redwing schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:44:
[...]
Gisteren ben ik hier iets verderop ook langs de bouwmarkt gelopen (toevallig tijdens rondje hardlopen) en daar stond er toch echt een hele rij buiten te wachten en werden de mensen echt uit elkaar gehouden. Dus blijkbaar ben jij net bij een bouwmarkt geweest die het minder goed heeft geregeld.
Ik heb bij een Karwei gekeken. Zal binnenkort bij een Praxis in de buurt kijken die normaal gesproken sowieso al rustiger is. Misschien dat het daar wel lukt.
Tuurlijk, als mensen niet snappen/zien wat het probleem is houden ze zich niet zo makkelijk aan de regels. Maar dat zegt niet dat er dus net zoveel contactmomenten zijn. Dat er een aantal mensen die zich niet aan de regels houden is jammer, maar het merendeel van de mensen doet dat nog steeds wel. Het merendeel van de contactmomenten is dus ook weg.
Mijn observatie is dat dit veranderd is. De afgelopen week zijn mensen echt onvoorzichtiger geworden. Toen de boel net op slot ging, was het hier echt rustiger dan nu.
Dat is duidelijk dat je het niet zo gelooft

Je moet alleen goed bedenken wat je daadwerkelijk ziet en wat dat voor impact heeft. Je kunt nu b.v. wel veel meer mensen uit je omgeving zien, maar dat is raar genoeg ook precies wat je wil. Die mensen hebben dus geen contact met mensen die een heel eind verderop wonen. Naast dat je alsnog minder contacten hebt, ben je het virus ook veel lokaler aan het houden en kan het zich dus ook veel minder snel verspreiden.
Op dit punt heb je wel gelijk. Alleen rijdt hier ook minimaal de helft gewoon nog naar zijn werk en ook volgens het Google mobility report zie je dat veel mensen dat nog doen:
https://www.gstatic.com/c...NL_Mobility_Report_en.pdfIk heb b.v. ook kinderen, momenteel spelen die met de buurkinderen en beide hebben 1 goed vriendje/vriendinnetje waar ze heen gaan. Ze spelen dus veel, maar wel altijd met dezelfde i.p.v. iedere week met een paar verschillende. Mocht er dus eentje Corona krijgen zijn er een paar aan wie ze het over kunnen dragen vs. tientallen voor de crisis. Het ziet er hetzelfde uit als voorheen (paar kinderen bij elkaar) maar het zorgt voor een veel kleiner risico (want altijd dezelfde contacten)
Hier op het pleintje zijn ze soms met z'n twintigen aan het voetballen.
Dan kunnen ze net zo goed naar school als je het mij vraagt.
Enige voordeel is dat ze buiten zijn en niet dezelfde sanitaire voorzieningen gebruiken. Maar ze hebben wel massaal contact met elkaar.
En dat is echt de afgelopen week veranderd... in begin zaten ze meer binnen, maar ik heb het idee dat veel ouders het zat zijn geworden en ze naar buiten hebben gestuurd
Begrijpelijk ook hoor, mijn vriendin gaat inmiddels ook vaker met ons dochtertje naar buiten... want het was echt niet meer te doen om haar alleen binnen en in de tuin te houden. Kind werd er helemaal neerslachtig van. Je ziet echt dat ze opbloeit als ze buiten is en andere kinderen ziet.
Een echte lockdown is ook onhoudbaar.
Maar goed, voor mij is dat dus erg lastig te rijmen allemaal. Zal wel mijn autistische kant zijn... het virus is gevaarlijk, of het is niet gevaarlijk. Je houdt afstand, of je houdt geen afstand. Ik ben niet zo van het grijze gebied er tussen in.
Daarom lees ik ook best veel erover en probeer ik het een plekje te geven.
Ik persoonlijk heb geen overgewicht, geen noemenswaardige medische voorgeschiedenis en ben 39 jaar oud. Het sterftecijfer voor mij is maximaal 0,3%. Ziekenhuisopnames ongeveer 1%. En dat is op basis van de bevestigde gevallen, dus als je recent serologisch onderzoek niet meetelt, waardoor deze percentages nog verder dalen. Want dan geldt - meestal - een CFR van ongeveer 0,7%
voor de hele bevolking, zelfs al ben je nu 60 jaar oud en is de kans op mijn leeftijd groter dat ik een auto ongeluk krijg.
Maar de media wordt gericht ingezet om het gedrag van mensen te beïnvloeden. En dus krijg je een heel zwaar verhaal te zien van iemand van 29 die overleden is (1 van de 4 in die leeftijdsgroep in heel Nederland), zodat je als jongere ook je best doet. Alleen mijn brein verwerkt dat niet zo lekker.
Ik hoor liever de hele tijd "het valt op jouw leeftijd meestal wel mee, maar het zou fijn zijn als je rekening houdt met de kwetsbaren in de samenleving". Maar omdat de meeste mensen daar niet zoveel mee hebben, moeten ze bang worden gemaakt.
En ik moet dan weer de hele tijd de echte cijfers opzoeken om mezelf weer met beide benen op de grond te krijgen.
NiGeLaToR schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:19:
@
Lethalis hoe cru ook: blijkbaar werkt wat de rest die je niet ziet doet, genoeg om een uitbraak te remmen/voorkomen. Ik ben ook strikter dan veel mensen die ik tegenkom, maar ken nog meer mensen die zichzelf al 5 weken isoleren. Begint ook z'n tol te eisen.
Per abuis op de site van deze krant terecht gekomen, met een punt van aandacht wat ik ook om me heen wel zie:
Stressklachten door langdurig thuiszitten, al dan niet met lesgeef verantwoordelijkheid erbij.
Ja ik vraag mij dat dus serieus af. In Zweden vallen de mensen ook niet massaal om.
Juist omdat ik zie hoe anderen - in mijn ogen - zich nergens aan houden, ga ik twijfelen aan de lock down in zijn geheel en geloven dat het virus zich toch wel (heeft) verspreid, en dat er wel degelijk een seizoensinvloed is. Deze hoeft niet eens per se temperatuurgebonden te zijn, maar zorgt puur het feit dat mensen meer buiten zijn er al voor dat ze elkaar minder vaak besmetten (dan wanneer ze elkaar binnen in gesloten ruimtes zien).
Ook twijfel ik steeds meer aan de modellen die ons werden voorgeschoteld waarbij iedereen het zou krijgen. De secondary attack rate ligt rond de 15% binnen gezinnen in China:
https://www.medrxiv.org/c...101/2020.04.11.20056010v1
Wat impliceert dat er een grondimmuniteit is.
[
Voor 12% gewijzigd door
Lethalis op 20-04-2020 15:37
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.