dan ook, KLM personeel moet zich zorgen maken - net zoals het personeel in de rest van de economie (evenementen, HoReCa)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b]franssie in "KLM AF en andere maatschappijen in tijden van corona-steun?"frangrote publiek wel brengen).

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Fly-guy schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:49:
[...]

In de clausule staat:

[...]

Met andere woorden, als KLM na 5 jaar denkt "het gaat eigenlijk best goed, maar door 20% minder is ook wel lekker", maken ze een dealtje en verlengen ze de looptijd met nog eens 5 jaar.
De voorwaarden van de leningen zijn niet dusdanig dat je die langer dan 5 jaar wil laten lopen.

Anyway welk alternatief heb jij dan voor ogen? Want geen staatsteun is faillisement voor KLM en helemaal geen arbeidsovereenkomst meer. Er zal iets moeten gebeuren.
Verwijderd1 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:57:
[...]

Tja, ik denk dat jij het nog positief inziet. Ik weet er niet veel van, maar ik denk dat het KLM personeel als een klein kind kan blijven drammen en het kabinet uiteindelijk gewoon toegeeft. Uiteindelijk is het toch maar belastinggeld (dus ze verliezen er zelf niets aan) en als ze straks nog tig keer de portemonnee moeten trekken kunnen ze niet meer terug. En ze kunnen altijd schuilen achter het idee dat KLM en Schiphol wel heel belangrijk zijn en dat ze de economie niet willen vergokken (ondanks dat ik het met je eens ben dat dat helemaal niet aan de orde is, zo kunnen ze het naar het grote publiek wel brengen).
Alternatief is KLM failliet laten gaan en doorstarten. Is uiteindelijk waarschijnlijk goedkoper.

[ Voor 40% gewijzigd door PolarBear op 31-10-2020 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

De luchtvaartsector is tot stilstand gekomen als gevolg van het knipperlicht reisadvies van de overheid. Jouw droomvakantie kan elk moment op oranje springen en je bent genaaid. Wie durft er nu nog tickets te kopen voor december of januari?

Het enige waar KLM nog druk mee is is de uitkering van refunds en vouchers (3 maand nadat het refund verzoek is ingediend) i.p.v. reizigers vervoeren. Als de stekker eruit gaat dan is dat probleem in ieder geval opgelost: niemand meer een refund. Schone lei. Overtollig personeel eruit. Vloot halveren en doorstart in afgeslankte vorm zonder AirFrance.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:15
franssie schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:07:

Misschien AF/KLM maandag van de beurs halen - opsplitsen en KLM alsnog verkopen (activa transactie) aan Delta en naar Amerikaans recht hervormen.
Zolang KLM aan die Fransen vast zit geen stuiver meer in stoppen. Of failliet laten gaan en dan voor weinig terugkopen 8)

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Fly-guy schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:49:
<>
Met andere woorden, als KLM na 5 jaar denkt "het gaat eigenlijk best goed, maar door 20% minder is ook wel lekker", maken ze een dealtje en verlengen ze de looptijd met nog eens 5 jaar. <>
Let wel het zijn bank leningen. Die gaan aan een semi-failliet bedrijf als KLM echt niet een roll-over aanbieden. Dat ze 5 jaar aandurven is al fors.
Dus ik zou dat lezen als maximaal 5 jaar. Maar als men alles wantrouwt is het beter de stekker eruit te trekken, net zo als in een huwelijk of relatie. Ik zie geen basis meer voor KLM, en ja ik ben vaak heel kritisch op KLM op tweakers maar dit geneuzel is echt buiten elke proportie. Het gehuil van "maar ja toen gebeurde dit en dat" - het bedrijf staat in brand en iedereen houdt een buurt BBQ om toe te kijken in plaats van na te denken hoe te blussen.
Schandalig wederom (net zoals de eerdere bonussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

XWB schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:21:
VNV zal uiteindelijk wel tekenen, just wait for it ;)
Dat zal wel maar wat voor punt hebben ze dan gemaakt? Beetje stoer doen voor de buhne? Alle piloten maandag in de WW is ook geen fijn vooruitzicht. Dan kom je ook niet echt lekker op voor je leden.

