Overlast buren

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 81.172 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:04
mugenmarco schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:41:
[...]

klopt maar dan krijg je van de ouders weer zo'n bullshit reactie zo van 'kinderen mogen best kind zijn'.

Dat zijn vaak dezelfde soort ouders die tegen een ander trots zeggen dat hun kind een engeltje is maar zodra ze uit het oog zijn schijnt dat helemaal niet zo te zijn.
Van mij mogen kinderen best stampen, gillen, rennen, enzovoorts. Ik vind dat dat inderdaad bij het "kind zijn" hoort. Ik kan daar prima tegen gelukkig.
Het is wat anders als dit dag in, dag uit, en de hele dag door, aan de hand zou zijn.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:05

Grvy

Bot

Ahrnuld schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:39:
[...]
Roken is sowieso asociaal (of dat nu binnen of buiten is). Kinderen voed je op zodat ze niet gillen en stampen in huis. Zo moeilijk is het allemaal toch niet? Helaas voor een (te) groot aantal mensen blijkbaar toch wel. |:(
Ik kan hier zo boos om worden. Echt onredelijk boos.

Je bent echt veels te kort door de bocht, sowieso bepaal jij helemaal niet of mensen binnen roken. (en nee, ik rook niet.. vind het vies) maar dat recht heb jij gewoon niet..

Daarnaast heeft mijn zus een zoon die een bepaalde aandoening heeft waardoor die soms uit het niets gewoon een half uur schreeuwt en stampt en -niks- hem kan kalmeren. Mijn zus al vaker huilend en bijna op instorten geholpen ermee. Ze kan er letterlijk niks aandoen omdat zijn hersens anders werken.

Wat moet ze doen? Dat kind met ducttape behandelen omdat jij vind dat ze anders geen goede ouder is? |:( 8)7

Dit is een account.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]
Kinderen voed je op zodat ze niet gillen en stampen in huis. Zo moeilijk is het allemaal toch niet? Helaas voor een (te) groot aantal mensen blijkbaar toch wel. |:(
Kijk, een expert! Mogen ze een weekje bij je logeren? Ik krijg ze graag stil terug :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Laatst online: 11:14
corset schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:41:
[...]

Ik heb het over normaal BBQ gedrag, met wat vrienden tot 23.00 in de tuin zitten, en dan naar binnen om geen overlast te veroorzaken.

Als je dat al overlast vind, ja.. dan is het niet aan hen om zich aan te passen.
Kan een ander voorbeeld geven. Regelmatig in de zomer BBQen en tot 1:30 in de tuin zitten, op zondag. Raam kan niet open, geluid gaat zo door oordopjes heen. Ondergetekende mag de volgende dag om 7:00 weer op. Reken maar dat een werkweek dan niet optimaal verloopt.

In de omgeving waar ik woon wordt dit niet als extreme overlast gezien terwijl ik zoiets simpelweg nooit zou doen. Het is maar net wat de normen zijn van de mensen waar je tussen woont.

Voel je aub. niet persoonlijk aangevallen. Het gaat me om het 'hutje op de hei' argument wat mij ook al eens door notoire overlastveroorzakers is aangedragen. Ik vind dat gewoon not done omdat het voor de meeste mensen onbereikbaar is.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
mugenmarco schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:41:
[...]

klopt maar dan krijg je van de ouders weer zo'n bullshit reactie zo van 'kinderen mogen best kind zijn'.
Sterker nog: de wetgever is het er gewoon mee eens, dankzij een aanpassing van de milieuwet in 2009 door toenmalige milieuminister Jacqueline Kramer. Stemgeluid van kinderen telt niet mee bij geluidsmetingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:16
Ahrnuld schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:47:
[...]

Kan een ander voorbeeld geven. Regelmatig in de zomer BBQen en tot 1:30 in de tuin zitten, op zondag. Raam kan niet open, geluid gaat zo door oordopjes heen. Ondergetekende mag de volgende dag om 7:00 weer op. Reken maar dat een werkweek dan niet optimaal verloopt.

In de omgeving waar ik woon wordt dit niet als extreme overlast gezien terwijl ik zoiets simpelweg nooit zou doen. Het is maar net wat de normen zijn van de mensen waar je tussen woont.

Voel je aub. niet persoonlijk aangevallen. Het gaat me om het 'hutje op de hei' argument wat mij ook al eens door notoire overlastveroorzakers is aangedragen. Ik vind dat gewoon not done omdat het voor de meeste mensen onbereikbaar is.
Ik verwijs weer naar "Buiten extreem overlast"..

Laat ik het maar herhalen.

Het valt me in dit topic op dat normaal leefgeluid ook als overlast wordt gezien. En dat extreem overlast vrij zelden het geval is.

Als iemand tot 0200 keihard Frans Bauer staat te zingen, of zoals standaard is rond Den Haag, de gemiddelde ADO fan staat te feesten omdat ze een keer in het seizoen gescoord hebben (okok, dan heb je wat te vieren) straalbezopen. Ja dan heb je reden van klagen

Hoor je 1x in de week kinderen spelen?
Ruik je soms de BBQ van de buren?

Dat is gewoon leven

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Ahrnuld schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:47:
[...]

Dus.. als ik samen met mijn vriendin een week vrij ben en ik wil tot 01:30 in de tuin zitten dan mag dat niet van jou? Even voor de goede beeldvorming. MIJN tuin. Waar jij echt he-le-maal niks over te zeggen heb.

