Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:29
Het is voor mij nu heel makkelijk. Ik ga nooit meer met het OV. Ik had vanwege het klimaat (oa) de auto weggedaan. Maar die komt zsm weer terug. En ook niet wachten op een electrische. Ik ga niet meer in die virale incubatiekamers zitten van de NS :)

(ik had intrinsiek al een godshekel aan het ov , maar daar kom ik nu dus nooit meer in).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Adlermann schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:56:
Het is voor mij nu heel makkelijk. Ik ga nooit meer met het OV. Ik had vanwege het klimaat (oa) de auto weggedaan. Maar die komt zsm weer terug. En ook niet wachten op een electrische. Ik ga niet meer in die virale incubatiekamers zitten van de NS :)

(ik had intrinsiek al een godshekel aan het ov , maar daar kom ik nu dus nooit meer in).
Als je niet elektrisch maar wel co2 neutraal wilt rijden. Met Shell rij je voor 1 cent per liter brandstof net zo co2 neutraal als de NS.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:27
M.b.t. de discussie over mondkapjes. Hier een samenvattend artikel in de Volkskrant over de zin/onzin van mondkapjes.
https://www.volkskrant.nl...e-onder-de-loep~b51113c8/
Persoonlijk heb ik nog steeds het idee dat mondkapjes in OV beter zal werken dan 1,5 m afstand, maar de eindopmerking in het artikel
"Kapje op, kapje af: wie het weet mag het zeggen. Uiteindelijk zegt het mondkapje misschien meer over mensen dan over virusdeeltjes."
zal daar ook mee hebben te maken.

Toen ik nog werkte bij de overheid was OV verplicht voor dienstreizen, tenzij niet bereikbaar met OV. Heel vaak had ik na een dienstreis in de griepperiode iets opgelopen.
Dus mij krijgen ze, evenals @Adlermann, met geen stok in het OV. Nu is dat ook niet nodig, want ik heb een auto en ben gepensioneerd.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:13

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Adlermann schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:56:

Ik ben zelf voorstander van openbaar vervoer, fietsen en ga nooit met de auto naar mijn werk. Maar als ik de beelden gisteren zag op het nieuws hoe men in half in plastic ingepakte omgevingen en schermen moet gaan reizen met de bus/trein straks, kan ik me voorstellen dat een hoop mensen weer de auto gaan pakken. En ik ben bang dat ouderwets goed bezette/vollere treinen ook nog wel even gaat duren. En dat is eigenlijk zonde dat terwijl openbaar vervoer juist zo aan een opmars bezig is, men nu een heleboel klanten gaat verliezen, zeker als je maar zo weinig bezetting mag/kan hebben. Waardoor het waarschijnlijk in het ongunstige geval gewoon nog drukker wordt op de autowegen dan we de afgelopen jaren hebben gezien.

Tenzij een groot gedeelte van de reizigers nu de keus hebben om thuis te kunnen werken, dan compenseert dat misschien nog.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:39
Hoe stap je uit zonder in de aura van 1,5m van een zittende passagier langs de route te komen? Zo goed als onmogelijk. Dan moest eerst iedereen tussen jou en de deur uitstappen. Dan kan jij uitstappen en de reizigers die de reis willen vervolgen kunnen dan weer instappen. Hopelijk is er wel genoeg ruimte op het perron om deze mensen tijdelijk te parkeren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

LordSinclair schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:55:
[...]

Hoe stap je uit zonder in de aura van 1,5m van een zittende passagier langs de route te komen? Zo goed als onmogelijk. Dan moest eerst iedereen tussen jou en de deur uitstappen. Dan kan jij uitstappen en de reizigers die de reis willen vervolgen kunnen dan weer instappen. Hopelijk is er wel genoeg ruimte op het perron om deze mensen tijdelijk te parkeren.
Enkel met looproutes en aparte in- en uitgangen die zijn aangegeven met ❌en ⬆️.
Dit zou nog kunnen helpen, maar ik betwijfel of de dienstregeling nog gehanteerd wordt als er files in de trein ontstaan bij de uitgangen.

Ikzelf ben geen voorstander van het 'afkruizen' van stoelen zoals er nu in de proef gebeurt, en dat je beter de 1,5 meter samenleving maar moet negeren in het openbaar vervoer. Dan maar reizen met een mondkapje of mondbedekking.

Het NOVB (OV Beraad) vindt dat er beschermingsmiddelen komen voor personeel en reizigers.
(zie ook: https://nos.nl/artikel/23...-meter-is-onwerkbaar.html

Ook verwacht ik dat bij het laten vallen van de 1,5 meter samenleving in het OV niet direct drukke treinen ontstaan omdat veel mensen in deze tijd, en met name de ouderen, het OV wel zullen mijden. En veel mensen werken nog thuis. Met een mix van maatregelen en mondkapjes komen we er ook. Ieder weer naar zijn werk..... :)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:34
Als de bussen en treinen strenger gaan handhaven op het aantal reizigers per voertuig moet er meer materiaal gaan rijden anders maak je alleen bij het beginpunt kans op een plaats, anders voorzie ik wel wat vechtpartijen of frustraties voor reizigers die denken onderweg nog in te kunnen stappen terwijl het al 'vol' is en je weer een halfuur kan gaan wachten op je volgende kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
Écht schofterig laat, komt de NS ook met richtlijnen die ze gaan weergeven op de perrons.
Coronaregels voor de stations
Bij de eerste zes stations staan regelborden met deze aanwijzingen bij de ingang.

houd 1,5 meter afstand
houd zoveel mogelijk rechts
raak zo weinig mogelijk aan
houd 4 treden afstand op roltrappen
gebruik de lift met maximaal 2 personen
houd 5 tegels afstand op het perron
Op 11 mei hangen de borden op alle treinstations.
Meer dan een dikke maand later nadat elke andere commerciële organisatie in NL regels heeft neergezet, zijn ze bij de NS ook wakker geworden.

Waren de crisismanagers allemaal een maandje op vakantie ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3x3 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:52:
Écht schofterig laat, komt de NS ook met richtlijnen die ze gaan weergeven op de perrons.

[...]

Meer dan een dikke maand later nadat elke andere commerciële organisatie in NL regels heeft neergezet, zijn ze bij de NS ook wakker geworden.

Wat maakt het uit? 90% van de reizigers bleef al thuis. Die anderhalve meter ruimte is er nu toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

AW_Bos schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:57:
[...]

Enkel met looproutes en aparte in- en uitgangen die zijn aangegeven met ❌en ⬆️.
Dit zou nog kunnen helpen, maar ik betwijfel of de dienstregeling nog gehanteerd wordt als er files in de trein ontstaan bij de uitgangen.

Ikzelf ben geen voorstander van het 'afkruizen' van stoelen zoals er nu in de proef gebeurt, en dat je beter de 1,5 meter samenleving maar moet negeren in het openbaar vervoer. Dan maar reizen met een mondkapje of mondbedekking.
In mijn ogen ga je daar de fout in. Mondkapjes zijn geen alternatief voor anderhalve meter afstand in de trein. Die maatregelen moet je aanvullend zien. Als je een uur op 30 centimeter afstand van een besmette passagier zit dan ben jij gegarandeerd besmet bij aankomst, mondkapje of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

downtime schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:10:
[...]

In mijn ogen ga je daar de fout in. Mondkapjes zijn geen alternatief voor anderhalve meter afstand in de trein. Die maatregelen moet je aanvullend zien. Als je een uur op 30 centimeter afstand van een besmette passagier zit dan ben jij gegarandeerd besmet bij aankomst, mondkapje of niet.
Daar zijn de meningen over verdeeld. In de niet westerse landen, en met name in China en Japan doen ze dat al vaker, en daar heeft het nooit tot problemen geleid. Je kan misschien nooit 100% voorkomen hiermee, maar wel met een groot deel door mondkapjes toe te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

AW_Bos schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:20:
[...]

