Acties:
  • +14 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Mede-auteurs:
  • DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 19:03

DaTuX

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:32

rens-br

Matched: pro

Shelly's zijn diverse smart wifi apparaten, zoals schakelaars, lampen en diverse sensoren. Alle producen zijn gebaseerd op een ESP8266 chip, deze chip is voorzien van eigen firmware. Ook biedt Shelly ondersteuning voor custom firmware, zoals bijvoorbeeld Tasmota en ESPHome.

Het voordeel van de wifi is dat ze geen centrale controller nodig hebben en dus standalone werken.

De openingspost is nog in 'beta' stadium en moet nog aangevuld worden.

Terug naar Inhoudsopgave

NaamAfbeeldingTypeDatasheetGPIO PinoutVoorbeeld ConfiguratiesCustom Firmware
Shelly 1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouSevo9J_yD6q6XnDG3sSOxUTzI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pe8rv2ZOMd27FHtWbwaEqdT2.png?f=fotoalbum_tileenkelpolig relayUserGuidePinoutTasmotaESPHome
Shelly 1PMAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SqpD5-xj8T6MUM38WKGe13MxjY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ubv13PjnM2wDfKl7dJ4p7NyG.png?f=fotoalbum_tileenkelpolig relay met stroom metingUserGuidePinoutTasmotaESPHome
Shelly 2.5
Shelly RGBW2
Shelly Dimmer 2
Shelly EM
Shelly 3EM
Shelly 4 Pro EM
Shelly i3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihI5eY8zqU5kmz_gF_jcamWzJHM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OPyHzjlM1rA2C27XO1IfIGi7.png?f=user_large
Shelly Plug
Shelly Plug S
Shelly Bulb
Shelly Vintage
Shelly Duo
Shelly Eye
Shelly Air
Shelly Button 1
USBP Led Strip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCJqxidJ6B3NNEmMLVqhcLvKGQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DsTny4Ox1wE0TdJ78buxBFKL.png?f=user_large
Shelly H&T
Shelly Flood
Shelly Door/Window 2
Shelly Smoke
Shelly Gas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnwBBcpkNwuD-Lp2PTaofd0_ak8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BQlVjUIPh3gw4bxO4D1W3QjJ.png?f=user_large
Shelly Button
Current Transformer
Temp AddOn

Terug naar Inhoudsopgave

Terug naar Inhoudsopgave

Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur dan een privé bericht naar rens-br of barrymossel of .DaTuX

VersieDatumAanpassingenWie
V1.0.017-04-2020Topic aangemaaktbarrymossel
V2.0.010-06-2020Template toegevoegdrens-br

Terug naar Inhoudsopgave

[ Voor 136% gewijzigd door rens-br op 13-07-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcmorg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-03 16:13
Eind juni wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en ik zou graag Shelly Pro's icm Shelly dimmers installeren.
Ik was benieuwd of een mede tweakers Shelly Pro 4 in zijn meterkast heeft geinstalleerd?
Er staat namelijk dat je 4x10A (4x2400W) kan aansluiten maar ik weet niet of dit een goed idee is.

Bijgevoegd de gegevensL https://shelly.cloud/wp-c.../Shelly4Pro-UserGuide.pdf
Ik hoop dat iemand hier al ervaring mee heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jelte schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 07:19:
[...]
Ben meer bezig met ESPhome, vanwege de integratie met Home Assistant
(..)
Gelukkig zit er in ESPHome nu ook de elektrasensor :) Die zat er eerder niet in.
Mocht je iets missen in ESPHome (lijkt wat minder ver qua ontwikkeling dan andere pakketten?) dan staat natuurlijk niets je in de weg om ESPEasy of Tasmota te gebruiken. Alles dat MQTT praat speelt netjes samen met HA :)
hcmorg schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:18:
Ik was benieuwd of een mede tweakers Shelly Pro 4 in zijn meterkast heeft geinstalleerd?
Er staat namelijk dat je 4x10A (4x2400W) kan aansluiten maar ik weet niet of dit een goed idee is.
Hoe zou je dit precies willen gaan toepassen? In welke gevallen wil je een hele groep uitschakelen én heb je voldoende aan 10A?
  • Een algemene groep (verlichting, tv) ga je hier niet op aansluiten, want je wilt er gewoon vanuit kunnen gaan dat je daar 16A tot je beschikking hebt
  • Apparaten met een eigen aansluiting (oven, kookplaat) ga je hier ook niet op aansluiten, want die zijn sowieso meer dan 10A.
Dus welke groepen/apparaten blijven er dan over die je geheel wil uitschakelen en waar 10A meer dan genoeg is?

[ Voor 46% gewijzigd door Gizz op 07-05-2020 10:10 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
IVM shelly pro in meterkast: zou het niet kunnen de bedoeling zijn om de verbruikers (lichten bijvoorbeeld) allemaal apart naar een shelly pro in de meterkast te hangen (standaad bekabeling bij domotica, alles naar meterkast en daar schakelen), lijkt me toch iets voor de hand liggender dan het vergezochte "hele groep schakelen", of ligt dat aan mij 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
naftebakje schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:15:
IVM shelly pro in meterkast: zou het niet kunnen de bedoeling zijn om de verbruikers (lichten bijvoorbeeld) allemaal apart naar een shelly pro in de meterkast te hangen (standaad bekabeling bij domotica, alles naar meterkast en daar schakelen), lijkt me toch iets voor de hand liggender dan het vergezochte "hele groep schakelen", of ligt dat aan mij 8)7
Hier lijkt het toch op:
Each Shelly 4 Pro relay can control 4 electricity chains. If placed in your home breakers box, it can control: lights, heating, switches, sockets, etc in the room.
With just a few Shelly 4 Pro relays you can control and monitor the consumption of each electricity device in your home.
Bron: https://shelly.cloud/shelly-4-pro/

Dat dikgedrukte is natuurlijk alleen mogelijk als je per aansluiting één device aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Jelte Kan gebeuren :) We hadden het over de Shelly 4 Pro die je in je groepenkast monteert en 4 verschillende groepen kan schakelen en monitoren. Maar die dus niet meer dan 10A per groep aan kan.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb die pro's hangen. Bij mij loopt namelijk wel (bijna) elk stopcontact, lamp en schakelaar naar de meterkast. Heb de pro een paar keer open gehad en volgens mij haalt hij al zijn spanning van 1 draad en verdeeld dat over de 4 aansluitingen. Die zouden elk mogelijk wel 10A kunnen schakelen, maar je krijgt het dus niet voor elkaar om 4x 10A te schakelen. Misschien is dat ook de reden waarom hij maar 10A kan schakelen en niet de std 16A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
@Gizz Ja, het schakelen zelf kost niet zoveel, maar de Shelly heeft al zijn L1 t/m L4 draden intern aan elkaar zitten (waarom er dan 4x een L aansluiting zit weet ik ook niet, 1 was voldoende geweest).

In de handleiding tekenen ze 4 draden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fjxfw6XFq3W3KpslVUOQCVJjrKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gk5gMbPjp46KodEvwbb0dq9O.png?f=user_large

Maar intern loopt het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FS4q16wkwUwzW00y9ba-IJU9mQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gtXvSUGL0oIiHqUeJSJ7wtu9.jpg?f=user_large

Dus in totaal mag er over de shelly maar 16 ampere lopen en die kan maximaal per 10A worden geschakeld. 2x 8A is geen probeem, 4x 4A gaat ook, maar 4x 5A gaat niet (voor de shelly wel, maar voor je groep niet) en 4x 10A gaat zeker niet lukken voor je groep (en 1x 16A gaat niet voor de shelley, maar wel voor je groep).
Aangezien het allemaal intern aan elkaar hangt kan je ook niet twee groepen over 1 pro laten lopen (dat mag volgens mij aansluittechnisch weer niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw1ss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 22:05
Hallo,

Ik ben bezig aan een nieuwbouwproject en had voor een aantal Shelly4pro willen gaan. Mijn schakelaar had ik op 24v willen zetten, maar ik weet niet of dit lukt met de Shelly4 omdat hij lijkt alsof ie enkel op 220v zit. Zou dit mogelijk zijn?

Ik ken er zelf niet zoveel van, maar werk samen met een electricien. De aansluitingen e.d. gebeuren dus volgens het boekje. Ik zoek even uit wat mogelijk is met de Shelly4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:15
@sw1ss De Shelly 4Pro is 230V only. Dus voeden met 24Vdc kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:22
Hallo,
Ik heb thuis een centrale sturing met eltako relais.
De bediening is 24v dacht ik.

Is het mogelijk om een shelly 4pro te gebruiken om te dimmen, lichten aan te sturen en rolluiken te bedienen?
Werkt dit ook met een centraal sturing met relais?
Is zoiets eenvoudig aan te sluiten?

Bedankt!

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vanpeers Met een Shelly 4Pro kan je alleen aan en uit schakelen. Dus niet dimmen of rolluiken besturen. Als je het licht alleen uit/aan wil doen kan dat dus wel.

In de meeste Nederlandse huizen werkt dat niet echt, want daar liggen niet per lamp/stopcontact/etc draden naar de meterkast.

Maar jij hebt dat blijkbaar al wel, maar dan met Eltako. Ik ken dat verder niet, maar een korte zoekopdracht lijkt te wijzen dat dit een systeem is om je hele huis te automatiseren.

Als je dat dus al hebt, waarom zou je dan daar een Shelly bij willen zetten? Je kan dan beter bij Eltako blijven lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:22
naftebakje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:46:
Eltako zijn dacht ik centrale uitgebreide relais/dimmers (dus vb gezamenlijk uit mogelijk), zonder enige centraal stuurbare controller. Domotica light, zo je wil.
Dus shelly geeft dezelfde mogelijkheden, plus alle extra's door programma's en remote aansturing.
Nuttige update lijt me
Klopt, alles is eigenlijk centraal gestuurd vanuit de kast door middel van relais.
Eltako heeft enkel de optie om te dimmen en een alles aan/uit, verder gewoon dom.

De drukknoppen hangen allemaal aan elkaar met een SVV kabel (24v)
(info: https://www.zelektro.be/b...ulsschakelaar-teleruptor/ )
Kan Shelly hier mee om dat de drukknop 24v is en de output 230v?

Dus de Shelly 4pro kan ik enkel gebruiken om lichtkringen lichtkringen/stopcontacten te sturen?
Sptijtig dat deze niet ineens kan dimmen, ik zie wel dat er een 4pro PLUS aankomt maar verder is er weinig informatie over te vinden...

Dus voor alle lichtkringen dit ik wil dimmen moet ik een dimmer 2 hebben, voor de screens en rolluiken een shelly 2.5?
Werkt het dimmen eigenlijk mooi? Of is dit met niet zo vloeiend?

Bedankt! _/-\o_

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

vanpeers schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:07:
Klopt, alles is eigenlijk centraal gestuurd vanuit de kast door middel van relais.
Eltako heeft enkel de optie om te dimmen en een alles aan/uit, verder gewoon dom.
Ik weet natuurlijk niet precies wat jij hebt, maar in de brochure die ik vond hebben ze het toch echt over domotica, smart home, gateways naar andere protocollen etc. Dat is toch niet hetzelfde als enkel handmatig een schakelaar bedienen.

Maar goed, ik weet er verder dus niets vanaf. Wellicht heb jij juist enkel "domme" relais en zou je dus echt alles moeten vervangen om dit smart te krijgen. Aan de prijzen te zien is het geen goedkope oplossing (in vergelijking met Shelly's in ieder geval). Als je alle draden in je huis moet vervangen omdat je bij schakelaars 230V moet krijgen en er nu alleen dunne signaalkabels lopen dan ben je ook niet zo 1-2-3 klaar en is het maar de vraag wat dan handiger is om te doen.
Kan Shelly hier mee om dat de drukknop 24v is en de output 230v?
De Shelly 1 kan je op 24V DC aansluiten en laten schakelen. Wat je schakelt is onafhankelijk van de input en kan dus best 230V AC zijn.

