SinergyX schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:33:
[...]
In plaats van voorbeelden te geven van kapjes die 'effect' hebben, of versies die een beter resultaat 'kunnen' geven (zoals de K95 met verwisselbare filters), blijven ze maar doodleuk doorbashen 'het werkt niet'. Zoals eerder AFNOR in Frankrijk, maar blijkbaar zij wij in Nederland meer van het afkraken van 'het helpt tenminste iets' oplossingen.
Steeds dat standaard gerammel over 'werkt niet', 'nutteloos'. Ja, virus zelf is max 0,5mcm, maar de druppels waarmee ze verspreiden gaan rustig tot 10mcm, waar de standaard 2.5 masters dus al een aardig deel van kunnen blokken, zelfs een t-shirt doet afname van luchtsnelheid (en dus bereik), in dubbel bereik uitgaande dat de ontvanger ook netjes zijn n95 draagt.
Het lastige, tot vrijwel onmogelijke, daarbij is dat bepaalde mondmaskers een effect enkel en alleen hebben goed hebben onder gecontroleerde omstandigheden.
Een chirurgisch mondneusmasker bijvoorbeeld heeft een rol in het reduceren van transmissie naar de directe omgeving toe. Maar dit betekend bijvoorbeeld niet dat de andere partij binnen de zorg geen adequaat beschermend mondneusmasker op hoeft. Nee, het is in principe dus beide. Beschermend een N95 masker en ter verdere risicoreductie een chirurgisch mondneusmasker voor de 'verspreider'.
Met andere woorden, voor wat aangaat bescherming, zou je dus een N95 masker dienen te dragen. En dat is een al redelijk minimale vorm van bescherming. Idealiter wil je namelijk ook je ogen beschermen, wil je verder disposable kleding dragen, etc. Maar laten we maar even, for the sake of discussion, aannemen dat enkel en alleen een adequaat mondneusmasker voldoende is.
Die dien je dan ook nog voldoende te vervangen. Voor wat betreft OV zijn dit toch al snel twee reismomenten op een dag, komt al snel neer op 2 maskers. Stel we gaan terug naar een soort oud normaal, dan moet je rekening houden met een hoog aantal reizigers. In 2018 had je circa 2.5 miljoen mensen dagelijks gebruik per bus, trein, ferry of metro. En in 2019 circa 1.3 miljoen mensen dagelijks per trein. Er zal vermoedelijk enige overlap tussen die 2 groepen zitten, maar denk dus ongeveer 3 miljoen mensen dagelijks.
Dan heb je per maand 3.000.000 * 2 * 30 = 180.000.000 N95 mondneusmaskers nodig in semi-ideale setting. Behoudens indien jij een leverancier weet te vinden bij wie dit mogelijk is, is het volledig openstellen van het OV met mondneusmaskers dan ook eigenlijk alleen maar een puur hypothetische mogelijkheid.
Om overigens nog maar te zwijgen over het feit dat het veilig verwijderen van zo'n mondneusmasker ook niet zaligmakend is. Adequate handdesinfectie vooraf om transmissie van hand naar de behaarde hoofdhuid te voorkomen. Verwijderen van het masker, direct op adequate wijze binnen het vuilnis zonder de voorkant van het masker aangeraakt te hebben en achteraf wederom de handreiniging. Voorafgaand aan het opzetten van een mondneusmasker eveneens, handen wassen.
Dus in praktische zin komt daar ook nog weer een probleem om de hoek kijken. Als ik nu bijvoorbeeld zie hoeveel mensen lopen met een masker die even aan het masker zitten om goed te positioneren, het masker even op de kin hangen om een telefoon gesprek te voeren of even iets te eten, mensen die het masker afzet door het aan de voorkant met één hand vasthouden, mensen die het masker na afzetten bijvoorbeeld in de jaszak stopt, etc.
Het zijn allerlei handelingen die eerder risicoverhogend zullen werken dan risicoverlagend.
En dan hebben we het nog maar over een werkwijze met ideale mondneusmaskers. Stappen we over op minder wenselijke scenarios, feitelijk dus eigenlijk gewoon alles behoudens N95, dan komt daar ook nog bij kijken dat ondanks dat er mogelijk sprake is van transmissie reductie, dit niet betekend dat er geen transmissie is. Zeker bij contact van langere duur binnen een slecht geventileerde ruimte zoals binnen het OV vormt dit een potentieel risico. Met een gemiddelde van 3 miljoen reizigers per dag, nota bene op werkdagen hoger, zeker binnen spitstijden, dan vormt dit gewoonweg geen goede strategie.
Het is dan ook leuk en aardig dat per 1 juni het OV gebruik potentieel weer toe gaat nemen, maar een reëel risico is dan ook dat het OV gewoonweg een potentieel focus van verspreiding zal gaan worden.
Verder allemaal leuk en aardig hoor. Ik zie op dit moment al weer meer mensen binnen het OV verschijnen. Maar ik vraag mij af in wat voor een mate dat deze mensen zich echt goed bewust zijn van de risico's van het gebruik van het OV. Voor gebruik binnen de vitale sectoren een must voor mensen zoals mij zonder alternatieve reismogelijkheid. Maar dat betekent dus dat je als OV reiziger zit tussen mensen die in hoge frequentie in aanraking komen met COVID-19 patiënten, soms pas achteraf bekend omdat de patiënten nog geen COVID-19 symptomen had op moment van contact met mij. Met als gevolg dat je als OV reiziger dus fijn tussen mensen komt te zitten die een risicogroep voor verspreiding vormt.
Ook wij mogen binnen het OV geen adequate mondneusmaskers dragen om anderen te beschermen. Dus tjsa. Zit je daar op beperkte afstand van mij, mijn mogelijke SARS-CoV-2 virus partikels en mijn inadequate mondneusmasker waarbij gelet is op niets anders dan persoonlijke stijlvoorkeur.
En uiteraard kan dat cynisch overkomen, maar je moet je gewoon realiseren dat dit de praktijk is. Al die kul voor wat betreft double layer, triple layer, vervangbare filters, etc. voor niet medische maskers, nee. Geen enkel bewijs en bovendien persoonlijk geen enkel vertrouwen in. En als ik dan toch al iets ga dragen wat niet werkt, dan kan ik op zijn minst nog iets kiezen dat matched bij de kleding.
Accepteert men het risico dat ze dicht bij mij komen zitten en SARS-CoV-2 virus partikels aan komt waaien, prima. Maar belangrijk is en blijft dan dus ook wel dat je je goed realiseert dat je naast mij of één van mijn collega's binnen het OV komt te zitten.