Overlast buren

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 81.180 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-04 16:56
Beste allemaal,

Alvast excuses voor het lange bericht.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips om om te gaan met de volgende situatie:

2 jaar geleden hebben mijn vrouw en ik (28 en 29 jaar) een mooie twee onder één kap gekocht. Na het verhuizen zijn we kennis gaan maken met onze buren (zij huren). Prima mensen, met een oudere zoon (29,autistisch) die thuis woont. De zoon heeft twee hobby's: duiven en hout/metaal bewerken. De gehele garage is dan ook omgebouwd tot een werkplaats voor hem.

Sinds een aantal maanden is eigenlijk de ellende begonnen. De zoon is dag in dag uit aan het timmeren, boren, zagen binnen en buiten. De eerste keer dat ik naar de buren ben geweest was op zondag ochtend, toen hij weer begon, met de vraag of dit misschien 's ochtends in het weekend kan stoppen. Dit was geen probleem. Een aantal weken later begon het eigenlijk weer opnieuw. Mijn vrouw werkt onregelmatige diensten en is soms pas 's avonds laat klaar en wilt daarna uitslapen doordeweeks en in het weekend. Dit is onmogelijk doordat de buurjongen 'sochtends vroeg weer begint met boren, hameren, zagen of fluiten naar zijn duiven.

Nu ben ik een aantal weken geleden langs geweest bij de buren om te melden dat we er nu toch wel veel last van beginnen te krijgen en dat m'n vrouw ook geen rust kan krijgen zo. Ze is inmiddels ook 5 maanden zwanger en heeft haar rust hard nodig. Hierbij heb ik voorgesteld of er eventueel een bepaalde geluidsisolatie geplaatst zou kunnen worden of wellicht minder frequent timmeren. De buurvrouw vond het vervelend maar gaf aan dat het voor hen onmogelijk is hun zoon niet bezig te laten in verband met z'n beperking. Ze ging wel overleggen met haar man wat ze eventueel nog zouden kunnen doen.

Inmiddels weer een paar weken later, het timmeren is gewoon doorgegaan en deels verplaatst naar buiten, wat uiteindelijk net zoveel overlast geeft. Ik sta in de tuin m'n gras te maaien etc. Zie ik opeens dat er hele dikke schroeven door onze schutting steken (een stuk of 10). Ik was echt om te springen. Wij hebben deze schutting zelf betaald aangezien zij huren en niet wilden bijdragen. Ben dan ook direct weer naar de buren gegaan om aan te geven dat deze schroeven eruit moeten en dat ik dit geen normale gang van zaken vind. Opeens begint de buurvrouw te roepen tegen me dat we hun aan het pesten zijn en dat ik constant aan de deur sta om te klagen over alles. Waarbij ze aangeeft dat ik nu dingen aan het zoeken ben om over te klagen. Ik was eerlijk gezegd echt woedend maar heb het rustig en netjes gehouden en ook alles op tafel gelegd qua geluidsoverlast etc. Na een minuut of 20 praten heeft ze besloten de schroeven eruit te halen.

Nu weer een aantal weken later is het eigenlijk elke dag timmeren, zagen, boren. Zodra we zelf even rustig in de bank zitten, begint de ellende. Sochtends , smiddags, savonds. Ik zie dat m'n vrouw er echt veel last van ondervind en deze stress is ook echt niet goed voor haar en ons aankomende kindje. Ik weet me eigenlijk geen raad meer en heb ook geen zin meer om NÓG een keer aan te bellen.

Heeft iemand van jullie ervaring met soortgelijke situatie en wellicht tips? Ik heb zelf al gedacht aan buurtbemiddeling maar ik denk dat wanneer ik die stap neem, de relatie met de buren helemaal om zeep is. Echter als het niet anders kan...

Alvast bedankt voor jullie input en tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ga klagen bij degene van wie ze het huren? Denk dat die er niet vrolijk van wordt als 'ie hoort wat voor overlast zijn huurders veroorzaken.

Je hebt m.i. wel genoeg bij de buren zelf aangegeven dat je last van ze hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door FooLsKi op 28-03-2020 16:40 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-07 15:04

Agent47

I always close my contracts.

Ga eens met een wijkagent praten?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Praat met verhuurden, en licht een wijkagent in. buurtbemiddeling kan ook nuttig zijn, maar belangrijkste is dat jijzelf de rust in huis bewaart, en je vrouw bijstaat, en kalmeert. (niet de boel opfokken, hoor jij het ook, hij is alweer bezig etc etc.)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Overlast is overlast. Ongeacht tijd van de dag. Registreer het en neem het op met de wijkagent als die er is.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Politie bellen, wijkagenten, woningbouw coorperaties., verhuurders, buurtbemiddeling. Het heeft allemaal geen nut kan ik uit ervaring vertellen. Ze gaan een paar keer langs, dreigen met boetes, maar ze kunnen uiteindelijk ook niks.

In Nederland ben je als huurder gewoon enorm goed beschermd, ook al ben je een enorme aso. Zelfs de nieuwe "Aso-wet" die een paar jaar geleden in is gegaan wat er voor zorgt dat de burgermeester nu ook mensen uit hun huis kan plaatsen bij regelmatige overlast werkt in de praktijk niet.

Geluidsoverlast hoort bij dit dichtbevolkte land en wil je dat niet? Moet je vrijstaand met veel grond of achteraf ergens gaan wonen.

Je hebt in the end maar een paar opties:

- Het accepteren en jezelf maar aanleren dat het erbij hoort, er zijn ergere dingen. Jezelf opfokken heb je alleen jezelf mee.
- Verhuizen.
- In gesprek blijven gaan als dat mogelijk is. Bij echte aso's kansloos, maar bij jou zijn het niet echt aso's heb ik het idee.
- Hopen dat zij verhuizen.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:49
FooLsKi schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:39:
Ga klagen bij degene van wie ze het huren? Denk dat die er niet vrolijk van wordt als 'ie hoort wat voor overlast zijn huurders veroorzaken.

Je hebt m.i. wel genoeg bij de buren zelf aangegeven dat je last van ze hebt.
Overlast? Overlast is een mening. Wat doet deze jongen precies verkeerd? Mag je niet in je eigen tuin timmeren? Zolang de buurjongen zich aan de regels houdt met betrekking tot het aantal decibel en de tijden waarin hij geluid maakt, heeft TS toch echt 'pech'. Normaal zou redelijkheid iets zijn om met je buren over in gesprek te gaan. Want ik neem aan dat als de buren straks na de bevalling komen klagen over het gehuil van jullie baby dat jullie daar ook niks aan kunnen doen?

Dat zijn vrouw wil uitslapen is haar probleem, los dat je wel zou kunnen vragen om bijvoorbeeld straks met de baby op tijdstip xxx even stil te zijn in verband met slaapje baby. Los daarvan is alvast rolgordijnen laten plaatsen misschien wel verstandig alsmede de kant waar de slaapkamer is.

[ Voor 6% gewijzigd door President op 28-03-2020 16:53 ]

Acties:
  • +57 Henk 'm!

President schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:52:
[...]

Overlast? Overlast is een mening. Wat doet deze jongen precies verkeerd? Mag je niet in je eigen tuin timmeren? Zolang de buurjongen zich aan de regels houdt met betrekking tot het aantal decibel en de tijden waarin hij geluid maakt, heeft TS toch echt 'pech'. Normaal zou redelijkheid iets zijn om met je buren over in gesprek te gaan.

Dat zijn vrouw wil uitslapen is haar probleem, los dat je wel zou kunnen vragen om bijvoorbeeld straks met de baby op tijdstip xxx even stil te zijn in verband met slaapje baby. Los daarvan is alvast rolgordijnen laten plaatsen misschien wel verstandig alsmede de kant waar de slaapkamer is
Overlast is geen mening. Gewone leefgeluiden heb je te accepteren. Iedere dag, de hele dag klusgeluiden produceren is niet normaal en dus overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:10
Volgens mij valt hier niet veel te doen.

Je hebt twee keuzes, zorgen dat de buren vertrekken of stoppen met de overlast, of zelf vertrekken.
Dat eerste kan door handhaving van de verhuurder of gemeente. (een werkplaats aan huis kan strijdig zijn met het bestemmingsplan wonen)
De andere optie is zelf vertrekken, je hebt kennelijk niet vooraf onderzocht wat er om het huis heen plaatsvond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Altijd rustig blijven, altijd proberen open te communiceren, maar wel dossier opbouwen.

Leg contact met de verhuurder indien dit een woningcorporatie is, vraag hulp aan de wijkagent, registreer ondertussen alles. Je komt in een proces terecht wat niet makkelijk is, maar je moet je realiseren dat het heel moeilijk is om dit soort situaties niet te laten escaleren.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:51
Erg lastig. Met name de tijdstippen waarop zijn belangrijk om te noteren.

Verwacht verder niet veel van wijkagenten enz. Is de verhuurder een woningcorporatie? Dan heb je nog De meeste kans op hulp.

Verder geen goed nieuws, verhuizen. Vrijstaand wonen. Dat helpt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:17

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Heel vervelend maar ben bang dat je alleen naar de wijkagent kan en de verhuurder. En ik zou hier niet teveel van verwachten. Zo lang ze niet het huur regelment overtreden. Meestal staat er iets in niet voor 10 uur in de ochtend hard geluid maken.

Ik zou zelf nooit een huis kopen naast een huurhuis. Dit soort huizen worden vaak minder goed onderhouden en willen vaak niet meewerken aan gezamelijke dingen zo als een hek.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:55:
[...]

Overlast is geen mening. Gewone leefgeluiden heb je te accepteren. Iedere dag, de hele dag klusgeluiden produceren is niet normaal en dus overlast.
Tja, dan moet je het dus goed gaan documenteren... En nogmaals; mijn vrouw wil uitslapen is natuurlijk een slechte reden, je mag op zaterdag gewoon vanaf tijdstip xx.xx geluid maken

https://nl.hellolaw.com/j...k-word-gek-van-mijn-buren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Virtuozzo schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:00:
[...]

Altijd rustig blijven, altijd proberen open te communiceren, maar wel dossier opbouwen.

Leg contact met de verhuurder indien dit een woningcorporatie is, vraag hulp aan de wijkagent, registreer ondertussen alles. Je komt in een proces terecht wat niet makkelijk is, maar je moet je realiseren dat het heel moeilijk is om dit soort situaties niet te laten escaleren.
Ik had een enorm dossier, met video en geluidsopnames. Politie mag er niks mee doen, en woningcorporatie ook niet.

