Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:23
RemcoDelft schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:24:
[...]

Tot zover het "reis alleen als het echt moet". Temidden van een pandemie protesteren tegen een moord in een ander land lijkt me nou niet bepaald noodzakelijk. Misschien toch tijd voor een reserveringssysteem?
Dat gaat er niet komen en dat werkt ook niet, het is openbaar vervoer en geen trein naar Parijs waar reserveren noodzakelijk is. Alleen aangeven dat je van plan bent om die trein te nemen en dat je misschien kan zien hoeveel mensen dat ook van plan zijn zou een optie kunnen zijn om te kiezen welke trein of tijdstip je reist.

Ik ben vooral benieuwd naar de handhaving. Elke dag wordt het drukker en lijken mensen het OV als voorheen te gebruiken, dus geen noodzakelijke reizen etc. Ik ook hoor, maar ben er van afhankelijk ;) en dat is wat mij betreft prima want het OV rijdt dan toch al en zolang mensen zich aan de normale regels houden zoals een geldig vervoerbewijs en mondkapje nu.

Zolang de controles in de trein niet terugkeren blijven sommige mensen niet in/uitchecken zolang het kan helaas. Dat tast ook de bereidbaarheid van de rest aan. Als mensen netjes een mondkapje dragen blijven andere mensen dat ook doen, als er geen actieve handhaving is nodig je mensen uit het systeem te testen of misbruiken. Zelfde als elke reis een schoon mondkapje, als je dat elke dag 1 euro kost ben je er snel klaar mee.

Maar ik denk dat zolang België of Duitsland de mondkapjes afschaffen wij ook snel zullen volgen ;) en ben dan benieuwd of mensen ze inderdaad niet meer dragen. Denk zelf dat 10% ze wel blijft dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:24:
[...]

Tot zover het "reis alleen als het echt moet". Temidden van een pandemie protesteren tegen een moord in een ander land lijkt me nou niet bepaald noodzakelijk. Misschien toch tijd voor een reserveringssysteem?
Ik vind dat hele "reis alleen als het echt niet anders kan" een beetje een dooddoener. Wij hebben geen auto en allebei geen rijbewijs. Ik kan op zich wel autorijden, maar vanwege "de regeltjes" mag het niet. Dat het niet mag, is niet mijn keuze. Een normaal leven leiden is voor mij gewoon absolute noodzaak en dat betekent dus:
- dat wij met de trein op vakantie zullen moeten
- dat wij met de trein op familiebezoek zullen moeten
- dat wij met de trein naar onze beoogde nieuwe woonplaats zullen moeten om huizen te bekijken
- dat wij met de trein naar werk moeten (nu even niet, maar ooit zal ik toch weer eens een keer naar kantoor moeten)

We hebben nu 3 maanden het OV niet gebruikt. Het is wel welletjes zo. Het leven gaat door, ook voor mensen die geen auto hebben. Als iemand met een auto een dagje naar het strand mag, dan mag iemand dat ook met de trein. En dat zullen ze ook doen. Kijk maar naar de treinen richting Zandvoort bijvoorbeeld, allemaal strandgangers.

Ben overigens wel benieuwd hoe ze willen gaan controleren of je geen medische mondkapjes gebruikt in het OV. Een beetje handige reiziger kan die natuurlijk gewoon prima vermommen als niet-medisch mondkapje door er gewoon een laagje overheen te doen bijvoorbeeld. Kan me niet voorstellen dat een conducteur je gaat vragen om je mondkapje af te doen, zodat hij het eens even goed kan inspecteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:18:
[...]

Ben overigens wel benieuwd hoe ze willen gaan controleren of je geen medische mondkapjes gebruikt in het OV. Een beetje handige reiziger kan die natuurlijk gewoon prima vermommen als niet-medisch mondkapje door er gewoon een laagje overheen te doen bijvoorbeeld. Kan me niet voorstellen dat een conducteur je gaat vragen om je mondkapje af te doen, zodat hij het eens even goed kan inspecteren....
"Kan ik een boete krijgen als ik een medisch mondkapje gebruik?

