Ik weet natuurlijk niet precies wat jij hebt, maar in de
brochure die ik vond hebben ze het toch echt over domotica, smart home, gateways naar andere
protocollen etc. Dat is toch niet hetzelfde als enkel handmatig een schakelaar bedienen.
Maar goed, ik weet er verder dus niets vanaf. Wellicht heb jij juist enkel "domme" relais en zou je dus echt alles moeten vervangen om dit smart te krijgen. Aan de prijzen te zien is het geen goedkope oplossing (in vergelijking met Shelly's in ieder geval). Als je alle draden in je huis moet vervangen omdat je bij schakelaars 230V moet krijgen en er nu alleen dunne signaalkabels lopen dan ben je ook niet zo 1-2-3 klaar en is het maar de vraag wat dan handiger is om te doen.
Kan Shelly hier mee om dat de drukknop 24v is en de output 230v?
De Shelly 1 kan je op 24V DC aansluiten en laten schakelen. Wat je schakelt is onafhankelijk van de input en kan dus best 230V AC zijn.
Maar de input van de schakelaar moet wel hetzelfde zijn als de aansluiting waar de Shelly 1 zelf op draait. Dus als je een Shelly 1 aansluit op 230V AC, moet de schakelaar ook met 230V AC werken.
Bij een dimmer kan dat niet, die snapt alleen 230V AC om zowel aan te sluiten als te schakelen als te dimmen.
Dus de Shelly 4pro kan ik enkel gebruiken om lichtkringen lichtkringen/stopcontacten te sturen?
Je kan er vanalles mee schakelen, maar dus alleen 230V AC en maximaal 10A. Alles wat niet enkel aan/uit schakelen is kan hij niet.
Dus voor alle lichtkringen dit ik wil dimmen moet ik een dimmer 2 hebben, voor de screens en rolluiken een shelly 2.5?
Ja.
Werkt het dimmen eigenlijk mooi? Of is dit met niet zo vloeiend?
Ik vind het prima werken, je kan zelf instellen hoe lang het dimmen moet duren. Dus of jij graag wil dat het in 1 seconde van uit naar vol aan gaat of juist in 4 seconden.
Het voordeel van Shelly is de prijs, dus je kan ook overwegen om er gewoon 1 te kopen en los aan te sluiten op een lamp die je op je bureau hebt staan (wel veilig doen natuurlijk!). Dan kan je zelf zien of je het mooi vind werken of niet.
Als je geen schakelaar wil gebruiken sluit je bruin aan op L (maakt voor zover ik weet niet uit welke), de blauwe draad op N en vanuit de O ga je naar je lamp (en vanuit je lamp daar weer naar de blauwe draad).
Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu precies wil, je hebt het eerst over ergens in bouwen, maar daarna wil je ook stroom aftakken van een schakelaar maar je wilde toch juist geen schakelaar gebruiken?. Dus of je alle draden al hebt liggen is mij onduidelijk.
Je kan een dimmer2 ook alleen met een bruine draad aansluiten (op de L en dan vanuit de O naar de lamp. Maar dan ligt het aan de lamp of dit ook gaat werken. Eventueel kan je dan bij de lamp een bypass plaatsen. Dit schijnt dus soms wel te werken en soms niet. Ik gebruik dit zelf nergens, ook niet met een bypass.