Het enige wat ze kunnen is heterdaad betrappen en een boete uitdelen, mits het strafbaar is. Een beetje timmeren in je achtertuin is dat niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:03:
[...]

Ik had een enorm dossier, met video en geluidsopnames. Politie mag er niks mee doen, en woningcorporatie ook niet.

Het enige wat ze kunnen is heterdaad betrappen en een boete uitdelen, mits het strafbaar is. Een beetje timmeren in je achtertuin is dat niet.
Dat klinkt vreemd. Nee, ze kunnen jouw dossier niet gebruiken, maar je hebt wel dossieropbouw nodig. Je hebt immers beheersing nodig over je positie in deze mocht dit escaleren. Met andere woorden, dat jij niet treitert, dat jij hulp zoekt, dat jij open staat, ga zo door - én dat er een consistent patroon van overlast is.

Daarmee bouw je een proces op voor ondersteuning. Je moet tijdens dossieropbouw eigenlijk de pijlen zien om te draaien, zogezegd.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
jeroen3 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:56:
Volgens mij valt hier niet veel te doen.

Je hebt twee keuzes, zorgen dat de buren vertrekken of stoppen met de overlast, of zelf vertrekken.
Dat eerste kan door handhaving van de verhuurder of gemeente. (een werkplaats aan huis kan strijdig zijn met het bestemmingsplan wonen)
De andere optie is zelf vertrekken, je hebt kennelijk niet vooraf onderzocht wat er om het huis heen plaatsvond.
De eerste dag nadat ons bod geaccepteerd was zijn we met de buren gaan praten. Zij gaven ook aan dat hun zoon aan houtbewerken deed en duiven had. Als we hier last van ondervonden, moesten we het even aangeven. Het eerste jaar dat we hier woonden, viel het eigenlijk allemaal mee. Af en toe hoorde je een hamer of boor. Echter is het nu echt élke dag weer. En lijkt het niet te helpen dat ik het aangeef dat we er last van ondervinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

President schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:03:
[...]

Tja, dan moet je het dus goed gaan documenteren... En nogmaals; mijn vrouw wil uitslapen is natuurlijk een slechte reden, je mag op zaterdag gewoon vanaf tijdstip xx.xx geluid maken

https://nl.hellolaw.com/j...k-word-gek-van-mijn-buren
Lees je eigen stuk eens zou ik zeggen. Er bestaat verder ook geen tijd die stelt dat je in die periode hinder mag veroorzaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:07:
[...]

Lees je eigen stuk eens zou ik zeggen. Er bestaat verder ook geen tijd die stelt dat je in die periode hinder mag veroorzaken.
Je zit heel erg te hameren op dat overlast niet mag, maar dat is gewoonweg totaal niet realistisch. Als ik mijn badkamer wil gaan verbouwen, dan zal er toch echt wat herrie bij komen kijken. Hopelijk ben ik zo sociaal naar mijn buren toe dat ik niet om 23:00 's avonds begin met herrie maken, maar jouw 'overlast is overlast, en overlast mag niet' is veel te zwart/wit.

Ik denk dat het voor Vincedf vooral een kwestie zal worden van duidelijke en redelijke afspraken maken, bijvoorbeeld dat de zoon tussen 10:00 en 15:00 herrie mag maken. En ook duidelijke afspraken over wanneer ergens wel of niet over geklaagd mag worden. Want nu heb je helaas ook de situatie dat je buren voelen alsof je op elke slak zout legt en het bij hun overkomt als pesten, maar ook dat kan je alleen verbeteren door begrip te tonen en duidelijk te communiceren.

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Voor zover ik weet bestaat er geen wettelijk maximum aan het aantal uur dat je per jaar mag klussen. Zolang het op normale tijden gebeurt, mag je zoveel spijkers slaan als je maar wilt. Het klinkt als een hobby, niet als zakelijk gebruik waar nog limieten aan zouden kunnen zitten vanwege de woonbestemming.
Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:13:
Ik denk dat het voor Vincedf vooral een kwestie zal worden van duidelijke en redelijke afspraken maken, bijvoorbeeld dat de zoon tussen 10:00 en 15:00 herrie mag maken.
En op welke tijden mag de baby straks huilen?

[ Voor 22% gewijzigd door RemcoDelft op 28-03-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 15:31
Vincedf schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:06:
[...]

De eerste dag nadat ons bod geaccepteerd was zijn we met de buren gaan praten. Zij gaven ook aan dat hun zoon aan houtbewerken deed en duiven had. Als we hier last van ondervonden, moesten we het even aangeven. Het eerste jaar dat we hier woonden, viel het eigenlijk allemaal mee. Af en toe hoorde je een hamer of boor. Echter is het nu echt élke dag weer. En lijkt het niet te helpen dat ik het aangeef dat we er last van ondervinden.
Ongeveer het enige wat je kunt doen is in gesprek blijven, meedenken naar oplossingen en proberen er samen uit te komen.

Even hard op denkend; wat voor de meeste autisten goed werkt is een regelmatig ritme en zo min mogelijk hier van af wijken. Dit geeft je wellicht mogelijkheden om samen met zijn ouders te kijken naar gezette tijden waarop hij kan boren/zagen/whatever. Zo heb je er zelf misschien ook nog wat sturing in en kies je uiteraard de momenten waarop dit voor jullie het minste overlast geeft.

Wat ook nog kan helpen is een onafhankelijke mediator. Zoek het eens op zou ik zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Biohazzard21 op 28-03-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
RemcoDelft schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:13:
[...]

En op welke tijden mag de baby straks huilen?
Tussen 17:00 en 19:00, anders begint het vervelend te worden.

Over sommige zaken kan je afspraken maken, zoals wanneer er geklust mag worden, over sommige zaken kan je geen afspraken maken, zoals wanneer een baby huilt. Vangt dat genoeg af, of heb je nog meer adviezen nodig van me? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:16:
[...]

Tussen 17:00 en 19:00, anders begint het vervelend te worden.

Over sommige zaken kan je afspraken maken, zoals wanneer er geklust mag worden, over sommige zaken kan je geen afspraken maken, zoals wanneer een baby huilt. Vangt dat genoeg af, of heb je nog meer adviezen nodig van me? :)
Inderdaad, dus straks na de bevalling afspraken maken wanneer de kleine zijn of haar twee slaapjes doen en vragen of ze daar rekening mee willen houden - er valt niks te eisen.

Daarnaast slaapkamers aan de voorkant IPV achtertuin en rolgordijnen: misschien dat je vrouw dan wel kan uitslapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:47
Vincedf schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:36:

Alvast bedankt voor jullie input en tips.
Deze mensen wonen er al jaren en jij bent nieuw, het wordt heel moeilijk om hun leven aan te passen aan jouw wensen. Ook als die wensen redelijk zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:13:
[...]

Je zit heel erg te hameren op dat overlast niet mag, maar dat is gewoonweg totaal niet realistisch. Als ik mijn badkamer wil gaan verbouwen, dan zal er toch echt wat herrie bij komen kijken. Hopelijk ben ik zo sociaal naar mijn buren toe dat ik niet om 23:00 's avonds begin met herrie maken, maar jouw 'overlast is overlast, en overlast mag niet' is veel te zwart/wit.

Ik denk dat het voor Vincedf vooral een kwestie zal worden van duidelijke en redelijke afspraken maken, bijvoorbeeld dat de zoon tussen 10:00 en 15:00 herrie mag maken. En ook duidelijke afspraken over wanneer ergens wel of niet over geklaagd mag worden. Want nu heb je helaas ook de situatie dat je buren voelen alsof je op elke slak zout legt en het bij hun overkomt als pesten, maar ook dat kan je alleen verbeteren door begrip te tonen en duidelijk te communiceren.
Je leest wat selectief. Normale leefgeluiden is niets mis mee. Overlast die te voorkomen is is precies dat, overlast. Het verbouwen van je badkamer valt daar niet onder. Want niet onvoorkombaar. In alle redelijkheid mag je gewoon verwachten dat iemand zijn badkamer mag verbouwen. Het word overlast op het ogenblik dat je daar 3 maanden lang 7 dagen in de week mee bezig bent.

Het verbouwen van je badkamer en daarbij behorende overlast hoort erbij. Een hobbyruimte waar iemand dagelijks hoorbaar zijn hobby uitoefent niet.

@RemcoDelft Zie hierboven. Huilende kinderen zijn niet te voorkomen. Valt niet tegen te klagen. Zelfde als overlast van een school bijvoorbeeld. Niks aan te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 28-03-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:28:
[...]

Je leest wat selectief. Normale leefgeluiden is niets mis mee. Overlast die te voorkomen is is precies dat, overlast. Het verbouwen van je badkamer valt daar niet onder. Want niet onvoorkombaar. In alle redelijkheid mag je gewoon verwachten dat iemand zijn badkamer mag verbouwen. Het word overlast op het ogenblik dat je daar 3 maanden lang 7 dagen in de week mee bezig bent.
Volgens mij verwoord je een aantal zaken niet helemaal zoals je ze bedoelt. Want je zegt aan de ene kant dat badkamer verbouwen 'niet onvoorkombaar' is, dus voorkombaar. Wat in theorie waar is, want je kan voorkomen dat je je badkamer gaat verbouwen. Maar daarna zeg je dat je je badkamer wel mag verbouwen. Dus dat rijmt niet helemaal met elkaar.

Maar goed, ik ga er even vanuit dat je bedoelt dat je je badkamer wel mag verbouwen en dat verbouwgeluiden dus geen overlast zijn. Maar wie bepaalt dat? En waarom is volgens jou 3 maanden lang 7 dagen per week verbouwen opeens wel overlast? Gaat het om de frequentie? Of de duur? Is 2 maanden lang het limiet, volgens jou?

