[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 454 455 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kan ik zoiets onderaan de muur repareren met snelcement of zo? Is de uitbouw van de buren maar natuurlijk uiteindelijk ook mijn spouw.

Idealiter hadden de tegels ervoor gezeten, maar de tuin loopt zo af dat dat geen optie was. En na vele jaren krijgt het blijkbaar wat te verduren.

Zal na 7 jaar wel niet meer onder de nieuwbouw garantie vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXhLSrv9bRnLUVGQxD5NgB7xACE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xAHpfxZCVXFojjJIL39Zijf.jpg?f=fotoalbum_large

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:47
Bastien schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:33:
Kan ik zoiets onderaan de muur repareren met snelcement of zo? Is de uitbouw van de buren maar natuurlijk uiteindelijk ook mijn spouw.

Idealiter hadden de tegels ervoor gezeten, maar de tuin loopt zo af dat dat geen optie was. En na vele jaren krijgt het blijkbaar wat te verduren.

[Afbeelding]
Constructief lijkt het nog goed.

Dus waarom niet wat voegenrepatiespul gebruiken? Beetje afsmeren met bus joint fix in kleur van de voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:54:
[...]

Constructief lijkt het nog goed.

Dus waarom niet wat voegenrepatiespul gebruiken? Beetje afsmeren met bus joint fix in kleur van de voegen?
Weer wat geleerd, dank voor de tip. :)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:17
sheepdog schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:51:

Shit dit wist ik niet! Ik wilde zo graag van die 9v batterijen af, maar ga dan toch weer het oude type ophangen denk ik. Bedankt!
Je hebt nu 230v modellen met een alkaline 9v backup batterij? Die batterij kun je ook vervangen met een lithium variant. Hier een voorbeeld: https://www.batterijenhui...kmelder?sqr=Rookmelder%20

Let ook op dat rookmelders na 10 jaar vervangen moeten worden. Als het goed is staat de maand/jaar wanneer ze vervangen moeten worden op de unit vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 20:36

MJV

[Afbeelding]
Bovengenoemd voegenreparatiespul is waarschijnlijk de beste optie.

Algemene opmerking: in mijn ervaring is normale mortel fijner in gebruik als het niet snel hoeft, kun je ook naar wens wat natter of wat droger mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49
Denman schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:08:
[...]

Bingo!

Uiteindelijk vond ik uit dat de vaatwasser nog met 4 “verborgen” schroefjes vast zat aan de zijwanden. Eruit gehaald en daar kwam dezelfde dader tevoorschijn:

[Afbeelding]

Aan de bovenzijde is de scheur te zien.

Nu de vraag: kan ik een willekeurige afvoerslang in de bouwmarkt kopen met dezelfde afmetingen? Of moet ie naar een “originele” terug? Hij staat niet zo haaks als op jouw foto maar toch in een lichte bocht.
Bestel gewoon een originele, dan ben je verzekerd van de juiste pasvorm en het kost de wereld niet, een paar tientjes ofzo.

Dat moderne plastic is doorgaans de oorzaak dus verbaast me niks :) enfin een simpele fix, kost weinig.

[ Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 22-06-2025 21:15 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
1nsane schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:09:
[...]

Bestel gewoon een originele, dan ben je verzekerd van de juiste pasvorm en het kost de wereld niet, een paar tientjes ofzo.

Dat moderne plastic is doorgaans de oorzaak dus verbaast me niks :) enfin een simpele fix, kost weinig.
Ja zojuist besteld, als het goed is dinsdag binnen. Het ging me ook niet zozeer om de kosten (dit OEM slangetje kost nu 18 Euro) maar meer om de snelheid. Had ik het van het weekend mooi in orde kunnen maken. Want origineel zijn ze in fysieke winkels niet te vinden merkte ik. Maar ach, die paar dagen extra maakt ook niet meer uit. Bovendien kan de machine nu nog even goed drogen. We hebben het meeste water wel weggehaald maar het was best nat allemaal daarbinnen, en dus niet waar het hoort :X

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12:18
sheepdog schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:59:
Ik wil mijn oude 230v rookmelders vervangen door nieuwe met lithium accu. De oude houder zit vast op een centraaldoos in het plafond, maar voor de nieuwe houder moet ik net buiten die centraaldoos boren. Ik boor alleen het hele plafond kapot. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Een beetje schuin boren?

Een plaatje erop en dan de rookmelder vastplakken lijkt me nog makkelijker. Maar nu nog een plaatje vinden dat past op een centraaldoos en dat helemaal vlak is..
De centraaldoos heeft rondom een open naad, dat maakt boren net op het randje niet makkelijk. Maar je hebt al een gaatje zo te zien op de foto. Daar kun je wat injectiemortel of montagekit inspuiten, en een plugje induwen in de zachte mortel. Na uitharding heb je een plug waar je de rookmelder vast kunt schroeven.
Wel opletten aan welke kanten de draden uit de centraaldoos lopen, daar zitten de elektrabuizen.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:41

Jrz

––––––––––––

sheepdog schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:51:
[...]

Probleem is dat de houder van de rookmelder een dunne "ring" is waar de schroeven 10cm uit elkaar zitten, terwijl ze in de centraaldoos 6.5cm uit elkaar zitten.
Kan je niet twee gaatjes boren in de montageplaat op 6.5cm afstand?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:19

Vliegvlug

Flight Simple

[Afbeelding]
Zou vooral eerst even overleggen met de buren voor je aan de gang gaat, waarschijnlijk willen ze het ook wel opgelost hebben en gaan ze er zelf achteraan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:02
Mijn eerste las! Beetje oefenen, want er staat een pergola achter in de tuin van gebogen betonijzer waar planten over gaan groeien. En dat moet wel een beetje verband krijgen.

Dit ziet er natuurlijk niet uit maar fiks meppen met een hamer krijgt het niet los. En de eerste twee lasjes/tacks op de pergola zijn alweer wat beter. Leuk oefenen…!

Parkside FTW!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q50wmYP_Jyb7ZwDqUrKjaQPxAVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzwXkaZiEHhhHv5JLcWYYfjy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:44

thijsco19

KTM 990 SMT

@Gramser Elektrode? Hoewel, aan de spetters te zien kan het ook mig zijn.
Indien elektrode; welke gebruik je?

Zorg dat je de stroomsterkte goed instelt en, is in combinatie met, de de juiste dikte elektrode gebruikt.

Je elektrode starten en rustig bewegen, laat hem gerust een enkele seconden stil hangen bij de start en kijk wat er gebeurd. Beweeg vervolgens in een zo strak mogelijke lijn. Probeer ook te spelen met de afstand tussen elektrode en het materiaal. Je zult merken dat bij een goede afstand en correct ingestelde stroomsterkte het lassen stuk beter gaat.

Indien mig; hier uiteraard ook de machine goed instellen. Is heel erg afhankelijk van de machine welke instelling en hoe je deze in moet stellen.
Zorg voor goed schoon materiaal. Zorg er ook voor dat je beschermgas niet weg kan waaien.
Hier ook, je kan prima even blijven hangen bij de start. Probeer te experimenteren met het bewegen van het pistool, afstand materiaal en de tip, snelheid etc.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Elektrode, inderdaad. Met zo'n spoel met draad gevuld met flux. Draaddikte is dan 0,9mm nu (enige wat erbij zat). Had de snelheid nu vrij langzaam om vooral te kunnen wennen en rustig te kunnen werken. Ik moest echt nadenken bij elke stap: het masker voor mijn gezicht voor ik de lasplek bepaal gaat niet, want dat glas is veel te donker als je nog niet last. Plus, je hebt dan maar één hand beschikbaar omdat je dat masker moet vasthouden.