Nee, dat niet. Buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA) zullen in het algemeen ook niet in staat zijn om een medisch mondkapje direct te herkennen. Het kabinet spreekt ons aan op onze eigen verantwoordelijkheid om medische mondkapjes niet te kopen, en beschikbaar te houden voor medisch personeel."

https://www.treinreiziger...-wat-mag-wel-en-wat-niet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:43:
[...]

"Kan ik een boete krijgen als ik een medisch mondkapje gebruik?

Nee, dat niet. Buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA) zullen in het algemeen ook niet in staat zijn om een medisch mondkapje direct te herkennen. Het kabinet spreekt ons aan op onze eigen verantwoordelijkheid om medische mondkapjes niet te kopen, en beschikbaar te houden voor medisch personeel."

https://www.treinreiziger...-wat-mag-wel-en-wat-niet/
Mooi. Gelukkig zijn er genoeg medische mondkapjes, anders had ik ze natuurlijk niet eens kunnen kopen.
Laat ik het anders stellen: zou wel triest zijn als ik gewoon mondkapjes kan kopen (ze zijn dus leverbaar) en een ziekenhuis niet. :)

Het kabinet is natuurlijk meestal vrij selectief met verantwoordelijkheden. De verantwoordelijkheid om het land enigszins voor te bereiden op een dergelijke pandemie hebben ze bijvoorbeeld duidelijk niet genomen. Ik neem mijn verantwoordelijkheid door juist wél medische mondkapjes te gebruiken voor zover mogelijk. Ze zijn gewoon veel beter geschikt om de drager van het kapje te beschermen. Die zelfgemaakte dingen zijn vooral leuk om "te proberen" anderen niet zo makkelijk te besmetten. Die heb ik overigens ook een paar hoor, maar ik wilde die eigenlijk vooral inzetten om het echte mondkapje te maskeren. :)

Daarom vind ik het dus ook wel een beetje dubbel dat ze langzaamaan alles weer open beginnen te gooien, terwijl er nog helemaal geen oplossingen voor het OV beschikbaar zijn. Principiëel mag ik gewoon alles doen wat iemand anders ook zou mogen doen. Het zou niet uit mogen maken of je nou 0, 1 of 2 auto's hebt. Dus als we weer op een terrasje bij het strand mogen gaan zitten, dan mag ik daar gewoon met de trein heen. Net als Henk, die dan toevallig met de auto gaat en niet met de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ramzzz schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:56:
Zin en onzin, het is inmiddels volop besproken.

Mijn vrouw heeft in de tussentijd bij ons in de buurt iemand gevonden die tegen vrijwillige bijdrage gezichtsmaskers maakt, en daar hebben we er een aantal van afgenomen. Ook nog een paar online besteld om een club te sponsoren.

Met dit mooie weer ga ik veel liever fietsen dan met het OV, maar dan heb ik dat mondkapje nog veel harder nodig, want voor mij is dit de piek-periode voor hooikoorts... :+

Verschrikkelijke jeuk, tranende ogen, pijn in de (dikke) keel, en snotteren en niesbuien dat het een lieve lust is.

Dus: of mondkapje in het OV, of volop snotteren op het werk - waardoor ik weer rechtsomkeert naar huis kan conform de afspraken). :')

Wellicht dan toch maar thuiswerken? :+
Aanvulling... Met dank aan de populierenpluis (o.a.) alsnog thuis aan het werken. :/

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:34
Verwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:05:
[...]