Ik doe even vervelend, omdat het allemaal zo simpel niet is. En ik snap best je punt dat een klushobby wat anders is dan je badkamer eenmalig moeten verbouwen. Maar een hobby, zeker voor iemand die dat blijkbaar nodig heeft om te kunnen functioneren, moet ook tot zekere hoogte uitgeoefend kunnen worden, toch? Natuurlijk niet ten koste van alles, maar je kan in ieder geval sociaal gezien niet eisen dat je buren nooit herrie maken als de herrie vanuit een hobby komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Het is prima simpel maar je maakt het inderdaad nodeloos ingewikkeld. Je gaat vervolgens uit van wat aannames en dat moet ik dan gaan weerleggen. Zie het stuk wat al eerder is gelinked. Daarnaast staan er ook hier op t.net legio topics waar dit allemaal al aan bod is gekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:06
wel doen:
  • melden bij wijkagent
  • melden bij verhuurder
niet doen:
  • op tweakers komen klagen
dat laatste lost namelijk niks op en geeft geen genuanceerd beeld van de situatie. Gewoon niet doen dus. Hop naar de wijkagent

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:38:
Het is prima simpel maar je maakt het inderdaad nodeloos ingewikkeld. Je gaat vervolgens uit van wat aannames en dat moet ik dan gaan weerleggen. Zie het stuk wat al eerder is gelinked. Daarnaast staan er ook hier op t.net legio topics waar dit allemaal al aan bod is gekomen.
Welke aannames doe ik precies?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Webgnome schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:40:
wel doen:
  • melden bij wijkagent
  • melden bij verhuurder
niet doen:
dat laatste lost namelijk niks op en geeft geen genuanceerd beeld van de situatie. Gewoon niet doen dus. Hop naar de wijkagent
Onzin. Juist Tweakers kan hele goede tips geven om hier mee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:50:

Je hebt in the end maar een paar opties:

- Het accepteren en jezelf maar aanleren dat het erbij hoort, er zijn ergere dingen. Jezelf opfokken heb je alleen jezelf mee.
- Verhuizen.
- In gesprek blijven gaan als dat mogelijk is. Bij echte aso's kansloos, maar bij jou zijn het niet echt aso's heb ik het idee.
- Hopen dat zij verhuizen.
Dit is denk ik wel een goede samenvatting van wat er mogelijk is. Ik ga het aankaarten bij hun verhuurder. We hebben al eens gedacht aan zelf verhuizen. Maar we wonen echt op zo'n mooie plek die we hier niet meer gaan vinden voor de prijs die wij betaald hebben. We hebben hier veel geluk mee gehad om het zo te zeggen. Ik zal er dan ook eerst alles aan doen om de overlast te stoppen, voordat ik ga verhuizen. Ik weet zelf dat de verhuurder, die tevens de bouwer van de huizen is (nieuwbouw), de woningen graag wil verkopen. Zij zijn begonnen met huren toen de huizenmarkt op z'n gat lag. Inmiddels zijn alle zelfde woningen verkocht, alleen mijn buren huren de woning nog omdat ze deze niet kunnen kopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vincedf
Webgnome schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:40:
wel doen:
  • melden bij wijkagent
  • melden bij verhuurder
niet doen:
Uit ervaring weet ik dat ik vanuit Tweakers vaak hele goede input/tips ontvang. Vaak beter dan gespecialiseerde forums op het gebied van wonen etc. Deze post was dan ook niet om te klagen, maar meer om eventuele ervaringsdeskundigen om hun tips en input te vragen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04:42
Dit is gewoon overlast en kan je aankaarten bij de verhuurder of wijkagent. Vervelend voor de ouders dat hun jongen autisme heeft maar daar is dagbesteding voor bedacht. Allemaal leuk dat hij een werkplaats midden in een woonwijk heeft gebouwd maar dat is gewoon echt niet de bedoeling.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 17:26

Pos

@Vincedf ik lees ook dat de beste man autistisch is en 29. Kan hij zijn geliefde hobby tijdens de werkuren voor de normale mens niet elders beoefenen?
Ik neem aan dat maatschappelijk werk wel iets zou kunnen betekenen. Wellicht dat er een maatschappelijke ruimte is waar hij naartoe kan met onderricht van zijn ouders. En dat dat zijn "normaal" wordt.
Hij is autistisch, niet verstandelijk beperkt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-07 18:56
Nog niets gehoord over de rest van de buurt. Weet je of er meer mensen last van hebben :?
Het zou zeker helpen als er meerdere huizenbezitters dezelfde klacht bij de verhuurder/wijkagent laten horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 11:15

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Probeer met de buren een dialoog te vinden of het mogelijk is om op vaste dagen/tijden het timmeren toe te staan. Dan kunnen jullie je er op instellen en naar die momenten toe leven.

Maar! Als de buurman een huurder is, dan kan je wel degelijk in gesprek gaan met de verhuurder. Als dit een woningcorporatie is, dan heeft de huurder een overeenkomst, en is deze gehouden aan regels. Een regel die bij alle verhuurders in de algemene voorwaarden staat is dat ze geen overlast mogen veroorzaken. De buren zullen dus maatregelen moeten treffen om die overlast zoveel mogelijk te beperken. Je kunt de verhuurder dus vragen op te treden.

En schade toebrengen aan andermans eigendom is al helemaal uit den boze. Ik denk dat je dit wel kan melden bij je verzekering. Die gaan de schade dan weer verhalen op je buren.

[ Voor 4% gewijzigd door Nijl op 28-03-2020 18:30 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 18:14

HugoBoss1985

Xenotech

Ten eerste zou ik de communicatie met de buren aangaan/open houden.
Op een moment dat iedereen rustig is ;)
Probeer afspraken te maken over de tijdstippen; bespreek wat goed is voor beide partijen.
En even niet achter hun rug om (Politie, Woningcorporatie, etc) totdat je echt het gevoel hebt dat er niets meer met je buren te beginnen is.
Dat (achter hun rug om) kan de relatie met je buren nog slechter maken.
Ik hoop voor je dat het niet zo ver komt.

In ieder geval zou ik vanaf dan pas verder kijken naar aanvullende opties/maatregelen.
Een dossier opbouwen lijkt mij ook een hoop extra werk en zorgen/stress en dan ben je er nog intensiever mee bezig dan nu.

En persoonlijk vind ik laat in de avond geluidsoverlast veroorzaken in een woonwijk ook (en/of dag-in-dag-uit gedurende de dag) erg asociaal.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-03-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er zijn ook dingen als bestemmingsplannen en regels voor stelselmatig geluidsoverlast. In de wet staat dat je mensen die in jouw buurt wonen geen onrechtmatige hinder mag toebrengen. Enige hinder is toegestaan, maar onrechtmatige hinder niet. Wanneer hinder onrechtmatig wordt, hangt weer af van de ernst van de hinder en de duur ervan. Via de rechter kun je een procedure starten om de overlast te beëindigen.

Het geluidsoverlast lijkt veroorzaakt te worden door iemand met een verstandelijke beperking. Er zijn inderdaad ook plekken waar deze mensen naartoe kunnen om zo hun omgeving niet tot last te zijn. Ik zou nogmaals langsgaan en aangeven dat je via de rechter dit gaat afdwingen als ze het zelf niet oplossen.

Wat ik zelf in het verleden wel eens heb gedaan bij buren die niet wilden meewerken was simpelweg mijn 5.1 set keihard aanzetten een paar uur lang op doordeweekse dagen tussen 20:00 en 23:00, wat de wettelijke grens is. Die mensen moesten vroeg op en hadden een baby en kwamen na een week ook even bij mij klagen met lede ogen. (Ze sloegen met deuren, schreeuwden keihard, keiharde muziek vroeg in de ochtend, ook veel binnen klussen, etc.)

Opeens konden zij toch inzien dat we samen wellicht tot een oplossing konden komen.

Maar vuur met vuur bestrijden is natuurlijk niet netjes en niet hoe je het zou moeten oplossen. Ik zou dan ook absoluut geen one-way duiventil installeren met lokvoer erin in jouw eigen tuin. Dat zijn huisdieren in jouw duiventil gaan zitten kunnen zij zien als diefstal; jij kan het zien als gevaarlijk ongedierte wat zich in jouw tuinhuis nestelt.

Maar hou de eer aan jezelf. Al zou ik er wel alles aan doen om jouw ongeboren kind voorop te stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Blue-eagle op 28-03-2020 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-07 12:41
ybos schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:14:
Nog niets gehoord over de rest van de buurt. Weet je of er meer mensen last van hebben :?
Het zou zeker helpen als er meerdere huizenbezitters dezelfde klacht bij de verhuurder/wijkagent laten horen.
2-onder-1-kap wordt lastig om echt nog verdere buren te vinden die overlast ervaren. Kan wel, maar lastig.

Geen idee, @Vincedf . Jullie hebben dat huis gekocht en daarmee wordt het iets lastiger. Voor wij dit huis kochten overlast gehad in sociale huur met allerlei werklozen om ons heen, vluchtelingen, etc. Overdag flinke geluidsoverlast naast ons, en vervolgens 's nachts van de migranten boven ons die geen dagbesteding hadden. De hele nacht door geloop, gestamp, muziek, gebel, alles. Als die druppel is bereikt, dan is letterlijk elk geluid overlast.

Eindelijk een huis gekocht (hoekhuis), en wat een vrede. Probeer het gesprek gaande te houden voor die druppel is bereikt.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

Anoniem: 403357

Ik denk dat mensen die woorden gebruiken als "overlast is relatief", "blijf in gesprek" of "probeer er mee te leren leven" niet snappen hoeveel impact zoiets op iemand leven kan hebben. Dat is niet vervelend bedoeld, maar tot je dit zelf een keer meemaakt is het heel lastig in te zien wat dit met een mens kan doen. Op een gegeven moment krijg je al angst om naar bed te gaan omdat je bang bent voor wat er weer komen gaat. Elk positief mens klapt op een gegeven moment.

Heb zelf te maken gehad met een onderbuurman die op de raarste momenten op het balkon ging blowen. Hoeveel last kan je daarvan hebben zou je zeggen? Nou, door het onderdruksysteem in onze appartementen voor luchtverversing rook het bij mij binnen naar een koffiehuis. Ik kon letterlijk niet meer in de slaapkamer komen zonder enorme hoofdpijn te krijgen. Luchtverversingssysteem kon niet uit, dus dan moet je toch wat. Gesprek naar gesprek gehad, maar meneer vond het zijn recht om op z'n eigen balkon te kunnen blowen. Als ik daar last van had moest ik maar ergens anders heen gaan. Je kan het gewoon niet negeren hoe hard je dat ook probeert.

Op een gegeven moment ga je zelf dan (netjes gezegd) ook niet meer zoveel rekening houden. Het is niet dat ik met opzet overlast ging veroorzaken, maar ik was er zelf altijd nogal op gesteld het zo min mogelijk te doen (je trekt de schoenen pas bij de voordeur aan, schuift de stoelen net wat extra zachter aan als het laat is geworden met vrienden, je stelt je bas speaker wat zachter af dan je normaal zou doen etc.) en dat extra beetje rekening houden houd gewoon op een gegeven moment op. Toen kwam heel snel de vraag van de onderbuurman of we toch nog een keer met elkaar in gesprek konden.

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik hier niet ook een beetje op gehoopt had, maar op een gegeven moment moet je wat. Dus als mensen zeggen dat ze met opzet de TV wat harder zetten tot precies 23.00 omdat het mag snap ik dat heel goed. En mensen laten ervaren wat overlast is helpt soms ook gewoon heel goed om mensen te laten beseffen hoeveel overlast ze zelf eigenlijk veroorzaken. Als je elke avond tot 23.00 zelf gaat hameren, omdat dag mag, dan merken ze pas hoe vervelend dat kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-07 15:16
Ik lees dat je eigenlijk tot nu toe alleen met de buurvrouw in gesprek bent geweest.
Heb je al eens geprobeerd om met de buurman te praten?

Misschien klikt het tussen jullie 2 beter, of heeft hij betere oplossingen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vincedf
Allemaal bedankt voor jullie input. Zeker nuttige info!
Anoniem: 403357 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:23:
Ik denk dat mensen die woorden gebruiken als "overlast is relatief", "blijf in gesprek" of "probeer er mee te leren leven" niet snappen hoeveel impact zoiets op iemand leven kan hebben. Dat is niet vervelend bedoeld, maar tot je dit zelf een keer meemaakt is het heel lastig in te zien wat dit met een mens kan doen. Op een gegeven moment krijg je al angst om naar bed te gaan omdat je bang bent voor wat er weer komen gaat. Elk positief mens klapt op een gegeven moment.
Dit dus. Er zijn nog meer punten die ik niet in m'n verhaal heb verwerkt zoals een kippenhok wat opeens aan m'n schutting werd gebouwd en door m'n schutting geboord. Hier heb ik zelfs m'n mond over gehouden (vraag me niet waarom).
Op een gegeven moment is alles bij elkaar gewoon de druppel en ga je alles horen en zien, zonder dat je dit eigenlijk wilt.
lightemup schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:00:
Ik lees dat je eigenlijk tot nu toe alleen met de buurvrouw in gesprek bent geweest.
Heb je al eens geprobeerd om met de buurman te praten?

Misschien klikt het tussen jullie 2 beter, of heeft hij betere oplossingen?
Buurman heb ik ook al aantal keer gesproken. Alleen is het lastig omdat hij vaak overdag werkt (ook in het weekend). Ik heb eerlijk gezegd na de laatste keer dat de buurvrouw aangaf dat we hun aan het pesten zijn met m'n geklaag, ook niet echt meer de behoefte of durf om nóg een keer aan te bellen. Ik heb inmiddels een nette open brief geschreven naar de buurtbemiddeling. Via de verhuurder werd aangegeven dit eerst met hen op te pakken. Mocht dit niet helpen, gaan zij er mee aan de slag. Ik hoop dat zij mij ook verder kunnen helpen. Ik houd jullie op de hoogte als er wat veranderd.

Kleine update (31-03): Gisteren telefonisch contact gehad met de buurtbemiddeling. Zij gingen bij de verhuurder het telefoonnummer van m'n buren navragen en ze bellen. Hierna zullen ze mij weer contacten. Ben benieuwd..

[ Voor 5% gewijzigd door Vincedf op 31-03-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:12
Misschien kaap ik het topic, maar onze buren hebben vrij veel last van contactgeluiden van ons. Zijn er technische middelen om de geluidsisolatie te verbeteren? De woningscheidende muur is twee lagen betonsteen met misschien 5cm spouw - volgens mij helaas wel verankerd aan elkaar.

Als het mogelijk is om die spouw vol te laten spuiten en daarmee het probleem te verhelpen, is dat eigenlijk een heel makkelijke beslissing, maar ik lees op veel plekken dat dat juist het omgekeerde effect heeft..

Edit: op aanraden van ciris een nieuw topic geopend.

[ Voor 6% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 02-04-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:46:
Misschien kaap ik het topic, maar onze buren hebben vrij veel last van contactgeluiden van ons. Zijn er technische middelen om de geluidsisolatie te verbeteren? De woningscheidende muur is twee lagen betonsteen met misschien 5cm spouw - volgens mij helaas wel verankerd aan elkaar.

Als het mogelijk is om die spouw vol te laten spuiten en daarmee het probleem te verhelpen, is dat eigenlijk een heel makkelijke beslissing, maar ik lees op veel plekken dat dat juist het omgekeerde effect heeft..
Open een nieuw topic.

En als tip, contactgeluid is precies dat. Dat los je dus niet op met isoleren van een spouw. Bij contactgeluid moet je de boel ontkoppelen. Dus een zwevende vloer of losstaande voorzetwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:43
In die twee jaar dat jullie buren zijn, hoe vaak is er (buiten klagen) contact/gesprek geweest met de buren? Gewoon even kopje koffie doen, verjaardagen oid, of gewoon een praatje in de tuin.

Ik weet niet of het hier ook speelt, maar het komt volgens mij nogal eens voor dat burenruzies ontstaan, omdat er geen enkele vorm van contact is en daardoor ook geen tot weinig begrip en goodwill ontstaat (van beide partijen).

Ik krijg bij het lezen van je verhaal namelijk niet de indruk dat er sprake is van treiter- of bewust asogedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 01-04-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Hebben jullie de zaak al eens aan een advocaat voorgelegd?
Tweakers kunnen wel vinden dat het rechtmatig is of juist niet rechtmatig, maar een advocaat zou in kunnen schatten in hoeverre een rechter geluid van iemand die dagelijks uren lang timmert als onrechtmatig zal beschouwen. Bij juridische stappen is uiteraard de relatie wel verpest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-07 16:36
Zolang je niets beters geregeld hebt, kun je misschien oordoppen op maat voor het slapen aanschaffen. Deze zijn zachter dan de gewone oordoppen op maat, ik heb er geen ervaring mee, maar denk er ook wel vaak over deze aan te schaffen: https://www.beterhoren.nl...herming/oordoppen-op-maat
Zelf heb ik n.l. oordoppen op maat voor muziek, omdat ik last van een piep in mijn oor kreeg. Deze gebruik dagelijks een aantal uur en kan ik vrij makkelijk snel in en uit doen. Ik gebruikte ze vroeger ook om omgevingsgeluid te dempen. De zachtere slaapdoppen kunnen de nachtrust wellicht verbeteren.

Als tussenoplossing kun je ook een goede ANC hoofdtelefoon aanschaffen, hier de 2 toppers van dit moment: YouTube: Bose 700 Headphones VS Sony 1000xm3 ANC Headphones - Comparison Video
Mooie vergelijkingssite: https://www.rtings.com/he...?usage=9287&threshold=0.1

En dan een aantal peperdure lange termijn oplossingen: https://www.akoestiekwinkel.nl/woning

Alle beetjes helpen om wat rust te kunnen vinden, hoop dat die buurjongen alleen door het virus nu zou vaak in de tuin klust, weet niet of je daar al naar geïnformeerd hebt? Had niet genoeg tijd alles te lezen, maar wilde toch wat helpen, omdat ik heel erg goed weet hoe ernstig geluidsoverlast kan zijn. Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De vorige eigenaren van ons huis hadden een beetje hetzelfde maar dan omgekeerd. De buurman is ook een beetje autistisch/contactgestoord. Je kan hem wel groeten en zo maar veel meer dan dat lukt niet, maar het was de bewoner/eigenaar van ons huis die de hele dag zat te timmeren :) Nouja, hun zijn dus verhuisd naar een vrijstaande woning, daar ga je weinig aan hebben als advies aangezien je dit huis pas net hebt en geen invloed hebt op waar de buurjongen woont.

Misschien kun je wel overleggen dat hij gaat timmeren op een sociale werkplaats of bepaalde tijden afspreken, of verder van het huis, of in een garage of schuur. Dat je vrouw onregelmatige uren werkt daar kunnen buren natuurlijk geen rekening mee houden, ik neem aan dat ze dan ook verduisterende gordijnen heeft om minder last van zonlicht te hebben en dan kan ze ook oordopjes gebruiken. Of misschien heb je de mogelijkheid om de slaapkamer te verplaatsen naar de andere kant van het huis.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Heb niet alle posts gelezen. Je bent er weliswaar later gaan wonen maar dat betekent niet dat je overlast hoeft te accepteren.

Je kan de gemeente bellen, afdeling toezicht/omgeving en die kunnen het meten of het over de grens gaat van de norm voor geluid. je wilt wellicht niet direct een conflict veroorzaken dus zou ik proberen het met een dergelijke tussenpartij te proberen op te lossen.

Er is onlangs een zelfde soort zaak bij de rijdende rechter geweest en ging over een vogelkooi in de tuin. de buurbrouw werd gek van het gekwek van de vogels. De buurvrouw woonde er wel langer maar kreeg uiteindelijk geen gelijk en moest de herrievogels wegdoen. ook werd gekeken of jouw huis voldoende was om de herrie te kunnen tegenhouden. Dus wat kan je zelf doen is ook een punt. Ik heb ook een zaagbuurman die elke dag hout zaagt maar ik ben er aan gewend geraakt maar snap de irritatie wel. Ook was er een winkel die een koeling in de tuin had staan die herrie maakte en de gemeente heeft een boete opgelegd uiteindelijk, was paar straten verderop. Het duurt wel wat lang voor je resultaat hebt, maar politie is wat heftig. Voorkom ruzie dus want daar wordt niemand beter van.

Je hebt dus wel een punt. op internet staan de geluidsnormen voor overdag en voor de avond en met een app kun je de decibellen meten. Dan weet je iets meer over je rechten

[ Voor 54% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je kunt het ook proberen te gooien op de Wet Milieu Beheer. De garage (zeker met alle apparatuur erin), het soort activiteit en de hoeveelheid waarmee er gewerkt wordt, maken het al snel vergunningplichtig. Een goede advocaat kan je hierin bijstaan en je kunt daar best veel kanten mee op. Ook bijvoorbeeld met een buurtbewoner die constant aan auto's of motoren ligt te klooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
Peatsmoke schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:11:
Je kunt het ook proberen te gooien op de Wet Milieu Beheer. De garage (zeker met alle apparatuur erin), het soort activiteit en de hoeveelheid waarmee er gewerkt wordt, maken het al snel vergunningplichtig. Een goede advocaat kan je hierin bijstaan en je kunt daar best veel kanten mee op. Ook bijvoorbeeld met een buurtbewoner die constant aan auto's of motoren ligt te klooien.
Ik ben jurist/advocaat en ik denk dat dat niet nodig is. Kost geld en de gemeente doet zeker wat. Kan langer duren maar is uiteindelijk een oplossing zonder ruzie....ligt aan wat TS wil ook uiteraard.

De dienst omgeving, zo heet het geloof ik, heeft een meting uitgevoerd en de herriemaker geïnformeerd te stoppen. Deed hij niet jarenlang maar de meeste mensen doen het wel als ze info krijgen dat het niet mag.

[ Voor 13% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Peatsmoke schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:11:
Er kan ook een APV zijn. Maar aangezien TS zijn huis ook net heeft zal dat wel niet want dan had hij dat wel geweten. Bij mij zijn wel wat aanvullende regels (geen bedrijf aan huis enzo) maar die kwamen uitgebreid aan bod bij de makelaar en daarna nog een keer bij de notaris.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
Het is geen APV iets denk ik maar gewoon een standaard norm die voor gewone huizen geld in een woonwijk.

Overdag mag je meer dan in de avond. Ze zijn best schappelijk en helpen aardig mee, inieder geval in Den Haag.

Bedrijf aan huis mag meestal niet maar het kan ook een hobby zijn en dat heb ik veel gezien. Het kan toch verboden worden als het boven de 80 db (uit mn hoofd) komt. in de avond moet lager nog zijn.
Het is een ander geval als je boven een cafe gaat wonen en dan gaat klagen. Dit is wat anders denk ik toch, ik ben geen orakel maar overlast van een cafe waar je boven gaat wonen en je wist dat ze klanten hebben is het toch wat rottiger. Maar toch zijn ze wel streng als het in de avond is. Politie staat hier regelmatig bij de kroeg. Ik ben immuun ervoor maar nu is hij dicht. Heeft forse boetes gehad. maar niet alleen voor het geluid.

Dat de buurman een zager is kon je ook niet echt weten trouwens. Staat niet echt in de advertentie. Ook hier is jurisprudentie over van een huis in amsterdam die een tuin deelde met een huis van het amsterdamse corps en die barbecuede en riepen iets te hard. Die zaak heeft de klager verloren maar ik heb de argumenten niet nu. Kan wel opzoeken. Het ging om een grachtenpand en een rechter die voor zijn eigen college moest pleiten en de zaak verloor. Het is geen uitgemaakte zaak.

Edit:

https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBAMS:2008:BF5087

let wel dat de overlast bewust verzwegen was, toch wat anders, de koper heeft hier naar gevraagd voordat hij kocht. toch ander vonnis koper kreeg gelijk

[ Voor 63% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 07:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik denk dat je het vooral moet zoeken in het structurele karakter van de overlast. Dat is namelijk wat het "onrechtmatig" maakt. In principe mag je op werkdagen en zaterdag tussen (afhankelijk van APV) tussen 8:00 uur en 22:00 uur wat meer geluid produceren, maar niet structureel. Dus een hobby is best, maar dat mag dus niet resulteren in dagelijks uren geluidsoverlast. Echter... klagen over kakelende kippen elke dag heeft niet zoveel zin. Dat wordt al vrij snel onder "normale leefgeluiden" geschoven. Echter, een haan die elke dag en de hele dag de hele buurt bij elkaar kraait kan bijvoorbeeld wel als "onrechtmatig" gezien worden in een woonwijk.

Aangezien ik lees dat de buur"jongen" zelfs op zondagochtend aan het zagen en boren is, krijg ik toch wel een beetje het idee dat we wel met enige "tokkie-factor" rekening moeten houden. Iedereen zou moeten kunnen begrijpen dat dat gewoon niet kan. En dat kwartje is bij de buren blijkbaar nog niet eens gevallen, dus ik vrees dan ook dat je vrij veilig kunt aannemen dat ze zich vooral focussen op wat ze zelf denken nodig te hebben en er totaal niet bij stilstaan wat dat voor anderen betekent.

Maar als je dit via de "regeltjes" wil gaan aanpakken, dan wordt het wel een gevalletje "lange adem" vrees ik. Je zult dan namelijk het structurele karakter moeten gaan aantonen, voordat er echt stappen gezet zullen gaan worden. En dat betekent dus dat je om te beginnen een dossier van een aantal maanden moet gaan aanleggen. Doe je dat niet, dan schuift de tegenpartij het met een mooi verhaaltje gewoon onder "incidenteel" en bereik je niets. Als je die richting overweegt, zou ik daar nu gewoon mee beginnen. Vergeet in dit hele verhaal de onregelmatige diensten van je vrouw en haar wens om uit te slapen. Dat geeft je geen andere (lees; meer) rechten als een ander en is in het hele verhaal dus niet relevant. Overdag is er meer geluid en als dat hinderlijk is gecombineerd met je eigen dagindeling, dan zul je daar zelf een oplossing (oordopjes bijvoorbeeld) voor moeten zoeken.

Wat doet de buurjongen trouwens met al zijn "creaties"? Ik neem aan dat hij niet gewoon probeert om zoveel mogelijk gaatjes in een plank te boren en daarna de plank weggooit. Verkoopt hij die dingen toevallig niet op rommelmarkten? Je ziet ook vaak dat (vooral) organisaties die in de zorgbranche voor "de doelgroep" zitten ook vaak produkten van "hun mensen" verkoopt aan andere organisaties, die graag een "Maatschappelijk Verantwoord" stempeltje willen verdienen. In dat geval is hij dus gewoon aan het "produceren" en dat zou je weer andere handvatten opleveren.

Dan rest je nog de weg van de escalatie. Dan zul je dus moeten gaan kijken wat de buren hinderlijk vinden, maar wat nog wel net op het randje van de regeltjes zit. Dat kan op 2 manieren uitpakken:
- jullie komen weer in gesprek en kunnen nu gaan "onderhandelen" over maatregelen aan 2 kanten.
- de relatie met de buren wordt slechter en dan rest je alleen nog bemiddeling en eventueel juridische stappen (als dat haalbaar zou zijn).

En tot slot: is de buurjongen ergens onder behandeling of begeleiding? Je zou eens met wat deskundigen kunnen gaan praten over zijn belangen in deze situatie. Want mij (en ik ben dus geen deskundige) lijkt het eigenlijk helemaal niet goed, dat die jongen alles maar mag van zijn ouders. Zodra zijn ouders straks uit de tijd zijn of in een verzorgingstehuis zitten, dan heeft die jongen helemaal nooit geleerd wat "grenzen" zijn en het zou dan best eens bijzonder moeilijk voor hem kunnen gaan worden om een plekje in de maatschappij te vinden. Zijn ouders hebben hem dan namelijk altijd "uit de wind" gehouden en hebben hem altijd gewoon zijn gang laten gaan. Die krijgt dan ineens te maken met mensen die hem zelf gaan aanspreken op zijn gedrag en ik kan me voorstellen dat hij daar totaal niet mee om kan gaan als hij dat de eerste 30 jaar van zijn leven nog nooit heeft meegemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-04-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:22
Vincedf schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:43:
[...]

Dit is denk ik wel een goede samenvatting van wat er mogelijk is. Ik ga het aankaarten bij hun verhuurder. We hebben al eens gedacht aan zelf verhuizen. Maar we wonen echt op zo'n mooie plek die we hier niet meer gaan vinden voor de prijs die wij betaald hebben. We hebben hier veel geluk mee gehad om het zo te zeggen. Ik zal er dan ook eerst alles aan doen om de overlast te stoppen, voordat ik ga verhuizen. Ik weet zelf dat de verhuurder, die tevens de bouwer van de huizen is (nieuwbouw), de woningen graag wil verkopen. Zij zijn begonnen met huren toen de huizenmarkt op z'n gat lag. Inmiddels zijn alle zelfde woningen verkocht, alleen mijn buren huren de woning nog omdat ze deze niet kunnen kopen.
Heb je ook al eens overwogen om te kijken wat de mogelijkheden zijn om de schuur van die jongen te (laten) voorzien van goede geluidsisolatie, op jouw kosten? Het is natuurlijk de omgekeerde wereld dat jij daarvoor zou moeten betalen. Maar als je denkt dat jullie er nog lang willen wonen én verwacht dat zij niet snel zullen verhuizen of hun gewoontes aanpassen, en je kán daarmee 'rust' kopen dan is het de overweging misschien waard om er eens in te duiken. En omdat je dan aan je buurman en buurvrouw laat zien dat je dit probleem zodanig als serieus ervaart dat je zelfs bereid bent om kosten te maken aan hun huis om dit te verhelpen zullen zij misschien ook wel willen bijbetalen óf (als ze geen budget hebben) op zijn minst een afspraak willen maken waarbij ze naast die isolatie bijvoorbeeld rust-tijden kunnen vastleggen, of afspreken dat na het aanbrengen van die isolatie het timmeren ook alleen nog ín die schuur plaatsvindt.

Nou ja, deze reactie gaat vast verkeerd vallen bij velen maar het is maar een optie. Alleen al bij je buren aangeven dat je dit overweegt, en of zij het goed vinden als je iemand langs laat komen voor een offerte, kan als een krachtig signaal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:58:
Ik denk dat je het vooral moet zoeken in het structurele karakter van de overlast. Dat is namelijk wat het "onrechtmatig" maakt. In principe mag je op werkdagen en zaterdag tussen (afhankelijk van APV) tussen 8:00 uur en 22:00 uur wat meer geluid produceren, maar niet structureel. Dus een hobby is best, maar dat mag dus niet resulteren in dagelijks uren geluidsoverlast. Echter... klagen over kakelende kippen elke dag heeft niet zoveel zin. Dat wordt al vrij snel onder "normale leefgeluiden" geschoven. Echter, een haan die elke dag en de hele dag de hele buurt bij elkaar kraait kan bijvoorbeeld wel als "onrechtmatig" gezien worden in een woonwijk.

Aangezien ik lees dat de buur"jongen" zelfs op zondagochtend aan het zagen en boren is, krijg ik toch wel een beetje het idee dat we wel met enige "tokkie-factor" rekening moeten houden. Iedereen zou moeten kunnen begrijpen dat dat gewoon niet kan. En dat kwartje is bij de buren blijkbaar nog niet eens gevallen, dus ik vrees dan ook dat je vrij veilig kunt aannemen dat ze zich vooral focussen op wat ze zelf denken nodig te hebben en er totaal niet bij stilstaan wat dat voor anderen betekent.

