Ik mis het ook steeds meer. Aan de ene kant probeer ik positief te blijven want ook deze nieuwe richting heeft wel wat leuke dingen, en bijvoorbeeld Odyssey had wel echt wat hele mooie story momenten, maar ik mis toch het kleine knusse van de eerdere AC-spellen.
Wat me altijd bij zal blijven is die missie in AC1 waar je een 'dokter' als target hebt, je hebt daar een gebouw waar je over de balken van het dak heen kan klimmen en 'm uiteindelijk helemaal stealth kan assassinaten, waarna je weer zonder dat iemand je ziet naar buiten gaat.
Dat gevoel hebben een aantal andere missies in de eerdere AC games ook wel gehad, maar na Brotherhood vrij weinig. Syndicate had dan nog een missie waar je een bankier op vrijwel dezelfde manier achterna zit, en in Unity had je die missie in de kerk waar je ook helemaal stealth doorheen kan, maar verder heel weinig waar je je echt een assassin voelt.
De latere AC spellen hebben zo goed als niks met assassins te maken. Ik speel ze wel nog omdat de gameplay gewoon oké is en het toch het AC universe weer verder uitbreidt met backstory, maar dit zijn geen assassins. Unity was wat mij betreft de laatste echte AC game, Syndicate had geen leuke freerunning meer en was al teveel gericht op combat, Origins had heel vet kunnen zijn maar daar hebben ze het freerunnen nog verder versimpeld en ging het over een medjay, maar daar was dan wel het einde van het spel relevant voor de assassins. Daarna had Odyssey weer helemáál niks met de assassins te maken tot de DLC, het was verder gewoon een open world RPG, en nu in Valhalla heb je dan wel Hytham en Basim, maar ik vind Eivor ook weinig met assassins te maken hebben.
Maar goed, het zijn gewoon hele andere spellen dan de eerdere. Ik vind het ook jammer dat er zo veel ingezet wordt op grote locaties en combat, en zo weinig op echt goeie stealth opties. Ze hebben veel uitgebreid in de beschikbare moves in het freerunnen en de combat, maar de stealth opties zijn eigenlijk alleen maar minder geworden.
Wie weet wat het volgende spel brengt, maar wat we tot nu toe van Infinity weten belooft voor de fans van de originele spellen niet veel goeds.