Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Het openbaar vervoer is toegankelijk voor iedereen,

Afbeeldingslocatie: https://files.duurzaambedrijfsleven.nl/images/article/34617/1280/fl03-1709-290609-lr.jpg

Het is voor veel mensen een fiscaal aantrekkelijke manier om naar hun werk te reizen. Binnen dichtbevolkte regio's zoals de randstad of voor reizen van station naar station de reismethode bovendien relatief snel en heb je geen parkeerproblemen. Het OV biedt als voordeel dat je geen vaste lasten hebt om te kunnen reizen. Daarnaast wordt de CO2 uitstoot van het OV door veel geneutraliseerd.

Afbeeldingslocatie: https://www.retecool.com/wp-content/uploads/2016/08/vol-is-nooit-vol-1024x578.jpg

Bij het openbaar vervoer, deel je bijna altijd de ruimte met andere reizigers. Vroeger was dat in de ogen van sommigen prettig, het is een manier om iemand te leren kennen, te socializen.

Post-corona:
Vandaag de dag is het zo, dat elke medereiziger mogelijk het corona virus met zich mee draagt en dat virus hoog besmettelijk is. Je minstens 1,5 afstand moet houden. Je gaat zitten op een stoel waar bij het vorige station of bushalte een andere reiziger is uitgestapt, je met z'n allen op een krappe veerpond wordt gedrukt, de NS kiest om minder treinen te laten rijden. Je allemaal hetzelfde handvat / knop gebruikt in het OV.

De Rijksoverheid zegt dit (27-4-2020) over het reizen met het openbaar vervoer:
Afbeeldingslocatie: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/content/gallery/rijksoverheid/channel-afbeeldingen/logos/logo-ro.svg
Worden trein- of buspassagiers gecontroleerd op het coronavirus bij het in- en uitstappen?
OV-bedrijven volgen naar aanleiding van het coronavirus de adviezen van het RIVM. Er zijn daarom geen aanvullende maatregelen, zoals controle bij in- en uitstappen.

Wat moet ik doen als ik denk dat er een geïnfecteerde reiziger of conducteur in de trein of bus zit?
U hoeft dan niets anders te doen dan normaal.

Kan ik nog steeds reizen met het openbaar vervoer?
Het openbaar vervoer blijft rijden en de stations zijn open, maar u mag alleen met het ov reizen als het een noodzakelijk reis is. Bijvoorbeeld als u een cruciaal beroep heeft en naar uw werk moet reizen. Ov-bedrijven hebben de dienstregeling aangepast. Raadpleeg voor vertrek uw reisplanner of de website van uw ov-bedrijf voor de laatste informatie over de dienstregeling. Blijf thuis als u last van de klachten heeft: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, hoesten, verhoging of koorts.

Worden de kaartjes nog gecontroleerd in het openbaar vervoer?
Jazeker. In heel Nederland is gewoon kaartcontrole in het openbaar vervoer. De medewerkers kunnen u vragen om zelf uw chipkaart voor het controleapparaat te houden.

Waarom blijven de voorste deuren dicht in de bus en de tram?
De voorste deuren van de bus en tram blijven dicht. Op deze manier is er minder contact tussen reiziger en chauffeur. Hierdoor krijgt het coronavirus minder kans om te verspreiden. Daarom vragen de ov-bedrijven de reizigers in de bus en tram om via de achterdeur in te stappen en daar in te checken. Ondanks minder reizigers en minder inzetbare ov-medewerkers willen de ov-bedrijven zich zoveel mogelijk inspannen om reizigers goed te vervoeren.

Welke maatregelen nemen de openbaarvervoerbedrijven om besmetting te voorkomen?
De NS en andere vervoerders volgen de adviezen van het RIVM op. Tijdens de reguliere schoonmaak wordt extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen waar een toilet aanwezig is worden zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld.
Daarnaast worden reizigers gevraagd om vaker hun handen te wassen, in de binnenkant van hun elleboog te hoesten en te niezen, papieren zakdoekjes te gebruiken, geen handen te schudden en waar mogelijk 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Ga dus niet naast of tegenover iemand zitten, als dit niet nodig is.

Blijft het openbaar vervoer rijden en de stations open?
Het openbaar vervoer blijft rijden en de stations zijn open, maar u mag alleen met het ov reizen als het een noodzakelijk reis is. Bijvoorbeeld als u een cruciaal beroep heeft en naar uw werk moet reizen. Ov-bedrijven hebben de dienstregeling aangepast. Raadpleeg voor vertrek uw reisplanner of de website van uw ov-bedrijf voor de laatste informatie over de dienstregeling. Blijf thuis als u last van de klachten heeft: neusverkoudheid, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden Celsius of tot een risicogroep behoort (boven de 70 jaar). Heeft u geen klachten en moet u reizen: was uw handen vaker, hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog, gebruik papieren zakdoekjes, schud geen handen en houd 1,5 meter afstand van anderen, behalve bij mensen uit uw gezin/huishouden.

Blijven de internationale treinen rijden?
Sommige internationale treinen rijden nog wel, anderen niet. Reis alleen met een internationale trein als het echt noodzakelijk is. Bijvoorbeeld voor uw werk als zorgverlener. Ook moet u zich houden aan de regels die gelden in de landen waar u doorheen reist. Als u toch een treinreis moet maken, raadpleeg dan kort voor vertrek de reisplanner of website van uw vervoerder. Het vervoer van goederen over het spoor gaat wel gewoon door.
Dit is het nieuwe (26-3-2020) protocol Verantwoord reizen met het OV:
Voor de reizigers
  1. Gebruik het OV alleen als het echt nodig is om naar het werk te gaan en niet thuis kan
    worden gewerkt of als de werkzaamheden onderdeel uitmaken van vitale processen.
  2. Was uw handen regelmatig met water en zeep.
  3. Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
  4. Gebruik papieren zakdoekjes.
  5. Schud geen handen.
  6. Als u kucht, hoest en/of verkouden bent: blijf thuis.
  7. Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar.
  8. Houd rekening met elkaar.
  9. Agressief gedrag naar mede-reizigers of OV medewerkers is niet acceptabel en wordt niet getolereerd.
Dit lijkt mij een hele andere beleving geven van het openbaar vervoer. Daarom wil ik een brede discussie starten over de toekomst van het OV in de 1.5 Meter samenleving. Wil je nog reizen in het OV? Hoe reis je het veiligst? Wat zijn de alternatieven? Welk gedrag mogen we van elkaar verwachten in het OV? Wat mogen we verwachten van de vervoersorganisaties?

[ Voor 58% gewijzigd door 3x3 op 27-04-2020 11:02 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Het eerste wat bij mij opkomt is de kwestie van capaciteit. In Londen en New York hebben we gezien wat voor risico en effect het snel kan geven wanneer je capaciteit omlaag brengt, maar volume van gebruik gelijk blijft. En als ik dan er aan denk hoe moeilijk het is voor mensen om beschermingsmiddelen goed én nuttig te gebruiken, ik heb weinig vertrouwen in wat veel te makkelijk afglijdt naar schijnveiligheid.

Nederland heeft nu een beperkte dienstregeling (vakantie schema als ik het goed heb?) waarbij sprake is van lager volume van gebruik. Dat volume zal hoe dan ook weer toenemen. Zelfs wanneer we prioriteiten erbij gaan stellen. Maar blijft de capaciteit zoals nu? Dan is er weer risico op een nieuwe vector, en dan een met hoge mobiliteit.

Iedereen dan maar een microlino?

[ Voor 13% gewijzigd door Virtuozzo op 25-04-2020 13:14 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het OV was, tot mijn werkgever besloot om het overheidsadvies te volgen en iedereen thuis te laten werken, dat waar ik de meeste stress over had.
In maart woonde ik in een Corona hotspot en ik reisde dagelijks in volle treinen naar de Randstad. Op kantoor voelde ik me niet zo onveilig, want je werkt toch met een vaste groep mensen, maar in de trein met al z’n wisselende contacten des te meer. En daar maak ik me nog steeds de meeste zorgen over.
Werkgevers beginnen over die anderhalve meter samenleving na te denken en passen de kantoren aan, maar voordat ik op kantoor ben heb ik al ruim een uur in de trein gezeten, en daar loop ik veel meer risico. En ik heb m’n twijfels of werkgevers daar straks wel rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
De capaciteit is zo laag omdat het niet rendabel is. "Wie gaat dat betalen?" De regering moet het OV (ja, ook de NS) opdracht geven om weer normaal te gaan rijden en alle maatregelen te treffen die daarvoor nodig zijn. En als dat extra kost dan moeten ze dat subsidiëren. Het alternatief is het OV helemaal stilleggen / opheffen.

De mensen zonder auto hebben meestal werk waarbij ze niet thuis kunnen werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dit is een van de sectoren die aantoont dat de '1,5 meter samenleving' of 'het nieuwe normaal' (oh wat heb ik een intense hekel aan deze termen gekregen) niet gaat werken.

De NS krijgt dit niet rendabel. Dus of de prijzen gaan omhoog, of de overheid moet blijven bijspringen.

Maar ik krijg het gevoel alsof onze regeringsleiders niet van dit 'nieuwe normaal' afwillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Niets menselijks kan perfect zijn, wil niet zeggen dat het onmogelijk is om een probleem redelijk op te lossen.

Daarbij, rendementsdenken is ook maar een kwestie van kiezen binnen een rekenmodel. Wil niet zeggen dat het niet mogelijk is het model aan te passen, of te vervangen.

Verandering is de enige constante. Kunnen we beter bovenop zitten dan er achteraan te lopen stuiteren.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
Ik zelf vind eigenlijk dat de reisorganisaties bijzonder weinig doen om reizen op een veilige manier mogelijk te maken.

De eerste Pavlov reactie bij de NS leek het minder laten rijden van de treinen ivm gedaald aantal passagiers. En waar commerciële supermarkten, werkgevers, winkels en andere organisaties allemaal al maatregelen hebben genomen. Lijken de maatregelen van de NS bijvoorbeeld heel erg beperkt. Je hebt de winkels die dicht zijn, minder ipv meer capaciteit, wel maatregelen om het personeel beschermen maar om reizigers tegen elkaar te beschermen zijn schrikbarend weinig maatregelen genomen door de busmaatschappijen en treinvervoerders. Geen plastic afschermingen, geen verplichting voor mondkapjes, geen of weinig vervoersbeperkingen.