Gast.. alsjeblieft zeg.

[ Voor 8% gewijzigd door Grvy op 14-05-2021 12:52 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 12:52
Grvy schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:51:
[...]

Dus.. als ik samen met mijn vriendin een week vrij ben en ik wil tot 01:30 in de tuin zitten dan mag dat niet van jou? Even voor de goede beeldvorming. MIJN tuin. Waar jij echt he-le-maal niks over te zeggen heb.

Gast.. alsjeblieft zeg.
hm, ik denk eerder dat als je niet kan slapen met oordopjes in omdat de buren in de tuin zo goed te horen zijn dat het geluidsniveau van die buren te hoog zijn voor dat tijdstip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahrnuld
Grvy schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:46:
[...]

Ik kan hier zo boos om worden. Echt onredelijk boos.

Je bent echt veels te kort door de bocht, sowieso bepaal jij helemaal niet of mensen binnen roken. (en nee, ik rook niet.. vind het vies) maar dat recht heb jij gewoon niet..
Fijn dat je het zelf al onredelijk noemt. Binnen roken heeft niemand anders last van, behalve de mensen waar je mee samen woont. Dat is dan ook voor mij geen probleem al mag ik het volgens mij nog steeds wel asociaal vinden. Voor iemand anders z'n huis gaan staan roken is echt niet oké.
Grvy schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:46:
[...]
Daarnaast heeft mijn zus een zoon die een bepaalde aandoening heeft waardoor die soms uit het niets gewoon een half uur schreeuwt en stampt en -niks- hem kan kalmeren. Mijn zus al vaker huilend en bijna op instorten geholpen ermee. Ze kan er letterlijk niks aandoen omdat zijn hersens anders werken.

Wat moet ze doen? Dat kind met ducttape behandelen omdat jij vind dat ze anders geen goede ouder is? |:( 8)7
Dat is heel vervelend en lijkt me vreselijk voor haar. In mijn ogen is dat overmacht. Mochten buren daar hinder van ondervinden is het in elk geval zaak dat je er dan samen uitkomt, en niet denkt: die buren, die hebben maar pech. Zolang je in elk geval vanuit die waarde redeneert is er niets aan de hand en kan je gewoon in gesprek gaan. Dit hele topic gaat alleen niet over dergelijke situaties, het gaat over wanneer het gesprek niet meer mogelijk is.

Ik heb vanuit werk ook met enige regelmaat te maken gehad met situaties waarbij de ouders met de handen in het haar zitten. Denk bijv. aan combinaties als autisme en ADHD. Het is voor mij ook helaas best herkenbaar. Echter staan er tegenover elk geval zoals jij dat omschrijft 10 ouders met de pet gooien naar de opvoeding en helemaal geen normen bijbrengen.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i_r_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-07 20:33

i_r_

Originele G

Hutje op de hei is inderdaad een prachtig argument.
Zij veroorzaken de overlast en als je het waagt te beklagen moet je maar op de hei gaan wonen.

Of je moet het allemaal maar accepteren want corona-situatie.
Als iederen zo gaat doen slaat men elkaar binnen no-time de kop in. (en nee ik zou daar niet aan mee doen)

Normale vinex geluiden

- Schreeuwende, gillende kinderen
- Kinderen die schreeuwen / geluiden maken door een aandoening/ziekte
- Boren / zagen klussen in de tuin
- BBQ
- Zwembadje
- Af en toe een keer de radio op volume 10
- Tuinfeestjes (achtertuin)

Aso-gedrag

- Openbare ruimte hele dag claimen (voortuin)
- Tafels/zwembadje etc. op de weg zetten
- Hele dag roken waar kleine kinderen bij zijn (nee ik heb echt geen probleem met een peukje)
- Onder invloed zijn terwijl je op kinderen past

Ik weet niet of ik dan een aansteller ben, ik heb tijdens mijn studie een huis gedeeld met 4 studenten en 1 persoon die al werkte.
Ik heb daar nog nooit geluidsoverlast of andere overlast gehad, hooguit af en toe dat de keuken een zooitje was of dat je eten was opgegeten tja boeie.

[ Voor 14% gewijzigd door i_r_ op 14-05-2021 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
i_r_ schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:54:
Hutje op de hei is inderdaad een prachtig argument.
Zij veroorzaken de overlast en als je het waagt te beklagen moet je maar op de hei gaan wonen.

Of je moet het allemaal maar accepteren want corona-situatie.
Als iederen zo gaat doen slaat men elkaar binnen no-time de kop in. (en nee ik zou daar niet aan mee doen)

Normale vinex geluiden

- Schreeuwende, gillende kinderen
- Kinderen die schreeuwen / geluiden maken door een aandoening/ziekte
- Boren / zagen klussen in de tuin
- BBQ
- Zwembadje
- Af en toe een keer de radio op volume 10
- Tuinfeestjes (achtertuin)

Aso-gedrag

- Openbare ruimte hele dag claimen (voortuin)
- Tafels/zwembadje etc. op de weg zetten
- Hele dag roken waar kleine kinderen bij zijn (nee ik heb echt geen probleem met een peukje)
- Onder invloed zijn terwijl je op kinderen past
Ik veroorzaak overlast? gaaf! Bewijs maar dat ik dat doe..