Daar zijn de meningen over verdeeld. In de niet westerse landen, en met name in China en Japan doen ze dat al vaker, en daar heeft het nooit tot problemen geleid.
Bedoel je hiermee specifiek sinds Corona of juist het dragen van mondkapjes voordat Corona voorbij kwam? Want dat laatste had niets met virussen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Wat dacht je van Sars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
downtime schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:05:
[...]

Wat maakt het uit? 90% van de reizigers bleef al thuis. Die anderhalve meter ruimte is er nu toch wel.
Omdat 10% van de reizigers nog wel met de NS reist, en bijvoorbeeld allemaal dezelfde deurknoppen in de NS coupe's moet aanraken om op een zitplek te raken.

Als 10% van de bevolking het virus nog vollop aan het delen is met elkaar, krijgen we de R niet omlaag genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het dragen van mondkapjes is daar al veel langer ingeburgerd. Ik ben zelf in Japan geweest en het is maximaal 20% van de bevolking die daar mondkapjes draagt. En als je mensen vraagt waarom ze dat doen dan krijg je nooit een eenduidig antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3x3 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:24:
[...]

Als 10% van de bevolking het virus nog vollop aan het delen is met elkaar, krijgen we de R niet omlaag genoeg.
De cijfers zijn het niet met jou eens. Het aantal besmettingen daalt toch echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

[...]

Nu moet ik het voorbehoud maken dat ik maar op een paar stations kom tijdens mijn dagelijkse ritten (en er een aantal meer zie vanachter het glas), maar ik zie tot op heden nergens problemen om afstand te houden. De meeste mensen doen dat netjes en degenen die het niet doen zijn de schoften die zich ook niets aantrekken van lijnen, feedback of andere maatregelen.

Dus op zich snap ik het wel dat ze nu pas wat ondernemen, de noodzaak is er niet geweest en is op basis van mijn ervaringen van nu ook nog steeds niet direct aanwezig. Maar ze moeten nu wel als het over een paar weken drukker gaat worden.

Gezien de tijd voorafgaand aan dat het advies kwam om thuis te werken etc... Ik ben wel benieuwd hoe groot de besmettingskans was in de trein toen. Heb daar eigenlijk nog niets over gelezen. Als dat heel veel zou zijn zouden er toch ook veel meer mensen in de noordelijke provincies het virus onder de leden moeten hebben gehad. En ongetwijfeld hebben we binnenkort in NL ook de 'oplossing' om mond en neus te bedekken in het OV, nou ja als het moet dan moet het maar.

Zal in ieder geval niet minder gaan reizen als het drukker gaat worden. Na 7 (?) weken in coronatreinen leef ik nog steeds. :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

downtime schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:32:
[...]

Het dragen van mondkapjes is daar al veel langer ingeburgerd. Ik ben zelf in Japan geweest en het is maximaal 20% van de bevolking die daar mondkapjes draagt. En als je mensen vraagt waarom ze dat doen dan krijg je nooit een eenduidig antwoord.
Japan is al jaren een rein land. Mensen met vitale beroepen dragen daar ook vaak handschoentjes, volgens mij is dat gedrag met mondkapjes gewoon aangeboren bij iedereen. Maar probeer het eens bij China of andere oosterse landen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

[...]

Huh? Die anderhalve meter werd al een maand geleden benadrukt met vloerstickers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

AW_Bos schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:02:
[...]

Huh? Die anderhalve meter werd al een maand geleden benadrukt met vloerstickers?
Niet overal denk ik, ken ze alleen van foto's in de media.

Of ik let niet op wat er op de grond ligt. :X

[ Voor 8% gewijzigd door Bastien op 04-05-2020 18:13 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Het probleem blijft dat mondkapjes geen oplossing zijn voor het ontbreken van ruimte, hoe graag we dat ook willen geloven. Het gebruik van mondkapjes buiten een professionele setting (zeker in context van het soort privegebruik waar we het nu over hebben) is nogal discutabel. 'iets is beter dan niets' is geen vervanging voor anderhalve meter afstand en andere maatregelen. ( Volkskrant, en iets indirecter het AD)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

ijdod schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:13:
Het probleem blijft dat mondkapjes geen oplossing zijn voor het ontbreken van ruimte, hoe graag we dat ook willen geloven. Het gebruik van mondkapjes buiten een professionele setting (zeker in context van het soort privegebruik waar we het nu over hebben) is nogal discutabel. 'iets is beter dan niets' is geen vervanging voor anderhalve meter afstand en andere maatregelen. ( Volkskrant, en iets indirecter het AD)
Maar die 1.5m is nu al niet goed te handhaven en zal dat ook nooit worden. Je ziet dat nu al in de winkelstraten en straks ook in bijvoorbeeld het OV. En daarna in de horeca (mensen slepen de tafels gezellig aan elkaar en het personeel staat machteloos). En in heel veel productiebedrijven etc. is het ook vaak onmogelijk om die afstand te bewaren tenzij de bedrijven het vloeroppervlak gaan verdubbelen (en dat lukt niet want dat is niet te betalen). Het is gewoon niet te doen om op de huidige voet nog vele jaren verder te gaan.

Het is gewoon niet de oplossing voor deze uitdaging. Niet dat ik een oplossing zie, behalve proberen te beperken (en ja, mondkapjes zijn daar een hulpmiddel in en niet meer dan dat) en het verder maar los te laten als de samenleving er klaar mee is om zich te houden aan de wens van de overheid.

Een vaccin zie ik niet komen, misschien t.z.t. wel een keer medicijnen om de scherpe kantjes eraf te halen. Denk dat we als mens hooguit mogen hopen dat het virus zich de verkeerde kant op muteert en zo minder schadelijk gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Japan is al jaren een rein land. Mensen met vitale beroepen dragen daar ook vaak handschoentjes, volgens mij is dat gedrag met mondkapjes gewoon aangeboren bij iedereen. Maar probeer het eens bij China of andere oosterse landen?
In Japan schijnt het ontstaan te zijn door de luchtvervuiling die daar in de jaren 60 en 70 behoorlijk ernstig was. Dezelfde reden als waarom de Chinezen het nu ook doen. De onduidelijkheid is meer waarom de Japanners het nog steeds doen. Reinheid zou een reden kunnen zijn. We moeten natuurlijk niet zomaar aannemen dat Chinezen en Japanners het om dezelfde redenen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bastien schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:24:
[...]
En daarna in de horeca (mensen slepen de tafels gezellig aan elkaar en het personeel staat machteloos).
Vergeet die tafels. Mensen komen in de horeca om te eten en te drinken. Hoe doe je dat met een mondkapje op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Het probleem blijft dat mondkapjes geen oplossing zijn voor het ontbreken van ruimte, hoe graag we dat ook willen geloven.
Mondkapjes in het OV zal minder effectief zijn dan het houden van anderhalve meter afstand, wat doe je echter als die ruimte er straks niet meer is?