Maar, goede tips (dank!), die ik ook al merkte: rustig werken is key. En ik wilde graag verder maar het begon te regenen. Dus toen maar meteen een meekleurende laskap besteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

@Gramser Als je een spoel met draad hebt dan is het mig (of mag) lassen. Elektrode lassen is met een stok (30 cm?) die je in een tang of houder klemt. Naarmate je last verbruik je de elektrode.

Koop zo snel mogelijk een elektrische laskap. Tegenwoordig al voor enkele tientjes te koop. Je hebt dan 2 handen vrij en je hebt zicht als je nog niet last. Maakt het een stuk makkelijker.
Tevens kan je vaak donkerheid instellen. Dat is even uitproberen wat je fijn vind. Als je meer zicht wilt om te zien wat je doet kan je het glas minder donker zetten.

Ikzelf vind het soms fijn om te kunnen zien wat het smeltbad doet. Je sneltbad bepaalt namelijk je las. Je smeltbad kan je sturen doormiddel van de torch ('pistool') te kantelen en/of te bewegen.

Eigenlijk is 0.9mm draad te dun voor dat werk. 1.2 of meer zou al een stuk beter zijn.
Ook zeker bij mig is het belangrijk om het materiaal goed schoon te maken, roest en dergelijke zorgen voor een slechte las. Of met een slijptol goed schoon slijpen of met een staalborstel schoon borstelen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
@thijsco19 Ah, weer wat geleerd - ik dacht dat MIG altijd met van die gasflessen was, en dus ook met van die lasroedes inderdaad. Maar, MIG dus. En die laskap is dus besteld, zal deze week wel komen.

Ik denk overigens dat dit apparaat niet dikker dan 1mm kan, stelt ook niet zo heel veel voor voor €99,-...

Lamellenschijf voor een kleine haakse slijper is ook onderweg, en staalborstel reeds aanwezig. En daarmoet het dan allemaal maar mee!

Dit ding dus:

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/gcp7e53772365454b3d92efcd8d1ff9939e.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gramser schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:56:
Mijn eerste las! Beetje oefenen, want er staat een pergola achter in de tuin van gebogen betonijzer waar planten over gaan groeien. En dat moet wel een beetje verband krijgen.

Dit ziet er natuurlijk niet uit maar fiks meppen met een hamer krijgt het niet los. En de eerste twee lasjes/tacks op de pergola zijn alweer wat beter. Leuk oefenen…!

Parkside FTW!

[Afbeelding]
Lekker bezig daar! (y)

Ik heb hier ook zo’n Lidl Parkside lasapparaat staan, de PARKSIDE® PIFDS 120 A1
PARKSIDE® PIFDS 120 A1 Vuldraad lasapparaat
is ook zo’n vuldraad versie.
Begin vorig jaar al gekocht omdat het een hele goede aanbieding was, nog geen €65, maar tot op heden er nog niets mee gedaan eigenlijk :/

Ik zie dat er inmiddels een opvolger is de PARKSIDE® PFDS 120 A2, hoewel daar wel de “I” is verdwenen uit het type nummer, misschien omdat deze versie geen inverter heeft als weet ik niet precies wat dat inhoudt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gramser schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:50:
Elektrode, inderdaad. Met zo'n spoel met draad gevuld met flux. Draaddikte is dan 0,9mm nu (enige wat erbij zat). Had de snelheid nu vrij langzaam om vooral te kunnen wennen en rustig te kunnen werken. Ik moest echt nadenken bij elke stap: het masker voor mijn gezicht voor ik de lasplek bepaal gaat niet, want dat glas is veel te donker als je nog niet last. Plus, je hebt dan maar één hand beschikbaar omdat je dat masker moet vasthouden.

Maar, goede tips (dank!), die ik ook al merkte: rustig werken is key. En ik wilde graag verder maar het begon te regenen. Dus toen maar meteen een meekleurende laskap besteld ;)
mijn eigen beweeg snelheid vond ik altijd het moeilijkste om in bedwang te krijgen.. als je denkt dat je te langzaam gaat, kan en moet ik doorgaans nog een stapje trager, zo te zien ga jij ook nog wat te hard voor de aanvoer. een automatische kap is qua lassen mijn beste investering ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gramser schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:25:
@thijsco19 Ah, weer wat geleerd - ik dacht dat MIG altijd met van die gasflessen was, en dus ook met van die lasroedes inderdaad. Maar, MIG dus. En die laskap is dus besteld, zal deze week wel komen.

Ik denk overigens dat dit apparaat niet dikker dan 1mm kan, stelt ook niet zo heel veel voor voor €99,-...

Lamellenschijf voor een kleine haakse slijper is ook onderweg, en staalborstel reeds aanwezig. En daarmoet het dan allemaal maar mee!

Dit ding dus:

[Afbeelding]
Oh, er is ook een Parkside PIFDS 120 B2, die had ik nog niet gezien
Dan zal dat wel de opvolger van de PIFDS 120 A1 zijn dan. :D

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 23-06-2025 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ja, en voor 220,- heb je een apparaat dat volgens mij, als ik het goed zie, MIG en elektrodelassen combineert:

https://www.lidl.nl/p/par...functioneel%20lasapparaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vliegvlug schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:30:
[...]

Lekker bezig daar! (y)

Ik heb hier ook zo’n Lidl Parkside lasapparaat staan, de PARKSIDE® PIFDS 120 A1
[Afbeelding: PARKSIDE® PIFDS 120 A1 Vuldraad lasapparaat]
is ook zo’n vuldraad versie.
Begin vorig jaar al gekocht omdat het een hele goede aanbieding was, nog geen €65, maar tot op heden er nog niets mee gedaan eigenlijk :/

Ik zie dat er inmiddels een opvolger is de PARKSIDE® PFDS 120 A2, hoewel daar wel de “I” is verdwenen uit het type nummer, misschien omdat deze versie geen inverter heeft als weet ik niet precies wat dat inhoudt :P
een inverter is een omvormer en een andere techniek dan een trafo. dat is namelij het (doorgaans oudere) alternatief, en geloof mij het verschil weet je wel als je hem op probeerd te tillen ;) eigenlijk alles wat je koopt is tegenwoordig een inverter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Gramser schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:25:

Dit ding dus:

[Afbeelding]
Dit is eigenlijk een best beperkt lasapparaat. Inderdaad maar max 1mm draad.
Ze geven zelf aan max 3mm materiaal dikte, voor dikker materiaal heb je en het vermogen niet en de draaddikte is dan te dun.

Als je met die elektrische laskap gaat oefenen, neem dan echt goed de tijd en kijk naar je het smeltbad. Laat het basismateriaal goed smelten.

Sowieso wel leuk om het te kunnen en daarmee dus dingen te maken. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gramser schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:36:
Ja, en voor 220,- heb je een apparaat dat volgens mij, als ik het goed zie, MIG en elektrodelassen combineert:

https://www.lidl.nl/p/par...functioneel%20lasapparaat
De Parkside PMSG 200 A2, mocht iemand er nog ooit op willen zoeken. :)

Vast een mooi apparaat maar voor mij veel te duur.

Heb jaren geleden bij Metaallokaal in Delft een lascursus gevolgt en dat was erg leuk. Krijg je alle vormen van lassen (behalve met brandbaar gas omdat de regels voor opslag daarvan blijkbaar heel streng zijn) maar er daarna niets meer mee gedaan, vooral ook omdat ik geen lasapparaat had.

Voor die €65 van dat Lidl lasapparaat wilde ik het wel weer een keer zelf gaan proberen, zeker nadat ik iets aan mijn scooter moest laten lassen en ik daar gelijk €50 aan kwijt was. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
@thijsco19

Beperkt inderdaad, maar dat was me ook al bekend bij aanschaf. Dan had ik denk ik ook zo'n ding met elektrodes moeten hebben, want ik meen dat Parkside geen MIG-lasapparaat met dikkere spoel verkoopt. En dan zou het ook meteen een stuk duurder worden, dit durfde ik nog wel aan. Maar, wat je zegt: ik ga gewoon lekker rustig oefenen.

En vele kleine lasjes zullen uiteindelijk best wat solides opleveren, hoop ik dan maar. Niettemin, leuk om nieuwe technieken te leren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Gramser ik heb er destijds deze Parkside automatische lashelm bij gekocht, geen idee of hij goed is want heb ‘m nog nooit gebruikt maar voor de €17,50 die ik er toen voor betaald heb kon ik ‘m niet laten liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb de wat meer gestroomlijnde versie besteld, gisteren. Principe is hetzelfde. En wat raar is: Lidl verkoopt geen lashandschoenen, ik kon ze althans niet vinden. Gisteren gebruikte ik dus een dikke want die ik gebruik bij de houtkachel voor houtblokken. Maar die heeft dus geen vingers dus lastig om het pistool te bedienen.

Snel nog maar even langs een Praxis ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Denman schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:11:
[...]

Ja zojuist besteld, als het goed is dinsdag binnen. Het ging me ook niet zozeer om de kosten (dit OEM slangetje kost nu 18 Euro) maar meer om de snelheid. Had ik het van het weekend mooi in orde kunnen maken. Want origineel zijn ze in fysieke winkels niet te vinden merkte ik. Maar ach, die paar dagen extra maakt ook niet meer uit. Bovendien kan de machine nu nog even goed drogen. We hebben het meeste water wel weggehaald maar het was best nat allemaal daarbinnen, en dus niet waar het hoort :X
Hangt er vanaf waar je woont, als het geen haast heeft, bestel ik online maar in DH hebben we de onderdelenreus en die hebben veel gewoon liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gramser schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:53:
Ik heb de wat meer gestroomlijnde versie besteld, gisteren. Principe is hetzelfde. En wat raar is: Lidl verkoopt geen lashandschoenen, ik kon ze althans niet vinden.
Dat viel mij toen ook al op ja.
Heb toen deze besteld: ACE ARC Fusion Lassershandschoenen
Niet al te duur en goede reviews.
Gisteren gebruikte ik dus een dikke want die ik gebruik bij de houtkachel voor houtblokken. Maar die heeft dus geen vingers dus lastig om het pistool te bedienen.
Dat klinkt niet echt ideaal nee.
Vraag me ook af of die bestand zijn tegen smeltend metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
thijsco19 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:44:
[...]

Dit is eigenlijk een best beperkt lasapparaat. Inderdaad maar max 1mm draad.
Ze geven zelf aan max 3mm materiaal dikte, voor dikker materiaal heb je en het vermogen niet en de draaddikte is dan te dun.

Als je met die elektrische laskap gaat oefenen, neem dan echt goed de tijd en kijk naar je het smeltbad. Laat het basismateriaal goed smelten.

Sowieso wel leuk om het te kunnen en daarmee dus dingen te maken. d:)b
Het apparaat zelf maakt echt een hoop verschil.

Toen ik studeerde deed ik een minor product design. We moesten een verstelbare schooltafel ontwerpen met hoogtestanden naar de maatvoering van Peter onderbeenmeter.

Enfin het was ook een wedstrijd.

Andere teams hadden bestaande tafeltjes verbouwd, ik (en de blowende groepsgenoten wat minder) heb toen van scratch een tafel gebouwd. Dat was een groot succes en de lassen waren in hindsight heel keurig maar op de Uni hadden ze wel keurige lasapparaten met CO2. Het was letterlijk de eerste keer dat ik zelf aan het lassen ging.

Het tafeltje heb ik overigens nog, staat de multifunctional laserprinter op en degelijk als wat. Qua test gingen docenten er ook op zitten en ik zat bij de 10% waar ze er niet doorheen zakten :+

We wonnen de wedstrijd trouwens :) was wel grappig want deden ook gewoon teams van product design mee haha.

Staal destijds bij Kokkeling gehaald in Laak.

Enfin, memories maar ik weet nog goed dat het doseren van de lassen echt een fluitje van een cent was.

Pagina: 1 ... 454 455 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/