En je zegt dus precies wat ik al meerdere keren aangeef, dank je :+

Mensen moeten zich echt soms (dus niet altijd, Soms..) minder aanstellen en meer van elkaar accepteren ipv gelijk maar "OMG DE BUURMAN HOEST TE HARD! IK MOET EEN TWEAKERS RANT SCHRIJVEN!"

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
Anton2610 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:43:
Dit topic is wel het beste bewijs geworden dat we in Nederland met veel te veel mensen op een veel te klein stuk grond wonen.

Mijn god zeg.
Of dat mensen gewoon veelste snel zeiken, tegenwoordig worden ze al boos als je op een zomerse dag wat vrienden over de vloer hebt voor een BBQ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
wErudite schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:57:
[...]

Of dat mensen gewoon veelste snel zeiken, tegenwoordig worden ze al boos als je op een zomerse dag wat vrienden over de vloer hebt voor een BBQ 8)7
Nou ja.. dat dus.

Ik had in m'n vorige huis (Flatje in zoetermeer) een vrouw die om 13.00 voor je deur stond op dinsdag "Je mag niet boren!!! Want overlast!!"

Die zou hier zo thuis horen.

Do note; we hadden 3 gaatjes geboord om een plank op te hangen. Totale herrie? <2 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:25
Als je dan zo'n last om 1:30 uur van de buren hebt, dan zou ik de volgende dag om 6:30 aan de deurbel hangen om te vragen of ze de volgende keer toch wat meer rekening kunnen houden met.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ahrnuld
[...]

Gast.. alsjeblieft zeg.
Nee, laat ik dan even anders formuleren wat ik net schreef:

Ook al zou ik op een nacht voor een gewone werkdag om 01:30 in de tuin willen zitten en op luide toon met wat alcohol en evt. een radio erbij voor de gezelligheid gesprekken willen voeren, dan doe ik dat niet omdat ik rekening houdt met mensen die daar eventueel last van hebben. Dat is een norm die ik voor mezelf hanteer. Ik voel me daarbij totaal niet ingeperkt in mijn vrijheid, het is een stukje rekening houden met anderen.

Andere mensen hebben andere normen. Dat mag best. Ik ga ook niet tegen mensen die bovenstaande wel doen zeggen dat het niet mag. Maar ik wil als het te erg wordt (lees: vrijwel dagelijkse overlast die bijv. mijn functioneren op werk ernstig aantast) wel kunnen zeggen dat ik ergens last van heb. Dat lijkt me ook iets met vrijheid van meningsuiting. Je moet toch open over dingen kunnen praten of niet?

Het probleem is dat we in Nederland op veel plekken te dicht op elkaar wonen met allemaal willekeurige normen door elkaar. Op die manier is het voor veel mensen niet te doen. En daar kan je simpelweg de statistieken over overlast op naslaan.

Niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cheiron
  • Laatst online: 10:52
corset schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:04:
[...]

Nou ja.. dat dus.

Ik had in m'n vorige huis (Flatje in zoetermeer) een vrouw die om 13.00 voor je deur stond op dinsdag "Je mag niet boren!!! Want overlast!!"

Die zou hier zo thuis horen.

Do note; we hadden 3 gaatjes geboord om een plank op te hangen. Totale herrie? <2 minuten
Zal de waarheid in het midden liggen? We accepteren minder van elkaar én we houden minder rekening met elkaar?

Zo vind ik het ook behoorlijk irritant dat wanneer het zonnetje schijnt 3 aparte achterburen hun deur openzetten en de ganse dag van binnenuit keihard hun muziek draaien. Ik vraag mij dan af waarom alle andere buren met hen mee moeten genieten omdat zij een muziekje willen luisteren.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:12

D4NG3R

kiwi

:)

[...]

Gast.. alsjeblieft zeg.
Draai het voor de gein eens om;

JULLIE stem welke MIJN slaapkamer binnen komt.

"Gast.. alsjeblieft zeg" :F

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

D4NG3R schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:11:
[...]

Draai het voor de gein eens om;

JULLIE stem welke MIJN slaapkamer binnen komt.

"Gast.. alsjeblieft zeg" :F
Dan doe je je raam dicht. Zeur niet zo. Ik heb een buurvrouw die persee e.a. luchttunnel ding heeft wat de hele nacht "tringeling tringeling" doet.. tjah. Ga ik nu een buren ruzie veroorzaken hierover? Nope.

Soms ben ik het hele weekend aan het klussen dan hoor ik ze ook niet. Dus niet zeiken.

Dit is een account.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Grvy schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:14:
[...]

Dan doe je je raam dicht. Zeur niet zo.
Dan ga je naar binnen. Zeur niet zo.

Zie je nu echt de hypocrisie niet in van wat je zegt?

Jouw vrijheid eindigt daar waar dat van een ander begint. Het is inderdaad geven en nemen, vanuit elkaar en niet enkel jouw blik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@D4NG3R het enigste wat ik zie is mensen die zeuren over de kleinste dingen wat de buren doen.
Ik ga daar dus gewoon niet in mee. Als mijn buren buiten willen zitten en geluid willen maken tjah, so be it.

Heb wel betere dingen om mezelf druk over te maken.

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
Erg offtopic: Op Tweakers kunnen mensen tenminste normaal met elkaar een discussie aan gaan ongeacht hoe groot het meningsverschil is, daar ben ik erg blij mee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:23
Buren en het sociaal niveau ervan zijn de beste motivatie om goed je best te doen op school en werk zo te zien. Met een hypotheek van 5 ton los je de meeste problemen vrij aardig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Grvy schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:21:
@D4NG3R het enigste wat ik zie is mensen die zeuren over de kleinste dingen wat de buren doen.
Ik ga daar dus gewoon niet in mee. Als mijn buren buiten willen zitten en geluid willen maken tjah, so be it.

Oh ik ben het er absoluut mee eens dat men vaak te veel ettert, maar er zijn er ook genoeg welke gewoon totaal geen rekening houden met anderen. Ik heb zelf buren gehad welke constant herrie schopten, maar zodra je dat zelf een keer deed was het gedonder. :w

Meerdere andere buurtbewoners waren met mij dat gedrag zat, en we hebben ze een keer met 6 huishoudens op hun plek gezet - daarna was het ook klaar. Geluid maken is prima, maar als je zelf bijna elke avond tot 1u buiten zit, en bijna elk weekend aan het klussen bent moet je niet gaan etteren als een ander dat een keertje doet.

Het is niet leuk, of gewoon ronduit pijnlijk, als een ander beweert dat jij een last bent - maar niet in wil zien dat dat andersom misschien wel een stuk erger is. Totaal gebrek aan inlevingsvermogen vanaf een veel te hoog voetstuk.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 14-05-2021 13:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

(jarig!)
corset schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:43:
[...]

Ja je voed ze zo op, alleen moet je wel accepteren dat ze soms iets te luid zijn. Shit happens, daar zeg je dan als ouders wat van. Of moeten ze gewoon stil in een hoekje zitten? Zullen we weer terug gaan naar de jaren 50?

"Kinderen mogen niet gezien of gehoord worden"
Van mij mag het wel ja :+

Woon nu 1,5 jaar in een dorp met bizar weinig kinderen, en de kinderen die er zijn, zijn behoorlijk rustig en netjes opgevoed, was in het dorp waar ik hiervoor woonde wel anders :X Altijd gekrijs en gegil op straat, en in plaats van netjes vragen of ze mijn hond mogen aaien, er letterlijk bovenop duiken, en een grote bek geven als ik zeg dat ik dat niet wil 8)7

En dat was niet een veredelde achterstandswijk ofzo, op het eerste gezicht is het een prima plek om te wonen, maar de mensen die er wonen zijn gewoon een beetje apart, en dan krijg je vanzelf ook lichtelijk aparte kinderen. De volwassenen gaven ook altijd genoeg overlast.

Ben echt een stuk relaxter sinds ik hier woon, al vraag ik me soms wel af of ik nu niet de BBQ'de aso van het dorp ben geworden, het is hier zo rustig, het voelt alsof ik de enige ben die soms lawaai maakt :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Grvy schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:21:

Ik snap aan de andere kant best dat mensen serieus overlast kunnen hebben van redelijk "gewone" dingen. Neem nou een BBQ of tuinhaard ofzo. Wij woonden voorheen in een blok huizen, waar er 2 of 3 zaten die bijna letterlijk elke dag een rookpluim hadden hangen, meestal beginnend met een BBQ en dan als "toetje" een vuurkorf of tuinhaard. Dat gaat gewoon te ver. Als je 5 keer per week van 17:00 uur tot 23:30 uur in de stank zit, dan is het ook gewoon niet leuk meer. Daarnaast weten we inmiddels ook dat je beter naast de snelweg kan wonen dan in een huizenblok waar premanent (hout)rook hangt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je NIET meer mag BBQ-en, maar sommige mensen kunnen het gewoon niet beperkt houden tot "leuk". Het wordt bij die mensen dan echt een obsessie. Hetzelfde met muziekliefhebbers. Die heb je "gewoon" en "excessief". Dat eerste is niet een heel groot probleem meestal, maar zet een paar van de "excessieven" in een huizenblok en je hebt drama. En het stapelt zich allemaal op..... waardoor lontjes ook weer een stukje korter worden. :)

Moet zeggen dat ik toch erg blij ben met onze nieuwe woning, waar in de directe omgeving aanzienlijk minder buren wonen. Het probleem met de standaard woonblokken, is dat je er - als je pech hebt - een aantal mensen met dezelfde of een vergelijkbare "hobby" kunt treffen die elkaar qua overlast keurig aanvullen. Ik zou ook echt niet meer in een rijtjeshuis willen wonen waarbij de achtertuin aan de achtertuinen van een rijtje andere huizen grenst. Dan krijg je echt hoge concentraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:56:
[...]

Ik snap aan de andere kant best dat mensen serieus overlast kunnen hebben van redelijk "gewone" dingen. Neem nou een BBQ of tuinhaard ofzo. Wij woonden voorheen in een blok huizen, waar er 2 of 3 zaten die bijna letterlijk elke dag een rookpluim hadden hangen, meestal beginnend met een BBQ en dan als "toetje" een vuurkorf of tuinhaard. Dat gaat gewoon te ver. Als je 5 keer per week van 17:00 uur tot 23:30 uur in de stank zit, dan is het ook gewoon niet leuk meer. Daarnaast weten we inmiddels ook dat je beter naast de snelweg kan wonen dan in een huizenblok waar premanent (hout)rook hangt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je NIET meer mag BBQ-en, maar sommige mensen kunnen het gewoon niet beperkt houden tot "leuk". Het wordt bij die mensen dan echt een obsessie. Hetzelfde met muziekliefhebbers. Die heb je "gewoon" en "excessief". Dat eerste is niet een heel groot probleem meestal, maar zet een paar van de "excessieven" in huizenblok en je hebt drama. En het stapelt zich allemaal op..... waardoor lontjes ook weer een stukje korter worden. :)

Moet zeggen dat ik toch erg blij ben met onze nieuwe woning, waar in de directe omgeving aanzienlijk minder buren wonen. Het probleem met de standaard woonblokken, is dat je er - als je pech hebt - een aantal mensen met dezelfde of een vergelijkbare "hobby" kunt treffen die elkaar qua overlast keurig aanvullen. Ik zou ook echt niet meer in een rijtjeshuis willen wonen waarbij de achtertuin aan de achtertuinen van een rijtje andere huizen grenst. Dan krijg je echt hoge concentraties.
En ja, dat mag je denken. Alleen

Moet de straat zich aan jou aanpassen
Of jij aan de straat?

Zo simpel is het. Je kan niet verwachten dat iedereen zich anders gaat gedragen omdat 1 bewoner exact op de plek is gaan wonen waarvan hij wist dat die mogelijkheid er was.

Beetje als boven een supermarkt gaan wonen en klagen over geluidsoverlast 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
Bij mij maakt de buurman gebruik van een houtkachel (binnen EN buiten), de wind hoeft maar een beetje mijn kant op te staan en die stank komt mijn appartement binnen.

Kan je wel denken 'dan doe je de ramen dicht' en dat deed ik in de winter vooral maar in de zomer is ramen potdicht laten ochtend en avond niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-07 11:09
Lijkt er gewoon meer en meer op dat mensen geen rekening meer houden met andere mensen, met mijn buren heb ik een hele goede verstandhouding, als er geklust gaat worden dan geven we dat even door aan elkaar, Willen de buren een vuurkorf aansteken, dan zeggen ze dat, zodat ik even mijn slaapkamerraam dicht kan doen.

Maar een aantal buren aan de overkant van ons, tja.... Tokkies wil ik ze niet noemen, maar wel vaak een houding van schijt aan alles en iedereen. Hebben kinderen thuis wonen in de leeftijd 16 tot 25 jaar oid. 1 word regelmatig opgehaald door vrienden, en die hebben vrijwel allemaal een "petjesauto" noem ik het maar even O-) (golfje, BMW 3 serie, je kent ze wel) keiharde muziek, knallende uitlaat, wat ook een vreselijk irritante hype is tegenwoordig, en toeterend voor de deur staan. Meneer stapt in en er moet natuurlijk vol gas met knallende uitlaat en gierende banden weggereden worden, laatste keer zelfs een burnout :( . Ook diep in de nacht.

Ander gezin verderop zelfde liedje min of meer, komen midden in de nacht thuis (of vroeg in de ochtend) en gaan nog even gezellig hard napraten, motor laten draaien met kachelpijp uitlaat, muziekje er bij (en een lekker ballonnetje :+ ) . Halve straat wakker 8)7 Zijn al meerdere malen aangesproken, maar hebben er gewoon schijt aan.

En ja, ik ben ook jong geweest, maar als ik een vriend thuis bracht of zelf thuis kwam ging de radio zachter voor ik de straat in reed en deed gewoon stil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 36835

[...]
Kinderen voed je op zodat ze niet gillen en stampen in huis. Zo moeilijk is het allemaal toch niet? Helaas voor een (te) groot aantal mensen blijkbaar toch wel. |:(
Huh? Maar wij werken beide 36-40 uur in de week. Opvoeding gaat toch via de KDV/BSO? In het weekend willen we wijntjes drinken en sturen we kinderen naar buiten op de trampoline, zodat ze s' avonds met hun iPad moe op de bank kunnen zitten. Wij als ouders willen natuurlijk ook zo min mogelijk last. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Nu online
corset schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:08:
[...]

Of jij aan de straat?
Die discussie had ik een paar jaar geleden ook met mijn nieuwe overburen toen ze op oudejaarsavond een halve vuurwerkhal voor mijn deur afstaken en en daarna verder gingen met een brandstapel. Zij waren ook van mening dat nieuwe buren nou eenmaal nieuwe normen met zich meebrachten waar je je als gevestigde bewoner maar aan moest aanpassen.

Dat heb ik inderdaad gedaan, met een tuinslang en een schep om de brandresten voor hun voordeur te dumpen. Daarna nog een paar keer lik-op-stuk moeten toepassen, maar inmiddels gaat het wel goed. Ik kan veel hebben, maar ik heb inmiddels wel geleerd dat je bij asociale buren bereid moet zijn om nog net een stap verder te gaan zodat het niet meer jouw probleem is maar hun probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-07 21:52
Genieten dit topic... ;)
Kan iedereen die denkt overlast te ervaren aanraden dit door te lezen. Het relativeert goed.
Toevallig zat ik gisteren met wat maten in een appgroep wat rijdende rechter videootjes te delen over burenruzies...
... Ik ga daar altijd erg goed op, en heeft hetzelfde effect.
Ineens vallen je eigen buren dan best wel mee...

YouTube: Mr. Frank Visser doet uitspraak S6 A3 - Dave gaat door het lint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
GeeEs schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:16:
Genieten dit topic... ;)
Kan iedereen die denkt overlast te ervaren aanraden dit door te lezen. Het relativeert goed.
Toevallig zat ik gisteren met wat maten in een appgroep wat rijdende rechter videootjes te delen over burenruzies...
Ineens vallen je eigen buren dan ineens best wel mee...

Dit topic doet me altijd denken aan dat soort filmpjes. 0,0 sociaal besef. Wild roepen en beschuldigen, en nul bewijs "Ja maar het is echt zooo!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

GeeEs schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:16:
Genieten dit topic... ;)
Ineens vallen je eigen buren dan ineens best wel mee...

Hahaha ja ons Dave :+ Heerlijk stukje televisie

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

corset schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:08:
[...]

Of jij aan de straat?

Zo simpel is het. Je kan niet verwachten dat iedereen zich anders gaat gedragen omdat 1 bewoner exact op de plek is gaan wonen waarvan hij wist dat die mogelijkheid er was.

Beetje als boven een supermarkt gaan wonen en klagen over geluidsoverlast 8)7
En dat verschuift dus, juist door mensen die geen mate kennen. Om bij het voorbeeld van houtrook te blijven: daar staat al wat te gebeuren. De "klagers" hebben daar de wetenschap inmiddels mee en daar is de politiek niet ongevoelig voor. Het begint nu met "bewustwordingscampagnes", maar dat is niet het eindpunt. Het is net zo'n ouderwetse balans die inmiddels van het ene uiterste meer naar het midden is gegaan door een andere verdeling van de massa. Als de huidige ontwikkeling zich doorzet, gaat hij over een poosje over dat midden heen en uitslaan naar de andere kant. Dan komt er actief beleid i.p.v. bewustwordingscampagnes.

Zelfde met roken in de kroeg. Volgens jouw denkwijze zou iemand die last heeft van sigarettenrook dan maar gewoon niet naar een plaats moeten gaan waarvan hij zou kunnen weten dat er gerookt wordt. Maar daar is de balans inmiddels dus al uit aan het slaan naar de andere kant. We gingen van "roken, heel normaal", via "roken, dat lossen we samen op" naar "verboden te roken".

Dat zijn gewoon maatschappelijke ontwikkelingen. In de UK (even uit mijn hoofd) lopen inmiddels de eerste processen tegen de overheid vanwege slechte luchtkwalitiet in bepaalde gebieden. Even uit mijn hoofd naar aanleiding van de dood van een jong meisje met luchtwegproblemen. Dat meisje woonde in een gebied waar nu vastgesteld is dat de luchtkwalitiet bij lange na niet voldoet aan welke norm dan ook en medisch specialisten wijzen dat aan als voornaamste oorzaak. De overheid deed niets en wordt hierdoor nu aansprakelijk gesteld omdat ze wel verantwoordelijk zou zijn.

Verder denk ik dat het goed is om je te beseffen, dat "de straat" niet meer is dan een verzameling van ieder individu wat er woont. Er is dus geen "aanpassen aan de straat". Daarnaast: wat ga je doen als je evenveel voorstanders als tegenstanders hebt? Gaat het dan om het recht van de sterkste, of de grootste aso? Ik ben niet vies van een keer BBQ-en, maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om 5 keer per week een BBQ aan te steken op nog geen 4 meter afstand van de achtergevel van mijn buren. Da's gewoon een kwestie van goed fatsoen en een stukje inlevingsvermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:36:
[...]

En dat verschuift dus, juist door mensen die geen mate kennen. Om bij het voorbeeld van houtrook te blijven: daar staat al wat te gebeuren. De "klagers" hebben daar de wetenschap inmiddels mee en daar is de politiek niet ongevoelig voor. Het begint nu met "bewustwordingscampagnes", maar dat is niet het eindpunt. Het is net zo'n ouderwetse balans die inmiddels van het ene uiterste meer naar het midden is gegaan door een andere verdeling van de massa. Als de huidige ontwikkeling zich doorzet, gaat hij over een poosje over dat midden heen en uitslaan naar de andere kant. Dan komt er actief beleid i.p.v. bewustwordingscampagnes.

Zelfde met roken in de kroeg. Volgens jouw denkwijze zou iemand die last heeft van sigarettenrook dan maar gewoon niet naar een plaats moeten gaan waarvan hij zou kunnen weten dat er gerookt wordt. Maar daar is de balans inmiddels dus al uit aan het slaan naar de andere kant.

Dat zijn gewoon maatschappelijke ontwikkelingen. In de UK (even uit mijn hoofd) lopen inmiddels de eerste processen tegen de overheid vanwege slechte luchtkwalitiet in bepaalde gebieden. Even uit mijn hoofd naar aanleiding van de dood van een jong meisje met luchtwegproblemen. Dat meisje woonde in een gebied waar nu vastgesteld is dat de luchtkwalitiet bij lange na niet voldoet aan welke norm dan ook en medisch specialisten wijzen dat aan als voornaamste oorzaak. De overheid deed niets en wordt hierdoor nu aansprakelijk gesteld omdat ze wel verantwoordelijk zou zijn.

Verder denk ik dat het goed is om je te beseffen, dat "de straat" niet meer is dan een verzamelijk van ieder individu wat er woont. Er is dus geen "aanpassen aan de straat". Daarnaast: wat ga je doen als je evenveel voorstanders als tegenstanders hebt? Gaat het dan om het recht van de sterkste, of de grootste aso? Ik ben niet vies van een keer BBQ-en, maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om 5 keer per week een BBQ aan te steken op nog geen 4 meter afstand van de achtergevel van mijn buren. Da's gewoon een kwestie van goed fatsoen en een stukje inlevingsvermogen.
Zullen we dan maar het volgende doen?

Toestemming moeten vragen aan alle buren om de BBQ aan te mogen zetten
Geen houtkorf meer branden
Muziek alleen tot 18.00, anders kan de chihuahua van Melanie niet slapen
Geen klus geluiden tot 12.00 anders kan Marcel zijn roes niet uitslapen van politie agenten in elkaar rossen nadat z'n kluppie een voetbal wedstrijd had verloren

Ik heb 4-5x per week de BBQ aan, en ik heb daar rekening mee gehouden door briketten te kiezen (kokos) die nauwelijks rook veroorzaken. Zo doet iedereen dat hier. Weet je waarom? We overleggen en praten met elkaar ipv alleen maar klagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

corset schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:41:
[...]

Geen klus geluiden tot 12.00 anders kan Marcel zijn roes niet uitslapen van politie agenten in elkaar rossen nadat z'n kluppie een voetbal wedstrijd had verloren

Ik heb 4-5x per week de BBQ aan, en ik heb daar rekening mee gehouden door briketten te kiezen (kokos) die nauwelijks rook veroorzaken. Zo doet iedereen dat hier. Weet je waarom? We overleggen en praten met elkaar ipv alleen maar klagen.
Ik geloof dat soort mooie praatjes meestal niet. Die zijn vaak alleen maar bedoeld om eigen gedrag goed te praten. Blijkbaar voel je je namelijk wel enrom aansgesproken. Maar als niemand last heeft van jouw BBQ, dan is er toch helemaal geen probleem? Dan heb je dus ook geen klagende mensen, want er is niets om over te klagen. Onze oude buurman die bracht dit zelfs nog naar een next level met een uitleg wat een ander dan moest doen om zijn overlast niet als overlast te hoeven ervaren. Volgens hem viel het altijd reuze meeviel omdat hij <<insert random excuus>> en dan moest een ander maar <<insert wiilekeurige workaround zodat hij gewoon lekker z'n ding kon blijven doen>>. Stond hij je nog raar aan te kijken ook, als je hem daar op wees en aangaf het daar niet mee eens te zijn. :)

Ik moet zeggen dat dat in onze vorige buurt wel anders was. Daar hoorde je regelmatig mensen openlijk klagen over al die "stinkerds" in het blok waardoor ze 's avonds laat niet eens even de ramen open kunnen zetten en eigenlijk ook beter maar niet 's middags de was buiten op kunnen hangen. En dat snap ik dus ook wel. Nu we leuker wonen, zijn dat soort dingen verdwenen als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:51:
[...]

Ik geloof dat soort mooie praatjes meestal niet. Die zijn vaak alleen maar bedoeld om eigen gedrag goed te praten. Blijkbaar voel je je namelijk wel enrom aansgesproken. Maar als niemand last heeft van jouw BBQ, dan is er toch helemaal geen probleem? Dan heb je dus ook geen klagende mensen, want er valt niets om over te klagen. Onze oude buurman die bracht dit zlefs nog naar een next level met een uitleg wat een ander dan moest doen om zijn overlast, die volgens hem allemaal reuze meeviel omdat hij <<insert random excuus>> en dan moest een ander maar <<insert wiilekeurige workaround zodat hij gewoon lekker z'n ding kon blijven doen>>. Stond hij je nog raar aan te kijken ook, als je hem daar op wees en aangaf het daar niet mee eens te zijn. :)

Ik moet zeggen dat dat in onze vorige buurt wel anders was. Daar hoorde je regelmatig mensen openlijk klagen over al die "stinkerds" in het blok waardoor ze 's avonds laat niet eens even de ramen open kunnen zetten en eigenlijk ook beter maar niet 's middags de was buiten op kunnen hangen. En dat snap ik dus ook wel. Nu we leuker wonen, zijn dat soort dingen verdwenen als sneeuw voor de zon.
Dus ik praat mijn eigen gedrag goed omdat ik niet dezelfde mening heb als jij. Die is nieuw... Ik nuanceer het alleen, dat je soms ook even in de spiegel moet kijken ipv constant van anderen te verwachtend dat ze naar jou wil gaan buigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

corset schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:53:
[...]

Dus ik praat mijn eigen gedrag goed omdat ik niet dezelfde mening heb als jij. Die is nieuw... Ik nuanceer het alleen, dat je soms ook even in de spiegel moet kijken ipv constant van anderen te verwachtend dat ze naar jou wil gaan buigen.
Ja, precies. Bij jou is het niet erg, want jij hebt de juiste briketten en dan heeft er niemand last van. Als dat het geval was geweest, hadden we allemaal die briketten gebruikt natuurlijk. Of dan hadden we gewoon alle inferieure briketten en kolen kunnen verbieden, zodat alleen de juiste briketten gebruikt kunnen worden.

Maar nogmaals: blijkbaar ben jij niemand tot last, want anders had je dat natuurlijk gewoon geweten. En hier gaat gewoon gebeuren wat er altijd gebeurt: de extremen gaan het verpesten voor de rest. Kans zit er dik in, dat jij straks (wanneer dat weet ik ook niet) beperkt gaat worden door het gedrag van een groep mensen die anderen - tot luchtwegproblemen aan toe - flink tot last zijn en vaker dan "een enkele keer". Of dat dan een kwestie is van de verkeerde briketten, dat durf ik toch echt in twijfel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:03:
[...]

