Vind je dat niet een beetje voorbarigStarbucks schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:57:
[...]
Mensen die er helaas geen gebruik van kunnen maken. Mooiste wat er in de toekomstige consoles te vinden is! Echt super gaaf![]()
Ga Journey to the Savage Planet ook maar eens proberen dan. De download staat aan
Bij gamepass heb ik nou nog steeds niet het idee dat straks 40 miljoen gamers $10~$15 per maand gaan betalen voor een Microsoft 1st en 2nd party huurservice en cloudservice voor games. Wil Microsoft dat soort inkomsten kunnen genereren, dan hadden ze moeten laten zien wat de roadmap aan content is voor 2020 en 2021. In plaats daarvan kregen we tijdens de show weliswaar interessante games te zien (voor mij the Gunk, CrossfireX) maar pakweg 80% van de getoonde games heeft niet eens een releasedatum. Daarnaast is geen enkele game getoond vanaf XSX hardware, zelfs Halo niet. Blijkbaar kloppen dus de berichten dat veel developers pas net, hooguit een halfjaar, beschikking hebben over XSX devkits. Dan is het niet zo gek dat het gros van de games nog geen releasedatum kent, sommigen zitten nog in pre-productie (state of decay 3) waardoor je kunt uitgaan van 2022 of later.
De vraag is dan, waarmee moet gamepass de periode 2020-2022 overbruggen? Want zoveel 3rd party AAA kun je niet verwachten (te duur) en indie titels kosten vaak maar een paar tientjes waardoor een abonnement nemen weer niet zo interessant is voor velen. Zelfs veel AA kosten niet zoveel, kijk maar naar the Gunk, die gaat maar 29,99 kosten op release. Als de nieuwe COD, Fifa, BF, GTA, AC, RDR, FF uitkomt, zul je deze niet op release, day1 zien op gamepass. Dus ook voor die gamers is het niet zo interessant.
Wat je nu ziet, is dat gamepass interessant is voor xbox eigenaren en (nu nog) pc gamers. Die laatste groep zal zeker goed bediend worden met FS en AoE4 straks, maar de vraag is ook nog, wat voor impact heeft de toegenomen store wars in pc markt voor impact op de gamesprijzen straks. Steam heeft namelijk tegenwoordig stevige concurrentie van Epic en GoG (galaxy). En als gamepass voor pc beperkt blijft tot 1st party, 2nd party en oude AAA games, is het nog de vraag hoe interssant dat is voor pc gamers, kost toch weer $120 per jaar. Misschien dat Microsoft met een interessant Office365 home premium + gamepass bundel kan komen om e.a. aantrekkelijker te maken.
Gamepass is simpelweg niet voor iedereen. Wordt een flinke kluif om 40 miljoen abonnees te krijgen die $10 tot $15 per maand betalen.
(Oh, en voordat enkelen aankomen met verwijten kamp blauw lololol... ik verdien mijn geld zelfs met Microsoft cloud diensten, dus die kan men achterwege laten.)