Zo'n vaart zal het niet lopen natuurlijk, maar beter een baan met minder geld dan helemaal geen baan toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Slasher op 31-10-2020 19:07 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:01:
[...]

Let wel het zijn bank leningen. Die gaan aan een semi-failliet bedrijf als KLM echt niet een roll-over aanbieden. Dat ze 5 jaar aandurven is al fors.
Dus ik zou dat lezen als maximaal 5 jaar. Maar als men alles wantrouwt is het beter de stekker eruit te trekken, net zo als in een huwelijk of relatie. Ik zie geen basis meer voor KLM, en ja ik ben vaak heel kritisch op KLM op tweakers maar dit geneuzel is echt buiten elke proportie. Het gehuil van "maar ja toen gebeurde dit en dat" - het bedrijf staat in brand en iedereen houdt een buurt BBQ om toe te kijken in plaats van na te denken hoe te blussen.
Schandalig wederom (net zoals de eerdere bonussen).
Probleem is dat KLM de laatste 5 jaar ons meerdere malen heeft proberen een prettige te lichten, met rechtszaken tot ultiem resultaat (een alle verloren). Dat kun je wel huilen noemen, maar het beïnvloedt wel de instelling.

Er is geen vertrouwen, er is alleen goed dicht geschreven overeenkomsten.
En laten we eerlijk zijn, dit is wel een partij die eerst een akkoord afsluit om een maand later ineens deze weer open te breken met een extra clausule.
Hoezo geeft dat vertrouwen voor de toekomst?
En ook al wil je KLM het voordeel van de twijfel geven en op de blauwe ogen alles aannemen, waarin mag dat niet overlegd worden met de leden? Waarom moet dat onder gigantische druk gedaan worden, terwijl er een maand de tijd voor was?

Let wel, dit is niet perse mijn persoonlijke mening, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Maar waarom tekenen de andere bonden wel? Die vertegenwoordigden zelfs meer personeel dan het vnv? Snappen die het dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
chippie777 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:18:
Maar waarom tekenen de andere bonden wel? Die vertegenwoordigden zelfs meer personeel dan het vnv? Snappen die het dan niet?
Omdat die lang niet zoveel inleveren misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf me maar afvragen waarom we de piloten afstraffen over het niet willen inleveren, maar het management nog extra bonussen mag krijgen. Maar als we die bonussen afschaffen en de managementlaag salaris laten inleveren, dan is er geen toekomstig baantje voor onze leiders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
@upclocker Dus die hebben geen leden met een salaris > 1.5 modaal? (54750 pj) Kan het haast niet voorstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door chippie777 op 31-10-2020 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
chippie777 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:25:
@upclocker Dus die hebben geen leden met een salaris > 1.5 modaal? (54750 pj) Kan het haast niet voorstellen.
In ieder geval niet van vergelijkbare orde als wat de VNV heeft. Zo zullen ook niet alle leden van de VNV 1.5 modaal of meer verdienen.

Maar goed Wopke maakt er een mooi potje van door nu nog even met een extra voorwaarde te komen. Dergelijke eisen zijn niet aan de NS gesteld.

[ Voor 16% gewijzigd door upclocker op 31-10-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Fly-guy schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:13:
[...]

Probleem is dat KLM de laatste 5 jaar ons meerdere malen heeft proberen een prettige te lichten, met rechtszaken tot ultiem resultaat (een alle verloren). Dat kun je wel huilen noemen, maar het beïnvloedt wel de instelling.

Er is geen vertrouwen, er is alleen goed dicht geschreven overeenkomsten.
En laten we eerlijk zijn, dit is wel een partij die eerst een akkoord afsluit om een maand later ineens deze weer open te breken met een extra clausule.
Hoezo geeft dat vertrouwen voor de toekomst?
En ook al wil je KLM het voordeel van de twijfel geven en op de blauwe ogen alles aannemen, waarin mag dat niet overlegd worden met de leden? Waarom moet dat onder gigantische druk gedaan worden, terwijl er een maand de tijd voor was?

Let wel, dit is niet perse mijn persoonlijke mening, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet snap.
Ik snap de frustratie uit het verleden (ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt die na een overname ook alle arbeidsvoorwaarden wilde aanpassen.
Ik heb toen maar ontslag genomen omdat het mij teveel energie kostte.
Dit is inderdaad nog steeds onbehoorlijk en schofferend, zeker in het licht van het verleden.
Maar als een baan bij een ander bedrijf niet zo 123 mogelijk is bieden behaalde resultaten uit het verleden al helemaal geen garantie voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
upclocker schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:32:
[...]

In ieder geval niet van vergelijkbare orde als wat de VNV heeft. Zo zullen ook niet alle leden van de VNV 1.5 modaal of meer verdienen.

Maar goed Wopke maakt er een mooi potje van door nu nog even met een extra voorwaarde te komen. Dergelijke eisen zijn niet aan de NS gesteld.
Bij NS gaat het om minder personeel en ik denk dat de loonsom bij NS behoorlijk minder is dan bij klm. Met andere woorden het steun bedrag (lening) wordt daar meer voor de redding van het bedrijf gebruikt dan het betalen van de salarissen.
Het is al met al een behoorlijke soap aan het worden waarbij het vnv er niet goed uitspringt in de media en dus de publieke opinie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
chippie777 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:18:
Omdat het aantal leden dat 1,5 modaal in normaal loon verdienen bij die bonden een relatief klein aantal is.

En als ze tekenen, hebben ze de garanties de komende 5 jaar, of langer, niet (meer) in te hoeven leveren.

Ik zou in dat geval ook meteen tekenen, gouden regeling. En meteen de doodsteek van KLM, 5 jaar lang dezelfde loonkosten in een wereld met fors minder inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10
Bij de weg .. zou Famke even piloten pappie op de bank kunnen influencen dat tie gewoon ff braaf tekent bij de KLM ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:52
gekkie schreef op zondag 1 november 2020 @ 00:02:
Bij de weg .. zou Famke even piloten pappie op de bank kunnen influencen dat tie gewoon ff braaf tekent bij de KLM ?
Dat is vrij lastig
https://grazia.nl/artikel...-stil-bij-overleden-vader

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Misschien geen populaire mening, maar ik denk dat de constructie van KLM met AF met het behoud van het merk KLM en 't image voornamelijk gedreven was door prestige. Prestige die in het tijdperk van commodificatie van de luchtvaart (imho) steeds minder betekenis heeft. Tijd imho voor een veel zakelijkere kijk op de luchtvaart met een focus op kosten/baten op korte en lange termijn.

Grote kans dat de vliegmaatschappijen als gevolg van de crisis zullen gaan consolideren met verdere schaalvergroting door fusies en tegelijkertijd afslanking van het aanbod, waarbij staatsbedrijven een marktverstorende invloed zullen opeisen. De vraag is of je dat spel wil meespelen. Bij verdere consolidatie verdwijnt het merk KLM natuurlijk steeds verder.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote]defiant schreef op zondag 1 november 2020 @ 00:29:
Misschien geen populaire menin

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Het gaat gebeuren en het gebeurd al. Alleen AF, KLM en Alitalia zijn zich er nog niet van bewust.

edit:

https://twitter.com/dsaje...22642865466544129/photo/2

nondeju -O-

deze is echt van het niveau : " https://www.vpro.nl/programmas/radio-bergeijk.html "

Pier van Eersel aan het woord:
Ook al is dat inkomen zo hoog als van de piloten van KLM, ook deze mensen hebben hun uitgaven afgestemd op hun inkomsten. Dat betekent in veel gevallen hoge hypotheken, hoge aflossingen voor de sportauto en hoge alimentaties.
Echt wie onderhoudt die site 8)7 d:)b *O* _/-\o_

[ Voor 88% gewijzigd door franssie op 01-11-2020 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
gekkie schreef op zondag 1 november 2020 @ 00:02:
Akkoord gaan met salarisverlaging is niet slim, want de hoogte van een uitkering is afhankelijk van het laatst verdiende salaris.

Nu komt er even geen steun, voor de bühne. Uiteindelijk zal KLM gewoon overeind worden gehouden, de overheid heeft er immers al miljarden in gepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op zondag 1 november 2020 @ 00:55:
Het gaat gebeuren en het gebeurd al. Alleen AF, KLM en Alitalia zijn zich er nog niet van bewust.

edit:

nondeju -O-
Dit is nog redelijk timide, er zijn al meerdere bedreigingen geuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MaZo schreef op zondag 1 november 2020 @ 07:02:
[...]
Akkoord gaan met salarisverlaging is niet slim, want de hoogte van een uitkering is afhankelijk van het laatst verdiende salaris.

Nu komt er even geen steun, voor de bühne. Uiteindelijk zal KLM gewoon overeind worden gehouden, de overheid heeft er immers al miljarden in gepompt.
Volgens mij max 70% van een bepaalde max. Een max waar iedere piloot al ruim boven zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
TrailBlazer schreef op zondag 1 november 2020 @ 07:59:
[...]

Volgens mij max 70% van een bepaalde max. Een max waar iedere piloot al ruim boven zit.
Iedereen boven ik geloof 1.5x modaal zijn gevraagd 20% in te leveren. Maximum is iets meer dan 3000 aan uitkering, dus ja, piloten zijn inderdaad niet bepaald de klos. Maar verdien je minder en gaat het alsnog fout waardoor je in de WW belandt, dan wordt je gestraft (dit is destijds ook bij Fokker gebeurd). V&D personeel heeft hier bijvoorbeeld van geleerd en geweigerd salaris in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MaZo schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:15:
[...]
Iedereen boven ik geloof 1.5x modaal zijn gevraagd 20% in te leveren. Maximum is iets meer dan 3000 aan uitkering, dus ja, piloten zijn inderdaad niet bepaald de klos. Maar verdien je minder en gaat het alsnog fout waardoor je in de WW belandt, dan wordt je gestraft (dit is destijds ook bij Fokker gebeurd). V&D personeel heeft hier bijvoorbeeld van geleerd en geweigerd salaris in te leveren.
het zijn onder andere de piloten die weigeren mee te werken. Cabinepersoneel is al wel akkoord gegaan. Die worden dus wel geraakt door een eventueel lagere uitkering want die zitten denk ik niet op 1,5 modaal. Het getuigt imho van weinig solidariteit van die piloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TrailBlazer schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:20:
[...]

het zijn onder andere de piloten die weigeren mee te werken. Cabinepersoneel is al wel akkoord gegaan. Die worden dus wel geraakt door een eventueel lagere uitkering want die zitten denk ik niet op 1,5 modaal. Het getuigt imho van weinig solidariteit van die piloten.
Cabinepersoneel zit onder modaal. Het startsalaris van een steward(ess) is 1700 euro bruto en dat kan uiteindelijk oplopen tot maximaal 3000 euro bruto (bron).

Modaal is in 2020 vastgesteld op 2778 euro bruto per maand (voor 2021 is dat 2816 euro bruto per maand). Op jaarbasis is dat 36.000 euro.

Ter vergelijk: een piloot bij KLM heeft een salaris dat kan oplopen tot 275.000 euro op jaarbasis (zie dit artikel). Het gemiddelde salaris van een KLM piloot ligt tussen 100.000 en 150.000 euro per jaar (zie dit artikel), dus dat is 3 tot 4.5 keer modaal.