Ja, precies. Bij jou is het niet erg, want jij hebt de juiste briketten en dan heeft er niemand last van. Als dat het geval was geweest, hadden we allemaal die briketten gebruikt natuurlijk. Of dan hadden we gewoon alle inferieure briketten en kolen kunnen verbieden, zodat alleen de juiste briketten gebruikt kunnen worden.

Maar nogmaals: blijkbaar ben jij niemand tot last, want anders had je dat natuurlijk gewoon geweten. En hier gaat gewoon gebeuren wat er altijd gebeurt: de extremen gaan het verpesten voor de rest. Kans zit er dik in, dat jij straks (wanneer dat weet ik ook niet) beperkt gaat worden door het gedrag van een groep mensen die anderen - tot luchtwegproblemen aan toe - flink tot last zijn en vaker dan "een enkele keer". Of dat dan een kwestie is van de verkeerde briketten, dat durf ik toch echt in twijfel te trekken.
Je weet dat in de BBQ groepen die briketten al jaren worden aangeraden juist vanwege die reden? 8)7

Of zullen we dat soort informatie negeren?

gelukkig heb ik dagelijks contact met mijn buren, komen ze langs voor een drankje, eten ze mee etc. Dus nee, geen last van. En ik met m'n eigen zeer zware astma heb ook weinig last ervan. Raar toch?

Misschien even stoppen met mij beschuldigen van overlast veroorzaken zonder iets van bewijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
4 tot 5x per week? Hoe hou je het vol ;) Vind ik bijna een prestatie...

Hier lijkt het ook wel eens of iedereen dagelijks BBQt.
Vaak is dat in de realiteit maar 1 of 2 weekjes en dan is de lol er wel weer af. En ben je er weer 50 weken vanaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

GeeEs schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:14:

Vaak is dat in de realiteit maar 1 of 2 weekjes en dan is de lol er wel weer af. En ben je er weer 50 weken vanaf.
En dat is precies het punt, voor die paar weekjes per jaar op de 50 moet men bijna de hooivorken erbij pakken want stel je voor dat je iemand anders een plezier gunt.

Dat kan toch niet. :/

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
GeeEs schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:14:

Nu het kan en ik net een nieuwe heb. Experimenteren met rubs, marinades, vlees soorten. etc etc. Het is voor mij echt ontspanning. Na het werk thuis komen, briketten starter aan, en vlees voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

corset schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:10:
[...]

Je weet dat in de BBQ groepen die briketten al jaren worden aangeraden juist vanwege die reden? 8)7

Of zullen we dat soort informatie negeren?

gelukkig heb ik dagelijks contact met mijn buren, komen ze langs voor een drankje, eten ze mee etc. Dus nee, geen last van. En ik met m'n eigen zeer zware astma heb ook weinig last ervan. Raar toch?

Misschien even stoppen met mij beschuldigen van overlast veroorzaken zonder iets van bewijs
Ik beschuldig je niet. Ik zeg alleen dat ik er begrip voor heb, dat steeds meer mensen dit als overlast en risico zien. Als er niemand klaagt over jouw BBQ, wie ben ik dan om te stellen dat je tóch overlast veroorzaakt? Tenzij je toevallig een bepaalde oud-buurman van me bent. Maar blijkbaar gebruiken chef koks weer andere briketten of kolen, want veel van de overlast kwam uit zijn tuin. Het was echt maar een klein groepje ook, waar we last van hadden. Dat zijn dus precies die "excessieven" waar ik het eerder over had. En 2 weken per jaar...... dan mag je jezelf heel gelukkig prijzen hoor. Dat noem ik "amateurs". :)

Ik heb hier geen belang meer in he. Als onze buren een stinkende BBQ aansteken, dan kunnen we nu gewoon selectief wat ramen dicht doen en eventueel op een ander terras gaan zitten. We hebben zelfs 1 terras waarop we gegarandeerd rookvrij zitten. En onze buren zijn geen 20 huishoudens meer, maar een aantal wat op 1 hand te tellen is. De enige ruimte waar we mogelijk even niet zouden kunnen luchten, is onze inloopkast. Daar zit namelijk maar 1 raam in en dat zit vlakbij de achtertuin van onze enige directe buren. Onze slaapkamer heeft ook een balkon aan de zijgevel (dak van 1 van de erkers), dus die kan dan nog gewoon gelucht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
corset schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:29:
[...]

Nu het kan en ik net een nieuwe heb. Experimenteren met rubs, marinades, vlees soorten. etc etc. Het is voor mij echt ontspanning. Na het werk thuis komen, briketten starter aan, en vlees voorbereiden.
En gelijk heb je. Eet smakelijk! Klinkt goed.

Wij doen meestal als we de BBQ aangooien de buren ook vragen om mee te eten, of er gaat een bordje over de schutting. En vise versa. Scheelt ook enorm met hoe de overlast wordt ervaren.
En natuurlijk ff korte scan langs de buitengevel of de buuf het raam niet open heeft staan of de was buiten hangt. Hoe moeilijk kan het zijn...

[ Voor 31% gewijzigd door GeeEs op 14-05-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
corset schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:41:
[...]

Of gewoon "met mate", gewoon van beide kanten rekening houden met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit topic begon met een individuele zaak van de TS en is onderhand 'het grote klaag maar raak over de buren' geworden.

Gezien de vele stokpaardjes die langs komen en de scope niet meer aansluit, sluit ik het topic.

Tweakers Discord

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.