Als we vinden dat die afstand gewaarborgd moet worden dan moet nu er een plan gepresenteerd worden voor reizen op reservering. Extra capaciteit en handhaving inzetten, mensen weigeren als het te druk wordt etc. Zolang dat niet gebeurd is en mondkapje beter dan niets, of je pakt gewoon de auto natuurlijk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Reserveren gaat nooit lukken in deze maatschappij, hoe ga je dat doen bij vertragingen? Een verstoring en je dupeert nog meer mensen, wat tot ergernis en onrust kan leiden. Ik verwacht sowieso dat het nog lang zal duren voordat het OV weer even vol is als eerst, want door het virus zijn er toch een hoop mensen, en met name ook risicogroepen, die voorlopig vanwege de angst niet meer met het ov gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
AW_Bos schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:16:
Reserveren gaat nooit lukken in deze maatschappij, hoe ga je dat doen bij vertragingen? Een verstoring en je dupeert nog meer mensen, wat tot ergernis en onrust kan leiden. Ik verwacht sowieso dat het nog lang zal duren voordat het OV weer even vol is als eerst, want door het virus zijn er toch een hoop mensen, en met name ook risicogroepen, die voorlopig vanwege de angst niet meer met het ov gaan.
Deze crisis heeft bewezen dat structureel meer werken vanaf thuis en onderwijs vanaf thuis voor grote groepen mensen prima kan. Dus, minder capaciteit nodig in het OV en minder files op de snelwegen. En ondertussen win je de reistijd terug voor vrije tijd. Verder ook nog een positief effect op het milieu als er minder gereisd wordt.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:11
[...]

Mondkapjes worden daar primair echter gedragen uit oogpunt van luchtvervuiling, niet ziektepreventie. Bijkomende factoren zoals juist het dragen van handschoenen, sowieso misschien betere handhygiëne, manieren van begroeting, etc. dragen voor wat betreft controle van dit soory uitbraken mogelijk nog wel meer bij.

Daarnaast, wat er op een gegeven moment niet is, kan zich ook niet verspreiden. Maar dan moet je het ook in tweede instantie wel goed buiten de deur weten te houden. Onze intelligente lockdown valt echter in het niets tot de Chinese aanpak, en desondanks, ondanks dat er nog ontzettend veel wel gewoon kan, is dit voor velen al te veel.

Een vergelijking met dit soort Aziatische landen is dan ook leuk, maar in de praktijk gewoonweg weinig uitvoerbaar. De burgerlijke gehoorzaamheid ontbreekt hier namelijk gewoonweg. En ik laat daarin even in het midden hoe men in landen als China, maar ook Japan, tot dit soort gehoorzaamheid komt.

Maar dit vertaalt zich dan dus ook terug tot de problemem met bijvoorbeeld het OV. Nederland, maar ook onze buurlanden, zullen de komende jaren vermoedelijk laag endemische gebieden voor SARS-CoV-2 blijven. In tegenstelling tot een land als China waar je spreekt over een hand vol casus per 1 miljard+ mensen, zijn zeker in de herfst/wintermaanden een x-aantal duizend casus per dag in west Europa niet ontdenkbaar. Dat betekend dat publieke locaties als het OV risicogebieden blijven.

En afhankelijk van de gekozen strategie, betekend dat dan ook dat je daar naar moet handelen op een adequate wijze.

Hoe spijtig dat ook is, is er gewoonweg een reële kans dat het een bittere tijd blijft. Zelfs met het normaliseren van de druk op de gezondheidszorg, bestaat de kans dat dit nog wel even voortzet.

Ook moreel en ethisch gezien blijft het namelijk een uiterst moeilijk onderwerp, mogelijk nog wel lastiger dan het probleem van de druk op de gezondheidszorg op zich. Want bij iedere beleidskeuze die nu gemaakt wordt is het niet zozeer de vraag kan de zorg dit aan. Nee, de vraag is hoeveel mensen komen er door dit beleid straks extra vroegtijdig te overlijden? En dat is natuurlijk ontzettend moeilijk voor de mensen die deze keuzes moeten maken. En keuzes voor wat betreft het OV is daarin natuurlijk nog maar een fractie vam het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:32

defiant

Moderator General Chat
AW_Bos schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:16:
Reserveren gaat nooit lukken in deze maatschappij, hoe ga je dat doen bij vertragingen?
De NS heeft een historisch hoge punctualiteit, het lijkt me niet dat je maatregelen gaat tegen houden om uitzonderingen;
Treinreizigers even vaak op tijd als in 2018
NS-reizigers kwamen afgelopen jaar in 92,6 procent van alle treinritten op tijd aan. Dat wil zeggen: met minder dan vijf minuten vertraging.

Daarmee heeft NS de punctualiteit op hetzelfde historisch hoge niveau weten te houden als een jaar eerder.
Maar andersom gaat het met dezelfde argumentatie ook nooit lukken, wat moeten mensen als de trein te vol zodat je geen afstand kan houden, dan kunnen ook geen mensen mee en dan is de trein nog geeneens vertraagd.

Met reservering heb je tenminste een garantie en kan je plannen als je niet mee kan omdat het te druk is, zonder tevergeefs op het station te hoeven staan.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:59
Wie zich afvraagt hoe dat gaat werken met reserveringen moet eens kijken hoe dat gehandicapten dat al jaar en dag moeten doen en geloof het of niet het werkt aardig goed. En bedenk wel dat daarbij mensen klaar moeten staan om een 'brug' neer te zetten de persoon in de trein te helpen en de brug weer weg te halen. Als dat al lukt dan moet een simpel reseveringssysteem ook nog wel lukken. Dat hebben ze in feite al namelijk

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuvelDuvel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 14:19
PatrickC schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:20:
[...]

Deze crisis heeft bewezen dat structureel meer werken vanaf thuis en onderwijs vanaf thuis voor grote groepen mensen prima kan.
De meeste mensen die nu vanuit huis werken zijn ervaren professionals die deel uit maken van gevestigde teams. We praten opnieuw wanneer je een project vanaf de grond wilt opbouwen met een aantal starters erin.

Daarnaast heeft niet iedereen een kamer of überhaupt de ruimte om structureel vanuit huis te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
DuvelDuvel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:10:
[...]

De meeste mensen die nu vanuit huis werken zijn ervaren professionals die deel uit maken van gevestigde teams. We praten opnieuw wanneer je een project vanaf de grond wilt opbouwen met een aantal starters erin.

Daarnaast heeft niet iedereen een kamer of überhaupt de ruimte om structureel vanuit huis te werken.
Hoe kom je aan die informatie? Als ik in mijn eigen omgeving kijk (familie, vrienden, werk) dan zouden de meeste met een kantoorbaan prima meer thuis kunnen werken dan voor deze crisis. Dus ik bedoel niet fulltime thuis werken, maar voor b.v. 50%. En als dat voor grote groepen ook zo is, dan wordt de belasting van OV en wegen een heel stuk lager. Kijk maar eens op vrijdag (voor deze crisis) waar vaak bijna geen files ware, omdat een bepaald percentage op vrijdag nooit of minder werkt.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
defiant schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:28:
[...]

De NS heeft een historisch hoge punctualiteit, het lijkt me niet dat je maatregelen gaat tegen houden om uitzonderingen;
Treinreizigers even vaak op tijd als in 2018

[...]

Maar andersom gaat het met dezelfde argumentatie ook nooit lukken, wat moeten mensen als de trein te vol zodat je geen afstand kan houden, dan kunnen ook geen mensen mee en dan is de trein nog geeneens vertraagd.

Met reservering heb je tenminste een garantie en kan je plannen als je niet mee kan omdat het te druk is, zonder tevergeefs op het station te hoeven staan.
Als ik vanaf mijn woonplaats naar Schiphol wil (of andersom), geeft de NS mij een advies met drie minuten overstap.
Deze kan ik dus missen, ook al is de NS nog steeds op tijd (en zo nu en dan mis ik 'm dus ook). Dan is mijn overstap reservering dus ook weg. En met de 1,5 meter regels op het station, zal een overstap van 3 minuten waarschijnlijk al helemaal niet kunnen.