Afbeeldingslocatie: https://nederlandsdagblad.pubble.cloud/9ed0159c/content/2020/4/0bb120d4-40d9-4933-9f7d-f26a660a2d54_thumb840.jpg

Ik ben heel erg bang, dat dé oplossing waar ze later mee gaan komen het soort van inrichten van een klasse maatschappij wordt. Dat bepaalde klassen mensen er wel of geen gebruik van mogen maken.

Vooralsnog lijkt in het in mijn ogen vooral de NS heel erg te kiezen voor de "Grote IK" oplossingen, minder rijden, mensen wel verplichten door te betalen, bijna geen uitgaven aan bescherming van de reizigers.

Toevoeging: Wat zou de publieke vervoersmaatschappijen wel kunnen doen?
Wat ik zelf prettiger zou vinden. Als de vervoersmaatschappijen en ns gebruik zou maken van warmte camera's bij de incheck-poorten van het publieke transsport, als verhoging hebt, een van de symptomen zou je dan geweigerd kunnen worden, dit zou ik alleen acceptabel vinden als de transport bedrijven die data daarna niet opslaan, verwerken of anders gebruiken. :
Afbeeldingslocatie: https://healthcare-in-europe.com/media/story_section_image/4562/image-01-1581473934285.jpg

Wat ik ook prettig zou vinden is antibacterieel plexiglas tussen elke zitrij. Zitrijen zitten niet meer dan 1 meter bij elkaar. Er kan alsnog iemand in je nek lopen kuchen als je reist met de bus of trein.

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/ui7lKcT6n-rzZRx32MTWG6l4wdM/diocontent/169318916/_fitwidth/763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8

Verder zou ik het ook prettig vinden als de punten die "iedereen" moet aanraken in de trein verwijderd worden. Zo heb je bijvoorbeeld tussendeuren voor cabines in de trein (vaak met mooie bronzen of allumium handvaten die iedereen aanraakt) Die hebben een geluiddempende werking, en zijn ook goed voor het klimaatbeheer, maar in deze tijd zijn we veiliger af zonder die tussendeuren. Hetzelfde voor het knopje van het openen van de deur op een station, laat de deuren in deze tijd gewoon allemaal automatisch open gaan als de trein gestopt is.

Afbeeldingslocatie: https://wisselstoring.files.wordpress.com/2012/02/ns-deurknop1.jpg

Een monkapplicht zoals in Duitsland zie ik ook wel als maatregel om de druppeloverdracht van virussen tussen reizigers te beperken.

Afbeeldingslocatie: https://welingelicht-welingelichtekri.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2020/04/berlijn-en-hamburg-voeren-mondkapjesplicht-openbaar-vervoer-in1587474045.jpeg

Ook zou ik het wel prettig vinden als er in bussen treinen een soort detectie unit komt zodat je kan zien of er eerder iemand op je plek heeft gezeten (rood / groen lampje op basis van bewegingssensor met timer) zodat je kans hebt je plek eventueel te ontsmetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.bangkokalarm.co.th/images/products/998_pr.jpg

Kortom: Het is tijd voor de publieke vervoersorganisaties om actie te nemen en de stap naar de 1.5 Meter samenleving te maken door:
  • Het pro-actief weigeren van reizigers met symptonen.
  • De bussen en treinen meer afgeschermd in te richten.
  • Reizers zelf de middelen te geven om hun reisomgeving te ontsmetten.
  • Mondkapjes te verplichten (zelfs bij mindere kwaliteit heb je een effect)
  • Alternatieven aan te bieden voor het reizen
  • Aanraakpunten verwijderen

[ Voor 53% gewijzigd door 3x3 op 27-04-2020 14:23 . Reden: Oplossing toe gevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-09 11:51
downtime schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:25:
Het OV was, tot mijn werkgever besloot om het overheidsadvies te volgen en iedereen thuis te laten werken, dat waar ik de meeste stress over had.
In maart woonde ik in een Corona hotspot en ik reisde dagelijks in volle treinen naar de Randstad. Op kantoor voelde ik me niet zo onveilig, want je werkt toch met een vaste groep mensen, maar in de trein met al z’n wisselende contacten des te meer. En daar maak ik me nog steeds de meeste zorgen over.
Werkgevers beginnen over die anderhalve meter samenleving na te denken en passen de kantoren aan, maar voordat ik op kantoor ben heb ik al ruim een uur in de trein gezeten, en daar loop ik veel meer risico. En ik heb m’n twijfels of werkgevers daar straks wel rekening mee houden.
Dit is natuurlijk niet een probleem van de werkgever, maar van de werknemer.
Je kan je rijbewijs halen en een auto kopen, of ander werk zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
3x3 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:42:
Ik zelf vind eigenlijk dat de reisorganisaties bijzonder weinig doen om reizen op een veilige manier mogelijk te maken.

De eerste pavlov reactie bij de NS leek het minder laten rijden van de treinen ivm gedaald aantal passagiers. En waar commerciële supermarkten, werkgevers, winkels en andere organisaties allemaal al maatregelen hebben genomen. Lijken de maatregelen van de NS bijvoorbeeld heel erg beperkt. Je hebt de winkels die dicht zijn, minder ipv meer capaciteit, wel maatregelen om het personeel beschermen maar om reizigers tegen elkaar te beschermen zijn schrikbarend weinig maatregelen genomen door de busmaatschappijen en treinvervoerders. Geen plastic afschermingen, geen verplichting voor mondkapjes, geen of weinig vervoersbeperkingen.

Ik ben heel erg bang, dat dé oplossing waar ze later mee gaan komen het soort van inrichten van een klasse maatschappij wordt. Dat bepaalde klasses mensen er wel of geen gebruik van mogen maken.

Vooralsnog lijkt in het in mijn ogen vooral de NS heel erg te kiezen voor de "Grote IK" -oplossingen, minder rijden, mensen wel verplichten door te betalen, bijna geen uitgaven aan bescherming van de reizigers.

Ik vind het eigenlijk absurd gedrag van een organisatie volledig in handen van de overheid. Ik heb het gevoel dat de winstcijfers/ de bonussen van het bestuur en medewerkers er belangrijker zijn dan de volksgezondheid of mobiliteit.
De NS die nu niet om geld vraagt zoals een KLM, maar verzoekt tot uitstel van betalingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sleeon schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:47:
[...]

Ik heb m’n rijbewijs. Geen auto. Maar mijn werkgever heeft ook geen parkeerplekken. Nadeel van een kantoor in het hart van een grote stad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SymbolicFrank
[...]

Ja, duw al die armen maar meteen in de bijstand. Hadden ze maar genoeg geld moeten hebben om een auto te kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:05
downtime schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:51:
Ik heb m’n rijbewijs. Geen auto. Maar mijn werkgever heeft ook geen parkeerplekken. Nadeel van een kantoor in het hart van een grote stad.
Soortgelijk probleem: heb een rijbewijs en een auto, maar er zijn welgeteld 5 parkeerplaatsen voor zo’n 300 fte. Daarmee is de auto voor mij geen optie en dan laat ik nog even buiten beschouwing dat a. ik met de trein sneller ben en b. de kilometervergoeding € 0,06 per km bedraagt, terwijl OV volledig door werkgever wordt betaald.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Zomaar even een gedachte: moeten we op zoek naar oplossingen om massaal te kunnen blijven reizen, of is juist dat massale reizen het hele probleem? En dan bedoel ik massaal in aantallen, maar ook vooral de gelijktijdigheid.

Dit gaat veel verder. Onze maatschappij "dwingt" op dit moment veel mensen in een bepaald ritme. Het ritme van "de meerderheid". Hierdoor doen enorme hoeveelheden mensen iets gelijktijdig. Dat zit dus echt bijna in ALLES wat we doen en daar staan we ook helemaal niet bij stil. Elke dag staan mensen om 12:30 uur in de rij bij de broodjeszaak, terwijl er om 11:45 uur geen rij stond. Grof vuil storten bij de milieustraat: rond 12:00 uur is het daar lekker rustig, want IEDEREEN heeft lunchpauze. Dat zal moeten veranderen.

- Het hele concept van "de schooldag" zoals we die nu kennen staat op omvallen.
- De "normaal" wat betreft openingstijden van ALLES staat op omvallen.
- Dit zou zomaar eens een enorme impuls voor "24x7" kunnen gaan betekenen.

Het OV heeft eigenlijk dan maar 1 "simpele" taak hierin: de ontwikkelingen volgen en faciliteren. We moeten de problemen van een drukke spits gecombineerd met risico's zoals Corona niet op gaan lossen, we moeten van die spits af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Als deze corona situatie iets heeft aangetoond is dat in principe een deel van onze maatschappij prima vanuit huis zijn werk kan doen. Er is een verschil tussen iets niet willen en iets niet kunnen. En er zijn toch een heleboel banen die gewoon vanuit thuis kunnen. Als we bij het 'opstarten' van de oude manier van leven daar nou eens iets van leren in plaats van het 'vooral niet meer te willen' zou dat een groot aantal problemen in een klap op kunnen lossen.

- filedruk
- druk in het OV
- druk op het milieu/klimaat.

Het proefballonnetje wat de NS heeft opgelaten om een plek te reserveren in de trein klinkt misschien gek maar is dat het eigenlijk wel? Als we echt naar een 1,5 meter economie willen , geen overvolle treinen willen dan moeten we daar wat mee. Dat kan door aan de ene kant het gebruik van het OV te temperen (door een reserveringssysteem.) maar aan de andere kant natuurlijk te zorgen dat de auto blijft staan of door meerder mensen tegelijk gebruikt wordt.

@3x3 er zit een verschil hoe de NS dit aanpakt en hoe de KLM dat doet. Als je het over bonussen en dergelijke hebt dan is de NS op dit moment niet de partij waar je over moet zeuren. Dan is dat een KLM.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Webgnome schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:06:
Als deze corona situatie iets heeft aangetoond is dat in principe een deel van onze maatschappij prima vanuit huis zijn werk kan doen. Er is een verschil tussen iets niet willen en iets niet kunnen. En er zijn toch een heleboel banen die gewoon vanuit thuis kunnen. Als we bij het 'opstarten' van de oude manier van leven daar nou eens iets van leren in plaats van het 'vooral niet meer te willen' zou dat een groot aantal problemen in een klap op kunnen lossen.

