Misschien ook voor @Rzaandragonhaertt schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:47:
[...]
Als ik dit zelf zou moeten doen, eerst het zand afstrijken met een houten mal, daarna voorzichtig klinkers leggen. Daarna een laserlijntje opzetten en met een meetstokje nalopen en aankloppen?
Dit gaat dus niet, althans, je krijgt het vlak maar dat is alleen het 1e jaar. Straatwerk zakt altijd iets na in zijn geheel. Doordat de dikkere stenen een hardere klap hebben gehad dan de dunnere is het zand onder de dikkere steen beter verdicht dan onder de dunnere waardoor de dunnere stenen harder zakken dan de dikke.
Kasseien zijn zo verschillend van formaat dat je ze wel onder de hamer moet straten, niet alleen vanwege de dikte maar ook lengte en breedte. Door ze onder de hamer te straten 'zet' je de stenen waardoor ze beter blijven liggen en dus bijna niet meer kan verschuiven. Bovendien is het makkelijker om je lagen recht te houden.
Hoe wil je een laser opstellen in gewijzigd tonrond?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T2DEf1P9xQlFGAgMDAU8o9Ty.jpg?f=user_large)
Bovenstaande foto heb ik vorig jaar gemaakt. In het midden achter de draadpen zie je mn hoogtestenen. In dit geval was het herstraten (op de cirkel na) maar dat maakt voor het principe niet uit. Doordat je ook hoogte hebt aan de zijkant moet je dus naar beide hoogtes toewerken. En de kunst is om dat dus vlak te houden.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.