Dus dat betekent dat mijn reis waarschijnlijk flink langer gaat worden, wat mij waarschijnlijk toch weer de auto in drijft, want het OV is dan niet echt meer een goede optie als er een half uur reistijd bijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Fly-guy schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:33:
Dus dat betekent dat mijn reis waarschijnlijk flink langer gaat worden, wat mij waarschijnlijk toch weer de auto in drijft, want het OV is dan niet echt meer een goede optie als er een half uur reistijd bijkomt.
Als je in de gelegenheid bent is de auto de komende tijd sowieso de beste keuze, de minste kans op besmetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000

defiant

Moderator General Chat
Fly-guy schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:33:
Deze kan ik dus missen, ook al is de NS nog steeds op tijd (en zo nu en dan mis ik 'm dus ook).
Maar in het geval van corona kan je dus ook zonder reservering je trein missen als die te vol is.

Ik argumenteer vooral tegen het gegeven dat een uitzonderingssituatie zeer stellig wordt aangegrepen om iets niet te doen. Zeker omdat in het geval van corona zonder reservering je ook niet aan vertraging ontkomt bij drukte.

Het is dan vooral ook iets van menselijk gedrag, mensen accepteren eerder situaties die schijnbaar zijn ingegeven door omstandigheden ("het is te druk, nu mis ik mijn trein, niets aan te doen"). Ook al zijn er alternatieven.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
1.5 meter in het openbaar vervoer? 7(8)7 7(8)7 7(8)7

Treinuitval, wissels die niet werken, brand in een transformatorhuisje, storm, IT storingen, enzovoort enzovoort.... en daar sta je met zijn allen in een overvol station, 1 dikke grote besmettingshaard en daar sta je met duizenden mensen te wachten op die ene trein die wel gaat, hutjemutje volgepropt, stampensvol.

Iedereen wil naar huis, ondertussen is het 1 dikke opgepropte stationshal aan mensen. Het virus heeft vrij spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
aljooge schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:14:
1.5 meter in het openbaar vervoer? 7(8)7 7(8)7 7(8)7

Treinuitval, wissels die niet werken, brand in een transformatorhuisje, storm, IT storingen, enzovoort enzovoort.... en daar sta je met zijn allen in een overvol station, 1 dikke grote besmettingshaard en daar sta je met duizenden mensen te wachten op die ene trein die wel gaat, hutjemutje volgepropt, stampensvol.

Iedereen wil naar huis, ondertussen is het 1 dikke opgepropte stationshal aan mensen. Het virus heeft vrij spel.
Maar als iedereen een mondkapje draagt maakt het niks uit toch en is het oude leven weer van toepassing? ;) Mensen nemen inderdaad minder snel genoegen als er paniek is of maar 1 trein per uur, dan proppen ze zich alsnog de trein in zolang ze maar meekunnen. Voorheen regelmatig gezien dat de trein zo vol was dat er mensen flauwvielen in de coupé.

Als alles na de zomer weer business as usal wordt moet er meer materiaal gaan rijden of simpelweg een oplossing beschikbaar zijn tegen corona. Anders krijg je een samenleving die niet kan werken met halflege bussen en treinen en raakt het geduld van mensen op dat ze niet meekunnen. Niet iedereen heeft simpelweg een auto of rijbewijs of woont om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Deezers schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:18:
Mensen nemen inderdaad minder snel genoegen als er paniek is of maar 1 trein per uur, dan proppen ze zich alsnog de trein in zolang ze maar meekunnen.
Dat lijkt me het grootste probleem: blijf je netjes op het perron staan als de trein gevoelsmatig halfleeg is en je weet dat je anders een uur moet wachten? Op een station waar de horeca dicht is en je zo de volgende gereserveerde aansluiting ook mist?

Dat werkt alleen als er heel strikte massale handhaving is of er in een veel hogere capaciteit/frequentie gereden wordt. Anders sta je toch opeens op dat te drukke balkon naar het plafond te staren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 13:23
Deezers schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:18:
[...]

Niet iedereen heeft simpelweg een auto of rijbewijs of woont om de hoek.
Daarom verwacht men ook dat het autobezit de komende tijd flink zal toenemen. Niemand die om 9 uur in een andere stad of plaats moet zijn en het ov als een loterij tegemoet ziet of je wel of niet in de trein of bus past zal daar snel mee klaar zijn. Reserveringen wil ook niemand.... ga jij dat 3 maanden elke dag vooruit plannen? En wat als er inderdaad een trein of bus uitvalt of vertraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Webgnome schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:42:
Wie zich afvraagt hoe dat gaat werken met reserveringen moet eens kijken hoe dat gehandicapten dat al jaar en dag moeten doen en geloof het of niet het werkt aardig goed. En bedenk wel dat daarbij mensen klaar moeten staan om een 'brug' neer te zetten de persoon in de trein te helpen en de brug weer weg te halen. Als dat al lukt dan moet een simpel reseveringssysteem ook nog wel lukken. Dat hebben ze in feite al namelijk
Maar dat system is niet gemaakt voor duizenden reserveringen waar we het nu over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
stylezzz schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 07:24:
Daarom verwacht men ook dat het autobezit de komende tijd flink zal toenemen.
Tel daarbij op dat carpoolen ook onverstandig is, ik reed voor corona 2x in de week samen met een collega dat wordt straks beide apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Transportman schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:00:
[...]

Maar dat system is niet gemaakt voor duizenden reserveringen waar we het nu over hebben.
Klopt maar het hoeft dus niet meer van de grond af aan ontwikkeld te worden / opgezet. Men heeft er al wat ervaring mee. Gezien de techniek die de NS nu al heeft geïmplementeerd moet dat voor de NS geen rocket science meer zijn. Ik zeg niet dat het makkelijk is

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
hoevenpe schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:29:
[...]

Dat lijkt me het grootste probleem: blijf je netjes op het perron staan als de trein gevoelsmatig halfleeg is en je weet dat je anders een uur moet wachten? Op een station waar de horeca dicht is en je zo de volgende gereserveerde aansluiting ook mist?

Dat werkt alleen als er heel strikte massale handhaving is of er in een veel hogere capaciteit/frequentie gereden wordt. Anders sta je toch opeens op dat te drukke balkon naar het plafond te staren...
De enige manier tot veilig reizen is testen , app verplicht en een verplichte quarantaine totdat er een vaccin is volgend jaar .
Verder zul je net als Nieuw Zeeland de grenzen gesloten moeten houden en toerisme verbieden voor een hele lange periode .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
leekers schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:12:
De enige manier tot veilig reizen is testen , app verplicht en een verplichte quarantaine totdat er een vaccin is volgend jaar .
Los van de vraag hoe snel we die app hebben (opmerkelijk stil daarover de afgelopen weken) is dat toch niet realistisch? We krijgen nu die tests voor mensen in de zorg niet voor elkaar, laat staan dagelijks voor honderdduizenden in het OV.
Verder zul je net als Nieuw Zeeland de grenzen gesloten moeten houden en toerisme verbieden voor een hele lange periode .
Op een eiland gaat dat een stuk makkelijker, het aantal vluchten vanaf Schiphol neemt weer heel langzaam toe en vooral weinig getroffen Kroatië en Griekenland zien kansen voor hun toeristische sector deze zomer. Blijf zelf in eigen land maar betwijfel of je alle 17 miljoen Nederlanders zover krijgt en hoe groot is het risico bij binnenlands toerisme?

Alles lijkt gericht op een R0 van rond de 1, vanaf 1 juno gaan waarschijnlijk de terrassen en strandtenten weer open. Het officiële advies 'blijf thuis' veranderd in 'houdt afstand' voor zover mensen dat al niet zo interpreteerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het probleem blijft dat mondkapjes geen oplossing zijn voor het ontbreken van ruimte, hoe graag we dat ook willen geloven.
Gisteren op de Dam hadden ze met een paar mensen zeeen van ruimte. En toch kwam daar net als in de Tweede Kamer na elke spreker iemand het spreekgedeelte desinfecteren. En vervolgens zou anderhalve meter afstand in een wagon die niet continu wordt schoongemaakt voldoende zijn tegen een virus dat zich via de lucht kan verspreiden? Ik ga wel met de auto 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met een reserveringssysteem draai je het hele idee van OV de nek om. Ik heb geen rijbewijs, dus zou dan gedwongen worden om een brommobiel aan te schaffen. En... Al zullen veel mensen dat irritant vinden.... Als de trein geen OV meer is, dan ga ik alles met 45km/u over de weg doen.

Liever gewoon het OV natuurlijk, maar als er binnen acceptabele tijd geen laagdrempelig OV is dan moet het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
hoevenpe schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:22:
[...]

Los van de vraag hoe snel we die app hebben (opmerkelijk stil daarover de afgelopen weken) is dat toch niet realistisch? We krijgen nu die tests voor mensen in de zorg niet voor elkaar, laat staan dagelijks voor honderdduizenden in het OV.

[...]

Op een eiland gaat dat een stuk makkelijker, het aantal vluchten vanaf Schiphol neemt weer heel langzaam toe en vooral weinig getroffen Kroatië en Griekenland zien kansen voor hun toeristische sector deze zomer. Blijf zelf in eigen land maar betwijfel of je alle 17 miljoen Nederlanders zover krijgt en hoe groot is het risico bij binnenlands toerisme?

Alles lijkt gericht op een R0 van rond de 1, vanaf 1 juno gaan waarschijnlijk de terrassen en strandtenten weer open. Het officiële advies 'blijf thuis' veranderd in 'houdt afstand' voor zover mensen dat al niet zo interpreteerden.
Dus laten we gewoon eens kijken waar we over 5 weken zijn en gezien de cijfers op het moment van landen die al wat vrijer zijn ben ik absoluut niet optimistisch .
We kunnen van alles aanbrengen als excuses om niet te doen maar feit is de enige manier om dit onder kontrole te houden is wanneer we weinig of geen nieuwe besmettingen hebben is de grenzen dicht te doen voor uitgaand en ingaand verkeer en mensen totdat er een vaccin is .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
defiant schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:56:
[...]

Maar in het geval van corona kan je dus ook zonder reservering je trein missen als die te vol is.

Ik argumenteer vooral tegen het gegeven dat een uitzonderingssituatie zeer stellig wordt aangegrepen om iets niet te doen. Zeker omdat in het geval van corona zonder reservering je ook niet aan vertraging ontkomt bij drukte.

Het is dan vooral ook iets van menselijk gedrag, mensen accepteren eerder situaties die schijnbaar zijn ingegeven door omstandigheden ("het is te druk, nu mis ik mijn trein, niets aan te doen"). Ook al zijn er alternatieven.
Ik zeg ook niet zozeer dat het idee van reservering niet te doen is, maar dat ons OV in het algemeen met corona niet te doen is.

De NS heeft op vele stations allerlei plannen bedacht, van 5 tegels afstand tot 4 treden op de roltrap.
Dat gaat simpelweg niet werken, tenzij je in schubbekutteveen woont met 5 passagiers per dag in het boemeltje.

Het OV werkt in onze corona tijd alleen als de toegang extreem gelimiteerd wordt en dan kan een reserveringsysteem wat toevoegen.

Maar dan is het geen OV meer en voor velen simpelweg geen optie om nog ergens te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:52
hoevenpe schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:01:
[...]

Tel daarbij op dat carpoolen ook onverstandig is, ik reed voor corona 2x in de week samen met een collega dat wordt straks beide apart.
Je mag nog wel met z'n tweeën in de auto zitten, uiteraard wel zonder medische klachten
Of je het wil, is een tweede natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Fly-guy schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:11:
[...]
Ik zeg ook niet zozeer dat het idee van reservering niet te doen is, maar dat ons OV in het algemeen met corona niet te doen is.

De NS heeft op vele stations allerlei plannen bedacht, van 5 tegels afstand tot 4 treden op de roltrap.
Dat gaat simpelweg niet werken, tenzij je in schubbekutteveen woont met 5 passagiers per dag in het boemeltje.

Het OV werkt in onze corona tijd alleen als de toegang extreem gelimiteerd wordt en dan kan een reserveringsysteem wat toevoegen.

Maar dan is het geen OV meer en voor velen simpelweg geen optie om nog ergens te komen.
Precies. 4 treden afstand op de roltrap. En al die mafkezen dan die de roltrap opstormen aan de linkerkant omdat ze hopen nog net op tijd voor de trein te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FabianGTI schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:14:
[...]

Je mag nog wel met z'n tweeën in de auto zitten, uiteraard wel zonder medische klachten
Of je het wil, is een tweede natuurlijk :+
Nee, dat mag nu dus ook niet. Tenzij je een heel grote auto hebt zodat je 1,5 meter afstand kunt houden. Alleen leden van hetzelfde gezin mogen formeel samen in de auto zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:51:
Ik heb geen rijbewijs, dus zou dan gedwongen worden om een brommobiel aan te schaffen.
offtopic:
Speed-pedelec of e-bike?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:51:
Ik heb geen rijbewijs, dus zou dan gedwongen worden om een brommobiel aan te schaffen. En... Al zullen veel mensen dat irritant vinden.... Als de trein geen OV meer is, dan ga ik alles met 45km/u over de weg doen.
Of haal je rijbewijs, heb je een leven lang plezier van. Of je moet doodsangsten willen uitstaan door van de weg gereden te worden in je 45km wegluis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuvelDuvel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 14:19
PatrickC schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:31:
[...]

Hoe kom je aan die informatie? Als ik in mijn eigen omgeving kijk (familie, vrienden, werk) dan zouden de meeste met een kantoorbaan prima meer thuis kunnen werken dan voor deze crisis. Dus ik bedoel niet fulltime thuis werken, maar voor b.v. 50%. En als dat voor grote groepen ook zo is, dan wordt de belasting van OV en wegen een heel stuk lager. Kijk maar eens op vrijdag (voor deze crisis) waar vaak bijna geen files ware, omdat een bepaald percentage op vrijdag nooit of minder werkt.
Ik zal je proberen te helpen: hoeveel mensen uit je omgeving zijn de afgelopen tijd in een nieuw team of nieuw op de arbeidsmarkt gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:52
Verwijderd schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:26:
[...]

Nee, dat mag nu dus ook niet. Tenzij je een heel grote auto hebt zodat je 1,5 meter afstand kunt houden. Alleen leden van hetzelfde gezin mogen formeel samen in de auto zitten.
En hoe zit dat dan met die tal aan werkbussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
FabianGTI schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:38:
En hoe zit dat dan met die tal aan werkbussen?
Mag eigenlijk ook niet, het is niet voor niets dat de regering hier een risico erkent:
Kabinet zet Emile Roemer in voor arbeidsmigrant in coronacrisis

Het coronavirus dreigt om zich heen te grijpen onder arbeidsmigranten in Nederland, vreest het kabinet. Minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken) neemt oud-SP-leider Emile Roemer in de arm om te kijken wat er moet gebeuren om dat af te wenden. Roemer moet helpen voorkomen dat het zo misgaat als in Velp, waar zondag tientallen buitenlandse werknemers besmet bleken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:56

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:35:
[...]

Of haal je rijbewijs, heb je een leven lang plezier van. Of je moet doodsangsten willen uitstaan door van de weg gereden te worden in je 45km wegluis ;)
Voor sommige mensen is het (bijvoorbeeld om medische redenen) niet weggelegd om een rijbewijs te halen. Vergeet niet dat dat nog altijd een luxe is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:35:
[...]

