[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 483 484 Laatste
Acties:

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:47:
[...]

Als ik dit zelf zou moeten doen, eerst het zand afstrijken met een houten mal, daarna voorzichtig klinkers leggen. Daarna een laserlijntje opzetten en met een meetstokje nalopen en aankloppen?
Misschien ook voor @Rzaan

Dit gaat dus niet, althans, je krijgt het vlak maar dat is alleen het 1e jaar. Straatwerk zakt altijd iets na in zijn geheel. Doordat de dikkere stenen een hardere klap hebben gehad dan de dunnere is het zand onder de dikkere steen beter verdicht dan onder de dunnere waardoor de dunnere stenen harder zakken dan de dikke.

Kasseien zijn zo verschillend van formaat dat je ze wel onder de hamer moet straten, niet alleen vanwege de dikte maar ook lengte en breedte. Door ze onder de hamer te straten 'zet' je de stenen waardoor ze beter blijven liggen en dus bijna niet meer kan verschuiven. Bovendien is het makkelijker om je lagen recht te houden.

Hoe wil je een laser opstellen in gewijzigd tonrond? :? Zoals ik al zei, maak je baan op de gemiddelde hoogte van de steen, misschien een cm hoger en zet je hoogtestenen in de baan zodat je weet waar je naartoe moet werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQaXQ80ti4O9JtwKnqYXoTvS7iU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T2DEf1P9xQlFGAgMDAU8o9Ty.jpg?f=user_large

Bovenstaande foto heb ik vorig jaar gemaakt. In het midden achter de draadpen zie je mn hoogtestenen. In dit geval was het herstraten (op de cirkel na) maar dat maakt voor het principe niet uit. Doordat je ook hoogte hebt aan de zijkant moet je dus naar beide hoogtes toewerken. En de kunst is om dat dus vlak te houden. :) Voor gewijzigd tonrond had ik nog een wanghoogte gezet maar dat was in dit geval niet nodig.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:14

dragonhaertt

@_'.'

pjot1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:28:

Hoe wil je een laser opstellen in gewijzigd tonrond? :?
Je zet een laser toch niet op de bovenkant van de steen.
Je zet hem 10cm boven je stenen. Dan kan je met een meetlint of lat op elke afstand meten of je steen wel 10cm onder de lijn ligt.
Voor stenen dichter bij de rand maak je daar 12cm van, of 14. Afhankelijk van hoe veel afschot je wil.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1 ... 483 484 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/