Maar de input van de schakelaar moet wel hetzelfde zijn als de aansluiting waar de Shelly 1 zelf op draait. Dus als je een Shelly 1 aansluit op 230V AC, moet de schakelaar ook met 230V AC werken.

Bij een dimmer kan dat niet, die snapt alleen 230V AC om zowel aan te sluiten als te schakelen als te dimmen.
Dus de Shelly 4pro kan ik enkel gebruiken om lichtkringen lichtkringen/stopcontacten te sturen?
Je kan er vanalles mee schakelen, maar dus alleen 230V AC en maximaal 10A. Alles wat niet enkel aan/uit schakelen is kan hij niet.
Dus voor alle lichtkringen dit ik wil dimmen moet ik een dimmer 2 hebben, voor de screens en rolluiken een shelly 2.5?
Ja.
Werkt het dimmen eigenlijk mooi? Of is dit met niet zo vloeiend?
Ik vind het prima werken, je kan zelf instellen hoe lang het dimmen moet duren. Dus of jij graag wil dat het in 1 seconde van uit naar vol aan gaat of juist in 4 seconden.

Het voordeel van Shelly is de prijs, dus je kan ook overwegen om er gewoon 1 te kopen en los aan te sluiten op een lamp die je op je bureau hebt staan (wel veilig doen natuurlijk!). Dan kan je zelf zien of je het mooi vind werken of niet.
rogiertw schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:43:
Kan ik gewoon de aftakking van de bruine draad naar de schakelaar en de draden rechtstreeks naar de schakelaar achterwege laten uit het aansluitschema?
Als je geen schakelaar wil gebruiken sluit je bruin aan op L (maakt voor zover ik weet niet uit welke), de blauwe draad op N en vanuit de O ga je naar je lamp (en vanuit je lamp daar weer naar de blauwe draad).

Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu precies wil, je hebt het eerst over ergens in bouwen, maar daarna wil je ook stroom aftakken van een schakelaar maar je wilde toch juist geen schakelaar gebruiken?. Dus of je alle draden al hebt liggen is mij onduidelijk.

Je kan een dimmer2 ook alleen met een bruine draad aansluiten (op de L en dan vanuit de O naar de lamp. Maar dan ligt het aan de lamp of dit ook gaat werken. Eventueel kan je dan bij de lamp een bypass plaatsen. Dit schijnt dus soms wel te werken en soms niet. Ik gebruik dit zelf nergens, ook niet met een bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 17:18
@Ferrox1 Bedankt voor de uitleg. Dus als ik het goed begrijp; aangezien groepen tot 16A gezekerd worden, is het in Nederland niet nodig om (bijv in het geval van de Shelly 4 Pro) 4 keer een L-draad te trekken. Daarnaast lijkt me dat het opsplitsen van een enkele kabel met een Wago 5 splitter weinig zin heeft. Is de Facebookpost van Shelly simpelweg niet van toepassing op Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:15
@bvbal79 Dat komt vooral omdat @Anoniem: 322112 linkt naar waar Shelly bevestigd dat de doorlus gewoon voor 16A (van een normale Nederlandse groep) geschikt is. Daarvoor was er twijfel over of deze dooslus niet alleen geschikt was voor het vermogen dat de Shelly aan kan. Laatste is namelijk minder dan 16A.

@thecompany Correct :) De Facebook post is gewoon breder dan alleen Nederland. Er zijn ook landen waar > 16A toegepast wordt. Dan zou de Shelly 4 Pro bijvoorbeeld in totaal ook meer kunnen schakelen en heb je dus meer "koper" nodig voor de aansluiten. Maar alle schakels moeten deze >16A aan kunnen. Er zijn ook Wago klemmen voor 24A of 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 12:50
Septillion schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:03:
@bvbal79 Dat komt vooral omdat @Anoniem: 322112 linkt naar waar Shelly bevestigd dat de doorlus gewoon voor 16A (van een normale Nederlandse groep) geschikt is. Daarvoor was er twijfel over of deze dooslus niet alleen geschikt was voor het vermogen dat de Shelly aan kan. Laatste is namelijk minder dan 16A.

@thecompany Correct :) De Facebook post is gewoon breder dan alleen Nederland. Er zijn ook landen waar > 16A toegepast wordt. Dan zou de Shelly 4 Pro bijvoorbeeld in totaal ook meer kunnen schakelen en heb je dus meer "koper" nodig voor de aansluiten. Maar alle schakels moeten deze >16A aan kunnen. Er zijn ook Wago klemmen voor 24A of 32A.
Dank! sorry voor mijn noob reacties maar kan dus ni meer kwijt in de doos door deze doorgestuurd methode. zeer fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 16:58
Vraagje: ik heb een "domme" wasdroger, en die staat ver weg in huis.. nu dacht ik: als ik nou een Shelley PM achter de stekker van de wasdroger doe.. dan kan ik meten of het energieverbruik 0 is, terwijl het verbruik eerder nog >0 was. En dan zou ik daar graag een push message ofzo van willen ontvangen. Is dat mogelijk? (Misschien zoiets als: als verbruik =~0 (altijd beetje reststroom) en verbruik afgelopen 5 minuten > 0 dan push message).

Ik wil in mijn huis (dat nu wordt gebouwd) overal Shelleys gaan gebruiken, dus een beetje aan het nadenken of zoiets kan. Ik twijfel nog tussen een Homey Pro (heb ook wat 433mhz dingetjes) of Home Assistant qua backend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
ChrisM schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:44:
Vraagje: ik heb een "domme" wasdroger, en die staat ver weg in huis.. nu dacht ik: als ik nou een Shelley PM achter de stekker van de wasdroger doe.. dan kan ik meten of het energieverbruik 0 is, terwijl het verbruik eerder nog >0 was. En dan zou ik daar graag een push message ofzo van willen ontvangen. Is dat mogelijk? (Misschien zoiets als: als verbruik =~0 (altijd beetje reststroom) en verbruik afgelopen 5 minuten > 0 dan push message).

Ik wil in mijn huis (dat nu wordt gebouwd) overal Shelleys gaan gebruiken, dus een beetje aan het nadenken of zoiets kan. Ik twijfel nog tussen een Homey Pro (heb ook wat 433mhz dingetjes) of Home Assistant qua backend.
Zoiets heb ik inderdaad ook. Maar dan met een Shelly Plug S. In domoticz een script gemaakt die een melding stuurt als het energieverbruik onder een bepaald niveau is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
ChrisM schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:44:

Mbt tot je wasmachine/droger, dit kan, niet alleen met Shelly volgens mij, maar wel via iets als Homey of Home Assistant.
Let er wel op dat je machine momenten geen of weinig verbruik kan hebben waardoor je een false positive kan krijgen.
https://www.facebook.com/Domoticahuis/posts/838453106550149

Deze heeft mij op weg geholpen, notifications kan je dan op diverse manieren instellen, en de powerplug die je gebruikt kan van alles zijn, deze gaat over een Fibaro, maar je kan ook prima een Shelly of elke andere plug die power info door geeft gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Powermage op 24-01-2021 23:40 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik heb al mijn Shelly's ver-Tasmotaa'd, en gek genoeg zijn dit de enige devices die in mijn Unifi controller na verloop van tijd (30min+) als offline gerapporteerd worden. Via MQTT prima benaderbaar, NodeRed/HomeAssistant geen enkel issue. Na enig zoekwerk kom ik wel de mogelijkheid tegen om Sleep 0 in de console in te voeren, maar daar voel ik niet zo veel voor vooralsnog aangezien totale onbereikbaarheid met Sleep 0 ook wordt gerapporteerd.

Ik kan ze allemaal een fixed IP geven (nu met 2 stuks gedaan) om een eventueel verloop van de lease tegen te gaan, maar dat is wel een pleister maar geen oplossing. Iemand een idee? Wifi-signaal is met drie AC-Pro's (een per verdieping) en een extra InWall beneden top overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door FirePuma142 op 07-05-2021 12:16 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Het is te zeggen, ik ben verbonden met de WiFi, heb via 192.168.33.1 hem laten verbinden met mijn WiFi. Maar als ik in de app op mijn WiFi zoek, dan vindt die shelly app geen devices. Ik kan nochtans inloggen op het ip dat hij gekregen heeft (zie zijn lease in m'n UDM PRO)

//edit// manueel toegevoegd op basis van IP.

Firmware aant updaten! : ))

Die Shelly app voelt wel bagger en oud aan. :'(

//edit// nog een raar probleem, met de schakelaar aan de muur kan ik de lampen wel aanzetten, maar bij het uizetten gaan ze gewoon precies naar 1% dim. ik kan ze dus niet afzetten via de fysieke schakelaar.

[ Voor 29% gewijzigd door MetalG op 09-06-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
MetalG schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:08:
[...]
Het is te zeggen, ik ben verbonden met de WiFi, heb via 192.168.33.1 hem laten verbinden met mijn WiFi. Maar als ik in de app op mijn WiFi zoek, dan vindt die shelly app geen devices. Ik kan nochtans inloggen op het ip dat hij gekregen heeft (zie zijn lease in m'n UDM PRO)

//edit// manueel toegevoegd op basis van IP.

Firmware aant updaten! : ))

Die Shelly app voelt wel bagger en oud aan. :'(
Ben bezig een setje van 10 Shelly 2.5's toe te voegen aan het netwerk. Helaas wordt dat ook handwerk... :(
De app lijkt erg mooi om gewoon al die 10 netwerken ineens te selecteren en je Android telefoon en dat de app ze dan automagisch toevoegd aan je eigen wifi. Helaas krijg ik alleen maar foutmeldingen over timeouts bij het configureren en moet het alsnog handmatig zoals hierboven beschreven. Beetje jammer en de foutmelding kan ik online ook nergens terug vinden. Alsof ik de eerste ben die er last van heeft (wat me sterk lijkt)

Firmware versie van de Shelly's:
The current Firmware version of your Shelly device is 20191217-074901/1047-long-id-for-shelly-devices@ab2bdce7
New version 20210429-100559/v1.10.4-g3f94cd7 is available.

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 13-06-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 14:31
Dr Pro schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:06:
Vraagje,
ik heb een Shelly Plug S in de meterkast waar m'n internet apparatuur achter hangt (router/switch/ap's). Ik meen me te herinneren dat bij een firmware update, de stroomtoevoer wordt afgesloten. In dit geval is dat dus niet handig omdat ik dan geen internet meer heb.

Weet iemand of dit ook te omzeilen is?
Ik draai nu v1.9.4, v1.11 is nog niet beschikbaar zo te zien, dus daar wacht ik sowieso op.
Ik denk waarschijnlijk te simpel, maar stekker eruit trekken (internet valt even weg), plug ergens anders in de stroom pluggen en internet apparatuur rechtstreeks in het stopcontact. Plug S updaten en daarna weer terug steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:52
Karp schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:34:
Ik heb soortgelijke info meer gevonden hier (rijke bron aan informatie!) maar wil even checken of ik het goed snap.

Wij zijn bezig met nieuwbouw. Ik dacht dat het praktisch was om elk stopcontact te kunnen schakelen en meten. Mijn indruk is nu dat ik dan een Shelly 1PM in/achter elk enkel stopcontact wil, en een Shelly 2.5 bij elke dubbele.

Ik heb helemaal geen concreet automation plan oid. Maar dit leek me een praktische stap om te zetten. Is dit een beetje logisch, of zwaar overkill? Dank voor feedback!
Ik denk ook overkill. En ik denk alleen maar vervelend - stop je je telefoon in de opladen, denkende dat hij oplaad kom je na x tijd terug en is ie niet opgeladen.

Als het je om het meten gaat kan je denk ik beter die Shelly EM met die klemmen nemen. Of als je ook wilt schakelen zou ik in dat geval eerder voor die nieuwe gaan (Shelly pro 4PM). Dan kan je het allemaal netjes in je meterkast hangen aan DIN rails en dan ook nog met UTP verbinden ipv wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Erwin537 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:41:
Of als je ook wilt schakelen zou ik in dat geval eerder voor die nieuwe gaan (Shelly pro 4PM).
Jammer dat die maar gaat tot 10A, terwijl de groepen in Nederland af gezekerd zijn op 16A.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:30

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Het komt erop neer dat ze voor overal nieuwe ESP32-processoren inbakken, nieuwe standaardisatie introduceren qua API en form factor, overvoltageprotection erin doen, HTTPS gaan ondersteunen, en het loopt allemaal tot 20% koeler. Ook gaan ze dingen doen met Bluetooth en ingebakken scripting (kleine demo in bovenstaande video). Afmetingen van de devices blijven hetzelfde als voorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qu-6YKYxGICY7ikqYsuU2-H0wiA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ayE8aHAi94RwxnUP3tYWXST2.png?f=user_large
De 2 en 2PM kunnen op verschillende fasen worden aangesloten, zo meldt men in de video, maar op Faceboook is hier wat discussie over! Adviesprijzen ex. btw:
  • 4PM: 65,80 Euro
  • Pro 1: 28,75 Euro
  • Pro 1PM: 37,25 Euro
  • Pro 2: 41,42 Euro
  • Pro 2PM: 49,75 Euro
1PM Plus (https://shelly.cloud/shelly-plus-1pm/, adviesprijs 13,25 Euro ex. btw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1Euwal_PyOPBa0NegJn-818x2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/opAVKzzYtw46pCXiIKd0AqV8.png?f=user_large

1 Plus (https://shelly.cloud/shelly-plus-1/, adviesprijs 10,75 ex. btw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TK0SPU3ty5u5okReIVtgAZGy0Zk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DDwj6tEXzgGylQy552WxvPuJ.png?f=user_large

Dimmer (en ik denk ook de 2.5?) gaat ook aangepakt worden maar komt later. Ze introduceren ook schakelmateriaal waar de Shellies direct ingeklikt kunnen worden, maar voor Nederlandse huizen lijken me die minder interessant.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:00
Vraagje omtrent de nieuwe shelly pro
Zal dat ook werken bij een klassieke installatie ? Ik bedoel hiermee dat niet elke lamp naar de meterkast gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

skank schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:23:
Zal dat ook werken bij een klassieke installatie ? Ik bedoel hiermee dat niet elke lamp naar de meterkast gaat...
Vast. Maar je beschrijving impliceert dat er dus meerdere apparaten/punten aangesloten zitten op dezelfde stroomkabel die uiteindelijk wél naar de meterkast loopt. Je schakelt dan alles wat er die serie apparaten zit en niet die ene lamp. Of dat werkbaar voor je is hangt van je eigen situatie af (zeer waarschijnlijk niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
skank schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:23:
Wat bedoel je met 'werken'? Maar de Pro kan maximaal 4 dingen schakelen. Waarschijnlijk zal dat dus 4 groepen worden en daarmee wordt dus alles in die groep aan/uitgeschakeld. Voor een 'klassieke installatie' lijkt me dat niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:00
rens-br schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:24:
[...]

Wat bedoel je met 'werken'? Maar de Pro kan maximaal 4 dingen schakelen. Waarschijnlijk zal dat dus 4 groepen worden en daarmee wordt dus alles in die groep aan/uitgeschakeld. Voor een 'klassieke installatie' lijkt me dat niet wenselijk.
Mmm klopt, we gaan moeten zien (ik ken zijn situatie niet 100%à

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@vonkkie Ik heb nog niet in de omschrijvingen kunnen ontdekken dat er potentiaal vrij geschakeld wordt (of juist niet). Dus wat dat betreft is het nog afwachten tot er duidelijke specificaties bekend zijn.

Om het achter 4 automaten te zetten zou ik in eerste instantie zelf niet doen. Er is maar 1 nul aansluiting, dus als toevallig de groep waarop die Shelly Pro 4 zelf is aangesloten er uit slaat dan liggen ook al je andere verbruikers er uit. Dat is ook niet echt heel handig. Maar goed, ik ben dan ook iemand die ook niet 4 groepen op 1 aardlek heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-06 22:16
@JeroenE

in dit geval hadden me het over de nieuwe Shelly pro 4pm die er aan komt

( of ik moet het verkeerd hebben begrepen )

[ Voor 21% gewijzigd door vonkkie op 20-09-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooklynb
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-10-2023
Heb deze week mijn alle eerste Shelly devices gekocht. Dit was de Shelly 1PM. Dit devices werkt tot nu toe echt geweldig.

Nu zou ik voor onze 2 garage + buitenverlichting een Shelly Pro 4PM willen installeren.

In de eerste garage staat een aparte zekeringskast voor deze kringen. In deze zekeringskast staat momenteel een Siemens Logo. Nu wil ik de Siemens Logo vervangen door een Shelly Pro 4PM maar de drukknoppen zijn verbonden met de Siemens Logo via svv kabel.

Ik vroeg mij af of ik deze drukknoppen weer met svv kabel kon verbinden ofniet? Ik denk niet dat deze svv kabel bestand is voor 230V maar ik denk nu ook niet dat de stroom zo groot gaat zijn door deze kabels.

Heeft iemand ervaring met de Shelly Pro 4PM. Anders had ik gedacht om VOB kabel van 0.75mm² of 1.5mm² te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:41

K!K

wimmme schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:10:
[...]

Het heeft niet zozeer te maken met de snelheid of signaal van je netwerk, maar in dit geval, 18 devices op quasi dezelfde locatie, dus wss ook hetzelfde accesspoint, het tegelijk communiceren van die devices met je netwerk. Ik ken je Unifi model niet, maar ondersteunt het Mu-MiMo ? Dat scheelt een hoop.
Toen ik met IoT begon had ik na een tijdje ook soms last, maar dat kwam gewoon omdat m'n router wat verouderd was en niet meer voldeed voor m'n verhoogde behoefte.
Dit zijn 18 devices op 2.4Ghz die tegelijk moeten kunnen communiceren, da's gewoon ook veel
Bedankt voor je uitleg! De devices zitten verdeeld over 3 accespoint het gaat hier om 2 AP Pro 6 en 1 AP Pro 5. Jou omschrijving lijkt mij hier dus niet aan de orde te zijn.
rally schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:24:
[...]

18 devices is gewoon niet veel. Ik heb in mijn woning 64+ wifi devices, waaronder een grote hoeveelheid Shelly's.

Unifi AP's kunnen (vanaf de AC serie) 100-200 devices bedienen per radio. Dus 18 Shelly's is echt peanuts, zeker gezien het feit dat de shelly's nauwelijks dataverkeer genereren.
Dus vanaf Wifi5 moeten Unifi AP's geen groot probleem hebben met 18(+) shelly devices op hetzelfde AP.
Overigens kun je het anders zien in de stats, want dan loopt het processor en geheugengebruik op evenals het aantal dropped packets.
Ik heb het zojuist nog even terug gekeken in het unifi dashboard. Hier komt het CPu gebruik niet boven de 10% van de AP en het geheugen gebruik niet boven de 40%. Packets drop is eigelijk niet van te spreken.
De UDM zit op CPU zit rond de 40% en geheugen rond de 60%. Hier draait Unifi Network en Unifi Protect op.

Wat mij opvalt is dat hier iedereen het zoekt on de eind bron en het transfer medium.. In dit geval de Shelly en of het Unifi Netwerk.
Ik hoor echter niemand over de Vertaling tussen de twee de MQTT Broker.

Ik zal alvast wat details van deze Broker geven.
Het gaat hier om een RPI 4 4GB variant. Met de Loxberry software geinstaleerd met daar op de MQTT Plugin. Nu weet ik niet of dit jullie heel veel zegt de niet Loxone gebruikers natuurlijk! Echter is dit een stukje software wat gebaseerd is op Raspbian - 10 (buster) En de Plugin is onderwater gewoon mosquito MQTT. Met aan de buitenkant een aangepaste webinterface
De CPU gebruikt zn 12% en het geheugen zn 11%.
Elke spot heeft Elke spot heeft zn 38 Mqtt Topics die de broker ontvangt vanuit de Shelly. Dit betekend dus dat er op dat moment 38x18 topics veranderen/binnen komen. Je moet hier aan topics als Hue, Brightness, Red, Green, Blue, White en ga zo maar door.

Gezien mijn reactie kan ik bevestigen dat het probleem zich niet oplost als QoS 0 naar 2 gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-06 22:02

rally

Deyterra Consultancy

pyotr schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:53:
Mijn 2.4Ghz lijkt vol te zitten met 32 Shellies; Shellies reageren vaak traag en mijn laptop of telefoon kan ik niet eens meer laten verbinden (als test, normaal gebruiken die 5Ghz).

Zijn er meer mensen met veel devices? En wat voor WiFi access point of router gebruiken jullie dan? Ik heb nu een Fritz! 1750E als WiFi -> ethernet bridge. Ik zat te denken aan een Ubiquiti, maar als je url=https://www.google.com/search?q=Ubiquiti%20shelly]googled[/url] kom je best veel problemen tegen i.c.m. Shelly.
Ik heb ook redelijk aantal Shelly's op mijn netwerk (35) en geen enkel probleem.
Mijn AccesPoints staan ingesteld op 20MHz kanaalbreedte en ik gebruik de volgende access points
2 x Unifi U6 Pro
1 x Unifi In-Wall HD
1 x Unifi AC Mesh Pro

Welke AP gebruik jij?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Diedo70 schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:08:
Ook er ook nog een shelly 1pm bij te doen gaat niet passen ( en vind het ook niet super belangrijk).
Als alternatief kan je de 1PM ook bij de WTW plaatsen. Die hoeft niet per se bij de schakelaar.
roeleboel schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:38:
L vanuit elec-kast komt binnen op i3
N van i3 gaat naar L van shelly 1
Je moet niet zo gaan rommelen, je moet er gewoon twee lasdoppen tussen zetten zodat ieder apparaat zijn eigen aansluiting op de L en N heeft.

Volkomen willekeurig de eerste hit bij mijn zoekmachine: https://www.kuipersagrish...-voudi-4008224622967.html

Kijk zelf even rond voor de beste prijs. Je hebt ze ook in een uitvoering met 5 aansluitingen, mocht 3 niet genoeg zijn.
qwasd schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:13:
Kan bijvoorbeeld een Shelly hierin en welke? en is een enkele/dubbele pulsschakelaar een vereiste of kan ik mijn huidige dimmer blijven gebruiken?
Je kan sowieso niet je huidige dimmer blijven gebruiken. Je kan met de Shelly zonder N wel aan of uit doen, maar niet dimmen. Als je wel wil dimmen heb je een N draad nodig.
Of raden jullie totaal iets anders aan?
Wat wil je bereiken?
Tanuki schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:08:
Zou dat mogelijk zijn met een van de Shelly devices? Iemand hier ervaring mee?
Dat kan niet, er is geen Shelly die je aan kan sluiten op een draaidimmer. Het hele idee is dat de Shelly juist de draaidimmer vervangt.

Wat mogelijk zou kunnen is dat je die draaidimmer vervangt door een Shelly dimmer en die dan een commando laat sturen naar een andere Shelly die je achter de lamp aansluit. Je kan dan redelijk makkelijk inregelen dat die lamp uit of aan gaat wanneer de dimmer ook uit of aan gaat.
Dr Pro schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:33:
Ik weet niet of iemand dit al een keer eerder gepost had, maar om snel en gemakkelijk een OTA update af te dwingen van je Shelly device, kun je dit gebruiken (dit voorbeeld gaat over een Plug S)
Je kan oudere firmware vinden via http://archive.shelly-tools.de/

Wat je ook kan doen is in je browser gaan naar

http://<SHELLY-IP>/ota/check

om te forceren dat er gecontroleerd wordt op nieuwe firmware of

http://<SHELLY-IP>/ota/update

om gelijk de nieuwste firmware te installeren. Het grote voordeel is dat die altijd zou moeten werken ongeacht welke Shelly het is. In jouw url moet je wel altijd het juiste type meegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:44

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Dr Pro schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:33:
Ik weet niet of iemand dit al een keer eerder gepost had, maar om snel en gemakkelijk een OTA update af te dwingen van je Shelly device, kun je dit gebruiken (dit voorbeeld gaat over een Plug S)

http://<SHELLY_IP>/ota?url=http://shelly-api-eu.shelly.cloud/firmware/SHPLG-S.zip

Ik had laatst met BF 4 plugs gekocht die nog firmware uit 2019 hadden. Een firmware check liet geen nieuwere versie zien, terwijl ik ook al een oudere plug had welke firmware uit nov 2021 draait. De upgrade met de de oneliner hierboven heeft me geholpen om snel de firmware van de nieuwe plugs up-to-date te brengen.
Precies op die manier kan je er ook Tasmota opkrijgen, zie https://github.com/yaourdt/mgos-to-tasmota

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Dr Pro schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:30:
Iemand een idee wanneer de rookmelders nou een keer gelanceerd worden?
Lijkt me echt een mooie oplossing mits de prijs ook prima is natuurlijk.
Nee. Het bedrijf blijft er stil over ondanks herhaaldelijke vragen: https://www.facebook.com/...668087857/search/?q=smoke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:00
ChrisM schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:16:
[...]

:D waar.. fornuis dacht ik nog weer bij dat ik iets wil kunnen schakelen als die aan staat, of bijv via raamsensoren meten of er een raam open staat. Geen idee.
Ik wil het verbruik meten om te kijken of het op plekken ook zuiniger kan.. en door een paar grote dingen uit te sluiten (zoals fornuis, warMtepomp, etc), weet ik dus dat het in de rest moet zitten.
Als je dan toch nog opties hebt. Bekijk dan ook de Shelly Pro 4PM. Dan kun je alles vanuit de meterkast regelen zonder inbouw door je hele huis heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX

DUX

ChrisM schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:19:
(Ook een beetje Home Assistant vraag) Uiteindelijk wil ik alles gaan verzamelen in Home Assistant. Daar zit ook een energie dashboard in. Ik zat te denken.. het kan interessant zijn om het verbruik van elke groep te meten in Home Assistant, om zo per kamer(of kamers) het verbruik te kunnen volgen. Eventueel kan ik dan het verbruik dat ik meet via een dimmer 2 of 1PM hier weer van af trekken, zodat ik het rest verbruik van die groep kan bepalen.
2. Is dit overkill? Of doen er meer mensen dit?
2b. Gebruik ik hier dan ook 3EM's voor? En dan per groep, of kan die 3 groepen meten?
2c. En is dit allemaal in Home Assistant te regelen?
Ik doe het met de jou voorgestelde overkill. Ik heb achter weet-ik-hoeveel wandcontactdozen (WCD) en lichtschakelaren een Shelly 1PM geplaatst en waar nodig een 2.5. Ik koos expres voor 1PM omdat deze verbruik kan meten. Al deze meters komen in HomeAssistant (HA) terecht in het Energy Dashboard. Om de overkill compleet te maken heb ik ook nog eens op de meterkast een P1-meter aangesloten die o.a. m'n totaalverbruik doorgeeft aan HA.

Het is een dure, arbeidsintensieve oplossing maar ik ben er blij mee :) Het heeft een hoog gadgetgehalte, het geeft me de informatie die ik nodig vond te zien, en het geeft me vrijheid om automatische schakelingen te maken door het hele huis. Zou ik het een ander aanraden? Als het alléén gaat om stroommeting zou ik volstaan met een P1-meter. De losse kamers met diens apparatenverbruik zijn op papier snel genoeg in kaart te brengen en het is ook niet dat je elke minuut op dat dashboard kijkt. Zijn er individuele apparaten die je in kaart wilt brengen dan zijn daar opzetstekkers voor zoals de Shelly Plug. Wil je meer doen zoals ook automatisering vind ik voor bestaande bouw Shelly een hele aardige oplossing. Voor nieuwbouw zou ik ook serieus andere oplossingen overwegen zoals KNX of soortgelijken (al weet ik niet of daar verbruiksmeting in zit). Hiermee worden draden naar een centraal punt getrokken en kun je daar lekker friemelen met oplossingen. Ik heb Shelly omdat ik geen kabels vanuit ieder stroompunt kan trekken naar een centrale plek.

Je gaat zien dat alle huishoudelijke apparaten stroom kosten, en belachelijk veel meer dan ieder LED-lampje. Oude techniek verbruikt doorgaans meer dan jonge techniek (ook in standby). TL-buizen verbruiken meer dan LED-lampen. Kortom: een serie open deuren.
hpmkruit schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:47:
Als je dan toch nog opties hebt. Bekijk dan ook de Shelly Pro 4PM. Dan kun je alles vanuit de meterkast regelen zonder inbouw door je hele huis heen.
Dat is alleen interessant als je een hele groep of aansluitingen in serie wilt meten, als je kamers niet gescheiden zijn op die manier heeft dat niet zoveel zin, en ook automatisering wordt lastiger. Dus je kunt met een 4PM niet een enkel lampje in een kamer uitzetten bijvoorbeeld, of de lampen uitzetten maar de computer aan laten.
edit:
Ik had de 4PM met mijn opmerking in serie gezet met mijn situatie waarbij geen draden getrokken zijn vanaf iedere WCD naar het centrale punt. Als je dat wel doet bij nieuwbouw, een sternetwerk, zou je het kunnen overwegen. Zoals zoals gezegd zou ik bij nieuwbouw ook andere oplossingen overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door DUX op 24-12-2021 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@DUX

De shelly pro 4pm is juist wel om lampen en dergelijk aan te sturen
je brengt net als bij knx de schakelaars naar de meterkast en de lampen ook en gebruikt de shelly dan als controler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:00
In dit filmpje kun je zien hoe je een shelly pro kunt inzetten.

YouTube: SuperHouse 45: First look at the new Shelly Pro 4PM

Daarvoor moet je inderdaad een ster schema bedrading aanleggen, waardoor dit voor bestaande bouw niet te doen is, maar als je nieuwbouw hebt kun je erover nadenken of het wat voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Ha die had ik nog gezocht maar wist niet meer van wie hij was

quote]hpmkruit schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:34:
In dit filmpje kun je zien hoe je een shelly pro kunt inzetten.

YouTube: SuperHouse 45: First look at the new Shelly Pro 4PM

Daarvoor moet je inderdaad een ster schema bedrading aanleggen, waardoor dit voor bestaande bouw niet te doen is, maar als je nieuwbouw hebt kun je erover nadenken of het wat voor je is.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 11:33
JeroenE schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:12:
@gassiepaart Waarom wil je die schakelaars aansluiten met UTP en niet "gewoon" met installatiedraad? Daar kan wel 230V AC over en dan gaat het dus wel.
Het is evident dat het wel kan met gewoon installatiedraad. Maar ik wil de dimmers in de meterkast en het is onwenselijk om 8 draden met 230volt naar de schakelaars te trekken.

Het gaat mij er niet om hoe het normaliter aangesloten wordt, maar of het ook anders kan:
Geen dimmers achter de schakelaar; geen 230v impuls.
Geen centraal dozen systeem.
Wel alles centraal in de meterkast, zodat ik alles kan vervangen zonder alle schakelaars op de muren open te moeten schroeven
Wel 24volt over UTP of signaalkabels, zodat ik de hele boel in de toekomst kan vervangen door een PLC oid.

De reden dat ik shelly's onderzoek is dat ik gecharmeerd ben van de mogelijkheden en de prijs, zeker nu de pro's op de markt komen, die hebben wel ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gassiepaart Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe de Pro's op DC werken, ik heb er nog geen documentatie van gezien. Het is dan maar de vraag of je dan wel 230V AC kan aanschakelen voor je lampen of dat je dan ook DC lampen moet hebben. Ik neem aan dat het wel kan, maar op de productpagina's (zoals deze) staat er nu in ieder geval helemaal niets over.

Er staat ook nog geen Pro Dimmer op het programma, al weet je natuurlijk nooit wat er gaat komen.

Als je heel graag wil werken met lagere spanning DC en niet met 230V AC, dan vraag ik me wel af of Shelly wel is wat je zoekt. In eerste instantie is dit allemaal voor 230V AC ontwikkeld, zodat je het relatief makkelijk in bestaande installaties er bij kan maken.

Wat je aan het ontwerpen bent klinkt veel meer als een heel systeem op PLC of KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
gassiepaart schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:43:
[...]Het is evident dat het wel kan met gewoon installatiedraad. Maar ik wil de dimmers in de meterkast en het is onwenselijk om 8 draden met 230volt naar de schakelaars te trekken.

Het gaat mij er niet om hoe het normaliter aangesloten wordt, maar of het ook anders kan:
Geen dimmers achter de schakelaar; geen 230v impuls.
Geen centraal dozen systeem.
Wel alles centraal in de meterkast, zodat ik alles kan vervangen zonder alle schakelaars op de muren open te moeten schroeven
Wel 24volt over UTP of signaalkabels, zodat ik de hele boel in de toekomst kan vervangen door een PLC oid.

De reden dat ik shelly's onderzoek is dat ik gecharmeerd ben van de mogelijkheden en de prijs, zeker nu de pro's op de markt komen, die hebben wel ethernet.
Het lijkt me een beetje dat je een centraal PLC systeem wil, zonder een meerprijs te willen betalen, dat wordt moeilijk.
Je kan een relais gebruiken, met spoel op de DC van je schakelaars, om dan 230V AC op de ingangen van de Shelly's te zetten, maar dan zal iedereen die de installatie ziet vragen waarom de schakelaars niet gewoon 230V schakelen...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:14
Ik zie nu dat de Shelly Pro lijn is uitgebreid.
Zie: https://shelly.cloud/shel...home-automation-solution/

Pro 1
Pro 1PM
Pro 2
Pro 2PM

Zijn nu in pre order op de shelly website.

Ten opzichte van de Plus 1 en Plus 1PM zijn ze wel wat duur, daar krijg je dan DIN mountable en LAN port voor terug. Ik zie verder geen andere voordelen ?

[ Voor 28% gewijzigd door Plenkske op 26-01-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Plenkske Je kan op de Pro versies ook eigen scripts draaien in mJs, net zoals dat op de Plus versies kan. Die draaien allemaal op een ESP32 ipv ESP8266. Dus ze zijn sneller, hebben meer geheugen etc. En daarom ook duurder natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:14
JeroenE schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:08:
@Plenkske Je kan op de Pro versies ook eigen scripts draaien in mJs, net zoals dat op de Plus versies kan. Die draaien allemaal op een ESP32 ipv ESP8266. Dus ze zijn sneller, hebben meer geheugen etc. En daarom ook duurder natuurlijk...
Klopt, die Plus versies bedoelde ik ook maar was ik er vergeten bij te zetten. (heb het nu aangepast)
De Pro 1PM is 3x duurder dan de Plus 1PM. En daar krijg je dus alleen DIN mountable en de LAN poort voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:44
Dat is gek: ik heb in de groepenkast een Shelly EM zitten. Die meet de groep van de wasmachine en de groep van de tuin. Op die laatste heb ik een Sonoff 4CH Pro zitten waarmee ik de tuinverlichting schakel. Nou geeft de Shelly EM daar (met de lampen uit) de hele tijd een verbruik van 0,0W aan terwijl de Sonoff toch ook wel ietsjes zal gebruiken.

Alleen zet ik net de wasmachine aan, en nu geeft de Shelly EM ineens op de tuin-groep ook een verbruik van ±5W. Waarom laat ie dat alleen zien als de wasmachine ook stroom gebruikt? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vonkkie
dennistd schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:54:
Dat is gek: ik heb in de groepenkast een Shelly EM zitten. Die meet de groep van de wasmachine en de groep van de tuin. Op die laatste heb ik een Sonoff 4CH Pro zitten waarmee ik de tuinverlichting schakel. Nou geeft de Shelly EM daar (met de lampen uit) de hele tijd een verbruik van 0,0W aan terwijl de Sonoff toch ook wel ietsjes zal gebruiken.

Alleen zet ik net de wasmachine aan, en nu geeft de Shelly EM ineens op de tuin-groep ook een verbruik van ±5W. Waarom laat ie dat alleen zien als de wasmachine ook stroom gebruikt? 8)7
waarschijnlijk gebruikt de sonof zoweinig dat de shelly dat niet meer meet
die dingen zijn niet gemaakt voor hele lage vermogens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:27
Septillion schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:29:
@Tibs De i4 kan niets aansturen. De i slaat waarschijnlijk op input.

Maar als de schakelaar nu 230V L schakelt naar de relais dan kan je wel een i4 parallel zetten. De i4 werk namelijk alleen met netspanning. Maar dan kan je alleen zien dat de knop ingedrukt wordt, niet een van de relais schakelen.
Dat dacht ik ook. Dan zou ik in principe de teleruptoren moeten vervangen door Shelly Pro 4PM waarbij ik de schakelaars als input erop zet en de rolluiken als output. De schakelaars kan ik dan overnemen via WiFi en zo de rolluiken sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-06 18:31
Als het voor rolluiken is zijt ge dan niet beter af met de shelly Pro 2 PM ?
Die heeft roller shutter mode.
De shelly pro4 PM niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• II Stevow II
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-06 23:14
vonkkie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 06:14:
[...]

De shelly em heeft 2 kanalen om te meten dus 1 em voor 2 aparte groepen

Ze zijn wel wat duurder inderdaad
Hmm... ik zit nu toch nog even verder te kijken, omdat ik dan eventueel ook de vaatwasser (waarvan het stopcontact ontzettend lastig te bereiken is) zou kunnen meten vanuit de meterkast, aangezien die ook op z'n eigen groep zit.

Dan zou de Shelly PRO 4PM wellicht nog een interessante optie zijn, is €15 duurder dan 4 losse 1PM's, maar dan zit het wel mooi weggewerkt in de meterkast. Als ik echter bij de specificaties kijk, zie ik 4x16A maar maximaal 40A... zou dat betekenen dat als de vaatwasser, wasmachine, wasdroger en eventueel 4e groep tegelijk aanstaan ik mogelijk in problemen kom? Want daar zit ik dan weer niet op te wachten. (de kans is zeer klein, maar toch, ga dat thuis maar eens uitleggen :))

Edit: als ik het goed begrijp kan er dan tegelijk in totaal 40 * 230 = 9.200 watt aan vermogen verwerkt worden.... dat moet wel goed komen.

[ Voor 7% gewijzigd door II Stevow II op 04-06-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
II Stevow II schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:10:
[...]

Hmm... ik zit nu toch nog even verder te kijken, omdat ik dan eventueel ook de vaatwasser (waarvan het stopcontact ontzettend lastig te bereiken is) zou kunnen meten vanuit de meterkast, aangezien die ook op z'n eigen groep zit.

Dan zou de Shelly PRO 4PM wellicht nog een interessante optie zijn, is €15 duurder dan 4 losse 1PM's, maar dan zit het wel mooi weggewerkt in de meterkast. Als ik echter bij de specificaties kijk, zie ik 4x16A maar maximaal 40A... zou dat betekenen dat als de vaatwasser, wasmachine, wasdroger en eventueel 4e groep tegelijk aanstaan ik mogelijk in problemen kom? Want daar zit ik dan weer niet op te wachten. (de kans is zeer klein, maar toch, ga dat thuis maar eens uitleggen :))

Edit: als ik het goed begrijp kan er dan tegelijk in totaal 40 * 230 = 9.200 watt aan vermogen verwerkt worden.... dat moet wel goed komen.
Technisch gezien zou je een 1pm (plus) in bijvoorbeeld een lasdoosje in de meterkast kunnen plaatsen, precies na die groep. Dan doe je effectief hetzelfde. In geval van de vaatwasser groep zou dat kunnen, gezien dit het enige apparaat op die groep zou moeten zijn.

Misschien is een ander alternatief een Smart plug met power metering?

Of inderdaad de pro, dat werkt natuurlijk ook. Maar deze is wel een flink stuk duurder geworden tijdens de prijsstijgingen (zie de Shelly Facebook groep voor een gedetailleerd prijs overzicht).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
De 4pm heeft maar mogelijkheid voor 1 groep
In Nederland is dat max 16 A
II Stevow II schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:10:
[...]

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 05-06-2022 11:11 . Reden: quote fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-06 13:56
vonkkie schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:52:
De 4pm heeft maar mogelijkheid voor 1 groep
In Nederland is dat max 16 A

quote]II Stevow II schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:10:
[...]

[/quote]
Als je enkelfase stroom hebt zit je zeker goed. Dat is normaal gesproken niet meer dan 40A.

Met drie fase , 3x25a , kan het wel een probleem opleveren omdat je theoretisch dan meer dan 40a kunt trekken. Al weet ik niet precies of die Shelly stroom kan meten als het verschillende fases betreft. Ben redelijk leek

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
https://shelly.cloud/wp-c...Shelly4Pro_wiring_v02.jpg
II Stevow II schreef op maandag 6 juni 2022 @ 00:06:
[...]

Deze snap ik even niet? Volgens de documentatie kan hij 4 verschillende groepen meten? (vandaar de 4 in de product naam?)... of bedoelde je wellicht fase ipv groep? Hij is iig besteld, dus we gaan het zien als hij binnen komt.

@Tanuki nadeel van de Plug vind ik dat je een extra uitsteeksel hebt bij je stopcontact, vooral bij de vaatwasser (die overigens moeilijk te bereiken is) wordt dat lastig i.v.m. de beschikbare ruimte. (en hij is toch weer €5 duurder dan een inbouw 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• II Stevow II
vonkkie schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:40:
Dat is helaas niet waar alle 4 de fases zijn verbonden

Dus 1 groep en dan 4 schakel acties

Ik heb hem in de meterkast zitten
Hmm dat is balen... echter zie ik op hun Facebook pagina weer een ander diagram:
https://www.facebook.com/...&set=pcb.4068241953275138

In de post waar deze bij hoort staat dan weer het volgende: https://www.facebook.com/...mment_id=4071529409613059

3. How to wire it properly to achieve 40A: Each house has a central fuse which is usually up to 64 Amps (sometime more) which provides electricity for the whole house. Then there are separate fuses for each circuit. As I have shown in the diagrams below, the ShellyPro 4M must be connected to the main fuse, and the fuses for the individual circuits must be added after it. In this way you will protect the device in case of a short circuit somewhere in the house.

Daar uit zou ik op maken dat het wel kan? Echter staat er bij punt 1 weer:
1. Why all L is interconnected - Becasue ,ShellyPro 4PM is single phase, 4-way relay device. Of course can be used in 3phase installation but all circuits witch control should be on the same phase. Voltage between different phases are 380V which allow more insulation space, also power measurement chips are different.

Dus ik begrijp het niet zo goed, maar wellicht komt dit ook door de engelse jargon, daar ben ik niet zo in thuis op dit gebied. Bedoelen ze hier met "main breaker" niet de hoofdschakelaar in je woning? Of bedoelen ze hier een aardlekschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Wat ze daar doen is hier in de meeste huizen niet mogelijk om dat in nl normaal de hoofdzekering 25 of 35 A is
Dan zou je de shelly 4pm zonder voorzekering moeten aansluiten en dan na de shelly de groeps zekeringen plaatsen
dat werkt maar of het toegestaan is weet ik niet
II Stevow II schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Hmm dat is balen... echter zie ik op hun Facebook pagina weer een ander diagram:
https://www.facebook.com/...&set=pcb.4068241953275138

In de post waar deze bij hoort staat dan weer het volgende: https://www.facebook.com/...mment_id=4071529409613059

3. How to wire it properly to achieve 40A: Each house has a central fuse which is usually up to 64 Amps (sometime more) which provides electricity for the whole house. Then there are separate fuses for each circuit. As I have shown in the diagrams below, the ShellyPro 4M must be connected to the main fuse, and the fuses for the individual circuits must be added after it. In this way you will protect the device in case of a short circuit somewhere in the house.

Daar uit zou ik op maken dat het wel kan? Echter staat er bij punt 1 weer:
1. Why all L is interconnected - Becasue ,ShellyPro 4PM is single phase, 4-way relay device. Of course can be used in 3phase installation but all circuits witch control should be on the same phase. Voltage between different phases are 380V which allow more insulation space, also power measurement chips are different.

Dus ik begrijp het niet zo goed, maar wellicht komt dit ook door de engelse jargon, daar ben ik niet zo in thuis op dit gebied. Bedoelen ze hier met "main breaker" niet de hoofdschakelaar in je woning? Of bedoelen ze hier een aardlekschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• II Stevow II
Na lang zoeken eindelijk het volgende artikel gevonden: https://www.facebook.com/...25-and-/2128219340610752/

Daar in staat wat geschreven over hoe de aansluitingen intern verbonden zijn:
First it is important to understand that for all of these devices, the multiple L terminals are simply connected internally. Even on the Shelly 4 Pro, they must be externally connected to the same phase/circuit. None of these devices are compatible with any sort of connection involving more than one phase or circuits that come from different breakers/fuses.
Daar uit concludeer ik dus dat ik hem inderdaad niet voor verschillende groepen kan gebruiken :'( kan ik hem al weer terugsturen voordat ik hem binnen heb 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• II Stevow II
Septillion schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:00:
@II Stevow II Prima dus voor meerdere groepen zolang ze dus maar achter dezelfde aardlek op dezelfde fase zitten en je extern beveiliging hebt tegen 40A. Zonder PV in een doorsnee huis heb je maximaal een 40A hoofdzekering dus voldoe je aan die eis.

Ook al moet ik dan ook weer zeggen dat ik het intern doorverbinden van aansluitingen dan weer een super slecht idee vindt. Als een adres los raakt kan je dat niet zien :/
Oh wauw dus het kan wel in mijn situatie... het is echt een rollercoaster van emoties hier zo :*)

Ik zou het denk ik dan tussen de ALS en de groepen willen plaatsen, zodat ik wel gewoon dezelfde bescherming behoudt. Dus dan wordt de indeling van mijn groepenkast als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- 3 fase hoofdschakelaar 40A
-- ALS1
--- Shelly Pro 4PM
---- Groep 1
---- Groep 2
---- Groep 3
---- Groep 4
-- ALS2
--- Shelly Pro 4PM
---- Groep 5
---- Groep 6
---- Groep 7
-- ALS3
--- Shelly Pro 4PM
---- Groep 9
---- Groep 10
---- Groep 11 (2x 230V, inductie)

Ik heb overigens wel PV, maar op de hoofdschakelaar staat expliciet 40A. Wat heeft PV hier dan nog eventueel mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:20
Tanuki schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:43:
[...]

Daar is zo'n Shelly helemaal niet voor geschikt. Shelly EM wordt aangeraden in dat soort situaties.
Blijkbaar niet maar waarom zou de em hier beter voor geschikt zijn? En waarom staat er nergens dat de 2.5 nutteloos is bij verbruik van een aantal uur?

De pro 4 is helemaal overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Horla schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:55:
[...]

Blijkbaar niet maar waarom zou de em hier beter voor geschikt zijn? En waarom staat er nergens dat de 2.5 nutteloos is bij verbruik van een aantal uur?

De pro 4 is helemaal overkill.
Ik vind het zelf ook raar, maar dit komt heel vaak voorbij in de Shelly user group op Facebook, waar keer op keer weer wordt gezegd "ookal staat er 10A of zelfs 16A, dat is met continue, of piek, belasting geen permanente oplossing". Shelly EM lijkt daar wel heel geschikt voor te zijn, ander design wat zoiets beter aan kan.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@Horla

De 2.5 is voor verlichting en zonwering bedoelt

Je kan ook de shelly plus 1 pm gaan gebruiken heb je er alleen 2 nodig

Deze gebruik ik voor wasmachine en droger
Zitten samen in 1 doos en kunnen bijde 2500 aan tegelijk zonder uit tevallen

Maar omdat jij het over een groepen kast had dacht ik aan de 4 pm pro

[ Voor 12% gewijzigd door vonkkie op 03-07-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 16:29
vonkkie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:06:
@Horla

De 2.5 is voor verlichting en zonwering bedoelt

Je kan ook de shelly plus 1 pm gaan gebruiken heb je er alleen 2 nodig

Deze gebruik ik voor wasmachine en droger
Zitten samen in 1 doos en kunnen bijde 2500 aan tegelijk zonder uit tevallen

De pro 1PM en -2PM zijn nu ook eindelijk leverbaar in de shelly shop (heb er 6 ge pre-ordered, die zijn nu onderweg) Die zijn net als de 4PM echt bedoeld voor de groepenkast. Je moet dan trouwens wel de N-draden los van de shelly verdelen/splitsen, dat heb ik met Wago 2002's en bijbehorende kambruggen opgelost.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:20
vonkkie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:06:
@Horla
Ik heb er een behuizing geprint met een 3D printer bij die past op een din rail. De EM is wel dubbel zo duur als een 2.5 :| Ik zal wachten op black friday of iets dergelijks voor wat korting :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kunnen er op die em/pro ook custom firmwares? Heeft iemand het verbruik van een pro gemeten?

[ Voor 37% gewijzigd door analog_ op 14-07-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destn
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-06 14:21
Ik heb op de bovenverdieping mijn rolluikbediening via 6 x Shelly 2.5. Nu heb ik ondertussen ook mijn gelijkvloers aangepakt en wil ik mijn rolluiken beneden (5 stuks) ook automatiseren via Shelly.

Maar hiervoor gaat alles naar de kast. Welke Shelly kan ik dan best gebruiken, wetende dat ik die ook via een drukknop wil bedienen?
Shelly Pro 2PM? heb ik er daar 5 voor nodig of kan 1 unit meerdere rolluiken bedienen? Kan ik dan nog een all down/up via mijn drukknop behouden? Of gewoon 5 maal shelly 2.5 ergens bij de kast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 04:09
Destn schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:06:
Ik heb op de bovenverdieping mijn rolluikbediening via 6 x Shelly 2.5. Nu heb ik ondertussen ook mijn gelijkvloers aangepakt en wil ik mijn rolluiken beneden (5 stuks) ook automatiseren via Shelly.

Maar hiervoor gaat alles naar de kast. Welke Shelly kan ik dan best gebruiken, wetende dat ik die ook via een drukknop wil bedienen?
Shelly Pro 2PM? heb ik er daar 5 voor nodig of kan 1 unit meerdere rolluiken bedienen? Kan ik dan nog een all down/up via mijn drukknop behouden? Of gewoon 5 maal shelly 2.5 ergens bij de kast?
2.5 en 2PM doen nagenoeg hetzelfde kunstje. Din montage in de kast lijkt nuttig voor jou, maar of het de meerprijs waard is? Per rolluik één Shelly 2PM toepassen i.v.m. calibratie en open dicht weergave.
Shelly's 2PM heeft een dubbele input gelijk aan de 2.5 dus op en neer kun je afzonderlijk schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:52
Hallo allemaal, in mijn verbouwing ben ik ook druk bezig met de shelly 1 pro. Hier had ik al een hele lading van besteld, welke nog 12v ondersteuning hebben (hier is mijn hele plan op gebaseerd).

Nu hebben de nieuwe versies van de shelly 1 pro helemaal geen 12v ondersteuning. Het probleem is nu, ik kom nog een aantal van deze te kort.

Weten jullie wellicht een oplossing om toch op 12v m’n wandschakelaars te kunnen gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Destn schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:06:

Met @JaapZ1. Elk rolluik een eigen shelly, je kan nooit rolluiken parallel knopen (dat gaat mis met de motoren zelf).
Als je aandachtig schakelt, zou je een "all up/down" kunnen doen door met een relais alle ingangen samen te schakelen; maar een "slimme" oplossing is ook mogelijk (een shelly i3 gebruiken om de "all up/down" knop uit te lezen; of een tijdsschema / lichtsensor gebruiken om de rolluiken automagisch te sturen).

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:43
Die shelly pro 1/1pm/2/2pm, vervang je daar nou ook een installatie-automaat mee of zitten ze achter een automaat? Ik heb twee meterkasten, een grote hoofdmeterkast en een kleine die daarvan afgetakt is en die ik nog een keer wil vervangen en uitbreiden.

Stel 6 groepen, wordt dat dan hoofdschakelaar - 2 aardlekschakelaars - 6 shelly pro 1pm of wordt dat hoofdschakelaar - 2 aardlek - 6 automaten - 6 shelly's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:23
Een paar vragen van een Shelly-noob / Domotica-newbie:
Wat heb ik allemaal nodig om deze (relatief eenvoudige?) opstelling maken. (ik geraakt niet wijs uit standaard Shelly's/ plus / pro & de em-X / pm-X - ...).
Moet ik ook nog iets extra aanschaffen (Home Assistant op een rpi?), of kan ik alles programmeren via de ingebouwde Shelly app / cloud?

- Op het moment dat mijn woning gedurende 5 min meer dan 4.000W richting het elektriciteitsnet stuurt, wil ik één of 2 elektrische apparaten (o.a. elek. boiler) inschakelen.
Dit zal ik waarschijnlijk meten met een stroomklemmetje tussen de Digitale Meter en mijn zekeringenkast? (ik zit op 1 fase, 40A)

- Wanneer het vermogen van mijn woning richting het net terug gezakt is onder de 2.000W (gedurende pakweg 5 min), wil ik die 2 elektrische apparaten weer uitschakelen. Van die 2 elektrische apparaten wil ik het liefst ook ineens het vermogen meten.

Ik ga me sowieso ook een paar losse Shelly Plugs 16A kopen, om diverse toestellen eens uit te meten.

Nb1:
De Shelly's zullen allemaal op verschillende SSID's (van verschillende AP's) zitten, maar alles zit wel binnen mijn thuisnetwerk.

Nb2:
Het vermogen op de Digitale Meter uitlezen met een 3rd party apparaat mag, maar ik blijft liefst volledig binnen Shelly, om geen compatibiliteitsproblemen te krijgen na een paar jaar..?

• Bendalf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-03 16:11
Ik heb een technische vraag rond het gebruik van shelly zodat ik mijn verlichting kan schakelen.
De huidige opzet zijn drukschakelaars die interruptoren in de zekeringkast aansturen. De drukknoppen zelf gebruiken dus DC laagstroom en zenden zo een puls naar de echte schakelaar in de kast.

Ik probeer nu uit te vissen of ik de aansturen van de lichten via shelly kan doen, welke component ik exact moet kopen en hoe ik die moet aansluiten. Maar schema's lezen en begrijpen is niet echt mijn ding.

Naar wat ik nu begrijp moet de shelly mee in de zekeringkast komen omdat er alleen van daaruit naar de lampen gegaan kan worden. Kan de Pro reeks hier iets betekenen (denk het niet omdat die geen DC ondersteuning heeft).

ps: ik wil natuurlijk de vrouw en kids tegemoetkomen dus de bestaande drukknoppen moeten blijven werken.

alvast bedankt !

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:52
Bendalf schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:12:
Ik heb een technische vraag rond het gebruik van shelly zodat ik mijn verlichting kan schakelen.
De huidige opzet zijn drukschakelaars die interruptoren in de zekeringkast aansturen. De drukknoppen zelf gebruiken dus DC laagstroom en zenden zo een puls naar de echte schakelaar in de kast.

Ik probeer nu uit te vissen of ik de aansturen van de lichten via shelly kan doen, welke component ik exact moet kopen en hoe ik die moet aansluiten. Maar schema's lezen en begrijpen is niet echt mijn ding.

Naar wat ik nu begrijp moet de shelly mee in de zekeringkast komen omdat er alleen van daaruit naar de lampen gegaan kan worden. Kan de Pro reeks hier iets betekenen (denk het niet omdat die geen DC ondersteuning heeft).

ps: ik wil natuurlijk de vrouw en kids tegemoetkomen dus de bestaande drukknoppen moeten blijven werken.

alvast bedankt !
Je vraag is mij eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk. Je hebt al een bestaand systeem dat klinkt als KNX (als ik het goed heb?) maar wilt dit mogelijk vervangen met Shellies met behoud van huidige bedrading?

Kan je een voorbeeld geven van wat je nu bijvoorbeeld hebt (één lamp/scenario) en aangeven wat je niet bevalt daar aan/wilt vervangen?

• Bendalf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-03 16:11
Ik heb dit net gevonden wat, denk ik, wel zou moeten werken.

Maar: Op de officiële site staat "No DC" bij de Shelly Pro 2 v1 wat het natuurlijk weer verwarrend maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfF4Ps7Qi38xseJqCTWHgcJMp5w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FauCzI9vDqr6nQrAvAafWjt0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7lysVV4TRzx0qSumZ5AHSyKwKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SchJuvz2nW2jw4fzfSB0AhqO.png?f=fotoalbum_large

Conclusie: met de huidige versies werkt het niet meer:

• biomass
  • Laatst online: 23-06 21:18
stefaantje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:51:
Een paar vragen van een Shelly-noob / Domotica-newbie:
Wat heb ik allemaal nodig om deze (relatief eenvoudige?) opstelling maken. (ik geraakt niet wijs uit standaard Shelly's/ plus / pro & de em-X / pm-X - ...).
Moet ik ook nog iets extra aanschaffen (Home Assistant op een rpi?), of kan ik alles programmeren via de ingebouwde Shelly app / cloud?

- Op het moment dat mijn woning gedurende 5 min meer dan 4.000W richting het elektriciteitsnet stuurt, wil ik één of 2 elektrische apparaten (o.a. elek. boiler) inschakelen.
Dit zal ik waarschijnlijk meten met een stroomklemmetje tussen de Digitale Meter en mijn zekeringenkast? (ik zit op 1 fase, 40A)

- Wanneer het vermogen van mijn woning richting het net terug gezakt is onder de 2.000W (gedurende pakweg 5 min), wil ik die 2 elektrische apparaten weer uitschakelen. Van die 2 elektrische apparaten wil ik het liefst ook ineens het vermogen meten.

Ik ga me sowieso ook een paar losse Shelly Plugs 16A kopen, om diverse toestellen eens uit te meten.

Nb1:
De Shelly's zullen allemaal op verschillende SSID's (van verschillende AP's) zitten, maar alles zit wel binnen mijn thuisnetwerk.

Nb2:
Het vermogen op de Digitale Meter uitlezen met een 3rd party apparaat mag, maar ik blijft liefst volledig binnen Shelly, om geen compatibiliteitsproblemen te krijgen na een paar jaar..?
Als je al een NAS hebt die Docker ondersteunt, kun je 'gratis' beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik gebruik op dit moment Plugwise om mijn 5 solar inverters te meten (Plugwise Stealth en Circle) en tevens al mijn verbruikers in huis. Ik heb in totaal zo'n 40 modules.

Dit systeem werkt prima voor monitoring (statistieken per uur t/m jaar), maar het wordt niet meer gesupport en er komt een keer een einde aan (heb al diverse circles die ineens niet meer opstarten). Ik vind het belangrijk dat ik van alle modules de statistieken per uur-dag-week-maand-jaar kan zien, zowel apart, als gecombineerd.

Ik heb nu als test een Shelly Plug S gekocht om 1 inverter te meten. Ik kwam er al snel achter dat hij geen teruglevering ondersteund. Het wattage komt wel een beeld, maar als een positief getal. Of de Plug 16A dit wél ondersteund weet ik niet.

Graag wil ik het volgende weten. Werkt dit met de Shelly Pro 1PM wél goed? Ik zal dan namelijk 5 modules nodig hebben om mijn inverters aan te sluiten.

Wat ik uiteindelijk wil bereiken is dat ik de statistieken kan bijhouden met Home Assistant. Ik ben daar nu een beetje mee aan het experimenteren, maar qua statistieken krijg ik er maar bar weinig informatie uit. Ik heb HA geïnstalleerd zonder enige addons nog op het moment, vond het zonder addons al ingewikkeld zat, maar als er een must have addon is voor wat ik wil hoor ik het graag :)

Er zijn hier vast mensen die hier de nodige ervaring mee hebben. Ik hoop daar wat van te horen :) Alvast dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 11-09-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:55
Fairy schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:31:
Ik gebruik op dit moment Plugwise om mijn 5 solar inverters te meten (Plugwise Stealth en Circle) en tevens al mijn verbruikers in huis. Ik heb in totaal zo'n 40 modules.

Dit systeem werkt prima voor monitoring (statistieken per uur t/m jaar), maar het wordt niet meer gesupport en er komt een keer een einde aan (heb al diverse circles die ineens niet meer opstarten). Ik vind het belangrijk dat ik van alle modules de statistieken per uur-dag-week-maand-jaar kan zien, zowel apart, als gecombineerd.

Ik heb nu als test een Shelly Plug S gekocht om 1 inverter te meten. Ik kwam er al snel achter dat hij geen teruglevering ondersteund. Het wattage komt wel een beeld, maar als een positief getal. Of de Plug 16A dit wél ondersteund weet ik niet.

Graag wil ik het volgende weten. Werkt dit met de Shelly Pro 1PM wél goed? Ik zal dan namelijk 5 modules nodig hebben om mijn inverters aan te sluiten.

Wat ik uiteindelijk wil bereiken is dat ik de statistieken kan bijhouden met Home Assistant. Ik ben daar nu een beetje mee aan het experimenteren, maar qua statistieken krijg ik er maar bar weinig informatie uit. Ik heb HA geïnstalleerd zonder enige addons nog op het moment, vond het zonder addons al ingewikkeld zat, maar als er een must have addon is voor wat ik wil hoor ik het graag :)

Er zijn hier vast mensen die hier de nodige ervaring mee hebben. Ik hoop daar wat van te horen :) Alvast dank!
Je kan beter kijken naar de Shelly em2.5 of Shelly 3em voor het meten. Dat werkt makkelijk en snel. Al heb ik wel afwijkende meting van wat mijn inverters aangeven. Heb nu een home wizard 3 fase meter besteld die heeft ook MID goedkeuring

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Cyrus The Virus schreef op maandag 12 september 2022 @ 06:39:
[...]

Je kan beter kijken naar de Shelly em2.5 of Shelly 3em voor het meten. Dat werkt makkelijk en snel. Al heb ik wel afwijkende meting van wat mijn inverters aangeven. Heb nu een home wizard 3 fase meter besteld die heeft ook MID goedkeuring
De Shelly 3EM is niet geschikt voor mijn situatie. Ik wil geen CT klemmen gebruiken, liever een directe en accurate meting, zal vast aan mij liggen maar met CT heb ik altijd zo'n gevoel dat dat natte vingerwerk is blijkbaar onterechte angst. De modules met meerdere aansluitingen kunnen zoals de 4PM heb ik ook niets aan, die heeft 4 aansluitingen van 16A, maar het totaal is 40A. Mijn inverters zijn 16A per stuk, dus dan moet hij 64A aankunnen. Hierdoor kwam ik eigenlijk al snel bij de PRO 1PM uit, ook is DIN rail voor mij wel een voordeel, ik heb een grote onderverdeler hangen met maar 4 modules, een aardlek en een hoofdschakelaar erin, dus ruimte zat en ook de vaste LAN aansluiting is een pré (maar geen noodzaak).

Als iemand me kan overtuigen om toch voor CT klemmen te gaan hoor ik het uiteraard graag. Misschien is mijn onderbuikgevoel helemaal verkeerd. Als ik echter naar de prijzen kijk lijkt het wel zo dat ik er niet veel mee ga winnen overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 12-09-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Voor 65 euro extra heb ik 5x de Shelly pro 1PM. Misschien is dat dan after all toch de beste keuze voor mij.
Alleen de schakelrelais had er voor mij dan niet in hoeven zitten.

Ook zijn de draden naar mijn inverters 4mm². Als dat niet past moet ik ook nog een conversie naar 2.5mm² doen om dit passend te krijgen.

Daarnaast staat op de site duidelijk power consumption measuring, niet power production.

De gewone, niet PRO versie van de 1PM kost maar een fractie. Mist wel de din rail en LAN, maar verder....?

Lastig dit ;)

Edit:

ff op het forum aangemeld en daar komt wel nuttige info uit.

https://www.shelly-suppor...-solar-pannel-production/

Blijkbaar moet je echt aan de Shelly EM als je zonnepanelen wil meten, anders worden de waardes als positief in plaats van negatief gerapporteerd.

Dit is wel jammer, bij Plugwise had je dat probleem niet.

https://www.shelly-suppor...nsumption-and-production/

De Pro 1PM kan het wel, positief en negatief meten, maar de metingen schijnen niet accuraat te zijn met wel 9% afwijking. De EM of 3EM wordt dus geadviseerd.

Ik zie echter ook iemand met een 3EM en die geeft aan dat een verbruik onder de 175 watt niet wordt geregistreerd. Ik heb nog een inverter van 500 watt op een kleiner setje, die zal dus een groot deel van de dag geen opwek registreren. Dus totaal onbruikbaar voor wat ik er mee wil doen.

Dan begin ik automatisch weer naar de PRO 1PM te neigen, die kan blijkbaar wél negatief verbruik meten, alleen is de accuratie even een ding. Daarnaast is €305 een hoop geld voor 5 van die dingen en heb er binnenkort een 6e van nodig.

[ Voor 124% gewijzigd door Fairy op 12-09-2022 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 15:48
Fairy schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:26:
Voor 65 euro extra heb ik 5x de Shelly pro 1PM. Misschien is dat dan after all toch de beste keuze voor mij.

Ook zijn de draden naar mijn inverters 4mm². Als dat niet past moet ik ook nog een conversie naar 2.5mm² doen om dit passend te krijgen.

Daarnaast staat op de site duidelijk power consumption measuring, niet power production.

De gewone, niet PRO versie van de 1PM kost maar een fractie. Mist wel de din rail en LAN, maar verder....?

Lastig dit ;)

Edit:

Blijkbaar moet je echt aan de Shelly EM als je zonnepanelen wil meten, anders worden de waardes als positief in plaats van negatief gerapporteerd.

De Pro 1PM kan het wel, positief en negatief meten, maar de metingen schijnen niet accuraat te zijn met wel 9% afwijking. De EM of 3EM wordt dus geadviseerd.

Ik zie echter ook iemand met een 3EM en die geeft aan dat een verbruik onder de 175 watt niet wordt geregistreerd. Ik heb nog een inverter van 500 watt op een kleiner setje, die zal dus een groot deel van de dag geen opwek registreren. Dus totaal onbruikbaar voor wat ik er mee wil doen.

Dan begin ik automatisch weer naar de PRO 1PM te neigen, die kan blijkbaar wél negatief verbruik meten, alleen is de accuratie even een ding. Daarnaast is €305 een hoop geld voor 5 van die dingen en heb er binnenkort een 6e van nodig.
Het positief vs. negatief meten van de stroom is totaal niet interressant. In zo'n beetje elk bruikbare home automation systeem kan je opgeven wat een getal voorstelt en daarmee wordt het teken gewoon genegeerd.

Bovendien is het zo simpel als de CT klem omdraaien en voila, de andere kant op meten.

Mijn Shelly EM meet tot op de 1 a 2W nauwkeurig, overigens. Maar dat doen mijn Shelly 1PMs ook. Daar zit nauwelijks verschil tussen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Overweeg om mijn meterkast te voorzien van 3 of 4x de Shelly Pro 4PM
Heb nu 3 fases, elke fase een aardlek met daarachter een 16A automaat. Hier achter zouden dan de shelly's komen en zodoende de 4 groepen monitoren. Een 4e zou eventueel het verbruik van de laadpaal kunnen monitoren.

Lees nu wel de P1 uit, maar dat is niet per groep in te zien, dus niet heel erg gedetaileerd, dit natuurlijk ook niet 100%, maar beter dan niets.

Iemand ervaring met deze Shelly's en of het kan zoals ik hierboven schets?
Sinds kort een Plus 2PM voor het zwembad, erg tevreden over de PM functionaliteit icm HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:36
Fairy schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:26:

Lastig dit ;)

Edit:

wat is eigenlijk je doel? je kunt toch ook gewoon de omvormer uitlezen met een scriptje? Stuk goedkoper, ook niet 100% nauwkeurig natuurlijk. Enne omvormers in het stopcontact... dat mag nie he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

vonkkie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:33:
@Anoniem: 30722

De shelly 4pm is maar geschikt voor 1 groep met 4 gebruikers
Zag 4x een L-in. Maar kennelijk mag je dat niet zo aansluiten. Dan zou ik aan 12 Shelly pro 1 PM’s moeten. Dik €700 🙈🙈

• dennistd
  • Laatst online: 16:44
Volgens mij heeft de Shelly EM nogal moeite als de Power Factor niet 1 is. Zo wordt het stroomverbruik van de tuin (met o.a. het zwembad) ook aangegeven op -23,6W. Dit met een Power Factor van -0,21. Het werkelijk verbruik zal een paar watt zijn, met een Sonoff 4CH Pro, een Shelly 2.5 en een Fairland-warmtepomp op standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristofpoppe
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-08-2024
Recentelijk begonnen met Shelly's.

Momenteel heb ik in m'n zekeringkast nog klassieke impulsrelais op 230V. Ik geraak maar niet wijs uit de verschillende aansluitmogelijkheden van de Shelly PRO 1. Kan er me iemand op weg helpen wat de bedrading is om hier een 1 op 1 upgrade uit te voeren ?

Dit is m'n huidige impuls: Z-S230/S - Impulse relay, switch, 230 V AC, 16A, 1NO

Bedankt alvast !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederick130391
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-06-2024
Ik ben mij even aan het inlezen in de Shelly pro 4pm, oorspronkelijk heeft de elektricien eltako's voorzien voor de 'alles uit' knoppen in huis te laten werken. Nu ben ik zelf nog al fervent bezig met Home Assistant en is dit ook wel eenvoudig te regelen met wat shelly materiaal.

De schakelaars komen allemaal op laagspanning, maar kan de shelly pro 4pm hier mee overweg?
Dat is mij niet helemaal duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loovanloon
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik overweeg** om over te schakelen van digitalSTROM naar Shelly.

Graag krijg ik van de community wat input op de volgende aspecten:
  1. zijn er Tweakers die de overstap hebben gemaakt van digitalSTROM naar Shelly? En hoe heb je dat ervaren?
  2. zijn er Tweakers die de overstap hebben gemaakt van Shelly naar digitalSTROM? En hoe heb je dat ervaren?
  3. Ik heb grofweg geïnventariseerd dat ik ca. 125 shelly's ga gebruiken. Mijn wifi werkt op 2 x Ubiquiti UAP-AC-Pro's. Gaat dat werken? Wat zijn de aandachtspunten? (Ik heb een Ubiquity controller op mijn NAS dus ik kan een apart wifi netwerk aanleggen).
Ik hoor graag!

**Overwegingen om over te stappen van digitalSTROM naar Shelly:
  • digitalSTROM vind ik te kostbaar
  • de digitalSTROM-binding wordt niet meer onderhouden voor openHAB en in HA is alleen een MTTQ binding beschikbaar
  • digitaalSTROM is zwaar gebaseerd op een scene-model, device aansturing wordt afgeraden. Dit concept werkt met gebruik van de pulse-schakelaren uitstekend, maar is in de openHAB digitalSTROM-binding belemmerend. Het combineren van device aansturing met scene sturing levert enorme bedieningsstroingen op bij zowel de pulse-schaeklaar bediening als de openHAB bediening.
  • Shelly kent betere mogelijkheden om het stroom verbruik per actor uit te lezen - bij digitalSTROM kan inschakelen van veel verbruiksmetingen performance issues opleveren
edits: verduidelijkingen en aanvullingen

[ Voor 12% gewijzigd door loovanloon op 16-10-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Ik heb wat ruzie met mijn Shelly Plus 1. Deze heb ik gekoppeld aan m'n garagedeuropener met stroom uit het stopcontact via een 12V adapter. Het werkt op zich prima, behalve dat de Shelly zo nu en dan onbereikbaar wordt. Zowel in Home Assistant als in de Shelly app is hij dan onbereikbaar / offline. Even uitpluggen en opnieuw inpluggen en hij is er weer.

Ik heb geen logica kunnen vinden in wanneer hij offline gaat. Soms is het midden in de nacht terwijl er niets gebeurt, maar vanochtend was het net nadat ik de garagedeur via HA geopend had middels een script dat de deur na een bepaalde hoeveelheid tijd zonder beweging in de garage weer sluit, waarbij dit sluiten dus niet gebeurde en de deur open bleef staan.

Ik weet niet of de Shelly totaal crasht of dat deze op zich nog werkt, maar de wifi verbinding kwijt is (is er een manier er achter te komen welke van de twee het is? Dat zou helpen met het oplossen). Qua wifi is de Shelly verbonden met een satelliet van mijn Netgear Orbi Pro Wifi 6 Mini mesh-setup (1 router + 1 satelliet, onderling met ethernet verbonden). De Shelly zit op een SSID specifiek voor m'n IoT dingen (enkel 2.4 GHz) en heeft een vast IP adres. Wanneer hij online is dan is de signaalsterkte niet wezenlijk anders dan andere apparaten.

Iemand een idee waarom mijn Shelly Plus 1 er zo nu en dan mee kapt? Of hoe ik het beste de boel kan diagnostiseren?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 14:36
Rannasha schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:38:
Ik heb wat ruzie met mijn Shelly Plus 1. Deze heb ik gekoppeld aan m'n garagedeuropener met stroom uit het stopcontact via een 12V adapter. Het werkt op zich prima, behalve dat de Shelly zo nu en dan onbereikbaar wordt. Zowel in Home Assistant als in de Shelly app is hij dan onbereikbaar / offline. Even uitpluggen en opnieuw inpluggen en hij is er weer.

Ik heb geen logica kunnen vinden in wanneer hij offline gaat. Soms is het midden in de nacht terwijl er niets gebeurt, maar vanochtend was het net nadat ik de garagedeur via HA geopend had middels een script dat de deur na een bepaalde hoeveelheid tijd zonder beweging in de garage weer sluit, waarbij dit sluiten dus niet gebeurde en de deur open bleef staan.

Ik weet niet of de Shelly totaal crasht of dat deze op zich nog werkt, maar de wifi verbinding kwijt is (is er een manier er achter te komen welke van de twee het is? Dat zou helpen met het oplossen). Qua wifi is de Shelly verbonden met een satelliet van mijn Netgear Orbi Pro Wifi 6 Mini mesh-setup (1 router + 1 satelliet, onderling met ethernet verbonden). De Shelly zit op een SSID specifiek voor m'n IoT dingen (enkel 2.4 GHz) en heeft een vast IP adres. Wanneer hij online is dan is de signaalsterkte niet wezenlijk anders dan andere apparaten.

Iemand een idee waarom mijn Shelly Plus 1 er zo nu en dan mee kapt? Of hoe ik het beste de boel kan diagnostiseren?
als ie onbereikbaar wordt, is ie dan nog verbonden met het AP? en/of schiet ie dan zelf in AP mode? of is ie echt gecrasht? Hoe heb je het vaste IP adres trouwens geconfigureerd? is dat vast assigned obv mac adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Ik heb vandaag de nieuwe Pro 2PM v.1 binnengekregen en het is me niet helemaal (helemaal niet) duidelijk hoe ik deze aan moet sluiten.

Ik wil graag twee aparte groepen meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Pqq9yiPvrWD_RTsbOYGlgXwfCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuJDFYpoMnkJKJCTwyhL4uly.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand helpen e.e.a. te verduidelijken? Of is het in beginsel niet mogelijk hiermee twee verschillende groepen te meten?

Ik loop al vast bij het aansluiten van de fase op de onderste pin. Waar moet deze vandaan komen?

Vervolgens, op I1 en I2 komen dan de fase van de automaten. Volgens de manual moet op O1 en O2 een neutraal aangesloten worden die naar de gebruiker gaat. Waar krijgen de verbruikers dan hun fase vandaan?

Kortom, veel vragen. Mijn kennis schiet gewoon te kort om het schema goed te lezen..

[ Voor 26% gewijzigd door herofruit op 11-11-2022 22:47 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
ejdvandenberg schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:44:
Ik zou met een Shelly niet continue zo dicht bij het max willen zitten denkik.
Als het je gaat om verbruik monitoren is EM een goede oplossing. Let er wel op dat deze vrij gevoelig is voor EM storing. Het idle verbruik van mijn Airco is -120W, wat natuurlijk nergens op slaat maar blijkbaar een bekend fenomeen is.

Als je wil kunnen schakelen zou ik denkik zoiets ertussen hangen: https://www.elektramat.nl...Wc9bLFh9kByhoCJFkQAvD_BwE
Maar dan heb je voor de power metering alsnog de Shelly EM nodig.
Schakelen hoeft niet, het is puur voor de power metering. De reden dat ik voor de Pro 2PM ben gegaan, is dat ik het verbruik van twee verbruikers (de jacuzzi en de nog te installeren warmtepomp) kan monitoren. Maar ik ben bang met de warmtepomp dat ik tegen hetzelfde probleem aan ga lopen, al vraagt deze om een 10A C-karakteristiek dus misschien kom ik er net mee weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Rannasha schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:38:

Update: Het lijkt toch het wifi signaal geweest te zijn.

Ik merkte dat de sterkte van het wifi signaal dat gerapporteerd wordt door de Shelly een stuk lager is dan wat mijn router beweert. Dat terwijl andere op ESP gebaseerde apparaatjes dat niet doen (ESP8266's die ik via ESPHome beheer rapporteren dezelfde signaal sterkte als de router).

Hoewel de directe afstand tussen AP en Shelly relatief klein was, zaten er wel 2 muren en een koelkast (blijkbaar funest voor wifi signalen) tussen. Ik heb het AP wat verplaatst, waardoor de directe lijn tussen de twee nu slechts een enkele muur heeft. Het signaal is een stuk verbeterd (~8 dBm) en ik heb geen last meer gehad van uitval.

Merk op dat Shelly apparaten standaard hun signaal sterkte doorgeven aan HA via de RSSI entiteit, maar deze is out-of-the-box niet actief. Je moet deze entiteit in HA activeren en daarna kun je hem monitoren.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
GORby schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:40:
[...]

Alle Shelly Plug S die ik hier heb, geven een maximum aan van 2500W. Als ik een hogere waarde ingeef, begrenst die dat gewoon tot 2500W. Zeker dat je de Plug S hebt?
Ik weet zeker dat ik een Shelly Pro 2PM heb, geen Plug S ;)
GORby schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:43:
[...]

16A kan bij 280V misschien 4480W zijn, maar als je netspanning gewoon braaf 230V is, valt die uit bij 3680W (230x16). Als je spanning dan een paar volt zakt, tot pakweg 224V, zit je aan minder dan 3680W. De aanloopstroom van motoren kan een stuk hoger liggen dan de nominale waarde, waar je automaat geen probleem van maakt, maar de Shelly wel.
Dat is goed mogelijk inderdaad, ik weet niet hoe het intern geschakeld is. De melding (Max Power Protection) geeft daar verder geen specificatie bij, ook niet via een MQTT. Jammer dat de maximale piekstroom cq uitschakelkarakteristiek niet instelbaar is.

Ik zal toch die Shelly EM moeten installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:50
Hallo allen,

Onlangs heb ik een Shelly pro 1PM din rail aangeschaft ter vervanging van mijn huidige saaie DIN rail kWh meter.

Nu wordt deze net wat andere aangesloten om de interne hocus pocus aan te sturen dan de huidige kWh meter.
Er wordt 2x een fase aangesloten, 1x onderin (samen met en nul) respectievelijk op de “L” en “N” aansluiting.
Op de “O” komt de fase draad naar de Airco
De “I” is de fase draad die geschakeld wordt.
Deze wordt in de tekening voor zien van een weerstand?
Is dit met een reden?
(Behalve een eventuele Condensator om spanning spieken op te vangen?)

SW1 en 2SW hebben voor mij geen nut dus laat ik achterwege tenzij het nodig zou zijn voor de werking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6RLMbJ7kZdEy8IAkoJAogqdCWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gepDyJpAugXCZXIzpG5mW2ka.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-06 20:02
elektriekert schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:13:
Hallo allen,

Onlangs heb ik een Shelly pro 1PM din rail aangeschaft ter vervanging van mijn huidige saaie DIN rail kWh meter.

Nu wordt deze net wat andere aangesloten om de interne hocus pocus aan te sturen dan de huidige kWh meter.
Er wordt 2x een fase aangesloten, 1x onderin (samen met en nul) respectievelijk op de “L” en “N” aansluiting.
Op de “O” komt de fase draad naar de Airco
De “I” is de fase draad die geschakeld wordt.
Deze wordt in de tekening voor zien van een weerstand?
Is dit met een reden?
(Behalve een eventuele Condensator om spanning spieken op te vangen?)

SW1 en 2SW hebben voor mij geen nut dus laat ik achterwege tenzij het nodig zou zijn voor de werking.

[Afbeelding]

Bij voorbaat dank.
Eigen L/N zijn er zodat ook als de groep niet aanstaat (lees: relais dicht) de Shelly zelf stroom heeft en dus bereikbaar is en signalen kan ontvangen om te schakelen :)

Schakelaren hoeven niet, iedere Shelly kan ook enkel digitaal geschakeld worden.

En wat @dennistd zegt klopt denk ik ook; altijd eerst afzekeren en dan pas schakelen dus zal de automaat mee bedoelt worden.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenotto
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09-2023
Dag allemaal!

Voor ons nieuwbouw huis ben ik een beetje aan het kijken naar mogelijkheden om het huis slim te maken.

Nu zijn we van plan om standaard aan/uit schakelaars te laten plaatsen en na oplevering up te graden naar dimmers (pulse drukkers.)

Ik heb de Shelly pro 4PM voorbij zien komen die geplaatst word op een DIN rail.

Gaan de uiteindelijke domme pulse drukkers werken met de 4PM?

Het belangrijkste is dat we straks overal de schakelaars kunnen vervangen door dimmers en deze aansluiten op een slim systeem om scènes te creëren, bewegingsensoren te laten werken en op afstand kunnen bedienen zonder enige functionaliteit te missen van de standaard drukkers.

Ik hoor graag of jullie hier tips voor hebben en of ik momenteel juist aan het denken ben.

Dankjewel!
Pagina: 1 2 3 4