@SquareOne volgens mij is dubbel gipsplaat toch echt geluidswerender dan osb + gipsplaat. Osb heeft andere voordelen natuurlijk.
Aan gips kun je ook dingen ophangen, daarvoor heb je geen OSB nodig. Handboek van Knauf en de wandtypes geven informatie voor als je echt goede isolatiewaarden wilt behalen.SquareOne schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:29:
Ik ga de zolder verbouwen. Ik ben bezig met het samenstellen van de materialenlijst, maar ben nog aan het stoeien met de wandopbouw.
Doel: stevige wanden met goede geluidsdemping + mogelijkheid om overal spullen op te hangen. Daarom bij voorkeur OSB + Gips.
Ik heb kozijnen op het oog van Skantrae, maar de combinaties van metal stud + OSB + gips lijken niet mooi aan te sluiten. Hoe lossen jullie dit op?
Eerste plaatje gaat uit van een dun kozijn. Tweede plaatje van een dik kozijn.
Opbouw is 50mm metal stud, 9mm OSB icm of 9mm gips of 12,5mm gips.
Voorkeur zou uit gaan naar 12,5mm gips met AK. Het gaat om de zolder dus bij voorkeur niet alles helemaal stucen maar gewoon de AK dichtsmeren en vervolgens schilderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voorbeelden:
Diamond Board gebruiken
Dubbele staanders (2x45 bijv.) en ontkoppelen met spouw
Dikkere basis wand
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Volgens mij is gipsvezelplaat nog beter dan gipsplaat voor deze doeleindenSquareOne schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:59:
[...]
Contactgeluid is niet helemaal te voorkomen, maar ik wil onder de vloerprofielen en wandprofielen alles akoestisch ontkoppelen met afdichtingsband - ook de vloeren niet tegen de wanden aan leggen.
Nadat de wanden worden geplaatst wordt er wel nog gelegaliseerd (dun laagje), eigenlijk moet ik nog iets verzinnen om te voorkomen dat ze dat tegen de metal stud aangieten, anders is alsnog alles akoestisch gekoppeld.
@orf dank voor de tip van de architraaf, ga ik naar kijken! mbt dubbel gips. Volgens mij beter om verschillende materialen te gebruiken zoals hierboven genoemd
Louzy#2475
Wellicht kan https://www.phonestar.nl/ ook een oplossing bieden mbt akoestiek.
Zodra ik op Koop Phonestar klik heb ik al een 404 error.Flavius schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:46:
Wellicht kan https://www.phonestar.nl/ ook een oplossing bieden mbt akoestiek.
Via de shop vind ik em wel, maar damn, bijna 18 kilo per per plaat is niet niks
[ Voor 13% gewijzigd door Schway op 31-12-2025 14:09 ]
Hier heb ik een grote kamer gescheiden door een metalstud osb/gips wand.SquareOne schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:59:
[...]
Contactgeluid is niet helemaal te voorkomen, maar ik wil onder de vloerprofielen en wandprofielen alles akoestisch ontkoppelen met afdichtingsband - ook de vloeren niet tegen de wanden aan leggen.
Nadat de wanden worden geplaatst wordt er wel nog gelegaliseerd (dun laagje), eigenlijk moet ik nog iets verzinnen om te voorkomen dat ze dat tegen de metal stud aangieten, anders is alsnog alles akoestisch gekoppeld.
@orf dank voor de tip van de architraaf, ga ik naar kijken! mbt dubbel gips. Volgens mij beter om verschillende materialen te gebruiken zoals hierboven genoemd
Osb van 9mm en 12,5 AK.
OSB maar aan een zijde gedaan omdat aan de andere kant toch een pax kast voor kwam te staan.
De OSB maakte het geheel meteen super stevig, echt veel beter dan alleen gips.
Zorg dat je met het gebruik van de afdichtingsband de schroeven niet te vast zet. Anders kan je meer last krijgen van contact geluid.
Ik heb voor een hangstoel een flinke haak aan het plafond (kanaalplaatvloer) gemaakt.
Die heb ik met stalen pluggen vastgezet, en met bouten verder bevestigd.
Nu merkte ik dat de bouten niet meer goed vast zaten, en heb ik de haak eraf gehaald.
Het plan is om dat ding met een chemisch anker en draad vast te zetten.
Maar ... de stalen pluggen zitten er nog in. Ik krijg ze er niet uit, tot nu toe.
Kan ik het chemisch anker in de pluggen spuiten, en daarmee dus het draadeind vastzetten?
Of moeten de stalen pluggen eruit en dan het chemisch anker erin?
Zoja, hoe krijg ik de pluggen er dan uit?
:strip_exif()/f/image/l4J1UyIC6YMmpRxDfFjnfgu9.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu merkte ik dat de bouten niet meer goed vast zaten, en heb ik de haak eraf gehaald.
Maar ... de stalen pluggen zitten er nog in. Ik krijg ze er niet uit, tot nu toe.
Kan ik het chemisch anker in de pluggen spuiten, en daarmee dus het draadeind vastzetten?
:strip_exif()/f/image/l4J1UyIC6YMmpRxDfFjnfgu9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door koelkast op 31-12-2025 15:31 ]
Ik zou het risico niet lopen om die te laten zitten. Die bout ziet niet voor niets los.koelkast schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:30:
Ik heb voor een hangstoel een flinke haak aan het plafond (kanaalplaatvloer) gemaakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien kun je ze eruit boren? Metaalboor met de diameter van de buitenkant plug? Geen idee of dat werkt. Of proberen met een platbek tang naar binnen te knijpen, en daarna draaien en eraan wrikken? Zal wel wat schade opleveren aan de gaten..
Eruit halen, maar voordat je dat gaat doen: Zijn je bouten wel lang genoeg? (volgens specificaties van de pluggen) Want eigenlijk zou dit niet los moeten komen.koelkast schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Interessant, in het handboek staat:GudZ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:29:
[...]
Aan gips kun je ook dingen ophangen, daarvoor heb je geen OSB nodig. Handboek van Knauf en de wandtypes geven informatie voor als je echt goede isolatiewaarden wilt behalen.
Voorbeelden:
Diamond Board gebruiken
Dubbele staanders (2x45 bijv.) en ontkoppelen met spouw
Dikkere basis wand
"Vaak wordt een volledige eerste beplatingslaag van een houtachtige plaat (OSB, multiplex) op het wandstaanderwerk bevestigd, om in de toekomst vrij te zijn om op elke willekeurige plek voorwerpen te kunnen bevestigen door middel van simpele houtschroeven. Deze methode wordt om meerdere redenen niet door Knauf ondersteund"
Achterhout tussen de staanders wel, maar dat is erg onpraktisch werken...
Verder valt me op dat ze in die handboeken elke keer van 12,5mm + 12,5mm uit gaan bij dubbele beplating. Er wordt nergens gebruik gemaakt van 9mm gips.
[ Voor 6% gewijzigd door SquareOne op 31-12-2025 16:53 ]
Welke schroeven doel je specifiek op in dit geval? De schroeven die je door de afdichtingsband in de muur of plafond schroeft? De vloer doe ik met kit.elektriekert schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:24:
[...]
Hier heb ik een grote kamer gescheiden door een metalstud osb/gips wand.
Osb van 9mm en 12,5 AK.
OSB maar aan een zijde gedaan omdat aan de andere kant toch een pax kast voor kwam te staan.
De OSB maakte het geheel meteen super stevig, echt veel beter dan alleen gips.
Zorg dat je met het gebruik van de afdichtingsband de schroeven niet te vast zet. Anders kan je meer last krijgen van contact geluid.
Nieuwe gaten boren, als je met chemische ankers aan de slag gaat heb je toch al een probleem om het ooit weer netjes weg te werkenkoelkast schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De schroeven die in de muur en plafond gaan ja, sowieso als je die hard aantrekt gaat je profiel open staan.SquareOne schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:40:
[...]
Welke schroeven doel je specifiek op in dit geval? De schroeven die je door de afdichtingsband in de muur of plafond schroeft? De vloer doe ik met kit.
Houtlijm, ik gebruik al mijn hele leven het spul van Bison wat bij de Gamma te koop is.
Ik moet nu een antieke lampvoet repareren waar ik maar minimaal contactoppervlak heb dus ik wil de allerbeste houtlijm die bestaat. Het moet transparant opdrogen en het te lijmen materiaal is eiken.
Iemand tips?
Ik moet nu een antieke lampvoet repareren waar ik maar minimaal contactoppervlak heb dus ik wil de allerbeste houtlijm die bestaat. Het moet transparant opdrogen en het te lijmen materiaal is eiken.
Iemand tips?
[ Voor 12% gewijzigd door No Hands op 31-12-2025 20:21 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Daarvoor kan ik in de NL en B websites geen informatie over de brandwerendheid en akoestische isolatie.SquareOne schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:39:
[...]
Interessant, in het handboek staat:
"Vaak wordt een volledige eerste beplatingslaag van een houtachtige plaat (OSB, multiplex) op het wandstaanderwerk bevestigd, om in de toekomst vrij te zijn om op elke willekeurige plek voorwerpen te kunnen bevestigen door middel van simpele houtschroeven. Deze methode wordt om meerdere redenen niet door Knauf ondersteund"
Achterhout tussen de staanders wel, maar dat is erg onpraktisch werken...
Verder valt me op dat ze in die handboeken elke keer van 12,5mm + 12,5mm uit gaan bij dubbele beplating. Er wordt nergens gebruik gemaakt van 9mm gips.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Bruislijm (polyurethaan) misschien wat?No Hands schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:19:
Houtlijm, ik gebruik al mijn hele leven het spul van Bison wat bij de Gamma te koop is.
Iemand tips?
Maakt natuurlijk ook uit of het veel kracht moet kunnen hebben of niet, als de voet taps toeloopt en gebroken is op het dunste punt waarmee de rest van een zware lamp omhooggehouden moet worden dan gaat geen enkele houtlijm je redden.
Dan moet je met een stalen pin of iets aan de slag.
Ik heb bruislijm altijd als wat oncontroleerbaar ervaren. ik wil geen rand bruislijm straks op de antieke voet zien. het zijn 4 poten en 1 van de poten is losgekomen van de staander. heel veel kracht zal het dus niet zijn maar ik kan er geen spijkers of schroeven onzichtbaar inkrijgen.Vliegvlug schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:51:
[...]
Bruislijm (polyurethaan) misschien wat?
Maakt natuurlijk ook uit of het veel kracht moet kunnen hebben of niet, als de voet taps toeloopt en gebroken is op het dunste punt waarmee de rest van een zware lamp omhooggehouden moet worden dan gaat geen enkele houtlijm je redden.
Dan moet je met een stalen pin of iets aan de slag.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Bruislijm is niet sterk, het is vooral vullend. Ik zou eerder een goede PVA-lijm nemen of desnoods cyanoacrylaat.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/