[ Voor 36% gewijzigd door wildhagen op 01-11-2020 08:32 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Dit raakt 30000+ werknemers, dus de gemoederen lopen op. Netjes is het niet, je moet in zo’n geval niet naar het individu kijken. De bonden vertegenwoordigen een groep en willen daar het beste voor. Echter de problemen die er nu wereldwijd zijn geven geen ruimte voor betere arbeidsvoorwaarden en je zult als vakbond iets moeten doen om het bedrijf waar je werkt te helpen overleven. Een deel van het FNV beraadt zich nog maar het VNV heeft aangegeven niet te tekenen. Hiermee brengt het vnv niet alleen de banen van 3000(?) vliegers in gevaar maar uiteindelijk voor alle 30000+ werknemers. Duivels dilemma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
Fly-guy schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:57:
[...]
Ik zou in dat geval ook meteen tekenen, gouden regeling. En meteen de doodsteek van KLM, 5 jaar lang dezelfde loonkosten in een wereld met fors minder inkomen.
Vreemd komende van iemand die strijd voor het behoud van de hoge pilotensalarissen..... Je weet toch ook gewoon dat de besparing aan de onderkant amper uit besparen op de individuele loonkosten kan komen, daar wordt bespaard door het aantal fors te verminderen.

En extra vreemd dat je met zoveel ongenoegen naar je werkgever er nog steeds werkt. Of is er geen groener gras?

[ Voor 9% gewijzigd door Yowzawood op 01-11-2020 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
chippie777 schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:45:
Een deel van het FNV beraadt zich nog maar het VNV heeft aangegeven niet te tekenen. Hiermee brengt het vnv niet alleen de banen van 3000(?) vliegers in gevaar maar uiteindelijk voor alle 30000+ werknemers. Duivels dilemma.
Vergeet niet dat het FNV al aangegeven geeft überhaupt het akkoord van 1 oktober niet te gaan tekenen. Daarnaast hebben ze ook al gezegd echt niet te tekenen, het beraden is geweest.
Yowzawood schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:55:
[...]

Vreemd komende van iemand die strijd voor het behoud van de hoge pilotensalarissen..... Je weet toch ook gewoon dat de besparing aan de onderkant amper uit besparen op de individuele loonkosten kan komen, daar wordt bespaard door het aantal fors te verminderen.
Er wordt bij elk domein verminderd, ook bij de piloten moeten er, percentueel gezien, evenveel mensen uit. Dus daar is de besparing gelijk en mogelijk zelfs groter, gezien de hogere salarissen.
En we hebben het niet over een klein groepje wat niet inlevert en al op minimum loon zit, het gaat om meer dan de helft van de werknemers bij KLM. En gezien het feit dat slechts 4% minder dan modaal verdient, heeft het grote gros van de werknemers een boven modaal salaris.
5% echt inleveren bij die groep geeft een bedrag wat ongeveer de helft is wat er met 20% bij de vliegers gehaald kan worden.
En als het laatste blijkbaat cruciaal is om KLM te redden, kun je moeilijk zeggen dat nog eens de helft daarvan niet significant bijdraagt.
En extra vreemd dat je met zoveel ongenoegen naar je werkgever er nog steeds werkt. Of is er geen groener gras?
Probleem is natuurlijk het salaris. Niet alles draait om geld, maar het is vaak wel de basis van je huidige leven. Daar zomaar afscheid van nemen is niet makkelijk, hoe dor het gras ook wordt.
Maar vergis je niet, er zijn steeds meer collega's die dat wel doen en belangrijker, het constant afgeven op de vliegers verhoogt de minimale grens waar "we" mee kunnen leven.