Ik mag mijn B rijbewijs niet halen, dus veel keus heb ik niet. AM heb ik wel, maar heb een brommobiel nooit het geld waard gevonden omdat het OV een goed alternatief was. Als dat wegvalt is de keus natuurlijk heel snel gemaakt. Dan koop ik gewoon zo'n ding.

De wegen zitten straks dan ook zo vol, dat de snelheid er aardig uit zal gaan natuurlijk. En het is altijd nog veiliger dan een (brom)fiets.
hoevenpe schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:33:
[...]

offtopic:
Speed-pedelec of e-bike?
Die hebben we voor de wat kortere afstanden. Heb zelfs een e-bakfiets.

Speed-pedelecs vind ik gevaarlijk en mijn vrouw mag daar niet op rijden (geen AM rijbewijs). En met slecht weer is droog en warm zitten, zoals in de bus of trein, gewoon een must.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2020 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

DuvelDuvel schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:37:
[...]

Ik zal je proberen te helpen: hoeveel mensen uit je omgeving zijn de afgelopen tijd in een nieuw team of nieuw op de arbeidsmarkt gekomen?
Ik heb een nieuwe collega, die het merendeel van zijn collega's nog niet IRL gezien heeft. Over 2 of 3 weken zit zijn proeftijd erop.

Werving van nog meer mensen gaat ondertussen gewoon door. Gesprekken zijn wel via Skype/Teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
DuvelDuvel schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:37:
[...]

Bedankt voor de hulp. ;) En als antwoord op je vraag, bijna niemand. Maar met dat deel van je redenatie ben ik het ook wel gedeeltelijk eens. Ik zeg ook niet dat het voor iedereen geldt, maar wel voor een groot aantal. Niet iedereen begint aan een nieuwe baan of gaat in een nieuw team werken. En zelfs dan kun je nog voor een bepaald percentage van thuis uit werken lijkt mij. Maar we dwalen nu een beetje af van het topic, dus ik laat het hier verder bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Webgnome schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:08:
[...]

Klopt maar het hoeft dus niet meer van de grond af aan ontwikkeld te worden / opgezet. Men heeft er al wat ervaring mee. Gezien de techniek die de NS nu al heeft geïmplementeerd moet dat voor de NS geen rocket science meer zijn. Ik zeg niet dat het makkelijk is
Maar schaalt dat systeem ook als je naar duizenden reizigers per uur gaat en is het makkelijk om aan te passen om reserveringen zonder assistentie in het systeem te krijgen, en hoe denk je de controle dan vorm te geven? Je kan niet afdwingen dat mensen zonder reservering niet in kunnen checken, zijn genoeg stations die ook een functie hebben als passage naar de andere kant of halve winkelcentra zijn of gewoonweg geen poortjes hebben, en om bij ieder station maar controleurs neer te zetten is gewoon niet genoeg personeel voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En de oplossing is er! Een zelfgemaakt mondkapje. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2020 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Ligt het aan mij of gaat Rutte hier relatief makkelijk mee om? Zelf een mondkapje maken geeft 0,0 garantie voor kwaliteit (kan je net zo goed geen mondkapje gebruiken) en waar moet je deze als reiziger kopen? Voor woekerprijzen op een louche website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Soccer98 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:26:
Ligt het aan mij of gaat Rutte hier relatief makkelijk mee om? Zelf een mondkapje maken geeft 0,0 garantie voor kwaliteit (kan je net zo goed geen mondkapje gebruiken) en waar moet je deze als reiziger kopen? Voor woekerprijzen op een louche website?
Soms moet je kiezen welke veldslag wel of niet aan te gaan. Ook dat is politiek. Schijnveiligheid is ook gewoon onderdeel van de toolbox van beleid & bestuur.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Soccer98 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:26:
Wat is sowieso een mondmasker in deze. Het is in ieder geval geen medisch mondmasker. Wat dan wel? Masker vanuit de bouwmarkt? Een bandana? Sjaal?

Gaat natuurlijk echt helemaal nergens over. Uiteraard fijn om mensen te laten geloven dat ze hiermee veilig zijn met dit soort materialen. Maar veel beter kan men mensen hier gewoon eerlijk in voorlichten dat OV gebruik simpelweg een risico is. Dat men voor zichzelf de keuze kan maken om er dan wel of geen gebruik van te maken is vervolgens voor een ieder aan zich. Maar de huidige manier van communicatie wekt onterecht de suggestie dat het veilig zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 14:11
Rutte was heel eerlijk over mondkapjes en gaf aan dat het niet de 1,5m afstand houden kan vervangen, maar dat het in ieder geval iets was. De keuze om voldoende OV- capaciteit te hebben heeft hier dus duidelijk voorrang gekregen. Ik ben in ieder geval blij dat er geen verhaal kwam hoe fantastisch mondkapjes zijn. Hopelijk wanen weer net wat minder mensen zich straks veilig, OV is straks dus een hoogrisico- gebied.

We gaan in de praktijk zien of dit gevolgen heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door Philpend op 06-05-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

psychodude schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:42:
[...]

Wat is sowieso een mondmasker in deze. Het is in ieder geval geen medisch mondmasker. Wat dan wel? Masker vanuit de bouwmarkt? Een bandana? Sjaal?

Gaat natuurlijk echt helemaal nergens over. Uiteraard fijn om mensen te laten geloven dat ze hiermee veilig zijn met dit soort materialen. Maar veel beter kan men mensen hier gewoon eerlijk in voorlichten dat OV gebruik simpelweg een risico is. Dat men voor zichzelf de keuze kan maken om er dan wel of geen gebruik van te maken is vervolgens voor een ieder aan zich. Maar de huidige manier van communicatie wekt onterecht de suggestie dat het veilig zou kunnen zijn.
Hij heeft nooit gezegd dat je veilig bent. Juist benadrukt dat je nooit zo veilig bent als in de zorg.
Ook vaker benadrukt dat je er enkel een ander mee beschermd. Juist realistisch mijn inziens

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norjee
  • Niet online
Ik blijf hopen dat er op een gegeven moment wat creatiever gedacht word. Er werd al gezegd dat spreiding van de spits deel van een oplossing kon zijn. Maar ik hoop ook dat op een gegeven moment gedacht word aan schoolvervoer voor middelbaar (en eventueel een deel van het hoger) onderwijs. In mijn tijd waren middelbare scholieren de grootgebruikers van het streekvervoer, wat relatief eenvoudig afgevangen kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Dennis1812 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:47:
[...]

Hij heeft nooit gezegd dat je veilig bent. Juist benadrukt dat je nooit zo veilig bent als in de zorg.
Ook vaker benadrukt dat je er enkel een ander mee beschermd. Juist realistisch mijn inziens
Er ligt toch echt te weinig nadruk op het feit dat je binnen het OV gewoonweg een risico loopt. Daar had veel meer nadruk op moeten liggen. Op vrij luchtige wijze wordt het OV opengesteld als optie. Maar mensen weten eigenlijk helemaal niet goed tegenover wie zij binnenkort in het OV zitten.

Ben jij die reiziger die tegenover mij in het OV komt te zitten? Nadat ik binnen het ziekenhuis in de opvang van een patiënt of tijdens de behandeling van een patiënt naar wat achteraf blijkt, onvoldoende bescherming gehad te hebben want bleek toch COVID-19 positief?

En met mij, vele anderen die gebruik maken van het OV en in nauw contact komen met COVID-19 patiënten binnen de zorg.

De huidige manier van communicatie wekt de suggestie dat met oogpunt op de eigen veiligheid het reizen met het OV geen echt probleem meer zou zijn. Maar dat valt te betwijfelen. Het is natuurlijk te bezien hoe het zowel hier als in de landen om ons heen gaat verlopen. Maar kans is natuurlijk goed dat het een significante bron voor verspreiding gaat worden, en daarin vind ik persoonlijk dan ook dat je oprecht en eerlijk moet zijn naar mensen toe zodat zij zelf de beslissing wel of geen OV goed kunnen afwegen.

Tussen neus en lippen door, na mijn post, vermelde Rutte overigens zelf ook dat de onderbouwing voor de mondkapjes in het OV flinterdun is. Maar dat onderstreept enkel en alleen maar mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
Reizen met het ov wordt vooralsnog alleen aangeraden als het strikt noodzakelijk is, men vraagt medewerkers nog zo veel als mogelijk vanuit huis te werken, mondkapjes te dragen (verplicht per 1 juni)...

In de supermarkt kan ook iemand de koelingklink vast hebben gehad die net uit het ziekenhuis komt en snel zijn maaltijd snel bij elkaar pakt omdat hij/zij daarna weer moet werken. Dat risico loop je altijd wel. Men is opzoek naar een aanpak om langzaam de economie weer op gang te brengen. Waarbij ook nog steeds verantwoording ligt bij de mens zelf. (Klachten = thuisblijven etc..)

Laten we hopen dat het gefaseerd wordt opgepakt en we niet massaal weer snoepreisjes gaan maken. Steden breiden zich ook al voor op de 1,5m maatschappij. Fietsers mogelijk naar de rijbaan of andere oplossingen. Heeft allemaal impact...

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je gaat dreigen met boetes, dan mogen ze die mondkapjes eigenlijk ook wel uit gaan delen op de stations.
Doen ze in andere landen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
sambalbaj schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:20:
Als je gaat dreigen met boetes, dan mogen ze die mondkapjes eigenlijk ook wel uit gaan delen op de stations.
Nederland. Heel andere politieke ideologie. Zelfredzaamheid, dus zoek het zelf uit.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
sambalbaj schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:20:
Het gaat om zoals Rutte zei, 'niet-medische mondkapjes', dus in de praktijk zal een sjaal of een theedoek ook voldoende zijn.....

Maarre.... effe iets anders: is er sinds een tijdje niet een wet die gezichtsbedekking in het openbaar vervoer verbied?

[ Voor 13% gewijzigd door Philpend op 06-05-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Philpend schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:25:
[...]

Het gaat om zoals Rutte zei, 'niet-medische mondkapjes', dus in de praktijk zal een sjaal of een theedoek ook voldoende zijn.....
Nee: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-45081104

https://www.ov-nl.nl/nieu...ienstregeling-per-1-juni/

"Shawls en andere mondbedekkingen zijn niet afdoende"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ach, dood gaan we allemaal. Ik maak mij niet zoveel zorgen, maar zo redeneer ik mijn hele leven al. Heb een flink stapeltje mondkapjes liggen (direct in het begin nog goedkoop gekocht, zag dit in maart al wel aankomen) en op het werk staat een sterilisatie apparaat dus kan ze indien gewenst ook nog een paar keer hergebruiken.

Iedere drempel is er eentje, zo kijk ik er naar. Natuurlijk biedt het geen 100% bescherming en misschien ook geen 80%. Veilig(heid) is sowieso in iedere omstandigheid al een utopie, zeker als het met mensen en hun gedrag te maken heeft. Dan herhaal ik de eerste zin waar ik deze post mee begonnen ben.

Als het mensen niet bevalt hoe het vanaf 1 juni gaat, reis dan niet met de trein/bus/tram/metro. Sowieso een goed idee, want dan heb ik meer ruimte (ben er nu na 7 weken of zo heerlijk aan gewend, die rust). Alvast dank voor de medewerking. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
Dan gaan we maar aan de knutsel: hoe vermom ik mijn sjaal als mondkapje >:)
Met eren schaar en naald en draad kun je een eind komen.

Maar heel eerlijk: ik ga het OV mijden de komende tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Philpend op 06-05-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:58

vhal

ಠ_ಠ

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 08:29
Weet iemand of het strafbaar wordt wanneer je het niet draagt?

En hoe zit het met de wet uit 1 augustus 2019 waarin het dragen van gezichtsbedekkende kleding in het OV en openbare gebouwen zoals maskers beboet kunnen worden met 150 euro als uitgangspunt tot een boete van 415 euro?

Straks hebben we twee conflicterende wetten.

En eigen gemaakte mondkapjes lijken me niet wenselijk. Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen van het langdurig in ademen van fleece vezels van een sjaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
vhal schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:33:
[...]

Ach, gelukkig mag het van de KLM wel aldus de woordvoerder :+

https://nos.nl/artikel/23...licht-sjaal-ook-goed.html
Tja, KLM, het bedrijf wat liever zichzelf verslaafd maakt aan buy-backs dan met gezond verstand te investeren in reserves ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Cobalt schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:34:

En hoe zit het met de wet uit 1 augustus 2019 waarin het dragen van gezichtsbedekkende kleding in het OV en openbare gebouwen zoals maskers beboet kunnen worden met 150 euro als uitgangspunt tot een boete van 415 euro?

En eigen gemaakte mondkapjes lijken me niet wenselijk. Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen van het langdurig in ademen van fleece vezels van een sjaal?
Neem aan dat het middels een noodverordening of zo zal gaan en die dus tijdelijk boven de wet staat. Maar de BOA die hier raar over gaat doen maakt zich wel sterfelijk wat mij betreft. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online

Zoals ik het begreep wordt daar inderdaad aan gewerkt. Waarbij dan onderscheid gemaakt zal moeten worden tussen definitie van mondkapje, en bepalingen van overige wetgeving. Op zich niet zo moeilijk om dat niet te laten conflicteren.

Eigen gemaakte mondkapjes slaan natuurlijk nergens op. Ze leveren schijnveiligheid, maar dat is wel iets waar sommige mensen behoefte aan hebben. De overige maatregelen, zoals die van vereiste afstand .e.d zouden dat moeten kunnen compenseren. Immers, schijnveiligheid heeft ook invloed op menselijk gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zal vast wel een noodwetje zijn, wat voorlopig gewoon even voorrang krijgt.
Vooral niet besmettelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:37:
[...]

Vooral niet besmettelijk.
Nou .... dat is eigenlijk niet echt zo. En ook hier komt weer de factor van correct gebruik van beschermingsmiddelen.

Enfin, ik begrijp het als maatregel. Schijnveiligheid is ook een instrument, en de 1.5 meter zou dat moeten kunnen compenseren.

[ Voor 10% gewijzigd door Virtuozzo op 06-05-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
Vincent evers had al ergens iets gedeeld op twitter over mondkapjevooriedereen.nl ofzo..
Een mondkapje zal ook hier gaan inburgeren... al moet men wel goed nagaan wat dan wel/niet kan/mag.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virtuozzo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:47:
[...]

Nou .... dat is eigenlijk niet echt zo. En ook hier komt weer de factor van correct gebruik van beschermingsmiddelen.

Enfin, ik begrijp het als maatregel. Schijnveiligheid is ook een instrument, en de 1.5 meter zou dat moeten kunnen compenseren.
Dat je er ziek van zou kunnen worden had ik wel verwacht, een besmettelijke ziekte niet.

Per 25 mei gaat bij ons het kantoor weer open. Tot dan mag alleen een heel klein clubje daar aanwezig zijn. Ieder krijgt 1 of 2 dagen waarop hij of zij aanwezig zou mogen zijn. Denk dat ik wel een keertje ga, maar dat ik het voorlopig bij 1 keer hou. Tweede helft van juni heb ik toch al vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Virtuozzo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:34:
[...]

Tja, KLM, het bedrijf wat liever zichzelf verslaafd maakt aan buy-backs dan met gezond verstand te investeren in reserves ....
En wanneer heeft KLM haar eigen aandelen aangekocht?
Volgens mij 18 jaar geleden voor het laatst, maar daar kun jij mij vast op corrigeren.

En hoeveel reserve had KLM/AF voordat de crisis begon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Laat maar... offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door Bastien op 06-05-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:05
Iets wat ik voorlopig nog mis in de berichten op rijksoverheid.nl maar wel her en der in de media lees is dat de bezetting van het OV wordt beperkt tot 40%. Eens kijken wat daar van komt.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 18:59
Philpend schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:29:
[...]

Dan gaan we maar aan de knutsel: hoe vermom ik mijn sjaal als mondkapje >:)
Met eren schaar en naald en draad kun je een eind komen.

Maar heel eerlijk: ik ga het OV mijden de komende tijd.
Eigenlijk moet de overheid gratis mondkapjes sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
jaaoie17 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:18:
[...]

Eigenlijk moet de overheid gratis mondkapjes sturen.
Als mondkapjes binnen nu en een maand goed algemeen verkrijgbaar zijn is er minder aan de hand, maar voor nu is het vragen om moeilijkheden van een groep die zich misschien toch al minder aan de regels houden of kunnen betalen. NS kan prima als geste naar elke abonnementhouder een mondkapje sturen, mits ook de NS ze weet te bemachtigen.

[ Voor 12% gewijzigd door Deezers op 06-05-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 18:59
Deezers schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:26:
[...]

Als mondkapjes binnen nu en een maand goed algemeen verkrijgbaar zijn is er minder aan de hand, maar voor nu is het vragen om moeilijkheden van een groep die zich misschien toch al minder aan de regels houden of kunnen betalen.
En je mag ook geen medische mondkapjes gebruiken en laten die nu best goedkoop zijn. Hoe lang gaat zon mondkapje mee is het 1 keer op en afzetten nieuwe opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 17:40
voske schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:46:
Iets wat ik voorlopig nog mis in de berichten op rijksoverheid.nl maar wel her en der in de media lees is dat de bezetting van het OV wordt beperkt tot 40%. Eens kijken wat daar van komt.
Het werd wel gemeld door Rutte in z'n toespraak. Ze gaan weer volgens de normale dienstregeling rijden maar met beperkte plekken. Zo is er 40% van de normale capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Fly-guy schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:27:
[...]

En wanneer heeft KLM haar eigen aandelen aangekocht?
Volgens mij 18 jaar geleden voor het laatst, maar daar kun jij mij vast op corrigeren.
Even uit het blote hoofd, als ik het mij goed herinneren was het op de aandeelhoudersvergadering van juli (?) 2007 dat de buy-back programma's weer van stal gehaald werden.

Als ik mij de briefing goed herinner had Air France-KLM toen (direct & indirect) iets van een half procent van het aandelenkapitaal in bezit. Het programma was opgesteld door Rothschild & Cie Bankque - al een paar jaar eerder maar het heeft even geduurd voordat er toestemming kwam vanuit het AMF in Frankrijk.

Dat programma was een langjarig traject, de laatste serie was trouwens een tender van drie in januari dit jaar.
En hoeveel reserve had KLM/AF voordat de crisis begon?
Reserves and retained earnings? Negatief in de afgelopen boekjaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 15:40

TommyGun

Stik er maar in!

Nog een reden om niet met het OV te gaan, schijnveiligheid die mondkapjes.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Vliegmaatschappijen zijn geen 'openbaar vervoer' - laat die erbuiten, a.u.b.

De daaruit ontstane discussie is totaal offtopic.

[ Voor 26% gewijzigd door Ramzzz op 07-05-2020 00:24 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaaoie17 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:29:
[...]

En je mag ook geen medische mondkapjes gebruiken en laten die nu best goedkoop zijn. Hoe lang gaat zon mondkapje mee is het 1 keer op en afzetten nieuwe opzetten?
Ja, eenmalig gebruiken en daarna wassen. Niet langer dan 2 uur dragen.

Dit is natuurlijk gewoon een sprookjesconstructie. Wie gaat al die aanvullende regels handhaven? Moet de conducteur maar een waardeoordeel vellen over je mondkapje? Die kan dat helemaal niet. Hoe zie je op afstand of iets een "medisch mondkapje" is, of dat het een mondkapje is dat door iemand gemaakt is die erg handig is met een naaimachine? En hoe ga je controleren of het geen mondkapje is, wat door die persoon al 2 weken gebruikt wordt zonder het te wassen?

Als je een garantie op kwaliteit zou willen wat betreft de gebruikte mondkapjes, dan zul je de juiste mondkapjes moeten verstrekken (wat ze in andere landen dus ook doen). Dat kun je niet aan de individuele reiziger overlaten. Waarom doen we dat niet? We hebben veel te weinig mondkapjes en er zijn afspraken gemaakt met DSM(?) over (gedeeltelijke) exclusiviteit m.b.t. het leveren van mondkapjes in Nederland. Die zijn nu als een gek aan het produceren om het tekort in te lopen en willen natuurlijk niet dat er nu ineens tig miljoen van die dingen in het buitenland besteld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Het is nog geen eens 1 juni maar deze problemen gaan we dus meer krijgen.

Gaat niet werken mensen. Allemaal symboolmaatregelen.

[ Voor 16% gewijzigd door RodeStabilo op 07-05-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
RodeStabilo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:17:

[Twitter]
Of is het een kwestie van dat mensen moeten wennen dat het gewoon anders gaat werken?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Webgnome schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:19:
[...]

Of is het een kwestie van dat mensen moeten wennen dat het gewoon anders gaat werken?
We gaan het zien na 1 juni wie er gelijk heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

RodeStabilo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:17:

[Twitter]
Yep.
Drukke trein stilgezet bij Weesp omdat 'niemand wilde uitstappen'

De NS heeft de politie ingeschakeld om reizigers uit een te volle trein te halen. In de sprinter van Weesp naar Amsterdam waren donderdagochtend zoveel mensen ingestapt dat het onmogelijk werd om voldoende afstand te bewaren, meldt spoorbeheerder ProRail op Twitter. Omdat vervolgens niemand wilde uitstappen, werd de politie erbij gehaald.

Om te voorkomen dat het te druk wordt in het ov, vraagt de NS mensen alleen de trein te nemen als dat noodzakelijk is. Reizigers worden geacht anderhalve meter afstand van elkaar te bewaren. Dat was in de trein richting Amsterdam niet mogelijk, stelde het treinpersoneel vast. Aan een oproep om uit te stappen werd vervolgens volgens ProRail geen gehoor gegeven - er zou na oproepen van de conducteur zelfs „niemand” zijn uitgestapt, waarna de trein niet verder reed. Uiteindelijk (nadat de politie was gewaarschuwd) heeft volgens de NS toch een aantal passagiers de trein verlaten en kon de machinist doorrijden.
Eigen verantwoordelijkheid is voor en vooral door velen een illusie.

Met name dit:
Openbaar vervoer nog niet bedoeld voor plezierritjes

[...]

Wel of niet met het openbaar vervoer gaan blijft voorlopig een vrijwillige keuze, niemand krijgt een vervoersverbod. Wel blijft de huidige afspraak staan dat het openbaar vervoer er niet voor plezierritjes is. „Mijd de spits”, zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, D66) woensdagavond. „Met z’n allen naar het strand met de tram gaat nu gewoon niet.” Om die reden ook is het meenemen van een fiets in de trein voortaan verboden en vervalt het recht op samenreiskorting voor abonnementhouders.

[...]
Nut en noodzaak, dat wil men in een egoïstische, ongeduldige bui nogal eens vergeten.

Het belangrijkste element in de berichten tot nu toe: werk vooral zo veel mogelijk thuis.

[ Voor 23% gewijzigd door Ramzzz op 07-05-2020 09:40 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Pagina: 1 2 3 4 Laatste