- filedruk
- druk in het OV
- druk op het milieu/klimaat.

[...].
Volgens mij kunnen we daar inderdaad ook een hoop winst halen. Ik ben toevallig ruim 3 jaar geleden (toen onze dochter geboren was) begonnen met structureel 1 dag, soms 2 dagen, per week thuis te werken. Sinds ongeveer een jaar spelen er al gedachten om daar structureel 3 dagen per week van te gaan maken. Vanwege twijfel eigenlijk nooit echt doorgedrukt. Nu werk ik al anderhalve maand gewoon 100% vanuit huis. En het is even wennen, maar het gaat eigenlijk uitstekend. Ik merk nu ook dat mijn dagindeling nu veel flexibeler is dan voorheen. Als er geen meeting in mijn agenda staat, dan kan ik om 10:00 uur 's ochtends even naar de winkel en 's middags even een rondje fietsen als het mooi weer is.. Qua werk geen probleem, want ik heb 0 reistijd en begin dus al vroeg en kan doorwerken tot het eten op het bord ligt.

Maar het gaat in mijn ogen nog verder:
- Bouwvak
- Schoolvakanties

Dat willen we dus eigenlijk niet meer. Dit moet slimmer en flexibeler. En al die ontwikkelingen gaan de behoefte aan OV enorm veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-09 18:06
De term anderhalvemetersamenleving blijft zo suf, het doel is niet om op anderhalve meter te blijven, het doel is om verspreiding tegen te gaan. Als dat kan met minder afstand door gezichtsbedekking te verplichten, dan lijkt me dat een stuk nuttiger dan driekwart van een bus met lint af te zetten.

Als developer kan ik prima vanuit huis werken, maar de reden dat ik destijds gestopt ben met ZZP'en en bij een (niet-IT) bedrijf ben gaan werken is juist vanwege de sociale contacten. Voor m'n werk zit ik al genoeg afgezonderd achter de computer. Ik word er niet gelukkiger van als ik dat elke dag in m'n eentje thuis moet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door BarôZZa op 25-04-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Forensen is ouderwets, wen er maar aan. Het wordt straks minder vanzelfsprekend om te reizen voor werk, of dat nou via auto of trein is.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Sport_Life schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:46:
Forensen is ouderwets, wen er maar aan. Het wordt straks minder vanzelfsprekend om te reizen voor werk, of dat nou via auto of trein is.
Ik ga zelf met de fiets, maar ik zie het niet echt gebeuren. Misschien dat mensen bij wie het leven om het huis, gezin en kinderen draait wat vaker een dagje thuiswerken als het mogelijk is. Maar veel mensen gaan 's ochtends gewoon graag het huis uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:46:
Dat is leuk voor de kantoorbanen maar voor alles waar fysieke arbeid voor nodig is gaat dat niet zo zijn. De DAF gaat niet vanuit huis werken, de schoonmakers niet, en zelfs kantoorbanen zijn verre van optimaal indien je alles virtueel doet.

Een mindering in reisbewegingen zou een positief iets zijn in de "wereld na corona" maar geheel afschaffen? Nee, dat gaat niet gebeuren. Mensen zijn in essentie sociale dieren en hebben over het algemeen de sociale interactie nodig en dan het liefst fysiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:33
Webgnome schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:06:
Het proefballonnetje wat de NS heeft opgelaten om een plek te reserveren in de trein klinkt misschien gek maar is dat het eigenlijk wel? Als we echt naar een 1,5 meter economie willen , geen overvolle treinen willen dan moeten we daar wat mee. Dat kan door aan de ene kant het gebruik van het OV te temperen (door een reserveringssysteem.) maar aan de andere kant natuurlijk te zorgen dat de auto blijft staan of door meerder mensen tegelijk gebruikt wordt.
Opzich zou ik wel wat vinden voor een reserveringssysteem, enige nadeel is dat er heel erg veel overstappers in Nederland zijn (en zelfs tussen meerdere maatschappijen).
Wat moet je doen als je je gereserveerde aansluiting mist doordat je eerdere trein vertraging had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Napo schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:12:
[...]

Dat is leuk voor de kantoorbanen maar voor alles waar fysieke arbeid voor nodig is gaat dat niet zo zijn. De DAF gaat niet vanuit huis werken, de schoonmakers niet, en zelfs kantoorbanen zijn verre van optimaal indien je alles virtueel doet.

Een mindering in reisbewegingen zou een positief iets zijn in de "wereld na corona" maar geheel afschaffen? Nee, dat gaat niet gebeuren. Mensen zijn in essentie sociale dieren en hebben over het algemeen de sociale interactie nodig en dan het liefst fysiek.
Bij de bedrijfstakken waar het niet bij kan lijkt mij ook niet dat je het moet verbieden want dat kan simpelweg niet. Echter in mijn vorige reactie gaf ik aan dat we er naar moeten streven om , zoals je zelf aangeeft, het aantal reisbewegingen per hoofd van de bevolking drastisch te verminderen. En dat kan perfect zo blijkt. Het zal drukker worden maar ik denk niet dat een drukte zoals voor de corona crisis nog nodig is. Je kunt ook gaan kijken naar tussen oplossingen als mensen die 2 a 3 keer in de week thuis werken. Maar ook mensen eens echt stimuleren/verplichten om te gaan carpoolen dat soort zaken.
Ryur schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:14:
[...]

Opzich zou ik wel wat vinden voor een reserveringssysteem, enige nadeel is dat er heel erg veel overstappers in Nederland zijn (en zelfs tussen meerdere maatschappijen).
Wat moet je doen als je je gereserveerde aansluiting mist doordat je eerdere trein vertraging had?
Dat is iets voor de NS om op te lossen lijkt mij. Ze gooien zelf het proefballonnetje op dus dan mogen ze er ook mee aan de haal (of een wedstrijd uitschrijven om uit te laten werken..)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
Ah, een reserveringssysteem en beperkte capaciteit, ik ga alvast alle tickets opkopen van populaire trajecten om ze voor het dubbele te verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:10
Webgnome schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:21:
[...]

Bij de bedrijfstakken waar het niet bij kan lijkt mij ook niet dat je het moet verbieden want dat kan simpelweg niet. Echter in mijn vorige reactie gaf ik aan dat we er naar moeten streven om , zoals je zelf aangeeft, het aantal reisbewegingen per hoofd van de bevolking drastisch te verminderen. En dat kan perfect zo blijkt. Het zal drukker worden maar ik denk niet dat een drukte zoals voor de corona crisis nog nodig is. Je kunt ook gaan kijken naar tussen oplossingen als mensen die 2 a 3 keer in de week thuis werken. Maar ook mensen eens echt stimuleren/verplichten om te gaan carpoolen dat soort zaken.

[...]

Dat is iets voor de NS om op te lossen lijkt mij. Ze gooien zelf het proefballonnetje op dus dan mogen ze er ook mee aan de haal (of een wedstrijd uitschrijven om uit te laten werken..)
Reken maar dat werkgevers eerst willen zien dat thuiswerken inderdaad net zo productief is als gewoon op kantoor 'onder toezicht' als de hele crisis voorbij is. Een werkgever gaat echt niet 3 van de 5 dagen in de week thuiswerken toestaan. Er zullen collega's zijn die het inderdaad fijner vinden en netjes hun uren/taken volbrengen, maar ook een paar die de nodige taken doen om toch productief te lijken maar toch voor alle uren betaald krijgen. Je kan hooguit over een paar jaar een analyse maken voor het verkeer/ov. Nu zijn woensdag en vrijdag al de rustige dagen, ook in het ov.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Misschien kunnen ze iets doen dat alle mensen met een A-M als achternaam op even dagen mogen reizen en iedereen met een N-Z als achternaam op oneven dagen mogen reizen. Zet in op hoge boetes en regelmatig contoleren en het is opgelost. Misschien kunnen ze het al bij de check-in poortjes de achternaam automatisch controleren want de meeste mensen hebben geen anonieme OV kaart.

Die andere dagen werk je thuis of regel je alternatief vervoer (meerijden met een college bijv op de achterbank).

[ Voor 47% gewijzigd door CyberMania op 25-04-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Deezers schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:26:
[...]

Reken maar dat werkgevers eerst willen zien dat thuiswerken inderdaad net zo productief is als gewoon op kantoor 'onder toezicht' als de hele crisis voorbij is. Een werkgever gaat echt niet 3 van de 5 dagen in de week thuiswerken toestaan. Er zullen collega's zijn die het inderdaad fijner vinden en netjes hun uren/taken volbrengen, maar ook een paar die de nodige taken doen om toch productief te lijken maar toch voor alle uren betaald krijgen. Je kan hooguit over een paar jaar een analyse maken voor het verkeer/ov. Nu zijn woensdag en vrijdag al de rustige dagen, ook in het ov.
Als een werkgever na de crisis het nog eens wil bekijken dan heeft diezelfde werkgever de afgelopen periode dus niet op zitten letten? Of ben ik nou gek. De mensen die er een potje van maken die lopen nu ook al tegen de lamp. Het is nit dat we nog maar een paar dagen bezig zijn met deze thuiswerkperiode toch?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Deezers schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:26:
maar ook een paar die de nodige taken doen om toch productief te lijken maar toch voor alle uren betaald krijgen.
Dat doen ze nu ook al, dus wat is het verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
Webgnome schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:29:
[...]

Als een werkgever na de crisis het nog eens wil bekijken dan heeft diezelfde werkgever de afgelopen periode dus niet op zitten letten? Of ben ik nou gek. De mensen die er een potje van maken die lopen nu ook al tegen de lamp. Het is nit dat we nog maar een paar dagen bezig zijn met deze thuiswerkperiode toch?
Verschilt per bedrijf denk ik. Staat er al iets over in de cao? Wie bepaalt het beleid? De manager of de directie? Wie op welke dag? Sowieso gaat hier nu veel anders dus de productie van een medewerker is al lastiger in te schatten en duurt nog wel even voordat alles weer business as usal is. Ik hoop eigenlijk dat we inzien dat veel vergaderingen niet nodig zijn en inderdaad ook niet de hele strakke tijden zodat iedereen tegelijk in het verkeer/of zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
SymbolicFrank schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:25:

De mensen zonder auto hebben meestal werk waarbij ze niet thuis kunnen werken.
En ik maar denken dat de meeste mensen een auto hebben om naar werk te gaan.