Kijk, persoonlijk ben ik best bereid ver te gaan. 20% lever ik graag in, ook voor 5 jaar als het moet. En als het nodig is, ook nog wel wat meer.
Maar ik werk om te leven, niet andersom. Als wat het werk oplevert niet genoeg is voor het leven wat ik voor ogen heb (en dat heeft geen sportauto's, tweede huizen of jachten) te betalen, dan komt er een punt dat ik inderdaad afscheid neem. Het wel op zich biedt echt niet genoeg om dan nog te blijven hangen. De passie is al lang gedoofd. En dat merk ik ook in mijn collega's, al ver voor corona.

Ik heb serieus gekeken naar de vrijwillige vertrekregeling, ook al is dat op mijn punt in mijn carrière een zeer ongewone stap. Maar ik ben niet de enige hier in het huishouden en het zou leuk zijn om na eindelijk de 1,5 ton studieschuld afgelost te hebben, ik wat kan opbouwen. En ja, om je voor te zijn, dat kan ook met -20% maar er is een grens.

Het is een serieuze optie, maar geen makkelijke beslissing.

[ Voor 63% gewijzigd door Fly-guy op 01-11-2020 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:28:
[...]

Cabinepersoneel zit onder modaal. Het startsalaris van een steward(ess) is 1700 euro bruto en dat kan uiteindelijk oplopen tot maximaal 3000 euro bruto (bron).

Modaal is in 2020 vastgesteld op 2778 euro bruto per maand (voor 2021 is dat 2816 euro bruto per maand). Op jaarbasis is dat 36.000 euro.

Ter vergelijk: een piloot bij KLM heeft een salaris dat kan oplopen tot 275.000 euro op jaarbasis (zie dit artikel). Het gemiddelde salaris van een KLM piloot ligt tussen 100.000 en 150.000 euro per jaar (zie dit artikel), dus dat is 3 tot 4.5 keer modaal.
Een piloot heeft echter wel vaak een behoorlijke opleidingsschuld, waar cabinepersoneel dat niet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

franssie schreef op zondag 1 november 2020 @ 00:55:

edit:

nondeju -O-

deze is echt van het niveau : " https://www.vpro.nl/programmas/radio-bergeijk.html "

Pier van Eersel aan het woord:

[...]

Echt wie onderhoudt die site 8)7 d:)b *O* _/-\o_
Van de maximale uitkering kan je als piloot zijnde echt niet de alimentatie, bijdrage voor je maîtresses, aflossing van je sportauto, hypotheek, abonnement op de golfbaan betalen hoor ;) Maar als je van 200k naar 150k gaat, dan kunnen een aantal van die dingen misschien nog wel :+

Hoe zien die piloten hun perspectief op een baan in die sector als KLM op de fles gaat? Gaat een easyjet/ryanair/etihad/whatever hen aannemen en hetzelfde salaris betalen?

Voor grondpersoneel met weinig werkervaring is het extra zuur. Nog even een minimale uitkering en dan direct de bijstand in, omdat “die piloten” niet in wilden
inleveren. Overigens snap ik de piloten ook goed, want 5 jaar lang zoveel inleveren is fors en ook zij hebben natuurlijk hun hele leven afgestemd op een salaris, daarbij zijn er ook piloten die geen megasalaris verdienen en die zullen ook wel geraakt worden.

[ Voor 0% gewijzigd door dr.lowtune op 01-11-2020 09:22 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:21
ed1703 schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:00:
[...]

Een piloot heeft echter wel vaak een behoorlijke opleidingsschuld, waar cabinepersoneel dat niet heeft.
Zijn we nu serieus een horeca medewerker (plus) aan het vergelijken met een medewerker die verantwoordelijk is voor honderden levens, een giga schuld heeft en jaarlijks meermaals bijgeschoold wordt?

Met alle respect voor het cabinepersoneel.

Als dat zo is dan bereid ik mij vast voor op de discussie en vergelijking in beloning tussen een hersenchirurg en de receptioniste van het ziekenhuis.

Ook met alle respect voor de receptioniste.

[ Voor 17% gewijzigd door Drardollan op 01-11-2020 09:22 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:20:
[...]

Zijn we nu serieus een horeca medewerker (plus) aan het vergelijken met een medewerker die verantwoordelijk is voor honderden levens, een giga schuld heeft en jaarlijks meermaals bijgeschoold wordt?

Met alle respect voor het cabinepersoneel.
Not me.. ik begrijp het standpunt van de piloten dan ook 100%. Het alternatief (waarvan de VVD dit gezeik er echt niet bij kan hebben, dus ik vraag mij af hoe hoog ze dit gaan spelen) is echter ongewis en kan nog veel vervelender uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
dr.lowtune schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:20:
[...]

Hoe zien die piloten hun perspectief op een baan in die sector als KLM op de fles gaat? Gaat een easyjet/ryanair/etihad/whatever hun aannemen en hetzelfde salaris betalen?
Er is geen perspectief. Maar dat betekent niet dat men koste wat kost hun eigen baan wil behouden. Failliet is een serieuze optie.
Voor grondpersoneel met weinig werkervaring is het extra zuur. Nog even een minimale uitkering en dan direct de bijstand in, omdat “die piloten” niet in wilden
inleveren. Overigens snap ik de piloten ook goed, want 5 jaar lang zoveel inleveren is fors en ook zij hebben natuurlijk hun hele leven afgestemd op een salaris, daarbij zijn er ook piloten die geen megasalaris verdienen en die zullen ook wel geraakt worden.
"Die piloten" willen wel inleveren, maar tegen vaste en heldere voorwaarden. Niet met een eis die 17 uur voor de deadline ineens op tafel kwam, nadat de werkgever de akkoorden goedgekeurd had.
En al helemaal niet zonder eerst met de achterban te overleggen.

En we hebben het nu wel over "grondpersoneel met weinig werkervaring", maar misschien moeten die hun bond (FNV) vragen waarom zij niet tekenen en niet eens het akkoord dat ze zelf afgesloten hebben erkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:57
Is hier eigenlijk gewoon niet marktwerking aan de hand, vraag/aanbod en schaarste?
De komende tijd zullen er zeker 30% of meer minder vliegtuigen vliegen wereldwijd, dus het aantal piloten die daarvoor nodig is daalt ook met 30%.
Daardoor is er een overschot aan piloten, er zullen dus altijd piloten te vinden zijn die voor minder geld toch willen blijven vliegen totdat er een evenwicht is.
Mocht er weer meer gevlogen worden zal de schaarste van piloten weer opnemen en de salarissen stijgen etc.

Of ik heb niet goed opgelet bij Economie? Ik denk dat Wobke hier gewoon aan handelt, de vakbonden weten dit en willen zo lang mogelijk vasthouden wat uiteindelijk niet houdbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:15
Alleen is die "gewoon Marktwerking" natuurlijk veroorzaakt door corona.
Andere branches worden ook ondersteund zonder ladingen aanvullende voorwaarden.
En zelfs al waren ze er, dan is het vrij smerig om een halve dag van tevoren de duimschroeven nog wat verder aan te draaien. Wopke weet dondersgoed dat KLM geen kant op kan.
Misschien is dit z'n manier om even stoer te doen. Nadat z'n/onze aandelen van een paar jaar terug in rook zijn opgegaan.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:21
MaZo schreef op zondag 1 november 2020 @ 07:02:
[...]
Dat zal voor veel piloten niet uitmaken, het is niet zo dat het UWV het complete salaris betaald. Of denk je dat het UWV maandelijks 2 ton overmaakt?

Het maximaal maandloon wat het UWV betaald is € 4.845,47 (bron: https://www.uwv.nl/partic...gen/detail/maximumdagloon).

Het maakt dus voor de meeste piloten, als ze in het ergste scenario naar het UWV moeten, geen snars uit of ze nu ingeleverd hebben. Op dat moment gaan ze sowieso tienduizenden tot honderduizenden euro’s inleveren.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste