Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:18:
[...]
Neem nou bijvoorbeeld raytracing. Raytracing kan juist werk uit handen voor developers nemen en je zou zelfs een puzzel game kunnen maken waarbij je via spiegels het licht moet herkaatsen om iets te unlocken
hoe gaat je dat doen op consoles die geen raytracing ondersteunen ?
Zoiets?
Cross-gen compatibility zal altijd tot concessies moeten leiden. Het is immers ook de oorsprong van het probleem bij PC-gaming. Het moet voor minimaal X% van de mensen speelbaar zijn, waardoor er een maximum zit aan de minimale hardware eisen. Voor veel games geldt dat het verschil tussen de traagste en snelste hardware hem zit in functies als corpse count, bullet impact, schaduw effecten, texture en model details, water physics, foilage en draw distance.In een shooter geldt echter niet dat er opeens meer enemies achter een hoekje staan en de complexiteit van de AI blijft hetzelfde. De gameplay en het verhaal blijft immers hetzelfde. In spellen als GTA zul je dan minder- of meer auto's en mensen op de weg aantreffen, maar het gedrag van de "NPCs" blijft wel gelijk.
De andere kant van het verhaal is echter dat je je ook moet afvragen hoeveel een exclusive nou daadwerkelijk iedere feature van een nieuwe console kan en moet benutten.
bram1984 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 01:30:
[...]
Als je een nieuwe Halo bouwt, wil je toch gewoon gigantische levels met veldslagen met honderden of duizenden NPC's en Banshee's die met enorme snelheden over het slagveld razen? Denk je nu echt dat dit op de X1 of PS4 (for that matter) kan? Downscalen en upscalen zoals jij dat ziet is puur resolutie en fps omhoog gooien. Leef je echt in een wereld waarin je denk dat games en gamedesign alleen die aspecten zijn? Wow, dan ga je wat beleven de komende jaren.
Om dit als voorbeeld aan te houden. Volgens deze stelling zou de volgende God of War alleen succesvol zijn als je continue wordt aangevallen door honderden of duizenden NPCs. Als ik dan een paar 'Best' filmpjes (best boss fights, best moments, best gear etc) opzoek over die game dan tref ik nergens gameplay beelden aan die ook maar in de buurt komen van grote aantallen units. Gezien de populariteit van het spel vraag ik mij af of mensen nou echt zitten te wachten op een radicale verandering in gameplay, omdat op de nieuwe consoles alles in grote aantallen moet gaan plaatsvinden. Ik ben reuze benieuwd in dit geval of een vervolg van deze game vanaf nul zal worden bedacht, wat zal resulteren in volledig nieuwe gameplay, of verder gaat bouwen op een succesvol concept. In het laatste geval gaat de game gewoonweg vloeiender aanvoelen en mooier uitzien. Is dat een probleem? Ik denk het niet, volgens mij willen de meeste mensen gewoon goede gameplay op hun tv zien verschijnen en als dat resultaat wordt bereikt zonder dat er iedere seconde 5GBps aan data door een SSD wordt gelezen dan denk ik niet dat mensen daarover zullen klagen.
Als je dan statistieken van gamstat erbij pakt (
https://gamstat.com/how/ voor details) dan valt bijvoorbeeld het volgende op.
De meest gespeelde(!) Xbox games: CoD MW, Fortnite, Minecraft, GTA V, Roblox, Forza Horizon 4, NBA 2K20, Apex Legends, Fifa en Red Dead Redemption 2. 0 console exclusives dus.
De meest gespeelde(!) PS4 games*: GTA V, CoD MW, Fifa, Minecraft, NBA 2K20l, Farming Simulator, Apex Legends. Fortnite hoort ook hoog in dit lijstje te staan, maar helaas komt die data niet door via de API van PSN. Daarna vullen Uncharted (exclusive) en Final Fantasy VII Remake (exclusive) de top 10 aan.
Zie ook bijvoorbeeld
https://www.reddit.com/r/...ed_the_number_of_players/ en alle linkjes die hiervoor relevant zijn.
* MAU (monthly active audience) estimate only includes new players + players who earned at least one new trophy. The actual MAU can be much higher.
Als je kijkt naar totale sales dan scoren de exclusives ook maar matig eigenlijk op beide platformen. Bij Xbox is dit nog iets minder relevant dan de PS, gezien Microsoft juist ook de PC als doelgroep heeft.
Terwijl er op een aantal fora al maanden lang console wars worden uitgevochten met termen als IO en flops gebruikt het merendeel het apparaat om cross-platform games te spelen op de console die hij of zij (ja cross-gender kan dus ook nog) het beste vond passen bij zijn of haar behoeften. Als je het mij vraagt geldt voor het merendeel van de kopers dat het zwaarst wegende attribuut in deze keuze de aanschaf van vrienden/vriendinnen zal zijn. Als iedereen in je vriendengroep een Xbox bezit dan zul je zelf ook sneller een Xbox in huis halen en andersom geldt dus ook dat als iedereen om je heen samen zit te spelen op een PS, dan komt er vast ook wel een PS bij jou in huis. Bij de enkeling die de exclusives van beide platformen wil spelen zul je beide consoles aantreffen.