Maar als je dit via de "regeltjes" wil gaan aanpakken, dan wordt het wel een gevalletje "lange adem" vrees ik. Je zult dan namelijk het structurele karakter moeten gaan aantonen, voordat er echt stappen gezet zullen gaan worden. En dat betekent dus dat je om te beginnen een dossier van een aantal maanden moet gaan aanleggen. Doe je dat niet, dan schuift de tegenpartij het met een mooi verhaaltje gewoon onder "incidenteel" en bereik je niets. Als je die richting overweegt, zou ik daar nu gewoon mee beginnen. Vergeet in dit hele verhaal de onregelmatige diensten van je vrouw en haar wens om uit te slapen. Dat geeft je geen andere (lees; meer) rechten als een ander en is in het hele verhaal dus niet relevant. Overdag is er meer geluid en als dat hinderlijk is gecombineerd met je eigen dagindeling, dan zul je daar zelf een oplossing (oordopjes bijvoorbeeld) voor moeten zoeken.

Wat doet de buurjongen trouwens met al zijn "creaties"? Ik neem aan dat hij niet gewoon probeert om zoveel mogelijk gaatjes in een plank te boren en daarna de plank weggooit. Verkoopt hij die dingen toevallig niet op rommelmarkten? Je ziet ook vaak dat (vooral) organisaties die in de zorgbranche voor "de doelgroep" zitten ook vaak produkten van "hun mensen " verkoopt aan andere organisaties, die graag een "Maatschappelijk Verantwoord" stempeltje willen verdienen. In dat geval is hij dus gewoon aan het "produceren" en dat zou je weer andere handvatten opleveren.

Dan rest je nog de weg van de escalatie. Dan zul je dus moeten gaan kijken wat de buren hinderlijk vinden, maar wat nog wel net op het randje van de regeltjes zit. Dat kan op 2 manieren uitpakken:
- jullie komen weer in gesprek en kunnen nu gaan "onderhandelen" over maatregelen aan 2 kanten.
- de relatie met de buren wordt slechter en dan rest je alleen nog bemiddeling en eventueel juridische stappen (als dat haalbaar zou zijn).
Ik ben het voornamelijk met je eens, maar dossier moet de dienst omgeving hebben opgebouwd. Die vogels die waren echt te erg ik kan de link naar de uitzending sturen. Waren geen duifjes maar irritante schreeuwers hoor. De echte reden die de rechter gebruikte was dat ze er teveel in een kooi had en niet zozeer geluid, zo kwam het resultaat er toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Valorian schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:08:
[...]

Heb je ook al eens overwogen om te kijken wat de mogelijkheden zijn om de schuur van die jongen te (laten) voorzien van goede geluidsisolatie, op jouw kosten?
Je kan hem ook een spelcomputer en een headset geven. Misschien krijgt hij dan een andere hobby en dat is goedkoper dan die schuur isoleren.

Als de TS geldt wil steken in isoleren kan hij beter zijn slaapkamer isoleren.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:22
Marzman schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:14:
[...]

Je kan hem ook een spelcomputer en een headset geven. Misschien krijgt hij dan een andere hobby en dat is goedkoper dan die schuur isoleren.

Als de TS geldt wil steken in isoleren kan hij beter zijn slaapkamer isoleren.
Ja, en dan jezelf daar in isolatie zetten, dan kan je net zo goed meteen verhuizen want heb je ook weinig meer aan de rest van de 2 onder een kap. Ik probeer ook maar een beetje mee te denken he ;) . Als ik zélf in deze – eerlijk gezegd vrij uitzichtloze – situatie zou zitten dan zou ik er best een maandsalaris voor over hebben om het 'opgelost' te hebben. En er geen probleem mee hebben om mijn trots en principes daar voor opzij te zetten. Dat in ieder geval liever dan nog 5 jaar stress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
[...]

De wet kent geen overlast alleen apert onredelijke overlast.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Meestervisser schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:20:
[...]

De wet kent geen overlast alleen apert onredelijke overlast.
jawel hoor. Hinder en de gemeente doet er echt wat mee. ik moet de normen opzoeken en die kan je zo meten met een app. mijn verhuurder doet er niets mee en vind dat ik eerst met de buren moet praten. Ik denk dat indien je woongenot mist je de verhuurder aan kan spreken maar is lastiger.

[ Voor 32% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 17:33
Je geeft aan een aantal maanden, zijn die aantal maanden toevallig 1 a 2 maanden? ( als in je moet zoveel mogelijk thuis blijven? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
LucyLG schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:24:
[...]

jawel hoor. Hinder en de gemeente doet er echt wat mee. ik moet de normen opzoeken en die kan je zo meten met een app. mijn verhuurder doet er niets mee en vind dat ik eerst met de buren moet praten. Ik denk dat indien je woongenot mist je de verhuurder aan kan spreken maar is lastiger.
De wet kent geen overlast alleen apert onredelijke hinder, wat overblijft zijn gemeentelijke normen, die in het grootste gedeelte van de nederlandse gemeentes niet helder is vastgesteld voor een woonbestemming.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
ik wil je niet aanvallen en wellicht heb je deels gelijk maar de normen zijn wel vastgelegd. ik heb het zien gebeuren in mn buurt. 5000 euro boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LucyLG schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:12:
[...]

Ik ben het voornamelijk met je eens, maar dossier moet de dienst omgeving hebben opgebouwd. Die vogels die waren echt te erg ik kan de link naar de uitzending sturen. Waren geen duifjes maar irritante schreeuwers hoor. De echte reden die de rechter gebruikte was dat ze er teveel in een kooi had en niet zozeer geluid, zo kwam het resultaat er toch.
Bouw gewoon zelf dat dossier op. Heel leuk dat er ergens een dienst is die dat ook zou moeten doen, maar hou dit soort dingen zelf in de hand. Sterker nog, documenteer ook ál je meldingen en klachten richting welke organisatie dan ook. Communiceer zoveel mogelijk schriftelijk of stuur telkens een kort gespreksverslag van elk telefoongesprek (en geef daarin aan dat je de opname van het gesprek eventueel beschikbaar wil stellen).

Zodra er een rechter in zicht komt, gaat alles staan of vallen bij "redelijkheid". Maar voor het zover is, moet je echt heel veel moeite hebben gestopt in je dossier, want de rechter zal op basis van de feiten in (onder andere) dat dossier gaan bepalen of e.e.a. redelijk is. Dat moet dus gewoon goed, zo objectief mogelijk en zo volledig mogelijk zijn.
LucyLG schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:36:
nee de gemeente heeft de bestuursrechtelijke boete aan dit bedrijf opgelegd niet de rechter
Bedrijf..... Ja, daar zijn veel meer regeltjes voor inderdaad. Maar de autistische buurjongen van de TS is geen bedrijf.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-04-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
LucyLG schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:33:
ik wil je niet aanvallen en wellicht heb je deels gelijk maar de normen zijn wel vastgelegd. ik heb het zien gebeuren in mn buurt. 5000 euro boete.
5000 euro boete kan alleen door een rechter worden opgelegd, wat wel kan is een dwangsom van 5000 euro maar dan is er veel meer aan de hand dan lawaai.

Daarnaast heeft mr visser bijvoorbeeld bepaald dat mensen in de onregelmatige dienst geen rust kunnen eisen tijdens normale daguren.

[ Voor 14% gewijzigd door Meestervisser op 02-04-2020 08:36 ]

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
nee de gemeente heeft de bestuursrechtelijke boete aan dit bedrijf opgelegd niet de rechter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Meestervisser schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:32:
[...]

De wet kent geen overlast alleen apert onredelijke hinder, wat overblijft zijn gemeentelijke normen, die in het grootste gedeelte van de nederlandse gemeentes niet helder is vastgesteld voor een woonbestemming.
Je mag er een juridisch woordspelletje van maken maar is dat nu echt nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
LucyLG schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:36:
Wat heeft een bedrijf en je halve verhaal te maken met deze vraag?? Voor bedrijven zijn normen bedacht. Voor een woonbestemming zijn in de meeste gemeentes wel regels maar geen heldere normen.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ik denk dat je beste gok is, om het op de woonbestemming te gooien. Documenteer de overlast en geef de werkzaamheden aan indien mogelijk en argumenteer dat dit professionele activiteiten zijn waarvoor er mogelijks geen vergunning is op dit plot.

Echter denk ik dat je er aan bent voor de moeite, en die buren zijn denk ik al lang blij dat hun zoon iets heeft gevonden waardoor ie te handelen is... dus die zullen ook niet erg ijverig zijn om mee te werken.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Meestervisser schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:38:
[...]

Wat heeft een bedrijf en je halve verhaal te maken met deze vraag?? Voor bedrijven zijn normen bedacht. Voor een woonbestemming zijn in de meeste gemeentes wel regels maar geen heldere normen.
Ja dat zou kunnen ik heb de beleidsregels hier:

https://www.rijksoverheid...1/handreiking-burenlawaai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:37:
[...]

Jazeker apert onredelijke hinder is namelijk een veel zwaardere term dan overlast/hinder. Het enkele feit dat je overlast ervaart van je buren is niet voldoende.

Niet de echte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:37:
[...]

nee dat is niet mijn intentie en indien dat zo overkomt excuses

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
matthewk schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:39:
Ik denk dat je beste gok is, om het op de woonbestemming te gooien. Documenteer de overlast en geef de werkzaamheden aan indien mogelijk en argumenteer dat dit professionele activiteiten zijn waarvoor er mogelijks geen vergunning is op dit plot.

Echter denk ik dat je er aan bent voor de moeite, en die buren zijn denk ik al lang blij dat hun zoon iets heeft gevonden waardoor ie te handelen is... dus die zullen ook niet erg ijverig zijn om mee te werken.
Dan moet je wel bewijzen dat er daadwerkelijk bedrijfsactiviteiten plaats vinden! Als er niks verkocht wordt cq geen geld verdiend wordt dan ga je voor de bijl.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
ik zie dat bij burenoverlast de norm lager ligt eigenlijk het gaat erom dat er last is en de buren met elkaar door een deur moeten. lekker helder. je moet dus fijn met elkaar in gesprek ;-

[ Voor 12% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meestervisser schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:39:
[...]

Jazeker apert onredelijke hinder is namelijk een veel zwaardere term dan overlast/hinder. Het enkele feit dat je overlast ervaart van je buren is niet voldoende.
Mooi man. Het is duidelijk wat er word bedoeld. Zolang we niet in de rechtbank zitten maak je het nu alleen maar nodeloos ingewikkeld.
Maar leef je uit zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
nou de richtlijn doelt op samen oplossen en geen politie en rechters etc. mediation is een optie op wijkagent. het is niet de bedoeling om ruzie te maken of tijd van de rechter te verspillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:46:
[...]

Mooi man. Het is duidelijk wat er word bedoeld. Zolang we niet in de rechtbank zitten maak je het nu alleen maar nodeloos ingewikkeld.
Maar leef je uit zou ik zeggen.
Als je de buren via de bestuurlijke weg wilt aanpakken, wat ts suggereert gezien er geen gesprek mogelijk is, dan is dit verschil bijzonder belangerijk.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Burenruzies zijn complex en gaan vaak over veel zaken zoals stampen en gooien met deuren en muziek draaien. Die normen die ik noemde is dan wel van toepassing maar die wordt niet steeds geschonden en toch is er ruzie. Politie komt niet vaak meer daarvoor, tenzij iemand gaat meppen.

Ik denk dat je eens moet kijken naar de decibellen en anders toch hetgesprek aangaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11

Yucon

*broem*

Op basis van de reactie van de buurvrouw over die schroeven in de schutting klinkt het ook wel een beetje alsof zij zelf aan de situatie met haar zoon onderdoor aan het gaan is. Als(!) dat het geval is lijken me alle mogelijkheden die lijken op "dwingen" bij voorbaat kansloos. Ze zal al dan niet terecht ervan overtuigd zijn er toch niet aan te kunnen voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Yucon schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:49:
Op basis van de reactie van de buurvrouw over die schroeven in de schutting klinkt het ook wel een beetje alsof zij zelf aan de situatie met haar zoon onderdoor aan het gaan is. Als(!) dat het geval is lijken me alle mogelijkheden die lijken op "dwingen" bij voorbaat kansloos. Ze zal al dan niet terecht ervan overtuigd zijn er toch niet aan te kunnen voldoen.
Nee, maar maatregelen die lijken op 'helpen' kunnen dan wel werken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 15:15
MIjn broer woonde in een flat, bovenbuurman veroorzaakte overlast ( drugsgebruik ) en de buurman heeft uiteindelijk moeten verhuizen. Het koste wel 3 jaar dossier opbouwen. Elke " overtreding". heeft hij genoteerd.
Broer had koopappartement, bovenbuurman was huurder. De partij met wie het dossier besproken is, is de verhuurder. die was de eigenaar van de woning. Die heeft hem uiteindelijk naar een tokkie woning verhuist.

Je partij ( als praten niet meer helpt ) waar je het kwijt moet is volgens mij de verhuurder, die is de eigenaar. De huurder ondertekent een reglement met diverse voorwaarden. Vraag eens naar dit contract bij de verhuurder. Misschien staan daar de handvaten in om de overlast terug te brengen.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 25-06 12:52
Dit valt niet onder overlast gezien het niet op tijden is waarop het is verboden....

tip: laat haar alphine sleepsoft oordopjes in doen, het dempt geluiden echt vrij goed hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MacIsCool schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:54:
MIjn broer woonde in een flat, bovenbuurman veroorzaakte overlast ( drugsgebruik ) en de buurman heeft uiteindelijk moeten verhuizen. Het koste wel 3 jaar dossier opbouwen. Elke " overtreding". heeft hij genoteerd.
Broer had koopappartement, bovenbuurman was huurder. De partij met wie het dossier besproken is, is de verhuurder. die was de eigenaar van de woning. Die heeft hem uiteindelijk naar een tokkie woning verhuist.

Je partij ( als praten niet meer helpt ) waar je het kwijt moet is volgens mij de verhuurder, die is de eigenaar. De huurder ondertekent een reglement met diverse voorwaarden. Vraag eens naar dit contract bij de verhuurder. Misschien staan daar de handvaten in om de overlast terug te brengen.
Elke situatie is weer anders en de mogelijkheden ook weer. Ik heb ook onder een "overlastveroorzaker" gewoond. Dat duurde echter geen 3 jaar. Die is heel vlot zelf vertrokken. In eerste instantie hebben wij ook gewoon geprobeerd om in overleg e.e.a. op te lossen. Maar na onze eerste ontmoeting had ik al zo'n vermoeden dat we daar niet samen uit zouden gaan komen. Ik "rook" eigenlijk al dat het een echte tokkie was. (Eigenlijk rook ik natuurlijk gewoon zijn "kweekkamertjes", al deed hij nog zo zijn best om die geur te verbergen.)

Perfecte situatie overigens. Na de eerste keer dat er iemand van handhaving kwam praten over geluidsoverlast, werd het hem al te heet onder zijn voeten. Volgens mij hadden ze zijn groene vingers nog niet eens in de gaten, maar hij is toen echt in no-time vertrokken. Heb zijn appartement zelfs nog even gezien toen het leeg was.... gaten in tussenmuren voor water en lucht..... hier en daar sporen van wat lekkages in zijn bewatering.... appartement verder compleet uitgeleefd... Appartement is daarna verkocht overigens.

Blij dat ik toen dus direct doorgepakt heb en ben gaan melden bij de gemeente. Heb mijn vermoedens van de kwekerij niet eens genoemd overigens. Daar twijfelde ik in eerste instantie nog een beetje aan, want ik ben geen expert en voor hetzelfde geld had hij gewoon net in huis zitten blowen. Hij had het aardig goed geregeld wat betreft stankoverlast. Hij woonde op de bovenste verdieping en voerde de stank af door een filter en dan zo hoog mogelijk.op zijn balkon. Balkon was niet zichtbaar vanuit andere woningen. Maar je wil niet onder een kweker wonen natuurlijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:23

liberque

Vrijzinnig!

Zou de autistische buurjongen niet naar zijn dagbesteding kunnen in verband met Corona en daardoor de laatste tijd thuis een stuk actiever zijn? Erg vervelend voor jou, maar ook erg vervelend voor hem en zijn ouders. Dat zijn moeder klaagt dat je nu wel heel erg vaak komt klagen is niet omdat ze vervelend tegen jou wilt doen, maar omdat ze zelf ook erg veel onmacht heeft. Een autist zijn uitlaapklep wegnemen is namelijk niet erg makkelijk danwel onmogelijk. Ik snap dat dus wel.

Je kan nu gaan klagen bij wijkagent, politie, verhuurder, burgemeester of parlement, maar daar schiet je op de lange termijn inderdaad niets mee op. De verstandhouding tussen jullie gaat daarmee naar de knoppen en ik neem aan dat je er toch nog een lange tijd wil wonen.

Mijn voorstel: ga eens kijken WAT hij nu hele dagen aan het timmeren is. Is het nodig dat er getimmerd wordt? Kan het lawaai verminderd worden. Wellicht een rubberen hamer een oplossing of anders een elektrische schroevendraaier en een doos schroeven geven/lenen. Is het timmeren juist een gevolg van zijn autisme en heeft dat duivenhok er niets mee te maken kijk dan of je van die drumstokjes kan vinden die je kan koppelen met een telefoon zodat hij met een koptelefoon zich daarmee uit kan leven.

Een duivenhok is overigens vaak een bron van ergernis bij buren. Je geeft zelf al aan dat het gefluit jullie ook stoort. Wees eerlijk naar jezelf en bedenk dat je al wist dat er een duivenhok stond vooraleer je er kwam wonen. Het fluiten ga je dus nooit kunnen uitbannen. Echter besef ook dat je jezelf hier aan stoort omdat er zoveel ander geluidsoverlast is en dan is dit de druppel.

Ik benijd je niet, maar ik weet zeker dat je er beter met de buren uit kan proberen te komen dan het geheel te laten escaleren door derden in te schakelen. Sterkte

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Meestervisser schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:35:
[...]

Daarnaast heeft mr visser bijvoorbeeld bepaald dat mensen in de onregelmatige dienst geen rust kunnen eisen tijdens normale daguren.
Maar als er in mr Visser zijn show een familie komt met een zoon die 12 uren per dag timmers, gaat mr Visser dat echt wel flink beperken in tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 16:34
President schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:52:
[...]

Overlast? Overlast is een mening. Wat doet deze jongen precies verkeerd? Mag je niet in je eigen tuin timmeren? Zolang de buurjongen zich aan de regels houdt met betrekking tot het aantal decibel en de tijden waarin hij geluid maakt, heeft TS toch echt 'pech'. Normaal zou redelijkheid iets zijn om met je buren over in gesprek te gaan. Want ik neem aan dat als de buren straks na de bevalling komen klagen over het gehuil van jullie baby dat jullie daar ook niks aan kunnen doen?

Dat zijn vrouw wil uitslapen is haar probleem, los dat je wel zou kunnen vragen om bijvoorbeeld straks met de baby op tijdstip xxx even stil te zijn in verband met slaapje baby. Los daarvan is alvast rolgordijnen laten plaatsen misschien wel verstandig alsmede de kant waar de slaapkamer is.
Nee, op tweakers mag dit niet.. De jongen is een misdadiger als ik de berichten hier zo lees..

Ga naar de politie
Ga naar de verhuurders, dan worden ze eruit getrapt
etc
etc

Ontopic:

Je weet dat als je in een rijtjes huis woont, er mensen om je heen zitten. Die hebben zondag/zaterdag ochtend gewoon het recht om dingen in en om het huis te doen. Niet iedereen hoeft rekening te houden met unieke situaties. Als we dat gaan doen moeten we alles stil leggen, of bij elkaar constant schriftelijk toestemming vragen 8)7

Heb je er last van? Ga met de buren in overleg hoe dit op te lossen is.. De buren stellen zich elke keer welwillend op als ik de OP zo lees, dus dat moet niet zo lastig zijn.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
corset schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:33:
[...]

Ontopic:

Je weet dat als je in een rijtjes huis woont, er mensen om je heen zitten. Die hebben zondag/zaterdag ochtend gewoon het recht om dingen in en om het huis te doen. Niet iedereen hoeft rekening te houden met unieke situaties. Als we dat gaan doen moeten we alles stil leggen, of bij elkaar constant schriftelijk toestemming vragen 8)7
Ik vind iemand die 12 uren per dag timmert 'unieker' dan iemand die enige rust wil tijdens een welverdiend weekend.

offtopic:
In Duitsland is kluslawaai verboden op zondag. Zelfs als je niet christelijk bent een prima regel. Eén dag per week rust kunnen nemen. Gelijk invoeren wat mij betreft

[ Voor 14% gewijzigd door SvMp op 02-04-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In de meeste gemeenten in Nederland is kluslawaai op zondag ook niet toegestaan, zelfs buiten de bible belt. Maar in Duitsland gaan ze net iets verder. Hier "mag je geen lawaai maken", daar "heb je recht op zondagsrust".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
Op zondag hoor je sowieso uit respect niet zo vroeg te gaan boren en timmeren ;) mensen die wel op zondag al om 7 a 8 uur gaan boren zagen timmeren zijn meestal aso's zonder enig respect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 20:34

Dark0r

WAT

Laat die autistische jongen nou gewoon lekker zijn hobby beoefenen, hij woonde er al en nou kom jij als nieuwe bewoner zijn plezier verzieken. Zo lang hij dit gewoon tussen normale uren doet lijkt me er niks aan het handje. Als straks dat wondertje van jou geboren is hebben hun ook genoeg last van dat gekrijs.

[ Voor 16% gewijzigd door Dark0r op 02-04-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
SvMp schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:32:
[...]

Maar als er in mr Visser zijn show een familie komt met een zoon die 12 uren per dag timmers, gaat mr Visser dat echt wel flink beperken in tijd.
Hij heeft zich ook aan de wet en apv te houden! Zo makkelik is dat niet. Zeker niet als die jongennzich houd aan de geacepteerde uren(08:00(10:00) tot 20/22 uur) daarbuiten is het heel gemakkelijk.

Dan moeten er al omstandigheden zijn die hier niet genoemd zijn of zeer onredelijke hinder.

[ Voor 9% gewijzigd door Meestervisser op 02-04-2020 10:51 ]

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Meestervisser schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:49:
[...]

Hij heeft zich ook aan de wet en apv te houden! Zo makkelik is dat niet. Zeker niet als die jongennzich houd aan de geacepteerde uren(08:00(10:00) tot 20/22 uur) daarbuiten is het heel gemakkelijk.
Die 'geaccepteerde' huren staan in geen enkele apv, en zijn natte vinger werk.

De vraag die altijd wordt gesteld (doet mr Visser ook) is in hoeverre overlast onrechtmatig is. Rechtmatig is onvermijdbare overlast die voortkomt uit normaal gedrag, of tijdelijke overlast (verbouwing bijvoorbeeld). Onrechtmatig is vermijdbaar, of niet normaal woongedrag. Daart valt 12 uren per dag houtbewerken in een woning ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
SvMp schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:52:
[...]

Die 'geaccepteerde' huren staan in geen enkele apv, en zijn natte vinger werk.

De vraag die altijd wordt gesteld (doet mr Visser ook) is in hoeverre overlast onrechtmatig is. Rechtmatig is onvermijdbare overlast die voortkomt uit normaal gedrag, of tijdelijke overlast (verbouwing bijvoorbeeld). Onrechtmatig is vermijdbaar, of niet normaal woongedrag. Daart valt 12 uren per dag houtbewerken in een woning ook onder.
De meeste gemeentes hebben in hun apv "lawaaiuren" en rusturen opgenomen.

De wet denkt daar toch anders over: het is onrechtmatig als er apert onredelijke hinder is, oftewel er is zoveel hinder dat 99 van de 100 mensen(bij wijze van spreken we kennen immers geen jury) zal zeggen dit is onaanvaardbaar, dat is juridisch zeer zwaar.

Of dat hier het geval is kan niet vanachter een scherm beoordeeld worden.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

TTLCrazy

Listen to Frankie

Dark0r schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:43:
Laat die autistische jongen nou gewoon lekker zijn hobby beoefenen, hij woonde er al en nou kom jij als nieuwe bewoner zijn plezier verzieken. Zo lang hij dit gewoon tussen normale uren doet lijkt me er niks aan het handje. Als straks dat wondertje van jou geboren is hebben hun ook genoeg last van dat gekrijs.
Weet je, ja, die jongen mag uiteraard zijn hobby uitoefenen. Of hij nou autistisch of niet, dat maakt in deze niet zoveel uit imo.

Maar draai het nou eens om, als ik ouder was van een kind wat 's ochtends, 's middags en 's avonds zoveel lawaai zou maken dat de buren komen klagen, dan zou ik best wel wat eraan willen doen. Als ik zelf geluid maak denk ik altijd als eerste of het niet teveel is, kunnen de buren het horen etc. Lijkt mij vrij normaal. Ik heb zelf in het verleden ook gehorige buren gehad en ik weet wat een ellende het kan geven. Je bent je rustplekje kwijt, als je thuis komt wil je gewoon je ding kunnen doen zonder dat iemand van buiten daar overlast in geeft.

Imo heeft de TS al best wat gedaan door met zijn buren te gaan praten, tijden voorstellen etc. Als dat allemaal niet helpt heb je de keuze:
-het verder op laten lopen (wijkagent, etc)
-verhuizen

Zelf ben ik indertijd maar verhuist voor mijn eigen gemoedsrust, maar dat is natuurlijk een radicale oplossing die niet iedereen wil/kan.

Al met al een lastige situatie en ik wens de TS succes met de oplossing, wat dat ook is.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
kan die jongen niet in de schuur zijn 'hobbie' uitoefenen en die schuur zo geluidsdicht mogelijk maken?

kosten moet je verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:48
@mugenmarco Dat lijkt mij nog niet zo makkelijk, aangezien het om een gehuurd object gaat dat in de regel in originele staat dient te blijven, of te herstellen valt. Wat betreft kosten: Die zijn toch gewoon voor de overlastgever?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Napsju schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:37:
@mugenmarco Dat lijkt mij nog niet zo makkelijk, aangezien het om een gehuurd object gaat dat in de regel in originele staat dient te blijven, of te herstellen valt. Wat betreft kosten: Die zijn toch gewoon voor de overlastgever?
Je mag dingen verbouwen, maar ALS je ooit uit het huur huis weg gaat moet je het weer terug brengen naar de originele staat :-)

klopt, maar in dit geval is er mogelijk geen sprake van overlast in de zin van extreem veel lawaai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JairSterre
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13-06 10:07
Ik heb een beetje het idee dat die ouders te "soft" zijn voor hun zoon. Autistisch of niet, hij moet anderen wel respecteren en zich aan gemaakte regels houden.

Ik zou, net zoals anderen adviseren, gewoon naar de wijkagent gaan en de verhuurder inlichten. Als je buren zich niet aan gemaakte afspraken kunnen houden dan zoeken ze maar een andere plek om te wonen. Beetje hard maar daar heeft iedereen soms wel mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:58
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:34:
Bedrijf..... Ja, daar zijn veel meer regeltjes voor inderdaad. Maar de autistische buurjongen van de TS is geen bedrijf.
Waar staat dat? Misschien verkoopt hij wel wat via een website? Waarom zou je anders 40 uur per week timmeren en boren? Om het weer weg te gooien?

Juist als het wel een bedrijfje blijkt te zijn heeft TS waarschijnlijk meer opties.

Daarnaast begrijp ik van TS dat als hij binnen zit hij het geluid van buiten nog kan horen. Heeft TS al eens gedacht een Trippel glas en wat voor een isolatie zit er nu in de woning aan de zijde waar de buurjongen centjes aan het verdienen is aan het klussen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mugenmarco schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:11:
kan die jongen niet in de schuur zijn 'hobbie' uitoefenen en die schuur zo geluidsdicht mogelijk maken?

kosten moet je verdelen.
Verdelen tussen wie? Uitgaande van het verhaal van de TS, lijkt het mij eerder dat de eigenaar van de "werkplaats" ervoor gaat moeten zorgen dat de overlast binnen de perken blijft en dat anderen ook gewoon daar kunnen leven zonder "de hele dag" in hun herrie te zitten.

Dan ga ik er dus wel even vanuit, dat er bij de buren iets meer dan "1 of 2 uur per dag" gewerkt wordt in of bij de "werkplaats". Als er daar echt dag in dag uit van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat gewerkt wordt met een hoop kabaal, dan denk ik dat TS niet hoeft bij te dragen. Hij kan natuurlijk aanbieden om mee te helpen, maar ik geloof dat hij een buurjongen heeft die helemaal gek is op klussen, die dat natuurlijk ook gewoon als een mooi "project" kan zien. :)

TS heeft ze al gratis een halve schutting geschonken en daar is de boor en schroefmachine ook al op losgelaten. Ze kunnen de werkplaats mooi isoleren met het geld wat ze daar in hun zak gehouden hebben. Alternatief is zoonlief proberen uit te leggen dat hij niet iedere dag de hele dag herrie kan maken, omdat hij ook rekening moet houden met andere mensen. Maar.... het zou kunnen dat de ouders dat niet willen of kunnen. Dat is dan natuurlijk 100% hun probleem. Zou overigens wel zorgelijk zijn, want dat zou betekenen dat die jongen dan in de toekomst nog een hoop conflicten tegen gaat komen waar hij met zijn stoornis waarschijnlijk niet mee zal kunnen dealen. (Ga jij een ras-autist die 30 jaar lang bepaalde dingen "mocht", maar eens uitleggen dat dat eigenlijk niet "mocht" maar dat papa en mama dat even vergeten waren uit te leggen en dat hij er nu mee moet stoppen. Dat wordt een drama.)
BasvanS schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:53:
[...]

Waar staat dat? Misschien verkoopt hij wel wat via een website? Waarom zou je anders 40 uur per week timmeren en boren? Om het weer weg te gooien?

Juist als het wel een bedrijfje blijkt te zijn heeft TS waarschijnlijk meer opties.

Daarnaast begrijp ik van TS dat als hij binnen zit hij het geluid van buiten nog kan horen. Heeft TS al eens gedacht een Trippel glas en wat voor een isolatie zit er nu in de woning aan de zijde waar de buurjongen centjes aan het verdienen is aan het klussen is?
Die tip heb ik eerder ook al gegeven. Maar.... bedenk je wel dat "weer weggooien" helemaal niet ondenkbaar is. De grote winst is waarschijnlijk dat hij bezig is en zijn ouders niet de hele dag tot last is.

Maar inderdaad. Als hij de hele dag vogelhuisjes aan het maken is en die verkoopt, dan heeft de TS waarschijnlijk veel meer kans. Helemaal als er bij het "productieproces" olie en chemicaliën komen kijken. Dan is het snel klaar.

Maar eerlijk gezegd reken ik eerder op een uitkering en dan zal hij niet al teveel commerciële activiteiten hebben op papier, want dan wordt hij gekort. Als hij al produceert, dan zal het wel "grijs" zijn, gok ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-04-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:43:
In de meeste gemeenten in Nederland is kluslawaai op zondag ook niet toegestaan, zelfs buiten de bible belt. Maar in Duitsland gaan ze net iets verder. Hier "mag je geen lawaai maken", daar "heb je recht op zondagsrust".
In Belgie mag je het gras niet maaien op zondag in de meeste gemeenten. Maar met een motorzaag de heg bijwerken daarover staat niks in de wet.

/▌

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.