Mensen zullen wel voor de lol massaal in de file staan

[ Voor 9% gewijzigd door BarôZZa op 25-04-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

(grotendeels crosspost want ik had dit topic nog niet gezien).

Hoop toch niet dat we een reserveringssysteem gaan krijgen hier. De vergelijking met het buitenland waar dat wel soms is gaat mijn inziens mank: in NL is de trein meer een metro en in het buitenland zijn het vaak enkel lange afstanden waarvoor gereserveerd moet worden en die kennen we in NL niet op die manier.

Zou ook leuk worden als mensen zoals ik afhankelijk zijn van het OV. Kan ik mijn werkgever een paar keer per week informeren dat ik niet kom want ik heb geen plek kunnen bemachtigen? Sta ik zo op straat vrees ik. Immers is carpoolen ook niet gewenst (ook niet vanuit mijzelf) en 120 km per dag fietsen... nah. Ik reis nu al die tijd 5-6 dagen per week naar en van mijn werk en dat gaat prima. De meeste mensen houden prima rekening met elkaar.

Ik reis al 25 jaar dagelijks (nou ja, 5 dagen per week) met de trein en ik leef nog steeds. Alle griep, snotterende mensen etc. wonderbaarlijk overleefd. Maar goed, da's niet te vergelijken met corona gelukkig, maar het geeft wel een indicatie hoe erg het met de besmettelijkheid is gesteld. Is vast wel een onderzoek in een bureaulade van te vinden. Met een beetje goede wil en het opschorten van reizende scholieren blijft de drukte volgens mij redelijk beperkt. Die krijgen toch al verlenging van de levensduur van die kaart, trek dan voorlopig gewoon het reisrecht in en dan maken ze er ook geen gebruik meer van.

Ja, het zal niet altijd lukken om die 1.5 meter te halen, maar dat lukt in de meeste productiebedrijven ook al niet. En die gaan ook gewoon door met inachtneming van zoveel mogelijk maatregelen om besmetting te voorkomen.

Zoals Blauwnet heeft dat de deuren automatisch open gaan (jammer, gemiste kans van NS en hopelijk wordt dat in de nieuwe treinen niet wegbezuinigd) en het standaard open zetten van binnendeuren. Dat beperkt contact met handen al een heleboel. Net als het niet laten gebruiken van plekken op balkons, wat ik nog steeds veel zie... roep dat om dat dat niet de bedoeling is en/of zet het af om daar te zitten (heb ik al naar NS gemaild een paar weken geleden maar nooit een reactie gekregen). Maar behalve een uitgeklede dienstregeling zie ik vanuit NS helemaal geen maatregelen in de trein zelf. Erg jammer.

Dan maar mondkapjes van staatswege, idem met thuiswerken voor waar dat kan.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
BarôZZa schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:07:
[...]

En ik maar denken dat de meeste mensen een auto hebben om naar werk te gaan.

Mensen zullen wel voor de lol massaal in de file staan
Ja, al die mensen met 0-uren contracten kopen daarom ook ieder jaar een nieuwe BMW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
SymbolicFrank schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:39:
[...]

Ja, al die mensen met 0-uren contracten kopen daarom ook ieder jaar een nieuwe BMW.
Euh... Dat is toch precies het punt. Mensen kopen elk jaar een nieuwe BMW omdat ze elke dag erin zitten voor werk.

Alle lui met dikke bakken die ik ken maken kilometers als een malle voor hun werk. Uren op de weg per dag.

Je gaat toch geen nieuwe BMW halen voor de weekboodschappen als je elke dag vanuit huis werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door BarôZZa op 25-04-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
BarôZZa schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:48:
[...]

Euh... Dat is toch precies het punt. Mensen kopen elk jaar een nieuwe BMW omdat ze elke dag erin zitten voor werk.

Alle lui met dikke bakken die ik ken maken kilometers als een malle voor hun werk. Uren op de weg per dag.

Je gaat toch geen nieuwe BMW halen voor de weekboodschappen als je elke dag vanuit huis werkt.
Nee, je gaat met een 0-uren contract geen nieuwe BMW halen omdat je dat niet kunt betalen. Misschien net een goedkoop derdehandsje als je een paar maanden veel hebt mogen werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Ik ben vooral benieuwd hoe het gaat als de hogescholen en universiteiten weer open gaan. Vanaf september ga ik naar school in Amsterdam, terwijl ik zelf in Gelderland woon. Gooien ze de scholen weer open en doen ze niet meer aan afstandslessen, heb ik, en duizenden anderen met mij, een groot probleem met het OV. Hopelijk staat de regering hierbij stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
Soccer98 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:18:
Ik ben vooral benieuwd hoe het gaat als de hogescholen en universiteiten weer open gaan. Vanaf september ga ik naar school in Amsterdam, terwijl ik zelf in Gelderland woon. Gooien ze de scholen weer open en doen ze niet meer aan afstandslessen, heb ik, en duizenden anderen met mij, een groot probleem met het OV. Hopelijk staat de regering hierbij stil.
Daar hoeft de overheid toch niet bij stil te staan?

Jij woont in Gelderland en kiest ervoor om in Amsterdam te studeren, volgens mij heb je nog een aantal maanden om daarvoor een oplossing te vinden

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
Bossie schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:22:
[...]

Jij woont in Gelderland en kiest ervoor om in Amsterdam te studeren, volgens mij heb je nog een aantal maanden om daarvoor een oplossing te vinden
Makkelijke opmerking. De opleiding die ik volg is in een aantal steden te volgen, waarvan Amsterdam voor mij het meest dichterbij is, wat voor duizenden andere studenten geldt. Sterker nog; het gros van de studenten op de hogescholen moet met het OV naar school, dus dan is het zeker wel iets waar de overheid zich over kan buigen.

En ik kan wel een oplossing vinden, maar dat hoeft niet voor anderen te gelden. Naar mijn inziens dan te makkelijk van je om te zeggen 'je kiest er zelf voor.'

[ Voor 11% gewijzigd door Soccer98 op 25-04-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 23:32
Soccer98 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:33:
[...]
En ik kan wel een oplossing vinden, maar dat hoeft niet voor anderen te gelden. Naar mijn inziens dan te makkelijk van je om te zeggen 'je kiest er zelf voor.'
Dat is ook zeer makkelijk te zeggen, uiteraard is dit van invloed op een grote groep studenten die dagelijks met het OV reizen.

Ik neem echter ook aan dat het jouw plan niet was om dagelijks vanuit Gelderland naar Amsterdam te treinen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
Bossie schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:40:
[...]

Dat is ook zeer makkelijk te zeggen, uiteraard is dit van invloed op een grote groep studenten die dagelijks met het OV reizen.

Ik neem echter ook aan dat het jouw plan niet was om dagelijks vanuit Gelderland naar Amsterdam te treinen.
Dat zou ik in een normale situatie wel doen, omdat de reistijd wel te doen is. Ik zou eventueel bij een bekende die enigszins in de buurt woont met regelmaat terecht kunnen. Een oplossing als een kamer huren in (of nabij) Amsterdam of met de auto naar school gaan is makkelijker gezegd dan gedaam.

Maar nu betrekken we het op mij, zelf veroorzaakt overigens. Ik wilde mezelf alleen als voorbeeld nemen. Feit blijft echter wel dat er straks in september in heel het land duizenden, zo niet tienduizenden studenten met het OV naar school moeten en dan vormt de 1,5 meter-trein een enorm groot knelpunt. Of ze nou allemaal een oplossing voor het probleem kunnen vinden of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
Bossie schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:40:
[...]

Ede-Wageningen - A'dam CS doe je met de trein in minder dan een uur. D'r waren in mijn studiejaren treinstudenten die langere ov-tijd dan dat hadden.

Zeker als je misschien 60% van je collegedagen thuis kan gaan volgen is in de Corona-maatschappij treinen niet zo'n slecht idee, met een gratis OV.

Naast dat de overheid zorg moet dragen om maatregelen te nemen die de volksgezondheid bevorderen heeft ze zichzelf ook de verplichting opgelegd de toegankelijkheid van onderwijs voor iedereen aan te bieden. Bevordering van de woongelegeheid zou ook zorg moeten zijn van de overheid, maar in Amsterdam.. Zijn kamers en woningen schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
SymbolicFrank schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:03:
[...]

Nee, je gaat met een 0-uren contract geen nieuwe BMW halen omdat je dat niet kunt betalen. Misschien net een goedkoop derdehandsje als je een paar maanden veel hebt mogen werken.
Het ging erom of je vanuit huis kon werken.

De 0-uren social media content manager kan prima doorwerken vanuit huis. De salesknaap in loondienst die met z'n leasebak langs klanten gaat en leeft van de bonussen heeft het moeilijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bossie schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:22:
[...]

Als de overheid dat niet hoefde dan hadden ze sowieso alle maatregelen wel achterwege kunnen laten. Dan hoeven ze geen horeca of scholen te sluiten want "eigen verantwoordelijkheid".

De realiteit is dat die miljoen mensen die dagelijks in volle treinen naar hun werk rijden een onmisbaar deel van onze economie zijn. Die vinden niet allemaal zomaar een andere baan dichter bij huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:47
Oh wat ben ik in het licht van corona bezien blij dat ik vorig jaar ipv in Amsterdam in mijn woonplaats Utrecht ben gaan werken. De luxe van niet meer afhankelijk zijn van OV, kunnen fietsen naar het werk en nu ook veel minder last van deze beperkingen hebbende straks weer naar mijn werk te kunnen gaan.

Ik kan iedereen het aanraden: werken in de stad waar je woont. Denk er eens over na: hoeveel tijd zou je besparen per week? Hoeveel ontspanning heb je daarvoor extra? Hoeveel levenskwaliteit? Mij scheelde het 8 uur per week reizen (deur tot deur). Is feitelijk één dag (8uur) minder in het teken van je werk, met behoud van loon. En minder last van de 1,5 meter samenleving :)

[ Voor 3% gewijzigd door caspervc op 25-04-2020 18:28 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
[...]

Mijn vrouw werkt een klein half uurtje met de auto van haar werk vandaan (20 minuten zonder file) maar heeft epilepsie. Toevallig voor het eerst in lange tijd weer een aanval gehad maar die mag daarom een half jaar geen auto rijden.. Die is de komende maanden afhankelijk van de trein.. (haar werkgever vind het noodzakelijk dat kantoor bezetting goed is dus daar kan ze niet omheen..).

Zo makkelijk als je dit stelt is niet de realiteit helaas..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
D-Ed schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:31:
[...]
(haar werkgever vind het noodzakelijk dat kantoor bezetting goed is dus daar kan ze niet omheen..)
Je kunt ook je vraagtekens stellen bij een werkgever die de continuiteit van zijn bedrijf belangrijker vind dan het welzijn en gezondheid van zijn medewerkers.

Ik werk bij een relatief groot bedrijf, maar zelfs bij ons gooien ze de boel dicht als het de gezondheid van de werknemers kan beïnvloeden. Dan moeten anderen het opvangen en als dat niet lukt is het jammer, maar helaas.

Misschien goed voor je vrouw om eens een betere werkgever te gaan zoeken!

Wat betreft OV:

Ik gebruik het OV alleen in combinatie met andere reizen. Dus bijvoorbeeld naar Schiphol voor een vliegreis of wanneer ik naar een schip ga en niet weet waar ik af stap. Dit is voorlopig nog niet van toepassing, want alles ligt stil wat dat betreft.

Als ik met het OV zou moeten, zou ik nu wel mondkapjes en handschoenen gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Alain op 26-04-2020 01:02 ]

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
De overheid denkt na over voorrang voor vitale beroepen in het ov...

En een conducteur heeft al een groep jongeren laten staan op het perron omdat dat de reis volgens hem niet essentieel was... Sinds wanneer mag je voor politieagentje spelen? Dit soort acties krijg je zonder duidelijke wetgeving, personeel dat zelf de wet gaat schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:01

Nox

Noxiuz

Deezers schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:58:
De overheid denkt na over voorrang voor vitale beroepen in het ov...

En een conducteur heeft al een groep jongeren laten staan op het perron omdat dat de reis volgens hem niet essentieel was... Sinds wanneer mag je voor politieagentje spelen? Dit soort acties krijg je zonder duidelijke wetgeving, personeel dat zelf de wet gaat schrijven.
Ergens is dat wel terecht, samenscholingen zijn niet toegestaan ;) of het helemaal waterdicht is denk ik niet, maar de invallen van de politie om huisfeestjes te beëindigen zijn dat ook niet. (Conflict met grondwet)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Deezers schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:58:

Dat lijkt me onvermijdelijk in een crisis. Er moet nu iets gebeuren en we kunnen geen maanden uittrekken om voor deze situatie nieuwe regels op te stellen voor elke situatie die zich kan voordoen. In de haast zal er vast wel eens wat fout gaan.

Als de jongeren in kwestie daar problemen mee hebben dan kunnen ze een boze brief naar de NS schrijven of gewoon naar de rechter stappen. Dan mogen ze daar uitleggen wat er zo essentieel aan die reis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
downtime schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:26:
[...]

Dat lijkt me onvermijdelijk in een crisis. Er moet nu iets gebeuren en we kunnen geen maanden uittrekken om voor deze situatie nieuwe regels op te stellen voor elke situatie die zich kan voordoen. In de haast zal er vast wel eens wat fout gaan.

Als de jongeren in kwestie daar problemen mee hebben dan kunnen ze een boze brief naar de NS schrijven of gewoon naar de rechter stappen. Dan mogen ze daar uitleggen wat er zo essentieel aan die reis was.
Maar moet je dat dan gaan uitleggen? Een moreel beroep doen is anders dan keiharde eis. Nu mag je nog gewoon een dagje Zeeland of Amsterdam doen als je wil hoor, geen wettelijke overtreding. Of het slim is is een tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Deezers schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:29:
[...]

Maar moet je dat dan gaan uitleggen? Een moreel beroep doen is anders dan keiharde eis. Nu mag je nog gewoon een dagje Zeeland of Amsterdam doen als je wil hoor, geen wettelijke overtreding. Of het slim is is een tweede.
De NS zal moeten zorgen dat reizen met de trein veilig is voor de mensen die niet anders kunnen. Groepen jongeren die besluiten om een dagje uit met de trein te doen, omdat zij menen dat ze immuun voor Corona zijn, dragen daar niets aan bij. Hulde voor die conducteur.

Dat morele beroep is niet vrijblijvend. Het alternatief is een boel bureaucratie om essentiele werkers te laten bewijzen dat ze essentieel zijn. Daar is nu geen tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:30
Gisteren vertelde een collega mij inderdaad dat hij een groep jongeren had geweigerd. Buiten dat ze geen 1,5 meter afstand hielden verkondigden ze luidkeels dat ze de trein als hangplek gingen gebruiken en dus zelfs niet eens een reisdoel hadden, laat staan dat het een essentiële reis was.
Dan moet je inderdaad niet gek staan op te kijken als de conducteur je niet in de trein gaat laten. Wat mij betreft prima gehandeld door mijn collega.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 26-04-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
EDIT schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:48:
Gisteren vertelde een collega mij inderdaad dat hij een groep jongeren had geweigerd. Buiten dat ze geen 1,5 meter afstand hielden verkondigden ze luidkeels dat ze de trein als hangplek gingen gebruiken en dus zelfs niet eens een reisdoel hadden, laat staan dat het een essentiële reis was.
Dan moet je inderdaad niet gek staan op te kijken als de conducteur je niet in de trein gaat laten. Wat mij betreft prima gehandeld door mijn collega.
Ja ik snap het ook wel. Maar voor de rechter houd het geen stand want nu ben je nog vrij om gewoon het OV te gebruiken zoals je wilt, dus voor de toekomst moeten er heel duidelijke richtlijnen komen anders krijg je dus elke dag deze situaties. Stel de jongeren stapten wel in (zonder luidkeels overleg) en hadden gewoon netjes een vervoerbewijs dan zou je ze zonder dat ze de vervoersregels overtreden ook niet zomaar weer uit de trein mogen zetten. Nu is het omdat je de intenties weet makkelijker een oordeel te vellen maar zelfs dan kan jij niet bepalen dat een alcoholist, junkie of fietsende backpacker niet mee mag. Ik zou als ik mij verveel gewoon de hele dag met de bus of trein door het land kunnen reizen zolang ik netjes betaal. Openbaar vervoer heeft als basis openbare toegang en daar wringt het nu enorm op het handhavingsbeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:30
Waarom zou het voor de rechter geen stand houden?
Als volgens het treinpersoneel de orde en goede bedrijfsgang belemmerd wordt, hebben ze zelfs een mooi kapstokartikel om zelfs boetes uit te schrijven als BOA zijnde. Dat lijkt mij, zeker in deze tijden, prima te verdedigen. Dan mag je nog zo veel kaartjes hebben als je wilt, maar dan kom je echt de trein niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
EDIT schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:09:
Waarom zou het voor de rechter geen stand houden?
Als volgens het treinpersoneel de orde en goede bedrijfsgang belemmerd wordt, hebben ze zelfs een mooi kapstokartikel om zelfs boetes uit te schrijven als BOA zijnde. Dat lijkt mij, zeker in deze tijden, prima te verdedigen. Dan mag je nog zo veel kaartjes hebben als je wilt, maar dan kom je echt de trein niet in.
Dan moet je dus vooraf de intenties weten. Een (vermoedelijke) junkie die zich rustig gedraagt onderweg naar een coffeeshop met de trein zou je ook aanspreken en de trein uitzetten? Dat kan alleen als de overheid heeft bepaald wie er wel en niet en met welke reden nog mag reizen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Deezers schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:22:
[...]

Dan moet je dus vooraf de intenties weten. Een (vermoedelijke) junkie die zich rustig gedraagt onderweg naar een coffeeshop met de trein zou je ook aanspreken en de trein uitzetten? Dat kan alleen als de overheid heeft bepaald wie er wel en niet en met welke reden nog mag reizen straks.
Er is ook nog zoiets als common sense. Als je als overheid gaat bepalen wie wel en niet krijg je onheroeplijk situaties waar de wetgever niet over heeft nagedacht. Hoe dit geval is opgelost is gewoon prima

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:38
Zelf heb ik hoge verwachtingen van autonoom rijden. Dan bedoel ik niet dat iedereen in een eigen Jaguar I Pace of Tesla model S moet gaan rijden, maar dat we speciale, kleine "leen-auto's" voor woon-werk verkeer gaan inzetten. Dat kunnen kleine 1 persoons voertuigen zijn, of meerpersoonsvoertuigen met eenpersoons "cabines". Doordat het volledig autonoom is, is er geen kreukelzone nodig en kan het formaat drastisch afnemen. Hierdoor kan dit bijzonder efficiënt zijn, waardoor én de capaciteit van het wegennet vergroot wordt én files tot het verleden behoren. De betreffende auto is dan ook geen persoonlijk eigendom meer. De autonome auto komt dan voorrijden, je stapt in en wordt naar het werk gebracht, daarna gaat de auto naar de volgende passagier.

Dat in combinatie met enigszins meer varierende werktijden*, zou een prima oplossing kunnen zijn voor een werkbare 1,5 meter samenleving. Helaas komt dit virus daarvoor 15 - 20 jaar te vroeg. Hoewel dat bij meer inzet wellicht 10 - 15 jaar zou kunnen zijn.

* Hierbij zie ik een 24/7 samenleving niet zitten. Er moeten momenten zijn dat er herrie gemaakt mag worden (denk aan verbouwing, feestje in de achtertuin/binnen). Door een 24/7 samenleving wordt dat onmogelijk, omdat er ieder moment van de dag iemand overlast zal ervaren, omdat deze in zijn/haar slaapperiode zit.
Wat wél kan is dat de begintijden evenredig verspreid worden tussen zeg 6.00 en 10.00 en de daaruitvolgende eindtijden tussen 15.00 en 19.00.

[ Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 26-04-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
LA-384 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:02:
Zelf heb ik hoge verwachtingen van autonoom rijden.
Autonoom is cool, zodra we onze wegen er op aanpassen en alle auto's dat moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Webgnome schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:30:
[...]

Er is ook nog zoiets als common sense. Als je als overheid gaat bepalen wie wel en niet krijg je onheroeplijk situaties waar de wetgever niet over heeft nagedacht. Hoe dit geval is opgelost is gewoon prima
Als niet iedereen op een bepaald tijdstip van de trein gebruik mag maken, is het geen OV meer.

Dit kun je nu voor korte tijd zo wel doen, maar het is natuurlijk op de lange termijn niet houdbaar. Dan krijg je een klassen-samenleving waarin je alleen een dagje naar het strand kan als je een auto hebt en dat gaat in tegen het gelijkheidsbeginsel.

Dat hele plan van Van Nieuwenhuizen komt puur voort uit korte termijn denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:49:
[...]

De NS die nu niet om geld vraagt zoals een KLM, maar verzoekt tot uitstel van betalingen?
KLM vraagt (en krijgt) nu geen geld, maar een lening (grotendeels bij een commerciële bank tegen een lagere rente vanwege de garantstelling). Uitstel van betaling is eigenlijk niet echt iets anders, als daar al wel rente over betaald gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19
Net zoals in andere landen mondkapjes in OV verplichten.
Die 1,5 m was al discutabel en dat RIVM zegt dat mondkapjes niet werken is ingegeven door de politiek, omdat er onvoldoende mondkapjes waren. Men had immers net een vliegtuig vol naar China laten gaan. Regeren is niet vooruitzien.
De risicogroepen zullen uit eigen beweging al zoveel mogelijk het OV vermijden, lijkt mij.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

JukeboxBill schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:41:
Die 1,5 m was al discutabel en dat RIVM zegt dat mondkapjes niet werken is ingegeven door de politiek, omdat er onvoldoende mondkapjes waren. Men had immers net een vliegtuig vol naar China laten gaan. Regeren is niet vooruitzien.
De risicogroepen zullen uit eigen beweging al zoveel mogelijk het OV vermijden, lijkt mij.
Ik mag hopen dat iedereen zoveel mogelijk het OV niet gebruikt, als ik eerlijk ben.
Ikzelf heb per 2 april niet eens een NS abonnement meer. Opgezegd. Ik heb sinds half maart geen trein van binnen gezien. Voor mij staat ook al vast dat ik - als alles weer een beetje op gang gekomen is - nog maar 2 dagen per week naar kantoor ga, maximaal. Helemaal niet meer naar kantoor (wat ik in theorie wel zou kunnen doen) zie ik zelf eerlijk niet zitten. Je wil toch af en toe wel gewoon je collega's eens face-to-face spreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:59:
[...]

Helemaal niet meer naar kantoor (wat ik in theorie wel zou kunnen doen) zie ik zelf eerlijk niet zitten. Je wil toch af en toe wel gewoon je collega's eens face-to-face spreken
En zo wil iemand ook wel eens met de trein naar familie, om ze face to face te spreken.
Of het strand, museum, etc bezoeken.

Misschien kunnen we een OV bonnenboekje implementeren, iedereen recht op X kilometers OV per maand..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Fly-guy schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:10:
[...]

Misschien kunnen we een OV bonnenboekje implementeren, iedereen recht op X kilometers OV per maand..
Dan kunnen de welgestelde mensen zonder auto in ieder geval de bonnen van de pleb overkopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
*Knip*, dit is geen "grappige plaatjes topic" natuurlijk.

[ Voor 92% gewijzigd door Zeehond op 28-04-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Napo schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:12:
[...]

Dan kunnen de welgestelde mensen zonder auto in ieder geval de bonnen van de pleb overkopen :+
Iedereen wint ;)

De plebs aan het werk, diegene met voldoende centen in de trein en de normale mensen in de auto.
Rustig in het OV, geen files op de weg, prima samenleving lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fly-guy schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:44:
[...]

Iedereen wint ;)

De plebs aan het werk, diegene met voldoende centen in de trein en de normale mensen in de auto.
Rustig in het OV, geen files op de weg, prima samenleving lijkt me...
Dat dacht jij. Die bonnen zijn natuurlijk gewoon een product op een persoonlijke OV chipkaart en niet overdraagbaar. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:33
Ik vind dat aannemen dat mensen met een kantoorfunctie wel kunnen thuiswerken niet bepaald handig.

Voor mijzelf werkt het nu prima, want we hebben nu nog een kamer over waar ik een aardig ergonomische werkplek kwijt kan. Als we echter nog een kind krijgen moet ik richting keukentafel. 8 uur per dag daar krom achter een laptop zitten ga ik mijn lichaam echt niet aandoen. Ik heb echt te doen met collega's die nu in zulke omstandigheden moeten werken.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Bananenplant schreef op maandag 27 april 2020 @ 07:42:
Ik vind dat aannemen dat mensen met een kantoorfunctie wel kunnen thuiswerken niet bepaald handig.
Het is zoals heel veel zaken veel te kort door de bocht. Ja, een kantoorwerkplek is thuis gemakkelijker in te regelen dan een productielijn voor het maken van vrachtwagens. Dat is evident. Dat het niet voldoet aan alle regels, men er potentieel geen ruimte voor heeft en er voor kan maken is ook met regelmaat aan de hand.

Het voldoet voor een bepaalde periode en wellicht als je één dag in de week thuiswerkt maar niet als het week in en week uit het geval is. Zeker als je nooit/weinig thuiswerkt heb je wellicht niet de faciliteiten om een thuiswerkplek goed in te richten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als we echter nog een kind krijgen moet ik richting keukentafel. 8 uur per dag daar krom achter een laptop zitten ga ik mijn lichaam echt niet aandoen. Ik heb echt te doen met collega's die nu in zulke omstandigheden moeten werken.
Dat is een keuze. Een bureau is weinig meer dan een tafel die je in hoogte kunt verstellen. Zet er een monitor op, een toetsenbord en een muis en het is een volwaardige werkplek. Een LCD weegt haast niks dus voor het avondeten zet je hem even uit de weg.

Dito met die stoel. Een bureaustoel haal je voor een paar honderd euro bij Ikea en is ook prima bruikbaar als luxe keukenstoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Voor mijzelf werkt het nu prima, want we hebben nu nog een kamer over waar ik een aardig ergonomische werkplek kwijt kan. Als we echter nog een kind krijgen moet ik richting keukentafel. 8 uur per dag daar krom achter een laptop zitten ga ik mijn lichaam echt niet aandoen. Ik heb echt te doen met collega's die nu in zulke omstandigheden moeten werken.
Daarom anderehalve meter afstand houden, ook van je partner. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
downtime schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:56:
[...]

Dat is een keuze. Een bureau is weinig meer dan een tafel die je in hoogte kunt verstellen. Zet er een monitor op, een toetsenbord en een muis en het is een volwaardige werkplek. Een LCD weegt haast niks dus voor het avondeten zet je hem even uit de weg.

Dito met die stoel. Een bureaustoel haal je voor een paar honderd euro bij Ikea en is ook prima bruikbaar als luxe keukenstoel.
Een lekkere bende wordt dat dan in onze eethoek. Jij kunt me vertellen waar ik een in hoogte verstelbare eettafel/bureau ga halen waar 6 stoelen omheen kunnen? En waar ik die randapparatuur ga laten zonder dat die enorm in de weg ligt? Nog even los daarvan dat die ruimte ook nog voor andere doeleinden gebruikt wordt tijdens kantoortijden.

Nu hebben we hier een vrij ruime woonkamer waar waarschijnlijk wel een bureau te plaatsen is, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 16:54

alienfruit

the alien you never expected

Sorry hoor, maar wees blij dat je nog een baan hebt en loop niet te zeuren over moeite hebben met aan de keukentafel werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
alienfruit schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:16:
Sorry hoor, maar wees blij dat je nog een baan hebt en loop niet te zeuren over moeite hebben met aan de keukentafel werken
Ik hoef niet aan de keukentafel te werken. Maar er is wel zoiets als arbo, als je gaat betogen dat mensen meer thuis moeten werken wordt dat gewoon een ding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
Volgens mij ging het over 1,5 m in OV en niet over bureaustoelen, keukentafels of ARBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Knip*, dit heeft weinig met OV te maken.

[ Voor 93% gewijzigd door Zeehond op 28-04-2020 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:11
*Knip*, dit heeft weinig met OV te maken.

Voor wat betreft het OV blijft het een lastig probleem. Ik denk dat de 1.5 maatregelen binnen het OV gewoonweg niet haalbaar zijn bij het versoepelen van de huidige maatregelen. Als ik zelf kijk, dan wordt nu al met krapte binnen de spitstijden deze 1.5 meter behaald dan wel feitelijk overschreden op sommige tijden. En dat is dan al binnen het relatief rustige hoge noorden.

Er zijn een aantal dingen die de OV bedrijven kunnen doen om de problemen hierin te beperken. Buslijnen bijvoorbeeld kunnen dusdanig worden aangepast dat een bus enkel nog maar op echt centrale punten stopt, bijvoorbeeld een centraal station en bij ziekenhuizen. Hiermee reduceer je het aantal mensen dat voor korte afstanden het OV pakt i.p.v. de fiets.

Daarnaast zou er een grote inzet op thuiswerk moeten blijven bestaan om de aantallen te blijven onderdrukken.

En verder zouden spitstijden niet gecombineerd moeten worden door werknemers en studenten. Waarin om maatschappelijk praktische redenen ik ervoor zou pleiten om middelbare scholen en universiteiten hun start en eindtijden aan te laten passen tot bijvoorbeeld 10 ~ 12:00 uur en eindtijd tot bijvoorbeeld 18 ~ 20:00 uur.

[ Voor 31% gewijzigd door Zeehond op 28-04-2020 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JukeboxBill schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:41:
Ik vraag me met name af waarom die 1,5 meter overal als uitgangspunt wordt genomen. Een half uur lang 1,5 meter afstand van 4 verschillende mensen in een trein is toch veel risicovoller dan een halve seconde 1,5 meter afstand als je langs iemand loopt of fietst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:33
psychodude schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:35:
[...]
En verder zouden spitstijden niet gecombineerd moeten worden door werknemers en studenten. Waarin om maatschappelijk praktische redenen ik ervoor zou pleiten om middelbare scholen en universiteiten hun start en eindtijden aan te laten passen tot bijvoorbeeld 10 ~ 12:00 uur en eindtijd tot bijvoorbeeld 18 ~ 20:00 uur.
Opzich zie ik wel veel zitten voor je ideeën.
Alleen als je dan de Universiteiten juist qua tijden aanpast, zit je weer met het probleem dat ze geen tijd hebben om te werken waardoor ze weer meer moeten lenen & dus meer schulden hebben.

Waarom zouden de "werkende" voorrang moeten hebben op de studenten? Laat de studenten de normale tijden aanhouden & de werknemers juist meer variëren qua werktijden?
(En ja, ik speel nu even expres advocaat van de duivel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Ryur schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:43:
[...]

Opzich zie ik wel veel zitten voor je ideeën.
Alleen als je dan de Universiteiten juist qua tijden aanpast, zit je weer met het probleem dat ze geen tijd hebben om te werken waardoor ze weer meer moeten lenen & dus meer schulden hebben.

Waarom zouden de "werkende" voorrang moeten hebben op de studenten? Laat de studenten de normale tijden aanhouden & de werknemers juist meer variëren qua werktijden?
(En ja, ik speel nu even expres advocaat van de duivel)
Studenten lijkt mij makkelijker omdat dit logistiek gezien een kleiner aantal organisaties betreft. Uiteraard maakt het allemaal niet heel veel uit hoe en met wie er verschoven wordt. Gaat er meer om dan om het OV te ontlasten, er enigszins verschoven moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:42
RemcoDelft schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:21:
[...]

Ik vraag me met name af waarom die 1,5 meter overal als uitgangspunt wordt genomen. Een half uur lang 1,5 meter afstand van 4 verschillende mensen in een trein is toch veel risicovoller dan een halve seconde 1,5 meter afstand als je langs iemand loopt of fietst?
Absoluut en kijk nu eens echt om je heen in het huidige dagelijks leven. Hoe vaak wordt er "echt" 1,5 meter afstand gehouden. Dat is namelijk veel verder dan je denkt. Ik zie het op straat al weer drukker worden, in de supermarkt ook. Mensen willen toch met z'n tweeën door een gangpad toch iets pakken etc. 100% van de tijd die 1,5 meter waarborgen is niet te doen. Ga maar eens met zo'n 1,5 meter hoepel op lopen en kijk is hoeveel je dan niet meer kunt. Vandaag rijen dik bij de IKEA en op de foto's gezien houdt bijna niemand echt 1,5 meter afstand. Hooguit tussen de 0.75 meter tot maximaal 1 meter. Het is gewoonweg niet te handhaven en voor veel sectoren / publieke functies ook niet houdbaar voor de middenlange termijn.

Het gaat er gewoon op neer komen ook in de OV dat je jezelf moet beschermen tegen andere mensen die zich niet aan de voorschriften houden. Dit kan met PBM's maar ook door jezelf uit zo'n bepaalde situatie te halen. Mensen die het dus een risico vinden gaan al niet met het OV want zij weten ook heus wel dat als er straks in september weer 200 mensen op het perron staan voor de IC naar Amsterdam van 07:50 en en mogen maar 50 mensen mee, die 150 overgebleven mensen echt niet gaan wachten op de volgende trein.En er zal geen NS personeel zijn die zo'n meute kan tegenhouden op het perron, tenzij je op elk station een busje ME'ers neerzet. Iedereen vind zichzelf even belangrijk en gaat toch in die trein zitten. Daarom zijn mondkapjes en andere PBM's de enige praktisch uitvoerbare oplossing en dit geven ze in de landen om ons heen ook gewoon toe.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Davidshadow13 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:10:
[...]

Daarom zijn mondkapjes en andere PBM's de enige praktisch uitvoerbare oplossing en dit geven ze in de landen om ons heen ook gewoon toe.
Dat lijkt mij ook iets realistischer dan serieus te gaan verwachten dat we de komende anderhalve jaar de NS nog wel even op 20 procent kunnen laten pruttelen en te gaan werken aan systemen die vitale beroepen van voorrang kunnen gaan voorzien. Tegen de tijd dat men daar in Den Haag uit is en er ook echt systemen zijn om dit te kunnen uitvoeren, zitten we in de COVID23 crisis. Er komt binnenkort een heel mooi onderzoek en daar gaat uitkomen, dat ze in die andere landen in dit opzicht toch wel gelijk hebben.

Voorlopig wachten we de eerste echt serieuze berichten hierover maar af. Openbaar Vervoer met permanente restricties en privileges is serieus een brug te ver. Laten we het dan gewoon omdraaien: mensen in vitale beroepen (die geen auto hebben) moeten op fietsafstand van hun werk gaan wonen, zodat ze niet afhankelijk zijn van het OV voor woon-werk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

I.m.o. nagenoeg de enige reden waarom er 'aparte' dingen worden bedacht is omdat men in NL het niet voor elkaar krijgt voldoende mondkapjes te regelen. Niet omdat ze mogelijk niet altijd even goed gebruikt worden en daarmee minder zinvol zijn. Daarom blijft men in Den Haag net zolang zeggen dat mensen er niet mee om kunnen gaan en dus niet geschikt totdat er ooit wel genoeg zijn (en voor de burgers beschikbaar). En dan kan ineens weer veel meer: min of meer normaal reizen met OV, contactberoepen etc.

Al dat gedoe met afplakken, lijntjes kleuren etc. is enkel voor de bühne. Ze weten zelf ook wel dat dat een zinloze exercitie is.

[ Voor 11% gewijzigd door Bastien op 29-04-2020 17:11 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
NS test "anderhalve meter" trein:
https://nos.nl/artikel/23...in-zo-ziet-hij-eruit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Bastien schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:10:
I.m.o. nagenoeg de enige reden waarom er 'aparte' dingen worden bedacht is omdat men in NL het niet voor elkaar krijgt voldoende mondkapjes te regelen. Niet omdat ze mogelijk niet altijd even goed gebruikt worden en daarmee minder zinvol zijn. Daarom blijft men in Den Haag net zolang zeggen dat mensen er niet mee om kunnen gaan en dus niet geschikt totdat er ooit wel genoeg zijn (en voor de burgers beschikbaar). En dan kan ineens weer veel meer: min of meer normaal reizen met OV, contactberoepen etc.

Al dat gedoe met afplakken, lijntjes kleuren etc. is enkel voor de bühne. Ze weten zelf ook wel dat dat een zinloze exercitie is.
Chirurgische mondmaskers alleen zijn niet afdoende. En daarin ligt een belangrijk probleem. En dat moet je niet vergeten. Dat landen om ons heen dit doen, is natuurlijk evenzeer voor de bühne, en niet zonder risico's.

Op de IC's daar, evenmin als hier, zal men namelijk geen genoegen nemen met chirurgische mondmaskers.

Je moet dan gaan denken aan hoog kwalitatieve maskers, niet goedkoop en de vraag is een beetje wie dit bekostigd? 17 miljoen mensen, grofweg per 3 - 4 uur vervangen van een dusdanig masker, circa 2 - 3 per dag dus noodzakelijk. Laten we zeggen dat 7 miljoen mensen dagelijks thuis blijven. Dan heb je het dus al snel alsnog over 20 - 30 miljoen FFP2 maskers per dag, 600 - 900 miljoen per maand. Voor enkel en alleen Nederland.

Moet men dan maar langer een enkel masker gaan dragen? Helemaal niet vervangen? Om dan een met micro-organismen en pathogenen verzadigd masker te gaan dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Het is niet waterdicht, maar voor de mensen die er gebruik van moeten maken is het beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
psychodude schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:15:
[...]

Moet men dan maar langer een enkel masker gaan dragen? Helemaal niet vervangen? Om dan een met micro-organismen en pathogenen verzadigd masker te gaan dragen?
Probeer voor de grap dat eens aan mensen op straat uit te leggen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
SymbolicFrank schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:25:
Het is niet waterdicht, maar voor de mensen die er gebruik van moeten maken is het beter dan niets.
Dat is dus maar de vraag. Persoonlijk zou ik echt geen dagen of wekenlang hetzelfde mondneusmasker dragen. Dan nog beter niets. Na enkele uren gebruik zijn schimmels en bacteriën al te kweken van die dingen. Om dan dagenlang eenzelfde masker te gaan dragen, dat strookt niet geheel met een strijd tegen dit soort microorganismen en pathogenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
psychodude schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:38:
Dat is dus maar de vraag. Persoonlijk zou ik echt geen dagen of wekenlang hetzelfde mondneusmasker dragen. Dan nog beter niets. Na enkele uren gebruik zijn schimmels en bacteriën al te kweken van die dingen. Om dan dagenlang eenzelfde masker te gaan dragen, dat strookt niet geheel met een strijd tegen dit soort microorganismen en pathogenen.
Gaan die maskers voorkomen dat je niet besmet raakt als iemand vochtig praat of hoest? Nee. Gaan ze in zo'n geval voorkomen dat je iemand anders besmet? Waarschijnlijk wel. Met 1 masker per dag en een flesje ontsmettingsmiddel kom je een heel eind, maar alleen als iedereen ze draagt. Als je de enige bent gaat het je niet helpen.

Perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
SymbolicFrank schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:43:
[...]

Gaan die maskers voorkomen dat je niet besmet raakt als iemand vochtig praat of hoest? Nee. Gaan ze in zo'n geval voorkomen dat je iemand anders besmet? Waarschijnlijk wel. Met 1 masker per dag en een flesje ontsmettingsmiddel kom je een heel eind, maar alleen als iedereen ze draagt. Als je de enige bent gaat het je niet helpen.

Perspectief.
Het gaat er meer om dat bij het niet verversen van maskers je een broedplaats van micro-organismen op je gezicht houdt, sterker nog, met iedere ademteug inhaleert.

Je moet dus vervangen. En daar komt dus een kostenplaatje bij kijken. Een stuk of 3 maskers pet dag, dat bijvoorbeeld 20 dagen in de maand als je dagelijks naar werk gaat en je zit op ongeveer 60 maskers als persoon. Met huidige consumenten prijzen in tijden van schaarste zit je met een kwalitatief afdoende masker dan op zo'n 300 - 500 euro. Afhankelijk van waar je koopt.

Is natuurlijk niet haalbaar om te verwachten van de massa.

Al het andere, voegt weinig toe. Een chirurgisch mondneusmasker is leuk, maar ontneemt de noodzaak tot afstand niet. Je blijft namelijk at risk.

Belangrijk je te realiseren is dat een virus als dit zich niet tegen laat houden door halve maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Ok. Gebruik 3 stofmaskers per dag, van een paar cent per stuk. Die sluiten ook beter af dan chirurgische. Of bind een zakdoek voor je gezicht.

Het gaat er niet om dat iedereen alle regels in acht neemt (dat gebeurt toch niet), maar dat ze het doen. KISS. Hou het simpel. Ga geen A4 volschrijven.

"Naar buiten? Masker op! En iedere dag een schoon masker gebruiken!"

Liefst samen met:

"Je ziet het niet als je handen vol virussen zitten. Dus vaak wassen met zeep!"

[ Voor 4% gewijzigd door SymbolicFrank op 30-04-2020 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Maar dat soort maskers is niets anders dan schijnveiligheid. Je moet dan dus stellen:

"Naar buiten? Masker op! En iedere dag een schoon masker gebruiken! En bewaar op zijn minst 1.5m afstand!"

Oftewel, er verandert weinig binnen het probleem van afstand voor zaken als het OV. Het is namelijk totaal onverantwoord om te suggereren dat het veilig zou zijn om een vierzits plaats binnen de trein bijvoorbeeld weer vol te zetten met een masker van onvoldoende kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
psychodude schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:18:
Maar dat soort maskers is niets anders dan schijnveiligheid.
Dat ben ik (en een groot gedeelte van de wereld) dus niet met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:42
Zoals door veel andere al gezegd zorgt de mondbedekkingsverplichting in veel landen (Schotland, Duitsland, Oostenrijk) etc. er niet voor dat je zelf niet besmet raakt maar dat je andere niet kunt besmetten. Als iedereen dit dan doet bereik je automatisch hetzelfde, je raakt niet besmet want niemand kan je bestemmen. Dit is natuurlijk gechargeerd maar als iedereen in het OV zijn mond bedekt is de kans op besmetting in het OV een stuk lager.

Dit hoeft dan dus ook niet met dure FFP2 maskers te zijn maar mag ook met een chirurgisch masker, sjaal of bandana. Het gaat er namelijk om dat de vochtdruppeltjes niet in de lucht verspreid raken niet dat je geen virusdeeltjes inademd. Als iedereen dit doet zitten er een stuk minder virusdeeltjes in de lucht en is de kans op besmetting kleiner.

Het concept van de 1,5 meter trein laat IMHO al weer zien dat dit totaal onuitvoerbaar is mocht de druk op het OV weer enigzinds toenemen. Wat onherroepelijk gaat gebeuren vanaf september. Het wordt hoog tijd dat de politiek en NS in gaat zien dat dit een faalbaar scenario is en er back-up plannen moeten komen. Tot die tijd zou ik willen zeggen bescherm vooral jezelf zo goed mogelijk. Daar doe je uiteindelijk ook een ander een plezier mee.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
SymbolicFrank schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:23:
[...]

Dat ben ik (en een groot gedeelte van de wereld) dus niet met je eens.
Want in datzelfde grote gedeelte van de wereld draagt men niet FFP2 maskers op de IC's of geeft men de patiënten gewoonweg een chirurgisch mondneusmasker op de afdelingen en hoeft men zelf niets te dragen? Met een masker van onvoldoende kwaliteit ben je gewoonweg niet adequaat beschermd.

En als andere landen dat accepteren, prima. Maar als lid van de bevolking dien je jezelf er gewoonweg bewust van te zijn dat met een dusdanig masker je vatbaar bent en blijft voor SARS-CoV-2 besmetting, en die kans wordt er vervolgens niet kleiner op bij het laten vieren van afstand maatregelen.

Dat is dus letterlijk de definitie van schijnveiligheid.

Uiteraard sta je vrij om kuddegedrag te volgen, maar wees je er van bewust dat je een risico loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank
psychodude schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:41:
Met een masker van onvoldoende kwaliteit ben je gewoonweg niet adequaat beschermd.
Dit is hetzelfde als zeggen dat verkeersregels maar gedeeltelijk effectief zijn bij het voorkomen van verkeersongelukken en dat het daarom onzin is om je er aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
SymbolicFrank schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:24:
[...]

Dit is hetzelfde als zeggen dat verkeersregels maar gedeeltelijk effectief zijn bij het voorkomen van verkeersongelukken en dat het daarom onzin is om je er aan te houden.
Het is duidelijk dat je een gebrek aan kennis hebt aangaande virus transmissie. Ik haak af.

Voor een ieder ander hier kan ik enkel adviseren dat dit soort maskers niet afdoende zijn. Wees je daar van bewust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
psychodude schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:41:
[...]

Want in datzelfde grote gedeelte van de wereld draagt men niet FFP2 maskers op de IC's of geeft men de patiënten gewoonweg een chirurgisch mondneusmasker op de afdelingen en hoeft men zelf niets te dragen? Met een masker van onvoldoende kwaliteit ben je gewoonweg niet adequaat beschermd.

En als andere landen dat accepteren, prima. Maar als lid van de bevolking dien je jezelf er gewoonweg bewust van te zijn dat met een dusdanig masker je vatbaar bent en blijft voor SARS-CoV-2 besmetting, en die kans wordt er vervolgens niet kleiner op bij het laten vieren van afstand maatregelen.

Dat is dus letterlijk de definitie van schijnveiligheid.

Uiteraard sta je vrij om kuddegedrag te volgen, maar wees je er van bewust dat je een risico loopt.
Vraag hierbij. Doet een masker van onvoldoende kwaliteit helemaal niks? of bijna niks? Dat is natuurlijk de vraag. Is het zo dat het dragen van een onvoldoende kwaliteit masker net zo veel uithaald als geen masker dragen? Ik heb dan ook geen verstand van virustransmissie en zou dit graag willen weten.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Webgnome schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:09:
[...]

Vraag hierbij. Doet een masker van onvoldoende kwaliteit helemaal niks? of bijna niks? Dat is natuurlijk de vraag. Is het zo dat het dragen van een onvoldoende kwaliteit masker net zo veel uithaald als geen masker dragen? Ik heb dan ook geen verstand van virustransmissie en zou dit graag willen weten.
Een masker van onvoldoende capaciteit, zoals een chirurgisch mondneusmasker, filtert enkel grote droplets. Maar individuele virus partikels kunnen gewoonweg passeren. De viral load binnen de lucht om je heen reduceert, maar brengt het gewoonweg niet tot 0. En daar ligt dus het probleem. Dit houdt mensen in je ongeving namelijk vatbaar.

Het defensief dragen van een chirurgisch mondneusmasker bijvoorbeeld voegt al helemaal niets toe. De luchtstroom langs de randen van een masker is al één probleem, maar het simpelweg passeren van virus partikels door maskers van onvoldoende filtering is een tweede.

Kan het dragen van maskers een extra bescherming bieden? Ja, mogelijk op basis van het eerste. Maar daar blijft in spelen het probleem, je dient maskers regelmatig te verversen.

Maar die extra bescherming kom je uiteraard niet ten goede door mensen weer dicht bij elkaar te gaan brengen, het OV vol te zetten met reizigers op korte afstand van elkaar. Simpelweg denken masker op, dan kan dit weer veilig, is dan ook onverantwoord om te doen insinueren.

De oplossing voor dit probleem moet daar dan ook niet in gezocht worden. Behoudens indien het je wens is als maatschappij om er zorg toe te dragen dat gestaag grote delen van je bevolking besmet raakt met dit virus op een voor de zorg handelbaar aantal.

Als reiziger moet je je er in ieder geval gewoon bewust van zijn dat ook als iedereen in een volle wagon een chirurgisch neusmomdmasker draagt, je hierbij geen adequate bescherming hebt. En dan is natuurlijk de vraag, moet je dit willen? Zowel als reziger en als maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
SymbolicFrank schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:24:
[...]

Zie het als de maximumsnelheid in een woonerf verlagen van 130 naar 100mk/h.
Webgnome schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:09:
[...]

Je ademt door het masker, dus lucht kan er doorheen. Als de besmettelijke rommel net zo groot of kleiner is dan lucht kan het er doorheen. Tenzij het al via de zijkant weglekt.
Vergelijk het met kippengaas wat geen vliegen tegen houdt, daarom zit er aan die mondkapjes zoveel voorwaarden vast voordat het werkt.

https://multimedia.3m.com...coronavirus-faq-dutch.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Maar begrijp mij niet verkeerd maar is het dan niet zo dat als we wel met z'n allen mondkapjes gaan dragen dat het in ieder geval wat helpt en de kans dat je het krijgt kan verminderen ten opzichte van dat je helemaal geen bescherming draagt?

M.a.w. veel mensen zien het dragen van mondkapjes als heilige graal. Dit is natuurlijk niet waar. Dan is het toch aan de politiek om uit te leggen dat het dragen er van wel nut heeft maar het gevaar niet 100% uitsluit?

En dan hebben we het natuurlijk nog niet over dat het bijna ondoenlijk is om voor 17 miljoen mensen elke dag een nieuw kapje te hebben. We hebben de keus. Of we blijven met z'n allen binnen. Of we geven mensen de vrijheid zoals we nu doen en gaan mondkapjes dragen waardoor er nog meer mensen naar buiten kunnen maar accepteren dat hierbij de kans bestaat dat het virus opleeft.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
psychodude schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:23:
Als reiziger moet je je er in ieder geval gewoon bewust van zijn dat ook als iedereen in een volle wagon een chirurgisch neusmomdmasker draagt, je hierbij geen adequate bescherming hebt. En dan is natuurlijk de vraag, moet je dit willen? Zowel als reziger en als maatschappij.
Hetzelfde geldt voor reizigers zonder mondkapjes in een "anderhalvemeterwagon". In alle beelden die ik van Rutte heb gezien houden ze allemaal aanzienlijk meer afstand, en wordt het spreekgedeelte na elke spreker ontsmet, terwijl ze in een veel grotere ruimte zitten dan een treinwagon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Is een FFP2 masker in alle gevallen 100% effectief? Natuurlijk niet. Voor 100% effectiviteit moet je een luchtdicht pak aan, luchtsluizen en reinigingsdouches gebruiken. En zelfs dan kan het nog fout gaan.

Als je nu gewoon de besmettingskans wilt verlagen, dan heb je ineens heel veel mogelijkheden, die allemaal een bepaalde effectiviteit hebben. Hoe meer je er gebruikt, hoe meer de verspreidingsgraad van het virus omlaag gaat.

Dus: als je niet iedereen verplicht in een luchtdicht pak wilt stoppen, dan kun je ook een heleboel andere maatregelen nemen die allemaal een beetje helpen.

Ik begrijp niet wat hier zo ingewikkeld aan is.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste