Ik heb nu ik vakantie heb continu een Google Home mini buiten hangen voor wat achtergrond muziek.
Zodra ik maar een paar meter weg ben van mijn terras en nog niet eens aan de schutting sta hoor ik hem nog maar amper.
De reden dat ik die continu aan heb staan is wat (voor mij) mooie muziek (Radio 10 of Radio 10 60's - 70's) op de achtergrond ook de andere geluiden wat afschermt (oa een regelmatig flink boerende buurman en zijn zoon) andere pratende buren. Het praten geeft voor mij geen overlast maar het geeft wel wat meer privacy.
1x in de paar weken eens een BBQ met een paar vrienden waar de muziek ook gewoon op de achtergrond blijft en wij het gewoon netjes houden wat praten betreft.
Natuurlijk wordt er soms wat gelachen of wat harder geroepen maar volgens mij niets wat buiten proporties is.
Gezopen wordt er sowieso al niet.
Zelfs de uitstroom van de vijverfilter zo gericht dat je buiten mijn vijver amper of helemaal niet kan horen. De waterloop hoor je al helemaal niet en de waterval alleen als ik die aan heb staan maar daarover de afspraak dat ze zich komen melden mochten ze er (over)last van hebben. Maar die staat niet heel vaak aan.
Een houtkacheltje voor de gezelligheid heb ik wel eens aan zitten denken (maar is er nog nooit van gekomen en gaat er denk ik ook niet meer komen) en als je daar een beetje oplet wat voor hout je gebruikt dan beperk je al een groot deel van de ergernissen (rook/stank) al haal je ze natuurlijk nooit helemaal weg.
Idem voor een BBQ, als je zomaar wat goedkope rommel (houtskool/briketten) gebruikt dan wil dat wel eens flink meuren of roken. Neem je de wat duurdere (vaak veel betere) varianten dan beperk je ook daarmee wat overlast.
Ik woon in een appartement heel dicht aan een speelveldje/tuintje waar nogal eens wat jengelende kinderen te horen zijn. Soms lijkt het wel een wedstrijd wie het hardst, langst en vaakst kan janken/schreeuwen (ik heb zelf helemaal niets met kinderen) wat dan op een gegeven moment wel begint te irriteren.
Maar het gewone spelen waarbij je ze natuurlijk ook goed hoort hoort er gewoon bij en allang blij dat er nog buiten gepeeld wordt ipv de hele dag achter een schermpje te zitten.
Al zouden ze met de buurt een inzameling houden om een aantal opblaaszwembaden neer te zetten dan zou ik er nog aan bijdragen :-P
Zo heb ik hier gezeik met de bovenbuurvrouw die al jaren loopt te mekkeren dat ze last heeft van de bomen in mijn tuin waardoor ze bang is voor vochtschade omdat de zon niet binnen kan schijnen.
De bomen staan een meter of 5 van de gevel af en regelmatig gesnoeid zodat ze op een meter of 3 afstand
blijven. Dus meer dan genoeg ventilatie.
De laatste paar keer was het zeiken dat ze niet ver genoeg weg kon kijken en de achterbuurvrouw niet kan zien.
Bomen dus onderin gesnoeid (in overleg met de woningstichting) dus de vorm is er een heel eind uit.
Op een gegeven moment zo beu dat ik 1 boom op een meter hoog af laat zagen. Zal ze blij zijn als de zon de hele dag staat de bakken op haar gevel en heel grote raam.
De andere zeikt ze ook weer over maar daar blijf ik voorlopig maar eens vanaf tot de woningstichting weer eens komt kijken (die ze voor van alles en nog wat regelmatig belt).
Het is wat geven en nemen met elkaar maar met sommige kan je niets afspreken daar is het voor hen alleen nemen en niets geven.
Edit:
bukkum schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:39:
[...]
Chloor kan ik me niet voorstellen maar goed. De pomp is idd ook echt not done vind ik. Ik heb een zwembad en mijn pomp staat in de garage, kan dat niet dan zet er een timer op voor snachts of zet m in een geïsoleerde bak. Dit is dus rekening houden meer je buren. Vuurkorf is ook gewoon onnodig stinkende overlast.
Dat is dus ook de reden dat ik mijn luchtpomp van de vijver in de schuur heb staan (waar die permanent aan staat) op een dempende ondergrond en als je aan de buitenkant van de schuur staat op 40 cm van de pomp kan je hem soms horen als je heel goed luistert. En dat is dan zelfs aan mijn kant van de tuin. Maar verder dan dat ook niet.
[Voor 10% gewijzigd door Ad de Jong op 10-08-2020 12:59]