Mooi. Gelukkig zijn er genoeg medische mondkapjes, anders had ik ze natuurlijk niet eens kunnen kopen.
Laat ik het anders stellen: zou wel triest zijn als ik gewoon mondkapjes kan kopen (ze zijn dus leverbaar) en een ziekenhuis niet. :)

Het kabinet is natuurlijk meestal vrij selectief met verantwoordelijkheden. De verantwoordelijkheid om het land enigszins voor te bereiden op een dergelijke pandemie hebben ze bijvoorbeeld duidelijk niet genomen. Ik neem mijn verantwoordelijkheid door juist wél medische mondkapjes te gebruiken voor zover mogelijk. Ze zijn gewoon veel beter geschikt om de drager van het kapje te beschermen. Die zelfgemaakte dingen zijn vooral leuk om "te proberen" anderen niet zo makkelijk te besmetten. Die heb ik overigens ook een paar hoor, maar ik wilde die eigenlijk vooral inzetten om het echte mondkapje te maskeren. :)

Daarom vind ik het dus ook wel een beetje dubbel dat ze langzaamaan alles weer open beginnen te gooien, terwijl er nog helemaal geen oplossingen voor het OV beschikbaar zijn. Principiëel mag ik gewoon alles doen wat iemand anders ook zou mogen doen. Het zou niet uit mogen maken of je nou 0, 1 of 2 auto's hebt. Dus als we weer op een terrasje bij het strand mogen gaan zitten, dan mag ik daar gewoon met de trein heen. Net als Henk, die dan toevallig met de auto gaat en niet met de trein.
Een Henk hier. Wel een auto, maar geen terrasje gepakt.
Ook de gehele periode al thuisgewerkt.

Zit wel al tegen de gang naar de tram te kijken. Voelt op een of andere manier niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
@Verwijderd

Al zijn de gene die naar Cadzand gaan met de trein, op 1 hand te tellen. :+

[ Voor 65% gewijzigd door carpebios op 02-06-2020 17:11 . Reden: verkeerde persoon ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

carpebios schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:10:
@Verwijderd

Al zijn de gene die naar Cadzand gaan met de trein, op 1 hand te tellen. :+
Ja, zo ken ik er meer. :)
Maar dat is dus wel een serieus probleem natuurlijk. Ik chargeer het misschien een beetje, maar reken er maar op dat het gewoon gaat gebeuren en op steeds grotere schaal, nadat er weer versoepelingen komen. Die mensen blijven echt niet nog een paar maandjes thuis zitten, terwijl de rest van het land weer op gang komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:56

Stoney3K

Flatsehats!

Kwistnix schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:28:
[...]

Dat klopt inderdaad, ik moet m'n NS Business kaart scannen bij de betaalautomaat en dan krijg ik een gratis uitrijkaart om het P+R terrein te verlaten. Als ik niet met het OV reis, dan wordt de P+R duurder dan een kantoortijden abonnement bij een garage tegenover het kantoor. Dus dan ga ik ook niet lopen klooien door weer en wind met een vouwfiets, die ik dan ook nog eens moet aanschaffen. Die keuze is vrij snel gemaakt.
Of je kan de reizigersparkeerplaatsen ook houden voor de mensen waar ze voor bedoeld zijn: Reizigers.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 16:03
Stoney3K schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:17:
[...]

Of je kan de reizigersparkeerplaatsen ook houden voor de mensen waar ze voor bedoeld zijn: Reizigers.
Waar heb je het over? Als ik parkeer op een P+R en met de metro naar het centrum van Rotterdam reis, dan ben ik toch een reiziger? Dat is precies waar die P+R terreinen voor bedoeld zijn. Als ik niet met de metro ga reizen, ga ik ook niet op een P+R staan, want dan ben ik a) duurder uit en b) niet in de buurt van mijn eindbestemming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Kwistnix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:20:
[...]

Waar heb je het over? Als ik parkeer op een P+R en met de metro naar het centrum van Rotterdam reis, dan ben ik toch een reiziger? Dat is precies waar die P+R terreinen voor bedoeld zijn. Als ik niet met de metro ga reizen, ga ik ook niet op een P+R staan, want dan ben ik a) duurder uit en b) niet in de buurt van mijn eindbestemming.
Uit jouw verhaal haalde ik toch echt het idee om een 'gratis' uitrijkaart voor een P+R te halen en doen alsof je gereisd hebt omdat dat goedkoper is dan de parkeergarage voor de deur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 16:03
Stoney3K schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:23:
[...]

Uit jouw verhaal haalde ik toch echt het idee om een 'gratis' uitrijkaart voor een P+R te halen en doen alsof je gereisd hebt omdat dat goedkoper is dan de parkeergarage voor de deur...
Nee, ik rij, normaliter voordat de pleuris uitbrak, met de auto naar de P+R en dan met de metro naar mijn eindbestemming en aan 't einde van de werkdag weer terug :)
De bewuste P+R is ook alleen gratis als je een OV-reis hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:44
Verwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:18:
[...]
Ik vind dat hele "reis alleen als het echt niet anders kan" een beetje een dooddoener. Wij hebben geen auto en allebei geen rijbewijs

We hebben nu 3 maanden het OV niet gebruikt. Het is wel welletjes zo. Het leven gaat door, ook voor mensen die geen auto hebben. Als iemand met een auto een dagje naar het strand mag, dan mag iemand dat ook met de trein.
Hier nog iemand zonder (eigen) auto.

Alhoewel het me tot nu toe is gelukt en de komende weken/maand dat ook nog wel blijft lukken houdt het voor mij een keer op ja. Zeker in de komende zomervakantie wil ik ook wel een of twee keer ergens heen kunnen wat verder is dan fietsafstand. Een vakantie of een dagje strand zal ik niet gaan doen maar even een keer een dagje weg zeker wel.

Snap ergens het bezwaar tegen onnodig treinreizen wel, maar iedereen die geen eigen auto heeft de hele zomer thuis laten zitten terwijl degene met auto wel dagjes weg kunnen gaat nooit werken.

Dan zou (wellicht vergezocht :+ ) je nog beter mensen die wél over een auto beschikken uit het OV kunnen weren (uitgezonderd locaties die met de auto echt niet handig zijn zoals hartje Adam), zij hebben immers wel een alternatief.

Wat betreft mondkapjes vraag ik me wel een beetje af hoe dat straks gaat als het 30+ graden is in een trein of bus zonder airco, kan me goed voorstellen dat sommige mensen dan echt moeite hebben met voldoende lucht krijgen. Laat staan dat je bij die temperaturen regelmatig moet drinken waardoor je weer meermaals met je handen aan dat kapje moet zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door !mark op 02-06-2020 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk dat je ook moet uitkijken dat die mondkapjesplicht in het OV niet zijn doel voorbij gaat schieten.

Mooi voorbeeld van vanavond: Ik had bewust de trein buiten de spits gepakt, want meer afstand, en zat met nog geen 10 mensen in een heel rijtuig. Iedereen 3 stoelenrijen uit elkaar, dus royaal meer dan anderhalve meter in alle richtingen.

Dan kun je als conducteur wel heel neerbuigend gaan doen en naar iedereen de schooljuf uithangen alsof alle reizigers kinderen van 4 jaar oud zijn ("Ja, ook over je neus opzetten hoor! Goed zo!") maar daar bereik je natuurlijk heel weinig mee. Misschien heb je dan wel gelijk maar je gaat compleet voorbij aan de reden waarom er een mondkapjesplicht in het OV nodig is. Dan komt het toch echt over alsof je als conducteur even wil laten zien hoeveel macht je wel niet over mensen kan hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 02-06-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Hier doodleuk iemand die al een half uur aan het bellen is in de trein met mondkapje op de kin... Draag er dan geen. Ga ook niks zeggen want voor je weet krijg je een grote bek terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:58
Deezers schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:13:
Hier doodleuk iemand die al een half uur aan het bellen is in de trein met mondkapje op de kin... Draag er dan geen. Ga ook niks zeggen want voor je weet krijg je een grote bek terug.
een grote bek doet pijn? Sorry maar als iedereen zo denkt dan gebeurt er natuurlijk niks.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Webgnome schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:18:
[...]

een grote bek doet pijn? Sorry maar als iedereen zo denkt dan gebeurt er natuurlijk niks.
Nee maar waarom zou je de confrontatie opzoeken? Ik draag mijn mondkapje gewoon dus voor mij weinig besmettingsgevaar en het blijft je eigen verantwoordelijkheid. Grote kans dat diegene het de volgende keer gewoon weer doet als het nu ook al in je opkomt om dit zo te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Deezers schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:21:
[...]

Ik draag mijn mondkapje gewoon dus voor mij weinig besmettingsgevaar
Mondkapje is om te zorgen dat jij het vocht uit je longen enigszins bij je houdt. Het beschermt nauwelijks tegen het vocht wat iemand zonder kapje in de ruimte verspreidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Hoe zit het nou precies met eten in de trein? Mag dat nu wel of niet? Want ik had afgelopen week één conducteur die steevast zei dat je je mondkapje echt áltijd op moest houden (dan gaat eten dus niet) en een paar dagen later zei er eentje juist dat eten wel gewoon nog steeds mag, mits je daarna je mondkapje weer op zet.

Ik heb natuurlijk weinig zin om een boete te krijgen als ik gewoon onderweg naar mijn werk even een paar boterhammen naar binnen zit te werken, met voldoende afstand naar mijn medereizigers natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Stoney3K schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:05:
Hoe zit het nou precies met eten in de trein? Mag dat nu wel of niet? Want ik had afgelopen week één conducteur die steevast zei dat je je mondkapje echt áltijd op moest houden (dan gaat eten dus niet) en een paar dagen later zei er eentje juist dat eten wel gewoon nog steeds mag, mits je daarna je mondkapje weer op zet.

Ik heb natuurlijk weinig zin om een boete te krijgen als ik gewoon onderweg naar mijn werk even een paar boterhammen naar binnen zit te werken, met voldoende afstand naar mijn medereizigers natuurlijk.
Bijzonder eenvoudig: niet eten, geen risico, noch op besmetting (aerosolen op je eten), noch op een boete.

Niet zo moeilijk toch?

Waarom zou je überhaupt in het OV eten?

Afgezien van in de trein (en wellicht op een pont/fast ferry) mag het imho sowieso (normaliter) nergens in het ov.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Stoney3K schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:05:

Ze gaan er niet op beboeten, en een snoepje of koekje nemen mag. Maar ga geen hele maaltijd nuttigen.
Of wees gewoon verstandig, en eet die maaltijd, of die lekkernij lekker op het station. Vergeet geen tweede of derde (of meerdere) mondkapje mee te nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 08-06-2020 01:37 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:44
De reiziger kan in de daluren weer terugkeren in het openbaar vervoer. Dat stelt Rover in een exit-plan. Rover pleit voor stapsgewijze versoepelingen om het openbaar vervoer op een veilige manier terug naar normaal te brengen.

Volgende week verkeert de OV-reiziger al exact drie maanden in een ‘lockdown’ want waar de samenleving inmiddels weer in beweging komt, wordt mensen zonder auto verzocht al hun niet-noodzakelijke reizen uit te stellen of op fietsafstand uit te voeren. Sindsdien is het openbaar vervoer voor nog geen 30% bezet. Onnodig, vindt Rover-directeur Freek Bos: “het OV mag momenteel voor 40% worden gevuld, dat wordt in een normale situatie in de daluren nog niet eens gehaald”.
https://www.rover.nl/nieu...gewijs-terug-naar-normaal

Sluit prima aan bij de gedachte in mijn vorige bericht, zeker als de zomervakantie straks echt begonnen is het onmogelijk om iedereen zonder eigen auto thuis te houden terwijl de mogelijkheden tot recreatie mondjesmaat weer open gaan.
Ramzzz schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:10:
[...]
Waarom zou je überhaupt in het OV eten?
Buiten de Corona tijd, waarom niet? Even een boterham eten onderweg na je bestemming vind ik een stuk relaxter zittend in de trein dan op het station o.i.d. :)
Eten waar er een sterke geur van af komt doe ik persoonlijke nooit overigens.
Afgezien van in de trein (en wellicht op een pont/fast ferry) mag het imho sowieso (normaliter) nergens in het ov.
In welk ander 'OV voertuig' zit je in Nederland tot wel 3 uur achtereen?

[ Voor 22% gewijzigd door !mark op 11-06-2020 11:49 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste