Toon posts:

[XSX / XSS] Het aanloop naar release topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 147 Laatste
Acties:
  • 314.504 views

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-08 09:59
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:22:
[...]

ah vandaar dat er altijd hele studios en teams verantwoordelijk zijn voor het porten van games ....

Sorry maar ik vind het wel heel gemakkelijk om te zeggen dat het geen probleem is.
Maar juist die kant heeft Microsoft toch fantastisch opgelost? Er zijn dus niet meer hele studio's nodig om te porten. Dat is nou juist hun hele selling point, het is native. Voor mij persoonlijk hoeft bc of juist forward c ook niet echt. Al helemaal als dat ervoor zou zorgen dat het potentieel de Series X terughoudt. Ik speel namelijk alleen nieuwe spellen, en ik hoop dat ze er het maximale uithalen. Maar goed, het is wel een aardige service, en ik heb er vertrouwen in dat ze echt wel weten wat ze doen daar. En nogmaals, die eis wordt alleen aan 1st party studio's opgelegd. en ook nog eens alleen tijdens de overbruggingsperiode. 3rd party games hebben 0 "beperking" als ze dat niet willen. 95% zijn multiplats en komen ook gewoon op de PS5 uit, die laten zich waarschijnlijk niet tegenhouden door de Xbox One.
En MGS zijn hier ook zeker niet de eerste in. Er zijn een heleboel studio's die meerdere versies van een game maken voor meerdere generaties

[ Voor 6% gewijzigd door Steven030 op 29-05-2020 14:33 ]

Verwijderd

Bullet NL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:25:
[...]

ik heb het over vrij eenvoudig ontwikkelen voor twee verschillende generatie consoles.
Maar waar is daar het bewijs voor ?

Zoals iemand anders het voorbeeld al gaf hoe wil een game maken die gebruikt maakt van de nieuwe hardware ook hetzelfde laten zijn op oude hardware ? Dus een game met een level design zonder nauwe gangetje om laadtijden te verbergen. Of een AI die een sterke cpu nodig heeft.

Nu komt je vast weer met een antwoord als "dan slopen ze dat nieuwe eruit voor een downgraded versie"
Maar dat is veel te simplistisch en niet echt een antwoord.

Minimale specs hebben gewoon invloed op het design van de game. Daar kun je gewoon niet om heen.

• drakiesoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 10:24
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:28:
[...]

Wellicht dat er niet genoeg next gen games zijn bij launch en vandaar de focus op oude games.

Die nieuwe studios zijn nog niet zo lang up en running, goeie games hebben nou eenmaal tijd nodig.
BC was bij de launch nr 1 wens van de gaming community.
Het is een zeer gewaardeerde optie en daarbij, je hoeft niet 2x te betalen voor je oude game.
Iets wat op andere consoles nog steeds zo is.

maw de revolutie begon op de E3 in 2015.
Check de reactie maar eens.

En nee, next gen games zijn massaal in ontwikkeling. 15 first party studio's garanderen een constante stroom aan nieuwe games. En nee niet direct allemaal bij launch, maar gedurende een heeeeeel lange periode :-)

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:33:
[...]

Zoals iemand anders het voorbeeld al gaf hoe wil een game maken die gebruikt maakt van de nieuwe hardware ook hetzelfde laten zijn op oude hardware ? Dus een game met een level design zonder nauwe gangetje om laadtijden te verbergen. Of een AI die een sterke cpu nodig heeft.

Nu komt je vast weer met een antwoord als "dan slopen ze dat nieuwe eruit voor een downgraded versie"

Minimale specs hebben gewoon invloed op het design van de game. Daar kun je gewoon niet om heen.
Je hebt gelijk! Case closed!

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• Steven030
[...]

minimale specs hebben gewoon invloed hebben op het design van de game.
Ik denk dat exclusieve games die dit op bijvoorbeeld een PS5 wél benutten er pas over een aantal jaar zijn. Dan is deze forward compatibility service van Microsoft waarschijnlijk ook niet meer relevant. En die paar scenes in een game die het benutten wegen misschien wel niet op tegen de extra pracht en praal gedurende de hele game, met name in multiplats.
Al deze theorieën zijn inderdaad nog niet bewezen, hoe aannemelijk ook, maar dat is ook jouw theorie toch niet? Beide consoles zullen pros en cons hebben.

Verwijderd

Tja ik verwacht gewoon next gen system sellers bij een launch en niet geupgrade versies van xbox one x games.

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:45
drakiesoft schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:35:
[...]

BC was bij de launch nr 1 wens van de gaming community.
Het is een zeer gewaardeerde optie en daarbij, je hoeft niet 2x te betalen voor je oude game.
Iets wat op andere consoles nog steeds zo is.

maw de revolutie begon op de E3 in 2015.
Check de reactie maar eens.
[YouTube: Xbox E3 2015 – Xbox One Backward Compatibility]
Die lui die daar zitten juichen overal voor :+

Lichtpuntje...

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 19:34

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Laat tijden? Een snelle console heeft helemaal geen overdreven snelle laadtijden nodig, die rendert zaken gewoon realtime. Je moeten zaken los van elkaar zien. Games worden op een andere manier ontwikkeld.
Zaken als grafische pracht en praal staan los van functie en sturing. Door verschillende grafische assist per type apparaat aan te bieden, bijvoorbeeld door smart delivery, krijg elke console wat het beste is voor hem.

Maar goed, schijnbaar kan je beter de presdocu van Microsoft een keer door gaan lezen, alles wat ik schrijf is min of meer in andere bewoording gewoon bekend.

Je ziet het, ik kan er prima omheen.

Cogitationis poenam nemo patitur

• Steven030
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:42:
Tja ik verwacht gewoon next gen system sellers bij een launch en niet geupgrade versies van xbox one x games.
Ik ook! Voor beide consoles is dat nog afwachten. En voor de XSX (launch) system sellers ben ik enorm benieuwd naar de 20/20 van juli! Laat maar komen :Y

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:42:
Het zijn geen updates...... zucht.... het zijn andere versies... op een manier dat het de ontwikkelaar erg weinig moeite kost om verschillende versies qua pracht en praal te maken. Dat is nou net de kracht.

• Xgar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:24
Bullet NL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:47:
[...]

Het zijn geen updates...... zucht.... het zijn andere versies... op een manier dat het de ontwikkelaar erg weinig moeite kost om verschillende versies qua pracht en praal te maken. Dat is nou net de kracht.
Dit, dankzij de bc mogelijkheden is het enorm schaalbaar. Dus krijgen de oude consoles gedowngrade versies, zie het probleem niet zo eigenlijk.

Verwijderd

Bullet NL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:45:
[...]

Je ziet het, ik kan er prima omheen.
tja eromheen lullen kan iedereen natuurlijk.

Minimale specs hebben altijd game design beïnvloed.

Nou zeg jij dat het heel makkelijk is om meerdere versies met een verschillend design te maken is terwijl dit regelrecht indruist tegen logica. Het vergt hoe dan ook tijd en energie en bepaalde design keuzes .

Een game als Gears 5 zou toch gewoonweg niet mogelijk zijn op de xbox 360 ?

Ik heb het ook niet over alleen wat extra toeters en bellen erop. Ik heb het echt over games die iets compleet nieuws doen en welke gewoonweg niet mogelijk zijn op oude hardware. Denk aan geavanceerde AI of een game waarbij raytracing een integrale functie voor de gameplay vormt ipv van een extra likje verf.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2020 15:01 ]

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:56:
[...]

tja eromheen lullen kan iedereen natuurlijk.

Minimale specs hebben altijd game design beïnvloed.

Nou zeg jij dat het heel makkelijk is om meerdere versies met een verschillend design te maken is terwijl dit regelrecht indruist tegen logica. Het vergt hoe dan ook tijd en energie en bepaalde design keuzes .

Een game als Gears 5 zou toch gewoonweg niet mogelijk zijn op de xbox 360 ?

Ik heb het ook niet over wat extra toeters en bellen erop. Ik heb het echt over games die iets compleet nieuws doen en welke gewoonweg niet mogelijk zijn op oude hardware. Denk aan geavanceerde AI of een game waarbij raytracing een integraal functie voor de gameplay vormt ipv van een extra likje verf.
Jij gaat van een koude kermis thuis komen deze kerst als je verwacht dat de launch games revolutionair zullen worden qua gameplay design...

Verwijderd

uchiha tijntje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:02:
[...]

Jij gaat van een koude kermis thuis komen deze kerst als je verwacht dat de launch games revolutionair zullen worden qua gameplay design...
blijkbaar. Ik heb sinds de PS2 geen console meer gehad maar gezien consoles altijd zo gehyped worden met grote launch events ligt mijn verwachting gewoon hoog.

Over 2 jaar dus pas een XSX of PS5 kopen :P

• drakiesoft
uchiha tijntje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:02:
[...]

Niet alle games zullen spectaculair revolutionair zijn, maar ik verwacht toch wel wat van hun first party games.
Maar wat interessant is wat MS zei over BC games die allemaal auto HDR krijgen.
Dit zou nul impact hebben op memory en GPU...
Dit impliceert dat series X naast RT cores ook aparte AI cores heeft.
MS heeft zich daar nog helemaal niet over uitgelaten, maar wat kan je met die extra AI cores allemaal doen voor next gen games :-)

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

AI cores? Het wordt steeds gekker of niet :P

Laat het maar snel december worden.

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

uchiha tijntje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:11:
AI cores? Het wordt steeds gekker of niet :P

Laat het maar snel december worden.
Die heb je nodig voor de haptic feedback van uit de audio, anders werkt je Atmos systeem niet via een toslink kabel. De mainfunctie van de xbox is natuurlijk niets meer of minder dan een omgevingstemperatuur verhogen door middel van centrifugaal krachten van uit een zuigende temperatuur uitzuiger.

Een deeltjesverzamelaar die in de schaduw staat van al het andere, het kan niet goed zijn.

• drakiesoft
Bullet NL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:49:
[...]

Die heb je nodig voor de haptic feedback van uit de audio, anders werkt je Atmos systeem niet via een toslink kabel. De mainfunctie van de xbox is natuurlijk niets meer of minder dan een omgevingstemperatuur verhogen door middel van centrifugaal krachten van uit een zuigende temperatuur uitzuiger.

Een deeltjesverzamelaar die in de schaduw staat van al het andere, het kan niet goed zijn.
Dude, dat is humor van een 8 jarige. :F

Impliciet zegt MS dat het HW AI cores heeft of anders waar komen die 24 terrafloppers anders vandaan dan?

DirectML – Xbox Series X supports Machine Learning for games with DirectML, a component of DirectX. DirectML leverages unprecedented hardware performance in a console, benefiting from over 24 TFLOPS of 16-bit float performance and over 97 TOPS (trillion operations per second) of 4-bit integer performance on Xbox Series X. Machine Learning can improve a wide range of areas, such as making NPCs much smarter, providing vastly more lifelike animation, and greatly improving visual quality.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
AI is toch ook zo’n geile marketing term. AI bestaat niet en dat blijft de komende decennia nog wel zo.

Verwijderd

drakiesoft schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Dude, dat is humor van een 8 jarige. :F

Impliciet zegt MS dat het HW AI cores heeft of anders waar komen die 24 terrafloppers anders vandaan dan?

DirectML – Xbox Series X supports Machine Learning for games with DirectML, a component of DirectX. DirectML leverages unprecedented hardware performance in a console, benefiting from over 24 TFLOPS of 16-bit float performance and over 97 TOPS (trillion operations per second) of 4-bit integer performance on Xbox Series X. Machine Learning can improve a wide range of areas, such as making NPCs much smarter, providing vastly more lifelike animation, and greatly improving visual quality.
Dat is toch niet zo moeilijk ? DirectMl kan op zowel non AI-accelrated Gpu's draaien of op GPU's met wel speciale acceleratie draaien. Het kan zelfs gewoon op de CPU draaien.

We weten dat de GPU van de XSX 12.15 TFLOPS FP32 is. En de ratio FP32/FP16 is 1:2.

Dat is dus 24.29 TFlops FP16.

Als ze dus zeggen:
, benefiting from over 24 TFLOPS of 16-bit float performance
Dan gebruiken ze dus gewoon de bestaande CU's en niet nog aparte AI cores zoals bijvoorbeeld nvidia tensor cores heeft.

• drakiesoft
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:45:
[...]

Dat is toch niet zo moeilijk ? DirectMl kan op zowel non AI-accelrated Gpu's draaien of op GPU's met wel speciale acceleratie draaien. Het kan zelfs gewoon op de CPU draaien.

We weten dat de GPU van de XSX 12.15 TFLOPS FP32 is. En de ratio FP32/FP16 is 1:2.

Dat is dus 24.29 TFlops FP16.

Als ze dus zeggen:

[...]

Dan gebruiken ze dus gewoon de bestaande CU's en niet nog aparte AI cores zoals bijvoorbeeld nvidia tensor cores heeft.
Niet dus, BC hdr kost geen cu cores, impliceert aparte AI cores aka tensor cores

Verwijderd

drakiesoft schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:47:
[...]

Niet dus, BC hdr kost geen cu cores, impliceert aparte AI cores aka tensor cores
wel dus als dit is wat ze zeggen " benefiting from over 24 TFLOPS of 16-bit float performance and over 97 TOPS (trillion operations per second) of 4-bit integer performance on Xbox Series X."

Tenzij je wilt suggeren dat ze nog een GPU hebben die 24Tflops aan FP16 doet.

AMD doet gewoon zijn FP16, int8 en int4 met de bestaande Alu's in de CU's.

Wellicht is die calculatie voor HDR heel licht en vandaar dat ze zeggen dat het geen performance kost dus is het niet een indicatie voor aparte AI cores.

Of als een oude game niet de volledige hardware benut dan kan je prima een paar CU's voor HDR inzetten zonder dat het je game beïnvloed want die maakte toch al geen gebruik van die CU's

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2020 19:19 ]

• drakiesoft
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:57:
[...]

wel dus als dit is wat ze zeggen " benefiting from over 24 TFLOPS of 16-bit float performance and over 97 TOPS (trillion operations per second) of 4-bit integer performance on Xbox Series X."

Tenzij je wilt suggeren dat ze nog een GPU hebben die 24Tflops aan FP16 doet.

AMD doet gewoon zijn FP16, int8 en int4 met de bestaande Alu's in de CU's.

Wellicht is die calculatie voor HDR heel licht en vandaar dat ze zeggen dat het geen performance kost dus is het niet een indicatie voor aparte AI cores.

Of als een oude game niet de volledige hardware benut dan kan je prima een paar CU's voor HDR inzetten zonder dat het je game beïnvloed want die maakte toch al geen gebruik van die CU's
Hmm bijna geen performance? Its magic :-)

• drakiesoft
Gewoon omdat het kan :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Qpv4BCOSibknnuo8T4f4HFZDRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mRdRnjzcm766DuQ1hPoWJYK.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

drakiesoft schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:59:
[...]

Hmm bijna geen performance? Its magic :-)
tja jij bent van de fantasieverhaaltje zoals zomaar extra rekenkernen erbij bedenken zonder dat er aanwijzingen voor zijn ;)

Het tweede scenario lijkt mij waarschijnlijker waarbij een game niet eens alle Cu's volledig gebruikt en je dus in principe overcapaciteit hebt die gebruikt kan worden voor zoiets als Machine learning. Denk ook aan async compute waarbij onbenutte rekenkracht wordt ingezet voor andere taken.

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:26:
[...]

tja jij bent van de fantasieverhaaltje zoals zomaar extra rekenkernen erbij bedenken zonder dat er aanwijzingen voor zijn ;)

Het tweede scenario lijkt mij waarschijnlijker waarbij een game niet eens alle Cu's volledig gebruikt en je dus in principe overcapaciteit hebt die gebruikt kan worden voor zoiets als Machine learning. Denk ook aan async compute waarbij onbenutte rekenkracht wordt ingezet voor andere taken.
Ik vind hoe ze het doen niet eens belangrijk, feit is dat de XBox Series X een beest van een nextgen console wordt. Sterker nog, de snelste wanneer het op raw CPU power aan komt. De hardware komt nu op een dusdanig niveau dat je taken die een CPU en GPU los van elkaar op een zeer efficiënte manier kan inzetten of kan gebruiken op een manier zoals eerder niet mogelijk was.

• drakiesoft
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:26:
[...]

Een game zal nooit alle CU volledig gebruiken, knap dat je daar zelf op gekomen bent ;)

Verwijderd

drakiesoft schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:15:
[...]

Een game zal nooit alle CU volledig gebruiken, knap dat je daar zelf op gekomen bent ;)
waarom loop je dan extra AI cores erbij te verzinnen

• drakiesoft
Mooi reactie :-) Ze doen zelf ook een beetje mee aan die console war.

• drakiesoft
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:15:
[...]

waarom loop je dan extra AI cores erbij te verzinnen
Ik verzin niks, ik interpreteer de teksten van ms.
Maar goed jij denkt dat je het beter weet. Prima hoor.

Verwijderd

drakiesoft schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:18:
[...]

Ik verzin niks, ik interpreteer de teksten van ms.
Maar goed jij denkt dat je het beter weet. Prima hoor.
Komt op hetzelfde neer |:(

En nogmaals interpreteer je het dan verkeerd. De tekst heeft het duidelijk over FP16 en int4 performance, twee zaken waarvan we weten dat AMD het met bestaande ALU's doet.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2020 23:27 ]

• drakiesoft
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:23:
[...]

En nogmaals interpreteer je het dan verkeerd. De tekst heeft het duidelijk over FP16 en int4 performance, twee zaken waarvan we weten dat AMD het met bestaande ALU's doet.
Klopt en het kost geen performance, its magic!

Verwijderd

Voor mensen die niet zo technisch zijn wel ja :+

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

The RDNA 2 architecture used in Series X does not have tensor core equivalents, but Microsoft and AMD have come up with a novel, efficient solution based on the standard shader cores
Dus ik neem aan dat ze dit gewoon op huidige cores doen.

Kwam deze bij presentatie van DirectML tegen, zou dus zelfs oudere games een aardige resolutieboost kunnen doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BagzQsgLcqXlmn1j4kX_NhEArqY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0TyA1ngUg34Exbbie3kLw9mK.png?f=user_large

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• drakiesoft
Pakt z'n 5000 pagina airbus manual erbij...

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:23:
[...]

Mensen snappen vaak het hele verschillen tussen instructiesets/machine learning/ automation niet. Dan gooien ze er termen als AI tegenaan en dan klinkt het ontzettend flashy, cool en geavanceerd maar eigenlijk houd je mensen gewoon voor de gek.

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Vind het bijzonder om te lezen dat er op twitter compleet los gegaan wordt op het feit dat de nieuwe generatie games wordt terug gehouden in game design door de huidige generatie.

De meest “revolutionaire“ games qua gamedesign deze generatie zijn vooral kleine indy games geweest die het risico durven te nemen om anders te zijn. Qua gamedesign zijn games als Snakepass, Outer Wilds en Yoku’s Island Express in mijn optiek een van de meest verfrissende games qua gamedesign geweest. Daarvoor heb je geen nieuwe generatie consoles nodig. Je hebt lef en visie nodig.

Het bijvoorbeeld sneller door een wereld kunnen bewegen of verdere uitzichten kunnen hebben is leuk, maar is een simpele evolutie.
Maarja, er moet natuurlijk oorlogje gevoerd worden.

• drakiesoft
Fabio Henrique Senior Character Artist @ compulsion games

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9qUxbaTncvuyw69mgcyO-nU-XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnzwP4RrEWQDPEhOAYJ4XoR0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tN89q4GsqpyO382eWn6IXYzu8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9Tw7d8U0qYLfsV6sGNCJmbz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljuu5oR2qqJF8nU97s37yfxc1Ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbOYe7U2TGHBsTarE1HXebVV.jpg?f=fotoalbum_large

• drakiesoft
*snip* heeft helemaal niets met XBox Series X te maken.

[ Voor 94% gewijzigd door Geronimous op 30-05-2020 16:50 ]

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
drakiesoft schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:58:
Fabio Henrique Senior Character Artist @ compulsion games

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
*snip* offotpic

Maar ik heb deze generatie voor het eerst dat ik nog wel games wil spelen volgend jaar. Ik wil heel graag nog de Gears reeks spelen bijvoorbeeld. Al moet je dan ook maar weer zien of je er aan toe gaat komen. Er staan inmiddels al goede games voor launch gepland.

[ Voor 17% gewijzigd door Geronimous op 30-05-2020 16:50 ]

• Xgar
Interessant stukje, waarom het rekening houden met de xone geen invloed heeft op de kwaliteit van de Series X games:

Microsoft's Bill Stilwell (responsible for the awesome backwards compatibility on Xbox One) yesterday posted that he feels this 'only for next generation' narrative from competitors is marketing and a red herring, goes onto explain:

"So I tend to stay out of console debates, but heck, I'm not on the team. That is a false choice.

At no point in our journey towards compatibility did the concept of limited future development intrude on the ability of a developer to take advantage of the latest tech. In fact, the blockers on compat are more biz/legal. Yes, some custom work was sometimes an issue, but there were work-arounds.

Now you could engineer a problem into the system, but that was going to hold you back regardless. This is just not how the real world works. Developers have been writing code that can handle improvements in CPU and GPU since forever. It is sort of the hallmark of the way software should get written.

Maybe 1st party weirdness, but most titles are already written for multilateral anyway, including PC. Consoles are the only systems that still try to push this narrative today.

Its just Marketing/Positioning and largely a red herring."

en Jason Ronald:

Q: Given the fact all of your Xbox Series X games must work on a base Xbox One, does that not mean games will be hampered when it comes to design or fidelity because developers will have to develop to the lowest common denominator?

Jason Ronald:

"Ultimately, that's a developer choice. And to be clear, there will be titles that are unique or exclusive to the Xbox Series X generation. The Medium is a great example of that. But ultimately, this is going to be a choice each developer is going to have to make. And in some cases, they will choose to make games that are exclusive to the next generation.

The exact same tools you use to build a game on Xbox Series X, are the exact same tools you use to build a game on Xbox One, or on PC. So we've tried to make it as easy as possible for developers to ship their game across multiple devices, but then also to take advantage of the unique capabilities of the specific device that they're on.

As an example, you might have ray tracing enabled on the Xbox Series X optimised version of the game, but you don't have it enabled on the Xbox One version of the game. Or, you might have improved gaming experiences in some areas, and in other areas, you may choose to keep them the same. So I don't view it as a lowest common denominator. I view it as giving developers the tools they need to build the best gaming experience possible and developers are incentivised to make a great gaming experience for their players just like we are. It's about finding that right balance."

Question: I know third-parties can decide to release games exclusive on Xbox Series X. But what about your own games? Take Halo Infinite for example. This is a game that works on a base Xbox One right up through to Xbox Series X. Obviously it'll look and perform better on Xbox Series X. But how can it have meaningful gameplay and design features that take advantage of what's possible on Xbox Series X when you have to make it work on a base Xbox One in fundamentally the same way?

Jason Ronald (Director of Program Management for Xbox Series X):

"In some ways, it's no different than some of the things we've been doing over the last couple of years with PC. We're focused on reaching the largest audience of players possible. And developers have a whole series of good techniques, whether it's things like dynamic resolution scaling as an example, that make it easier to scale up and scale down. Sometimes you'll have features that are exclusive to one device versus another.

All of these devices are shared from an Xbox Live perspective. So making sure people have great communities to play with, whether it's PC, Xbox One, Xbox Series X, we're giving developers the capability to have things that work similarly across generations, and that then lean into the unique capabilities of one form factor versus another.

What we've seen so far from both our first-party studios as well as third-party studios is they actually prefer this level of flexibility, because they know how to tailor their experience to provide that best experience for the player."

[ Voor 28% gewijzigd door Xgar op 30-05-2020 20:29 ]

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:07
Xgar schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:24:

Maybe 1st party weirdness, but most titles are already written for multilateral anyway, including PC. Consoles are the only systems that still try to push this narrative today.
En dat is dus precies waar je het verschil zult gaan zien. Xbox gaat z'n 1st party games 'verplichten' om op de XSX en de XO te laten draaien (voor de komende jaren). Dat terwijl Playstation dat juist niet gaat doen.

Bij alle andere games zal het niet zoveel uitmaken.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• Xgar
Rossi46 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:55:
[...]

En dat is dus precies waar je het verschil zult gaan zien. Xbox gaat z'n 1st party games 'verplichten' om op de XSX en de XO te laten draaien (voor de komende jaren). Dat terwijl Playstation dat juist niet gaat doen.

En dat is juist wat men tegenspreekt, de game wordt ontwikkeld voor de SXS en dan gedownscaled voor de oude consoles, waardoor men dus geen last heeft hiervan.

Zoals Matt Booty in januari al gezegd heeft gebruikt bijvoorbeeld Halo Infinite gewoon alles wat de SXS te bieden heeft:

That’s a philosophy totally at odds with how we’ve thought of new generations as a hard reset. In the past, company’s like Microsoft, Sony, and Nintendo have always sought to push new console hardware with exclusive software.

While that will continue in the longterm, Booty says, it’s not how launch games like Halo: Infinite will be positioned:

“Our approach is to pick one or two IP that we’re going to focus on and make sure that they’re there at the launch of the console, taking advantage of all the features. And for us that’s going to be Halo Infinite, which is a big opportunity.

Booty insists that despite being Xbox One compatible, Infinite will still take full advantage of the Series X’s performance:

“It’s the first time in over 15 years that we’ll have a Halo title launching in sync with a new console. And that team is definitely going to be doing things to take advantage of [Series X].”

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Rossi46 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:55:
[...]

Voor de komende jaren? We wachten wel even af hoe lang dat echt gaat gebeuren... En niet op basis van gevoel en 1 simpele quote die je op meerdere manieren kan interpreteren, afhankelijk van wat je hoopt.

[ Voor 11% gewijzigd door uchiha tijntje op 30-05-2020 21:17 ]

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
@Xgar Lol, ben je nou echt zo naïef? Je gelooft toch niet serieus dat een Halo game die ook op de X1 (een 1TF console uit 2013 met een zwakkere CPU dan een telefoon en een trage harde schijf) moet draaien, dezelfde game zal zijn als exclusief op alleen de Series X met een dikke CPU, 12TF erachter. In mindere mate heb je dan de SSD, aangezien de game ook op PC's met HDD moet draaien, maar kom op. Trap niet in dat marketing gelul.

• Xgar
bram1984 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:49:
@Xgar Lol, ben je nou echt zo naïef? Je gelooft toch niet serieus dat een Halo game die ook op de X1 (een 1TF console uit 2013 met een zwakkere CPU dan een telefoon en een trage harde schijf) moet draaien, dezelfde game zal zijn als exclusief op alleen de Series X met een dikke CPU, 12TF erachter. In mindere mate heb je dan de SSD, aangezien de game ook op PC's met HDD moet draaien, maar kom op. Trap niet in dat marketing gelul.
Iedereen die niet jouw visie heeft moet wel dom, naief of wat dan ook zijn, zoals je gisteren ook al over een editor bij IGN meende te moeten posten, die ook positief is over ms' aanpak. (of bedoelde je een andere tweet van Ryan?)
Ik zeg nergens dat Halo:I hetzelfde zal draaien op de x1 als op de Series X, wat ik aangeef is dat ie op de series X met alle toeters en bellen zal draaien en voor de oude consoles gedowngrade wordt. Vooralsnog zie ik geen bewijs dat wat MS beweert niet klopt.
Maar ja alles wat MS zegt is bij jou marketing gelul, oftewel leugens toch.

Edit: ik dacht om jou in het ps5 topic te quoten, dat jij hier nooit kwam stoken? En ziedaar. :D

[ Voor 8% gewijzigd door Xgar op 30-05-2020 22:02 ]

• bram1984
@Xgar Bijna nooit, totdat het lachwekkend wordt inderdaad, zoals nu. Goed gelezen. Je ziet geen bewijs? Ryse Son of Rome en Dead Rising 3 zijn voldoende bewijs lijkt me, ook nog eens 7 jaar oud.

Ryan Mcaffrey inderdaad. Totaal ongeschikt als journalist. Net als die Aaron Greenberg als MS medewerker. Ik zou me echt kapot schamen voor hem als Xbox fan. Ik vind Phil Spencer echt een geschikte oprechte peer, maar onbegrijpelijk dat hij die vent niet al lang op straat heeft gezet.

• Xgar
bram1984 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:13:
@Xgar Bijna nooit, totdat het lachwekkend wordt inderdaad, zoals nu. Goed gelezen. Je ziet geen bewijs? Ryse Son of Rome en Dead Rising 3 zijn voldoende bewijs lijkt me, ook nog eens 7 jaar oud.

Ryan Mcaffrey inderdaad. Totaal ongeschikt als journalist. Net als die Aaron Greenberg als MS medewerker. Ik zou me echt kapot schamen voor hem als Xbox fan. Ik vind Phil Spencer echt een geschikte oprechte peer, maar onbegrijpelijk dat hij die vent niet al lang op straat heeft gezet.
Lachwekkend nog wel. Die 2 games doen niets af aan het feit dat Halo Infinite best enorm gedownscaled kan worden, of je em dan nog wil spelen op de oude consoles als je hem op de series x hebt gezien is een heel ander verhaal. Als mijn quotes nou van een marketing man zouden komen, ok, maar van iemand die zich deze generatie met BC voor MS heeft beziggehouden en dus ook de komende hardware en tools heeft gezien/ gebruikt geef ik toch wat meer credit.

Het valt gewoon op dat ms bij jou zo goed als nooit iets goed kan doen, alles is maar gelieg of marketing, maar elke scheet van Sony neem je meteen voor waar aan en is het heilige schrift, dat je een voorkeur hebt kan, maar mijns inziens sla je nogal door, zoals meteen neerbuigend te doen.

Ik vind genoeg aan te merken op Mcaffery, maar omdat ie MS zijn strategie goed vind em meteen af te branden, tsja dat vind ik fanboy gedrag.

Om positief te eindigen, wat Greenberg betreft ben ik het helemaal met je eens.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

bram1984 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:49:
Zolang je angstig vast blijft klampen aan dat hele holy grail SSD gelul, zal dat voor jou ook nooit anders worden, alsof de wereld een nieuwe deur opent en ongekende mogelijkheden neerzetten met iets wat al bijna 5 jaar mainstream op de markt te vinden is. Halo opeens anders? Nee, je gooit er gewoon een bufferzone in die bij oudere consoles wat langer duurt, bij nieuwe consoles niet te zien is. De illusie dat een gang uitsluitend was voor buffering van nieuwe zones, zones in secties dmv grote muren en gebouwen, dat is helemaal niet exclusief voor onzin over laadtijden, is gewoon onderdeel van een game.

Zullen er een paar games extreem gebruik maken van nieuwe laadmogelijkheden? Absoluut. Zal een game die exclusief voor next-gen gemaakt wordt daar goed mee om gaan? Zeker. Zal een game die voor beide gens uitkomt anders zijn? Nee, buiten je bekende 'gangetje' of laadscherm had zo'n game nooit anders geweest.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Hadden modern games er hetzelfde uit gezien als developers er rekening mee moesten houden dat de game ook op een playstation 1 , oiriginele xbox of wat mij betreft een gamecube had moeten draaien ?
SinergyX schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:49:
[...]

met iets wat al bijna 5 jaar mainstream op de markt te vinden is.
Maar waar geen 1 developers tot nu toe gebruik van heeft gemaakt en consoles op het vlak van integratie van werk en opslaggeheugen niet te vergelijken zijn met Pc's.....

Maargoed jij zal het wel beter weten dan een berg van developers waaronder een grote engine developer die de SSD (van zowel XSX als PS5) nu omarmen, iets wat ze al 5 jaar niet hebben gedaan. |:(

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2020 23:15 ]

• Xgar
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:10:
Hadden modern games er hetzelfde uit gezien als developers er rekening mee moesten houden dat de game ook op een playstation 1 , oiriginele xbox of wat mij betreft een gamecube had moeten draaien ?
[...]

Die generaties hadden niet zoals nu enorm op elkaar lijkende architectuur, daarbij wordt nu gedaan of alle games altijd crossgen moeten zijn.
Zoals eerder door @uchiha tijntje opgemerkt valt het nog te bezien hoe lang ze daar in de praktijk aan vast houden.
Ik kan me niet voorstellen dat als ze zo enorm teruggehouden zouden worden door prev gen, dat ms zo'n enorm risico zou nemen.

Dat de SSD van beide consoles een enorme vooruitgang is zal ik iig nooit betwisten.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:10:
Overdrijven is een vak, je doet het goed. Natuurlijk ga je geen 15 jaar terug in de tijd voor wat ondersteuning, maar PC doet dit al sinds de eerste dagen van verschillende niveaus van hardware.

Jij zal het verschil blijkbaar wel zien, mag je mij eens een voorbeeld geven.

Ik zie liever een game 'slim geprogrammeerd' voor meerdere consoles en een playerbase van miljoenen heeft, dan een game 'die alles uit een console perst' met alleen de early adaptors als playerbase. Hadden sommige games een betere lifespan gehad? Absoluut. Was crossplay eerder van start gegaan? Hopelijk. Hadden we voor diverse games een vele grotere playerbase? Zeker. Had het letterlijk wat uitgemaakt? Nee, want we praten hier nog steeds exclusives, zut wat binnen een jaar vergeten is, z'n opvolger al heeft en tegen die tijd wordt de oudere console toch al afgeschreven.

Verwijderd

SinergyX schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:31:
[...]

Overdrijven is een vak, je doet het goed. Natuurlijk ga je geen 15 jaar terug in de tijd voor wat ondersteuning, maar PC doet dit al sinds de eerste dagen van verschillende niveaus van hardware.

Jij zal het verschil blijkbaar wel zien, mag je mij eens een voorbeeld geven.

Ik zie liever een game 'slim geprogrammeerd' voor meerdere consoles en een playerbase van miljoenen heeft, dan een game 'die alles uit een console perst' met alleen de early adaptors als playerbase. Hadden sommige games een betere lifespan gehad? Absoluut. Was crossplay eerder van start gegaan? Hopelijk. Hadden we voor diverse games een vele grotere playerbase? Zeker. Had het letterlijk wat uitgemaakt? Nee, want we praten hier nog steeds exclusives, zut wat binnen een jaar vergeten is, z'n opvolger al heeft en tegen die tijd wordt de oudere console toch al afgeschreven.
een voorbeeld , hmm oke nou

https://www.gameinformer....ped-for-ps3-xbox-360.aspx
"Some of the stuff we’re pretty confident will still be very similar on current gen: the core mechanics, like combat, stealth, ranged and movements; the basic control and gameplay, that should all be really solid," he said. "What it won’t have is the same level of depth and variety and simulation within the Nemesis system. The story will be the same and the core gameplay will be the same, but [the Nemesis system is] just so huge in terms of content, calculations and AI we’ll just have to try and get as much of it in as we can."
Nou hebben ze hier nog de keuze gehad om dat element eruit te slopen. maar wat nou als dat element de kern van je game omvat. dan was het simpelweg niet mogelijk geweest om de game op zowel het nieuwe als oude platform te laten draaien.

Dan moet een developer een keuze maken. echter zal het dan eerder de publisher zijn die de keuze voor hen maakt. Liever een wat afgezwakte game die op oude en nieuwe consoles draait dan een game die het uiterste vergt maar alleen op de nieuwste console kan draaien want met het eerste bedien je een grotere playerbase zal dan de gedachte zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2020 23:44 ]

• Steven030
Ik denk dat de consoles veel dichter bij elkaar komen dan we denken. Allebei worden het klasbakken waarbij de ene wat krachtiger is en de ander wat sneller. De meeste games zijn 3rd party games en zullen prima draaien op beide. Voor nu is er nog zo weinig echt over te zeggen behalve de marketing praat van beide kanten. Eind dit jaar hebben we ze in onze handen en zien we de DF vergelijkingen wel tegemoet

• Steven030
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:39:
[...]
Nou hebben ze hier nog de keuze gehad om dat element eruit te slopen. maar wat nou als dat element de kern van je game omvat. dan was het simpelweg niet mogelijk geweest om de game op zowel het nieuwe als oude platform te laten draaien.

Dan moet een developer een keuze maken. echter zal het dan eerder de publisher zijn die de keuze voor hen maakt. Liever een wat afgezwakte game die op oude en nieuwe consoles draait dan een game die het uiterste vergt maar alleen op de nieuwste console kan draaien want met het eerste bedien je een grotere playerbase zal dan de gedachte zijn.
Dan kiezen ze toch voor een andere kern van de game? Van mij had crossgen ook niet gehoeven, maar ik denk dat het in de praktijk reuze meevalt. Ik denk zelfs dat we het niet merken omdat je niet weet wat je mist. Het geldt alleen voor een handjevol 1st party games die in het begin uitkomen (zoals jou in de afgelopen dagen al meerdere malen duidelijk is gemaakt) , en als je ziet hoe sommige games als Gears 5 er nu al uitzien op de UE4 engine, moeten ze echt wel prachtige games uit kunnen poepen op de XSX. En die games zullen er waarschijnlijk heel beroerd uitzien op de One (X), zoals games er nu ook beroerd uitzien op de One maar er prima uitzien op de One X

• Xgar
[...]

een voorbeeld , hmm oke nou

https://www.gameinformer....ped-for-ps3-xbox-360.aspx

[...]

Dus dev/pub verhaal is niet echt relevant dan.

Je weet dat ms die crossgen compat alleen van hun 1st parties verwacht, 3rd parties zijn volledig vrij hierin.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat als bestaat niet, de vraag blijft, de game is dus einde van de rit niets anders geworden, het was de lagere console die juist minder kreeg (anders niets). Vergeet het grote verschil alleen niet van de X360/PS3 naar de XBO/PS4, dat was een compleet andere architectuur, iets wat nu het geval niet meer is (hell, zelfs AMD is dezelfde fabrikant).

Het is een natuurlijke transitie waar die paar met eventueel verschil na een paar jaar niet meer opvallen, de intiele framelock van Horizon, gezeur rond D3 mob spawn (was gelimiteerd, omdat het gewoon een regelrechte poort was), of zelfs de spawnrate van DR3, ergens heeft het best invloed gehad op een stukje gameplay, maar dat was binnen een jaar, 2 jaar opgelost, want de natuurlijke transitie kwam, volgende deel kwam uit, kwamen patches uit, een developer moet 10x meer keuzes maken dan alleen een aspect cross-gen.

Exclusives (first parties) zullen altijd apart blijven, altijd stukje exclusief voor de console bouwen, dat is ergens hun doel bijna van hun bestaan. Verschil met third parties is compleet ander niveau, EA zal elke console meenemen die beschikbaar is, afzet = omzet, elke game die ze hebben. EA stopte pas vorig jaar met de 360 versie, niemand heeft ooit wat gemerkt van die 'rekening houden met'.

Welke van de twee keuzes zal interessant worden, koop je compleet nieuwe setup voor die ene exclusive game? Of even tussenstap naar een X/Pro tot meer games uitkomen en dan pas overstappen? Zal MS nog een Series S erbij gooien en de One/S volgend jaar 'obsolete' maken zodat ze allemaal krachtig genoeg vanaf de 6Tflops kunnen bouwen (uitgaande dat de S of een streambox of een X zal worden).

Verwijderd

Xgar schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:03:
[...]

Je weet dat ms die crossgen compat alleen van hun 1st parties verwacht, 3rd parties zijn volledig vrij hierin.
Ik zeg toch ook niet dat het voor iedere game gaat gelden ofwel soms ? Het gaat mij om het principe dat innovatie kan belemmeren.
SinergyX schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:10:
[...]

de game is dus einde van de rit niets anders geworden, het was de lagere console die juist minder kreeg (anders niets).
De game is anders geworden voor de lagere tier console omdat die fuctionaliteit er wel uit kon. Zoals ik al stelde wat als de core functionaliteit er juist niet uit kan ?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2020 00:17 ]

• Xgar
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:12:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat het voor iedere game gaat gelden ofwel soms ? Het gaat mij om het principe dat innovatie kan belemmeren.
De reden dat ik dat zeg is, omdat je het over dev en pub hebt, iets dat niet relevant is aangezien het ms zelf is in dit geval.

Je zegt het KAN belemmeren, iets dat dus niet zeker is, ms zelf geeft aan van niet, waarom dan zonder ook maar iets gezien te hebben, het meteen in twijfel trekken.

Verwijderd

Xgar schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:15:
[...]

De reden dat ik dat zeg is, omdat je het over dev en pub hebt, iets dat niet relevant is aangezien het ms zelf is in dit geval.

Je zegt het KAN belemmeren, iets dat dus niet zeker is, ms zelf geeft aan van niet, waarom dan zonder ook maar iets gezien te hebben, het meteen in twijfel trekken.
ah dus omdat MS het zegt mag ik geen twijfels erover uitspreken ? |:(

Hypothetisch voorbeeld:

Neem nou bijvoorbeeld raytracing. Raytracing kan juist werk uit handen voor developers nemen en je zou zelfs een puzzel game kunnen maken waarbij je via spiegels het licht moet herkaatsen om iets te unlocken

hoe gaat je dat doen op consoles die geen raytracing ondersteunen ?

Dan moet een dev of dat segment eruit halen of alsnog op de oude manier met pre baked lighting gaan werken voor global illumination ergo het kost devs meer tijd en meer geld.

Tijd en geld die ook hadden worden kunnen gebruikt voor nog meer uit het snelste platform te kunnen halen.

Er is een reden waarom first party games er over het algemeen beter uitzien en waarom een game op een monster PC met velen malen meer rekenkracht als een console er vaak nog steeds hetzelfde uitziet op resolutie/FPS en betere textures na.

Ik kan mij nog supreme commander herinneren die echt episch was met mega veel units. toen kwam het vervolg die ineens ook op de consoles moest draaien en het was een regelrechte downgrade vergeleken met het pc only origineel.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2020 00:28 ]

• Xgar
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:18:
[...]

Dat zeg ik toch helemaal niet, ik vind het alleen nogal voorbarig en dat mag ik dan weer gewoon uitspreken. :+
We gaan het zien in november, welles nietes heeft ook geen zin.

• Steven030
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:18:
[...]

Nee, maar je wordt de afgelopen dagen al meerdere keren op punten gewezen die je negeert en je blijft je aannames maar herhalen. Het lijkt daarmee alsof je hier alleen maar bent om te trollen.
Momenteel is er gewoon niks anders dan marketingpraat van beide partijen, en wat harde cijfers die zeggen dat de ene console wat krachtiger is en de ander wat sneller. Maar beide veel krachtiger en sneller dan de voorganger. De rest is slechts koffiedik kijken

• Wom
  • Registratie: Januari 2002

Wom

Jongens, jongens, jullie gaan voorbij aan het feit dat Sega in Japan de Series X gaat uitbrengen onder eigen naam. Mét een sloot aan Dreamcast-games exclusief voor de Sega Series X.

Althans, dat is het gerucht wat op Twitter rondzwerft.

In het kader van absurde geruchten die uiteraard geen waarheid zijn. Maar is wel leuk om even over te filosoferen. Want ik heb nog steeds spijt dat ik mijn Dreamcast heb verkocht eerlijk gezegd.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Verwijderd

Steven030 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:21:
[...]

Nee, maar je wordt de afgelopen dagen al meerdere keren op punten gewezen die je negeert en je blijft je aannames maar herhalen.
Mijn punten worden net zo hard genegeerd waarbij marketing praat steeds wordt herhaald.

Kritisch denken mag toch gewoon ?

Dat is zon beetje waar het op neer komt "MS zegt het is geen probleem" oke dus niet meer over praten dan ?

Ondanks dat het rekening houden met een verouderd systeem voor je game op sommige vlakken echt wel extra werk en tijd zal kosten en wellicht op sommige vlakken niet eens haalbaar is.

Het voordeel van consoles was toch altijd dat ze het maximale eruit wisten te persen omdat ze maar met 1 configuratie rekening hoefden te houden ? of gaan we dat nu ineens ontkennen ?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2020 00:34 ]

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32
Volgens mij hebben wat mensen oorzaak en gevolg omgedraaid... Althans, dat is mijn vermoeden.

We hebben inderdaad een onduidelijke quote van begin 2020 dat nog zeker 1 of 2 jaar alle first party titels naar de Xbox One zouden komen. De haters vatten dit op als 2 jaar vanaf launch van de XSX?! Maar volgens mij kunnen ze dus in principe begin 2021 gewoon al een XSX exclusive uitbrengen zonder die quote tegen te spreken.

Maar daarnaast, en wat ik bedoel met oorzaak/gevolg... Ik denk niet dat het zo is dat Microsoft heeft bepaald dat ze nog X tijd alle first party titels ook naar de One gaan brengen en dit nu keihard gaan afdwingen bij hun studio's... Ik denk eerder dat het zo is dat de planning van games al bekend was, dat ze weten welke games er nog wel en niet naar de One kunnen komen en dat dus de games die op de planning staan voor X tijd ook nog naar de One komen... en ze dáárom die uitspraak gedaan hebben om Xbox One eigenaren gerust te stellen.

Dus ik vermoed dat de uitspraak het gevolg was van de games, en niet andersom zoals de haters allemaal aan lijken te nemen.

Gamertag: FinrazielNL

• Steven030
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:31:
[...]

Mijn punten worden net zo hard genegeerd waarbij marketing praat steeds wordt herhaald.

Kritisch denken mag toch gewoon ?

Dat is zon beetje waar het op neer komt "MS zegt het is geen probleem" oke dus niet meer over praten dan ?
Tuurlijk, ik zeg toch ook dat crossplay van mij ook niet had gehoeven maar ik DENK dat het niet zo’n drama wordt. Jij DENKT dat het wel een drama wordt. Hoeven we dan toch niet te blijven herhalen hier. Het is duidelijk dat jij niet op de XSX zit te wachten, waarom zou je dan hier komen discussiëren. Ik zit op beide consoles te wachten, ben ook enthousiast over de PS5 dus dan spreek ik je daar wel en dan kunnen we allebei enthousiast zijn

• Steven030
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:31:
[...]Kritisch denken mag toch gewoon ?

En waarom kritisch zijn op de marketing praat van de ene consolebouwer en vervolgens de marketingpraat van de andere consolebouwer voor zoete koek slikken? Laten we gewoon kritisch én enthousiast zijn op de marketingpraat van beide consolebouwers

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wom schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:25:
Jongens, jongens, jullie gaan voorbij aan het feit dat Sega in Japan de Series X gaat uitbrengen onder eigen naam. Mét een sloot aan Dreamcast-games exclusief voor de Sega Series X.

Althans, dat is het gerucht wat op Twitter rondzwerft.

[Twitter]

In het kader van absurde geruchten die uiteraard geen waarheid zijn. Maar is wel leuk om even over te filosoferen. Want ik heb nog steeds spijt dat ik mijn Dreamcast heb verkocht eerlijk gezegd.
Mijn eerste reactie:
& Comedian.. well, there's your problem :D

Maar ergens, daar is het aspect van een gerucht, als het aannemelijk is heb je mensen die het oppakken als waarheid :P Maar zou het waar zijn, dan moet ik natuurlijk een Series X uit japan gaan importeren :D

Maar borduurt dit niet gewoon verder op het oude gerucht van vorige maand?
https://www.tweaktown.com...reason-to-sell/index.html

Natuurlijk, het is een aannemelijke combinatie, was blijkbaar al eens bij de originele Xbox geprobeerd
https://metro.co.uk/2020/...readers-feature-12778841/

Extreme geval, over 2 weken krijgen we nieuwe samenwerking voor wat timed exclusive spul uit Sega's gamestudio voor opvolgers van hun classic games, plus nog wat leuke combo packs van classics en nieuwe games (net zoals Yakuza nu opeens ook op de Xbox is).

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Finraziel schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:32:
Volgens mij hebben wat mensen oorzaak en gevolg omgedraaid... Althans, dat is mijn vermoeden.

We hebben inderdaad een onduidelijke quote van begin 2020 dat nog zeker 1 of 2 jaar alle first party titels naar de Xbox One zouden komen. De haters vatten dit op als 2 jaar vanaf launch van de XSX?! Maar volgens mij kunnen ze dus in principe begin 2021 gewoon al een XSX exclusive uitbrengen zonder die quote tegen te spreken.
Zo had ik het ook opgevat, 2 jaar lang zijn de exclusives Cross-gen, oftewel het eerste volle jaar van de series X

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Wom

Wom

SinergyX schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:46:
[...]

Mijn eerste reactie:
& Comedian.. well, there's your problem :D

Maar ergens, daar is het aspect van een gerucht, als het aannemelijk is heb je mensen die het oppakken als waarheid :P Maar zou het waar zijn, dan moet ik natuurlijk een Series X uit japan gaan importeren :D

Maar borduurt dit niet gewoon verder op het oude gerucht van vorige maand?
https://www.tweaktown.com...reason-to-sell/index.html

Natuurlijk, het is een aannemelijke combinatie, was blijkbaar al eens bij de originele Xbox geprobeerd
https://metro.co.uk/2020/...readers-feature-12778841/

Extreme geval, over 2 weken krijgen we nieuwe samenwerking voor wat timed exclusive spul uit Sega's gamestudio voor opvolgers van hun classic games, plus nog wat leuke combo packs van classics en nieuwe games (net zoals Yakuza nu opeens ook op de Xbox is).
Alleen de reacties en theorieen zijn de moeite waard om die tweet te plaatsen denk ik. Neemt niet weg dat Sega en Microsoft een verleden hebben. Hell, de matige WinCE devkit is een flinke nagel aan de doodskist van de Dreamcast geweest.

Maar ik heb het gevoel dat MS Sega harder nodig heeft dan andersom, dus ik weet niet zo goed hoe ik alles moet plaatsen. Misschien is de Series S dan toch de S van Sega? Exclusive Sega-games op xCloud?

Meest waarschijnlijke is aantal (tijdelijk) exclusieve games van Sega voor de Xbox, zoals ze eerder gedaan hebben. Een nieuwe JSRF zie ik wel zitten, al hadden we die eigenlijk al met Sunset Overdrive natuurlijk.

• bram1984
Xgar schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:32:
[...]

Lachwekkend nog wel. Die 2 games doen niets af aan het feit dat Halo Infinite best enorm gedownscaled kan worden, of je em dan nog wil spelen op de oude consoles als je hem op de series x hebt gezien is een heel ander verhaal. Als mijn quotes nou van een marketing man zouden komen, ok, maar van iemand die zich deze generatie met BC voor MS heeft beziggehouden en dus ook de komende hardware en tools heeft gezien/ gebruikt geef ik toch wat meer credit.

Het valt gewoon op dat ms bij jou zo goed als nooit iets goed kan doen, alles is maar gelieg of marketing, maar elke scheet van Sony neem je meteen voor waar aan en is het heilige schrift, dat je een voorkeur hebt kan, maar mijns inziens sla je nogal door, zoals meteen neerbuigend te doen.

Ik vind genoeg aan te merken op Mcaffery, maar omdat ie MS zijn strategie goed vind em meteen af te branden, tsja dat vind ik fanboy gedrag.

Om positief te eindigen, wat Greenberg betreft ben ik het helemaal met je eens.
Die 2 games zijn slechts 2 random voorbeelden van games die nooit op de 360 hadden kunnen draaien. Er zijn nog veel meer voorbeelden, moet ik die ook op gaan noemen? Zelfs die dev van The Medium geeft aan dat hun game niet op X1 kan draaien. Hoe duidelijk wil je het hebben?

En ja sorry, MS doet voor mij persoonlijk inderdaad weinig goeds als ik het objectief bekijk, op dit moment. Phil is een sympathieke dude, maar het is vooral heel veel Amerikaanse power praat. Ik hoor en lees al maanden gelul over most powerful dit en most teraflops dat, maar iets fatsoenlijks laten zien, ho maar. Tel daar gasten als Aaron Greenberg, Colt en Dealer bij op, en het wordt gewoon lachwekkend.

En McAffrey snapt er gewoon helemaal niks van of hij heeft een bord voor zijn kop. Ik bedoel, hoeveel devs moeten zeggen dat ze vooruit willen zonder rekening te moeten houden met de shackles van last gen consoles? Het is toch ook gewoon geen rocket science of wel? Als je een nieuwe Halo bouwt, wil je toch gewoon gigantische levels met veldslagen met honderden of duizenden NPC's en Banshee's die met enorme snelheden over het slagveld razen? Denk je nu echt dat dit op de X1 of PS4 (for that matter) kan? Downscalen en upscalen zoals jij dat ziet is puur resolutie en fps omhoog gooien. Leef je echt in een wereld waarin je denk dat games en gamedesign alleen die aspecten zijn? Wow, dan ga je wat beleven de komende jaren.
SinergyX schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:49:
[...]

Zolang je angstig vast blijft klampen aan dat hele holy grail SSD gelul, zal dat voor jou ook nooit anders worden, alsof de wereld een nieuwe deur opent en ongekende mogelijkheden neerzetten met iets wat al bijna 5 jaar mainstream op de markt te vinden is. Halo opeens anders? Nee, je gooit er gewoon een bufferzone in die bij oudere consoles wat langer duurt, bij nieuwe consoles niet te zien is. De illusie dat een gang uitsluitend was voor buffering van nieuwe zones, zones in secties dmv grote muren en gebouwen, dat is helemaal niet exclusief voor onzin over laadtijden, is gewoon onderdeel van een game.

Zullen er een paar games extreem gebruik maken van nieuwe laadmogelijkheden? Absoluut. Zal een game die exclusief voor next-gen gemaakt wordt daar goed mee om gaan? Zeker. Zal een game die voor beide gens uitkomt anders zijn? Nee, buiten je bekende 'gangetje' of laadscherm had zo'n game nooit anders geweest.
En opnieuw iemand die werkelijk geen idee heeft van wat ons te wachten staat. Al jaren lopen devs die tegen CPU, GPU en HDD/IO limitaties aan en nu eindelijk zijn we daarvan in zekere zin verlost. Maar nog steeds overtuigd dat we gewoon een schuifje terug kunnen schuiven zodat alles overal op werkt. Ergens zou ik willen dat ik jou was, zodat ik extra verbaasd kon zijn straks.

niet nodig

[ Voor 19% gewijzigd door BM op 31-05-2020 11:17 ]

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

bram1984 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 01:30:
[...]
En ja sorry, MS doet voor mij persoonlijk inderdaad weinig goeds als ik het objectief bekijk, op dit moment.
Als je niet inziet wat er met deze zin mis is, dan weet ik het niet meer..
Als je een nieuwe Halo bouwt, wil je toch gewoon gigantische levels met veldslagen met honderden of duizenden NPC's en Banshee's die met enorme snelheden over het slagveld razen?
Ehm.. nee? Blijkbaar wil jij zo graag met mach speed door levels heen rushen, want dat is ongeveer het enige wat je aanhaalt. Ik wil kunnen vliegen in HZD, ik wil met 300 km per uur met Spider-man door New York heen kunnen zwieren...
En opnieuw iemand die werkelijk geen idee heeft van wat ons te wachten staat. Al jaren lopen devs die tegen CPU, GPU en HDD/IO limitaties aan en nu eindelijk zijn we daarvan in zekere zin verlost. Maar nog steeds overtuigd dat we gewoon een schuifje terug kunnen schuiven zodat alles overal op werkt. Ergens zou ik willen dat ik jou was, zodat ik extra verbaasd kon zijn straks.
Ergens zou ik jou niet willen zijn, want je gaat het eerste jaar van een koude kermis thuis komen zo hype je jezelf met de nieuwe generatie launchgames...

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:30
Ik heb nog maar weinig voorbeelden gezien waarbij games echt niet mogeljik zijn op andere hardware. Sure in huidige vorm is het lastig, maar schalen is devs echt niet onbekend. Features weglaten, kan prima. Dat je dan niet met supersnelheid door je wereld kunt vliegen, tja jammer hoor. Dat je dan een lagere resolutie hebt met veel minder gedetailleerde omgevingen en personages, tja jammer hoor. Dat je dan geen raytracing en allerlei andere moeilijke berekeningen hebt, jammer hoor. Dat je dan laadtijden van meerdere minuten hebt, jammer hoor. Maar het draait wel gewoon. Mensen die willen overstappen, kunnen dat lekker op hun eigen moment doen met hun eigen budget en ondertussen nog gewoon de games spelen die ze willen, zonder te worden uitgesloten.

Ik moet verder nog maar zien hoeveel multiplayer games cross-gen worden uitgebracht, want het merendeel wat exclusief is, zal toch singleplayer zijn.

Ik weet nog dat ik Battlefield 4 voor de Xbox 360 haalde en het er allemaal niet zo mooi uit zag als uit de trailers, dat je minder spelers in de map had (max 24 ipv 32 voor Rush of 32 ipv 64 voor conquest). Veel pop-in, geen anti-aliasing, lage resolutie ook (sterker, BF4 is voor Xbox One nooit meer verbeterd, draait zelfs op de One X nog op 720p). Tja, het is jammer maar ik kan het alsnog wel spelen als ik de game tof vind.

Als je game afhangt van 1 component die niet draait op next-gen, dan stelt je game simpelweg niet veel voor imo. En games met hele bijzondere puzzels met raytracing oid, lijkt me voorlopig toekomstmuziek. En ook vrij lame eigenlijk. Let wel, dit gaat dus om games die de komende 2 jaar worden uitgegeven, daarna zien wel wel weer. Ik vind het mooi om te zien dat je oude console niet meteen waardeloos is en het ook niet uitmaakt op welk platform je een game aanschaft om vervolgens op een nieuwe console verder te gaan. Dat bespaart voor mij gewoon een heleboel geld.

Natuurlijk wil ik toffe omgevingen zien, veel NPC's e.d. maar het is echt niet onmogelijk om een game naar OG Xbox One te schalen en toch speelbaar te houden. Ja het is dan een stuk minder, maar het werkt gewoon. Kijk naar wat voor huidige generatie je nu hebt, dat is dan je minimum. Ik denk dat je best veel moois kunt maken en dat het toch niet zo heel beperkt voelt. Zeker niet als je dus 60fps en 4k wilt draaien, want dat kost vooralsnog de meeste processorkracht. Als het dan 720p en 30fps op OG Xbox One draait, dan kun je nog best wat moois toevoegen.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Verwijderd

Martinspire schreef op zondag 31 mei 2020 @ 02:29:
Ik heb nog maar weinig voorbeelden gezien waarbij games echt niet mogeljik zijn op andere hardware. Sure in huidige vorm is het lastig, maar schalen is devs echt niet onbekend. Features weglaten, kan prima. Dat je dan niet met supersnelheid door je wereld kunt vliegen, tja jammer hoor. Dat je dan een lagere resolutie hebt met veel minder gedetailleerde omgevingen en personages, tja jammer hoor. Dat je dan geen raytracing en allerlei andere moeilijke berekeningen hebt, jammer hoor. Dat je dan laadtijden van meerdere minuten hebt, jammer hoor. Maar het draait wel gewoon. Mensen die willen overstappen, kunnen dat lekker op hun eigen moment doen met hun eigen budget en ondertussen nog gewoon de games spelen die ze willen, zonder te worden uitgesloten.

Ik moet verder nog maar zien hoeveel multiplayer games cross-gen worden uitgebracht, want het merendeel wat exclusief is, zal toch singleplayer zijn.

Ik weet nog dat ik Battlefield 4 voor de Xbox 360 haalde en het er allemaal niet zo mooi uit zag als uit de trailers, dat je minder spelers in de map had (max 24 ipv 32 voor Rush of 32 ipv 64 voor conquest). Veel pop-in, geen anti-aliasing, lage resolutie ook (sterker, BF4 is voor Xbox One nooit meer verbeterd, draait zelfs op de One X nog op 720p). Tja, het is jammer maar ik kan het alsnog wel spelen als ik de game tof vind.

Als je game afhangt van 1 component die niet draait op next-gen, dan stelt je game simpelweg niet veel voor imo. En games met hele bijzondere puzzels met raytracing oid, lijkt me voorlopig toekomstmuziek. En ook vrij lame eigenlijk. Let wel, dit gaat dus om games die de komende 2 jaar worden uitgegeven, daarna zien wel wel weer. Ik vind het mooi om te zien dat je oude console niet meteen waardeloos is en het ook niet uitmaakt op welk platform je een game aanschaft om vervolgens op een nieuwe console verder te gaan. Dat bespaart voor mij gewoon een heleboel geld.

Natuurlijk wil ik toffe omgevingen zien, veel NPC's e.d. maar het is echt niet onmogelijk om een game naar OG Xbox One te schalen en toch speelbaar te houden. Ja het is dan een stuk minder, maar het werkt gewoon. Kijk naar wat voor huidige generatie je nu hebt, dat is dan je minimum. Ik denk dat je best veel moois kunt maken en dat het toch niet zo heel beperkt voelt. Zeker niet als je dus 60fps en 4k wilt draaien, want dat kost vooralsnog de meeste processorkracht. Als het dan 720p en 30fps op OG Xbox One draait, dan kun je nog best wat moois toevoegen.
De clue is juist dat het tijd en moeite kost om iets schaalbaar te maken vs iets wat niet schaalbaar hoeft gemaakt te worden. .

Je moet verschillende versies van je game gaan maken en omdat studios geen oneindig de tijd hebben of een oneindig budget zal het wel degelijk ten koste gaan van iets.

Ik zeg niet dat het een probleem is maar wel dat het een probleem kan zijn. een wezenlijk verschil.

Een studio die 3 jaar de tijd heeft met een budget van 300.000 euro om 1 game versie te maken voor 1 platform of een studio die 3 jaar de tijd heeft met een budget van 300.000 euro om 2 versies te maken (XSX en XoneX). Waarvan verwacht jij het meeste ?

Ik persoonlijk meer van die game waarvan maar 1 versie hoeft te worden gemaakt.

Als het microsoft bericht verkeerd is geïnterpreteerd en alleen maar aangeeft dat games die simpelweg kunnen draaien op oudere consoles doormiddel van lage resolutie en lager fps dan hebben we het er niet meer over maar als het verder gaat dan dat en het een inperking is voor de keuzes van developers dan vind ik het wel jammer.

Zoals ik al zei heb ik de makers van supreme commander 2 nog niet vergeten. Deel 1 was gewoon superieur omdat die pc only was.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2020 02:51 ]

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-09 00:17
bram1984 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 01:30:
[...]
En ja sorry, MS doet voor mij persoonlijk inderdaad weinig goeds als ik het objectief bekijk, op dit moment. Phil is een sympathieke dude, maar het is vooral heel veel Amerikaanse power praat. Ik hoor en lees al maanden gelul over most powerful dit en most teraflops dat, maar iets fatsoenlijks laten zien, ho maar.
Power praat heb je toch overal ? fastest SSD this en fastest SSD that bv :+
En als je objectief zou kijken ( ha dat is een giller I know ) dan zou je toch zelf zien dat er sinds Phil Spencer heel veel goede dingen zijn gekomen.

- De One S en One X waren heel deftige consoles qua design en geluidsproductie tov de launch Xbox One.
- Game Pass is een enorme value for money dienst en je krijgt alle Xbox exclusives op dag 1 gratis er in.
- Er zijn talloze game studios opgekocht sinds eind 2018 met het oog op next gen games.
- Sinds de One X en de komst van Phil ligt de nadruk weer vooral op het feit dat het een gaming console is en geen underpowered all in one media system.

Dat zijn toch al ''off the top of my head'' objectieve punten die ik zie als een PS4/Switch eigenaar, dat jij zegt dat je ''objectief'' gezien helemaal niets goeds ziet dan vraag ik me af of je eigenlijk wel uberhaupt kijkt of zoekt.
Tenzij je echt praat over ''veel goeds'' over de Series X maar dan nog ziet het er weer een deftig gebouwde console uit met deftige koeling als je het design bekijkt en qua games hebben ze talloze nieuwe gekochte studios werken aan een hoop titels voor de komende gen, dus objectief gezien zijn daar ook al 2 goede punten te vinden.

Anyway iets fatsoenlijk laten zien is een objectieve mening, nee een HZD of Spider-Man ga je niet vinden aan kant Xbox en we weten dat dat jouw favoriete games zijn samen met nog andere Sony developed and published exclusives dus de vraag is dan is er echt niets goed te zien bij team Xbox of is er voor jou niets goeds te zien omdat het je niet boeit of omdat het niet A/B/C is ?

Ik zou je bv vragen wat je mening is over iets als Hellblade 2 ( een former PS4 exclusive en nu een Xbox studio en Xbox developed exclusive ) maar ik weet niet of ik zin heb in die discussie dus ik laat het maar :P

[ Voor 7% gewijzigd door Katmi op 31-05-2020 02:51 ]

Verwijderd

Katmi schreef op zondag 31 mei 2020 @ 02:49:
[...]

Ik zou je bv vragen wat je mening is over iets als Hellblade 2 ( een former PS4 exclusive en nu een Xbox studio en Xbox developed exclusive ) maar ik weet niet of ik zin heb in die discussie dus ik laat het maar :P
Hellblade deel 1 was toch ook al op de xbox one ?

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Katmi schreef op zondag 31 mei 2020 @ 02:49:
[...]

Power praat heb je toch overal ? fastest SSD this en fastest SSD that bv :+
En als je objectief zou kijken ( ha dat is een giller I know ) dan zou je toch zelf zien dat er sinds Phil Spencer heel veel goede dingen zijn gekomen.

- De One S en One X waren heel deftige consoles qua design en geluidsproductie tov de launch Xbox One.
- Game Pass is een enorme value for money dienst en je krijgt alle Xbox exclusives op dag 1 gratis er in.
- Er zijn talloze game studios opgekocht sinds eind 2018 met het oog op next gen games.
- Sinds de One X en de komst van Phil ligt de nadruk weer vooral op het feit dat het een gaming console is en geen underpowered all in one media system.

Dat zijn toch al ''off the top of my head'' objectieve punten die ik zie als een PS4/Switch eigenaar, dat jij zegt dat je ''objectief'' gezien helemaal niets goeds ziet dan vraag ik me af of je eigenlijk wel uberhaupt kijkt of zoekt.
Tenzij je echt praat over ''veel goeds'' over de Series X maar dan nog ziet het er weer een deftig gebouwde console uit met deftige koeling als je het design bekijkt en qua games hebben ze talloze nieuwe gekochte studios werken aan een hoop titels voor de komende gen, dus objectief gezien zijn daar ook al 2 goede punten te vinden.

Anyway iets fatsoenlijk laten zien is een objectieve mening, nee een HZD of Spider-Man ga je niet vinden aan kant Xbox en we weten dat dat jouw favoriete games zijn samen met nog andere Sony developed and published exclusives dus de vraag is dan is er echt niets goed te zien bij team Xbox of is er voor jou niets goeds te zien omdat het je niet boeit of omdat het niet A/B/C is ?

Ik kan je het antwoord al wel geven hoor. Hellblade vond hij maar een saaie minigame ;) Dus ik zou die discussie maar niet starten.
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 02:43:
[...]

De clue is juist dat het tijd en moeite kost om iets schaalbaar te maken vs iets wat niet schaalbaar hoeft gemaakt te worden. .

Je moet verschillende versies van je game gaan maken en omdat studios geen oneindig de tijd hebben of een oneindig budget zal het wel degelijk ten koste gaan van iets.

Ik zeg niet dat het een probleem is maar wel dat het een probleem kan zijn. een wezenlijk verschil.

Een studio die 3 jaar de tijd heeft met een budget van 300.000 euro om 1 game versie te maken voor 1 platform of een studio die 3 jaar de tijd heeft met een budget van 300.000 euro om 2 versies te maken (XSX en XoneX). Waarvan verwacht jij het meeste ?

Als het microsoft bericht verkeerd is geïnterpreteerd en alleen maar aangeeft dat games die simpelweg kunnen draaien op oudere consoles doormiddel van lage resolutie en lager fps dan hebben we het er niet meer over maar als het verder gaat dan dat en het een inperking is voor de keuzes van developers dan vind ik het wel jammer.

Zoals ik al zei heb ik de makers van supreme commander 2 nog niet vergeten. Deel 1 was gewoon superieur omdat die pc only was.
Voor iemand waarvan de PS2 zijn laatste console was vraag ik me een beetje af waarom je nu zo uitkijkt naar de nieuwe generatie consoles?

[ Voor 25% gewijzigd door uchiha tijntje op 31-05-2020 03:01 ]

Verwijderd

uchiha tijntje schreef op zondag 31 mei 2020 @ 02:59:

Voor iemand waarvan de PS2 zijn laatste console was vraag ik me een beetje af waarom je nu zo uitkijkt naar de nieuwe generatie consoles?
Want je kan je echt niet voorstellen waarom iemand weer een console zou willen hebben ?

Rare vraag.

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 03:05:
[...]

Want je kan je echt niet voorstellen waarom iemand weer een console zou willen hebben ?

Rare vraag.
Ik kan me dat prima voorstellen. Ik kan het alleen echter moeilijk begrijpen dat je eigenlijk al een soort oordeel klaar hebt liggen over nieuwe generatie games terwijl je niet eens deze generatie hebt meegemaakt.

En het is misschien een rare vraag, maar je discussie vind ik zelf ook raar. Dus dan zijn we beide raar.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:09:
[...]

blijkbaar. Ik heb sinds de PS2 geen console meer gehad maar gezien consoles altijd zo gehyped worden met grote launch events ligt mijn verwachting gewoon hoog.

Over 2 jaar dus pas een XSX of PS5 kopen :P
En misschien moet je niet mee willen gaan in de hype. De hype rondom consoles wordt alleen gevoed door fanboys en clickbait van youtubers en websites.

[ Voor 40% gewijzigd door uchiha tijntje op 31-05-2020 03:14 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Voor 300k? Geen van beide :P

Probleem is dat die stelling helemaal niet zo simpel is. Er komen games met budgetten van miljoenen uit die ronduit kut zijn (haha Anthem), andersom zijn er aardig wat indiegames geweest die bij veel mensen (mij veelal niet, terzijde) behoorlijk populair zijn geworden, ondanks multi/cross gen/platform.

De 1 kan zich helemaal vastbijten op laadtijden, popins, renderafstand, framerate, de ander kijkt naar animaties, flow, combat, diepgang, weer een ander gaat het puur om ingame balans en hoeveel uren de game gemiddeld kost. Ik verwacht elk jaar Fifa beter is dan z'n voorganger, dat is een jarenlange desillusie geworden, ondanks het bijna copy&paste is van het jaar ervoor :P

Verwijderd

uchiha tijntje schreef op zondag 31 mei 2020 @ 03:09:
[...]

Ik kan me dat prima voorstellen. Ik kan het alleen echter moeilijk begrijpen dat je eigenlijk al een soort oordeel klaar hebt liggen over nieuwe generatie games terwijl je niet eens deze generatie hebt meegemaakt.
Ik heb niet onder een steen gelegen.
SinergyX schreef op zondag 31 mei 2020 @ 03:14:
[...]

Probleem is dat die stelling helemaal niet zo simpel is.
De stelling is vrij simpel. Meer varianten van de game meer dev tijd en geld nodig. Dan kan je hem heel moeilijk gaan maken door te zeggen dat de ene dev de andere niet is maar de stelling blijft nog steeds simpel ;).

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2020 03:55 ]

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:40:
[...]

Niet echt, maargoed lees maar wat je wil lezen.
Ik ben het op een aantal punten met je eens (ook ik denk dat ondersteuning van de XO er toe leidt dat XSX games ergens beperkt gaan worden) , maar ik heb sterk toch het gevoel dat je in het Xbox topic veel meer de ruimte krijgt om een tegengeluid te laten horen dan in het Playstation topic. Vind ik best jammer.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• Finraziel
[...]

Ik denk dat je daar een foute aanname doet, namelijk dat het budget en daarmee de capaciteit van de studio vast ligt. Door de game cross-gen te maken heeft deze een grotere potentiële afzetmarkt en dus een grotere potentiële winst. Dan vind ik het niet onaannemelijk dat ze dus ook meer mogen investeren (van Microsoft, in dit geval).

Overigens is er ook vaak genoeg een andere studio bijgehaald om de gedownsizede versie van games te maken. Dat zou dus ook nog kunnen en dan hoeft de hoofdontwikkelaar zich er helemaal niet of nauwelijks mee bezig te houden. Dat is niet altijd bevorderlijk voor de kwaliteit op het mindere platform, maar daar heeft Microsoft volgens mij ook geen garanties over gegeven.

Sta er trouwens wel van te kijken hoeveel er 's nachts nog gepost is. :+ Alleen zouden sommige mensen volgens mij echt beter eerst even kunnen gaan slapen voor ze geïrriteerd reageren...

• Wom

Wom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7K2wVCJ61Ziadv8M0-S-tmeNOJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUeWgX8XHrDvaHIyTdguO4AZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zolang we graphics zoals in FS2020 kunnen hebben maak ik mij niet zo druk rond crossgen eigenlijk. Horizon 2 was ook crossgen en dat ging ook prima.

Aangezien ik waarschijnlijk niet direct de XSX op release haal vind ik het wel prima eigenlijk. :)

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Er hoeft helemaal geen probleem te zijn en dat is gewoon jammer. Ik heb het ook al een keer in het feedback topic gezegd en zeg het nu weer, het is 99% van de keren helemaal niet de boodschap maar de reacties erop. Als je hier een kritische noot zet tegen microsoft ben je aan het trollen en doe je dat in het ps5 topic dan mag je daar geen discussie starten.

De meeste discussies komen voort uit het feit dat mensen de overall architectuur of bepaalde features niet goed begrijpen. De presentatie van Cerny heeft veel vraagtekens opgeroepen terwijl die van Austin Evans voor velen de spijker op de kop sloeg. De tweede “grote blowout” en “nextgen gameplay showcase” van Microsoft was een gigantische misser en een teleurstelling dus nog meer rede om stof te doen opwaaien. De rest, alles er omheen, of het nu DF, IGN of whatever is, die voeden de discussie. Influencers en forum posters googelen hun kennis bij elkaar en je hebt een perfect recept voor meningsverschillen en discussies waarbij een vergelijk tussen twee platformen onvermijdelijk is. Tweakers mods doen hun best dit in goede banen te leiden maar dit lijkt onmogelijk.

Gisteren hadden we iemand die bedacht had dat ontwikkelaars door de nieuwe hardware capaciteit lui zouden worden. Hoe en waar deze mening vandaan komt mag me een raadsel zijn. *snip* op de man Stel gewoon de vraag, waarom geeft de nieuwe bandbreedte de developers meer ruimte? Dan heb je een beter startpunt dan de conclusie, developers worden lui.

[ Voor 4% gewijzigd door Geronimous op 31-05-2020 13:35 ]

• Finraziel
Kenny_026 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:45:
De tweede “grote blowout” en “nextgen gameplay showcase” van Microsoft was een gigantische misser en een teleurstelling dus nog meer rede om stof te doen opwaaien.
Ik denk dat een deel van het probleem hier ook gedemonstreerd wordt, je zet dat neer alsof het een feit is...
Had er meer gameplay getoond kunnen worden in die demonstratie, ja misschien wel. Persoonlijk vond ik echter dat ze een goede collectie leuke games getoond hebben en was ik helemaal niet teleurgesteld. Het was van tevoren duidelijk aangegeven dat er geen first party titels in zouden zitten dus dat verwachte ik ook niet, en daarmee was dus ook duidelijk dat we geen grote klappers gingen zien.
Het enige wat ik echt een beetje een misser vond is dat ze zo met AC:Valhalla te koop liepen en daar uiteindelijk bijna niks getoond werd. Verder hadden ze het wellicht iets beter kunnen beschrijven van tevoren, maar ik heb toch het gevoel dat veel mensen vooral teleurgesteld willen zijn. Goed, dat is ook een aanname, het is het gevoel wat ik er bij krijg en ik kan het best mis hebben (en het zal zeker niet voor iedereen gelden die teleurgesteld is).

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Finraziel schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Ik denk dat een deel van het probleem hier ook gedemonstreerd wordt, je zet dat neer alsof het een feit is...
Had er meer gameplay getoond kunnen worden in die demonstratie, ja misschien wel. Persoonlijk vond ik echter dat ze een goede collectie leuke games getoond hebben en was ik helemaal niet teleurgesteld. Het was van tevoren duidelijk aangegeven dat er geen first party titels in zouden zitten dus dat verwachte ik ook niet, en daarmee was dus ook duidelijk dat we geen grote klappers gingen zien.
Het enige wat ik echt een beetje een misser vond is dat ze zo met AC:Valhalla te koop liepen en daar uiteindelijk bijna niks getoond werd. Verder hadden ze het wellicht iets beter kunnen beschrijven van tevoren, maar ik heb toch het gevoel dat veel mensen vooral teleurgesteld willen zijn. Goed, dat is ook een aanname, het is het gevoel wat ik er bij krijg en ik kan het best mis hebben (en het zal zeker niet voor iedereen gelden die teleurgesteld is).
Dat is fair en heb je gelijk in. Dat had ik ook beter bij mezelf kunnen/moeten houden.

• Dalim
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07 14:50
Kenny_026 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:27:
[...]

Dat is fair en heb je gelijk in. Dat had ik ook beter bij mezelf kunnen/moeten houden.
Nee vind ik niet, je mag best je mening geven zelfs (of vooral?) als die kritisch is. Zolang je maar erkent dat het een mening is en geen feit. En de mening van een ander ook gewoon respecteert. En dat doe jij, dus niks mis mee.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:41

BM

Moderator Spielerij
En weer open.

[ Voor 77% gewijzigd door BM op 31-05-2020 11:21 ]

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

bram1984 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:13:

Onbegrijpelijk dat je je druk maakt om gamesjournalisten en medewerkers van een bedrijf. Dat is hetzelfde als mensen die zich druk maken om Neil Druckmann... Onzinnig dus.

Verwijderd

Enige waar ik benieuwd naar ben is of ze de backwards compatibillity verder zullen oppakken. Waar ik ook benieuwd naar ben is of je op een sneaky manier de ssd kunt upgraden. Ik heb in mijn one X de HDD vervangen met een 2TB SSD. Ik hoop dat het bij de Series X ook mogelijk is. 1 terabyte is gewoon te weinig als je bijvoorbeeld kijk naar Call of Duty modern Warfare game gaat over de 150GB heen. Laat staan wanneer cyberpunk 2077 alle DLC heeft.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:30
[...]

Klopt, maar dezelfde mensen die het schaalbaar maken, zijn niet dezelfden als die de levels in elkaar zetten, de models en objecten maken, etc. Een game loopt aan het eind van de ontwikkeling niet meer vast op de mensen die de engine in elkaar zetten, maar dat zijn wel degenen die de boel optimaliseren. Of dat nou voor 1 of 2 platformen is, is niet zo heel veel verschil. Het grote verschil komt pas als je er nog veel meer bij krijgt (zoals bv bij PC-ondersteuning). Maar ik zie weinig 3rd party titels die problemen hebben om alles op meerdere platformen te krijgen. Het is gewoon een kwestie van mankracht nadat je in het begin hebt bedacht wat je wilt doen en daar een planning mee gemaakt hebt.

Meerdere platformen kost hoogstens wat meer mankracht, maar je afzetmarkt stijgt ook dus dat betaald zich gewoon terug. En met alle specialisaties gaat de rest van de ontwikkeling gewoon door. Zoals ik al aangaf zijn er aardig wat mogelijkheden om de versie voor de One te nerfen, zonder dat dit meteen voor veel problemen zorgt bij de X. Dat je dan een paar features exclusief maakt of iets, is niet zo heel bijzonder, als je het goed ontwikkeld is het een kwestie van parameters aan en uitzetten. Zaken die je ook wel eens aan/uit wilt zetten als er bugs bij zitten, dus dat doen ze (nogmaals: als het goed is) toch al wel.
Ik zeg al: door de afzetmarkt, verdient deze zich wel terug en werken er dus andere mensen aan. Ik neem aan dat Microsoft zelf ook wel weet hoe ze dat moeten ontwikkelen. Het gaat tenslotte alleen om first party titels.
Grappige getallen, ik snap dat het fictief is, maar doe er maar 2 nullen bij en je komt een beetje in de buurt, zelfs voor AA titels tegenwoordig. Budgetten worden verder door de publisher bepaald en als die ziet dat je met (in jouw geval) 50k extra een 50 miljoen potentiële klanten erbij krijgt, dan is het echt een no-brainer.

Vergeet ook niet dat veel games ook voor PC uitkomen, dus dat schalen moeten ze sowieso al doen en dan zal de One gelijk zijn aan de minimale performance van PCs.

Maar we hebben het hier over Microsoft zelf, als die deze ondersteuning willen doen, dan leggen ze dat geld gewoon neer. Dit gaat niet om indie-devs die met hun noeste arbeid een kleine game willen uitbrengen. Dit gaat om games met miljoenen aan budget, daar kun je makkelijk een jaarsalaris aan vast plakken voor een dev die de cross-gen support regelt. Een paar manuren erbij voor developers en dat komt echt wel goed.
Ik ben persoonlijk meer voor de game die zoveel mogelijk mensen kunnen ervaren. Ik vind exclusiviteit maar naar en in de meeste gevallen is het ook niet onmogelijk om dezelfde ervaring op andere platformen te bieden van bijna gelijke hardware. Zeker als het multiplayer bevat, moet gewoon zoveel mogelijk man dat kunnen spelen. Dus eigenlijk vind ik het ook wel prima dat One en PC spelers nog even mee kunnen.
Klopt, toffe game maar ook lastig vanwege de schaal. Er moest veel gemicromanaged worden en dat bracht ook weer zo zijn problemen mee. Plus het draaide maar op een klein percentage van het aantal beschikbare PC's. De reden dat de verkopen toch wat tegenvielen is daar te maken. En dat was ook waarom de 2e game anders was.

Ik heb deel 2 overigens met plezier gespeeld. Ja iets minder schaal, maar nog steeds prima. En menig multiplayer pot kakte helemaal in toen iedereen 100+ units had gemaakt, dus zelfs al had je de schaal groter gemaakt, dan maakte dat gewoon weinig uit. Ik heb deel 2 een tijdje met wat vrienden gedaan en na een half uur schaalde de game al de snelheid terug en na een uur was het nog maar 10% van de normale snelheid. Met de toegenomen bouwtijd van betere units, was dat dus ook nog eens lang wachten.

Dus ik snap wel dat deel 2 simpeler was. Plus het overzicht was makkelijker, waardoor je ook beter je aanvallen kon doen of verdediging kon plannen.

Ik kijk dan ook wel uit naar Age of Empires 4. Die remasters van 1 en 2 zijn aardig, maar ik trek die graphics niet meer...

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Steven030
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:23:
Enige waar ik benieuwd naar ben is of ze de backwards compatibillity verder zullen oppakken. Waar ik ook benieuwd naar ben is of je op een sneaky manier de ssd kunt upgraden. Ik heb in mijn one X de HDD vervangen met een 2TB SSD. Ik hoop dat het bij de Series X ook mogelijk is. 1 terabyte is gewoon te weinig als je bijvoorbeeld kijk naar Call of Duty modern Warfare game gaat over de 150GB heen. Laat staan wanneer cyberpunk 2077 alle DLC heeft.
Backwards compatibility wordt zeker verder opgepakt, en is de afgelopen dagen juist veel in het nieuws: https://news.xbox.com/en-...n-backward-compatibility/
Qua opslag is het veel makkelijker dan dat! Gewoon de SSD als een ouderwetste cartridge/PS2 memory card inpluggen. Zie https://www.seagate.com/n...ansion-for-xbox-series-x/. Ik denk dat in de toekomst er wel meer aangeboden wordt dan 1 extra tb op deze manier.

[ Voor 11% gewijzigd door Steven030 op 31-05-2020 12:37 ]

• justifire
  • Laatst online: 22:20

justifire

Shut up and squat !!

Of het nu onervarenheid door leeftijd, gebrek aan kennis of whatever is, dit lokt uit.
*snip* op de man

Je trekt het onderwerp ook weer lekker uit zijn verband.
Ik zei niet dat developers lui worden.
Ik zei dat met al die extra IO snelheid er een kans is dat developers minder hun best gaan doen om software te optimaliseren omdat er toch wel genoeg doorvoersnelheid is.
Dat is wel even iets anders *snip*

[ Voor 8% gewijzigd door Geronimous op 31-05-2020 12:57 ]

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• justifire
  • Laatst online: 22:20

justifire

Shut up and squat !!

*snip* voor de tienduizendste keer: maak dan zelf een TR aan zonder er zelf op te reageren.

[ Voor 59% gewijzigd door Geronimous op 31-05-2020 13:34 ]

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Verwijderd

Martinspire schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:23:
[...]
Ja iets minder schaal, maar nog steeds prima.
Ik noem dat dus gewoon een downgrade,
Dat jij dat prima vind is aan jouw maar ik vind dat niet prima.

Je voert de discussie nogal scherp op het randje de laatste tijd, mede door dit soort sneertjes. Het kan ook wat vriendelijker en minder op een manier waarbij je de mening van een ander probeert te bagatelliseren. Let daar een beetje op aub.

[ Voor 33% gewijzigd door Geronimous op 31-05-2020 13:51 ]

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-09 21:37
Er hoeft helemaal geen probleem te zijn en dat is gewoon jammer. Ik heb het ook al een keer in het feedback topic gezegd en zeg het nu weer, het is 99% van de keren helemaal niet de boodschap maar de reacties erop. Als je hier een kritische noot zet tegen microsoft ben je aan het trollen en doe je dat in het ps5 topic dan mag je daar geen discussie starten.

De meeste discussies komen voort uit het feit dat mensen de overall architectuur of bepaalde features niet goed begrijpen. De presentatie van Cerny heeft veel vraagtekens opgeroepen terwijl die van Austin Evans voor velen de spijker op de kop sloeg. De tweede “grote blowout” en “nextgen gameplay showcase” van Microsoft was een gigantische misser en een teleurstelling dus nog meer rede om stof te doen opwaaien. De rest, alles er omheen, of het nu DF, IGN of whatever is, die voeden de discussie. Influencers en forum posters googelen hun kennis bij elkaar en je hebt een perfect recept voor meningsverschillen en discussies waarbij een vergelijk tussen twee platformen onvermijdelijk is. Tweakers mods doen hun best dit in goede banen te leiden maar dit lijkt onmogelijk.

Gisteren hadden we iemand die bedacht had dat ontwikkelaars door de nieuwe hardware capaciteit lui zouden worden. Hoe en waar deze mening vandaan komt mag me een raadsel zijn. *** Stel gewoon de vraag, waarom geeft de nieuwe bandbreedte de developers meer ruimte? Dan heb je een beter startpunt dan de conclusie, developers worden lui.
Ik denk dat de meeste discussies vooral door de roze brillen komen. Ik volg beide topics en laat t lekker op me af komen. De nieuwe XBox komt er sowieso en de PS5 in komend voorjaar en zie het wel wat er van alle verhalen blijkt te kloppen. En het voordeel van een gewone bril in plaats van een roze bril is dat je ook wat makkelijker door dingen heen kunt prikken zoals de verschillende developers die op youtube hun "onafhankelijke" mening geven en de nieuwe consoles bijkans als 9de wereldwonder benoemen.

Niet alles meteen geloven en je niet mee laten slepen. Dat houdt beide topics leuk, beter voor je gezondheid en voorkomt teleurstelling bij release. :)

[ Voor 2% gewijzigd door Geronimous op 31-05-2020 13:44 ]

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:17:
[...]

Ik noem dat dus gewoon een downgrade.
** ik vind dat niet prima.
Dan koop je het niet en stem je met je portemonnee. Opgelost. Uitgebreide posts met een goede argumentatie waarom iemand iets vindt maken het toch niet dat je tot een ander inzicht komt. Prima, maar dan kap ook met de discussie, want het herhalen van talking points zonder ook maar enig zicht op wat het in de praktijk echt gaat betekenen is zinloos. Ga liever nu nog even een console kopen en lekker gamen...

[ Voor 41% gewijzigd door Geronimous op 31-05-2020 13:52 ]

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Lekker Ventje schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:34:
[...]

Ik denk dat de meeste discussies vooral door de roze brillen komen. Ik volg beide topics en laat t lekker op me af komen. De nieuwe XBox komt er sowieso en de PS5 in komend voorjaar en zie het wel wat er van alle verhalen blijkt te kloppen. En het voordeel van een gewone bril in plaats van een roze bril is dat je ook wat makkelijker door dingen heen kunt prikken zoals de verschillende developers die op youtube hun "onafhankelijke" mening geven en de nieuwe consoles bijkans als 9de wereldwonder benoemen.

Niet alles meteen geloven en je niet mee laten slepen. Dat houdt beide topics leuk, beter voor je gezondheid en voorkomt teleurstelling bij release. :)
Dit dus, de XBox SX komt er direct bij de lauch, als de PS5 echt wat toevoegt op een Xbox SX komt deze er ook gewoon. Zal niet direct zijn, maar waarom je zo blind staren op 1 console. Ik heb al een aantal reden aangegeven waarom de Xbox mijn main console is. Dat gaat van vrienden tot profielen van de kinderen, gekochte games en omdat ik vertrouwen in het ding heb.

bijna alle developers zijn gekleurd, daar heb ik inderdaad niet zo veel mee, leuk om wat meningen te horen, maar opjectief zegt het niet zo veel.

Ach jah, nog iets meer dan een half jaartje wachten....

Verwijderd

uchiha tijntje schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:44:
[...]

Dan koop je het niet en stem je met je portemonnee. Opgelost. Uitgebreide posts met een goede argumentatie waarom iemand iets vindt maken het toch niet dat je tot een ander inzicht komt. Prima, maar dan kap ook met de discussie, want het herhalen van talking points zonder ook maar enig zicht op wat het in de praktijk echt gaat betekenen is zinloos. Ga liever nu nog even een console kopen en lekker gamen...
*snip* offtopic, laten we dat niet in het topic doen

Maar goed zoals ik al zei als Microsoft een weg vind om het niet nieuwe games te laten belemmeren dan hulde maar dat is voor mij een kwestie van eerst zien en dan geloven.

[ Voor 10% gewijzigd door Geronimous op 31-05-2020 15:11 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 147 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Op naar gamende Tweakers? Zie deze lijst en voel je vrij om jezelf toe te voegen :)

Aanverwante topics:
• Alles over pre-orders en levertijden: ~[XSX / XSS] Pre-order, levering en prijzen topic
• GAMEPASS: [XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie

Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden